Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Introducere Agentia Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului (A.N.P.D.C.) a fost creata in baza prevederilor <>Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 192/1999 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului si reorganizarea activitatilor de protectie a copilului, ca autoritate centrala responsabila cu elaborarea, coordonarea si monitorizarea politicilor in domeniul protectiei copilului, creandu-se premisele unei reforme concrete si globale a sistemului de servicii si institutii care asigura promovarea drepturilor copilului, ingrijirea si protectia copiilor aflati in dificultate si a celor cu deficiente sau cu handicap. Functiile principale ale A.N.P.D.C., explicitate in <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 192/1999 , sunt de strategie, de reglementare, de administrare, de autoritate in stat si de reprezentare - toate aceste functii fiind exercitate pentru atingerea obiectivelor in domeniul protectiei drepturilor copilului. Strategia nationala de reforma a sistemului de protectie a drepturilor copilului este documentul care, pornind de la misiunea A.N.P.D.C. si bazandu-se pe principii fundamentale de actiune, expliciteaza obiectivele, tipurile de activitati prioritare, indicatorii de evaluare si rezultatele asteptate in evolutia reformei protectiei copilului in perioada 2000-2003. Acest document continua si dezvolta liniile reformei sistemului de protectie a copilului initiate in 1997 si reprezinta principalul instrument de fundamentare a planurilor de actiune nationale, judetene si locale, care converg catre pregatirea integrarii europene a Romaniei in ceea ce priveste asigurarea calitatii protectiei copilului. Propunand un cadru de actiune coerent, strategia stabileste prioritatile de interventie pentru donatorii internationali, faciliteaza coordonarea programelor acestora si contribuie la derularea actiunilor de strangere de fonduri, atat pe plan international, cat si national. Misiunea A.N.P.D.C. A.N.P.D.C. are misiunea de a coordona aplicarea la nivel national a politicilor in domeniul protectiei drepturilor copilului, pentru a asigura fiecarui copil, inclusiv copilului din categoriile cele mai vulnerabile si marginalizate, conditii de viata adecvate nevoilor sale de dezvoltare, cu prioritate intr-un mediu familial, in familia naturala, in familia substitutiva, adoptiva sau in servicii comunitare. Principii 1. Principiul nediscriminarii si egalitatii sanselor Politica in domeniul reformei protectiei copilului este conceputa si aplicata astfel incat sa asigure in Romania respectarea si promovarea drepturilor copilului prevazute in Conventia O.N.U. privind drepturile copilului, indiferent de rasa, culoarea, sexul, limba, religia, opinia politica sau de alta natura, nationalitatea, apartenenta etnica si sociala, infirmitatea, locul nasterii sau de situatia materiala a parintelui ori tutorelui sau. 2. Principiul interesului superior al copilului In toate actiunile care se realizeaza ca urmare a aplicarii strategiei nationale primeaza interesul superior al copilului. Strategia promoveaza actiuni care converg prioritar catre protectia copilului aflat in dificultate sau in situatie de risc, indiferent care ar fi natura cauzelor care determina aceasta situatie. 3. Principiul interventiei multisectoriale si interdisciplinare Apreciindu-se complexitatea problematicii in domeniul protectiei drepturilor copilului, multitudinea si diversitatea cauzelor care determina intrarea copilului in dificultate, gravitatea situatiei data de numarul mare de copii institutionalizati si in risc de a fi institutionalizati, se impune necesitatea unei interventii coordonate multisectoriale si interdisciplinare. 4. Principiul descentralizarii Strategia A.N.P.D.C. se bazeaza pe implicarea serviciilor publice specializate pentru protectia drepturilor copilului, aflate in subordinea consiliilor judetene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti. Aceste structuri sunt responsabile de proiectarea si aplicarea strategiilor judetene pentru protectia drepturilor copilului, in conformitate cu obiectivele si tipurile de activitati din strategia nationala. 5. Principiul parteneriatului A.N.P.D.C. promoveaza in toate tipurile de activitati specificate in strategia nationala pentru protectia drepturilor copilului cooperarea cu: - ministere si, respectiv, structuri publice descentralizate care au legatura cu domeniul protectiei copilului si a familiei; - organizatii neguvernamentale din Romania, care actioneaza in domeniul protectiei copilului prin programe umanitare si profesionale; - institutii, organisme si organizatii europene si internationale; - servicii publice specializate din judete si sectoarele municipiului Bucuresti; - comunitati locale. Principiul parteneriatului se regaseste la toate nivelurile de interventie, de la nivelul national pana la cel local. Prin cooperare si parteneriat se realizeaza toate tipurile de activitati, de la conceptia si coordonarea strategiei pana la interventia interdisciplinara in favoarea copilului si a familiei. Obiective generale 1. Restructurarea serviciilor si a institutiilor de tip rezidential existente, inclusiv a serviciilor pentru copiii cu deficiente sau cu handicap, si reorientarea utilizarii resurselor financiare, materiale, umane si tehnice ale acestora catre organizarea si diversificarea de servicii alternative la ingrijirea rezidentiala 2. Imbunatatirea/armonizarea cadrului legislativ necesar pentru organizarea si functionarea sistemului de protectie a drepturilor copilului la standardele prevazute de normele si tratatele internationale in domeniu, la care Romania este parte 3. Crearea si dezvoltarea unui sistem national de monitorizare si evaluare a situatiei copilului aflat in dificultate sau in situatie de risc, precum si a activitatii serviciilor si institutiilor de ingrijire si protectie a drepturilor copilului, a resurselor financiare disponibile la nivel central si local si a modului de utilizare a acestor resurse, avand capacitatea de a prevedea eventualele crize bugetare ale sistemului de protectie a copilului 4. Intarirea capacitatii institutionale a A.N.P.D.C. pentru asigurarea unei coordonari eficiente a politicilor in domeniul protectiei drepturilor copilului, inclusiv a proiectelor desfasurate la nivel national, evitandu-se dublarea eforturilor si asigurandu-se controlul eficientei utilizarii resurselor 5. Sustinerea dezvoltarii capacitatii institutionale a autoritatilor administratiei publice locale, pentru a se asigura eficienta serviciilor oferite de acestea in beneficiul copiilor 6. Dezvoltarea resurselor umane care intervin in sistemul de protectie a drepturilor copilului, prin definirea si promovarea statutului profesional si asigurarea formarii initiale si permanente a personalului de toate categoriile din sistem 7. Promovarea participarii societatii civile la dezvoltarea sistemului national de protectie a drepturilor copilului Rezultate asteptate la finele anului 2003 Luandu-se in considerare faptul ca scopul central al reformei sistemului de protectie a drepturilor copilului in Romania consta in diminuarea ponderii ingrijirii de tip rezidential si in dezvoltarea unui sistem alternativ destinat ingrijirii copilului aflat in dificultate, centrat pe crearea si multiplicarea de servicii comunitare de prevenire a abandonului si institutionalizarii, rezultatele asteptate sunt urmatoarele: ● scaderea numarului de copii ocrotiti in sistem rezidential clasic; ● cresterea numarului de copii care beneficiaza de servicii de prevenire a abandonului si institutionalizarii; ● cresterea progresiva a numarului de copii aflati in sistemul alternativ de servicii si in institutii de tip familial sau reintegrati in familie; ● scaderea duratei de sedere a copiilor in institutiile rezidentiale; ● imbunatatirea calitatii ingrijirii copiilor aflati in sistemul rezidential, ca urmare a: - imbunatatirii raportului dintre adultul implicat direct in ingrijire si copilul ingrijit; - dezvoltarii unui model de ingrijire (demedicalizare), educare, socializare, care sa raspunda nevoilor copilului ocrotit; - deschiderii institutiilor spre comunitate; ● cresterea numarului de servicii alternative oferite copilului in dificultate, raportat la numarul institutiilor clasice de protectie; ● scaderea numarului de institutii rezidentiale si, in special, a celor cu capacitati mai mari de 150 de locuri; ● punerea in practica la nivel national a standardelor minime obligatorii, regulamentelor-cadru de functionare si a ghidurilor metodologice de buna practica pentru organizarea si functionarea serviciilor si institutiilor din sistemul de protectie a copilului; ● functionarea unui sistem national de monitorizare, flexibil si operational, a intregii activitati de protectie a drepturilor copilului, precum si cresterea ponderii personalului de specialitate in domeniu proportional cu nevoile de ingrijire ale copiilor; ● cresterea numarului de personal din cadrul serviciilor publice specializate pentru protectia drepturilor copilului, care beneficiaza de cursuri de formare; ● cresterea participarii societatii civile. Tipuri de activitati I. Asigurarea calitatii protectiei copilului in unitatile de tip rezidential, inclusiv in cele destinate copilului cu deficiente sau cu handicap, prin respectarea unor standarde minime de locuit, ingrijire, recuperare, educare, socializare si reintegrare II. Promovarea protectiei copilului prin alternative de tip familial, precum si prin noile tipuri de servicii complementare care intervin in sprijinul copilului si al familiei sale III. Prevenirea abandonului copilului, a abuzului si a neglijarii, sub orice forma, precum si a tuturor fenomenelor care determina intrarea copilului in dificultate IV. Analizarea fenomenului "copiii strazii" si interventia in vederea ameliorarii acestuia V. Pregatirea pentru viata si integrarea sociala si profesionala a tinerilor care pana la varsta de 18 ani au beneficiat de una dintre masurile de protectie a copilului prevazute de lege VI. Orientarea, reeducarea si reintegrarea sociala a copilului delincvent VII. Popularizarea drepturilor copilului si sensibilizarea opiniei publice din Romania, in sensul intelegerii problematicii copilului si a familiei in situatie de risc sau dificultate si al participarii la prevenirea si ameliorarea problemelor I. Asigurarea calitatii protectiei copilului in toate unitatile de tip rezidential, inclusiv in cele destinate copilului cu deficiente sau cu handicap, prin respectarea unor standarde minime de locuit, ingrijire, recuperare, educare, socializare si reintegrare
Obiective operationale
Cadru juridic
1.1. Elaborarea si promovarea proiectului de hotarare a
Guvernului privind lista institutiilor, unitatilor
si sectiilor de spital care sunt transferate in cadrul
serviciilor publice specializate pentru protectia
copilului, din judete si sectoarele municipiului
Bucuresti aprilie 2000
1.2. Elaborarea si promovarea standardelor de calitate
privind protectia copilului in unitatile de tip
rezidential iunie 2000-
februarie 2001
1.3. Elaborarea si promovarea normativelor de personal
pentru unitatile de protectie de tip rezidential
(centrul de plasament, casuta de tip familial,
centrul de primire in regim de urgenta, centrul
de plasament pentru copilul cu handicap) septembrie 2000-
aprilie 2001
1.4. Elaborarea si promovarea proiectului de hotarare a
Guvernului privind metodologia de stabilire a
nivelului contributiilor obligatorii ale consiliilor
locale municipale, orasenesti si comunale din al
caror teritoriu provine copilul aflat in dificultate,
copilul cu handicap sau persoana majora care
beneficiaza de protectie, in conditiile art. 19 din
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997
privind protectia copilului aflat in dificultate,
republicata, si de aplicare a mecanismului de finantare mai 2000
1.5. Initierea unui proiect de act normativ privind
modificarea cadrului legal, care sa clarifice pozitia
copilului in sistemul national de asigurari de
sanatate decembrie 2000
1.6. Elaborarea si promovarea standardelor de evaluare a
copilului cu handicap si a potentialului lui de
recuperare 2001
1.7. Elaborarea si promovarea unui proiect de hotarare a
Guvernului privind rolul A.N.P.D.C. in organizarea si
validarea cursurilor de pregatire complementara a
personalului din domeniul protectiei copilului iulie 2000
Monitorizare
1.8. Elaborarea si validarea fisei copilului si a procedurii
de monitorizare, la nivel national, a situatiei copiilor
protejati in unitati de tip rezidential iulie 2000
1.9. Realizarea si publicarea de situatii statistice anuale,
la nivel national, si elaborarea de studii cu privire
la evolutia protectiei copilului in unitati de tip
rezidential 2001-2003
1.10. Implementarea sistemului de monitorizare a situatiei
copiilor din unitati de tip rezidential 2001
1.11. Proiectarea si testarea fiselor de monitorizare a
costurilor/copil institutionalizat 2001
Cadru metodologic
1.12. Elaborarea unui cod de practica in centrul de
plasament, care sa promoveze bunele practici
profesionale in aplicarea standardelor de
calitate august
-decembrie 2000
1.13. Elaborarea unei grile de evaluare a institutiilor
si serviciilor nou-preluate si a unei grile de
intocmire a proiectului de restructurare a unitatii mai-iunie 2000
1.14. Elaborarea unui ghid metodologic cu privire la
restructurarea si transformarea unitatilor rezidentiale
pentru copilul cu handicap in centre de plasament
pentru copiii cu handicap si la intocmirea proiectului
institutional 2001
1.15. Elaborarea de ghiduri metodologice privind bunele
practici profesionale in centre de plasament pentru
copiii cu handicap (pentru diferitele categorii de
handicap) 2001-2002
1.16. Elaborarea standardelor de evaluare a copilului cu
handicap/invaliditati si a potentialului de recuperare 2001
Cadru institutional
1.17. Preluarea si integrarea in sistemul judetean/de sector
de servicii pentru protectia drepturilor copilului a
unitatilor si sectiilor apartinand Ministerului Educatiei
Nationale, Ministerului Sanatatii, Secretariatului de
Stat pentru Persoanele cu Handicap aprilie-mai 2000
1.18. Restructurarea, in etape, a unitatilor nou-preluate
in centre de plasament de tip familial pentru copiii
cu handicap, in centre de ingrijire de zi si de
recuperare pentru copiii cu handicap sau, dupa caz, in
alte servicii destinate ingrijirii, reabilitarii si
protectiei copilului cu handicap, in conformitate cu
nevoile si cu resursele locale iulie 2000-2003
Formare
1.19. Realizarea si validarea modelului de pregatire
complementara de baza a educatorului din centrul
de plasament, conform evolutiei nevoilor de formare
a acestei categorii profesionale iunie-iulie 2000
1.20. Formarea obligatorie de baza a educatorilor din
centrele de plasament 2002
1.21. Elaborarea si experimentarea, prin cursuri-pilot, a
unor modele de pregatire complementara pentru sefi
de centre de plasament, pentru educatori, psihologi,
asistenti sociali, infirmiere, supraveghetori de
noapte din aceste unitati, in stransa legatura cu
prevederile standardelor de calitate si ale ghidurilor
metodologice de buna practica profesionala mai 2000
-iunie 2001
1.22. Aplicarea modelelor de formare validate in
unitati/judete iulie 2000-2003
Comunicare
1.23. Imbunatatirea comunicarii interne in cadrul
sistemului de protectie a copilului permanent
1.24. Dezvoltarea comunicarii externe cu institutii
si organizatii din afara sistemului, precum si
cu mass-media, pentru a face cunoscuta evolutia
reformei sistemului de protectie a copilului in
regim rezidential permanent
1.25. Sensibilizarea opiniei publice in legatura cu
problematica copilului institutionalizat si
stimularea voluntariatului permanent
Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale La sfarsitul anului 2000: I. Elaborarea si promovarea actelor normative referitoare la: ● lista unitatilor si sectiilor care vor fi preluate de directiile judetene/de sector pentru protectia drepturilor copilului; ● standardele de calitate cu privire la protectia copilului in centrul de plasament; ● metodologia de stabilire a nivelului contributiilor consiliilor judetene si consiliilor locale si de aplicare a acestui mecanism financiar; ● validarea cursurilor de formare complementara a personalului de catre A.N.P.D.C. II. Elaborarea, testarea si validarea urmatoarelor documente metodologice: ● Fisa copilului si procedura de monitorizare a copiilor din unitati de tip rezidential; ● Codul de practica in centrul de plasament; ● Modelul de pregatire de baza a educatorului specializat din centrul de plasament; ● Sistemul de monitorizare a parteneriatelor internationale promovate de unitatile de tip rezidential; ● Norme si standarde de calitate privind protectia copilului in centrul de plasament pentru copiii cu handicap. III. Preluarea si integrarea in sistem a unitatilor si sectiilor prevazute in lista aprobata prin hotarare a Guvernului si realizarea urmatoarelor documente pentru fiecare unitate sau sectie preluata: ● raport de evaluare; ● proiect de restructurare. IV. Formarea urmatoarelor categorii profesionale: ● formatori pentru aplicarea modelului de pregatire de baza a educatorilor din centre de plasament (30 de persoane din 15 judete); ● educatori din centre de plasament (500 de persoane din cele 15 judete) - pregatire complementara de baza. Elaborarea modelelor de formare, in urma unor cursuripilot, pentru: - pregatirea sefilor de centre de plasament pentru aplicarea standardelor de calitate; - pregatirea complementara a personalului din centrul de plasament pentru aplicarea standardelor de calitate. V. Debutul urmatoarelor actiuni, la nivel national: ● implementarea sistemului de monitorizare; ● campania de informare si sensibilizare "Copiii nostri"; ● aplicarea standardelor de calitate in toate centrele de plasament. VI. Indicatori care reflecta eficienta activitatilor in beneficiul copilului institutionalizat: ● redimensionarea institutiilor rezidentiale si reducerea numarului unitatilor de talie mare; ● reducerea numarului de copii ocrotiti in sistem rezidential clasic, ca urmare a activitatilor desfasurate pentru dezinstitutionalizarea copiilor, precum si prin promovarea activitatilor de prevenire a abandonului si institutionalizarii prevazute la cap. II "Promovarea protectiei copilului prin alternative de tip familial, precum si prin noile tipuri de servicii complementare care intervin in sprijinul copilului si al familiei sale"; ● scaderea duratei sederii copilului in institutiile rezidentiale. II. Promovarea protectiei copilului prin alternative de tip familial, precum si prin noile tipuri de servicii complementare care intervin in sprijinul copilului si al familiei sale
Obiective operationale
Cadru juridic
2.1. Completarea cadrului juridic existent cu privire la
atestarea, angajarea, formarea si evaluarea asistentului
maternal profesionist 2001
2.2. Revizuirea si armonizarea prevederilor legislative
cu privire la adoptia copilului si a normativelor de
aplicare, in spiritul normelor si tratatelor
internationale in domeniu, la care Romania este parte mai-iulie 2000
Monitorizare
2.3. Realizarea si aplicarea fisei de monitorizare a
copilului ocrotit in familia substitutiva martie-iunie 2000
2.4. Realizarea si aplicarea fisei de monitorizare a
asistentului maternal martie-iunie 2000
2.5. Realizarea si publicarea de rapoarte statistice
anuale cu privire la dezvoltarea protectiei copilului
prin alternative de tip familial 2000-2003
Cadru metodologic
2.6. Elaborarea unui ghid metodologic privind evaluarea
pluridisciplinara a candidatului la obtinerea
atestatului de asistent maternal profesionist, precum
si pentru evaluarea pluridisciplinara a calitatii
ingrijirii copilului in familia substitutiva iunie-decembrie 2000
2.7. Elaborarea unei metodologii-cadru de colaborare
intre serviciul public specializat si organisme
private autorizate care angajeaza asistenti maternali,
pentru asigurarea coerentei procedurilor de selectie,
formare si evaluare 2001
2.8. Elaborarea unei metodologii de evaluare si pregatire
a familiei adoptive septembrie 2000
Formare
2.9. Elaborarea si validarea modelelor de formare
complementara a asistentului social, respectiv a
psihologului - pentru aplicarea metodologiilor de
selectie, atestare, formare si evaluare a
asistentului maternal, in conformitate cu evolutia
nevoilor de formare in procesul de promovare a
protectiei copilului prin alternative de tip
familial august-decembrie 2000
2.10. Organizarea activitatilor de formare a
asistentilor maternali profesionisti permanent
2.11. Elaborarea unui model de formare a asistentului
maternal specializat in primirea in regim de
urgenta a copilului si in ingrijirea copilului
cu deficiente/handicap 2001
2.12. Formarea asistentilor sociali si a psihologilor,
conform modelului prevazut la pct. 2.9 2001
2.13. formarea asistentilor maternali specializati,
conform modelului prevazut la pct. 2.11 2001-2002
Comunicare
2.14. Continuarea si dezvoltarea popularizarii profesiei
de asistent maternal, pentru consolidarea retelelor
de asistenti maternali in judete/sectoarele
municipiului Bucuresti mai 2000-2001
2.15. Informarea si sensibilizarea opiniei publice in
legatura cu protectia copilului prin alternative
de tip familial permanent
Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale La sfarsitul anului 2000: I. Elaborarea, testarea si validarea urmatoarelor documente metodologice: ● fisele de monitorizare a copilului ocrotit in familia substitutiva; ● fisa de monitorizare a asistentului maternal. II. Eficienta programelor de creare si dezvoltare a retelelor de asistenti maternali profesionisti: ● va fi elaborat un raport cu privire la modul de implicare a serviciilor pentru probleme de protectie de tip familial a copilului in crearea/dezvoltarea retelelor de asistenti maternali profesionisti, continand si propuneri de imbunatatire a activitatii, de completare a cadrului normativ, de elaborare a metodologiei de colaborare cu organismele private autorizate. III. Formarea asistentilor maternali profesionisti IV. Elaborarea modelelor de formare pentru profesionistii implicati in aplicarea metodologiilor de selectie, atestare, formare, evaluare a asistentului maternal, respectiv: ● asistentul social (lucratorul social); ● psihologul. V. Debutul, la nivel national, al unor actiuni precum: ● campania de informare "Copiii nostri", care va avea o componenta de sensibilizare a comunitatii in legatura cu protectia copilului prin alternative de tip familial. VI. Indicatori care reflecta eficienta activitatilor de promovare a alternativelor de tip familial: ● cresterea numarului copiilor ocrotiti prin alternative de tip familial, comparativ cu numarul copiilor protejati in sistem rezidential, pana la un raport de 3:4; ● cresterea numarului de asistenti maternali profesionisti; ● cresterea numarului de copii reintegrati in familia naturala sau integrati in familii adoptive. III. Prevenirea abandonului copilului, a abuzului si a neglijarii sub orice forma, precum si a tuturor fenomenelor care determina intrarea copilului in dificultate
Obiective operationale
Cadru juridic
3.1. Modificarea si completarea legislatiei primare
(Codul civil, Codul penal si, dupa caz, alte prevederi
legale), pentru a se asigura respectarea drepturilor
copilului si protectia acestuia fata de orice forma de
abuz sau neglijare 2001-2003
3.2. Elaborarea si promovarea standardelor de organizare a
serviciilor care intervin in prevenirea intrarii
copilului in dificultate mai 2000-august 2001
Cadru institutional
3.3. Infiintarea si dezvoltarea la nivelul comunitatii
locale a serviciilor care intervin in prevenirea
abandonului sau a intrarii copilului in dificultate
(centre maternale, servicii de monitorizare, consiliere
si sprijin al femeii gravide predispuse sa abandoneze
copilul, centre de zi pentru copilul cu probleme sociale,
centre de zi pentru copiii cu deficiente sau cu handicap,
centre de consiliere si sprijin pentru familie, centre
de pregatire a reintegrarii si integrarii familiale a
copilului, servicii de prevenire a abandonului
copilului) mai 2000 si permanent
3.4. Infiintarea de servicii si linii telefonice de
tipul "telefonul copilului", la care se poate
apela in regim de urgenta pentru orice situatie
care pune in pericol integritatea fizica si psihica
a copilului 2002-2003
Monitorizare
3.5. Proiectarea unor fise de monitorizare specifice
fiecarui tip de serviciu care intervine in prevenirea
abandonului sau a intrarii copilului in dificultate si
integrarea acestora in sistemul de monitorizare a
copilului 2001
3.6. Includerea in sistemul national de monitorizare a
problematicii copiilor-victime ale abuzului si
neglijarii in familii si in institutii (date
culese, la nivelul fiecarui judet sau sector,
referitoare la cazurile de maltratare infantila
semnalate serviciilor publice specializate) 2001
Cadru metodologic
3.7. Elaborarea de studii cu privire la definirea
familiilor in situatii de risc si la inventarierea
cauzelor posibile ale acestor situatii, precum si
la evolutia fenomenului de maltratare a copilului,
pe baza carora sa se poata realiza si aplica programe
de recuperare si reintegrare a copiilor-victime ale
diferitelor formelor de abuz si neglijare noiembrie 2000
si anual
3.8. Elaborarea unui program national pentru desfasurarea
unei campanii de actiuni preventive care sa antreneze
3 categorii de parteneri: scoala, familia si serviciul
public specializat octombrie 2000
-2001
3.9. Elaborarea unui ghid metodologic cu privire la formele
de abuz si neglijare a copilului si metodele de
observare a efectelor acestora 2001
3.10. Elaborarea si validarea de metodologii de organizare
a serviciilor care intervin in prevenirea abandonului
sau a intrarii copilului in dificultate, precum si in
consilierea, asistenta si recuperarea copiilor-victime
ale abuzului sau neglijarii iulie-
octombrie 2000
Formare
3.11. Elaborarea si validarea de modele de formare
complementara a tuturor categoriilor profesionale
care lucreaza in toate serviciile destinate prevenirii
abandonului sau a intrarii copilului in dificultate si
adaptarea permanenta a acestor modele, conform nevoilor
de formare 2001
Comunicare
3.12. Dezvoltarea comunicarii interne in cadrul sistemului
de protectie a copilului, pentru favorizarea schimbului
de informatii si experiente privind tehnicile
profesionale de observare si de interventie,
functionarea serviciilor de prevenire, antrenarea
comunitatii permanent
3.13. Informarea si sensibilizarea publicului larg cu
privire la necesitatea protejarii copilului impotriva
oricarei forme de abuz sau neglijare permanent
3.14. Informarea publicului, potential beneficiar, cu privire
la serviciile si facilitatile existente pentru familiile
aflate in dificultate permanent
Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale La sfarsitul anului 2000: I. Elaborarea, experimentarea si validarea urmatoarelor documente metodologice: ● metodologiile de organizare pentru: - Centrul maternal - Centrul de primire a copilului in regim de urgenta si de evaluare - Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti - Serviciul de monitorizare, asistenta si sprijin al femeii gravide predispuse sa abandoneze copilul - Centrul de zi pentru copiii cu probleme sociale - Centrul de asistenta si sprijin pentru readaptarea psihologica a copilului cu probleme psihosociale. II. Realizarea urmatoarelor studii, rapoarte si materiale informative: ● studiu cu privire la definirea familiilor in situatie de risc si la inventarierea cauzelor acestor situatii; ● raport cu privire la toate serviciile de prevenire a abandonului asigurate de comunitatea locala; ● raport privind liniile telefonice care functioneaza in judete si cele existente in faza de proiect; ● repertoar anual al serviciilor de prevenire din judete; ● modele de pliante de popularizare a acestora. III. Infiintarea urmatoarelor servicii: ● centre de zi - 4; ● centre maternale - 4; ● centre de consiliere si sprijin pentru parinti - 10. Pregatirea demararii unor asemenea proiecte si in alte judete. IV. Analizarea fenomenului "copiii strazii" si interventia in vederea ameliorarii acestuia
Obiective operationale
Cadru institutional
4.1. Crearea si dezvoltarea de centre de primire a copilului
in regim de urgenta si evaluarea fenomenului "copiii
strazii" septembrie 2000-2003
4.2. Crearea si dezvoltarea de centre de zi destinate
protejarii, educarii si reintegrarii copiilor strazii
in toate orasele care se confrunta cu acest fenomen septembrie
2000-2003
4.3. Promovarea parteneriatului cu organizatiile
neguvernamentale care desfasoara activitati de
recuperare sociala a copiilor strazii permanent
Monitorizare
4.4. Includerea in sistemul de monitorizare a problematicii
"copiii strazii" 2001
Cadru metodologic
4.5. Elaborarea unei metodologii de analiza si evaluare
a fenomenului "copiii strazii", aplicabila la nivel
national mai-septembrie 2000
4.6. Identificarea cauzelor fenomenului "copiii
strazii" si stabilirea liniilor de actiune prin
care se poate interveni asupra acestor
cauze octombrie 2000-
septembrie 2001
4.7. Elaborarea si aplicarea unei metodologii de
interventie pentru evaluarea, protejarea si
recuperarea in regim de urgenta a copiilor strazii
cu varsta mai mica de 10 ani octombrie 2000-
octombrie 2001
4.8. Elaborarea de programe de sensibilizare a
comunitatii pentru a se evita incurajarea
fenomenului si pentru a se stimula atitudinea
civica eficienta 2001
4.9. Elaborarea unei metodologii de organizare a
centrului de ingrijire de zi destinat copiilor
strazii si a unor standarde de calitate a protectiei
acordate 2001
Formare
4.10. Elaborarea si experimentarea unor modele de formare
a personalului care intervine in evaluarea,
protejarea, recuperarea si reintegrarea copiilor
strazii, precum si formarea unui numar cat mai mare
de asemenea specialisti, in functie de nevoile
existente la nivel local 2001
Comunicare
4.11. Sensibilizarea opiniei publice pentru a
contribui la integrarea copiilor marginalizati
social si la ameliorarea fenomenului "copiii
strazii" 2000 si permanent
Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale La sfarsitul anului 2000: I. Elaborarea, experimentarea si validarea urmatoarelor documente metodologice: ● Metodologia de analiza si evaluare a fenomenului "copiii strazii"; ● Metodologia de interventie pentru evaluarea, protejarea si recuperarea in regim de urgenta a copiilor strazii cu varsta mai mica de 10 ani. II. Realizarea urmatoarelor studii, rapoarte si materiale informative: ● raport referitor la prioritatile de actiune pentru fiecare localitate in care fenomenul "copiii strazii" este ingrijorator (conform situatiei din anul 2000); ● studiu national cu privire la amploarea si cauzele fenomenului "copiii strazii", continand directiile de actiune viitoare. III. Infiintarea urmatoarelor servicii: ● centre de zi pentru copiii strazii - 4; ● centre de coordonare - 6 (unul in municipiul Bucuresti si inca 5 centre regionale). IV. Debutul urmatoarelor actiuni: ● elaborarea de proiecte de centre de zi destinate copiilor strazii in localitatile stabilite anterior; ● campania "Copiii nostri", care va avea si o componenta destinata sensibilizarii opiniei publice in ceea ce priveste problema copiilor strazii. V. Pregatirea pentru viata si integrarea sociala si profesionala a tinerilor care pana la varsta de 18 ani au beneficiat de una dintre masurile de protectie a copilului, prevazute de lege
Obiective operationale
Cadru metodologic
5.1. Elaborarea si validarea unei metodologii de
organizare a Serviciului de asistenta si sprijin
pentru tineri iulie 2000
5.2. Elaborarea unui ghid metodologic destinat echipei
pluridisciplinare implicate in pregatirea
integrarii sociale si profesionale a adolescentilor
protejati in unitati tip rezidential 2001
Cadru institutional
5.3. Infiintarea la nivelul comunitatii locale a
serviciilor de asistenta si sprijin pentru tineri,
ca structuri integrate in sistemul de servicii de
protectie a copilului noiembrie 2000
si permanent
Formare
5.4. Elaborarea unui model de formare complementara a
educatorilor care pregatesc adolescentii din centrul
de plasament pentru parasirea institutiei si
integrarea lor sociala si profesionala, precum si de
formare a unui numar cat mai mare de educatori,
conform nevoilor de formare existente in judete 2000-2003
5.5. Formarea profesionala a adolescentilor si tinerilor,
impreuna cu institutii abilitate in domeniu, pentru a
lucra in micile intreprinderi, ateliere protejate,
ferme etc. 2000-2003
Comunicare
5.6. Promovarea unui program de comunicare pentru
sensibilizarea comunitatii la problemele tinerilor permanent
5.7. Informarea tinerilor cu privire la serviciile de
care pot beneficia permanent
Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale La sfarsitul anului 2000: I. Elaborarea, experimentarea si validarea Metodologiei de organizare a Serviciului de asistenta si sprijin pentru tineri. II. Realizarea urmatoarelor studii, rapoarte si materiale informative: ● raport anual cu privire la situatia tinerilor care parasesc centrele de plasament la implinirea varstei de 18 ani si la masurile luate in vederea integrarii lor sociale si profesionale; ● model de pliant de sensibilizare a opiniei publice si de stimulare a voluntariatului pentru pregatirea integrarii tinerilor din centrele de plasament; ● ghid de informare a tanarului care se pregateste pentru viata autonoma la iesirea din centrul de plasament. III. Infiintarea urmatoarelor servicii: ● servicii de asistenta si sprijin pentru tineri - 3. VI. Orientarea, reeducarea si reintegrarea sociala a copilului delincvent
Obiective operationale
Cadru juridic
6.1. Elaborarea si sustinerea unui cadru normativ
privind sistemul de masuri educative aplicabile
copiilor care savarsesc fapte penale si care nu
raspund penal iunie 2000
Cadru metodologic
6.2. Elaborarea si validarea metodologiei de organizare
a serviciilor de orientare, supraveghere si sprijinire
a reintegrarii sociale a copilului delincvent, a
centrelor rezidentiale de reeducare pentru copilul
delincvent, precum si a institutelor medico-educative
pentru protectia copilului delincvent cu nevoi speciale,
ca structuri integrate in sistemul judetean/de sector
de protectie a copilului aflat in dificultate 2001
6.3. Elaborarea unei metodologii de monitorizare a cazurilor
de delincventa juvenila pentru care se stabilesc masuri
de protectie 2001
6.4. Elaborarea unui studiu cu privire la fenomenul de
delincventa juvenila (cauze, factori de risc, metode
de prevenire si interventie) 2001
6.5. Elaborarea unui ghid metodologic de prevenire a
delincventei juvenile prin promovarea de programe
educative si de animare a timpului liber in cartiere 2001
6.6. Elaborarea unui ghid metodologic de reintegrare
scolara si sociala a copilului delincvent 2001
Cadru institutional
6.7. Infiintarea la nivelul comunitatii a serviciilor
pentru protectia copilului delincvent (servicii de
orientare, supraveghere, reeducare si sprijinire a
reintegrarii sociale, centre rezidentiale de
reeducare pentru copilul delincvent, institute
medico-educative pentru protectia copilului
delincvent cu nevoi speciale) ca structuri
integrate in sistemul de servicii de protectie
a copilului 2001-2003
Formare
6.8. Formarea membrilor comisiilor pentru protectia
copilului in vederea abordarii cazurilor de copii
care au savarsit fapte penale, dar care nu raspund
penal, din perspectiva considerarii lor drept cazuri
de copii aflati in dificultate, ale caror integritate
si dezvoltare morala sunt periclitate, si stabilirii
unor masuri de protectie adecvate, respectandu-se
principiul interesului superior al copilului 2001
6.9. Elaborarea, experimentarea si validarea unui model de
pregatire a educatorilor din servicii de protectie a
copilului si formarea educatorilor, conform evolutiei
nevoilor de formare 2001-2003
6.10. Elaborarea unui model de pregatire a animatorilor
de cartier si formarea de animatori si voluntari care
isi vor desfasura activitatea in cartierele
defavorizate 2002-2003
Comunicare
6.11. Informarea si consilierea parintilor si a cadrelor
didactice, in vederea prevenirii savarsirii de fapte
penale de catre copii permanent
6.12. Informarea copiilor si a adolescentilor asupra
necesitatii respectarii legilor si obligatiilor
cetatenesti permanent
Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale La sfarsitul anului 2000: I. Realizarea si sustinerea actelor normative referitoare la sistemul de masuri educative aplicabile copiilor care savarsesc fapte penale si care nu raspund penal. II. Elaborarea, experimentarea si validarea urmatoarelor documente metodologice: ■ metodologii de organizare a urmatoarelor tipuri de servicii: ● Serviciul de orientare, supraveghere si sprijinire a reintegrarii sociale a copilului delincvent; ● Centru de reeducare pentru copilul delincvent; ● Institut medico-educativ pentru copilul delincvent. ■ Procedura de monitorizare a cazurilor de delincventa juvenila. VII. Popularizarea drepturilor copilului si sensibilizarea opiniei publice din Romania, in sensul intelegerii problematicii copilului si a familiei in situatie de risc sau dificultate si al participarii la prevenirea si ameliorarea problemelor
Obiective operationale
Cadru metodologic
7.1. Elaborarea unui proiect de campanie de informare
si sensibilizare "Copiii nostri" aprilie-iulie 2000
7.2. Elaborarea si validarea metodologiei de organizare
a Serviciului de asistenta a copilului pentru
exercitarea dreptului sau la exprimarea libera a
opiniei iunie 2000
7.3. Elaborarea unui proiect de dezvoltare a
instrumentelor de informare, initiate de A.N.P.D.C. iulie 2000
7.4. Elaborarea unui ghid metodologic cu privire la
organizarea de campanii de informare si la relatia
cu presa 2001
7.5. Elaborarea unui ghid metodologic pentru promovarea
drepturilor copilului in unitatile de invatamant
de masa 2001
Cadru institutional
7.6. Infiintarea de servicii de asistenta a copilului
pentru exercitarea dreptului sau la exprimarea libera
a opiniei, ca structuri integrate in sistemul de
servicii de protectie a copilului 2000-2003
Formare
7.7. Formarea de responsabili cu activitatea de
comunicare/informare la nivelul serviciilor
publice specializate octombrie 2000-2001
7.8. Elaborarea si experimentarea de modele de
formare complementara a diferitelor categorii
de personal din Serviciul de asistenta a copilului
pentru exercitarea dreptului sau la exprimarea
libera a opiniei 2001
7.9. Formarea de personal, conform modelului si
raspunzand nevoilor de formare din judete 2002-2003
7.10. Organizarea in fiecare an a unei campanii
nationale de informare si sensibilizare
"Copiii nostri" noiembrie 2000-2003
7.11. Initierea si dezvoltarea unui site pe
Internet cu tema "Protectia copilului in
Romania" 2000-2003
7.12. Elaborarea, editarea si difuzarea de materiale
informative destinate publicului larg permanent
Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale La sfarsitul anului 2000: I. Elaborarea, experimentarea si validarea urmatoarelor documente metodologice: ● Metodologia de organizare a Serviciului de asistenta a copilului pentru exercitarea dreptului sau la exprimarea libera a opiniei; ● Proiectul de campanie de informare si sensibilizare "Copiii nostri"; ● Proiectul de dezvoltare a buletinului informativ "In interesul copilului". II. Realizarea urmatoarelor actiuni: ● prima campanie nationala de informare "Copiii nostri"; ● lansarea paginii web "Protectia copilului in Romania"; ● editarea si difuzarea buletinului informativ "In interesul copilului". Coordonarea strategiei A.N.P.D.C. In vederea coordonarii strategiei si a evaluarii rezultatelor, precum si pentru dezvoltarea si reajustarea acesteia pe parcursul perioadei mentionate, A.N.P.D.C. promoveaza urmatoarele initiative: A. Constituirea unui grup de coordonare si actiune Pentru aplicarea principiului parteneriatului in implementarea reformei protectiei copilului se va infiinta Grupul de coordonare si actiune (GCA). Acest organism nu va avea personalitate juridica, iar specialistii care vor face parte din GCA nu vor fi retribuiti pentru aceasta activitate. In GCA vor fi reprezentate institutiile si organizatiile urmatoare: ● A.N.P.D.C.; ● Delegatia Comisiei Europene in Romania; ● USAID; ● Misiunea rezidenta a Bancii Mondiale; ● organizatii ale Natiunilor Unite - UNICEF, UNESCO etc.; ● Asociatia secretarilor consiliilor judetene; ● organizatii neguvernamentale nationale (cu caracter umanitar si profesional) care actioneaza in domeniul protectiei copilului; ● organizatii profesionale ale mass-media. GCA va avea urmatoarele atributii: ● stabilirea planurilor de actiune si a programelor care converg catre atingerea obiectivelor operationale; ● evaluarea periodica a rezultatelor planurilor de actiune; ● asigurarea coerentei programelor si a complementaritatii resurselor; ● urmarirea aplicarii unor criterii de repartizare echilibrata, in toate regiunile tarii, a fondurilor pentru proiecte, a resurselor materiale si umane; ● studierea rapoartelor de monitorizare si a rezultatelor aplicarii strategiei, in vederea dezvoltarii/reajustarii ei, prin completarea cu noi obiective operationale, prin reformularea celor existente sau prin stabilirea unor noi tipuri de activitati. Se vor intocmi si se vor valida un document de infiintare si un regulament de functionare a GCA. Se va pregati infiintarea la nivel regional a unor grupuri de actiune pentru aplicarea strategiei de protectie a copilului, care sa fie compuse din reprezentanti ai A.N.P.D.C., directori ai serviciilor publice specializate din judetele regiunii respective, secretari ai consiliilor judetene, organizatii neguvernamentale. B. Asigurarea coerentei programelor si a complementaritatii resurselor Programele si resursele aferente acestora vor fi gestionate astfel incat sa asigure: ● actiuni coerente care sa contribuie la atingerea obiectivelor operationale; ● complementaritatea resurselor si optimizarea utilizarii lor; ● evaluarea periodica si valorizarea rezultatelor. Toate programele si resursele financiare destinate protectiei copilului se vor incadra in obiectivele strategice prioritare stabilite. In acest scop va fi conceput si validat, pentru a fi utilizat ca instrument de lucru, un formular-tip de incadrare in Strategia nationala de reforma a sistemului de protectie a drepturilor copilului, 2000-2003. Formularul va fi completat si anexat la Termenii de referinta ai Programului, la Contractul de colaborare sau la alte tipuri de documente oficiale care stipuleaza colaborarea cu A.N.P.D.C. in domeniul protectiei copilului. C. Dezvoltarea unei retele specializate de informare, consultanta si evaluare privind reforma protectiei copilului Aceasta initiativa complexa urmeaza sa fie promovata in a doua parte a perioadei care face obiectul strategiei (incepand din anul 2002), dar pregatirea ei poate incepe catre finele anului 2000. Se urmareste crearea unei retele de centre de resurse in parteneriat cu organizatii neguvernamentale profesioniste si cu servicii publice specializate care au dobandit deja experienta si rezultate deosebite in promovarea reformei protectiei copilului. Aceste centre vor oferi informatii si consultanta personalului din serviciile publice specializate din judete/sectoare, din centre de plasament, din alte tipuri de servicii destinate copilului si familiei si, in acelasi timp, vor culege informatii despre evolutia reformei in regiunea respectiva, pentru a valoriza si multiplica initiativele si proiectele reusite. Centrul national, coordonator al retelei, precum si centrele regionale vor fi validate in vederea indeplinirii acestor functii de catre Grupul de coordonare si actiune la nivel national, respectiv de catre grupurile regionale. D. Promovarea unei politici de comunicare pentru promovarea drepturilor copilului si a strategiei guvernamentale in acest domeniu In vederea imbunatatirii comunicarii interne si externe, precum si pentru promovarea imaginii reformei protectiei copilului si a structurilor implicate, la toate nivelurile, in acest demers va fi elaborata o strategie de comunicare. Prima initiativa importanta in acest sens va fi realizarea unui sondaj de opinie si a unui studiu cu privire la imaginea actuala a sistemului de protectie a copilului pentru ca proiectarea strategiei de comunicare sa porneasca de la o baza bine documentata. In politica de comunicare vor fi antrenati: ● specialisti in relatii publice de la o firma de specialitate, care urmeaza sa fie selectionata; ● organizatii care au in derulare proiecte de comunicare sub coordonarea A.N.P.D.C. (de exemplu: realizarea buletinului informativ "In interesul copilului", realizarea unei pagini web cu tema "Protectia copilului in Romania", editarea de pliante si brosuri etc.); ● reprezentanti ai mass-media. Se va dezvolta relatia cu mass-media, atat cu presa scrisa, cat si cu posturile de radio si TV, si se va constitui un grup de ziaristi de referinta, care vor fi familiarizati cu problematica protectiei copilului. Se va intensifica parteneriatul cu presa in promovarea strategiei. Se vor organiza conferinte de presa pentru mediatizarea unor evenimente (de exemplu: lansarea strategiei, lansarea unor programe) si conferinte semestriale pentru a face cunoscute rezultatele acestora. Se vor edita si difuza materiale informative, precum: ● pliantul de prezentare a A.N.P.D.C.; ● colectia de brosuri "Curier juridic - protectia copilului"; ● brosurile cu date statistice anuale despre rezultatele aplicarii strategiei. E. In luna septembrie 2000 se va face o evaluare de etapa a gradului de indeplinire a obiectivelor; evaluari si ajustari ale strategiei vor constitui un exercitiu permanent Concluzii Noua legislatie in domeniu, initiata prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 , republicata, care prevede ca obiectiv principal dezinstitutionalizarea, in paralel cu dezvoltarea de forme alternative de protectie, a avut drept consecinta micsorarea numarului de copii institutionalizati, astfel incat la sfarsitul anului 1999 numarul lor era de 30.435. Dezvoltarea serviciilor publice specializate pentru protectia copilului a permis luarea unor masuri de prevenire a institutionalizarii copiilor, precum si a abandonului, lucru subliniat de tendinta ascendenta a numarului de copii beneficiari ai acestei forme de asistenta (1997 - 0 cazuri, 1999 - 14.212 cazuri nou-intrate in sistem). O alta premisa a scaderii numarului de copii institutionalizati o constituie protectia copilului in familii substitutive, ca alternativa la institutionalizare, masura care a inregistrat si ea un trend ascendent, de la 11.899 cazuri in 1997 la 20.504 cazuri la sfarsitul anului 1999. De asemenea, numarul copiilor institutionalizati a scazut si datorita faptului ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 , republicata, prevede o noua forma de protectie alternativa, asistentul maternal profesionist. La sfarsitul anului 1999 beneficiau de aceasta forma de protectie 2.970 de copii. Trebuie mentionat ca aceste rezultate au fost obtinute in contextul in care la sfarsitul anului 1999, la nivel national, serviciile publice specializate pentru protectia copilului inregistrau un deficit bugetar de circa 180 miliarde lei si in conditiile in care pana in anul 1998 toate masurile cu rezultatele mentionate anterior s-au bazat intr-o proportie importanta pe bugetele proprii ale consiliilor judetene. Acest deficit a fost suplinit prin promovarea <>Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 161/1999 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1999 si prin promovarea Hotararii Guvernului nr. 260/2000 privind aprobarea programelor de interes national in domeniul protectiei drepturilor copilului aflat in dificultate, cu modificarile ulterioare. Din analiza datelor a rezultat ca cea mai mare parte a fondurilor a fost indreptata spre judetele care inregistrau cele mai mari restante financiare (Suceava, Iasi, Maramures, Vaslui, Galati, Valcea, Vrancea). De remarcat ca in aceste judete fondurile alocate au venit sa suplineasca deficitul de cheltuieli materiale si de personal. In contrast cu aceste judete, in sectoarele municipiului Bucuresti, in judetele Timis, Prahova, Mehedinti, Brasov, Ilfov, Covasna, Calarasi, Arad si Giurgiu fondurile primite au fost utilizate in vederea restructurarii institutionale si a dezvoltarii serviciilor. In decursul anului financiar 2000 vor fi finantate de la bugetul de stat, cu preponderenta, initiativele de reforma a sistemului de protectie care se incadreaza in obiectivele strategiei. Concomitent, vor continua deconcentrarea si descentralizarea responsabilitatilor pana la nivel de comunitate locala. Autoritatile judetene vor fi sprijinite in privinta finantarii serviciilor de protectie rezidentiale si alternative subordonate. In perspectiva anului 2000, prin punerea in practica a programelor pe care A.N.P.D.C. le desfasoara cu diferite organizatii internationale (Banca Mondiala, Uniunea Europeana prin programele PHARE, Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei), anticipam reducerea in continuare a numarului copiilor institutionalizati cu 13.000 copii pe an. -----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.