Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STRATEGIE din 25 aprilie 2001  a Guvernului Romaniei de imbunatatire a situatiei romilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STRATEGIE din 25 aprilie 2001 a Guvernului Romaniei de imbunatatire a situatiei romilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 252 din 16 mai 2001

I. CONSIDERATII GENERALE

Guvernul Romaniei,
in dorinta de a imbunatati situatia minoritatilor nationale in conformitate cu prevederile Constitutiei Romaniei, demonstrata prin aderarea voluntara la instrumente internationale ale Consiliului Europei, cum ar fi: Conventia cadru pentru protectia minoritatilor nationale, Rezolutia ECRI nr. 3, Recomandarea 1.203 a Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei, Conventia O.N.U. privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasiala, precum si alte documente internationale,
luand in considerare prevederile Programului de guvernare 2001-2004 cu privire la prevenirea discriminarii si la elaborarea unei strategii pentru imbunatatirea semnificativa a situatiei romilor,
reafirmand dreptul oricarei minoritati, implicit al minoritatii romilor, de a participa activ la elaborarea, implementarea si evaluarea politicilor publice referitoare la aceasta minoritate, precum si faptul ca problematica minoritatilor trebuie considerata in ansamblul societatii romanesti,
tinand seama de faptul ca romii au constituit de-a lungul istoriei obiectul robiei si al discriminarii, fenomene care au lasat urme profunde in memoria colectiva peste tot in lume si au condus la marginalizarea romilor in societate,
luand in considerare dificultatile cu care se confrunta cetatenii romani de etnie roma si avand in vedere dorinta de a identifica solutii optime pentru rezolvarea acestora, adopta prezenta Strategie de imbunatatire a situatiei romilor.

II. PRINCIPII DIRECTOARE

Guvernul Romaniei adopta urmatoarele principii directoare pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor:
1. Principiul consensualitatii - Strategia de imbunatatire a situatiei romilor este rezultatul unui efort comun al Guvernului si al organizatiilor reprezentative ale comunitatilor de romi. Aplicarea programelor si proiectelor din planul de implementare a strategiei se va realiza in consultare cu reprezentantii organizatiilor de romi.
2. Principiul utilitatii sociale - Strategia raspunde nevoilor specifice cu care se confrunta etnicii romi si realizeaza acel cadru social prin care romii se pot integra functional in comunitate si in societate.
3. Principiul diviziunii sectoriale - Strategia este conceputa si aplicabila pe domenii de responsabilitate sectoriala.
4. Principiul descentralizarii in executie - Aplicarea strategiei se va realiza prin responsabilitati specifice ale institutiilor si autoritatilor publice si prin atragerea organizatiilor neguvernamentale in implementarea programelor locale desprinse din planul general de masuri pentru aplicarea prezentei strategii.
5. Principiul compatibilitatii legislative - Prevederile strategiei sunt in consonanta cu Constitutia si cu legile Romaniei, precum si cu legislatia si practica internationala in domeniu.
6. Principiul diferentierii identitare - Strategia vizeaza edificarea unui sistem institutional de dezvoltare comunitara, combaterea discriminarii fata de romi, promovarea educatiei interculturale, crearea de elite din randul romilor, in vederea resolidarizarii sociale si reconstructiei identitare.
7. Principiul egalitatii - Protectia cetatenilor romani de etnie roma nu trebuie sa afecteze drepturile si libertatile celorlalti cetateni romani.

III. SCOPUL SI OBIECTIVELE GENERALE ALE STRATEGIEI
Scop: Imbunatatirea situatiei romilor din Romania
Obiective:
1. Institutionalizarea obiectivelor politice asumate de Guvern in problematica romilor si responsabilizarea autoritatilor publice centrale si locale in aplicarea masurilor concrete de imbunatatire a situatiei cetatenilor romani de etnie roma
2. Sprijinirea formarii si promovarii unei elite intelectuale si economice din randul romilor, care sa functioneze ca facilitator al politicilor de integrare sociala si de modernizare
3. Eliminarea stereotipurilor, prejudecatilor si a practicilor anumitor functionari din institutiile publice centrale si locale, care incurajeaza discriminarea cetatenilor romani de etnie roma fata de ceilalti cetateni
4. Producerea unei schimbari pozitive in opinia publica in legatura cu etnia romilor, pe baza principiilor tolerantei si solidaritatii sociale
5. Stimularea participarii etniei romilor la viata economica, sociala, educationala, culturala si politica a societatii prin atragerea in programe sectoriale de asistenta si dezvoltare comunitara
6. Prevenirea discriminarii institutionale si sociale a cetatenilor romani de etnie roma in accesul acestora la serviciile oferite de societate
7. Asigurarea conditiilor pentru garantarea de sanse egale pentru etnicii romi, in vederea atingerii unui standard decent de viata.

IV. GRUPURI-TINTA:
1. Cetatenii romani de etnie roma
2. Liderii politici
3. Conducerea institutiilor si autoritatilor publice centrale si locale
4. Functionarii publici
5. Mass-media
6. Opinia publica

V. DURATA: 10 ani (2001-2010), cu un plan de masuri pe termen mediu de 4 ani (2001-2004)

VI. DOMENII SECTORIALE:
A. Administratie si dezvoltare comunitara
B. Locuinte
C. Securitate sociala
D. Sanatate
E. Economic
F. Justitie si ordine publica
G. Protectia copilului
H. Educatie
I. Cultura si culte
J. Comunicare si participare civica

VII. DIRECTII DE ACTIUNE:
A. Administratie si dezvoltare comunitara
1. Organizarea la nivel local/judetean a unor grupuri de lucru mixte, alcatuite din reprezentanti alesi ai comunitatii respective, ai structurilor descentralizate ale administratiei publice centrale, ai organizatiilor neguvernamentale ale romilor si ai minoritatii romilor, in vederea evaluarii principalelor nevoi ale comunitatilor de romi si a aplicarii programelor de sprijinire a acestora
2. Crearea cadrului juridic prin care ministerele si agentiile centrale/locale si structurile descentralizate ale acestora sa poata finanta proiecte sau programe sectoriale pentru imbunatatirea situatiei romilor
3. Infiintarea Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii si includerea de reprezentanti ai romilor in aceasta structura
4. Infiintarea de structuri de implementare a strategiei la nivelul ministerelor, prefecturilor si primariilor
5. Initierea si desfasurarea unor actiuni de formare privind combaterea discriminarii la nivelul functionarilor publici din cadrul administratiei publice centrale si locale
6. Monitorizarea aplicarii prevederilor <>Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 si sanctionarea functionarilor publici care au savarsit acte de discriminare a cetatenilor
7. Conditionarea recrutarii si promovarii functionarilor publici de criteriul "nediscriminare" in raport cu celelalte persoane
8. Dezvoltarea colaborarii dintre structurile administratiei publice si organizatiile neguvernamentale ale romilor pe baza de parteneriat; includerea liderilor comunitatilor de romi in procesul de luare a deciziilor administrative locale care afecteaza comunitatea de romi
9. Implementarea unor programe de actiune afirmativa privind angajarea romilor in posturi din structurile administratiei publice centrale si locale.

B. Locuinte
1. Rezolvarea problemelor legate de dreptul de proprietate asupra terenurilor si locuintelor detinute de romi, a problemelor legate de aplicarea actelor normative privind constituirea sau reconstituirea dreptului de proprietate funciara, inclusiv prin promovarea unor initiative legislative in domeniu
2. Conceperea si implementarea unor programe de reabilitare a locuintelor si mediului inconjurator in zonele locuite de romi
3. Dezvoltarea unor programe de finantare guvernamentala sau in parteneriat, pentru asigurarea conditiilor minime de locuit in comunitatile de romi (energie electrica, apa potabila, canalizare, gaz metan, salubrizare)
4. Dezvoltarea programului de locuinte sociale pentru familiile numeroase si lipsite de mijloace de subzistenta
5. Implicarea directa a etnicilor romi in programele guvernamentale de construire si reabilitare a locuintelor.

C. Securitate sociala
1. Imbunatatirea accesului cetatenilor romani de etnie roma la serviciile publice
2. Conceperea si implementarea unor programe specifice de formare si reconversie profesionala pentru romi
3. Instruirea personalului din cadrul serviciilor de ocupare si formare profesionala privind ocuparea pe piata muncii a persoanelor apartinand minoritatii romilor
4. Sprijinirea, in conditiile legislatiei in vigoare, a tinerilor absolventi romi in vederea angajarii si monitorizarea evolutiei profesionale a tinerilor romi cu studii superioare
5. Acordarea de subventii organizatiilor neguvernamentale ale romilor care infiinteaza si administreaza unitati de asistenta sociala
6. Sporirea facilitatilor fiscale pentru persoanele juridice care angajeaza persoane din familiile cu mai multi copii si lipsite de mijloace de subzistenta
7. Cresterea cuantumului ajutoarelor sociale pentru familiile cu mai multi copii si lipsite de mijloace de subzistenta.

D. Sanatate
1. Imbunatatirea accesului romilor la serviciile medicale publice preventive si curative, prin institutionalizarea sistemului de mediatori sanitari, conceperea si implementarea unor programe specifice de profilaxie si tratament
2. Formarea de mediatori sanitari, asistenti medicali si medici din cadrul comunitatilor de romi
3. Identificarea solutiilor pentru includerea romilor in sistemul asigurarilor de sanatate, inscrierea la medicul de familie, acordarea medicatiei compensate etc.
4. Conceperea si implementarea unor programe de informare sanitara, consultanta medicala si planning familial pentru femeile din comunitatile de romi, cu accent pe protectia mamei si a copilului
5. Campanii de vaccinare in comunitatile de romi prin comisii mixte formate din cadre medicale locale si de la nivelul DSP (Compartimentul epidemiologie boli transmisibile) si din reprezentanti ai comunitatilor de romi
6. Campanii de depistare a TBC, infectiilor HIV/SIDA, afectiunilor dermatologice, bolilor cu transmitere sexuala etc.
7. Efectuarea unor studii epidemiologice privind starea de sanatate
8. Cresterea numarului de cadre medicale provenite din etnici romi, prin alocarea de locuri speciale pentru studentii romi in invatamantul medical de stat.

E. Economic
1. Initierea si derularea unor proiecte de formare sau de reconversie profesionala pentru romi
2. Asigurarea de facilitati pentru exercitarea si revalorizarea unor meserii traditionale care raspund nevoilor existente pe piata
3. Conceperea si implementarea unor programe specifice de finantare a unor activitati generatoare de venit si a micilor afaceri pentru familii si comunitati de romi, inclusiv pentru femeile de etnie roma
4. Reducerea ratei somajului in randul cetatenilor romani de etnie roma prin crearea de facilitati intreprinzatorilor care angajeaza romi si combaterea oricaror forme de discriminare privind angajarea romilor
5. Elaborarea unor programe destinate improprietaririi si stimularii activitatilor agricole pentru comunitatile de romi
6. Sprijinirea, in conditiile legislatiei in vigoare, prin sistemul de credite avantajoase, a intreprinderilor mici si mijlocii apartinand persoanelor provenite din randul etniei romilor
7. Includerea comunitatilor defavorizate de romi in zonele considerate defavorizate, precum si conceperea si implementarea unor programe de redresare a acestora
8. Incurajarea proiectelor de creare a locurilor de munca pentru femeile de etnie roma.

F. Justitie si ordine publica
1. Analiza si evaluarea posibilelor efecte discriminatorii ale reglementarilor actuale si perfectionarea cadrului juridic existent
2. Respectarea drepturilor fundamentale ale omului, a drepturilor civile, politice si sociale, precum si a drepturilor persoanelor apartinand minoritatilor nationale, in acord cu normele si cu obligatiile internationale asumate de Romania
3. Solutionarea cazurilor de apatridie a romilor proveniti din Romania
4. Dezvoltarea, in colaborare cu organizatiile de romi, a unor programe locale pentru procurarea documentelor de identitate pentru romii lipsiti de mijloace de subzistenta
5. Derularea unor programe de informare a liderilor romi, a conducerii institutiilor publice si a organizatiilor neguvernamentale, pentru identificarea si solutionarea corecta a cazurilor de discriminare
6. Identificarea, prevenirea si rezolvarea operativa a starilor conflictuale susceptibile sa genereze violenta familiala, comunitara sau interetnica
7. Initierea unor programe de educatie juridica si de prevenire a infractionalitatii, in colaborare cu membrii etniei romilor
8. Angajarea cetatenilor de etnie roma in serviciile de ordine publica si in cadrul fortelor de politie si jandarmerie.

G. Protectia copilului
1. Asigurarea participarii nediscriminatorii a femeilor de etnie roma la programele de protectie si educatie a copiilor
2. Initierea unor programe de prevenire si combatere a discriminarii pentru copiii romi institutionalizati, precum si pentru celelalte categorii de copii aflati in dificultate
3. Realizarea unui parteneriat intre organizatiile neguvernamentale ale romilor si structurile publice locale pentru protectia copilului
4. Angajarea de personal din randul etniei romilor in institutiile de ocrotire a minorilor, in care numarul copiilor institutionalizati provine preponderent din randul familiilor de romi
5. Imbunatatirea calitatii vietii copiilor din familiile cu venituri scazute si asigurarea respectarii drepturilor acestora
6. Conceperea si implementarea unor programe de formare a mediatorilor sociali si a formatorilor din randul tinerilor romi, pentru comunitatile de romi
7. Cresterea calitatii protectiei copilului in unitatile de tip rezidential, inclusiv in cele destinate copilului cu deficiente sau cu handicap, prin impunerea unor standarde minimale in organizarea si functionarea acestor institutii
8. Promovarea alternativelor de tip familial pentru copiii institutionalizati
9. Prevenirea abandonului, a abuzului si a neglijarii copilului, precum si a tuturor fenomenelor care determina intrarea copilului in dificultate
10. Analizarea fenomenului "copiii strazii" si formularea unor proiecte nationale si locale de interventie sociala
11. Sensibilizarea opiniei publice cu privire la drepturile copilului si la problematica copilului si a familiei in situatie de risc sau de dificultate.

H. Educatie
1. Elaborarea unui program de stimulare a participarii scolare si de reducere a abandonului scolar, in special in segmentele sarace ale populatiei de romi
2. Analiza posibilitatii de organizare a unor institutii de invatamant primar, secundar si profesional pentru romi (arte si meserii, invatamant vocational, formare si reconversie profesionala etc.)
3. Conceperea si implementarea unor programe de formare a mediatorilor scolari si de perfectionare pentru cadrele didactice din domeniul educatiei interculturale
4. Introducerea temelor de prevenire si de combatere a discriminarii in trunchiul comun al programei scolare
5. Introducerea in programele de pregatire a specialistilor in administratie publica, asistenta sociala, sanatate, politie, invatamant a unor module didactice dedicate problemelor sociale si economice ale romilor
6. Conceperea si implementarea unor programe de incurajare a participarii parintilor romi la procesele educationale din scoala si din afara ei
7. Adoptarea de masuri legislative in sprijinul romilor, in scopul acordarii de facilitati in domeniul educatiei pentru romi si din perspectiva promovarii romilor in posturi ale administratiei scolare (directori de scoli si inspectori scolari)
8. Acordarea in continuare de facilitati si de locuri subventionate speciale pentru tinerii romi care doresc sa urmeze colegii universitare si facultati
9. Obligativitatea unitatilor scolare si a inspectoratelor scolare judetene sa organizeze in permanenta cursuri de recuperare scolara pentru romi, prin toate formele de invatamant aprobate, in raport cu solicitarile individuale si ale organizatiilor romilor din zona de responsabilitate
10. Atragerea tinerilor romi spre institutiile de formare a functionarilor publici si a personalului din institutiile publice (facultati de asistenta sociala, administratie publica, medicina, academii si scoli militare pentru formarea ofiterilor si subofiterilor de politie, Ministerul Apararii Nationale, Serviciul Roman de Informatii etc.)
11. Stimularea accesului la educatie prin asigurarea unei mese gratuite pentru toti elevii din ciclul primar si secundar.

I. Cultura si culte
1. Organizarea si dezvoltarea unor retele de valorificare a patrimoniului cultural al romilor, inclusiv prin adaptarea meseriilor traditionale la piata moderna si prin dezvoltarea unor retele de desfacere
2. Initierea unor proiecte culturale de reconstructie si de afirmare identitara a romilor
3. Conceperea si implementarea unor programe de sprijinire a elitelor politice, culturale si artistice provenite din randul romilor, in scopul revigorarii si afirmarii identitatii etniei romilor
4. Sprijinirea evenimentelor culturale cu specific inspirat din folclorul si cultura romani
5. Sprijinirea realizarii unor canale de cultura si informare pentru romi la nivel national (emisiuni TV, posturi de radio, publicatii)
6. Fondarea unui ansamblu artistic muzical, precum si a unui teatru al romilor, in care sa fie reprezentate atat traduceri ale pieselor apartinand culturii universale, cat si creatii in limba romani
7. Infiintarea unui muzeu al culturii si civilizatiei romilor
8. Finantarea proiectelor de cercetare multiculturala
9. Conceperea si implementarea unor programe educationale interculturale pentru copii si tineri
10. Finantarea unor premii anuale pentru creatia artistica in domeniul culturii romilor.

J. Comunicare si participare civica
1. Realizarea unui program national de informare publica si combatere a prejudecatilor interetnice in institutiile publice
2. Initierea unui program de combatere a discriminarii in mass-media
3. Initierea unor programe de informare privind combaterea discriminarii la angajarea in munca
4. Initierea unor programe nationale de informare si educare a etnicilor romi privind sanatatea, invatamantul, familia, protectia copilului, accesul pe piata muncii, drepturile cetatenesti, protectia sociala etc.
5. Desfasurarea de programe de informare si educare civica a etnicilor romi
6. Mediatizarea cazurilor de discriminare a romilor
7. Incurajarea mass-media sa prezinte starea si nevoile romilor, intr-o maniera realista si lipsita de prejudecati, in domeniile: educatie, asistenta medico-sanitara, legalitate, cultura, habitat
8. Conceperea si implementarea unor programe de sprijinire a dezvoltarii societatii civile a romilor, in scopul prevenirii si combaterii discriminarii etnicilor romi
9. Organizarea si dezvoltarea unor programe de informare si educare interculturala a majoritatii, cu participarea etnicilor romi
10. Participarea liderilor romi la procesul de luare a deciziilor politice cu impact asupra vietii economice si sociale a comunitatilor de romi
11. Popularizarea exemplelor de succese obtinute in rezolvarea problemelor comunitatilor de romi
12. Evaluarea si mediatizarea periodica a starii sociale a comunitatilor de romi din Romania.

VIII. STRUCTURI
Pentru buna organizare si coordonare a indeplinirii Planului general de masuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor se constituie urmatoarele structuri:
1. Comitetul mixt de implementare si monitorizare;
2. comisiile ministeriale pentru romi;
3. birourile judetene pentru romi;
4. experti locali pentru problemele romilor.

1. Comitetul mixt de implementare si monitorizare
Comitetul mixt de implementare si monitorizare raspunde de organizarea, planificarea, coordonarea si controlul executarii activitatilor prevazute in Planul general de masuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor si va fi format din secretarii de stat din ministerele responsabile pentru aplicarea strategiei si din lideri ai organizatiilor romilor.
Comitetul mixt de implementare si monitorizare se va intruni lunar si va analiza stadiul indeplinirii activitatilor prevazute in sedintele lunare.
Comitetul mixt de implementare si monitorizare va avea urmatoarea componenta:
- presedinte: secretarul de stat pentru relatii interetnice;
- membri: secretari de stat, lideri ai romilor;
- secretar executiv: subsecretarul de stat pentru romi.
Organul executiv al Comitetului mixt de implementare si monitorizare este Oficiul national pentru romi din cadrul Ministerului Informatiilor Publice.
2. Comisiile ministeriale pentru romi
Comisiile ministeriale pentru romi se subordoneaza Comitetului mixt de implementare si monitorizare si raspund de organizarea, coordonarea, planificarea si controlul indeplinirii activitatilor din Planul general de masuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor, cuprinse in sectorul de responsabilitate al ministerului de resort.
Presedintele Comisiei ministeriale pentru romi va fi reprezentat de secretarul de stat al ministerului, care este si membru al Comitetului mixt de implementare si monitorizare.
Comisia va mai cuprinde 4-5 membri (sefi de directii si experti) a caror responsabilitate este indeplinirea sarcinilor care le revin din aplicarea Planului general de masuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor in sectorul de activitate al ministerului.
3. Birourile judetene pentru romi
Birourile judetene pentru romi sunt structuri organizate la nivel judetean in cadrul prefecturilor si se subordoneaza Comisiei ministeriale pentru romi din cadrul Ministerului Administratiei Publice.
Principalele responsabilitati ale birourilor judetene pentru romi sunt organizarea, planificarea si coordonarea activitatilor desfasurate la nivel judetean pentru indeplinirea obiectivelor si sarcinilor din Planul general de masuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor.
Birourile judetene pentru romi se subordoneaza Comitetului mixt de implementare si monitorizare a Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor. In componenta birourilor judetene pentru romi vor fi 3-4 experti, dintre care unul va fi in mod obligatoriu membru al etniei romilor.
4. Expertii locali pentru romi
Expertii locali pentru romi functioneaza la nivelul primariilor si sunt responsabili pentru desfasurarea pe plan local a actiunilor de imbunatatire a situatiei romilor. Ei se subordoneaza atat birourilor judetene pentru romi, cat si primarului. Expertii locali reprezinta principalii mediatori intre autoritatile publice si comunitatile de romi.
La nivelul comunelor functia de expert pentru romi este exercitata prin cumul de functii de catre un functionar al primariei.
In scopul conjugarii eforturilor de indeplinire a obiectivelor Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor, in cadrul parteneriatului dintre administratia publica si societatea civila va functiona o fundatie de interes public pentru romi. Scopul acesteia va fi atragerea si administrarea fondurilor extrabugetare, din tara si din strainatate, in vederea finantarii programelor si proiectelor care vizeaza indeplinirea obiectivelor Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor.
In vederea evaluarii si selectionarii proiectelor de implementare a prezentei strategii se va constitui Comisia de evaluare a proiectelor, formata din reprezentanti ai administratiei publice, lideri ai romilor si reprezentanti ai fundatiei de interes public pentru romi.
Infiintarea structurilor pentru implementarea si monitorizarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor se va realiza in conformitate cu calendarul de activitati prevazut in Planul general de masuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor.


IX. PLAN GENERAL DE MASURI
PENTRU APLICAREA STRATEGIEI DE IMBUNATATIRE A SITUATIEI ROMILOR

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Ob-
crt. Proiectul/Activitatea Termenul Raspunde ser-
va-
tii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Masuri organizatorice
1. Adoptarea Hotararii Guvernului privind 10 mai 2001 M.I.P.
Strategia Guvernului Romaniei de imbunatatire
a situatiei romilor, cu precizarea obliga-
tivitatii ministerelor de a respecta
termenele si de a-si asuma responsabilitatile
sectoriale

2. Infiintarea Comitetului mixt de monitorizare 29 iunie M.I.P.
si implementare (Cmixt) a Planului general 2001
de masuri pentru aplicarea strategiei,
format din reprezentanti ai ministerelor,
agentiilor guvernamentale si ai Conventiei-
cadru a romilor

3. Adoptarea Hotararii Guvernului privind 24 mai 2001 M.I.P.
infiintarea Consiliului National pentru
Prevenirea Discriminarii (C.N.P.D.) in
conditiile Ordonantei Guvernului
nr. 137/2000

4. Constituirea prin ordin al ministrului, 31 mai 2001 M.I.P.
la nivelul ministerelor, a comisiilor
ministeriale pentru romi (C.M.R.), formate
din experti ai directiilor de specialitate,
experti delegati ai Conventiei-cadru a
romilor, experti independenti etc., in
vederea aplicarii sectoriale a strategiei

5. Constituirea la nivelul prefecturilor a 28 septembrie M.A.P.
birourilor judetene pentru romi (B.J.R.), 2001
in vederea implementarii Strategiei de
imbunatatire a situatiei romilor.
Birourile vor elabora Planul judetean
de actiune "Romii 2001-2004" si vor
coordona activitatea consilierilor pentru
romi de la nivelul primariilor

6. Numirea la nivelul primariilor, acolo unde 28 septembrie M.A.P.
organizatiile de romi solicita acest lucru, 2001
a consilierilor locali pentru romi (C.L.R.),
in vederea aplicarii Strategiei guverna-
mentale de imbunatatire a situatiei romilor
in plan local. Consilierii vor elabora
Planul local de actiune "Romii 2001-2004"

7. Infiintarea Comisiei de evaluare a 28 septembrie M.I.P.
proiectelor (C.E.P.) pentru indeplinirea 2001
strategiei

8. Constituirea Fundatiei de interes public 1 septembrie M.I.P.,
pentru romi 2001 organizatiile
de romi
9. Demararea cursului de instruire a 30 octombrie M.I.P.
personalului (10 zile) din cadrul comisiilor 2001
ministeriale, birourilor judetene, precum si
a consilierilor locali pentru romi, in
vederea dobandirii abilitatilor de a
gestiona proiectele sectoriale si locale de
implementare a strategiei si standardizarii
procedurilor de evaluare a starii populatiei
de romi, de elaborare, finantare, planificare,
coordonare, implementare si evaluare a
proiectelor

10. Organizarea la nivel local/judetean a unor 15 octombrie M.A.P.
grupuri de lucru mixte alcatuite din 2001
reprezentanti ai birourilor judetene pentru
romi/consilieri pentru romi, ai organiza-
tiilor neguvernamentale si reprezentanti
alesi ai comunitatilor de romi, in vederea
evaluarii principalelor nevoi ale populatiei
de romi si aplicarii programelor de
sprijinire a acestora

11. Prezentarea de catre comisiile ministeriale 15 octombrie Cmixt
pentru romi a Planului de indeplinire 2001
sectoriala a Strategiei guvernamentale
de imbunatatire a situatiei romilor

12. Prezentarea de catre consilieri la nivelul 30 noiembrie C.L.R.
primariilor, in urma evaluarii nevoilor 2001
comunitatilor locale, a Planului local de
actiune "Romii 2001-2004"

13. Prezentarea de catre birourile judetene 14 decembrie B.J.R.
pentru romi, pe baza centralizarii 2001
planurilor locale, a Planului judetean de
actiune "Romii 2001-2004"

14. Prezentarea de catre organizatiile 21 ianuarie O.N.G.
neguvernamentale a proiectelor care raspund 2002 - anual
directiilor de actiune cuprinse in Strategia
guvernamentala de imbunatatire a situatiei
romilor

15. Selectia proiectelor si acordarea de 15 martie C.E.P.
asistenta financiara si tehnica - anual
in implementarea acestora

16. Evaluarea stadiului de implementare a 15 martie Cmixt
Strategiei guvernamentale de imbunatatire - anual
a situatiei romilor. Publicarea anuala a
unui raport de evaluare

Administratie publica si dezvoltare comunitara

17. Organizarea de intalniri lunare ale lunar primari
primarilor cu liderii comunitatilor de romi,
in vederea identificarii si rezolvarii
problemelor cu care se confrunta romii,
in conformitate cu prevederile
Strategiei guvernamentale de imbunatatire
a situatiei romilor

18. Intocmirea de catre prefecti a unui raport decembrie/ prefecti/
semestrial privind stadiul indeplinirii iunie M.A.P.
obiectivelor din Strategia guvernamentala
de imbunatatire a situatiei romilor

19. Organizarea de intalniri semestriale ale ianuarie/ M.I.P./
liderilor nationali ai romilor cu primul- iulie Conventia-
ministru in vederea analizei situatiei cadru
generale a romilor si a stadiului de a romilor
indeplinire a Strategiei guvernamenale
de imbunatatire a situatiei romilor

20. Participarea Ministerului Administratiei permanent M.A.P.,
Publice si a Ministerului Lucrarilor Publice, M.L.P.T.L.
Transporturilor si Locuintei la derularea
Programului "Planul national de dezvoltare
locala a comunitatilor de romi", in colaborare
cu Ministerul Informatiilor Publice

21. Elaborarea de catre Agentia Nationala a 16 iulie A.N.F.P.
Functionarilor Publici a unui program de 2001
formare a functionarilor publici cu tema
"Prevenirea si combaterea discriminarii in
raporturile dintre cetatean si autoritatile
publice", cu durata de 4 ani. Includerea
in modulul de formare a functionarilor
publici a unui segment ce se refera la
istoria minoritatilor si la relationarea
autoritatilor publice cu minoritatile
etnice, inclusiv cu cea a romilor

22. Monitorizarea aplicarii prevederilor permanent C.N.P.D.
<>Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 in 15 febru-
institutiile publice. Raport anual de arie -
evaluare a discriminarii cetatenilor in anual
raporturile cu administratia publica
centrala si locala

23. Precizarea normelor privind conditionarea 3 septembrie A.N.F.P.
recrutarii si promovarii functionarilor 2001
publici in raport de criteriul "nedis-
criminare" in relatia cu alte persoane

Locuinte

24. Prezentarea unui plan national de rezolvare 1 aprilie Cmixt
in cel mult 4 ani a problemelor legate de 2002
dreptul de proprietate asupra terenurilor
si locuintelor detinute de romi si de
reconstituire a dreptului de proprietate
funciara

25. Prezentarea de catre primarii si prefecturi 1 martie M.A.P.,
a nevoilor teritoriale de reabilitare a 2002 M.L.P.T.L.,
locuintelor si a mediului inconjurator. M.A.P.M.
Centralizarea situatiilor la Ministerul
Administratiei Publice si prezentarea,
impreuna cu Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, a unui
program national de reabilitare a
locuintelor si a mediului inconjurator,
inclusiv a celor din zonele locuite de romi.
Programul va fi dezvoltat pe o perioada de
10 ani, cu masuri urgente de reabilitare a
locuintelor si a zonelor locuite de romi
in primii 4 ani

26. Elaborarea unui program de finantare 20 aprilie M.A.P.,
guvernamentala si/sau in parteneriat a 2002 M.L.P.T.L.
firmelor de stat sau private si a
organizatiilor neguvernamentale pentru
proiecte locale care vizeaza asigurarea
conditiilor normale de locuit in zonele
populate de romi (energie electrica, apa
potabila, canalizare, gaz metan,
salubrizare)

27. Elaborarea criteriilor de finantare a 10 martie M.L.P.T.L.
unor proiecte locale de cointeresare a 2002
comunitatilor de romi pentru reabilitarea
locuintelor si a mediului inconjurator sau
pentru constructia de locuinte

28. Prezentarea unui plan national pentru 10 iunie M.L.P.T.L.,
construirea de locuinte sociale pentru 2002 M.M.S.S.
familiile numeroase si cu venituri reduse,
pe o perioada de 10 ani, cu accesul
nediscriminatoriu al familiilor de romi

29. Finantarea partiala a proiectelor care februarie C.E.P.
vizeaza lucrari de reabilitare a 2001-2004
locuintelor sau de constructie de locuinte
in comunitatile de romi

Securitate sociala

30. Prezentarea de catre serviciile sociale 15 noiembrie primarii,
ale primariilor, in colaborare cu 2001 M.I.
organizatiile romilor si cu Ministerul de
Interne, a unui plan de obtinere, in cel
mult 6 luni de la finalizarea planului,
a documentelor de identitate si de stare
civila pentru toti cetatenii de etnie roma
care au acest drept

31. Intocmirea de catre serviciile sociale 30 mai 2002 primarii,
ale primariilor, in colaborare cu M.M.S.S.
organizatiile romilor, a unui grafic de
alocare graduala cetatenilor de etnie roma
care au dreptul la alocatie pentru copii,
pensii, ajutoare sociale, indemnizatii de
nastere, pensii, pensii pentru handicap,
ajutor de somaj etc., in cel mult 6 luni
de la obtinerea actelor de identitate

32. Monitorizarea si evaluarea anuala a permanent Cmixt,
accesului cetatenilor romani de etnie roma 15 februarie M.I.P.
la serviciile publice. Raport anual catre - anual
primul-ministru privind accesul romilor
la serviciile publice

33. Elaborarea unui studiu pe piata ofertelor 20 septembrie M.M.S.S.
profesionale, care sa defineasca nisele 2001
profesionale cele mai favorabile pentru
romi, din perspectiva formarii si
reconversiei profesionale

34. Elaborarea in colaborare cu organizatiile 15 ianuarie M.M.S.S.,
neguvernamentale si cu organizatiile 2002 A.N.O.F.M.
romilor a unui program anual de formare si
reconversie profesionala in meserii cu grad
ridicat de solicitare pe piata muncii si
care corespund nivelului educational al
romilor

35. Intocmirea unui program de instruire si 15 februarie M.M.S.S.,
monitorizare a personalului din cadrul 2002 A.N.O.F.M.
agentiilor judetene si locale pentru
ocuparea fortei de munca cu privire la
facilitarea accesului pe piata muncii a
romilor, in special a celor care au urmat
cursuri de calificare si formare profesionala

36. Elaborarea unui program anual de sprijinire 10 aprilie M.M.S.S.,
a tinerilor absolventi romi in vederea 2002 A.N.O.F.M.,
angajarii si monitorizarea evolutiei M.E.C.
profesionale a tinerilor romi cu studii
superioare

37. Elaborarea reglementarilor necesare in vederea 10 octombrie M.M.S.S.,
acordarii de subventii organizatiilor 2001 M.F.P.
neguvernamentale care infiinteaza si
administreaza unitati de asistenta sociala

38. Elaborarea de propuneri privind posibilitatea 20 octombrie M.M.S.S.,
sporirii facilitatilor fiscale pentru 2001 M.F.P.
persoanele juridice care angajeaza persoane
din familiile cu mai multi copii si cu
venituri reduse

39. Cresterea cuantumului ajutoarelor sociale 10 ianuarie M.M.S.S.
pentru familiile cu mai multi copii si 2002
cu venituri reduse

40. Prezentarea si sprijinirea, in colaborare 25 iunie M.M.S.S.,
cu organizatiile neguvernamentale, a unui 2002 M.S.F.
program de formare profesionala a
insotitorilor romi pentru persoanele cu
handicap din randul etnicilor romi

41. Prezentarea unui plan de sprijinire a 20 iunie M.I.P.,
includerii asistentilor sociali proveniti 2001 M.E.C.,
din comunitatile de romi in structurile M.M.S.S.
guvernamentale centrale si locale
responsabile cu implementarea Strategiei
guvernamentale de imbunatatire a situatiei
romilor

42. Elaborarea masurilor pentru stimularea 15 august M.M.S.S.,
parteneriatului dintre Guvern, autoritati 2001 M.A.P.
locale si institutii neguvernamentale,
in vederea implementarii proiectelor de
asistenta si interventie sociala pentru
grupurile defavorizate, inclusiv pentru
comunitatile de romi

Sanatate

43. Elaborarea, impreuna cu organizatiile 10 februarie M.S.F.
neguvernamentale, a unui program national 2002
de imbunatatire a accesului romilor la
serviciile medicale publice preventive
si curative

44. Intocmirea unui plan national, in colaborare 10 aprilie M.S.F.,
cu organizatiile neguvernamentale si cu 2002 M.M.S.S.
directiile judetene de sanatate publica,
pentru formarea si coordonarea
mediatorilor sanitari, cu rol de profilaxie
si tratament in randul comunitatilor de
romi

45. Identificarea solutiilor pentru includerea 30 septembrie M.S.F.,
in cel mult un an a tuturor romilor in 2001 M.M.S.S.
sistemul asigurarilor de sanatate, inscrierea
la medicul de familie, acordarea medicatiei
compensate etc.

46. Planul de desfasurare in parteneriat cu 25 martie M.S.F.
organizatiile neguvernamentale a unor 2002
proiecte de informare sanitara, consultanta
medicala si planning familial pentru femei,
in cadrul comunitatilor de romi, cu accent
pe protectia mamei si copilului

47. Planul Proiectului "Dispensare medicale 10 iunie M.S.F.
mobile in comunitatile de romi" 2002

48. Campanii de vaccinare in randul permanent M.S.F.
comunitatilor de romi prin comisii mixte
formate din cadre medicale locale si de
la nivelul DSP (Compartimentul epidemiologie
boli transmisibile)

49. Campanii de depistare a TBC, infectiilor permanent M.S.F.
HIV/SIDA, afectiunilor dermatologice,
bolilor cu transmitere sexuala etc

50. Prezentarea unui raport anual privind anual - M.S.F.
starea de sanatate in randul comunitatilor 15 februarie
de romi

51. Propuneri privind crearea unui sistem 30 august M.S.F.,
de stimulare financiara a personalului 2001 M.F.P.
medical care isi desfasoara activitatea in
zonele foarte sarace locuite de romi

52. Prezentarea unui pachet de masuri pentru 15 septembrie M.S.F.,
sprijinirea familiilor monoparentale, 2001 M.M.S.S.
in special a celor cu venituri scazute

53. Intocmirea unui program anual de recrutare 25 martie M.S.F.,
si formare a mediatorilor sanitari, 2002 M.M.S.S.
infirmierelor, asistentelor medicale si a
medicilor din cadrul comunitatilor de romi,
prin masuri de actiune afirmativa

Economie

54. Formularea de propuneri privind acordarea 15 septembrie M.I.M.M.C.,
de facilitati fiscale intreprinzatorilor 2001 M.F.P.,
care angajeaza etnici romi M.I.R.

55. Prezentarea, in colaborare cu liderii 10 martie M.I.M.M.C.,
romilor si cu organizatiile neguvernamentale, 2002 M.F.P.,
a unui set de masuri pentru finantarea Cmixt
partiala a proiectelor bazate pe activitati
generatoare de venit si pe mici afaceri
pentru familiile si comunitatile de romi

56. Prezentarea de catre liderii comunitatilor 30 ianuarie M.I.M.M.C.,
de romi a unui proiect de finantare 2002 M.F.P.,
partiala a unor ateliere mestesugaresti in Cmixt
comunitatile de romi, prin care sa se
asigure producerea si comercializarea
obiectelor casnice si de artizanat, precum
si revitalizarea altor meserii traditionale

57. Prezentarea unui set de masuri destinate 30 iunie M.A.A.P.,
improprietaririi si stimularii activitatilor 2002 M.A.P.
agricole pentru romi

58. Sprijinirea, in conditiile legislatiei permanent M.I.M.M.C.,
in vigoare, a intreprinderilor mici si Cmixt
mijlocii apartinand persoanelor provenite
din randul etniei romilor, prin sistemul
de credite avantajoase. Acordarea
de microcredite, in conditiile Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 118/1999

59. Prezentarea unui pachet de masuri pentru 14 decembrie M.A.P.,
includerea comunitatilor defavorizate de 2001 Cmixt
romi in programul zonelor defavorizate

60. Favorizarea proiectelor de creare a permanent Cmixt,
locurilor de munca pentru femeile de M.M.S.S.
etnie roma

Justitie si ordine publica

61. Prezentarea unui raport privind analiza 15 august M.J.,
si evaluarea efectelor discriminatorii 2001 M.I.,
ale reglementarilor actuale si M.I.E.
perfectionarea cadrului juridic existent

62. Prezentarea de catre Guvernul Romaniei a anual - M.J.,
unui raport anual privind respectarea 15 martie M.A.E.,
drepturilor fundamentale ale omului, a M.I.P.,
drepturilor civile, politice si sociale, M.I.
precum si a drepturilor persoanelor
apartinand minoritatilor nationale,
in acord cu normele si cu obligatiile
internationale asumate de Romania

63. Prezentarea de catre Ministerul de Interne, 15 iunie M.I.,
Ministerul Justitiei si Ministerul 2001 M.J.,
Afacerilor Externe a unui plan de solutionare, M.A.E.
pana la sfarsitul anului 2001, a cazurilor
de apatridie a romilor proveniti din Romania

64. Prezentarea de catre Ministerul de Interne, 15 noiembrie M.I.,
in colaborare cu organizatiile romilor si 2001 primarii
cu serviciile sociale ale primariilor, a
unui plan de obtinere in cel mult 6 luni
de la finalizarea planului a documentelor
de identitate si de stare civila pentru toti
cetatenii de etnie roma care au acest drept

65. Prezentarea de catre Ministerul de Interne 15 august M.I.
a unui pachet de masuri privind prevenirea 2001
si combaterea discriminarii in relatia
cetateanului cu Ministerul de Interne

66. Sanctionarea politistilor care comit acte permanent M.I.
de discriminare si prezentarea acestor
fapte in buletinele de informare interna si
in bilantul anual al Ministerului de Interne

67. Identificarea si rezolvarea operativa a permanent M.I.
starilor tensionate sau conflictuale,
susceptibile sa genereze violenta familiala,
comunitara sau interetnica

68. Prezentarea unui program national de 20 ianuarie M.I.
prevenire a infractionalitatii si de educare 2001
juridica a populatiei de romi si difuzarea
in cadrul comunitatilor de romi a unor
publicatii cu caracter educativ (buletine
de prevenire, brosuri, pliante etc.)

69. Prezentarea de catre Ministerul de Interne 15 iunie M.I.
a unui plan anual de promovare a profesiei 2001
de politist si de recrutare a ofiterilor si
a subofiterilor de politie din randul
cetatenilor de etnie roma

70. Monitorizarea integrarii si a evolutiei permanent M.I.
profesionale a personalului Ministerului
de Interne provenit din randul
minoritarilor romi

71. Prezentarea unui plan de adaptare a 15 februarie M.I.,
programelor de probatiune, recuperare si 2002 M.J.
reabilitare sociala la particularitatile
detinutilor de etnie roma

72. Dezvoltarea unei relatii de parteneriat permanent M.I.
si organizarea de intalniri lunare ale
sefilor politiei locale cu liderii
comunitatii de romi, in vederea prevenirii
si combaterii infractionalitatii in randul
cetatenilor de etnie roma

Protectia copilului

73. Prezentarea unui raport anual privind anual - A.N.P.C.A.
participarea femeilor de etnie roma la 15 februarie
realizarea programelor de protectie si
educatie a copilului

74. Elaborarea unui set de masuri pentru 15 iulie A.N.P.C.A.
prevenirea si combaterea discriminarii 2001
copiilor romi institutionalizati, precum
si pentru celelalte categorii de copii
aflati in dificultate

75. Intocmirea unui plan de parteneriat intre permanent A.N.P.C.A.,
organizatiile neguvernamentale ale romilor M.A.P.,
si structurile publice locale pentru primarii
protectia copilului

76. Prezentarea unui raport anual privind anual - A.N.P.C.A.
evaluarea situatiei copiilor proveniti 15 februarie
din familiile de romi si din institutiile
de ocrotire

77. Prezentarea unui plan anual de angajare 15 decembrie A.N.P.C.A.,
de asistenti sociali si de ingrijitori din 2001 M.M.S.S.
randul etniei romilor in institutiile de
ocrotire a minorilor

78. Dezvoltarea, in colaborare cu organizatiile permanent M.M.S.S.,
neguvernamentale, biserica etc., a unor M.I.P.,
proiecte de sprijin de urgenta (alimente, M.A.P.,
imbracaminte, rechizite) pentru copiii A.N.P.C.A.
proveniti din familiile cu venituri scazute

79. Prezentarea, in colaborare cu organizatiile 20 martie A.N.P.C.A.,
neguvernamentale si Ministerul Muncii si 2002 M.M.S.S.
Solidaritatii Sociale, a unui program
de formare a mediatorilor sociali si a
formatorilor din randul tinerilor romi,
pentru comunitatile de romi

80. Evaluarea necesarului de resurse la nivel 20 mai A.N.P.C.A.
national, in vederea imbunatatirii 2002
conditiilor de viata si a protectiei
copilului in unitatile de tip rezidential,
inclusiv in cele destinate copilului
cu deficiente sau cu handicap

81. Formularea de propuneri privind dezvoltarea 15 iunie A.N.P.C.A.
unor proiecte de promovare a alternativelor 2001
de tip familial pentru copiii
institutionalizati

82. Desfasurarea unor campanii anuale de anual - A.N.P.C.A.,
prevenire a abandonului, a abuzului si 15 iunie M.I.P.,
a neglijarii copilului, precum si a tuturor M.I.
fenomenelor care determina intrarea in
dificultate a copilului

83. Evaluarea, in colaborare cu organizatiile 15 februarie A.N.P.C.A.,
neguvernamentale, a fenomenului 2002 M.I.
"copiii strazii" si prezentarea unor
proiecte nationale si locale de interventie
sociala

84. Desfasurarea anuala, in colaborare cu anual - A.N.P.C.A
Ministerul Informatiilor Publice, a unor 15 martie
campanii de informare si sensibilizare
a opiniei publice cu privire la drepturile
copilului si la problematica copilului
si a familiei in situatie de risc sau
de dificultate

Educatie

85. Intocmirea unui raport anual privind anual - M.E.C
situatia scolara a elevilor proveniti 15 februarie
din familiile de romi

86. Prezentarea unui plan de stimulare a 30 ianuarie M.E.C.
participarii scolare si reducere a 2002
abandonului scolar in randul populatiei
de romi

87. Efectuarea unui studiu privind oportunitatea 15 iunie M.E.C
infiintarii unor institutii de invatamant 2002
primar, secundar si de formare profesionala
pentru romi (arte si meserii, invatamant
vocational, formare si reconversie
profesionala etc.)

88. Sprijinirea organizatiilor neguvernamentale permanent M.E.C.
in dezvoltarea unui proiect de educatie la
distanta in limba romani, in raport cu
solicitarile

89. Prezentarea, in colaborare cu organizatiile 30 martie M.E.C.
neguvernamentale si cu comunitatile de romi, 2002
a unor programe de formare a mediatorilor
scolari si de formare si perfectionare pentru
cadrele didactice in domeniul educatiei
interculturale

90. Luarea masurilor de introducere a temelor 15 mai M.E.C.
de prevenire si combatere a discriminarii 2002
in trunchiul comun al programei scolare

91. Prezentarea setului de masuri prin care 20 noiembrie M.E.C.
Ministerul Educatiei si Cercetarii si 2001
institutiile de invatamant vor promova
cadre didactice din randul etniei romilor
in posturi ale administratiei scolare
(directori de scoli si inspectori scolari)

92. Organizarea bilunara de intalniri intre permanent M.E.C.
liderii comunitatii de romi, parintii
elevilor romi si cadrele didactice din
institutiile de invatamant, in vederea
incurajarii participarii scolare a
tinerilor romi

93. Prezentarea masurilor de extindere a 15 februarie M.E.C
proiectului de facilitare a accesului 2002
romilor la colegii universitare si
facultati, prin acordarea de locuri
subventionate speciale pentru tinerii romi

94. Prezentarea, in colaborare cu liderii 20 mai M.E.C.
romilor, a unui plan national de organizare 2002
la nivelul inspectoratelor scolare
judetene a unor cursuri de recuperare
scolara pentru romi, prin toate formele
de invatamant aprobate, in raport cu
solicitarile individuale si ale
organizatiilor romilor din zona de
responsabilitate

95. Prezentarea masurilor necesare pentru 15 iunie M.E.C.
introducerea, in regim optional, a orelor 2002
de limba romani si de istorie a romilor in
institutiile de invatamant

96. Prezentarea de catre Ministerul Educatiei 15 martie M.E.C.
si Cercetarii a unui plan anual de pregatire 2002
suplimentara elevilor romi din licee pentru
admiterea in invatamantul superior

97. Prezentarea de catre Ministerul Educatiei anual - M.E.C.,
si Cercetarii, Ministerul de Interne, 15 iulie M.I.,
Ministerul Apararii Nationale si Serviciul M.Ap.N.,
Roman de Informatii a planului anual de S.R.I.
atragere si recrutare din randul romilor
a candidatilor pentru institutiile de
formare a functionarilor publici si a
personalului din institutiile publice
(facultati de asistenta sociala,
administratie publica, facultati de medicina,
Academia de Politie, academii militare si
scoli militare pentru formarea subofiterilor
de politie, Ministerul Apararii Nationale,
Serviciul Roman de Informatii etc.)

98. Adoptarea masurilor necesare in vederea 15 august M.E.C.,
asigurarii unei mese pe zi pentru toti 2001 M.F.P.
elevii din ciclul primar si secundar

99. Efectuarea unui studiu de oportunitate 15 septembrie M.C.C.,
privind infiintarea Grupului scolar de 2002 M.M.S.S.,
arte si meserii ca institutie publica M.F.P.
de formare culturala si profesionala

Cultura si culte

100. Initierea unor proiecte culturale de 20 ianuarie M.C.C.,
reconstructie a identitatii etniei 2002 M.I.P.
romilor si de sporire a stimei fata de sine

101. Conceperea si implementarea, in colaborare 1 martie M.C.C.
cu organizatiile romilor, a unui plan de 2002
desfasurare a evenimentelor culturale
cu specific inspirat din folclorul si
cultura romani

102. Realizarea unui plan saptamanal de emisiuni 15 ianuarie M.C.C.
pe posturile publice de televiziune si 2002
radio, in care sa fie prezentate
istoria si cultura romilor

103. Efectuarea unui studiu privind oportunitatea 15 aprilie M.C.C.
intemeierii Teatrului romilor 2002

104. Prezentarea, impreuna cu organizatiile 30 august M.C.C.,
romilor, a proiectului de finantare si 2002 M.F.P.
fondare a Muzeului culturii si civilizatiei
romilor si a Ansamblului cultural-artistic
al romilor

105. Prezentarea unui plan anual al actiunilor anual - M.E.C.,
de educare interculturala in scoli, prin 15 noiembrie M.C.C.
care sa se faciliteze comunicarea intre
elevii de etnii diferite si invatarea
sociala a tolerantei

106. Prezentarea unui plan de finantare partiala 30 mai M.C.C.,
a producerii si distribuirii de materiale 2002 M.I.P.
documentare despre romii din Romania
(filme documentare, publicatii, carti)

107. Prezentarea, impreuna cu organizatiile 10 septembrie M.C.C.
romilor, a proiectului de fondare a 2001
Centrului cultural al romilor ca institutie
de prezentare a valorilor si traditiilor
romilor din Romania

108. Sprijinirea proiectelor de cercetare si 2001-2004 M.C.C.
educatie interculturala

Comunicare si participare civica


109. Realizarea unui program national de 15 octombrie M.I.P.
informare si educare publica in vederea 2001
prevenirii si combaterii discriminarii

110. Initierea unui proiect de combatere a 20 noiembrie M.I.P.
discriminarii in mass-media 2001

111. Prezentarea in colaborare cu Ministerul 10 mai M.I.P.,
Muncii si Solidaritatii Sociale si cu 2002 M.M.S.S.
organizatiile neguvernamentale a unui
program de informare si educare privind
dezavantajele muncii "la negru" pentru
etnicii romi

112. Intocmirea, in colaborare cu Ministerul 15 iunie M.I.P.,
Sanatatii si Familiei si cu organizatiile 2002 M.S.F.
neguvernamentale, a unui program national
de informare si educare a romilor pe tema
"Contraceptia si planificarea familiala"

113. Prezentarea, in colaborare cu Ministerul 30 iulie M.I.P.,
Educatiei si Cercetarii, Ministerul Muncii 2002 M.M.S.S.
si Solidaritatii Sociale si organizatiile
neguvernamentale, a unui program de
informare si educare a romilor "Scoala
profesionala - un prim pas catre un loc
de munca"

114. Elaborarea, in colaborare cu Autoritatea 30 august M.I.P.,
Nationala pentru Protectia Copilului si 2002 A.N.P.C.A.
Adoptii si cu organizatiile neguvernamentale,
a unui program de informare si educare "
Abuzul si drepturile fundamentale ale
copilului"

115. Prezentarea, in colaborare cu Ministerul 15 septembrie M.I.P.,
Educatiei si Cercetarii, Ministerul 2002 M.E.C.,
Sanatatii si Familiei si cu organizatiile M.S.F.
neguvernamentale, a unui program de informare
si educare "Impactul casatoriilor premature
asupra viitorului educational si profesional
al parintilor romi, precum si asupra
sanatatii copilului"

116. Intocmirea, in colaborare cu Ministerul 20 octombrie M.I.P.,
de Interne, Ministerul Justitiei si cu 2002 M.I.,
organizatiile neguvernamentale, a unui M.J.
program de informare si educare a
romilor "Drepturile tale in fata justitiei"

117. Prezentarea, in colaborare cu organizatiile 1 martie M.I.P.
neguvernamentale, a unui program de 2003
informare si educare a romilor "Alegerile
si participarea civica"

118. Initierea unui program de colaborare cu 1 martie M.I.P.
mass-media in vederea popularizarii 2002
cazurilor de discriminare a romilor

119. Organizarea unor intalniri semestriale decembrie/ M.I.P.
intre ministri si reprezentantii iunie
societatii civile a romilor in scopul
prevenirii si combaterii discriminarii
etnicilor romi si al evaluarii modului de
aplicare sectoriala a Strategiei
guvernamentale de imbunatatire a
situatiei romilor

120. Sprijinirea proiectelor organizatiilor permanent M.I.P.,
neguvernamentale care vizeaza informarea M.C.C.
si educarea interculturala a majoritatii,
cu participarea etnicilor romi

121. Participarea liderilor romilor la procesul permanent M.I.P.,
de luare a deciziilor care afecteaza direct M.A.P.
comunitatile de romi, la toate nivelurile
administratiei publice

122. Prezentarea de catre liderii organizatiilor anual - M.I.P.
de romi a unui raport anual de evaluare a 15 august
modului de aplicare a Strategiei guvernamen-
tale de imbunatatire a situatiei romilor

123. Prezentarea unui proiect de mediatizare a 15 noiembrie M.I.P.
exemplelor de succes obtinute in rezolvarea 2001
problemelor comunitatilor de romi
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016