Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STRATEGIE din 1 august 2007  NATIONALA ANTIDOPING PENTRU PERIOADA 2007-2012    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STRATEGIE din 1 august 2007 NATIONALA ANTIDOPING PENTRU PERIOADA 2007-2012

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 563 din 14 august 2007


TITLUL I
Consideraţii generale

CAP. I
Introducere

Strategia naţionalã antidoping pentru perioada 2007-2012 a fost elaboratã pentru a realiza o concentrare mai eficientã a activitãţilor şi resurselor pentru urmãtorii 6 ani. Strategia respectã prevederile Codului mondial anti-doping şi subliniazã obiectivele-cheie ale Agenţiei Naţionale Anti-Doping, principalele strategii, programele şi indicatorii de performanţã necesari pentru a direcţiona şi evalua eficienţa activitãţii Agenţiei Naţionale Anti-Doping.
Dopajul în sport este rezultatul îmbinãrii factorilor individuali, culturali, sociali şi psihologici. Prevenirea dopajului în sport trebuie sã se bazeze pe înţelegerea clarã a naturii complexe a acestei probleme, precum şi pe îmbinarea cuprinzãtoare a strategiilor tuturor autoritãţilor implicate în activitatea sportivã pentru a reuşi eradicarea dopajului în sport, recunoscut ca o problemã gravã ce prejudiciazã principiile fundamentale ale sportului.
Agenţia Naţionalã Anti-Doping recunoaşte existenţa acestei probleme şi stabileşte strategia şi obiectivele în conformitate cu prevederile Convenţiei împotriva dopajului a Consiliului Europei, ratificatã de România prin <>Legea nr. 171/1998 , şi ale Codului mondial anti-doping, asumate de Guvernul României prin semnarea Memorandumului de la Copenhaga din 3-5 martie 2003.
Cele douã obiective-cheie ale Codului mondial anti-doping sunt:
- protejarea dreptului fundamental al sportivilor de a participa la un sport fãrã dopaj şi promovarea sãnãtãţii, corectitudinii şi egalitãţii în şanse a sportivilor din toate sporturile şi din întreaga lume;
- asigurarea de programe antidoping armonizate, coordonate şi eficiente, atât la nivel naţional, cât şi internaţional, cu privire la depistarea, combaterea şi prevenirea dopajului.
Recunoaşterea faptului cã dopajul contravine spiritului sportului reprezintã punctul de pornire al acestei strategii care urmãreşte sã protejeze sãnãtatea şi etica sportivã prin eliminarea utilizãrii substanţelor interzise şi/sau a metodelor interzise şi pãstrarea unui mediu corect şi echitabil.
Strategia implicã reformarea anumitor mentalitãţi din sistemul actual, alocarea de resurse umane suficiente, instruirea şi perfecţionarea personalului calificat, precum şi eforturi financiare care trebuie asumate.
Lupta împotriva dopajului trebuie sã fie susţinutã de programe din domeniul cercetãrii ştiinţifice şi dezvoltãrii tehnologice, al politicilor de sãnãtate publicã, cooperãrii cu alte autoritãţi publice şi cu autoritãţile de control pentru stoparea traficului ilicit de substanţe dopante şi farmaceutice, acţiuni ce se vor desfãşura în cadrul unor proiecte ce vor avea ca obiectiv acumularea de noi cunoştinţe, reducerea deficitului informaţional în domeniu şi gãsirea de soluţii pentru diminuarea şi, în final, eradicarea dopajului în sport.
În România în ultimii 15 ani s-a constatat folosirea substanţelor şi metodelor interzise în rândul sportivilor, fapt ce reprezintã un pericol la nivelul sãnãtãţii publice şi al principiilor esenţiale ale sportului şi olimpismului. Guvernul României, recunoscând importanţa acestui domeniu, s-a implicat în lupta împotriva dopajului, înfiinţând Agenţia Naţionalã Anti-Doping [<>art. 86 alin. (2) din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare], instituţie publicã cu personalitate juridicã, în subordinea Guvernului şi coordonatã de primul-ministru prin Cancelaria Primului-Ministru, cu responsabilitate în coordonarea şi conducerea activitãţii antidoping la nivel naţional.
Laboratorul de control doping - direcţie în cadrul Agenţiei Naţionale Anti-Doping, autonom din punct de vedere analitic, constituie un instrument eficient în lupta antidoping şi reprezintã singura unitate de referinţã la nivel naţional care efectueazã analize de control doping sportivilor, fiind dotat cu echipamente performante compatibile cu cele existente în laboratoarele acreditate de Agenţia Mondialã Anti-Doping. Personalul din cadrul laboratorului este specializat în domeniul controlului doping, participând frecvent la manifestãri ştiinţifice naţionale şi internaţionale, diseminând rezultatele cercetãrilor efectuate prin publicaţii şi în reviste de specialitate.
În cadrul acţiunilor de luptã antidoping, în anul 2001, s-a iniţiat procedura de acreditare a Laboratorului de control doping în conformitate cu Standardul european SR EN ISO 17025, aceasta fiind obţinutã în aprilie 2004.
Strategia Agenţiei Naţionale Anti-Doping evidenţiazã angajamentul necondiţionat în lupta împotriva dopajului, toleranţa zero în ceea ce priveşte dopajul, promovarea fairplayului prin programe şi campanii educative coerente cu parteneri din domeniu: Agenţia Naţionalã pentru Sport, Comitetul Olimpic şi Sportiv Român, federaţiile sportive naţionale, direcţiile pentru sport judeţene, cluburile sportive, Autoritatea Naţionalã pentru Tineret, Agenţia Naţionalã Antidrog, Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului.
Promovarea şi susţinerea cerinţelor anti-doping sunt în concordanţã cu cele ale politicii internaţionale în domeniu, rãspunzând exigenţelor formulate de Consiliul Europei, Agenţia Mondialã Anti-Doping şi UNESCO, respectând, de asemenea, principiile Cartei olimpice, ale Cartei pentru sport şi educaţie fizicã a UNESCO, Rezoluţia (76) 41 a Comitetului Miniştrilor Consiliului Europei - "Carta sportului european pentru toţi", recomandãrile nr. (79) 8 asupra dopajului în sport şi nr. R (84) 19 din "Carta anti-doping în sport", Tratatul european nr. 135 şi prevederile programelor mondiale HARDOP - Harmonisation of methods and measurements in the fight against doping şi CAFDIS - Concerted action in the fight against doping în sport.
Viziunea acestei strategii, o lume care sã aprecieze şi sã promoveze un sport curat, are la bazã prevederile Codului mondial anti-doping.
"Programele antidoping încearcã sã promoveze valorile intrinseci ale sportului. La aceste valori se face deseori referire ca reprezentând spiritul sportului; reprezintã esenţa olimpismului; reprezintã modalitatea noastrã de a juca cinstit. Spiritul sportului semnificã celebrarea spiritului, trupului şi minţii umane." (Codul mondial anti-doping)
Elaborarea Strategiei naţionale antidoping are ca temei legal prevederile <>Legii nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.522/2006 privind aprobarea structurii organizatorice şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare ale Agenţiei Naţionale Anti-Doping.
În considerarea atribuţiilor consacrate prin <>Legea nr. 227/2006 şi a obiectivelor pe care şi le-a propus, Agenţia Naţionalã Anti-Doping este responsabilã la nivel naţional de adoptarea, punerea în practicã şi armonizarea reglementãrilor în domeniu cu cele existente pe plan internaţional.
Cheia succesului în lupta împotriva dopajului o reprezintã colaborarea dintre Agenţie, autoritãţile publice implicate în sport şi structurile sportive, sintetizatã în deviza Agenţiei Naţionale Anti-Doping - "Împreunã pentru un sport curat". Numai formând o echipã, în baza unor parteneriate pe care Agenţia Naţionalã Anti-Doping îşi propune sã le încheie cu structurile sportive şi alte organizaţii guvernamentale şi nonguvernamentale, se va reuşi crearea şi menţinerea percepţiei sportivilor asupra faptului cã politica antidoping este aceea de a proteja sãnãtatea acestora şi nu de a aduce prejudicii asupra performanţelor şi imaginii lor.
Misiunea Agenţiei Naţionale Anti-Doping constã în promovarea, coordonarea şi monitorizarea, la nivel naţional, a luptei împotriva dopajului în sport, în toate formele sale.

CAP. II
Principii

Principiul de bazã dupã care se structureazã strategia Agenţiei Naţionale Anti-Doping poate fi rezumat de sintagma: informare-educare-prevenire-testare-cercetare pentru un sport curat.
Totodatã strategia antidoping va respecta urmãtoarele principii generale:
- principiul bunei guvernãri, conform cãruia Agenţia Naţionalã Anti-Doping trebuie sã îşi stabileascã acţiuni clare, eficiente, pe baza unor obiective bine stabilite şi sã aibã capacitatea şi flexibilitatea de a rãspunde rapid necesitãţilor sociale;
- principiul responsabilitãţii - care impune Agenţiei Naţionale Anti-Doping obligaţia de a formula politici publice şi de a rãspunde pentru eficienţa şi implementarea acestora, de a accepta şi suporta consecinţele neîndeplinirii acestei obligaţii;
- principiul obiectivitãţii - mesajele şi informaţiile transmise de Agenţia Naţionalã Anti-Doping vor avea un caracter obiectiv, astfel încât sã asigure o imagine credibilã atât la nivel naţional, cât şi la nivel internaţional;
- principiul continuitãţii - activitãţile desfãşurate în cadrul acestui program au un caracter permanent şi se bazeazã pe experienţa anterioarã acumulatã de structurile de profil;
- principiul complementaritãţii - acţiunile de informare desfãşurate de Agenţia Naţionalã Anti-Doping vor fi coordonate cu efortul instituţiilor responsabile în domeniul sportului, în vederea prevenirii şi combaterii dopajului în sport;
- principiul prevenirii - conform cãruia identificarea anticipatã şi înlãturarea în timp util a premiselor de apariţie a fenomenelor de dopaj sunt prioritare şi imperative;
- principiul eficienţei - în combaterea dopajului se bazeazã pe evaluarea continuã a activitãţii Agenţiei Naţionale Anti-Doping atât din punctul de vedere al rezultatelor concrete, cât şi al managementului instituţional;
- principiul cooperãrii şi coerenţei - în baza cãruia instituţiile implicate în prevenirea şi combaterea dopajului trebuie sã coopereze îndeaproape, asigurând o concepţie coerentã asupra obiectivelor ce trebuie îndeplinite şi a mãsurilor ce urmeazã a fi luate;
- principiul transparenţei, consultãrii societãţii civile şi al dialogului social - care impune, pe de o parte, transparenţa procesului decizional, iar pe de altã parte, consultarea societãţii civile din domeniul sportului în cadrul acestui proces;
- principiul utilitãţii - construcţia mesajelor Agenţiei Naţionale Anti-Doping va ţine cont de nevoile de informare a grupurilor-ţintã;
- principiul diferenţierii - conform cãruia mesajelor nediferenţiate li se vor adãuga mesaje în concordanţã cu particularitãţile fiecãrui grup-ţintã;
- principiul confidenţialitãţii - datele personale ale sportivilor testaţi sau cele obţinute în urma unor acţiuni din programele educative, de cercetare şi informare sunt strict confidenţiale;
- principiul parteneriatelor public-private - care recunoaşte importanţa cooptãrii societãţii civile, a structurilor sportive, a unor organisme guvernamentale şi nonguvernamentale în activitãţile concrete de implementare a mãsurilor de prevenire şi combatere a dopajului în sport.

CAP. III
Scop

Scopul strategiei este prevenirea şi combaterea folosirii de substanţe şi/sau metode interzise în rândul sportivilor şi al acelora care practicã activitãţi de educaţie fizicã şi sport individual sau în grup, în sãli de sport altfel organizate decât ca structuri sportive (în special în sãlile de fitness).

CAP. IV
Obiective

Strategia antidoping urmãreşte implementarea valorilor esenţiale ale sportului, şi anume: corectitudine, egalitate de şanse, fairplay şi onestitate. Totodatã se urmãreşte sensibilizarea tuturor structurilor ce au atribuţii în sfera sportului, pentru desfãşurarea unor acţiuni eficiente şi dezvoltarea unei cooperãri reale.
Obiectivele generale ale strategiei antidoping sunt urmãtoarele:
1. recunoaşterea internaţionalã a Agenţiei Naţionale Anti-Doping ca fiind un partener credibil şi competent în activitatea de prevenire şi combatere a dopajului în sport, atât de cãtre structurile specializate ale Consiliului Europei şi ale Agenţiei Mondiale Anti-Doping, cât şi de cãtre statele membre ale Uniunii Europene; aderarea Agenţiei Naţionale Anti-Doping la Asociaţia Agenţiilor Naţionale (ANADO) şi Organizaţia Anti-Doping a ţãrilor din Europa Centralã (CEADO); armonizarea cadrului legislativ şi procedural cu practicile internaţionale;
2. menţinerea acreditãrii ISO 17025 a Laboratorului de Control Doping în conformitate cu Standardul european SR EN 17025, condiţie pentru acreditarea laboratorului de cãtre Agenţia Mondialã Anti-Doping, menţionatã în raportul de ţarã întocmit de delegaţia Consiliului Europei. Efectuarea demersurilor pentru acreditarea internaţionalã de cãtre Agenţia Mondialã Anti-Doping a laboratorului şi susţinerea acreditãrii internaţionale a laboratorului şi de cãtre autoritãţi guvernamentale şi nonguvernamentale cu responsabilitãţi în domeniu;
3. certificarea Agenţiei Naţionale Anti-Doping, privind managementul calitãţii în conformitate cu cerinţele Standardului Internaţional ISO 9001:2000;
4. protejarea dreptului fundamental al sportivului de a practica un sport curat pentru promovarea sãnãtãţii, corectitudinii şi echitãţii. Respectarea Codului mondial antidoping, document universal valabil pe care se bazeazã Programul mondial anti-doping în domeniul sportului;
5. iniţierea, organizarea, susţinerea şi desfãşurarea programului de educaţie, informare şi prevenţie, precum şi derularea în cadrul programului a unor proiecte şi campanii educative coerente, credibile şi eficiente, armonizate cu programele la nivel european şi mondial; creşterea gradului de conştientizare şi educare a sportivilor, antrenorilor, personalului tehnic şi medicilor de lot asupra pericolelor şi consecinţelor practicãrii dopajului; crearea şi asigurarea unei viziuni strategice unitare cu privire la informarea, educarea şi prevenirea dopajului în sport în concordanţã cu prevederile legislative de specialitate în vigoare, având în vedere calitatea României de membru al Uniunii Europene;
6. elaborarea şi implementarea programului de cercetare în domeniu, prin proiecte cu teme specifice;
7. elaborarea unor proiecte specifice dedicate Jocurilor Olimpice;
8. creşterea eficienţei utilizãrii fondurilor publice şi a veniturilor proprii în finanţarea programelor de cercetare, de educare, prevenire şi testare;
9. promovarea şi susţinerea reprezentanţilor români în organismele internaţionale;
10. modernizarea bazei materiale în vederea desfãşurãrii activitãţii de control doping în conformitate cu prevederile Standardului internaţional pentru testare.

TITLUL II
Direcţii de acţiune

CAP. I
Organizarea şi desfãşurarea activitãţii antidoping

În vederea alinierii României la standardele europene, s-a înfiinţat Agenţia Naţionalã Anti-Doping, instituţie publicã cu personalitate juridicã şi autonomie decizionalã în activitatea antidoping, fiind direct responsabilã de adoptarea şi punerea în practicã la nivelul întregii ţãri a reglementãrilor în domeniu, de organizarea şi efectuarea controalelor doping, de desfãşurarea audierilor sportivilor şi a altor persoane susceptibile de încãlcarea reglementãrilor în materie.
Reglementãrile antidoping la nivel naţional au fost elaborate în concordanţã cu cele ale politicii internaţionale în domeniu, rãspunzând exigenţelor formulate de Consiliul Europei, Agenţia Mondialã Anti-Doping şi Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Educaţie, tiinţã şi Culturã.
De asemenea, consecvenţa autoritãţilor guvernamentale în politica antidoping s-a concretizat prin ratificarea Convenţiei împotriva dopajului a Consiliului Europei, prin <>Legea nr. 171/1998 şi prin semnarea Memorandumului de la Copenhaga, în martie 2003, prin care România s-a angajat sã respecte Codul mondial anti-doping şi sã îl implementeze la nivel naţional.
În vederea realizãrii obiectivelor pe care şi le-a stabilit, Agenţia Naţionalã Anti-Doping urmãreşte sã iniţieze şi sã dezvolte urmãtoarele programe:
1. Programul de educaţie, informare şi prevenire porneşte de la premisa faptului cã este mai uşor sã previi decât sã combaţi. Principiul fundamental al acestui program este acela de a pãstra spiritul sportiv prin descurajarea sportivilor de a utiliza substanţe şi/sau metode interzise. În cadrul acestui program se vor derula proiecte de informare şi educare a sportivilor şi a persoanelor din anturajul acestora, în vederea cunoaşterii substanţelor şi metodelor interzise, a efectelor acestora asupra organismului şi performanţei sportive, a procedurilor de control doping, a drepturilor şi responsabilitãţilor sportivilor. De asemenea, prin acest program educativ se urmãreşte şi sensibilizarea publicului larg la aspectele importante ale problematicii antidoping.
2. Programul de testare doping va urmãri întocmirea unui plan anual de testare doping în competiţie şi în afara competiţiei, pe baza informaţiilor primite de la celelalte organisme cu atribuţii în desfãşurarea activitãţii de educaţie fizicã şi sport. În cadrul acestui program se va pune un accent deosebit pe testãrile desfãşurate fãrã aviz prealabil, precum şi pe testãrile-ţintã.
3. Programul de cercetare va avea ca obiectiv derularea de cercetãri cu caracter sociopsihologic, medical, juridic, precum şi pentru dezvoltarea tehnologiilor de identificare a substanţelor interzise. Pentru obţinerea celor mai bune rezultate sunt necesare dotarea permanentã a laboratorului cu echipament performant, la nivelul exigenţelor celor mai moderne laboratoare pe plan mondial, şi perfecţionarea continuã a întregului personal al Agenţiei Naţionale Anti-Doping.
4. Programul de cooperare internaţionalã va avea ca obiectiv intensificarea relaţiilor de colaborare cu Agenţia Mondialã Anti-Doping, Consiliul Europei, organizaţiile naţionale antidoping, structurile sportive şi alte autoritãţi guvernamentale şi nonguvernamentale - naţionale şi internaţionale - implicate în lupta împotriva dopajului în sport.
I.1. Programul de educaţie, informare şi prevenire
Dimensiunea educativã este foarte importantã în activitatea antidoping, deoarece ea este esenţa principiului prevenţiei, prin care se poate pãstra spiritul sportului curat, aşa cum este specificat în Codul mondial anti-doping.
Obiectivul general al Programului de educaţie, informare şi prevenire este de creştere a gradului de conştientizare şi de educare a sportivilor, antrenorilor, personalului tehnic şi medicilor de lot asupra pericolelor şi consecinţelor practicãrii dopajului.
În acest sens, Agenţia Naţionalã Anti-Doping va desfãşura mai multe proiecte în cadrul Programului de educaţie, informare şi prevenire:
1. campanii de informare şi educare a sportivilor, diferenţiate în funcţie de disciplinele sportive şi de categoriile de vârstã ale acestora;
2. iniţierea de campanii de informare cu personalul asistent, managerii şi specialiştii structurilor sportive;
3. organizarea de seminarii ştiinţifice şi de informare pentru specialişti, în scopul responsabilizãrii factorilor de rãspundere din sport în raport cu problematica dopajului;
4. elaborarea şi realizarea de materiale cu caracter informativ;
5. realizarea unor întruniri informativ-educative cu reprezentanţi ai mass-media.
I.1.1. Educaţia şi informarea sportivilor
Obiectivul general este acela de a dezvolta atitudini şi practici la nivelul întregii populaţii sportive în scopul adoptãrii unui stil de viaţã sãnãtos.
Educaţia şi informarea de bunã calitate presupun aplicarea modelului diversitãţii prin abordarea diferenţiatã, în funcţie de nivelul de performanţã al sportivilor.
A. EDUCAŢIA ÎN UNITĂŢILE DE ÎNVĂŢĂMÂNT CU SPECIFIC SPORTIV
Îmbunãtãţirea calitativã a nivelului de educaţie este absolut necesarã în contextul unor schimbãri complexe la nivelul vieţii de familie, al comunitãţii, al societãţii multiculturale şi al globalizãrii. Educaţia în unitãţile de învãţãmânt cu specific sportiv necesitã o pregãtire continuã şi iniţierea unor proiecte specifice în care sã fie implicaţi elevi, cadre didactice de diferite specialitãţi, parteneri educaţionali, pornind de la pãrinţi, societatea civilã, mass-media şi comunitate. În concordanţã cu aceastã tendinţã mondialã, Agenţia Naţionalã Anti-Doping va colabora cu Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, facultãţile de educaţie fizicã şi sport, Centrul Naţional de Formare şi Perfecţionare a Antrenorilor, în vederea descurajãrii utilizãrii substanţelor şi/sau a metodelor interzise în scopul creşterii performanţei sportive, dar şi a sensibilizãrii populaţiei şcolare din instituţiile cu profil sportiv, în scopul evitãrii practicãrii dopajului.
B. EDUCAŢIA I INFORMAREA SPORTIVILOR JUNIORI
Intervenţia precoce în educarea şi informarea antidoping este o condiţie necesarã pentru îndeplinirea obiectivelor Agenţiei Naţionale Anti-Doping. Formarea sportivilor începe încã din copilãrie şi deprinderea atitudinilor şi comportamentelor antidoping de la o vârstã cât mai fragedã este importantã pentru devenirea lor ca sportivi de performanţã. În vederea realizãrii acestor obiective, sunt necesare strategiile de educaţie care se bazeazã pe conceptul de "role-model". Aceste tipuri de abordãri pedagogice de tip modern au ca scop promovarea unor imagini credibile din rândul sportivilor de elitã, care vor putea sã acţioneze ca modele pentru generaţiile urmãtoare, principalul avantaj fiind obţinerea unor efecte pe termen lung.
C. EDUCAŢIA I INFORMAREA SPORTIVILOR DE ELITĂ
Sportivii de elitã, juniori şi seniori, reprezintã grupul-ţintã cel mai important pentru campaniile şi acţiunile desfãşurate de Agenţia Naţionalã Anti-Doping. Educarea şi informarea sportivilor de elitã au ca scop necesitatea dobândirii competenţelor de valorizare personalã pentru integrarea în viaţa sportivã, dar şi îmbunãtãţirea şanselor de a se menţine în activitate prin reducerea utilizãrii substanţelor dopante şi a metodelor interzise. Un alt scop este acela de a crea un mediu activ în lupta antidoping, prin implicarea sportivilor activi sau retraşi din viaţa sportivã ca ambasadori ai Agenţiei Naţionale Anti-Doping în programele educative şi promovarea în rândul tinerilor a importanţei eticii, fairplay-ului şi integritãţii în sport.
I.1.2. Educaţia şi informarea personalului asistent
Obiectivul general este de a dezvolta atitudini şi practici la nivelul personalului asistent al sportivilor în scopul promovãrii unui stil de viaţã sãnãtos.
Antrenorii sunt priviţi ca având o puternicã influenţã asupra comportamentului şi atitudinilor sportivilor. Aceştia joacã un rol crucial în viaţa sportivilor, ajutându-i sã îşi realizeze obiectivele, dar reprezintã şi modele, chiar mentori pentru aceştia. Astfel, ei sunt cei mai importanţi agenţi în prevenirea utilizãrii de substanţe şi metode interzise de cãtre sportivi. De aceea este importantã includerea lor în programele de educare şi informare, pentru a responsabiliza întregul personal asistent al sportivilor în raport cu problematica dopajului şi de a-i sensibiliza, de a-i conştientiza şi de a-i motiva în vederea implicãrii active, obiective şi corelate a acestora în lupta împotriva dopajului.
I.1.3. Alte proiecte specifice
1. realizarea unor campanii la nivel zonal cu directorii direcţiilor pentru sport judeţene, managerii cluburilor sportive şi directorii şcolilor şi liceelor cu profil sportiv, în vederea responsabilizãrii factorilor de rãspundere din sport în raport cu problematica dopajului;
2. elaborarea şi realizarea de materiale cu caracter informativ: buletinul informativ, ghidul sportivului, pliante şi broşuri, poster;
3. sensibilizarea şi implicarea mass-mediei în lupta împotriva dopajului în sport, precum şi crearea oportunitãţilor şi stimularea participãrii reprezentanţilor acesteia la susţinerea, prin mijloace specifice, a programelor, proiectelor şi campaniilor antidoping.
I.2. Programul de testare doping
Controlul doping este procesul care include planificarea distribuirii testãrilor, recoltarea şi mânuirea de probe biologice, transportul probelor, analiza de laborator, gestionarea rezultatelor, audieri, sancţiuni şi apeluri.
Testare doping: parte a procesului de desfãşurare a controlului doping, ce presupune planificarea distribuirii testelor, recoltarea de probe biologice, manipularea lor şi transportul probelor biologice la laborator.
Obiectivul general al Programului de testare doping îl reprezintã asigurarea unui numãr relevant de teste în competiţie şi în afara competiţiei fãrã aviz prealabil, avându-se în vedere numãrul sportivilor legitimaţi şi numãrul sportivilor de elitã la nivel naţional, precum şi protejarea sãnãtãţii sportivilor şi a principiilor etice şi a fairplay-ului la toate manifestãrile sportive.
În vederea îndeplinirii obiectivului general, Agenţia Naţionalã Anti-Doping, prin Programul de testare doping, întocmeşte Planul naţional anual de testare, Lotul de testare înregistrat şi Lotul de testare ţintã, efectueazã controale doping în competiţie şi în afara competiţiei, gestioneazã rezultatele controlului doping şi scutirile pentru uz terapeutic, implementeazã programul ADAMS al Agenţiei Mondiale Anti-Doping, se asigurã de respectarea prevederilor <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 227/2006 , referitoare la amenajarea staţiilor de control doping, şi controleazã modul în care se desfãşoarã testarea doping.
I.3. Programul de cercetare
Dezvoltarea activitãţii în domeniul cercetãrii ştiinţifice, alinierea cercetãrilor româneşti la standardele Uniunii Europene reprezintã o prioritate. Susţinerea şi dezvoltarea activitãţilor ştiinţifice în aceastã zonã vizeazã aprofundarea cunoştinţelor în domeniu, creşterea eficienţei controlului doping şi implicit diminuarea cazurilor de dopaj în rândul sportivilor şi înţelegerea mecanismelor implicate în acest fenomen. Obiectivele generale ale programului de cercetare sunt:
A. efectuarea analizelor de control doping pentru dovedirea eventualelor cazuri de dopaj prin evidenţierea substanţelor incluse pe Lista interzisã şi obţinerea acreditãrii din partea Agenţiei Mondiale Anti-Doping;
B. elaborarea şi dezvoltarea unor proiecte şi programe de cercetare ştiinţificã privind elucidarea mecanismelor biochimice de metabolizare a substanţelor interzise în sport şi cercetãri în domeniul ştiinţelor socioumane.
Obiectivele specifice care vor fi urmãrite în cadrul obiectivului general A vizeazã în primul rând obţinerea acreditãrii Laboratorului de Control Doping din partea Agenţiei Mondiale Anti-Doping, în scopul recunoaşterii la nivel internaţional a rezultatelor analizelor efectuate.
Procesul de acreditare internaţionalã se desfãşoarã în etape şi a avut ca punct de pornire obţinerea, în anul 2004, a acreditãrii conform standardului SR EN ISO 17025, pentru laboratoarele de testare analiticã, acreditare ce trebuie menţinutã prin audituri de reacreditare efectuate de organismul naţional RENAR. Auditurile naţionale şi internaţionale presupun actualizarea permanentã a documentelor sistemului calitãţii pentru conformitatea cu cerinţele standardelor ISO şi a documentelor tehnice elaborate de Agenţia Mondialã Anti-Doping.
În acest sens, Laboratorul de Control Doping desfãşoarã activitãţi de cercetare pentru optimizarea metodologiilor existente şi dezvoltarea de noi tehnologii analitice, odatã cu creşterea numãrului de compuşi detectaţi, introduşi anual pe Lista interzisã elaboratã de Agenţia Mondialã Anti-Doping. Aceste activitãţi implicã, pe lângã procurarea materialelor de referinţã pentru toate substanţele interzise, participarea la testele interlaboratoare organizate de AMAD în scopul verificãrii detecţiei corecte a acestor substanţe. Rezultatele testelor interlaboratoare constituie un criteriu important de evaluare a competenţei laboratorului în procesul obţinerii acreditãrii internaţionale.
Realizarea obiectivelor legate de acreditarea internaţionalã obligã specialiştii laboratorului sã fie la curent cu cerinţele şi noutãţile domeniului prin participãri la specializãri şi simpozioane, precum şi prin menţinerea contactelor profesionale şi schimburi de experienţã cu specialiştii din laboratoarele acreditate, de renume în domeniu.
Pentru realizarea obiectivului general B, activitatea de cercetare îşi propune sã susţinã politica antidoping a Agenţiei Naţionale Anti-Doping de diminuare a cazurilor de dopaj în rândul sportivilor, dezvoltând programe de cercetare ştiinţificã care sã aprofundeze cunoştinţele în domeniul controlului doping şi înţelegerea mecanismelor implicate în acest fenomen. Studiile de metabolizare şi excreţie a substanţelor dopante se vor realiza cu respectarea principiilor bioetice şi asigurarea confidenţialitãţii voluntarilor participanţi. Pe lângã dezvoltarea metodei de analizã a eritropoietinei în probe de urinã, vor continua cercetãrile privind elaborarea suplimentelor nutritive destinate susţinerii eforturilor sportivilor, produse bazate pe ingrediente naturale.
De asemenea, au fost iniţiate şi sunt în curs de dezvoltare cercetãri sociopsihologice fundamentale în problematica dopajului care urmãresc studii sociologice, comportamentale, juridice şi etice, investigaţii în domeniul medical şi psihologic, precum şi cercetarea continuã a schimbãrilor survenite în rândul grupurilor-ţintã vizate de campaniile Agenţiei Naţionale Anti-Doping.
Diseminarea rezultatelor cercetãrilor Agenţiei Naţionale Anti-Doping şi ale aplicaţiilor concrete în domeniul controlului doping şi/sau cel sociouman se realizeazã prin organizarea şi participarea la mese rotunde, simpozioane naţionale şi internaţionale, publicarea de articole şi lucrãri ştiinţifice în reviste de specialitate din ţarã şi strãinãtate.
Programele de cercetare prezentate se realizeazã prin aplicarea la granturi de cercetare lansate de Agenţia Mondialã Anti-Doping şi alte organisme naţionale şi internaţionale.
I.4. Programul de cooperare internaţionalã
Obiectivul general al Programului de cooperare internaţionalã îl reprezintã recunoaşterea internaţionalã a României ca partener de încredere în efortul global de eradicare a dopajului în sport.
Dezvoltarea cooperãrii pe plan internaţional se va realiza în deplinã concordanţã cu politica României privind promovarea relaţiilor internaţionale şi are în vedere:
- pe de o parte, dezvoltarea colaborãrii cu Agenţia Mondialã Anti-Doping pentru realizarea şi implementarea celor patru programe ale Agenţiei Naţionale Anti-Doping, prin respectarea prevederilor Codului mondial anti-doping, ale standardelor internaţionale pentru testare, pentru laboratoare şi de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic şi prin implementarea modelelor de bunã practicã;
- pe de altã parte, dezvoltarea colaborãrii cu structuri ale Consiliului Europei, prin semnarea şi ratificarea convenţiilor internaţionale şi a protocoalelor adiţionale ale acestora;
- de asemenea, extinderea şi diversificarea relaţiilor de colaborare cu Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Educaţie, tiinţã şi Culturã şi Organizaţia Mondialã pentru Sãnãtate;
- cu caracter permanent, organizarea de schimburi bilaterale cu organizaţiile naţionale antidoping ale ţãrilor semnatare ale Codului mondial anti-doping, care sã permitã diseminarea experienţei acumulate în activitatea antidoping;
- participarea activã la reuniunile Organizaţiei Anti-Doping a ţãrilor din Europa Centralã, precum şi organizarea unei întruniri a acestei asociaţii regionale în România;
- organizarea vizitei de evaluare a Consiliului Europei, care este stabilitã pentru anul 2007;
- promovarea şi susţinerea unor reprezentanţi români în forurile de conducere şi în comisiile organismelor internaţionale.

CAP. II
Armonizarea legislaţiei naţionale cu reglementãrile internaţionale în vigoare

Realizarea obiectivelor strategice privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport necesitã crearea unui cadru legislativ adecvat şi armonizat cu reglementãrile internaţionale, fãrã de care lupta împotriva dopajului ar rãmâne ineficientã.
Pentru atingerea obiectivului menţionat, Agenţia Naţionalã Anti-Doping va urmãri permanent armonizarea prevederilor legislative în materie la nivel naţional cu cele la nivel comunitar şi internaţional.
În acest sens, Agenţia Naţionalã Anti-Doping va realiza evaluarea şi actualizarea periodicã a legislaţiei naţionale în domeniu, va implementa acquis-ul specific în cadrul legislativ şi instituţional naţional. De asemenea, atingerea obiectivului propus implicã analiza standardelor internaţionale pentru diferite domenii tehnice şi operaţionale din cadrul Programului mondial anti-doping, a modelelor de bunã practicã elaborate pe baza Codului mondial anti-doping (reglementãri antidoping model adaptate la nevoile fiecãrui grup major de organizaţii semnatare) şi participarea României la procesul de revizuire a Codului mondial anti-doping.
Totodatã, Agenţia Naţionalã Anti-Doping îşi propune extinderea incidenţei cadrului legislativ în materia prevenirii şi combaterii dopajului în sport şi asupra acelora care practicã educaţia fizicã şi sportul individual, în sãli de sport organizate altfel decât ca structuri sportive (în special în sãlile de culturism şi fitness).

CAP. III
Prevenirea şi combaterea traficului ilicit de substanţe interzise.

Reglementarea regimului suplimentelor nutritive

III.1 Prevenirea şi combaterea traficului ilicit de substanţe interzise
Agenţia Naţionalã Anti-Doping îşi propune sã punã în practicã obiectivele urmãrite de Consiliul Europei şi Agenţia Mondialã Anti-Doping cu privire la prevenirea şi combaterea traficului ilicit de substanţe interzise şi/sau metode interzise.
În acest sens, se impune crearea cadrului legislativ adecvat în domeniul combaterii traficului ilicit de substanţe interzise şi/sau metode interzise.
Prin actele normative ce vor fi iniţiate de Agenţia Naţionalã Anti-Doping se urmãreşte incriminarea producerii, fabricãrii, preparãrii, transformãrii, oferirii, punerii în vânzare, vânzãrii, distribuirii, livrãrii cu orice titlu, trimiterii, transportului, procurãrii, cumpãrãrii, deţinerii, introducerii sau scoaterii din ţarã, precum şi a importului-exportului ori altor operaţiuni privind circulaţia, fãrã drept, a substanţelor şi/sau a metodelor interzise.
Un accent deosebit se va pune pe comercializarea de substanţe interzise în instituţiile de învãţãmânt sau în locuri în care sportivii (elevi, studenţi) desfãşoarã activitãţi educative, sportive, sociale. Agenţia Naţionalã Anti-Doping urmãreşte extinderea incidenţei cadrului legislativ în materia prevenirii şi combaterii fenomenului de dopaj şi asupra celora care practicã educaţia fizicã şi sportul individual, în sãli de sport organizate altfel decât ca structuri sportive (în special în sãli de culturism şi fitness).
De asemenea, se urmãreşte stabilirea cadrului legal de colaborare între Agenţia Naţionalã Anti-Doping şi celelalte autoritãţi publice cu atribuţii în domeniul combaterii şi prevenirii diverselor forme de crimã organizatã (Inspectoratul General al Poliţiei de Frontierã, Inspectoratul General al Poliţiei Române, Agenţia Naţionalã Antidrog, Autoritatea Naţionalã a Vãmilor, Ministerul Public, Ministerul Justiţiei).
III.2. Reglementarea regimului suplimentelor nutritive
Suplimentele nutritive sunt utilizate pe scarã largã atât în viaţa sportivã, cât şi în afara ei. Acestea au apãrut ca o alternativã pentru susţinerea efortului fizic în condiţiile unui control doping din ce în ce mai riguros.
În ultimii ani, gama suplimentelor nutritive contaminate cu precursori hormonali şi/sau substanţe interzise, incluse pe Lista interzisã a Agenţiei Mondiale Anti-Doping, s-a lãrgit considerabil. Deoarece producerea suplimentelor nutritive nu se supune reglementãrilor Good Manufacturing Practices (GMP), impuse în cazul industriei de medicamente, de multe ori pot apãrea diferenţe în ceea ce priveşte dozajul de la o tabletã/capsulã la alta şi neconcordanţe între ceea ce este inscripţionat pe etichetã şi conţinutul suplimentului nutritiv.
Deoarece prezenţa unei substanţe interzise în proba biologicã a unui sportiv conduce la un test pozitiv, având drept consecinţã aplicarea de sancţiuni potrivit prevederilor <>Legii nr. 227/2006 , este necesar, pentru protejarea sãnãtãţii sportivilor şi pentru respectarea principiilor etice şi fairplay-ului în sport, ca în mediul sportiv sã se utilizeze numai suplimente nutritive notificate de Institutul de Bioresurse Alimentare sau de unul dintre institutele de sãnãtate publicã din Cluj, Iaşi, Timişoara (în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, al ministrului sãnãtãţii şi al preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 1.228/244/63/2005 pentru aprobarea Normelor tehnice privind comercializarea suplimentelor alimentare predozate de origine animalã şi vegetalã şi/sau a amestecurilor acestora cu vitamine, minerale şi alţi nutrienţi) şi care nu conţin precursori ai hormonilor androgeni şi/sau substanţe interzise.
Ţinând cont de toate aceste aspecte, Agenţia Naţionalã Anti-Doping intenţioneazã sã monitorizeze comercializarea suplimentelor nutritive în reţeaua sportivã.

CAP. IV
Formarea şi perfecţionarea resurselor umane în domeniu

Perfecţionarea continuã a tuturor categoriilor de specialişti în domeniu constituie un obiectiv strategic prioritar, fiind necesarã aplicarea unor mãsuri care sã ajute la stabilirea necesarului de specialişti din cadrul Agenţiei Naţionale Anti-Doping, pe toate domeniile de activitãţi, şi a proiectelor anuale de instruire şi evaluare a acestora.
De asemenea, prin armonizarea programelor de pregãtire a specialiştilor din cadrul Agenţiei Naţionale Anti-Doping cu standardele interne şi internaţionale, precum şi prin organizarea de acţiuni menite sã formeze şi sã perfecţioneze specialiştii în domeniu, se urmãreşte o cooperare strânsã cu cei mai valoroşi specialişti în calitate de lectori ai cursurilor de formare şi perfecţionare în domeniu.
Nu în ultimul rând, o prioritate este instruirea şi perfecţionarea permanentã a ofiţerilor de control doping şi atragerea specialiştilor în domeniu în vederea schimburilor de experienţã menite sã îmbunãtãţeascã viziunile şi modul de lucru.

CAP. V
Finanţarea şi baza materialã a activitãţii antidoping

V.1. Finanţarea
Obiectivul principal al Agenţiei Naţionale Anti-Doping îl reprezintã implementarea strategiei, ceea ce determinã implicarea susţinutã a Guvernului României în vederea asigurãrii resurselor financiare necesare punerii în aplicare a programelor propuse.
Pentru ca acest obiectiv general sã devinã realitate este esenţial sã se ţinã cont de câteva aspecte importante.
În vederea achiziţionãrii echipamentelor şi accesoriilor necesare prelevãrii probelor la standardele impuse şi dotarea corespunzãtoare a Laboratorului de Control Doping din cadrul Agenţiei Naţionale Anti-Doping, se cere un program susţinut de investiţii, reparaţii curente şi capitale.
Agenţia Naţionalã Anti-Doping doreşte colaborarea cu terţe persoane şi instituţii din ţarã şi strãinãtate interesate atât în susţinerea financiarã a proiectelor de prevenire şi combatere a traficului şi consumului de substanţe şi metode interzise, cât şi a programelor de educaţie şi cercetare.
Având în vedere faptul cã Laboratorul de Control Doping a obţinut acreditarea ISO 17025, este necesarã menţinerea acesteia şi a certificãrii Agenţiei Naţionale Anti-Doping privind managementul calitãţii conform ISO 9001:2000. Realizarea aspectelor mai sus menţionate în cele mai bune condiţii presupune fundamentarea necesarului şi procurarea de materiale şi echipamente pentru uz permanent.
V.2. Baza materialã
Pentru ca obiectivul principal al strategiei privind baza materialã a activitãţii antidoping sã poatã fi realizat este necesarã dotarea Laboratorului de Control Doping cu echipamente performante, conform cu standardele internaţionale, dar şi cu reactivi pentru analizele specifice de control doping. De asemenea, se cere un efort susţinut în vederea achiziţionãrii tuturor echipamentelor şi accesoriilor necesare prelevãrii probelor biologice la standarde internaţionale.

CAP. VI
Valorile etice, imaginea unui sport curat şi publicitatea antidoping

Evidenţierea relaţiei dintre valoare şi educaţie se va realiza prin intermediul unor acţiuni de cunoaştere şi de sensibilizare a tinerilor sportivi, prin care sã se ghideze actul opţional în selecţia valorilor etice, contribuindu-se astfel la dezvoltarea şi implementarea unor stãri subiective pozitive, în care sã predomine toleranţa, altruismul, respectul pentru sine şi ceilalţi, corectitudinea, solidaritatea.
Într-un cadru educativ organizat, bazat pe coerenţã şi uniformitate în distribuţia informaţiilor, Agenţia Naţionalã Anti-Doping îşi propune sã declanşeze o serie de manifestãri menite sã creeze mentalitãţi comunitare în ceea ce priveşte moralitatea în competiţia sportivã.
În vederea promovãrii valorilor etice ale sportului şi pãstrãrii imaginii unui sport curat, fãrã dopaj, Agenţia Naţionalã Anti-Doping va desfãşura un amplu proces de comunicare, informare şi educare în rândul practicanţilor şi susţinãtorilor sportului în România, concretizat în:
1. desfãşurarea unor campanii de educare şi informare a sportivilor şi persoanelor din anturajul acestora, în vederea practicãrii sportului fãrã dopaj, prin intermediul conferinţelor regionale cu privire la desfãşurarea activitãţii antidoping în România;
2. elaborarea unor protocoale de colaborare cu serviciile descentralizate ale administraţiei centrale în sport, cu Comitetul Olimpic şi Sportiv Român şi structurile sportive, în vederea promovãrii unui sport curat în cadrul competiţiilor sportive desfãşurate la nivel naţional;
3. promovarea imaginii Agenţiei Naţionale Anti-Doping prin transmiterea Declaraţiei de principii (Mission Statement) organizaţiilor guvernamentale, nonguvernamentale, publiculuiţintã;
4. asigurarea condiţiilor organizatorice corespunzãtoare de desfãşurare a acţiunilor de informare şi educare a sportivilor şi persoanelor din anturajul acestora, precum şi a suportului material;
5. elaborarea de suporturi informative (pliante, flyere, materiale promoţionale personalizate, mape de prezentare);
6. organizarea de activitãţi de diseminare a informaţiei - programe de informare publicã, conferinţe de presã, apariţii publice, birou de presã lobby, corectarea informaţiilor - care au ca finalitate distribuirea de mesaje cu privire la Agenţia Naţionalã Anti-Doping şi la punctul ei de vedere;
7. desfãşurarea de activitãţi promoţionale - acţiuni de marketing, found-raising, acţiuni civice;
8. activitãţi organizaţionale - poziţionarea organizaţiei, conferinţe, convenţii, seminarii - care urmãresc promovarea Agenţiei Naţionale Anti-Doping în mediul ei specific, permiţând schimbul de idei şi creşterea notorietãţii Agenţiei Naţionale Anti-Doping;
9. organizarea de evenimente - evenimente neplanificate, ceremonii, evenimente puse în scenã, concursuri, competiţii - pentru transmiterea mesajelor Agenţiei Naţionale Anti-Doping privind practicarea unui sport curat;
10. extinderea formelor şi mijloacelor de publicitate, de mediatizare a activitãţilor Agenţiei Naţionale Anti-Doping prin intermediul suporturilor media: spoturi radio şi tv, articole în presã rezultate în urma comunicatelor de presã;
11. editarea de publicaţii de specialitate, cu privire la activitatea antidoping în România şi la practicarea unui sport curat (buletin informativ lunar);
12. facilitarea accesului la informaţii şi dezvoltarea promovãrii politicilor antidoping prin intermediul mijloacelor moderne de comunicare: web site, linia verde.

CAP. VII
Acţiuni pentru evaluarea activitãţii Agenţiei Naţionale Anti-Doping.

Evaluarea modului de implementare a Strategiei naţionale antidoping şi estimarea financiarã

Agenţia Naţionalã Anti-Doping îşi va evalua continuu activitatea prin:
1. prelucrarea statisticã a datelor controlului doping;
2. prevenirea unor disfuncţionalitãţi în desfãşurarea controlului doping şi corectarea promptã pentru a fi excluse;
3. instruirea frecventã (înaintea fiecãrei acţiuni) a ofiţerilor de control doping în vederea prevenirii apariţiei unor vicii de procedurã în timpul şedinţei de recoltare a probei;
4. evaluarea, ameliorarea şi dezvoltarea activitãţii Agenţiei Naţionale Anti-Doping în baza feedbackului primit, prin aplicarea de chestionare grupurilor-ţintã (sportivi, antrenori, medici, manageri);
5. utilizarea semnalelor venite din partea mass-media cu privire la activitatea desfãşuratã.
Monitorizarea şi evaluarea modului de implementare a strategiei se vor face pe baza urmãtorilor indicatori de performanţã:
- anual, ţinându-se cont de numãrul total al sportivilor legitimaţi, se vor efectua minimum 3.000 de controale doping;
- testele doping în afara competiţiei fãrã aviz prealabil vor reprezenta minimum 40%;
- monitorizarea sportivilor pe perioada de suspendare printr-un numãr de minimum 3 teste doping;
- fiecare sportiv olimpic va fi testat de minimum 2 ori pe an;
- creşterea numãrului de teste la sporturile cu risc mediu şi risc crescut de dopaj;
- participarea la competiţii internaţionale majore cu sportivi 100% curaţi;
- menţinerea pragului de 2% pentru încãlcãri ale reglementãrilor antidoping;
- lansarea anualã a unei campanii naţionale educative;
- efectuarea lunarã a unui numãr de 5 acţiuni educative cu privire la riscurile consumului de substanţe interzise;
- diseminarea lunarã cãtre structurile sportive a informaţiilor şi reglementãrilor în domeniul antidoping;
- creşterea numãrului de parteneriate cu structurile sportive şi alte organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale pentru desfãşurarea în comun de acţiuni în scopul prevenirii dopajului în sport;
- elaborarea unui numãr minim de 4 materiale informative pe an;
- eliberarea atestatului de educaţie antidoping pentru toţi sportivii şi antrenorii loturilor olimpice;
- elaborarea şi derularea anualã a unui proiect de cercetare ştiinţificã;
- participarea anualã a Laboratorului de Control Doping la teste interlaboratoare pentru verificarea competenţei;
- publicarea anualã a unui numãr de minimum 7 lucrãri ştiinţifice.
Evaluarea modului de implementare a Strategiei naţionale anti-doping se va face trimestrial de cãtre preşedintele Agenţiei Naţionale Anti-Doping, pe baza rapoartelor de evaluare primite de la direcţiile implicate.
De asemenea, evaluarea se va realiza anual de cãtre Guvern, prin Cancelaria Primului-Ministru, precum şi de cãtre Parlament, pe baza raportului anual de activitate prezentat în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 227/2006 .
Agenţia Naţionalã Anti-Doping fiind în proces de certificare în conformitate cu SR EN ISO 9001: 2001, activitatea acesteia va fi evaluatã cu ocazia auditurilor de certificare şi supraveghere. De asemenea, activitatea Laboratorului de Control Doping va fi evaluatã cu ocazia auditului de reacreditare SR EN ISO 17025: 2005, precum şi a auditului de supraveghere.

Calculul estimativ de subvenţii de la bugetul de stat, necesare pentru implementarea strategiei Agenţiei Naţionale Anti-Doping


- mii lei -
┌────┬────────────────────┬──────────┬─────────────────────────────────────────┐
│Nr. │ Programe pentru │ Valoare │ Anul │
│crt.│ implementarea │ totalã ├──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┤
│ │ strategiei │ │ 2007 │ 2008 │ 2009 │ 2010 │ 2011 │ 2012 │
├────┼────────────────────┼──────────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┤
│ 1.│Programul de │ │ │ │ │ │ │ │
│ │educaţie, informare │ 27.105 │ 2.605│ 5.040│ 4.590│ 4.690│ 4.090│ 6.090│
│ │şi prevenire │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────┼──────────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┤
│ 2.│Programul de testare│ │ │ │ │ │ │ │
│ │doping │ 9.900 │ 1.050│ 1.050│ 1.400│ 1.400│ 2.500│ 2.500│
├────┼────────────────────┼──────────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┤
│ 3.│Programul de │ │ │ │ │ │ │ │
│ │cercetare │ 15.400 │ 1.900│ 2.000│ 2.500│ 3.000│ 3.000│ 3.000│
├────┼────────────────────┼──────────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┤
│ 4.│Programul de │ │ │ │ │ │ │ │
│ │cooperare │ 2.595 │ 545│ 410│ 410│ 410│ 410│ 410│
│ │internaţionalã - │ │ │ │ │ │ │ │
│ │din care: │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────┼──────────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┤
│ │4.1. Contribuţia │ │ │ │ │ │ │ │
│ │României la Agenţia │ 1.200 │ 200│ 200│ 200│ 200│ 200│ 200│
│ │Mondialã Anti-Doping│ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────┼──────────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┤
│ │4.2. Taxa UNESCO │ 1.260 │ 210│ 210│ 210│ 210│ 210│ 210│
├────┼────────────────────┼──────────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┤
│ │4.3. Acreditarea │ │ │ │ │ │ │ │
│ │Laboratorului │ 135 │ 135│ │ │ │ │ │
│ │de Control Doping │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────┼──────────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┤
│ │TOTAL AN: │ │ 6.100│ 8.500│ 8.900│ 9.500│10.000│12.000│
└────┴────────────────────┴──────────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┘



--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016