Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STRATEGIA NATIONALA ANTICORUPTIE II din 10 noiembrie 2004  pentru 2005-2007    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STRATEGIA NATIONALA ANTICORUPTIE II din 10 noiembrie 2004 pentru 2005-2007

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.199 din 15 decembrie 2004
1. INTRODUCERE
Unei corupţii sistemice trebuie sã i se opunã un sistem anticorupţie eficient. Pentru a produce rezultate, sistemul anticorupţiei trebuie sã funcţioneze continuu, coordonat, coerent şi simultan la toate nivelurile.

1.1. PREMISE: ANALIZA
Strategia Naţionalã Anticorupţie 2005-2007 (denumitã în continuare SNA II) pleacã de la premisa angajamentului politic necondiţionat, pornind la cel mai înalt nivel.
Toate entitãţile guvernamentale şi societatea civilã, în perioada martie-octombrie 2004 au desfãşurat activitãţi complexe de monitorizare şi evaluare a impactului Strategiei Naţionale Anticorupţie 2001 - 2004 (SNA I). Aceste evaluãri au fost desfãşurate de instituţii publice (Ministerul Justiţiei, Parchetul Naţional Anticorupţie, Agenţia de Strategii Guvernamentale, unitãţi din subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor şi a Agenţiei Naţionale de Control), organizaţii internaţionale (Banca Mondialã, Consiliul Europei, OECD ş.a.), societatea civilã (Transparency International, Institutul de Politici Publice, Societatea Academicã Românã, Centrul de Resurse Juridice ş.a.) şi comunitatea de afaceri (Centrul Internaţional de Studii Antreprenoriale, Agenţia pentru Dezvoltarea Economicã a României şi Alianţa Strategicã a Asociaţiilor de Afaceri).
Evaluãrile au fost extinse la toate palierele de acţiune ale SNA I.

1.2. MISIUNE
Reducerea şi prevenirea fenomenului corupţiei prin aplicarea riguroasã a cadrului normativ şi instituţional şi creşterea impactului mãsurilor anticorupţie

1.3. SCOP
Consolidarea şi eficientizarea cadrului legislativ şi instituţional creat prin SNA I, în vederea integrãrii în Uniunea Europeanã.

1.4. PRINCIPII DIRECTOARE
În toate etapele şi demersurile efectuate pentru prevenirea şi combaterea corupţiei, vor fi respectate urmãtoarele principii:
Principiul prevenirii sãvârşirii actelor de corupţie, care consacrã caracterul prioritar şi imperativ al necesitãţii identificãrii anticipate şi înlãturãrii în timp util, a premiselor de apariţie a corupţiei;
Principiul complementaritãţii, continuitãţii şi coerenţei în cooperare, care impune instituţiilor angajate în prevenirea şi combaterea corupţiei ca, în condiţiile pãstrãrii propriilor lor identitãţi funcţionale, în conformitate cu prevederile cadrului legal, sã coopereze de o manierã care sã asigure simultan un statut egal şi relaţii echilibrate pe toate coordonatele activitãţii, o concepţie coerentã, integratã asupra problematicii şi mãsurilor angajate ori necesar a fi derulate, o coordonare adecvatã a eforturilor depuse şi demersurilor întreprinse.
Principiul transparenţei şi dialogului social, care impune instituţiilor din componenţa Consiliul Naţional de Prevenire a Criminalitãţii dezvoltarea unui dialog deschis cu societatea civilã şi transparenţa procesului decizional şi legislativ.
Principiul parteneriatelor public-private, care recomandã o bunã guvernare prin cooptarea societãţii civile în activitãţile concrete de implementare a mãsurilor de prevenire a corupţiei şi consultarea membrilor societãţii civile în cadrul procesului decizional.
Principiul responsabilitãţii, care impune obligaţia de a aplica sarcinile, de a rãspunde, de a accepta şi suporta consecinţele neîndeplinirii acestor obligaţii.
Principiul bunei guvernãri, constând în asigurarea supremaţiei interesului public în aplicarea oricãrui program politic.

1.5. DEFINIŢIA CORUPŢIEI
STRICTO SENSU
În sfera noţiunii de corupţie, înţeleasã în sens strict juridic, sunt incluse şapte categorii de crime şi delicte: luarea de mitã (denumitã şi corupţie pasivã), darea de mitã (consideratã drept corupţie activã), traficul de influenţã, remuneraţia injustã şi primirea de foloase necuvenite, la care se adaugã: «fapte de corupţie în legãturã cu adopţia» (art. 231 C.P.) şi «coruperea alegãtorilor» (art. 303 C.p.).
<>Legea nr. 78/2000 vine sã atenueze întrucâtva caracterul reducţionist, determinat de criteriul normativului penal, referitor la definirea şi sancţionarea actelor de corupţie, prin lãrgirea şi definirea tipurilor de persoane care, prin natura funcţiei pe care o deţin, intrã în categoria persoanelor coruptibile şi, de asemenea, printr-o enumerare mult mai largã a modalitãţilor infracţionale asimilate corupţiei.
Elementul comun ce le caracterizeazã îl constituie utilizarea funcţiei publice ca sursã de venituri, de obţinere a unor avantaje materiale, sau de influenţã personalã, pentru sine sau pentru altul.
LATO SENSU
Esenţa fenomenului corupţiei constã în abuzul de putere sãvârşit în scopul obţinerii unui profit personal, direct sau indirect, pentru sine sau pentru altul, în sectorul public sau în sectorul privat*1)
--------
*1) Programul global împotriva corupţiei derulat de ONU

2. DIRECŢIILE PRIORITARE DE ACŢIUNE ŞI OBIECTIVELE

2.1. DIRECŢIA PRIORITARĂ I
PREVENIRE ŞI TRANSPARENŢĂ

2.1.1. Obiectivul I.1. Continuarea procesului de identificare, monitorizare şi evaluare a factorilor de risc, a condiţiilor care genereazã sau favorizeazã corupţia, precum şi a vulnerabilitãţilor, pe domenii de activitate (restituirea proprietãţii - reglementarea regimului general al proprietãţii publice, justiţie, administraţie publicã, sãnãtate, educaţie, servicii publice, privatizare, achiziţii publice ş.a.)
- rezultate urmãrite:
a. diagnoza mediului instituţional şi legislativ
b. formularea de propuneri globale sau specifice, în vederea eliminãrii sau diminuãrii factorilor de risc şi cauzelor corupţiei.
- indicatori calitativi: factori de risc si cauze, propuneri transferate în masuri concrete sau politici publice.
- indicatori cantitativi (statistici): media ponderatã a importanţei şi severitãţii, tendinţe.
- termen - anual (luna februarie)
- instituţie responsabilã - toate instituţiile publice, în domeniile specifice de activitate.
2.1.2. Obiectivul I.2*2) Implementarea completã a tuturor instrumentelor*3) anticorupţie ale UE, ONU, CoE şi OECD
----------
*2) Principiul general UE nr. 2 Comunicarea Comisiei Comunitãţilor Europene adresatã Consiliului, Parlamentului şi Comitetului economico social european intitulatã "O politicã globalã a UE contra corupţiei" COM(2003) 317 final din 28 mai 2003
*3) Convenţiile UE PIF, CE Penal, CE Civil, ONU.
- rezultatul urmãrit: deplina concordanţã a cadrului legislativ şi instituţional intern cu acquisul comunitar şi internaţional
- indicatori calitativi: încheierea negocierii cu UE - Capitolul 24 Justiţie şi Afaceri Interne, recunoaşterea conformitãţii cu recomandãrile celei de-a doua Runde de Evaluare a GRECO, invitarea României la Grupul de lucru anticorupţie OECD.
- termen de raportare - anual (februarie)
- instituţii responsabile - Ministerul Integrãrii Europene, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe, Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor, Ministerul Public, Autoritatea Naţionalã de Control.

2.1.3. Obiectivul I.3*4) Adoptarea unor norme transparente şi clare privind activitatea de lobby, finanţarea şi auditul financiar extern al partidelor politice şi al campaniilor electorale, pentru evitarea contactelor mascate dintre politicieni, pe de o parte şi pentru prevenirea intereselor de afaceri ilicite, în scop electoral, pe de altã parte
-----------
*4) Principiul general UE nr.9 Comunicarea Comisiei Comunitãţilor Europene adresatã Consiliului, Parlamentului şi Comitetului economico social european intitulatã "O politicã globalã a UE contra corupţiei" COM(2003) 317 final din 28 mai 2003.
- rezultatul urmãrit: reglementarea clarã prin lege a lobby-ului, a mecanismelor de finanţare şi a auditului financiar extern, precum şi a rapoartelor anuale de audit financiar internaţional.
- Indicatori calitativi: adoptarea normelor şi crearea mecanismelor instituţionale pentru punerea în aplicare a acestora, publicarea intereselor de lobby.
- Indicatori cantitativi: rapoarte financiare, rapoartele de audit extern.
- termen de raportare - septembrie 2005
- instituţie responsabilã - Ministerul Justiţiei, Ministerul Finanţelor Publice, Curtea de Conturi, Secretariatul General al Guvernului, Cancelaria Primului ministru

2.1.4. Obiectivul I.4. Abrogarea, modificarea şi/sau completarea segmentelor legislative care creeazã condiţii pentru iniţierea şi comiterea actelor (normative) de corupţie, pe cele douã direcţii:
a) în privinţa coruptibilului - prin reducerea puterii discreţionare
rezultatul urmãrit - eliminarea ambiguitãţilor normative, simplificarea procedurilor şi normelor care-i ghideazã activitatea, îmbunãtãţirea managementului şi creşterea transparenţei, responsabilitãţii şi controlului, managementul carierei;
b) în privinţa corupãtorului - prin asigurarea de cãtre stat a funcţionãrii efective a principiului egalitãţii şanselor
rezultatul urmãrit - eficientizarea calitãţii serviciilor publice, prin asigurarea unor cãi legale de accelerare a procedurilor contra cost, prin tehnologia informaţiilor şi îmbunãtãţirea accesului la informaţiile de interes public.
- indicatori:
a. indicatorul Kauffman al complexitãţii legislative (Banca Mondialã);
b. indicatorul Q/1 al complexitãţii legislative (Ministerul Justiţiei), indicatori agregaţi şi tematici de transparentã (vor fi creaţi de Agenţia de Strategii Guvernamentale - nr. de proiecte publicate, în funcţie de modalitate - sau instituţia publicã responsabilã de monitorizarea şi aplicarea <>Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizionalã în administraţia publicã şi a <>Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, precum şi de Transparency International, în cadrul Sistemului Naţional de Integritate);
c. adoptarea unei legislaţii coerente privind managementul carierei funcţionarilor publici (Unitatea Naţionalã de Reformã a Administraţiei Publice şi Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici);
d. indicatori tematici privind aplicarea managementului carierei:
e. adoptarea de proceduri accelerate contra cost pentru toate actele administrative;
f. numãrul actelor administrative eliberate accelerat din numãrul total, pe domenii şi instituţii; numãrul de acte administrative, pe domenii şi instituţii, şi numãrul celor accesate online;
g. extinderea practicii ghişeelor unice;
h. extinderea practicilor e-Governance (servicii publice accesibile "online");
i. indicatori statistici privind informaţiile de interes public (Avocatul Poporului, Agenţia de Strategii Guvernamentale, numãr, tematica, soluţionare);
- termen de raportare - lunar (data de 5 a fiecãrei luni);
- instituţie responsabilã - Agenţia de Strategii Guvernamentale, Avocatul Poporului, Unitatea Centralã de Reformã a Administraţiei Publice, Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici, Ministerul Justiţiei.

2.1.5. Obiectivul I.5. Creşterea nivelului de integritate şi rezistenţã la corupţie a sistemului judiciar, a organelor de cercetare penalã şi a celor cu atribuţii de verificare şi control
- rezultatul urmãrit: diminuarea corupţiei din sistemul judiciar, asigurarea unei independenţe efective a sistemului judiciar, eliminarea factorilor de risc (activitãţi, persoane, circumstanţe şi cauze), impunerea unor modele de conduitã, creşterea probitãţii profesionale.
- indicatori: creşterea credibilitãţii instituţiilor judiciare şi a încrederii în justiţie
- termen - trimestrial
- instituţiile responsabile: Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Justiţiei, Ministerul Public, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Autoritatea Naţionalã de Control.

2.1.6. Obiectivul I.6. Creşterea nivelului de integritate şi rezistenţã la corupţie a sistemelor de educaţie şi cercetare
- rezultatul urmãrit: diminuarea corupţiei din sistem, eliminarea factorilor de risc (activitãţi, persoane, circumstanţe şi cauze), impunerea unor modele de conduitã, creşterea probitãţii profesionale
- indicatori: creşterea credibilitãţii instituţiilor (Barometrele de opinie publicã ale Gallup International, OSI, CURS, MMC, IRSOP); îmbunãtãţirea indicelui percepţiei corupţiei în sistemul de educaţie (instituţii specializate în sondarea opiniei publice, selecţionate prin licitaţie publicã).
- termen - trimestrial
- instituţie responsabilã: Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii

2.1.7. Obiectivul I.7. Creşterea nivelului de integritate şi rezistenţã la corupţie în administraţia publicã
- rezultatul urmãrit: diminuarea corupţiei din administraţie, eliminarea factorilor de risc (activitãţi, persoane, circumstanţe şi cauze), impunerea unor modele de conduitã, creşterea probitãţii profesionale
- indicatori: creşterea credibilitãţii instituţiilor specializate de sondare a percepţiei publice (Barometrele de opinie publicã ale Gallup International, OSI, CURS, MMC, IRSOP); îmbunãtãţirea indicatorilor de percepţie a corupţiei în sistemul administraţiei publice (instituţii specializate în sondarea percepţiei, selecţionate prin licitaţie publicã)
- termen - trimestrial
- instituţie responsabilã: Ministerul Administraţiei şi Internelor, Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici

2.1.8. Obiectivul I.8. Creşterea nivelului de integritate şi rezistenţã la corupţie a sistemelor de sãnãtate
- rezultatul urmãrit: diminuarea corupţiei din sistem, eliminarea factorilor de risc (activitãţi, persoane, circumstanţe şi cauze), impunerea unor modele de conduitã, creşterea probitãţii profesionale
- indicatori: creşterea credibilitãţii instituţiilor (Barometrele de opinie publicã ale Gallup International, OSI, CURS, MMC, IRSOP); îmbunãtãţirea indicatorilor de percepţie a corupţiei în sistemul de educaţie (instituţii care vor fi selecţionate prin licitaţii publice)
- termen - trimestrial
- instituţiile responsabile: Ministerul Sãnãtãţii

2.1.9. Obiectivul I.9. Utilizarea instrumentelor de management al calitãţii, a standardelor de audit şi monitorizare (precum, Common Assessment Framework of EU Heads of Public Administrations and the Strasbourg Resolution)*5) pentru consolidarea integritãţii, responsabilitãţii şi transparenţei în administraţia publicã, (poliţie, vamã, administraţia fiscalã, sãnãtate, învãţãmânt, achiziţii publice, ş.a.)
-----------
*5) Normele CAF adoptate prin Rezoluţia UE din 7 noiembrie 2000 Strasbourg, se referã la calitatea serviciilor publice şi evaluarea performanţelor administraţiei în UE; piatra unghiularã a normelor CAF constã în crearea unui cadru de autoevaluare a managementului prin criteriul calitãţii totale - instrument de comparare a calitãţii în administraţie - mijloc de comunicare
- rezultatele urmãrite: proiecte pilot de implementare CAF, - transparenţa decizionalã (ASG), consolidarea accesului la informaţiile de interes public (Avocatul Poporului), introducerea ISO 9000 şi a Modelului de Excelenţã EFQM
- indicatori: numãrul proiecte acte normative, numãrul dezbaterilor publice, numãrul reclamaţiilor administrative, numãrul de recomandãri primite din partea societãţii civile pentru completarea actelor normative, etc.
- termen de raportare - anual (luna februarie)
- instituţie responsabilã - toate instituţiile publice membre ale Consiliului National de Prevenire a Criminalitãţii

2.1.10. Obiectivul I.10.
A. - Dezvoltarea de parteneriate public-privat cu organizaţiile neguvernamentale interne şi internaţionale specializate, cu alţi parteneri sociali, mediul academic
B. - Dezvoltarea de parteneriate public-privat cu mediul de afaceri
- rezultatul urmãrit: transparenţa decizionalã, participarea directã la elaborarea cadrului legislativ, instituţional, etic, implicarea participativã a comunitãţii în anticorupţie, monitorizare independentã
- indicatori: încheierea de protocoale de colaborare intre instituţiile publice şi societatea civilã, procentul proiectelor legislative discutate în comisiile de dialog social sau in alta formula cu caracter public, monitorizãri independente ale societãţii civile
- termen de raportare - anual (luna februarie)
- instituţie responsabilã - toate instituţiile publice membre ale Consiliului Naţional de Prevenire a Criminalitãţii

2.2. DIRECŢIA PRIORITARĂ II
COMBATEREA CORUPŢIEI:
COMBATEREA PRIN MIJLOACE DE NATURĂ PENALĂ
COMBATEREA PRIN MIJLOACE ADMINISTRATIVE, CIVILE, DISCIPLINARE
CALITATEA ACTULUI DE JUSTIŢIE

Combaterea prin mijloace de naturã penalã

2.2.1. Obiectivul II.1. Descoperirea, urmãrirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, la nivel înalt
- rezultatul urmãrit: dezmembrarea corupţiei sistemice:
a) pe orizontalã, prin descurajarea actelor de corupţie, la nivel înalt;
b) pe verticalã, prin desfiinţarea filierelor corupţiei, de sus în jos.
- indicatori: set de indicatori (incluşi in RISP).
- termen de raportare - lunar (data de 5 a fiecãrei luni)
- instituţie responsabilã - Ministerul Public, Ministerul Justiţiei, Consiliul Superior al Magistraturii

2.2.2. Obiectivul II.2. Elaborarea unei politici integrate de combatere a corupţiei mici şi mijlocii, în vederea descoperirii, urmãririi şi sancţionãrii faptelor de micã corupţie
- rezultatul urmãrit:
a) pe orizontalã: coerenţã, coordonare,
b) pe verticalã: dezmembrarea filierelor corupţiei pornind de jos în sus
- indicatori: indicii de percepţie a corupţiei (Banca Mondialã, OECD etc) pe domenii de activitate, CPI (Transparency International), set de indicatori statistici ai PICCJ
- termen de raportare - lunar (data de 5 a fiecãrei luni)
- instituţie responsabilã - Ministerul Public, Ministerul Justiţiei, Consiliul Superior al Magistraturii

2.2.3. Obiectivul II.3. Descoperirea, urmãrirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, aflate în interdependenţã cu crima organizatã, spãlarea banilor şi cu infracţiunile financiar-bancare şi fiscale
- rezultatul urmãrit: constituirea unui sistem anticorupţie integrat, anihilarea reţelelor criminale.
- indicatori: set indicatori statistici RISP.
- termen de raportare: lunar (data de 5 a fiecãrei luni)
- instituţie responsabilã: Oficiul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Spãlãrii Banilor, Ministerul Public, Garda Financiarã, Cancelaria Primului-Ministru - Punctul unic de contact OLAF

2.2.4. Obiectivul II.4*6). Rãspunderea penalã a persoanei juridice
-----------
*6) Principiu CE Res (97)24 nr. 5, art. 14, 18,19 din Convenţia Penalã asupra corupţiei, monitorizate de GRECO

- rezultatul urmãrit: implementarea prevederilor legale, corelarea textelor din Codul Penal şi Codul de Procedurã Penalã, precum şi cu alte acte normative
- indicatori: intrarea în vigoare a modificãrilor preconizate
- termen de raportare: august 2005
- instituţie responsabilã: Ministerul Justiţiei, Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Public

2.2.5. Obiectivul II.5 - Armonizarea legislaţiei interne cu normele dreptului internaţional privind incriminarea îmbogãţirii ilicite
- rezultat: recuperarea bunurilor dobândite ilicit
- indicatori: intrarea in vigoare a legii
- termen de raportare: august 2005
- instituţie responsabilã: Ministrul Justiţiei, MINISTERUL PUBLIC, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Integrãrii Europene

2.2.6. Obiectivul II.6. Identificarea, generalizarea, diseminarea practicii judiciare unitare şi, aplicarea unitarã a legii
- rezultatul urmãrit: discutarea şi analiza speţelor controversate sau neunitare, în cadrul dezbaterilor profesionale ale curţilor de apel prin analiza practicii de casare
- indicatori: indicele de casare (numãrul de hotãrâri judecãtoreşti casate pe tara si pe grade de jurisdicţie)
- termen de raportare: anual (februarie)
- instituţie responsabilã: CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, MINISTERUL PUBLIC, MINISTERUL JUSTIŢIEI

Combaterea prin mijloace administrative, civile, disciplinare

2.2.7. Obiectivul II.7. Descoperirea şi sancţionarea situaţiilor de incompatibilitate şi conflictelor de interese
- rezultatul urmãrit: prevenirea şi sancţionarea situaţiilor de incompatibilitate şi a conflictelor de interese
- indicatori: numãrul de cereri primite, procesate şi soluţionate, sancţiuni aplicate, declaraţiile de avere, deciziile anulate în urma incompatibilitãţilor
- termen de raportare: trimestrial
- instituţie responsabilã: instituţia cãreia, prin lege, îi revine competenţa în aceastã materie

2.2.8. Obiectivul II.8. Implementarea de mecanisme eficiente de constatare şi sancţionare a abaterilor de la prevederile codurile deontologice
- rezultatul urmãrit: funcţionalitatea comisiilor de disciplinã din cadrul instituţiilor publice, elaborarea şi publicarea unei jurisprudenţe deontologice
- indicatori: numãrul de plângeri, sesizãri, procesate, soluţionate, sancţionate.
- termen de raportare: trimestrial
- instituţie responsabilã: toate instituţiile publice

2.2.9. Obiectivul II.9*7) Instituţia protecţiei avertizorului de integritate publicã (whistle-blower), trebuie sã acopere ambele sectoare: public şi privat
---------
*7) Principiul general UE nr. 7 Comunicarea Comisiei Comunitãţilor Europene adresatã Consiliului, Parlamentului şi Comitetului economico social european intitulatã "O politicã globalã a UE contra corupţiei" COM(2003) 317 final din 28 mai 2003

- rezultatul urmãrit: implementarea legislaţiei privind avertizorii în interes public; extinderea la domeniul privat
- indicatori: numãrul de cazuri în care avertizorul nu este protejat
- termen de raportare: lunar (data de 5 a fiecãrei luni)
- instituţie responsabilã: toate instituţiile publice

Calitatea actului de justiţie

2.2.10. Obiectivul II.10. Consolidarea independenţei şi integritãţii autoritãţii judiciare - procurori şi judecãtori
- rezultatul urmãrit: - garantarea unei reale independenţe a magistraţilor, prin asigurarea unor condiţii de muncã adecvate, echilibrarea volumului de muncã, pe instanţe şi parchete, retribuţii corespunzãtoare, protecţia efectivã a magistraţilor, acces facil la legislaţia în vigoare;
- asigurarea unui tratament legal şi imparţial tuturor pãrţilor, în cadrul procesului judiciar;
- indicatori: indicatorul QI privind percepţia independenţei şi integritãţii magistraţilor
- termen de raportare: anual (februarie)
- instituţie responsabilã: CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII, MINISTERUL JUSTIŢIEI, Ministerul Public

2.2.11. Obiectivul II.11. Asigurarea accesului neîngrãdit la justiţie
- rezultatul urmãrit: o justiţie egalã şi imparţialã fãrã privilegii şi fãrã discriminãri
- indicatori: numãrul petiţiilor prin care justiţiabilul sesizeazã refuzul judecãtorilor/procurorilor de serviciu de a primi o acţiune/sesizare, numãrul sancţiunilor administrative aplicate ca urmare a acestor petiţii, intrarea în vigoare a modificãrilor legislative preconizate.
- termen de raportare: anual (februarie)
- instituţie responsabilã: CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII, Ministerul Public, MINISTERUL JUSTIŢIEI

2.2.12. Obiectivul II.12. Asigurarea celeritãţii procesului
Înlãturarea cauzelor care conduc la diminuarea celeritãţii procesului judiciar (cadrul legislativ incoerent şi instabil ce conduce la soluţii contradictorii şi practicã neunitarã asociatã cu corupţia, norme de procedurã lacunare, formalism excesiv care genereazã abuzul de drept, insuficienţa programelor de pregãtire profesionalã a magistraţilor, pe materii, deficienţe de naturã logisticã, slabã informatizare, pregãtirea grefierilor, invocarea repetatã a excepţiilor de neconstituţionalitate, numãrul mare a gradelor de jurisdicţie, etc.)
- rezultatul urmãrit: soluţionarea în termen rezonabil a cauzelor, scãderea costurilor şi a duratei procesului, sporirea încrederii în justiţie
- indicatori: durata medie a procesului, detaliat pe materii
- termen de raportare: anual (februarie)
- instituţie responsabilã: CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII, MINISTERUL JUSTIŢIEI, Ministerul Public

2.3. DIRECŢIA PRIORITARĂ III.

EDUCAŢIA ŞI CONSTITUIREA UNEI CULTURI INSTITUŢIONALE ŞI CIVICE ANTICORUPŢIE

2.3.1. Obiectivul III.1. Programe de educare a publicului, predarea educaţiei moral-civice anticorupţie, a unor noţiuni elementare de drept, în special în şcoli şi licee, în parteneriat cu societatea civilã; introducerea la instituţiile de învãţãmânt superior a disciplinelor de eticã şi deontologie profesionalã.
- rezultat: creşterea nivelului de educaţie
- indicatori: modificarea programei şcolare, numãrul de ore de curs, numãr de instituţii care au introdus predarea educaţiei moral-civice anticorupţie, numãr de manuale de educaţie anticorupţie elaborate şi distribuite, numãrul de sesiuni ştiinţifice şi numãrul lucrãrilor susţinute în domeniul anticorupţie.
- termen de raportare: anual (februarie)
- instituţie responsabilã: Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, MINISTERUL JUSTIŢIEI, Institutul Naţional de Criminologie, instituţii de învãţãmânt superior

2.3.2. Obiectivul III.2. Completarea programei de învãţãmânt a Institutului Naţional al Magistraturii, Şcolii Naţionale de Grefieri, Institutul Naţional de Administraţie, Academia Diplomaticã, Academia de Poliţie, Institutul Naţional pentru Pregãtirea Profesionalã a Avocaţilor, precum şi pregãtirea profesionalã specializatã pe probleme anticorupţie
- rezultat: creşterea nivelului de formare profesionalã şi îmbunãtãţirea nivelului anticorupţiei
- indicatori: modificarea programei universitare şi a formãrii profesionale de specialitate, numãr de cursuri, numãr de manuale/cursuri universitare elaborate, numãrul de sesiuni ştiinţifice şi numãrul lucrãrilor susţinute în domeniul anticorupţie.
- termen de raportare: anual (februarie)
- instituţie responsabilã: CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII, Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, Institutul Naţional de Magistraturã, Institutul Naţional de Administraţie, Institutul Naţional de Pregãtire a Avocaţilor, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Afacerilor Externe.

2.3.3. Obiectivul III.3. Campanii de conştientizare a publicului
- rezultate: înţelegerea fenomenului corupţiei, creşterea sprijinului acordat de cetãţeni în implementarea strategiei anticorupţie; sporirea încrederii în instituţiile statului; publicitatea instrumentelor instituţionale, legislative şi a eforturilor întreprinse de cãtre stat pentru prevenirea şi combaterea fenomenului corupţiei; elaborarea şi distribuirea de ghiduri anticorupţie.
- indicatori: sondaje anuale de opinie la nivel naţional realizate de organizaţii internaţionale şi societatea civilã; barometrele de opinie publicã (bianual), numãrul de campaniilor de conştientizare - acoperirea şi mãrimea publicului ţintã; numãrul de ghiduri anticorupţie distribuite
- termen de raportare: anual (iunie)
- instituţie responsabilã: Institutul Naţional de Criminologie, Agenţia de Strategii Guvernamentale, Ministerul Public, MINISTERUL JUSTIŢIEI, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Autoritatea Naţionalã de Control

2.3.4. Obiectivul III.4. Implicarea directã a oamenilor politici, parlamentarilor, demnitarilor şi înalţilor funcţionari publici în crearea unei culturi instituţionale anticorupţie, cu mesajul central: corupţia nu reprezintã o manifestare tolerabilã ci o infracţiune/crimã gravã sancţionatã penal
- rezultat: sporirea credibilitãţii în instituţiile publice
- indicatori: numãrul de dezbateri publice în domeniul anticorupţiei la care participã oamenii politici, numãrul de oameni politici cercetaţi pentru fapte de corupţie, numãrul de oameni politici condamnaţi pentru fapte de corupţie
- termen de raportare: anual (septembrie)
- instituţie responsabilã: Cancelaria Primului Ministru, Agenţia de Strategii Guvernamentale, Ministerul Public, Ministerul Justiţiei, Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici, Ministerul Administraţiei şi Internelor.

2.3.5. Obiectivul III.5. Implicarea directã a liderilor (formali sau informali) şi membrilor comunitãţilor
- rezultat: creşterea sprijinului şi colaborãrii în prevenirea corupţiei
- indicatori: : numãrul de dezbateri publice în domeniul anticorupţiei organizate sau la care participã liderii comunitãţilor
- termen de raportare: anual (februarie)
- instituţie responsabilã: Institutul Naţional de Criminologie, Agenţia de Strategii Guvernamentale, Ministerul Public, MINISTERUL JUSTIŢIEI, Ministerul Administraţiei şi Internelor

2.3.6. Obiectivul III.6. Crearea unor canale de comunicare anticorupţie permanente între cetãţeni şi administraţia publicã
- rezultat: informarea administraţiei publice şi obţinerea unei reacţiei eficiente din partea acesteia;
- indicatori: numãr de canale deschise (telefon verde), numãrul sesizãrilor primite, verificate, confirmate;
- instituţie responsabilã: Institutul Naţional de Criminologie, Agenţia de Strategii Guvernamentale, Ministerul Justiţiei, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici

2.4. DIRECŢIA DE ACŢIUNE IV.

COORDONARE INTER-INSTITUTIONALĂ ŞI COOPERARE INTERNAŢIONALĂ

2.4.1. Obiectivul IV.1. Coordonarea inter-instituţionalã, la nivel strategic
- rezultatul urmãrit: coordonarea eficientã a strategiilor sectoriale de prevenire a corupţiei, colaborarea inter-instituţionalã în vederea elaborãrii şi implementãrii actelor normative în domeniul anticorupţiei
- indicatori: numãr de programe desfãşurate în comun şi evaluarea calitativã a lor, numãr de întâlniri între instituţiile implicate în combaterea şi prevenirea corupţiei,
- termen de raportare: lunar
- instituţie responsabilã: Consiliul Naţional de Prevenire a Criminalitãţii - Grupul Central, Secretariatul General al Guvernului

2.4.2. Obiectivul IV.2. Consolidarea cooperãrii inter-instituţionale, la nivel operativ
- rezultatul urmãrit: coordonarea acţiunilor de prevenire a corupţiei, în vederea asigurãrii unei sincronizãri a instituţiilor judiciare şi a celor cu atribuţii de verificare şi control
- indicatori: numãrul sesizãrilor primite, verificate, confirmate, numãrul de cauze şi persoane trimise în judecatã, durata cercetãrii penale
- termen: lunar
- instituţie responsabilã: Ministerul Justiţiei, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Public, Serviciul Român de Informaţii, Autoritatea Naţionalã de Control, Ministerul Finanţelor, Curtea de Conturi, Oficiul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Spãlãrii Banilor

2.4.3. Obiectivul IV.3. Realizarea unei comunicãri eficiente intre sistemele informatice existente in domeniul prevenirii si combaterii corupţiei
- rezultatul urmãrit: Punerea în funcţiune a Sistemul Naţional Informatic Integrat; implementarea în justiţie a sistemului informatic de management a dosarelor şi bibliotecã legislativã - ECRIS.
- indicatori: intrarea în stare de funcţionare
- termen: decembrie 2006
- instituţie responsabilã: Ministerul Justiţiei, Ministerul Public, Serviciul Român de Informaţii, Consiliul Suprem de Apãrare a Tãrii

2.4.4. Obiectivul IV.4. Cooperare cu UE, EUROPOL, EUROJUST
- rezultate urmãrite:
● armonizarea legislaţiei interne (armonizarea prevederilor Codului de procedurã penalã cu prevederile <>Legii nr. 302/2004 privind cooperarea judiciara internaţionalã în materie penala)
● pregãtirea instituţionalã în vederea executãrii mandatului de arestare european
● acces la documentaţia şi centrele de informare EUROJUST
- indicatori: intrarea în vigoare a mãsurilor adoptate, numãrul programelor, sumele atrase
- termen: decembrie 2005
- instituţii responsabile: MINISTERUL JUSTIŢIEI, MAE, MIE, MAI, CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII, Ministerul Public

2.4.5. Obiectivul IV.5. Cooperare cu CoE, (GRECO, MONEYVAL, OCTOPUS, PACO)
- rezultatele urmãrite: îndeplinirea principiilor şi recomandãrilor GRECO privind prevenirea şi combaterea corupţiei, a recomandãrilor FATF/GAFI privind prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor şi finanţãrii terorismului şi a recomandãrilor formulate în domeniul asistenţei şi cooperãri tehnice.
- indicatori: numãrul de recomandãri formulate, numãrul de recomandãri îndeplinite, numãrul programelor de perfecţionare şi asistenţã tehnicã
- termen: decembrie 2007
- responsabili: Ministrul Administraţiei şi Internelor, MINISTERUL JUSTIŢIEI, MINISTERUL PUBLIC, Ministerul Afacerilr Externe, MIE, CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII, Oficiul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Spãlãrii Banilor.

2.4.6. Obiectivul IV.6. Cooperare cu ONU, PNUD
- rezultate urmãrite: îndeplinirea tuturor obligaţiilor decurgând din Convenţia ONU împotriva Corupţiei.
- Indicatori: numãrul de recomandãri formulate, numãrul de recomandãri îndeplinite, numãrul programelor de perfecţionare şi asistenţã tehnicã
- termen: decembrie 2006
- responsabili: Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Public, Ministerul Afacerilor Externe, Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Integrãrii Europene.

2.4.7. Obiectivul IV.7. Cooperarea cu Pactul de Stabilitate (SPAI, SPOC, SECI)
- rezultate urmãrite: creşterea eficienţei şi coordonãrii instituţiilor regionale
- Indicatori: numãrul de colaborãri, numãrul de acţiuni reuşite, numãrul de recomandãri formulate, numãrul de recomandãri îndeplinite, numãrul programelor de perfecţionare şi asistenţã tehnicã
- termen: decembrie 2006
- responsabili: Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Public, Ministerul Afacerilor Externe, Consiliul Superior al Magistraturii, Autoritatea Naţionalã de Control

2.4.8. Obiectivul IV.8. Cooperarea cu OECD
- rezultatele urmãrite: admiterea participãrii României la lucrãrile Grupului de lucru OECD împotriva corupţiei, condiţie pentru aderarea la Convenţia OECD privind combaterea corupţiei funcţionarilor publici strãini în tranzacţiile comerciale internaţionale (1997, Paris)
- indicator: admiterea României în Grupul OECD de luptã împotriva corupţiei
- termen: decembrie 2006
- responsabili: Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Justiţiei

2.4.9. Obiectivul IV.9. Cooperare cu SEECP
- rezultate urmãrite: elaborarea si adoptarea Cartei Regionale Anticoruptie
- indicatori: elaborarea Cartei
- termen: semestrul I, 2005
- instituţie responsabila: Ministerul Afacerilor Externe, MINISTERUL JUSTIŢIEI, Ministerul Integrãrii Europene

2.4.10. Obiectivul IV.10. Programe de asistenţã tehnicã: USAID, DflD, Matra, Banca Mondialã, FMI, etc.
- rezultate urmãrite: dezvoltarea de programe de asistenţã tehnicã
- indicatori: numãrul de programe, contravaloarea asistenţei tehnice contractate
- termen: anual, februarie
- instituţie responsabila: toate instituţiile membre ale Consiliului Naţional de Prevenire a Criminalitãţii

3. INSTRUMENTELE STRATEGIEI NAŢIONALE ANTICORUPŢIE

3.1. EVALUAREA STRATEGIEI NAŢIONALE ANTICORUPŢIE,

3.2. MECANISMUL DE MONITORIZARE A APLICĂRII SNA II
Monitorizarea şi evaluarea periodicã a implementãrii mãsurilor, a efectelor şi impactului produs de acestea şi rezultatele obţinute, se realizeazã pe mai multe planuri, respectiv:

3.2.1. Monitorizare
Se efectueazã pe plan naţional prin rapoarte periodice de progres întocmite de fiecare autoritate publicã în domeniul specific de activitate, pe baza datelor statistice, indicatorilor cantitativi şi calitativi, sistemelor proprii de testare şi apreciere a capacitãţii instituţionale. Acestea vor fi prelucrate statistic în baza de date RISP, administratã de MINISTERUL JUSTIŢIEI.

3.2.2. Evaluãri independente
a) evaluãri interne efectuate de cãtre instituţiile publice - realizarea studiului "Sistemul naţional de integritate"
b) evaluãri internaţionale sau regionale efectuate de cãtre: Uniunea Europeanã, GRECO, MONEYVAL, OECD, ONU, Banca Mondialã, Pactul de Stabilitate, Procesul de Cooperare Sud-Est Europeanã, USAID, TI-S.
c) evaluãri neguvernamentale, precum: TI-Ro, ABA CEELI, Freedom House, Financial Times, CRJ, IPP, OSF, AJER.

3.3. ACTUALIZAREA SNA II
Se va face anual, în luna martie, pe baza evaluãrilor periodice finalizatã în februarie. Mãsuri specifice pot fi introduse oricând, în Planul de acţiune sau planurile/programele/strategiile sectoriale, cu respectarea Direcţiilor de acţiune şi a Obiectivelor subsumate acestora în Strategia Naţionalã Anticorupţie 2005-2007. Planul de acţiune poate fi supus analizei Consiliului Naţional de Prevenire a Criminalitãţii care formuleazã propuneri de modificare şi actualizare, în cadrul strategic general stabilit prin actuala <>Hotarare a Guvernului nr. 1082/2004 .

3.4. INSTRUMENTE PENTRU ASIGURAREA COMUNICĂRII INTERINSTITUŢIONALE
Mãsurile specifice adoptate în baza strategiei vor fi comunicate tuturor instituţiilor, autoritãţilor şi organizaţiilor afectate sau interesate prin:
a) Reţeaua Românã Anticorupţie, constituitã din punctele de contact stabilite la nivel central şi teritorial ale instituţiilor publice;
b) Pagina INTERNET a Reţelei Române Anticorupţie, e-forum RRA;
c) Adrese, rapoarte, note scrise;
d) Comunicate de presã atunci când este cazul;
e) Telefonic.

4. OPERAŢIONALIZARE

4.1. Strategia şi Planul de acţiune pentru prevenirea şi combaterea corupţiei va fi supus aprobãrii Guvernului României.

4.2. Pentru îndeplinirea rolului de coordonator strategic Grupul central al Consiliului Naţional de Prevenire a Criminalitãţii are drept sarcini specifice:
a) urmãrirea implementãrii Strategiei şi a instrumentelor derivate din aceasta; Instrumente pentru asigurarea comunicãrii interinstituţionale
b) procesarea analiticã a fluxului de date primite de la celelalte instituţii din sistem şi asigurarea informãrii lor adecvate, în baza unor documente integrate;
c) arhivarea acestor informaţii şi gestionarea bazei de date unificate;
d) asigurarea unui cadru periodic de discuţii, la nivel de experţi, privind impactul produs, şi cãile de optimizare a activitãţii.

4.3. Instituţiile din componenţa Consiliului Naţional de Prevenire a Criminalitãţii vor întocmi strategii/programe şi planurile de acţiune sectoriale corespunzãtoare pentru prevenirea şi combaterea corupţiei cuprinzând sarcinile generale ce le revin, subsumate tuturor modalitãţilor de acţiune şi responsabilitãţi.

4.4. În vederea realizãrii obiectivelor prezentei strategii, Consiliul Naţional de Prevenire a Criminalitãţii înfiinţat prin <>Hotararea Guvernului nr. 1082/2004 , acţioneazã ca mecanism de asigurare, organizare şi desfãşurare, într-o viziune unitarã a cooperãrii inter-instituţionale, trans-sectoriale, destinate îndeplinirii optime a tuturor sarcinilor ce derivã din legislaţia în domeniul, programele speciale interdepartamentale şi departamentale.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016