──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Glosarul Strategiei naţionale a României privind schimbãrile climatice
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Termeni Acronime Descriere
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Acord de ERPA Înţelegere/contract care sta la baza achiziţionãrii şi
achizitionare a comercializãrii reducerilor de emisii de GHG provenite de la
reducerilor de proiecte JI şi CDM.
emisii
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Acordurile de Pachet de decizii convenite în cadrul COP 7, care stabilesc
la Marrakesh diferite reguli privind operationalizarea prevederilor
complexe ale Protocolului de la Kyoto. Printre altele deciziile
includ detalii privind înfiinţarea sistemului de comercializare
a emisiilor de GHG; implementarea şi monitorizarea
proiectelor CDM; înfiinţarea şi operarea celor trei fonduri de
sprijinire a mãsurilor de adaptare la schimbãrile climatice.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Adaptare Acţiunile întreprinse în sprijinul comunitãţilor şi
ecosistemelor pentru a face fata condiţiilor schimbãrilor
climatice, cum ar fi, de exemplu: construcţia unor diguri de
protecţie impotriva inundatiilor pentru a proteja corespunzãtor
de efectele unor furtuni puternice şi precipitatii abundente,
sau plantarea unor specii agricole şi pomicole mai tolerante
la cresteri de temperatura şi la condiţii de sol uscat
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Aditionalitate Conform Protocolului de la Kyotos reducerea emisiilor de
GHG generate de proiecte de tip Implementare în comun
(JI) şi Mecanism de Dezvoltare Curata (CDM), trebuie sa fie
suplimentarã fata de ceea ce s-ar obţine în lipsa proiectului.
Criteriul aditionalitatii este îndeplinit acolo unde exista o
diferenţa pozitiva între emisiile care se regãsesc în scenariul
de baza şi emisiile care sunt generate în propunerea de
proiect. Tipuri de aditionalitate (emisii, legalã, financiarã,
tehnologicã, investitionala).
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Administraţia ANM ANM are responsabilitãţi în domeniul observarii şi evaluãrii
Nationala de efectelor schimbãrilor climatice.
Meteorologie
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
An de referinta Anul de baza la care se face referire ca nivel de pornire al
reducerilor de emisii de GHG prin Protocolul de la Kyoto. Pentru
România anul de baza la care se stabileşte reducerea de 8% a
emisiilor de GHG este 1989, conform Deciziilor 9/CP2 şi 11/CP4.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Bazine de Orice proces care indeparteaza GHG din atmosfera.
sechestrare Principalele bazine de sechestare sunt pãdurile şi alte tipuri
de vegetaţie, care prin fotosinteza indeparteaza dioxidul de
carbon, în baza Protocoluiui de la Kyoto, ţãrile dezvoltate,
pot deduce din totalul net de emisii de GHG cantitãţile de
GHG definite de bazinele de absorbţie. Acest mecanism le
poate sprijini în îndeplinirea angajamentelor de limitare a
emisiilor. Totuşi, calcularea efectelor sechestrãrii este foarte
complexa din punct de vedere metodologic şi anumite
condiţii trebuie încã clarificate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Cantitate AA Cantitatea de GHG pe care o ţara inclusã în Anexa B a
Atribuitã Protocolului de la Kyoto o poate emite în baza Protocolului
de la Kyoto, în prima perioada de angajament (2008-2012).
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Cogenerare CHP Producţia combinata de caldura şi energie cu o mai mare
eficienta totalã, comparata cu producţia separatã de caldura
şi energie.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Comitet Un comitet care îşi va concentra activitatea pe conformarea
privind cu prevederile Protocolului de la Kyoto.Acesta va avea 20
îndeplinirea de membri, reprezentând diferite regiuni, statele insulare
angajamentelor mici în curs de dezvoltare, state aflate pe Anexa I a
UNFCCC şi state care nu se afla pe aceasta anexa şi va
funcţiona prin plenare, un birou, un compartiment de
facilitare, precum şi un compartiment de aplicare.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Comercializarea IET Mecanism pe baza art. 17 al Protocolului de la Kyoto prin
internationala care pãrţile cu angajamente de reducere a emisiilor pot
a emisiilor comercializa unitãţi ale cantitãţii atribuite cu alte Pãrţi.
Scopul este de a îmbunãtãţi flexibilitatea şi eficienta
economicã a realizãrii reducerilor de emisii de GHG.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Comisia CNSC CNSC funcţioneazã ca organism consultativ al MMGA
Nationala pentru deciziile referitoare la politica privind schimbãrile
pentru climatice.
Schimbãri
Climatice
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Comitetele A6SC Un comitet internaţional care va asigura supravegherea
Supervizare al proiectelor de tip Implementare în comun - Modul 2, care
Articolului 6 al sunt realizate în scopul reducerii emisiilor de GHG.
Protocolului Proiectele de tip Implementare în comun sunt finanţate
de la Kyoto şi/sau realizate de cãtre ţãrile dezvoltate - pe baza
Articolului 6 al Protocolului de la Kyoto - şi se desfãşoarã
în tari cu economie în tranzitie,
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Comunicarea CN Un document transmis în baza UNFCCC prin care o Parte
Nationala informeazã celelalte Pãrţi de activitãţile întreprinse în scopul
reducerii emisiilor de GHG. Cele mai mute tari dezvoltate au
transmis deja cea de-a treia comunicare nationala.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Conferinţa COP Intalnirea pãrţilor la UNFCCC.
Pãrţilor
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Conferinţa COP/ Structura suprema a Protocolului de la Kyoto, care va avea
Pãrţilor/intalni- MOP rolul de intalnire a Pãrţilor la Protocol Sesiunile COP şi
rea Pãrţilor COP/MOP se vor derula în aceeaşi perioada în vederea
reducerii costurilor şi a îmbunãtãţirii coordonãrii între
UNFCCC şi Protocol
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Convenţiile de Trei convenţii internaţionale în domeniul mediului adoptate
la Rio în anul 1992 la "Summit-ul Pãmântului" de la Rio de Janeiro,
şi anume: Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra
Schimbãrilor Climatice, Convenţia Naţiunilor Unite privind
Combaterea Desertificarii, Convenţia privind Diversitatea
Biologica,
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Convenţia- UNFCCC Cadrul legal internaţional adoptat în iunie 1992 la Summit-ul
cadru a Pãmântului de la Rio, referitor la schimbãrile climatice.
Naţiunilor Obliga Pãrţile la UNFCCC sa stabilizeze concentratiile de
Unite asupra GHG în atmosfera pentru a impiedica perturbarea antropica
Schimbãrilor periculoasa a sistemului climatic.
Climatice.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Dezvoltare SD Dezvoltare care rãspunde nevoilor din prezent, fãrã a
durabila compromite capacitatea generaţiilor viitoare de a rãspunde
propriilor nevoi.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Determinare Evaluarea PDD-ului unui proiect JI de cãtre o a treia Parte
(Validare) independenta, referitoare la îndeplinirea cerinţelor privind
utilizare mecanismului JI. Procedurile şi cerinţele diferã
pentru JI Modul 1 şi JI Modul 2.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Dioxid de CO(2 eq) Unitatea de mãsura universala utilizata pentru a indica
carbon potenţialul global de încãlzire a celor 6 gaze cu efect de
echivalent sera. Dioxidul de carbon - un gaz care se emite natural şi
care este produs prin arderea combustibililor fosili şi a
biomasei, şi alte procese industriale - este gazul de referinta
prin care celelalte GHG sunt mãsurate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Document de PDD Un document specific de prezentare a proiectului solicitat de
prezentare a procedurile asociate mecanismelor JI Modul 2 şi CDM, care
proiectului va permite determinarea îndeplinirii de cãtre proiect a
urmãtoarelor condiţii: a fost aprobat de cãtre pãrţile
implicate, va avea ca rezultat reducerea suplimentarã a
emisiilor de GHG şi are un scenariu de referinta şi un plan
de monitorizare corespunzãtoare.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Echipe de Grupuri de experţi care verifica comunicãrile naţionale şi
experţi pentru inventarele de emisii de GHG transmise de Pãrţile incluse
revizuire pe Anexa 1 a UNFCCC.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Finanţare pe Fondurile alocate proiectelor ce genereazã (sau se asteapta
baza emisiilor sa genereze) reduceri de emisii de GHG (JI şi CDM) pe
de CO(2) baza achiziţionãrii anticipate a acestor reduceri de emisii.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Gaze cu efect GHG Gazele atmosferice care au drept efect încãlzirea globalã şi
de sera schimbãrile climatice. Principalele GHG sunt dioxidul de
carbon CO(2), metanul CH(4) şi protoxidui de azot N(2)O.
Mai puţin rãspândite, dar foarte puternice, sunt:
hidrofluorocarburile (HFc-uri), perfluorocarburile (PFC-uri) şi
hexafluorura de sulf SF(5). Aceste gaze sunt prevãzute în
Anexa A a Protocolului de la Kyoto.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Grupul IPCC Înfiinţat în 1988 de cãtre Organizaţia Mondialã de
Interguverna- Meteorologie şi Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu,
mental privind Grupul Interguvernamental privind Schimbãrile Climatice
Schimbãrile trece în revista literatura tehnica şi ştiinţificã din lume şi
Climatice publica rapoarte periodice de evaluare care sunt
recunoscute la nivel mondial, ca fiind cele mai credibile surse
de informare existente în domeniul schimbãrilor
climatice. IPCC este independent de UNFCCC.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Implementare JI Mecanism prevãzut de art. 6 al Protocolului de la Kyoto, prin
în Comun care o ţara inclusã în Anexa I a UNFCCC obţine unitãţi de
reducere a emisiilor (ERU) prin sprijinirea finanţãrii
proiectelor care genereazã reduceri nete de emisii de GHG în
alta ţara industrializata (inclusiv tari cu economie în
tranzitie).
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Implementare Procedura de derulare a proiectelor în cadrul mecanismului
în comun - implementare în comun (JI) în cazul în care ţara gazda
Modul 1 Parte la Protocolul de la Kyoto a îndeplinit cerinţele privind
utilizarea mecanismului JL. Modulul 1 nu necesita
supervizare internationala în vederea validãrii şi verificãrii.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Implementare Procedura de derulare a proiectelor în cadrul mecanismului
în comun - Implementare în comun (JI) în cazul în care ţara gazda
Modul 2 Parte la Protocolul de la Kyoto nu a îndeplinit toate cerinţele
privind utilizarea mecanismului Jl. Modulul 2 necesita
supervizare internationala a proiectelor ce se va desfasura cu
ajutorul Comitetului de Supervizare al Articolului 6 al
Protocolului de la Kyoto.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Intensitatea Cantitatea de GHG (exprimatã în CO(2) echivalent) care este
carbonului emisã pe o unitate a valorii adãugate (pe unitatea de PIB).
Intensitatea carbonului este influentata de structura de
combustibili utilizaţi şi de eficienta energetica a economiei.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Inventar de Evaluarea emisiilor de GHG ale unei tari conform
gaze cu efect prevederilor UNFCCC şi ale Protocolului de la Kyoto.
de sera Inventarul este realizat pe baza sistemului naţional de
evaluare a emisiilor de GHG.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Îndeplinirea Respectarea angajamentelor Pãrţilor privind limitarea
angajamentelor emisiilor de GHG asumate prin Protocolul de la Kyot.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Mecanisme Trei proceduri stabilite prin Protocolul de la Kyoto pentru ai
flexibile ale creste flexibitatea şi a minimiza costurile reducerii emisiilor
Protocolului de GHG. Acestea sunt: Implementarea în comun (JI),
de la Kyoto Mecanismul de Dezvoltare Curata (CDM), Comercializarea
Internationala a Emisiilor (IET).
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Mecanism de CDM Mecanismul prevãzut în Articolul 12 al Protocolului de la
Dezvoltare Kyoto, ce are ca scop asistarea ţãrilor în curs de dezvoltare
Curata în realizarea dezvoltãrii durabile prin permiterea ţãrilor
industrializate sa finanteze proiectele de reducere a emisiilor
de GHG în ţãrile în curs de dezvoltare şi primirea creditelor
în acest mod
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Ministerul MEC Autoritatea romana responsabilã în domeniul energiei şi
Economiei şi industriei.
Comerţului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Ministerul MMGA Autoritatea romana responsabilã în domeniul mediului.
Mediului şi
Gospodãririi
Apelor
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Ministerul MTCT Autoritatea romana responsabilã în domeniul transporturilor,
Transporturilor construcţiilor, lucrãrilor publice şi turismului.
Construcţiilor
şi Turismului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Optiuni Tehnologii pentru reducerea emisiilor de GHG ale cãror
eficiente (no- beneficii adiţionale (eficienta energetica sau reducerea
regret options) costurilor privind energia) sunt atât de importante încât
investiţia, merita sa fie pusã la punct din aceste motive.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Organizaţie ONG Organizaţia neguvernamentala este definitã ca o organizaţie
neguverna- voluntara, non-profit şi a-politica
mentala
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Pãrţi aflate pe Ţãrile cuprinse în aceasta anexa au acceptat limitele de
Anexa Ba emisii în perioada 2008-2012. Aceasta include cele 24 de
Protocolului tari membre OECD, ţãrile UE şi 14 tari cu economie în
de la Kyoto tranzitie. Este aproape identicã cu Anexa I a UNFCCC, la
care se face referire în strategie.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Perioada de Perioada prevãzutã de Protocolul de la Kyoto în timpul
angajament cãreia emisiile de GHG ale Pãrţilor incluse în Anexa B,(ca
medie în aceasta perioada) trebuie sa se încadreze în limita
cantitativã prevãzutã. Prima perioada acoperã intervalul
2008-2012.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Permise UE EUA Permise de emisii de GHG pe baza UE BTS.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Piata Un sistem de comercializare prin care ţãrile, mediul de
carbonului afaceri şi indivizii pot cumpara sau vinde unitãţi de emisii de
GHG pentru a minimiza eforturile acestora în atingerea
angajamentelor de reducere a emisiilor, prevãzute de
Protocolul de la Kyoto sau de alte acorduri, cum ar fi acela
existent în cadrul Uniunii Europene.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Planul naţional PNASC Planul naţional de acţiune privind schimbãrile climatice de
acţiune (PNASC) va identifica şi mãsurile individuale, care vor fi
privind dezvoltate şi implementate în baza Strategiei naţionale a
schimbãrile României privind schimbãrile climatice.
climatice
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Planul NAP Elementul central al ETS UE. Pentru fiecare perioada de
Naţional de comercializare, fiecare Stat Membru va trebui sa realizeze
Alocare un plan naţional de alocare a permiselor de emisii pentru
sectoarele cuprinse în Anexa 1 a Directivei. NAP va
prezenta alocarea totalã şi modul de alocare pe fiecare
sector participant, Ghiduri şi proceduri pentru realizarea
NAP-urilor au fost realizate la nivelul UE.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Politici şi P&M Referitoare la acţiunile întreprinse sau care urmeazã a fi
mãsuri realizate de cãtre fiecare stat în parte pentru a atinge
obiectivele de limitare a emisiilor de GHG prevãzute de
Protocolul de la Kyot., Unele politici şi mãsuri posibile sunt
specificate în Protocol şi pot oferi posibilitatea unei
cooperãri interguvernamentale.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Potenţial de GWP Un index reprezentând efectul combinat al diferitelor tipuri
Încãlzire de emisii de GHG remanente în atmosfera şi eficienta lor în
Globalã absorbtia radiatiilor infrarosii emise de Pãmânt
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Prevenirea şi IPPC Cadru legal (pe baza Directivei 96/61/CE ) în baza cãruia
Controlul sectoare industriale specifice trebuie sa obţinã permise
Integrat al pentru operare pe baza celor mai bune tehnici disponibile
Poluarii (BAT-uri). Conţine mãsuri pentru limitarea producerii
deşeurilor şi pentru reducerea poluarii aerului, apei şi
solului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Principiul Protocolul de la Kyoto solicita Pãrţilor incluse în Anexa I a
suplementa- UNFCCC ce utilizeazã mecanismele flexibile prevãzute de
ritatsi acest Protocol ca acţiuni suplimentare acţiunilor domestice
ce au ca scop limitarea: sau reducerea emisiilor de GHG.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Produs Intern GDP Valoarea produsului total realizat prin munca şi capitalul
Brut localizate în România.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Programul ECCP În perioada 2000-2003 Programul European pentru
European în Schimbãri Climatice a contribuit la dezvoltarea strategiei UE
domeniul privind implementarea Protocolului de la Kyoto, Activitatea a
Schimbãrilor acoperit acţiunile şi mãsurile de limitare a emisiilor în
Climatice sectoarele energie, transporturi, industrie şi agricoltura, dar
şi în creşterea capacitãţii de sechestrare în silvicultura.
Un rezutat major al acestui proces a fost schema de
comercializare a emisiilor de GHG la nivelul UE-UE ETS.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Protocolul de KP Adoptat (a cea de-a III-a Conferinţa a Pãrţilor la UNFCCC,
la Kyoto desfasurata la Kyoto în Japonia în decembrie 1997.
Protocolul de la Kyoto stabileşte pentru ţãrile Parte sa-şi
reducã emisiile de GHG cu un procent de 5,2% fata de anul
1990, în perioada 2008-2012.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Reduceri de CER O unitate de reducere a emisiilor de GHG provenitã de la un
Emisii proiect de tip Mecanism de Dezvoltare Curata pe baza
Certificate Protocolului de la Kyoto, şi exprimatã în tone CO(2)
echivalent.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Reducerea Acţiuni de reducere a emisiilor de GHG. Exemple cum ar fi:
emisiilor de utilizarea mai eficienta a combustibililor fosili în procesele
gaze cu efect industriale şi în generarea electricitatii, trecerea la utilizarea
de sera surselor de energie regenerabila, creşterea performantei
(Mitigation) energetice a clãdirilor şi extinderea suprafeţelor acoperite cu
pãduri
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Registre, Sisteme, incluzând baze electronice de date, care vor urmãri
Sisteme de şi inregistra toate tranzacţiile realizate pe baza
Registre comercializãrii emisiilor de GHG ("piata carbonului") şi pe
baza utilizãrii mecanismelor flexibile cum ar fi JI şi CDM,
conform prevederilor Protocolului de la Kyoto. De
asemenea, ETS UE necesita realizarea de cãtre fiecare Stat
Membru a unui registru.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Revizuiri în IDR Analiza detaliatã şi evaluarea de cãtre experţi internationali
detaliu a Comunicãrilor Naţionale trimise de România şi alte tari, în
baza UNFCCC.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezerva O rezerva de unitãţi ale cantitãţii atribuite aflatã în
perioadei de permanenta în proprietatea Partii la Protocolul de la Kyoto
angajament pentru asigurarea atingerii angajamentului de limitare a
emisiilor, prevãzut de Protocolul de la Kyoto.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Scenariu de Emisiile de GHG care se vor produce în lipsa proiectului de
baza tip JI sau CDM propus
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Schema verde GIS O schema prin care se aloca o parte din veniturile obţinute
de investiţii din comercializarea internationala a emisiilor prevãzutã de
Protocolul de la Kyoto, în vederea promovãrii investiţiilor
verzi. Veniturile pot fi folosite pentru a susţine: A) proiecte
de reducere a emisiilor; B) programe care conduc indirect la
reducerea emisiilor; C) întãrirea capacitãţii instituţionale.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Schema UE de ETS EU UE ETS limiteza emisiile de CO(2) ale marilor emitenti,
comercializare Premisele de emisii sunt alocate anual pe baza planurilor
a emisiilor anuale de alocare şi companiile posesoare ale acestor
permise trebuie sa se îşi coreleze emisiile de GHG cu
permisele deţinute. Dacã îşi reduc emisiile sub limitele
stabilite, aceste companii pot vinde surplusul de permise
altor companii. În acest fel, UE ETS va permite reducerea
emisiilor de GHG cu costuri minime pentru companii. UE ETS
acoperã 12.000 de instalaţii mari ce reprezintã aproape
jumãtate din emisiile de CO(2) din UE.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Sechestrare Captarea dioxidului de carbon într-o maniera care sa
previnã emiterea acestuia în atmosfera,
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Sistemul Articolul 5 al Protocolului de la Kyoto prevede ca toate
naţional de Pãrţile incluse în Anexa I a UNFCCC sa stabileascã un
evaluarea sistem naţional de evaluare a emisiilor antropice de GHG:
emisiilor de CO(2), CH(4) şi NO(2). Sistemul Naţional prezintã şi modalitatea
GHG de realizare a inventarului nationai de GHG.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Strategia SNSC Strategia nationala a României privind schimbãrile climatice
nationala a prezintã cadrul de desfãşurare a activitãţilor viitoare ale
României României în domeniul schimbãrilor climatice. Aceasta
privind descrie strategia guvernamentalã în domeniu şi principalele
schimbãrile acţiuni şi mãsuri.
climatice
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Transfer Schimbul de cunoştinţe, fonduri şi bunuri care permite
tehnologic transferarea tehnologiilor necesare adaptãrii la schimbãrile
climatice şi reducerii emisiilor de GHG.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Ţara gazda Ţara unde este localizat un proiect de reducere a emisiilor
de GHG de tip JI sau CDM.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Tari care nu Ţãrile care au ratificat sau care au aderat la UNFCCC şi
sunt pe Anexa care nu sunt incluse în Anexa I a acesteia (ţãrile
I a UNFCCC industrializate şi cu economii în tranzitie).
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Unitate a AAU O unitate din cantitatea atribuitã (1 tona CO(2) echivalent), pe
Cantitãţii care o ţara inclusã în Anexa I o poate emite în baza
Atribuite Protocolului de la Kyoto, în prima perioada de angajament;
(2008-2012).
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Unitate de RMU Unitãţi generate în tari aflate pe Anexa I a UNFCCC de
eliminare activitãţi LULUCF, prin sechestrarea dioxidului de carbon,
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Unitate de ERU O unitate de reducere a emisiilor de GHG provenitã de la un
Reducere a proiect de tip Implementare în comun. Aceasta unitate este
Emisiilor egala cu o tona de CO(2) echivalent.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Utilizarea LULUCF Se referã la impactul utilizãrii terenurilor de cãtre populaţie -
terenurilor, şi la schimbãrile în utilizarea terenurilor - asupra emisiilor de
schimbarea GHG: extinderea suprafeţelor acoperite cu pãduri reduce
utilizãrii dioxidul de carbon în atmosfera; taierea pãdurilor genereazã
terenurilor şi CO(2) suplimentar; activitãţile agricole genereazã emisii de
silvicultura metan şi protoxid de azot în atmosfera.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Verificare Evaluarea ulterioara a cantitãţii de reduceri de emisii de
GHG generate prin proiecte JI şi CDM ţinând seama de cerinţele
asociate mecanismelor JI şi CDM.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Vulnerabilitate Gradul pana la care o comunitate, populaţie, specie,
ecosistem, regiune, sistem agricol sau alta entitate este
sensibila sau se afla în imposibilitatea de a face fata la
efectele adverse ale schimbãrilor climatice.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────