Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STRATEGIA din 20 iunie 2002  de dezvoltare a industriei petroliere din Romania (explorare, productie, rafinare, petrochimie, infrastructura si distributie) pe perioada 2001-2010    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STRATEGIA din 20 iunie 2002 de dezvoltare a industriei petroliere din Romania (explorare, productie, rafinare, petrochimie, infrastructura si distributie) pe perioada 2001-2010

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 512 din 16 iulie 2002
- Sinteza -

Introducere
Modernizarea şi restructurarea industriei petroliere constituie un factor important al dezvoltãrii durabile a economiei româneşti.
În conformitate cu Strategia nationala de dezvoltare economicã a României pe termen mediu, cu Planul de acţiune al Programului de guvernare în perioada 2001-2004, industria va avea o contribuţie majorã şi va constitui un vector al creşterii economice a tarii.
În aplicarea Programului de guvernare Ministerul Industriei şi Resurselor a apreciat ca fiind oportuna elaborarea unei strategii "integrate" a industriei petroliere printr-o abordare sistemica a activitãţilor şi a fluxurilor tuturor sectoarelor economice componente (explorare-producţie, rafinare şi petrochimie, infrastructura şi distribuţie). Aceasta strategie a fost elaborata în concordanta cu obiectivele şi prioritãţile Programului de guvernare, cu Strategia nationala de dezvoltare economicã a României pe termen mediu, precum şi cu prevederile Programului economic de preaderare la Uniunea Europeanã.
De asemenea, strategia de dezvoltare a industriei petroliere a ţinut seama de principiile şi obiectivele conţinute în Politica industriala a României, aprobatã de Guvernul României, şi este corelata cu Strategia nationala de dezvoltare energetica a României pe termen mediu (2001-2004) şi cu strategiile principalelor sectoare ale industriei, elaborate de Ministerul Industriei şi Resurselor.
Premisele şi obiectivele strategiei
Strategia de dezvoltare a industriei petroliere a fost elaborata pornindu-se de la urmãtoarele premise:
● industria petroliera constituie un sector strategic al economiei naţionale şi un suport al dezvoltãrii pentru celelalte sectoare ale industriei şi economiei româneşti (sectorul energetic, transporturile, agricultura, consumul populaţiei etc.);
● dezvoltarea sectorului petrolier contribuie în mod determinant la creşterea economicã, respectiv la creşterea produsului naţional brut şi a calitãţii vieţii;
● modernizarea şi restructurarea industriei petroliere constituie un factor principal al dezvoltãrii economice durabile a tarii.
Obiectivele generale ale prezentei strategii sunt urmãtoarele:
● creşterea competitivitatii în scopul ameliorãrii capacitãţii concurentiale, în condiţiile pieţei libere;
● creşterea semnificativã a contribuţiei sectorului la dinamica produsului naţional brut, prin majorarea ponderii produselor cu prelucrare avansatã şi valoare adãugatã mare, rezultate dintr-o tona de ţiţei;
● asigurarea necesarului de combustibili şi carburanţi pentru sectorul energetic, precum şi pentru celelalte sectoare ale economiei, în condiţii de competitivitate şi cu costuri cat mai reduse;
● valorificarea optima a resurselor de ţiţei de care dispune România şi a celor din import, prin utilizarea eficienta a capacitãţilor de producţie cu potenţial cert de viabilitate;
● corelarea dinamica cu evoluţia factorilor interni şi externi de influenta şi de conjunctura;
● consolidarea şi dezvoltarea sectorului privat.
Prezenta strategie prevede ca obiective derivate, subsumate obiectivelor generale, urmãtoarele:
● accelerarea ajustarilor structurale şi a modernizãrii capacitãţilor de producţie;
● încadrarea în normele admise de poluare prin promovarea de tehnologii şi de produse "curate";
● alinierea la standardele şi normele Uniunii Europene;
● reducerea consumurilor de materiale şi de energie;
● creşterea siguranţei în funcţionare;
● optimizarea cooperãrii şi promovarea unei politici de parteneriat cu întreprinderile mici şi mijlocii;
● modernizarea sistemelor logistice şi de distribuţie;
● creşterea productivitatii muncii;
● îmbunãtãţirea condiţiilor de munca şi a protecţiei muncii;
● perfecţionarea personalului;
● modernizarea managementului şi a sistemului informaţional.

STRATEGIA
de dezvoltare a sectorului de explorare şi producţie a ţiţeiului

1. Prognoza producţiei de ţiţei din ţara şi din operaţiuni internaţionale pe perioada 2001-2010
Productiile de ţiţei, gazolina şi etan, prognozate a fi obţinute de Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucureşti în perioada 2001-2010 din activitatea interna şi din activitatea internationala, sunt prezentate în tabelul 1:


TABELUL 1

Productiile de ţiţei, gazolina şi etan prognozate de
Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucureşti,
din activitatea interna şi internationala (2001-2010)
- mii tone -
┌────────┬───────────────────────────────────────────────────┬─────────┬──────┐
│ Anul │ Ţiţei │ Gazolina│ Etan │
│ ├───────────┬───────────────────────────────┬───────┤ │ │
│ │ din ţara │din activitatea internationala │ total │ │ │
├────────┼───────────┼───────────────────────────────┼───────┼─────────┼──────┤
│ 2001 │ 6.008 │ │6.008 │ 168 │ 74 │
├────────┼───────────┼───────────────────────────────┼───────┼─────────┼──────┤
│ 2002 │ 6.029 │ 200 │6.229 │ 171 │ 73 │
├────────┼───────────┼───────────────────────────────┼───────┼─────────┼──────┤
│ 2003 │ 6.150 │ 300 │6.450 │ 170 │ 60 │
├────────┼───────────┼───────────────────────────────┼───────┼─────────┼──────┤
│ 2004 │ 6.000 │ 400 │6.400 │ 167 │ 58 │
├────────┼───────────┼───────────────────────────────┼───────┼─────────┼──────┤
│ 2005 │ 6.008 │ 500 │6.508 │ 163 │ 56 │
├────────┼───────────┼───────────────────────────────┼───────┼─────────┼──────┤
│ 2010 │ 5.571 │ 2.000 │7.571 │ 129 │ 49 │
└────────┴───────────┴───────────────────────────────┴───────┴─────────┴──────┘


2. Obiectivele strategice ale sectorului de explorare-producţie
Obiectivele generale avute în vedere pentru urmãtorii 5-10 ani în sectorul explorare-extracţie sunt urmãtoarele:
- menţinerea producţiei de ţiţei în jurul nivelului de 6 milioane tone pe an pana în anul 2005, prin realizarea de investiţii care sa acopere declinul natural al zãcãmintelor;
- asigurarea unui coeficient anual de consum de rezerve de maximum 4% şi a unui coeficient de înlocuire a rezervelor de 60-110%;
- realizarea unor costuri de descoperire de rezerve de maximum 15 dolari S.U.A./tona ţiţei şi de dezvoltare de maximum 25 dolari S.U.A./tona;
- reducerea procentului de impuritati cu 5%;
- castigarea de noi zone externe de concesionare pentru explorare-producţie, în vederea atingerii unui nivel de rezerve de 30-31 milioane tone şi a unei producţii externe de 2 milioane tone/an pana în anul 2010;
- reconstructia ecologica în vederea încadrãrii în normele europene de mediu.
3. Program de mãsuri
Pentru atingerea obiectivelor strategice prevãzute trebuie aplicate o serie de mãsuri care sunt sintetizate în programul de mãsuri prezentat în tabelul 2.
Valoarea totalã a fondurilor necesare pentru implementarea acţiunilor propuse este de circa 1.575 milioane dolari S.U.A.
Fondurile vor fi asigurate din surse proprii ale agenţilor economici şi din credite externe fãrã garanţii guvernamentale.



TABELUL 2

Program de mãsuri pentru sectorul explorare-producţie
în perioada 2001-2010
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Cost
Obiective Mãsuri mili-
oane
dolari
S.U.A.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Investiţii pentru 1.1. Forarea a circa 210 sonde de producţie 280
menţinerea producţiei ţiţei anual
de ţiţei în jurul 1.2. Reparaţii capitale la sonde şi 150
nivelului de 6 operaţiuni geologo-tehnice la sondele
milioane tone pe an cu potenţial redus (circa 1.000 de
pana în anul 2005 sonde reparate capital anual)
1.3. Modernizarea şi retehnologizarea sis-
temelor de extracţie 19
1.4. Reparaţii capitale şi curente la
utilaje 165
1.5. Creşterea siguranţei în funcţionarea
echipamentelor 5
1.6. Generalizarea realizãrii proiectelor 2,5
de exploatare de cãtre echipe complexe,
lucrand în sistem integrat
1.7. Continuarea programului de studii,
cercetãri şi introducere a tehnicii 2,5
noi
1.8. Îmbunãtãţirea condiţiilor de munca
şi sociale 5
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Reducerea costului 2.1. Modernizarea şi retehnologizarea 15,3
pe tona de ţiţei sistemelor de extracţie a ţiţeiului
extras 2.2. Creşterea productivitatii muncii
(recalificarea personalului, 17
instruire, stabilizare)
2.3. Restructurarea tehnologicã a
sectorului de extracţie 25,7
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Asigurarea unui 3.1. Forarea anuala a circa 20 de sonde 100
coeficient anual de de explorare pentru ţiţei
consum de rezerve de 3.2. Efectuarea programului de lucrãri 34,3
maximum 4% şi a unui geologice pentru descoperirea de noi
coeficient de înlocuire zãcãminte de ţiţei prin aplicarea
a rezervelor de 60-110% programelor de investiţii
3.3. Utilizarea unor metode noi, tehnolii 4,0
şi tehnici performanţe de investigare
geofizica a bazinelor de sedimentare
petroliere
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Realizarea unor costuri 4.1. Reanalizarea cu ajutorul calculatoa- 4,7
de descoperire a relor a datelor disponibile pentru
rezervelor de ţiţei de îmbunãtãţirea caracterizarii zacamin-
maximum 15 dolari telor şi crearea de modele 3D capabile
S.U.A./tona şi de sa descrie unitãţile de curgere şi
dezvoltare de maximum starea de saturatie a acestora
25 dolari S.U.A./tona 4.2. Extinderea utilizãrii modelelor 3D 3,4
în studii de simulare numericã,
menite sa identifice şi sa recomande
strategia optima de exploatare
4.3. Utilizarea metodelor moderne de
programare a forajului de 2,1
cercetare şi exploatare

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Reducerea procentului 5.1. Oprirea sondelor cu potenţial redus 8,0
de impuritati cu 5% 5.2. Retehnologizarea sistemelor pentru
controlul nisipului în sonde 5,5
5.3. Retehnologizarea separarii şi 3,1
tratarii ţiţeiului în câmpuri
petroliere
5.4. Realizarea de tehnologii imbunatatite 2,3
pentru epurarea apelor în vederea
injectarii în zacamant
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Castigarea de noi zone 6.1. Continuarea lucrãrilor de cercetare,
de concesionare externe explorare şi exploatare a unor
pentru explorare-pro- zãcãminte de ţiţei în Kazahstan
ductie în vederea 6.2. Realizarea programului minim de 430
atingerii unui nivel lucrãri aferente explorãrii pe blocul
de rezerve de 30-31 off-shore din India
milioane tone şi a 6.3. Participarea la licitaţii pentru
unei producţii externe acorduri farm-out în Qatar şi Iran
de 2 milioane tone/an
pana în anul 2010
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Reconstructia ecologica 7.1. Obiective pe termen scurt:
în vederea încadrãrii - echiparea sucursalelor Societãţii
în normele europene de Naţionale a Petrolului "Petrom" - S.A.
mediu Bucureşti cu echipament de laborator
nou pentru analiza nivelului
substanţelor toxice
- obţinerea permiselor de mediu pentru
toate sucursalele
- înregistrarea şi monitorizarea
pierderilor de produse lichide în
timpul proceselor tehnologice 110
- stabilirea de planuri de acţiune
pentru intervenţii de urgenta
în situaţia unor acţiuni de poluare
accidentala
- organizarea de cursuri pentru
angajaţi privind protecţia mediului
- elaborarea de studii privind metode
şi tehnologii utilizate în prevenirea
poluarii
7.2. Obiective pe termen mediu şi lung:
- remedierea solurilor poluate cu
produse petroliere şi depoluarea
acviferelor
- reducerea emisiilor de gaze din
atmosfera
- eliminarea poluarii datorate
turlelor de sonde vechi şi/sau
abandonate 180
- extinderea sistemelor de monito-
rizare a factorilor poluanti
- crearea unor echipe speciale,
dotate pentru operaţiuni de
intervenţie pe uscat şi pe mare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


STRATEGIA
de dezvoltare a sectorului de rafinare şi petrochimie

1. Evoluţia principalilor indicatori în perioada 1989-2000
Evoluţia prelucrãrii ţiţeiului în perioada 1989-2000 este prezentatã de graficul din figura 1:


Figura 1 - Evoluţia prelucrãrii ţiţeiului în perioada 1989-2000.

Mii tone

35000 ─┼───────────────────────────────────────────────────────────────────
│ ┌───┐
│ │ │
30000 ─┼─┤ ├─────────────────────────────────────────────────────────────
│ │ │
│ │ │
25000 ─┼─┤ ├─────────────────────────────────────────────────────────────
│ │ │ ┌───┐ ┌───────────────┐
│ │ │ │ │ │ ▀'af Ţiţei import│
20000 ─┼─┤ ├───┤ ├──────────────────────────┤ [] Ţiţei ţara ├──────────
│ │ │ │ │ └───────────────┘
│ │ │ │ │
15000 ─┼─┤ ├───┤ ├─────────────────────────────────────────────────────
│ │ │ │ │ ┌───┐
│ │ │ │ │ ┌──┐ │ │ ┌───┐
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ┌───┐ ┌────┐
10000 ─┼─┤ ├───┤ ├────┤ ├───┤ ├────┤ ├────┤ ├────────────┤ ├─
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ┌────┐ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
5000 ─┼─┤ ├───┤ ├────┤ ├───┤ ├────┤ ├────┤ ├───┤ ├───┤ ├─
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
0 ─┼─┴───┴─┬─┴───┴──┬─┴──┴─┬─┴───┴──┬─┴───┴──┬─┴───┴──┬┴────┴─┬─┴────┴─┐
│ 1989 │ 1990 │ 1992 │ 1994 │ 1996 │ 1998 │ 1999 │ 2000 │
┌─────────┼───────┼────────┼──────┼────────┼────────┼────────┼───────┼────────┤
│ ▀'af Ţiţei│21819 │ 15890 │ 6756 │ 7925 │ 6904 │ 6403 │ 4000 │ 4750 │
│ import│ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────┼───────┼────────┼──────┼────────┼────────┼────────┼───────┼────────┤
│ [] Ţiţei│ 9179 │ 7774 │ 6672 │ 6593 │ 6324 │ 6106 │ 5800 │ 5950 │
│ ţara│ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────┴───────┴────────┴──────┴────────┴────────┴────────┴───────┴────────┤
│ Total 30988 23664 13428 14518 13228 12509 10100 10700 │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


Evoluţia prelucrãrii ţiţeiului evidenţiazã faptul ca în anul 1989 s-a atins un nivel maxim de prelucrare de 30,9 milioane tone ţiţei. Începând cu anul 1989 cantitãţile de ţiţei prelucrate au scãzut, astfel ca în anul 2000 s-a ajuns la 10,7 milioane tone.
Cantitãţile de produse petroliere şi petrochimice rezultate din prelucrarea ţiţeiului în perioada 1995-2000 sunt prezentate în tabelele 3 şi 4.



TABELUL 3

Evoluţia producţiei de produse petroliere în perioada 1995-2000

U.M. - mii tone
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Produsul 1995 1996 1997 1998 1999 2000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Ţiţei supus prelucrãrii 14.973 13.428 12.364 12.509 10.100 10.700
2. Benzine 4.015 3.760 3.612 3.613 2.046 3.030
3. Motorine 4.695 4.197 3.878 4.005 3.014 3.280
4. Pacura 2.983 2.462 1.955 1.926 1.818 1.416
5. CLU 569 656 651 580 420 467
6. Uleiuri minerale 205 217 171 138 101 96
7. LPG 285 269 242 310 256 321
8. Bitum 347 350 305 241 206 252
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────




TABELUL 4

Evoluţia producţiei de produse petrochimice în perioada 1995-2000

U.M. - mii tone
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Produsul 1995 1996 1997 1998 1999 2000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Etilenã 161 159 147 153 167 174
2. Propilenã 137 139 157 140 124 139
3. Polietilena 76 81 70 81 91 91
4. Polipropilena 26 31 31 25 11 16
5. Polistiren 5 4 3 1 1 -
6. Fenol 23 13 31 23 7 -
7. Acetona 14 8 18 14 4 -
8. Aromate 113 52 38 30 28 31
9. DMT 39 11 - - - -
10. ACN 74 67 79 71 81 82
11. PVC 130 123 132 123 131 128
12. Cauciuc SBR 38 21 27 21 15 15
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Produsele petroliere au fost proporţionale cu cantitatea de ţiţei prelucrat, observându-se o creştere a ponderii produselor albe (benzina, motorina) în detrimentul celor negre (pacura, CLU).
Cantitãţile de produse petrochimice au scãzut continuu ca urmare a prelucrãrii unor cantitãţi mai mici de ţiţei şi diminuãrii cererii datorate activitãţii economice scãzute.
În tabelul 5 este prezentatã evoluţia consumului intern de produse petroliere şi petrochimice.



TABELUL 5

Evoluţia consumului intern de produse petroliere şi petrochimice
în perioada 1997-2000

U.M. - mii tone
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Produsul 1997 1998 1999 2000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Produse petroliere
1. Benzine 2.229 2.236 1.967 1.881
2. Motorine 2.957 2.700 2.219 2.113
3. Pacura 5.519 4.287 3.093 2.450
4. CLU 651 583 430 471
5. Uleiuri minerale 172 145 125 131
6. LPG 247 309 264 257
7. Bitum 307 243 237 284
8. Petroluri 169 181 253 261

Produse petrochimice

1. Etilenã 147,0 153,0 167,0 174,0
2. Propilenã 169,0 141,5 128,4 142,6
3. Stiren 7,6 3,8 4,3 6,6
4. Polietilena 64,2 70,1 77,0 90,1
5. Polipropilena 20,0 21,4 15,6 9,3
6. Polistiren 7,0 5,6 18,7 6,5
7. Fenol 35,5 25,0 17,0 25,0
8. Acetona 8,5 5,3 3,0 4,7
9. Aromate 55,6 39,6 29,1 28,9
10. DMT 20,5 12,2 4,5 5,8
11. ACN 22,0 4,0 5,0 -
12. Cauciuc butadien stirenic 30,0 21,8 16,5 14,0
13. PVC 31,8 28,0 30,8 44,9
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Importul şi exportul de produse petroliere şi petrochimice în perioada 1997-2000 sunt prezentate în tabelul 6.


TABELUL 6

Evoluţia importului şi exportului de produse
petroliere şi petrochimice în perioada 1997-2000

I - Import E - Export U.M. - mii tone
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. 1997 1998 1999 2000
crt. Produsul ─────────────────────────────────────────────────────────────────
I E I E I E I E
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Produse petroliere

1. Ţiţei 6.244,8 - 5.839,6 - 4.294,3 - 4.800,0 -
2. Benzina 186,1 1.569,1 125,7 1.503,1 69,0 1.048,0 12,6 1.162,2
3. Motorina 109,2 1.030,5 135,5 1.441,0 28,2 822,9 9,7 1.177
4. Pacura 3.565,6 0,6 2.367,8 7,7 1.309,3 33,5 1.109,8 75,5
5. CLU 0,5 0,8 2,8 - 10,0 - 3,8 -
6. Uleiuri
minerale 30,9 30,2 28,7 21,5 51,1 27,1 71,7 36,7
7. LPG 5,1 - 5,2 6,3 34,0 25,8 8,3 72,5
8. Bitum 1,8 0,5 2,2 0,2 27,6 0,7 56 3,7

Produse petrochimice

1. Propilenã 12,9 1,0 1,5 - 4,4 - 3,6 -
2. Stiren 5,6 - 3,8 - 4,3 - 6,6 -
3. Polieti-
lena 11,1 16,9 15,5 26,4 19,1 33,1 26,9 27,8
4. Polipro-
pilena 2,8 13,8 3,2 6,8 9,3 4,7 7,9 14,6
5. Polistiren 4,3 0,3 4,9 0,3 17,7 0,01 6,5 0,01
6. Fenol 13,5 9,2 6,4 4,6 10,4 0,5 25,0 -
7. Acetona - 9,5 - 8,7 2,0 3,0 4,7 -
8. Aromate 17,1 - 12,6 2,5 7,8 6,2 9,6 11,5
9. DMT 20,5 - 12,2 - 4,5 - 5,8 -
10. ACN - 56,9 - 67,1 - 76,3 - 82,2
11. Cauciuc
SBR 5,2 1,8 2,4 1,6 2,0 0,5 5,1 6,1
12. PVC 4,9 105,3 5,8 98,5 7,9 107,7 11,0 95,6
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Disponibilul rãmas dupã satisfacerea pieţei interne a fost exportat (circa 40% benzina şi circa 20% motorina). Ponderea cea mai mare în cadrul exportului de benzina a fost reprezentatã de benzinele cu cifra octanica inferioarã (CO 90-92) şi motorina cu 0,2% sulf.
Cantitatea de pacura importata pentru acoperirea consumului intern a scãzut datoritã reducerii activitãţii economice.
2. Concluzii
Analizând evoluţia sectorului în perioada 1989-2000 se constata urmãtoarele:
● diminuarea consumului intern de produse petroliere şi petrochimice ca o consecinta a reducerii activitãţii economice;
● prelucrarea ţiţeiului a scãzut de la circa 31 milioane tone în 1989 la circa 10,7 milioane tone în anul 2000;
● nivelul de prelucrare a ţiţeiului în anul 2000 a asigurat piata interna cu produse petroliere (benzina, motorina, GPL), mai puţin cu pacura.
Acest nivel nu a asigurat însã materiile prime pentru petrochimie, determinând oprirea sau funcţionarea redusã a instalaţiilor petrochimice generatoare, la rândul lor, de materii prime pentru industriile de mase plastice, textile, lacuri şi vopsele etc.
Rezultatele activitãţii sectorului au fost influentate negativ de o serie de disfunctionalitati, cum sunt:
- nivel depãşit al unor instalaţii şi echipamente;
- consumuri ridicate de materiale şi energie;
- personal excedentar;
- costuri ridicate de întreţinere şi operare;
- insuficienta cooperare între agenţii din sector.
3. Scenariul de evoluţie a sectorului pe termen mediu şi lung
Strategia de dezvoltare a industriei petroliere în perioada 2001-2010 are în vedere prelucrarea a 14 milioane tone ţiţei/an, activitate care poate fi consideratã optima din urmãtoarele considerente:
● asigura cererea în creştere a pieţei interne de combustibil, carburanţi şi produse petrochimice şi valorificarea eficienta a ţiţeiului intern;
● furnizeazã materiile prime necesare relansarii petrochimiei şi a sectoarelor industriale consumatoare de produse petrochimice: mase plastice, textile, lacuri şi vopsele, chimie;
● reduce importul de mase plastice (în volum de 320 milioane dolari S.U.A. în anul 2000), fire, fibre (circa 20 milioane dolari S.U.A. în anul 2000), lacuri şi vopsele (circa 54 milioane dolari S.U.A.);
● creeazã un excedent de export pentru produse cu valoare adãugatã mare, în condiţiile unui risc de piata minim;
● asigura condiţii favorabile pentru repornirea unor capacitãţi de producţie, în prezent neutilizate, şi dezvoltarea activitãţilor întreprinderilor mici şi mijlocii.
În cadrul acestui sector vor avea loc o creştere a specializãrii rafinariilor mici, precum şi o creştere a cooperãrii între rafinarii. Astfel, rafinariile mici nu vor mai produce carburanţi în viitor, deoarece aceştia nu se vor putea încadra în standardele de calitate conform normelor Uniunii Europene; aceste produse vor fi livrate ca semifabricate rafinariilor mari care le vor valorifica superior.
Nivelul de prelucrare de 14 milioane tone/an poate fi depãşit în funcţie de capacitatea de absorbţie a pieţei interne, de evoluţia conjuncturii internaţionale şi de creşterea competitivitatii din cadrul sectorului, putând fi prelucrate circa 18 milioane tone/an.
În graficul din figura 2 este prezentatã dinamica prelucrãrii ţiţeiului prognozata pentru perioada 2001-2010:


Figura 2. - Prognoza prelucrãrii ţiţeiului în perioada 2001-2010

Mii tone

14000 ─┼────────────────────────────────────────────────────
│ ┌───┐ ┌───┐
│ │ │ │ │
│ ┌──┐ ┌───┐ │ │ │ │
│ ┌───┐ │ │ │ │ │ │ │ │
12000 ─┼─────────┤ ├────┤ ├───┤ ├────┤ ├────┤ ├───
│ ┌───┐ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
10000 ─┼─┤ ├───┤ ├────┤ ├───┤ ├────┤ ├────┤ ├───
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
8000 ─┼─┤ ├───┤ ├────┤ ├───┤ ├────┤ ├────┤ ├───
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
6000 ─┼─┤ ├───┤ ├────┤ ├───┤ ├────┤ ├────┤ ├───
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
4000 ─┼─┤ ├───┤ ├────┤ ├───┤ ├────┤ ├────┤ ├───
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
2000 ─┼─┤ ├───┤ ├────┤ ├───┤ ├────┤ ├────┤ ├───
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
0 ─┼─┴───┴─┬─┴───┴──┬─┴──┴─┬─┴───┴──┬─┴───┴──┬─┴───┴──┬
│ 2001 │ 2002 │ 2003 │ 2004 │ 2005 │ 2010 │
┌─────────┼───────┼────────┼──────┼────────┼────────┼────────┤
│ ▀'af Ţiţei│ 5650 │ 6300 │ 6650 │ 7200 │ 8000 │ 8450 │
│ import│ │ │ │ │ │ │
├─────────┼───────┼────────┼──────┼────────┼────────┼────────┤
│ [] Ţiţei│ 6000 │ 6000 │ 6150 │ 6000 │ 6000 │ 5550 │
│ ţara│ │ │ │ │ │ │
├─────────┴───────┴────────┴──────┴────────┴────────┴────────┤
│ Total 11650 12300 12800 13200 14000 14000 │
└────────────────────────────────────────────────────────────┘


În tabelele 7 şi 8 este prezentatã dinamica producţiei şi vânzãrilor la principalele produse petroliere şi petrochimice.



TABELUL 7


Dinamica producţiei şi vânzãrilor
principalelor produse petroliere în perioada 2001-2010

U.M. - mii tone
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea produsului 2001 2002 2003 2004 2005 2010
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Benzina
- Producţie 2.905 2.737 2.914 3.091 3.359 3.384
- Consum intern 1.650 1.980 2.079 2.183 2.292 2.729
- Export 1.255 757 835 908 1.067 655
- Import 0 0 0 0 0 0
Motorina
- Producţie 3.656 3.797 3.944 4.140 4.439 4.458
- Consum intern 2.240 2.374 2.517 2.668 2.828 3.111
- Export 1.416 1.423 1.427 1.472 1.611 1.347
- Import 0 0 0 0 0 0
Pacura
- Producţie 1.845 1.927 1.878 1.811 1.854 1.700
- Consum intern 3.350 3.250 3.150 3.050 2.950 2.950
- Export 0 0 0 0 0 0
- Import 1.505 1.323 1.272 1.239 1.096 1.250
Bitum
- Producţie 238 351 361 371 389 389
- Consum intern 318 351 361 371 389 493
- Export 0 0 0 0 0 0
- Import 80 60 40 0 0 0
GPL
- Producţie 272 272 284 232 262 265
- Consum intern 272 289 306 324 344 361
- Export 0 0 0 0 0 0
- Import 0 25 22 92 82 96
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────




TABELUL 8

Dinamica producţiei şi vânzãrilor
principalelor produse petrochimice în perioada 2001-2010
U.M. - mii tone
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea produsului 2001 2002 2003 2004 2005 2010
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Polietilene
- Producţie 100 188 195 259 266 266
- Consum intern 100 111 123 137 150 173
- Export 0 77 72 122 116 93
- Import 0 0 0 0 0 0
Polipropilena
- Producţie 20 60 60 60 60 60
- Consum intern 40 44 48 54 60 69
- Export 0 16 12 6 0 0
- Import 20 0 0 0 0 9
PVC
- Producţie 120 163 163 163 163 163
- Consum intern 43 47 52 58 64 74
- Export 77 116 111 105 99 89
- Import 0 0 0 0 0 0
ACN
- Producţie 75 75 75 75 75 75
- Consum intern 0 12 12 12 12 12
- Export 75 63 63 63 63 63
- Import 0 0 0 0 0 0
PET
- Producţie 0 0 0 60 60 60
- Consum intern 52 60 60 70 70 80
- Export 0 0 0 0 0 0
- Import 52 60 60 10 10 20
Fenol
- Producţie 25 25 25 25 25 25
- Consum intern 11 12 12 13 13 15
- Export 14 13 13 12 12 10
- Import 0 0 0 0 0 0
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Produsele petroliere vor creste ca nivel de producţie, avându-se în vedere noile capacitãţi care vor intra în funcţiune (piroliza, polietilene, rasini poliesterice).
Necesitatea alinierii specificatiilor de calitate va determina o deplasare spre produse mai curate ecologic; va creste ponderea benzinelor fãrã plumb, iar începând cu anul 2005 benzina cu plumb nu va mai fi oferitã pieţei româneşti. De asemenea, tendinta generalã este de creştere a consumului de motorina cu conţinut redus de sulf (pana în anul 2005 conţinutul de sulf se va reduce pana la maximum 0,035%). În tabelul 9 este prezentatã dinamica producţiei de benzine şi de motorine Euro.
Consumul de autogaz va avea o creştere importanta, avându-se în vedere caracterul nepoluant al acestui produs.



TABELUL 9

Dinamica producţiei de benzina şi motorina Euro în perioada 2001-2010

U.M. - mii tone
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Produsul 2001 2002 2003 2004 2005 2010
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Total benzine, 2.905 2.737 2.914 3.091 3.359 3.384
din care:
Euro 236 402 1.010 1.380 2.102 3.384
Total motorine, 3.656 3.797 3.944 4.140 4.439 4.458
din care:
Euro 424 1.100 1.465 2.353 2.778 4.458
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Prelucrarea eficienta a cantitãţii previzionate de ţiţei presupune îndeplinirea de cãtre prelucratori a urmãtoarelor criterii:
● asigurarea unui grad de încãrcare a capacitãţilor operationale de peste 80%, prin care se asigura rentabilitatea sectorului;
● nivelul de integrare a rafinariilor cu petrochimia, care utilizeazã peste 90% materii prime produse în rafinarii;
● flexibilitate în prelucrarea diferitelor tipuri de ţiţei;
● complexitate (indice Nelson 9'f711) şi randamente competitive în produse albe, pe baza prelucrãrii secundare în procese catalitice;
● apropiere şi acces uşor la aprovizionarea cu ţiţei şi materii prime din ţara şi din import; facilitãţi de transport şi livrare a produselor pe piata interna şi la export; costuri reduse prin sistemul de conducte, cale feratã şi auto;
● asigurarea cu materii prime a producãtorilor de produse petrochimice din aval;
● asigurarea necesarului pieţei interne cu produse specifice (uleiuri speciale, solventi, parafina etc.).
Având în vedere dinamica prelucrãrii ţiţeiului prognozata pentru perioada 2001-2010, se constata o creştere a procentului de acoperire a capacitãţii existente (conform tabelului 10) cu efecte benefice asupra eficientei economice a rafinariilor.



TABELUL 10

Gradul de utilizare a capacitãţilor operationale

U.M. - % (ţiţei prelucrat/capacitate operationala)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2001 2002 2003 2004 2005 2010
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Media gradului de utilizare 51,9 78,0 79,4 80,5 82,8 80,0
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Este de presupus ca o creştere a gradului de încãrcare a capacitãţii de la 52% în anul 2001 pana la circa 80% în anul 2005 şi în 2010, respectiv de la 11,6 milioane tone/an la 14 milioane tone/an, sa aibã ca efect o reducere a costurilor de prelucrare cu circa 25%.
În tabelul 11 este prezentatã dinamica prelucrãrii ţiţeiului/salariat în perioada 2001-2010.



TABELUL 11

Evoluţia productivitatii muncii

U.M. - mii tone
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Anul U.M. 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2010
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Total ţiţei mii tone 10.700 11.650 12.300 12.800 13.200 14.000 14.000
prelucrat
Numãrul de 24.800 22.075 21.410 20.770 20.145 19.540 16.610
personal
Cantitatea
de ţiţei
prelucrat
tone/salariat 431 528 574 616 655 716 843
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


4. Direcţii şi obiective ale sectorului de prelucrare a ţiţeiului şi petrochimie pe termen mediu şi lung
Pana în anul 2010 sectorul va avea o evoluţie ascendenta, corelata cu prognozele privind evoluţia cererii, strategia jalonand obiectivele prezentate în continuare.
4.1. Obiective strategice specifice ale sectorului
În activitatea de rafinare şi petrochimie obiectivele pe termen mediu şi lung sunt urmãtoarele:
- asigurarea combustibililor necesari pentru funcţionarea sistemului energetic;
- satisfacerea cererii interne de produse petroliere şi petrochimice;
- furnizarea materiilor prime necesare pentru relansarea petrochimiei.
Atingerea acestor obiective se bazeazã pe prelucrarea unei cantitãţi anuale de circa 14 milioane tone/an pana în anul 2005, urmând ca, în funcţie de ritmurile de creştere economicã şi de capacitatea de absorbţie a pieţei interne, de evoluţia conjuncturii internaţionale şi de creşterea competitivitatii agenţilor economici din cadrul sectorului, sa se poatã prelucra o cantitate superioarã celei de 14 milioane tone/an pana în anul 2010.
Alte obiective specifice pe termen mediu şi lung sunt urmãtoarele:
● rationalizarea capacitãţilor de prelucrare în vederea echilibrarii cantitãţii de ţiţei prelucrat cu cererea interna de produse petroliere şi petrochimice, cu posibilitatea de export al cantitãţilor excedentare. În acest sens se asigura un grad de încãrcare a capacitãţii de prelucrare de minimum 80%;
● reducerea costurilor de prelucrare pe ansamblul sectorului cu circa 25%, în scopul creşterii competitivitatii produselor pe piata interna şi externa;
● alinierea calitãţii produselor petroliere la nivelul cerinţelor şi normelor de calitate ale Uniunii Europene prin fabricarea benzinelor fãrã plumb şi a celor reformulate, a motorinelor şi uleiurilor de motor ecologice;
● constituirea stocurilor de siguranta pentru ţiţei şi produse petroliere conform directivelor Uniunii Europene;
● creşterea competitivitatii produselor petrochimice;
● creşterea nivelului de automatizare şi a siguranţei în funcţionarea instalaţiilor.
4.2. Program de mãsuri:
● modernizarea unor echipamente şi instalaţii în vederea îmbunãtãţirii indicatorilor economici şi creşterii competitivitatii;
● reducerea costurilor prin:
- încãrcarea la minimum 80% a capacitãţilor de prelucrare;
- reducerea consumurilor energetice cu 8-10% prin realizarea de sisteme de producere a energiei electrice şi termice proprii (cogenerari), cu randamente ridicate, prin optimizarea schimburilor de caldura şi a sistemului de ardere la cuptoarele tehnologice;
- sistematizarea şi optimizarea/modernizarea reţelelor de utilitãţi;
- introducerea de sisteme de telemasurare şi telecomanda, sisteme automate de scurgere a apei şi impuritatilor la parcurile de rezervoare, sisteme de recuperare;
- implementarea sistemelor automate de amestec al produselor în linie;
● reducerea costurilor cu forta de munca prin reorganizarea rafinariilor cu menţinerea activitãţii de baza şi externalizarea celor auxiliare, inclusiv prin disponibilizare şi reorientare profesionalã;
● alinierea calitãţii produselor cerute de normele Uniunii Europene prin modernizarea instalaţiilor existente şi introducerea în fluxul de prelucrare a unor instalaţii noi care sa conducã la obţinerea de produse conform cerinţelor Uniunii Europene;
● reducerea poluarii şi reconstructia ecologica, prin:
- modernizarea şi retehnologizarea instalaţiilor în vederea reducerii emisiilor care conduc la poluarea mediului, precum şi pentru reducerea deşeurilor evacuate;
- modernizarea statiilor de tratare a apelor uzate;
- introducerea unor sisteme chimico-biologice eficiente în fluxul de tratare a apelor;
● perfecţionarea profesionalã a managerilor;
● promovarea şi implementarea unor sisteme şi metode performanţe de management;
● dezvoltarea utilizãrii informaticii şi tehnologiilor informationale în conducerea proceselor tehnice şi economice;
● iniţierea şi dezvoltarea unor forme eficiente de cooperare între agenţii economici cu activitãţi în sectorul de rafinare şi petrochimie.
4.3. Investiţii
Programul prezentat mai jos cuprinde investiţiile ce vor fi realizate în rafinariile şi complexele petrochimice în perioada 2001-2005, în vederea realizãrii obiectivelor prezentate la pct. 4.1. şi a implementarii programului de mãsuri menţionat la pct. 4.2.
Resursele necesare realizãrii programului de investiţii în valoare totalã de circa 840 milioane dolari S.U.A. vor fi asigurate din resurse proprii ale agenţilor economici şi din credite interne şi externe fãrã garanţii guvernamentale.


Program de investiţii în perioada 2001-2005

U.M. - milioane dolari S.U.A.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Valoarea
crt. Obiective Mãsuri estimativã
a investi-
tiilor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Creşterea - modernizarea instalaţiilor: distilatie atmos- 562
eficientei ferica şi în vid, cracare catalitica,
economice cocsare, reformare catalitica, piroliza, DMT,
a gradului hidrofinarea uleiurilor, dezasfaltare,
de siguranta parafina
în funcţionare - modernizarea automatizarii pentru toate
instalaţiile, inclusiv rampele de încãrcare
a produselor
- modernizarea infrastructurii şi utilitãţilor
- instalaţii noi de polietilena, producere a
energiei electrice şi termice şi sistem
cogenerator, acid tereftalic, rasini
poliesterice
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Realizarea - modernizarea instalaţiilor: hidrofinare 161
calitãţii motorina, hidrofinare benzine, izomerizare
produselor - instalaţii noi: alchilare, MTBE, TAME,
conform hidrodesulfurare, distilate medii
normelor - modernizarea instalaţiilor de extracţie de
Uniunii aromate din benzine
Europene
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Reducerea - modernizarea instalaţiilor de desulfurare a 117
poluarii şi gazelor şi de recuperare a sulfului
reconstructia - modernizarea instalaţiilor de tratare a gazelor
ecologica uzate, tratare a apelor uzate la instalatia
acrilonitril
- modernizarea instalaţiilor de tratare a apelor
sulfuroase
- instalaţii pentru concentrarea namolurilor şi
prelucrarea namolurilor din bataluri
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL: 840
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5. Concluzii
● Atingerea obiectivelor din Programul de guvernare este condiţionatã şi de dezvoltarea sectorului de rafinare şi petrochimie.
● Satisfacerea cerinţelor pieţei, în creştere, precum şi relansarea unor ramuri şi sectoare sunt asigurate într-un mod optim prin prelucrarea a 14 milioane tone ţiţei anual.
● Scenariul de evoluţie propus asigura revitalizarea petrochimiei şi, prin aceasta, dezvoltarea unor ramuri ca: industria textila, construcţii, industria chimica şi altele.
● Creşterea capacitãţii de producţie a etilenei şi, implicit, a polietilenei va mari sursele de materii prime pentru industria prelucratoare de mase plastice, reducand astfel importul de mase plastice, care în anul 2000 a fost de circa 320 milioane dolari S.U.A.
● Efortul investitional necesar pentru aplicarea prezentei strategii este de circa 840 milioane dolari S.U.A., bazat pe surse proprii şi credite interne şi externe, fãrã garanţia statului.
● Pe lângã obiectivele privind modernizarea şi dezvoltarea tehnologiilor, investiţiile previzionate pentru acest sector vizeazã şi protecţia mediului şi reconstructia ecologica, alinierea calitãţii produselor la standardele europene, creşterea siguranţei în funcţionare şi a condiţiilor de munca şi de viata.
● Aplicarea prezentei strategii şi a Planului de acţiune va antrena o strânsã conlucrare între Ministerul Industriei şi Resurselor, patronatele, asociaţiile profesionale din sector şi agenţii economici implicaţi.


STRATEGIA
de dezvoltare a sectorului infrastructura şi distribuţie

1. Strategia sectorului infrastructura
1.1. Direcţii şi obiective strategice
Principalele obiective în domeniul infrastructurii sunt urmãtoarele:
- reducerea costurilor de operare şi optimizarea fluxurilor de transport, având ca efect micşorarea tarifelor de transport;
- închiderea tronsoanelor de conducta nerentabile;
- reducerea consumurilor tehnologice prin creşterea performantelor sistemelor de mãsurare a cantitãţilor de produse, în conducte şi în rezervoare;
- optimizarea numãrului de personal în vederea creşterii productivitatii muncii;
- controlul automat al functionarii conductelor şi monitorizarea acestora din punct de vedere al siguranţei în exploatare;
- creşterea calitãţii serviciilor de transport prin dotarea cu aparatura performanta pentru efectuarea analizelor;
- creşterea flexibilitatii sistemelor de transport prin modernizarea instalaţiilor de pompare;
- dezvoltarea activitãţii de bunkeraj;
- reducerea impactului asupra mediului înconjurãtor;
- creşterea veniturilor din exportul produselor petroliere şi din tranzitul de ţiţei.
1.2. Program de mãsuri
Pentru atingerea obiectivelor strategice enumerate este necesarã aplicarea programului de mãsuri din tabelul urmãtor:


Programul de mãsuri pentru infrastructura
┌────────────────────┬────────────────────────┬───────────┬───────┬────────────┐
│ │ │ │ │ Valoarea │
│ │ │ │ │estimativã a│
│ Obiective │ Mãsuri │Societatea │Termen │proiectului │
│ │ │comercialã │ │ (milioane │
│ │ │ │ │ dolari │
│ │ │ │ │ S.U.A.) │
├────────────────────┼────────────────────────┼───────────┼───────┼────────────┤
│1. Reabilitarea şi │1.1. Instalarea unui │ │ 2001 │ 32 │
│ modernizarea │sistem SCADA - sistem │ │ │ │
│ sistemului │de achiziţie date şi │ │ │ │
│ naţional de │control la distanta │ │ │ │
│ transport al │pentru monitorizarea şi │ │ │ │
│ ţiţeiului, │pomparea automatã a │ │ │ │
│ gazolinei şi │ţiţeiului, gazolinei şi │ │ │ │
│ etanului │etanului lichid │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │1.2. Automatizarea │ Conpet │ 2002 │ 5 │
│ │sistemului de transport │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │1.3. Reabilitarea stati-│ │ 2002 │ 10 │
│ │ilor de pompare │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │1.4. Instalarea unui │ │ 2002 │ 12 │
│ │sistem modern de │ │ │ │
│ │telecomunicaţie │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │1.5. Modernizarea │ │ 2005 │ 10 │
│ │conductelor magistrale │ │ │ │
│ │de transport al tite- │ │ │ │
│ │iului, gazolinei şi │ │ │ │
│ │etanului │ │ │ │
├────────────────────┼────────────────────────┼───────────┼───────┼────────────┤
│2. Extinderea şi │2.1. Construirea unei │ │ 2005 │ 74 │
│ modernizarea │conducte între Braşov şi│ │ │ │
│ reţelei de con- │Cluj-Napoca, în lungime │ │ │ │
│ ducte de tran- │de 320 km, cu o capaci- │ │ │ │
│ sport al produ- │tate de 600 mii tone/an │ │ │ │
│ selor petroliere ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │2.2. Modernizarea con- │ │ │ │
│ │ductei existente între │Petrotrans │ 2005 │ 32 │
│ │Ploiesti şi Braşov │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │2.3. Modernizarea servi-│ │ │ │
│ │ciilor de transport pe │ │ │ │
│ │calea feratã │ │ 2005 │ 56 │
│ ├────────────────────────┼───────────┼───────┼────────────┤
│ │2.4. Rationalizarea │ Societatea│ 2005 │ 13,2 │
│ │activitãţii de trans- │Nationala a│ │ │
│ │port auto al produselor │ Petrolului│ │ │
│ │petroliere │ "Petrom" │ │ │
│ │ │ - S.A. │ │ │
│ │ │ Bucureşti│ │ │
│ │ │(Transpeco)│ │ │
│ ├────────────────────────┼───────────┼───────┼────────────┤
│ │2.5. Montarea de │ │ 2002 │ 0,1 │
│ │centrale termice în │ │ │ │
│ │depozite │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │2.6. Optimizarea trasee-│ │ 2005 │ 1,2 │
│ │lor de abur şi inlocu- │ │ │ │
│ │irea izolatiei termice │ │ │ │
│ │a rezervoarelor în │ Oil │ │ │
│ │depozite │ Terminal │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │2.7. Montarea instalati-│ │ 2005 │ 0,04 │
│ │ilor de potabilizare a │ │ │ │
│ │apei freatice în │ │ │ │
│ │depozite │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │2.8. Dezvoltarea reţelei│ │ │ │
│ │informatice │ │ 2005 │ 0,5 │
├────────────────────┼────────────────────────┼───────────┼───────┼────────────┤
│3. Creşterea │3.1. Reabilitarea şi │ │ 2002 │ 0,9 │
│ siguranţei │modernizarea conductelor│ │ │ │
│ exploatãrii │de ţiţei şi a celor de │ │ │ │
│ │refulare │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │3.2. Înlocuirea utila- │ │ 2003 │ 2,0 │
│ │jelor şi echipamentelor │ │ │ │
│ │neperformante (conducte │ │ │ │
│ │tehnologice, vane, │ │ │ │
│ │furtunuri etc.) │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │3.3. Achiziţionarea de │ │ 2003 │ 0,3 │
│ │utilaje, echipamente şi │ │ │ │
│ │produse performanţe │ │ │ │
│ │(motocompresoare, │ Oil │ │ │
│ │vidanje, utilaje de │ Terminal │ │ │
│ │excavat, electropompe) │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │3.4. Achizitionare de │ │ 2003 │ 0,2 │
│ │aparatura electronica │ │ │ │
│ │pentru analize de │ │ │ │
│ │laborator şi diagnosti- │ │ │ │
│ │carea defectiunilor │ │ │ │
│ │la pompe │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │3.5. Modernizarea │ │ 2005 │ 0,5 │
│ │instalaţiilor de semna- │ │ │ │
│ │lizare a incendiilor │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │3.6. Montarea de noi │ │ 2005 │ 1,0 │
│ │rezervoare în depozite │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │3.7. Instalarea │ │ │ │
│ │sistemului SCADA │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │3.8. Automatizarea │ │ │ │
│ │sistemului de │ Conpet │ │ │
│ │transport │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │3.9. Monitorizarea │ │ │ │
│ │conductelor de cãtre │ │ │ │
│ │o firma specializatã │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │3.10. Echiparea cister- │ │ │ │
│ │nelor cu cel de-al │ │ │ │
│ │doilea robinet de fund, │ Petrotrans│ │ │
│ │de siguranta, cu inchi- │ │ │ │
│ │dere rapida pe faza │ │ │ │
│ │gazoasa │ │ │ │
├────────────────────┼────────────────────────┼───────────┼───────┼────────────┤
│4. Reconstructia │4.1. Montarea de sisteme│ │ 2005 │ 0,58 │
│ ecologica în │de etansare la rezervoa-│ │ │ │
│ vederea încadra- │re în depozite │ │ │ │
│ rii în normele ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ europene de │4.2. Reabilitarea şi │ │ 2004 │ 0,55 │
│ mediu │modernizarea sepa- │ │ │ │
│ │ratoarelor gravitati- │ │ │ │
│ │onale din depozite │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │4.3. Automatizarea şi │ │ 2004 │ 0,23 │
│ │modernizarea evacuarii │ │ │ │
│ │apei uzate şi a produ- │ Oil │ │ │
│ │selor petroliere de la │ Terminal │ │ │
│ │separatoare şi realiza- │ │ │ │
│ │rea sistemului de │ │ │ │
│ │recirculare a acestora │ │ │ │
│ ├────────────────────────┤ ├───────┼────────────┤
│ │4.4. Realizarea instala-│ │ 2005 │ 1,03 │
│ │tiei de concentrat şi │ │ │ │
│ │batale ecologice pentru │ │ │ │
│ │reziduuri de produse │ │ │ │
│ │petroliere │ │ │ │
└────────────────────┴────────────────────────┴───────────┴───────┴────────────┘



2. Strategia sectorului de distribuţie
2.1. Obiectivele strategice specifice sistemului de distribuţie
Strategia de dezvoltare a sistemului de distribuţie are drept obiective principale:
- satisfacerea cererii interne de produse petroliere şi de servicii complementare;
- dezvoltarea reţelei de distribuţie a carburantilor cu circa 5%, prin construirea a circa 90 de staţii pe an;
- modernizarea spaţiilor şi instalaţiilor de depozitare, a statiilor de distribuţie, a întregului sistem logistic, în scopul reducerii pierderilor, al eliminãrii poluarii şi al creşterii calitãţii serviciilor;
- creşterea nivelului de automatizare şi de informatizare a tuturor echipamentelor şi instalaţiilor; reducerea prin aceasta a pierderilor şi degajarilor de substanţe poluante şi creşterea productivitatii muncii;
- diversificarea serviciilor oferite de staţii şi creşterea ponderii acestora în volumul total al vânzãrilor;
- cresterea productivitatii muncii, creşterea volumului de vânzãri cu amãnuntul pe salariat cu 25% pana în anul 2005;
- reducerea cheltuielilor pe întregul lant de activitate (transport, distribuţie, comercializare).
Modernizarea dotãrilor şi tehnologiilor existente va conduce şi la îmbunãtãţirea securitãţii muncii şi a condiţiilor de munca şi sociale:
- dezvoltarea reţelei de vânzare a GPL auto prin montarea de skiduri în staţiile existente şi în cele care se vor construi;
- creşterea volumului vânzãrilor de GPL în sistemul "mic vrac".
Funcţionarea optima a sectorului impune şi realizarea unor obiective vizând perfecţionarea managementului şi a sistemelor de conducere, ridicarea nivelului profesional al personalului.
2.2. Program de mãsuri
Pentru eliminarea disfunctiilor existente şi pentru atingerea obiectivelor prezentate se prevede luarea urmãtoarelor mãsuri:
- îmbunãtãţirea legislaţiei în vigoare privind protecţia conductelor magistrale;
- construirea de staţii noi şi modernizarea unora dintre cele existente;
- modernizarea sistemului de depozitare prin creşterea nivelului de automatizare şi informatizare;
- dotarea rafinariilor cu logistica moderna necesarã depozitarii şi livrãrii de GPL;
- montarea în staţiile existente de skiduri pentru GPL;
- stimularea consumului de GPL - carburant prin practicarea unor accize reduse;
- dotarea laboratoarelor cu aparatura moderna, pentru determinarea parametrilor de calitate impusi de standardele internaţionale;
- externalizarea unor activitãţi auxiliare; organizarea unor activitãţi sub forma de centre de cost şi/sau profit;
- organizarea de programe de perfecţionare în domeniul managementului şi marketingului serviciilor;
- implementarea de sisteme manageriale şi informatice performanţe.
În tabelul alãturat sunt sintetizate principalele acţiuni şi mãsuri prin care se vor atinge obiectivele strategice planificate.


Program de mãsuri
┌──────────────────────┬──────────┬─────────┬───────┬──────────────────────────┐
│ │ │ │ Val. │ │
│ Obiectivul │ Mãsura │Termen │ esti- │ Observaţii │
│ │ │ │mativa │ │
│ │ │ │anuala │ │
├──────────────────────┼──────────┼─────────┼───────┼──────────────────────────┤
│1. Dezvoltarea reţelei│Investiţii│2002-2005│ 90 │Societatea Nationala a │
│ de distribuţie prin│ │ │ │Petrolului "Petrom" - S.A.│
│ construirea a circa│ │ │ │Bucureşti + alte companii │
│ 90 de staţii pe an │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │
├──────────────────────┼──────────┼─────────┼───────┼──────────────────────────┤
│2. Modernizarea │Investiţii│2002-2005│ 40 │Societatea Nationala a │
│ statiilor de │ │ │ │Petrolului "Petrom" - S.A.│
│ distribuţie │ │ │ │Bucureşti + alte companii │
│ existente │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │
├──────────────────────┼──────────┼─────────┼───────┼──────────────────────────┤
│3. Modernizarea │Investiţii│2002-2005│ 35 │Societatea Nationala a │
│ depozitelor │ │ │ │Petrolului "Petrom" - S.A.│
│ existente │ │ │ │Bucureşti │
│ │ │ │ │ │
├──────────────────────┼──────────┼─────────┼───────┼──────────────────────────┤
│4. Creşterea │Dotarea │ 2005 │ │Societatea Nationala a │
│ nivelului de │depozite- │ │ │Petrolului "Petrom" - S.A.│
│ automatizare a │lor cu │ │ │Bucureşti + alte companii │
│ echipamentelor │debitmetre│ │ │ │
│ şi instalaţiilor, │capace │ │ │ │
│ reducerea │flotante │ │ │ │
│ pierderilor │cu membra-│ │ │ │
│ │na, auto- │ │ │ │
│ │matizarea │ │ │ │
│ │indicatoa-│ │ │ │
│ │relor de │ │ │ │
│ │nivel, │ │ │ │
│ │gestiune │ │ │ │
├──────────────────────┼──────────┼─────────┼───────┼──────────────────────────┤
│5. Dotarea laboratoa- │Organiza- │2002-2005│ 1,0 │Societatea Nationala a │
│ relor cu aparatura │rea lici- │ │ │Petrolului "Petrom" - S.A.│
│ moderna │tatiei │ │ │ Bucureşti │
│ │pentru │ │ │ │
│ │import │ │ │ │
├──────────────────────┼──────────┼─────────┼───────┼──────────────────────────┤
│6. Îmbunãtãţirea │Montarea │ │ │ │
│ legislaţiei în │sistemului│ 2003 │ 1,0 │Petrotrans │
│ vigoare şi mãsuri │SCADA │ │ │ │
│ pentru protecţia │Iniţierea │ 2002 │ - │ │
│ conductelor │actului │ │ │ │
│ magistrale │normativ │ │ │ │
├──────────────────────┼──────────┼─────────┼───────┼──────────────────────────┤
│7. Montarea în stati- │Omologarea│2002-2005│ 1,3 │Societatea Nationala a │
│ ile existente de │în ţara şi│ │ │Petrolului "Petrom" - S.A.│
│ skiduri pentru GPL │producţie │ │ │Bucureşti │
│ │indigena │ │ │ │
├──────────────────────┼──────────┼─────────┼───────┼──────────────────────────┤
│8. Organizarea de pro-│Cursuri de│2002-2005│ 2,0 │Societatea Nationala a │
│ grame de perfecti- │pregãtire │ │ │Petrolului "Petrom" - S.A.│
│ onare în management│şi perfec-│ │ │Bucureşti │
│ şi marketing │tionare │ │ │ │
├──────────────────────┼──────────┼─────────┼───────┼──────────────────────────┤
│9. Externalizarea unor│Darea în │permanent│ - │Societatea Nationala a │
│ activitãţi │adminis- │ │ │Petrolului "Petrom" - S.A.│
│ auxiliare │trare a │ │ │Bucureşti + alte companii │
│ │statiilor │ │ │ │
│ │de distri-│ │ │ │
│ │butie │ │ │ │
│ │Prestarea │ │ │ │
│ │unor │ │ │ │
│ │servicii │permanent│ - │ │
├──────────────────────┼──────────┼─────────┼───────┼──────────────────────────┤
│10. Stimularea consu- │Propunerea│ 2002 │ - │Societatea Nationala a │
│ mului de GPL │reducerii │ │ │Petrolului "Petrom" - S.A.│
│ │accizei │ │ │Bucureşti + alte companii │
└──────────────────────┴──────────┴─────────┴───────┴──────────────────────────┘


Concluzii finale
● Industria petroliera este un sector viabil cu importante avantaje competitive. Ea deţine o pondere importanta în producţia industriala a tarii şi are o contribuţie însemnatã la realizarea venitului naţional.
● Modernizarea şi dezvoltarea sa este determinanta pentru asigurarea cu resurse energetice şi cu materii prime a unor sectoare vitale pentru economia nationala: sectorul energetic, transporturile, agricultura, industria chimica etc.
● Funcţionarea optima a sectorului se bazeazã pe un import de circa 8 milioane tone ţiţei/an. Acest fapt determina necesitatea unui export substanţial de produse petroliere şi petrochimice pentru a echilibra balanţa valutarã a sectorului.
● Importul de ţiţei şi exportul de produse care conditioneaza funcţionarea sectorului conduc la creşterea sensibilitãţii agenţilor economici fata de evoluţia conjuncturii externe. Pentru aceasta, în elaborarea strategiei sectoriale s-a avut în vedere ca volumul şi structura producţiei sa diminueze riscul datorat conjuncturii externe.
● Pe plan intern modernizarea şi dezvoltarea industriei petroliere sunt dependente de atingerea obiectivelor strategice privind: creşterea economicã, creşterea puterii de cumpãrare, dezvoltarea sectoarelor consumatoare de produse petroliere şi petrochimice.
● Implementarea strategiei industriei petroliere, adaptarea şi perfecţionarea direcţiilor şi obiectivelor strategice la evoluţia conjuncturii interne şi externe impun pe viitor o strânsã conlucrare între Ministerul Industriei şi Resurselor, patronatele şi/sau asociaţiile profesionale, sindicatele de ramura şi toţi agenţii economici din cadrul sectorului, indiferent de forma de proprietate.
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016