Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STATUTUL*) din 22 noiembrie 1996  a Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STATUTUL*) din 22 noiembrie 1996 a Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 319 din 29 noiembrie 1996
*) Aprobat prin Încheierea Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României din 22 noiembrie 1996.

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, denumit în continuare Fondul, este constituit în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 39 din 28 august 1996 , denumita în continuare ordonanta, şi are ca scop garantarea rambursarii depozitelor constituite la societãţile bancare de cãtre deponenti, persoane fizice, potrivit condiţiilor şi limitelor stabilite în ordonanta şi în prezentul statut.
ART. 2
Fondul este persoana juridicã de drept public şi are sediul în municipiul Bucureşti.
ART. 3
Depozitele aparţinînd persoanelor fizice, a cãror rambursare este garantatã de Fond, reprezintã orice sold creditor ce rezulta din sume depuse într-un cont bancar de orice tip, deschis pe numele uneia sau al mai multor persoane fizice, supuse rambursarii cãtre deponenti de cãtre societatea bancarã, în conformitate cu legea şi cu termenii contractuali aplicabili.
Sînt considerate depozite, în înţelesul prevederilor alin. 1, şi sumele atrase de societãţile bancare de la persoane fizice pentru care s-au emis certificate de depozit nominative.
ART. 4
Fondul garanteazã, în condiţiile şi în limitele prevãzute de prezentul statut, plata sumelor din depozitele deţinute de rezidenţi şi de nerezidenti, exprimate în moneda nationala sau strãinã.
Nu sînt garantate de Fond depozitele persoanelor fizice menţionate în anexa.

CAP. 2
Resursele financiare ale Fondului
ART. 5
Resursele financiare ale Fondului se constituie din urmãtoarele încasãri:
a) contribuţia iniţialã a societãţilor bancare;
b) contribuţii anuale şi speciale ale societãţilor bancare;
c) împrumuturi;
d) venituri din lichidarea creanţelor sale;
e) venituri din investirea resurselor sale;
f) alte venituri (donaţii, subvenţii bugetare).
ART. 6
Toate societãţile bancare, persoane juridice romane, precum şi sucursalele bãncilor strãine care funcţioneazã în România şi care sînt sau vor fi autorizate sa primeascã fonduri de la persoane fizice, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 33/1991 privind activitatea bancarã, sînt obligate sa participe la constituirea resurselor financiare ale Fondului.
Resursele financiare prevãzute la art. 5 lit. a), b), c), d) şi f) vor fi utilizate pentru plata depozitelor garantate în condiţiile stabilite de ordonanta.
Resursele financiare prevãzute la art. 5 lit. e) vor fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor curente ale Fondului, în condiţiile stabilite de consiliul de administraţie al acestuia.
ART. 7
Contribuţia iniţialã prevãzutã la art. 5 lit. a) va fi echivalenta cu 1,0% din capitalul social subscris al societãţilor bancare, înregistrat la data intrãrii în vigoare a ordonanţei.
Contribuţia iniţialã ce se va plati de cãtre sucursalele din România ale bãncilor strãine va fi echivalenta cu 1,0% din valoarea capitalului social minim, prevãzut de normele Bãncii Naţionale a României pentru o societate bancarã, persoana juridicã romana, autorizata sa desfãşoare activitate bancarã.
Contribuţia iniţialã se plãteşte astfel:
- de cãtre societãţile bancare, persoane juridice romane, şi sucursalele din România ale bãncilor strãine, autorizate la data intrãrii în vigoare a ordonanţei, în sensul celor prevãzute la art. 6 alin. 1, în termen de 90 de zile calendaristice de la aceasta data;
- de cãtre societãţile bancare, persoane juridice romane şi sucursalele bãncilor strãine din România, care vor fi autorizate sa desfãşoare activitatea bancarã, în sensul celor prevãzute la art. 6, dupã intrarea în vigoare a ordonanţei, în termen de 10 zile calendaristice de la data obţinerii autorizaţiei de funcţionare din partea Bãncii Naţionale a României.
În cazul în care o societate bancarã nu plãteşte contribuţia iniţialã în termenele prevãzute mai sus, la cererea Fondului, Banca Nationala a României va debita contul curent al societãţii bancare în cauza cu sumele datorate. Cererea va fi semnatã de directorul general şi de contabilul-şef ai Fondului.
Societãţile bancare ce vor rezulta ca urmare a unei fuziuni sau a altei modalitãţi de transformare sînt scutite de plata contribuţiei iniţiale.
ART. 8
Contribuţia anuala prevãzutã la art. 5 lit. b) va fi echivalenta cu 0,3% din suma totalã a depozitelor persoanelor fizice, în lei şi în valuta, existente în sold la data de 31 decembrie a anului precedent. Echivalentul în lei al depozitelor în valuta se va calcula prin utilizarea cursului în lei al valutei respective, valabil la data de 31 decembrie a anului precedent, comunicat de cãtre Banca Nationala a României.
Contribuţia anuala se stabileşte pe baza declaraţiei transmise Fondului de cãtre fiecare societate bancarã, prin intermediul unui formular, al cãrui format şi data de raportare se vor stabili de Consiliul de administraţie al Fondului.
Comisia de cenzori a societãţii bancare, precum şi auditorii externi ai acesteia au obligaţia de a verifica corectitudinea datelor înscrise în formular.
Plata contribuţiei anuale se va face la termenele stabilite de Consiliul de administraţie al Fondului, dar nu mai tirziu de 31 martie a anului urmãtor celui de raportare. În cazul în care plata contribuţiei anuale nu se va efectua la termen, se vor aplica prevederile art. 7 penultimul alineat.
ART. 9
Fondul poate majorã contribuţia anuala ce trebuie plãtitã de cãtre o societate bancarã pînã la nivelul a 0,6% din suma totalã a depozitelor în lei şi în valuta ale persoanelor fizice, dacã societatea bancarã se angajeazã în politici bancare riscante şi nesanatoase, situaţii ce vor putea şi stabilite ca atare de Fond, prin reglementãrile sale.
Majorarea contribuţiei anuale va fi facuta numai dupã ce s-a obţinut acordul Bãncii Naţionale a României şi s-a dat dreptul societãţii bancare în cauza sa-şi exprime opinia.
Fondul va incunostiinta, prin consiliul de administraţie, societatea bancarã respectiva asupra deciziei de majorare a contribuţiei anuale, cu cel puţin o luna înainte de expirarea anului de raportare.
ART. 10
În cazul în care resursele Fondului sînt insuficiente pentru a rambursa depozitele garantate de acesta, societãţile bancare vor plati o contribuţie specialã în condiţiile ce vor fi stabilite de consiliul de administraţie al Fondului.
Nivelul contribuţiei speciale plãtite într-un exerciţiu financiar nu poate fi mai mare decît dublul contribuţiei anuale plãtite în exerciţiul financiar respectiv şi se calculeazã pe baza depozitelor înregistrate în ultima zi a lunii precedente.
ART. 11
Contribuţiile societãţilor bancare vor fi plãtite cãtre Fond prin creditarea contului curent al acestuia, deschis la Banca Nationala a României.
ART. 12
Consiliul de administraţie al Fondului, la propunerea directorului general executiv al acestuia, poate decide suspendarea plãţii de cãtre societãţile bancare a contribuţiilor anuale, atunci cînd Fondul a acumulat un nivel de resurse care depãşesc 10,0% din totalul depozitelor persoanelor fizice, în lei şi în valuta, aflate în sistemul bancar la acea data.
În condiţiile în care se constata ca nivelul resurselor a scãzut sub nivelul prevãzut la alineatul precedent, directorul general executiv al Fondului acţioneazã pentru reluarea plãţii contribuţiei anuale, informind despre aceasta şi Consiliul de administraţie al Fondului.
ART. 13
Contribuţiile plãtite de societãţile bancare la Fond nu se restituie, inclusiv în cazul lichidãrii judiciare sau dizolvãrii unei societãţi bancare.
ART. 14
Fondul poate contracta împrumuturile prevãzute la art. 5 lit. c) numai atunci cînd activele sale nu sînt suficiente pentru a acoperi în întregime obligaţiile sale efective. Deciziile de contractare a împrumuturilor se iau de cãtre Consiliul de administraţie al Fondului, pe baza documentaţiei prezentate de directorul general executiv al acestuia.
Fondul se poate imprumuta de la stat, de la Banca Nationala a României sau de la alte instituţii financiare. Consiliul de administraţie al Fondului poate cere Guvernului sa garanteze împrumuturile sale.

CAP. 3
Nivelul garantarii depozitelor şi plata depozitelor garantate
ART. 15
Fondul garanteazã plata cãtre deponenti a fondurilor depozitate, în cazurile în care o societate bancarã nu este în mãsura sa-şi onoreze obligaţiile fata de aceştia.
Plafonul în limita cãruia se garanteazã plata cãtre deponenti este de 10.000.000 lei pentru fiecare deponent, indiferent de moneda în care este constituit depozitul ori de numãrul sau mãrimea depozitelor. Fondul va modifica anual mãrimea plafonului de garantare menţionat, prin indexarea acestuia cu indicele inflaţiei comunicat de Comisia Nationala pentru Statistica.
În limita plafonului garantat se include şi dobinda ce se datoreazã la depozitele respective pînã la data cînd acestea au devenit indisponibile.
ART. 16
Suma totalã a obligaţiei unei societãţi bancare fata de un deponent se va stabili prin însumarea tuturor depozitelor deţinute de acesta, inclusiv a dobinzii datorate şi neplãtite la data cînd depozitele au devenit indisponibile, mai puţin suma obligaţiilor deponentului fata de societatea bancarã în cauza.
Pentru depozitele în valuta, echivalentul în lei se va calcula prin utilizarea cursului în lei fata de valutele respective, publicat de Banca Nationala a României, în vigoare la data cînd depozitele au devenit indisponibile.
În cazul unui depozit comun, unde exista mai mulţi deţinãtori ai creanţei, partea fiecãrui deţinãtor individual va fi luatã în considerare pentru determinarea sumei totale menţionate la alin. 1. În absenta unei prevederi contrare a contractului de depozit, depozitul comun va fi divizat în pãrţi egale între deponenti.
În cazul în care depozitul a fost contractat în favoarea unei terţe persoane, aceasta va beneficia de garantare, cu condiţia ca ea sa fi fost identificata sau sa fie identificabila înainte de data la care a fost luatã decizia privind indisponibilitatea depozitelor. În cazul în care exista mai mulţi beneficiari, se vor aplica regulile pentru depozitul comun.
ART. 17
Fondul va compensa plata depozitelor, atunci cînd acestea devin indisponibile.
Depozitele sînt considerate indisponibile la data cînd:
a) societatea bancarã nu este în mãsura, datoritã unor motive legate direct de situaţia sa financiarã, sa ramburseze depozitele conform condiţiilor legale şi contractuale aplicabile şi Banca Nationala a României, în conformitate cu reglementãrile sale, a decis sa revoce autorizaţia de funcţionare a acesteia;
b) instanta judecãtoreascã a hotãrît lichidarea judiciarã a societãţii bancare.
ART. 18
În cazul indisponibilitatii depozitelor, Consiliul de administraţie al Fondului va fixa o limita de timp în cadrul cãreia lichidatorul va trebui sa trimitã o situaţie completa privind persoanele fizice garantate de Fond şi suma totalã a depozitelor fiecãrui deponent garantat la data cînd depozitele au devenit indisponibile.
Fondul este obligat sa publice, la sediul tuturor unitãţilor teritoriale ale societãţilor bancare şi în cel puţin doua ziare de circulaţie nationala, atît informaţii privind indisponibilitatea depozitelor, cît şi date privind operaţiunea de compensare a depozitelor, perioada în cursul cãreia va avea loc compensarea şi numele societãţilor bancare care vor fi mandatate sa facã plata. De asemenea, vor fi fãcute publice condiţiile ce trebuie îndeplinite şi formalitãţile de urmat pentru a se obţine compensaţia.
ART. 19
Fondul va verifica creanţele deponentilor în raport cu depozitele indisponibile şi le va plati într-un termen de cel mult 3 luni de la data cînd depozitele au devenit indisponibile conform prevederilor art. 17.
În situaţii excepţionale şi de la caz la caz, Consiliul de administraţie al Fondului, cu acordul Bãncii Naţionale a României, va putea acorda trei prelungiri, fãrã ca vreuna dintre acestea sa poatã depãşi 3 luni.
Prelungirile prevãzute la alineatul de mai sus nu vor putea fi invocate de Fond pentru a refuza beneficiul garanţiei unui deponent care nu a fost în mãsura sa-şi valorifice la timp dreptul sau la o compensaţie în contul garanţiei. Dacã un deponent nu va putea prezenta o cerere pentru a obţine compensaţia în intervalul de timp prevãzut mai sus, din motive pentru care, în opinia Fondului, nu poate fi fãcut responsabil, Fondul va putea plati compensaţia şi dupã expirarea intervalului amintit mai sus, dar nu mai tirziu de 3 ani de la începerea plãţii compensaţiilor. Decizia în acest sens o ia Consiliul de administraţie al Fondului.
ART. 20
Fondul se subroga în drepturile deponentilor pentru o suma egala cu plãţile pe care le-a efectuat pentru compensarea depozitelor garantate.
ART. 21
Fondul va notifica deponentilor asupra sumelor pe care le vor primi, precum şi asupra modalitatii, locului şi datei plãţii.
ART. 22
Fondul poate mandata una sau mai multe societãţi bancare sa efectueze plata depozitelor garantate în condiţiile ce vor fi stabilite de acesta. Decizia în acest sens o ia Consiliul de administraţie al Fondului.
ART. 23
Plata depozitelor garantate va fi facuta în lei.
ART. 24
Obligaţia societãţii bancare fata de deponentii sãi se reduce cu suma corespunzãtoare plãţilor efectuate de Fond pentru compensarea depozitelor garantate.
ART. 25
Fondul va informa periodic, în scris, pe lichidatorul societãţii bancare asupra sumelor plãtite deponentilor de cãtre Fond.
ART. 26
Creanţele deponentilor, altele decît cele plãtite de Fond, vor fi compensate din averea societãţii bancare, în conformitate cu prevederile legale privind reorganizarea şi lichidarea judiciarã a societãţilor comerciale.

CAP. 4
Administraţia Fondului
ART. 27
Fondul este administrat de un consiliu de administraţie format din 7 membri.
Consiliul de administraţie este compus din:
a) trei membri numiţi de Banca Nationala a României. Unul dintre aceştia este prim-viceguvernator sau viceguvernator al Bãncii Naţionale a României şi va fi numit din oficiu preşedinte al Consiliului de administraţie al Fondului;
b) doi membri numiţi de Asociaţia Romana a Bãncilor;
c) un membru numit de Ministerul Finanţelor;
d) un membru numit de Ministerul Justiţiei.
Membrii Consiliului de administraţie al Fondului sînt numiţi pentru un mandat de 3 ani, care poate fi reînnoit.
Membrii Consiliului de administraţie al Fondului, ale cãror mandate au expirat, vor rãmîne în funcţie pînã la numirea succesorilor lor.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului poate fi înlocuit, în caz de absenta sau de imposibilitate temporarã de a participa, de cãtre un membru al Consiliului de administraţie numit de el sau, în absenta acestei numiri, de cel mai în virsta membru.
În caz de deces, incompatibilitate sau imposibilitate definitiva de exercitare a mandatului de cãtre unul dintre membrii Consiliului de administraţie al Fondului, o persoana va fi numita, în condiţiile alin. 2, pentru durata restanta a mandatului. Se considera imposibilitate definitiva de exercitare a mandatului orice împrejurare care creeazã indisponibilitate cu o durata de 90 de zile consecutive.
Membrii Consiliului de administraţie al Fondului primesc o indemnizaţie în limita a 20% din salariul directorului general executiv al Fondului.
ART. 28
Membrii Consiliului de administraţie al Fondului trebuie sa fie cetãţeni romani, domiciliaţi în România, în virsta de minimum 35 de ani, cu o buna reputaţie şi activitate profesionalã în domeniile economic, financiar, bancar sau juridic, avînd o pregãtire de specialitate de minimum 5 ani.
ART. 29
Membrii Consiliului de administraţie al Fondului:
a) nu pot fi, între ei, soţi, rude sau afini pînã la gradul al doilea;
b) nu trebuie sa fie declaraţi faliţi;
c) nu trebuie sa aibã cazier judiciar.
Membrii Consiliului de administraţie al Fondului nu pot lua parte la luarea deciziilor privind o societate bancarã unde este angajata una dintre persoanele menţionate la lit. a).
ART. 30
Calitatea de membru al Consiliului de administraţie al Fondului înceteazã în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit;
b) prin demisie;
c) la apariţia unei incompatibilitãţi sau a unui impediment dintre cele prevãzute la art. 29 alin. 1;
d) prin înlocuire, conform art. 27 alin. 6;
e) prin revocare de cãtre instituţia publica care l-a numit potrivit art. 27 alin. 2.
ART. 31
Consiliul de administraţie al Fondului trebuie sa se întruneascã cel puţin o data pe luna în şedinţa ordinarã. Consiliul de administraţie al Fondului poate fi convocat în şedinţa extraordinarã de cãtre preşedinte, din proprie initiativa sau la cererea oricãrui membru al consiliului de administraţie.
Consiliul de administraţie al Fondului trebuie sa fie convocat în scris, cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte de data şedinţei.
Convocarea trebuie sa conţinã ordinea de zi, data şi documentele supuse discuţiei, precum şi locul de desfãşurare a şedinţei.
Şedinţele vor avea loc la sediul Fondului sau în orice alt loc unde s-a convenit.
În situaţia în care solicita acţiuni urgente, termenul de 5 zile poate fi redus, iar convocarea va fi facuta verbal.
Consiliul de administraţie al Fondului delibereazã în mod valabil, în prezenta a cel puţin 4 dintre membrii sãi.
Deciziile Consiliului de administraţie al Fondului se iau cu majoritate simpla de voturi din totalul membrilor acestuia.
Consiliul de administraţie al Fondului numeşte un secretar pentru fiecare şedinţa, pentru întocmirea proceselor-verbale care vor cuprinde ordinea deliberãrilor, deciziile luate, numãrul de voturi întrunite şi opiniile separate. Procesul-verbal va fi semnat de toţi cei care au participat la şedinţa.
ART. 32
Atribuţiile Consiliului de administraţie al Fondului sînt urmãtoarele:
a) administreazã şi controleazã activitatea Fondului şi a directorului general executiv;
b) propune Bãncii Naţionale a României, pentru aprobare, Statutul Fondului şi aproba reglementãrile interne ale acestuia;
c) aproba structura organizatoricã a Fondului şi salariile personalului acestuia, care vor fi corelate cu salariile personalului Bãncii Naţionale a României;
d) numeşte şi elibereazã din funcţie pe directorul general executiv;
e) asigura publicarea listei iniţiale a societãţilor bancare şi a modificãrilor ulterioare ale acesteia;
f) obţine de la Banca Nationala a României şi de la societãţile bancare documentele şi informaţiile necesare functionarii în bune condiţii a Fondului;
g) aproba bilanţul, contul de profit şi pierderi şi bugetul de venituri şi cheltuieli ale Fondului;
h) decide asupra majorãrii contribuţiilor în conformitate cu art. 9 alin. 1;
i) decide asupra suspendãrii contribuţiilor în conformitate cu art. 12 alin. 1;
j) hotãrãşte politica de urmat în ceea ce priveşte stabilirea contribuţiilor speciale şi a nivelului acestora;
k) decide asupra recurgerii la împrumuturi de cãtre Fond;
l) stabileşte şi verifica modul de respectare a criteriilor privind investirea resurselor financiare disponibile ale Fondului;
m) asigura îndeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea plãţilor prevãzute de dispoziţiile şi reglementãrile în vigoare în cazul indisponibilitatii depozitelor;
n) solicita efectuarea de audit extern la societãţile bancare;
o) aproba contractarea, cu persoane fizice şi juridice romane sau strãine, de servicii de asistenta de specialitate;
p) exercita orice alte atribuţii ale Fondului prevãzute de dispoziţiile şi reglementãrile în vigoare.
ART. 33
Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului aduce la îndeplinire hotãrîrile consiliului şi îl informeazã asupra modului de realizare a acestora, în care scop are urmãtoarele competente şi atribuţii:
a) prezintã consiliului de administraţie proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, precum şi raportul anual de activitate;
b) controleazã activitatea directorului general executiv;
c) îndeplineşte orice atribuţie data în sarcina sa de cãtre consiliul de administraţie.
ART. 34
Directorul general executiv conduce operativ activitatea curenta a aparatului Fondului. Competentele şi atribuţiile sale sînt urmãtoarele:
a) angajeazã şi reprezintã Fondul în relaţiile cu persoanele fizice şi juridice, precum şi în fata instanţelor judecãtoreşti;
b) elaboreazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi al raportului anual de activitate, pe care le prezintã preşedintelui Consiliului de administraţie al Fondului;
c) angajeazã şi concediazã salariaţii Fondului, în care sens informeazã, în prealabil, Consiliul de administraţie al Fondului;
d) angajeazã cheltuielile legate de funcţionarea aparatului propriu al Fondului;
e) prezintã Consiliului de administraţie al Fondului sau preşedintelui acestuia, dupã caz, lucrãrile întocmite de organele de execuţie, asigurind aprobarea acestora, transmiterea lor pentru executare sau comunicarea la alte organe;
f) angajeazã colaboratori externi pentru anumite activitãţi, în care sens informeazã, în prealabil, Consiliul de administraţie al Fondului;
g) exercita orice alte atribuţii ce-i sînt delegate de Consiliul de administraţie al Fondului şi de preşedintele acestuia.

CAP. 5
Utilizarea resurselor Fondului, evidenta contabila şi situaţiile financiare
ART. 35
Fondul are contul curent la Banca Nationala a României, al carei consiliu de administraţie stabileşte condiţiile în care poate plati dobinda la soldul creditor al acestui cont.
Fondul va investi resursele financiare disponibile în titluri de stat, titluri garantate de stat şi în obligaţiuni ale Bãncii Naţionale a României. Criteriile privind investirea resurselor financiare disponibile ale Fondului se stabilesc de cãtre consiliul de administraţie al acestuia.
Cheltuielile curente ale Fondului nu pot depãşi veniturile din investirea resurselor sale prevãzute la art. 5 lit. e).
Profitul Fondului, obţinut prin diferenţa dintre veniturile din investirea resurselor prevãzute la art. 5 lit. e) şi cheltuielile sale curente, va fi utilizat pentru constituirea unui fond anual de premiere a salariaţilor, prin aplicarea unei cote de 2% asupra acestuia. Suma rãmasã va fi repartizata pentru realizarea investiţiilor şi reîntregirea surselor pentru garantarea depozitelor în sistemul bancar, în conformitate cu deciziile Consiliului de administraţie al Fondului.
ART. 36
Fondul organizeazã şi tine evidenta contabila potrivit normelor proprii emise, cu avizul Bãncii Naţionale a României şi al Ministerului Finanţelor.
ART. 37
Exerciţiul financiar al Fondului începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie ale fiecãrui an. Primul exerciţiu financiar începe la data constituirii Fondului.
ART. 38
Bilanţul contabil anual al Fondului va fi aprobat de consiliul de administraţie al acestuia, în conformitate cu normele legale în vigoare. Totodatã, Consiliul de administraţie al Fondului va prezenta Bãncii Naţionale a României un raport anual de activitate, cel mai tirziu pînã la data de 30 aprilie a anului urmãtor. Acest raport va fi dat publicitãţii.
ART. 39
Fondul va avea 3 cenzori şi toţi atitea supleanţi, care vor fi aleşi de cãtre Consiliul de administraţie al Fondului, la propunerea preşedintelui consiliului de administraţie al acestuia. Durata mandatului lor este de 3 ani şi pot fi realeşi.
Cenzorii Fondului trebuie sa fie experţi contabili.
Cenzorii sînt remuneraţi cu o indemnizaţie fixa stabilitã de Consiliul de administraţie al Fondului.
Cenzorii îşi vor exercita personal mandatul lor.
În caz de moarte, împiedicare fizica sau legalã, încetare sau renunţare la mandat a unui cenzor, supleantul cel mai în virsta îl înlocuieşte.
ART. 40
Cenzorii Fondului sînt obligaţi:
a) sa vegheze ca dispoziţiile legii şi ale statutului Fondului sa fie îndeplinite de administratori;
b) sa certifice indemnizaţia administratorilor;
c) sa ia parte la întrunirile consiliului de administraţie, putind cere sa se insereze în ordinea de zi propunerile pe care le vor crede necesare;
d) sa certifice situaţiile financiare anuale - bilanţul contabil, contul de profit şi pierderi - care se vor supune aprobãrii Consiliului de administraţie al Fondului;
e) sa întocmeascã un raport general asupra situaţiilor financiare anuale prezentate Consiliului de administraţie al Fondului şi, dacã este cazul, rapoarte speciale în cadrul aplicãrii prevederilor legale.
ART. 41
Pentru verificarea şi certificarea situaţiilor financiare anuale, Fondul va putea utiliza experţi contabili independenţi sau societãţi comerciale de expertiza contabila. În acest sens, directorul general executiv va prezenta propuneri documentate Consiliului de administraţie al Fondului.

CAP. 6
Informaţii care se vor comunica Fondului
ART. 42
La cererea Consiliului de administraţie al Fondului, Banca Nationala a României va comunica Fondului orice informaţii disponibile pe care le apreciazã necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor acestuia.
Fondul poate cere societãţilor bancare doar informaţiile care sînt necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor sale şi care nu sînt disponibile la Banca Nationala a României.
Informaţiile obţinute atît de la Banca Nationala a României, cît şi de la societãţile bancare vor fi utilizate de cãtre Fond, exclusiv pentru îndeplinirea atribuţiilor sale.
ART. 43
Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, Consiliul de administraţie al Fondului poate numi un auditor sau o alta persoana care sa examineze evidentele contabile ale unei societãţi bancare. O asemenea examinare poate avea loc numai dupã obţinerea aprobãrii Bãncii Naţionale a României.
În cadrul examinãrii menţionate la alin. 1, Fondul sau persoana mandatata de acesta poate sa solicite membrilor Consiliului de administraţie al Fondului şi salariaţilor societãţii bancare, precum şi auditorilor acestei societãţi orice informaţii necesare pentru calculul depozitelor garantate.
ART. 44
Membrii Consiliului de administraţie şi salariaţii Fondului, cît şi celelalte persoane angajate de cãtre Fond au obligaţia de a nu dezvalui informaţiile obţinute în cursul activitãţii lor, decît în condiţiile prevãzute de lege.

CAP. 7
Informaţii pentru deponenti
ART. 45
Societãţile bancare sînt obligate sa comunice deponentilor toate informaţiile referitoare la Fond, de care aceştia au nevoie, în special cele privind tipurile de depozite garantate, nivelul şi modul de calcul al garanţiei, condiţiile şi formalitãţile ce trebuie îndeplinite pentru a se obţine o compensaţie din partea Fondului.
Informaţiile prevãzute la alin. 1 trebuie sa fie disponibile la toate sediile societãţilor bancare, într-un loc accesibil deponentilor, şi sa fie prezentate într-o forma uşor de înţeles.
Fondul va stabili reguli de prezentare a informaţiilor prevãzute la alin. 1, în care scop directorul general executiv va prezenta propuneri corespunzãtoare Consiliului de administraţie al Fondului.
ART. 46
Societãţile bancare nu au dreptul sa facã anunţuri cãtre public în care sa se prevadã alte tipuri de depozite garantate sau niveluri de garantare a depozitelor persoanelor fizice mai mari decît cele stabilite de Fond potrivit prevederilor legale.

CAP. 8
Sancţiuni
ART. 47
Dacã o societate bancarã nu îşi îndeplineşte obligaţiile ce îi revin în conformitate cu reglementãrile legale, la solicitarea Consiliului de administraţie al Fondului, Banca Nationala a României poate proceda la modificarea autorizaţiei de funcţionare a societãţii bancare respective, în sensul retragerii dreptului acesteia de a atrage depozite de la persoanele fizice.
Depozitele constituite înaintea datei de modificare a autorizaţiei de funcţionare, în condiţiile alin. 1, rãmîn garantate pînã la scadenta lor.
ART. 48
Societatea bancarã cãreia i-a fost modificatã autorizaţia de funcţionare de cãtre Banca Nationala a României va continua sa fie obligatã sa plãteascã contribuţia anuala pentru exerciţiul financiar în cursul cãruia a avut loc modificarea autorizaţiei de funcţionare.

CAP. 9
Dispoziţii finale
ART. 49
Fondul este constituit pe o perioada de timp nedeterminatã. Dizolvarea, încetarea activitãţii, scindarea sau fuziunea lui poate fi infaptuita numai prin lege.
ART. 50
Statutul Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar se va publica în Monitorul Oficial al României.

ANEXA 1

LISTA
depozitelor care nu se garanteazã

a) depozitele constituite drept garanţie pentru operaţiunile desfãşurate de deponenti cu societatea bancarã respectiva;
b) depozitele membrilor consiliilor de administraţie, ai comitetului de direcţie şi ai comisiei de cenzori din societatea bancarã;
c) depozitele experţilor contabili însãrcinaţi cu certificarea bilanţului contabil al societãţii bancare;
d) depozitele persoanelor fizice care deţin acţiuni ce reprezintã mai mult de 5% din capitalul societãţii bancare;
e) depozite ale soţilor, rudelor şi afinilor pînã la gradul al doilea inclusiv, ale persoanelor prevãzute la lit. b), c) şi d) de mai sus;
f) depozite ale unor terţe persoane fizice care acţioneazã în contul persoanelor prevãzute la lit. b), c) şi d) de mai sus;
g) depozite ale persoanelor fizice ce deţin funcţii similare cu cele menţionate la lit. b), c) şi d) în alte societãţi comerciale din cadrul aceluiaşi grup de societãţi comerciale sau într-o societate comercialã detinind o participare de control în societatea bancarã;
h) depozite ale persoanelor fizice care au obţinut, în mod special, de la aceeaşi societate bancarã, dobinzi sau alte avantaje financiare, în condiţii preferenţiale.
În înţelesul ordonanţei, se considera condiţii preferenţiale obţinerea de cãtre un deponent, persoana fizica, din partea unei societãţi bancare, a unor rate de dobinda sau a altor avantaje financiare ce depãşesc nivelurile practicate de respectiva societate bancarã pentru depozite de aceeaşi natura, în aceeaşi moneda, aceeaşi categorie, aceeaşi durata şi aceeaşi suma şi care au contribuit la agravarea situaţiei financiare a societãţii bancare.
Consiliul de administraţie al Fondului poate stabili şi alte criterii care vor fi luate în considerare în definirea condiţiilor preferenţiale;
i) titlurile de credit, altele decît certificatele de depozit nominative, emise de aceeaşi societate bancarã, sau obligaţii ce rezulta din accepte proprii sau bilete la ordin în circulaţie;
j) sumele reprezentind active ale fondurilor de investiţii, acestea nefiind considerate, în înţelesul ordonanţei, depozite.

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016