Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STATUTUL din 22 aprilie 1993  Societatii Comerciale Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STATUTUL din 22 aprilie 1993 Societatii Comerciale "Pomicola" - S.A. Valu lui Traian

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 19 mai 1993
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata

ART. 1
Denumirea societatii
Denumirea societatii este Societatea Comerciala "Pomicola" - S.A. Valu lui Traian.
In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile si alte acte emanind de la societate, denumirea societatii va fi precedata sau urmata de cuvintele "societate pe actiuni" sau initialele "S.A.", de capitalul social si numarul de inregistrare.
ART. 2
Forma juridica a societatii
Societatea Comerciala "Pomicola" - S.A. Valu lui Traian este persoana juridica romana, avind forma juridica de societate pe actiuni. Aceasta isi desfasoara activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
ART. 3
Sediul societatii
Sediul societatii este in Romania, localitatea Valu lui Traian, str. Pepinierei nr. 1 A, judetul Constanta. Sediul societatii poate fi schimbat in alta localitate din Romania, pe baza hotaririi adunarii generale a actionarilor, potrivit legii. Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezentante, agentii situate si in alte localitati din tara si din strainatate.
ART. 4
Durata societatii
Durata societatii este nelimitata, cu incepere de la data inregistrarii in Registrul comertului.

CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate al societatii

ART. 5
Scopul societatii
Scopul societatii este: desfasurarea de activitati de productie in domeniul agriculturii si micii industrii, prelucrarea produselor agricole si comercializarea acestora, prestari servicii catre populatie, import-export.
ART. 6
Obiectul de activitate
Obiectul de activitate al societatii este:
- productia pomicola proprie, inclusiv valorificarea acesteia prin unitati proprii de prezentare si desfacere;
- producerea, industrializarea si comercializarea fructelor si legumelor prin magazine proprii;
- import-export in profilul activitatii;
- alimentatie publica si turism;
- fabricarea, experimentarea si comercializarea masinilor si utilajelor specifice pentru horticultura (agricultura);
- producerea, industrializarea si comercializarea produselor agrozootehnice prin magazine proprii;
- producerea industriala a ambalajelor pentru sucuri, geamuri si alte produse horticole, din lemn, sticla, alte materiale;
- prestari de servicii.

CAP. 3
Capitalul social, actiunile

ART. 7
Capitalul social
Capitalul social initial al societatii comerciale este in valoare de 733.123 mii lei si se compune din mijloace fixe la valoarea ramasa de 433.631 mii lei, terenuri in valoare de 289.415 mii lei si mijloace circulante in valoare de 10.077 mii lei.
Capitalul social initial este impartit in 146.625 actiuni nominative in valoare de 5.000 lei fiecare, subscrise in intregime de statul roman, in calitate de actionar unic, si varsate integral la data constituirii societatii comerciale. Capitalul social initial este detinut integral de statul roman, ca actionar unic, pina la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte persoane fizice, sau juridice, romane sau straine, in conditiile legii.
ART. 8
Actiunile
Actiunile nominative ale societatii vor cuprinde toate elementele prevazute de lege.
Actiunile vor purta timbrul sec al societatii si semnatura a doi administratori.
Societatea va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie, care se pastreaza la sediul societatii.
ART. 9
Reducerea sau marirea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau marit pe baza hotaririi adunarii generale a actionarilor, in conditiile si cu respectarea procedurii prevazute de lege.
ART. 10
Drepturi si obligatii decurgind din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari confera acestora dreptul la vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a alege si de a fi alesi in organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut si dispozitiilor legale, respectiv la alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statut.
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Obligatiile societatii sint garantate cu capitalul social al acesteia, iar actionarii raspund in limita valorii actiunilor ce le detin.
Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligatii personale ale actionarilor.
Un creditor al unui actionar poate formula pretentii asupra partii din profitul societatii ce i se va repartiza de catre adunarea generala a actionarilor sau a cotei-parti cuvenite acestuia la lichidarea societatii, efectuata in conditiile prezentului statut.
ART. 11
Cesiunea actiunilor
Actiunile sint indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaste decit un proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau terti se face in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Cesiunea actiunilor se inregistreaza in registrul de evidenta a actiunilor si se mentioneaza pe titlu.
ART. 12
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unor actiuni, proprietarul va trebui sa anunte consiliul de administratie si sa faca public faptul prin presa.
Dupa sase luni va putea obtine un duplicat al actiunii.

CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor

ART. 13
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al societatii, care decide asupra activitatii acesteia si asigura politica ei economica si comerciala.
Adunarile generale ale actionarilor sint ordinare si extraordinare si au urmatoarele atributii principale:
a) aproba structura organizatorica a societatii si numarul de posturi, precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de productie;
b) aleg membrii consiliului de administratie si ai comisiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanti, le stabilesc remuneratia, ii descarca de activitate si ii revoca;
c) aleg directorul, il descarca de activitate si il revoca; directorul este si presedintele consiliului de administratie;
d) stabilesc nivelul de salarizare a membrilor consiliului de administratie, a directorului, a membrilor comitetului de directie si ai comisiei de cenzori, in conformitate cu prevederile legii;
e) stabilesc bugetul de venituri si cheltuieli si, dupa caz, programul de activitate pe exercitiul economico-financiar urmator;
f) examineaza, aproba sau modifica bilantul si contul de profit si pierderi dupa analizarea raportului consiliului de administratie si al comisiei de cenzori, aproba repartizarea profitului;
g) hotarasc cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe; stabilesc competentele si nivelul de contractare a imprumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si a garantiilor; aproba orice fel de credit financiar acordat de societate;
h) hotarasc cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale, filiale si agentii;
i) hotarasc cu privire la marirea sau reducerea capitalului social, la modificarea numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora, precum si la cesiunea actiunilor;
j) hotarasc cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum si la transformarea formei juridice a societatii;
k) hotarasc cu privire la comasarea, divizarea, dizolvarea si lichidarea societatii;
l) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si perspectivele societatii cu referire la profit si dividende, pozitia pe piata interna si internationala, nivelul tehnic, calitatea, forta de munca, protectia mediului, relatiile cu clientii;
m) hotarasc cu privire la actionarea in justitie a membrilor consiliului de administratie, a directorului si a cenzorilor, pentru pagube pricinuite societatii;
n) hotarasc in orice alte probleme privind societatea.
Hotaririle in problemele prevazute la lit. k) vor putea fi aduse la indeplinire numai dupa aprobarea lor de catre organul care a aprobat constituirea societatii, in perioada in care statul este actionar unic.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor se diferentiaza potrivit legii.
ART. 14
Convocarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala a actionarilor se convoaca de presedintele consiliului de administratie sau de vicepresedinte, pe baza imputernicirii date de presedinte.
Adunarile generale ordinare au loc cel putin o data pe an, in cel mult doua luni de la incheierea exercitiului economico-financiar, pentru examinarea bilantului si a contului de profit si pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea programului de activitate si a bugetului pe anul in curs.
Adunarile generale extraordinare se convoaca la cererea actionarilor, reprezentind cel putin 1/3 din capitalul social, la cererea comisiei de cenzori, precum si in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu cel mult 10% timp de doi ani consecutiv, cu exceptia primilor doi ani de la infiintarea societatii.
Adunarea generala va fi convocata de administratori de cite ori va fi nevoie, cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei si intr-unul din ziarele de larga circulatie din localitatea in care se afla sediul societatii sau din cea mai apropiata localitate.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii, precum si ordinea de zi, cu aratarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul adunarii.
Cind in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul societatii sau in alt loc din aceeasi localitate.
ART. 15
Organizarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala ordinara a actionarilor este constituita valabil si poate lua hotariri daca la prima convocare actionarii sau reprezentantii lor detin cel putin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare daca detin cel putin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele consiliului de administratie, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Presedintele consiliului de administratie desemneaza, dintre membrii adunarii generale, doi secretari care sa verifice lista de prezenta a actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal al adunarii.
Procesul-verbal al adunarii se va scrie intr-un registru sigilat si parafat.
Procesul-verbal al adunarii va fi semnat de persoanele care au prezidat sedinta si de secretarul care l-a intocmit.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a actionarilor, in care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu personalul societatii, pot fi invitati si reprezentantii salariatilor.
ART. 16
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
Hotaririle adunarilor generale se iau prin vot deschis sau secret, dupa caz. Actionarii voteaza prin vot deschis sau secret, dupa caz.
La propunerea persoanei care prezideaza sau a unui grup de actionari prezenti sau reprezentati, ce detin cel putin 1/5 din capitalul social, se va putea decide ca votul sa fie secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administratie si a cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotaririlor referitoare la raspunderea administratorilor.
Hotaririle adunarii generale sint obligatorii chiar pentru actionarii absenti sau nereprezentati.
ART. 17
In perioada in care statul este actionar unic, atributiile adunarii generale a actionarilor vor fi exercitate de imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat, potrivit legii.
Imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat isi desfasoara activitatea in conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de organul care a infiintat societatea.
Imputernicitii mandatati vor reprezenta interesele capitalului de stat pina la aplicarea prevederilor <>art. 39 din Legea nr. 58/1991 privind privatizarea societatilor comerciale.

CAP. 5
Consiliul de administratie

ART. 18
Organizare
Societatea pe actiuni este administrata de catre consiliul de administratie compus din trei administratori, alesi de adunarea generala a actionarilor pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realesi pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de actionari.
Cind se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Adunarea generala a actionarilor va alege ca nou administrator o persoana indicata de acelasi actionar care a desemnat pe predecesorul sau. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va fi egala cu perioada care a ramas pina la expirarea mandatului predecesorului sau.
Sint incompatibile cu calitatea de membru al consiliului de administratie, al comisiei de cenzori si de director, persoanele care, potrivit legii, sint incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare de mita, precum si pentru alte infractiuni prevazute de lege referitor la societatile comerciale.
Pina la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte persoane fizice sau juridice, consiliul de administratie al societatii comerciale va fi numit de imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat, cu acordul Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
Consiliul de administratie este condus de un presedinte.
Componenta consiliului de administratie si desemnarea membrilor acestuia se stabilesc de adunarea generala a actionarilor.
La prima sedinta, consiliul de administratie alege, dintre membrii sai, un presedinte si un vicepresedinte.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul societatii ori de cite ori este nevoie, la convocarea unuia dintre membrii sai. El este prezidat de presedinte, iar in lipsa acestuia, de vicepresedinte. Presedintele numeste un secretar, fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin 2 dintre membrii consiliului de administratie si deciziile se iau cu votul acestora.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc, conform ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte, cu cel putin 15 zile inainte. Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie. Procesul-verbal se semneaza de persoana care a prezidat sedinta si de secretarul care l-a intocmit.
In relatiile cu tertii, societatea este reprezentata de catre presedintele consiliului de administratie pe baza si in limitele imputernicirilor date de adunarea generala a actionarilor sau, in lipsa lui, de catre vicepresedinte. Cel ce reprezinta societatea semneaza actele care o angajeaza fata de terti.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este legal si legat de administrarea societatii, in interesul acesteia, in limita drepturilor care li se confera.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la dispozitia actionarilor si comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele societatii.
Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar, dupa caz, fata de societate, pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau abateri de la dispozitiile legale, de la statut sau pentru greseli in administrarea societatii. In astfel de situatii, ei vor putea fi revocati prin hotarirea adunarii generale.
ART. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) angajeaza si concediaza personalul si stabileste drepturile si obligatiile acestora;
b) stabileste indatoririle si responsabilitatile personalului societatii pe compartimente;
c) aproba operatiunile de cumparare si vinzare de bunuri, potrivit competentelor acordate;
e) stabileste tactica si strategia de marketing;
f) aproba incheierea sau rezilierea contractelor, potrivit competentelor aprobate;
g) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului economico-financiar, raportul cu privire la activitatea societatii, bilantul si contul de profit si pierderi pe anul precedent, precum si proiectul de program de activitate si proiectul de buget al societatii pe anul in curs;
h) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a actionarilor.

CAP. 6
Gestiunea societatii

ART. 20
Comisia de cenzori
Gestiunea societatii este controlata de actionari si de comisia de cenzori formata din trei membri care trebuie sa fie asociati, cu exceptia cenzorilor contabili. Cenzorii se aleg in adunarea generala a actionarilor.
In perioada in care statul este actionar unic, cenzorii sint reprezentanti ai Ministerului Finantelor.
Adunarea generala alege, de asemenea, acelasi numar de cenzori supleanti, care vor inlocui, in conditiile legii, pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societatii, situatia patrimoniului, a profitului si a pierderilor. Comisia de cenzori are urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului economico-financiar verifica gospodarirea fondurilor fixe si a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa si registrele de evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor constatate;
b) la incheierea exercitiului economico-financiar controleaza exactitatea inventarului, a documentelor si a informatiilor prezentate de consiliul de administratie asupra conturilor societatii, a bilantului si a contului de profit si pierderi, prezentind adunarii generale a actionarilor un raport scris;
c) la lichidarea societatii controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul sau de vedere la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului societatii.
Comisia de cenzori se intruneste la sediul societatii si ia decizii in unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se inainteaza adunarii generale.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generala extraordinara a actionarilor, daca aceasta nu a fost convocata de consiliul de administratie, in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv (cu exceptia primilor 2 ani de la constituirea societatii) sau ori de cite ori considera necesar pentru alte situatii privind incalcarea dispozitiilor legale si statutare.
Atributiile si modul de functionare a comisiei de cenzori, precum si drepturile si obligatiile cenzorilor se completeaza cu dispozitiile legale in acest sens.
Cenzorii si cenzorii supleanti se numesc pe o perioada de maximum 3 ani si pot fi realesi; numarul cenzorilor trebuie sa fie impar.
Sint incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intra sub incidenta art. 18 alin. 3, precum si cei care sint rude sau afini pina la al patrulea grad cu administratorii, cei care primesc, sub orice forma, pentru alte functii decit aceea de cenzor, un salariu sau o remuneratie de la administratori sau de la societate.

CAP. 7
Activitatea societatii

ART. 21
Exercitiul economico-financiar
Exercitiul economico-financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu incepe la data constituirii societatii.
ART. 22
Personalul societatii
Personalul de conducere al societatii si cenzorii sint alesi de adunarea generala a actionarilor. In perioada cit statul este actionar unic, personalul de conducere si cenzorii vor fi numiti de imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat, cu acordul ministerului de resort.
Restul personalului este angajat de catre directorul general al societatii comerciale.
Salarizarea personalului se face conform legislatiei in vigoare.
Plata salariilor, a impozitelor pe acestea si a cotei de asigurari sociale se va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile societatii sint stabilite de catre consiliul de administratie sau de catre directorul general al societatii.
ART. 23
Amortizarea fondurilor fixe
Amortizarea fondurilor fixe se determina si se utilizeaza in conditiile prevazute de lege.
ART. 24
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea va tine evidenta contabila, in lei, va intocmi anual bilantul si contul de profit si pierderi, avind in vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor.
Bilantul si contul de profit si pierderi vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, conform legii.
ART. 25
Calculul si repartizarea profitului
Profitul impozabil se stabileste in conditiile legii si se reflecta in bilantul contabil.
Profitul ramas dupa plata impozitului pe profit se repartizeaza conform prevederilor legale.
Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de societate, in conditiile legii, in cel mult 2 luni de la aprobarea bilantului contabil de catre adunarea generala a actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va analiza cauzele si va actiona in consecinta.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu aportul la capital si in limitele capitalului subscris.
ART. 26
Registrele societatii
Societatea va tine registrele prevazute de lege.

CAP. 8
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii

ART. 27
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformata in alta forma de societate prin hotarirea adunarii generale a actionarilor.
Noua societate va indeplini formalitatile legale de inregistrare si publicitate cerute la infiintarea societatilor.
ART. 28
Dizolvarea societatii
Urmatoarele situatii duc la dizolvarea societatii:
- imposibilitatea realizarii obiectului social;
- falimentul;
- pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat fondul de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea capitalului sau reducerea lui la suma ramasa;
- numarul de actionari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni;
- la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si consecintele lor dureaza mai mult de 8 luni, iar adunarea generala a actionarilor constata ca functionarea societatii nu mai este posibila;
- in orice alte situatii, pe baza hotaririi adunarii generale a actionarilor, luata in unanimitate.
Dizolvarea societatii comerciale trebuie sa fie inscrisa in Registrul comertului si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
ART. 29
Lichidarea societatii
In caz de dizolvare, societatea va fi lichidata.
Lichidarea societatii si repartizarea patrimoniului se fac in conditiile si cu respectarea procedurii prevazute de lege.
ART. 30
Litigii
Litigiile societatii cu persoane fizice sau juridice romane sint de competenta instantelor judecatoresti din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societate si persoanele juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.

CAP. 9
Dispozitii finale

ART. 31
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale referitoare la societatile comerciale.

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016