Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Fondul de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private este constituit şi funcţionează în baza prevederilor Legii nr. 187/2011 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în baza prevederilor prezentului statut.
ART. 2
Activitatea Fondului de garantare este armonizată cu prevederile Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 1/2020 privind pensiile ocupaţionale, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 3
În sensul prezentului statut, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) Fondul de garantare - Fondul de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private;
b) A.S.F. - Autoritatea de Supraveghere Financiară;
c) Legea nr. 187/2011 - Legea nr. 187/2011 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private, cu modificările şi completările ulterioare;
d) personalul - directorul general şi salariaţii.
CAP. II
Statutul juridic şi scopul Fondului de garantare
ART. 4
Fondul de garantare se constituie ca persoană juridică de drept public şi are sediul în municipiul Bucureşti.
ART. 5
Organizarea şi funcţionarea Fondului de garantare se stabilesc prin prezentul statut, aprobat de Consiliul A.S.F. la propunerea Consiliului de administraţie al Fondului de garantare, şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 6
(1) Scopul Fondului de garantare este acela de a garanta drepturile participanţilor şi ale beneficiarilor, după caz, dobândite în cadrul sistemului de pensii private, reglementat şi supravegheat de către A.S.F., potrivit condiţiilor şi în limitele stabilite în Legea nr. 187/2011.
(2) Fondul de garantare compensează pierderile participanţilor şi/sau beneficiarilor la fondurile de pensii private, atât în perioada de acumulare a contribuţiilor, cât şi după deschiderea dreptului la pensie, provenite din incapacitatea administratorilor sau a furnizorilor de pensii de a onora obligaţiile asumate şi asigură plata drepturilor participanţilor ori ale beneficiarilor la fondurile de pensii private, în cazul imposibilităţii asigurării lor de către administratorii sau furnizorii de pensii private, după caz.
(3) Fondul de garantare este organizat astfel încât constituirea, evidenţa şi utilizarea resurselor pentru plata compensaţiei către participanţii fondurilor de pensii facultative să se facă în mod distinct faţă de constituirea, evidenţa şi utilizarea resurselor pentru plata compensaţiei către participanţii fondurilor de pensii administrate privat şi faţă de constituirea, evidenţa şi utilizarea resurselor pentru plata compensaţiei către participanţii fondurilor de pensii ocupaţionale, respectiv pentru perioada de acumulare a contribuţiilor şi perioada de plată a pensiilor, iar resursele pentru plata compensaţiei se gestionează distinct de resursele pentru acoperirea cheltuielilor de administrare şi funcţionare a Fondului de garantare.
(4) Fondul de garantare poate fi administrator special al unui fond de pensii din sistemul de pensii private, conform deciziei A.S.F.
(5) În calitate de administrator special, Fondul de garantare înlocuieşte structura de conducere a administratorului fondului de pensii şi preia temporar activitatea de administrare a fondului de pensii.
CAP. III
Administrarea şi conducerea
ART. 7
(1) Fondul de garantare este administrat de un consiliu de administraţie, compus din:
a) un membru, desemnat de către A.S.F., având funcţia de preşedinte al Consiliului de administraţie;
b) un membru numit de Asociaţia pentru Pensiile Administrate Privat din România;
c) un membru numit de Ministerul Finanţelor.
(2) Condiţiile care trebuie îndeplinite de persoanele numite în calitatea de membri ai Consiliului de administraţie, numirea, încetarea calităţii de membru şi revocarea sunt cele prevăzute de Legea nr. 187/2011.
ART. 8
(1) Consiliul de administraţie al Fondului de garantare se întâlneşte cel puţin o dată pe lună, în şedinţă ordinară.
(2) Consiliul de administraţie al Fondului de garantare poate fi convocat în şedinţă extraordinară de către preşedinte sau la cererea a două treimi din membrii Consiliului de administraţie.
(3) Consiliul de administraţie trebuie să fie convocat în scris, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data şedinţei.
(4) Convocarea trebuie să conţină ordinea de zi, data şi documentele supuse discuţiei, precum şi locul de desfăşurare a şedinţei.
(5) Şedinţele vor avea loc la sediul Fondului de garantare sau în orice alt loc unde s-a convenit.
(6) În situaţia în care se solicită decizii urgente, termenul de 5 zile poate fi redus, iar convocarea va fi efectuată prin mijloace electronice.
(7) Consiliul de administraţie deliberează în mod valabil în prezenţa a cel puţin 2 din numărul membrilor săi, din care un membru este preşedintele Consiliului de administraţie.
(8) Deciziile Consiliului de administraţie se iau cu majoritate simplă de voturi din totalul membrilor acestuia.
(9) Procesul-verbal al şedinţei, care conţine ordinea deliberărilor, deciziile luate, numărul de voturi întrunite şi opiniile separate, dacă este cazul, se semnează de către membrii prezenţi la şedinţă.
(10) Pentru îndeplinirea atribuţiilor, Consiliul de administraţie al Fondului de garantare adoptă decizii şi hotărâri, după deliberarea în şedinţe.
CAP. IV
Organizarea internă
ART. 9
Atribuţiile Consiliului de administraţie al Fondului de garantare sunt următoarele:
I. analizează, avizează şi propune Consiliului A.S.F. spre aprobare:
a) statutul Fondului de garantare;
b) structura organizatorică şi a personalului;
c) bugetul de venituri şi cheltuieli al Fondului de garantare;
d) norme cu privire la stabilirea cotei contribuţiei anuale a administratorilor de fonduri şi a furnizorilor de pensii private, autorizaţi de A.S.F., precum şi a plăţii acesteia;
e) norme cu privire la majorarea sau diminuarea contribuţiilor, în conformitate cu art. 17 alin. (4) din Legea nr. 187/2011;
f) norme cu privire la stabilirea contribuţiei majorate, în conformitate cu art. 15 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 187/2011;
g) raportul anual de activitate şi situaţiile financiare anuale, însoţite de raportul de audit;
h) strategia anuală privind resursele financiare ale Fondului de garantare, care are ca obiective principale minimizarea riscului şi lichiditatea plasamentelor, iar ca obiectiv complementar randamentul acestora. Criteriile de selectare a plasamentelor vor fi cuantificate şi ierarhizate în funcţie de aceste 3 obiective;
i) calculul contribuţiei anuale şi majorarea acesteia, după caz;
j) procedurile şi mecanismele adecvate de control intern şi audit intern;
II. analizează şi aprobă:
a) numirea şi eliberarea din funcţie a membrilor conducerii executive;
b) propuneri cu privire la modalităţile, plafoanele maxime, termenele şi condiţiile de plasare a resurselor financiare, stabilite în cadrul strategiei anuale privind Fondul de garantare;
c) raportul cu privire la selectarea auditorului financiar pe bază de licitaţie;
d) reglementări şi proceduri interne elaborate de Fondul de garantare în aplicarea Legii nr. 187/2011;
III. exercită orice alte sarcini prevăzute de legislaţia în vigoare sau primite de la Consiliul A.S.F.;
IV. aplică sancţiunile prevăzute de lege, în situaţia în care administratorii de fonduri şi furnizorii de pensii private nu îşi îndeplinesc obligaţiile prevăzute de Legea nr. 187/2011 şi de reglementările emise în aplicarea acesteia.
ART. 10
Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului de garantare are următoarele atribuţii:
a) reprezintă Fondul de garantare în raport cu A.S.F., administratorii de fonduri şi furnizorii de pensii private, ministerele şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, autorităţi ale administraţiei publice locale, alte persoane fizice şi juridice, române sau străine, precum şi în faţa instanţelor judecătoreşti şi arbitrale;
b) stabileşte ordinea de zi şi convoacă Consiliul de administraţie, în conformitate cu prevederile legii;
c) conduce lucrările şedinţelor Consiliului de administraţie al Fondului de garantare;
d) solicită directorului general prezentarea materialelor ce constituie obiectul ordinii de zi;
e) face propuneri de numire în funcţie a membrilor conducerii executive;
f) încheie cu directorul general un contract de mandat; în cazul în care directorul general este numit dintre salariaţii Fondului de garantare, contractul individual de muncă este suspendat pe perioada exercitării mandatului;
g) exercită orice alte sarcini în aplicarea prevederilor legale.
ART. 11
(1) Pentru asigurarea conducerii executive a activităţii Fondului de garantare, Consiliul de administraţie numeşte, prin decizie, directorul general, cu avizul A.S.F.
(2) Directorul general al Fondului de garantare duce la îndeplinire hotărârile şi deciziile Consiliului de administraţie al Fondului de garantare şi informează asupra modului de îndeplinire a acestora.
(3) Directorul general al Fondului de garantare are următoarele atribuţii:
a) propune Consiliului de administraţie al Fondului de garantare, spre avizare, respectiv spre aprobare, documentele prevăzute la art. 10 pct. I şi II din Legea nr. 187/2011;
b) aprobă informările şi rapoartele privind activitatea Fondului de garantare;
c) asigură plasarea resurselor financiare ale Fondului de garantare, urmărind minimizarea riscului şi lichiditatea plasamentelor, ca obiective principale, precum şi randamentul plasamentului, ca obiectiv complementar, potrivit strategiei anuale aprobate de Consiliul A.S.F. şi hotărârilor Consiliului de administraţie al Fondului de garantare, care va fi informat trimestrial asupra aplicării strategiei anuale;
d) asigură efectuarea investiţiilor prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat, cu respectarea reglementărilor în vigoare şi în limita plafoanelor aprobate;
e) încheie, modifică şi desface, în condiţiile legii, contractele individuale de muncă ale salariaţilor Fondului de garantare;
f) aprobă cererile cu privire la informaţiile solicitate A.S.F. sau administratorilor de fonduri şi furnizorilor de pensii private, necesare funcţionării în bune condiţii a Fondului de garantare;
g) angajează cheltuielile legate de funcţionarea Fondului de garantare, în limita prevederilor bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat;
h) asigură organizarea şi exercitarea auditului intern, în conformitate cu normele proprii;
i) încheie contracte de servicii de asistenţă şi de consultanţă de specialitate cu persoane fizice şi juridice române şi străine;
j) îndeplineşte orice altă atribuţie care îi revine în aplicarea prevederilor legale ori dată în sarcina sa de către Consiliul de administraţie al Fondului de garantare.
(4) Pe perioada absenţei directorului general al Fondului de garantare, acesta poate delega din atribuţiile sale personalului din subordine, astfel încât să se asigure continuarea activităţilor Fondului de garantare. Competenţele care pot fi delegate sunt prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare al Fondului de garantare.
(5) Directorul general este numit pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit o singură dată.
(6) Directorul general al cărui mandat a expirat îşi păstrează această calitate până la numirea succesorului său.
ART. 12
Compartimentele funcţionale şi atribuţiile personalului sunt prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare al Fondului de garantare.
ART. 13
(1) Activitatea salariaţilor Fondului de garantare se desfăşoară în baza contractelor individuale de muncă, cărora li se anexează fişa postului, în care se detaliază atribuţiile acestora.
(2) Activitatea personalului contractant se desfăşoară pe baza contractelor de mandat, încheiate în baza Codului civil, în care se detaliază atribuţiile acestora.
CAP. V
Principii de bună guvernanţă în activitatea Fondului de garantare
ART. 14
(1) Fondul de garantare este o instituţie independentă, a cărei activitate nu se supune influenţelor politice sau din sectorul pensiilor private.
(2) Membrii Consiliului de administraţie al Fondului de garantare nu trebuie să deţină în cadrul vreunei societăţi de pensii calitatea de angajat sau de director, membru al consiliului de administraţie, al comitetului de supraveghere ori al directoratului.
ART. 15
Fondul de garantare are autonomie şi independenţă financiară:
a) finanţarea necesară pentru îndeplinirea atribuţiilor Fondului de garantare este asigurată potrivit Legii nr. 187/2011;
b) Fondul de garantare îşi acoperă cheltuielile curente aferente activităţilor desfăşurate în condiţiile şi limitele prevăzute, potrivit Legii nr. 187/2011.
ART. 16
Activitatea curentă a Fondului de garantare este condusă pe baza reglementărilor interne, conform Legii nr. 187/2011.
ART. 17
(1) Transparenţa activităţii Fondului de garantare este asigurată prin:
a) situaţiile financiare anuale auditate ale Fondului de garantare, împreună cu raportul auditorului financiar;
b) raportul anual de activitate.
(2) Raportul anual de activitate, împreună cu situaţiile financiare anuale, aprobate de Consiliul A.S.F., precum şi raportul auditorului financiar vor fi publicate pe pagina de internet a Fondului de garantare şi a A.S.F., până cel târziu la data de 15 iunie din anul următor încheierii exerciţiului financiar.
ART. 18
Activitatea compartimentelor de specialitate ale Fondului de garantare este supusă auditului intern.
ART. 19
(1) Orice document care angajează răspunderea Fondului de garantare trebuie să aibă două semnături ale persoanelor de conducere, iar în lipsa acestora, ale persoanelor delegate în acest sens.
(2) Orice tranzacţie (vânzare/cumpărare) care depăşeşte echivalentul în lei la data efectuării acesteia a 5.000 euro se face numai cu aprobarea scrisă a Consiliului de administraţie.
CAP. VI
Protecţia legală a Fondului de garantare, a personalului şi a organelor sale de administrare şi de conducere
ART. 20
Fondul de garantare nu poate fi declarat în stare de faliment.
CAP. VII
Relaţii instituţionale
ART. 21
Fondul de garantare stabileşte relaţii de colaborare cu schemele de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private din alte state, asociaţii profesionale naţionale sau internaţionale, precum şi cu organisme multinaţionale sau regionale de profil.
ART. 22
Fondul de garantare poate încheia acorduri şi înţelegeri bilaterale şi/sau multilaterale.
CAP. VIII
Dispoziţii finale
ART. 23
Dizolvarea, încetarea activităţii ori modificarea obiectului de activitate al Fondului de garantare se poate face numai prin lege.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului de Garantare
a Drepturilor din Sistemul de Pensii Private,
Dorel Mihai Paraschiv
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: