Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Conţinut de ORDINUL nr. 81 din 23 februarie 2006, publicat în Monitorul Oficial nr. 244 din 17 martie 2006.
──────────
ART. 1
Organismul naţional de acreditare este o asociaţie înfiinţată conform prevederilor art. 6 pct. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 38/1998 privind activitatea de acreditare a laboratoarelor şi organismelor pentru evaluarea conformităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 245/2002, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare ordonanţă.
ART. 2
Asociaţia prevăzută la art. 1 este denumită RENAR, în condiţiile recunoaşterii acesteia ca organism naţional de acreditare de către Ministerul Economiei şi Comerţului.
ART. 3
Organismul naţional de acreditare are sediul central în municipiul Bucureşti.
ART. 4
Durata pentru care se constituie organismul naţional de acreditare este nelimitată.
ART. 5
Scopul organismului naţional de acreditare, denumit în continuare Asociaţia, este de a promova şi dezvolta acreditarea şi evaluarea conformităţii şi de a conferi încredere în competenţa tehnică, imparţialitatea şi independenţa organismelor şi laboratoarelor acreditate de aceasta, prin aplicarea principiilor de bază ale acreditării prevăzute la art. 4 din ordonanţă.
ART. 6
Asociaţia acreditează în domeniul reglementat şi în cel nereglementat laboratoarele şi organismele prevăzute la art. 5 alin. (1) din ordonanţă.
ART. 7
Asociaţia are atribuţiile prevăzute la art. 6 pct. 4 din ordonanţă, în Hotărârea Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea şi notificarea naţională a laboratoarelor de încercări, precum şi a organismelor de certificare şi de inspecţie care realizează evaluarea conformităţii produselor din domeniile reglementate prevăzute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformităţii produselor, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în orice alte reglementări în vigoare care privesc activitatea de acreditare naţională.
ART. 8
În atingerea scopului său Asociaţia are obligaţiile prevăzute la art. 6 pct. 5-12 şi la art. 15 alin. (2) din ordonanţă.
ART. 9
(1) Asociaţia este constituită din membri, persoane juridice, conform prevederilor art. 7 alin. (2) lit. A şi D din ordonanţă.
(2) Membrii Asociaţiei, persoane juridice, sunt reprezentaţi în toate raporturile cu Asociaţia de către persoana care angajează legal membrul persoană juridică sau de către o altă persoană mandatată de reprezentantul legal.
ART. 10
Adunarea generală este structurată pe colegii, conform prevederilor art. 7 alin. (2) lit. B din ordonanţă.
ART. 11
Adunarea generală se convoacă de preşedintele Asociaţiei sau la solicitarea a cel puţin jumătate din numărul membrilor Consiliului director, cu 30 de zile lucrătoare înaintea datei stabilite pentru reuniune.
ART. 12
Membrii Asociaţiei au, în principal, următoarele drepturi:
a) să participe şi să voteze în adunările generale;
b) să aleagă şi să fie aleşi în structurile de conducere ale Asociaţiei;
c) să participe la activităţile Asociaţiei;
d) să îşi exprime opinia în legătură cu activitatea Asociaţiei;
e) să primească informaţii referitoare la activitatea pe plan naţional şi internaţional a Asociaţiei;
f) să aibă acces, cu prioritate, la activităţile de instruire în domeniu;
g) să primească în mod gratuit, pe suport electronic sau tipărit, buletinele informative ale Asociaţiei sau alte materiale de informare difuzate de aceasta;
h) să menţioneze calitatea de membru al Asociaţiei în relaţiile lor oficiale.
ART. 13
Membrii Asociaţiei au, în principal, următoarele obligaţii:
a) să respecte statutul Asociaţiei;
b) să susţină promovarea acreditării naţionale;
c) să sprijine recunoaşterea Asociaţiei la nivel internaţional;
d) să susţină realizarea hotărârilor adunării generale, precum şi a obiectivelor şi activităţilor Asociaţiei;
e) să pună la dispoziţie, la cererea Asociaţiei, informaţii care în mod normal nu au caracter confidenţial;
f) să respecte normele de deontologie în relaţiile cu membrii Asociaţiei şi cu partenerii din afara acesteia;
g) să promoveze şi să susţină o imagine pozitivă a Asociaţiei în relaţiile cu terţii;
h) să achite cotizaţia anuală stabilită pentru membri.
ART. 14
Membrii Asociaţiei care sunt sau deţin entităţi acreditate aparţin exclusiv colegiului organismelor acreditate.
ART. 15
Calitatea de membru al Asociaţiei se pierde în următoarele condiţii:
a) prin dizolvarea Asociaţiei;
b) prin retragere; solicitarea privind retragerea se comunică în scris Consiliului director de către membru;
c) prin excludere, ca urmare a încălcării statutului Asociaţiei; excluderea se realizează la propunerea Consiliului director.
ART. 16
(1) Adunarea generală constituie organul de conducere al Asociaţiei şi cuprinde toţi membrii acesteia.
(2) Adunarea generală se reuneşte o dată pe an în sesiune ordinară şi în sesiuni extraordinare ori de câte ori este necesar.
(3) Adunarea generală se consideră statutară în condiţiile prezenţei a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor Asociaţiei. Dacă se impune o a doua convocare, adunarea generală se consideră statutară indiferent de numărul membrilor prezenţi. A doua convocare se face după minimum 5 zile, dar nu mai mult de 15 zile, de la prima convocare, cu aceeaşi ordine de zi.
(4) Adunarea generală ia decizii cu majoritatea simplă de voturi a membrilor prezenţi.
(5) Aprobarea statutului şi modificarea acestuia se realizează cu votul a cel puţin două treimi din numărul membrilor prezenţi ai Asociaţiei.
ART. 17
Adunarea generală a Asociaţiei are următoarele competenţe:
a) aprobă statutul şi modificările acestuia;
b) aprobă obiectivele şi strategia Asociaţiei;
c) aprobă admiterea de noi membri şi excluderea membrilor;
d) aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli;
e) aprobă raportul anual al Consiliului director şi bilanţul exerciţiului financiar încheiat;
f) aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului director;
g) aprobă codul deontologic al membrilor Asociaţiei;
h) aprobă valorile taxei de înscriere şi cotizaţiei;
i) alege/revocă reprezentanţii ei, din cele patru colegii, în Consiliul director şi dintre aceştia alege/revocă vicepreşedinţii Asociaţiei; vicepreşedintele colegiului autorităţilor este numit conform prevederilor art. 7 alin. (2) lit. E din ordonanţă;
j) alege/revocă preşedintele Asociaţiei şi stabileşte remuneraţia acestuia;
k) alege comisia de cenzori pentru un mandat de 4 ani, o revocă şi stabileşte remuneraţia cenzorilor; unul dintre membrii comisiei de cenzori este propus de Ministerul Economiei şi Comerţului.
ART. 18
Consiliul director este structura organizatorică care asigură conducerea Asociaţiei în perioada dintre reuniunile adunării generale şi este ales pe o perioadă de 4 ani.
ART. 19
(1) Consiliul director este format din 14 membri titulari, dintre care 3 sunt membri de drept. Consiliul director are şi 8 membri supleanţi.
(2) Membrii de drept ai Consiliului director sunt: preşedintele Asociaţiei, preşedintele Asociaţiei de Standardizare din România şi reprezentantul Ministerului Economiei şi Comerţului, care deţine şi funcţia de vicepreşedinte al Asociaţiei din partea colegiului autorităţilor.
(3) Ceilalţi 11 membri titulari ai Consiliului director sunt:
a) 3 reprezentanţi ai colegiului organismelor acreditate;
b) 3 reprezentanţi ai colegiului beneficiarilor;
c) 3 reprezentanţi ai colegiului consumatorilor;
d) 2 reprezentanţi ai colegiului autorităţilor.
(4) Membrii supleanţi se aleg câte 2 pentru fiecare colegiu. Membrii supleanţi participă la întrunirile Consiliului director în situaţia în care nu se poate asigura, din motive întemeiate, reprezentarea în totalitate a colegiului respectiv de către membrii titulari.
(5) Participarea unui membru supleant la lucrările Consiliului director este solicitată de către preşedintele Asociaţiei, în ordinea voturilor obţinute în adunarea generală.
(6) Un membru supleant, la propunerea Consiliului director, poate obţine calitatea de membru titular în cazul retragerii sau excluderii unui membru titular.
(7) Consiliul director este condus de preşedintele Asociaţiei sau, în lipsa acestuia, de unul dintre cei 4 vicepreşedinţi, desemnat de preşedinte.
(8) Directorul general şi preşedintele Consiliului de acreditare sunt invitaţi permanenţi ai Consiliului director, fără drept de vot.
ART. 20
(1) Consiliul director are următoarele atribuţii:
a) aprobă politicile de dezvoltare ale activităţilor Asociaţiei;
b) supraveghează aplicarea politicilor aprobate;
c) numeşte preşedintele şi membrii Consiliului de acreditare pentru un mandat de 4 ani şi îi revocă;
d) aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de acreditare;
e) aprobă criteriile de acreditare;
f) numeşte/revocă directorul general al executivului Asociaţiei, în baza avizului favorabil, prealabil, al ministrului economiei şi comerţului, şi stabileşte remuneraţia acestuia;
g) alege membrii Comisiei de apel pentru un mandat de 4 ani şi îi revocă;
h) analizează şi avizează bugetul de venituri şi cheltuieli al Asociaţiei;
i) analizează trimestrial execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli;
j) aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a executivului Asociaţiei;
k) aprobă constituirea/dizolvarea comitetelor tehnice;
l) propune adunării generale admiterea de noi membri şi/sau excluderea membrilor;
m) numeşte dintre membrii supleanţi ai Consiliului director membri titulari, în situaţia retragerii sau excluderii unor membri titulari, în ordinea voturilor obţinute în adunarea generală;
n) aprobă organigrama şi grila de salarizare a executivului Asociaţiei;
o) aprobă investiţiile mai mari de 10.000 euro;
p) aprobă protocoalele interne şi internaţionale;
q) prezintă adunării generale raportul de activitate pe perioada anterioară, execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil, proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli;
r) propune adunării generale regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului director;
s) propune adunării generale strategiile şi obiectivele Asociaţiei;
t) aprobă tarifele serviciilor specifice practicate de executivul Asociaţiei, cu avizul prealabil al ministrului economiei şi comerţului.
(2) Avizul favorabil prevăzut la alin. (1) lit. f) se păstrează atât timp cât sunt respectate clauzele prevăzute în contractul de management încheiat între directorul general şi reprezentantul Ministerului Economiei şi Comerţului.
ART. 21
Membrii Consiliului director reprezintă şi susţin interesele tuturor membrilor colegiului pe care îl reprezintă.
ART. 22
(1) Consiliul director se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, la solicitarea preşedintelui Asociaţiei sau a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi titulari.
(2) Consiliul director se consideră statutar întrunit în condiţiile prezenţei a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi.
(3) Deciziile Consiliului director se consideră valabile în condiţiile adoptării lor cu majoritatea simplă de voturi a membrilor prezenţi. În caz de egalitate de voturi, deciziile se adoptă în baza votului preşedintelui Asociaţiei; deciziile în legătură cu politica naţională în domeniul acreditării se iau cu respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) lit. E din ordonanţă.
ART. 23
(1) Preşedintele Asociaţiei este ales dintre reprezentanţii membrilor Asociaţiei, pentru un mandat de 4 ani, dar nu mai mult de două mandate consecutive, pe baza îndeplinirii următoarelor cerinţe:
a) să aibă studii superioare tehnice sau economice de lungă durată, încheiate cu licenţă;
b) să cunoască cel puţin o limbă străină de circulaţie internaţională;
c) să aibă abilităţi de reprezentare a Asociaţiei în relaţiile ce decurg din atribuţiile sale.
(2) Preşedintele Asociaţiei are următoarele atribuţii principale:
a) asigură conducerea Consiliului director în calitate de preşedinte al acestuia;
b) reprezintă Asociaţia în relaţiile cu autorităţile şi instituţiile publice din România şi din străinătate;
c) reprezintă Asociaţia în relaţiile cu organizaţiile europene şi internaţionale de profil;
d) reprezintă Asociaţia în Consiliul director al Asociaţiei de Standardizare din România;
e) semnează numirea/revocarea directorului general în baza deciziei Consiliului director şi a avizului favorabil al ministrului economiei şi comerţului.
(3) Preşedintele se revocă în următoarele situaţii:
a) existenţa unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile pentru fapte de natură penală;
b) interzicerea de către instanţa judecătorească a exercitării acestei funcţii;
c) ca urmare a neexercitării funcţiei pe o durată mai mare de 6 luni.
ART. 24
Comisia de apel este constituită din minimum 3 membri. Unul dintre membri este consilierul juridic al Asociaţiei.
ART. 25
Comisia de apel decide asupra modalităţilor de rezolvare a apelurilor.
ART. 26
Comisia de cenzori este formată din 3 membri, dintre care unul trebuie să aibă calitatea de expert contabil.
ART. 27
Comisia de cenzori verifică periodic sau la solicitarea Consiliului director situaţiile privind activitatea economico-financiară a Asociaţiei.
ART. 28
Consiliul de acreditare este format din 5 membri, dintre care unul este preşedintele acestuia.
ART. 29
(1) Membrii Consiliului de acreditare sunt numiţi pe baza criteriilor de competenţă profesională, experienţă în domeniul acreditării şi independenţă faţă de orice posibile presiuni de natură politică, financiară sau de altă natură, care ar putea influenţa deciziile referitoare la acreditare, inclusiv acordarea, menţinerea, extinderea, restrângerea, suspendarea şi retragerea acreditării.
(2) Consiliul de acreditare este convocat de preşedintele acestuia. Deciziile Consiliului de acreditare se iau în condiţiile prezenţei preşedintelui acestuia şi a cel puţin 3 membri.
ART. 30
(1) Consiliul de acreditare analizează dosarele de acreditare întocmite de executivul Asociaţiei şi ia deciziile referitoare la acreditare, inclusiv acordarea, menţinerea, extinderea, restrângerea, suspendarea şi retragerea acreditării.
(2) Consiliul de acreditare poate solicita expertize tehnice în legătură cu propunerile privind acreditarea.
(3) Decizia Consiliului de acreditare se ia cu majoritatea simplă de voturi a membrilor prezenţi. În cazul în care este paritate de voturi, votul preşedintelui Consiliului de acreditare este hotărâtor.
(4) Preşedintele Consiliului de acreditare semnează certificatul de acreditare în numele Consiliului de acreditare, împreună cu directorul general.
ART. 31
(1) Directorul general asigură conducerea executivului Asociaţiei.
(2) Directorul general este numit pe baza îndeplinirii cerinţelor de competenţă profesională şi managerială, precum şi a criteriului de independenţă faţă de orice posibile presiuni comerciale, financiare sau de altă natură, care ar putea afecta activităţile şi obiectivele Asociaţiei.
(3) Cerinţele de competenţă profesională şi managerială prevăzute la alin. (2) sunt:
a) studii superioare tehnice sau economice, de lungă durată, încheiate cu licenţă;
b) cunoaşterea cel puţin a unei limbi străine de circulaţie internaţională;
c) experienţă de minimum 3 ani în domeniul evaluării conformităţii;
d) experienţă de minimum 5 ani ca manager.
(4) Criteriile de independenţă prevăzute la alin. (2) sunt cele din Ghidul EA - 3/08 din 2004.
(5) Directorul general, rudele şi afinii lui de gradul II nu pot fi acţionari, asociaţi sau colaboratori ai entităţilor acreditate.
ART. 32
(1) Directorul general are următoarele competenţe principale:
a) asigură conducerea operativă a executivului Asociaţiei şi răspunde de întreaga activitate a acestuia;
b) decide cu privire la angajarea, promovarea, numirea şi demiterea personalului executivului Asociaţiei;
c) semnează certificatul de acreditare în numele executivului Asociaţiei împreună cu preşedintele Consiliului de acreditare;
d) reprezintă şi angajează Asociaţia în relaţiile cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi din străinătate;
e) reprezintă Asociaţia în relaţiile cu autorităţile şi instituţiile publice din România, cu privire la activitatea de acreditare;
f) reprezintă Asociaţia în relaţiile cu organizaţiile europene şi internaţionale, cu privire la activitatea de acreditare;
g) prezintă raportul de activitate la fiecare consiliu director;
h) poate delega parţial şi temporar competenţele sale;
i) propune criteriile de acreditare;
j) propune constituirea şi componenţa comitetelor tehnice.
(2) Directorul general nu poate participa în calitate de evaluator în echipele de evaluare a laboratoarelor şi a organismelor.
ART. 33
(1) Membrii comitetelor tehnice sunt specialişti în domeniul acreditării şi/sau experţi tehnici.
(2) Lista cuprinzând experţii tehnici nominalizaţi pentru evaluarea în domeniile reglementate prevăzute în anexa nr. 1 la Legea nr. 608/2001, cu modificările şi completările ulterioare, se aprobă de autoritatea competentă în domeniu.
(3) Conducerea Comitetului tehnic este asigurată de un preşedinte, numit de către directorul general.
ART. 34
Veniturile Asociaţiei sunt:
a) taxele de înscriere şi cotizaţiile membrilor;
b) veniturile obţinute de Asociaţie prin prestarea de servicii specifice, respectiv:
- acreditarea şi supravegherea laboratoarelor şi organismelor;
– prestarea de servicii de instruire în domeniul acreditării;
– prelucrarea şi diseminarea de informaţii privind acreditarea;
– editarea, publicarea şi difuzarea de documente referitoare la acreditare;
– cesiuni, donaţii şi sponsorizări;
c) fonduri alocate direct sau indirect de Guvern.
ART. 35
Veniturile Asociaţiei sunt destinate exclusiv realizării scopului şi obiectului său de activitate.
ART. 36
În cazul retragerii recunoaşterii de către Ministerul Economiei şi Comerţului, patrimoniul dobândit de Asociaţie prin programe finanţate direct sau indirect de Guvern, precum şi marca naţională de acreditare RENAR revin Ministerului Economiei şi Comerţului.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: