Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
CAP. 1
Denumire, sediu, durata
ART. 1
Organismul naţional de acreditare este o asociaţie înfiinţatã conform prevederilor <>art. 6 pct. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 38/1998 privind activitatea de acreditare a laboratoarelor şi organismelor pentru evaluarea conformitatii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 245/2002 , denumita în continuare ordonanta.
ART. 2
Asociaţia prevãzutã la art. 1 este denumita RENAR, în condiţiile recunoaşterii acesteia ca organism naţional de acreditare de cãtre Ministerul Industriei şi Resurselor.
ART. 3
Organismul naţional de acreditare are sediul central în municipiul Bucureşti.
ART. 4
Durata pentru care se constituie organismul naţional de acreditare este nelimitatã.
CAP. 2
Scop, atribuţii, obligaţii
ART. 5
Scopul organismului naţional de acreditare, denumit în continuare Asociaţia, este de a dezvolta acreditarea şi evaluarea conformitatii şi de a conferi încredere în competenta tehnica, imparţialitatea şi integritatea organismelor şi laboratoarelor acreditate de aceasta, prin aplicarea principiilor de baza ale acreditãrii prevãzute la art. 4 din ordonanta.
ART. 6
Asociaţia acrediteazã în domeniul reglementat şi în cel nereglementat laboratoarele şi organismele prevãzute la art. 5 alin. (1) din ordonanta.
ART. 7
Asociaţia are atribuţiile prevãzute la <>art. 6 pct. 4 din ordonanta, în Hotãrârea Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea şi notificarea nationala a laboratoarelor de încercãri, precum şi a organismelor de certificare şi de inspecţie care realizeazã evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate prevãzute în <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, precum şi în orice alte reglementãri în vigoare care privesc activitatea de acreditare nationala.
ART. 8
În atingerea scopului sau Asociaţia are obligaţiile prevãzute la art. 6 pct. 5-12 din ordonanta.
CAP. 3
Componenta
ART. 9
(1) Asociaţia este constituitã din membri, persoane juridice, conform prevederilor art. 7 alin. (2) lit. A şi D din ordonanta.
(2) Asociaţia poate avea membri de onoare, persoane fizice romane sau strãine, aleşi dintre personalitatile marcante care au avut o contribuţie semnificativã în activitatea de acreditare. Calitatea de membru de onoare se obţine cu aprobarea adunãrii generale a membrilor Asociaţiei.
ART. 10
Adunarea generalã este structuratã pe colegii, conform prevederilor art. 7 alin. (2) lit. B din ordonanta.
ART. 11
Adunarea generalã se convoacã de preşedintele Asociaţiei sau la solicitarea a cel puţin jumãtate din numãrul membrilor Consiliului director, cu 30 de zile lucrãtoare înaintea datei stabilite pentru reuniune.
ART. 12
Membrii Asociaţiei au, în principal, urmãtoarele drepturi:
a) sa participe şi sa voteze în adunãrile generale;
b) sa aleagã şi sa fie aleşi în structurile de conducere ale Asociaţiei;
c) sa participe la activitãţile Asociaţiei;
d) sa îşi exprime opinia în mod direct sau prin reprezentanţi în legatura cu activitatea desfasurata de Asociaţie; membrul care nu poate asigura prezenta sa în adunarea generalã poate solicita unui singur alt membru reprezentarea sa;
e) sa primeascã cu prioritate informaţii privind acreditarea pe plan naţional şi internaţional;
f) sa fie sprijiniti pentru a beneficia, cu prioritate, de activitãţile de documentare şi instruire în domeniu;
g) sa beneficieze de serviciile cu caracter general ale Asociaţiei şi sa primeascã în mod gratuit, pe suport electronic sau tipãrit, buletinele informative ale Asociaţiei sau alte materiale de informare difuzate de cãtre aceasta;
h) sa menţioneze calitatea de membru al Asociaţiei în relaţiile lor oficiale;
i) sa aibã acces la patrimoniul Asociaţiei, cu respectarea prevederilor art. 21 din ordonanta.
ART. 13
Membrii Asociaţiei au, în principal, urmãtoarele obligaţii:
a) sa respecte statutul Asociaţiei;
b) sa susţinã promovarea acreditãrii naţionale;
c) sa sprijine recunoaşterea Asociaţiei la nivel internaţional;
d) sa susţinã realizarea hotãrârilor adunãrii generale, precum şi a obiectivelor şi activitãţilor Asociaţiei;
e) sa punã la dispoziţie, la cererea Asociaţiei, informaţii care în mod normal nu au caracter confidenţial;
f) sa respecte normele de deontologie în relaţiile cu membrii Asociaţiei şi cu partenerii din afarã acesteia;
g) sa promoveze şi sa susţinã o imagine pozitiva a Asociaţiei în relaţiile cu terţii;
h) sa achite cotizatia anuala stabilitã pentru membri; excepţie de la aceasta obligaţie fac membrii de onoare care nu plãtesc cotizatii.
ART. 14
Calitatea de membru al Asociaţiei se pierde în urmãtoarele condiţii:
a) prin dizolvarea Asociaţiei;
b) prin retragere; solicitarea privind retragerea se comunica de cãtre membru consiliului director prin scrisoare recomandatã, cu cel puţin o luna înainte de data retragerii;
c) prin excludere, ca urmare a încãlcãrii statutului Asociaţiei; excluderea se realizeazã la propunerea Consiliului director.
CAP. 4
Organizare
Adunarea generalã a Asociaţiei
ART. 15
(1) Adunarea generalã constituie cel mai înalt forum al Asociaţiei şi cuprinde toţi membrii acesteia.
(2) Adunarea generalã se reuneste o data pe an în sesiune ordinarã şi în sesiuni extraordinare, ori de câte ori este necesar.
(3) Adunarea generalã se convoacã de cãtre preşedintele Asociaţiei sau la solicitarea a cel puţin jumãtate din numãrul membrilor Consiliului director, cu cel puţin 30 de zile înaintea datei stabilite pentru reuniune.
(4) Adunarea generalã se considera statutara în condiţiile prezentei şi reprezentãrii a cel puţin jumãtate plus unu din numãrul membrilor Asociaţiei. Dacã se impune o a doua convocare, adunarea generalã se considera statutara indiferent de numãrul membrilor prezenţi şi reprezentaţi.
(5) Adunarea generalã ia decizii cu majoritatea simpla de voturi a membrilor prezenţi şi reprezentaţi. Un membru are dreptul la un singur vot şi poate reprezenta numai un singur membru absent.
(6) Aprobarea statutului şi modificarea acestuia se realizeazã cu votul a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor Asociaţiei, prezenţi şi reprezentaţi.
ART. 16
Adunarea generalã a Asociaţiei are urmãtoarele competente:
a) aproba statutul şi modificãrile acestuia;
b) aproba obiectivele şi strategia Asociaţiei;
c) aproba admiterea şi ratifica decizia privind excluderea membrilor;
d) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli;
e) aproba raportul anual al Consiliului director şi bilanţul exerciţiului financiar încheiat;
f) aproba regulamentul de funcţionare a Consiliului director;
g) aproba codul deontologic al membrilor Asociaţiei;
h) ia hotãrâri referitoare la patrimoniul Asociaţiei, cu excepţia patrimoniului dobândit prin programe finanţate direct sau indirect de cãtre Ministerul Industriei şi Resurselor;
i) aproba valorile taxei de înscriere şi cotizatiei;
j) alege/revoca reprezentanţii ei, din cele patru colegii, în Consiliul director şi dintre aceştia alege/revoca vicepreşedinţii Asociaţiei; vicepreşedintele colegiului autoritãţilor este numit conform prevederilor art. 7 alin. (2) lit. E din ordonanta;
k) alege/revoca preşedintele Asociaţiei;
l) aproba comisia de cenzori.
Consiliul director
ART. 17
Consiliul director este structura organizatoricã care asigura conducerea Asociaţiei în perioada dintre reuniunile adunãrii generale şi este ales pe o perioada de 4 ani.
ART. 18
(1) Consiliul director este format din 15 membri titulari, dintre care 4 sunt membri de drept. Consiliul director are şi 8 membri supleanţi.
(2) Membrii de drept ai Consiliului director sunt: preşedintele Asociaţiei, preşedintele Asociaţiei de Standardizare din România, preşedintele Consiliului de acreditare şi reprezentantul Ministerului Industriei şi Resurselor, care deţine şi funcţia de vicepreşedinte al Asociaţiei din partea colegiului autoritãţilor.
(3) Ceilalţi 11 membri titulari ai Consiliului director sunt:
a) 3 reprezentanţi ai colegiului organismelor acreditate;
b) 3 reprezentanţi ai colegiului beneficiarilor;
c) 3 reprezentanţi ai colegiului consumatorilor;
d) 2 reprezentanţi ai colegiului autoritãţilor.
(4) Membrii supleanţi se aleg câte doi pentru fiecare colegiu. Membrii supleanţi participa la întrunirile Consiliului director în situaţia în care nu se poate asigura, din motive întemeiate, reprezentarea în totalitate a colegiului respectiv de cãtre membrii titulari.
(5) Participarea unui membru supleant la lucrãrile Consiliului director este solicitatã de cãtre membrul titular care nu poate asigura reprezentarea şi se comunica preşedintelui Asociaţiei în timp util.
(6) Un membru supleant, la propunerea Consiliului director, poate obţine calitatea de membru titular în cazul retragerii sau excluderii unui membru titular.
(7) Consiliul director este condus de preşedintele Asociaţiei şi de 4 vicepreşedinţi, câte unul pentru fiecare colegiu.
(8) Directorul general este invitat permanent al Consiliului director, fãrã drept de vot.
ART. 19
Consiliul director are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) stabileşte politicile, strategiile şi obiectivele Asociaţiei;
b) numeşte/revoca preşedintele şi membrii Consiliului de acreditare;
c) numeşte membrii Comisiei de apel;
d) decide în legatura cu reclamaţiile şi contestaţiile înaintate Consiliului director;
e) numeşte/revoca directorul general în baza avizului favorabil, prealabil, al ministrului industriei şi resurselor;
f) stabileşte bugetul de venituri şi cheltuieli al Asociaţiei;
g) aproba tarifele percepute de Asociaţie pentru serviciile specifice;
h) aproba regulamentul Consiliului de acreditare, regulamentul de funcţionare şi regulamentul de ordine interioarã pentru structura executivã a Asociaţiei, precum şi organigrama acesteia;
i) aproba constituirea/dizolvarea comitetelor tehnice şi preşedinţii acestora;
j) propune adunãrii generale admiterea de noi membri;
k) propune adunãrii generale excluderea membrilor titulari şi supleanţi ai Consiliului director şi/sau a membrilor Asociaţiei, dupã caz;
l) numeşte dintre membrii supleanţi membrii titulari, în situaţia retragerii sau excluderii unor membri titulari.
ART. 20
Membrii Consiliului director reprezintã şi susţin interesele tuturor membrilor colegiului pe care îl reprezintã.
ART. 21
(1) Consiliul director se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, la solicitarea preşedintelui Asociaţiei sau a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor sãi titulari.
(2) Consiliul director se considera statutar întrunit în condiţiile prezentei şi reprezentãrii a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor sãi titulari.
(3) Hotãrârile Consiliului director se considera valabile în condiţiile adoptãrii lor cu majoritatea simpla de voturi a membrilor titulari, prezenţi şi reprezentaţi. În caz de egalitate de voturi hotãrârile se adopta în baza votului preşedintelui Asociaţiei; deciziile în legatura cu politica nationala în domeniul acreditãrii se iau cu respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) lit. E din ordonanta.
Preşedintele Asociaţiei
ART. 22
Preşedintele Asociaţiei are urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigura conducerea Consiliului director în calitate de preşedinte al acestuia;
b) reprezintã Asociaţia în relaţiile cu autoritãţile şi instituţiile publice din România şi din strãinãtate;
c) reprezintã Asociaţia în relaţiile cu organizaţiile europene şi internaţionale de profil;
d) reprezintã Asociaţia în Consiliul director al Asociaţiei de Standardizare din România;
e) semneazã decizia de numire/revocare a directorului general în baza hotãrârii Consiliului director şi a avizului favorabil al ministrului industriei şi resurselor.
Comisia de apel
ART. 23
Comisia de apel este constituitã din minimum 3 membri. Unul dintre membri trebuie sa fie consilierul juridic al Asociaţiei. Ceilalţi 2 membri sunt aleşi dintre membrii titulari ai Consiliului director.
ART. 24
Comisia de apel analizeazã şi propune Consiliului director modalitãţile de rezolvare a reclamatiilor în legatura cu activitatea Asociaţiei şi a contestaţiilor referitoare la deciziile privind neacordarea, suspendarea sau retragerea acreditãrii.
Comisia de cenzori
ART. 25
Comisia de cenzori este formatã din 2 membri, dintre care unul trebuie sa aibã calitatea de expert contabil.
ART. 26
Comisia de cenzori verifica periodic sau la solicitarea Consiliului director situaţiile privind activitatea economico-financiarã a Asociaţiei.
Consiliul de acreditare
ART. 27
Consiliul de acreditare este format din preşedintele Consiliului de acreditare, 4 membri titulari şi 4 membri supleanţi. Fiecare colegiu va fi reprezentat în Consiliul de acreditare printr-un membru titular şi un membru supleant.
ART. 28
Membrii Consiliului de acreditare sunt numiţi pe baza criteriilor de competenta profesionalã, experienta în domeniul acreditãrii şi independenta fata de orice posibile presiuni de natura politica, financiarã sau de alta natura, care ar putea influenta deciziile privind acordarea, menţinerea, suspendarea sau retragerea acreditãrii.
ART. 29
(1) Membrul supleant participa la lucrãrile Consiliului de acreditare în situaţia în care membrul titular reprezentant al aceluiaşi colegiu nu poate participa din motive întemeiate.
(2) Participarea unui membru supleant la lucrãrile Consiliului de acreditare este solicitatã de cãtre membrul titular care nu poate asigura prezenta sa şi se comunica preşedintelui Consiliului de acreditare în timp util.
(3) Un membru supleant, la propunerea Consiliului director, poate obţine calitatea de membru titular în cazul retragerii sau excluderii unui membru titular.
ART. 30
(1) Consiliul de acreditare analizeazã dosarele de acreditare întocmite de executivul Asociaţiei şi decide cu privire la acordarea, menţinerea, suspendarea sau retragerea acreditãrii laboratoarelor, organismelor de certificare sau de inspecţie, dupã caz.
(2) Consiliul de acreditare poate solicita comitetelor tehnice realizarea de expertize tehnice în legatura cu propunerile privind acreditarea.
(3) Decizia Consiliului de acreditare privind acordarea, menţinerea, suspendarea sau retragerea acreditãrii se ia cu majoritatea simpla de voturi a membrilor titulari prezenţi şi reprezentaţi. Preşedintele Consiliului de acreditare are drept de vot numai în cazul în care, ca urmare a votului exprimat de cãtre membri, nu se poate lua o decizie în sensul acordãrii, menţinerii, suspendãrii sau retragerii acreditãrii.
(4) Preşedintele Consiliului de acreditare semneazã certificatul de acreditare în numele Consiliului de acreditare, împreunã cu directorul general.
Directorul general
ART. 31
(1) Directorul general asigura conducerea structurii executive a Asociaţiei.
(2) Directorul general este numit pe baza îndeplinirii cerinţelor de competenta profesionalã şi managerialã, precum şi a criteriului de independenta fata de orice posibile presiuni comerciale, financiare sau de alta natura, care ar putea afecta activitãţile şi obiectivele Asociaţiei.
ART. 32
(1) Directorul general are urmãtoarele competente principale:
a) asigura conducerea operativã a structurii executive a Asociaţiei şi rãspunde de intreaga activitate a executivului;
b) decide cu privire la angajarea, promovarea, numirea şi demiterea personalului structurii executive a Asociaţiei;
c) semneazã certificatul de acreditare în numele structurii executive a Asociaţiei împreunã cu preşedintele Consiliului de acreditare;
d) reprezintã Asociaţia în relaţiile cu persoanele juridice şi fizice din ţara şi din strãinãtate.
(2) Directorul general nu poate participa în calitate de evaluator în echipele de evaluare a laboratoarelor şi a organismelor.
Comitetele tehnice
ART. 33
(1) Comitetele tehnice se constituie pe domenii tehnice definite, la propunerea Consiliului de acreditare sau a directorului general.
(2) Membrii comitetelor tehnice sunt experţi în domeniile tehnice ale comitetului respectiv.
(3) Lista cuprinzând experţii tehnici, membri ai comitetelor tehnice înfiinţate pentru domeniile reglementate prevãzute în anexa nr. 1 la <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, se aproba de cãtre autoritatea competenta în domeniu. Lista cuprinzând experţii tehnici va include cel puţin un reprezentant al autoritãţii competente respective.
(4) Conducerea Comitetului tehnic este asigurata de un preşedinte, propus de cãtre membrii Comitetului tehnic din rândul acestora, aprobat de Consiliul director.
ART. 34
(1) Comitetele tehnice, prin membrii lor, participa în echipele de evaluare a laboratoarelor ori a organismelor de certificare sau inspecţie, dupã caz, şi realizeazã expertize tehnice la solicitarea Consiliului de acreditare.
(2) Experţii reprezentanţi ai autoritãţii competente participa, la solicitarea acesteia, la evaluarile de supraveghere realizate în legatura cu organismele desemnate sau notificate de cãtre autoritate.
ART. 35
Comitetele tehnice se convoacã la solicitarea directorului general sau a preşedintelui Consiliului de acreditare.
CAP. 5
Venituri
ART. 36
Veniturile Asociaţiei sunt:
a) taxele de înscriere şi cotizaţiile membrilor;
b) veniturile obţinute de cãtre Asociaţie prin prestarea de servicii specifice, respectiv:
- acreditarea şi supravegherea laboratoarelor, a organismelor de certificare şi de inspecţie;
- prestarea de servicii de instruire şi transfer de cunoştinţe în domeniul acreditãrii;
- prelucrarea şi diseminarea de informaţii privind acreditarea;
- editarea, publicarea şi difuzarea de documente referitoare la acreditare;
- cesiuni, donaţii şi sponsorizãri;
c) fonduri alocate direct sau indirect prin programe de asistenta tehnica.
ART. 37
Pentru serviciile specifice prestate de Asociaţie aceasta stabileşte şi încaseazã tarife.
ART. 38
Veniturile Asociaţiei sunt destinate exclusiv realizãrii scopului şi obiectului sau de activitate.
CAP. 6
Dizolvare
ART. 39
(1) Dizolvarea Asociaţiei se poate decide numai de cãtre adunarea generalã extraordinarã, convocatã în mod special în acest scop, în condiţiile prevãzute în <>Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii.
(2) Preşedintele Asociaţiei îl va informa pe ministrul industriei şi resurselor cu privire la propunerea de dizolvare a Asociaţiei, cu cel puţin 90 de zile anterior datei de convocare a adunãrii generale extraordinare pentru dizolvare.
ART. 40
În cazul dizolvãrii sau retragerii recunoaşterii de cãtre Ministerul Industriei şi Resurselor, patrimoniul dobândit de Asociaţie prin programe finanţate direct sau indirect de Ministerul Industriei şi Resurselor, precum şi marca nationala de acreditare RENAR se transfera direct altei asociaţii recunoscute.
-------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: