Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 6 iulie 2006  privind managementul de caz in domeniul protectiei drepturilor copilului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 6 iulie 2006 privind managementul de caz in domeniul protectiei drepturilor copilului

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA DREPTURILOR COPILULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 637 din 24 iulie 2006

In sensul prezentelor standarde, managementul de caz, aplicat in domeniul protectiei drepturilor copilului, reprezinta o metoda de coordonare a tuturor activitatilor de asistenta sociala si protectie speciala desfasurate in interesul superior al copilului de catre profesionisti din diferite servicii sau institutii publice si private.
Standardele minime obligatorii prezente sunt complementare tuturor celorlalte standarde minime obligatorii din domeniul protectiei drepturilor copilului. In consecinta, indicatorii din documentul prezent se verifica de catre inspectori odata cu cei prevazuti in celelalte standarde aprobate.

Definitii

Managerul de caz (MC) este profesionistul care, indeplinind conditiile mentionate de prezentele standarde, asigura coordonarea activitatilor de asistenta sociala si protectie speciala desfasurate in interesul superior al copilului, avand drept scop principal elaborarea si implementarea:
a) planului individualizat de protectie (PIP) pentru copiii separati de familie, prevazut de <>art. 53 din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului;
b) planului de recuperare pentru copiii cu dizabilitati, prevazut de <>art. 21 din Hotararea de Guvern nr. 1437/2004 privind organizarea si metodologia de functionare a comisiei pentru protectia copilului; pentru copiii cu dizabilitati din familie, managerii de caz (cu precadere din cadrul serviciului evaluare complexa) completeaza planul de recuperare atat pentru cei care necesita incadrare intr-un grad de handicap, cat si pentru cei care necesita orientare scolara/ profesionala sau care necesita ambele actiuni; pentru copiii cu dizabilitati aflati in protectie speciala, respectiv copii plasati in familia largita, familia substitutiva (familii de plasament si asistent maternal) sau in servicii rezidentiale, managerii de caz completeaza planul individualizat de protectie care il contine pe cel de recuperare;
c) planului de reabilitare si/sau reintegrare sociala pentru copiii abuzati, neglijati si/sau exploatati, inclusiv victime ale traficului, exploatarii prin munca, exploatarii sexuale in scop comercial; acest plan se intocmeste in baza <>art. 92 din Legea nr. 272/2004 , precum si a prevederilor <>Hotararei de Guvern nr. 1295/2004 privind aprobarea Planului national de actiune pentru prevenirea si combaterea traficului de copii; pentru copiii abuzati, neglijati si/sau exploatati, inclusiv victime ale traficului, care raman in familie, managerii de caz (cu precadere din cadrul compartimentul de interventie in situatii de abuz, neglijare, trafic si migratiune prevazut in <>Hotararea de Guvern nr. 1434/2004 privind atributiile si Regulamentul-cadru de organizare si functionare a Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului) completeaza planul de reabilitare si/sau reintegrare sociala; pentru copiii abuzati, neglijati si/sau exploatati aflati in protectie speciala, inclusiv copii refugiati, managerii de caz completeaza planul individualizat de protectie care il contine pe cel de reabilitare si/sau reintegrare sociala.
MC este numit, in scris, de catre directorul adjunct cu atributii in domeniul protectiei copilului al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului (DGASPC) si poate sa fie angajat al acesteia, al unui organism privat acreditat (OPA) sau al unor forme independente de exercitare a profesiei de asistent social recunoscute de lege. Cu acest scop, directorul adjunct cu atributii in domeniul protectiei copilului al DGASPC va avea la dispozitie o lista cu toti managerii de caz de pe plan judetean/ al sectorului municipiului Bucuresti, cu coordonatele acestora.
In indeplinirea atributiilor sale, MC colaboreaza cu responsabilii de caz din protectia speciala si din centrele maternale:

■ Responsabilii de caz din protectie speciala sunt profesionistii din cadrul serviciilor rezidentiale (cu exceptia centrelor maternale) care, indeplinind conditiile mentionate de prezentele standarde, prin delegarea atributiilor de catre MC, asigura coordonarea activitatilor legate de elaborarea si implementarea tuturor programelor de interventie specifica (PIS); in indeplinirea atributiilor lor, responsabilii de caz din protectia speciala colaboreaza cu profesionistii care elaboreaza si implementeaza PIS numiti generic responsabili de PIS, acestia putand fi din cadrul serviciilor aflate in protectia copilului (de ex. centre specializate de consiliere, servicii pentru dezvoltarea deprinderilor de viata, centre de reintegrare in familie) sau in alte domenii (de ex. sanatate, educatie);

■ Responsabilii de caz din centrele maternale sunt profesionistii din cadrul acestor centre care, indeplinind conditiile mentionate de prezentele standarde, prin delegarea atributiilor de catre MC, asigura coordonarea activitatilor legate de elaborarea si implementarea programelor personalizate de interventie.

Responsabilul de caz prevenire este profesionistul care, indeplinind conditiile mentionate de prezentele standarde, asigura coordonarea activitatilor de asistenta sociala desfasurate in interesul superior al copilului din familie, avand drept scop principal elaborarea si implementarea planului de servicii pentru prevenirea separarii copilului de familie. Responsabilul de caz prevenire este angajat al serviciului public de asistenta sociala (SPAS). In cazul comunelor, acesta este persoana cu atributii in asistenta sociala daca indeplineste conditiile mentionate de prezentele standarde. In cazul sectoarelor municipiului Bucuresti, acesta este angajat al DGASPC.
Responsabilul de caz prevenire beneficiaza de coordonare metodologica din partea unui manager de caz, dar nu este subordonat acestuia. Cu acest scop, directorul adjunct cu atributii in domeniul protectiei copilului al DGASPC va numi, in scris, managerii de caz care asigura coordonare metodologica si pentru care responsabili de caz, urmarindu-se o distribuire teritoriala echitabila, in functie de incarcatura si natura cazurilor.
In indeplinirea atributiilor lor, responsabilii de caz prevenire colaboreaza cu profesionistii care elaboreaza si implementeaza programele personalizate pentru copii in cadrul serviciilor de prevenire (de ex. program personalizat de interventie in centrele de zi, program personalizat de consiliere in centrele de consiliere) profesionisti numiti generic responsabili de interventie.
Standardele minime obligatorii (SMO) sunt grupate pe urmatoarele arii de interes:

Utilizarea metodei managementului de caz
1. Conditiile de utilizare a metodei
2. Etapele managementului de caz
3. Identificarea, evaluarea initiala si preluarea cazului
4. Evaluarea detaliata/ complexa
5. Echipa multidisciplinara
6. Planul individualizat de protectie si planul de servicii
7. Monitorizare si re-evaluare
8. Monitorizarea post-servicii si inchiderea cazului

Managerul de caz si Responsabilul de caz prevenire
9. Recrutare si angajare
10. Rolul si locul managerului de caz, respectiv ale responsabilului de caz prevenire
11. Formarea initiala/ de initiere si continua
12. Supervizare


UTILIZAREA METODEI MANAGEMENTULUI DE CAZ

Standardul 1
Conditiile de utilizare a metodei
Managementul de caz este metoda de lucru obligatorie utilizata in domeniul protectiei drepturilor copilului si reprezinta ansamblul de tehnici, proceduri si instrumente de lucru care asigura coordonarea tuturor activitatilor de asistenta sociala si protectie speciala desfasurate in interesul superior al copilului de catre profesionisti din diferite servicii/institutii publice si private.
Rezultat
Prin utilizarea managementului de caz se asigura o interventie multidisciplinara si interinstitutionala organizata, riguroasa, eficienta si coerenta pentru copil, familie/ reprezentant legal si alte persoane importante pentru copil.
Proceduri de implementare a standardului 1
1.1. Toti furnizorii de servicii pentru protectia copilului utilizeaza metoda managementului de caz pentru toti copiii aflati in evidenta lor.
1.2. Furnizorul de servicii asigura resursele (umane, financiare, materiale) necesare desfasurarii optime a managementului de caz in conformitate cu prevederile SMO prezente si ale metodologiilor specifice fiecarui tip de serviciu pe care il ofera.
1.3. In vederea utilizarii corecte a managementului de caz, furnizorul de servicii isi stabileste, impreuna cu coordonatorii serviciilor, criteriile de eligibilitate pentru accesul clientilor la serviciile pe care le ofera (denumite si criterii de admitere), precum si metodologiile si procedurile de lucru caracteristice fiecarui tip de serviciu. Aceste documente se intocmesc pe baza prevederilor SMO corespunzatoare serviciilor respective si ale ghidurilor metodologice aferente si, totodata, pot fi dezvoltate in raport cu practica, experienta si literatura de specialitate.
1.4. Coordonatorii serviciilor se asigura ca aceste documente sunt aduse la cunostinta personalului de specialitate.
1.5. Furnizorul de servicii se asigura ca aceste documente sunt re-evaluate periodic si, dupa caz, revizuite, in functie de cel putin urmatorii factori: nevoile comunitatii, dinamica serviciilor, aparitia modificarilor legislative in domeniu si propunerile facute de catre personalul de specialitate.

Indicatorii pentru Standardul 1
(I)1.1.1. Toti copiii aflati in protectie speciala au desemnat un manager de caz; toti copiii cu dizabilitati aflati in evidenta serviciului de evaluare complexa din cadrul DGASPC au desemnat un manager de caz; toti copiii abuzati, neglijati si/sau exploatati aflati in evidenta DGASPC (semnalare obligatorie confom <>art. 91 din Legea nr. 272/2004 ) au desemnat un manager de caz.
(I)1.1.2. Toti copiii aflati la risc de separare de familie din evidenta SPAS, respectiv a primariilor din comune, au desemnat un responsabil de caz prevenire.
(I)1.2.1. Raportul dintre numarul de cazuri active si numarul MC respecta prevederile prezentelor SMO.
(I)1.2.2. Raportul dintre numarul de cazuri active si numarul responsabililor de caz prevenire respecta prevederile prezentelor SMO.
(I)1.3. Existenta criteriilor de eligibilitate (criterii de admitere), metodologiilor si procedurilor de lucru pentru fiecare serviciu oferit de furnizorii acreditati conform legii. Criteriile de eligibilitate pentru beneficiari se pot referi de ex. la: gradul de complexitate al cazului, tipul si numarul de clienti, nevoile si diversitatea serviciilor etc.
(I)1.4. Personalul din cadrul serviciilor pentru copii cunoaste si aplica prevederile mentionate in aceste documente.
(I)1.5. Periodicitatea re-evaluarilor, numarul de revizuiri si motivatia efectuarii acestora.

Standardul 2
Etapele managementului de caz
Managementul de caz este un proces care implica parcurgerea unor etape interdependente, care sunt aceleasi in solutionarea fiecarui caz in parte.
Rezultat
Managerii de caz si responsabilii de caz prevenire aplica unitar aceleasi proceduri in solutionarea cazurilor, indiferent de institutia in care activeaza, pentru rezolvarea optima si eficienta a tuturor aspectelor legate de caz, im beneficiul clientului.
Proceduri de implementare a standardului 2
2.1. Managementul de caz, aplicat in domeniul protectiei drepturilor copilului, implica parcurgerea urmatoarelor etape principale:
a) Identificarea, evaluarea initiala si preluarea cazurilor;
b) Evaluarea detaliata/ complexa a situatiei copilului;
c) Planificarea serviciilor si interventiilor concretizata intr-un plan prevazut in legislatie: PIP, plan de recuperare, plan de reabilitare si/sau reintegrare sociala, PS;
d) Furnizarea serviciilor si interventiilor pentru copil, familie/ reprezentant legal si alte persoane importante pentru copil;
e) Monitorizarea si re-evaluarea periodica a progreselor inregistrate, deciziilor si interventiilor specializate;
f) Inchiderea cazului.
2.2. Activitatile desfasurate in cadrul acestor etape se bazeaza pe principiile individualizarii si personalizarii, precum si pe implicarea activa (consultare si participare) a copilului si familiei/ reprezentantului legal.
2.3. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire asigura derularea acestor etape pentru toti copiii aflati in evidenta furnizorilor de servicii si inregistreaza toate informatiile in dosarul copilului.
2.4. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire foloseste metodele si instrumentele specifice pentru documentarea cazului cerute de lege si cele recomandate de catre Colegiul National al Asistentilor Sociali din Romania.

Indicatorii pentru Standardul 2
(I)2.1.-2.2. Dosarul copilului: decizia de intrare a copilului in sistem, raportul de evaluare initiala, PIP/ PS/ alte planuri prevazute in legislatie, rapoarte de monitorizare/ evaluare, decizia de inchidere a cazului.
(1)2.3. Fisa de post a MC, respectiv fisa de post a responsabilului de caz prevenire.
(1)2.4. Furnizorul de servicii are prevazute in regulamentele serviciilor utilizarea documentelor si a instrumentelor de lucru, precum si modalitatile de inregistrare a datelor si informatiilor despre copil si familie/ reprezentant legal.

Standardul 3
Identificarea, evaluarea initiala si prelucrarea cazurilor
Evaluarea initiala a situatiei copilului se realizeaza in maxim 72 de ore de la inregistrarea solicitarii/ sesizarii, cu exceptia situatiilor de urgenta cand se realizeaza in cel mai scurt timp pasibil dar nu mai mult de o ora.
Rezultat
Evaluarea initiala a situatiei copilului confirma sau infirma, in cel mai scurt timp, existenta unui caz pentru sistemul de protectie a copilului.
In situatiile in care copilul se afla la risc de separare de familie, evaluarea initiala a situatiei copilului confirma sau infirma in cel mai scurt timp, existenta unui caz pentru SPAS, respectiv persoanele cu atributii in asistenta sociala.
Proceduri de implementare a standardului 3
3.1. Furnizorul de servicii trebuie sa elaboreze proceduri de identificare, inregistrare, evaluare initiala, preluare si repartizare a cazurilor, precum si de desemnare a MC, astfel incat evaluarea initiala a situatiei copilului sa se realizeze in termenul prevazut de SMO prezente. Aceste proceduri sunt in acord cu legislatia in vigoare, inclusiv SMO din domeniul protectiei drepturilor copilului si sunt aplicate la nivelul DGASPC de catre serviciul de evidenta intrari-iesiri a cazurilor (SEI).
SPAS, respectiv primariile din comune, precum, si DGASPC de la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti trebuie sa elaboreze proceduri de identificare, inregistrare, evaluare initiala, preluare si repartizare a cazurilor, precum si de desemnare a responsabililor de caz prevenire, astfel incat evaluarea initiala a situatiei copilului sa se realizeze in termenul prevazut de SMO prezente, inclusiv pentru situatiile de urgenta.
3.2. Identificarea cazurilor se realizeaza prin cel putin una din urmatoarele situatii: a) solicitare directa din partea copilului si/sau a familiei/ reprezentantului legal, b) referire din partea unei alte institutii, publice sau private, c) semnalare/ sesizare scrisa sau telefonica din partea unor alte persoane decat membrii familiei/ reprezentantul legal si d) autosesizare.
3.3. Toate solicitarile directe, referirile, semnalarile si autosesizarile de la nivelul DGASPC sunt inregistrate de catre SEI in sistemul informatizat de monitorizare a cazurilor (CMTIS).
Toate solicitarile directe, referirile, semnalarile si autosesizarile cu privire la copiii aflati in diferite situatii in comunitate sunt inregistrate la primarie si sunt repartizate asistentilor sociali din cadrul SPAS, respectiv persoanelor cu atributii in asistenta sociala.
3.4. Evaluarea initiala a situatiilor inregistrate la DGASPC este efectuata de regula de catre SPAS/ persoanele cu atributii in asistenta sociala/ SEI din cadrul DGASPC de la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti.
Evaluarea initiala a situatiilor inregistrate la primarie este efectuata de catre SPAS/ persoanele cu atributii in asistenta sociala.
3.5. In situatiile de urgenta, evaluarea initiala se realizeaza de catre echipa mobila de interventie din cadrul telefonului copilului de la DGASPC, care include obligatoriu un asistent social/ psiholog si un lucrator de politie; in situatia in care deplasarea acestei echipe ar presupune mai mult de o ora pana la adresa la care se afla copilul, evaluarea initiala se realizeaza de catre SPAS/ persoanele cu atributii in asistenta sociala/ persoane resursa impreuna cu un lucrator de politie din comunitatea in care se afla copilul. Persoanele resursa reprezinta profesionisti din cadrul serviciilor specializate, publice si private, pentru copiii abuzati, neglijati si/sau exploatati prevazute de lege (centre de consiliere, centre de resursa, centre de primire in regim de urgenta, centre de tranzit). In acest scop, primaria isi va intocmi proceduri cu privire la interventia in cazurile de urgenta, la solicitarea DGASPC, inclusiv modul de colaborare cu persoanele resursa.
3.6. Se intocmeste un raport de evaluare initiala in maxim 24 de ore de la efectuarea evaluarii. Raportul se inainteaza sefului pe linie ierarhica, in baza caruia se confirma sau infirma cazul ca fiind de competenta DGASPC, respectiv a primariei.
3.7. Cazul confirmat si inregistrat la DGASPC este raportat directorului cu atributii in domeniul protectiei copilului din cadrul DGASPC care ii desemneaza un MC, iar in situatia DGASPC de la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti se desemneaza un MC sau, in functie de situatie, un responsabil de caz prevenire.
3.8. In desemnarea managerului de caz, directorul cu atributii in domeniul protectiei copilului din cadrul DGASPC ia in considerare cel putin urmatoarele aspecte: a) numarul de cazuri aflate in responsabilitatea acestuia, b) complexitatea cazuisticii, c) experienta, d) cunoasterea problematicii respective, e) relatia cu copilul si familia si f) colaborarea cu reteaua de servicii si institutii.
3.9. In situatia cazului confirmat si inregistrat la primarie, seful de compartiment care a avizat raportul de evaluare initiala desemneaza responsabilul de caz prevenire.
3.10. Cazul infirmat si inregistrat la DGASPC, daca este necesar, este referit de catre seful SEI catre alte institutii abilitate. Referirea implica realizarea unui document inregistrat si transmis institutiei abilitate, atat direct, cat si prin intermediul clientului, iar in unele situatii si contactarea telefonica a institutiei respective. Documentul scris va contine principalele infomatii despre cazul respectiv.
Cazul infirmat si inregistrat ia primarie, daca este necesar, este referit catre alte institutii abilitate. Referirea se face in acelasi mod mentionat anterior. Toate cazurile care tin de competenta DGASPC sunt referite impreuna cu o copie a raportului de evaluare initiala.
3.11. Continutul raportului de evaluare initiala, precum si decizia luata in baza acestuia (confirmare sau infirmare) se comunica clientilor in maxim 3 zile de la intocmirea acestuia si se consemneaza.

Indicatorii pentru Standardul 3
(I)3.1.1. Existenta procedurilor de identificare, preluare si repartizare a cazurilor, precum si de desemnare a managerului de caz, respectiv a responsabilului de caz prevenire.
(I)3.1.2. Fisele de post ale personalului SEI.
(I)3.3. Existenta inregistrarilor in CMTIS.
(I)3.4.-3.6.1. Continutul rapoartelor de evaluare initiala, fisele de post
(I)3.6.2. Rapoartele de evaluare initiala sunt avizate de catre seful SEI, respectiv seful de compartiment din primarie.
(I)3.7. Decizia de desemnare a MC.
(I)3.9. Decizia de desemnare a responsabilului de caz prevenire.
(I)3.10. Documentul de referire inregistrat si transmis.
(I)3.11. Documente in care se consemneaza informarea clientilor cu privire la continutul raportului de evaluare initiala si decizia luata in baza acestuia.

Standardul 4
Evaluarea detaliata/complexa
Managerul de caz, impreuna cu o echipa corespunzatoare de profesionisti, asigura realizarea evaluarii detaliate/ cemplexe a situatiei copilului.
Evaluarea complexa se realizeaza de catre echipa multidisciplinara a serviciului de evaluare complexa de la nivelul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului.
Responsabilul de caz prevenire, impreuna cu o echipa corespunzatoare de profesionisti, asigura realizarea evaluarii detaliate a situatiei copilului.
Rezultat
Prin utilizarea managementului de caz, copilul beneficiaza de o evaluare comprehensiva si multidimensinala a nevoilor sale specifice si individuale, precum si ale familiei sale.
Proceduri de implementare a standardului 4
4.1. Evaluarea detaliata se realizeaza in cadrul intalnirilor cu cei implicati, atat in mediul de viata al acestora, cat si la sediul serviciilor specializate. In vederea realizarii evaluarii detaliate, MC, respectiv responsabilul de caz prevenire stabileste si solicita implicarea in evaluare a unei echipe de profesionisti (psihologi, asistenti sociali si altii) in functie de situatia si natura cazului.
4.2. Furnizorul de servicii asigura resursele necesare deplasarii in teren a MC, respectiv a responsabilului de caz prevenire, precum si a celorlalti profesionisti implicati in evaluare.
4.3. Copilul si familia/ reprezentantul legal sunt implicati activ in procesul de evaluare.
4.4. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire consemneaza informatiile obtinute in cadrul acestor intalniri in rapoarte de vizita/ intalnire care includ cel putin urmatoarele aspecte: sinteza discutiilor purtate in cursul intalnirii, data, locul si scopul vizitei urmatoare, agreata in prealabil cu familia si copilul.
4.5. Rapoartele de vizita/ intalnire sunt inaintate sefului ierarhic spre avizare.
Continutul acestor rapoarte este adus la cunostinta familiei si a copilului, in maxim 3 zile de la data vizitei/ intalnirii, cu exceptia situatiei in care acesta ar putea aduce prejudicii derularii procesului de evaluare (de ex. cazuri aflate in ancheta penala, relatii tensionate intre membrii femiliei). Decizia de a nu comunica raportul familiei este luata de catre MC, respectiv responsabilul de caz prevenire cu consultarea si acordul sefului ierarhic.
4.6. Vizitele la domiciliul familiei se realizeaza pe baza unui program stabilit de comun acord cu familia si copilul. In cazul in care este nevoie, MC, respectiv responsabilul de caz prevenire poate realiza si vizite neanuntate, numai daca apreciaza ca exista motive temeinice si cu acordul sefului ierarhic.
4.7. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire solicita familiei si copilului o lista cu persoane care pot da referinte despre situatia in care se afla. Totodata, MC, respectiv responsabilul de caz prevenire informeaza familia si copilul despre contactarea altor persoane decat cele desemnate de acestia in vederea obtinerii de referinte.
4.8. In urma evaluarii detaliate, MC, respectiv responsabilul de caz prevenire intocmeste un raport de evaluare detaliata realizat pe baza rapoartelor specialistilor implicati in evaluare si a rapoartelor de vizita, in maxim 24 de ore de la ultima evaluare/vizita. Raportul trebuie avizat de seful pe ordine ierarhica si transmis, in termen maxim, de 3 zile de la intocmirea sa, membrilor echipei, familiei/reprezentantului legal si, dupa caz, copilului.

Indicatorii pentru Standardul 4
(I)4.1.1.-4.5. Continutul rapoartelor de vizita/ intalnire, al rapoartelor de evaluare ale specialistilor.
(I)4.1.2., 4.6. Programul de intalniri cu copilul si familia la domiciliul acestora, precum si in locuri special amenajate (pentru efectuarea anumitor evaluari de catre profesionistii din echipa multidisciplinara sau colaboratori). Evidenta deplasarilor in teren.
(I)4.2. Documente administrative si financiare care atesta alocarea de fonduri si alte resurse pentru deplasarea in teren.
(I)4.8. Existenta si continutul raportului de evaluare detaliata, semnat de seful ierarhic. Documente in care se consemneaza informarea clientilor cu privire la continutul raportului de evaluare initiala si decizia luata in baza acestuia

Standardul 5
Echipa multidisciplinara
Managerul de caz, respectiv responsabilul de caz prevenire asigura implicarea si conlucrarea, pe parcursul tuturor etapelor managementului de caz, a unei echipe de specialisti, multidisciplinara si, dupa caz, interinstitutionala, precum si interventia punctuala a unor specialisti colaboratori atunci cand este necesar.
Rezultat
Munca in echipa si parteneriatul interinstitutional asigura abordarea globala a situatiei copilului, prin actiuni sinergice si coerente si contribuie in mod esential la solutionarea cazului.
Proceduri de implementare a standardului 5
5.1. Furnizorul de servicii efectueaza demersurile necesare pentru munca in echipa multidisciplinara si interinstitutionala, precum si pentru expertiza unor specialisti colaboratori, conform propunerilor si solicitarilor, in scris, ale MC, respectiv ale responsabililor de caz prevenire.
5.2. MC inainteaza anual propuneri scrise coordonatorului serviciului in care activeaza cu privire la modificarea organigramei serviciului in cauza in vederea asigurarii muncii in echipa la un randament optim.
5.3. MC solicita, in scris, sefului ierarhic, ori de cate ori este nevoie, interventia suplimentara a unor specialisti din afara echipei, care activeaza in cadrul altor servicii/institutii cu care furnizorul de servicii nu are un acord incheiat.
5.4. In vederea formularii propunerilor si solicitarilor mentionate anterior, precum si a intocmirii PIP si a celorlalte planuri prevazute in legislatie, a referirii cazului catre alte institutii, MC are acces la cartografierea serviciilor sociale existente la nivelul judetului/ sectorului intocmita de consiliul judetean/ local al sectoarelor municipiului Bucuresti.
In vederea intocmirii PS, responsabilul de caz are acces la cartografierea serviciilor sociale existente la nivelul judetului/ sectorului intocmita de consiliul judetean/ local al sectoarelor municipiului Bucuresti.
Totodata, furnizorul de servicii pune la dispozitia MC, respectiv responsabilului de caz prevenire lista cu serviciile/ institutiile si specialistii cu care are incheiate contracte de colaborare, precum si lista cu institutiile publice pentru copii si familie existente la nivelul judetului/sectorului.
5.5. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire asigura organizarea intalnirilor echipei (numite intalniri de caz) in mod periodic - cel putin o data pe saptamana
- pentru a discuta cazurile si a lua deciziile necesare solutionarii acestora. In functie de situatie, MC, respectiv responsabilul de caz prevenire se poate intalni si individual cu profesionistii implicati in rezolvarea cazului. La aceste intalniri pot participa familia/ reprezentantul legal si copilul daca echipa/ profesionistii considera ca este necesar.

Indicatorii pentru Standardul 5
(I)5.1.1. Organigrama serviciului. Contractele de colaborare incheiate de furnizorul de servicii si/sau de catre serviciul cu personalitate juridica cu alte servicii/ institutii, precum si cu specialisti independenti din domeniul social, medical, educational, juridic, financiar etc. Dosarele copiilor.
(I)5.1.2. Metodologiile si procedurile caracteristice serviciului includ aceste date. De exemplu: componenta echipei serviciului, procedurile de lucru in echipa (rolul si responsabilitatile fiecarui membru, programul intalnirilor, comunicarea intre membrii echipei etc).
(I)5.2. Existenta propunerilor atat la nivelul coordonatorului serviciului, cat si la furnizorul de servicii si masurile luate in urma acestora, precum si motivele in cazul in care nu s-au luat masuri.
(I)5.3. Existenta solicitarilor scrise pentru expertiza suplimentara si masurile luate in urma acestora, precum si motivele in cazul in care nu s-au luat masuri.
(I)5.4. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire dispune de urmatoarele documente: cartografierea serviciilor sociale, lista cu servicii/institutii si specialistii cu care furnizorul de servicii are incheiate contracte de colaborare si lista cu institutiile publice pentru copil si familie existente la nivelul judetului/ sectorului (inspectoratul de politie, directia de sanatate publica, spitale, inspectoratul scolar etc).
(I)5.5.1. Programul intalnirilor echipei.
(I)5.5.2. Minutele/ procesele verbale/ alte documente care consemneaza intalnirile individuale cu profesionistii si cu echipa.
(I)5.5.3. Numarul de intalniri la care au participat familia si copilul/ caz/ an si per total cazuri/ an.

Standardul 6
Planul individualizat de protectie si planul de servicii
Managerul de caz, impreuna cu echipa multidisciplinara, elaboreaza planul individualizat de protectie, sau dupa caz, celelalte planuri prevazute in legislatie, in termen maxim de 30 de zile de la inregistrarea cazului la directia generala de asistenta sociala si protectia copilului.
Responsabilul de caz prevenire elaboreaza planul de servicii in termen maxim de 30 de zile de la inregistrarea cazului la primarie.
Copilul si familia sa/ reprezentantul legal sunt implicati activ in procesul de planificare a prestatiilor, serviciilor si interventiilor.
Rezultat
Copilul si familia sa/ reprezentantul legal, precum si alte persoane importante pentru copil beneficiaza de servicii si interventii in conformitate cu nevoile identificate si propriile optiuni.
Proceduri de implementare a standardului 6
6.1. In baza raportului de evaluare detaliata, MC intocmeste PIP sau, dupa caz, celelalte planuri prevazute in legislatie. PIP, precum si celelalte planuri sunt intocmite in cel mai scurt, timp posibil de la incheierea evaluarii, astfel incat sa fie prezentate Comisiei pentru Protectia Copilului/ instantei odata cu raportul de evaluare psihosociala (detaliata) atunci cand se ia decizia unei masuri de protectie speciala si planul respectiv sa fie anexa a hotararii Comisiei/ instantei.
PS este realizat de catre responsabilul de caz prevenire de la nivelul SPAS/ primariei, beneficiind de indrumare metodologica din partea MC alocat.
6.2. Continutul PIP/ PS/ alte planuri prevazute in legislatie este stabilit de comun acord cu echipa, familia/ reprezentantul legal si copilul in raport cu varsta si gradul sau de maturitate.
6.3. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire organizeaza cel putin o intalnire cu echipa multidisciplinara in vederea finalizarii planului corespunzator.
6.4. Planul este avizat de seful ierarhic si transmis, in termenul maxim de 30 de zile prevazut de SMO prezente, membrilor echipei, familiei/ reprezentantului legal si, dupa caz, copilului. Copilului i se aduce la cunostinta continutul planului utilizand mijloace si materiale adecvate varstei, gradului de maturitate, tipului de dizabilitate si/ sau gradului de handicap.
6.5. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire transmite fiecarui membru al echipei responsabilitatile si planificarea activitatilor in echipa necesare pentru implementarea si monitorizarea planului corespunzator.
6.6. Furnizarea prestatiilor, serviciilor si a interventiilor cuprinse in PIP/ PS/ alte planuri prevazute in legislatie se face in baza contractului cu familia/ reprezentantul legal incheiat cu furnizorul de servicii. Se recomanda adaptarea modelului prevazut in Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 73/2005 privind aprobarea modelului Contractului pentru acordarea de servicii sociale, incheiat de furnizorii de servicii, acreditati conform legii, cu beneficiarii de servicii sociale.

Indicatorii pentru Standardul 6
(I)6.1. Existenta unui PIP pentru fiecare copil pentru care Comisia pentru Protectia Copilului hotaraste o masura de protectie speciala. Existenta unui plan de recuperare pentru copiii cu dizabilitati din familie care sunt in evidenta serviciului de evaluare complexa. Existenta unui plan de reabilitare si/sau reintegrare sociala pentru copiii abuzati, neglijati si/sau exploatati care raman in familie si sunt in evidenta DGASPC.
Existenta unui PS pentru copiii pentru care se previne separarea de familie in conditiile prevazute de SMO prezente.
(I)6.2., 6.4.1. Planurile prevazute de legislatie sunt semnate de MC, respectiv responsabilul de caz prevenire, si de catre membrii echipei, familia/ reprezentantul legal. Planurile sunt avizate de seful ierarhic al MC, respectiv al responsabilului de caz prevenire si cate o copie se afla la toate persoanele semnatare.
(I)6.3. Minuta intalnirii echipei (dosarul copilului).
(I)6.4.2. Copilul cunoaste continutul planului.
(I)6.5. Membrii echipei cunosc programul de derulare a activitatilor, termenele si responsabilitati fiecaruia in implementarea si monitorizarea planului corespunzator.
(I)6.6. Existenta contractelor cu familia/ reprezentantul legal (dosarele copiilor).

Standardul 7
Monitorizare si re-evaluare
Managerul de caz monitorizeaza implementarea planului individualizat de protectie sau, dupa caz, a celorlalte planuri prevazute in legislatie, respectiv progresele care se inregistreaza in solutionarea situatiei copilului pana cind procesul de asistenta si/sau protectie nu se mai dovedeste necesar.
Responsabilul de caz prevenire monitorizeaza implementarea planului de servicii, respectiv progresele care se inregistreaza in solutionarea situatiei copilului pana cand procesul de asistenta nu se mai dovedeste necesar.
Rezultat
Copilul si familia sa/ reprezentantul legal, precum si alte persoane importante pentru copil beneficiaza de servicii si interventii adecvate permanent situatiei reale si prezente.
Proceduri de implementare a standardului 7
7.1. In contextul monitorizarii planului, MC, respectiv responsabilul de caz prevenire are in vedere cel putin urmatoarele aspecte: a) verificarea demararii serviciilor/ activitatilor prevazute, in maxim 2 zile de la termenele de initiere stabilite in planul respectiv; b) verificarea modului de furnizare a serviciilor/ activitatilor (de ex. progrese obtinute, atingerea obiectivelor, probleme aparute) cel putin lunar in limita de timp stabilita pentru fiecare serviciu/ activitate; c) raspuns imediat la orice problema care apare in derularea serviciilor/ activitatilor (de ex. identificarea de resurse pentru transportul familiei si copilului, rezolvarea problemelor logistice sau procedurale); d) asigurarea fluxului de informatie intre membrii echipei, alti specialisti implicati in implementarea planului, familie si copil; e) medierea relatiei dintre familie si copil pe de o parte si profesionisti pe de alta parte (de ex. prin acompaniere, negocierea conflictelor); f) re-evaluarea situatiei copilului, respectiv a modului de implementare a planului, cel putin o data la 3 luni si, daca este necesar, revizuirea planului respectiv; g) inregistrarea permanenta a informatiilor, progreselor, evolutiei cazului in dosarul copilului; h) modificarea contractului cu familia/ reprezentantul legal atunci cand este cazul.
7.2. In vederea realizarii monitorizarii, responsabilii de PIS au obligatia de a intocmi rapoarte de implementare a PIS, lunar sau ori de cate ori este nevoie (de ex. la solicitarea MC, cu ocazia revizuirii PIP).
In vederea realizarii monitorizarii, responsabilii de interventie au obligatia de a intocmi rapoarte de implementare a programelor personalizate derulate pentru copii in cadrul serviciilor de prevenire, lunar sau ori de cate ori este nevoie (de ex. la solicitarea responsabilului de caz prevenire, cu ocazia revizuirii PS).
7.3. Rapoartele de implementare a PIS sunt transmise la MC in maxim 3 zile de la intocmirea lor (pentru cele lunare), respectiv de la aparitia problemei/ situatiei pentru care au fost intocmite (pentru cele ocazionale).
Rapoartele de implementare a programelor personalizate sunt transmise responsabilului de caz prevenire in maxim 3 zile de la intocmirea lor (pentru cele lunare), respectiv de la aparitia problemei/ situatiei pentru care au fost intocmite (pentru cele ocazionale).
7.4. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire, impreuna cu echipa multidisciplinara realizeaza re-evaluarea situatiei copilului o data la 3 luni sau de cate ori este nevoie, precum si revizuirea planului corespunzator daca acest lucru este necesar.
7.5. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire organizeaza intalnirile cu echipa in vederea re-evaluarii situatiei copilului si respectiv revizuirii planului corespunzator.
7.6. Re-evaluarea situatiei copilului si, dupa caz, revizuirea planului au loc in aceleasi conditii de implicare activa a familiei/ reprezentantului legal si a copilului.
7.7. Re-evaluarea situatiei copilului si revizuirea planului au loc in maxim 48 de ore de la inregistrarea situatiilor care implica admiterea copilului intr-o institutie de orice tip pentru copii sau pentru copil si familie care nu au fost prevazute in planul initial (de ex. spitalizare, inclusiv in unitati medico-sociale, masura de protectie speciala intr-un serviciu rezidential, gazduire in adaposturi pentru victimele violentei in familie).
7.8. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire intocmeste raportul de re-evaluare in maxim 24 de ore de la data re-evaluarii. Raportul trebuie avizat de seful ierarhic si transmis, in maxim 3 zile de la intocmirea acestuia, membrilor echipei, familiei si, dupa caz, copilului.
7.9. Pe parcursul monitorizarii unor cazuri extrem de dificile, se recomanda ca MC sa asigure organizarea unei intalniri (numita conferinta de caz) sau a unei teleconferinte a membrilor echipei multidisciplinare cu experti recunoscuti in domeniul in cauza in vederea solutionarii cazurilor respective.

Indicatorii pentru Standardul 7
(I)7.1. Documentatia referitoare la monitorizarea si re-evaluarea cazurilor (dosarele copiilor, metodologiile si procedurile caracteristice serviciului, fisele de post).
(I)7.2, 7.3. Existenta si continutul, rapoartelor lunare si ocazionale de implementare a PIS, respectiv a programelor personalizate. Numarul de rapoarte de implementare a PIS, respectiv a programelor personalizate/ caz/ an.
(I)7.4.1., 7.8. Existenta si continutul rapoartelor trimestriale si ocazionale de re-evaluare. Numarul de rapoarte de re-evaluare/ caz/ an.
(I)7.4.2. 7.5. Minutele intalnirilor de re-evaluare.
(I)7.6. Dosarele copiilor.
(I)7.7. Numarul anual de cazuri in care au avut loc revizuiri ale planului datorita situatiilor care implica admiterea copilului intr-o institutie.
(I)7.9. Numarul anual de conferinte de caz.

Standardul 8
Monitorizarea post-servicii si inchiderea cazului
In vederea consolidarii rezultatelor obtinute realizarea planului, managerul de caz, respectiv responsabilul de caz prevenire asigura derularea activitatilor de monitorizare post-servicii pentru o perioada de minim 3 luni.
Rezultat
Inchiderea cazului are loc in momentul in care procesul de asistenta si/sau protectie a copilului nu se mai dovedeste a fi necesar si familia isi redobandeste capacitatea optima de autonomie si functionare.
Proceduri de implementare a standardului 8
8.1. Monitorizarea post-servicii se realizeaza in baza unui plan de monitorizare elaborat de MC, respectiv responsabilul de caz prevenire si avizat de furnizorul de servicii.
8.2. In procesul de monitorizare post-servicii MC urmareste calitatea integrarii sociale a copilului si colaboreaza cu SPAS/ persoanele cu atributii in asistenta sociala din comunitatea in care locuieste familia cu copilul.
In procesul de monitorizare post-servicii, responsabilul de caz prevenire urmareste calitatea integrarii sociale a copilului si colaboreaza cu membrii structurilor comunitare consultative din comunitatea in care locuieste familia cu copilul.
De asemenea, MC, respectiv responsabilul de caz prevenire colaboreaza cu profesionisti din servicii/ institutii care pot consolida rezultatele obtinute in urma implementarii PIP/ alte planuri prevazute in legislatie, respectiv PS.
8.3. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire intocmeste rapoarte de monitorizare post-servicii lunar sau de cate ori este nevoie.
8.4. Pe parcursul interventiei, MC, respectiv responsabilul de caz prevenire pregateste familia/ reprezentantul legal si copilul in vederea inchiderii cazului.
8.5. Inchiderea cazului se face prin decizia autoritatilor competente, la recomandarea MC, respectiv a responsabilului de caz prevenire, avizata de seful ierarhic.
Aceasta decizie este comunicata de catre MC, respectiv a responsabilului de caz prevenire. La DGASPC inchiderea cazurilor se inregistreaza la SEI si in CMTIS.

Indicatorii pentru Standardul 8
(I)8.1. Planul de monitorizare. Durata perioadei de monitorizare post-servicii/ caz.
(I)8.2.-8.3. Rapoarte de monitorizare post-servicii.
(I)8.4. Decizia de inchidere a cazului. Inregistrarea inchiderii cazului in CMTIS.

MANAGERUL DE CAZ SI RESPONSABILUL DE CAZ

Standardul 9
Recrutare si angajare
Managerii si responsabilii de caz sunt selectati cu atentie si responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare si angajare care se desfasoara in acord cu legislatia in vigoare.
Rezultat
In acord cu misiunea sa, furnizorul de servicii asigura angajarea managerilor si a responsabililor de caz in conditiile standardelor minime obligatorii prezente.
Proceduri de implementare a standardului 9
9.1. Pot fi angajati ca MC persoanele care:
- sunt asistenti sociali confom <>Legii nr. 466/2004 privind statutul profesiei de asistent social si au o experienta de cel putin 2 ani de munca in servicii pentru protectia copilului;
- au studii superioare socio-umane sau medicale si o vechime in servicii pentru protectia copilului de cel putin 3 ani;
- au studii superioare, altele decat socio-umane sau medicale, au absolvit un curs post-universitar in domeniul asistentei sociale si au o vechime in serviciile de protectie a copilului de cel putin 5 ani.
Se acorda prioritate la angajare profesionistilor cu pregatire in managementul de caz.
9.2. Responsabilii de caz prevenire, precum, si responsabilii de caz din protectie speciala si responsabilii de caz din centrele maternale trebuie sa fie cel putin absolventi de liceu cu diploma de bacalaureat si sa aiba o experienta de cel putin doi ani de munca in servicii sociale. Activitatea responsabilului de caz prevenire este coordonata metodologic de un MC.
9.3. Daca serviciul social in cauza functioneaza intr-o zona geografica in care traiesc comunitati etnice minoritare, se recomanda ca o parte din managerii si responsabilii de caz sa vorbeasca limba minoritatii respective. Totodata se recomanda angajarea unor profesionisti cu abilitati empatice si de comunicare cu copiii si familiile.
9.4. Numarul de MC dintr-un serviciu, pentru protectia copilului sau numarul total de MC de care dispune furnizorul de servicii trebuie sa fie suficient astfel incat nevoile clientilor sa fie satisfacute, misiunea serviciului indeplinita si incarcatura per MC sa fie de maxim 30 de cazuri active. Cazurile active sunt considerate cele care sunt in lucru pana la perioada de monitorizare post-servicii; cazurile referite si cele in care MC isi deleaga responsabilitatile partial sau in integralitate nu sunt considerate cazuri active.
9.5. Numarul responsabililor de caz prevenire din cadrul primariei trebuie sa fie suficient astfel incat nevoile clientilor sa fie satisfacute si incarcatura per responsabil de caz prevenire sa fie de maxim 30 de cazuri active. Cazurile active sunt considerate cele care sunt in lucru pana la perioada de monitorizare post-servicii; cazurile referite nu sunt considerate cazuri active.

Indicatorii pentru Standardul 9
(I)9.1.-9.2. Diplome de studii, certificate de absolvire sau calificare, fisele de post, contractele de munca etc.
(I)9.3. Numarul de cazuri active/ MC. Numarul de cazuri/ MC/ an.
(I)9.4. Fisa postului MC. Deciziile directorului adjunct responsabil cu protectia copilului al DGASPC privind coordonarea metodologica a responsabililor de caz prevenire de catre MC.
(I)9.5. Numarul de cazuri active/ responsabil de caz prevenire. Numarul de cazuri/ responsabil de caz prevenire/ an.

Standardul 10
Rolul si locul managerului de caz, respectiv ale responsabilului de caz.
Structura organigramei furnizorului de servicii cuprinde un numar suficient de manageri de caz, respectiv responsabili de caz, cu roluri clar precizate in implementarea planului individualizat de protectie/ a celorlalte planuri prevazute in legislatie, respectiv a planului de servicii.
Rezultat
Fiecare caz este abordat conform metodei managementului de caz, asiguradu-se astfel o interventie coerenta si eficienta.
Proceduri de implementare a standardului 10
10.1. Furnizorul de servicii intocmeste fisele de post pentru managerii si responsabilii de caz conform legii in vigoare si prevederilor SMO prezente.
10.2. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire, reprezinta interfata intre client si serviciile de care acesta are nevoie si, totodata, este principalul interlocutor al acestuia pe intreaga durata a implementarii PIP/ a celorlalte planuri prevazute in legislatie, respectiv a PS.
10.3. Atributiile principale ale MC sunt urmatoarele:
a) coordoneaza eforturile, demersurile si activitatile de asistenta sociala si protectie speciala desfasurate in interesul superior al copilului;
b) elaboreaza PIP/ celelalte planuri prevazute in legislatie si alcatuieste echipa multidisciplinara si, dupa caz, interinstitutionala, si organizeaza intalnirile cu echipa, precum si cele individuale cu profesionistii implicati in rezolvarea cazului;
c) asigura colaborarea si implicarea activa a familiei/ reprezentantului legal si a copilului, si ii sprijina pe acestia in toate demersurile intreprinse pe tot parcursul managementului de caz (de ex. organizarea de intalniri periodice sau la solicitarea acestora, acompaniere, sprijin emotional, consiliere);
d) asigura comunicarea intre toate partile implicate in rezolvarea cazului;
e) asigura respectarea etapelor managementului de caz;
f) intocmeste si reactualizeaza dosarul copilului;
g) coordoneaza metodologic responsabilii de caz prevenire;
h) comunica, cu avizul superiorului ierarhic, la SEI, cazurile pentru care a fost luata decizia de inchidere.
10.4. Principalele atributii ale responsabilului de caz prevenire sunt urmatoarele:
a) coordoneaza eforturile, demersurile si activitatile de prevenire a separarii copilului de familia sa;
b) elaboreaza PS;
c) asigura comunicarea intre toate partile implicate in rezolvarea cazului;
d) asigura respectarea etapelor managementului de caz;
e) intocmeste si reactualizeaza dosarul copilului.
10.5. Delegarea responsabilitatilor legate de managementul de caz se realizeaza cu acordul sefului ierarhic al MC. De regula, MC isi delega o parte din responsabilitati catre responsabilii de caz din protectie speciala si din centrele maternale. Delegarea integrala a responsabilitatilor se realizeaza catre profesionisti care indeplinesc aceleasi conditii minime ca si profesionistul care deleaga.

Indicatorii pentru Standardul 10
(I)10.1.-10.4. Organigrama, fisele de post, dosarele copiilor.
(I)10.5. Decizia de delegare a responsabilitatilor semnata de seful ierarhic.

Standardul 11
Formarea initiala si continua
Mangerul de caz si responsabilul de caz au competentele necesare pentru a lucra cu clientii si in echipa multidisciplinara.
Rezultat
Copiii si familiile acestora beneficiaza de servicii de calitate si personalizate din partea unor profesionisti bine pregatiti, cu abilitati empatice si de comunicare.
Proceduri de implementare a standardului 11
11.1. La angajare, in lipsa unei formari de initiere in domeniul managementului de caz, fiecare MC, respectiv responsabil de caz beneficiaza de formare in acest domeniu, asigurata din bugetul angajatorului.
11.2. MC, respectiv responsabilul de caz comunica sefului ierarhic care sunt nevoile de pregatire. Totodata, in functie de evaluarea anuala a activitatii MC, respectiv a responsabilului de caz, seful ierarhic poate identifica si alte domenii de pregatire.
11.3. MC beneficiaza de cel putin 42 de ore pe an de formare continua in domeniul managementului de caz si de cel putin 42 de ore de formare continua in domeniul protectiei copilului sau domenii conexe/ interdisciplinare, asigurate din bugetul angajatorului. Teme recomandate pentru formarea continua: functiile MC, relatia copil/ familie - MC, confidentialitate si etica profesionala, criterii de eligibilitate pentru accesul la servicii, nomenclatorul serviciilor, sistemul public de asistenta sociala si prestatiile, cadrul legal, promovarea interesului copilului/ familiei (advocacy), servicii sociale la nivel local, metode si proceduri de evaluare, planificare si monitorizare.
11.4. Responsabilii de caz prevenire beneficiaza de cel putin 42 de ore pe an de formare continua in domeniul managementului de caz si de cel putin 42 de ore de formare continua in domeniul protectiei copilului cu accent pe identificarea factorilor de risc pentru abuz, neglijare, separarea copilului de familia sa si administrarea serviciilor de prevenire de la nivel local. Pregatirea se asigura din bugetul angajatorului.
11.5. Responsabilii de caz din protectie speciala si din centrele maternale beneficiaza de cel putin 42 de ore pe an de formare continua in domeniul managementului de caz si de cel putin 42 de ore de formare continua in domeniul protectiei copilului.
Pregatirea se asigura din bugetul angajatorului.
11.6. MC si responsabilii de caz participa la diverse cursuri de formare care ii pot ajuta in optimizarea muncii lor, inclusiv seminarii si conferinte.
11.7. Educatia permanenta si formarea profesionala continua a MC si a responsabililor de caz sunt promovate, sprijinite si inregistrate de catre angajatori.
11.8. Educatia permanenta si formarea profesionala continua a MC si a responsabililor de caz se realizeaza conform legislatiei in vigoare.

Indicatorii pentru Standardul 11
(I)11.1.-11.7. - Dosarul personal al fiecarui MC si responsabil de caz cuprinde documentele prevazute de legislatia in vigoare, inclusiv certificatele de absolvire a cursurilor de fomare initiala, de initiere si continua prevazute de SMO prezente.
- Lista programelor de pregatire contractate sau organizate de furnizorul de servicii. Programarea participarii la cursurile de pregatire.
- MC si responsabilii de caz sunt informati cu privire la noutatile si schimbarile din domeniul lor de activitate.
(I)11.8. Certificatele de absolvire cu recunoastere nationala si cele cu recunoastere din partea angajatorului. In cazul celor din urma se verifica modalitatea de desfasurare a programului de formare, utilizand criteriile existente in legislatia de formare profesionala a adultului.

Standardul 12
Supervizare
Furnizorul de servicii dispune permanent de un sistem eficient de supervizare al resurselor umane.
Rezultat
Managerii de caz si responsabilii de caz beneficiaza de supervizare din partea unor specialisti pregatiti si cu experienta in acest sens si acest lucrul permite functionarea serviciilor la randament optim.
Proceduri de implementare a standardului 12
12.1. Furnizorii de servicii au obligatia, de a asigura supervizarea interna si externa a MC si responsabililor de caz.
12.2. Coordonatorii serviciilor organizeaza cel putin o data pe luna intalniri de supervizare interna cu MC, individual si in echipa, si la cererea acestora.
12.3. Supervizarea externa se realizeaza de specialisti cu studii superioare socio-umane sau medicale cu experienta de cel putin 5 ani in servicii pentru copil si familie, pregatire in supervizare si experienta de cel putin doi ani in servicii pentru copil si familie in plus fata de persoanele carora li se asigura supervizarea respectiva.
12.4. Coordonatorii serviciilor si alti specialisti angajati ai furnizorului de servicii care desfasoara activitati de supervizare interna beneficiaza de cel putin 42 de ore de formare continua in acest domeniu, asigurata din bugetul angajatorului.

Indicatori pentru Standardul 12
(I)12.1.-12.2. - Numar de intalniri de supervizare, individuale si in echipa/ MC/ luna/ an.
- Numar de intalniri de supervizare la solicitarea MC/ echipei/ an.
(I)12.3. Rapoarte de supervizare. Lista specialistilor care desfasoara activitati de supervizare, angajati ai furnizorului de servicii si/sau cu care acesta are incheiate contracte de colaborare. Diplome, atestate si alte documente doveditoare ale pregatirii.
(I)12.4. Programul de pregatire in domeniul supervizarii, programarea specialistilor la cursuri de supervizare. Diplome, atestate si alte documente doveditoare ale pregatirii.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016