Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 6 iulie 2006 privind centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii
EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA DREPTURILOR COPILULUI PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 664 din 2 august 2006
Centrul da consiliere şi sprijin pentru pãrinţi şi copii, denumit în continuare CCS, este un serviciu de zi care sprijina şi asistã pãrinţii/ potenţialii pãrinţi pentru a face faţa dificultaţilor psihosociale- care afecteazã relaţiile femiliale, pentru dezvoltarea competenţelor parentale pentru prevenirea separãrii copilului de femilia sa, şi sprijinã copiii atunci când apar probleme în dezvoltarea acestora.
Clienţii serviciului sunt pãrinţii biologici, familia extinsã, femilia substitutivã, persoanele/familiile (potenţial) adoptatoare, viitorii pãrinţi, copiii.
Standardele sunt grupate pe urmatoarele arii de interes:
Informare şi relaţia cu comunitatea
1. Activitãţi de informare şi relaţii cu comunitatea
Managementul de caz
2. Evaluarea iniţialã a clienţilor
3. Planul personalizat de consiliere
4. Monitorizarea post-servicii şi închiderea cazului
Seriviciile oferite
5. Consiliere şi informare
6. Sprijin şi educaţie parentalã
Administrarea si managementul
7. Locaţia, resursele financiare şi baza materialã
8. Proceduri administrative şi de management
Resursele umane
9. Recrutarea, angajarea şi structura de personal
10. Formarea personalului
11. Supervizarea
INFORMAREA SI RELATIA CU COMUNITATEA
Standardul 1
Activitati de informare si relatii cu comunitatea
Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii desfasoara activitati de informare si sensibilizare privind problematica copilului si a familiei, de promovare a serviciilor oferite si stabileste relatii de colaborare cu institutii, organizatii si/sau alte grupuri de suport comunitar.
Rezultat
Comunitatea este informatã despre existenţa şi misiunea centrului de consiliere şi sprijin pentru pãrinti şi copii şi se implicã în sprijinirea activitãţilor acestuia.
Cerinţe pentru implementarea standardului
1.1. CCS dezvoltã un set de proceduri pentru identificarea situaţiilor de risc de separare a copilului de familia sa.
1.2. Profesioniştii CCS realizeazã o reţea comunitarã de semnalare şi sprijin a potenţialilor clienţi.
1.3. CCS realizeazã şi distribuie materiale promoţionale şi de informare (pentru familii, profesionişti şi alţi membrii ai comunitãţii) în ceea ce priveşte misiunea, serviciile oferite şi modalitãţile de acces la acestea.
1.4. CCS se asigurã cã toate materialele promoţionale şi informaţiile puse la dispoziţia comunitãţii respectã dreptul clienţilor la imagine şi confidenţialitate.
1.5. CCS îşi reevalueazã materialele promoţionale şi de informare cel puţin o datã pe an şi le actualizeazã atunci când este necesar.
1.6. CCS realizeazã, cel puţin o datã pe an, o campanie de prevenire a separãrii copilului de familia sa şi/sau de informare şi sensibilizare privind problematica copilului şi familiei în ansamblu.
1.7. CCS face publicã informaţia relevantã referitoare la activitãţile sale cel puţin o datã pe an.
1.8. CCS realizeazã anual o analizã a nevoilor familiilor din cadrul comunitãţii şi utilizeazã în activitatea sa informaţiile şi concluziile obţinute.
1.9. CCS încurajeazã implicarea voluntarilor pentru activitãţile de informare şi comunicare cu comunitatea şi coordoneazã activitãţile acestora.
1.10. CCS stabileşte relaţii formalizate de colaborare în reţea cu serviciile şi programele comunitare, regionale şi naţionale de asistenţã şi protecţie a copilului şi familiei.
1.11. CCS realizeazã anual, cel puţin 3 acţiuni de sensibilizare şi informare a profesioniştilor din reţea având ca obiectiv prevenirea situaţiilor de separare a copilului de familia sa.
Indicatori pentru Standardul 1
(I) 1.1. Existenţa procedurilor de identificare a situaţiilor de risc de separare a copilului de familia sa.
(I) 1.2.1. Instituţiile şi persoanele resursã componente ale reţelei comunitare.
(I) 1.2.2. Numãr total de semnalãri din partea reţelei/an.
(I) 1.2.3. Baza de date cu beneficiarii.
(I) 1.2.4. Numãr de acorduri/ convenţii de colaborare încheiate având obiective comune/numãr de instituţii.
(I) 1.3.1. Existenţa materialelor promoţionale şi de informare (pliante, broşuri, afişe, etc).
(I) 1.3.2. Numãr de materiale promoţionale şi de informare diseminate.
(I) 1.3.3. Conţinutul materialelor promotionale este adegvat grupului ţinta.
(I) 1.3.4. Misiunea CCS este inclusa în materialele informative.
(I) 1.4.1. Conţinutul materialelor publicate respectã dreptul clientilor la imagine şi confidenţialitate.
(I) 1.4.2. Numarul de reclamaţii/ an cu privire la încalcarea confidenţialitatii.
(I) 1.5. Numar de revizuiri ale materialeter promoţionale şi de informare/an.
(I) 1.6.1. Numarul anual de campanii.
(I) 1.6.2. Numarul de solicitãri de serivicii înregistrate în urma campaniilor.
(I) 1.7.1. Numarul de articole publicate anual care conţin date relevante din activitatea CCS.
(I) 1.7.2. Raportul anual de activitate al CCS este facut public.
(I) 1.8.1. Raportul de evaluare a nevoilor familiilor în cadrul comunitatii
(I) 1.8.2. Compatibilitatea planului anual de acţiune cu concluziile raportului de evaluare.
(I) 1.8.3. Numãr de voluntari implicati în activitatile de informare şi comunicare cu comunitatea/an.
(I) 1.10. Numar de acorduri/ convenţii de colaborare încheiate avand obiective comune/numar de instituţii.
(I) 1.11.1. Numãr de acţiuni/ an.
(I) 1.11.2. Numar de participanti in rândul profesionistilor.
(I) 1.11.3. Lista înstituţiilor implicate şi a profesiilor.
MANAGEMENTUL DE CAZ
Standardul 2
Evaluarea initiala a clientilor
Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii realizeaza evaluarea initiala a cilentilor in maxim 3 zile de la primirea solicitarii.
Rezultat
Clientul devine beneficiarul serviciilor centrului de consiliere si sprijin pentru parinti si copii sau este orintat in timp util catre alte institutii.
Cerinte pentru implementarea standardului 2
2.1. Preluarea cazurilor de catre CCS se poate face a) prin referire de cãtre alte instituţii/ servicii/ specialişti; b) prin orientare de catre managerul de: caz din cadrul direcţiei generale de asistenţa socialã şi protecţie a copilului (DGASPC)/ organismului privat acreditat (OPA)/ alte forme independente de exercitare a profesiei de asistent social; respectiv pin orientare de catre responsabilul de caz prevenire de la nivelul serviciului public de asistenţa socialã/ primãria din comune si c) prin solicitari directe din partea potenţialilor clienţi.
2.2. CCS stabileşte criterii de admitere a clienţilor la serviciile oferite, care sunt parte componentã a metodologiei de organizare şi funcţionare a CCS, denumitã în continuare MOF; aceste criterii sunt analizate anual şi revizuite dacã este cazul.
2.3. CCS se asigurã cã pentru toate cazurile referite sau orientate sã primeascã informaţii relevante pentru rezolvarea cazurilor respective.
2.4. Un membru al echipei CCS efectueazã evaluarea iniţialã a solicitantului în urma cãreia se ia decizia începerii evaluãrii detaliate sau închiderii cazului prin referire cãtre alte servicii/instituţii abilitate. Referirea implicã realizarea unui document înregistrat şi transmis serviciului/instituţiei abilitate, direct sau prin intermediul clientului, iar în unele situaţii şi prin contactarea telefonicã a serviciului/instituţiei respective; informaţiile din raportul de evaluare sunt aduse la cunoştinţa clientului.
2.5. In baza raportului de evaluare iniţialã, coordonatorul CCS desemneazã pentru fiecare caz în parte un responsabil care coordoneazã evaluarea detaliatã.
2.6. Dacã în unna evaluãrii iniţiale se constatã nevoia altor servicii care nu sunt de competenţa CCS, centrul informeazã serviciul public de asistenţã socialã din comunitatea din care provine clientul, în vederea întocmirii planului de servicii.
Indicatori pentru Standardul 2
(I) 2.1.1. Numãr de cazuri preluate prin referire/ lunã/ an.
(I) 2.1.2. Numãr de cazuri preluate prin orientare/ lunã/ an.
(I) 2.1.3. Numãr de solicitãri directe/ lunã/ an.
(I) 2.2.1. Existenţa criteriilor de admitere ca parte componentã a MOF.
(I) 2.2.2. Rapoarte de evaluare a criteriilor/ an.
(I) 2.2.3. Relevanţa criteriilor în raport cu misiunea centrului.
(I) 2.3.1. Numãr de solicitãri ale centrului pentru obţinerea rapoartelor de evaluare deja existente.
(I) 2.3.2. Numãr de rapoarte de evaluare/ numãr de referiri/ orientãri.
(I) 2.4.1. Numãr de rapoarte/ fişe de evaluare iniţialã/ numãr de cazuri.
(I) 2.4.2. Numãr de rapoarte semnate de clienţi/ numãr de clienţi.
(I) 2.4.3. Numãr de decizii de începere a evaluãrii detaliate.
(I) 2.4.4. Numãr de decizii de închidere a cazului prin referire.
(I) 2.5. Existenţa unui responsabil care coordoneazã evaluarea detaliatã pentru fiecare client.
(I) 2.6. Numãr de cazuri orientate cãtre serviciul public de asistenţã socialã, care necesitã planuri de servicii/an.
Standardul 3
Planul personalizat de consiliere
Echipa centrului de consiliere si sprijin pentru parinti si copii elaboreaza planul personalizat de consiliere in maximum 5 zile de la realizarea evaluarii detaliate.
Rezultat
Fiecare client beneficiaza de o interventie adecvata navoilor si optiunilor sale.
Cerinte pentru implementarea standardului 3
3.1. Pentru elaborarea planului personalizat de consiliere, denumit în continuare PPC, responsabilul împreunã cu echipa CCS realizeazã evaluarea detaliatã a clientului în maxim 2 sãptãmâni de la luarea deciziei de includere a clientului în programele CCS.
3.2. Responsabilul PPC, împreunã cu specialiştii care au contribuit la evaluarea detaliatã, elaboreazã raportul de evaluare detaliatã care este avizat de coordonatorul CCS; conţinutul raportului este adus la cunoştinţa clientului.
3.3. In procesul de elaborare, luare a deciziilor şi implementare a PPC responsabilul se asigurã de consultarea şi implicarea activã a clientului
3.4. Implementarea PPC se realizeazã pe baza unui contract încheiat cu clientul.
3.5. PPC este revizuit periodic, cel puţin o datã la 3 luni sau atunci când obiectivele sale nu mai corespund nevoilor clientului, iar acest lucru este consemnat în registrul de consiliere şi fişa individualã de consiliere
3.6. Responsabilul PPC trimite managerului de caz, respectiv responsabilului de caz prevenire, în mod periodic - cel puţin lunar sau de câte ori este necesar - rapoarte referitoare la atingerea obiectivelor cuprinse în planul personalizat de consiliere, precum şi despre orice modificare survenitã în acest plan.
3.7. Managerul de caz, respectiv responsabilul de caz prevenire, la rândul sãu, este obligat sã aducã la cunoştinţa membrilor echipei multidisciplinare din cadrul CCS orice modificare survenitã în situaţia clienţilor care afecteazã atingerea obiectivelor cuprinse în PPC.
3.8. Fiecare responsabil de PPC se ocupã de un numãr maxim de 25 de cazuri active.
Indicatori pentru Standardul 3
(I) 3.1.-3.3. - Rapoartele de evaluare detaliatã a clientului.
- Semnãtura clientului pe raportul de evaluare.
- Avizul coordonatorului pe rapoartele de evaluare.
(I) 3.4. Numãr de contracte încheiate/ numãr de PPC-uri.
(I) 3.5.1. Numãrul de revizuiri ale PPC.
(I) 3.5.2. Registrul de consiliere şi fişa individualã de consiliere.
(I) 3.6. Numãr de rapoarte transmise managerului de caz, respectiv responsabilului de caz prevenire/ lunã/ an.
(I) 3.7. Numãr de comunicãri ale managerului de caz/responsabilului de caz din cadrul direcţiei generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului/serviciului public de asistenţã socialã/organismului privat autorizat.
(I) 3.8. Numãr de cazuri active/ responsabil de PPC/ lunã.
Standardul 4
Monitorizarea post-servicii si inchiderea cazului
Responsabilul planului personalizat de consiliere asigurã desfaşurarea activitãtilor de monitorizare a cazului şi propune închiderea cazului.
Rezultat
Inchiderea cazului are loc in momentul in care rapoartele de monitorizare evidentiaza faptul ca asistenta clientului nu mai este necesara.
Cerinţe pentru implementarea standardului 4
4.1. Dupã incheierea intervenţiilor, responsabilul PPC asigurã monitorizarea cazului pentru o perioadã de cel puţin 3 luni, cu posibilitãţi de prelungire în funcţie de rezultatele acestora, cu avizul coordonatorului CCS.
4.2. In activitãţile de monitorizare post-servicii, responsabilul PPC colaboreazã cu autoritatea localã din comunitatea în care locuieşte clientul în vederea elaborãrii planului de servicii, atunci când este cazul.
4.3. In procesul de monitorizare post-servicii, responsabilul de PPC colaboreazã cu profesionişti din servicii/ instituţii care pot consolida rezultatele obţinute în urma intervenţiei din partea specialiştilor CCS.
4.4. Pe tot parcursul intervenţiei, responsabilul PPC pregãteşte clientul în vederea închiderii cazului.
4.5. Pe baza rapoartelor de monitorizare, responsabilul PPC închide cazul cu avizul coordonatorului CCS şi informeazã managerul de caz, respectiv responsabilul de caz prevenire asupra deciziei luate.
Indicatori pentru Standardul 4
(I) 4.1.1. Numãr de rapoarte de monitorizare post-servicii/ lunã,
(I) 4.1.2. Aprobãrile coordonatorului CCS cu privire la prelungirea perioadei de monitorizare post-servicii.
(I) 4.2.- 4.3. Dosarul clientului/ planul de servicii/ corespondenta şi alte documente relevante.
(I) 4.4.1. PPC.
(I) 4.4.2. Rapoartele de monitorizare.
(I) 4.5.1. Rapoartele de închidere a cazurilor având avizul coordonatorului CCS.
(I) 4.5.2. Nota de informare cãtre managerul de caz respectiv responsabilul de caz prevenire.
SERVICIILE OFERITE
Standardul 5
Consiliere si informare
Centrul de consiliere şi sprijin pentru pãrinţi şi copii asigurã condiţii optime şi oferã servicii de consiliere şi informare clienţilor sãi.
Rezultat
Clienţii beneficiazã de servicii de consiliere, sprijin şi informare de calitate care îi ajutã sã îşi rezolve eficient problemele cu care se confruntã.
Cerinţe pentru implementarea standardului 5
5.1. Consilierea se realizeazã dupã un PPC şi are obiective specifice care se stabilesc cu acordul clientului.
5.2. Consilierea premaritalã se acordã obligatoriu în cadrul CCS pentru adolescenţii/ tinerii aflaţi la vârsta minimã legalã pentru cãsãtorie.
5.3. Serviciile propuse în PPC sunt iniţiate în maxim 3 zile de la finalizarea PPC, luând în considerare gravitatea situaţiei şi numãrul de cazuri active/ consilier.
5.4. Activitatea de consiliere se desfãşoarã într-un spaţiu special amenajat şi securizant pentru clienţi.
5.5. CCS oferã informaţii cu privire la serviciile pe care le poate furniza, la resursele existente în comunitate şi la modalitãţile de rezolvare a problemelor cu care se confruntã clienţii CCS.
5.6. CCS furnizeazã sau asigurã accesul la servicii de consiliere/ informare juridicã şi medicalã sau orice alte servicii pentru copil şi familie corespunzãtor nevoilor acestora.
5.7. In cadrul CCS, intervenţiile se realizeazã cu respectarea confidenţialitãţii şi a dreptului la imagine şi intimitate al persoanei.
5.8. CCS oferã prin telefon, în timpul programului de lucru, informaţii clienţilor care solicitã acest lucru.
Indicatori pentru Standardul 5
(I) 5.1. Existenţa PPC.
(I) 5.2. Semnãtura clientului pe contractul dintre CCS şi client.
(I) 5.1.3. Numãrul de şedinţe de consiliere/ client/ an.
(I) 5.2. Numãrul de clienţi (pe tema consilierii premaritale)/ an.
(I) 5.3. Registrul de consiliere.
(I) 5.4. Existenţa biroului de consiliere special amenajat pentru activitatea de consiliere.
(I) 5.5.1. PPC.
(I) 5.5.2. Informaţiile consemnate în rapoartele de monitorizare.
(I) 5.6.1. Fişa de consiliere/ informare juridicã/ medicalã.
(I) 5.6.2. Dosarul copilului.
(I) 5.7. Numãrul de sesizãri ale clienţilor privitoare la nerespectarea confidenţialitãţii, a dreptului la imagine şi intimitate a persoanei.
(I) 5.8. Registrul de apeluri telefonice.
Standardul 6
Sprijin si educaţie parentalã
Centrul de consiliere şi sprijin pentru pãrinţi şi copii oferã pãrinţilor programe de sprijin si educaţie parentalã pentru formarea şi dezvoltarea competenţelor şi abilitãţilor parentale.
Rezultat
Parintii au abilitatile/competentele parentale imbunatatite si pot face fata cerintelor de dezvoltare a copiilor lor.
Cerinte pentru implementarea standardului 6
6.1. CCS sprijina organizarea sau organizeazã programe de educare a parinţilor/viitorilor pãrinţi ("Şcoala pãrinţilor"). Acestea se desfaşoara dupã o programã elaborata în conformitate cu legislaţia în vigoare şi în funcţie de nevoile identificate.
6.2. CCS sprijinã organizarea sau organizeazã grupuri "de sprijin pentru parinţi, cupluri care urmeazã sã devinã pãrinţi şi alte persoane interesate de problematica familiei, la cerere.
6.3. CCS organizeazã cel puţin 2 programe de educare pentru pãrinţi pe an.
6.4. CCS face cunoscutã tematica programei de educaţie parentala cu cel puţin o lunã înaintea începerii activitãţii.
Indicatori pentru Standardul 6
(I) 6.1.1. Existenţa programelor de educare a parinţilor/ viitorilor pãrinţi.
(I) 6.1.2. Numãrul de pãrinţi participanţi/ program.
(I) 6.1.3. Numãrul de ore/ sesiune.
(I) 6.1.4. Numãrul de sesiuni/ program.
(I) 6.1.5. Numãrul de programe organizate împreunã cu alte organizaţii/instituţii
(I) 6.1.6. Raportul de activitate privind programul de educare a pãrinţilor.
(I) 6.1.7. Rezultatele la chestionarele de verificare pre- si post-program de formare.
(I) 6.2.1. Existenţa grupurilor de sprijin.
(I) 6.2.2. Numãrul de clienţi participanţi/ sesiune de grup.
(I) 6.2.3. Numãrul de ore/ sesiune de grup.
(I) 6.2.4. Numãrul de grupuri de sprijin organizate împreunã cu alte organizaţii/instituţii.
(I) 6.2.5. Raportul de activitate privind grupurile de sprijin.
(I) 6.3. Numãrul de programe/an.
(I) 6.4.1. Afişarea programei de pregãtire.
(I) 6.4.2. Numãrul de materiale informative
(I) 6.4.3. Data la care este facuta cunoscutã programa este consemnata în raportul de activitate.
ADMINISTRAREA SI MANAGEMENTUL
Standardul 7
Locatia, resurse financiare si baza materiala
Centrul de consiliere şi sprijin pentru parinti şi copii dispune de o locaţie accesibilã clientilor, resurse financiare suficiente si o baza materiala corespunzatoare indeplinirii misiunii sale.
Reazultat
Copiii si familiile au acces la servicii de calitate oferite de centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii
Cerinte pentru implementarea standardului 7
7.1. CCS funcţioneaza într-o locaţie adecvata, adaptatã serviciilor pe care le ofera si nevoilor beneficiarilor, inclusiv a clienţilor cu dizabilitaţi.
7.2. Pentru desfaşurarea activitãtii sale, CCS dispune de cel puţin: o salã de primire, un birou de consiliere, un birou pentru echipa pluridisciplinarã, o salã multifuncţionalã, douã grupuri sanitare separate pentru clienţi si personal.
7.3. CCS îşi desfãşoarã activitatea într-o locaţie separatã de un centru de plasament functional.
7.4. Spaţiile sunt amenajate şi dotate corespunzãtor desfaşurãrii activitãţilor oferite de CCS.
7.5. CCS se afla într-un loc accesibil din punct de vedere al existenţei mijloacelor de transport in comun.
7.6. CCS este localizat in proximitatea celorlalte servicii din comunitate.
7.7. CCS dispune le autarizatii de functionare.
7.8. Fondurile alocate CCS de catre furnizorul de servicii sunt suficiente pentru îndeplinirea misiunii sale şi prevederilor standardelor minime obligatorii prezente, denumite în continuare SMO.
Indicatorii pentru Standardul 7
(I) 7.1.1. Cladirea în care este amplasat centrul este adecvatã şi adaptata.
(I) 7.1.2. Accesibilitatea cladirii şi spatiilor, inclusiv pentru persoane cu dizabilitaţi.
(I) 7.1.3. Numar de încãperi raportat la tipul de activitãţi şi la marimea şi structura echipei.
(I) 7.2.2. Existenta spatiilor igienico-sanitare separate pentru clienti şi personal.
(I) 7.2.3. Existenţa spaţiilor destinate activitãţilor în beneficiul clienţilor, separate de biroul echipei.
(I) 7.3. Locaţia CCS.
(I) 7.4. Amenajarea şi dotarea spaţiilor.
(I) 7.5. Existenta mijloacelor de transport in comun în vecinatatea CCS.
(I) 7.6. Amplasarea CCS în vecinitatea serviciilor comunitare.
(I) 7.7. Existenţa autorizaţiilor de funcţionare: autorizaţie sanitara de funcţionare, autorizaţie sanitar-veterinarã, autorizatie de prevenire şi stingere a incendiilor, etc.
(I) 7.8. Bugetul alocat CCS de catre furnizorul de servicii.
Standardul 8
Proceduri administrative si de management
Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii dispune de un set de proceduri administrative si de management in concordanta cu misiunea sa.
Rezultat
Organizarea administrativa si managementul asigura functionarea optima a centrului de consiliere si sprijin pentru parinti si copii in beneficiul clientilor.
Cerinte pentru implementarea standardului 8
8.1. CCS funcţioneazã într-un cadru legal, certificat de documente oficiale.
8.2. CCS funcţioneazã conform unui plan anual de acţiune, întocmit de coordonatorul CCS, pe baza prevederilor SMO prezente şi a nevoilor beneficiarilor.
8.3. Coordonatorul CCS realizeazã anual evaluarea organizãrii şi funcţionãrii CCS, precum şi a calitãţii serviciilor furnizate. Pe baza rezultatelor evaluãrii, coordonatorul CCS, cu avizul furnizorului de servicii, amelioreazã anual organizarea, funcţionarea şi serviciile CCS.
8.4. Coordonatorul CCS se asigurã cã misiunea, activitãţile şi programul de lucru cu clienţii sunt aduse la cunoştinţa celor interesaţi.
8.5. CCS stabileşte un regulament de ordine interioarã sau norme interne de funcţionare, care sunt aduse la cunoştinţa tuturor angajaţilor.
8.6. CCS deţine o bazã de date care cuprinde informaţii referitoare la clienţii pentru care s-au derulat activitãţi specifice si care este utilizatã conform legislaţiei în vigoare.
8.7. Funcţionarea CCS se realizeazã în conformitate cu MOF elaboratã pe baza SMO prezente şi a ghidului metodologic al CCS.
8.8. Coordonatorul CCS organizeazã cel puţin lunar reuniuni de lucru cu întreg personalul.
8.9. Coordonatorul CCS elaboreazã raportul anual de activitate şi îl înainteazã furnizorului de servicii.
Indicatori pentru Staindardul 8
(I) 8.1. Existenţa de hotãrâri, autorizaţii, decizii, acte constitutive şi statute, acorduri de funcţionare, convenţii de parteneriat, etc.
(I) 8.2. Existenţa planului anual de acţiune care cuprinde cel puţin: obiectivele elaborate pe baza misiunii centrului, clienţii, metodologia de lucru, activitãţile derulate, resurse umane, materiale şi financiare implicate.
(I) 8.3.1. Raportul, anual de evaluare a serviciului senmat de coordonatorul CCS.
(I) 8.3.2. Strategia de îmbunãtãţire a activitãţii centrului, care e inclusã în planul anual de acţiune.
(I) 8.4.1. Afişarea misiunii, activitãţilor derulate şi programului centrului într-un loc vizibil, şi accesibil celor interesaţi.
(I) 8.4.2. Cunoaşterea misiunii de cãtre angajaţii centrului.
(I) 8.4.3. Semnarea regulamentului de cãtre toţi angajaţii.
(I) 8.5.1. Existenţa regulamentului de ordine interioarã/normelor interne de funcţionare.
(I) 8.5.2. Semnarea regulamentului de cãtre toţi angajaţii.
(I) 8.6.1. Existenţa bazei de date.
(I) 8.6.2. Baza de date este funcţionala si actualizata.
(I) 8.6.3. CCS are un sistem clar de utilizare a bazei de date de cãtre personal în ceea ce priveşte accesul la informaţii şi asigurarea confidenţialitaţii datelor.
(I) 8.7. Existenţa MOF.
(I) 8.8.1. Procesele verbale ale reuniunii de lucru cu echipa interdisciplinarã a CCS.
(I) 8.8.2. Numãrul de reuniuni de lucru/luna.
(I) 8.8.3. Conţinutul proceselor verbale elaborate în urma reuniunilor de lucru.
(I) 8.9.1. Existenta raportului de activitate la sfârşitul fiecãrui an; raportul existã la nivelul CCS şi la furnizoral de servicii.
(I) 8.9.2. Informarea celor interesaţi în ceea ce priveşte conţinutul raportului anual de activitate.
RESURSE UMANE
Standardul 9
Recrutarea, angajarea si structura personalului
Standardul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii utilizeaza personal calificat care raspunde nevoilor clientilor si cerintelor prezentelor standarde minime obligatorii.
Rezultat
Personalul recrutat este eficient in indeplinirea misiunii centrului de consiliere si sprijin pentru parinti si copii.
Cerinte pentru implementarea standardului 9
9.1. CCS utilizeaza politici eficiente de recrutare şi angajare de personal.
9.2. Coordonatorul CCS participã la luarea deciziilor referitoare la selectarea personalului CCS.
9.3. Activitatea de recrutare şi angazare de personal se înregistreazã, iar documentele referitoare la aceastã activitate se pãstreazã într-un dosar separat.
9.4. Coordonatorul CCS are studii superioare socio-umane şi experienţa în servicii pentru protecţia copilului de minim 2 ani.
9.5. Personalul de specialitate are studii superioare socio-umane şi experienţã practicã de cel puţin 1 an în domeniul protecţiei copilului.
9.6. Personalul este angajat conform ştatului de funcţii şi cerinţelor postului.
9.7. CCS utilizeazã o metodologie de recrutare, evaluare, pregãtire si coordonare a voluntarilor.
Indicatori pentru Standardul 9
(I) 9.1. Criteriile de selecţie a personalului.
(I) 9.2. Dispoziţia angajatorului de constituire a comisiei de examinare a personalului.
(I) 9.3.1. Dosarul de recrutare, selecţie şi angajare a personalului CCS.
(I) 9.3.2. Conţinutul documentelor.
(1) 9.4-9.5 - Documentele care atestã pregãtirea şi experienţa coordonatorului.
- Diplomele de studii şi alte acte care atestã calificarea şi experienţa personalului angajat.
(I) 9.6.1. Numãrul de angajaţi conform statului de funcţii.
(I) 9.6.2. Numãrul de clienţi raportat la numãrul de specialişti al CCS.
(I) 9.7.1. Existenţa metodologiei de recrutare, evaluare, pregãtire şi coordonare a voluntarilor.
(I) 9.7.2. Existenţa contractelor de voluntariat în conformitate cu normele legale în vigoare.
Standardul 10
Formarea personalului
Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii asigura angajatilor formarea in domeniul specific serviciilor oferite de acesta.
Rezultat
Angajatii au pregatire si abilitati profesionale corespunzatoare serviciilor centrului de consiliere si sprijin pentru parinti si copii.
Cerinţe pentru implementarea standardului 10
10.1. Angajatorul utilizeazã un pachet de formare de iniţiere în domeniul specific activitãţilor CCS, asiguratã din bugetul propriu la momentul angajãrii.
10.2. Coordonatorul CCS identificã nevoile de formare ale personalului de specialitate.
10.3. Coordonatorul CCS încurajeazã angajaţii centrului sã-şi identifice nevoile de formare şi sã solicite cursuri de perfecţionare, specializare.
10.4. Personalul de specialitate al CCS, inclusiv coordonatorul, participã la cel puţin 42 de ore de formare continuã pe an (cursuri de specializare, de perfecţionare, stagii profesionale, seminarii, conferinţe ş.a), în domenii care asigura optimizarea activitãţii CCS, asiguratã din bugetul angajatorului.
10.5. La angajare, în lipsa unei pregãtiri în domeniul managementului serviciilor sociale, coordonatorul CCS beneficiazã de pregãtire in acest domeniu; anual coordonatorul participã la cel puţin 21 de ore de formare în domeniul managementului de servicii.
10.6. Voluntarii beneficiazã de un numãr minim de 14 ore de formare iniţialã în cadrul centrului şi organizata de acesta şi de formare continuã în domeniu.
10.7. Educaţia permanentã şi formarea profesionalã continuã a angajaţilor se realizeazã conform legislaţiei în vigoare.
10.8. CCS deţine un punct de documentare cu materiale/ lucrãri de specialitate din domeniul protecţiei copilului pe care fiecare membru al echipei le poate consulta ori de cate ori are nevoie, precum şi o baza de documentare cu informaţii pentru specialişti (formãri, cursuri, evenimente, etc).
Indicatori pentru Standardul 10
(I) 10.1.1. Existenţa unui pachet de formare de iniţiere.
(I) 10.1.2. Conţinutul pachetului de formare de iniţiere.
(I) 10.1.3. Documente care atestã participarea la formarea de iniţiere.
(I) 10.2. Fişa de evaluare a nevoilor de formare.
(I) 10.3.1. Fişele de autoevaluare a nevoilor de pregãtire.
(I) 10.3.2. Propunerile de participare la seminarii, conferinţe, planuri de formare ale angajaţilor supuse spre analizã conducerii CCS.
(I) 10.4.1. Documente care atestã cursurile de formare ale fiecãrui specialist şi participarea la seminarii, conferinţe.
(I) 10.4.2. Numãrul de angajaţi care au participat la cursuri, seminarii, conferinţe.
(I) 10.4.3. Numãrul şi conţinutul cursurilor, seminariilor, conferinţelor.
(I) 10.4.4. Numãr de ore de formare continuã/ angajat/ an,
(I) 10.5. Documente care atestã formarea coordonatorului în domeniul managementului serviciilor sociale.
(I) 10.6. Documente care atestã formarea iniţialã şi continuã a voluntarilor.
(I) 10.7. Certificatele de absolvire cu recunoaştere naţionalã şi cele cu recunoaştere din partea angajatorului. În cazul celor din urmã se verificã modalitatea de desfãşurare a programului de formare, utilizând criteriile existente în legislaţia de formare profesionalã a adultului.
(I) 10.8.1. Existenţa punctului de documentare in centru.
(I) 10.8.2. Existenţa bazei de documentare.
Standardul 11
Supervizare
Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii dispune de un sistem de supervizare a resurselor umane.
Rezultat
Personalul este eficient si asigura servicii de calitate pentru clientii centrului de consiliere si sprijin pentru parinti si copii.
Cerinţe pentru implementarea standardului 11
11.1. Coordonatorul CCS are obligaţia de asigura supervizarea internã şi externã a personalului de specialitate şi a voluntarilor.
11.2. Şedinţele de supervizare au loc periodic şi la cererea personalului toate şedinţele sunt consemnate.
11.3. Furnizorul de servicii are obligaţia de a asigura supervizarea coordonatorului CCS.
11.4. Supervizarea se realizeazã de specialişti cu studii superioare socio-umane cu experienţã de cel puţin cinci ani în servicii pentru copil şi familie, pregãtire în supervizare şi experienţã de cel puţin doi ani în servicii pentru copil şi familie în plus faţã de persoanele cãrora li se asigurã supervizarea respectivã.
Indicatori pentru Standardul 11
(I) 11.1.-11.2. - Planurile de supervizare, planificãrile.
- Numãr de propuneri de supervizare/ an.
- Numãr de întâlniri de supervizare în grup/ lunã/ an.
- Numãr de întâlniri de supervizare individuale/ lunã/ an.
- Rapoarte de supervizare individualã/ de grup.
- Numãr de întâlniri de supervizare la solicitarea angajaţilor/ echipei/ an.
(I) 11.3. Numãr de întâlniri de supervizare a coordonatorului/ lunã; an.
(I) 11.4. Documentele înregistrate referitoare la supervizare.
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: