────────── Aprobate prin ORDINUL nr. 20.841 din 21 septembrie 2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 973 din 6 octombrie 2022.────────── Prezentul ordin reglementează aplicarea metodei managementului de caz în cadrul serviciilor sociale care oferă asistenţă agresorilor în cazurile de violenţă domestică şi stipulează standardele specifice minime obligatorii de calitate în acest sens. Furnizorii de servicii sociale, publici şi privaţi, care oferă asistenţă persoanelor care săvârşesc agresiuni şi abuzuri care se înscriu în sfera violenţei domestice implementează şi respectă aceste standarde. Managementul de caz reprezintă o metodă de coordonare şi integrare a tuturor activităţilor destinate grupurilor vulnerabile, de organizare şi gestionare a măsurilor de asistenţă socială specifice, realizate de către asistenţii sociali şi/sau diferiţi specialişti, în acord cu obiectivele stabilite în planurile de intervenţie - art. 6 lit. u) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare. Standardele minime obligatorii prezente sunt complementare standardelor minime obligatorii din domeniul serviciilor sociale destinate prevenirii şi combaterii violenţei domestice, conform Ordinului nr. 28/2019 privind aprobarea standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate prevenirii şi combaterii violenţei domestice. În acest sens, indicatorii din cuprinsul prezentului ordin se verifică de către inspectorii sociali în corelare cu cei prevăzuţi în celelalte standarde aprobate. MODULUL I - Condiţii privind aplicarea managementului de caz în serviciile sociale de asistenţă destinate agresorilor (standardele 1 - 3) ART. 1 (1) Managementul de caz reprezintă principala metodă practică de lucru în serviciile sociale de asistenţă destinate agresorilor, prin intermediul căreia managerul de caz lucrează împreună cu alţi profesionişti pentru a facilita accesul la servicii sociale specializate integrate, adecvate în scopul eliminării riscului de repetare a actelor de agresiune, responsabilizării, reabilitării şi reinserţiei sociale prin: a. evaluarea psihologică, socială şi juridică; b. evaluarea nevoilor persoanelor care săvârşesc agresiuni şi abuzuri asupra membrilor familiei şi în sfera violenţei domestice precum şi evaluarea riscurilor, inclusiv a riscului de repetare a actelor de agresiune şi evaluarea factorilor de protecţie pentru victime; c. elaborarea strategiilor privind schimbările necesare, coordonarea intervenţiilor prin intermediul unui planul individualizat de intervenţie şi monitorizarea impactului intervenţiei. (2) Managerul de caz este membrul echipei pluridisciplinare care coordonează, monitorizează şi evaluează îndeplinirea planului de intervenţie , care a absolvit studii universitare acreditate în domeniul asistenţei sociale sau psihologiei şi care a parcurs programe de pregătire specifică privind lucrul cu agresorii, atât la angajarea iniţială, cât şi de pregătire continuă anuală. Managerul de caz este numit de coordonatorul serviciului/şeful serviciului/conducătorul instituţiei şi are următoarele responsabilităţi, fără a se limita: a. activarea şi coordonarea unui proces de evaluare a riscurilor şi evaluare multidisciplinară privind actele de agresiune; b. planificarea serviciilor de asistenţă şi suport, a programelor de tratament precum şi a altor activităţi care, după caz, sunt stabilite de către instanţele de judecată; c. menţinerea, după caz, a contactului cu ofiţerul de probaţiune şi cu alţi profesionişti din domeniul justiţiei penale (poliţişti, procurori); d. Elaborarea, implementarea şi monitorizarea unui program coerent şi integrat de asistenţă, consiliere şi suport pentru a realiza schimbările necesare, precum şi pentru responsabilizare, reabilitare şi reinserţie socială; e. asigură asistenţă pentru menţinerea contactului furnizorului de servicii sociale cu instituţiile şi serviciile implicate (justiţie, protecţia copilului, unităţi medicale, etc); f. evaluarea impactului suportului oferit asupra eliminării riscului de repetare a actelor de agresiune; g. monitorizarea cazului prin integrarea informaţiilor date de rapoartele membrilor echipei multidisciplinare; h. întocmirea rapoartelor de caz şi a fişelor de monitorizare; (3) Furnizorii de servicii sociale elaborează şi aplică proceduri de lucru pentru implementarea standardelor specifice minime obligatorii privind asistenţa persoanelor care săvârşesc agresiuni din sfera violenţei domestice. ART. 2 Managementul de caz în serviciile sociale de asistenţă destinate agresorilor se realizează pe baza următoarelor principii: a. nediscriminarea accesului la servicii sociale specializate pentru agresori şi persoane cu potenţial agresiv; b. intervenţia unitară şi integrată conform nevoilor identificate; c. gratuitatea serviciilor specializate, conform prevederilor legale; d. responsabilizarea agresorului în legătură cu propria reabilitare comportamentală şi inserţie socială; e. egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi şi promovarea valorilor non-violenţei şi a mijloacelor de prevenire a violenţei domestice; f. respectarea demnităţii, siguranţei şi a dreptului la viaţă pentru toate persoanele aflate în contact cu agresorul; g. confidenţialitatea datelor cu caracter personal şi a celor legate de intervenţie prin analiza consecinţelor şi consultarea persoanelor implicate asupra transferului de date în procesul managementului de caz; h. respectarea reciprocă a profesioniştilor implicaţi, a pregătirii, rolurilor şi responsabilităţilor în procesul intervenţiei; i. formarea continuă a specialiştilor care oferă servicii de suport, asistenţă şi consiliere; formarea şi promovarea unei practici reflective bazate pe cunoaştere şi menţinerea siguranţei la locul de muncă. j. Evaluarea multidisciplinară ART. 3 Managementul de caz în serviciile sociale adresate agresorului include următoarelor pachete de lucru: (1) Preluarea cazului, evaluarea iniţială şi intervenţia de urgenţă. Preluarea cazului poate fi realizată în urma solicitării directe din parte persoanei care a săvârşit sau săvârşeşte agresiuni şi abuzuri asupra familiei/violenţă domestică sau în urma referirii cazului de către alte servicii/instituţii. În cazul identificării unor riscuri care pun viaţa unei persoane în pericol, managerul de caz stabileşte un plan de intervenţie în regim de urgenţă. Acest plan include activităţi care au ca scop protecţia imediată a persoanelor afectate şi eliminarea riscurilor care pot pune în pericol viaţa victimelor sau viaţa altor persoane din proximitatea agresorului. (2) Evaluarea complexă/detaliată/multidisciplinară - implică evaluarea contextului personal, familial, social şi profesional al agresorului. Evaluarea include şi istoricul privind consumul de substanţe stupefiante/psihotrope, precum şi istoricul comportamentului violent/infracţional. În funcţie de complexitatea ariilor de evaluare stabilite, managerul de caz solicită documente şi evaluări din partea altor specialişti: asistenţi sociali, psihologi, jurişti, medici, poliţişti, etc. (3) Stabilirea planului de intervenţie. Planificarea serviciilor de asistenţă, suport şi consiliere, a programelor de tratament şi a altor activităţi care sunt stabilite de către instanţele judecătoreşti, prin asistare directă şi referire. Planificarea serviciilor de asistenţă, suport şi consiliere, a programelor de tratament şi a altor activităţi care sunt stabilite de către instanţele judecătoreşti este realizată ca urmare a evaluării iniţiale la admitere, a nevoilor beneficiarului. Planificarea este agreată împreună cu persoana care beneficiază de asistenţă şi profesioniştii implicaţi. (4) Implementarea planului şi monitorizarea impactului intervenţiei. Persoana care beneficiază de serviciile de asistenţă, suport şi consiliere este co-responsabilă de utilizarea suportului oferit pentru a face schimbările necesare. (5) Evaluarea impactului intervenţiei, închiderea cazului şi planul de siguranţă post-intervenţie. Impactul intervenţiilor este analizat de către profesioniştii care au oferit servicii şi de către managerul de caz împreună cu persoana care beneficiază de servicii. Evaluarea finală a impactului intervenţiei este realizată de către managerul de caz împreună cu persoana care a beneficiat de servicii. Închiderea cazului include pregătirea unei strategii de siguranţă privind suportul care poate fi solicitat şi activat, precum şi acţiunile care pot fi realizate pentru evitarea repetării comportamentelor agresive. Această strategie este realizată de către managerul de caz împreună cu persoana care a beneficiat de servicii. ART. 4 Profilul profesional ale managerului de caz care lucrează cu persoane care au săvârşit sau săvârşesc agresiuni şi abuzuri asupra membrilor familiei/violenţă domestică trebuie să includă competenţe (cunoştinţe, abilităţi şi valori profesionale) legate de managementul de caz, de serviciile sociale, de violenţa domestică şi de comportamentul violent/infracţional. (1) Competenţele legate de managementul de caz sunt generate din profilul profesional al asistentului social şi vizează: a. capacitatea de a asculta şi a înţelege semnificaţiile pe care persoanele le asociază lucrurilor, persoanelor şi situaţiilor pe care le trăiesc; b. capacitatea de conectare la emoţiile celuilalt şi de a utiliza adecvat propriile emoţii în actul profesional; c. capacitatea de a reflecta asupra propriei persoane şi asupra propriilor acţiuni; d. capacitatea de a identifica şi mobiliza rapid resursele necesare, precum şi capacitatea de a le utiliza într-un mod care să creeze impact maxim; e. capacitatea de adaptare rapidă la situaţii noi şi capacitatea de a crea un răspuns adecvat; f. capacitatea de gestionare a conflictelor într-un mod pozitiv; g. capacitatea de recunoaştere şi gestionare pozitivă a contradicţiilor; h. capacitatea de luare a deciziilor pe baza datelor obţinute şi de argumentare a deciziilor; i. capacitatea de utilizare a gândirii critice; j. capacitatea de coordonare a activităţii în echipa de lucru; k. capacitatea de conectare şi distanţare, în acelaşi timp, în actul profesional; l. capacitatea de a separa persoana de problemele cu care se confruntă şi de a distinge între comportamente şi persoană; m. capacitatea de aplicare a prevederilor legale la cazuri specifice şi contexte diferite; n. capacitatea de ancorare profesională în cât mai multe domenii profesionale; o. capacitatea de a planifica şi de a realiza evaluări şi intervenţii în baza unei cunoaşteri bazate pe evidenţe. (2) Pregătirea în domeniul violenţei domestice vizează, fără a se limita la acestea: a. mecanismele de dezvoltare şi de manifestare a violenţei domestice, mecanismele care susţin comportamentul agresiv, repetarea comportamentelor violente/infracţionale, impactul violenţei asupra siguranţei şi bunăstării victimei; b. impactul comportamentului infracţional şi al comportamentelor agresive asupra capacităţii de exercitare a rolurilor sociale şi abilităţilor parentale; c. formele de violenţă domestică şi înţelegerea semnificaţiilor privind violenţa domestică asociate comportamentelor sau contextelor de viaţă; d. impactul cultural şi social asupra violenţei domestice; e. prejudecăţile, miturile şi stereotipurile sociale legate de violenţa domestică; f. tacticile şi strategiile folosite de către agresori pentru a exercita control asupra victimei violenţei domestice, respectiv abuz fizic, abuz sexual, atac emoţional, şantaj emoţional, manipulare, coerciţie economică, folosirea copiilor pentru a controla acţiunile victimei etc; g. tehnici şi metode de interacţiune cu agresorul, strategii pentru diminuarea riscului de repetare a agresiunii, crearea planului de siguranţă a victimei în perioada implementării măsurilor de asistenţă a agresorului; h. analiza factorilor de risc şi specificul intervenţiei de urgenţă; i. tehnici şi metode de lucru în comportamentul infracţional; j. tehnici şi metode de evaluare, cum ar fi observaţie de diagnostic, interviu, etc şi consiliere specifice domeniului de intervenţie; k. evaluarea specializată a impactului schimbărilor privind comportamentul agresorului şi a siguranţei victimei violenţei domestice; l. intervenţia comunitară pentru a elimina riscurile asociate violenţei domestice, a prevenirii comportamentelor abuzive şi creşterea siguranţei pentru victime; m. predictibilitatea evoluţiei violenţei domestice în funcţie de suportul activat şi impactul măsurilor de siguranţă; n. riscurile şi mecanismele de protecţie asociate ordinului de protecţie; o. tehnici şi metode de evaluare a impactului măsurilor de protecţie;
┌──────────────┬───────────────────────┐
│ │Furnizorul de servicii │
│ │sociale, public sau │
│Standardul 1 │privat, asigură │
│Asigurarea │condiţiile necesare │
│condiţiilor │utilizării │
│pentru │managementului de caz │
│utilizarea │în asistenţa │
│metodei │persoanelor care au │
│managementului│săvârşit sau săvârşesc │
│de caz │agresiuni şi abuzuri │
│ │asupra membrilor │
│ │familiei/violenţă │
│ │domestică │
├──────────────┼───────────────────────┤
│ │Persoanele care au │
│ │săvârşit sau săvârşesc │
│ │agresiuni şi abuzuri │
│Rezultat: │beneficiază de o │
│ │abordare integrată a │
│ │asistenţei oferite de │
│ │către echipa │
│ │multidisciplinară. │
└──────────────┴───────────────────────┘
Cerinţe minime 1. Furnizorul de servicii sociale elaborează şi aplică procedura de lucru privind managementul de caz în procesul de evaluare, asistenţă, suport şi consiliere a agresorilor, urmărind standardele minime obligatorii privind managementul de caz. 2. Procedura de lucru precizează cel puţin: criteriile pentru recrutare, modul de angajare şi desemnare a managerului de caz, în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare, sistemul de comunicare internă şi interinstituţională, monitorizarea internă a procesului de management de caz. 3. Furnizorul de servicii sociale asigură resursele necesare managementului de caz, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. 4. Furnizorul de servicii sociale se asigură că managerul de caz îndeplineşte următoarele condiţii de studii şi experienţă profesională: a. a absolvit studii universitare acreditate cu diplomă de licenţă în domeniul asistenţei sociale sau psihologiei; b. are experienţă de minimum 2 ani în domeniul serviciilor sociale/asistenţei sociale; c. parcurge, imediat după numire şi înainte de preluarea cazurilor, un curs de pregătire continuă de minim 10 ore în domeniul managementului de caz, evaluării riscurilor şi a factorilor protectivi, precum şi a asistenţei victimelor violenţei domestice; cursurile de pregătire continuă vor fi organizate cu respectarea legislaţiei în vigoare privind formarea continuă a adulţilor; d. realizează, pentru o perioadă de minim 6 luni, management de caz cu supervizare; e. beneficiază de pregătire continuă (ateliere de pregătire, schimb de experienţă, conferinţe, seminare, cursuri de formare, cercetare, etc) şi de supervizare profesională de minim 40 de ore anual în domeniul violenţei domestice, managementului de caz şi asistenţa agresorului; pregătirea este certificată cu atestate în care este precizată tematica şi numărul de ore. 5. În situaţia în care nu pot fi angajaţi asistenţi sociali sau psihologi care să asigure managementul de caz, furnizorul de servicii sociale are posibilitatea subcontractării activităţilor de management de caz în acord cu legislaţia în vigoare. 6. Furnizorul de servicii sociale consemnează formarea managerului de caz în Registrul privind perfecţionarea continuă a personalului. 7. Furnizorul de servicii sociale sprijină managerul de caz să intre în contact cu serviciile sociale din comunitate şi să dezvolte relaţii de parteneriat cu acestea, precum şi să dezvolte o cooperare cu reţelele de suport social şi resursele informale de suport din proximitatea agresorului şi a persoanei care este victimă a violenţei domestice. 8. Furnizorul de servicii sociale sprijină managerul de caz cu informaţii şi îndrumări concrete în realizarea calitativă a responsabilităţilor profesionale şi asigură, după caz sau la solicitare, intervenţia suplimentară a altor specialişti. 9. Furnizorul de servicii sociale se asigură că documentele utilizate în aplicarea metodei managementului de caz sunt reevaluate periodic şi, după caz, revizuite, în funcţie de cel puţin următorii factori: modificări legislative, dinamica serviciilor, propunerile personalului de specialitate, feedbackul oferit de persoanele care au beneficiat de servicii. Indicatori de monitorizare Im 1 - Procedura de lucru privind managementul de caz în procesul de evaluare, asistenţă, suport şi consiliere a agresorilor, urmărind standardele minime obligatorii privind managementul de caz este elaborată. Im 2 - Condiţiile de studii, formare continuă, supervizare şi experienţă profesională referitoare la managerul de caz sunt conforme prevederilor standardelor minime obligatorii. Im 3 - Formarea managerul de caz este consemnată în Registrul privind perfecţionarea continuă a personalului.
┌───────────────┬──────────────────────┐
│Standardul 2 │Furnizorul de servicii│
│Securitatea │sociale, public şi │
│datelor │privat, asigură │
│personale şi a │securitatea datelor │
│celor rezultate│personale şi a celor │
│din procesul de│rezultate din procesul│
│evaluare şi │managementului de caz.│
│intervenţie │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │Persoana care │
│ │beneficiază de │
│ │servicii este │
│Rezultat: │informată şi │
│ │consultată cu privire │
│ │la datele transferate │
│ │în procesul │
│ │managementului de caz.│
└───────────────┴──────────────────────┘
Cerinţe minime 1. Furnizorul de servicii sociale aplică procedura de lucru privind asigurarea securităţii datelor gestionate în aplicarea metodei managementului de caz, conform legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal. 2. Procedura de lucru precizează cel puţin: tipul de date care trebuie protejate, circuitul comunicării în mediul intern şi extern, riscuri existente şi măsuri de prevenire/eliminare, niveluri de responsabilităţi şi sancţiuni. 3. Toate informaţiile legate de caz sunt confidenţiale faţă de publicul larg, mass-media şi alţi profesionişti care nu sunt implicaţi în cazul respectiv. 4. Managerul de caz informează şi consultă persoana care beneficiază de servicii asupra datelor care urmează să fie transferate către alţi specialişti sau servicii în procesul de management de caz sau în referirea cazului, precum şi scopul acestui transfer de date. 5. Accesul la dosarele beneficiarilor este permis profesioniştilor care lucrează în echipa multidisciplinară precum şi altor persoane autorizate, în cazurile prevăzute de lege. 6. Informaţii sau date legate de identitatea persoanei/persoanelor care a/au semnalat situaţii de violenţă domestică pot fi făcute cunoscute numai instanţei de judecată, la cererea expresă a acesteia. 7. În situaţia în care există necesitatea transferului de date, iar acestea pot afecta persoana care este victimă a violenţei, specialiştii implicaţi au obligaţia să notifice managerul de caz despre această situaţie, iar managerul de caz are obligaţia să informeze persoana afectată cu privire la datele transferate, motivul transferului de date, consecinţele transferului şi modalitatea de apărare şi protecţie. 8. În situaţia referirii cazului către alt furnizor de servicii sociale, manager de caz va oferi datele necesare managerului de caz care preia cazul; înainte de acest transfer, managerul de caz trebuie să comunice persoanei care beneficiază de servicii condiţiile şi consecinţele transferului. 9. Furnizorii de servicii sociale cunosc şi includ în procedurile interne prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE. Indicatori de monitorizare Im 1 - Existenţa unei proceduri de lucru privind asigurarea securităţii datelor cu caracter personal şi a datelor gestionate în aplicarea metodei managementului de caz. Im 2 - Înregistrarea aplicării procedurii de lucru
┌──────────┬───────────────────────────┐
│ │Furnizorul de servicii │
│ │sociale, public şi privat, │
│Standardul│se asigură că managerul de │
│3 │caz gestionează dosarul de │
│Dosarul de│caz în conformitate cu │
│caz │prevederile legale în │
│ │vigoare şi cu cerinţele │
│ │standardului de calitate. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Dosarele de caz sunt │
│Rezultat: │gestionate în conformitate │
│ │cu prevederile legale în │
│ │vigoare. │
└──────────┴───────────────────────────┘
Cerinţe minime 1. Dosarul de caz sau dosarul beneficiarului serviciului social de asistenţă destinat agresorilor,este structurat în două părţi, o parte denumită dosar administrativ şi o parte denumită dosar profesional. 2. Dosarul administrativ este acea parte din dosarul beneficiarului la care pot avea acces şi alţi profesionişti, reprezentanţi ai furnizorilor de servicii sociale implicaţi, organe de control etc., în conformitate cu prevederile legale, şi cuprinde: cererea de admitere, solicitarea în situaţia referirii cazului, note de informare, documentele de sesizare, contractul de furnizare de servicii, note de consens*1, copii de pe acte de stare civilă, decizii, hotărâri, adrese, solicitări către alte instituţii sau furnizori de servicii sociale, etc. *1 Note de consens - Note prin care beneficiarului i se aduc la cunoştinţă anumite aspecte, este de acord cu ele, dar nu doreşte să le realizeze. 3. Dosarul profesional este acea parte din dosarul beneficiarului care poate fi făcută cunoscută doar altor profesionişti, la referirea cazului, sau în cazul verificării activităţii managerului de caz şi cuprinde informaţii de tip: fişe şi rapoarte de evaluare şi monitorizare, note de consens, planul de intervenţie, etc. 4. Managerul de caz analizează şi permite accesul beneficiarilor la orice document din dosarul de caz cu protejarea confidenţialităţii informaţiilor despre alte persoane la care se referă aceste documente. 5. Managerul de caz păstrează toate documentele (rapoarte, fişe, note, planuri de intervenţie, etc.) într-un regim de siguranţă, astfel încât să nu fie accesate de persoane străine cazului. 6. La închiderea cazului, managerul de caz are responsabilitatea de a realiza un opis pentru dosarul de caz, începând cu prima fila din dosar pentru a asigura atât accesul ulterior la informaţie, cât şi protecţia informaţiilor confidenţiale. 7. Managerul de caz predă dosarele cu opis către coordonatorul serviciului social, pe baza unui proces- verbal de predare-primire, semnat de ambele părţi. 8. Furnizorul de servicii sociale realizează arhivarea în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare şi cu procedurile interne. Indicatori de monitorizare Im 1 - Existenţa proceselor-verbale de predare-primire a dosarelor de caz, semnate de reprezentantul furnizorului de servicii sociale şi de managerul de caz; Im 2 - Existenta dosarelor de caz active actualizate şi securizate; Im 3 - Existenţa dosarelor încheiate arhivate şi securizate. MODULUL II - Etapele managementului de caz (standardele 1 - 5)
┌───────────┬──────────────────────────┐
│Standardul │ │
│1 │Furnizorul de servicii │
│Preluarea │sociale, public sau │
│cazului, │privat, asigură derularea │
│evaluarea │activităţilor de evaluare,│
│iniţială şi│intervenţie şi admiterea │
│intervenţia│agresorului. │
│de urgenţă │ │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Persoanele care au │
│ │săvârşit sau săvârşesc │
│ │agresiuni şi abuzuri │
│Rezultat: │asupra familiei/violenţă │
│ │domestică au acces la │
│ │servicii sociale în acord │
│ │cu nevoile şi riscurile │
│ │implicate. │
└───────────┴──────────────────────────┘
Cerinţe minime: 1. Furnizorul de servicii sociale preia un caz ca urmare a solicitării directe din partea agresorului sau ca urmare a referirii cazului. O persoană poate beneficia de servicii sociale atunci când: a. solicită suportul în mod voluntar; b. are o recomandare emisă de către instanţă odată cu emiterea ordinului de protecţie sau în cazul hotărârilor de divorţ; c. are obligaţie dată de instanţă ca parte a condiţiilor de suspendare a executării pedepsei privative de libertate; d. are obligaţie dată de judecător ca parte a controlului judiciar; e. a fost evacuat temporar din domiciliu printr-un ordin de protecţie provizoriu; f. nu-şi poate exercita profesia ca urmare a măsurilor din cuprinsul controlului judiciar. g. alte situaţii specifice, în funcţie de particularităţile cazului; 2. Furnizorul de servicii sociale înregistrează solicitările conform sistemului propriu de înregistrare prevăzut în procedura internă de lucru. 3. În urma analizei datelor cuprinse în solicitare şi a decizie de preluare a cazului, furnizorul de servicii sociale emite dispoziţia de desemnare a managerului de caz; dispoziţia de desemnare este ataşată în original în dosarul administrativ al cazului. 4. Furnizorul de servicii sociale pune la dispoziţia managerului de caz toate documentele ataşate solicitării, precum şi contactele profesioniştilor care au intervenit până în momentul admiterii. 5. Furnizorul de servicii sociale pune la dispoziţia managerului de caz harta resurselor privind serviciile sociale, informaţii privind reţelele de servicii integrate sau de servicii specializate existente cu referire la problematica violenţei domestice. 6. În situaţia în care cazul este preluat ca urmare a unei situaţii de criză, în urma emiterii ordinului de protecţie provizoriu, managerul de caz este numit de urgenţă. În acest caz, managerul de caz realizează: 1. evaluarea iniţială a agresorului care cuprinde: a. evaluarea riscurilor, inclusiv a riscului de repetare a agresiunii; b. evaluarea nevoilor de suport material necesar şi a nevoii de găzduire, în cazul deciziei de părăsire a domiciliului; c. evaluarea suportului necesar pentru gestionarea relaţiei cu angajatorul; d. alte nevoi în relaţie cu responsabilităţile parentale ale agresorului, sociale, etc. e. evaluarea factorilor protectivi care vizează agresorul : recunoaşterea comportamentului agresiv ca problemă pentru familie şi dorinţa de modificare a acestuia, capacitatea de a descrie consecinţele negative asupra copiilor şi asupra victimei, precum şi consecinţele asupra imaginii de sine şi a statutului social şi juridic, încercarea anterioară de a modifica comportamentele agresive, respectarea limitelor stabilite de către victimă sau de către poliţie, sprijin oferit victimei pentru a exercita rolurile şi responsabilităţile parentale, capacitatea de a înţelege interesul superior al copilului asupra drepturilor părinteşti, etc; 2. evaluarea iniţială a factorilor de protecţie pentru victime: a. evaluarea factorilor protectivi care vizează victima: capacitatea şi disponibilitatea de a solicita suport în situaţii de risc, existenţa unei persoane în vecinătatea victimei care poate oferi suport sau adăpost, acces la resurse financiare şi materiale, capacitatea de a exercita rolurile şi b. responsabilităţile parentale, capacitatea de a dezvolta strategii de protecţie a copiilor şi a propriei persoane, capacitatea de a cunoaşte şi gestiona tacticile agresorului, etc; c. evaluarea factorilor protectivi care vizează copiii: vârsta şi stadiul de dezvoltare fizică, emoţională şi mentală a copiilor, relaţii funcţionale cu vecinătatea şi reţele de suport, capacitatea de a identifica riscul şi de a aplica strategii de protecţie, abilitatea de a dezvolta planuri de siguranţă acasă, în stradă sau la şcoală, etc; d. evaluarea factorilor protectivi care vizează comunitatea: existenţa unei reţele de suport pentru victimă şi prezenţa unei atitudini a comunităţii de blamare a comportamentelor violente, existenţa suportului din partea poliţiei şi a persoanelor relevante în comunitate pentru renunţarea la comportamentul agresiv, existenţa unor servicii sociale comunitare pregătite pentru a gestiona violenţa domestică, etc; 3. Intervenţia de urgenţă - aceasta poate fi realizată de către furnizorul de servicii care a preluat cazul sau de către un alt furnizor de servicii sociale către care a fost referit cazul şi include: a. asigurarea suportului pentru accesarea resurselor materiale şi pentru găzduire; b. asigurarea consilierii sociale şi juridice în vederea gestionării relaţiilor cu instituţiile implicate şi cu reţelele de suport (vecini cu care are relaţii funcţionale de suport, membrii comunităţii, membrii familiei lărgite care pot oferi suport pentru diminuarea riscurilor de repetare a agresiunii, etc); c. suport pentru gestionarea factorilor personali şi sociali care sunt generatori de risc; d. suport pentru rezolvarea problemelor imediate şi luarea deciziilor; 4. Furnizorii de servicii sociale trebuie să elaboreze şi să utilizeze instrumente de înregistrare a datelor privind înregistrarea şi evaluare iniţială a cazului utilizând modelele prezente în Anexa 1 şi Anexa 2. Indicatori de monitorizare Im 1 - Existenţa dispoziţiei de desemnare a managerului de caz este inclusă în dosarul de caz Im 2 - Existenţa Raportului de evaluare iniţială - arhivat în dosarul profesional; Im 3 - Existenţa Raportului privind măsurile de protecţie de urgenţă realizate (dacă este cazul) - arhivat în dosarul profesional; Im 4 - Existenţa adresei prin care este referit cazul - arhivată în dosarul administrativ;
┌─────────────────┬────────────────────┐
│ │Managerul de caz │
│ │realizează evaluarea│
│ │contextului │
│ │personal, familial, │
│Standardul 2 │social şi │
│Evaluarea │profesional al │
│multidisciplinară│persoanei care a │
│ │săvârşit agresiuni │
│ │şi abuzuri asupra │
│ │membrilor familiei/ │
│ │violenţei domestice.│
├─────────────────┼────────────────────┤
│ │Agresorul │
│ │beneficiază de │
│ │evaluare │
│ │multidisciplinară a │
│ │contextului │
│ │personal, familial, │
│ │social şi │
│ │profesional în │
│Rezultat: │vederea asigurării │
│ │suportului necesar │
│ │eliminării riscului │
│ │de repetare a │
│ │actelor de │
│ │agresiune, │
│ │responsabilizării, │
│ │reabilitării şi │
│ │reinserţiei sociale.│
└─────────────────┴────────────────────┘
Cerinţe minime 1. Managerul de caz coordonează procesul de evaluare multidisciplinară. Evaluarea este realizată împreună cu profesionişti din domenii diferite de specializare la solicitarea managerului de caz. 2. Evaluarea multidisciplinară, ca proces, nu ca instrument, precede intervenţia şi continuă în timpul furnizării serviciilor de asistenţă, suport şi consiliere. 3. Evaluarea este realizată de către managerul de caz prin următoarele metode, fără a se limita la acestea: a. Documentarea. În cadrul documentării este inclusă analiza de documente în care sunt consemnate aspecte relevante privind istoricul de abuz al agresorului şi situaţia persoanei victime a violenţei domestice, precum şi alte aspecte specifice, în funcţie de particularităţile cazului; b. Observaţia comportamentului realizată în timpul evaluării sau a asistenţei. Observaţia structurată constă în urmărirea intenţionată a unor comportamente sau atitudini, verificarea semnificaţiilor a ceea ce a fost identificat şi înregistrarea manifestărilor comportamentale ale agresorului într-un context situaţional dat. c. Interviul motivaţional realizat în timpul vizitelor la domiciliu, în timpul vizitei realizate de către agresor în facilităţile furnizorului de servicii sociale sau prin intermediul sistemelor de comunicaţii electronice. d. Utilizarea de instrumente şi tehnici specifice de explorare a semnificaţiilor, a resurselor, a proceselor şi relaţiilor implicate în caz, etc. e. Întocmirea rapoartelor de către specialiştii implicaţi din domenii diferite de specializare. f. Analiza rapoartelor specialiştilor implicaţi. În cazurile care necesită o intervenţie coordonată a mai multor specialişti, managerul de caz poate să organizeze conferinţe de caz. 4. Managerul de caz stabileşte ariile de evaluare multidisciplinară pentru fiecare persoană având în vedere nevoile acesteia, riscurile de repetare a agresiunii, dar şi corelarea cu nevoile victimelor. Ariile incluse în evaluarea multidisciplinară, fără a se limita la acestea, sunt: a. modelele de comportament agresiv şi coercitiv ale agresorului, tiparele comportamentelor agresive, tacticile abuzive; b. evaluarea circumstanţelor medicale şi psihiatrice ale persoanei care a săvârşit agresiuni şi abuzuri, dar şi ale membrilor familiei şi identificarea nevoilor de tratament sau suport oferit prin intermediul centrelor de sănătate mentală; c. forme de agresiune utilizate: atacul fizic, abuzul emoţional, coerciţia economică, abuzul sexual, utilizarea copiilor pentru controlul victimei adulte (ex. ameninţarea cu rănirea sau luarea copiilor dacă victima nu se conformează, sau exercitarea agresiunii asupra copiilor pentru a obliga victima să se conformeze cerinţelor); d. consumul de substanţe adictive de către agresor ori comportamentele adictive ale agresorului care facilitează agresivitatea, dar şi evaluarea tipurilor de servicii şi programe de tratament adecvat, motivaţia pentru tratament, gradul de intensitate al tratamentului, etc; e. reţelele sociale, stereotipurile relaţionale, percepţiile sociale şi culturale care favorizează menţinerea comportamentelor agresive, etc; f. evaluarea abilităţilor de viaţă independentă/autonomă: abilităţile personale de viaţă autonomă, abilităţile sociale şi interpersonale, abilitatea de a accesa serviciile sociale de suport, consemnarea istoricului privind educaţia şcolară, analiza experienţei de muncă, etc; g. nevoia de suport material şi de găzduire; h. nevoia de asistenţă şi îngrijire medicală; i. alte domenii relevante, în funcţie de particularităţile cazului; 5. Evaluarea multidisciplinară are loc după intervenţia de urgenţă şi începe în termen de maxim 5 zile de la înregistrarea cazului sau de la decizia de evaluare multidisciplinară stabilită de către furnizorul de servicii sociale. 6. Identificarea serviciilor de suport, asistenţă şi consiliere sunt stabilite împreună cu persoana care urmează să beneficieze de servicii. 7. Fiecare furnizor de servicii sociale trebuie să elaboreze o procedură de lucru care să vizeze evaluarea multidisciplinară a contextului personal şi social al agresorului şi al victimei şi să elaboreze şi utilizeze instrumente de înregistrare a datelor privind evaluarea multidisciplinară utilizând modelul prezentat în Anexa 3. 8. Pe întreaga perioadă a evaluării situaţiei agresorului, managerul de caz se asigură că sunt stabilite condiţiile de protecţie necesare pentru victimă. Indicatori de monitorizare Im 1- Existenţa fiselor de colectare a datelor din procesul de evaluare - arhivate în dosarul profesional, şi lista cu instrumentele/ testele/ metodele utilizate. Im 2- Minutele conferinţelor de caz - arhivate în dosarul profesional. Im 3- Rapoartele specialiştilor implicaţi în evaluare - arhivate în dosarul profesional. Im 4- Copiile solicitărilor de evaluarea trimise de către managerul de caz către profesionişti - arhivate în dosarul administrativ. Im 5- Procedura de lucru elaborată.
┌───────────┬──────────────────────────┐
│ │Managerul de caz corelează│
│Standardul │problemele şi nevoile │
│3 - │persoanei care a trecut │
│Stabilirea │prin procesul de evaluare │
│planului de│multidisciplinară cu │
│intervenţie│serviciile de asistenţă, │
│ │suport şi consiliere │
│ │necesare. │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Persoanele care │
│ │beneficiază de servicii │
│ │contribuie la deciziile │
│Rezultat: │privind obiectivele, │
│ │măsurile şi serviciile de │
│ │suport şi beneficiază de │
│ │un plan de intervenţie │
│ │coerent. │
└───────────┴──────────────────────────┘
Cerinţe minime 1. În baza rezultatelor evaluării, managerul de caz analizează, împreună cu persoana care urmează să beneficieze de planul de intervenţie, măsurile şi serviciile care pot să răspundă nevoilor identificate şi stabilesc împreună obiectivele specifice de intervenţie. 2. Managerul de caz stabileşte, împreună cu persoana beneficiară de servicii şi cu specialiştii implicaţi, priorităţile şi ordinea furnizării serviciilor. 3. În planificarea intervenţiei, managerul de caz trebuie să aibă în vedere siguranţa victimei violenţei domestice şi a copiilor acesteia şi propria sa siguranţă şi siguranţa profesioniştilor implicaţi în caz. 4. Obiectivele incluse în planul de intervenţie sunt formulate SMART 5. Obiectivele generale ale planului de intervenţie pot să vizeze, fără să se limiteze la acestea: a. gestionarea comportamentelor violente - acest obiectiv vizează pregătirea şi suportul pentru a modifica factorii care declanşează violenţa, menţinând centrarea pe responsabilitatea agresorului pentru comportamentul agresiv şi consecinţele legale, etc. b. vizita supravegheată a copiilor - acest obiectiv vizează organizarea întâlnirilor cu părintele care este separat de copii. În acest caz, managerul de caz cooperează cu compartimentul specializat de intervenţie în abuz, neglijare, trafic, migraţie şi repatriere din cadrul DGASPC pentru a stabili oportunitatea acestor vizite, cine supraveghează copiii pe perioada vizitei, în ce manieră este organizată vizita pentru a exclude întâlnirea agresorului cu victima agresiunii sau abuzului, programul de vizită şi persoanele implicate, aspectele care sunt incluse în strategia de siguranţă, etc. c. suport emoţional - acest obiectiv vizează suportul oferi agresorului atunci când se confruntă cu probleme în gestionarea abilităţilor parentale sau probleme legate de autocontrol, gestionarea emoţiilor, vulnerabilitate emoţională, ambivalenţă în decizii, etc. d. suport social şi profesional - acest obiectiv vizează suportul oferit agresorului pentru a se comporta ca o persoană responsabilă pentru sine şi pentru ceilalţi, prin dezvoltarea abilităţilor de relaţionale şi reluarea rolurilor sociale, reconstruirea contextelor sociale sigure şi reluarea activităţilor de muncă, etc. e. asistenţă psihologică - acest obiectiv vizează consilierea în vederea responsabilizării agresorului pentru propria reabilitare şi reinserţie socială în vederea promovării unor relaţii sociale pozitive şi a unor comportamente non-violente; consilierea în vederea restabilirii/consolidării relaţiilor personale cu copilul/copiii (în situaţia în care agresorul este părinte şi a fost emis ordin de protecţie şi în favoarea copiilor). f. asistenţă juridică - acest obiectiv vizează consilierea cu privire la soluţionarea cazurilor de divorţ în care sunt implicaţi minori; oferirea unor informaţii cu privire la consecinţele legale ale acţiunilor sale violente; g. suport material şi identificarea unei locuinţe; h. alte obiective relevante, în funcţie de particularităţile cazului. 6. Pentru fiecare obiectiv general şi specific sunt stabilite: a. serviciile care urmează să fie furnizate sau intervenţiile care urmează să fie realizate şi furnizorul de servicii sociale responsabil; b. specialiştii care vor fi implicaţi în suportul pentru reabilitare comportamentală şi pentru reintegrarea socială; c. indicatorii prin care este urmărit impactul în procesul de monitorizare şi termenele de monitorizare; d. termenele de realizare a acţiunii sau de oferire a serviciilor; e. alte aspecte relevante stabilite de către furnizorul de servicii sociale, în funcţie de particularităţile cazului; 7. Serviciile şi intervenţiile care pot fi incluse, fără să se limiteze la acestea, sunt: a. Servicii de găzduire. Exemple de intervenţii: identificarea unui spaţiu de locuit în comunitate sau în reţeaua de suport social; identificarea unui spaţiu de locuit în cadrul unui centru social; consiliere şi ghidare în vederea pregătirii şi realizării relocării; etc. b. Asistenţă medicală. Exemple de intervenţii: evaluare şi asistenţă medicală şi psihiatrică; realizarea procedurilor necesare pentru asistenţă oferite de centrele de sănătate mentală sau internarea în unităţi sanitare; etc. c. Asistenţă socială. Exemple de intervenţii: identificarea şi dezvoltarea reţelelor de sprijin şi a grupurilor de suport în vederea reabilitării comportamentale şi integrării sociale; asistenţă în cazul în care este părăsită locuinţa; consiliere în vederea identificării şi gestionarii comportamentelor violente şi gestionarea relaţiei cu victima; consiliere în vederea identificării resurselor personale şi diminuării riscurilor pentru sine şi pentru ceilalţi; suport şi consiliere în vederea dezvoltării capacităţii de implementare a măsurilor de gestionare a riscurilor de repetare a agresiunii; suport şi consiliere pentru gestionarea relaţiilor, rolurilor şi responsabilităţilor părinteşti; suport pentru dezvoltarea abilităţilor de relaţionare funcţională, pozitivă, ca alternativă la constrângere şi agresivitate, inclusiv abilităţi sociale şi de comunicare; suport şi asistenţă pentru utilizarea eficientă a resurselor comunitare în dezvoltarea personală şi socială, etc. d. Asistenţă psihologică. Exemple de intervenţii: consiliere în vederea gestionării distorsiunilor cognitive şi a percepţiilor de sine; consiliere în vederea resemnificării relaţiei cu victima; consiliere în vederea gestionării temerilor şi anxietăţilor; consiliere în vederea gestionării problemelor de putere şi control şi resemnificarea victimizării; consiliere în vederea autogestionării pentru a face faţă stresului, geloziei patologice şi posesivităţii, consilierea în vederea responsabilizării agresorului pentru propria reabilitare şi reinserţie socială în vedere, ci promovării unor relaţii sociale pozitive şi a unor comportamente non-violente; consilierea în vederea restabilirii/consolidării relaţiilor personale cu copilul/copiii (în situaţia în către agresorul este părinte şi a fost emis ordin de protecţie în favoarea copiilor, etc. e. Asistenţă juridică. Exemple de intervenţii: informare şi ghidare pentru înţelegerea instrumentelor juridice şi demersurile necesare; consiliere în vederea pregătirii pentru interacţiunea cu instanţa; consilierea cu privire la soluţionarea cazurilor de divorţ în care sunt implicaţi minori; oferirea unor informaţii cu privire la consecinţele legale ale acţiunilor sale violente ,etc. f. Asistenţă şcolară. Exemple de intervenţii: suport pentru susţinerea copilului pentru activităţile şcolare şi extra-şcolare, suport pentru reluarea programului şcolar, etc. g. Evaluarea potenţialului de dezvoltare profesională, consiliere vocaţională şi formare profesională. Ariile de evaluare sunt orientate către: consiliere şi asistenţă în vederea identificării potenţialului de dezvoltare profesională; suport şi consiliere în vederea adaptării la piaţa muncii; consiliere în vederea armonizării vieţii private cu viaţa profesională; pregătirea pentru interviu şi angajare pe piaţa muncii; asistenţă post-angajare; etc. 8. Fiecare serviciu planificat trebuie să fie însoţit de un plan de măsuri care să vizeze diminuarea riscurilor pentru victimă şi pentru copii. 9. După agrearea planului de intervenţie, managerul de caz prezintă persoanei care urmează să beneficieze de servicii contractul pentru furnizarea serviciilor. 10. Fiecare furnizor de servicii sociale trebuie să elaboreze o procedură de lucru care să vizeze elaborarea planului de intervenţie şi să elaboreze şi utilizeze instrumente de înregistrare a datelor privind planul de intervenţie utilizând modelul prezentat în Anexa 4. Indicatori de monitorizare Im 1 - Planul de intervenţie - arhivat în dosarul profesional; Im 2 - Minutele conferinţelor de caz - arhivate în dosarul profesional; Im 3 - Contractul pentru furnizarea serviciilor - arhivat la dosarul administrativ; Im 4 - Procedura de lucru elaborată
┌─────────────┬────────────────────────┐
│Standardul 4 │Managerul de caz asigură│
│- │furnizarea coerentă a │
│Implementarea│serviciilor prevăzute în│
│planului şi │planul de intervenţie şi│
│monitorizarea│monitorizarea impactului│
│impactului │intervenţiei. │
│intervenţiei │ │
├─────────────┼────────────────────────┤
│ │Persoana beneficiază de │
│ │servicii şi intervenţii │
│Rezultat: │în mod coerent şi poate │
│ │să monitorizeze │
│ │progresele realizate. │
└─────────────┴────────────────────────┘
Cerinţe minime 1. Furnizarea serviciilor are la bază planul de intervenţie şi se realizează în baza unui contract de furnizare a serviciilor sociale urmând legislaţia în vigoare. 2. Managerul de caz coordonează furnizarea şi monitorizarea serviciilor incluse în planul de intervenţie. 3. Monitorizarea permanentă, la începutul, pe parcursul şi la finalizarea fiecărei acţiuni, asigură urmărirea continuă a riscurilor şi prezenţa factorilor de protecţie, precum şi progresul înregistrat în direcţia menţinerii siguranţei, realizării schimbărilor necesare şi a bunăstării. 4. Managerul de caz stabileşte împreună cu specialiştii implicaţi şi persoana care beneficiază de servicii priorităţile şi ordinea acordării serviciilor. 5. Monitorizarea presupune urmărirea şi evaluarea permanentă a situaţiei persoanei care beneficiază de servicii pentru a se asigura realizarea obiectivelor pe termen scurt, mediu şi lung. 6. Monitorizarea implică totodată verificarea modului de furnizare a serviciilor şi asigurarea fluxului de informaţii între cei implicaţi, astfel încât activităţile şi serviciile să se desfăşoare conform planificării. 7. Fiecare specialist va realiza o raportare scrisă către managerul de caz privind serviciile oferite şi impactul acestora; raportarea este realizată imediat ce furnizarea serviciilor este finalizată sau atunci când apar modificări în contextul de viaţă al agresorului sau al victimei. 8. Prin monitorizare, managerul de caz identifică dificultăţile în implementarea planului individualizat de intervenţie; dificultăţile identificate sunt discutate cu profesioniştii implicaţi şi cu persoana care beneficiază de servicii în vederea identificării şi aplicării soluţiilor de remediere. 9. Managerul de caz semnalează coordonatorului de serviciu necesitatea realizării unor activităţi sau intervenţii suplimentare atunci când sunt identificate nevoi specifice, particulare; în acest sens, facilitează accesul persoanei la servicii de asistenţă juridică, servicii/activităţi de asistenţă medicală, etc. 10. Fiecare furnizor de servicii sociale trebuie să elaboreze o procedură de lucru care să vizeze monitorizarea cazului şi să elaboreze şi utilizeze instrumente de înregistrare a datelor privind monitorizarea utilizând modelul prezentat în Anexa 5. Indicatori de monitorizare Im 1 - Fişe şi rapoarte de monitorizare - arhivate în dosarul profesional; Im 2 - Rapoarte de reevaluare - arhivate în dosarul profesional; Im 3 - Note de informare realizate de managerul de caz - arhivate în dosarul administrativ;
┌────────────────┬─────────────────────┐
│Standardul 5 - │Managerul de caz │
│Evaluarea │realizează evaluarea │
│impactului │impactului, împreună │
│intervenţiei, │cu persoana care a │
│închiderea │beneficiat de │
│cazului şi │servicii şi închide │
│planul de │cazul cu aprobarea │
│siguranţă │coordonatorului de │
│post-intervenţie│servicii sociale. │
├────────────────┼─────────────────────┤
│ │Persoana care a │
│ │beneficiat de │
│ │servicii participă la│
│ │evaluarea impactului │
│ │şi dezvoltarea de │
│ │strategii de │
│Rezultat: │siguranţă privind │
│ │suportul pe care │
│ │poate să îl solicite │
│ │şi acţiunile pe care │
│ │poate să le realizeze│
│ │pentru eliminarea │
│ │riscului de repetare │
│ │a agresiunii. │
└────────────────┴─────────────────────┘
Cerinţe minime 1. Închiderea cazului se realizează la iniţiativa managerului de caz sau a persoanei care a beneficiat de servicii. 2. Motivele care pot determina închiderea cazului pot fi: a. riscurile care au impus activarea serviciilor au fost eliminate; b. obiectivele stabilite au fost atinse; c. referirea către un alt furnizor de servicii; d. persoana care beneficiază de servicii face solicitare de încetare a serviciilor; e. în alte condiţii în care serviciile nu mai pot fi oferite din motive obiective; 3. Finalizarea intervenţiei este stabilită de către managerul de caz împreună cu persoana care beneficiază de servicii, atunci când condiţiile pentru această evaluare permit acest lucru, iar închiderea cazului este realizată cu acordul coordonatorului de servicii. 4. Evaluarea finală a impactului intervenţiei este realizată de către managerul de caz împreună cu persoana care a beneficiat de servicii. 5. Închiderea cazului include pregătirea, împreună cu persoana care a beneficiat de servicii a unei strategii de siguranţă privind suportul pe care poate să îl solicite şi acţiunile pe care poate să le realizeze pentru a evita repetarea agresiunii. 6. Persoana care a beneficiat de servicii va semna o cerere de încetare a serviciilor, ca urmare a solicitării, o declaraţie că a primit informaţiile şi este de acord cu transferul, declararea pe propria răspundere şi semnătura că a beneficiat de servicii conform planului de intervenţie. 7. Managerul de caz va completa fişa de închidere a cazului, care cuprinde datele persoanei care a beneficiat de servicii, motivul închiderii cazului, modalitatea de închidere, situaţia cazului. 8. La închiderea cazului managerul de caz întocmeşte un referat care cuprinde datele personale ale persoanei care a beneficiat de servicii, motivul care a determinat închiderea cazului şi propuneri necesare pentru emiterea de către furnizorul de servicii sociale a dispoziţiei de suspendare/încetare a serviciilor acordate. 9. Dispoziţia de suspendare sau încetare a serviciilor cuprinde temeiul legal de suspendare sau încetare a serviciilor acordate în baza căreia încetează furnizarea serviciilor. 10. Fiecare furnizor de servicii sociale trebuie să elaboreze o procedură de lucru care să vizeze închiderea cazului şi să elaboreze şi utilizeze instrumente de înregistrare a datelor privind închiderea cazului utilizând modelul prezentat în Anexa 6. Indicatori de monitorizare Im 1 - Solicitarea de încetare a furnizării serviciilor (după caz) - arhivată la dosarul administrativ; Im 2 - Fişa şi referatul de închidere a cazului - arhivate la dosarul administrativ; Im 3 - Raportul privind planul de siguranţă post - servicii - arhivat la dosarul profesional; Im 4 - Dispoziţia de suspendare/încetare a serviciilor - arhivată la dosarul administrativ; MODULUL III - Protecţia drepturilor ( Standardele 1-2)
┌───────────┬──────────────────────────┐
│Standardul │ │
│1 │ │
│Respectarea│Managerul de caz cunoaşte │
│drepturilor│şi respectă drepturile │
│persoanelor│agresorului │
│care │ │
│beneficiază│ │
│de servicii│ │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Persoana care beneficiază │
│ │de servicii cunoaşte │
│ │drepturile pe care le are │
│ │în relaţie cu furnizorul │
│Rezultat: │de servicii şi │
│ │angajamentele personale │
│ │necesare în raport cu │
│ │serviciile prevăzute în │
│ │planul de intervenţie. │
└───────────┴──────────────────────────┘
Cerinţe minime 1. Furnizorii de servicii sociale se angajează, în relaţie cu persoana care beneficiază de servicii, să asigure respectarea drepturilor omului, respectarea drepturilor sociale prevăzute în Pilonul European al Drepturilor Sociale şi respectarea următoarelor drepturi cu privire la furnizarea de servicii: a. accesul la servicii fără discriminare; b. informaţii privind serviciile sociale de care are dreptul să beneficieze; c. informare privind cerinţele şi angajamentele personale necesare în raport cu serviciile prevăzute în planul de intervenţie; d. furnizarea serviciilor prevăzute în planul de intervenţie, informare privind modificările apărute şi consultare asupra modificărilor realizate; e. respectarea deciziilor agresorului cu privire la intervenţiile incluse în planul de intervenţie şi suport oferit pentru respectarea angajamentelor asumate de către acesta ; f. suport şi intervenţie de urgenţă în cazul în care persoana care beneficiază de servicii este abuzată, neglijată, hărţuită sau exploatată de către personalul serviciilor; g. intervenţie de urgenţă pentru eliminarea formelor de abuz economic al personalului serviciilor sociale în cazul în care sunt pretinse plăţi care nu sunt cuprinse în valoarea convenită pentru furnizarea serviciilor; 2. Furnizorii de servicii sociale se angajează să elaboreze proceduri de lucru prin care să asigure respectarea furnizării serviciilor cu respectarea drepturilor agresorului. 3. Furnizorii de servicii sociale creează un sistem de semnalare de către persoanele care beneficiază de servicii a situaţiilor de încălcare a drepturilor. 4. Managerul de caz este responsabil de informarea permanentă a persoanelor care beneficiază de servicii asupra drepturilor pe care le au şi angajamentele personale necesare în raport cu serviciile prevăzute în planul de servicii. Indicatori de monitorizare Im 1 - Note profesionale în care sunt consemnate informări sau acordul persoanei care beneficiază de servicii - arhivate la dosarul profesional. Im 2 - Sesizări ale persoanelor care beneficiază de servicii asupra formelor de abuz în cadrul serviciului (dacă este cazul) - arhivate la dosarul administrativ.
┌───────────┬──────────────────────────┐
│Standardul │Furnizorul de servicii │
│2 │sociale, public sau │
│Satisfacţia│privat, înregistrează şi │
│privind │evaluează satisfacţia │
│calitatea │persoanelor care au │
│serviciilor│beneficiat de servicii │
│oferite │asupra calităţii acestor │
│ │servicii. │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Persoanelor care au │
│ │beneficiat de servicii li │
│ │se creează, de către │
│ │furnizorul de servicii │
│ │sociale, un cadrul de │
│Rezultat: │siguranţă şi de │
│ │confidenţialitate necesar │
│ │pentru a evalua calitatea │
│ │serviciilor de care a │
│ │beneficiat, păstrând │
│ │anonimatul. │
└───────────┴──────────────────────────┘
Cerinţe minime 11. Furnizorul de servicii sociale utilizează chestionare de satisfacţie privind calitatea serviciilor oferite. 12. Întrebările din chestionar vizează modul în care persoanele care au beneficiat de servicii percep calitatea serviciilor primite, gradul de satisfacţie faţă de acestea şi faţă de rezultatele obţinute. 13. Chestionarele sunt autoadministrate şi sunt oferite persoanelor care au beneficiat de servicii la momentul referirii către un alt furnizor de servicii sociale sau în situaţia închiderii cazului. Furnizorul de servicii sociale asigură anonimizarea chestionarelor. 14. Conducătorul furnizorului de servicii sociale şi managerii de caz analizează chestionarele completate de către persoanele care au beneficiat de servicii. Rezultatele analizei sunt cuprinse de către furnizorul de servicii sociale în raportul anual şi sunt utilizate în vederea stabilirii aspectelor asupra cărora trebuie intervenit pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor. De asemenea, rezultatele sunt utilizate în procesul de revizuire a procedurilor, metodelor şi instrumentelor de lucru. Indicatori de monitorizare Im 1 - Existenţa chestionarelor de satisfacţie Im 2 - Existenţa Raportului de analiză al chestionarelor de satisfacţie ANEXA 1 Fişa de înregistrare
┌────────────────────────┬─────────────┐
│Nr. fişă: │Data de │
│ │înregistrare:│
├───────────────────────┬┴─────────────┤
│Modalitatea de accesare│ │
│a serviciului social de│ │
│către solicitant: │ │
└───────────────────────┴──────────────┘
SECŢIUNEA 1 DATE DESPRE PERSOANA PENTRU CARE SOLICITĂ SUPORT
┌──────────────────────┬────────────────┐
│Nume şi │Sex [ ] Feminin │
│prenume │[ ] Masculin │
├──────────────────────┼────────────────┤
│Telefon contact │Vârstă ani │
├──────────────────────┼───┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┤
│Data naşterii │CNP││││││││││││││
├──────────────────────┴───┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┤
│Domiciliul legal │
├───────────────────────────────────────┤
│Reşedinţă │
├───────────────────────────────────────┤
│Cetăţenie [ ] Română [ ] Alte │
│……………………………………………………………………………….. │
├───────────────────────────────────────┤
│Stare civilă [ ] Necăsătorit [ ] Uniune│
│consensuală [ ] Căsătorit [ ] Divorţat │
│[ ] Văduv │
├───────────────────────────────────────┤
│Nivel de studii │
├───────────────────────────────────────┤
│Ocupaţia │
├──────────────────────┬────────────────┤
│Loc de muncă/Unitate │Venit net lunar │
│învăţământ │(lei) │
├──────────────────────┼────────────────┤
│ │Persoane aflate │
│Număr de copii │în întreţinere │
│ │[ ] Nu [ ] Da │
├──────────────────────┴────────────────┤
│Copii în întreţinere │
├───────────────────────────────────────┤
│Vârstnici peste 65 ani în │
│întreţinere │
├───────────┬──────────┬───┬────────────┤
│Medic de │[ ] Nu [ ]│ │Telefon │
│familie │Da Nume │ │contact │
├───────────┼──────────┴───┴────────────┤
│Antecedente│[ ] Nu [ ] Da Specificaţi │
│psihiatrice│ │
├───────────┼───────────────────────────┤
│ │[ ] Nu [ ] Da [ ] Nu ştie │
│Consum de ├───────────────────────────┤
│substanţe │[ ] Alcool [ ] Tutun [ ] [ │
│ │] Droguri [ ] Alte │
│ │Specificaţi │
├───────────┼───────────────────────────┤
│Antecedente│[ ] Nu [ ] Da Specificaţi │
│penale │ │
└───────────┴───────────────────────────┘
SECŢIUNEA 2 DATE DESPRE VICTIMĂ
┌────────────┬─────────────────────────┐
│Agresorul │[ ] Soţ [ ] Fost soţ [ ] │
│este faţă │Concubin [ ] Copil [ ] │
│de victimă │Părinte [ ]Alte │
│ │specificaţi: │
├────────────┴┬────────────────────────┤
│Sex [ ] │ │
│Feminin [ ] │Vârstă │
│Masculin │ │
├─────────────┴────────────────────────┤
│Cetăţenie [ ] Română [ ] Alte │
├────────────┬─────────────────────────┤
│ │[ ] Necăsătorit [ ] │
│Stare civilă│Uniune consensuală [ ] │
│ │Căsătorit [ ] Divorţat [ │
│ │] Văduv │
├────────────┴─────────────────────────┤
│Nivel de studii │
├──────────────────────────────────────┤
│Ocupaţia │
├────────────┬─────────────────────────┤
│Acte │ │
│anterioare │[ ] Nu [ ] Da │
│de violenţă │ │
│domestică │ │
├────────────┼─────────────────────────┤
│ │[ ] Fizică [ ] Sexuală [ │
│Daca da, │] Verbală [ ] Psihologică│
│tipul de │([ ] Emoţională) │
│violenţă │[ ] Prin deprivare/ │
│domestică │neglijare [ ] Economică [│
│ │] Socială [ ] Spirituală │
│ │[ ] Alte forme: │
├────────────┼─────────────────────────┤
│Antecedente │[ ] Nu [ ] Da [ ] Nu ştie│
│psihiatrice │Specificaţi │
├────────────┼─────────────────────────┤
│ │[ ] Nu [ ] Da [ ] Nu ştie│
│Consum de ├─────────────────────────┤
│substanţe │[ ] Alcool [ ] Tutun [ ] │
│ │Droguri [ ] Alte │
│ │Specificaţi │
├────────────┼─────────────────────────┤
│Antecedente │[ ] Nu [ ] Da [ ] Nu ştie│
│penale │Specificaţi │
└────────────┴─────────────────────────┘
SECŢIUNEA 3 ANTECEDENTE DE CAZ (ÎN ULTIMELE 24 DE LUNI)
┌───────────────────┬───────┬──────────┐
│Ordin de Protecţie │[ ] Nu │Număr │
│provizoriu │[ ] Da │ │
├───────────────────┼───────┼──────────┤
│Ordin de Protecţie │[ ] Nu │Comentarii│
│de la instanţă │[ ] Da │ │
├───────────────────┼───────┼──────────┤
│Încălcare OP │[ ] Nu │Comentarii│
│ │[ ] Da │ │
├───────────────────┼───────┼──────────┤
│Zile de internare │[ ] Nu │Comentarii│
│Psihiatrie │[ ] Da │ │
└───────────────────┴───────┴──────────┘
Persoana care a realizat înregistrarea Nume, prenume ............... Semnătură ............... Data ............... ANEXA 2 EVALUARE INIŢIALĂ Data ..../..../....
┌───────────┬──────────────────────────┐
│Nr. fişă │Data de înregistrare │
└───────────┴──────────────────────────┘
Motivul solicitării asistenţei: [] Persoana solicită suportul în mod voluntar; [] Persoana are recomandare emisă de către instanţă la emiterea ordinul de protecţie sau a unei hotărâri de divorţ; [] Persoana are obligaţie emisă de către instanţă, ca parte a condiţiilor de suspendare a executării pedepsei privative de libertate; [] Persoana are obligaţie emisă de către instanţă, ca parte a controlului judiciar [] Persoana a fost evacuată temporar din domiciliu printr-un ordin de protecţie provizoriu; [] Persoana nu-şi poate exercita profesia ca urmare a măsurilor din cuprinsul controlului judiciar; [] alte situaţii specifice, în funcţie de particularităţile cazului: Date despre persoana care solicită asistenţă: 1. DATE DE IDENTITATE ALE PERSOANEI PENTRU CARE SE FACE EVALUAREA:
┌─────────────────────────┬───────────────────────┐
│Nume: │Data naşterii: │
├─────────────────────────┼───────────────────────┤
│Prenume: │Locul naşterii: │
├─────────────────────────┼───────────────────────┤
│ │Act de identitate: │
│Domiciliul legal: │Seria: nr. │
│ ├───────────────────────┤
│ │CNP: │
├──────────────────┬─────┬┼───────────────────────┤
│Domiciliul │Rural││ │
│efectiv: ├─────┼┤Telefon personal: │
│ │Urban││ │
├──────────────────┼──┬──┴┼───────────────────────┤
│ │ │ │Telefon de rezervă │
│ │ │ │(familie/prieteni): │
├──────────────────┴──┴───┼───────────────────────┤
│Cetăţenia: │E-mail: │
├─────────────────────────┴───────────────────────┤
│Starea Civilă: │
├─────────┬───────────┬────────┬─────┬────────────┤
│Căsătorit│Necăsătorit│Divorţat│Văduv│Uniunea │
│(ă) │(ă) │(ă) │(ă) │liberă │
│ │ │ │ │(concubinaj)│
├─────────┼───────────┼────────┼─────┼────────────┤
│ │ │ │ │ │
├─────────┴─────┬─────┴────────┴─────┴────────────┤
│Studii │ │
│absolvite │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────┤
│Ocupaţia/ │ │
│Detalii privind│ │
│locul de muncă:│ │
│locaţie, │ │
│angajator │ │
└───────────────┴─────────────────────────────────┘
1. DATE DE IDENTITATE ALE COPIILOR:
┌────┬───────┬────────┬──────────┬───────┐
│ │ │ │ │Din │
│ │Nume şi│Vârstă │ │relaţia│
│Nr. │prenume│si │Domiciliul│comună/│
│crt.│copii │Statut/ │actual │din │
│ │ │Ocupaţie│ │alte │
│ │ │ │ │relaţii│
├────┼───────┼────────┼──────────┼───────┤
│ │ │ │ │ │
├────┼───────┼────────┼──────────┼───────┤
│ │ │ │ │ │
├────┼───────┼────────┼──────────┼───────┤
│ │ │ │ │ │
├────┼───────┼────────┼──────────┼───────┤
│ │ │ │ │ │
└────┴───────┴────────┴──────────┴───────┘
Factori de risc identificaţi: Antecedente penale ................................... ................................... ................................... Ordine de protecţie provizorii emise anterior şi istoricul acestora ................................... ................................... ................................... ................................... ................................... Starea de sănătate
┌─────────────────────────────────────┬┐
│Boli cronice ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Internări sau înregistrări în cadrul ││
│unui centru de sănătate mentală ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Internări sau înregistrări în secţii ││
│de psihiatrie ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Istoria consumului de alcool ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Istoria consumului de droguri sau ││
│alte substanţe ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Tentative de suicid ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Alte probleme identificate ││
└─────────────────────────────────────┴┘
Forme de comportament abuziv manifestat în relaţie cu victima
┌──────────────┬────────┬──────────────┐
│ │Bifaţi │Informaţii │
│Forma de │forma │suplimentare │
│violenţă │de │privind │
│ │violenţă│comportamentul│
├──────────────┼────────┼──────────────┤
│Violenţa │ │ │
│verbală │ │ │
├──────────────┼────────┼──────────────┤
│Violenţa │ │ │
│psihologică │ │ │
├──────────────┼────────┼──────────────┤
│Violenţa │ │ │
│fizică │ │ │
├──────────────┼────────┼──────────────┤
│Violenţa │ │ │
│sexuală │ │ │
├──────────────┼────────┼──────────────┤
│Violenţa │ │ │
│economică - │ │ │
├──────────────┼────────┼──────────────┤
│Violenţa │ │ │
│socială │ │ │
├──────────────┼────────┼──────────────┤
│Violenţa │ │ │
│spirituală │ │ │
├──────────────┼────────┼──────────────┤
│Violenţa │ │ │
│cibernetică │ │ │
├──────────────┼────────┼──────────────┤
│Utilizarea │ │ │
│copiilor │ │ │
│pentru │ │ │
│controlul │ │ │
│victimei │ │ │
│adulte │ │ │
├──────────────┼────────┼──────────────┤
│Alte forme de │ │ │
│violenţă sau │ │ │
│abuz │ │ │
│manifestate( │ │ │
│se vor │ │ │
│enumera, după │ │ │
│caz) │ │ │
└──────────────┴────────┴──────────────┘
Servicii accesate anterior (specialistul precizează dacă agresorul a mai apelat la alte tipuri de servicii sociale precum şi modalităţile de rezolvare a problemei?) ................................... ................................... ................................... ................................... ................................... Gradul de risc pentru victimă şi persoanele din jurul acesteia: victime şi martori
┌────────────────┬────────┬────────────┐
│ │Bifaţi │ │
│Tipul de risc │forma │Informaţii │
│ │de │suplimentare│
│ │violenţă│ │
├────────────────┼────────┼────────────┤
│Risc redus │ │ │
│(nu sunt │ │ │
│prezente forme │ │ │
│de violenţă, dar│ │ │
│sunt prezenţi │ │ │
│factori │ │ │
│favorizanţi │ │ │
│pentru │ │ │
│dezvoltarea │ │ │
│violenţei │ │ │
│domestice) │ │ │
├────────────────┼────────┼────────────┤
│Risc mediu │ │ │
│(sunt prezente │ │ │
│conduite sau │ │ │
│comportamente │ │ │
│din registrul │ │ │
│violenţei care, │ │ │
│deşi nu pun │ │ │
│viaţa victimei │ │ │
│în pericol) │ │ │
├────────────────┼────────┼────────────┤
│Risc major │ │ │
│(persoana care │ │ │
│este victimă a │ │ │
│violenţei │ │ │
│domestice este │ │ │
│în situaţia de │ │ │
│a-şi pierde │ │ │
│viaţa, suferi │ │ │
│răni care îi pot│ │ │
│pune viaţa în │ │ │
│pericol sau este│ │ │
│în situaţia în │ │ │
│care nu poate │ │ │
│apela la │ │ │
│servicii de │ │ │
│suport) │ │ │
└────────────────┴────────┴────────────┘
Nevoile identificate ale agresorului
┌───┬───────────────────────┬──────────┐
│Nr.│Nevoi identificate ale │Comentarii│
│crt│agresorului │şi │
│ │ │observaţii│
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│1 │Nevoia de asistenţă şi │ │
│ │îngrijire medicală │ │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│2 │Nevoia de suport │ │
│ │material │ │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│3 │Nevoia de adăpost │ │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│4 │Nevoia de consiliere şi│ │
│ │suport juridic │ │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│5 │Nevoie de consiliere │ │
│ │socială │ │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│6 │Nevoia de suport │ │
│ │emoţional │ │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│ │Nevoia de dezvoltare a │ │
│7 │abilităţilor de viaţă │ │
│ │independentă │ │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│ │Nevoia de suport pentru│ │
│8 │gestionarea relaţiei cu│ │
│ │instituţiile │ │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│9 │Alte nevoi │ │
└───┴───────────────────────┴──────────┘
Propuneri Propuneri privind intervenţia ................................... ................................... ................................... ................................... ................................... Cazul va fi referit către ................................... Dna/Dl va fi admis în centrul/ serviciul ...................................
┌────────────────────┬─────────────────┐
│Asistent social │Psiholog │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nume, prenume │Nume, prenume │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Semnătură │Semnătură │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Data │Data │
└────────────────────┴─────────────────┘
ANEXA 3 EVALUARE MULTIDISCIPLINARĂ A NEVOILOR AGRESORULUI
┌───────────┬──────────────────────────┐
│Nr. fişă │Data de înregistrare │
└───────────┴──────────────────────────┘
1. DATE DE IDENTITATE ALE PERSOANEI PENTRU CARE SE FACE EVALUAREA:
┌──────────────────────┬──────────────────────────┐
│Nume: │Data naşterii: │
├──────────────────────┼──────────────────────────┤
│Prenume: │Locul naşterii: │
├──────────────────────┼──────────────────────────┤
│ │Act de identitate: Seria: │
│Domiciliul legal: │nr. │
│ ├──────────────────────────┤
│ │CNP: │
├───────────────┬─────┬┼──────────────────────────┤
│ │Rural││Telefon personal: │
│Domiciliul │ ││Telefon de rezervă │
│efectiv: ├─────┼┤(familie/prieteni): │
│ │Urban││Interval orar în care │
│ │ ││poate fi contactată: │
├───────────────┴─────┴┼──────────────────────────┤
│Cetăţenia: │E-mail: │
├──────────────────────┴──────────────────────────┤
│Starea Civilă: │
├─────────┬───────────┬────────┬─────┬────────────┤
│Căsătorit│Necăsătorit│Divorţat│Văduv│Uniunea │
│(ă) │(ă) │(ă) │(ă) │liberă │
│ │ │ │ │(concubinaj)│
├─────────┼───────────┼────────┼─────┼────────────┤
│ │ │ │ │ │
├─────────┴───┬───────┴────────┴─────┴────────────┤
│Studii │ │
│absolvite │ │
├─────────────┼───────────────────────────────────┤
│Ocupaţia/ │ │
│Detalii │ │
│privind locul│ │
│de muncă: │ │
│locaţie, │ │
│angajator │ │
└─────────────┴───────────────────────────────────┘
2. DATE DE IDENTITATE ALE COPIILOR:
┌────┬───────┬──────┬──────────┬────────┐
│Nr. │Nume şi│ │Domiciliul│Statut/ │
│crt.│prenume│Vârstă│actual │Ocupaţie│
│ │copii │ │ │ │
├────┼───────┼──────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │
├────┼───────┼──────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │
├────┼───────┼──────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │
├────┼───────┼──────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │
└────┴───────┴──────┴──────────┴────────┘
3. DESCRIEREA SUCCINTĂ A PROBLEMEI/FORMEI DE VIOLENŢĂ CU CARE SE CONFRUNTĂ VICTIMA(istoricul socio- familial, istoricul agresiunilor, istoricul juridic al solicitantei-ordin de protecţie) ................................... ................................... ................................... ................................... ................................... 4. Factori de risc legaţi de comportamentul agresorului
┌────┬─────────────┬──────────┬──┬──┬────────┐
│Nr. │Factori de │Observaţii│DA│NU│Nu │
│crt.│risc │ │ │ │răspunde│
├────┼─────────────┼──────────┼──┼──┼────────┤
│ │Prezintă │ │ │ │ │
│ │probleme │ │ │ │ │
│ │legate de │ │ │ │ │
│ │consumul de │ │ │ │ │
│1 │alcool, │ │ │ │ │
│ │droguri, │ │ │ │ │
│ │medicamente, │ │ │ │ │
│ │jocuri de │ │ │ │ │
│ │noroc/video? │ │ │ │ │
├────┼─────────────┼──────────┼──┼──┼────────┤
│ │Manifestă │ │ │ │ │
│ │comportament │ │ │ │ │
│ │de │ │ │ │ │
│2 │posesivitate,│ │ │ │ │
│ │gelozie │ │ │ │ │
│ │extremă, alte│ │ │ │ │
│ │atitudini cu │ │ │ │ │
│ │grad de risc?│ │ │ │ │
├────┼─────────────┼──────────┼──┼──┼────────┤
│ │Are probleme │ │ │ │ │
│ │legate de │ │ │ │ │
│ │sănătatea │ │ │ │ │
│ │mentală, au │ │ │ │ │
│3 │existat │ │ │ │ │
│ │ameninţări cu│ │ │ │ │
│ │suicid din │ │ │ │ │
│ │partea │ │ │ │ │
│ │agresorului? │ │ │ │ │
├────┼─────────────┼──────────┼──┼──┼────────┤
│ │Se confruntă │ │ │ │ │
│4 │cu stresul │ │ │ │ │
│ │economic? │ │ │ │ │
├────┼─────────────┼──────────┼──┼──┼────────┤
│ │Are │ │ │ │ │
│5 │antecedente │ │ │ │ │
│ │penale? │ │ │ │ │
├────┼─────────────┼──────────┼──┼──┼────────┤
│ │Există un │ │ │ │ │
│6 │ordin de │ │ │ │ │
│ │protecţie? │ │ │ │ │
├────┼─────────────┼──────────┼──┼──┼────────┤
│ │Forme de │ │ │ │ │
│7 │agresiune │ │ │ │ │
│ │utilizate? │ │ │ │ │
├────┼─────────────┼──────────┼──┼──┼────────┤
│ │Alţi factori │ │ │ │ │
└────┴─────────────┴──────────┴──┴──┴────────┘
5. Factori protectivi care vizează agresorul
┌────┬──────────────────┬──────────┬──┬──┬────────┐
│Nr. │Factori de risc │Observaţii│DA│NU│Nu │
│crt.│ │ │ │ │răspunde│
├────┼──────────────────┼──────────┼──┼──┼────────┤
│ │Are capacitatea de│ │ │ │ │
│ │a-şi recunoaşte │ │ │ │ │
│ │comportamentul │ │ │ │ │
│ │agresiv ca │ │ │ │ │
│1 │problemă │ │ │ │ │
│ │pentru familie şi │ │ │ │ │
│ │are dorinţa de │ │ │ │ │
│ │modificare a │ │ │ │ │
│ │acestuia? │ │ │ │ │
├────┼──────────────────┼──────────┼──┼──┼────────┤
│ │Are capacitatea de│ │ │ │ │
│ │a descrie │ │ │ │ │
│ │consecinţele │ │ │ │ │
│ │negative ale │ │ │ │ │
│2 │comportamentului │ │ │ │ │
│ │său asupra │ │ │ │ │
│ │victimelor, │ │ │ │ │
│ │copiilor şi │ │ │ │ │
│ │adulţilor? │ │ │ │ │
├────┼──────────────────┼──────────┼──┼──┼────────┤
│ │Respectă limitele │ │ │ │ │
│3 │stabilite de către│ │ │ │ │
│ │victimă sau de │ │ │ │ │
│ │către poliţie? │ │ │ │ │
├────┼──────────────────┼──────────┼──┼──┼────────┤
│ │Oferă sprijin │ │ │ │ │
│ │victimei pentru a │ │ │ │ │
│4 │exercita rolurile │ │ │ │ │
│ │şi │ │ │ │ │
│ │responsabilităţile│ │ │ │ │
│ │parentale? │ │ │ │ │
├────┼──────────────────┼──────────┼──┼──┼────────┤
│5 │Alţi factori │ │ │ │ │
└────┴──────────────────┴──────────┴──┴──┴────────┘
6. Modelele de comportament agresiv şi/sau coercitiv ale agresorului, tiparele comportamentelor agresive, tactici abuzive ................................... ................................... ................................... ................................... ................................... 7. Evaluarea multidisciplinară şi nevoile identificate
┌───┬────────────┬────────────┬──────────┐
│Nr.│Tipul de │Nevoi │Comentarii│
│crt│evaluare │identificate│şi │
│ │ │ │observaţii│
├───┼────────────┼────────────┼──────────┤
│ │ │Nevoia de │ │
│1 │Evaluare │asistenţă şi│ │
│ │medicală │îngrijire │ │
│ │ │medicală │ │
├───┼────────────┼────────────┼──────────┤
│ │Evaluare │Nevoia de │ │
│2 │socială │suport │ │
│ │ │material │ │
├───┼────────────┼────────────┼──────────┤
│3 │Evaluare │Nevoia de │ │
│ │socială │adăpost │ │
├───┼────────────┼────────────┼──────────┤
│ │ │Nevoia de │ │
│4 │Evaluare │consiliere │ │
│ │juridică │şi suport │ │
│ │ │juridic │ │
├───┼────────────┼────────────┼──────────┤
│ │Evaliare │Nevoie de │ │
│5 │socială │consiliere │ │
│ │ │socială │ │
├───┼────────────┼────────────┼──────────┤
│ │Evaluare │Nevoia de │ │
│6 │psihologică │suport │ │
│ │ │emotional │ │
├───┼────────────┼────────────┼──────────┤
│ │Evaluare │Nevoia de │ │
│ │socială/ │dezvoltare a│ │
│7 │Evaluare │abilităţilor│ │
│ │profesională│de viaţă │ │
│ │ │independentă│ │
├───┼────────────┼────────────┼──────────┤
│ │ │Nevoia de │ │
│ │ │instruire / │ │
│ │Evaluare │de angajare/│ │
│8 │profesională│de │ │
│ │ │reintegrare │ │
│ │ │socio- │ │
│ │ │profesională│ │
└───┴────────────┴────────────┴──────────┘
Echipa multidisciplinară, Asistent social .......... Psiholog .............. ANEXA 4 PLAN INDIVIDUALIZAT DE INTERVENŢIE
┌─────────────────────────────────────┬┐
│Nr. fişă: ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Data de înregistrare: ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Numele şi prenumele persoanei care ││
│beneficiază de planul de servicii: ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│CNP: ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Domiciliul: ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Data admiterii în serviciu/centru: ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Data realizării planului: ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Membrii echipei multidisciplinare ││
│implicaţi: ││
└─────────────────────────────────────┴┘
PRESTAŢII
┌───┬─────┬─────────┬────────────┬────────┬────────┐
│Nr.│ │ │Autoritatea │Data │Perioada│
│crt│Tipul│Cuantumul│locală │începere│de │
│ │ │ │responsabilă│ │acordare│
├───┼─────┼─────────┼────────────┼────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │
└───┴─────┴─────────┴────────────┴────────┴────────┘
SERVICII/INTERVENŢII PLANIFICATE
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Obiectivul general │
│(Identificaţi şi formulaţi obiectivul general al planului înfuncţie de │
│obiectivele de mai jos) │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│- │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│- │
│[ ] Gestionarea comportamentelor violente │
│[ ] Vizita supravegheată a copiilor │
│[ ] Suport emoţional │
│[ ] Suport social şi profesional │
│[ ] Suport material şi identificarea unei locuinţe │
│[ ] Altele │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Serviciile / intervenţii planificate │
├─┬────────────────┬───────────┬────────────┬────────────┬──────────┬────────────┤
│ │ │Instituţia │Obiectivul │ │Indicatori│ │
│ │Tip servicii │/ │specific al │Persoanele │i de │Perioada de │
│ │ │Serviciul │intervenţiei│responsabile│realizare │implementare│
│ │ │responsabil│ │ │ │ │
├─┼────────────────┼───────────┼────────────┼────────────┼──────────┼────────────┤
│1│Serviciu de │ │ │ │ │ │
│ │găzduire │ │ │ │ │ │
├─┼────────────────┼───────────┼────────────┼────────────┼──────────┼────────────┤
│2│Asistenţă │ │ │ │ │ │
│ │medicală │ │ │ │ │ │
├─┼────────────────┼───────────┼────────────┼────────────┼──────────┼────────────┤
│3│Asistenţă │ │ │ │ │ │
│ │socială │ │ │ │ │ │
├─┼────────────────┼───────────┼────────────┼────────────┼──────────┼────────────┤
│ │Asistenţă │ │ │ │ │ │
│4│psihologică/ │ │ │ │ │ │
│ │psihoterapeutică│ │ │ │ │ │
│ │/comportamentală│ │ │ │ │ │
├─┼────────────────┼───────────┼────────────┼────────────┼──────────┼────────────┤
│5│Asistenţa │ │ │ │ │ │
│ │şcolară │ │ │ │ │ │
├─┼────────────────┼───────────┼────────────┼────────────┼──────────┼────────────┤
│6│Asistenta │ │ │ │ │ │
│ │juridică │ │ │ │ │ │
├─┼────────────────┼───────────┼────────────┼────────────┼──────────┼────────────┤
│ │Evaluarea │ │ │ │ │ │
│ │potenţialului de│ │ │ │ │ │
│ │dezvoltare │ │ │ │ │ │
│7│profesională, │ │ │ │ │ │
│ │consiliere │ │ │ │ │ │
│ │vocaţională şi │ │ │ │ │ │
│ │formare │ │ │ │ │ │
│ │profesională │ │ │ │ │ │
├─┼────────────────┼───────────┼────────────┼────────────┼──────────┼────────────┤
│8│Alte servicii │ │ │ │ │ │
└─┴────────────────┴───────────┴────────────┴────────────┴──────────┴────────────┘
Măsuri de siguranţă pentru victimă (Fiecare serviciu planificat trebuie să fie însoţit de un plan de măsuri care să vizeze diminuarea riscurilor pentru victimă şi pentru copii) ................................... ................................... ................................... ................................... ...................................
┌─────────────────────────────┬────────┐
│Asistent social │ │
├─────────────────────────────┤ │
│Manager de caz │Psiholog│
├─────────────────────────────┤ │
│Persoana care beneficiază de │ │
│servicii │ │
└─────────────────────────────┴────────┘
ANEXA 5 FIŞĂ DE MONITORIZARE A SERVICIILOR ŞI REEVALUARE A NEVOILOR BENEFICIARULUI
┌─────────────────────────────────────┬┐
│Nr. fişă: ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Data de înregistrare: ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Numele şi prenumele persoanei care ││
│beneficiază de planul de servicii: ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│CNP: ││
└─────────────────────────────────────┴┘
┌───┬───────────┬────────────┬──────────┐
│Nr.│Serviciul │Indicatorii │Rezultatul│
│crt│monitorizat│de realizare│evaluării │
│ │ │monitorizaţi│ │
├───┼───────────┼────────────┼──────────┤
│1 │ │ │ │
├───┼───────────┼────────────┼──────────┤
│2 │ │ │ │
├───┼───────────┼────────────┼──────────┤
│3 │ │ │ │
├───┼───────────┼────────────┼──────────┤
│4 │ │ │ │
├───┼───────────┼────────────┼──────────┤
│5 │ │ │ │
└───┴───────────┴────────────┴──────────┘
PROPUNERI DE REVIZUIRE
┌───┬────────┬───────────┬────────────┬────────────┬───────────┬────────────┐
│ │ │Instituţia │Obiectivul │ │Indicatorii│ │
│Nr.│Tip │/ │specific al │Persoanele │de │Perioada de │
│crt│servicii│serviciul │intervenţiei│responsabile│realizare │implementare│
│ │ │responsabil│ │ │ │ │
├───┼────────┼───────────┼────────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────┼───────────┼────────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────┼───────────┼────────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────┼───────────┼────────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
└───┴────────┴───────────┴────────────┴────────────┴───────────┴────────────┘
Data: Echipa multidisciplinară ANEXA 6 FIŞĂ DE ÎNCHIDERE A CAZULUI Nume şi prenume: ..................... Data şi locul naşterii: ..................... Domiciliul: ..................... Data deschiderii: ...../..../.... Motivul deschiderii cazului: ................................... ................................... Modalitatea de închidere a cazului: [] riscurile care au impus activarea serviciilor au fost eliminate; [] obiectivele stabilite au fost atinse şi rezultatele dorite au fost obţinute; [] este necesară referirea către un alt furnizor de servicii; [] persoana care beneficiază de servicii face solicitare de încetare a serviciilor; [] în alte condiţii în care serviciile nu mai pot fi oferite din motive obiective ......................... Situaţia cazului la închidere: ................................... ................................... Planul de siguranţă pentru diminuarea riscului de recidivă a agresiunilor ................................... ................................... Întocmit, Manager de caz ............ ANEXA 7 DECLARAŢIE PRIVIND UTILIZAREA ŞI PRELUCRAREA DATELOR PERSONALE Subsemnatul/a ............, CNP ............ domiciliat/ă în ............ str ............ nr. ..... ap ... tel. fix ..... tel. mobil ........ e-mail ............ în calitate de beneficiar al centrului de asistenţă destinat agresorilor ............ declar că am fost informat cu privire la prelucrarea datelor personale şi securitatea datelor gestionate în aplicarea metodei managementului de caz. Înţeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine avantaje patrimoniale sau de orice altă natură este pedepsită conform legii declar că nu am furnizat informaţii false în documentele prezentate şi îmi asum responsabilitatea datelor furnizate, garantând că datele furnizate sunt actuale, reale, corecte şi complete şi mă angajez ca, în eventualitatea modificărilor survenite în datele personale să anunţ, în cel mai scurt timp, furnizorul de servicii sociale ............* şi să aduc o copie a actelor doveditoare. *Se va indica denumirea furnizorului de servicii sociale şi a serviciului social, comuna/oraşul/judeţul. De asemenea, declar că am primit următoarele informaţii** referitoare la: **În conformitate cu dispoziţiile art. 12 şi 13 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE. a) denumirea şi datele de contact ale furnizorului de servicii sociale ............; b) date de contact ale responsabilului cu protecţia datelor personale din cadrul furnizorului de servicii sociale c) scopul în care sunt prelucrate datele cu caracter personal, respectiv: asigurarea serviciilor sociale specializate în cadrul centrului de asistenţă destinată agresorului, în funcţie de nevoile mele; d) interesul legitim urmărit de către operator, respectiv acela de a asigura sprijin şi asistenţă agresorilor; e) destinatarii datelor cu caracter personal: furnizorii de servicii sociale de care beneficiază agresorul; alte servicii/instituţii incluse în Planul de intervenţie, autorităţi de audit naţionale şi europene, ca organe de control conform legii; f) perioada de stocare a datelor personale este egală cu durata de furnizare a serviciilor sociale în cadrul centrului de asistenţă destinat agresorilor; g) existenţa dreptului de a solicita operatorului accesul la datele cu caracter personal, rectificarea sau ştergerea acestora sau restricţionarea prelucrării sau a dreptului de a se opune prelucrării, precum şi a dreptului la portabilitatea datelor; h) existenţa dreptului de a-şi retrage consimţământul în orice moment, fără a afecta legalitatea prelucrării efectuate pe baza consimţământului înainte de retragerea acestuia; i) existenţa dreptului de a depune o plângere; j) furnizarea de date cu caracter personal reprezintă o obligaţie necesară încheierii unui contract de furnizare a serviciilor sociale în cadrul locuinţelor protejate şi a serviciilor complementare, nerespectarea acestei obligaţii generând neacordarea serviciilor sociale necesare; k) pentru oricare intenţie ulterioară a operatorului privind prelucrarea datelor cu caracter personal în alt scop decât cel pentru care acestea au fost colectate, operatorul va furniza persoanei vizate, înainte de această prelucrare ulterioară, informaţii privind scopul secundar respectiv şi orice informaţii suplimentare relevante, în conformitate cu dispoziţiile art. 13 alin. (2) din RGPD. Data ....... Semnătura ------