Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 13 februarie 2018  pentru asigurarea îngrijirii şi protecţiei adulţilor cu handicap grav sau accentuat la asistentul personal profesionist    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 13 februarie 2018 pentru asigurarea îngrijirii şi protecţiei adulţilor cu handicap grav sau accentuat la asistentul personal profesionist

EMITENT: Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 299 din 3 aprilie 2018
──────────
    Aprobate prin Ordinul nr. 1.069 din 13 februarie 2018, publicat în Monitorul Oficial, nr. 299 din 3 aprilie 2018.
──────────
    Cuprins:
    - Modulul I - Serviciul prin care se asigură îngrijirea şi protecţia la asistentul personal profesionist (Standard 1)
    – Modulul II - Accesarea serviciului (Standarde 2-5)
    – Modulul III - Îngrijirea şi protecţia adultului cu handicap grav sau accentuat la asistent personal profesionist (Standarde 6-13)
    – Modulul IV - Management şi relaţii interinstituţionale (Standarde 14-19)

    În cuprinsul prezentelor standarde sunt utilizate acronime care au înţelesurile următoare:
    - ANPD = Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Dizabilităţi
    – APP = asistent personal profesionist
    – beneficiar = adultul cu handicap grav sau accentuat care beneficiază de serviciul de îngrijire şi protecţie la APP
    – FSS = furnizor de servicii sociale (public sau privat)
    – PIRIS = programul individual de reabilitare şi integrare socială
    – PIS = planul individual de servicii
    – Im = indicatori de monitorizare a aplicării reglementărilor din domeniul propriu al ANPD, în scopul îmbunătăţirii procesului de elaborare a standardelor de calitate în domeniul promovării drepturilor persoanelor cu dizabilităţi [art. 1 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 50/2015 privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Dizabilităţi, cu modificările şi completările ulterioare] sau de monitorizare a activităţii de îngrijire şi protecţie a adulţilor cu handicap grav şi accentuat de către asistentul personal profesionist [art. 45 alin. (5) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare]
    – Ic = indicatori de control


    Modulul I - Serviciul prin care se asigură îngrijirea şi protecţia la asistentul personal profesionist (Standard 1)

┌────────────────┬─────────────────────┐
│Standard 1 - │Furnizorul de │
│Serviciul prin │servicii sociale │
│care │organizează în cadrul│
│se asigură │său un serviciu │
│îngrijirea şi │prin care se asigură │
│protecţia │îngrijirea şi │
│adulţilor cu │protecţia adulţilor │
│handicap grav │cu handicap grav │
│sau accentuat la│sau accentuat la │
│asistentul │asistentul personal │
│personal │profesionist. │
│profesionist │ │
├────────────────┼─────────────────────┤
│ │Serviciul organizat │
│ │la nivelul │
│ │furnizorului de │
│ │servicii sociale │
│ │acreditat răspunde │
│Rezultat │nevoilor │
│ │beneficiarilor de │
│ │îngrijire şi │
│ │asistenţă la asistent│
│ │personal │
│ │profesionist. │
└────────────────┴─────────────────────┘


    Cerinţe minime:
    1. FSS organizează serviciul prin care se asigură îngrijirea şi protecţia adulţilor cu handicap grav sau accentuat la asistentul personal profesionist în structura proprie, ca un compartiment distinct.
    2. FSS respectă prevederile actelor normative referitoare la structura şi calificarea personalului necesare acordării serviciului.
    3. FSS are un plan anual de asigurare a îngrijirii şi protecţiei adulţilor cu handicap grav sau accentuat prin asistenţi personali profesionişti, în corelare cu strategia de asistenţă socială judeţeană/locală a sectoarelor municipiului Bucureşti.
    4. FSS deţine şi respectă standardele, procedurile şi instrumentele de lucru reglementate în domeniul îngrijirii şi protecţiei adulţilor cu handicap grav sau accentuat prin asistenţi personali profesionişti.
    5. FSS se preocupă de promovarea serviciului la nivelul comunităţii.
    6. FSS identifică asistenţi personali profesionişti şi realizează recrutarea lor în corelare cu nevoile de îngrijire şi protecţie ale beneficiarilor.
    7. FSS promovează parteneriatul în îngrijirea şi protecţia adulţilor cu handicap grav sau accentuat, prin identificarea şi implicarea altor organisme guvernamentale sau neguvernamentale, a specialiştilor sau altor persoane resursă din diferite domenii de activitate.
    8. FSS se asigură că fiecare angajat are acces la informaţiile necesare, are şi respectă fişa postului şi se preocupă de îmbunătăţirea/perfecţionarea cunoştinţelor sale.
    9. FSS are şi respectă planul anual de instruire şi formare profesională; planul cuprinde module de instruire privind: egalitatea de şanse; prevenirea, recunoaşterea şi raportarea formelor de exploatare, violenţă şi abuz; respect pentru diversitate; respect şi încurajare pentru autonomia individuală şi independenţa persoanelor cu dizabilităţi.
    10. FSS evaluează anual activitatea angajaţilor din serviciul de îngrijire şi protecţie a adulţilor cu handicap grav sau accentuat la asistent personal profesionist.
    11. FSS se preocupă constant de asigurarea calităţii îngrijirii şi protecţiei la asistent personal profesionist.
    12. FSS elaborează şi face public, în primul trimestru al fiecărui an, un raport privind asigurarea îngrijirii şi protecţiei adulţilor cu handicap grav sau accentuat la asistent personal profesionist, în anul anterior; raportul cuprinde cel puţin următoarele informaţii: structura şi calificarea personalului, modalităţile de identificare a beneficiarilor şi de recrutare, îmbunătăţire sau perfecţionare a cunoştinţelor personalului, probleme întâmpinate în asigurarea îngrijirii şi protecţiei adulţilor cu handicap grav sau accentuat la asistent personal profesionist, recomandări pentru creşterea calităţii serviciului.

    Indicatori de monitorizare:
    Im 1 - Conţinutul planului anual de instruire şi formare profesională respectă cerinţele minime ale standardului.
    Im 2 - Conţinutul modulelor de instruire a angajaţilor din serviciul de îngrijire şi protecţie a adulţilor cu handicap grav sau accentuat la asistent personal profesionist a respectat cerinţele minime ale standardului.
    Im 3 - Conţinutul raportului privind asigurarea îngrijirii şi protecţiei adulţilor cu handicap grav sau accentuat la asistent personal profesionist respectă cerinţele minime ale standardului.


    Modulul II - Accesarea serviciului (Standarde 2-5)

┌─────────┬────────────────────────────┐
│ │Furnizorul de servicii │
│ │sociale asigură informarea │
│ │persoanelor interesate │
│Standard │cu privire la serviciul prin│
│2 - │care se asigură îngrijirea │
│Informare│şi protecţia adulţilor │
│ │cu handicap grav sau │
│ │accentuat la asistentul │
│ │personal profesionist. │
├─────────┼────────────────────────────┤
│ │Persoanele cu handicap/ │
│ │dizabilităţi, precum şi alte│
│ │persoane interesate │
│Rezultat │primesc informaţii cu │
│ │privire la asigurarea │
│ │îngrijirii şi protecţiei la │
│ │asistentul │
│ │personal profesionist. │
└─────────┴────────────────────────────┘


    Cerinţe minime:
    1. FSS pune la dispoziţie materiale informative privind serviciul prin care se asigură îngrijirea şi protecţia adulţilor cu handicap grav sau accentuat la APP, pe suport hârtie sau online.
    2. Materialele informative conţin cel puţin date despre: condiţiile de admitere în cadrul serviciului de îngrijire şi protecţie la APP, activitatea APP, drepturi şi obligaţii, relaţii interinstituţionale, monitorizare şi control.
    3. FSS utilizează imagini ale beneficiarilor şi/sau date cu caracter personal în materiale informative, numai în baza acordului scris al acestora sau al reprezentanţilor legali, pe o anumită perioadă de timp.
    4. FSS include acordul scris în vederea utilizării imaginii şi datelor cu caracter personal pe o anumită perioadă de timp, în dosarul personal al beneficiarului.
    5. În relaţia cu un potenţial beneficiar, FSS utilizează mijloace de informare adaptate, după caz, în funcţie de tipul de dizabilitate a persoanei cu handicap: informaţii clare şi simple/limbaj uşor de citit, prezentări audiovideo, limbaj Braille, limbaj mimico-gestual, altele.
    6. FSS se asigură că materialele informative sunt actualizate în permanenţă.

    Indicatori de monitorizare:
    Im 1 - Conţinutul materialelor informative respectă cerinţele minime ale standardului.

    Indicatori de control:
    Ic 1 - Cel puţin un tip de material informativ este disponibil la sediu sau pe site-ul FSS.
    Ic 2 - Dosarul personal al beneficiarului cuprinde acordul scris privind utilizarea imaginii şi datelor cu caracter personal pe o anumită perioadă de timp.

┌────────┬─────────────────────────────┐
│ │Furnizorul de servicii │
│ │sociale se asigură că accesul│
│Standard│beneficiarilor la serviciul │
│3 - │de îngrijire şi protecţie la │
│Admitere│asistentul personal │
│ │profesionist se face în │
│ │condiţii legale. │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Beneficiarii sau │
│ │reprezentanţii lor legali │
│ │cunosc şi acceptă condiţiile │
│Rezultat│de admitere │
│ │la serviciul de îngrijire şi │
│ │protecţie la asistentul │
│ │personal profesionist. │
└────────┴─────────────────────────────┘



    Cerinţe minime:
    1. FSS elaborează şi aplică procedura de admitere.
    2. Procedura precizează cel puţin: criteriile de eligibilitate a beneficiarilor, etapele procesului de admitere şi documentele necesare, conţinutul contractului de furnizare de servicii, inclusiv drepturile şi obligaţiile părţilor.
    3. FSS elaborează şi actualizează, după caz, modelul de contract de furnizare de servicii pe baza modelului aprobat prin ordin al ministrului muncii şi justiţiei sociale^1.
──────────
    ^1 Ordinul ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei nr. 73/2005 privind aprobarea modelului Contractului pentru acordarea de servicii sociale, încheiat de furnizorii de servicii sociale, acreditaţi conform legii, cu beneficiarii de servicii sociale.
──────────

    4. FSS încheie contractul de furnizare de servicii cu beneficiarul sau, după caz, cu reprezentantul legal al acestuia, în cel puţin trei exemplare originale: un exemplar se păstrează în dosarul personal al beneficiarului, un exemplar se păstrează la sediul FSS, iar un exemplar se înmânează beneficiarului.
    5. FSS explică beneficiarului sau reprezentantului său legal prevederile din contractul de furnizare de servicii.

    Indicatori de monitorizare:
    Im 1 - Conţinutul procedurii de admitere respectă cerinţele minime ale standardului.

    Indicatori de control:
    Ic 1 - Procedura de admitere este disponibilă la sediul FSS.
    Ic 2 - Contractele de furnizare de servicii încheiate cu beneficiarii sau cu reprezentanţii legali ai acestora sunt disponibile la sediul FSS, în original.

┌────────┬─────────────────────────────┐
│Standard│Furnizorul de servicii │
│4 - │sociale întocmeşte şi │
│Dosarul │păstrează câte un dosar │
│personal│personal │
│ │pentru fiecare beneficiar. │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Dosarele personale ale │
│ │beneficiarilor conţin │
│ │documentele prevăzute de │
│Rezultat│standardele de calitate şi │
│ │sunt păstrate în regim de │
│ │confidenţialitate şi │
│ │siguranţă. │
└────────┴─────────────────────────────┘



    Cerinţe minime:
    1. Dosarul personal al beneficiarului conţine iniţial cel puţin următoarele documente:
    1.1. dispoziţia de acordare a serviciului de îngrijire şi protecţie la asistent personal profesionist prin care adultului cu handicap grav sau accentuat i-a fost nominalizat asistentul personal profesionist, în copie;
    1.2. notificarea privind numele şi datele de contact ale responsabilului de caz, în copie;
    1.3. documentul de identitate, certificatul de naştere şi documentul care atestă încadrarea în grad de handicap al beneficiarului, în copie;
    1.4. documentul de identitate a reprezentantului legal, în copie;
    1.5. contractul de furnizare de servicii semnat de părţi, în original;
    1.6. PIRIS şi PIS, în forme iniţiale şi revizuite, după caz.

    2. FSS se asigură că toate documentele care atestă modificări sau completări la dosarul iniţial sunt păstrate în dosarele personale ale beneficiarilor.
    3. Beneficiarul sau reprezentantul său legal poate consulta dosarul personal, la solicitare.
    4. Consultarea dosarului personal de către o persoană din afara sistemului de protecţie/asistenţă socială se face cu acordul scris al beneficiarului sau al reprezentantului legal; acordul scris se păstrează în dosarul personal.
    5. FSS asigură păstrarea datelor şi informaţiilor din dosarele personale în regim de confidenţialitate, pe o perioadă minimă de 10 ani de la sistarea serviciilor către beneficiar.
    6. FSS păstrează dosarele personale ale beneficiarilor în dulapuri închise, accesibile numai personalului de conducere şi angajaţilor cu atribuţii precizate în fişa de post în acest sens.
    7. FSS asigură arhivarea dosarelor personale ale beneficiarilor în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    8. FSS ţine evidenţa dosarelor personale arhivate, pe suport hârtie sau electronic.

    Indicatori de control:
    Ic 1 - Dosarele personale ale beneficiarilor conţin documentele prevăzute de standardele de calitate.
    Ic 2 - Dosarele personale ale beneficiarilor sunt depozitate la sediul FSS în condiţii care permit păstrarea confidenţialităţii datelor.
    Ic 3 - Dosarele personale ale beneficiarilor sunt arhivate conform prevederilor legale în vigoare şi evidenţa lor este disponibilă la sediul FSS.

┌───────────┬──────────────────────────┐
│ │Furnizorul de servicii │
│ │sociale suspendă/sistează │
│Standard 5 │îngrijirea şi protecţia │
│- │adulţilor │
│Suspendarea│cu handicap grav sau │
│/ │accentuat la asistentul │
│Sistarea │personal profesionist │
│serviciului│în condiţii cunoscute de │
│ │beneficiari sau de │
│ │reprezentanţii lor legali.│
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Suspendarea/Sistarea │
│ │serviciilor acordate │
│ │adulţilor cu handicap grav│
│Rezultat │sau accentuat se │
│ │realizează în conformitate│
│ │cu clauzele din contractul│
│ │de furnizare de servicii. │
└───────────┴──────────────────────────┘



    Cerinţe minime:
    1. FSS elaborează şi aplică procedura de suspendare/sistare a serviciului.
    2. Procedura precizează cel puţin: situaţiile pe perioadă determinată care pot duce la suspendarea acordării serviciului sau cele pe perioadă nedeterminată care pot duce la sistarea serviciului, etapele procesului de suspendare, respectiv sistare şi documentele necesare în funcţie de situaţia respectivă, obligaţii ale persoanelor implicate.
    3. FSS explică beneficiarului sau reprezentantului său legal prevederile referitoare la suspendarea, respectiv sistarea îngrijirii şi protecţiei prin APP.
    4. Situaţiile care pot determina suspendarea, respectiv sistarea acordării serviciului pot fi, cel puţin: cererea beneficiarului sau a reprezentantului legal, de sistare, respectiv de suspendare a serviciilor; transfer pentru terapii specializate; transfer pentru îngrijirea stării de sănătate; nerespectarea clauzelor contractuale; deces; forţa majoră (incendii, focare de infecţie, cataclisme etc.).
    5. FSS întocmeşte fişa de suspendare/sistare a serviciului, pe perioadă determinată/nedeterminată, în maximum 24 de ore de la constatarea situaţiei în care se află beneficiarul; fişa este inclusă în dosarul personal al acestuia.
    6. Fişa de suspendare/sistare a serviciului cuprinde informaţii despre situaţia care a determinat sistarea şi despre condiţiile în care beneficiarul a părăsit serviciul: îmbrăcăminte, mijloace de transport, însoţitori, bagaj, precum şi destinaţia comunicată.
    7. FSS transmite o copie a fişei de suspendare/sistare a serviciului către instituţia care a emis dispoziţia de acordare a serviciului de îngrijire şi protecţie la asistent personal profesionist.
    8. În situaţia suspendării acordării serviciului, FSS transmite copia documentelor care alcătuiesc dosarul personal al beneficiarului către instituţia care a emis dispoziţia de acordare a serviciului la asistent personal profesionist, în baza unui proces-verbal de predare-primire.
    9. Beneficiarul sau reprezentantul său legal poate solicita în scris copia documentelor care alcătuiesc dosarul personal atunci când are loc sistarea acordării serviciului; predarea-primirea documentelor se face în baza unui proces-verbal încheiat cu FSS.
    10. Procesele-verbale de predare-primire sunt semnate de părţi şi arhivate corespunzător.

    Indicatori de monitorizare:
    Im 1 - Conţinutul procedurii de suspendare/sistare a serviciului respectă cerinţele minime ale standardului.
    Im 2 - Conţinutul fişei de suspendare/sistare a serviciului respectă cerinţele minime ale standardului.

    Indicatori de control:
    Ic 1 - Procedura de suspendare/sistare a serviciului este disponibilă la sediul FSS.
    Ic 2 - Procesul de suspendare/sistare a serviciului a respectat cerinţele minime ale standardului.
    Ic 3 - Dosarele personale arhivate ale beneficiarilor conţin copie de pe fişa de suspendare/sistare a serviciului şi procesul- verbal de predare-primire, în original.


    Modulul III - Îngrijirea şi protecţia adultului cu handicap grav sau accentuat la asistentul personal profesionist (Standarde 6-13)

┌───────────┬──────────────────────────┐
│Standard 6 │ │
│- Planul │Furnizorul de servicii │
│individual │sociale se asigură, prin │
│de servicii│serviciul organizat în │
│şi │cadrul său, │
│Programul │că Planul individual de │
│individual │servicii şi Programul │
│de │individual de reabilitare │
│reabilitare│şi integrare socială sunt │
│şi │cunoscute, implementate şi│
│integrare │/sau revizuite. │
│socială │ │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Beneficiarii urmează │
│ │activităţile şi serviciile│
│ │prevăzute în Planul │
│Rezultat │individual │
│ │de servicii şi în │
│ │Programul individual de │
│ │reabilitare şi integrare │
│ │socială. │
└───────────┴──────────────────────────┘


    Cerinţe minime:
    1. Responsabilul de caz monitorizează implementarea de către APP a PIS şi PIRIS.
    2. FSS acordă suport adecvat APP pentru implementarea PIS şi PIRIS.
    3. În situaţia în care PIS sau PIRIS este revizuit, FSS se asigură că evaluarea beneficiarului include aspecte legate de situaţia personală, familială, socială şi medicală, comportament şi integrare în familie şi comunitate, deprinderi de viaţă independentă, alte nevoi specifice.

    Indicatori de control:
    Ic 1 - PIRIS şi PIS sunt cunoscute şi implementate.
    Ic 2 - Dosarele personale ale beneficiarilor conţin PIS şi PIRIS.
    Ic 3 - Dosarele personale arhivate ale beneficiarilor conţin copii de pe PIS şi PIRIS, forme iniţiale şi revizuite.

┌──────────────┬───────────────────────┐
│ │Furnizorul de servicii │
│ │sociale se asigură, │
│ │prin serviciul │
│Standard 7 - │organizat în cadrul │
│Locuire, │său, │
│accesibilitate│că locuirea │
│şi igienă │beneficiarilor se face │
│ │în condiţii de minim │
│ │confort, siguranţă şi │
│ │igienă. │
├──────────────┼───────────────────────┤
│ │Beneficiarii trăiesc în│
│ │locaţii curate, │
│Rezultat │accesibile şi sigure │
│ │din punct │
│ │de vedere al │
│ │securităţii personale. │
└──────────────┴───────────────────────┘



    Cerinţe minime:
    1. Beneficiarul are camera sa şi acces la spaţiile comune.
    2. Iluminatul natural în camera beneficiarului permite desfăşurarea activităţilor de zi fără a se recurge la lumina artificială.
    3. Camera are sistem de încălzire şi este prevăzută cu deschideri directe către aer liber - uşi, ferestre -, care să permită ventilaţia naturală.
    4. Camera poate găzdui cel mult două persoane care se află în relaţie de rudenie sau agreează să locuiască împreună.
    5. În camera sa, beneficiarul dispune de pat şi dulap proprii; după caz, camera poate fi utilizată ca spaţiu privat pentru discuţii personale.
    6. APP încurajează beneficiarul să îşi personalizeze spaţiul, în funcţie de preferinţe.
    7. Locuinţa dispune de grup sanitar, dotat cu vas de toaletă, chiuvetă, cadă sau duş sau alternative pentru asigurarea unei îngrijiri personale corespunzătoare; în funcţie de posibilităţile oferite de infrastructura şi gradul de dezvoltare locală, materialele folosite în construcţie şi finisare asigură izolarea higrotermică corespunzătoare şi au aderenţă sporită pentru a preveni alunecarea.
    8. Camera şi spaţiile comune permit o deplasare uşoară a beneficiarului; în cazul în care serviciul de evaluare complexă identifică un APP pentru un beneficiar cu mobilitate redusă sau care utilizează fotoliul rulant, se asigură că locuinţa are uşi cu deschidere largă, nu există scări şi praguri interioare sau există rampe de acces, planuri înclinate, mână curentă şi alte facilităţi.
    9. FSS se asigură că sistemul de alimentare cu apă potabilă de la locuinţa APP furnizează apă potabilă în cantitatea necesară şi de o calitate care să respecte prevederile legale în vigoare, astfel încât să nu afecteze starea de sănătate.
    10. Hainele beneficiarului sunt personalizate în funcţie de sex şi vârstă, suficiente, bine întreţinute curate şi adecvate sezonului.
    11. Beneficiarul cunoaşte potenţialele surse de risc din casă, curte şi împrejurimi.
    12. Beneficiarul dispune de materiale igienico-sanitare necesare în vederea satisfacerii nevoilor proprii, iar acestea sunt depozitate corespunzător.
    13. FSS se asigură că APP cunoaşte şi respectă normele de colectare şi depozitare a deşeurilor menajere.

    Indicatori de control:
    Ic 1 - Spaţiile de locuit şi comune sunt confortabile, accesibile şi respectă condiţiile de siguranţă şi igienă.
    Ic 2 - Hainele beneficiarului sunt suficiente, bine întreţinute şi adecvate sexului, vârstei şi sezonului.

┌───────────┬──────────────────────────┐
│ │Furnizorul de servicii │
│ │sociale se preocupă, prin │
│Standard 8 │serviciul organizat în │
│- │cadrul său, │
│Alimentaţie│de asigurarea unei │
│şi hrănire │alimentaţii corecte, │
│ │sănătoase │
│ │şi corespunzătoare │
│ │nevoilor individuale. │
├───────────┼──────────────────────────┤
│Rezultat │Beneficiarii se hrănesc │
│ │suficient şi sănătos. │
└───────────┴──────────────────────────┘



    Cerinţe minime:
    1. APP promovează un stil de viaţă sănătos, cu reguli clare şi simple de igienă şi obiceiuri culinare corecte.
    2. APP implică beneficiarii, conform posibilităţilor lor, în stabilirea meniului zilnic, ţinând cont de preferinţele sau specificul cultural şi religios, în efectuarea cumpărăturilor, în activităţile de preparare şi servire a hranei.
    3. APP sprijină beneficiarii să înţeleagă importanţa hrănirii conform unui orar şi să renunţe la obiceiurile nesănătoase de mâncat.
    4. APP respectă dieta recomandată pentru un beneficiar, acolo unde este cazul.
    5. APP asigură servirea hranei în spaţiile din locuinţă destinate acestei activităţi; numai la nevoie, beneficiarii primesc sprijin pentru hrănire sau servesc masa în alte spaţii.
    6. APP încurajează şi sprijină beneficiarii să se implice, acolo unde este posibil, în cultivarea legumelor pentru hrana proprie, creşterea animalelor şi alte activităţi gospodăreşti.

    Indicatori de control:
    Ic 1 - Alimentele sunt depozitate în siguranţă.
    Ic 2 - Beneficiarii sunt implicaţi în stabilirea meniului zilnic, efectuarea cumpărăturilor, activităţile de preparare şi servire a hranei şi alte activităţi gospodăreşti.
    Ic 3 - Dieta recomandată de un specialist este respectată.

┌──────────┬───────────────────────────┐
│ │Furnizorul de servicii │
│ │sociale se preocupă, prin │
│Standard 9│serviciul organizat în │
│- Sănătate│cadrul său, │
│şi │de menţinerea sănătăţii şi │
│mobilitate│a mobilităţii şi de │
│ │asigurarea nevoilor │
│ │emoţionale ale │
│ │beneficiarilor. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Beneficiarii primesc suport│
│ │pentru îngrijirea stării de│
│Rezultat │sănătate │
│ │şi întreţinerea │
│ │mobilităţii, în acord cu │
│ │nevoile şi dorinţele lor. │
└──────────┴───────────────────────────┘



    Cerinţe minime:
    1. FSS elaborează şi aplică procedura privind menţinerea sănătăţii prin serviciul prin care se asigură îngrijirea şi protecţia adulţilor cu handicap grav sau accentuat la asistentul personal profesionist.
    2. Procedura precizează, cel puţin: modul de gestiune a medicamentelor; modul de prevenire şi gestionare a situaţiilor critice şi comportamentelor indezirabile datorate stării de sănătate, de tipul: furt, încălcarea intimităţii, distrugerea bunurilor; condiţiile de respectare a dreptului la alegere a unui tratament din partea beneficiarului sau reprezentantului său legal; modalităţi de intervenţie în situaţiile de neglijenţă a stării de sănătate şi igienei din partea beneficiarului, precum şi în situaţiile de dependenţă de alcool, substanţe ilegale, tutun; situaţiile în care se solicită intervenţia de urgenţă.
    3. FSS se asigură că APP cunoaşte şi respectă regulile elementare de igienă şi salubritate, astfel încât să nu constituie un pericol pentru sănătate.
    4. APP sprijină beneficiarul să înţeleagă starea sa de sănătate.
    5. APP înscrie beneficiarul la medicul de familie şi încurajează accesul la serviciile de sănătate furnizate în comunitate, inclusiv consiliere şi terapie, îngrijire stomatologică şi oftalmologică, alte terapii.
    6. FSS se asigură că APP cunoaşte şi respectă recomandările medicilor cu privire la sănătatea beneficiarului.
    7. FSS actualizează la APP, ori de câte ori este nevoie, Fişa de monitorizare a stării de sănătate în care sunt evidenţiate internările, tratamentele, imunizările, accidentele, situaţiile de prim ajutor în care au fost implicaţi beneficiarii.
    8. FSS asigură suport avizat pentru teme ca: HIV/SIDA, relaţii intime şi sex, reproducere şi planificare familială, dependenţa de substanţe ilegale, alcool sau tutun, în acord cu vârsta şi caracteristicile tipului de dizabilitate.
    9. APP poate acorda prim ajutor şi poate gestiona tratamentul bolilor minore (răceli, dureri de cap etc.) şi aplicarea medicaţiei prescrise.
    10. APP poate acorda sprijin pentru probleme specifice de tip cateterizare, tratarea escarelor şi altele.
    11. FSS asigură sprijin pentru ca beneficiarul să poată efectua anual câte o evaluare medicală completă.
    12. În situaţia în care un beneficiar cu probleme complexe de sănătate are un plan de prevenire, intervenţie şi recuperare individualizat, realizat de specialişti, APP urmăreşte realizarea acestuia.
    13. FSS se asigură că beneficiarul sau reprezentantul legal al acestuia şi-a dat consimţământul pentru îngrijire şi tratamente medicale în situaţii excepţionale; consimţământul este inclus în dosarul personal al beneficiarului.

    Indicatori de monitorizare:
    Im 1 - Conţinutul procedurii privind menţinerea sănătăţii respectă cerinţele minime ale standardului.

    Indicatori de control:
    Ic 1 - Procedura privind menţinerea sănătăţii este disponibilă la sediul FSS.
    Ic 2 - Fişa de monitorizare a stării de sănătate este actualizată şi inclusă în dosarul personal al beneficiarului.
    Ic 3 - Beneficiarii sunt înscrişi la medic de familie.
    Ic 4 - Evaluarea medicală şi evaluarea psihologică anuale, sau, după caz, orice document din care să rezulte participarea la şedinţele de consiliere recomandate sunt incluse în dosarul personal al beneficiarului.
    Ic 5 - Consimţământul beneficiarului/reprezentantului legal pentru îngrijire şi tratamente medicale în situaţii excepţionale este inclus în dosarul personal.

┌─────────────────┬────────────────────┐
│ │Furnizorul de │
│ │servicii sociale se │
│Standard 10 - │asigură, prin │
│Intimitate │serviciul organizat │
│şi │în cadrul său, │
│confidenţialitate│că beneficiarii sunt│
│ │trataţi cu respect │
│ │şi demnitate, fără │
│ │discriminare. │
├─────────────────┼────────────────────┤
│ │Beneficiarilor le │
│ │este recunoscut şi │
│ │respectat dreptul la│
│Rezultat │intimitate şi │
│ │confidenţialitate, │
│ │la a deţine şi │
│ │administra bunuri │
│ │personale. │
└─────────────────┴────────────────────┘



    Cerinţe minime:
    1. APP are şi aplică reguli cu privire la respectarea dreptului la intimitate, de exemplu: cere permisiunea înainte de a intra în camera beneficiarului, respectă momentele de efectuare a toaletei, a băii, de folosire a spaţiului personal, de a deţine obiecte personale etc.
    2. APP recunoaşte dreptul fiecărui beneficiar la viaţă sexuală şi relaţii intime, cu respectarea regulilor casei.
    3. APP încurajează beneficiarul să întreţină corespondenţă cu alte persoane.

    Indicatori de monitorizare:
    Im 1 - Activitatea APP respectă prevederile din cerinţele minime ale standardului.

┌────────────────┬─────────────────────┐
│ │Furnizorul de │
│ │servicii sociale se │
│Standard 11 - │preocupă, prin │
│Luarea │serviciul organizat │
│deciziilor │în cadrul său, │
│şi │ca beneficiarii să │
│autodeterminarea│fie încurajaţi şi │
│ │sprijiniţi să ia │
│ │decizii cu privire la│
│ │propria viaţă. │
├────────────────┼─────────────────────┤
│ │Beneficiarii sunt │
│ │ajutaţi să ia decizii│
│ │în cunoştinţă de │
│Rezultat │cauză, │
│ │în funcţie de │
│ │caracteristicile şi │
│ │interesele personale.│
└────────────────┴─────────────────────┘



    Cerinţe minime:
    1. APP oferă suport pentru beneficiarii cu dificultăţi de înţelegere, astfel încât aceştia să poată participa în toate deciziile care îi privesc.
    2. APP respectă opiniile şi viziunea beneficiarilor despre viaţă.
    3. APP respectă dreptul beneficiarului de a se consulta cu familia proprie sau cu prietenii în luarea unei decizii.
    4. FSS implică şi alţi specialişti în activităţi de suport pentru ca beneficiarii să poată lua decizii cu privire la propria viaţă.

    Indicatori de monitorizare:
    Im 1 - Activitatea APP respectă prevederile din cerinţele minime ale standardului.

┌───────────┬──────────────────────────┐
│ │Furnizorul de servicii │
│ │sociale se asigură, prin │
│ │serviciul organizat în │
│Standard 12│cadrul său, │
│- │că beneficiarii îşi │
│Activităţi │dezvoltă potenţialul │
│şi │propriu, sunt integraţi în│
│participare│familia asistentului │
│ │personal profesionist şi │
│ │participă la viaţa │
│ │comunităţii. │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Beneficiarii sunt activi │
│ │în viaţa familiei │
│Rezultat │asistentului personal │
│ │profesionist │
│ │şi a comunităţii. │
└───────────┴──────────────────────────┘



    Cerinţe minime:
    1. APP încurajează beneficiarii să solicite şi să obţină informaţii despre persoane, lucruri şi evenimente din familie şi comunitate, să citească, să scrie, să manevreze unelte, să găsească şi să pună în practică soluţii, în diferite acţiuni.
    2. APP încurajează şi susţine beneficiarii să efectueze acţiuni simple sau complexe din programul zilnic de viaţă.
    3. APP încurajează şi susţine beneficiarii să discute cu persoane din familie sau din comunitate, să utilizeze instrumente şi tehnici de comunicare, după caz.
    4. APP încurajează şi susţine beneficiarii să îşi întreţină şi să îşi dezvolte mobilitatea şi motricitatea, să se deplaseze în interiorul şi exteriorul locuinţei folosind sau nu echipamente, să utilizeze mijloace de transport.
    5. APP încurajează şi susţine beneficiarii să se preocupe de îngrijirea propriului corp şi îngrijirea propriei sănătăţi.
    6. APP încurajează şi susţine beneficiarii să realizeze acţiuni şi sarcini casnice şi din viaţa de zi cu zi, utilizând sau nu obiecte de uz casnic sau alte echipamente.
    7. APP încurajează şi susţine beneficiarii să stabilească interacţiuni simple sau complexe, într-o manieră contextuală şi socială adecvată.
    8. APP încurajează şi sprijină beneficiarii să primească informaţii şi să menţină legătura cu familia biologică, dacă există recomandări în acest sens în PIS.
    9. APP încurajează şi susţine beneficiarii să menţină relaţii cu prieteni, cunoştinţe, precum şi să iniţieze şi să dezvolte noi relaţii la nivelul comunităţii.
    10. APP respectă dreptul beneficiarilor de a practica religia pe care o doresc.
    11. APP respectă dreptul beneficiarilor de a deţine animale de companie, în acord cu regulile casei.
    12. APP încurajează şi susţine beneficiarii să participe la activităţi de recreere sau de petrecere a timpului liber, de exemplu, jocuri şi sporturi neorganizate sau organizate, programe de fitness, relaxare sau divertisment, citit, vizite, turism şi altele.
    13. FSS asigură, la nevoie, sprijin adecvat pentru participarea beneficiarilor la servicii specifice şi/sau alte oportunităţi de dezvoltare a abilităţilor sau pasiunilor proprii.

    Indicatori de monitorizare:
    Im 1 - Activitatea APP respectă prevederile din cerinţele minime ale standardului.

┌─────────┬────────────────────────────┐
│ │Furnizorul de servicii │
│Standard │sociale se asigură, prin │
│13 - │serviciul organizat în │
│Formare │cadrul său, │
│şi │că beneficiarii îşi dezvoltă│
│angajare │cunoştinţele, îşi │
│în muncă │diversifică preocupările │
│ │şi sunt sprijiniţi pentru │
│ │angajarea în muncă. │
├─────────┼────────────────────────────┤
│ │Beneficiarii sunt încurajaţi│
│ │şi sprijiniţi în ceea ce │
│Rezultat │priveşte dezvoltarea │
│ │abilităţilor pentru │
│ │angajarea în muncă. │
└─────────┴────────────────────────────┘



    Cerinţe minime:
    1. APP încurajează şi susţine beneficiarii să se înscrie la cursuri de formare profesională şi să treacă de la o etapă de formare profesională la alta, să frecventeze orele de curs, să interrelaţioneze cu colegii şi profesorii, să finalizeze sarcini ce decurg din calitatea de cursant.
    2. APP încurajează şi susţine beneficiarii să participe la programe vocaţionale, să se implice în meşteşugărit sau hobbyuri.
    3. APP încurajează şi susţine beneficiarii să participe la programe de pregătire pentru angajarea în muncă.
    4. APP încurajează şi susţine beneficiarii să caute loc de muncă şi să se angajeze.
    5. APP sprijină beneficiarii în efectuarea tranzacţiilor economice simple sau complexe, inclusiv a celor care privesc economisirea banilor.
    6. FSS asigură, la nevoie, sprijin adecvat pentru participarea beneficiarilor la servicii specifice şi/sau alte oportunităţi de pregătire pentru muncă şi/sau angajare.

    Indicatori de monitorizare:
    Im 1 - Activitatea desfăşurată prin serviciului de îngrijire şi protecţie la APP respectă prevederile din cerinţele minime ale standardului.


    Modulul IV - Management şi relaţii interinstituţionale (Standarde 14-19)

┌──────────┬───────────────────────────┐
│ │Furnizorul de servicii │
│ │sociale se asigură, prin │
│Standard │serviciul organizat în │
│14 - │cadrul său, │
│Respect │că îngrijirea şi protecţia │
│pentru │adulţilor cu handicap grav │
│drepturi │sau accentuat la asistent │
│şi │personal profesionist se │
│demnitate │realizează în condiţii de │
│ │respect al demnităţii şi │
│ │drepturilor omului. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Beneficiarii sunt trataţi │
│ │cu respect, sunt susţinuţi │
│ │şi încurajaţi să se │
│Rezultat │dezvolte │
│ │şi să îşi exercite │
│ │drepturile conform │
│ │opţiunilor şi intereselor │
│ │lor. │
└──────────┴───────────────────────────┘


    Cerinţe minime:
    1. APP încurajează şi susţine beneficiarii să îşi capete autonomia personală şi independenţa, în funcţie de caracteristicile tipului de personalitate şi dizabilitate.
    2. APP încurajează şi susţine beneficiarii să recunoască şi să reclame manifestările discriminatorii.
    3. APP încurajează şi susţine beneficiarii să îşi exercite drepturile şi obligaţiile de cetăţean.

    Indicatori de monitorizare:
    Im 1 - Beneficiarul participă în comunitate la servicii sau alte oportunităţi de dezvoltare a abilităţilor sale.
    Im 2 - Beneficiarul şi-a exercitat drepturile şi obligaţiile de cetăţean (a participat la vot, de exemplu).

┌─────────────┬────────────────────────┐
│ │Furnizorul de servicii │
│ │este responsabil cu │
│Standard 15 -│îndeplinirea măsurii de │
│Responsabilul│protecţie │
│de caz │la asistent personal │
│ │profesionist, prin │
│ │serviciul organizat în │
│ │cadrul său. │
├─────────────┼────────────────────────┤
│ │Fiecare adult cu │
│ │handicap grav sau │
│ │accentuat pentru care │
│ │s-a dispus măsura │
│Rezultat │de protecţie la asistent│
│ │personal profesionist │
│ │are desemnat responsabil│
│ │de caz de către │
│ │furnizorul de servicii │
│ │sociale. │
└─────────────┴────────────────────────┘



    Cerinţe minime:
    1. Numărul maxim de adulţi cu handicap grav sau accentuat de care se poate ocupa responsabilul de caz este 30.
    2. Responsabilul de caz îşi stabileşte lunar programul de vizite la toţi adulţii cu handicap grav sau accentuat pentru care a fost desemnat.
    3. Responsabilul de caz acordă sprijin APP, la solicitare şi după caz, pentru înregistrarea evenimentelor semnificative din viaţa beneficiarului.
    4. Responsabilul de caz se autosesizează sau poate fi sesizat de alte persoane cu privire la nerespectarea drepturilor beneficiarilor.
    5. Responsabilul de caz comunică la direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului (DGASPC) sau FSS privat acele informaţii care pot afecta interesul adultului cu handicap, obţinute în urma monitorizării PIS, PIRIS sau a altor activităţi.

    Indicatori de monitorizare:
    Im 1 - Activitatea responsabilului de caz respectă prevederile din cerinţele minime ale standardului.

┌────────────┬─────────────────────────┐
│ │Furnizorul de servicii │
│Standard 16 │sociale se asigură, prin │
│- │serviciul organizat în │
│Managementul│cadrul său, │
│situaţiilor │că managementul │
│de risc │situaţiilor de risc este │
│ │respectat. │
├────────────┼─────────────────────────┤
│ │Beneficiarii primesc │
│Rezultat │sprijin adecvat în │
│ │situaţii de risc. │
└────────────┴─────────────────────────┘



    Cerinţe minime:
    1. FSS elaborează şi aplică procedura privind managementul situaţiilor de risc.
    2. Procedura precizează, cel puţin: exemple de tulburări de comportament sau comportament distructiv pentru care trebuie solicitată intervenţia de urgenţă, în mod exclusiv, a organelor abilitate, modul de solicitare a intervenţiei de urgenţă, modul de acţiune în caz de fugă a beneficiarului, de agresiune, plecare neanunţată, modalităţi de acţiune post-situaţie de risc.
    3. APP cunoaşte şi respectă procedura privind managementul situaţiilor de risc.
    4. APP comunică către FSS şi/sau responsabilul de caz, în termen de maximum 12 ore, situaţiile care au necesitat intervenţia de urgenţă.
    5. Documentul care atestă intervenţia în situaţia de risc este inclus în dosarul personal al beneficiarului.

    Indicatori de monitorizare:
    Im 1 - Conţinutul procedurii privind managementul situaţiilor de risc respectă cerinţele minime ale standardului.

    Indicatori de control:
    Ic 1 - Procedura privind managementul situaţiilor de risc este disponibilă la sediul FSS.
    Ic 2 - Documentul care atestă intervenţia în situaţia de risc este inclus în dosarul personal al beneficiarului.

┌────────────┬─────────────────────────┐
│ │Furnizorul de servicii │
│Standard 17 │sociale se preocupă să │
│- Protecţia │existe un mediu sigur │
│împotriva │pentru beneficiari din │
│exploatării,│punct de vedere al │
│violenţei şi│protecţiei împotriva │
│abuzului │exploatării, violenţei şi│
│ │abuzului. │
├────────────┼─────────────────────────┤
│ │Beneficiarii sunt │
│ │protejaţi împotriva │
│Rezultat │tuturor formelor de │
│ │exploatare, violenţă şi │
│ │abuz. │
└────────────┴─────────────────────────┘



    Cerinţe minime:
    1. FSS elaborează şi aplică procedura privind protecţia împotriva exploatării, violenţei şi abuzului.
    2. Procedura precizează cel puţin: regulile cu privire la administrarea medicamentelor, modul de identificare şi semnalare a cazurilor de exploatare, violenţă, neglijare şi abuz; raportarea, investigarea şi soluţionarea situaţiilor de exploatare, neglijare şi abuz; modul de gestiune a bunurilor sau banilor beneficiarilor.
    3. FSS se preocupă ca APP să îşi actualizeze anual cunoştinţele necesare pentru recunoaşterea formelor de exploatare, violenţă, neglijare, tratament degradant, abuz emoţional, fizic sau sexual.
    4. APP cunoaşte şi respectă procedura privind protecţia împotriva exploatării, violenţei şi abuzului.
    5. APP încurajează şi sprijină beneficiarii să sesizeze orice formă de exploatare, violenţă, neglijare şi abuz.
    6. FSS înregistrează sesizarea şi acţionează pentru rezolvare, cu sprijinul beneficiarului, al APP şi/sau al organelor abilitate.
    7. FSS arhivează toate sesizările referitoare la cazuri de exploatare, violenţă şi abuz împreună cu soluţiile de rezolvare.

    Indicatori de monitorizare:
    Im 1 - Conţinutul procedurii privind protecţia împotriva exploatării, violenţei şi abuzului respectă cerinţele minime ale standardului.

    Indicatori de control:
    Ic 1 - Procedura privind protecţia împotriva exploatării, violenţei şi abuzului este disponibilă la sediul FSS.
    Ic 2 - Sesizările referitoare la cazuri de exploatare, violenţă şi abuz au fost înregistrate şi sunt arhivate împreună cu soluţia de rezolvare.

┌─────────────┬────────────────────────┐
│ │Furnizorul de servicii │
│Standard 18 -│sociale se preocupă, │
│Protecţia │prin serviciul organizat│
│împotriva │în cadrul său, │
│torturii şi │să existe un mediu sigur│
│tratamentelor│pentru beneficiari din │
│crude, │punctul de vedere al │
│inumane sau │protecţiei împotriva │
│degradante │torturii şi │
│ │tratamentelor crude, │
│ │inumane sau degradante. │
├─────────────┼────────────────────────┤
│ │Beneficiarii sunt │
│ │protejaţi împotriva │
│Rezultat │torturii şi │
│ │tratamentelor crude, │
│ │inumane sau degradante. │
└─────────────┴────────────────────────┘



    Cerinţe minime:
    1. FSS elaborează şi aplică procedura privind protecţia împotriva torturii şi tratamentelor crude, inumane sau degradante.
    2. Procedura precizează cel puţin: modul de identificare şi semnalare a cazurilor de tortură, tratamente crude, inumane sau degradante; raportarea, investigarea şi soluţionarea situaţiilor de tortură, tratamente crude, inumane sau degradante.
    3. FSS se preocupă ca APP să îşi actualizeze anual cunoştinţele necesare pentru recunoaşterea situaţiilor de tortură, tratamente crude, inumane sau degradante.
    4. APP cunoaşte şi respectă procedura privind protecţia împotriva torturii şi tratamentelor crude, inumane sau degradante.
    5. APP încurajează şi sprijină beneficiarii să sesizeze orice formă de tratament crud, inuman sau degradant.
    6. FSS înregistrează sesizarea şi acţionează pentru rezolvare, cu sprijinul beneficiarului, al APP şi/sau al organelor abilitate.
    7. FSS arhivează toate sesizările referitoare la cazurile de tortură, tratamente crude, inumane sau degradante împreună cu soluţiile de rezolvare.

    Indicatori de monitorizare:
    Im 1 - Conţinutul procedurii privind protecţia împotriva torturii şi tratamentelor crude, inumane sau degradante respectă cerinţele minime ale standardului.

    Indicatori de control:
    Ic 1 - Procedura privind protecţia împotriva torturii şi tratamentelor crude, inumane sau degradante este disponibilă la sediul FSS.
    Ic 2 - Sesizările referitoare la cazuri de tortură şi tratamente crude, inumane sau degradante au fost înregistrate şi sunt arhivate împreună cu soluţia de rezolvare.

┌──────────┬───────────────────────────┐
│ │Furnizorul de servicii │
│ │sociale monitorizează, prin│
│Standard │serviciul organizat în │
│19 - │cadrul său, calitatea │
│Sesizări │îngrijirii şi protecţiei │
│şi │adulţilor cu handicap grav │
│reclamaţii│sau accentuat │
│ │la asistentul personal │
│ │profesionist. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Beneficiarii îşi pot │
│ │exprima opinia cu privire │
│ │la calitatea îngrijirii şi │
│Rezultat │protecţiei │
│ │la APP şi pot depune │
│ │reclamaţii în caz de │
│ │nemulţumire. │
└──────────┴───────────────────────────┘



    Cerinţe minime:
    1. FSS elaborează şi aplică procedura privind înregistrarea şi soluţionarea sesizărilor/reclamaţiilor beneficiarilor.
    2. Procedura precizează, cel puţin: modul de informare a beneficiarilor sau reprezentanţilor lor legali despre posibilitatea depunerii de sesizări/reclamaţii sau despre exprimarea unei nemulţumiri în legătură cu calitatea îngrijirii şi protecţiei la APP.
    3. APP cunoaşte şi respectă procedura privind înregistrarea şi soluţionarea sesizărilor/reclamaţiilor beneficiarilor.
    4. FSS poate apela la mediatori externi în anumite situaţii considerate critice.
    5. FSS înregistrează şi arhivează toate sesizările/reclamaţiile împreună cu soluţiile de rezolvare.

    Indicatori de monitorizare:
    Im 1 - Conţinutul procedurii privind înregistrarea şi soluţionarea sesizărilor/reclamaţiilor beneficiarilor respectă cerinţele minime ale standardului.

    Indicatori de control:
    Ic 1 - Procedura privind înregistrarea şi soluţionarea sesizărilor/reclamaţiilor beneficiarilor este disponibilă la sediul FSS.
    Ic 2 - Sesizările/reclamaţiile au fost înregistrate şi arhivate împreună cu soluţiile de rezolvare.


    Fişa de autoevaluare

┌───────────────────┬────────────┬─────────────┬──────────┐
│ │ │Punctaj │ │
│ │Punctaj │rezultat în │ │
│ │maxim al │urma │ │
│ │standardelor│autoevaluării│Observaţii│
│ │minime de │îndeplinirii │ │
│ │calitate │standardelor │ │
│ │ │minime │ │
│ │ │de calitate │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Modulul I - │ │ │ │
│Serviciul prin care│ │ │ │
│se asigură │ │ │ │
│îngrijirea şi │ │TOTAL: 4 │ │
│protecţia la │ │ │ │
│asistentul personal│ │ │ │
│profesionist │ │ │ │
│(Standard 1) │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 1 - │ │ │ │
│Serviciul prin care│ │ │ │
│se asigură │ │ │ │
│îngrijirea şi │ │ │ │
│protecţia adulţilor│ │ │ │
│cu handicap grav │ │ │ │
│sau accentuat la │ │ │ │
│asistentul personal│ │ │ │
│profesionist │ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale │ │ │ │
│organizează în │ │ │ │
│cadrul său un │ │ │ │
│serviciu prin care │ │ │ │
│se asigură │ │ │ │
│îngrijirea şi │ │ │ │
│protecţia adulţilor│ │ │ │
│cu handicap grav │ │ │ │
│sau accentuat la │ │ │ │
│asistentul personal│ │ │ │
│profesionist. │ │ │ │
│Rezultat: │ │ │ │
│Serviciul organizat│ │ │ │
│la nivelul │ │ │ │
│furnizorului de │ │ │ │
│servicii sociale │ │ │ │
│acreditat răspunde │ │ │ │
│nevoilor │ │ │ │
│beneficiarilor de │ │ │ │
│îngrijire şi │ │ │ │
│asistenţă la │ │ │ │
│asistent personal │ │ │ │
│profesionist. │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Modulul II - │ │ │ │
│Accesarea │ │TOTAL: 4 │ │
│serviciului │ │ │ │
│(Standarde 2-5) │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 2 - │ │ │ │
│Informare │ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale │ │ │ │
│asigură informarea │ │ │ │
│persoanelor │ │ │ │
│interesate cu │ │ │ │
│privire la │ │ │ │
│serviciul prin care│ │ │ │
│se asigură │ │ │ │
│îngrijirea şi │ │ │ │
│protecţia adulţilor│ │ │ │
│cu handicap grav │ │ │ │
│sau accentuat la │ │ │ │
│asistent personal │1 │ │ │
│profesionist. │ │ │ │
│Rezultat: │ │ │ │
│Persoanele cu │ │ │ │
│handicap/ │ │ │ │
│dizabilităţi, │ │ │ │
│precum şi alte │ │ │ │
│persoane interesate│ │ │ │
│primesc informaţii │ │ │ │
│cu privire la │ │ │ │
│asigurarea │ │ │ │
│îngrijirii şi │ │ │ │
│protecţiei la │ │ │ │
│asistent personal │ │ │ │
│profesionist. │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 3 - │ │ │ │
│Admitere │ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale se│ │ │ │
│asigură că accesul │ │ │ │
│beneficiarilor la │ │ │ │
│îngrijire şi │ │ │ │
│protecţie la │ │ │ │
│asistentul personal│ │ │ │
│profesionist se │1 │ │ │
│face în condiţii │ │ │ │
│legale. │ │ │ │
│Rezultat: │ │ │ │
│Beneficiarii sau │ │ │ │
│reprezentanţii lor │ │ │ │
│legali cunosc şi │ │ │ │
│acceptă condiţiile │ │ │ │
│de admitere la │ │ │ │
│asistentul personal│ │ │ │
│profesionist. │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 4 - │ │ │ │
│Dosarul personal │ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale │ │ │ │
│întocmeşte şi │ │ │ │
│păstrează câte un │ │ │ │
│dosar personal │ │ │ │
│pentru fiecare │ │ │ │
│beneficiar. │ │ │ │
│Rezultat: │1 │ │ │
│Dosarele personale │ │ │ │
│ale beneficiarilor │ │ │ │
│conţin documentele │ │ │ │
│prevăzute de │ │ │ │
│standardele de │ │ │ │
│calitate şi sunt │ │ │ │
│păstrate în regim │ │ │ │
│de │ │ │ │
│confidenţialitate │ │ │ │
│şi siguranţă. │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 5 - │ │ │ │
│Suspendarea/ │ │ │ │
│Sistarea │ │ │ │
│serviciului │ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale │ │ │ │
│suspendă/sistează │ │ │ │
│îngrijirea şi │ │ │ │
│protecţia adulţilor│ │ │ │
│cu handicap grav │ │ │ │
│sau accentuat la │ │ │ │
│asistentul personal│ │ │ │
│profesionist în │ │ │ │
│condiţii cunoscute │ │ │ │
│de beneficiari sau │1 │ │ │
│de reprezentanţii │ │ │ │
│lor legali. │ │ │ │
│Rezultat: │ │ │ │
│Suspendarea/ │ │ │ │
│Sistarea │ │ │ │
│serviciilor │ │ │ │
│acordate adulţilor │ │ │ │
│cu handicap grav │ │ │ │
│sau accentuat se │ │ │ │
│realizează în │ │ │ │
│conformitate cu │ │ │ │
│clauzele din │ │ │ │
│contractul de │ │ │ │
│furnizare de │ │ │ │
│servicii. │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Modulul III - │ │ │ │
│Îngrijirea şi │ │ │ │
│protecţia adultului│ │ │ │
│cu handicap │ │ │ │
│grav sau accentuat │ │TOTAL: 8 │ │
│la asistentul │ │ │ │
│personal │ │ │ │
│profesionist │ │ │ │
│(Standarde 6-13) │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 6 - Planul│ │ │ │
│individual de │ │ │ │
│servicii şi │ │ │ │
│Programul │ │ │ │
│individual de │ │ │ │
│reabilitare şi │ │ │ │
│integrare socială │ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale se│ │ │ │
│asigură, prin │ │ │ │
│serviciul organizat│ │ │ │
│în cadrul său, că │ │ │ │
│Planul individual │ │ │ │
│de servicii şi │ │ │ │
│Programul │ │ │ │
│individual de │ │ │ │
│reabilitare şi │1 │ │ │
│integrare socială │ │ │ │
│sunt cunoscute, │ │ │ │
│implementate şi/sau│ │ │ │
│revizuite. │ │ │ │
│Rezultat: │ │ │ │
│Beneficiarii │ │ │ │
│urmează │ │ │ │
│activităţile şi │ │ │ │
│serviciile │ │ │ │
│prevăzute în Planul│ │ │ │
│individual de │ │ │ │
│servicii şi în │ │ │ │
│Programul │ │ │ │
│individual de │ │ │ │
│reabilitare şi │ │ │ │
│integrare socială. │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 7 - │ │ │ │
│Locuire, │ │ │ │
│accesibilitate şi │ │ │ │
│igienă │ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale se│ │ │ │
│asigură, prin │ │ │ │
│serviciul organizat│ │ │ │
│în cadrul său, că │ │ │ │
│locuirea │ │ │ │
│beneficiarilor se │ │ │ │
│face în condiţii de│1 │ │ │
│minim confort, │ │ │ │
│siguranţă şi │ │ │ │
│igienă. │ │ │ │
│Rezultat: │ │ │ │
│Beneficiarii │ │ │ │
│trăiesc în locaţii │ │ │ │
│curate, accesibile │ │ │ │
│şi sigure din punct│ │ │ │
│de vedere al │ │ │ │
│securităţii │ │ │ │
│personale. │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 8 - │ │ │ │
│Alimentaţie şi │ │ │ │
│hrănire │ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale se│ │ │ │
│preocupă, prin │ │ │ │
│serviciul organizat│ │ │ │
│în cadrul său, de │ │ │ │
│asigurarea unei │1 │ │ │
│alimentaţii │ │ │ │
│corecte, sănătoase │ │ │ │
│şi corespunzătoare │ │ │ │
│nevoilor │ │ │ │
│individuale. │ │ │ │
│Rezultat: │ │ │ │
│Beneficiarii se │ │ │ │
│hrănesc suficient │ │ │ │
│şi sănătos. │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 9 - │ │ │ │
│Sănătate şi │ │ │ │
│mobilitate │ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale se│ │ │ │
│preocupă, prin │ │ │ │
│serviciul organizat│ │ │ │
│în cadrul său, de │ │ │ │
│menţinerea │ │ │ │
│sănătăţii şi a │ │ │ │
│mobilităţii şi de │ │ │ │
│asigurarea nevoilor│1 │ │ │
│emoţionale ale │ │ │ │
│beneficiarilor. │ │ │ │
│Rezultat: │ │ │ │
│Beneficiarii │ │ │ │
│primesc suport │ │ │ │
│pentru îngrijirea │ │ │ │
│stării de sănătate │ │ │ │
│şi întreţinerea │ │ │ │
│mobilităţii, în │ │ │ │
│acord cu nevoile şi│ │ │ │
│dorinţele lor. │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 10 - │ │ │ │
│Intimitate şi │ │ │ │
│confidenţialitate │ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale se│ │ │ │
│asigură, prin │ │ │ │
│serviciul organizat│ │ │ │
│în cadrul său, că │ │ │ │
│beneficiarii sunt │ │ │ │
│trataţi cu respect │ │ │ │
│şi demnitate, fără │1 │ │ │
│discriminare. │ │ │ │
│Rezultat: │ │ │ │
│Beneficiarilor le │ │ │ │
│este recunoscut şi │ │ │ │
│respectat dreptul │ │ │ │
│la intimitate şi │ │ │ │
│confidenţialitate, │ │ │ │
│la a deţine şi │ │ │ │
│administra bunuri │ │ │ │
│personale │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 11 - │ │ │ │
│Luarea deciziilor │ │ │ │
│şi autodeterminarea│ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale se│ │ │ │
│preocupă, prin │ │ │ │
│serviciul organizat│ │ │ │
│în cadrul său, ca │ │ │ │
│beneficiarii să fie│ │ │ │
│încurajaţi şi │ │ │ │
│sprijiniţi să ia │1 │ │ │
│decizii cu privire │ │ │ │
│la propria viaţă. │ │ │ │
│Rezultat: │ │ │ │
│Beneficiarii sunt │ │ │ │
│ajutaţi să ia │ │ │ │
│decizii în │ │ │ │
│cunoştinţă de │ │ │ │
│cauză, în funcţie │ │ │ │
│de caracteristicile│ │ │ │
│şi interesele │ │ │ │
│personale. │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 12 - │ │ │ │
│Activităţi şi │ │ │ │
│participare │ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale se│ │ │ │
│asigură, prin │ │ │ │
│serviciul organizat│ │ │ │
│în cadrul său, că │ │ │ │
│beneficiarii îşi │ │ │ │
│dezvoltă │ │ │ │
│potenţialul │ │ │ │
│propriu, sunt │ │ │ │
│integraţi în │ │ │ │
│familia │1 │ │ │
│asistentului │ │ │ │
│personal │ │ │ │
│profesionist şi │ │ │ │
│participă la viaţa │ │ │ │
│comunităţii. │ │ │ │
│Rezultat: │ │ │ │
│Beneficiarii sunt │ │ │ │
│activi în viaţa │ │ │ │
│familiei │ │ │ │
│asistentului │ │ │ │
│personal │ │ │ │
│profesionist şi a │ │ │ │
│comunităţii. │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 13 - │ │ │ │
│Formare şi angajare│ │ │ │
│în muncă │ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale se│ │ │ │
│asigură, prin │ │ │ │
│serviciul organizat│ │ │ │
│în cadrul său, că │ │ │ │
│beneficiarii îşi │ │ │ │
│dezvoltă │ │ │ │
│cunoştinţele, îşi │ │ │ │
│diversifică │1 │ │ │
│preocupările şi │ │ │ │
│sunt sprijiniţi │ │ │ │
│pentru angajarea în│ │ │ │
│muncă. │ │ │ │
│Rezultat: │ │ │ │
│Beneficiarii sunt │ │ │ │
│încurajaţi şi │ │ │ │
│sprijiniţi în ceea │ │ │ │
│ce priveşte │ │ │ │
│dezvoltarea │ │ │ │
│abilităţilor pentru│ │ │ │
│angajarea în muncă.│ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Modulul IV - │ │ │ │
│Management şi │ │ │ │
│relaţii │ │TOTAL: 6 │ │
│interinstituţionale│ │ │ │
│(Standarde 14-19) │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 14 - │ │ │ │
│Respect pentru │ │ │ │
│drepturi şi │ │ │ │
│demnitate │ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale se│ │ │ │
│asigură, prin │ │ │ │
│serviciul organizat│ │ │ │
│în cadrul său, că │ │ │ │
│îngrijirea şi │ │ │ │
│protecţia adulţilor│ │ │ │
│cu handicap grav │ │ │ │
│sau accentuat la │ │ │ │
│asistentul personal│1 │ │ │
│profesionist se │ │ │ │
│realizează în │ │ │ │
│condiţii de respect│ │ │ │
│al demnităţii şi │ │ │ │
│drepturilor omului.│ │ │ │
│Rezultat: │ │ │ │
│Beneficiarii sunt │ │ │ │
│trataţi cu respect,│ │ │ │
│sunt susţinuţi şi │ │ │ │
│încurajaţi să se │ │ │ │
│dezvolte şi să-şi │ │ │ │
│exercite drepturile│ │ │ │
│conform opţiunilor │ │ │ │
│şi intereselor lor │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 15 - │ │ │ │
│Responsabilul de │ │ │ │
│caz │ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii este │ │ │ │
│responsabil cu │ │ │ │
│îndeplinirea │ │ │ │
│măsurii de │ │ │ │
│protecţie la │ │ │ │
│asistent personal │ │ │ │
│profesionist, prin │ │ │ │
│serviciul organizat│ │ │ │
│în cadrul său. │ │ │ │
│Rezultat: │1 │ │ │
│Fiecare adult cu │ │ │ │
│handicap grav sau │ │ │ │
│accentuat pentru │ │ │ │
│care sa dispus │ │ │ │
│măsura de protecţie│ │ │ │
│la asistent │ │ │ │
│personal │ │ │ │
│profesionist are │ │ │ │
│desemnat │ │ │ │
│responsabil de caz │ │ │ │
│de către furnizorul│ │ │ │
│de servicii │ │ │ │
│sociale. │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 16 - │ │ │ │
│Managementul │ │ │ │
│situaţiilor de risc│ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale se│ │ │ │
│asigură, prin │ │ │ │
│serviciul organizat│ │ │ │
│în cadrul său, că │1 │ │ │
│managementul │ │ │ │
│situaţiilor de risc│ │ │ │
│este respectat. │ │ │ │
│Rezultat: │ │ │ │
│Beneficiarii │ │ │ │
│primesc sprijin │ │ │ │
│adecvat în situaţii│ │ │ │
│de risc. │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 17 - │ │ │ │
│Protecţia împotriva│ │ │ │
│exploatării, │ │ │ │
│violenţei şi │ │ │ │
│abuzului │ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale se│ │ │ │
│preocupă, prin │ │ │ │
│serviciul organizat│ │ │ │
│în cadrul său, să │ │ │ │
│existe un mediu │ │ │ │
│sigur pentru │ │ │ │
│beneficiari din │1 │ │ │
│punct de vedere al │ │ │ │
│protecţiei │ │ │ │
│împotriva │ │ │ │
│exploatării, │ │ │ │
│violenţei şi │ │ │ │
│abuzului. │ │ │ │
│Rezultat: │ │ │ │
│Beneficiarii sunt │ │ │ │
│protejaţi împotriva│ │ │ │
│tuturor formelor de│ │ │ │
│exploatare, │ │ │ │
│violenţă şi abuz. │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 18 - │ │ │ │
│Protecţia împotriva│ │ │ │
│torturii şi │ │ │ │
│tratamentelor │ │ │ │
│crude, inumane sau │ │ │ │
│degradante │ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale se│ │ │ │
│preocupă, prin │ │ │ │
│serviciul organizat│ │ │ │
│în cadrul său, să │ │ │ │
│existe un mediu │ │ │ │
│sigur pentru │ │ │ │
│beneficiari din │1 │ │ │
│punct de vedere al │ │ │ │
│protecţiei │ │ │ │
│împotriva torturii │ │ │ │
│şi tratamentelor │ │ │ │
│crude, inumane sau │ │ │ │
│degradante. │ │ │ │
│Rezultat: │ │ │ │
│Beneficiarii sunt │ │ │ │
│protejaţi împotriva│ │ │ │
│torturii şi │ │ │ │
│tratamentelor │ │ │ │
│crude, inumane sau │ │ │ │
│degradante. │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│Standard 19 - │ │ │ │
│Sesizări şi │ │ │ │
│reclamaţii │ │ │ │
│Furnizorul de │ │ │ │
│servicii sociale │ │ │ │
│monitorizează, prin│ │ │ │
│serviciul organizat│ │ │ │
│în cadrul său, │ │ │ │
│calitatea │ │ │ │
│îngrijirii şi │ │ │ │
│protecţiei │ │ │ │
│adulţilor cu │ │ │ │
│handicap grav sau │1 │ │ │
│accentuat la │ │ │ │
│asistentul personal│ │ │ │
│profesionist. │ │ │ │
│Rezultat: │ │ │ │
│Beneficiarii îşi │ │ │ │
│pot exprima opinia │ │ │ │
│cu privire la │ │ │ │
│calitatea │ │ │ │
│îngrijirii şi │ │ │ │
│protecţiei la APP │ │ │ │
│şi pot depune │ │ │ │
│reclamaţii în caz │ │ │ │
│de nemulţumire. │ │ │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │ │TOTAL: 4 │ │
├───────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │ │TOTAL: │ │
│ │ │22 puncte │ │
└───────────────────┴────────────┴─────────────┴──────────┘


    Documente prevăzute de standardele minime obligatorii pentru asigurarea îngrijirii şi protecţiei adulţilor cu handicap grav sau accentuat la asistentul personal profesionist:
    1. Plan anual de asigurare a îngrijirii şi protecţiei adulţilor cu handicap grav sau accentuat prin asistenţi personali profesionişti;
    2. Plan anual de instruire şi formare profesională;
    3. Raport anual privind asigurarea îngrijirii şi protecţiei adulţilor cu handicap grav sau accentuat la asistent personal profesionist;
    4. Materiale informative referitoare la serviciul prin care se asigură îngrijirea şi protecţia adulţilor cu handicap grav sau accentuat la asistent personal profesionist, pe suport hârtie sau online;
    5. Procedura de admitere;
    6. Model de contract de furnizare de servicii pe baza modelului aprobat prin Ordinul ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei nr. 73/2005 privind aprobarea modelului Contractului pentru acordarea de servicii sociale, încheiat de furnizorii de servicii sociale, acreditaţi conform legii, cu beneficiarii de servicii sociale;
    7. Contract de furnizare de servicii cu beneficiarul sau, după caz, cu reprezentantul legal al acestuia;
    8. Dosarul personal al beneficiarului;
    9. Evidenţa dosarelor personale arhivate, pe suport hârtie sau electronic;
    10. Procedura de suspendare/sistare a serviciului;
    11. Fişa de suspendare/sistare a serviciului;
    12. Proces-verbal de predare-primire a documentelor (în copie) care alcătuiesc dosarul personal în situaţia în care sistarea este pe perioadă nedeterminată;
    13. Planul individual de servicii al beneficiarului;
    14. Programul individual de reabilitare şi integrare socială al beneficiarului;
    15. Procedura privind menţinerea sănătăţii prin serviciul prin care se asigură îngrijirea şi protecţia adulţilor cu handicap grav sau accentuat la asistentul personal profesionist;
    16. Fişa de monitorizare a stării de sănătate;
    17. Consimţământul beneficiarului sau al reprezentantului său legal pentru îngrijire şi tratamente medicale în situaţii excepţionale;
    18. Programul responsabilului de caz cu planificarea lunară a vizitelor la adulţii cu handicap grav sau accentuat pentru care a fost desemnat;
    19. Procedura privind managementul situaţiilor de risc;
    20. Procedura privind protecţia împotriva exploatării, violenţei şi abuzului;
    21. Arhiva cuprinzând sesizările referitoare la cazuri de exploatare, violenţă şi abuz şi soluţiile de rezolvare;
    22. Procedura privind protecţia împotriva torturii şi tratamentelor crude, inumane sau degradante;
    23. Arhiva cuprinzând sesizările referitoare la cazurile de tortură, tratamente crude, inumane sau degradante şi soluţiile de rezolvare;
    24. Procedura privind înregistrarea şi soluţionarea sesizărilor/reclamaţiilor beneficiarilor.

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016