Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobate prin ORDINUL nr. 2.489 din 13 decembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.173 din 22 decembrie 2023.────────── În cuprinsul prezentelor standarde sunt utilizate expresii şi acronime care au înţelesurile următoare: FSS - furnizor/furnizori de servicii sociale; MC - manager de caz; PAASS - planul anual de acţiuni privind serviciile sociale administrate şi finanţate din bugetul consiliului judeţean/ consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti; PIA - plan de servicii sociale/planul de îngrijire şi asistenţă; RC - responsabil de caz; SPAS - serviciul public de asistenţă socială. Modulul I - Condiţii privind aplicarea metodei managementului de caz în asistenţa socială a persoanelor vârstnice (standardele 1-3) Standardul 1 - În toate etapele procesului de acordare a serviciilor sociale prevăzute la art. 46 din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, serviciul public de asistenţă socială şi furnizorii publici sau privaţi de servicii sociale au obligaţia aplicării metodei managementului de caz. Prin managementul de caz se coordonează intervenţiile din diferite domenii pentru realizarea integrată a evaluării nevoilor şi a resurselor, a planificării şi intervenţiei, a monitorizării şi evaluării impactului serviciilor comunitare asigurate persoanelor vârstnice, în vederea implementării principiului centrării pe persoană. Managementul de caz este asigurat de asistentul social din cadrul SPAS al autorităţii administraţiei publice locale unde are domiciliul sau reşedinţa persoana vârstnică, precum şi de asistentul social/alt specialist din cadrul serviciului social, desemnat de furnizorul de servicii sociale ca RC. Baza de date privind persoanele vârstnice beneficiare de servicii sociale se constituie de către MC din cadrul SPAS, inclusiv pe baza informaţiilor transmise de furnizorii de servicii sociale, prin responsabilii de caz din cadrul serviciilor sociale, precum şi pe baza informaţiilor privind îngrijitorii informali. Rezultat: Persoanelor vârstnice dependente li se asigură intervenţii multidisciplinare şi interinstituţionale în mod planificat şi eficient, limitându-se problemele care pot apărea din cauza fragmentării serviciilor, coordonarea neadecvată între diverşi furnizori de servicii şi lipsa personalului. Cerinţe minime 1. SPAS şi FSS elaborează şi aplică procedura de lucru privind implementarea standardelor specifice minime obligatorii de calitate privind aplicarea metodei managementului de caz în protecţia persoanelor vârstnice. 2. Procedura de lucru precizează cel puţin: condiţiile de calificare şi experienţă pentru persoana desemnată ca MC/RC, procedura de desemnare MC/RC, criteriile de eligibilitate a beneficiarilor în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare, sistemul de comunicare internă şi interinstituţională, monitorizarea internă a procesului de management de caz. 3. Poate fi MC/RC asistentul social practicant. 4. SPAS şi FSS asigură resursele necesare aplicării metodei managementului de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. 5. SPAS şi FSS se asigură că MC/RC parcurge etapele managementului de caz conform prevederilor standardelor de calitate. 6. MC/RC în toate activităţile desfăşurate în cadrul etapelor managementului de caz respectă codul de etică profesională, se bazează pe principiul respectării demnităţii inalienabile, a autonomiei individuale, inclusiv a libertăţii de a face propriile alegeri, şi a independenţei persoanelor vârstnice. 7. Instrumentele principale de lucru utilizate în aplicarea metodei managementului de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice sunt: fişa de evaluare iniţială, ancheta socială, fişa de consiliere, fişa de evaluare sociomedicală, planul de intervenţie, PIA, fişa de monitorizare a serviciilor, fişa de monitorizare a MC. 8. SPAS şi FSS oferă cadrul pentru ca MC să participe la activităţi de elaborare de proceduri, instrumente de lucru şi alte tipuri de documente necesare în lucrul cu persoana vârstnică prevăzute de standardele minime de calitate. 9. SPAS include în PAASS instruirea/formarea MC. 10. SPAS şi FSS asigură MC/RC resursele necesare constituirii bazei de date privind persoanele vârstnice beneficiare de servicii sociale şi realizării monitorizării şi raportărilor prevăzute de legislaţia în vigoare. 11. MC participă la elaborarea documentelor strategice ale unităţii administrativ-teritoriale în domeniul serviciilor sociale pentru persoane vârstnice: strategia de dezvoltare a serviciilor sociale, programul de acţiuni comunitare pentru combaterea sărăciei şi excluziunii sociale, PAASS. 12. SPAS şi FSS sprijină MC/RC în utilizarea de aplicaţii software pentru managementul de caz şi asigură instruire în utilizarea acestora. 13. FSS cuprinde instruirea/formarea RC în planul anual de instruire şi formare profesională pentru personalul angajat, privind cel puţin temele: prevenirea, recunoaşterea şi raportarea formelor de exploatare, violenţă şi abuz, a situaţiilor/formelor de tortură, tratamente crude, inumane sau degradante; respect şi încurajare pentru autonomia individuală, demnitate etc. a persoanelor vârstnice. 14. Formarea MC cuprinde cursuri de comunicare, negociere a conflictelor, dezvoltare personală etc., schimburi de experienţă, participări la conferinţe şi seminare tematice. 15. FSS consemnează instruirea/formarea RC în Registrul privind perfecţionarea continuă a personalului. 16. FSS sprijină MC să cunoască în detaliu serviciile sociale din comunitate, să dezvolte relaţii de parteneriat cu acestea, precum şi cu resursele informale de asistenţă din proximitatea beneficiarului, de exemplu: familie, prieteni, vecini, grupuri de suport, altele. 17. FSS sprijină MC cu informaţii şi îndrumări concrete în realizarea calitativă a responsabilităţilor profesionale şi asigură, după caz sau la solicitare, intervenţia suplimentară a altor specialişti. 18. FSS se asigură că documentele utilizate în aplicarea metodei managementului de caz sunt reevaluate periodic şi, după caz, revizuite, în funcţie de cel puţin următorii factori: modificări legislative, dinamica serviciilor, propunerile personalului de specialitate. Indicatori de monitorizare Im. 1. La nivelul SPAS există cel puţin un asistent social desemnat ca manager de caz pentru cel mult 50 de persoane vârstnice. Im. 2. Conţinutul procedurii de lucru privind implementarea standardelor specifice minime obligatorii de calitate privind aplicarea metodei managementului de caz respectă cerinţele minime ale standardului. SPAS şi FSS deţin, fizic ori în format electronic, şi aplică procedura de lucru privind implementarea managementului de caz. Im. 3. Condiţiile de studii şi experienţă profesională referitoare la MC sunt conforme cu prevederile actelor normative în vigoare. Im. 4. PAASS prevede instruirea/formarea MC. Im. 5. Conţinutul planului anual de instruire şi formare profesională a RC respectă cerinţele minime ale standardului. Im. 6. Instruirea/Formarea MC/RC este consemnată în Registrul privind perfecţionarea continuă a personalului. Im. 7. Instrumentele de lucru ale MC/RC sunt disponibile în format electronic. Im. 8. SPAS/FSS are planificată asigurarea de aplicaţii software pentru managementul de caz. Standardul 2 - SPAS şi FSS asigură securitatea datelor şi informaţiilor gestionate în aplicarea MC. Rezultat: Beneficiarilor le este respectată confidenţialitatea. Cerinţe minime 1. SPAS şi FSS elaborează şi aplică procedura de lucru privind asigurarea securităţii datelor şi informaţiilor gestionate în aplicarea metodei managementului de caz disponibilă fizic ori în format electronic. 2. Procedura de lucru precizează cel puţin: tipul de informaţii şi date care trebuie protejate, circuitul comunicării în mediul intern şi extern, riscuri existente şi măsuri de prevenire/eliminare, niveluri de responsabilităţi şi sancţiuni. 3. Toate informaţiile legate de caz sunt confidenţiale faţă de publicul larg, mass-media şi alţi profesionişti care nu sunt implicaţi în cazul respectiv. 4. FSS/MC informează în detaliu beneficiarul/reprezentantul legal despre limitele confidenţialităţii într-o situaţie concretă, despre scopul şi modul în care va fi folosită informaţia. 5. Accesul la dosarele beneficiarilor este permis profesioniştilor care lucrează în echipa multidisciplinară şi altor persoane autorizate în unele cazuri prevăzute de lege. 6. Informaţii sau date legate de identitatea persoanei/ persoanelor care a/au semnalat situaţii de neglijare/exploatare/ abuz/tortură pot fi făcute cunoscute numai instanţei de judecată, la cererea expresă a acesteia. 7. În situaţia transferului unui caz dintr-o unitate administrativ-teritorială în alta, primul MC va oferi informaţii cuprinzătoare MC care preia, iar în acelaşi timp va comunica acest lucru beneficiarului/reprezentantului legal/familiei. 8. SPAS şi FSS cunosc şi respectă prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE. Indicatori de monitorizare Im. 1. Conţinutul procedurii de lucru privind asigurarea securităţii datelor şi informaţiilor gestionate în aplicarea metodei managementului de caz respectă cerinţele minime ale standardului. Im. 2. FSS deţine, fizic ori în format electronic, şi aplică procedura de lucru privind asigurarea securităţii datelor şi informaţiilor gestionate în aplicarea metodei managementului de caz. Standardul 3 - Dosarul de caz SPAS şi FSS se asigură că MC completează dosarul personal al beneficiarului în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi cu cerinţele standardului de calitate. Rezultat: Dosarele personale ale beneficiarilor sunt gestionate în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Cerinţe minime 1. Dosarul personal al beneficiarului este structurat în două părţi independente, o parte denumită dosar administrativ şi o parte denumită dosar profesional. 2. Dosarul administrativ reprezintă acea parte din dosarul beneficiarului la care pot avea acces şi alţi specialişti, reprezentanţi ai furnizorilor de servicii, organe de control etc., în conformitate cu prevederile legale, şi cuprinde: cererea de servicii sociale, minute, rapoarte de evaluare, planuri individuale, calendarul acţiunilor, fişe de monitorizare, note de informare, copii de pe acte de stare civilă, dispoziţii/decizii/hotărâri, adrese/solicitări către alte instituţii/furnizori de servicii sociale, documente elaborate de instituţii/furnizori de servicii sociale, contractul de servicii sociale etc. 3. Dosarul profesional reprezintă acea parte din dosarul beneficiarului care poate fi făcută cunoscută doar altor asistenţi sociali, la transferul cazului, încheierea cazului sau în cazul verificării activităţii MC, şi cuprinde informaţii de tip: documentele de sesizare, note de interviu, ghiduri de interviu, solicitări de evaluare specializată (medicală, psihologică), propuneri echipă de intervenţie, listă de servicii sociale, psihologice, medicale, alte note ale MC. 4. MC analizează şi permite, după caz, accesul beneficiarilor/reprezentanţilor legali la orice document din dosarul de caz care poate avea legătură cu persoana lor, protejând totodată confidenţialitatea informaţiilor despre alte persoane la care se referă aceste documente. 5. MC păstrează toate documentele (rapoarte, dosare, anchete etc.) într-un regim de siguranţă astfel încât să nu fie accesate de persoane străine cazului. 6. La încetarea contractului cu FSS, MC are responsabilitatea de a opisa dosarele de caz pentru a asigura atât accesul la informaţie, cât şi protecţia informaţiilor confidenţiale. 7. MC transmite dosarele opisate către FSS, pe baza unui proces-verbal de predare-primire, semnat de ambele părţi. 8. FSS realizează arhivarea în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare şi cu procedurile interne. Indicatori de monitorizare Im. 1. Procesele-verbale de predare-primire a dosarelor personale ale beneficiarilor sunt semnate de FSS şi MC. Im. 2. Structura, conţinutul şi modul de gestionare a dosarelor beneficiarilor respectă cerinţele minime. Modulul II - Etapele managementului de caz (standardele 1-7) Managementul de caz se aplică în toate etapele procesului de acordare a serviciilor sociale prevăzute la art. 46 din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare. În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (4) din Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coordonarea intervenţiilor din diferite domenii pentru realizarea integrată a evaluării nevoilor şi a resurselor, a planificării şi intervenţiei, a monitorizării şi evaluării impactului serviciilor comunitare asigurate persoanelor vârstnice se asigură în cadrul managementului de caz. Standardul 1 - Identificarea şi consilierea iniţială SPAS utilizează o metodologie de evaluare a nevoilor de servicii sociale şi de identificare a cazurilor şi asigură consilierea iniţială a persoanelor vârstnice. Rezultat: Persoanele vârstnice care au nevoie de suport sunt identificate şi consiliate de asistentul social. Cerinţe minime 1. SPAS publică pe pagina de internet proprie/a primăriei/unităţii administrativ-teritoriale informaţii destinate publicului cu privire la dreptul la asistenţă socială al persoanelor vârstnice şi serviciile sociale disponibile în comunitate. 2. SPAS/FSS identifică un caz prin cel puţin una dintre următoarele forme: a) telefonul vârstnicului; b) cererea persoanei vârstnice/reprezentanţilor legali ai acestei depusă la SPAS/FSS pentru servicii sociale sau pentru venit minim de incluziune; c) informarea primită de la un FSS cu privire la: (i) încheierea unui contract de servicii sociale pentru prestarea unor servicii sociale persoanei vârstnice; (ii) suspendarea acordării serviciilor pe perioadă determinată; (iii) încetarea acordării serviciilor d) referirea din partea asistentului medical comunitar, din partea unui alt serviciu public sau a unei organizaţii private; e) autosesizarea SPAS/FSS; f) sesizarea din partea îngrijitorilor informali. 3. SPAS/FSS înregistrează solicitările conform sistemului propriu de înregistrare, cu respectarea legislaţiei în vigoare. Registrul de evidenţă a persoanelor beneficiare trebuie să fie protejat împotriva încercărilor deliberate sau accidentale de acces neautorizat la datele pe care acesta le gestionează. Soluţia de securitate trebuie să asigure securitatea şi confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale cetăţenilor existente în bazele de date. 4. Asistentul social al SPAS asigură consilierea persoanei vârstnice ca drept fundamental al acesteia. 5. În urma analizei solicitărilor şi prevederilor cadrului legal, SPAS/FSS emite dispoziţia de desemnare a MC; dispoziţia de desemnare este inclusă în original în dosarul profesional al MC, iar o copie este inclusă în dosarul administrativ al beneficiarului pentru care a fost desemnat. 6. În desemnarea MC, FSS ia în considerare cel puţin: complexitatea cazului respectiv, nevoia de a asigura continuitate în relaţia dintre beneficiar şi SPAS/FSS, experienţa profesională şi cunoştinţele MC privind tipologia serviciilor sociale pentru persoanele vârstnice, abilităţile MC de coordonare, comunicare şi colaborare, precum şi cronologia înregistrării solicitărilor. 7. Referirea cazului/cazurilor de către SPAS/FSS către MC/RC se face prin adresă scrisă. 8. SPAS/FSS pune la dispoziţia MC documentele din dosarul beneficiarului, contactele profesioniştilor care participă la implementarea planului de servicii sociale/PIA, alte documente relevante pentru diferite etape în procesul de acordare a asistenţei sociale. 9. FSS comunică SPAS datele privind încheierea de contracte de servicii sociale pentru persoanele vârstnice. 10. SPAS/FSS pune la dispoziţia MC informaţii privind beneficiarii incluşi în procesul de management de caz pentru a permite gestionarea eficientă a informaţiei având în vedere implicarea unui număr mare de participanţi la proces. 11. SPAS/FSS pune la dispoziţia MC informaţii privind serviciile sociale pentru persoanele vârstnice, privind îngrijitorii informali care şi-au asumat responsabilitatea îngrijirii unei/unor persoane vârstnice, aflate în situaţia de dependenţă sociomedicală şi care au încheiat un contract cu SPAS, informaţii privind contractele de servicii sociale încheiate de furnizorii privaţi de servicii sociale. 12. SPAS/FSS încheie protocoale de colaborare cu alte SPAS, cu alţi FSS în vederea stabilirii procedurilor de referire/ sesizare/identificare a persoanelor vârstnice care au nevoie de servicii sociale/sunt beneficiare de servicii sociale. 13. SPAS utilizează o metodologie de estimare a nevoilor de servicii sociale pentru persoane vârstnice în comunitate şi de identificare a cazurilor. Indicatori de monitorizare Im. 1. Pe pagina de internet a primăriei sunt publicate informaţii cu privire la dreptul persoanelor vârstnice la asistenţă socială. Im. 2. SPAS/FSS deţine şi aplică metodologia de evaluare a nevoilor de servicii sociale pentru persoane vârstnice în comunitate şi de identificare a cazurilor. Im. 3. SPAS are încheiate protocoale de colaborare cu alte SPAS/FSS. Im. 4. SPAS deţine baza de date cu informaţii privind contractele de servicii sociale încheiate de furnizorii privaţi, cu persoanele vârstnice, îngrijitorii informali care şi-au asumat responsabilitatea îngrijirii unei/unor persoane vârstnice, aflate în situaţia de dependenţă sociomedicală. Im. 5. Dispoziţia de desemnare a MC este inclusă în original în dosarul personal al MC, iar o copie este inclusă în dosarul administrativ al beneficiarului. Standardul 2 - Evaluarea iniţială a nevoilor persoanei vârstnice şi elaborarea planului de intervenţie MC identifică toate aspectele legate de starea şi nevoile specifice ale persoanei vârstnice ca posibil beneficiar de asistenţă socială. Evaluarea persoanei vârstnice în vederea acordării asistenţei sociale şi întocmirea planului de intervenţie, respectiv a PIA se realizează cu respectarea prevederilor art. 27 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 17/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 44, 47, art. 48 alin. (1) şi (2), art. 50 şi 98 din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare. Rezultat: Persoanele vârstnice care au nevoie de suport sunt evaluate de asistentul social şi au un plan de intervenţie care conţine măsurile de asistenţă socială, respectiv serviciile recomandate pentru soluţionarea situaţiilor de nevoie sau risc social identificate, precum şi beneficiile de asistenţă socială la care persoana are dreptul. Planul de intervenţie este revizuit pe baza informaţiilor rezultate din procesul de evaluare complexă. Cerinţe minime 1. Pe parcursul procesului de evaluare, MC implică persoana vârstnică şi, după caz, alte persoane apropiate acesteia, într-un proces continuu de colectare a informaţiilor şi de luare a deciziilor pentru a ajuta persoana vârstnică să îşi identifice obiectivele, să îşi înţeleagă punctele forte şi dificultăţile. 2. În vederea obţinerii de informaţii privind situaţia persoanei vârstnice dependente, MC utilizează competenţele de evaluare a nevoilor, de înţelegere a problemelor beneficiarilor, competenţele de analiză şi documentare şi de stabilire a obiectivelor şi planurilor de intervenţie, descrise în Codul de bună practică al asistentului social, adoptat prin Hotărârea Congresului Naţional al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali nr. 2/2019. 3. Evaluarea situaţiei acoperă toate aspectele vieţii beneficiarului şi are în vedere şi identificarea nevoii urgente de intervenţie conform modelului fişei de evaluare iniţială prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentele standarde. 4. În cadrul procesului de evaluare iniţială, persoana primeşte gratuit informaţiile referitoare la riscurile sociale şi drepturile de protecţie socială de care poate beneficia, precum şi, după caz, consilierea necesară în vederea depăşirii situaţiilor de dificultate. Setul minim de informaţii puse la dispoziţia persoanei beneficiare în cadrul consilierii iniţiale este prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentele standarde. 5. Planul de intervenţie cuprinde măsurile de asistenţă socială, respectiv serviciile recomandate pentru soluţionarea situaţiilor de nevoie sau risc social identificate, precum şi beneficiile de asistenţă socială la care persoana are dreptul. Modelul planului de intervenţie este prevăzut în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezentele standarde. 6. Planul de intervenţie este completat/revizuit pe baza informaţiilor rezultate din procesul de evaluare complexă. 7. MC evaluează resursele de care dispune beneficiarul şi/sau grupul informal din jurul său pentru a pune în practică activităţile şi serviciile recomandate, utilizând ca tehnici de lucru: interviul, vizita, observaţia, convorbirea telefonică, genograma, ecomapa, altele. 8. MC identifică/coordonează procesul de identificare a serviciilor sociale, medicale, de locuire etc., care există în localitatea în care stă beneficiarul şi/sau în proximitate, inclusiv modul în care persoana vârstnică poate avea acces la aceste servicii. 9. În situaţia în care cazul este referit de către FSS, evaluarea are loc în maximum 15 zile de la referirea cazului. 10. MC consemnează rezultatele evaluării în fişa de evaluare iniţială şi în ancheta socială etc. 11. MC recomandă ca beneficiarul să participe la realizarea unei evaluări complexe, în sensul completării evaluării din perspectiva asistenţei sociale cu alte perspective considerate utile: psihologică, medicală, psihiatrică etc. 12. MC sprijină beneficiarul în realizarea unei noi evaluări în vederea încadrării în grad de dependenţă, după caz. 13. MC sprijină beneficiarul în identificarea activităţilor, serviciilor sau măsurilor necesare în funcţie de rezultatele evaluării/evaluărilor. 14. MC participă, împreună cu echipa multidisciplinară, la revizuirea periodică a PIA pentru beneficiarul din sistemul rezidenţial. 15. MC completează fişa de identificare a riscurilor cu informaţii privind suspiciunea de risc/vulnerabilitate/dificultate a persoanei. MC completează „Nu este cazul.“ în situaţia în care nu a identificat astfel de informaţii. Indicatori de monitorizare Im. 1. Conţinutul fişei de evaluare iniţială şi al anchetei sociale respectă cerinţele minime ale standardului de calitate. Im. 2. Fişa de evaluare iniţială şi ancheta socială se găsesc în dosarul de caz. Im. 3. Planul de intervenţie iniţial şi, după caz, revizuit se găseşte în dosarul de caz şi dovada că un exemplar a fost înmânat persoanei beneficiare. Standardul 3 - Evaluarea complexă a nevoilor persoanei vârstnice şi elaborarea planului de servicii sociale/planului de îngrijire şi asistenţă MC identifică toţi/toate specialiştii/instituţiile care ar trebui să participe la evaluarea complexă şi elaborează planul de îngrijire şi asistenţă pe baza rezultatelor evaluării complexe. Rezultat: Persoanele vârstnice încadrate într-un grad de dependenţă, potrivit Grilei de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, au un plan de îngrijire şi asistenţă elaborat pe baza rezultatelor evaluării complexe şi ţinând cont de toate informaţiile disponibile, prin preocuparea MC. Cerinţe minime 1. În condiţiile în care evaluarea iniţială evidenţiază existenţa unor nevoi speciale pentru a căror rezolvare se impune participarea unei echipe interdisciplinare şi/sau implicarea altor instituţii, asistentul social din SPAS face demersurile pentru efectuarea evaluării complexe şi participă la realizarea acesteia. 2. Personalul de specialitate din cadrul echipelor interdisciplinare, în activitatea de evaluare desfăşurată, utilizează, de regulă, instrumente şi tehnici standardizate, specifice domeniului propriu de activitate. 3. La realizarea evaluării complexe sunt respectate prevederile art. 49 şi 98 din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare. 4. Rezultatul evaluării complexe se consemnează, prin grija MC, în fişa de evaluare sociomedicală prevăzută în anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 886/2000 pentru aprobarea Grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, cu modificările ulterioare. 5. Rezultatele evaluării complexe se comunică, în scris, în toate cazurile, în termen de 5 zile, serviciului public de asistenţă socială din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale care a efectuat evaluarea iniţială, în conformitate cu prevederile art. 34 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 515/2003, cu modificările şi completările ulterioare. 6. Planul de îngrijire şi asistenţă se elaborează împreună cu beneficiarul, cu respectarea prevederilor art. 50 din Legea nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi cuprinde informaţii despre beneficiar/reprezentant legal, nevoile specifice evaluate, detalii despre beneficiile şi serviciile recomandate şi furnizorii acestora, secţiunea privind pregătirea şi transferul beneficiarului, rezultatele aşteptate pe o durată estimată de timp, organizarea revizuirii şi monitorizării planului, intervenţia în caz de urgenţă, obiective, termene de realizare a acestora şi acţiuni care trebuie realizate pentru atingerea acestor obiective, activităţile pentru fiecare parte implicată în implementarea planului - persoana beneficiară, familia/reprezentanţii legali, îngrijitorii informali, furnizorul/furnizorii de servicii sociale, asistentul medical comunitar, medicul de familie, furnizorul de îngrijiri medicale la domiciliu etc., măsuri concrete de activare a resurselor din jurul său sau din comunitate etc. Modelul planului de îngrijire şi asistenţă este prevăzut în anexa nr. 4 care face parte integrantă din prezentele standarde. 7. Planul de îngrijire şi asistenţă este redactat într-un limbaj comun, accesibil şi este datat şi semnat de beneficiar/ reprezentantul legal, MC, specialiştii implicaţi şi, după caz, de îngrijitorii informali. 8. Beneficiarului i se prezintă lista furnizorilor acreditaţi de servicii existenţi, care pot acoperi total sau parţial nevoile identificate. Beneficiarul are dreptul să aleagă în mod liber dintre furnizorii de servicii acreditaţi. Indicatori de monitorizare Im. 1. Evaluarea autonomiei funcţionale s-a realizat la domiciliul persoanei de o echipă mobilă de evaluatori sau la patul bolnavului, în cazul persoanelor asistate în unităţi sanitare. Im. 2. Conţinutul fişei sociomedicale respectă modelul prevăzut în Grila naţională de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 886/2000, cu modificările şi completările ulterioare. Im. 3. Fişa de evaluare sociomedicală se găseşte în dosarul de caz. Im. 4. Planul de îngrijire şi asistenţă se găseşte în dosarul de caz, cu dovada că un exemplar a fost înmânat persoanei beneficiare. Standardul 4 - Stabilirea dreptului la servicii sociale ca măsură de asistenţă socială MC pe baza planului de îngrijire şi asistenţă actualizează planul de intervenţie şi elaborează dispoziţia primarului/directorului SPAS pentru stabilirea dreptului la servicii sociale ca măsură de asistenţă socială. Rezultat: Persoanele vârstnice care au dreptul la asistenţă socială stabilită conform Legii nr. 17/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, primesc dispoziţia de stabilire a dreptului la servicii sociale ca măsură de asistenţă socială. Cerinţe minime 1. Potrivit prevederilor art. 4 alin. (3) din Legea nr. 17/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe baza planului de intervenţie sau, după caz, a PIA, elaborate potrivit dispoziţiilor Legii nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se emite dispoziţia primarului sau, după caz, a directorului SPAS pentru stabilirea dreptului la servicii sociale acordate ca măsură de asistenţă socială. 2. Dreptul la servicii sociale ca măsură de asistenţă socială se estimează şi în lei, ca procent din standardul minim de cost aferent serviciului social respectiv, după ce se scade, din costul serviciilor sociale, contribuţia estimată a persoanei beneficiare/susţinătorilor legali; se precizează suma care se fundamentează din bugetul local şi, după caz, suma care se fundamentează din bugetul de stat. 3. La stabilirea dreptului la servicii sociale acordate ca măsură de asistenţă socială, SPAS are în vedere cel puţin următoarele informaţii: a) costul mediu lunar al serviciilor/costul mediu lunar de întreţinere aprobat prin hotărârea consiliului local/judeţean, conform prevederilor Legii nr. 17/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; b) venitul persoanelor vârstnice/venitul lunar pe membru de familie al susţinătorilor legali, cu respectarea prevederilor Legii nr. 17/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. 4. În conformitate cu prevederile art. 29 din Legea nr. 17/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, aprobarea, respingerea, suspendarea sau încetarea dreptului la serviciile sociale pentru persoanele vârstnice se realizează de către SPAS, cu respectarea prevederilor referitoare la procesul de acordare a serviciilor sociale şi măsurile integrate de asistenţă socială a persoanelor vârstnice, prevăzute la art. 44-52 şi art. 92-103 din Legea nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare. Indicatori de monitorizare Im. 1. Dosarele beneficiarilor conţin dispoziţiile de stabilire a dreptului la servicii sociale ca măsură de asistenţă socială şi dovada înmânării unui exemplar persoanei beneficiare. Im. 2. Baza de date a SPAS cu persoanele vârstnice beneficiare de servicii sociale este actualizată cu dispoziţiile emise şi cu situaţia contractelor de servicii sociale încheiate între FSS şi beneficiari, contractelor de servicii sociale încheiate între SPAS şi îngrijitorii informali etc. Standardul 5 - Implementarea planului de îngrijire şi asistenţă MC/RC coordonează şi monitorizează implementarea planului de îngrijire şi asistenţă şi actualizează planul de intervenţie. Rezultat: Persoanele vârstnice care au dreptul la asistenţă socială stabilită conform Legii nr. 17/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, primesc serviciile sociale în conformitate cu nevoile identificate, într-un mod integrat, limitându-se problemele care pot apărea din cauza fragmentării serviciilor, coordonarea neadecvată între diverşi furnizori de servicii şi lipsa personalului. Cerinţe minime 1. MC coordonează echipa multidisciplinară pentru cazurile al căror management îl asigură, urmărind, în acelaşi timp, intervenţiile particularizate pentru fiecare beneficiar, indiferent că sunt realizate de unul sau mai multe centre/unul sau mai mulţi furnizori, în situaţia serviciilor organizate în reţea, ţinând cont de evaluarea nevoilor specifice ale acestuia. 2. MC analizează documente din dosarul personal al beneficiarului, are întâlniri cu beneficiarul/reprezentantul legal, cu profesioniştii implicaţi, cu membri ai familiei, ai personalului, din comunitate etc. 3. MC organizează şi coordonează şedinţe de caz în care, împreună cu membrii echipei implicate, se asigură că beneficiile, activităţile şi serviciile recomandate răspund nevoilor reale şi priorităţilor beneficiarului. 4. MC identifică persoanele responsabile în furnizarea activităţilor şi serviciilor şi trece în fişa de monitorizare numele complet şi datele de contact ale acestora. 5. MC face propuneri către FSS pentru echipa multidisciplinară sau pentru intervenţii specializate suplimentare. 6. Pe baza fişelor de monitorizare decide revizuirea PIA şi face propuneri concrete de completare/modificare. 7. MC aduce la cunoştinţa membrilor echipei multidisciplinare orice modificare survenită în situaţia beneficiarului. 8. MC/RC din cadrul centrului de servicii sociale întocmeşte fişele de monitorizare a implementării PIA. 9. FSS transmit trimestrial SPAS în a cărui rază teritorială locuieşte beneficiarul raportul cu privire la rezultatele implementării PIA; modelul raportului cu privire la rezultatele implementării PIA este prevăzut în anexa nr. 5 care face parte integrantă din prezentele standarde. În situaţia în care FSS are încheiat un contract de servicii sociale în baza prevederilor art. 141 alin. (3) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, raportarea se realizează conform prevederilor contractului de servicii sociale, cel puţin lunar. 10. SPAS, prin MC, ţine baza de date cu serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice care au domiciliul pe raza teritorială a acestuia. 11. Aplicarea managementului de caz în cadrul centrelor de servicii sociale presupune, conform standardelor minime de calitate privind serviciile sociale, desemnarea de către FSS a MC/RC, cu rol în coordonarea şi monitorizarea implementării măsurilor din PIA, indiferent că sunt realizate de unul sau mai multe centre/unul sau mai mulţi furnizori, în situaţia serviciilor organizate în reţea, precum şi comunicarea cu şi raportarea către SPAS. 12. MC susţine „cauza beneficiarului“ prin promovarea nevoilor, intereselor şi priorităţilor acestuia în relaţia cu familia, grupul informal din jurul său, membrii din comunitate, personalul implicat. 13. MC urmăreşte ca, prin acţiunile, activităţile şi serviciile sociale, persoana vârstnică să trăiască o viaţă independentă cât mai mult timp posibil pe măsură ce îmbătrâneşte şi să îmbunătăţească accesul acesteia la servicii adecvate de îngrijire de lungă durată. 14. MC comunică cu şi sprijină beneficiarul/reprezentantul legal în realizarea demersurilor necesare pentru implementarea Planului de intervenţie şi a planului de servicii sociale/planului de îngrijire şi asistenţă. 15. MC explică beneficiarului/reprezentantului legal prevederile din contractul/contractele de servicii, în mod deosebit pe cele referitoare la responsabilităţi şi la condiţiile de modificare şi reziliere. 16. MC stabileşte, împreună cu beneficiarul şi profesioniştii implicaţi, priorităţile şi ordinea acordării serviciilor. 17. MC încurajează beneficiarul să îşi exprime opiniile cu privire la toate aspectele care îl privesc. 18. MC mediază relaţia dintre beneficiar/reprezentant legal şi profesionişti, atunci când este cazul. 19. Trimestrial, MC elaborează un raport individual de activitate, pe care îl transmite, până în data de 5 a lunii următoare, în atenţia FSS. Raportul de activitate a MC cuprinde cel puţin secţiunile: numărul de cazuri pentru care a fost desemnat, probleme în relaţionarea cu beneficiarul/reprezentantul legal şi/sau profesioniştii implicaţi în implementarea planului de intervenţie/planului de îngrijire şi asistenţă, rezultate obţinute, propuneri. 20. SPAS/FSS include rapoartele trimestriale de activitate a MC în dosarul profesional al acestuia. 21. SPAS/FSS arhivează dosarele MC în conformitate cu procedurile interne. Indicatori de monitorizare Im. 1. MC a elaborat şi transmis trimestrial raportul propriu de activitate către SPAS/FSS. Im. 2. Minutele întâlnirilor de lucru şi notele de informare/sesizare sunt arhivate în dosarul de caz. Im. 3. SPAS/FSS a arhivat rapoartele de activitate a MC în conformitate cu procedurile interne. Im. 4. SPAS a actualizat baza de date cu persoanele vârstnice beneficiare de servicii sociale. Standardul 6 - Monitorizarea SPAS/FSS se asigură că MC urmăreşte realizarea obiectivelor prevăzute în planul de îngrijire şi asistenţă pentru fiecare beneficiar. Rezultat: Persoanele vârstnice beneficiază de intervenţiile planificate. Cerinţe minime 1. Monitorizarea presupune urmărirea şi evaluarea permanentă a situaţiei beneficiarului pentru a se asigura realizarea obiectivelor pe termen scurt, mediu şi lung stabilite. 2. Monitorizarea implică totodată verificarea modului de furnizare a serviciilor către beneficiar şi asigurarea fluxului de informaţii între toţi cei implicaţi, astfel încât activităţile şi serviciile să se desfăşoare conform planificării. 3. Prin monitorizare, MC identifică dificultăţile în implementarea Planului de acţiune, pe care le discută cu beneficiarul/reprezentantul legal şi cu profesioniştii, în vederea identificării şi aplicării soluţiilor de remediere. 4. MC realizează vizite de caz ori de câte ori consideră necesar şi completează raportul de monitorizare, care este contrasemnat de beneficiar/reprezentantul legal. 5. MC realizează vizite de monitorizare la sediile/locaţiile unde se furnizează serviciile ori de câte ori consideră necesar şi completează raportul de monitorizare, care este contrasemnat de un reprezentant al serviciului respectiv. 6. În etapa de monitorizare, MC poate utiliza: observaţia, interviul, vizita, convorbirea telefonică, alte tehnici. 7. MC evaluează şi reevaluează periodic, în colaborare cu membrii echipei multidisciplinare, efectele tuturor acţiunilor destinate persoanei vârstnice, progresele sau alte aspecte legate de îngrijire, abilitare şi reabilitare sau incluziune socială şi propune măsuri de limitare/diversificare/îmbunătăţire; propune/solicită, la nevoie şi după caz, colaborarea cu alţi specialişti din afara echipei. 8. Evoluţia progreselor beneficiarilor din sistemul rezidenţial este urmărită şi discutată lunar în întâlnirea de lucru a MC cu echipa. 9. SPAS monitorizează cel puţin trimestrial, prin intermediul MC, situaţia beneficiarului aflat într-un centru rezidenţial privat sau alt tip de serviciu social privat sau contractat de către un FSS privat. 10. PIA la încetarea acordării serviciilor şi transferul către alte servicii sociale, fişa de monitorizare, însoţită de PIA, sunt incluse în dosarul personal al beneficiarului. 11. MC înregistrează informaţiile, progresele, evoluţia cazului în fişa de monitorizare. Indicatori de monitorizare Im. 1. Conţinutul raportului de monitorizare respectă cerinţele minime ale standardului de calitate. Im. 2. Rapoartele de monitorizare a MC sunt arhivate la dosarul de caz. Im. 3. Fişa de monitorizare, împreună cu PIA, este arhivată în dosarul personal al beneficiarului. Standardul 7 - Închiderea cazului SPAS/FSS închide cazul în condiţii reglementate de actele normative în vigoare. Rezultat: Cazul beneficiarului este închis în condiţii reglementate de actele normative în vigoare. Cerinţe minime 1. Închiderea cazului se realizează la iniţiativa oricăreia dintre părţi: FSS sau MC sau beneficiar/reprezentant legal. 2. Motivele care pot determina închiderea cazului pot fi: a) obiectivele stabilite pentru beneficiar au fost atinse şi rezultatele dorite au fost obţinute; b) referirea către alte servicii; c) decesul beneficiarului; d) transferul beneficiarului; e) la cererea beneficiarului/reprezentantului legal. 3. La închiderea cazului, MC completează cel puţin: minuta de informare a beneficiarului/reprezentantului legal, raportul de închidere a cazului, chestionarul de satisfacţie a beneficiarului. 4. Raportul de închidere a cazului cuprinde cel puţin: diagnoza iniţială, componenţa echipei multidisciplinare, durata intervenţiei, situaţia beneficiarului, datele de contact ale beneficiarului sau/şi ale reprezentantului legal la care poate fi contactat după încetarea furnizării serviciilor. 5. MC transmite raportul de închidere a cazului către FSS, care îl înregistrează conform procedurii interne. Indicatori de monitorizare Im. 1. Raportul de închidere a cazului respectă cerinţele minime ale standardului de calitate. Im. 2. Raportul de închidere a cazului este arhivat la dosarul de caz. Modulul III - Managementul situaţiilor de risc (standardele 1-3) Standardul 1 - SPAS şi FSS se asigură că MC cunoaşte şi aplică managementul situaţiilor de risc. Rezultat: Beneficiarii primesc sprijin adecvat în situaţii de risc. Cerinţe minime 1. MC evaluează, ori de câte ori consideră sau cel puţin semestrial, riscurile care pot interveni în situaţia beneficiarului, precum şi resursele posibile pentru prevenirea/limitarea acestora. 2. MC implică beneficiarul/reprezentantul legal şi membrii personalului în analiza riscurilor care pot interveni în realizarea obiectivelor planificate sau în situaţia proprie. Indicatori de monitorizare Im. 1. FSS a înregistrat, cel puţin trimestrial, fişa de identificare a riscurilor. Standardul 2 - SPAS/FSS în asigurarea managementului de caz are în vedere protecţia persoanei vârstnice împotriva discriminării, neglijării, exploatării, violenţei şi abuzului în stabilirea măsurilor de asistenţă socială şi în prestarea serviciilor sociale. Rezultat: Persoanele vârstnice dependente sunt protejate împotriva neglijării, exploatării, violenţei şi abuzului. Cerinţe minime 1. FSS elaborează şi aplică procedura privind protecţia împotriva discriminării, neglijării, exploatării, violenţei şi a altor forme de abuz. 2. Procedura precizează cel puţin: a) enumerarea posibilelor situaţii/categorii de abuz asupra persoanelor vârstnice şi a semnelor de identificare a acestora; b) descrierea semnelor de identificare a posibilelor situaţii de abuz; c) modul de identificare şi semnalare a cazurilor de neglijare, exploatare, violenţă şi abuz; d) regulile cu privire la raportarea, investigarea şi soluţionarea situaţiilor de neglijare, exploatare, violenţă şi abuz; e) modul în care sunt consemnate/rezolvate cazurile de violenţă şi abuz sesizate de personal în timpul activităţii acestuia în relaţie cu beneficiarul/familia acestuia. 3. MC cunoaşte şi aplică procedura privind protecţia împotriva neglijării, exploatării, violenţei şi abuzului. 4. MC încurajează şi sprijină beneficiarii să sesizeze orice formă de neglijare, exploatare, violenţă, neglijare şi abuz. 5. În situaţii de identificare a cazurilor de neglijare, exploatare, violenţă şi abuz, rolul MC este de a stabili componenţa echipei multidisciplinare care va realiza evaluarea detaliată a situaţiei, de a coordona această echipă, de a stabili strategii de intervenţie clare şi roluri bine definite pentru fiecare specialist, astfel încât să se producă rezultatele aşteptate într-un interval de timp determinat. Indicatori de monitorizare Im. 1. Procedura privind protecţia împotriva neglijării, exploatării, violenţei şi abuzului respectă cerinţele minime ale standardului şi este disponibilă, în format fizic sau electronic, la sediul SPAS/FSS/serviciu social. Im. 2. SPAS/FSS a consemnat în Registrul de evidenţă a cazurilor de neglijare, exploatare, violenţă şi abuz toate situaţiile de neglijare, exploatare, violenţă, tratament degradant, abuz emoţional, fizic sau sexual. Im. 3. SPAS include în contractul cu îngrijitorii informali prevederi referitoare la etica îngrijirii persoanei vârstnice dependente. Im. 4. SPAS include în modulul de instruire a îngrijitorilor informali tematica protecţiei persoanelor vârstnice împotriva neglijării, exploatării, violenţei şi abuzului. Im. 5. SPAS sprijină prin accesul îngrijitorilor informali la servicii respiro. Standardul 3 - SPAS/FSS/Îngrijitorul informal asigură un mediu fără pericole pentru beneficiari din punctul de vedere al protecţiei împotriva torturii şi tratamentelor crude, inumane sau degradante. Rezultat: Persoanele vârstnice beneficiare sunt protejate împotriva torturii şi tratamentelor crude, inumane sau degradante. Cerinţe minime 1. FSS elaborează şi aplică procedura privind protecţia împotriva torturii şi tratamentelor crude, inumane sau degradante. 2. Procedura precizează cel puţin: modul de identificare şi semnalare a cazurilor de tortură, tratamente crude, inumane sau degradante; raportarea, investigarea şi soluţionarea situaţiilor de tortură, tratamente crude, inumane sau degradante. 3. MC cunoaşte şi respectă procedura privind protecţia împotriva torturii şi tratamentelor crude, inumane sau degradante. 4. MC încurajează şi sprijină beneficiarii să sesizeze orice formă de tratament crud, inuman sau degradant. 5. În situaţii de identificare a cazurilor de tortură, tratamente crude, inumane sau degradante aplicate beneficiarului, rolul MC este de a stabili componenţa echipei multidisciplinare care va realiza evaluarea detaliată a situaţiei, de a coordona această echipă, de a stabili strategii de intervenţie clare şi roluri bine definite pentru fiecare specialist, astfel încât să se producă rezultatele aşteptate într-un interval de timp determinat. Indicatori de monitorizare Im. 1. Procedura privind protecţia împotriva torturii şi tratamentelor crude, inumane sau degradante respectă cerinţele minime ale standardului şi este disponibilă, în format fizic sau electronic, la sediul SPAS/FSS. Im. 2. SPAS şi FSS a consemnat/consemnează în Registrul de evidenţă a cazurilor de tortură şi tratamente crude, inumane sau degradante toate situaţiile de tortură şi tratamente crude, inumane sau degradante. ANEXA 1 la standarde FIŞĂ DE EVALUARE INITIALĂ (model) Evaluarea iniţială are la bază datele din etapa de identificare a cazului, care se completează astfel încât să fie colectate informaţiile necesare elaborării planului de intervenţie. Prioritatea în fişa de evaluare iniţială constă în identificarea situaţiilor de urgenţă, estimarea gradului de risc şi prioritizarea intervenţiilor. Nr. fişei ………….. Data luării în evidenţă ………………. Identificat prin:
┌────────────────────────────────────┬─┐
│- Telefonul vârstnicului │[│
│ │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│- Cererea persoanei vârstnice/ │ │
│reprezentanţilor legali ai acesteia │ │
│depusă la Serviciul public de │[│
│asistenţă socială/ furnizorul/ │]│
│furnizorii de servicii sociale (SPAS│ │
│/FSS) pentru servicii sociale sau │ │
│pentru venit minim de incluziune │ │
├────────────────────────────────────┼─┤
│Informarea primită de la un FSS cu │[│
│privire la: │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│- încheierea unui contract de │ │
│servicii sociale pentru prestarea │[│
│unor servicii sociale persoanei │]│
│vârstnice; │ │
├────────────────────────────────────┼─┤
│- suspendarea acordării serviciilor │[│
│pe perioadă determinată; │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│- încetarea acordării serviciilor. │[│
│ │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│- Referirea din partea asistentului │ │
│medical comunitar, din partea unui │[│
│alt serviciu public sau a unei │]│
│organizaţii private │ │
├────────────────────────────────────┼─┤
│- Autosesizarea SPAS/FSS │[│
│ │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│- Sesizarea din partea │[│
│îngrijitorilor informali │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│- Alte situaţii (descriere) │[│
│ │]│
└────────────────────────────────────┴─┘
Persoana evaluată Numele …………......………., prenumele ……………...…......….., data şi locul naşterii ……………...…………, vârsta …… Adresa: str. ……………...……… nr. ……, bl. ……, sc. ……, et. ……, ap. ……, localitatea ………......……, sectorul …, judeţul ……………………, codul poştal …………., telefon ……...……., e-mail ……….....………. Carte de identitate …………….. seria ……… nr. ……………………. Cod numeric personal [][][][][][][][][][][][][] Susţinător legal (persoana care are obligaţia legală de întreţinere, aşa cum este prevăzută la art. 516 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare) Numele ……...........……, prenumele ……...............…….. Calitatea: soţ/soţie [] fiu/fiică [] părinţi [] fraţi/surori [] alte rude [] alte persoane [] Locul şi data naşterii ......................., vârsta ............ Adresa ................................................................................................................................................................ Telefon ......................., e-mail ............................................ Reprezentantul legal ............................................................................................................................................... (persoana desemnată, potrivit prevederilor art. 178 şi 2.009 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru a reprezenta interesele unei persoane vârstnice) Numele ............................., prenumele .................................. Calitatea: soţ/soţie [] fiu/fiică [] părinţi [] fraţi/surori [] alte rude [] alte persoane [] Locul şi data naşterii ..............................., vârsta ...................... Adresa ................................................................................................................................................................. Telefon ............................, e-mail ........................................... Persoana de contact în caz de urgenţă: numele .............................., prenumele ................................... Calitatea: soţ/soţie [] fiu/fiică [] părinţi [] fraţi/surori [] alte rude [] alte persoane [] Locul şi data naşterii ...................., vârsta ............ Adresa ................................................................................................................................................................. Telefon ....................., e-mail ................................................. Solicitările persoanei vârstnice/reprezentantului legal: ................................................................................................... Solicitările îngrijitorului informal: ................................................................................................................................ Situaţii de urgenţă identificate: ................................................................................................................................ Semne ale unui posibil abuz:
┌──────────────────────────────────────┐
│EMOŢIONALE ŞI COMPORTAMENTALE │
├────────────────────────────────────┬─┤
│Schimbare neobişnuită în │[│
│comportament sau somn │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│Frică sau anxietate │[│
│ │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│Izolare sau apatie │[│
│ │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│Tristeţe │[│
│ │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│Persoana este incapabilă să răspundă│[│
│pentru ea însăşi. │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│Ameninţări la adresa familiei, │[│
│prietenilor şi animalelor de │]│
│companie │ │
├────────────────────────────────────┼─┤
│La adresa persoanei vârstnice se fac│[│
│remarci degradante, insulte │]│
│personale │ │
├────────────────────────────────────┴─┤
│FIZICE │
├────────────────────────────────────┬─┤
│Oase rupte, vânătăi, bătăi │[│
│ │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│Tăieturi, răni sau arsuri │[│
│ │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│Lenjerie ruptă, pătată de sânge │[│
│ │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│Boli cu transmitere sexuală fără a │[│
│exista o altă explicaţie pentru │]│
│această situaţie │ │
├────────────────────────────────────┼─┤
│Condiţii de viaţă precare │[│
│ │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│Mizerie, nutriţie necorespunzătoare │[│
│sau deshidratare, refuzul de a face │]│
│baie │ │
├────────────────────────────────────┼─┤
│Este lăsată fără suportul necesar │[│
│pentru viaţa de zi cu zi (ochelari, │]│
│baston, medicamente). │ │
├────────────────────────────────────┼─┤
│Utilizarea inutilă a restricţiilor │[│
│ │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│Tulburări de somn │[│
│ │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│Ulcere netratate │[│
│ │]│
├────────────────────────────────────┴─┤
│FINANCIARE │
├────────────────────────────────────┬─┤
│Facturi neplătite │[│
│ │]│
├────────────────────────────────────┼─┤
│Escrocherii │[│
│ │]│
└────────────────────────────────────┴─┘
Observaţii: 1. Este necesară realizarea evaluării complexe pentru finalizarea fişei de evaluare sociomedicală, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 886/2000 pentru aprobarea Grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, cu modificările ulterioare: Da [] ; Nu [] . 2. Persoane/Instituţii de contactat pentru finalizarea evaluării complexe (dacă este cazul): 2.1. .............................................................................. 2.2. .............................................................................. 2.3. .............................................................................. 3. Se elaborează plan de intervenţie: Da [] ; Nu [] . 4. Persoana a fost referită (dacă este cazul), la: 3.1. .............................................................................. 3.2. .............................................................................. 3.3. .............................................................................. Asistent social ............................ Semnătura ................................. ANEXA 2 la standarde INFORMAŢII pentru a fi prezentate în consilierea iniţială a persoanei vârstnice (recomandări) Informaţiile pentru persoanele vârstnice se elaborează personalizat de către fiecare unitate administrativ-teritorială, se publică în format uşor de citit şi de înţeles pe pagina de internet a primăriei şi sunt distribuite, prin cabinetele medicilor de familie, furnizorilor de servicii medicale, structuri consultative ale persoanelor vârstnice etc. 1. Informaţii despre dreptul la consiliere juridică gratuită pentru prevenirea abuzului economic/financiar, în conformitate cu prevederile art. 30–33 din Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare 2. Informaţii despre sprijinul care poate fi oferit de primărie, prin serviciul public de asistenţă socială sau de alte servicii de interes public local, în situaţia în care persoana vârstnică se află în una din următoarele situaţii: a) nu are familie sau nu se află în întreţinerea unei sau unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare; b) nu are locuinţă şi nici posibilitatea de a-şi asigura condiţiile de locuit pe baza resurselor proprii; c) nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare; d) nu se poate gospodări singură sau necesită îngrijire specializată; e) se află în imposibilitatea de a-şi asigura nevoile sociomedicale, datorită bolii ori stării fizice sau psihice. 3. Informaţii despre drepturile de asistenţă socială: a) consiliere pentru prevenirea marginalizării sociale, asigurată de asistentul social; b) consiliere psihosocială şi informare, consiliere juridică, cum ar fi despre obligaţiile de întreţinere; c) evaluare în vederea stabilirii gradului de dependenţă; d) servicii comunitare integrate pentru combaterea sărăciei şi excluziunii sociale; e) beneficii de asistenţă socială; f) masa la cantina de ajutor social/serviciul de distribuire a hranei; g) sprijinirea îngrijitorilor informali; h) servicii de asistenţă comunitară pentru prevenirea instituţionalizării, cum ar fi suport pentru realizarea unor activităţi instrumentale ale vieţii zilnice (menaj, gestionare bunuri, efectuare cumpărături, plata facturilor), precum şi mici reparaţii sau lucrări de amenajare a mediului ambiant; i) servicii de îngrijire la domiciliu; j) servicii de zi de asistenţă şi recuperare; k) servicii rezidenţiale. 4. Informaţii despre accesul la locuinţe sociale/locuinţe sociale adaptate 5. Informaţii despre posibilităţile de participare socială: activităţi de voluntariat, evenimente dedicate persoanelor vârstnice etc. 6. Informaţii despre dreptul de a nu fi discriminat sau hărţuit, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare 7. Informaţii pentru prevenirea riscului de a deveni victime ale infracţiunilor şi despre dreptul de a fi referit la serviciului de sprijinire a victimelor infracţiunilor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea informării, sprijinirii şi protecţiei victimelor infracţiunilor, cu modificările şi completările ulterioare 8. Informaţii despre drepturile prevăzute de Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. ANEXA 3 la standarde PLAN DE INTERVENŢIE (model) Dosar de caz nr. ……………….......................................... Manager de caz ………………........................................... Data realizării/revizuirii Planului de intervenţie ................. 1. Date de identificare ale persoanei vârstnice* * Datele factuale despre persoana evaluată se preiau/se verifică din registrul de evidenţă a persoanelor beneficiare, înregistrate la data elaborării Fişei de evaluare nr. …../……, şi se completează, după caz. Numele şi prenumele .................................................. Cererea nr. /data ................, efectuată de ................. Referire din partea .................................................... Reprezentantul legal** (dacă este cazul) ..................... ** Persoana desemnată, potrivit prevederilor art. 178 şi 2.009 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru a reprezenta interesele unei persoane vârstnice. 2. Obiectivul general .................................................................................................................................................................... 3. Nevoi de sprijin identificate pentru a răspunde nevoilor identificate în evaluarea iniţială (listare în ordinea priorităţilor) ....................................................................................................................................................................
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Beneficii sociale │
├─────┬────────────┬────────────┬─────────┬───────────┬───────────┤
│ │ │Serviciul │ │ │ │
│ │ │public de │ │ │ │
│Tipul│Cuantumul/ │asistenţă │Data │Perioada de│ │
│ │Cantitatea │socială/ │începerii│acordare │ │
│ │ │Instituţia │ │ │ │
│ │ │responsabilă│ │ │ │
├─────┴────────────┴────────────┴─────────┴───────────┴───────────┤
│Servicii sociale │
├─────┬────────────┬────────────┬─────────┬───────────┬───────────┤
│Tipul│Instituţia │Obiective │Data │Perioada de│Responsabil│
│ │responsabilă│generale │începerii│desfăşurare│de caz FSS │
├─────┴────────────┴────────────┴─────────┴───────────┴───────────┤
│Ale măsuri de sprijin şi suport (dacă este cazul) │
├─────┬────────────┬────────────┬─────────┬───────────┬───────────┤
│Tipul│Instituţia │Obiective │Data │Perioada de│Responsabil│
│ │responsabilă│generale │începerii│desfăşurare│de caz FSS │
└─────┴────────────┴────────────┴─────────┴───────────┴───────────┘
Observaţii .....................................................................................................................................................
┌────────────────────────────┬─────────┐
│Asistent social/Manager de │Semnătură│
│caz │ │
├────────────────────────────┼─────────┤
│Membrii echipei (dacă este │Semnătură│
│cazul) │ │
├────────────────────────────┼─────────┤
│Beneficiar (sau reprezentant│Semnătură│
│legal, după caz) │ │
└────────────────────────────┴─────────┘
Primar sau, după caz, directorul serviciului public de asistenţă socială***, .................................................................................................................................................................... *** În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe baza planului de intervenţie sau, după caz, a planului de îngrijire şi asistenţă, elaborate potrivit dispoziţiilor Legii asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se emite dispoziţia primarului sau, după caz, a directorului serviciului public de asistenţă socială pentru stabilirea dreptului la servicii sociale acordate ca măsură de asistenţă socială. ANEXA 4 la standarde PLAN INDIVIDUALIZAT DE ÎNGRIJIRE ŞI ASISTENŢĂ, anexă la Contractul de servicii sociale nr. …../………., încheiat între furnizorul de servicii sociale şi persoana beneficiară (model) Planul individualizat de asistenţă şi îngrijire (PIAS) se elaborează în baza evaluării nevoilor de îngrijire ale beneficiarului, în concordanţă cu fişa de evaluare sociomedicală, şi este anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 886/2000 pentru aprobarea Grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, cu modificările ulterioare. 1. Furnizorul de servicii sociale .................................................................................................................................. (datele de identificare din registrul unic de evidenţă a furnizorilor de servicii sociale) 2. Serviciul social: (datele de identificare din registrul unic de evidenţă a furnizorilor de servicii sociale) a) Denumire: ......................................................................................................................................................... b) Cod serviciu social conform Nomenclatorului serviciilor sociale: ..................................... c) Adresa: ............................................................................................................................................................ d) Managerul/Responsabilul de caz: ........................................................................................................................... 3. Servicii sociale complementare (după caz): a) Denumire: ......................................................................................................................................................... b) Cod serviciu social conform Nomenclatorului serviciilor sociale: ..................................... c) Adresa: ............................................................................................................................................................ 4. Persoana vârstnică: a) CNP: ............................................................... b) Numele şi prenumele: .......................................................................................................................................... c) Adresa: ............................................................................................................................................................ d) Gradul de dependenţă: ..................................... e) Contract de servicii sociale nr...../...................... încheiat între furnizorul de servicii sociale şi persoana beneficiară f) Alocaţie de servicii sociale ........... lei, aprobată prin Dispoziţia primarului/directorului general nr. …/……(dacă este cazul);* g) Contract de servicii sociale încheiat între autoritatea administraţiei publice locale şi furnizorul de servicii sociale, în baza prevederilor art. 141 alin. (3) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare* * În conformitate cu prevederile art. 20 alin. (2)-(4) din Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, finanţarea serviciilor sociale se face după principiul „resursa financiară urmează beneficiarul“, în baza căruia alocaţia bugetară aferentă unui beneficiar de servicii sociale, prevăzută în planul de servicii sociale/planul de îngrijire şi asistenţă, se transferă furnizorului de servicii sociale cu care beneficiarul/reprezentantul legal a încheiat un contract de servicii sociale. Estimarea necesarului de fonduri de la bugetul de stat, în vederea finanţării serviciilor sociale, se realizează cu respectarea prevederilor art. 134 alin. (2) din Legea nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare. Sumele alocate de la bugetul de stat pot fi transferate, după caz, furnizorilor privaţi de servicii sociale cu care beneficiarul/reprezentantul legal pentru care a fost aprobat dreptul la servicii sociale ca măsură de asistenţă socială a încheiat un contract de servicii sociale. În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 17/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe baza planului de intervenţie sau, după caz, a planului de îngrijire şi asistenţă, elaborate potrivit dispoziţiilor Legii nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se emite dispoziţia primarului sau, după caz, a directorului serviciului public de asistenţă socială pentru stabilirea dreptului la servicii sociale acordate ca măsură de asistenţă socială. 5. Reprezentantul legal (dacă este cazul) ................................................................................................................... (persoana desemnată, potrivit prevederilor art. 178 şi 2.009 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru a reprezenta interesele unei persoane vârstnice) 6. Susţinător legal (dacă este cazul) …………....................................................................................................................... (persoana care are obligaţia legală de întreţinere aşa cum este prevăzută la art. 516 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările şi completările ulterioare) 7. Îngrijitor informal (dacă este cazul) ............................................................................................................................... 8. Numele medicului de familie .......................................................................................................................................... 9. Obiectivele implementării PIAS** ................................................................................................................................... ** În funcţie de resursele şi punctele forte ale beneficiarului, modul în care doreşte să trăiască, planurile sale de viitor, dorinţele şi preferinţele sale. 10. Activităţi/Programe:
┌──────────────┬──────────┬────────────┐
│ │Program/ │Responsabil/│
│ │Activităţi│Persoane │
│ │/Frecvenţă│implicate***│
├──────────────┼──────────┼────────────┤
│10.1. │ │ │
│asistenţă şi │ │ │
│îngrijire │ │ │
├──────────────┼──────────┼────────────┤
│10.2. │ │ │
│recuperare/ │ │ │
│reabilitare │ │ │
│funcţională, │ │ │
│fizică, │ │ │
│psihică │ │ │
├──────────────┼──────────┼────────────┤
│10.3. │ │ │
│integrare/ │ │ │
│reintegrare │ │ │
│socială │ │ │
├──────────────┼──────────┼────────────┤
│10.4. ... │ │ │
└──────────────┴──────────┴────────────┘
*** Persoanele responsabile completează şi rubricile aferente în fişa de monitorizare a implementării planului de îngrijire şi asistenţă. Alte persoane implicate în implementarea planului: persoana beneficiară, familia/reprezentanţii legali, îngrijitorii informali, furnizorul/furnizorii de servicii sociale, asistentul medical comunitar, medicul de familie, furnizorul de îngrijiri medicale la domiciliu etc. Serviciile recomandate/Activităţile derulate se stabilesc cu acordul beneficiarului sau, după caz, al reprezentantului său legal, precum şi cu implicarea membrilor de familie. La elaborarea PIAS se au în vedere dorinţele/preferinţele beneficiarului. PIAS este elaborat folosind principiul centrării pe persoană şi respectă drepturile omului. PIAS se păstrează în dosarul de servicii al beneficiarului. FSS înregistrează datele în registrul naţional de evidenţă a persoanelor beneficiare pe baza datelor din PIAS anexă la contractul de servicii sociale încheiat cu persoana beneficiară în baza prevederilor art. 45 din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare. 11. Acţiuni de realizat în situaţia în care se transferă beneficiarul în situaţii de urgenţă (închidere centru etc.) …………………......................................................................................................................................................................................
┌───────────────┬──────────┬───────────┐
│ │ │Responsabil│
│ │Activităţi│/Persoane │
│ │ │implicate │
├───────────────┼──────────┼───────────┤
│11.1. Pentru │ │ │
│asigurarea │ │ │
│continuităţii │ │ │
│serviciilor de │ │ │
│asistenţă şi │ │ │
│îngrijire │ │ │
├───────────────┼──────────┼───────────┤
│11.2. Pentru │ │ │
│asigurarea │ │ │
│continuităţii │ │ │
│serviciilor de │ │ │
│asistenţă şi │ │ │
│îngrijire │ │ │
├───────────────┼──────────┼───────────┤
│11.3. Informare│ │ │
│SPAS/FSS/IS │ │ │
├───────────────┼──────────┼───────────┤
│11.4. ... │ │ │
└───────────────┴──────────┴───────────┘
Data întocmirii PIAS (zi/lună/an):
┌─────────────────────────┬────────────┐
│Manager de caz: │Semnătură │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Beneficiar: │Semnătură │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Reprezentant legal: │Semnătură │
├─────────────────────────┴────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
└──────────────────────────────────────┘
ANEXA 5 la standarde RAPORT cu privire la rezultatele implementării planului individualizat de asistenţă şi îngrijire 1. Furnizorul de servicii sociale ……………........................................................................................................................... (datele de identificare din registrul unic de evidenţă a furnizorilor de servicii sociale) 2. Serviciul social: (datele de identificare din registrul unic de evidenţă a furnizorilor de servicii sociale) a) Denumire: .............................................................................................................................................................. b) Cod serviciu social conform Nomenclatorului serviciilor sociale: ............................................. c) Adresa: …………......................................................................................................................................................... d) Managerul/Responsabilul de caz: ................................................................................................................................................................................. 3. Servicii sociale complementare (după caz): a) Denumire: ............................................................................................................................................................... b) Cod serviciu social conform Nomenclatorului serviciilor sociale: ....................................... c) Adresa: .................................................................................................................................................................. 4. Persoana vârstnică: a) CNP: ............................................................. b) Numele şi prenumele: ................................................................................................................................................ c) Adresa: .................................................................................................................................................................. d) Gradul de dependenţă: .............................................................................................................................................. e) Contract de servicii sociale nr. ....../......................... 5. Reprezentantul legal (dacă este cazul) ......................................................................................................................... (persoana desemnată, potrivit prevederilor art. 178 şi 2.009 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru a reprezenta interesele unei persoane vârstnice) 6. Susţinător legal (dacă este cazul) .............................................................................................................................. (persoana care are obligaţia legală de întreţinere, aşa cum este prevăzută la art. 516 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările şi completările ulterioare) 7. Îngrijitor informal (dacă este cazul) ............................................................................................................................. 8. Numele medicului de familie ........................................................................................................................................ 9. Modificări intervenite în activităţile/programele prevăzute în Planul individualizat de asistenţă şi îngrijire, dacă este cazul:
┌───────────────┬──────────┬───────────┐
│ │Program/ │Responsabil│
│ │Activităţi│/Persoane │
│ │/Frecvenţă│implicate* │
├───────────────┼──────────┼───────────┤
│9.1. asistenţă │ │ │
│şi îngrijire │ │ │
├───────────────┼──────────┼───────────┤
│9.2. recuperare│ │ │
│/reabilitare │ │ │
│funcţională, │ │ │
│fizică, psihică│ │ │
├───────────────┼──────────┼───────────┤
│9.3. integrare/│ │ │
│reintegrare │ │ │
│socială │ │ │
├───────────────┼──────────┼───────────┤
│9.4. ... │ │ │
└───────────────┴──────────┴───────────┘
* Persoanele responsabile completează şi rubricile aferente în fişa de monitorizare a implementării planului de îngrijire şi asistenţă. Alte persoane implicate în implementare planului: persoana beneficiară, familia/reprezentanţii legali, îngrijitorii informali, furnizorul/furnizorii de servicii sociale, asistentul medical comunitar, medicul de familie, furnizorul de îngrijiri medicale la domiciliu etc. Serviciile recomandate/Activităţile derulate se stabilesc cu acordul beneficiarului sau, după caz, al reprezentantului său legal, precum şi cu implicarea membrilor de familie. La elaborarea PIAS se au în vedere dorinţele/preferinţele beneficiarului. PIAS este elaborat folosind principiul centrării pe persoană şi respectă drepturile omului. PIAS se păstrează în dosarul de servicii al beneficiarului. FSS înregistrează datele în registrul naţional de evidenţă a persoanelor beneficiare pe baza datelor din PIAS anexă la contractul de servicii sociale încheiat cu persoana beneficiară în baza prevederilor art. 45 din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare. 10. Este necesară reevaluarea gradului de dependenţă: Da [] ; Nu [] . 11. Observaţii ............................ Data transmiterii raportului către SPAS (zi/lună/an):
┌───────────────────────┬──────────────┐
│Manager de caz: │Semnătură │
└───────────────────────┴──────────────┘
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.