Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SISTEMUL din 9 august 2019  de monitorizare prin eşantionare a calităţii benzinei şi motorinei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SISTEMUL din 9 august 2019 de monitorizare prin eşantionare a calităţii benzinei şi motorinei

EMITENT: Ministerul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 720 din 2 septembrie 2019
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 569 din 9 august 2019, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 720 din 2 septembrie 2019.
──────────
    SECŢIUNEA A
    Eşantionarea de către Ministerul Energiei
    1. Definiţii
    Se aplică următorii termeni şi definiţii:
    1.1. Sortiment de carburant - un produs de o calitate definită de standardele SR EN 228+A1:2017^1 şi SR EN 590+A1:2017^2, precum şi de reglementările din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2018^3, aprobată cu modificări prin Legea nr. 311/2018^4.
    ^1 SR EN 228+A1:2017: Carburanţi pentru automobile. Benzină fără plumb. Cerinţe şi metode de încercare.
    ^2 SR EN 590+A1:2017: Carburanţi pentru automobile. Motorină. Cerinţe şi metode de încercare.
    ^3 Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2018 pentru stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţă a benzinei şi motorinei, de introducere a unui mecanism de monitorizare şi reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră şi de stabilire a metodelor de calcul şi de raportare a reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie.
    ^4 Legea nr. 311/2018 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 80/2018 pentru stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţă a benzinei şi motorinei, de introducere a unui mecanism de monitorizare şi reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră şi de stabilire a metodelor de calcul şi de raportare a reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie.

    1.2. Sortiment de bază al carburantului - conform definiţiei din SR EN 14274:2013.
    1.3. Determinarea numărului minim de probe pentru sortimentul de carburant cu cotă de piaţă sub 10% - în cazul sortimentului de carburant - benzină sau motorină - cu cotă de piaţă sub 10%, numărul minim de locuri de distribuţie a carburantului din care se eşantionează şi se analizează probele este calculat proporţional cu numărul de probe pentru sortimentul de bază, folosind formula din SR EN 14274:2013^5.
    Pentru acoperirea întregii ţări, în situaţia în care numărul minim de probe calculat pentru un anumit sortiment este mai mic decât 1, trebuie să fie prelevată cel puţin o probă din acel sortiment de carburant din judeţul/regiunea luat/ă în calcul.
    ^5 SR EN 14274:2013: Carburanţi pentru automobile. Evaluarea calităţii benzinei şi a motorinei. Sistemul de monitorizare a calităţii carburanţilor (FQMS).

    1.4. Loc de distribuţie a carburantului este fie staţia de distribuţie, fie amplasamentul comercial unde carburantul este distribuit în vederea folosirii de către vehiculele rutiere. Se ţine cont de definiţiile din SR EN 14274:2013 pentru „staţie de distribuţie“ şi „amplasament comercial“.
    1.5. Numărul de probe - numărul de probe necesar a fi analizate în România pentru a obţine rezultate reprezentative pentru Sistemul de monitorizare prin eşantionare a calităţii benzinei şi motorinei, în conformitate cu standardul SR EN 14274:2013, cu modificările şi completările ulterioare.
    1.6. Perioada de vară - perioada anului cuprinsă între 1 mai şi 30 septembrie, aşa cum este definită în specificaţiile din anexa naţională normativă a standardelor corespondente pentru sortimentele de carburant:
    - SR EN 228+A1:2017 (Condiţii referitoare la caracteristicile de volatilitate); şi
    – SR EN 590+A1:2017 (Cerinţe dependente de condiţiile climatice).

    1.7. Perioada de iarnă - perioadele anului cuprinse între 1 ianuarie şi 14 martie şi între 16 noiembrie şi 31 decembrie, aşa cum sunt definite în specificaţiile din anexa naţională normativă a standardelor corespondente pentru sortimentele de carburant:
    - SR EN 228+A1:2017 (Condiţii referitoare la caracteristicile de volatilitate); şi
    – SR EN 590+A1:2017 (Cerinţe dependente de condiţiile climatice).

    1.8. Perioada de tranziţie - perioadele anului cuprinse între 15 martie şi 30 aprilie şi între 1 octombrie şi 15 noiembrie, aşa cum sunt definite în specificaţiile din anexa naţională normativă a standardelor corespondente pentru sortimentele de carburant:
    - SR EN 228+A1:2017 (Condiţii referitoare la caracteristicile de volatilitate); şi
    – SR EN 590+A1:2017 (Cerinţe dependente de condiţiile climatice).

    1.9. Proba pentru laborator - cantitatea de produs prelevată dintr-un lot, de la un loc de distribuţie a carburanţilor, de către organismele de inspecţie de terţă parte, pentru a permite determinarea parametrilor specificaţiilor tehnice în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2018, aprobată cu modificări prin Legea nr. 311/2018, şi cu standardele SR EN 228+A1:2017 şi SR EN 590+A1:2017.
    1.10. Contraproba - cantitatea de produs prelevată în acelaşi moment cu proba de laborator, din acelaşi lot, de la un loc de distribuţie a carburanţilor, de către organismele de inspecţie de terţă parte, pentru efectuarea determinărilor suplimentare atunci când rezultatele determinărilor asupra probei pentru laborator au evidenţiat neconformitatea acesteia cu specificaţiile tehnice prevăzute în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2018, cu Legea nr. 311/2018 şi cu standardele SR EN 228+A1:2017 şi SR EN 590+A1:2017.
    1.11. Proba-martor - cantitatea de produs prelevată în acelaşi moment cu proba de laborator şi contraproba, din acelaşi lot, de la un loc de distribuţie a carburanţilor, de către organismele de inspecţie de terţă parte, şi care se păstrează de către operatorul locului de distribuţie cel puţin până la comunicarea de către Ministerul Energiei a rezultatelor determinărilor.
    1.12. Codul unic de identificare a probei - de tipul ORG-2019-01-2XY3-[][]-COR[][]-E[][], unde primele 3 caractere reprezintă codul alocat de autoritatea competentă pentru fiecare organism de inspecţie de terţă parte, următoarele 4 cifre reprezintă anul prelevării, următoarele 2 cifre reprezintă nr. campaniei, următoarele 4 caractere reprezintă codul unic de identificare al amplasamentului (furnizat de Ministerul Energiei), următoarele 2 cifre reprezintă numărul pompei de la care se prelevă proba, apoi cifra octanică sau cifra cetanică, în funcţie de caz, iar ultimele caractere reprezintă conţinutul de biocombustibil^6.
    ^6 Pentru benzină, în funcţie de conţinutul de etanol, se va completa cu valorile E5 (% etanol ≤ 5), E10 (5 < % etanol ≤ 10) sau E+ (% etanol > 10). Pentru motorină, în funcţie de conţinutul de EMAG, se va completa cu valorile B7 (EMAG ≤ 7), B+_1 (7 < EMAG ≤ 30) sau B+_2 (EMAG > 30).

    1.13. Mărimea ţării - este determinată în funcţie de cantitatea de benzină şi motorină care este introdusă pe piaţă, la nivel naţional, definită conform pct. 3.2 din standardul SR EN 14274:2013.
    1.14. Lista principală - este lista stabilită de autoritatea competentă, cuprinzând staţiile de distribuţie şi amplasamentele comerciale în care organismele de inspecţie de terţă parte vor eşantiona benzină şi motorină.
    1.15. Lista de rezervă - este lista stabilită de autoritatea competentă, cuprinzând staţiile de distribuţie şi amplasamentele comerciale din care organismele de inspecţie de terţă parte vor eşantiona benzină şi motorină, în cazul în care într-o locaţie din lista principală nu este posibilă eşantionarea.


    2. Centralizarea informaţiilor necesare
    Ministerul Energiei centralizează datele din formularele de prezentare a informaţiilor privind cantităţile totale de benzină şi, respectiv, de motorină introduse pe piaţă, detaliate pe sortimente şi regiuni de dezvoltare ale României, transmise de producătorii, importatorii şi distribuitorii finali de benzină şi motorină, conform obligaţiilor de la art. 5 alin. (2) şi (3) din ordin.
    Din analiza cantităţilor de benzină şi, respectiv, de motorină introduse pe piaţă, detaliate pe sortimente şi regiuni de dezvoltare ale României, Ministerul Energiei determină mărimea ţării între tipurile de ţară „mică“ şi „mare“, în funcţie de cantitatea totală de carburant care este introdusă pe piaţă la nivel naţional, conform pct. 1 subpct. 1.13 din prezenta anexă.

    3. Stabilirea modelului pentru ţară
    În conformitate cu prevederile standardului SR EN 14274:2013 - pct. 5.5 „Modele pentru FQMS“, România poate aborda activitatea de eşantionare în conformitate cu modelul A „Macroregiuni“ sau cu modelul B „Non-macroregiuni“. Modelul anual aplicabil pentru eşantionare se va determina pentru fiecare an în parte, în funcţie de datele obţinute din raportările producătorilor, importatorilor şi distribuitorilor finali de benzină şi motorină şi de gradul de variabilitate determinat în conformitate cu prevederile standardului SR EN 14274:2013.
    Pentru situaţia în care se determină utilizarea modelului A, macroregiunile sunt stabilite conform nomenclatorului comun al unităţilor teritoriale de statistică (NUTS), publicat de Eurostat, după cum urmează:
    - Macroregiunea unu (include regiunile de dezvoltare Nord-Vest şi Centru);
    – Macroregiunea doi (include regiunile de dezvoltare Nord-Est şi Sud-Est);
    – Macroregiunea trei (include regiunile de dezvoltare Sud-Muntenia şi Bucureşti-Ilfov);
    – Macroregiunea patru (include regiunile de dezvoltare Sud-Vest şi Vest).

    Pentru situaţia în care se determină utilizarea modelului B non-macroregiuni, regiunile sunt stabilite conform prevederilor Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează:
    - Regiunea de dezvoltare Nord-Est, cu judeţele: Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui;
    – Regiunea de dezvoltare Sud-Est, cu judeţele: Brăila, Buzău, Constanţa, Galaţi, Tulcea şi Vrancea;
    – Regiunea de dezvoltare Sud-Muntenia, cu judeţele: Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova şi Teleorman;
    – Regiunea de dezvoltare Sud-Vest Oltenia, cu judeţele: Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt şi Vâlcea;
    – Regiunea de dezvoltare Vest, cu judeţele: Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş;
    – Regiunea de dezvoltare Nord-Vest, cu judeţele: Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Maramureş, Satu Mare şi Sălaj;
    – Regiunea de dezvoltare Centru, cu judeţele: Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu;
    – Regiunea de dezvoltare Bucureşti-Ilfov compusă din municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov.


    4. Stabilirea sortimentelor de eşantionare
    Pentru benzină
    Sortimentul de bază este benzină fără plumb (minimum COR = 95) E10. Se mai eşantionează benzină fără plumb (minimum COR ≥ 98) E10.

    Pentru motorină
    Sortimentul de bază este motorină B7 (minimum CC = 51). Se mai poate eşantiona motorină B+ (cu conţinut EMAG mai mare de 7%, dar mai mic 30%) sau motorină B+ (cu EMAG mai mare de 30%).

    5. Numărul de probe
    Se stabileşte în conformitate cu standardul SR EN 14274:2013, având ca premise tipul de ţară şi modelul de ţară. Totodată se va avea în vedere adiţionarea de probe suplimentare, aferente sortimentelor cu cote de piaţă mai mică de 10%, în conformitate cu prevederile standardului SR EN 14274:2013.

    6. Repartiţia numărului de probe pe macroregiuni/regiuni
    Autoritatea competentă determină numărul de probe pentru fiecare macroregiune/regiune, utilizând unul din factorii prevăzuţi în standardul SR EN 14274:2013, referitori la „Volum de carburant“, „Număr de staţii“ sau „Alte volume“. Totodată, în funcţie de factorul selectat se stabileşte numărul de staţii de distribuţie, respectiv numărul de amplasamente comerciale aferente activităţii de eşantionare sau eşantionarea pe date proporţionale.

    7. Stabilirea listei cu locurile de distribuţie aferente fiecărei macroregiuni/regiuni
    Autoritatea competentă identifică locurile de distribuţie din fiecare macroregiune/regiune în baza informaţiilor solicitate şi primite de autorităţile publice care deţin informaţii utile în acest sens şi prin surse proprii.

    8. Derularea procedurii de eşantionare
    Autoritatea competentă demarează procedura de implementare a Sistemului de monitorizare prin eşantionare a calităţii benzinei şi motorinei, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin.

    9. Raportarea datelor din raportul final de ţară
    Autoritatea competentă raportează anual informaţiile către Agenţia Europeană de Mediu - European Environment Agency.

    SECŢIUNEA B
    Eşantionarea în laboratoare proprii. Transmiterea şi păstrarea informaţiilor de vânzări
    1. Producătorii, importatorii şi distribuitorii finali de benzină şi motorină care introduc pe piaţă benzină şi motorină sunt obligaţi să verifice în laboratoarele proprii sau în alte laboratoare, pentru fiecare lot de benzină şi motorină introdus pe piaţă, toate specificaţiile tehnice prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2018, aprobată cu modificări prin Legea nr. 311/2018.
    2. Operatorii economici au obligaţia de a păstra înregistrarea tuturor cantităţilor de benzină şi motorină comercializate, precum şi rapoartele de încercări aferente acestora cel puţin 2 ani.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016