Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEME DE AJUTOR DE MINIMIS ŞI DE STAT din 11 septembrie 2024  pentru cursuri de formare de scurtă durată în domeniul eficienţei energetice a cel puţin 8.000 de specialişti şi lucrători din sectorul construcţiilor, aferente investiţiei I3 Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEME DE AJUTOR DE MINIMIS ŞI DE STAT din 11 septembrie 2024 pentru cursuri de formare de scurtă durată în domeniul eficienţei energetice a cel puţin 8.000 de specialişti şi lucrători din sectorul construcţiilor, aferente investiţiei I3 "Consolidarea capacităţii profesionale a specialiştilor şi lucrătorilor în domeniul construcţiilor prin elaborarea de cursuri de formare privind eficienţa energetică a construcţiilor"

EMITENT: Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 933 din 17 septembrie 2024
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 3.659 din 11 septembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 933 din 17 septembrie 2024.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezentele scheme instituie măsuri de sprijin, constând în acordarea unor ajutoare de minimis şi de stat pentru cursuri de formare de scurtă durată în domeniul eficienţei energetice a cel puţin 8.000 de specialişti şi lucrători din sectorul construcţiilor, aferentă investiţiei I3 „Consolidarea capacităţii profesionale a specialiştilor şi lucrătorilor în domeniul construcţiilor prin elaborarea de cursuri de formare privind eficienţa energetică a construcţiilor“, prevăzută în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României 2021-2026, pilonul I. Tranziţie verde, componenta C5 - Valul renovării, ţinta nr. 109, conform anexei la Decizia de punere în aplicare a Consiliului de modificare a Deciziei de punere în aplicare din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României.
    (2) Ajutoarele de minimis şi ajutoarele de stat se acordă în condiţiile şi criteriile prevăzute în prezentele scheme de ajutor de stat şi de minimis, în limita bugetului disponibil.
    (3) Prezentele scheme de ajutor de minimis şi de stat se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.

    ART. 2
    Schemele se referă la două componente, a căror complementaritate asigură atingerea obiectivului menţionat la art. 1, după cum urmează:
    a) ajutor de stat pentru cursuri de formare, cu respectarea prevederilor art. 31 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
    b) ajutor de minimis, cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023.


    ART. 3
    Schemele de ajutor de stat şi de minimis sunt exceptate de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 şi ale art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023.

    CAP. II
    Baza legală
    ART. 4
    Prezentele scheme sunt elaborate în conformitate cu următoarele reglementări legale, europene şi naţionale:
    a) Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă;
    b) Regulamentul (UE) 2021/240 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 februarie 2021 de instituire a unui Instrument de sprijin tehnic;
    c) Decizia de punere în aplicare a Consiliului de modificare a Deciziei de punere în aplicare din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României şi anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului de modificare a Deciziei de punere în aplicare din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României;
    d) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;
    f) Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratat, cu modificările şi completările ulterioare;
    g) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    h) Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare.


    CAP. III
    Termeni şi definiţii
    ART. 5
    În sensul prezentelor scheme, următorii termeni se definesc astfel:
    1. administrator al schemelor de ajutor de minimis şi de stat, care are şi calitatea de furnizor de formare - operatorul economic public şi/sau privat desemnat câştigător în urma unei proceduri de achiziţie publică deschisă, competitivă, transparentă, nediscriminatorie, necondiţionată şi suficient de bine promovată, pentru organizarea cursurilor şi administrarea schemelor de ajutor.
    2. ajutor de minimis - ajutor limitat conform normelor Uniunii Europene la un nivel care nu distorsionează concurenţa şi/sau comerţul cu statele membre;
    3. ajutor de stat - avantaj economic acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat, sub orice formă, care denaturează sau ameninţă să denatureze concurenţa prin favorizarea anumitor întreprinderi sau sectoare de producţie, în măsura în care acesta afectează schimburile comerciale dintre statele membre;
    4. ajutor utilizat abuziv - ajutorul utilizat de beneficiar fără respectarea condiţiilor de acordare;
    5. beneficiar de ajutor de minimis şi de stat - întreprinderea care primeşte ajutor de minimis şi de stat în cadrul schemelor, în baza unui contract de acordare a ajutorului încheiat cu administratorul schemelor;
    6. cerere de solicitare pentru acordarea ajutorului de minimis şi de stat - formular completat de către întreprinderea care solicită acordarea ajutorului, pentru a beneficia de sprijin în cadrul prezentelor scheme, însoţit de documentele prevăzute la art. 23;
    7. conflict de interese - situaţia în care o persoană implicată în procesul de selecţie deţine interese directe sau indirecte care sunt sau par a fi incompatibile cu exercitarea imparţială şi/sau obiectivă a funcţiilor legate de procesul de selecţie. Aceste interese pot fi legate de interese economice, afinităţi politice sau naţionale, legături de familie sau personale, alte interese comune cu cele ale aplicantului sau ale partenerului său sau orice alte interese care pot influenţa activitatea imparţială şi obiectivă a persoanei implicate în selecţia proiectelor. De asemenea, vor fi avute în vedere şi prevederile privind conflictul de interese din legislaţia naţională incidentă;
    8. contract de acordare a ajutorului - actul juridic încheiat între administratorul schemelor de ajutor de minimis şi de stat şi beneficiarul de ajutor de minimis şi de stat, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării măsurilor finanţate prin prezentele scheme de ajutor de stat şi de minimis;
    9. contribuţia proprie - resursele de natură strict financiară ale întreprinderii, obţinute din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse private, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public. Valoarea contribuţiei proprii este egală cu diferenţa dintre totalul cheltuielilor eligibile şi totalul finanţării nerambursabile acordate, în funcţie de intensitatea maximă aplicabilă;
    10. data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului, în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, indiferent de data la care ajutorul se plăteşte întreprinderii respective. În sensul prezentelor scheme, data acordării ajutorului reprezintă data semnării contractului de acordare a ajutorului dintre administratorul schemelor şi beneficiarul de ajutor de minimis şi de stat;
    11. data plăţii ajutorului - până cel târziu la data de 31.03.2025, conform contractelor de acordare a ajutorului, în limita bugetului alocat schemelor;
    12. domeniu de activitate - activitatea desfăşurată de beneficiarul ajutorului de minimis şi de stat, care se încadrează în domeniul sau domeniile de activitate conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, ce corespund codurilor CAEN^1: 4100 Construirea de clădiri rezidenţiale şi nerezidenţiale, 4313 Lucrări de instalaţii electrice, instalaţii sanitare şi alte lucrări de instalaţii, 4322 Lucrări de instalaţii sanitare, instalaţii de încălzire şi de aer condiţionat, 4323 Instalarea de sisteme de izolare, 4324 Lucrări de finisare a clădirilor, 4341 Lucrări de învelitori, şarpante şi terase la construcţii, 7111 Activităţi de arhitectură, 7112 Activităţi de inginerie şi consultanţă tehnică asociată, 7120 Activităţi de încercări şi analize tehnice;
    ^1 Regulamentul delegat (UE) nr. 2023/137 al Comisiei din 10 octombrie 2022 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităţilor economice NACE a doua revizuire.

    13. furnizor al schemelor de ajutor de minimis şi de stat şi al apelului de depunere a solicitării pentru acordarea ajutorului de minimis şi de stat - Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în calitate de coordonator de reforme şi investiţii al componentei 5 - Valul renovării;
    14. intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe. Taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile care sunt rambursabile în temeiul legislaţiei fiscale naţionale aplicabile nu este luată în considerare la calcularea intensităţii ajutorului şi a costurilor eligibile. Costurile eligibile trebuie să fie susţinute prin documente justificative care trebuie să fie clare, specifice şi contemporane cu faptele;
    15. întreprindere2 - orice entitate, indiferent de statutul juridic şi de modul de finanţare, inclusiv entităţile nonprofit, care desfăşoară o activitate economică (furnizează bunuri sau servicii pe o piaţă). În sensul prezentelor scheme, birourile individuale de arhitectură organizate potrivit Legii nr. 184/2001 privind organizarea şi exercitarea profesiei de arhitect, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi persoanele fizice autorizate (PFA) deţinute de specialişti în construcţii atestaţi sau autorizaţi ca verificatori de proiecte, experţi tehnici în construcţii, auditori energetici pentru clădiri, diriginţi de şantier, responsabili tehnici cu execuţia sunt considerate întreprinderi şi beneficiază de toate drepturile şi obligaţiile ce decurg din prezentele scheme şi legislaţia incidentă;
    ^2 Conform art. 2 alin. (1) lit. p) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

    16. a) întreprindere autonomă - orice întreprindere care nu este clasificată ca întreprindere parteneră în sensul lit. b) sau ca întreprindere asociată în sensul lit. c);
    b) întreprinderi partenere - toate întreprinderile care nu sunt clasificate ca întreprinderi asociate în sensul lit. c) şi între care există următoarea relaţie: o întreprindere (întreprinderea din amonte) deţine, individual sau în comun cu una sau mai multe întreprinderi asociate în sensul lit. c), 25% sau mai mult din capitalul sau din drepturile de vot ale unei alte întreprinderi (întreprinderea din aval).
    Cu toate acestea, o întreprindere poate fi clasificată ca autonomă şi, prin urmare, ca neavând întreprinderi partenere, chiar dacă pragul de 25% în cauză este atins sau depăşit de următorii investitori, cu condiţia ca investitorii respectivi să nu fie asociaţi, în sensul lit. c), nici individual, nici în comun, cu întreprinderea în cauză:
    (i) societăţi publice de investiţii, societăţi cu capital de risc, persoane sau grupuri de persoane care desfăşoară în mod regulat o activitate de investiţii în capital de risc şi care investesc capital propriu în întreprinderi necotate la bursă (investitori providenţiali), cu condiţia ca investiţia totală a investitorilor providenţiali respectivi în aceeaşi întreprindere să fie mai mică de 1.250.000 euro;
    (ii) universităţi sau centre de cercetare nonprofit;
    (iii) investitori instituţionali, inclusiv fonduri de dezvoltare regională;
    (iv) autorităţi locale autonome cu un buget anual mai mic de 10 milioane euro şi o populaţie mai mică de 5.000 de locuitori;


    c) întreprinderi asociate - întreprinderile între care există oricare dintre următoarele relaţii:
    (i) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor altei întreprinderi
    (ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor administrative, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
    (iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra unei alte întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia;
    (iv) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în temeiul unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai întreprinderii în cauză, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
    Se consideră că nu există influenţă dominantă în cazul în care investitorii menţionaţi la lit. b) al doilea paragraf nu se implică, direct sau indirect, în gestionarea întreprinderii în cauză, fără a se aduce atingere drepturilor lor în calitate de acţionari.
    Întreprinderile între care există oricare dintre relaţiile descrise la primul paragraf prin intermediul uneia sau al mai multor întreprinderi sau prin intermediul oricăruia dintre investitorii menţionaţi la lit. b) sunt, de asemenea, considerate asociate.
    Întreprinderile între care există oricare dintre relaţiile respective prin intermediul unei persoane fizice sau al unui grup de persoane fizice care acţionează solidar sunt, de asemenea, considerate întreprinderi asociate în cazul în care îşi desfăşoară activitatea sau o parte din activitate pe aceeaşi piaţă relevantă sau pe pieţe adiacente.
    Este considerată „piaţă adiacentă“ piaţa unui produs sau a unui serviciu care este situată direct în amonte sau în aval de piaţa relevantă;

    d) cu excepţia cazurilor prevăzute la lit. b) al doilea paragraf, o întreprindere nu poate fi considerată IMM dacă 25% sau mai mult din capitalul sau din drepturile de vot ale acesteia sunt controlate, direct sau indirect, solidar sau individual, de unul sau de mai multe organisme publice;
    e) întreprinderile fac o declaraţie privind statutul de întreprindere autonomă, întreprindere parteneră sau întreprindere asociată, care să includă datele referitoare la pragurile prevăzute la articolul 2 din anexa nr. 1 la Regulamentul (UE) nr. 651/2014. Declaraţia poate fi făcută chiar dacă modul în care este împărţit capitalul nu permite identificarea cu exactitate a deţinătorilor, caz în care întreprinderea are posibilitatea de a declara cu bună-credinţă că poate presupune în mod legitim că nu este deţinută în proporţie de 25% sau mai mult de o singură întreprindere sau în comun de mai multe întreprinderi asociate între ele. Declaraţiile respective se efectuează fără a se aduce atingere verificărilor şi investigaţiilor prevăzute de normele de drept intern sau de normele Uniunii;

    17. întreprindere unică - include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
    a) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
    b) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
    c) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia;
    d) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
    Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, oricare dintre relaţiile la care se face referire la lit. a)-d) sunt considerate la rândul lor întreprinderi unice;


    18. întreprindere mijlocie - întreprindere din categoria IMM-urilor care are mai puţin de 250 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală nu depăşeşte 50 milioane euro şi/sau al cărei total al bilanţului anual total nu depăşeşte 43 milioane euro, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014;
    19. întreprindere mică - întreprindere din categoria IMMurilor care are mai puţin de 50 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei total al bilanţului anual nu depăşesc/depăşeşte 10 milioane euro, în conformitate cu prevederile anexei nr. I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
    20. microîntreprindere - întreprindere din categoria IMMurilor care are mai puţin de 10 angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei total al bilanţului anual nu depăşesc/depăşeşte 2 milioane euro, în conformitate cu prevederile anexei nr. I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
    21. întreprindere mare - întreprinderea care nu se încadrează în definiţia IMM-urilor, conform anexei nr. I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
    22. întreprindere aflată în dificultate - o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare:
    a) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani sau, atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate). Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE (1), iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
    b) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu aşa cum reiese din contabilitatea societăţii a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
    c) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    d) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
    e) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:
    (i) raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5;
    (ii) capacitatea de acoperire a dobânzilor, calculată pe baza EBITDA, se situează sub valoarea 1,0. (EBITDA = profit net + cheltuieli cu impozitele + cheltuieli cu dobânzile + cheltuieli cu amortizarea);


    23. întreprindere socială - întreprindere definită conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Legea nr. 219/2015 privind economia socială, cu modificările şi completările ulterioare;
    24. lucrător în construcţii - persoană angajată a beneficiarului de ajutor de stat şi de minimis, care desfăşoară activitate în domeniile definite la pct. 12, care are venituri din salarii şi asimilate salariilor realizate în baza contractelor individuale de muncă încheiate cu angajatori (cu normă întreagă sau cu timp parţial);
    25. lucrător cu handicap - persoana angajată a beneficiarului de ajutor, definit la pct. 5, care:
    a) este recunoscută ca lucrător cu handicap conform legislaţiei naţionale; sau
    b) prezintă o incapacitate fizică, mentală, intelectuală sau senzorială de durată care, în interacţiune cu diferite bariere, poate împiedica participarea sa deplină şi efectivă într-un mediu de lucru, în condiţii de egalitate cu alţi lucrători;

    26. lucrător defavorizat - persoana angajată a beneficiarului de ajutor, definit la pct. 5, care:
    a) nu a avut un loc de muncă stabil remunerat în ultimele 6 luni; sau
    b) are vârsta cuprinsă între 15 şi 24 de ani; sau
    c) nu a absolvit o formă de învăţământ liceal sau nu deţine o calificare profesională (Clasificarea Internaţională Standard a Educaţiei 3) sau se află în primii doi ani de la absolvirea unui ciclu de învăţământ cu frecvenţă şi nu a avut încă niciun loc de muncă stabil remunerat; sau
    d) are vârsta de peste 50 de ani; sau
    e) trăieşte singură, având în întreţinerea sa una sau mai multe persoane; sau
    f) lucrează într-un sector sau profesie într-un stat membru în care dezechilibrul repartizării posturilor între bărbaţi şi femei este cel puţin cu 25% mai mare decât media naţională a dezechilibrului repartizării posturilor între bărbaţi şi femei în toate sectoarele economice în statul membru respectiv şi aparţine sexului subreprezentat; sau
    g) este membru al unei minorităţi etnice dintr-un stat membru şi are nevoie să îşi dezvolte competenţele lingvistice, formarea profesională sau experienţa în muncă pentru a-şi spori şansele de a obţine un loc de muncă stabil;

    27. proiect de formare - informaţiile cuprinse în cererea de solicitare pentru acordarea ajutorului de minimis şi de stat, cu privire la tipul de ajutor solicitat (ajutor de minimis sau de stat), categoria de persoane pentru care se solicită formare (specialişti sau lucrători din sectorul construcţiilor), numărul de specialişti şi numărul de lucrători pentru care se solicită formare, după caz, tematica cursului de formare pentru specialişti şi lucrători, după caz, potrivit schemelor de certificare aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 967/2023 pentru aprobarea schemelor de certificare în domeniul performanţei energetice a clădirilor pentru lucrătorii şi specialiştii cu activitate în construcţii, elaborate în cadrul Investiţiei I3 „Consolidarea capacităţii profesionale a specialiştilor şi lucrătorilor din domeniul construcţiilor prin dezvoltarea de cursuri de pregătire în renovare energetică“, prevăzută în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României 2021-2026, Pilonul I. Tranziţie verde, Componenta C5 - Valul renovării, Ţinta nr. 108^3, regiunea în care vor participa la cursurile de formare, diplome de studii şi/sau certificate de atestare/autorizare pentru specialişti, contracte de muncă sau certificate de înregistrare fiscală, pentru specialişti şi lucrători;
    28. specialişti cu activitate în construcţii:
    a) verificator de proiecte - specialist cu activitate în construcţii atestat de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în unul sau mai multe domenii/ subdomenii de construcţii şi specialităţi pentru instalaţiile aferente construcţiilor, care efectuează verificarea proiectelor în ceea ce priveşte respectarea reglementărilor tehnice şi cerinţelor fundamentale aplicabile prevăzute de lege, profesie reglementată;
    b) expert tehnic - specialist cu activitate în construcţii atestat de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei în unul sau mai multe domenii/subdomenii de construcţii şi specialităţi pentru instalaţiile aferente construcţiilor, care efectuează expertiza tehnică a construcţiilor, a execuţiei lucrărilor de construcţii şi, în situaţiile prevăzute de lege, efectuează expertizarea tehnică a proiectelor, profesie reglementată;
    c) responsabil tehnic cu execuţia - specialist cu activitate în construcţii autorizat de către Inspectoratul de Stat în Construcţii, cu atribuţii privind asigurarea calităţii execuţiei lucrărilor de construcţii pe care le coordonează, din punct de vedere tehnic, pe tot parcursul procesului de execuţie, profesie reglementată;
    d) diriginte de şantier - specialist cu activitate în construcţii autorizat de către Inspectoratul de Stat în Construcţii, cu atribuţii privind verificarea execuţiei corecte a lucrărilor de construcţii, în conformitate cu documentaţiile tehnice/documentaţiile tehnico-economice aferente, profesie reglementată;
    e) auditorul energetic pentru clădiri - specialist atestat de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, care are dreptul să realizeze auditul energetic pentru clădiri/unităţi de clădire şi să întocmească certificatul de performanţă energetică şi raportul de audit energetic, profesie reglementată;
    f) inginer construcţii civile, industriale şi agricole (studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalent în domeniul inginerie civilă), care desfăşoară activităţi în domeniul de activitate definit prin prezentele scheme;
    g) inginer instalaţii pentru construcţii (studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalent în domeniul ingineria instalaţiilor/instalaţii pentru construcţii), care desfăşoară activităţi în domeniul de activitate definit prin prezentele scheme;
    h) arhitect (studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalent în domeniul arhitectură), care desfăşoară activităţi în domeniul de activitate definit prin prezentele scheme;
    i) arhitect de interior (studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalent în domeniul arhitectură de interior), care desfăşoară activităţi în domeniul de activitate definit prin prezentele scheme;
    j) urbanist cu drept de semnătură în arhitectură, conform Legii nr. 184/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalent în domeniul urbanism, cu drept de semnătură în arhitectură), care desfăşoară activităţi în domeniul de activitate definit prin prezentele scheme;
    k) alte tipuri de absolvenţi de inginerie, atestaţi ca verificatori de proiecte, experţi tehnici în construcţii sau autorizaţi ca diriginţi de şantier sau responsabili tehnici cu execuţia, precum absolvenţi din domeniul mine, petrol şi gaze, inginerie şi management, inginerie mecanică.



    CAP. IV
    Obiectivul şi scopul schemelor
    ART. 6
    (1) Prezentele scheme de ajutor de minimis şi de stat au ca obiectiv îmbunătăţirea competenţelor profesioniştilor şi ale lucrătorilor în contextul renovării energetice a clădirilor prin organizarea de cursuri de formare de scurtă durată în domeniul eficienţei energetice, pentru cel puţin 8.000 de specialişti şi lucrători.
    (2) Scopul schemelor îl constituie creşterea numărului de lucrători calificaţi şi a competenţelor profesionale în rândul specialiştilor şi lucrătorilor în domeniul construcţiilor, prin participarea la cursuri de formare de scurtă durată, în cadrul programelor de învăţare pe tot parcursul vieţii, pentru cel puţin 8.000 de specialişti cu activitate în construcţii şi lucrători din sectorul construcţiilor, organizate în cele 8 regiuni de dezvoltare, conform anexei la Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările şi completările ulterioare, care să asigure o acoperire cât mai uniformă pe întreg teritoriul României.
    (3) În cadrul prezentelor scheme sunt eligibile pentru a beneficia de ajutor de minimis şi de stat persoanele fizice autorizate (PFA) deţinute de specialişti în construcţii atestaţi sau autorizaţi, birourile individuale de arhitectură organizate potrivit Legii nr. 184/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi întreprinderile care desfăşoară activităţi în sectorul construcţii conform domeniilor de activitate definite la art. 5 pct. 12 care au ca angajaţi persoane având venituri din salarii şi asimilate salariilor realizate în baza contractelor individuale de muncă încheiate cu angajatori (cu normă întreagă sau cu timp parţial), din următoarele categorii:
    - inginer construcţii civile, industriale şi agricole;
    – inginer instalaţii pentru construcţii;
    – arhitect;
    – arhitect de interior şi urbanist cu drept de semnătură în arhitectură;
    – verificator de proiecte atestat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cu drept de practică conform legislaţiei în vigoare;
    – expert tehnic atestat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cu drept de practică conform legislaţiei în vigoare;
    – responsabil tehnic cu execuţia, autorizat de Inspectoratul de Stat în Construcţii, cu drept de practică conform legislaţiei în vigoare;
    – diriginte de şantier, autorizat de Inspectoratul de Stat în Construcţii, cu drept de practică conform legislaţiei în vigoare;
    – auditor energetic pentru clădiri, atestat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cu drept de practică conform legislaţiei în vigoare;
    – lucrători care desfăşoară activităţi în sectorul construcţiilor.

    (4) În cadrul schemelor sunt finanţate activităţile de formare, bazate pe schemele de certificare în domeniul performanţei energetice a clădirilor dezvoltate de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei pentru lucrătorii şi specialiştii cu activitate în construcţii, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 967/2023^3:
    ^3 Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 967/2023 pentru aprobarea schemelor de certificare în domeniul performanţei energetice a clădirilor pentru lucrătorii şi specialiştii cu activitate în construcţii, elaborate în cadrul Investiţiei I3 „Consolidarea capacităţii profesionale a specialiştilor şi lucrătorilor din domeniul construcţiilor prin dezvoltarea de cursuri de pregătire în renovare energetică“, prevăzută în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României 2021-2026, Pilonul I. Tranziţie verde, Componenta C5 - Valul renovării, Ţinta nr. 108 (https://www.mdlpa.ro/pages/investitiaI3consolidare capacitateprofesionalaspecialistirenovareenergetica).
    a) pentru specialiştii din domeniul construcţiilor definiţi la art. 5 pct. 28:
    - Etanşeitatea la aer a anvelopei în clădiri tip nZEB^4;
    ^4 nearly Zero-Energy Building - clădire cu consum de energie aproape egal cu zero.
    - Încercarea performanţei de etanşeitate la aer - testul cu uşa suflantă;
    – Anvelopa clădirii la standard nZEB. Evaluarea punţilor termice;
    – Anvelopa clădirii la standard nZEB. Performanţa ferestrelor;
    – Sisteme de ventilare mecanică cu recuperarea căldurii;
    – Principii şi soluţii de utilizare a surselor regenerabile de energie în clădiri tip nZEB;
    – Analiza clădirilor prin termoviziune - Investigarea în infraroşu;
    – Renovarea energetică a clădirilor la standard nZEB;
    – Proiectanţi/Consultanţi de case pasive;


    b) pentru lucrătorii din domeniul construcţiilor definiţi la art. 5 pct. 24-26:
    - Instalatori sisteme fotovoltaice;
    – Etanşeitatea la aer a anvelopei în clădiri tip nZEB;
    – Profesionişti în execuţie pentru casa pasivă.



    (5) Activităţile de formare, sub forma unor cursuri de scurtă durată în cadrul programelor de învăţare pe tot parcursul vieţii, se vor derula în conformitate cu prevederile din schemele de certificare dezvoltate, iar programa cursurilor va fi structurată pe tematici şi va cuprinde activităţi teoretice şi practice.

    CAP. V
    Domeniul de aplicare
    ART. 7
    (1) Ajutorul de minimis şi de stat se aplică întreprinderilor, aşa cum sunt definite în cadrul prezentelor scheme, cu activitate economică în domeniul menţionat la art. 5 pct. 12, şi care îndeplinesc şi respectă condiţiile de eligibilitate ale prezentelor scheme, ai căror specialişti şi lucrători participă la cursurile de formare.
    (2) Sprijinul financiar se acordă sub formă de granturi nerambursabile, în conformitate cu prevederile din contractul de acordare a ajutorului, întreprinderilor beneficiare ale schemelor de ajutor de minimis şi de stat şi constă în acoperirea parţială/totală a contravalorii costurilor de formare de scurtă durată în domeniul eficienţei energetice.
    (3) Pentru acordarea acestuia, beneficiarii trebuie să completeze o declaraţie privind încadrarea întreprinderii în una dintre categoriile de întreprinderi [„întreprinderi mari“, categoria microîntreprinderilor sau a întreprinderilor mici şi mijlocii „IMMuri“, întreprinderi asociate, întreprinderi partenere conform anexei nr. I din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, întreprinderi sociale conform Legii nr. 219/2015, cu modificările şi completările ulterioare], dar şi o declaraţie privind încadrarea întreprinderii în cadrul „întreprinderii unice“ potrivit Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023, pentru ajutorul de minimis. Vor fi menţionate ajutoarele primite anterior, pentru ultimii trei ani, care vor fi actualizate la data semnării contractului de acordare a ajutorului. Declaraţia va mai cuprinde precizări privind: existenţa/inexistenţa stării de dificultate, astfel cum este definită la art. 5 pct. 22, dacă se află sau nu în situaţiile prevăzute de Recomandarea Comisiei Europene nr. 1.039/2020, dacă sunt subiecţii vreunei decizii de recuperare a ajutoarelor de stat, iar recuperarea nu a fost efectiv finalizată (inclusiv plata dobânzii aferente), precum şi alte informaţii din care să rezulte că îndeplineşte condiţiile din scheme. Aceste declaraţii vor fi anexe la cererea de solicitare, conform prevederilor din ghidul solicitantului aferent apelului de depunere a solicitării pentru acordarea ajutorului de minimis şi de stat.

    CAP. VI
    Condiţii de eligibilitate pentru activităţi şi beneficiari
    ART. 8
    (1) Activităţile eligibile în cadrul prezentelor scheme sunt activităţile de formare sub forma unor cursuri de scurtă durată, exclusiv bazate pe schemele de certificare în domeniul performanţei energetice a clădirilor dezvoltate de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei pentru lucrătorii şi specialiştii cu activitate în construcţii, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 967/2023.
    (2) Prin activităţile eligibile se vor avea în vedere şi formarea lucrătorilor cu handicap sau a lucrătorilor defavorizaţi, precum şi promovarea egalităţii de şanse, indiferent de sex, origine rasială sau etnică, religie sau convingeri, handicap, vârstă sau orientare sexuală, angajaţi ai întreprinderilor beneficiare.
    (3) Numărul maxim estimat de beneficiari de ajutor de minimis este de 6.000, iar numărul maxim estimat de beneficiari de ajutor de stat este de 400.
    (4) Opţiunea privind tipul ajutorului acordat (ajutor de minimis sau ajutor de stat) revine beneficiarului, care trebuie să respecte implicit toate condiţiile de eligibilitate aferente tipului de ajutor solicitat. În cadrul acestei scheme, întreprinderile nu pot solicita atât ajutoare de stat, cât şi de minimis, fiind obligate să opteze pentru unul din cele două tipuri de ajutor.
    (5) Beneficiarul ajutorului are obligaţia menţinerii angajaţilor formaţi pentru o perioadă de minimum 12 luni de la data absolvirii cursurilor, exclusiv pentru situaţiile în care plecarea unui angajat nu se produce din culpa angajatorului.

    ART. 9
    (1) Pot beneficia de ajutorul de minimis şi de stat, în condiţiile prevăzute în prezentele scheme, întreprinderile înregistrate, conform Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, cu modificările ulterioare, Legii nr. 219/2015, cu modificările şi completările ulterioare, sau Legii nr. 184/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care îndeplinesc următoarele condiţii:
    a) sunt legal înregistrate în scopuri fiscale conform reglementărilor menţionate, cel târziu la data plăţii ajutorului de minimis şi de stat;
    b) nu derulează activităţi în domeniile exceptate de la finanţare în condiţiile prevederilor Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023^5 şi Regulamentului (UE) nr. 651/2014^6. În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în unul dintre sectoarele excluse de la finanţare, cât şi în unul sau mai multe sectoare de activitate incluse în domeniul de aplicare a prezentelor scheme, măsura de ajutor se aplică ajutoarelor acordate pentru domeniul de activitate eligibil, cu condiţia ca beneficiarul să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare a schemelor nu beneficiază de ajutoare, astfel încât subvenţionarea încrucişată a activităţii economice să fie evitată în mod eficace. În cazul în care întreprinderea nu poate face dovada unei separări clare a activităţilor economice şi neeconomice, pentru a se demonstra că finanţarea acordată din surse de stat nu are ca rezultat subvenţionarea încrucişată a altor activităţi decât cele stipulate prin scheme, aceasta nu poate fi acordată;
    ^5 Schemele nu se aplică: a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse pescăreşti şi de acvacultură; b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole; c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor pescăreşti şi de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii de produse achiziţionate sau introduse pe piaţă; d) ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor agricole, în următoarele cazuri: (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective; (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari; e) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export; f) ajutoarelor în cazul cărora acordarea este condiţionată de obligaţia ca beneficiarul să utilizeze bunuri şi servicii naţionale faţă de bunuri şi servicii importate.
    ^6 Schemele nu se aplică: a) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export; b) ajutoarelor în cazul cărora acordarea este condiţionată de obligaţia ca beneficiarul să utilizeze bunuri şi servicii naţionale faţă de bunuri şi servicii importate; c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor agricole, în următoarele cazuri: (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective; (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari; d) ajutoarelor pentru facilitatea închiderii minelor de cărbune necompetitive.

    c) nu înregistrează obligaţii bugetare nete (diferenţa dintre obligaţiile de plată restante la buget şi sumele de recuperat de la buget):
    (i) mai mari de 1/12 din obligaţiile datorate în ultimele 12 luni - în cazul certificatului de atestare fiscală emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
    (ii) mai mari de 1/6 din totalul obligaţiilor datorate în ultimul semestru - în cazul certificatului de atestare fiscală emis de către autorităţile publice locale.

    d) nu au mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri europene, în ultimii 5 ani pentru aceleaşi activităţi (costuri eligibile) sau nu derulează proiecte finanţate în prezent, parţial sau în totalitate, din alte surse publice, pentru aceleaşi activităţi;
    e) nu intră în categoria de „întreprindere aflată în dificultate“;
    f) nu se află în stare de insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activităţii sau nu se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale;
    g) nu fac obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene sau a unei decizii a Consiliului Concurenţei sau a unui furnizor de ajutor de stat sau de minimis privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună sau, în cazul în care beneficiarul ajutorului a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să fi fost deja executată şi ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda şi penalităţile de recuperare aferente;
    h) nu se află în situaţiile prevăzute de Recomandarea Comisiei Europene nr. 1.039 din 16.07.2020, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 227 din 16.07.2020 privind condiţionarea acordării sprijinului financiar public de lipsa unei legături cu jurisdicţiile necooperante în scopuri fiscale, începând cu data depunerii cererii de solicitare pentru acordarea ajutorului, pe perioada de evaluare, selecţie şi contractare, respectiv:
    (i) nu sunt rezidente în scopuri fiscale sau înmatriculate în temeiul legilor din jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale;
    (ii) nu sunt controlate, direct sau indirect, de către acţionarii din jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante, analiza mergând până la beneficiarul real, aşa cum este acesta definit în art. 3 pct. 6 din Directiva 2015/849;
    (iii) nu controlează, direct sau indirect, filialele sau nu deţin unităţi permanente proprii în jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale; şi
    (iv) nu exercită dreptul de proprietate în comun cu întreprinderile din jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale.


    (2) Pot beneficia de ajutorul de minimis sau de ajutorul de stat prevăzut în prezentele scheme întreprinderile care, pe lângă condiţiile de la alin. (1), desfăşoară activitate economică în unul dintre domeniile de activitate aferente codurilor CAEN definite la art. 5 pct. 12. De asemenea, potenţialii beneficiari trebuie să prezinte certificatul constatator cel mai recent, emis de registrul comerţului, pentru a demonstra activitatea economică desfăşurată în statul membru şi faptul că întreprinderea nu intră în categoria de „întreprindere aflată în dificultate“. Potenţialii beneficiari trebuie să demonstreze eligibilitatea încadrării în categoriile eligibile, prin declaraţii pe propria răspundere privind încadrarea în categoria de întreprindere din care fac parte sau faptul că sunt sau nu sunt subiect al unei decizii de recuperare a unui ajutor de minimis şi de stat.

    ART. 10
    (1) Reprezentantul legal al beneficiarului ajutorului de minimis şi de stat, care îşi exercită atribuţiile de drept la data acordării ajutorului, trebuie să nu fie:
    a) subiectul unui conflict de interese, definit în conformitate cu prevederile naţionale/comunitare în vigoare, sau să nu se afle într-o situaţie care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivităţii şi imparţialităţii acordării ajutorului;
    b) în situaţia de a induce grav în eroare prin furnizarea de informaţii incorecte în procesul de acordare a ajutorului;
    c) în situaţia de a încerca/de a fi încercat să obţină informaţii confidenţiale sau să influenţeze procesul de acordare a ajutorului;
    d) condamnat printr-o hotărâre definitivă pentru un delict legat de conduita sa profesională, pentru fraudă, corupţie, participare la o organizaţie criminală sau la orice alte activităţi ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;
    e) obiectul unei hotărâri judecătoreşti sau decizii administrative rămase definitivă cu privire la o abatere profesională gravă, deoarece a încălcat legile, regulamentele sau standardele etice ale profesiei din care face parte solicitantul sau deoarece se face vinovat de orice conduită abuzivă care îi afectează credibilitatea profesională, atunci când această conduită trădează o intenţie frauduloasă sau o neglijenţă gravă;
    f) condamnat definitiv în cauze referitoare la obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale.

    (2) În cazul în care reprezentantul legal al beneficiarului ajutorului de minimis şi de stat se află în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1), se va proceda la respingerea cererii de solicitare pentru acordarea ajutorului, iar ajutorul de minimis şi de stat nu se va acorda.
    (3) În cazul în care ajutorul a fost acordat, dar beneficiarul ajutorului de minimis şi de stat se dovedeşte că se află în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1), se va aplica procedura privind stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat acordate, după caz, cu respectarea prevederilor din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. VII
    Reguli privind acordarea ajutorului
    ART. 11
    (1) Acordarea ajutorului de minimis se va face după ce furnizorul schemelor va verifica, pe baza declaraţiei pe propria răspundere a beneficiarului ajutorului şi a consultării site-ului Registrul ajutoarelor de stat-RegAS https://regas.consiliulconcurentei.ro/index.html#/, că suma totală a ajutoarelor de minimis primite într-o perioadă de 3 ani^7 din surse ale statului sau din surse europene nu depăşeşte echivalentul în lei a 300.000 de euro per întreprindere unică şi după ce administratorul va verifica celelalte condiţii de eligibilitate din scheme ale beneficiarului.
    ^7 Perioada de 3 ani care trebuie luată în considerare în sensul Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023 ar trebui evaluată în mod continuu. Pentru fiecare nou ajutor de minimis acordat trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în ultimii 3 ani.

    (2) În cazul în care prin acordarea unor noi ajutoare de minimis s-ar depăşi plafonul maxim menţionat la alin. (1) întreprinderea poate beneficia, dacă solicită acest lucru, de prevederile schemei de ajutor de minimis doar pentru acea fracţiune din ajutor care, cumulată cu restul ajutoarelor de minimis primite anterior, nu depăşeşte acest plafon^8. De asemenea, întreprinderea poate alege între reducerea valorii ajutorului solicitat, astfel încât să se încadreze în plafon, sau rambursarea totală sau parţială a ajutorului anterior obţinut, pentru a fi respectat plafonul de minimis.
    ^8 A se vedea Decizia CJUE în Cauza C-608/19, pronunţată la 28.10.2020 - „Trimitere preliminară - Ajutoare de stat - Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 - Articolul 3 - Ajutor de minimis - Articolul 6 - Monitorizare - Întreprinderi care depăşesc plafonul de minimis din cauza cumulului cu ajutoare obţinute anterior - Posibilitatea de a alege între reducerea unui ajutor anterior sau renunţarea la acesta pentru a respecta plafonul de minimis“, accesibilă la adresa web: https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=233007&pageIndex=0&doclang=RO&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=2603115.

    (3) Intensitatea ajutorului de minimis acordat va fi de 100% din valoarea costurilor totale eligibile ale cursurilor de formare.

    ART. 12
    (1) Acordarea ajutorului de stat se va face după ce furnizorul schemelor va verifica, pe baza documentelor depuse de beneficiarul ajutorului şi a consultării site-ului Registrul ajutoarelor de stat-RegAS https://regas.consiliulconcurentei.ro/ index.html#/, regulile de cumul al ajutoarelor şi după ce administratorul va verifica îndeplinirea de către beneficiar a celorlalte condiţii de eligibilitate din scheme.
    (2) Intensitatea ajutorului de stat acordat nu va depăşi 50% din valoarea costurilor totale eligibile ale cursurilor de formare. Aceasta poate fi majorată până la o intensitate maximă a ajutorului de 70% din costurile eligibile, după cum urmează:
    a) cu 10 puncte procentuale dacă formarea se adresează lucrătorilor cu handicap sau lucrătorilor defavorizaţi;
    b) cu 10 puncte procentuale dacă ajutorul este acordat unor întreprinderi mijlocii şi cu 20 de puncte procentuale dacă ajutorul este acordat unor întreprinderi mici, fără a depăşi intensitatea maximă a ajutorului de stat de 70% din costurile eligibile.

    (3) În cazul ajutoarelor de stat acordate, contribuţia proprie a beneficiarului poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse private, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public.

    ART. 13
    (1) Ajutoarele de minimis şi de stat se consideră acordate în momentul în care dreptul legal de a beneficia de
    aceste ajutoare este conferit întreprinderii în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile, respectiv la data semnării contractului de acordare a ajutorului, indiferent de data la care ajutoarele se plătesc întreprinderii respective.

    (2) Ajutoarele se acordă sub formă de grant nerambursabil. Toate sumele utilizate sunt brute, mai precis înainte de deducerea impozitelor sau a taxelor.
    (3) În cazul fuziunilor sau achiziţiilor, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau unei întreprinderi care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate.
    (4) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia specialiştii/lucrătorii care au beneficiat de formare şi pentru care au fost acordate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
    (5) Nu se acordă ajutoare pentru programele de formare desfăşurate de întreprinderi cu scopul de a se conforma standardelor naţionale obligatorii privind formarea profesională.

    CAP. VIII
    Reguli privind cumulul ajutoarelor
    ART. 14
    (1) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezentele scheme pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 2.832/2023 al Comisiei privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general. Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023 pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu regulamentele (UE) nr. 1.408/2013 şi (UE) nr. 717/2014 ale Comisiei, în limita plafonului relevant prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023.
    (2) Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice ale fiecărui caz de Regulamentul (UE) nr. 651/2014 sau Regulamentul (UE) nr. 2.831/2013 sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru costuri eligibile specifice sau care nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeană.

    ART. 15
    (1) În cazul în care administratorul schemelor constată faptul că nu este respectată condiţia de cumul al ajutoarelor de stat/de minimis:
    a) dacă constatarea nerespectării condiţiilor de cumul se face într-o etapă anterioară contractării, contractul nu se semnează;
    b) dacă constatarea nerespectării condiţiilor de cumul se face într-o etapă ulterioară contractării, se emite o decizie prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat acordate, cu calcularea dobânzii aferente, datorată de la data plăţii acestora până la data recuperării sau a rambursării integrale.

    (2) Beneficiarul ajutorului de minimis şi de stat este notificat cu privire la emiterea deciziei, conform normelor metodologice emise de furnizor şi ţinând cont de prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Normele metodologice pentru aplicarea procedurilor privind stoparea/recuperarea ajutorului de stat/de minimis se vor aproba prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei.

    ART. 16
    Respectarea plafonului de minimis are în vedere o întreprindere unică. Astfel, dacă între întreprinderile care beneficiază de ajutor de minimis în baza prezentelor scheme există cel puţin una dintre relaţiile menţionate la art. 5 pct. 17, respectivele structuri vor fi tratate ca o singură „întreprindere unică“, iar valoarea ajutorului de minimis acordat tuturor structurilor constituente, cumulat pe o perioadă de 3 ani calendaristici, împreună cu suma solicitată, nu va depăşi suma de 300.000 de euro.

    ART. 17
    (1) Ajutoarele acordate conform schemelor se pot cumula cu alte tipuri de ajutoare exceptate în temeiul Regulamentului (UE) nr. 651/2014, în măsura în care aceste ajutoare vizează costuri eligibile identificabile diferite.
    (2) Ajutoarele de stat acordate în cadrul prezentelor scheme pot fi cumulate cu orice alt ajutor de stat, în legătură cu aceleaşi costuri eligibile, care se suprapun parţial sau integral, numai în cazul în care cumulul respectiv nu are drept rezultat depăşirea celui mai ridicat nivel de intensitate a ajutorului sau a celui mai ridicat cuantum al ajutorului aplicabil ajutorului respectiv în temeiul Regulamentului (UE) nr. 651/2014. Pentru ajutoarele pentru formare, acordate în baza art. 31 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, pragul de notificare la Comisia Europeană este de 3 milioane euro pe proiect de formare.
    (3) Pentru stabilirea respectării plafonului maxim al ajutorului şi a intensităţii maxime a acestuia se ia în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea sau proiectul subvenţionat, indiferent dacă ajutorul respectiv este finanţat din surse locale, regionale, naţionale sau europene.
    (4) Valoarea maximă a ajutorului de stat, în temeiul Regulamentului (UE) nr. 651/2014, acordat unui beneficiar în cadrul prezentelor scheme este de 500.000 de euro, echivalent în lei la cursul de schimb InforEuro valabil la data semnării contractului de acordare a ajutorului.
    (5) Valoarea maximă a ajutorului de minimis, în temeiul Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023, acordat unui beneficiar în cadrul prezentelor scheme este de 300.000 de euro, echivalent în lei la cursul de schimb InforEuro valabil la data semnării contractului de acordare a ajutorului.

    CAP. IX
    Modalitatea de acordare a ajutoarelor
    ART. 18
    (1) Ajutoarele acordate în cadrul prezentelor scheme constau în finanţarea nerambursabilă sub forma unui ajutor de minimis sau ajutor de stat, din fonduri europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă (PNRR), componenta 5 - Valul renovării, investiţia I3 „Consolidarea capacităţii profesionale a specialiştilor şi lucrătorilor în domeniul construcţiilor prin elaborarea de cursuri de formare privind eficienţa energetică a construcţiilor“.
    (2) Ajutorul de minimis prevăzut de prezentele scheme se acordă beneficiarilor eligibili în limita sumei reprezentate de pragul de minimis.
    (3) Ajutorul de stat se acordă în limita intensităţii maxime aplicabile, stabilită conform art. 12 alin. (2), a plafonului stabilit la art. 17 alin. (4) şi cu respectarea condiţiilor din prezentele scheme, inclusiv a celor privind regulile de cumul al ajutoarelor.
    (4) Pentru a beneficia de ajutor în baza prezentelor scheme, solicitanţii eligibili sau potenţialii beneficiari trebuie să depună o cerere de solicitare pentru acordarea ajutorului, însoţită de documente justificative, care să conţină cel puţin următoarele informaţii: denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia; descrierea proiectului de formare, aşa cum este menţionat la art. 5 pct. 27, lista costurilor proiectului; tipul de ajutor (grant) şi valoarea proiectului. Procedura de depunere va fi detaliată în ghidul solicitantului aferent apelului de depunere a solicitării pentru acordarea ajutorului. Evaluarea cererilor se efectuează de către administratorul schemelor pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate.
    (5) La data acordării ajutorului, beneficiarului trebuie să i se aducă la cunoştinţă caracterul de minimis sau de stat al ajutorului primit, precum şi valoarea acestuia, cu menţionarea expresă a regulamentului european direct aplicabil.

    ART. 19
    (1) Obligaţiile furnizorului schemelor de ajutor de minimis şi de stat sunt următoarele:
    a) monitorizarea schemelor de ajutor de minimis şi de stat şi implicit a activităţilor derulate de administratorul schemelor;
    b) supravegherea permanentă a ajutoarele acordate aflate în derulare şi dispunerea măsurilor care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezentele scheme sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv;
    c) verificarea, pe baza documentelor depuse de beneficiarul ajutorului şi a consultării site-ului Registrul ajutoarelor de stat-RegAS, a regulilor de cumul al ajutoarelor;
    d) monitorizarea respectării regulilor de sustenabilitate de către beneficiarul ajutorului, respectiv menţinerea angajaţilor formaţi pe o perioadă de minimum 12 luni de la data absolvirii cursului de formare. În caz contrar, beneficiarul ajutorului are obligaţia de a restitui proporţional valoarea ajutorului de minimis şi de stat care i-a fost plătită, inclusiv dobânda aferentă, calculată de la data plăţii, în baza deciziei de recuperare emise de furnizor;
    e) introducerea datelor şi informaţiilor stabilite în art. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS), efectuarea de verificări privind ajutoarele primite de solicitanţi şi respectarea confidenţialităţii datelor, înregistrarea datelor şi informaţiilor referitoare la contractele de finanţare încheiate cu administratorul schemelor, contractele de acordare a ajutorului, plăţile realizate în cadrul acestora, identificarea eventualelor obligaţii de rambursare menţionate în RegAs şi emiterea eventualelor decizii de stopare/recuperare a ajutoarelor, cu respectarea prevederilor din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, verificarea condiţiilor de neîncadrare în situaţia „întreprindere în dificultate“ şi a altor condiţii impuse prin scheme sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă;
    f) decontarea cheltuielilor eligibile către administrator, în baza documentelor justificative privind realizarea formării şi evaluării competenţelor profesionale, la finalul fiecărei activităţi de formare de scurtă durată;
    g) păstrarea unei evidenţe a informaţiilor despre ajutoarele acordate pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt, dar fără a se limita la: datele de identificare a beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate;
    h) transmiterea către Comisia Europeană, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, a tuturor informaţiilor pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor schemei de ajutor de minimis. În acest sens, administratorul este obligat să pună la dispoziţia furnizorului schemelor informaţiile de mai sus în cel mai scurt timp de la solicitare;
    i) asigurarea încărcării prin intermediul sistemului electronic de notificare al Comisiei a rezumatului cu informaţii despre măsura de ajutor exceptată, în temeiul Regulamentului (UE) nr. 651/2014, în formatul standard prevăzut în anexa nr. II, împreună cu un link care oferă acces la textul integral al măsurii de ajutor;
    j) informarea Consiliului Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentelor scheme de ajutor de minimis şi de stat, precum şi a oricărei modificări aduse schemelor, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc, cu excepţia modificărilor pentru care este necesar un nou aviz, în acest caz urmând procedura specifică;
    k) furnizorul de ajutor de stat/de minimis transmite anual Consiliului Concurenţei, în vederea actualizării inventarului ajutoarelor de stat şi de minimis, datele şi informaţiile prevăzute în anexa la Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, pentru anul de raportare, precum şi date pentru 2 ani anteriori anului de raportare, până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare;
    l) în conformitate cu prevederile art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, schemele de ajutor de minimis şi de stat vor fi publicate pe site-ul furnizorului, iar în termen de 15 zile de la data adoptării se transmit spre informare şi publicare şi pe site-ul Consiliului Concurenţei.

    (2) Obligaţiile administratorului schemelor de ajutor de minimis şi de stat sunt următoarele:
    a) verificarea eligibilităţii cererilor de solicitare pentru acordarea ajutorului depuse de potenţialii beneficiari ai schemelor, a documentelor justificative şi a cheltuielilor eligibile, cu păstrarea confidenţialităţii datelor şi informaţiilor primite, prin delegare, în numele furnizorului schemelor, în calitate de administrator al schemelor de ajutor de minimis şi de stat, conform prevederilor din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, conform atribuţiilor stabilite la art. 23 alin. (1), (4) şi (5);
    b) asigurarea fondurilor necesare pentru desfăşurarea activităţilor de formare, care ulterior, pe baza documentelor justificative, vor fi rambursate de către furnizorul schemelor, exceptând cele care reprezintă contribuţia proprie a beneficiarilor de ajutor de stat, care reprezintă diferenţa dintre totalul cheltuielilor eligibile şi totalul finanţării nerambursabile acordate;
    c) achitarea în avans a cheltuielilor de cazare pentru personalul aferent formatorilor şi persoanele formate, din fonduri proprii, sau încheierea de parteneriate cu operatori de turism, pentru unităţile de cazare care vor fi selectate prin solicitarea a minimum 3 oferte, pentru compararea preţului, în scopul stabilirii ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic;
    d) răspunde de modalitatea de selectare a beneficiarilor schemelor, respectiv de verificarea îndeplinirii condiţiilor de acordare a ajutoarelor (mai puţin de verificarea în RegAS a cumulului);
    e) semnarea contractelor de acordare a ajutorului cu beneficiarii de ajutor;
    f) decontarea cheltuielilor de transport, din fonduri proprii, imediat după finalizarea fiecărui curs de formare, în urma verificării documentelor justificative primite din partea beneficiarului, şi solicitarea rambursării cheltuielilor către furnizorul schemelor, în baza centralizatorului de cheltuieli pe categorii şi a documentelor justificative;
    g) punerea la dispoziţia furnizorului schemelor a documentelor şi/sau informaţiilor solicitate, ca urmare a activităţii de monitorizare a ajutoarelor de minimis şi de stat, realizate conform legislaţiei în materie de către Consiliul Concurenţei;
    h) centralizarea tuturor cheltuielilor aferente procesului de formare, atât a celor care au fost efectuate pentru realizarea activităţilor proprii ca formatori, cât şi a celor aferente participanţilor la formare, care împreună cu documentele justificative vor fi transmise către furnizorul schemelor pentru verificare şi aprobarea plăţii;
    i) punerea la dispoziţia furnizorului schemelor a informaţiilor pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de minimis;
    j) păstrarea unei evidenţe a informaţiilor despre ajutoarele acordate pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt, dar fără a se limita la: datele de identificare a beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.

    (3) Obligaţiile beneficiarului schemelor de ajutor de minimis şi de stat sunt următoarele:
    a) raportarea către administratorul schemelor a tuturor datelor şi informaţiilor necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis şi de stat, în formatul pus la dispoziţie;
    b) depunerea declaraţiilor solicitate, sub sancţiunea răspunderii pentru falsul în declaraţii;
    c) asigurarea contribuţiei proprii (cofinanţarea), în funcţie de intensitatea ajutorului acordat, şi prezentarea dovezii constituirii acesteia către administratorul schemelor;
    d) răspunde solicitărilor primite din partea furnizorului schemelor, dacă situaţia o impune;
    e) asigurarea din fonduri proprii a cheltuielilor de transport, iniţial, în măsura în care acestea sunt utilizate exclusiv pentru formare, şi transmiterea documentelor justificative către administratorul schemelor în vederea decontării;
    f) asigură fondurile necesare pentru cheltuielile neeligibile;
    g) informarea imediată a furnizorului şi administratorului schemelor despre apariţia unei situaţii de dublă finanţare sau a unei situaţii de conflict de interese;
    h) restituirea întregii valori a ajutorului de minimis şi de stat primit în situaţia nerespectării condiţiilor de acordare a ajutorului, inclusiv dobânda aferentă, calculată de la data plăţii şi până la data recuperării/rambursării integrale a ajutorului primit;
    i) păstrarea unei evidenţe a informaţiilor despre ajutoarele primite pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare a beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate;
    j) răspunde, în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, la orice solicitare de informaţii privind ajutoarele de stat sau de minimis primite. Termenul stabilit de Consiliul Concurenţei nu poate fi mai mic de 5 zile lucrătoare.


    ART. 20
    Cheltuielile eligibile prevăzute la art. 26 se vor efectua doar după selectarea cererii de solicitare pentru acordarea ajutorului, depusă de către beneficiarul ajutorului de minimis şi de stat, şi semnarea contractului de acordare a ajutorului.

    ART. 21
    (1) Ajutorul acordat beneficiarilor prezentelor scheme constă în granturi nerambursabile, sub forma contravalorii serviciilor de formare adresate persoanelor fizice autorizate (PFA) deţinute de specialişti în construcţii atestaţi sau autorizaţi, birourilor individuale de arhitectură organizate potrivit Legii nr. 184/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi angajaţilor care participă la cursurile de formare din întreprinderile care desfăşoară activităţi în sectorul construcţii, conform domeniilor de activitate definite la art. 5 pct. 12.
    (2) Plata ajutorului de minimis se va face de furnizorul schemelor către administrator, în baza documentelor justificative privind realizarea formării şi evaluării competenţelor profesionale (diplome obţinute în urma formării) ale angajaţilor beneficiarilor de ajutor de minimis, la finalul fiecărei activităţi de formare de scurtă durată.
    (3) În cazul ajutorului de stat, înainte de începerea cursurilor de formare, beneficiarul schemelor va asigura contribuţia proprie (cofinanţarea), în funcţie de intensitatea ajutorului acordat, şi va face dovada constituirii acesteia către administratorul schemelor, conform prevederilor legale, iar la finalizarea fiecărei activităţi de formare plata ajutorului se va face de furnizorul schemelor către administrator după efectuarea cheltuielilor eligibile, în baza documentelor justificative privind realizarea formării şi evaluării competenţelor profesionale (diplome de absolvire) ale participanţilor la cursurile de formare.

    ART. 22
    Furnizorul schemelor îşi rezervă dreptul de a nu acorda/plăti ajutorul sau de a recupera ajutorul cu dobânda şi penalităţile aferente, în cazul în care informaţiile din documentele depuse de administratorul schemelor, prin verificare bazată pe eşantioane, se dovedesc a fi incorecte sau false. Condiţiile privind verificarea vor fi stabilite prin contractul dintre furnizorul şi administratorul schemelor.

    CAP. X
    Procedura de implementare a schemelor
    ART. 23
    (1) După lansarea de către furnizorul schemelor a unui apel de depunere a solicitării pentru acordarea ajutorului pentru formarea de scurtă durată a specialiştilor şi lucrătorilor în domeniul eficienţei energetice, selecţia beneficiarilor se va realiza de către administratorul schemelor, cu respectarea principiului primul venit, primul servit, în limita bugetului alocat, respectând prevederile din prezentele scheme.
    (2) La depunerea cererilor de solicitare pentru acordarea ajutorului de către solicitantul ajutorului de minimis şi de stat pentru participarea la cursuri de formare de scurtă durată a specialiştilor şi lucrătorilor în domeniul eficienţei energetice se vor solicita următoarele informaţii, printre care şi cele de la art. 5 pct. 27, care constituie proiectul de formare:
    a) tipul de ajutor solicitat (ajutor de minimis sau ajutor de stat);
    b) categoria de persoane - specialişti sau lucrători din sectorul construcţiilor pentru care se solicită formare;
    c) numărul de specialişti şi numărul de lucrători pentru care se solicită formare, după caz;
    d) tipul/tipurile de subdomenii tematice ale cursurilor de formare pentru specialişti şi lucrători, după caz, potrivit schemelor de certificare aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 967/2023;
    e) regiunea în care vor participa la cursurile de formare;
    f) diplome de studii şi/sau certificate de atestare/autorizare pentru specialişti;
    g) contracte de muncă sau certificate de înregistrare fiscală, pentru specialişti şi lucrători;
    h) denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia;
    i) descrierea proiectului, inclusiv data începerii şi a încheierii acestuia;
    j) locul de desfăşurare a proiectului;
    k) lista costurilor proiectului.

    (3) Cererea de solicitare pentru acordarea ajutorului va fi însoţită de documente oficiale sau declaraţii pe propria răspundere ale solicitantului/beneficiarului de ajutor de minimis sau de ajutor de stat, după caz, privind:
    a) certificarea legalităţii şi a corectitudinii informaţiilor cuprinse în cererea de solicitare pentru acordarea ajutorului şi informaţiilor completate în platforma de depunere a cererilor;
    b) certificatul de înregistrare fiscală pentru a demonstra activitatea economică desfăşurată; în situaţia în care sunt înregistraţi în alt stat membru, certificatul poate fi depus până la momentul primei plăţi a ajutorului;
    c) valorile ajutoarelor de minimis şi de stat primite de întreprindere în ultimii 3 ani calendaristici, din surse ale statului sau din surse europene;
    d) declaraţie pe propria răspundere a solicitantului privind neîncadrarea întreprinderii în categoria „întreprinderilor aflate în dificultate“;
    e) certificat de atestare fiscală emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală sau autorităţile publice locale;
    f) declaraţie pe propria răspundere privind încadrarea în categoria de întreprindere din care face parte;
    g) declaraţie pe propria răspundere privind obligaţia de a asigura contribuţia proprie, în funcţie de intensitatea ajutorului acordat;
    h) declaraţie pe propria răspundere a solicitantului privind îndeplinirea efectului stimulativ al ajutorului;
    i) declaraţie privind alte ajutoare primite de solicitant/ beneficiarul ajutorului pentru aceleaşi costuri eligibile pentru care solicită finanţare în temeiul prezentelor scheme;
    j) declaraţie privind faptul că nu a fost subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau de minimis emise de Comisia Europeană, instanţele judecătoreşti, Consiliul Concurenţei sau de un furnizor de ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată;
    k) faptul că ajutorul acordat nu va finanţa activităţi sau domenii exceptate de prezentele scheme.

    (4) Ulterior, se vor realiza verificarea administrativă, respectiv regula de cumul de către furnizorul schemelor, precum şi conformitatea cererilor de solicitare pentru acordarea ajutorului şi a documentelor anexate la acestea de către administratorul schemelor, în ordinea depunerii acestora în platforma IT destinată.
    (5) Ca urmare a verificării îndeplinirii condiţiilor din scheme, administratorul schemelor va semna contractele de acordare a ajutorului cu beneficiarii de ajutor.
    (6) Ulterior semnării contractelor de acordare a ajutorului va avea loc realizarea cursurilor de formare de scurtă durată a specialiştilor şi lucrătorilor în renovare energetică. Cursurile pot fi organizate online şi/sau fizic, în cele 8 regiuni de dezvoltare, conform anexei la Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările şi completările ulterioare, care să asigure o acoperire cât mai uniformă pe întreg teritoriul României.
    (7) Cursurile de formare vor fi încheiate cu un proces de evaluare a competenţelor profesionale, obţinute în urma formării, prin acordarea unei diplome de absolvire.
    (8) Depunerea documentelor de la alin. (2) şi (3) de către beneficiarii ajutorului se va face prin platforma pusă la dispoziţie de furnizorul schemelor.

    CAP. XI
    Durata, bugetul schemelor şi cheltuieli eligibile
    ART. 24
    Prezentele scheme de ajutor de minimis şi de stat se aplică de la data publicării ordinului de aprobare în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la epuizarea bugetului alocat, dar nu mai târziu de 31.01.2025. Plata ajutorului se efectuează conform calendarului de implementare a Planului naţional de redresare şi rezilienţă, respectiv a cererii de plată nr. 5, până la data de 31.03.2025, în limita bugetului alocat schemelor de ajutor de minimis şi de stat.

    ART. 25
    (1) Sursa de finanţare pentru prezentele scheme este din fondurile europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, componenta 5 - Valul renovării, investiţia I3 „Consolidarea capacităţii profesionale a specialiştilor şi lucrătorilor în domeniul construcţiilor prin elaborarea de cursuri de formare privind eficienţa energetică a construcţiilor“, iar valoarea TVA nedeductibilă aferentă cheltuielilor eligibile se asigură de la bugetul de stat.
    (2) Bugetul total alocat prezentelor scheme, pe întreaga durată de aplicare a acestora, este de 47.375.328 lei, din care: 39.811.200^9 lei din fonduri europene, iar 7.564.128 lei de la bugetul de stat, astfel:
    ^9 Valoarea în lei a fost calculată la cursul InforEuro aferent lunii iunie 2024 (1 Euro = 4,9764 lei).
    a) pentru schema de ajutor de stat, bugetul estimat este de 11.843.832 lei, din care 9.952.800 lei din fonduri europene şi 1.891.032 lei de la bugetul de stat, distribuit astfel:
    (i) în anul 2024, bugetul estimat este de 8.290.682,40 lei, din care 6.966.960 lei din fonduri europene şi 1.323.722,40 lei de la bugetul de stat;
    (ii) în anul 2025, bugetul estimat este de 3.553.149,60 lei, din care 2.985.840 lei din fonduri europene şi 567.309,60 lei de la bugetul de stat;

    b) pentru schema de ajutor de minimis, bugetul estimat este de 35.531.496 lei, din care 29.858.400 lei din fonduri europene şi 5.673.096 lei de la bugetul de stat, distribuit astfel:
    (i) în anul 2024, bugetul estimat este de 24.872.047,20 lei, din care 20.900.880 lei din fonduri europene şi 3.971.167,20 lei de la bugetul de stat;
    (ii) în anul 2025, bugetul estimat este de 10.659.448,80 lei, din care 8.957.520 lei din fonduri europene şi 1.701.928,80 lei de la bugetul de stat.


    (3) TVA-ul reprezintă o cheltuială eligibilă în măsura în care este nedeductibilă şi este aferentă doar acelor cheltuieli eligibile.
    (4) Valoarea ajutorului este reprezentată de cheltuielile prevăzute la art. 26, aferente serviciilor de formare în domeniul eficienţei energetice adresate persoanelor fizice autorizate (PFA) deţinute de specialişti în construcţii atestaţi sau autorizaţi, birourilor individuale de arhitectură şi angajaţilor întreprinderilor care desfăşoară activităţi în sectorul construcţiilor, beneficiare de ajutor. Valoarea diferă în funcţie de pragurile stabilite prin scheme şi intensitatea regulamentului de ajutor pe care îl accesează. Se consideră că valoare maximă pentru ajutorul acordat beneficiarilor este de 995,28 lei fără TVA/persoană/zi, echivalentul în lei a 200 euro fără TVA/persoană/zi (curs InforEuro = 4,9764).

    ART. 26
    (1) Cheltuielile eligibile în cadrul prezentelor scheme sunt următoarele:
    a) costurile cu personalul aferente formatorilor, pentru orele în care aceştia participă la formare;
    b) costurile operaţionale aferente formatorilor şi participanţilor la formare legate direct de procesul de formare, cum ar fi cheltuielile de transport, cheltuielile de cazare, cu încadrarea în plafoanele stabilite la alin. (2) şi (3), materialele şi consumabilele direct legate de formare, amortizarea instrumentelor şi a echipamentelor, în măsura în care acestea sunt utilizate exclusiv pentru procesul de formare;
    c) costurile cu personalul aferente participanţilor la formare şi costurile indirecte generale (costuri administrative, chirie, cheltuieli de regie) pentru orele în care participanţii sunt la cursurile de formare.

    (2) Cheltuielile de cazare se vor încadra în limita plafonului maxim de 265 lei/zi/persoană cu TVA inclus. Administratorul schemelor va achita în avans aceste tipuri de cheltuieli din fonduri proprii sau va încheia parteneriate cu operatori de turism, pentru unităţile de cazare care vor fi selectate prin solicitarea a minimum 3 oferte, pentru compararea preţului, în scopul stabilirii ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic.
    (3) Cheltuielile de transport se referă la decontarea contravalorii a 7,5 litri carburant la 100 km parcurşi pe distanţa cea mai scurtă, în funcţie de numărul real de km parcurşi (deplasare cu autoturism pe o distanţă de maximum 500 km) sau decontarea transportului cu trenul la clasa a II-a pentru distanţe mai mici de 300 km şi clasa I pentru distanţe mai mari de 300 km. Decontarea cheltuielilor de transport dus-întors se face în raport cu numărul estimat de persoane care participă la formare şi de numărul real de km parcurşi, conform documentelor justificative (bon benzină sau factură, după caz), alte decontări suplimentare legate de transportul cu autoturismul (dacă este cazul): bonuri taxă autostradă, bonuri taxă de trecere a podurilor. În cazul utilizării altui mijloc de transport în afară de autoturism (de exemplu, tren/autobuz/microbuz), decontarea cheltuielilor se va face pe baza biletului de tren/autobuz/microbuz dus-întors în original.
    (4) Cheltuielile eligibile trebuie să fie transparente şi grupate pentru fiecare categorie în parte.
    (5) Cheltuielile de transport ale participanţilor la formare vor fi suportate iniţial de beneficiarul schemelor, iar documentele justificative vor fi înaintate administratorului schemelor în vederea decontării.
    (6) Decontarea cheltuielilor eligibile, cu excepţia celor de la alin. (5), se va face după finalizarea fiecărei activităţi de formare de scurtă durată, respectiv după fiecare curs de formare realizat, de către furnizorul schemelor către administratorul schemelor care suportă cheltuielile aferente procesului de formare din fondurile proprii în baza documentelor justificative, fără a include cheltuielile care reprezintă contribuţia proprie a beneficiarilor de ajutor de stat.
    (7) Decontarea cheltuielilor prevăzute la alin. (5) se va face de către administratorul schemelor către beneficiarii de formare, din fonduri proprii, imediat după finalizarea fiecărui curs de formare, în urma verificării documentelor justificative primite din partea beneficiarului. Ulterior, administratorul va solicita furnizorului schemelor, în baza centralizatorului de cheltuieli pe categorii şi a documentelor justificative, rambursarea acestora.
    (8) Administratorul schemelor va asigura centralizarea tuturor cheltuielilor aferente procesului de formare, atât a celor care au fost efectuate pentru realizarea activităţilor proprii ca formatori, cât şi a celor aferente participanţilor la formare, care împreună cu documentele justificative vor fi transmise către furnizorul schemelor pentru verificare şi aprobarea plăţii.
    (9) În funcţie de intensitatea ajutorului de stat acordat, beneficiarul schemelor va face dovada plăţii contravalorii cheltuielilor aferente procesului de formare ce îi revine drept contribuţie proprie către administratorul schemelor.
    (10) În cadrul prezentelor scheme sunt considerate cheltuieli neeligibile sumele care vor depăşi costurile unitare (persoană/zi), prevăzute la art. 25 alin. (4), inclusiv valoarea TVA aferentă acestor cheltuieli neeligibile. În afara cheltuielilor eligibile prevăzute la art. 25 alin. (4), orice altă cheltuială constituie cheltuială neeligibilă şi va fi suportată de beneficiarul schemelor.

    CAP. XII
    Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea
    ART. 27
    Prezentele scheme vor fi publicate integral pe pagina de internet a furnizorului schemelor de ajutor de minimis şi de stat (www.mdlpa.ro) şi a Consiliului Concurenţei.

    ART. 28
    Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis şi de stat acordate în baza prezentelor scheme se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, precum şi cu legislaţia naţională şi europeană aplicabilă.

    ART. 29
    (1) Furnizorul prezentelor scheme are obligaţia, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, cu modificările şi completările ulterioare, de a încărca în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS), cu respectarea anumitor termene, următoarele:
    a) măsurile de ajutor - se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării acestora în vigoare, respectiv de la data modificării lor;
    b) informaţiile referitoare la actele de acordare a finanţării - se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului;
    c) actele de acordare a ajutoarelor - se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului de acordare;
    d) plăţile - se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data plăţii;
    e) obligaţiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv şi rambursările efective ale respectivelor obligaţii - se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligaţiei de recuperare, respectiv de la data rambursării.

    (2) Furnizorul prezentelor scheme are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, cu informarea şi aprobarea prealabilă a furnizorului schemelor, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel naţional.
    (3) În cazul în care furnizorul prezentelor scheme nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis şi de stat, acesta va transmite Consiliului Concurenţei valori estimative.
    (4) Erorile constatate de furnizorul şi administratorul schemelor şi corecţiile legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările se raportează Consiliului Concurenţei până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.

    ART. 30
    Pe baza unei cereri scrise, furnizorul schemelor va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor schemei de ajutor de minimis. În acest sens, administratorul este obligat să pună la dispoziţia furnizorului schemelor informaţiile de mai sus în cel mai scurt timp de la solicitare.

    ART. 31
    (1) În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentelor scheme de ajutor de minimis şi de stat, precum şi a oricărei modificări aduse schemelor, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc, cu excepţia modificărilor pentru care este necesar un nou aviz, în acest caz urmând procedura specifică.
    (2) Informaţiile prevăzute în anexa nr. III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 privind fiecare ajutor individual care depăşeşte echivalentul în lei a 100.000 euro vor fi publicate pe pagina naţională www.ajutordestat.ro, modul de transparenţă al ajutoarelor de stat.
    (3) În termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a ordinului care aprobă schemele de ajutor, administratorul schemelor încarcă prin intermediul sistemului electronic de notificare al Comisiei, cu informarea şi aprobarea prealabilă a furnizorului schemelor, rezumatul informaţiilor despre măsura de ajutor exceptată, în temeiul Regulamentului (UE) nr. 651/2014, în formatul standard prevăzut în anexa nr. II la acesta, împreună cu un link care oferă acces la textul integral al măsurii de ajutor.
    (4) Furnizorul monitorizează respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate pe toată durata de derulare a schemelor de ajutor de minimis şi de stat şi pe o perioadă de 1 an de la finalizarea acestora, iar în situaţia în care constată nerespectarea acestor criterii furnizorul întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare în vigoare.
    (5) Furnizorul va asigura publicarea anexei nr. II - Informaţii privind ajutoarele de stat exceptate la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 pe pagina proprie de internet, la adresa https://www.mdlpa.ro/pages/c5valulrenovarii.
    (6) Beneficiarii de ajutor vor permite publicarea pe pagina de internet a Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, la adresa https://www.mdlpa.ro/pages/ c5valulrenovarii, a informaţiilor privind activităţile finanţate din ajutorul acordat.

    CAP. XIII
    Recuperarea ajutoarelor acordate
    ART. 32
    (1) Recuperarea ajutoarelor acordate se realizează de către furnizorul schemelor, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi al prezentelor scheme de ajutor de minimis şi de stat.
    (2) Valoarea ajutoarelor recuperate se completează şi cu valoarea dobânzii aferente, datorată de la data plăţii ajutorului până la data recuperării integrale a acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 140 din 30.04.2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 248 din 24.09.2015.
    (3) Rata dobânzii aplicabile este rata în vigoare la data la care ajutorul de stat utilizat abuziv a fost pus la dispoziţia beneficiarului. Rata dobânzii se aplică de-a lungul întregii perioade până la data recuperării sau rambursării integrale. Procedura de calcul al dobânzii se stabileşte prin instrucţiuni emise de Consiliul Concurenţei^10.
    ^10 Regăsită la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf.

    (4) Furnizorul schemelor emite decizii, cu caracter de titlu executoriu, prin care se dispune stoparea şi/sau recuperarea ajutoarelor de minimis şi de stat acordate.
    (5) Furnizorul schemelor îşi rezervă dreptul de a stopa acordarea sau plata ajutorului de minimis şi de stat sau de a solicita recuperarea ajutorului deja plătit, în cazul în care documentele şi informaţiile furnizate de către beneficiar în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false.

    CAP. XIV
    Prevenirea neregulilor grave, a dublei finanţări
    ART. 33
    (1) Pe parcursul întregului proces de depunere, evaluare a cererii de solicitare pentru acordarea ajutorului, respectiv de contractare şi implementare, beneficiarul ajutorului de minimis şi de stat are obligaţia de a se abţine de la orice act/fapt care ar putea cauza apariţia unei situaţii de fraudă, corupţie, conflict de interese şi/sau dublă finanţare, după caz. Beneficiarul îşi va asuma respectarea acestor obligaţii prin Declaraţia de angajament, anexă la cererea de solicitare pentru acordarea ajutorului, conform prevederilor din ghidul solicitantului aferent apelului de depunere a solicitării pentru acordarea ajutorului.
    (2) Beneficiarul ajutorului de minimis şi de stat are obligaţia de a informa imediat furnizorul şi administratorul schemelor despre apariţia unei situaţii de dublă finanţare sau a unei situaţii de conflict de interese.

    CAP. XV
    Respectarea aplicării principiului DNSH
    ART. 34
    (1) Solicitanţii schemelor de ajutor au obligaţia respectării principiului de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ (DNSH - „Do No Significant Harm“), în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă şi cu cele prevăzute în Comunicarea Comisiei - Orientări tehnice privind aplicarea principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative“ în temeiul Regulamentului privind Mecanismul de redresare şi rezilienţă (2021/C58/01).
    (2) Principiul DNSH „Do No Significant Harm“ (de „a nu prejudicia în mod semnificativ“) trebuie interpretat în sensul art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, care defineşte noţiunea de „prejudiciere în mod semnificativ“ pentru cele şase obiective de mediu vizate de regulament.
    (3) Beneficiarul ajutorului de minimis şi de stat are obligaţia de a completa declaraţia pe propria răspundere privind asumarea respectării principiului DNSH pe toată perioada de implementare a proiectului, al cărei model va fi anexat la ghidul solicitantului aferent apelului de depunere a solicitării pentru acordarea ajutorului.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016