Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMA DE AJUTOR DE STAT ORIZONTAL din 2 iulie 2008  pentru dezvoltarea regionala durabila si reducerea emisiilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

SCHEMA DE AJUTOR DE STAT ORIZONTAL din 2 iulie 2008 pentru dezvoltarea regionala durabila si reducerea emisiilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL I nr. 529 din 14 iulie 2008
SCHEMĂ? DE AJUTOR DE STAT ORIZONTAL din 2 iulie 2008
pentru dezvoltarea regionalã durabilã şi reducerea emisiilor
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL I nr. 529 din 14 iulie 2008


I. Introducere
ART. 1
Prezentul act instituie o schemã transparentã de ajutor de stat regional pentru investiţii, denumitã în continuare schemã, prin care se urmãreşte realizarea coeziunii economice şi sociale între România şi Uniunea Europeanã şi îmbunãtãţirea calitãţii vieţii locuitorilor prin promovarea dezvoltãrii durabile şi a investiţiilor în regiunile din România.
ART. 2
(1) Acordarea ajutoarelor de stat regionale pentru investiţii potrivit prezentei scheme se face cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat stipulate în Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 1.628/2006 *1) pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat privind ajutorul naţional regional pentru investiţii, denumit în continuare Regulament.
__________
*1) Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 1.628/2006 , publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 302/2006.

(2) Prezenta schemã este elaboratã în conformitate cu urmãtoarele:
a) Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice"*2);
__________
*2) Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice", aprobat prin Decizia Comisiei C (2007) 3.472/2007.

b) Harta naţionalã a ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2007-2013*3);
__________
*3) Harta naţionalã a ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2007-2013, aprobatã prin Decizia N 2/07, publicatã în J.O. C 73 din 30 martie 2007.

c) Tratatul dintre Regatul Belgiei, Republica Cehã, Regatul Danemarcei, Republica Federalã Germania, Republica Estonia, Republica Elenã, Regatul Spaniei, Republica Francezã, Irlanda, Republica Italianã, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungarã, Republica Malta, Regatul Ţãrilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonã, Republica Portughezã, Republica Slovenia, Republica Slovacã, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeanã*4), ratificat prin <>Legea nr. 157/2005 , denumit în continuare Tratat de aderare.

(3) Schema contribuie, de asemenea, la implementarea prevederilor specifice din urmãtoarele reglementãri comunitare şi naţionale, precum şi strategii şi politici naţionale:
a) Directiva CE/32/2006 a Parlamentului European şi a Consiliului privind eficienţa energeticã la utilizatorii finali şi serviciile energetice*5);
_________
*5) Directiva CE/32/2006, publicatã în J.O. L 114 din 27 aprilie 2007.

b) <>Legea energiei electrice nr. 13/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare*6);
________
*6) <>Legea nr. 13/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 23 ianuarie 2007.

c) <>Legea nr. 199/2000 privind utilizarea eficientã a energiei,*7)republicatã;
_________
*7) <>Legea nr. 199/2000 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 954 din 27 noiembrie 2006.

d) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.069/2007 privind aprobarea Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-2020*8);
_________
*8) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.069/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 19 noiembrie 2007.

e) <>Hotãrârea Guvernului nr. 163/2004 privind aprobarea Strategiei naţionale în domeniul eficienţei energetice*9);
_________
*9) <>Hotãrârea Guvernului nr. 163/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 şi 160 bis din 24 februarie 2004.

f) <>Hotãrârea Guvernului nr. 541/2003 privind stabilirea unor mãsuri pentru limitarea emisiilor în aer ale anumitor poluanţi proveniţi din instalaţii mari de ardere, cu modificãrile şi completãrile ulterioare*10);
_________
*10) <>Hotãrârea Guvernului nr. 541/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2003.

g) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.879/2006 pentru aprobarea Programului naţional de reducere progresivã a emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot, compuşi organici volatili şi amoniac*11);
_________
*11) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.879/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 27 din 16 ianuarie 2007.

h) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.877/2005 pentru aprobarea Planului naţional de acţiune privind schimbãrile climatice (PNASC)*12);
_________
*12) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.877/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 6 februarie 2006.

i) <>Hotãrârea Guvernului nr. 60/2008 pentru aprobarea Planului naţional de alocare privind certificatele de emisii de gaze cu efect de serã pentru perioadele 2007 şi 2008-2012*13);
_________
*13) <>Hotãrârea Guvernului nr. 60/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 126 şi 126 bis din 18 februarie 2008.

j) Directiva CE/2001/80 a Parlamentului European şi a Consiliului privind limitarea emisiilor în aer ale anumitor poluanţi proveniţi din instalaţii mari de ardere*14).
_________
*14) Directiva CE/2001/80, publicatã în J.O. L 309 din 27 noiembrie 2001; prezenta directivã este transpusã în legislaţia româneascã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 541/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

II. Obiectivul schemei
ART. 3
(1) Sprijinul financiar acordat operatorilor economici în cadrul prezentei scheme vizeazã realizarea de investiţii iniţiale în toate sectoarele industriale şi în sectorul energetic, cu privire la activitãţile de consum, respectiv producere a energiei electrice şi termice, ceea ce contribuie la stimularea dezvoltãrii economice şi creşterea coeziunii sociale a regiunilor în care sunt implementate. În conformitate cu Harta naţionalã a ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2007-2013, întregul teritoriu al României este eligibil pentru ajutor de stat regional în baza art. 87 alin. (3) lit. a) din Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene.
(2) Realizarea investiţiilor prevãzute de prezenta schemã contribuie la atingerea obiectivelor asumate de România în cadrul axei prioritare 4 "Creşterea eficienţei energetice şi a securitãţii furnizãrii în contextul combaterii schimbãrilor climatice" a Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice" şi în cadrul Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-2020: reducerea intensitãţii energetice primare cu 40% pânã în anul 2015 faţã de anul 2001 şi reducerea emisiilor de poluanţi din aer cu 30% pânã în anul 2015.
(3) Ajutorul de stat se acordã operatorilor economici, fãrã a aduce atingere realizãrii mãsurilor la termenele prevãzute în actele de reglementare emise de autoritãţile competente pentru protecţia mediului;
(4) Prin prezenta schemã se urmãreşte îndeplinirea urmãtoarelor obiective orizontale:
a) crearea şi menţinerea locurilor de muncã;
b) încurajarea invenţiilor şi inovaţiilor în domeniul tehnologiilor de producere şi de consum al energiei electrice, precum şi achiziţionarea de echipamente specifice inovative;
c) reducerea emisiilor de gaze cu efect de serã şi limitarea impactului acestora asupra dezvoltãrii durabile.

III. Necesitatea implementãrii schemei
ART. 4
(1) Prezenta schemã se înscrie în contextul integrãrii politicilor de mediu în elaborarea şi aplicarea politicilor regionale şi energetice şi al fundamentãrii unei strategii de dezvoltare durabilã. Obiectivele acesteia sunt în concordanţã cu Strategia Lisabona, Carta verde pentru "Strategia europeanã pentru energie durabilã, competitivã şi sigurã", cu documentul "An Energy Policy for Europe", Protocolul de la Kyoto la Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra Schimbãrilor Climatice (UNFCCC), Protocolul de la Goteborg, precum şi cu documentele prevãzute la art. 2 alin. (3).
(2) Dezvoltarea regionalã durabilã se va realiza prin sprijinirea investiţiilor pentru îmbunãtãţirea eficienţei energetice la operatorii economici din toate sectoarele industriale, cu excepţia celor excluşi de Regulament, respectiv pentru reducerea emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot şi pulberi generate de instalaţiile mari de ardere din centralele electrice, în conformitate cu prevederile domeniului major de intervenţie 1 - operaţiunile a) şi c) din cadrul axei prioritare 4 "Creşterea eficienţei energetice şi a securitãţii furnizãrii în contextul combaterii schimbãrilor climatice" a Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice".
(3) Îmbunãtãţirea eficienţei energetice la consumatorii industriali şi reducerea emisiilor poluante provenite de la instalaţiile mari de ardere reprezintã o prioritate a politicii energetice naţionale şi a politicii de mediu şi contribuie la realizarea a 3 deziderate: dezvoltarea durabilã a regiunilor României, cu impact asupra creşterii competitivitãţii şi eficienţei economice a consumatorilor industriali, reducerea la nivel local a impactului negativ asupra mediului, precum şi intervenţia asupra cauzelor şi nu a efectelor poluãrii. De asemenea, aceasta conduce la economisirea resurselor energetice fosile şi constituie o mãsurã eficace şi efectivã în ameliorarea schimbãrilor climatice datorate emisiilor poluante.
(4) Având în vedere cã dezvoltarea durabilã şi creşterea competitivitãţii economice se bazeazã în mare mãsurã pe consumul eficient de resurse energetice şi de energie electricã, precum şi pe reducerea poluãrii, realizarea investiţiilor finanţate în cadrul prezentei scheme va contribui la o diminuare a discrepanţelor faţã de regiunile mai dezvoltate din cadrul Uniunii Europene. Reducerea consumului de energie la consumatorii industriali, ca urmare a utilizãrii unor echipamente şi instalaţii mai eficiente energetic, va conduce la reducerea costurilor aferente alimentãrii cu energie necesarã şi, implicit, la reducerea consumului final de energie, precum şi a consumului de resurse primare de energie la nivel naţional, contribuind astfel la reducerea importurilor de energie şi la diminuarea poluãrii. În contextul scãderii rezervelor naţionale şi mondiale de energie primarã şi a creşterii tarifelor pentru energie, energia disponibilã este un factor determinant care influenţeazã dezvoltarea durabilã a unei ţãri.
ART. 5
(1) Implementarea prezentei scheme de ajutor de stat va conduce la reducerea intensitãţii energetice a României şi la îndeplinirea obligaţiilor de mediu asumate în Tratatul de aderare.
(2) România este caracterizatã printr-o intensitate energeticã primarã şi finalã extrem de ridicatã comparativ cu media UE 25 (aproximativ de 3 ori mai ridicatã în 2004 în comparaţie cu media comunitarã). Acest decalaj poate constitui un handicap important pentru competitivitatea economiei naţionale, în special în sectorul industrial, mai ales în perspectiva creşterii treptate a preţurilor la energie şi alinierea acestora la nivelurile europene.
ART. 6
(1) În conformitate cu angajamentele asumate prin Tratatul de aderare, România trebuie sã realizeze investiţii semnificative pentru reducerea emisiilor de gaze provenite de la instalaţiile mari de ardere, care au perioade de tranziţie, pentru alinierea la standardele comunitare prevãzute în Directiva CE/2001/80.
(2) Multe dintre instalaţiile mari de ardere sunt situate în centrale termoelectrice de bazã ale Sistemului Electroenergetic Naţional, care funcţioneazã în cea mai mare parte a anului şi furnizeazã, în principal, energie electricã, dar şi abur tehnologic consumatorilor industriali şi apã caldã menajerã sau pentru încãlzire centralizatã urbanã. Nerealizarea acestor investiţii va determina închiderea capacitãţilor de producere a energiei, cu urmãtoarele consecinţe majore: periclitarea funcţionãrii în siguranţã a Sistemului Electroenergetic Naţional, reducerea drasticã a competitivitãţii sectorului energetic, importul masiv de energie electricã în regim de bazã, creşterea preţului produselor şi serviciilor industriale şi comunale şi disponibilizarea masivã de personal, cu impact social negativ.
(3) Majoritatea instalaţiilor mari de ardere sunt localizate în regiuni monoindustriale cu risc de şomaj ridicat şi furnizeazã energie unui segment semnificativ de populaţie din oraşe importante, producând aproximativ 50% din producţia de energie electricã a României.
ART. 7
(1) De asemenea, prin implementarea prezentei scheme se estimeazã crearea a aproximativ 100 de noi locuri de muncã, concomitent cu menţinerea a cel puţin 1.400 de locuri de muncã. Totodatã, înfiinţarea de filiale/puncte de lucru ale contractorilor şi subcontractorilor pe perioada derulãrii investiţiilor va atrage crearea de noi locuri de muncã temporare în regiunile respective.
(2) Aplicarea schemei va avea ca efect îmbunãtãţirea standardului de viaţã al locuitorilor din regiunile în care vor fi realizate investiţiile, creşterea gradului de sãnãtate al populaţiei şi va crea condiţii favorabile pentru dezvoltarea mediului de afaceri, încurajarea investiţiilor în zonã, în special în ceea ce priveşte turismul, agricultura, industria agroalimentarã şi altele asemenea. Astfel se pun bazele dezvoltãrii socioeconomice durabile şi se creeazã un echilibru între creşterea economicã, protecţia mediului şi accesul echitabil la resurse între generaţii.

IV. Domeniul de aplicare
ART. 8
Schema de ajutor de stat se adreseazã operatorilor economici care realizeazã investiţii iniţiale în oricare dintre cele 8 regiuni de dezvoltare ale României, care activeazã în toate sectoarele industriale şi în sectorul producerii energiei electrice şi termice, cu excepţia situaţiilor prevãzute în art. 9.
ART. 9
(1) În cadrul acestei scheme nu se acordã sprijin financiar pentru urmãtoarele sectoare:
a) sectorul pescuitului şi acvaculturii;
b) sectorul construcţiei de nave;
c) industria carboniferã;
d) industria siderurgicã;
e) sectorul fibrelor sintetice;
f) activitãţile legate de producţia primarã a produselor agricole prevãzute în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeanã;
g) procesarea şi marketingul produselor agricole, inclusiv a celor care imitã sau substituie laptele, ori produselor din lapte, în conformitate cu Regulamentul (CEE) nr. 1.898/87 *15).
__________
*15) Regulamentul (CEE) nr. 1.898/87 , publicat în J.O. L 182 din 3 iulie 1987.

(2) În cadrul acestei scheme nu se acordã sprijin financiar pentru urmãtoarele obiective:
a) susţinerea financiarã a activitãţilor de export cãtre ţãri terţe sau cãtre state membre, legatã direct de cantitãţile exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie ori pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b) utilizarea preferenţialã a produselor naţionale în detrimentul produselor importate;
c) achiziţionarea de echipamente de transport în sectorul transportului.

V. Definiţii
ART. 10
În sensul prezentei scheme urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) întreprinderile mici şi mijlocii (IMM, inclusiv microîntreprinderi) - se încadreazã în definiţia IMM-urilor conform anexei I la Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 70/2001 *16), cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi <>Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţãrii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
__________
*16) Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 70/2001 , publicat în J.O. L 10 din 13 ianuarie 2001.

b) întreprindere mare - orice întreprindere care nu se încadreazã în definiţia IMM-urilor, în sensul art. 10 lit. a);
c) investiţie iniţialã - o investiţie în active corporale şi necorporale legatã de crearea unei noi unitãţi, extinderea unei unitãţi existente, diversificarea producţiei unei unitãţi prin realizarea de produse noi, suplimentarea, schimbarea fundamentalã a procesului global de producţie a unei unitãţi existente. Achiziţionarea de acţiuni sau pãrţi sociale emise de cãtre o întreprindere nu constituie investiţie iniţialã;
d) începerea lucrãrilor - fie începerea lucrãrilor de construcţii, fie primul angajament care creeazã obligaţii juridice de comandã a echipamentelor, dacã acesta este anterior, excluzând studiile de fezabilitate preliminare, în conformitate cu prevederile cuprinse în Regulament;
e) costuri eligibile - costurile legate de investiţia iniţialã, respectiv costurile cu active corporale şi active necorporale;
f) active corporale - construcţii, echipamente, instalaţii şi utilaje;
g) active necorporale - transferul de tehnologie prin achiziţionarea de patente, licenţe, know-how sau informaţii tehnice nepatentate;
h) intensitatea ajutorului de stat în echivalent subvenţie brutãvaloarea actualizatã a ajutorului, exprimatã ca procent din valoarea actualizatã a costurilor eligibile ale investiţiilor*17);
__________
*17) Intensitatea se calculeazã ţinându-se cont de valoarea totalã a sprijinului financiar public acordat pentru realizarea proiectului care se poate acorda din surse comunitare, naţionale sau locale. Toate cifrele utilizate vor fi cele cãrora nu li s-au aplicat deduceri fiscale sau alte taxe.

i) ratã de actualizare - rata de referinţã stabilitã de Comisia Europeanã pentru România pe baza unor criterii obiective şi publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe internet la adresa http://ec.europa.eu/comm/competition/ state_aid/legislation/ reference_rates.html;
j) instalaţii mari de ardere - orice echipament tehnic în care combustibilii sunt oxidaţi în scopul utilizãrii energiei termice astfel produse, a cãrui putere termicã nominalã este egalã cu sau mai mare de 50 MW, aflate în proprietatea societãţilor din coordonarea autoritãţilor publice centrale;
k) administrator al schemei - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Direcţia generalã politicã energeticã, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritarã 4 "Creşterea eficienţei energetice şi a securitãţii furnizãrii, în contextul combaterii schimbãrilor climatice" din Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice";
l) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de management a Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice".

VI. Beneficiarii
ART. 11
Potenţialii beneficiari pot fi întreprinderi mari, mijlocii sau mici, inclusiv microîntreprinderile.
ART. 12
Beneficiarii pot depune proiecte individual.
ART. 13
Criteriile de eligibilitate a beneficiarului sunt urmãtoarele:
1. este înregistrat ca societate comercialã în România, conform legislaţiei naţionale în vigoare;
2. îşi desfãşoarã activitatea în orice sector industrial sau în sectorul producerii de energie electricã şi termicã, cu excepţia sectoarelor şi obiectivelor prevãzute în art. 9;
3. nu are datorii la stat privind plata taxelor şi altor contribuţii la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugete speciale şi bugete locale, inclusiv obligaţiile de platã privind reeşalonãrile, conform legislaţiei naţionale în vigoare;
4. nu se aflã în dificultate, în conformitate cu Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate*18);
___________
*18) Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în J.O. nr. C 244 din 1 octombrie 2004.

5. nu are restricţii în activitãţile comerciale, în conformitate cu legea;
6. demonstreazã cã deţine resursele financiare necesare pentru implementarea proiectului;
7. are capacitatea de implementare a proiectului în ceea ce priveşte resursele umane necesare;
8. are capacitatea de a asigura operarea şi întreţinerea infrastructurii dupã implementarea proiectului (resurse umane şi financiare);
9. în cazul în care acesta este/a fost subiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurenţei sau a CE, rãmasã definitivã şi irevocabilã, ajutorul ilegal şi/sau utilizat abuziv trebuie sã fi fost recuperat integral, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) al Consiliului nr. 659/1999 *19) şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 *20) privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 137/2007 *21);
__________
*19) Regulamentul (CE) al Consiliului nr. 659/1999 , stabilind regulile de aplicare a art. 93 din Tratatul C.E., publicat în J.O. L 083 din 27 martie 1999.
*20) <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.042 din 28 decembrie 2006.
*21) <>Legea nr. 137/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 24 mai 2007.

10. sã justifice necesitatea finanţãrii proiectului din ajutor de stat. Evaluarea necesitãţii acordãrii finanţãrii cade în sarcina autoritãţii responsabile cu administrarea schemei;
11. îndeplineşte şi alte condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
ART. 14
Numãrul maxim estimat de beneficiari este de 200.

VII. Condiţii de eligibilitate a proiectelor
ART. 15
(1) În cadrul schemei pot fi finanţate exclusiv proiectele care prevãd realizarea de investiţii iniţiale. Nu se acceptã proiecte care reprezintã, în fapt, simple investiţii de înlocuire sau reabilitare a unor instalaţii, echipamente şi utilaje existente.
(2) Condiţiile de eligibilitate a proiectelor sunt urmãtoarele:
1. Prin implementarea proiectului trebuie realizate unul dintre urmãtoarele obiective:
a) se va realiza o economie de energie minimã specificatã în cererea de propuneri de proiecte, în conformitate cu bilanţul energetic întocmit conform <>Legii nr. 199/2000 , republicatã;
b) emisiile de S(O)2, N(O)x şi pulberi se vor încadra în sau vor fi sub valorile-limitã prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 541/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
2. Proiectul este implementat pe teritoriul României.
3. Proiectul trebuie sã vizeze unul dintre urmãtoarele obiective:
a) îmbunãtãţirea eficienţei energetice la operatorii industriali, realizatã prin investiţii în instalaţii şi echipamente, care sã conducã la economii de energie bazate pe un bilanţ energetic (cu efect asupra consumului de energie), sau prin investiţii în cogenerare, acolo unde aceastã soluţie se impune;
b) investiţii în instalaţii de desulfurare, în instalaţii de reducere a oxizilor de azot din gazele de ardere şi filtre pentru instalaţiile mari de ardere cu perioadã de tranziţie, prevãzute la art. 10 lit. j), în conformitate cu Tratatul de aderare, într-un grup retehnologizat/modernizat, care sã poatã funcţiona cel puţin 15 ani sau cel puţin 100.000 ore din momentul finalizãrii proiectului.
4. Proiectul are toate acordurile/autorizaţiile/avizele necesare pentru realizarea acestuia, prevãzute în cererea de propuneri de proiecte.
5. Proiectul respectã reglementãrile naţionale şi comunitare privind protecţia mediului, achiziţiile publice şi informarea şi publicitatea.
6. Proiectul asigurã resursele materiale, financiare şi umane necesare implementãrii, operãrii şi menţinerii investiţiei timp de 5 ani dupã punerea în funcţiune, în cazul întreprinderilor mari, respectiv 3 ani, în cazul IMM. Menţinerea în funcţiune a investiţiei trebuie sã se realizeze în conformitate cu parametrii consideraţi în studiul de fezabilitate şi asumaţi prin contractul de finanţare.
7. Activitãţile proiectului nu au fost finanţate şi nu sunt finanţate în prezent din alte fonduri publice, cu excepţia studiilor preliminare (studiu de prefezabilitate, analizã geotopograficã, studiu de fezabilitate, proiect tehnic/detalii de execuţie şi altele asemenea).
8. În cadrul proiectului sã nu se fi efectuat activitãţi care sã semnifice "începerea lucrãrilor", în conformitate cu prevederile art. 10 lit. d).
9. Proiectul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.

VIII. Durata
ART. 16
Prezenta schemã intrã în vigoare la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplicã pânã la data de 31 decembrie 2013.

IX. Bugetul schemei
ART. 17
(1) Bugetul total estimat alocat al schemei este de 318.800.000 euro, din care 287.300.000 euro, echivalent în lei, reprezintã fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regionalã şi 31.500.000 euro, echivalent în lei, reprezintã fonduri de cofinanţare publicã asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor, şi este defalcat estimativ pe ani astfel:


┌──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
│ Anul │Total (fonduri comunitare şi fonduri │
│ │publice naţionale) │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ 2008 │ 33,3 │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ 2009 │ 48,8 │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ 2010 │ 63,3 │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ 2011 │ 65,9 │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ 2012 │ 57,1 │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ 2013 │ 50,4 │
└──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘



(2) Derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor prevãzute la alin. (1) se face potrivit prevederilor <>Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 80/2008 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind deschiderea şi funcţionarea conturilor pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile şi a fondurilor de la bugetul de stat, în cadrul obiectivului convergenţã.

X. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
ART. 18
Mãsurile de sprijin acordate întreprinderilor pentru realizarea de investiţii iniţiale constau în alocarea unor sume nerambursabile din fonduri comunitare şi naţionale.
ART. 19
Sumele vor fi acordate în mai multe tranşe în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului şi vor fi actualizate la valoarea lor din momentul acordãrii ajutorului. Actualizarea se va face utilizând rata de referinţã aplicabilã la data acordãrii ajutorului. Data acordãrii ajutorului este data semnãrii contractului de finanţare de cãtre ambele pãrţi.

XI. Valoarea maximã a finanţãrii nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat)
ART. 20
Intensitatea ajutorului de stat acordat nu poate depãşi:
a) 40% din totalul cheltuielilor eligibile, în regiunea Bucureşti Ilfov;
b) 50% din totalul cheltuielilor eligibile, în celelalte 7 regiuni de dezvoltare.
ART. 21
Aceste intensitãţi se majoreazã cu 20% în cazul întreprinderilor mici, inclusiv al microîntreprinderilor, şi cu 10% în cazul întreprinderilor mijlocii.
ART. 22
Diferenţa pânã la valoarea totalã a proiectului se acoperã de cãtre beneficiar. Acesta trebuie sã aducã o contribuţie financiarã de cel puţin 30% din costurile eligibile, fie resurse personale, fie surse atrase, sub o formã care sã nu facã obiectul niciunui ajutor public*22).
___________
*22) Exemplu de ajutor public: împrumuturi în condiţii preferenţiale, bonificaţii de dobândã, participãri de capital din partea unei instituţii publice care nu îndeplinesc criteriul investitorului în economia de piaţã, garanţii publice care conţin elemente de ajutor de stat, ajutoare de minimis.

ART. 23
Prezenta schemã de ajutor de stat nu se aplicã proiectelor mari de investiţii ale cãror costuri eligibile depãşesc 50 milioane euro*23).
___________
*23) Un proiect mare de investiţii va fi considerat ca un singur proiect de investiţii atunci când investiţia iniţialã este realizatã, în cursul unei perioade de 3 ani, de cãtre una şi aceea şi întreprindere şi este constituitã dintr-o combinaţie economicã indivizibilã de elemente de capital fix.

XII. Cheltuielile eligibile
ART. 24
Prevederilor prezentului capitol li se aplicã dispoziţiile <>Hotãrârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare*24), în mãsura în care acestea din urmã sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat.
___________
*24) <>Hotãrârea Guvernului nr. 759/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 1 august 2007.

ART. 25
Sunt considerate cheltuieli eligibile urmãtoarele categorii de cheltuieli cu investiţia iniţialã:
a) costul investiţiilor în active corporale - considerate integral, atât pentru întreprinderi mari, cât şi pentru IMM;
b) costul investiţiilor în active necorporale. În cazul IMM se ia în considerare costul integral al acestor investiţii, iar în cazul întreprinderilor mari aceste costuri nu pot fi admise decât pânã la o limitã de 50% din cheltuielile eligibile totale ale proiectului.
ART. 26
(1) În sensul prezentei scheme, investiţiile în active corporale privesc exclusiv construcţii, echipamente, instalaţii şi utilaje.
(2) Valoarea activelor corporale se stabileşte la costul de achiziţie pentru bunurile procurate cu titlu oneros, în conformitate cu legislaţia naţionalã în domeniu.
ART. 27
Activele achiziţionate trebuie sã fie noi.
ART. 28
Cheltuielile privind achiziţia de active corporale şi necorporale prin leasing nu sunt eligibile.
ART. 29
Pentru a fi incluse în investiţia inţialã, activele necorporale trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã fie utilizate în exclusivitate în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional;
b) sã fie considerate active amortizabile;
c) sã fi fost achiziţionate de la un terţ, în condiţii de piaţã;
d) sã fie incluse în categoria activelor proprii firmei şi sã rãmânã în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional pentru cel puţin 5 ani pentru întreprinderi mari sau 3 ani pentru IMM.
ART. 30
(1) Toate costurile aferente investiţiei iniţiale vor fi considerate fãrã TVA.
(2) Ulterior încheierii contractului de finanţare, beneficiarul nu va mai putea primi finanţãri din alte surse publice pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare şi a returnãrii sumelor rambursate.

XIII. Necesitatea ajutorului de stat şi a menţinerii investiţiei
ART. 31
(1) Ajutorul de stat regional pentru investiţii nu poate fi acordat în cadrul prezentei scheme decât dacã, înaintea începerii lucrãrilor, beneficiarul a prezentat o cerere în acest scop şi dacã autoritatea responsabilã de administrarea schemei a confirmat ulterior în scris cã, sub rezerva unei verificãri mai detaliate, proiectul îndeplineşte în principiu condiţiile de eligibilitate stabilite în schemã înaintea începerii lucrãrilor*25).
__________
*25) În conformitate cu art. 5 alin. (1) din Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 1.628/2006 .

(2) Dacã lucrãrile încep anterior îndeplinirii condiţiilor prevãzute în alin. (1), întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru ajutor.
ART. 32
Investiţia realizatã cu sprijin financiar în cadrul schemei de ajutor de stat trebuie menţinutã în regiunea beneficiarã pentru o perioadã de cel puţin 5 ani de la data finalizãrii lucrãrilor pentru întreprinderi mari sau 3 ani pentru IMM. Aceastã regulã nu împiedicã înlocuirea instalaţiilor sau echipamentelor uzate moral în decursul acestei perioade de 5 ani (respectiv 3 ani) datoritã schimbãrilor tehnologice rapide, cu condiţia ca activitatea economicã sã se desfãşoare în continuare în regiunea în cauzã pe o duratã egalã cu perioada minimã prevãzutã*26).
___________
*26) În conformitate cu art. 4 alin. (2) din Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 1.628/2006 .

XIV. Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
ART. 33
Pentru acelaşi beneficiar, plafonul maxim al intensitãţii ajutorului de stat stabilit prin prezenta schemã trebuie respectat când, pentru aceleaşi costuri eligibile, ajutorul se acordã în cadrul mai multor scheme sau în combinaţie cu un ajutor ad-hoc, indiferent de faptul cã finanţarea provine din surse locale, regionale, naţionale ori comunitare.
ART. 34
Ajutorul de stat acordat în cadrul schemei nu poate fi cumulat cu un ajutor de minimis acordat în baza legislaţiei privind ajutorul de minimis în vigoare la momentul acordãrii acestuia, raportat la aceleaşi costuri eligibile, dacã un astfel de cumul genereazã o intensitate a ajutorului de stat care depãşeşte intensitatea brutã maximã admisibilã prevãzutã în prezenta schemã.

XV. Modalitatea de derulare a schemei
ART. 35
Ministerul Economiei şi Finanţelor, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritarã 4 din Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice", este autoritatea responsabilã de administrarea prezentei scheme, sub coordonarea Autoritãţii de management a aceluiaşi program, în calitate de furnizor de ajutor de stat, urmând sã asigure derularea acesteia şi fiind rãspunzãtor pentru buna ei desfãşurare.
ART. 36
(1) Procedura de implementare şi derularea schemei se desfãşoarã dupã cum urmeazã:
1. lansarea cererii de propuneri de proiecte;
2. primirea şi înregistrarea cererii de finanţare;
3. verificarea conformitãţii administrative a cererii de finanţare şi a existenţei documentelor însoţitoare: numai propunerile de proiecte care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare;
4. verificarea eligibilitãţii propunerilor de proiecte şi a beneficiarilor: numai propunerile de proiecte care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare; transmiterea cãtre beneficiar a acordului de principiu cã sunt îndeplinite condiţiile de eligibilitate a schemei, potrivit art. 31 alin. (1);
5. evaluarea tehnicã şi financiarã a proiectelor;
6. selecţia proiectelor;
7. întocmirea şi semnarea contractului de finanţare;
8. derularea proiectelor şi rambursarea cheltuielilor: plãţile se efectueazã de cãtre Unitatea de platã a Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice" numai pe bazã de documente justificative, dupã aprobarea cererii de rambursare;
9. efectuarea monitorizãrii pe durata derulãrii proiectelor;
10. finalizarea proiectelor: plata finalã se face în baza documentaţiei prezentate în conformitate cu prevederile contractuale;
11. efectuarea monitorizãrii dupã implementarea proiectelor, pe o perioadã de 5 ani în cazul întreprinderilor mari şi pe o perioadã de 3 ani în cazul IMM.
(2) Pentru a beneficia de ajutorul acordat conform prezentei scheme, operatorul economic va depune la Ministerul Economiei şi Finanţelor, adresatã Organismului Intermediar pentru Energie, o cerere de finanţare corespunzãtoare fiecãrei operaţiuni mentionate la art. 4 alin. (2), însoţitã de documentele necesare solicitate în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului.
(3) Conţinutul cererii şi al documentelor însoţitoare, descrierea detaliatã a etapelor prevãzute în alin. (2), criteriile de selecţie, precum şi celelalte condiţii necesare pentru implementarea schemei sunt stabilite în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului corespunzãtoare fiecãrei operaţiuni în conformitate cu art. 4 alin. (2). Cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului corespunzãtoare fiecãrei operaţiuni vor fi publicate pe pagina de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor, http://oie.minind.ro şi http://amposcce.minind.ro
ART. 37
Data de la care se pot depune cererile de finanţare şi documentele justificative la Ministerul Economiei şi Finanţelor va fi anunţatã la lansarea cererii de propuneri de proiecte, pe pagina oficialã de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor: Organismul Intermediar pentru Energie: http://oie.minind.ro

XVI. Reguli privind raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
ART. 38
În vederea asigurãrii transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (CE) al Consiliului nr. 994/1998 *27), furnizorul de ajutor de stat aplicã prevederile referitoare la procedura de pregãtire a notificãrii şi informãrii prevãzute în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 137/2007 .
____________
*27) Regulamentul (CE) al Consiliului nr. 994/1998 cu privire la aplicarea art. 92 şi 93 din Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene pentru anumite categorii de ajutoare orizontale, publicat în J.O. L 142 din 14 mai 1998.

ART. 39
Textul schemei, precum şi textul actului normativ pentru aprobarea schemei se publicã integral pe pagina oficialã de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor, la adresele http://amposcce.minind.ro şi http://oie.minind.ro
ART. 40
Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la prezenta schemã, în forma prevãzutã la anexa nr. 1 la Regulament, în vederea transmiterii la Comisia Europeanã în maximum 20 de zile lucrãtoare de la implementarea schemei. Aceste informaţii se publicã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
ART. 41
Furnizorul de ajutor de stat monitorizeazã respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevãzute în prezenta schemã pe toatã durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare şi de a dispune mãsurile care se impun.
ART. 42
Beneficiarii sunt obligaţi sã raporteze în conformitate cu prevederile contractului de finanţare stadiul realizãrii lucrãrilor de investiţii pânã la finalizarea proiectului, precum şi sã furnizeze alte informaţii suplimentare, la cererea Organismului Intermediar pentru Energie, prin transmiterea cãtre acesta a formularului de raportare prevãzut în anexa la Ghidul solicitantului.
ART. 43
(1) Furnizorul de ajutor de stat se asigurã cã investiţiile vor fi menţinute în regiune pe o perioadã de 5 ani de la finalizarea acestora, în cazul întreprinderilor mari, sau 3 ani, în cazul IMM.
(2) În situaţia în care constatã nerespectarea condiţiei prevãzute la alin. (1), precum şi a tuturor celorlalte condiţii prevãzute în prezenta schemã, furnizorul de ajutor de stat va întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare şi naţionale în vigoare.
ART. 44
(1) Furnizorul de ajutor de stat şi administratorul schemei sunt obligaţi sã pãstreze toate informaţiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat), pentru o perioadã de 10 ani începând de la data acordãrii ultimului ajutor*28), dar nu mai puţin de 3 ani de la închiderea oficialã sau parţialã a Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice", pentru a stabili dacã sunt respectate toate condiţiile de exceptare prevãzute de Regulament.
__________
*28) Data acordãrii ultimului ajutor în cadrul schemei va fi publicatã pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor.

(2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi sã pãstreze, pentru o perioadã de 10 ani începând de la data ultimului ajutor acordat în cadrul schemei*29), toate documentele necesare şi sã ţinã o evidenţã specificã a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme, unor scheme de minimis sau alte ajutoare de stat prin care s-a finanţat investiţia în cauzã, din care sã reiasã suma totalã a ajutoarelor de stat şi a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informaţii privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare de stat individuale), precum şi baza legalã prin care acestea au fost acordate.
_____________
*29) Data acordãrii ultimului ajutor în cadrul schemei va fi publicatã pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor.

ART. 45
Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei orice informaţie solicitatã cu privire la prezenta schemã de ajutor de stat.
ART. 46
Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei o raportare anualã cu privire la implementarea schemei în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenţei privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007 *30) pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, şi cu Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 794/2004 *31) cu privire la implementarea Regulamentului (CE) al Consiliului nr. 659/1999 referitor la aplicarea art. 93 al Tratatului CE.
____________
*30) <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
*31) Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 794/2004 , publicat în J.O. L 140 din 30 aprilie 2004.

ART. 47
Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitat de cãtre acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 41, 43, 45 şi 46.

----


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016