Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 6 martie 2008  pentru dezvoltare regionala prin crearea si dezvoltarea structurilor de sprijinire a afacerilor din cadrul Programului operational regional 2007-2013    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 6 martie 2008 pentru dezvoltare regionala prin crearea si dezvoltarea structurilor de sprijinire a afacerilor din cadrul Programului operational regional 2007-2013

EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTARII, LUCRARILOR PUBLICE SI LOCUINTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 249 din 31 martie 2008
SCHEMĂ? DE AJUTOR DE STAT din 6 martie 2008
pentru dezvoltare regionalã prin crearea şi dezvoltarea structurilor de sprijinire a afacerilor din cadrul Programului operaţional regional 2007-2013
EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTÃRII, LUCRÃRILOR PUBLICE ŞI LOCUINŢELOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 249 din 31 martie 2008


CAP. I
Baza legalã

ART. 1
Acordarea ajutoarelor de stat pentru investiţii în structuri de sprijinire a afacerilor, în cadrul prezentei scheme, se face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat, stipulate în Regulamentul Comisiei Europene nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE privind ajutorul naţional regional pentru investiţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 302 din 1 noiembrie 2006, denumit în continuare Regulament.
ART. 2
Prezenta schemã este elaboratã în conformitate cu prevederile urmãtoarelor acte normative:
a) <>Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţãrii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 iulie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) Recomandarea Comisiei Europene 361 din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 124 din 20 mai 2003;
c) Decizia Comisiei Europene C (2007) nr. 3.470 din 12 iulie 2007 privind adoptarea Programului operaţional regional 2007-2013 (POR).
ART. 3
Prezenta schemã de ajutor de stat este exceptatã de la obligaţia de notificare cãtre Comisia Europeanã, în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulament.

CAP. II
Necesitatea implementãrii schemei

ART. 4
(1) Structurile de sprijinire a afacerilor reprezintã un factor vital pentru creşterea atractivitãţii regiunilor ca locaţii pentru investiţii în activitãţi economice şi sociale şi un instrument cheie pentru impulsionarea mediului de afaceri regional şi local.
(2) Structurile de sprijinire a afacerilor contribuie la dezvoltarea economicã a localitãţilor, întrucât oferã condiţii adecvate pentru localizarea întreprinderilor, în special a IMM-urilor productive şi a serviciilor de sprijinire a acestora. Ele contribuie în acest fel la crearea de noi locuri de muncã, diversificarea activitãţilor economice din zonã şi, prin urmare, la creşterea PIB-ului regional.
(3) Structurile moderne de sprijinire a afacerilor permit regiunilor sã beneficieze de avantaje competitive prin utilizarea resurselor lor specifice, neutilizate sau subutilizate pânã în prezent, şi mobilizarea întregului potenţial productiv, în special pentru regiunile rãmase în urmã, contribuind astfel la convergenţa regiunilor din punct de vedere economic şi social.
(4) Condiţiile pentru localizarea afacerilor sunt insuficient dezvoltate în cele mai multe regiuni, numãrul structurilor de sprijinire a afacerilor fiind insuficient, iar acolo unde existã, lipsesc echipamentele, utilitãţile şi chiar spaţiul necesar desfãşurãrii în bune condiţii a activitãţilor economice. În acelaşi timp, unele structuri de afaceri nu funcţioneazã la capacitate maximã şi necesitã asistenţã pentru îmbunãtãţirea serviciilor oferite IMM-urilor.
ART. 5
Obiectivul schemei de ajutor de stat constã în stimularea unei dezvoltãri locale şi regionale durabile, prin sprijinirea creãrii şi dezvoltãrii unor structuri moderne de sprijinire a afacerilor de interes local şi/sau regional.

CAP. III
Definiţii

ART. 6
În sensul prezentei scheme, urmãtorii termeni se definesc astfel:
1. structurile de sprijinire a afacerilor de importanţã regionalã/localã - reprezintã structuri clar delimitate, care asigurã o serie de facilitãţi şi/sau spaţii pentru operatorii economici care desfãşoarã activitãţi economice de producţie şi de prestare servicii în structura de afaceri: parcuri industriale, tehnologice, de afaceri, logistice, incubatoare de afaceri;
2. întreprindere reprezintã orice entitate implicatã într-o activitate economicã, indiferent de forma juridicã a acesteia, inclusiv persoane fizice care desfãşoarã activitãţi economice în mod independent, asociaţii familiale, parteneriate sau asociaţii care desfãşoarã activitãţi economice, în conformitate cu prevederile Recomandãrii CE 361/2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 124 din 20 mai 2003, denumitã în continuare Recomandarea CE 361/2003;
3. categoria microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) este formatã din întreprinderi care au sub 250 de angajaţi şi a cãror cifrã anualã de afaceri nu depãşeşte 50 milioane euro şi/sau al cãror rezultat al bilanţului anual nu depãşeşte 43 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandãrii CE 361/2003;
4. microîntreprinderea este definitã ca fiind o întreprindere care are sub 10 angajaţi şi a cãrei cifrã de afaceri anualã şi/sau al cãrei rezultat al bilanţului anual nu depãşeşte 2 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandãrii CE 361/2003;
5. întreprinderea micã este definitã ca fiind o întreprindere care are sub 50 de angajaţi şi a cãrei cifrã de afaceri anualã şi/sau al cãrei rezultat al bilanţului anual nu depãşeşte 10 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandãrii CE 361/2003;
6. întreprinderea mijlocie este definitã ca fiind o întreprindere care are sub 250 angajaţi şi a cãrei cifrã anualã de afaceri nu depãşeşte 50 milioane euro şi/sau al cãrei rezultat al bilanţului anual nu depãşeşte 43 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandãrii CE 361/2003;
7. unitãţi administrativ-teritoriale reprezintã consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, ca autoritãţi deliberative, primarii ca autoritãţi executive, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, ca autoritãţi ale administraţiei publice locale, pentru coordonarea activitãţii consiliilor comunale, orãşeneşti şi municipale, în vederea realizãrii serviciilor publice de interes judeţean, în conformitate cu prevederile <>Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007;
8. investiţia iniţialã este definitã ca fiind:
a) o investiţie în active corporale şi/sau necorporale referitoare la înfiinţarea unei noi unitãţi, la extinderea unei unitãţi existente, la diversificarea producţiei unei unitãţi prin realizarea de produse noi, suplimentare, sau la o schimbare fundamentalã a procesului global de producţie a unei unitãţi existente; sau
b) achiziţionarea unor active, în corelaţie directã cu un amplasament de producţie, în cazul în care amplasamentul respectiv este închis sau ar fi fost închis în condiţiile în care nu ar fi fost cumpãrat, iar activele au fost achiziţionate de cãtre un investitor independent.
Achiziţionarea de acţiuni sau pãrţi sociale emise de cãtre o întreprindere nu constituie investiţie iniţialã. Investiţia de înlocuire nu este consideratã investiţie iniţialã;
9. activele corporale sunt terenuri, clãdiri şi instalaţii/ echipamente/utilaje;
10. activele necorporale sunt activele care rezultã dintr-un transfer de tehnologie sub forma achiziţiei de drepturi de brevet, licenţe, know-how sau cunoştinţe tehnice nebrevetate;
11. costuri eligibile sunt costurile legate de investiţia iniţialã, respectiv costurile cu active corporale şi active necorporale;
12. începerea lucrãrilor înseamnã fie începerea lucrãrilor de construcţie, fie prima comandã fermã de echipamente, excluzând studiile de fezabilitate preliminare;
13. intensitatea ajutorului reprezintã valoarea actualizatã a ajutorului exprimatã ca procent din valoarea actualizatã a costurilor eligibile ale investiţiei;
14. contribuţia proprie a beneficiarului la valoarea eligibilã a proiectului reprezintã diferenţa dintre totalul costurilor eligibile ale proiectului şi totalul finanţãrii nerambursabile acordate;
15. rata de actualizare este rata de referinţã stabilitã de cãtre Comisia Europeanã pentru România pe baza unor criterii obiective şi publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe internet;
16. regiunile de dezvoltare sunt entitãţi teritoriale specifice, fãrã statut administrativ şi fãrã personalitate juridicã, şi corespunzãtoare diviziunilor de nivel NUTS 2 în Nomenclatorul unitãţilor statistice teritoriale ale Uniunii Europene, constituite în conformitate cu prevederile <>Legii privind dezvoltarea regionalã în România nr. 315/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 577 din 29 iunie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
17. autoritatea responsabilã pentru implementarea acestei scheme este Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor (MDLPL), prin intermediul Autoritãţii de management, creatã la nivelul acestuia pentru gestionarea Programului operaţional regional (AMPOR);
18. Programul operaţional regional 2007-2013 (POR) reprezintã un document strategic de programare elaborat de Romania, în calitate de stat membru, şi aprobat de Comisia Europeanã, care implementeazã, printr-un set de prioritãţi coerente, strategia naţionalã de dezvoltare regionalã a Cadrului naţional strategic de referinţã.

CAP. IV
Domeniul de aplicare

ART. 7
(1) Prezenta schemã se aplicã tuturor celor 8 regiuni de dezvoltare ale României.
(2) Prezenta schemã se aplicã structurilor de sprijinire a afacerilor finanţate în cadrul urmãtoarelor axe prioritare şi domenii de intervenţie din POR:
a) axa prioritarã 1: Sprijinirea dezvoltãrii durabile a oraşelor - poli urbani de creştere: Domeniul major de intervenţie 1.1.: Planuri integrate de dezvoltare;
b) axa prioritarã 4: Sprijinirea dezvoltãrii mediului de afaceri regional şi local:
Domeniul major de intervenţie 4.1.: Dezvoltarea durabilã a structurilor de sprijinire a afacerilor de importanţã regionalã şi localã;
Domeniul major de intervenţie 4.2.: Reabilitarea siturilor industriale poluate şi neutilizate şi pregãtirea pentru noi activitãţi.

CAP. V
Beneficiarii ajutorului de stat

ART. 8
(1) Beneficiarii acestei scheme de ajutor de stat sunt:
- unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale), definite conform <>Legii nr. 215/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- operatori economici: operatori economici înregistraţi conform <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau în baza <>Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, care se încadreazã în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii;
- camere de comerţ şi industrie înfiinţate în conformitate cu <>Legea camerelor de comerţ din România nr. 335/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 836 din 6 decembrie 2007;
- asociaţii care reprezintã mediul de afaceri, constituite în baza <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 246/2005 , şi a <>Legii patronatelor nr. 356/2001 , cu modificãrile ulterioare;
- parteneriate între unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale).
(2) Pentru a demonstra calitatea de IMM, solicitanţii trebuie sã completeze modelul de declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la încadrarea unei întreprinderi în categoria IMM, prevãzut în anexa nr. 1 la <>Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţãrii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care a preluat prevederile Comunicãrii CE, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene C 118 din 20 mai 2003.
(3) Pentru a beneficia de ajutor de stat, solicitanţii trebuie sã respecte urmãtoarele condiţii:
a) sã dovedeascã calitatea de proprietar sau sã aibã în concesiune infrastructura şi/sau terenul care fac obiectul proiectului, pe o perioadã de 5 ani de la încheierea operaţiunii sau de 3 ani în cazul IMM-urilor, în conformitate cu prevederile art. 57 paragraful 1 din Regulamentul Consiliului nr. 1.083/2006 care stabileşte reglementãrile generale privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune; în cazul parteneriatelor, acest criteriu se aplicã şi partenerilor. În cazul unitãţilor administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale), acestea au calitatea de proprietar sau de administrator ori au în concesiune infrastructura şi/sau terenul care fac obiectul proiectului;
b) sã facã dovada capacitãţii de finanţare şi a capacitãţii de a implementa proiectul; în cazul parteneriatelor, acest criteriu se aplicã şi partenerilor;
c) indiferent de forma juridicã de organizare, sã nu se afle în procedurã de executare silitã, reorganizare judiciarã, închidere operaţionalã, dizolvare şi sã nu aibã activitãţile suspendate sau alte situaţii similare reglementate de lege;
d) indiferent de forma juridicã de organizare, sã îndeplineascã condiţiile de eligibilitate stabilite prin Regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunitãţilor Europene nr. 1.605/2002 în art. 93, respectiv:
- nu se aflã în stare de faliment sau nu fac obiectul unei proceduri de lichidare ori de administrare specialã, nu au încheiat concordate, nu şi-au suspendat activitatea economicã sau nu fac obiectul unei proceduri în urma acestor situaţii ori nu se aflã în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi naturã prevãzute de legislaţia sau de reglementãrile naţionale;
- nu au fost condamnaţi printr-o hotãrâre cu valoare de res judicata pentru un delict legat de conduita lor profesionalã;
- nu au comis în conduita lor profesionalã greşeli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractantã le poate justifica;
- şi-au îndeplinit obligaţiile de platã a contribuţiilor la fondul asigurãrilor sociale sau de achitare a impozitelor în conformitate cu prevederile legale ale ţãrii în care este stabilit ori ale ţãrii autoritãţii contractante sau ale ţãrii unde se executã contractul;
- nu au fost condamnaţi printr-o hotãrâre cu valoare de res judicata pentru fraudã, corupţie, participare la o organizaţie criminalã sau la orice alte activitãţi ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Comunitãţilor Europene;
- în urma altei proceduri de achiziţionare sau în urma unei proceduri de alocare a unei subvenţii finanţate de la bugetul comunitar, nu au fost gãsiţi vinovaţi de încãlcarea gravã a contractului datoritã nerespectãrii obligaţiilor contractuale;
e) sã nu poatã fi considerat ca fiind firmã în dificultate, în conformitate cu Liniile directoare comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene C 244 din 1 octombrie 2004;
f) la data depunerii cererii de finanţare, sã-şi fi îndeplinit obligaţiile de platã a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurãri sociale cãtre bugetele componente ale bugetului general consolidat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România;
g) solicitantul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
ART. 9
Solicitanţii care sunt subiectul unei proceduri de recuperare a unor ajutoare de stat declarate ilegale şi incompatibile sau utilizate abuziv nu sunt eligibili pentru a primi finanţare în cadrul schemei, cu excepţia cazului în care acestea au fost restituite în integralitate, împreunã cu dobânzile aferente.
ART. 10
În cadrul prezentei scheme, nu se acordã ajutor de stat pentru urmãtoarele domenii de activitate:
a) pescuit şi acvaculturã;
b) construcţii de nave;
c) industria carbonierã;
d) industria siderurgicã;
e) sectorul fibre sintetice;
f) activitãţile legate de producţia primarã a produselor agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeanã;
g) procesarea şi marketingul produselor care imitã sau substituie laptele ori a produselor din lapte, în conformitate cu Regulamentul (CEE) nr. 1.898/1987 ;
h) ajutoarele în favoarea activitãţilor legate de export cãtre state terţe sau statele membre, şi anume ajutoarele legate direct de cantitãţile exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
i) ajutoarele subordonate utilizãrii produselor naţionale în detrimentul celor importate.
ART. 11
Pentru a fi eligibile, proiectele trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
1. investiţia iniţialã sã fie realizatã pe teritoriul României;
2. sã aibã plan de afaceri;
3. activitãţile propuse spre finanţare în cadrul proiectului sã nu fi fost finanţate din fonduri publice în ultimii 5 ani şi sã nu beneficieze de fonduri publice din alte surse de finanţare;
4. valoarea totalã a proiectului sã se încadreze între 1.700.000 şi 85.000.000 lei (echivalentul a aproximativ 500.000 şi 25.000.000 euro);
5. durata de implementare a proiectului sã nu depãşeascã data de 31 iulie 2012;
6. investiţia iniţialã trebuie sã fie menţinutã pe o duratã de minimum 5 ani, cu excepţia beneficiarilor care se încadreazã în categoria IMM-urilor - minimum 3 ani de la finalizarea proiectului de investiţie;
7. sã respecte legislaţia în domeniul egalitãţii de şanse, protecţiei mediului, eficienţei energetice, ajutorului de stat şi achiziţiilor publice.

CAP. VI
Modalitãţi de acordare a ajutorului de stat

ART. 12
(1) În cadrul prezentei scheme, ajutorul de stat se acordã sub formã de finanţare nerambursabilã, eşalonat, pe etape de implementare a proiectului. Valoarea ajutorului va fi actualizatã folosindu-se o ratã egalã cu rata de referinţã stabilitã de Comisia Europeanã la momentul acordãrii ajutorului de stat.
(2) Finanţarea proiectelor va fi diferenţiatã pe categorii de beneficiari, dupã cum urmeazã:
1. Unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale); parteneriate între unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale):
a) finanţare nerambursabilã, în proporţie de maximum 50% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti-Ilfov, care beneficiazã de o intensitate maximã de 40% din cheltuielile eligibile ale proiectului;
b) contribuţia proprie a beneficiarului la cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 50%, respectiv 60%.
În conformitate cu prevederile Recomandãrii CE 361/2003, "o întreprindere nu poate fi consideratã IMM dacã 25% sau mai mult din capitalul sau drepturile de vot ale acesteia sunt controlate direct sau indirect, individual sau în comun, de una sau mai multe organisme publice, cu excepţia autoritãţilor locale care au un buget anual mai mic de 10 milioane euro şi mai puţin de 5.000 locuitori".
2. Operatori economici, camere de comerţ şi industrie, asociaţii care reprezintã mediul de afaceri, în funcţie de categoria de întreprinderi în care se încadreazã:
- întreprinderi mijlocii:
a) finanţare nerambursabilã, în proporţie de maximum 60% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti-Ilfov, care beneficiazã de o intensitate maximã de 50% din cheltuielile eligibile ale proiectului;
b) contribuţia proprie a beneficiarului la cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 40%, respectiv 50%.
- întreprinderi mici şi microîntreprinderi:
a) finanţare nerambursabilã, în proporţie de maximum 70% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti-Ilfov, care beneficiazã de o intensitate maximã de 60% din cheltuielile eligibile ale proiectului;
b) contribuţia proprie a beneficiarului la cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 30%, respectiv 40%.
(3) În sectorul transporturilor, finanţarea nerambursabilã este de maximum 50% din valoarea eligibilã a proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti-Ilfov, care beneficiazã de o intensitate maximã de 40% din valoarea eligibilã a proiectului.
ART. 13
Contribuţia proprie a beneficiarului poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse private. Nu sunt considerate contribuţie proprie fondurile obţinute din mãsuri de sprijin financiar din partea statului sau care sunt obţinute ca efect al unor astfel de mãsuri.

CAP. VII
Activitãţi şi cheltuieili eligible

ART. 14
Activitãţile eligibile pentru aceastã schemã sunt:
a) construirea/modernizarea/extinderea de clãdiri şi anexe aferente, care vor fi utilizate de operatori economici, cu precãdere IMM-uri, pentru activitãţi de producţie şi/ sau servicii;
b) construirea/modernizarea/extinderea infrastructurii rutiere/feroviare din interiorul structurii de sprijinire a afacerilor şi a drumurilor de acces - aceste activitãţi sunt eligibile numai în cazul în care se poate argumenta cã valorificarea proiectului care face obiectul investiţiei este afectatã de infrastructura de acces deficitarã;
c) crearea/ modernizarea/ extinderea utilitãţilor de bazã din interiorul structurii de sprijinire a afacerilor: staţiile de tratare a apei, unitãţile de furnizare a energiei şi a gazului, sistemul de canalizare, cablarea clãdirii, conectarea la reţele broadband (internet);
d) dotarea cu echipamente a structurilor de sprijinire a afacerilor construite/ modernizate/ extinse.
ART. 15
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile legate de terenuri, clãdiri, echipamente/instalaţii şi active necorporale numai dacã sunt incluse în valoarea activului şi se regãsesc înregistrate în contabilitatea beneficiarului în conturile de imobilizãri corporale şi necorporale respective. Pentru unitãţile administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale) şi, respectiv, parteneriatele între unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale), cheltuielile eligibile sunt determinate luând în considerare şi taxa pe valoarea adãugatã aferentã acestora.
(2) În cadrul schemei se finanţeazã exclusiv proiecte care prevãd realizarea de investiţii iniţiale. Nu sunt eligibile proiectele care reprezintã, în fapt, simple investiţii de înlocuire sau reabilitare a unor active fixe existente, iar lucrãrile de modernizare trebuie sã conducã la creşterea valorii adãugate a acestora.
(3) Nu se finanţeazã acele proiecte a cãror implementare a fost deja demaratã de cãtre beneficiar înainte de semnarea contractului de finanţare.
(4) Activele achizitionate trebuie sã fie noi. Pentru întreprinderile mari, aceste costuri sunt eligibile numai în limita a 50% din totalul cheltuielilor de investiţii eligibile ale proiectului.
(5) Pentru a fi incluse în investiţia iniţialã, activele necorporale trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã fie utilizate în exclusivitate în cadrul obiectivului de investiţie care a beneficiat de ajutor de stat naţional regional;
b) sã fie considerate active amortizabile;
c) sã fi fost achiziţionate de la terţi, în condiţii de piaţã;
d) sã fie incluse în categoria activelor proprii ale beneficiarului şi sã rãmânã în cadrul obiectivului de investiţie care a beneficiat de ajutor de stat naţional regional, pentru o perioadã de cel puţin 5 ani, calculatã din momentul în care investiţia a fost finalizatã, cu excepţia IMM-urilor - minimum 3 ani, şi sã fie utilizate pentru derularea operaţiunii finanţate.

CAP. VIII
Durata de aplicare a schemei

ART. 16
Schema de ajutor de stat este valabilã pentru perioda 2008-2010.

CAP. IX
Bugetul schemei

ART. 17
(1) Valoarea maximã estimatã a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga duratã de aplicare a acesteia, este de 833,99 milioane lei, din care 602,89 milioane lei din Fondul European pentru Dezvoltare Regionalã (FEDR) şi 231,10 milioane lei de la bugetul de stat.
(2) Repartizarea anualã, orientativã, a sumelor acordate se prezintã astfel:


┌──────────┬─────────────────┬────────────────────┐
│ Ani │ Sume alocate │ Sume alocate de la │
│ │ din FEDR │ bugetul de stat │
│ │ (milioane lei) │ (milioane lei) │
├──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 2008 │ 182,65 │ 70,03 │
├──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 2009 │ 195,26 │ 74,82 │
├──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 2010 │ 224,98 │ 86,25 │
├──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ TOTAL: │ 602,89 │ 231,10 │
└──────────┴─────────────────┴────────────────────┘



ART. 18
Numãrul estimat al beneficiarilor acestei scheme de ajutor de stat este de 15.

CAP. X
Regula de cumul

ART. 19
Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemã nu se cumuleazã cu alte ajutoare de stat, în sensul art. 87 alin. (1) din Tratatul instituind Comunitatea Europeanã, şi nici cu ajutoarele de minimis, acordate pentru aceleaşi costuri eligibile, în cazul în care acest cumul duce la o intensitate a ajutorului care depãşeşte nivelul stabilit în prezenta schemã de ajutor de stat. Plafonul maxim al intensitãtii ajutorului de stat stabilit în prezenta schemã trebuie respectat, indiferent dacã finanţarea provine din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
ART. 20
Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor de stat prezintã o declaraţie pe propria rãspundere, din care sã reiasã dacã a mai beneficiat sau este în curs de solicitare a altor ajutoare de stat sau ajutoare de minimis pentru aceleaşi costuri eligibile. Autoritatea responsabilã va monitoriza sumele pentru a nu depãşi intensitatea maximã admisã.
ART. 21
Ajutorul de stat se calculeazã pe baza investiţiilor în active corporale sau necorporale, cu respectarea intensitãţii maxime stabilite pentru regiunea respectivã.

CAP. XI
Procedura de implementare a schemei

ART. 22
MDLPL, în calitate de autoritate responsabilã cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, va asigura respectarea procedurilor prevãzute în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 137/2007 .
ART. 23
Pentru a beneficia de ajutorul de stat prevãzut de aceastã schemã, solicitanţii depun la sediul organismului intermediar din cadrul agenţiei pentru dezvoltare regionalã din regiunea în care se va implementa proiectul o cerere de finanţare, împreunã cu documentele stabilite în Ghidul solicitantului, în vederea parcurgerii etapelor procesului de evaluare şi selecţie, dupã cum urmeazã:
a) verificarea conformitãţii administrative;
b) verificarea eligibilitãţii beneficiarilor şi proiectelor;
c) evaluarea tehnicã şi financiarã.
ART. 24
Ajutorul de stat se acordã numai dupã parcurgerea etapelor prevãzute la art. 23 şi dupã constatarea îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate. În situaţia în care lucrãrile au început anterior semnãrii contractului de finanţare, întregul proiect nu este eligibil.
ART. 25
MDLPL, în calitate de autoritate responsabilã cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, furnizeazã Consiliului Concurenţei o fişã de informare completatã potrivit anexei nr.1 la Regulament, în vederea transmiterii la Comisia Europeanã, în maximum 20 de zile lucrãtoare de la aprobarea schemei prin ordin al ministrului.

CAP. XII
Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea

ART. 26
În vederea asigurãrii transparenţei şi a monitorizãrii ajutoarelor de stat, la nivel european şi naţional, MDLPL, în calitate de autoritate responsabilã cu implementarea prezentei scheme, are obligaţia sã pãstreze evidenţe detaliate referitoare la alocãrile individuale acordate cãtre beneficiari, pe o perioadã de minimum 10 ani de la acordarea ultimului ajutor în cadrul schemei. Aceste evidenţe trebuie sã includã toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitarã în domeniul ajutorului de stat.
ART. 27
MDLPL, în calitate de autoritate responsabilã cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, are obligaţia sã furnizeze informaţii necesare pentru verificarea respectãrii prevederilor comunitare în domeniul ajutorului de stat, la solicitarea scrisã a Comisiei Europene sau a Consiliului Concurenţei, în maximum 20 de zile lucrãtoare.
ART. 28
MDLPL, în calitate de autoritate responsabilã cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, transmite Consiliului Concurenţei raportarea anualã privind implementarea schemei, în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007, precum şi cu Regulamentul CE nr. 794/2004.
ART. 29
MDLPL monitorizeazã respectarea condiţiilor şi a criteriilor de eligibilitate pe toatã durata de derulare a schemei şi pe o perioadã de 5 ani de la finalizarea acesteia, iar în situaţia în care constatã nerespectarea acestor criterii, MDLPL întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare în vigoare.

CAP. XIII
Dispoziţii finale

ART. 30
Schema aprobatã se trimite spre informare Comisiei Europene prin Sistemul interactiv de notificare a ajutoarelor de stat (SANI). Textul schemei şi Ghidul solicitantului se publicã integral pe pagina de internet a Programului operaţional regional 2007-2013, la adresele:
http://www.inforegio.ro/index.php?page=STATE_AID
http://www.inforegio.ro/index.php?page=PUBLICATIONS_GUIDE_DOC


-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016