Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 20 februarie 2008  Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 20 februarie 2008 "Sprijin pentru consolidarea si modernizarea sectorului productiv prin investitii realizate de intreprinderile mici si mijlocii", aferenta operatiunii a) "Sprijin pentru consolidarea si modernizarea sectorului productiv prin investitii tangibile si intangibile", domeniul major de interventie 1.1 "Investitii productive si pregatirea pentru competitia pe piata a intreprinderilor, in special a IMM", axa prioritara 1 "Un sistem de productie inovativ si ecoeficient", din cadrul Programului operational sectorial "Cresterea competitivitatii economice"

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 190 din 12 martie 2008
SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 20 februarie 2008
"Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii realizate de întreprinderile mici şi mijlocii", aferentã operaţiunii a) "Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii tangibile şi intangibile", domeniul major de intervenţie 1.1 "Investiţii productive şi pregãtirea pentru competiţia pe piaţã a întreprinderilor, în special a IMM", axa prioritarã 1 "Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", din cadrul Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice"
EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 190 din 12 martie 2008


ART. 1
Prezenta procedurã instituie o schemã transparentã de ajutor de stat regional pentru investiţii, denumitã "Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii realizate de întreprinderile mici şi mijlocii", aferentã operaţiunii a) "Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii tangibile şi intangibile", domeniul major de intervenţie 1.1 "Investiţii productive şi pregãtirea pentru competiţia pe piaţã a întreprinderilor, în special a IMM", axa prioritarã 1 "Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", din cadrul Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice".
ART. 2
În cadrul acestei scheme se va acorda sprijin financiar nerambursabil pentru proiecte de investiţii realizate de întreprinderi mici şi mijlocii - IMM astfel:
* sprijin financiar în valoare de pânã la 250.000 euro (echivalentul în lei), cu apelul de proiecte de tip "cerere de proiecte cu depunere continuã";
* sprijin financiar cu valoare cuprinsã între 250.001 euro şi 1.500.000 euro (echivalentul în lei), cu apelul de proiecte de tip "cerere de proiecte cu termen limitã".
ART. 3
(1) Acordarea ajutoarelor de stat regionale pentru investiţii în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat regional stipulate în Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutorului naţional regional pentru investiţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L302 din 1 noiembrie 2006.
(2) Prezenta schemã este exceptatã de la obligaţia de notificare cãtre Comisia Europeanã în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutorului naţional regional pentru investiţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L302 din 1 noiembrie 2006.
ART. 4
Schema se aplicã pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
ART. 5
(1) Prezenta schemã are drept scop consolidarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii prin înfiinţarea/extinderea/modernizarea capacitãţilor de producţie şi achiziţia de echipamente, tehnologii noi şi know-how, care sã permitã adaptarea producţiei la cerinţele pieţei unice europene.
(2) Întreprinderile mici şi mijlocii, atât în ceea ce priveşte cifra de afaceri, cât şi în ceea ce priveşte gradul de ocupare a forţei de muncã, au un rol economic deosebit în diversificarea produselor şi serviciilor, în cadrul tuturor sectoarelor economice din România. Extinderea activitãţilor înalt tehnologizate, realizarea de produse cu valoare adãugatã ridicatã rãspunde dezideratului de coeziune economicã, necesitând însã investiţii considerabile în acest sens.

I. Obiectivul şi scopul schemei

ART. 6
Obiectivul schemei de ajutor de stat este sprijinirea dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii pentru realizarea obiectivului general al Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice", şi anume creşterea productivitãţii întreprinderilor din România în conformitate cu principiile dezvoltãrii durabile şi reducerea decalajelor în comparaţie cu productivitatea medie a Uniunii Europene.
ART. 7
Scopul schemei de finanţare îl constituie consolidarea şi dezvoltarea sectorului productiv românesc al întreprinderilor mici şi mijlocii prin:
* crearea unui nou amplasament de producţie;
* extinderea unui amplasament de producţie existent;
* diversificarea producţiei unui amplasament existent, prin lansarea de noi produse sau servicii;
* schimbãri fundamentale în procesul de producţie al unui amplasament existent.

II. Baza legalã

ART. 8
Prezenta schemã este elaboratã în conformitate cu:
* Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutorului naţional regional pentru investiţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 302 din 1 noiembrie 2006;
* Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice", aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. 3.472 din 12 iulie 2007.

III. Domeniul de aplicare

ART. 9
(1) În cadrul acestei scheme se acordã sprijin financiar pentru întreprinderile mici şi mijlocii (inclusiv societãţi cooperative), cu excepţia microîntreprinderilor, pentru urmãtoarele activitãţi economice (conform CAEN, rev. 2):
a) B - Industria extractivã (cu excepţia codurilor 051 Extracţia cãrbunelui superior, 052 Extracţia cãrbunelui inferior, 061 Extracţia petrolului brut, 062 Extracţia gazelor naturale, 0721 Extracţia minereurilor de uraniu şi toriu, 0892 Extracţia turbei, 091 Activitãţi de servicii anexe extracţiei petrolului brut şi gazelor naturale, 099 Activitãţi de servicii anexe pentru extracţia mineralelor);
b) C - Industria prelucrãtoare (cu excepţia codurilor 101 Producţia, prelucrarea şi conservarea cãrnii şi a produselor din carne, 102 Prelucrarea şi conservarea peştelui, crustaceelor şi moluştelor, 103 Prelucrarea şi conservarea fructelor şi legumelor, 104 Fabricarea uleiurilor şi a grãsimilor vegetale şi animale, 105 Fabricarea produselor lactate, 106 Fabricarea produselor de morãrit, a amidonului şi produselor din amidon, 107 Fabricarea produselor de brutãrie şi a produselor fãinoase, 108 Fabricarea altor produse alimentare, 109 Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor, 110 Fabricarea bãuturilor, 120 Fabricarea produselor din tutun, 191 Fabricarea produselor de cocserie, 192 Fabricarea produselor obţinute prin prelucrarea ţiţeiului, 2051 Fabricarea explozivilor, 206 Fabricarea fibrelor sintetice şi artificiale, 241 Producţia de metale feroase sub forme primare şi de feroaliaje, 242 Producţia de tuburi, ţevi, profile tubulare şi accesorii pentru acestea din oţel, 243 Fabricarea altor produse prin prelucrarea primarã a oţelului, 2451 Turnarea fontei, 2452 Turnarea oţelului, 254 Fabricarea armamentului şi muniţiei, 2591 Fabricarea de recipienţi, containere şi alte produse similare din oţel, 301 Construcţia de nave şi bãrci, 304 Fabricarea vehiculelor militare de luptã, 331 Repararea articolelor fabricate din metal, repararea maşinilor şi echipamentelor, 332 Instalarea maşinilor şi echipamentelor industriale);
c) E - Distribuţia apei, salubritate, gestionarea deşeurilor, activitãţi de decontaminare (cu excepţia codurilor 360 Captarea, tratarea şi distribuţia apei, 370 Colectarea şi epurarea apelor uzate, 381 Colectarea deşeurilor, 382 Tratarea şi eliminarea deşeurilor, 390 Activitãţi şi servicii de decontaminare);
d) F - Construcţii [(cu excepţia codurilor 411 Dezvoltare (promovare) imobiliarã, 4399 Alte lucrãri speciale de construcţii n.c.a)].
(2) Nu sunt eligibile pentru finanţare, în cadrul acestei scheme, urmãtoarele domenii de activitate:
a) pescuitul şi acvacultura;
b) construcţiile navale;
c) industria cãrbunelui;
d) industria siderurgicã;
e) sectorul fibrelor sintetice;
f) activitãţile legate de producţia primarã a produselor agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeanã;
g) procesarea şi marketingul produselor care imitã ori substituie laptele sau produsele din lapte, în conformitate cu Regulamentul Consiliului(CEE) nr. 1.898/1987 privind protejarea denumirilor folosite în comercializarea laptelui şi a produselor din lapte;
h) sectorul transporturilor.
(3) În cadrul acestei scheme nu se acordã sprijin financiar pentru:
a) susţinerea financiarã a activitãţilor de export cãtre ţãri terţe sau cãtre state membre, legatã direct de cantitãţile exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b) utilizarea cu precãdere a produselor naţionale în detrimentul produselor importate.

IV. Definiţii

ART. 10
În sensul prezentei proceduri, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) ajutorul de stat - orice mãsurã care îndeplineşte toate criteriile prevãzute la art. 87 (1) din Tratatul instituind Comunitatea Europeanã;
b) întreprinderi mici si mijlocii (IMM) (conform <>Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţãrii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care transpune în legislaţia naţionalã Recomandarea CE nr. 361 din 6 mai 2003 privind definiţia microîntreprinderilor, a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L124 din 20 mai 2003) - acele întreprinderi care au mai puţin de 250 de angajaţi şi care au o cifrã de afaceri anualã netã ce nu depãşeşte echivalentul în lei a 50 milioane euro sau deţin active totale ce nu depãşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro.
* În cadrul categoriei de IMM, întreprinderea mijlocie este întreprinderea care are între 50 şi 249 de salariaţi şi realizeazã o cifrã de afaceri anualã netã de pânã la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţine active totale care nu depãşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro.
* În cadrul categoriei de IMM, întreprinderea micã este întreprinderea care are între 10 şi 49 de salariaţi şi realizeazã o cifrã de afaceri anualã netã de pânã la 10 milioane euro, echivalent în lei, sau deţine active totale care nu depãşesc echivalentul în lei a 10 milioane euro.
* În cadrul categoriei de IMM, microîntreprinderea este întreprinderea care are pânã la 9 salariaţi şi realizeazã o cifrã de afaceri anualã netã de pânã la 2 milioane euro, echivalent în lei, sau deţine active totale care nu depãşesc echivalentul în lei a 2 milioane euro.
* Încadrarea în categoria IMM se va face în funcţie de cele 3 tipuri de întreprinderi: autonome, legate şi partenere, astfel cum sunt acestea definite în <>Legea nr. 346/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care a preluat prevederile Recomandãrii CE nr. 361 din 6 mai 2003 privind definiţia microîntreprinderilor, a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003;
c) societate cooperativã (conform <>Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei) - o asociaţie autonomã de persoane fizice şi/sau juridice, dupã caz, constituitã pe baza consimţãmântului liber exprimat de acestea, în scopul promovãrii intereselor economice, sociale şi culturale ale membrilor cooperatori, fiind deţinutã în comun şi controlatã democratic de cãtre membrii sãi, în conformitate cu principiile cooperatiste;
d) investiţie iniţialã - o investiţie în active corporale şi/sau necorporale referitoare la înfiinţarea unei noi unitãţi, la extinderea unei unitãţi existente, la diversificarea producţiei unei unitãţi prin realizarea de produse noi, suplimentare sau la o schimbare fundamentalã a procesului global de producţie a unei unitãţi existente;
e) începerea lucrãrilor - data începerii efective a lucrãrilor de construcţii sau data primului angajament ferm legal al societãţii de a comanda echipamente, excluzând studiile de fezabilitate preliminare;
f) cheltuieli eligibile - cheltuielile legate de investiţia iniţialã, respectiv cheltuieli cu achiziţionarea de active corporale şi/sau active necorporale;
g) active corporale - activele constând în terenuri, clãdiri şi instalaţii/utilaje;
h) active necorporale - activele care rezultã dintr-un transfer de tehnologie, sub forma unei achiziţii de drepturi de brevet, de licenţe, de know-how sau de cunoştinţe tehnice nebrevetate;
i) intensitatea ajutorului de stat în echivalent subvenţie brutã - valoarea actualizatã a ajutorului exprimatã ca procent din valoarea actualizatã a cheltuielilor eligibile ale investiţiilor;
j) ratã de actualizare - rata de referinţã stabilitã de Comisia Europeanã pentru România pe baza unor criterii obiective şi publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe internet;
k) societãţi în dificultate - întreprinderile definite conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate (publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244/2004);
l) administrator al schemei - Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, prin Direcţia pentru gestionarea fondurilor comunitare pentru IMM organism intermediar;
m) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de management al Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice";
n) apel/cerere de proiecte - invitaţia publicã adresatã de organismul intermediar unei categorii clar identificate de solicitanţi, în vederea depunerii cererilor de finanţare pentru proiecte, în cadrul unei/unui operaţiuni/domeniu major de intervenţie/axã prioritarã din Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice" 2007-2013;
o) apel/cerere de proiecte cu termen limitã - apel/cerere de proiecte [(conform definiţiei de la lit. n);] pentru care depunerea cererilor de finanţare se fac într-un interval de timp clar stabilit, iar evaluarea şi selecţia proiectelor se fac într-o singurã sesiune, dupã închiderea depunerii, prin punctare în sistem "grilã de evaluare", cu ordonarea proiectelor/solicitanţilor descrescãtor, în funcţie de scorul obţinut. Sunt finanţate proiectele care depãşesc pragul minim de calitate, în ordinea scorului, pânã la concurenţa sumei alocate pentru apelul/cererea de proiecte. Intervalul de timp pentru depunerea cererilor de finanţare, grila de evaluare, cu criteriile şi scorurile corespunzãtoare, pragul minim de calitate şi suma alocatã pentru apelul/cererea de proiecte sunt specificate în apel/cerere de proiecte şi Ghidul solicitantului;
p) apel/cerere de proiecte cu depunere continuã - apelul/cererea de proiecte [conform definiţiei de la lit. n)] pentru care depunerea cererilor de finanţare se face continuu, începând de la o anumitã datã, iar evaluarea şi selecţia proiectelor se fac în mai multe sesiuni, prin punctare în sistem "grilã de evaluare", fãrã ordonare în funcţie de punctajul obţinut. Sunt finanţate proiectele care depãşesc pragul minim de calitate, în ordinea datei de depunere a cererilor de finanţare, pânã la concurenţa sumei alocate pentru apelul/cererea de proiecte. Data de deschidere pentru depunerea cererilor de finanţare, grila de evaluare, cu criteriile şi scorurile corespunzãtoare, pragul minim de calitate şi suma alocatã pentru apelul/cererea de proiecte sunt specificate în apelul/cererea de proiecte şi în Ghidul solicitantului.

V. Condiţii de eligibilitate pentru solicitanţi

ART. 11
(1) Solicitanţii trebuie sã respecte urmãtoarele criterii de eligibilitate:
* sunt întreprinderi mici sau mijlocii (inclusiv societãţi cooperative), cu excepţia microîntreprinderilor, care nu pot beneficia de prevederile prezentei scheme. Pentru a demonstra calitatea de IMM, solicitanţii trebuie sã completeze modelul declaraţiei cuprinzând informaţii cu privire la încadrarea unei întreprinderi în categoria IMM din anexa 1 la <>Legea nr. 346/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care a preluat prevederile Comunicãrii CE publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 118 din 20 mai 2003;
* sunt întreprinderi înregistrate la registrul comerţului ca societãţi comerciale şi/sau cooperative şi îşi desfãşoarã activitatea în România;
* nu sunt în stare de insolvenţã, nu au afacerile administrate de un judecãtor-sindic, nu au nicio restricţie asupra activitãţii comerciale, nu sunt subiectul unor aranjamente între creditori sau nu se aflã într-o situaţie similarã cu cele menţionate anterior, reglementate prin lege;
* nu înregistreazã datorii publice şi şi-au plãtit la timp taxele, obligaţiile şi alte contribuţii la bugetul de stat, bugetele speciale şi bugetele locale, prevãzute de legislaţia în vigoare;
* reprezentantul legal al solicitantului nu a fost supus unei condamnãri în ultimii 3 ani de cãtre nicio instanţã de judecatã, din motive profesionale sau etic-profesionale;
* nu sunt societãţi în dificultate conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate (publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004);
* solicitantul demonstreazã cã deţine resursele financiare necesare pentru cofinanţarea proiectului;
* nu a fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care a fãcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executatã şi creanţa a fost integral recuperatã;
* solicitantul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în apelul de proiecte şi în Ghidul Solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
(2) Numãrul maxim estimat al întreprinderilor mici şi mijlocii care pot beneficia de sprijin financiar prin aceastã schemã este de 2.000 .

VI. Criterii de selecţie a proiectelor

ART. 12
Evaluarea şi selecţia proiectelor se vor efectua de cãtre organismul intermediar, în conformitate cu urmãtoarele criterii: relevanţa, calitatea, maturitatea, sustenabilitatea proiectului şi capacitatea de implementare a beneficiarului, detaliate în Ghidul solicitantului.

VII. Condiţiile de acordare a ajutorului de stat

ART. 13
În cadrul schemei pot fi finanţate exclusiv proiectele care prevãd realizarea de investiţii iniţiale, aşa cum sunt acestea definite la cap. IV art. 10 lit. d) din prezenta schemã.
ART. 14
(1) Intensitatea maximã a ajutorului de stat acordat pentru un proiect nu poate depãşi:
* pentru întreprinderi mijlocii:
- 50% pentru proiectele care se realizeazã în regiunea Bucureşti - Ilfov;
- 60% pentru proiectele care se realizeazã în celelalte 7 regiuni de dezvoltare (Nord-Est, Nord-Vest, Sud, Sud-Vest, Sud-Est, Vest şi Centru).
* pentru întreprinderi mici:
- 60%, pentru proiectele care se realizeazã în regiunea Bucureşti - Ilfov;
- 70 % pentru proiectele care se realizeazã în celelalte 7 regiuni de dezvoltare (Nord-Est, Nord-Vest, Sud, Sud-Vest, Sud-Est, Vest şi Centru).
(2) Valoarea maximã a finanţãrii acordate prin aceastã schemã, în funcţie de tipul de proiect, este de:
a) 250.000 euro (echivalentul în lei), pentru proiectele cu apel de tip "cerere de proiecte cu depunere continuã";
b) 1.500.000 euro (echivalentul în lei), pentru proiectele cu apel de tip "cerere de proiecte cu termen limitã".
ART. 15
(1) Beneficiarul de ajutor de stat în cadrul acestei scheme trebuie sã facã dovada contribuţiei proprii, într-un cuantum de minimum 30% din valoarea cheltuielilor eligibile, în funcţie de categoria întreprinderii, regiunea unde va fi implementat proiectul şi intensitatea ajutorului de stat.
(2) Contribuţia menţionatã la alin. (1) va fi asiguratã fie din resurse proprii ale beneficiarului, fie prin finanţare externã (de exemplu, credit bancar), într-o formã liberã de ajutor de stat.
ART. 16
(1) Investiţia realizatã cu sprijin financiar în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat trebuie menţinutã în unitatea beneficiarã a ajutorului de stat regional pentru o perioadã de cel puţin 3 ani dupã finalizarea proiectului de investiţii.
(2) În decursul acestei perioade de 3 ani este permisã înlocuirea instalaţiilor sau echipamentelor uzate moral ca efect al schimbãrilor tehnologice rapide, cu condiţia ca activitatea economicã sã se desfãşoare în continuare în regiunea în cauzã pe o durata egalã cu perioada minimã prevãzutã.
ART. 17
Ajutorul de stat regional pentru investiţii nu poate fi acordat în cadrul prezentei scheme decât dupã ce beneficiarul a semnat contractul de finanţare. În caz contrar, întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru a primi finanţare în cadrul acestei scheme.

VIII. Cheltuielile eligibile

ART. 18
În contextul prezentei scheme sunt considerate cheltuieli eligibile urmãtoarele categorii de cheltuieli legate de investiţia iniţialã:
* achiziţia de teren, în limita a 10% din valoarea totalã a cheltuielilor eligibile ale proiectului;
* achiziţia/construcţia şi modernizarea clãdirilor, în limita a 50% din totalul cheltuielilor eligibile;
* achiziţia de instalaţii, maşini şi utilaje;
* achiziţia de mijloace de transport tehnologice, strict legate de ciclul de producţie (numai pentru cod CAEN F şi B);
* achiziţia de brevete, licenţe, know-how, soluţii tehnice nebrevetate, incluzând software legat de procesul de producţie şi cerinţele manageriale ale întreprinderii.
ART. 19
(1) Activele achiziţionate trebuie sã fie noi.
(2) Nu se acordã finanţare pentru achiziţionarea de active în leasing.
ART. 20
(1) Investiţiile în active necorporale eligibile se referã la transferul de tehnologie prin achiziţia de patente, licenţe, know-how şi alte informaţii tehnologice neînregistrate ca drepturi.
(2) Activele necorporale trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã fie utilizate în exclusivitate în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional;
b) sã fie considerate active amortizabile;
c) sã fi fost achiziţionate de la un terţ, în condiţii de piaţã;
d) sã fie incluse în categoria activelor proprii firmei şi sã rãmânã în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional pentru cel puţin 3 ani.
ART. 21
(1) Toate cheltuielile aferente investiţiei iniţiale vor fi considerate ca fiind fãrã TVA.
(2) Cheltuielile eligibile se actualizeazã la valoarea lor la momentul acordãrii ajutorului.

IX. Durata

ART. 22
Prezenta schemã se aplicã de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, pânã la data de 31 decembrie 2013, în limita bugetului alocat.

X. Bugetul schemei

ART. 23
Bugetul total estimat al schemei pentru perioada 2008-2013 este de 346,2653 milioane euro (echivalentul în lei), având ca sursã de finanţare Fondul European de Dezvoltare Regionalã şi fonduri publice naţionale (buget de stat), astfel:
a) pentru sprijin financiar în valoare de pânã la 250.000 euro (echivalentul în lei):


- milioane euro -
──────────────────────────────────────────────────────────────
Total, Fonduri Fonduri
Anul din care: comunitare publice
naţionale
──────────────────────────────────────────────────────────────
2008 32,638314 27,778403 4,859911
──────────────────────────────────────────────────────────────
2009 33,073728 28,161792 4,911935
──────────────────────────────────────────────────────────────
2010 44,235576 37,989990 6,245585
──────────────────────────────────────────────────────────────
2011 45,224467 39,820917 5,403551
──────────────────────────────────────────────────────────────
2012 38,353428 33,770849 4,582579
──────────────────────────────────────────────────────────────
2013 35,905669 31,615556 4,290113
──────────────────────────────────────────────────────────────
Total 2007-2013 229,4312 199,1375 30,29367
──────────────────────────────────────────────────────────────



b) pentru sprijin financiar cu valoarea cuprinsã între 250.001-1.500.000 euro (echivalentul în lei):


- milioane euro -
──────────────────────────────────────────────────────────────
Total, Fonduri Fonduri
Anul din care: comunitare publice
naţionale
──────────────────────────────────────────────────────────────
2008 16,614672 14,184716 2,429956
──────────────────────────────────────────────────────────────
2009 16,836457 14,380490 2,455968
──────────────────────────────────────────────────────────────
2010 22,521937 19,399144 3,122793
──────────────────────────────────────────────────────────────
2011 23,035861 20,334085 2,701775
──────────────────────────────────────────────────────────────
2012 19,535978 17,244689 2,291289
──────────────────────────────────────────────────────────────
2013 18,289170 16,144114 2,145057
──────────────────────────────────────────────────────────────
Total 2007-2013 116,8341 101,6872 15,14684
──────────────────────────────────────────────────────────────



XI. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat

ART. 24
Mãsurile de sprijin acordate întreprinderilor mici şi mijlocii (inclusiv societãţilor cooperative) constau în finanţare nerambursabilã din fonduri comunitare şi naţionale.
ART. 25
(1) Alocãrile financiare nerambursabile vor fi acordate în mai multe tranşe, în funcţie de tipul de proiect conform cererii de proiecte, astfel:
a) maximum 3 tranşe, conform prevederilor din contractul de finanţare - în cazul sprijinului financiar în valoare de pânã la 250.000 euro (echivalentul în lei);
b) maximum 5 tranşe, conform prevederilor din contractul de finanţare - în cazul sprijinului financiar cu valoarea cuprinsã între 250.001 euro şi 1.500.000 euro (echivalentul în lei).
(2) Ajutorul de stat va fi plãtit dupã ce beneficiarul a depus cererea de rambursare, însoţitã de documentele justificative prevãzute în Ghidul solicitantului.
ART. 26
Ajutoarele plãtibile în tranşe se vor actualiza la valoarea de la momentul acordãrii ajutorului de stat. Rata de actualizare este rata stabilitã de Comisia Europeanã la momentul acordãrii ajutorului.

XII. Regulile privind cumulul ajutoarelor de stat

ART. 27
Ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei schemei se poate cumula cu alte ajutoare de stat în sensul art. 87 alin. (1) din Tratatul CE, precum şi cu ajutorul de minimis, indiferent dacã acestea provin din fonduri naţionale sau comunitare, raportat la aceleaşi cheltuieli eligibile aferente proiectului de investiţii în cauzã, dacã prin acest cumul nu se depãşeşte intensitatea brutã maximã admisibilã prevãzutã în prezenta schemã.

XIII. Modalitatea de derulare a schemei

ART. 28
Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, în calitate de organism intermediar pentru Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice", este autoritatea responsabilã de administrarea prezentei scheme, sub coordonarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, în calitate de autoritate de management şi furnizor de ajutor de stat, urmând sã asigure derularea acesteia şi fiind rãspunzãtor pentru buna ei desfãşurare.
ART. 29
(1) Procedura de implementare şi derulare a schemei se desfãşoarã dupã cum urmeazã:
a) lansarea apelului de proiecte;
b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare;
c) verificarea administrativã (verificarea conformitãţii cererilor şi a documentelor însoţitoare) - numai proiectele care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare;
d) verificarea eligibilitãţii beneficiarilor - numai proiectele care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare;
e) verificarea eligibilitãţii proiectelor - numai proiectele care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare;
f) evaluarea şi selecţia proiectelor;
g) întocmirea şi semnarea contractului de finanţare;
h) începerea implementãrii proiectului;
i) depunerea cererii de rambursare,însoţitã de documentele justificative;
j) acordarea finanţãrii nerambursabile se face de cãtre Unitatea de platã a Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice", numai pe bazã de documente justificative, dupã verificarea cheltuielilor;
k) monitorizarea implementãrii proiectelor conform prevederilor contractuale.
(2) Pentru a beneficia de ajutorul acordat prin prezenta schemã, solicitantul va depune la Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale o cerere de finanţare, însoţitã de documentele solicitate în apelul de proiecte şi în Ghidul solicitantului.
(3) Cererea de finanţare va fi însoţitã de o declaraţie pe propria rãspundere prin care beneficiarul certificã faptul cã nu este îndeplinitã nicio condiţie pentru a fi considerat societate în dificultate, conform Liniilor directoare comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate.
(4) Pentru a demonstra calitatea de IMM, solicitanţii trebuie sã completeze modelul declaraţiei cuprinzând informaţii cu privire la calificarea unei întreprinderi ca IMM din anexa nr. 1 la <>Legea nr. 346/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(5) Solicitantul va depune, de asemenea, o declaraţie pe propria rãspundere referitoare la alte ajutoare de stat sau de minimis acordate pentru aceleaşi costuri eligibile. Administratorul schemei are obligaţia de a verifica respectarea regulii de cumul.
(6) Administratorul schemei are obligaţia de a verifica îndeplinirea tuturor condiţiilor de eligibilitate, atât a celor referitoare la solicitant, cât şi a celor referitoare la proiectul de investiţii finanţat.
(7) Detalierea modalitãţii de derulare a prezentei schemei se regãseşte în Ghidul solicitantului, care urmeazã a fi publicat pe site-ul www.animmc.ro şi pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor, www.minind.ro
ART. 30
Data de la care se pot depune cererile de finanţare şi documentele justificative la Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale va fi anunţatã înainte de lansarea apelului de proiecte, pe site-ul www.animmc.ro şi pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor, www.minind.ro

XIV. Regulile privind raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat

ART. 31
(1) Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la prezenta schemã de ajutor de stat, în forma prevãzutã la anexa nr. 1 la Regulamentul CE nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutorului regional pentru investiţii, în vederea transmiterii la Comisia Europeanã în maximum 20 de zile lucrãtoare de la implementarea prezentei scheme. Aceste informaţii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2) În vederea asigurãrii transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 994/98 *1), furnizorul de ajutor de stat va aplica prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 137/2007 referitoare la procedura de pregãtire a notificãrii şi informãrii.


───────────
*1) Regulamentul (CE) nr. 994/98 cu privire la aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul instituind Comunitatea Europeanã pentru anumite categorii de ajutoare orizontale, publicat în Jurnalul Oficial nr. L 142 din 14 mai 1998.

ART. 32
Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia comunitarã şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
ART. 33
Furnizorul de ajutor de stat pãstreazã evidenţa detaliatã a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o duratã de 10 ani de la data la care ultima alocare specificã a fost acordatã în baza prezentei scheme. Aceastã evidenţã trebuie sã conţinã toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitarã în domeniul ajutorului de stat, inclusiv informaţii privind statutul de IMM al beneficiarilor.
ART. 34
(1) Furnizorul are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune mãsurile care se impun.
(2) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevãzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat *2), toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
─────────
*2) Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.

(3) În cazul în care existã îndoieli serioase cu privire la datele transmise de cãtre furnizor, Consiliul Concurenţei poate sã solicite date şi informaţii suplimentare şi, dupã caz, sã facã verificãri la faţa locului.
(4) În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulãri, recalculãri, recuperãri, rambursãri, se raporteazã pânã la data de 31 martie a anului urmãtor anului de raportare.
ART. 35
Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrãtoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeanã le considerã necesare pentru evaluarea respectãrii condiţiilor acestei scheme de ajutor de stat.
ART. 36
Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitate de cãtre acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 31-35.



Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016