Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
SCHEMA DE AJUTOR DE MINIMIS din 21 aprilie 2015 Dezvoltarea economiei sociale - continuarea sprijinului pentru înfiinţarea şi dezvoltarea de structuri de economie socială
EMITENT: MINISTERUL FONDURILOR EUROPENE PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 279 din 24 aprilie 2015
I. Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta procedură instituie o schemă transparentă de ajutor de minimis denumită "Dezvoltarea economiei sociale - continuarea sprijinului pentru înfiinţarea şi dezvoltarea de structuri de economie socială", aferentă Programului operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", axa prioritară 6 "Promovarea incluziunii sociale", domeniul major de intervenţie 6.1 "Dezvoltarea economiei sociale" (POSDRU, AP 6, DMI 6.1).
(2) Acordarea ajutorului de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea prevederilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 352/1 din 24 decembrie 2013.
(3) Prezenta schemă se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
(4) Prezenta schemă de ajutor de minimis nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.
(5) Prezenta schemă de ajutor de minimis instituie un ajutor de minimis de continuare pentru ajutorul de minimis instituit prin schema de ajutor de minimis "Dezvoltarea economiei sociale", aprobată prin Ordinul ministrului fondurilor europene nr. 746/2014 pentru aprobarea Ghidului Solicitantului Condiţii Generale aferent cererilor de propuneri de proiecte lansate în cadrul Programului operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane" 2007-2013 în anul 2014, Ghidului Solicitantului Condiţii Specifice pentru Cererea de propuneri de proiecte nr. 168 "Dezvoltarea economiei sociale", finanţată prin Programul operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane" 2007-2013, domeniul major de intervenţie 6.1 "Dezvoltarea economiei sociale" şi a schemei de ajutor de minimis "Dezvoltarea economiei sociale", finanţată prin Programul operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane" 2007-2013, domeniul major de intervenţie 6.1 "Dezvoltarea economiei sociale", cu modificările ulterioare.
II. Baza legală
ART. 2
Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:
a) Decizia Comisiei Europene nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operaţional de ajutor comunitar din partea Fondului Social European în conformitate cu obiectivul "Convergenţă" în România;
b) Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, cu modificările şi completările ulterioare;
c) Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi al ministrului finanţelor publice nr. 1.117/2170/2010 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei cheltuielilor eligibile în cadrul operaţiunilor finanţate prin Programul operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", cu modificările şi completările ulterioare;
d) Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de funcţii privind implementarea Programului operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013".
III. Definiţii
ART. 3
În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:
a) administrator al schemei de ajutor de minimis - Ministerul Fondurilor Europene prin Autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane" sau prin organismele intermediare;
b) furnizor de ajutor de minimis - Ministerul Fondurilor Europene, prin Autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane";
c) întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică (generatoare de venituri pe o piaţă concurenţială), indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată;
d) întreprindere unică - include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
(a) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
(b) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
(c) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
(d) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective;
e) produse agricole - produsele enumerate în anexa I la tratat, cu excepţia produselor obţinute din pescuit şi acvacultură prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 17 din 21 ianuarie 2000;
f) prelucrarea produselor agricole - orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;
g) comercializarea produselor agricole - deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei altei forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei altei activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfăşoară în localuri distincte, rezervate acestei activităţi;
h) economie socială - termenul generic utilizat pentru a face referire la un grup de persoane fizice sau juridice care se reunesc pentru a-şi asuma un rol economic activ în procesul de incluziune socială - de exemplu, cooperative, întreprinderi sociale de inserţie, ONG-uri (fundaţii şi asociaţii) şi alte organizaţii care au un rol important în activităţi de gestionare unor unităţi de producţie/servicii. Prezentul ghid are drept scop asigurarea şi menţinerea de locuri de muncă pentru persoanele care fac parte din grupurile vulnerabile şi consolidarea unei societăţi incluzive şi coezive, bazate pe înţelegerea şi respectarea, la nivel general, a drepturilor omului;
i) beneficiar al finanţării nerambursabile - entitate publică sau privată care înfiinţează şi/sau dezvoltă una sau mai multe structuri de economie socială în cadrul unui proiect finanţat prin POSDRU 2007-2013, domeniul major de intervenţie 6.1. "Dezvoltarea economiei sociale" (beneficiarul proiectului finanţat din POSDRU 2007-2013, AP 6, DMI 6.1);
j) contract de subvenţie - act juridic încheiat între beneficiarul finanţării nerambursabile sau unul din partenerii din proiect, pe de o parte, şi structura de economie socială cu personalitate juridică înfiinţată de beneficiarul finanţării nerambursabile sau unul din partenerii din proiect, pe de altă parte, prin care se acordă ajutorul de minimis structurii de economie socială;
k) decizie de subvenţie - act juridic emis de beneficiarul finanţării nerambursabile sau unul din partenerii din proiect prin care se acordă ajutorul de minimis structurii de economie socială fără personalitate juridică înfiinţate de beneficiarul finanţării nerambursabile sau unul din partenerii din proiect;
l) structura de economie socială*1) - o întreprindere al cărei principal obiectiv este cel de a avea o incidenţă socială mai curând decât cel de a genera profit pentru proprietarii sau partenerii săi. Ea funcţionează pe piaţă furnizând bunuri şi servicii în mod antreprenorial şi inovator şi îşi utilizează, cu predilecţie, excedentele în scopuri sociale. Aceasta face obiectul unei gestionări responsabile şi transparente, îndeosebi prin asocierea angajaţilor săi, a clienţilor săi şi a părţilor interesate de activităţile sale economice*2). Ca formă de organizare, o structură de economie socială este orice entitate implicată într-o activitate economică, respectând cumulativ principiile economiei sociale*2), cu sau fără personalitate juridică distinctă.
──────────
*1) Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Iniţiativă pentru antreprenoriatul social: Construirea unui ecosistem pentru promovarea întreprinderilor sociale în cadrul economiei şi al inovării sociale, COM(2011) 682.
*2) Conform definiţiei EMES - Potrivit definiţiilor internaţionale unanim acceptate la nivelul decidenţilor şi specialiştilor, economia socială este ansamblul activităţilor, organizate independent de sectorul public, al căror scop este să servească interesul general al comunităţii sau interesul colectiv al membrilor sau să dezvolte oportunităţi de ocupare în special a persoanelor aparţinând grupurilor vulnerabile prin producerea de bunuri şi/sau prestarea de servicii. Economia socială este sectorul alternativ economiei convenţionale care reuneşte actori economici şi sociali privaţi, prezenţi în toate sectoarele de activitate ale societăţii, care se constituie pentru a răspunde nevoilor comunităţii şi care se caracterizează, înainte de toate, prin finalitatea sa: un model economic diferit care asociază în permanenţă interesul general, viabilitatea economică şi funcţionarea democratică, ce nu este condiţionată de deţinătorul proprietăţii capitalului.
──────────
Pot fi structuri de economie socială asociaţiile şi fundaţiile cu activitate economică, cooperativele şi casele de ajutor reciproc cu personalitate juridică sau structuri fără personalitate juridică distinctă care funcţionează în cadrul unei entităţi de economie socială (asociaţie, fundaţie, cooperativă, casă de ajutor reciproc a salariaţilor sau pensionarilor) şi ţin evidenţe contabile distincte.
Următoarele structuri vor fi considerate structuri de economie socială:
I. Structuri fără personalitate juridică distinctă care funcţionează în cadrul unei entităţi (asociaţie, fundaţie, cooperativă, casă de ajutor reciproc a salariaţilor sau pensionarilor) şi ţin evidenţe contabile distincte ca:
1. unităţi protejate autorizate - operator economic de drept privat cu gestiune proprie, în cadrul căruia cel puţin 30% din numărul total de angajaţi cu contract individual de muncă sunt persoane cu handicap, înfiinţat în cadrul proiectului şi autorizat în condiţiile art. 81 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Acestea pot fi fără personalitate juridică, cu gestiune proprie, sub formă de secţii, ateliere sau alte structuri din cadrul operatorilor economici ori din cadrul organizaţiilor neguvernamentale. Existenţa sa va fi atestată prin autorizaţia eliberată de către Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice;
2. activitate economică în cadrul unei asociaţii sau fundaţii existente care nu a avut anterior astfel de activităţi. Dacă entitatea solicitantă sau partenerul nu a avut anterior activităţi economice înregistrate în contabilitatea proprie, activitatea structurii de economie socială va fi înregistrată ca activitate economica separată în contabilitate şi aceasta va putea fi considerată ca structură de economie socială nou-creată în proiect. Existenţa acesteia va fi atestată ca activitate nouă iniţiată de persoana juridică respectivă prin Declaraţia de menţiuni înregistrată la organul fiscal ca plătitor de impozit pe profit;
3. structură de economie socială care funcţionează la un alt sediu decât sediul social al persoanei juridice iniţiatoare, ca punct de lucru sau filială a acestora. Existenţa sa va fi atestată ca activitate nouă iniţiată de persoana juridică respectivă prin Declaraţia privind sediul secundar înregistrată la organul fiscal competent.
Toate aceste structuri cu contabilitate distinctă în cadrul unor organizaţii care participă ca solicitant/partener vor putea fi considerate structuri de economie socială nou-create în proiect.
II. Structuri cu personalitate juridică distinctă - entităţi înfiinţate în cadrul proiectului, de către solicitant sau partenerii eligibili, cu personalitate juridică, încadrându-se cu finanţarea în plafonul de 200.000 euro.
IV. Obiectivul schemei
ART. 4
Obiectivul prezentei scheme îl constituie dezvoltarea structurilor economiei sociale - dezvoltarea şi promovarea unor activităţi şi servicii generatoare de venit pentru a ajuta persoanele excluse social sau cele expuse riscului de excluziune socială să se integreze sau reintegreze pe piaţa muncii, în structurile economiei sociale şi/sau în economia convenţională - şi promovarea economiei sociale (cooperative, întreprinderi sociale de inserţie, fundaţii, asociaţii etc., organizaţii de voluntariat şi alte organizaţii nonprofit) ca un instrument flexibil şi durabil pentru dezvoltarea economică şi crearea de locuri de muncă la nivel regional şi local.
V. Domeniul de aplicare
ART. 5
Prezenta schemă de minimis se aplică:
a) structurilor de economie socială create în cadrul unui proiect de tip grant/strategic finanţat prin POSDRU 2007-2013, AP 6, DMI 6.1, cărora li se acordă ajutorul de minimis în baza unui contract de subvenţie încheiat/unei decizii de subvenţie emise începând cu data de 1 ianuarie 2015;
b) structurilor de economie socială dezvoltate în cadrul unui proiect de tip grant/strategic finanţat prin POSDRU 2007-2013, AP 6, DMI 6.1, cărora li se acordă ajutorul de minimis în baza unui contract de subvenţie încheiat/unei decizii de subvenţie emise începând cu data de 1 ianuarie 2015.
Prezenta schemă de minimis nu se aplică:
a) ajutoarelor acordate structurilor de economie socială care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000;
b) ajutoarelor acordate structurilor de economie socială care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole, astfel cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul CE;
c) ajutoarele acordate structurilor de economie socială care îşi desfăşoară activitatea în sectorul transformării şi comercializării produselor agricole, prevăzute în anexa nr. 1 la Tratatul CE, în următoarele cazuri:
- atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor în cauză achiziţionate de la producătorii primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile în cauză;
- atunci când ajutorul este condiţionat de transferarea lui parţială sau integrală către producători primari;
d) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarele legate direct de cantităţile exportate, ajutoarele destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e) ajutoarelor subordonate folosirii mărfurilor naţionale în locul celor importate;
f) ajutoarelor pentru achiziţia de vehicule de transport rutier de mărfuri.
VI. Condiţii de eligibilitate pentru activităţi
ART. 6
Activităţile eligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis sunt cele definite în Ghidul Condiţii specifice, secţiunea 4.2.2.
VII. Condiţii de eligibilitate pentru beneficiari
ART. 7
Pot beneficia de facilităţile prevăzute în prezenta schemă structurile de economie socială care îndeplinesc următoarele condiţii:
I. Structuri fără personalitate juridică distinctă care funcţionează în cadrul unei entităţi (asociaţie, fundaţie, cooperativă, casă de ajutor reciproc a salariaţilor sau pensionarilor) şi ţin evidenţe contabile distincte ca:
1. unităţi protejate autorizate - operator economic de drept privat cu gestiune proprie, în cadrul căruia cel puţin 30% din numărul total de angajaţi cu contract individual de muncă sunt persoane cu handicap, înfiinţat în cadrul proiectului şi autorizat în condiţiile art. 81 din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Acestea pot fi fără personalitate juridică, cu gestiune proprie, sub formă de secţii, ateliere sau alte structuri din cadrul operatorilor economici ori din cadrul organizaţiilor neguvernamentale;
2. activitate economică în cadrul unei asociaţii sau fundaţii existente care nu a avut anterior astfel de activităţi. Dacă entitatea solicitantă sau partenerul nu a avut anterior activităţi economice înregistrate în contabilitatea proprie, activitatea structurii de economie socială va fi înregistrată ca activitate economica separată în contabilitate şi aceasta va putea fi considerată ca structură de economie socială nou-creată în proiect. Existenţa acesteia va fi atestată ca activitate nouă iniţiată de persoana juridică respectivă prin Declaraţia de menţiuni înregistrată la organul fiscal ca plătitor de impozit pe profit;
3. structură de economie socială care funcţionează la un alt sediu decât sediul social al persoanei juridice iniţiatoare, ca punct de lucru sau filială a acestora. Existenţa sa va fi atestată ca activitate nouă iniţiată de persoana juridică respectivă prin Declaraţia privind sediul secundar înregistrată la organul fiscal competent.
Entităţile în cadrul cărora funcţionează structurile fără personalitate juridică distinctă trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) sunt legal constituite în România şi îşi desfăşoară activitatea în România;
b) nu sunt în stare de insolvenţă, nu au afacerile administrate de un judecător sindic, nu au nicio restricţie asupra activităţii comerciale, nu sunt subiectul unor aranjamente între creditori, sau nu se află într-o altă situaţie similară cu cele menţionate anterior, reglementate prin lege;
c) nu înregistrează datorii publice şi şi-au plătit la timp taxele, obligaţiile şi alte contribuţii la bugetul de stat, bugetele speciale şi bugetele locale prevăzute de legislaţia în vigoare;
d) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost supus unei condamnări de tip res judicata în ultimii 3 ani de către nicio instanţă de judecată, din motive profesionale sau etic-profesionale;
e) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost condamnat de tip res judicata pentru fraudă, corupţie, implicare în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene;
f) reprezentantul legal al întreprinderii nu furnizează informaţii false;
g) nu au fost subiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi ajutorul a fost integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;
h) valoarea totală a ajutoarelor de minimis de care a beneficiat unică pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în curs), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost). Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul este finanţat din surse naţionale sau comunitare;
i) îndeplinesc şi alte condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi în Ghidul solicitantului, fără a aduce atingere prevederilor în materie de ajutor de minimis.
II. Structuri cu personalitate juridică - entităţi înfiinţate în cadrul proiectului, de către solicitant sau partenerii eligibili, cu personalitate juridică, încadrându-se cu finanţarea în plafonul de 200.000 euro, care trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) sunt legal constituite în România şi îşi desfăşoară activitatea în România;
b) sunt create în cadrul unui proiect de tip grant/strategic finanţat prin POSDRU 2007-2013, AP 6, DMI 6.1, implementat de un beneficiar eligibil în condiţiile stipulate în DCI POSDRU şi în cererea de propuneri de proiecte;
c) sunt dezvoltate în cadrul unui proiect de tip grant/strategic finanţat prin POSDRU 2007-2013, AP6, DMI 6.1, implementat de un beneficiar eligibil în condiţiile stipulate în DCI POSDRU şi în cererea de propuneri de proiecte;
d) nu sunt în stare de insolvenţă, nu au afacerile administrate de un judecător sindic, nu au nicio restricţie asupra activităţii comerciale, nu sunt subiectul unor aranjamente între creditori sau nu se află într-o altă situaţie similară cu cele menţionate anterior, reglementate prin lege;
e) nu înregistrează datorii publice şi şi-au plătit la timp taxele, obligaţiile şi alte contribuţii la bugetul de stat, bugetele speciale şi bugetele locale prevăzute de legislaţia în vigoare;
f) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost supus unei condamnări de tip res judicata în ultimii 3 ani de către nicio instanţă de judecată, din motive profesionale sau etic-profesionale;
g) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost condamnat de tip res judicata pentru fraudă, corupţie, implicare în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene;
h) reprezentantul legal al întreprinderii nu furnizează informaţii false;
i) nu au fost subiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi ajutorul a fost integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;
j) valoarea totală a ajutoarelor de minimis de care a beneficiat întreprinderea unică pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în curs), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost). Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul este finanţat din surse naţionale sau comunitare;
k) îndeplinesc şi alte condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi în Ghidul solicitantului, fără a aduce atingere prevederilor în materie de ajutor de minimis.
Calcularea plafonului de minimis şi întreprinderea unică
Respectarea plafonului de minimis are în vedere o întreprindere unică. Astfel, dacă între întreprinderile - structurile de economie socială care beneficiază de sprijinul prezentei scheme de finanţare există cel puţin una dintre relaţiile menţionate la art. 3 lit. d), respectivele structuri vor fi tratate ca o singură "întreprindere unică", iar valoarea ajutorului de minimis acordat tuturor structurilor constituente, cumulat pe o perioadă de 3 ani fiscali (anul curent şi anii anteriori), împreună cu suma solicitată nu va depăşi suma de 200.000 euro (100.000 euro pentru întreprinderile care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost).
În cazul fuziunilor sau al achiziţiilor, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate.
În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
VIII. Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis
ART. 8
Măsurile de sprijin acordate în cadrul prezentei scheme constau în finanţare nerambursabilă din fonduri comunitare şi naţionale.
ART. 9
(1) Valorile minimă şi maximă ale unui proiect finanţat din POSDRU 2007-2013, AP 6, DMI 6.1 sunt prevăzute în Ghidul solicitantului - Condiţii Specifice.
(2) Valoarea maximă a finanţării acordate prin această schemă pentru o structură de economie socială, considerată ca întreprindere unică, înfiinţată/dezvoltată în cadrul unui proiect finanţat din POSDRU 2007-2013, AP 6, DMI 6.1, pe durata a 3 (trei) exerciţii fiscale consecutive, este de 200.000 euro (100.000 euro pentru întreprinderile care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost) - echivalentul în lei.
(3) Cheltuielile neeligibile aferente structurii de economie socială înfiinţate/dezvoltate în cadrul unui proiect finanţat din POSDRU 2007-2013, AP 6, DMI 6.1 vor fi suportate integral de către beneficiarul proiectului finanţat din POSDRU 2007-2013, AP 6, DMI 6.1.
(4) Plafonul stabilit va fi exprimat sub formă financiară, ca valoare brută înainte de deducerea taxelor sau a altor obligaţii fiscale.
ART. 10
Activităţile eligibile ce fac obiectul prezentei scheme de ajutor de minimis vor fi finanţate numai dacă au fost iniţiate după semnarea contractului de finanţare încheiat între administratorul schemei de ajutor de minimis şi beneficiarul finanţării nerambursabile.
ART. 11
În cadrul prezentei scheme, ajutorul de minimis se va acorda sub formă de finanţare nerambursabilă, eşalonat, pe etape de implementare a proiectului. Valoarea ajutorului va fi actualizată folosindu-se o rată egală cu rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană la momentul acordării ajutorului de minimis.
ART. 12
(1) Pentru a beneficia de finanţare nerambursabilă în cadrul acestei scheme, pentru structura/structurile de economie socială/e sprijinită/e în cadrul proiectului, beneficiarul ajutorului de minimis va da o declaraţie privind ajutoarele de minimis primite în acel an fiscal şi în ultimii 2 ani fiscali (fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare) de către structura/structurile de economie socială/e sprijinită/e.
(2) Administratorul schemei va acorda un ajutor de minimis după ce va verifica, pe baza declaraţiei pe propria răspundere a întreprinderii, faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite de întreprinderea unică, pe parcursul unei perioade de 3 ani consecutivi (ultimii 2 ani fiscali şi anul fiscal în curs), fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu depăşeşte pragul de 200.000 euro (100.000 euro pentru întreprinderile care activează în domeniul transporturilor de mărfuri în numele terţilor sau contra cost), echivalent în lei.
(3) În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de 3 ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare solicitate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depăşeşte pragul de 200.000 euro (100.000 euro pentru întreprinderile care activează în domeniul transporturilor de mărfuri în numele terţilor sau contra cost), echivalent în lei, solicitantul nu poate beneficia de prevederile schemei, nici chiar pentru acea fracţiune din ajutor care nu depăşeşte acest plafon.
(4) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat în sensul art. 87 alin. (1) din Tratatul CE*3) acordate pentru aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului de stat care depăşeşte intensitatea maximă stabilită în fiecare caz în parte printr-un regulament privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană.
──────────
*3) Actualul art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
──────────
IX. Cheltuieli eligibile
ART. 13
(1) Cheltuielile eligibile în cadrul schemei, aferente structurilor de economie socială înfiinţate/dezvoltate prin proiectele finanţate din domeniul major de intervenţie 6.1, sunt detaliate în Ghidul solicitantului, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi al ministrului finanţelor publice nr. 1.117/2.170/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Cheltuielile efectuate conform prevederilor de la alin. (1) sunt eligibile începând cu 1 ianuarie 2015.
X. Durata schemei
ART. 14
Prezenta schemă se aplică de la data lansării până la 31 decembrie 2015 în limita fondurilor alocate pentru această schemă, urmând ca plăţile efectuate de către beneficiari să fie efectuate până la 31 decembrie 2015.
XI. Bugetul schemei
ART. 15
(1) Sursa de finanţare pentru prezenta schemă este POSDRU 2007-2013, AP6, DMI 6.1. Contribuţia Comunităţii Europene la finanţarea acordată este de 82,65%, restul de 17,35% fiind din contribuţia publică naţională.
(2) Valoarea totală estimată a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de aproximativ 180 milioane euro - echivalentul în lei, la cursul Inforeuro din luna lansării apelului de proiecte.
ART. 16
Numărul estimat de beneficiari de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme este de 1.320 structuri de economie socială.
XII. Modalitatea de implementare a schemei
ART. 17
(1) Furnizorul/Administratorul schemei lansează cererea de propuneri de proiecte.
(2) Pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis, solicitanţii de finanţare nerambursabilă trebuie să înainteze o cerere de finanţare furnizorului/administratorului schemei de ajutor de minimis, în conformitate cu Ghidul solicitantului - Condiţii specifice. Fiecare cerere de finanţare trebuie să prevadă înfiinţarea/sprijinirea unui număr minim de structuri de economie socială, care reprezintă beneficiarii ajutorului de minimis. Numărul minim de structuri de economie socială care trebuie înfiinţate/sprijinite în cadrul fiecărei cereri de finanţare este stabilit în Ghidul solicitantului - Condiţii specifice aferent cererii de propuneri de proiecte finanţate din domeniul major de intervenţie 6.1 din POSDRU 2007-2013.
(3) Fiecare structură de economie socială sprijinită în cadrul proiectului va da o declaraţie pe propria răspundere prin care certifică faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite de întreprinderea unică, pe parcursul unei perioade de 3 ani consecutivi (ultimii 2 ani fiscali şi anul fiscal în curs), fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu depăşeşte pragul de 200.000 euro (100.000 euro pentru întreprinderile care activează în domeniul transporturilor de mărfuri în numele terţilor sau contra cost), echivalent în lei.
(4) În cazul înfiinţării de noi structuri de economie socială, beneficiarul finanţării nerambursabile va da o declaraţie pe propria răspundere prin care certifică faptul că între el şi structurile nou-înfiinţate nu există relaţii dintre cele menţionate în definiţia conceptului de întreprindere unică. În cazul în care asemenea relaţii există, beneficiarul finanţării nerambursabile va da o declaraţie pe propria răspundere prin care certifică faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite de acesta pe parcursul unei perioade de 3 ani consecutivi (ultimii 2 ani fiscali şi anul fiscal în curs), fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare, cumulată cu valoarea alocării financiare solicitate pentru structurile de economie socială nou-înfiinţate, în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu depăşeşte pragul de 200.000 euro (100.000 euro pentru întreprinderile care activează în domeniul transporturilor de mărfuri în numele terţilor sau contra cost), echivalent în lei.
(5) Beneficiarul de finanţare nerambursabilă încheie cu furnizorul/administratorul schemei de ajutor de minimis un contract de finanţare.
(6) Beneficiarul de finanţare nerambursabilă poate acţiona ca un vehicul pentru finanţarea dedicată structurii de economie socială:
6.1. Ajutorul de minimis pentru structura de economie socială nou-creată cu personalitate juridică este cheltuială eligibilă. Acesta va fi inclus de solicitant sau partenerul respectiv în bugetul său, asigurând astfel finanţarea structurii nou-create. Astfel beneficiarul finanţării nerambursabile va putea transfera fonduri către structura economiei sociale cu personalitate juridică distinctă nou-creată, aceasta putând să îşi acopere costurile în mod direct.
6.2. Structurile economiei sociale includ entităţi fără personalitate juridică create ca structuri noi de economie socială şi, deci, considerate ca atare rezultat al proiectului. În acest caz, beneficiarii finanţării nerambursabile vor putea aplica direct pentru costurile structurii/structurilor de economie socială pe care o/le creează. Aceştia vor fi solicitanţi sau parteneri direct în proiect.
În toate cazurile, structura de economie socială - fie că este direct solicitant sau partener, fie că este beneficiarul unui ajutor de minimis din partea solicitantului sau unuia dintre parteneri - se va încadra cu cheltuielile, singură sau împreună cu celelalte întreprinderi care constituie "întreprinderea unică" (dacă e cazul), în plafonul de minimis de 200.000 euro (100.000 euro pentru întreprinderile care activează în domeniul transporturilor de mărfuri în numele terţilor sau contra cost), va înregistra cheltuielile în propria contabilitate şi va face direct plăţile aferente structurii economice.
(7) Veniturile înregistrate în perioada implementării proiectului de către beneficiarii ajutorului de minimis, respectiv structurile de economie socială înfiinţate/dezvoltate în cadrul unui proiect finanţat prin prezenta cerere de propuneri de proiecte, nu se deduc din valoarea finanţării conform prevederilor art. 55 alin. 6 din Regulamentul CE nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999.
Efecte şi beneficii
ART. 18
Prin aplicarea prezentei scheme se vizează obţinerea următoarelor efecte şi beneficii:
a) creşterea numărului structurilor economiei sociale înfiinţate;
b) creşterea numărului locurilor de muncă create de structurile economiei sociale.
XIII. Reguli privind transparenţa
ART. 19
(1) Administratorul prezentei scheme de minimis va informa în scris beneficiarii finanţării nerambursabile cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme şi caracterul de minimis al acestuia*4).
──────────
*4) În conformitate cu art. 3 din regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de minimis.
──────────
(2) Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe pagina de internet a Ministerului Fondurilor Europene - Autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane", la adresa http://www.fonduri-ue.ro
XIV. Reguli privind raportarea şi monitorizarea ajutorului de minimis
ART. 20
Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
ART. 21
Furnizorul şi administratorul de ajutor de minimis, beneficiarul finanţării nerambursabile şi structura de economie socială înfiinţată/dezvoltată păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de cel puţin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de minimis.
ART. 22
(1) Furnizorul are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.
(2) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel naţional.
(3) În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite Consiliului Concurenţei valori estimative.
(4) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările se raportează Consiliului Concurenţei până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
(5) Furnizorul va transmite spre avizare Consiliului Concurenţei prezenta schemă în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurentei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015.
ART. 23
Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de minimis.
ART. 24
Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de minimis, în formatul şi în termenul solicitat de acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 23.
ART. 25
Beneficiarul finanţării nerambursabile are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului/administratorului schemei de ajutor de minimis, în formatul şi în termenul solicitat de acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 23.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: