Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 4 iulie 2023  pentru acordarea de finanţare suplimentară în vederea restaurării monumentelor istorice finanţate în cadrul Programului RO-CULTURA    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 4 iulie 2023 pentru acordarea de finanţare suplimentară în vederea restaurării monumentelor istorice finanţate în cadrul Programului RO-CULTURA

EMITENT: Ministerul Culturii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 642 din 13 iulie 2023
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 3.139 din 4 iulie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 642 din 13 iulie 2023.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor stat denumită „Schemă de ajutor de stat pentru acordarea de finanţare suplimentară în vederea restaurării monumentelor istorice finanţate în cadrul Programului RO-CULTURA“.
    (2) Sprijinul financiar nerambursabil în cadrul prezentei scheme este acordat pentru investiţii în vederea restaurării şi revitalizării monumentelor istorice în cadrul Programului RO-CULTURA, în baza dispoziţiilor tranzitorii conţinute de art. 58 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 187 din 26.06.2014, cu modificările ulterioare [denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 651/2014], precum şi cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 651/2014.
    (3) Schema se aplică pe întreg teritoriul României.
    (4) Prezenta schemă de ajutor de stat este exceptată de la obligaţia de notificare prevăzută la art. 108 alin. (3) către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului UE nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat.
    (5) Ministerul Culturii, prin Unitatea de Management a Proiectului, denumit în continuare MC-UMP, este furnizorul şi administratorul schemei de ajutor de stat pentru acordarea de finanţare suplimentară în vederea restaurării monumentelor istorice finanţate în cadrul Programului RO-CULTURA.

    CAP. II
    Obiectivul schemei
    ART. 2
    Obiectivul prezentei scheme de ajutor de stat este alocarea de fonduri suplimentare proiectelor deja contractate în cadrul Schemei de ajutor de stat pentru restaurarea şi revitalizarea monumentelor istorice în cadrul Programului RO-CULTURA, aprobată prin Ordinul ministrului culturii şi identităţii naţionale nr. 2.527/2019, cu modificările ulterioare (denumită în continuare Schema anterioară/de bază), aplicând prevederile art. 7.4.8 din Regulamentul SEE, în contextul creşterii costurilor investiţiei ca urmare a producerii unor evenimente cu caracter imprevizibil, care au un impact semnificativ asupra implementării proiectelor.

    CAP. III
    Baza legală
    ART. 3
    Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică cu luarea în considerare şi respectarea dispoziţiilor următoarelor reglementări:
    a) Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, modificat prin Regulamentul (UE) nr. 1.084/2017;
    b) dispoziţiile tranzitorii conţinute de art. 58 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat;
    c) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) Protocolul 38c la Acordul SEE privind Mecanismul financiar al Spaţiului Economic European 2014-2021 (denumit în continuare MFSEE);
    e) Acordul privind participarea Republicii Bulgaria şi a României la Spaţiul Economic European din 25.07.2007;
    f) Regulamentul privind implementarea Mecanismului financiar SEE 2014-2021, denumit în continuare Regulament, adoptat de Comitetul pentru MFSEE conform art. 10.5 al Protocolului 38c al Acordului SEE la 8 septembrie 2016 şi confirmat de Comitetul Permanent al Statelor AELS la 22.09.2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    g) Memorandumul de înţelegere dintre Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei şi Guvernul României privind implementarea Mecanismului financiar Spaţiul Economic European 2014-2021, publicat prin Ordinul ministrului fondurilor europene nr. 2.102/2016;
    h) Ghidurile adoptate de CMF în conformitate cu prevederile art. 1.5 alin. (1) lit. d) din Regulament;
    i) Acordul de Program din data de 5.06.2018, încheiat între Comitetul Mecanismului Financiar al SEE, denumit în continuare CMF, şi Punctul Naţional de Contact, denumit în continuare PNC, pentru implementarea Programului RO-CULTURA, cu modificările şi completările ulterioare;
    j) Acordul de implementare a Programului din data de 5.06.2018, încheiat între Ministerul Fondurilor Europene şi Ministerul Culturii pentru implementarea Programului „Antreprenoriat cultural, patrimoniu cultural şi schimb cultural“;
    k) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2017 privind gestionarea financiară a fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar al Spaţiului Economic European 2014-2021 şi Mecanismului financiar norvegian 2014-2021, aprobată cu modificări prin Legea nr. 206/2017, şi Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2017 privind gestionarea financiară a fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar al Spaţiului Economic European 2014-2021 şi Mecanismului financiar norvegian 2014-2021, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului delegat pentru fonduri europene nr. 2.840/6.560/2017;
    l) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 875/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
    m) Hotărârea Guvernului nr. 519/2014 privind stabilirea ratelor aferente reducerilor procentuale/corecţiilor financiare aplicabile pentru abaterile prevăzute în anexele la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, cu modificările şi completările ulterioare;
    n) Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare;
    o) Hotărârea Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare;
    p) Instrucţiunea preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice nr. 1/2021 privind modificarea contractului de achiziţie publică/contractului de achiziţie sectorială/acordului-cadru;
    q) Ordinul ministrului fondurilor europene nr. 1.284/2016 privind aprobarea Procedurii competitive aplicabile solicitanţilor/beneficiarilor privaţi pentru atribuirea contractelor de furnizare, servicii sau lucrări finanţate din fonduri europene, cu modificările şi completările ulterioare; Ordinul ministrului culturii şi identităţii naţionale nr. 2.324/2017 privind desemnarea Unităţii de Management a Proiectului pentru a prelua integral atribuţiile de Operator de Program pentru Programul PA14 - „Antreprenoriat cultural, patrimoniu cultural şi schimb cultural“ din cadrul Mecanismului financiar SEE 2014-2021, denumit în continuare Programul RO-CULTURA;
    r) Ordinul ministrului culturii şi identităţii naţionale nr. 2.527/2019 pentru aprobarea schemei de ajutor de stat, denumită „Schemă de ajutor de stat pentru restaurarea şi revitalizarea monumentelor istorice în cadrul Programului RO-CULTURA“, cu modificările ulterioare;
    s) Ordinul ministrului culturii nr. 2.738/2020 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stoparea/recuperarea ajutorului de stat/de minimis acordat în cadrul schemelor de ajutor de stat/de minimis gestionate de Unitatea de Management a Proiectului din cadrul Ministerului Culturii.


    CAP. IV
    Domeniul de aplicare
    ART. 4
    (1) Prezenta schemă se aplică pe întreg teritoriul României persoanelor juridice legal constituite în România, conform criteriilor stabilite la cap. VI.
    (2) Acordarea ajutorului de stat în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind categoriile de ajutor exceptate, respectiv ajutor pentru cultură şi conservarea patrimoniului, prevăzut la art. 53 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Prin prezenta schemă nu se acordă ajutoare:
    a) întreprinderilor care fac obiectul unui ordin de recuperare neexecutat prin care un ajutor este declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă, cu excepţia schemelor de ajutoare destinate reparării daunelor provocate de anumite dezastre naturale;
    b) întreprinderilor aflate în dificultate, în condiţiile stipulate la art. 6 alin. (1);
    c) condiţionate de obligaţia ca beneficiarul să îşi aibă sediul central în statul membru relevant sau să fie stabilit cu preponderenţă în statul membru respectiv; cu toate acestea, cerinţa de a avea un sediu sau o sucursală în statul membru care acordă ajutorul la momentul plăţii ajutorului este permisă;
    d) condiţionate de obligaţia ca beneficiarul să utilizeze bunuri produse la nivel naţional sau servicii naţionale sau care limitează posibilitatea ca beneficiarii să exploateze în alte state membre rezultatele obţinute din cercetare, dezvoltare şi inovare.


    CAP. V
    Definiţii
    ART. 5
    În sensul prezentei scheme de ajutor de stat, următorii termeni se definesc astfel:
    a) acord de parteneriat - document încheiat între promotorul de proiect şi partenerul/partenerii de proiect, cuprinzând prevederi clare referitoare la rolul şi responsabilităţile fiecăreia dintre părţi, inclusiv în ceea ce priveşte îndeplinirea obligaţiilor stipulate în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, drepturile şi obligaţiile părţilor pentru implementarea proiectului, un buget detaliat şi prevederi cu privire la plăţi şi modalitatea de gestionare a avantajelor economice obţinute în cadrul proiectului, inclusiv obligaţiile privind stoparea şi recuperarea ajutorului de stat, după caz;
    b) activitate - activitatea pentru care se acordă ajutor de stat;
    c) activitate economică - furnizarea de bunuri, lucrări şi servicii pe o piaţă;
    d) ajutor de stat - orice măsură de sprijin care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
    e) ajutor utilizat abuziv - ajutorul utilizat de beneficiar fără respectarea condiţiilor de acordare detaliate în prezenta schemă;
    f) apel restrictiv de proiecte - modalitate de depunere şi evaluare a propunerilor promotorilor de proiecte de suplimentare a ajutorului de stat acordat prin contractele de finanţare încheiate în baza schemei anterioare/de bază, care respectă prevederile Ghidului solicitantului şi ale prezentei scheme de ajutor de stat;
    g) avantaj - orice beneficiu economic pe care întreprinderea nu l-ar fi putut obţine în condiţii normale de piaţă, şi anume în absenţa intervenţiei statului. Ori de câte ori situaţia financiară a unei întreprinderi este îmbunătăţită ca rezultat al intervenţiei statului în condiţii care diferă de condiţiile normale de piaţă, există un avantaj;
    h) beneficiar de ajutor de stat - promotorul de proiect din România, întreprindere, semnatar al contractului de finanţare aflat în derulare în cadrul schemei anterioare/de bază aprobate prin Ordinul ministrului culturii şi identităţii naţionale nr. 2.527/2019, cu modificările şi completările ulterioare;
    i) cheltuieli eligibile - costurile de investiţii constând în costurile cu protejarea, conservarea, restaurarea şi reabilitarea patrimoniului cultural material reprezentând cheltuieli cu: amenajarea terenului, asigurarea utilităţilor, investiţia de bază, inclusiv dotările de bază, alte cheltuieli aferente investiţiei de bază: cheltuieli diverse şi neprevăzute, cu respectarea procentului prevăzut la art. 21 alin. (4);
    j) cofinanţare/contribuţie proprie - totalul sumelor asigurate, în numerar, de beneficiarii de ajutor de stat pentru restaurarea monumentelor istorice, reprezentând sume aferente cheltuielilor eligibile, conform contractului de finanţare şi actului adiţional care va fi încheiat în vederea accesării sumelor suplimentare necesare finalizării restaurării;
    k) Comitetul Mecanismului Financiar SEE (CMF) - Comitetul înfiinţat de Comitetul permanent al Statelor AELS să gestioneze Mecanismul Financiar SEE 2014-2021;
    l) componentă de infrastructură („hard measure“) - realizarea de lucrări de intervenţie la construcţii existente pentru care este obligatorie obţinerea unei autorizaţii de construire în condiţiile legii;
    m) conflict de interese - situaţia în care o persoană implicată în procesul de selecţie deţine interese directe sau indirecte care sunt sau par a fi incompatibile cu exercitarea imparţială şi/sau obiectivă a funcţiilor legate de procesul de selecţie. Aceste interese pot fi legate de interese economice, afinităţi politice sau naţionale, legături de familie sau personale, alte interese comune cu cele ale solicitantului sau ale partenerului său sau orice alte interese care pot influenţa activitatea imparţială şi obiectivă a persoanei implicate în selecţia proiectelor. De asemenea, vor fi avute în vedere şi prevederile privind conflictul de interese din legislaţia naţională incidentă;
    n) contract de finanţare - contractul încheiat între furnizor şi promotorul de proiect (beneficiar de ajutor de stat) în baza schemei anterioare/de bază şi modificat prin act adiţional încheiat în baza prezentei scheme de ajutor de stat, care reglementează drepturile şi obligaţiile aferente implementării unui proiect şi prin intermediul căruia este acordat ajutorul de stat sub formă de sprijin financiar nerambursabil;
    o) data acordării ajutorului de stat - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului, în speţă, data semnării contractului de finanţare între beneficiar şi furnizor, respectiv data semnării actului adiţional la contractul de finanţare;
    p) dosar de finanţare suplimentară - totalitatea documentelor depuse în cadrul apelului restrictiv de proiecte, conţinând documentele obligatorii (declaraţii) şi alte documente-suport, prevăzute în ghidul solicitantului;
    q) dublă finanţare - finanţarea unor costuri care au fost deja acoperite/decontate din Mecanismul Financiar SEE sau alte fonduri publice/fonduri externe nerambursabile sau finanţarea aceleiaşi activităţi din mai multe surse;
    r) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Culturii, prin Unitatea de Management a Proiectului pentru Programul RO-CULTURA;
    s) ghidul solicitantului aferent apelului restrictiv de proiecte - documentul ce cuprinde informaţiile necesare solicitantului pentru pregătirea, derularea şi implementarea componentei proiectului aferente apelului restrictiv;
    t) infrastructură culturală - clădiri-monument istoric individualizate în Lista monumentelor istorice (LMI) actualizată, în care se desfăşoară activităţi culturale;
    u) întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată;
    v) întreprindere în dificultate - întreprindere care se află în cel puţin una din situaţiile următoare:
    (i) în cazul unei societăţi cu răspundere limitată (alta decât un IMM care există de mai puţin de 3 ani sau, în sensul eligibilităţii pentru ajutor pentru finanţare de risc, un IMM aflat la 7 ani de la prima sa vânzare comercială care se califică pentru investiţii pentru finanţare de risc în urma unui proces de diligenţă efectuat de un intermediar financiar selectat), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE, respectiv societate pe acţiuni, societate cu răspundere limitată, societate în comandită pe acţiuni, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
    (ii) în cazul unei societăţi în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât un IMM care există de mai puţin de 3 ani sau, în sensul eligibilităţii pentru ajutor pentru finanţare de risc, un IMM aflat la 7 ani de la prima sa vânzare comercială care se califică pentru investiţii pentru finanţare de risc în urma unui proces de diligenţă efectuat de un intermediar financiar selectat), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE, respectiv societate în nume colectiv, societate în comandită simplă;
    (iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    (iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
    (v) în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, inclusiv în cazul organizaţiilor neguvernamentale, instituţiilor publice şi unităţilor administrativ-teritoriale care desfăşoară activitate economică, reflectată separat în conturi contabile distincte, atunci când, în ultimii 2 ani, raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5 şi capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;
    (vi) întreprinderile care nu se aflau în dificultate la 31 decembrie 2019, dar care au intrat ulterior în dificultate ca urmare a pandemiei de COVID-19, respectiv în perioada 1 ianuarie 2020-31 decembrie 2021, nu sunt considerate întreprinderi în dificultate în sensul prezentei scheme;

    w) monitorizare - urmărirea implementării proiectelor pentru a se asigura că procedurile stabilite sunt respectate, pentru a verifica progresul înregistrat în vederea obţinerii rezultatelor şi realizărilor stabilite şi a identifica la timp eventualele probleme, în vederea adoptării de măsuri corective;
    x) monument istoric - bunul imobil, construcţie şi teren situat pe teritoriul României, a cărui restaurare face obiectul contractului de finanţare încheiat în cadrul schemei anterioare/de bază;
    y) Oficiul Mecanismului Financiar - oficiul care asistă CMF în gestionarea Mecanismului Financiar SEE 2014-2021, respectiv a Programului RO-CULTURA, care este responsabil pentru derularea operaţiunilor curente ale MFSEE 2014-2021 în numele CMF şi îndeplineşte funcţia de punct de contact;
    z) Operator de Program - Ministerul Culturii prin Unitatea de Management a Proiectului pentru Programul RO-CULTURA, în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat fiind furnizor de ajutor de stat şi administrator al schemei;
    aa) Partener de Program - entitate din statele donatoare, desemnată de CMF, care oferă consiliere cu privire la pregătirea şi/sau implementarea Programului. Pentru Programul RO-CULTURA, partenerii de program sunt Directoratul Norvegian pentru Patrimoniu Cultural şi Consiliul Artelor din Norvegia;
    bb) prefinanţare - tranşă de plată acordată beneficiarului ajutorului de stat (promotorului de proiect) de către furnizor (Operatorul de Program) pe baza estimărilor financiare ale cheltuielilor eligibile aferente perioadelor de raportare intermediare, în limitele stabilite în contractul de finanţare actualizat;
    cc) profit din exploatare - diferenţa dintre veniturile actualizate şi valoarea actualizată a costurilor de exploatare pe durata de viaţă economică a investiţiei, în cazul în care această diferenţă este pozitivă. Costurile de exploatare includ costuri precum: costurile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicaţiile, energia, întreţinerea, chiria, administrarea, dar exclud costurile de amortizare şi costurile de finanţare în cazul în care acestea au fost acoperite de ajutoare pentru investiţii. Actualizarea veniturilor şi a costurilor de exploatare cu ajutorul unei rate de actualizare corespunzătoare permite realizarea unui profit rezonabil;
    dd) profit rezonabil - se stabileşte în funcţie de profitul tipic pentru sectorul în cauză. O rată a rentabilităţii capitalului care nu depăşeşte rata swap relevantă, majorată cu o primă de 100 de puncte de bază, va fi considerată a fi rezonabilă;
    ee) proiect - o serie de lucrări indivizibile din punct de vedere economic care îndeplinesc o funcţie tehnică precisă şi cu obiective clar stabilite referitoare la programul în care se încadrează;
    ff) proiect în parteneriat cu statele donatoare - proiect implementat în strânsă cooperare cu un partener de proiect a cărui locaţie principală este în unul dintre statele donatoare;
    gg) promotor de proiect - beneficiar de ajutor de stat, persoană juridică, semnatar al unui contract de finanţare încheiat sub incidenţa schemei anterioare/de bază, cu responsabilitate în iniţierea, pregătirea şi implementarea unui proiect;
    hh) Punct Naţional de Contact - entitate publică naţională desemnată de statul beneficiar, ce deţine responsabilitatea generală pentru atingerea obiectivelor Mecanismului Financiar SEE 2014-2021, precum şi pentru implementarea prevederilor Memorandumului de înţelegere, respectiv Ministerul Fondurilor Europene;
    ii) schema anterioară/de bază - Schema de ajutor de stat pentru restaurarea şi revitalizarea monumentelor istorice în cadrul Programului RO-CULTURA, aprobată prin Ordinul ministrului culturii şi identităţii naţionale nr. 2.527/2019, cu modificările şi completările ulterioare;
    jj) solicitant - promotorul de proiect care depune un dosar de finanţare în cadrul apelului restrictiv de proiecte;
    kk) sprijin financiar nerambursabil - suma acordată în baza contractului de finanţare, astfel cum este modificat prin act adiţional încheiat în temeiul prezentei scheme de ajutor de stat, în vederea implementării proiectului, constituită din suma finanţată din MFSEE şi cofinanţarea naţională publică aferentă;
    ll) state donatoare - Islanda, Liechtenstein şi Norvegia.


    CAP. VI
    Condiţii de eligibilitate pentru activităţi şi beneficiari
    ART. 6
    (1) În accepţiunea prezentei scheme de ajutor de stat, toţi beneficiarii eligibili sunt consideraţi întreprinderi. Întreprinderile în dificultate nu sunt eligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat. Întreprinderile care nu se aflau în dificultate la 31 decembrie 2019, dar care au intrat ulterior în dificultate ca urmare a pandemiei de COVID-19, respectiv în perioada 1 ianuarie 2020-31 decembrie 2021, pot beneficia de prevederile prezentei scheme.
    Întreprinderile sunt considerate în dificultate dacă se află în cel puţin una din situaţiile următoare, la data acordării ajutorului de stat, respectiv a finanţării suplimentare:
    a) întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    b) întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare.

    În acest sens, beneficiarii eligibili vor completa Declaraţia pe propria răspundere cu privire la neîncadrarea în categoria „întreprindere în dificultate“, anexa nr. 1 la prezenta schemă.

    (2) Beneficiarii eligibili ai ajutorului de stat sunt promotorii de proiecte.

    ART. 7
    (1) Beneficiarii eligibili în cadrul unui apel restrictiv de proiecte sunt promotorii de proiecte, care au contracte de finanţare în derulare la momentul lansării apelului şi îndeplinesc cumulativ criteriile enumerate mai jos:
    a) nu se află în una dintre următoarele situaţii:
    (i) este în faliment, în insolvenţă [cu excepţia prevăzută la art. 6 alin. (1)] sau în lichidare, activităţile sale sunt sub administrare judiciară, face obiectul unui concordat preventiv, mandat ad-hoc sau alt acord încheiat cu creditorii, şi-a suspendat activitatea comercială, face obiectul unor proceduri legate de aceste aspecte şi se află în orice altă situaţie similară care ar decurge dintr-o procedură asemănătoare prevăzută de legislaţia sau reglementările europene şi naţionale;
    (ii) nu şi-a îndeplinit obligaţiile cu privire la plata impozitelor şi taxelor la bugetele locale şi la bugetul de stat în conformitate cu legile în vigoare şi nu beneficiază, în condiţiile legii, de eşalonarea acestora ori de alte facilităţi în vederea plăţii acestora, inclusiv, după caz, a eventualelor dobânzi ori penalităţi de întârziere acumulate sau a amenzilor. Această condiţie nu se aplică atunci când valoarea obligaţiilor de plată nete este mai mică de 1/12 din totalul obligaţiilor datorate la bugetul de stat în ultimele 12 luni, respectiv valoarea obligaţiilor de plată este mai mică de 1/6 din totalul obligaţiilor datorate la bugetul local în ultimul trimestru;
    (iii) promotorul de proiect sau reprezentantul legal a făcut obiectul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă (res judicata) pentru fraudă, corupţie, participare la o organizaţie criminală, spălare de bani sau finanţarea terorismului, infracţiuni aferente terorismului sau infracţiuni legate de activităţi teroriste, exploatarea prin muncă a copiilor sau alte forme de trafic de persoane sau orice altă activitate ilegală care aduce atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene sau ale donatorilor publici internaţionali, inclusiv condamnări definitive în cauze referitoare la obţinerea şi utilizarea fondurilor nerambursabile (europene şi/sau provenind de la donatori publici internaţionali) şi a fondurilor publice naţionale aferente acestora;
    (iv) promotorul de proiect sau reprezentantul legal a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă (res judicata) pentru o infracţiune legată de conduita sa profesională;
    (v) promotorul de proiect sau reprezentantul legal a făcut obiectul unei hotărâri judecătoreşti sau decizii administrative rămase definitivă (res judicata) cu privire la o abatere profesională gravă, deoarece a încălcat legile, regulamentele sau standardele etice ale profesiei din care face parte solicitantul sau deoarece se face vinovat de orice conduită abuzivă care îi afectează credibilitatea profesională atunci când această conduită trădează o intenţie frauduloasă sau o neglijenţă gravă;
    (vi) promotorul de proiect sau reprezentantul legal a încercat, direct sau prin interpuşi, să obţină informaţii confidenţiale sau să influenţeze evaluatorii Operatorului de Program în timpul procesului de evaluare a cererilor de finanţare în cadrul apelului de proiecte aferent prezentei scheme sau altor apeluri de proiecte derulate în cadrul Programului RO-CULTURA;
    (vii) promotorul de proiect sau reprezentantul legal a furnizat informaţii false Operatorului de Program, nu furnizează sau nu este în măsură să prezinte informaţiile/documentele justificative solicitate în vederea selectării proiectului pentru finanţare;
    (viii) promotorul de proiect sau reprezentantul legal se află în orice situaţie de conflict de interese, definit în conformitate cu prevederile naţionale/europene în vigoare, care ar putea apărea în legătură cu apelul de proiecte;
    (ix) promotorul de proiect sau reprezentantul legal a informat cu întârziere Operatorul de Program despre orice situaţie care ar constitui un conflict de interese ori ar putea da naştere unui conflict de interese;
    (x) promotorul de proiect este subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de minimis/de stat în cazul căreia creanţa nu a fost integral recuperată;
    (xi) promotorul de proiect este întreprindere în dificultate. Solicitantul va completa anexa nr. 1 la prezenta schemă - „Declaraţia pe propria răspundere cu privire la neîncadrarea în întreprindere în dificultate“;

    b) nu este partid politic, instituţie religioasă sau cult religios recunoscut de stat, după caz, indiferent de forma de organizare;
    c) respectă legislaţia naţională şi europeană în vigoare cu privire la acordarea ajutorului de stat/de minimis, inclusiv în ceea ce priveşte cumulul, aşa cum acesta este definit în prezenta schemă;
    d) este direct responsabil pentru implementarea, finalizarea şi sustenabilitatea proiectului, împreună cu partenerii de proiect (dacă este cazul);
    e) dispune de resurse financiare suficiente şi stabile, precum şi de competenţele profesionale şi calificările necesare pentru implementarea proiectului şi asigurarea sustenabilităţii acestuia;
    f) dispune de resursele necesare pentru asigurarea cofinanţării ce îi revine din costurile eligibile ale proiectului;
    g) dispune de resursele necesare pentru finanţarea tuturor costurilor neeligibile (inclusiv a costurilor conexe) aferente proiectului, precum şi pentru acoperirea eventualelor corecţii financiare rezultate din implementarea proiectului, dacă este cazul;
    h) nu a beneficiat şi nu beneficiază de sprijin financiar din fonduri publice/fonduri publice externe nerambursabile pentru implementarea proiectului (identitate de obiective, rezultate, activităţi etc.) sau a unor activităţi aferente proiectului;
    i) îşi asumă obligaţia de a informa imediat furnizorul în situaţia în care proiectul/activităţi din proiect este/sunt aprobat(e) la finanţare din alte fonduri publice/fonduri externe nerambursabile ulterior depunerii acestuia.

    (2) Promotorul de proiect nu va primi sprijin financiar nerambursabil dacă în dosarul de finanţare prezintă informaţii care nu corespund cu documentele-suport, inclusiv din perspectiva îndeplinirii criteriilor de eligibilitate.
    (3) Beneficiarul de ajutor de stat care desfăşoară activităţi economice şi neeconomice are obligaţia de a evidenţia distinct aceste tipuri de activităţi în contabilitate.

    ART. 8
    (1) Pentru a fi finanţate în cadrul prezentei scheme, proiectele/activităţile trebuie să contribuie la atingerea obiectivelor MFSEE şi ale Programului RO-CULTURA, precum şi la realizarea indicatorilor de Program dedicaţi, menţionaţi în Acordul de Program şi asumaţi în temeiul contractului de finanţare. Activităţile eligibile se vor încadra în limitele prevederilor art. 53 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014.
    (2) Activităţile eligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat vizează restaurarea monumentelor istorice aferente proiectelor finanţate în cadrul contractelor de finanţare încheiate în baza schemei anterioare/de bază şi aflate în derulare la momentul lansării apelului restrictiv de proiecte, a căror implementare este afectată de creşteri excepţionale de preţuri generate de provocările economice actuale (criza economică post-COVID-19, criza preţului la energie, criza generată de conflictul militar din regiunea Mării Negre).
    (3) Următoarele condiţii privind restaurarea/utilizarea monumentului istoric trebuie îndeplinite cumulativ:
    a) cel puţin 80% din capacitatea anuală a monumentului istoric ce face obiectul restaurării va fi utilizată, în termeni de timp sau de spaţiu, în scopuri culturale;
    b) monumentul istoric nu poate avea, integral sau parţial, destinaţii/funcţiuni nonculturale (de exemplu, spaţii comerciale, spaţii administrative în care se desfăşoară activităţi în folosul comunităţii, precum instituţii de învăţământ, primării, spitale etc.), cu excepţia acelor destinaţii/funcţiuni auxiliare activităţilor culturale (de exemplu, cafenea în incinta muzeului, magazin de suveniruri, birouri administrative aferente desfăşurării activităţii culturale etc.);
    c) spaţiile cu destinaţii/funcţiuni auxiliare activităţilor culturale nu pot ocupa, în termeni de timp sau de spaţiu, mai mult de 20% din capacitatea anuală a monumentului istoric ce face obiectul restaurării;
    d) la finalizarea proiectului, întreg monumentul trebuie să fie restaurat/în bună stare de conservare, funcţional în integralitatea sa şi redat circuitului public;
    e) monumentul istoric vizat de proiect trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe cumulativ:
    (i) să fie inclus în Lista monumentelor istorice actualizată. Obiectivul de patrimoniu trebuie să fie înscris cu cod distinct în Lista monumentelor istorice; se vor finanţa doar monumente, înscrise cu „m“, identificate în clar: XX-II-m-A-XXXX, XX-II-m-B-XXXX sau, după caz: XX-II-m-A-XXXX.01; XX-II-m-B-XXXX.01 etc.;
    (ii) să aibă carte funciară deschisă;
    (iii) să fie liber de orice sarcini/obligaţii care grevează imobilul sau terenul, modalităţi sau interdicţii ce afectează implementarea proiectului;
    (iv) să nu facă obiectul unor litigii având ca obiect dreptul de proprietate, indiferent de titular, sau dreptul real invocat de către solicitant pentru realizarea proiectului, aflate în curs de soluţionare la instanţele judecătoreşti. Această cerinţă se aplică şi terenului aferent;
    (v) să nu facă obiectul revendicărilor potrivit dreptului comun sau unor legi speciale în materie. Această cerinţă se aplică şi terenului aferent.


    (4) În cadrul prezentei scheme nu sunt eligibile activităţile care:
    a) vizează revitalizarea monumentului istoric;
    b) fac obiectul unei duble finanţări;
    c) nu respectă valoarea-ţintă minimă aferentă indicatorului de Program „Număr de monumente istorice restaurate şi revitalizate“.


    CAP. VII
    Condiţii generale de acordare a ajutorului de stat
    ART. 9
    (1) Pentru proiectele finanţate suplimentar în cadrul unui apel restrictiv de proiecte, ajutorul se acordă sub formă de prefinanţare, conform prevederilor incidente cuprinse în contractul de finanţare, la solicitarea promotorului de proiect şi depunerea raportului intermediar de progres însoţit de documente justificative.
    (2) Prefinanţarea se poate acorda în una sau mai multe tranşe.
    (3) Prin excepţie de la alin. (1), pentru entităţile de drept privat, un sold final în cuantum de 10% din valoarea totală a sprijinului financiar nerambursabil acordat în cadrul proiectului (valoarea cuprinsă în contractul de finanţare semnat în cadrul apelului de proiecte finanţat prin schema anterioară/de bază, cumulată cu valoarea finanţării suplimentare aprobate în cadrul apelului restrictiv de proiecte) se va plăti după aprobarea raportului final însoţit de documente justificative.
    (4) Valoarea brută totală a ajutoarelor de stat pentru investiţii acordate unui promotor de proiect nu poate depăşi:
    a) echivalentul în lei a 2.200.000 euro, cu aplicarea intensităţii prevăzute la art. 10 alin. (1), calculată ca valoare a întregului ajutor de stat pentru investiţii din proiect (ajutor acordat iniţial pentru investiţii pe schema anterioară/de bază + ajutorul de investiţii acordat suplimentar în baza prezentei scheme). Echivalentul în lei al sumei de 2.200.000 euro va fi stabilit prin însumarea valorii ajutorului acordat iniţial pentru investiţii, calculată la cursul InforEuro din luna semnării contractului de finanţare, cu valoarea finanţării suplimentare a ajutorului de investiţii aprobate în cadrul prezentei scheme, calculată la cursul InforEuro din luna semnării actului adiţional la contractul de finanţare;
    sau

    b) diferenţa dintre costurile eligibile de investiţii ale proiectului şi profitul din exploatare aferent investiţiei, cu aplicarea intensităţii prevăzute la art. 10 alin. (1). Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante, pe baza unor estimări rezonabile, efectuate de către beneficiarii eligibili în cadrul apelului restrictiv de proiecte. Beneficiarul (Operatorul infrastructurii) are dreptul de a păstra un profit rezonabil pe durata perioadei relevante. Analiza se va efectua luând în considerare valoarea întregului ajutor de stat pentru investiţii în cadrul proiectului, inclusiv cea acordată în baza schemei anterioare/de bază.

    (5) Acordarea finanţării suplimentare în urma unui apel restrictiv este condiţionată de îndeplinirea cumulativă a următoarelor cerinţe:
    a) promotorul de proiect demonstrează că majorarea costurilor iniţiale prevăzute în bugetul proiectului, cu titlu de cheltuieli eligibile, pentru implementarea activităţilor prevăzute la art. 8 se datorează provocărilor economice actuale (criza economică post-COVID-19, criza preţului la energie, criza generată de conflictul militar din regiunea Mării Negre), respectiv creşterile excepţionale de preţuri sunt în afara controlului promotorului de proiect şi nu puteau fi prevăzute la momentul depunerii proiectului din cauza caracterului imprevizibil (depăşirile bugetare datorate, de exemplu, erorilor de bugetare/planificare nu sunt eligibile);
    b) acordarea finanţării suplimentare reprezintă singura soluţie pentru salvgardarea rezultatelor planificate în orizontul de timp planificat conform contractului de finanţare;
    c) finanţarea suplimentară acordată va permite finalizarea activităţilor proiectului în termenele şi condiţiile prevăzute la alin. (6);
    d) intensitatea ajutorului total acordat la nivel de proiect nu poate depăşi 80% din totalul costurilor eligibile ale proiectului şi nici rata de finanţare deja menţionată în contractul de finanţare;
    e) acordarea ajutorului se realizează cu respectarea cadrului legal aplicabil ajutorului de stat şi achiziţiilor publice/achiziţiilor efectuate de beneficiarii privaţi.

    (6) Acordarea finanţării suplimentare este condiţionată de depunerea unei hotărâri a autorităţii deliberative a administraţiei publice locale (Consiliul judeţean, Consiliul local), în cazul unităţilor administrativ-teritoriale, respectiv a ordonatorului de credite, organului de conducere sau de administrare, după caz, în cazul altor persoane juridice, prin care aprobă valoarea totală actualizată a proiectului şi îşi asumă că, în cazul în care proiectul nu se finalizează până la data de 30 aprilie 2024, va aloca fondurile necesare pentru finalizarea proiectului din surse proprii până la data de 31 decembrie 2024 sau o altă dată ulterioară comunicată de Operatorul de Program.

    ART. 10
    (1) Intensitatea ajutorului de stat pentru investiţii în cadrul prezentei scheme este de până la 80% din totalul costurilor de investiţii eligibile, fără a depăşi însă valoarea menţionată la art. 9 alin. (4) şi fără a depăşi intensitatea ajutorului de stat iniţial acordat la nivelul proiectului, în baza schemei anterioare/de bază. Plafonul stabilit va fi exprimat, ca valoare brută, înainte de deducerea unor eventuale taxe sau a altor obligaţii fiscale.
    (2) Verificarea criteriilor de ajutor de stat prevăzute în prezenta schemă se efectuează de furnizor înainte de semnarea actului adiţional la contractul de finanţare. Dacă la momentul semnării contractului de finanţare, inclusiv a actului adiţional la acesta (dar înainte de efectuarea primei plăţi) se constată de către furnizorul ajutorului de stat că nu sunt îndeplinite condiţiile de cumul, contractul este desfiinţat de plin drept.

    ART. 11
    Cofinanţarea este obligatorie şi va fi asigurată sub formă de numerar.

    CAP. VIII
    Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
    ART. 12
    (1) Pentru a stabili dacă pragurile de notificare stabilite în cadrul Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi intensităţile maxime ale ajutoarelor prevăzute la capitolul III din regulamentul menţionat sunt respectate, trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea sau proiectul care beneficiază de ajutor.
    (2) În cazul în care finanţarea din partea Uniunii Europene gestionată la nivel central de către instituţii, agenţii, întreprinderi comune sau alte organisme ale Uniunii Europene, care nu este direct sau indirect sub controlul statului membru, este combinată cu ajutor de stat, numai acesta din urmă este analizat pentru a se stabili dacă pragurile de notificare şi intensităţile maxime ale ajutorului sau valorile maxime ale ajutorului sunt respectate, cu condiţia ca valoarea totală a finanţării publice acordate în legătură cu aceleaşi costuri eligibile să nu depăşească rata de finanţare cea mai favorabilă prevăzută în normele aplicabile ale dreptului Uniunii Europene.
    (3) Ajutoarele cu costuri eligibile identificabile exceptate pot fi cumulate cu:
    a) orice alt ajutor de stat, atât timp cât măsurile respective vizează costuri eligibile identificabile diferite;
    b) orice alt ajutor de stat, în legătură cu aceleaşi costuri eligibile, care se suprapun parţial sau integral, numai în cazul în care cumulul respectiv nu are drept rezultat depăşirea celui mai ridicat nivel de intensitate a ajutorului sau a celui mai ridicat cuantum al ajutorului aplicabil ajutorului respectiv în temeiul Regulamentului (UE) nr. 651/2014.

    (4) Ajutoarele de stat exceptate în temeiul prezentei scheme nu se cumulează cu niciun tip de ajutoare de minimis în raport cu aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul ar conduce la o intensitate a ajutorului/un prag al ajutorului care le depăşeşte pe cele prevăzute în prezenta schemă.
    (5) Sprijinul financiar nerambursabil acordat în cadrul prezentei scheme nu este transmisibil.
    (6) Declaraţia privind cumulul ajutoarelor de stat/de minimis - anexa nr. 2 va fi completată de fiecare promotor de proiect înainte de semnarea actului adiţional la contractul de finanţare.

    CAP. IX
    Durata schemei
    ART. 13
    (1) Perioada de valabilitate a schemei, în care vor fi acordate ajutoare de stat, este de la data intrării în vigoare a ordinului ministrului culturii de aprobare a prezentei scheme până la data de 31 decembrie 2023.
    (2) Perioada în care se vor efectua plăţile ajutorului de stat este 1 martie 2023-31 decembrie 2024.

    CAP. X
    Bugetul schemei
    ART. 14
    Finanţarea în cadrul prezentei scheme se efectuează din fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii, reprezentând 15% din valoarea totală a sprijinului financiar nerambursabil şi fonduri ale Mecanismului financiar SEE 2014-2021, reprezentând 85% din valoarea totală a sprijinului financiar nerambursabil.

    ART. 15
    Valoarea totală estimată a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 4.000.000 euro, respectiv valoarea estimată de 19.737.200 lei, la cursul mediu anual InforEuro din 2022 de 4,9343 lei/euro.

    ART. 16
    Numărul estimat de beneficiari de ajutor de stat în cadrul apelurilor restrictive de proiecte este de maximum 9.

    CAP. XI
    Valoarea sprijinului financiar nerambursabil
    ART. 17
    (1) Valoarea maximă a sprijinului financiar nerambursabil care poate fi acordată unui promotor de proiect în cadrul prezentei scheme este de 4.000.000 euro, în condiţiile prevăzute la art. 9 alin. (4) şi la art. 20 alin. (5).
    (2) În situaţia în care valoarea totală a finanţărilor suplimentare solicitate şi aprobate în urma evaluării depăşeşte bugetul alocat apelului restrictiv, finanţarea suplimentară către fiecare beneficiar va fi acordată proporţional, prin aplicarea la suma solicitată şi aprobată a procentului rezultat din raportarea bugetului apelului restrictiv la valoarea totală a solicitărilor aprobate.

    CAP. XII
    Durata proiectelor
    ART. 18
    (1) Proiectele au o durată cuprinsă între 12 luni şi 48 de luni, conform prevederilor contractului de finanţare, fără a depăşi data de 30 aprilie 2024.
    (2) În cazul în care proiectul pentru care se acordă finanţarea suplimentară nu este finalizat până la data de 30 aprilie 2024, implementarea activităţilor restante poate continua până la data de 31 decembrie 2024 sau o altă dată ulterioară comunicată de Operatorul de Program. Cheltuielile efectuate după data de 30 aprilie 2024 vor fi suportate de promotorul de proiect sau partenerul de proiect din surse proprii şi nu vor fi cuantificate la nivelul valorii totale eligibile a proiectului.
    (3) Rezultatele obţinute în perioada 1 mai 2024-31 decembrie 2024 şi validate de Operatorul de Program vor fi cuantificate la nivel de proiect/program.

    CAP. XIII
    Modalitatea de implementare a schemei
    ART. 19
    (1) Pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme, în cadrul unui apel restrictiv de proiecte, promotorii de proiecte trebuie să înainteze către furnizor dosare de finanţare suplimentară, prin care vor demonstra creşterea costurilor investiţiei, creştere excepţională rezultată în urma provocărilor economice actuale. Conţinutul dosarelor de finanţare suplimentară se stabileşte prin ghidul solicitantului.
    (2) Recalcularea valorii estimate în preţuri actualizate se realizează cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind actualizarea devizelor generale şi ajustarea preţului contractelor de achiziţie publică/contractelor încheiate de beneficiari privaţi finanţate din fonduri europene/fonduri externe nerambursabile, în condiţiile prevăzute în Ghidul solicitantului aferent apelului respectiv.
    (3) Dosarele de finanţare suplimentară se depun în cadrul apelului restrictiv de proiecte, ce va fi anunţat pe pagina de internet a Programului şi a furnizorului de ajutor de stat.
    (4) Ajutorul de stat se va acorda, în cadrul apelului restrictiv de proiecte, începând cu data menţionată în actul adiţional la contractul de finanţare.
    (5) Operatorul de Program poate lansa mai mult de un apel restrictiv de proiecte, în cazul în care bugetul schemei nu este epuizat în urma primului apel lansat.

    CAP. XIV
    Evaluarea şi acordarea finanţării suplimentare
    ART. 20
    (1) Furnizorul este responsabil pentru evaluarea dosarelor de finanţare suplimentară şi acordarea sprijinului financiar nerambursabil în cadrul apelului restrictiv de proiecte. În procesul de evaluare şi selecţie se aplică principiile bunei guvernări, transparenţei, egalităţii, eficienţei şi toleranţei zero faţă de corupţie.
    (2) În cadrul apelului restrictiv de proiecte, finanţarea suplimentară va fi acordată urmând procedura de evaluare prevăzută şi detaliată în Ghidul solicitantului aferent apelului respectiv.
    (3) Toţi beneficiarii menţionaţi la art. 8 alin. (1) sunt eligibili pentru finanţarea suplimentară, dacă solicită şi transmit dosarul de finanţare.
    (4) Finanţarea suplimentară va fi acordată în urma evaluării realizate de furnizor, în limita bugetului alocat apelului restrictiv de proiecte.
    (5) În cazul în care în oricare etapă a procesului de evaluare se identifică o situaţie de dublă finanţare, finanţarea suplimentară nu va fi acordată.
    (6) Constatarea, în orice etapă anterioară semnării actului adiţional la contractul de finanţare, a neîndeplinirii tuturor condiţiilor de eligibilitate şi a condiţiilor de acordare a ajutorului de stat impuse prin Schema de ajutor de stat (preluate şi în Ghidul solicitantului), inclusiv, dar fără a se limita la regulile privind cumulul şi întreprinderea în dificultate, conduce la respingerea dosarului de finanţare suplimentară, cu excepţia acelor situaţii în care este posibilă excluderea de la finanţare doar a activităţilor/cheltuielilor neeligibile.

    CAP. XV
    Cheltuieli eligibile
    ART. 21
    (1) Cheltuielile eligibile ale proiectelor sunt cele efectuate în mod real în cadrul proiectului, care îndeplinesc următoarele criterii:
    a) au fost efectuate între data iniţială şi data finală de eligibilitate a proiectului, conform contractului de finanţare;
    b) au legătură cu obiectul contractului de finanţare şi sunt prevăzute în bugetul detaliat al proiectului;
    c) sunt proporţionale şi necesare pentru implementarea proiectului;
    d) sunt utilizate în unicul scop al atingerii obiectivelor şi al realizării rezultatelor aşteptate ale proiectului, conform principiilor de economie, eficienţă şi eficacitate;
    e) sunt identificabile şi verificabile, în special prin faptul că sunt incluse în înregistrările contabile ale promotorului de proiect şi/sau ale partenerului de proiect şi sunt stabilite conform standardelor contabile aplicabile în ţara în care este stabilit promotorul de proiect şi/sau partenerul de proiect şi conform principiilor de contabilitate general acceptate;
    f) respectă cerinţele legislaţiei fiscale şi sociale în vigoare.

    (2) Cheltuielile sunt considerate ca fiind efectuate atunci când costul a fost facturat, plătit şi obiectul acestora a fost livrat (în cazul bunurilor) sau executat (în cazul serviciilor şi lucrărilor). În mod excepţional, cheltuielile pentru care a fost emisă o factură în ultima lună de eligibilitate sunt, de asemenea, considerate ca fiind efectuate în perioada de eligibilitate, dacă acestea sunt plătite în termen de 30 de zile de la data finală a eligibilităţii.
    (3) În cadrul apelului restrictiv de proiecte, cheltuielile eligibile sunt acele cheltuieli efectuate în mod real în cadrul proiectului, inclusiv în ceea ce priveşte costurile deja angajate sau efectuate până la data încheierii actului adiţional la contractul de finanţare, prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare, care respectă principiile generale privind eligibilitatea cheltuielilor precizate în Regulamentul MFSEE şi Acordul de Program şi detaliate în ghidul solicitantului aferent apelului restrictiv de proiecte, sunt prevăzute în bugetul existent al proiectului, sunt afectate de majorări de costuri datorate provocărilor economice actuale, astfel cum sunt detaliate la art. 9 alin. (5), şi se încadrează în una dintre următoarele categorii:

┌────────────┬───────────┬─────────────┐
│ │Tipul │ │
│Categoriile │ajutorului │Costurile │
│de │(exploatare│eligibile │
│cheltuieli │/ │ │
│ │investiţie)│ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│ │ │a) Costurile │
│ │ │cu │
│ │ │protejarea, │
│ │ │conservarea, │
│ │ │restaurarea │
│ │ │şi │
│ │ │reabilitarea │
│ │ │patrimoniului│
│ │ │cultural │
│ │ │material, │
│ │ │reprezentând │
│ │ │cheltuieli │
│ │ │cu: │
│ │ │amenajarea │
│ │ │terenului, │
│ │ │asigurarea │
│ │ │utilităţilor,│
│ │ │investiţia de│
│ │ │bază, │
│Cheltuieli │ │inclusiv │
│aferente │Investiţie │dotările de │
│restaurării │ │bază, alte │
│monumentului│ │cheltuieli │
│ │ │aferente │
│ │ │investiţiei │
│ │ │de bază, │
│ │ │inclusiv │
│ │ │cheltuieli │
│ │ │diverse şi │
│ │ │neprevăzute, │
│ │ │cu │
│ │ │respectarea │
│ │ │procentului │
│ │ │prevăzut la │
│ │ │alin. (4), │
│ │ │probe │
│ │ │tehnologice │
│ │ │şi teste, cu │
│ │ │excepţia │
│ │ │cheltuielilor│
│ │ │reprezentând │
│ │ │servicii │
└────────────┴───────────┴─────────────┘


    (4) Cheltuielile diverse şi neprevăzute specifice cheltuielilor aferente restaurării monumentului, astfel cum sunt detaliate la alin. (3), nu vor depăşi procentul de 10% calculat prin raportare la cheltuielile eligibile în cadrul prezentei scheme aferente capitolelor/subcapitolelor menţionate în Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/ proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, corespunzător formatului standard de deviz general, respectiv: secţiunea 1 „Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului“, subcapitolele: 1.2 Amenajarea terenului, 1.3 Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea terenului la starea iniţială, 1.4 Cheltuieli pentru relocarea/protecţia utilităţilor (devieri reţele de utilităţi din amplasament), secţiunea a 2-a „Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiţii“, secţiunea a 3-a „Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică“ - subcapitolele: 3.5 Proiectare şi 3.8 Asistenţă tehnică şi secţiunea a 4-a „Cheltuieli pentru investiţia de bază“ din anexa nr. 6.
    (5) Cheltuielile aferente organizării de şantier nu vor depăşi 3,5% din totalul cheltuielilor eligibile în cadrul prezentei scheme aferente costurilor de investiţii necesare pentru amenajarea terenului, asigurarea utilităţilor, construcţii şi instalaţii. Acest procent este calculat prin raportare la capitolele/subcapitolele menţionate în Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, corespunzător formatului standard de deviz general, respectiv: secţiunea 1 „Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului“, secţiunea a 2-a „Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare“ şi secţiunea a 4-a „Cheltuieli pentru investiţia de bază“, subcapitolul investiţia de bază, construcţii şi instalaţii din anexa nr. 6.
    (6) În cazul în care se achiziţionează active corporale/ necorporale, următoarele condiţii vor fi îndeplinite cumulativ:
    a) sunt eligibile doar cheltuielile de achiziţionare şi amortizare a activelor noi;
    b) numai partea de amortizare corespunzătoare duratei proiectului şi ratei reale de utilizare în scopurile proiectului poate fi considerată cheltuială eligibilă;
    c) prin excepţie, în cazul în care activul este o componentă integrală şi necesară pentru atingerea rezultatelor proiectului, întregul preţ de achiziţie al acestuia poate fi eligibil. În această situaţie, beneficiarul de ajutor de stat are următoarele obligaţii:
    (i) păstrează activul în proprietatea sa pentru o perioadă de cel puţin 5 ani după finalizarea proiectului şi continuă să îl folosească în beneficiul obiectivelor generale ale proiectului pentru aceeaşi perioadă;
    (ii) păstrează activul asigurat în mod corespunzător împotriva pierderilor, cum ar fi incendiu, furt sau alte incidente ce pot fi asigurate în mod normal, atât în timpul implementării proiectului, cât şi timp de cel puţin 5 ani după finalizarea proiectului;
    (iii) rezervă resurse corespunzătoare pentru întreţinerea activului timp de cel puţin 5 ani după finalizarea proiectului.


    (7) Costurile vor fi estimate realist. Acestea trebuie să fie rezonabile şi conforme cu preţurile practicate pe piaţă.
    (8) La depunerea dosarului de finanţare suplimentară şi actualizarea bugetului proiectului se va avea în vedere respectarea pragurilor procentuale menţionate în instrucţiunile de completare a bugetului din Ghidul solicitantului.

    ART. 22
    (1) Următoarele cheltuieli nu sunt eligibile:
    a) orice cheltuieli efectuate înainte de intrarea în vigoare a contractului de finanţare pentru activităţile prevăzute în proiect;
    b) costul de achiziţie a bunurilor imobiliare şi a terenului neconstruit;
    c) dobânzi aferente datoriilor, cheltuieli aferente serviciului datoriei şi penalităţi de întârziere;
    d) cheltuieli legate de tranzacţiile financiare şi de alte costuri pur financiare, cu excepţia serviciilor financiare prevăzute în contractul de finanţare;
    e) provizioanele pentru pierderi sau datorii viitoare;
    f) pierderi din cursul de schimb valutar;
    g) TVA recuperabilă;
    h) costuri care sunt acoperite din alte surse;
    i) amenzi, penalităţi şi cheltuieli de judecată;
    j) cheltuieli excesive şi imprudente.

    (2) Cheltuielile neeligibile vor fi suportate integral de către beneficiarii sprijinului financiar nerambursabil.

    CAP. XVI
    Reguli privind raportarea şi monitorizarea ajutorului de stat
    ART. 23
    Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul Preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022.

    ART. 24
    Furnizorul de ajutor de stat păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia europeană în domeniul ajutorului de stat.

    ART. 25
    (1) Furnizorul are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de stat acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă.
    (2) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
    (3) În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa locului.
    (4) În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative.
    (5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la 31 martie a anului următor anului de raportare.
    (6) Pentru a crea posibilitatea verificării ex ante a eligibilităţii potenţialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, furnizorul măsurii de ajutor de stat are obligaţia încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.
    (7) Contractele, plăţile, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor de stat şi rambursarea efectivă a respectivelor ajutoare, aferente acestei submăsuri, se încarcă în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului de finanţare, respectiv de la data instituirii plăţilor, a obligaţiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor ajutoare de către furnizorul prezentei scheme.
    (8) Furnizorul va transmite spre informare Consiliului Concurenţei prezenta schemă în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 26
    Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de stat.

    ART. 27
    (1) Modul de utilizare al sprijinului financiar nerambursabil sub prezenta schemă este supus controlului furnizorului, precum şi al autorităţilor publice cu atribuţii de audit şi control în domeniul fondurilor nerambursabile.
    (2) Beneficiarul sprijinului trebuie să păstreze timp de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică toate documentele referitoare la ajutorul de stat primit în cadrul schemei. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare ale beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.
    (3) Beneficiarul sprijinului are obligaţia de a pune la dispoziţia promotorului/furnizorului, în formatul şi în termenul solicitate de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce îi revin ca responsabilitate.

    CAP. XVII
    Recuperarea ajutorului de stat
    ART. 28
    (1) Stoparea şi recuperarea ajutoarelor acordate se realizează de către furnizorul Schemei de ajutor de stat, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale normelor metodologice emise de furnizorul ajutorului de stat.
    (2) Ajutorul de stat se va recupera integral în cazul în care:
    a) sunt încălcate condiţiile specifice legislaţiei de ajutor de stat aplicabile prezentei scheme;
    b) ulterior încheierii contractului de finanţare se constată neconcordanţe între starea de fapt şi cele declarate de către beneficiar în dosarul de finanţare inclusiv, dar fără a se limita la neîndeplinirea condiţiilor de eligibilitate a beneficiarului, partenerilor şi proiectului/activităţilor;
    c) este încălcată interdicţia privind cesiunea contractului de finanţare;
    d) se impune această măsură.

    (3) Furnizorul poate decide recuperarea parţială a ajutorului de stat, în limita sumei utilizate abuziv, dacă, în urma analizei efectuate, constată că au fost încălcate alte condiţii decât cele prevăzute la alin. (2). În ambele cazuri, la suma respectivă se adaugă şi dobânzile aferente, datorate de la data plăţii ajutorului până la data recuperării acestuia.
    (4) Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a art. 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24 septembrie 2015.
    (5) Rata dobânzii aplicabile este rata în vigoare la data la care ajutorul de stat utilizat abuziv a fost pus la dispoziţia beneficiarului, respectiv data efectuării plăţii avansului şi/sau a prefinanţărilor.
    (6) Această dobândă va fi calculată începând cu data efectuării plăţii avansului sau prefinanţărilor, după caz, până la data recuperării integrale a fracţiei de sumă/sumei totale utilizate abuziv. În cazul în care dobânda nu a putut fi recuperată în anul anterior, aceasta va fi purtătoare de dobândă, fiind aplicabil principiul capitalizării.
    (7) Promotorul de proiect este singurul răspunzător în faţa furnizorului privind modalitatea de utilizare a sprijinului financiar nerambursabil acordat în cadrul prezentei scheme. În situaţia în care se impune recuperarea integrală/parţială a ajutorului de stat de la partenerul de proiect din România, beneficiar de ajutor de stat, furnizorul recuperează ajutorul de stat de la promotorul de proiect, în limita sumelor de recuperat, inclusiv dobânzile aferente, în condiţiile stabilite prin normele de recuperare emise de furnizor, contractul de finanţare şi acordul de parteneriat. Promotorul de proiect poate să recupereze suma respectivă, inclusiv dobânda aferentă, de la partenerul de proiect beneficiar de ajutor de stat. În acest sens, promotorul de proiect trebuie să aibă în vedere includerea în acordul de parteneriat a oricăror prevederi pe care acesta le consideră necesare.
    (8) În cazul în care furnizorul constată, ca urmare a introducerii contractelor de finanţare semnate în sistemul RegAS, că nu este respectată condiţia de cumul al ajutoarelor de stat/de minimis, contractul este desfiinţat de plin drept, beneficiarul de ajutor de stat (promotorul de proiect şi/sau partenerul de proiect din România) fiind notificat în acest sens.

    CAP. XVIII
    Reguli privind transparenţa
    ART. 29
    Schema de ajutor de stat va fi publicată integral pe pagina de internet a furnizorului, www.umpcultura.ro, şi a Programului, www.ro-cultura.ro.

    ART. 30
    În cazul în care solicitantul este eligibil pentru a primi finanţare în cadrul prezentei scheme şi este selectat pentru finanţare în urma procesului de evaluare, furnizorul comunică în scris beneficiarului de ajutor de stat cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat şi caracterul acestuia, făcând referire expresă la Regulamentul (UE) nr. 651/2014.

    ART. 31
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta schemă.

    ANEXA 1

    la schemă
    DECLARAŢIE
    pe propria răspundere cu privire la neîncadrarea
    în categoria „întreprindere în dificultate“
    Subsemnatul <numele reprezentantului legal/persoanei împuternicite, astfel cum acesta apare în BI/CI>, posesor al BI/CI seria <......> nr. <............>, eliberat/ă de <...............>, CNP <............>, având <funcţia> în calitate de reprezentant legal în cadrul <denumirea organizaţiei>, cod unic de înregistrare <............>, nr. de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului <............>, declar pe propria răspundere că toate informaţiile consemnate în prezenta, inclusiv în anexa acesteia, sunt corecte şi complete, iar <denumirea organizaţiei beneficiarului de ajutor de stat> pe care o reprezint:
    [ ] nu este „întreprindere în dificultate“, conform prevederilor art. 6 alin. (1) din Schema de ajutor de stat pentru acordarea de finanţare suplimentară în vederea restaurării monumentelor istorice finanţate în cadrul Programului RO-CULTURA, aprobată prin Ordinul ministrului culturii nr. 3.139/2023.
    [ ] este „întreprindere în dificultate“, conform prevederilor art. 6 alin. (1) din Schema de ajutor de stat pentru acordarea de finanţare suplimentară în vederea restaurării monumentelor istorice finanţate în cadrul Programului RO-CULTURA, aprobată prin Ordinul ministrului culturii nr. 3.139/2023.

    Înţeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine avantaje pecuniare este pedepsită conform legii. Cunoscând că falsul în declaraţii este pedepsit în conformitate cu prevederile Codului penal, declar pe propria răspundere că datele din această declaraţie sunt conforme cu realitatea.
    Semnătura autorizată a reprezentantului legal ......................
    Data semnării .........................
    ANEXA 1

    la declaraţie

┌──────────────────────────┬──────────────────────┐
│ │Pentru toate tipurile │
│ │de întreprinderi se │
│ │verifică certificatul │
│ │constatator eliberat │
│ │de registrul │
│a) Atunci când │comerţului pentru a se│
│întreprinderea face │identifica eventuale │
│obiectul unei proceduri │decizii de insolvenţă │
│colective de insolvenţă │şi se verifică │
│sau îndeplineşte │Buletinul procedurilor│
│criteriile prevăzute în │de insolvenţă pe │
│dreptul intern pentru ca o│site-ul Ministerului │
│procedură colectivă de │Justiţiei - Oficiul │
│insolvenţă să fie deschisă│Naţional al │
│la cererea creditorilor │Registrului Comerţului│
│săi │https://portal.onrc.ro│
│[ ] Da [ ] Nu │/ONRCPortalWeb/ │
│Se completează de către │ONRCPortal.portal. │
│toate tipurile de │Pentru întreprinderi │
│beneficiari de ajutor de │de tip UAT se verifică│
│stat. │situaţia acestora pe │
│ │pagina de internet a │
│ │Ministerului │
│ │Finanţelor http:// │
│ │www.mfinante.gov.ro/ │
│ │insolventa.html?pagina│
│ │=domenii. │
├──────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │Se consultă pagina web│
│ │a Consiliului │
│b) Atunci când │Concurenţei http:// │
│întreprinderea a primit │www.renascc.eu pentru │
│ajutor pentru salvare şi │a se identifica │
│nu a rambursat încă │eventuale decizii de │
│împrumutul sau nu a │autorizare a unor │
│încetat garanţia sau a │ajutoare de │
│primit ajutoare pentru │salvare-restructurare │
│restructurare şi face încă│(ajutoare individuale │
│obiectul unui plan de │sau scheme de ajutor │
│restructurare │de │
│[ ] Da [ ] Nu │salvare-restructurare)│
│Se completează de către │şi aplicaţia │
│toate tipurile de │informatică Registrul │
│beneficiari de ajutor de │ajutoarelor de stat │
│stat. │din România (din │
│ │momentul în care │
│ │aceasta devine │
│ │funcţională). │
├──────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │Calculul se aplică │
│ │unei întreprinderi │
│ │care nu este un IMM │
│ │(întreprindere mare). │
│ │Întreprinderea nu este│
│ │în dificultate dacă │
│ │unul din indicatorii │
│ │de mai jos este │
│ │îndeplinit în oricare │
│ │din ultimele două │
│ │exerciţii financiare: │
│ │c 0 ≤ datorii totale/ │
│ │capitaluri proprii │
│ │totale ≤ 7,5 sau │
│ │EBITDA/cheltuieli cu │
│ │dobânzile ≥ 1 │
│ │Întreprinderea este în│
│ │dificultate dacă în │
│ │fiecare din ultimele │
│ │două exerciţii │
│c) În cazul unei │financiare condiţiile │
│întreprinderi care nu este│e1_N>7,5 şi e2_N<1 ŞI │
│un IMM^1, inclusiv în │e1_N-1>7,5 şi e2_N-1<1│
│cazul organizaţiilor │sunt cumulativ │
│neguvernamentale, │îndeplinite în ultimii│
│instituţiilor publice şi │doi ani. │
│unităţilor │!! Sumele se vor │
│administrativ-teritoriale:│prelua din situaţiile │
│Desfăşoară activitate │financiare anuale │
│economică ? │complete, încheiate │
│[ ] Da [ ] Nu │pentru anii N şi N-1, │
│În cazul în care s-a bifat│precedenţi depunerii │
│opţiunea „Da“, trebuie să │cererii de finanţare │
│verificaţi condiţiile de │(conform cu normele de│
│mai jos, completând │închidere a │
│tabelul din partea │exerciţiului │
│dreaptă, raportându-vă la │financiar), aprobate │
│valorile aferente │şi depuse la │
│activităţii economice, │administraţiile │
│reflectată separat în │fiscale din raza │
│conturi contabile │teritorială unde │
│distincte conform │întreprinderea are │
│legislaţiei incidente în │domiciliul fiscal. │
│vigoare: │e1 = datorii totale/ │
│În cazul unei │capitaluri proprii │
│întreprinderi care nu este│totale │
│un IMM, atunci când, în │e2 = EBITDA/cheltuieli│
│ultimii doi ani, sunt │cu dobânzile │
│îndeplinite cumulativ │Datorii totale = │
│următoarele condiţii: │datorii care trebuie │
│e1) raportul datorii │plătite într-o │
│totale/capitaluri proprii │perioadă de până la un│
│întreprinderii este mai │an + datorii care │
│mare de 7,5; │trebuie plătite într-o│
│şi │perioadă de peste un │
│e2) capacitatea de │an │
│acoperire a dobânzilor │EBITDA = (+) Profit │
│calculată pe baza EBITDA │net/(-) Pierdere netă │
│se situează sub valoarea │+ Cheltuieli cu │
│1,0. │impozitul pe profit + │
│[ ] Da [ ] Nu │Cheltuieli cu │
│ │dobânzile + Cheltuieli│
│ │cu amortizarea │
│ │Menţionaţi explicit │
│ │valorile care sunt │
│ │folosite în calcul şi │
│ │bifaţi corespunzător │
│ │pentru condiţiile e1),│
│ │respectiv e2): │
│ │Dacă valoarea │
│ │Cheltuielile cu │
│ │dobânzile aferente │
│ │anului N şi/sau │
│ │valoarea Cheltuielile │
│ │cu dobânzile aferente │
│ │anului N-1 este zero, │
│ │pentru calculul │
│ │indicatorului EBITDA/ │
│ │cheltuieli cu │
│ │dobânzile se ia în │
│ │considerare cifra 0,1.│
└──────────────────────────┴──────────────────────┘

    ^1 IMM - conform prevederilor legale aplicabile, respectiv anexa nr. I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, categoria microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii („IMM-uri“) este formată din întreprinderi care au mai puţin de 250 de angajaţi şi a căror cifră de afaceri anuală nu depăşeşte 50 de milioane EUR şi/sau al căror bilanţ anual total nu depăşeşte 43 de milioane EUR. Prevederile sunt aplicabile şi asociaţiilor şi fundaţiilor, cooperativelor agricole şi societăţilor agricole care desfăşoară activităţi economice.

┌──┬────────────────────────────┬──┬───┐
│ │ │N │N-1│
├──┼────────────────────────────┼──┼───┤
│ │Datorii care trebuie plătite│ │ │
│1 │pe o perioadă de pană la un │ │ │
│ │an │ │ │
├──┼────────────────────────────┼──┼───┤
│ │Datorii care trebuie plătite│ │ │
│2 │pe o perioadă mai mare de un│ │ │
│ │an │ │ │
├──┼────────────────────────────┼──┼───┤
│3 │Datorii totale (rd. 3 = rd. │ │ │
│ │1 + rd.2) │ │ │
├──┼────────────────────────────┼──┼───┤
│4 │Capitaluri proprii totale │ │ │
├──┼────────────────────────────┼──┼───┤
│ │Raportul rd. 3/rd.4 aferent │ │ │
│ │anului N, respectiv anului │ │ │
│ │N-1 │ │ │
│ │Datorii totale/Capitaluri │ │ │
│ │proprii totale (e1_N, │ │ │
│e1│respectiv e1_N-1) │ │ │
│ ├────────────────────────────┼──┼───┤
│ │ │[]│[] │
│ │0 ≤ Datorii totale/ │DA│DA │
│ │Capitaluri proprii totale ≤ ├──┼───┤
│ │7,5 │[]│[] │
│ │ │NU│NU │
├──┼────────────────────────────┼──┼───┤
│5 │Profit net_N/Pierderea netă │ │ │
├──┼────────────────────────────┼──┼───┤
│6 │Cheltuieli cu impozitul pe │ │ │
│ │profit │ │ │
├──┼────────────────────────────┼──┼───┤
│7 │Cheltuieli cu dobânzile │ │ │
├──┼────────────────────────────┼──┼───┤
│8 │Cheltuieli cu amortizarea │ │ │
├──┼────────────────────────────┼──┼───┤
│ │EBITDA = (+) Profit net/(-) │ │ │
│ │Pierderea netă + Cheltuieli │ │ │
│9 │cu impozitul pe profit + │ │ │
│ │Cheltuieli cu dobânzile + │ │ │
│ │Cheltuieli cu amortizarea │ │ │
├──┼────────────────────────────┼──┼───┤
│ │Raportul rd. 9/rd. 7 aferent│ │ │
│ │anului N, respectiv anului │ │ │
│ │N-1 │ │ │
│ │EBITDA/Cheltuieli cu │ │ │
│ │dobânzile (e2_N, respectiv │ │ │
│e2│e2_N-1) │ │ │
│ ├────────────────────────────┼──┼───┤
│ │ │[]│[] │
│ │EBITDA/cheltuieli cu │DA│DA │
│ │dobânzile ≥ 1 ├──┼───┤
│ │ │[]│[] │
│ │ │NU│NU │
└──┴────────────────────────────┴──┴───┘

    Conform anexei nr. 1 la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, o întreprindere nu poate fi considerată IMM dacă 25 % sau mai mult din capitalul sau din drepturile de vot ale acesteia sunt controlate, direct sau indirect, solidar sau individual, de unul sau de mai multe organisme publice, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin. (2) al doilea paragraf al aceleiaşi anexe.

    ANEXA 2

    la schemă
    DECLARAŢIA
    privind cumulul ajutoarelor de stat/de minimis
    Subsemnatul <numele reprezentantului legal/persoanei împuternicite, astfel cum acesta apare în BI/CI>, posesor al BI/CI seria <......> nr. <............>, eliberat/ă de <...............>, CNP <............,> având <funcţia> în cadrul <denumirea întreprinderii>, în calitate de <Se alege una dintre variantele: solicitant/partener.> al proiectului <titlu proiect>, cunoscând că falsul în declaraţii este pedepsit de legea penală, declar pe propria răspundere următoarele:
    Anul înfiinţării:
    Nr. de înregistrare în registrul comerţului/Număr de înregistrare în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor:
    Cod unic de înregistrare (CUI)/Cod de identificare fiscală (CIF):
    Contul IBAN în care se solicită transferarea ajutorului de stat (lei) <cont IBAN> deschis la <denumirea băncii>^1.
    ^1 Se completează în etapa de precontractare.

    Forma juridică: <Se va completa cu forma juridică (unitate administrativ-teritorială, societate pe acţiuni, societate cu răspundere limitată, fundaţie etc.).>
    Capitalul social/Patrimoniul iniţial al asociaţiei/fundaţiei: <Se va completa cu valoarea capitalului social.> lei, deţinut de^2:
    ^2 Sistemul va permite introducerea de asociaţi/acţionari multipli, până la procentaj de 100%.
    <denumirea persoanei fizice/juridice> - <procent deţinut> %
    <denumirea persoanei fizice/juridice) - <procent deţinut> %

    Numărul mediu scriptic anual de persoane angajate (în anul fiscal anterior): <Se va completa conform situaţiilor financiare.>
    Cifră de afaceri/venituri totale (conform ultimei situaţii financiare anuale): <Se va completa conform situaţiilor financiare.> lei
    Valoare active totale (conform ultimei situaţii financiare anuale)^3: <Se va completa conform situaţiilor financiare.> lei
    ^3 Active totale sunt elemente patrimoniale (bunurile întreprinderii) formate din: active imobilizate (fixe), active circulante şi financiare.


    Date privind ajutoarele de stat:
    [ ] Nu am mai beneficiat de ajutoare de stat din surse locale, naţionale, comunitare sau din alte surse şi nici de ajutor de minimis.
    [ ] Am beneficiat de alte tipuri de ajutor de stat, indiferent dacă ajutoarele provin din fonduri naţionale sau comunitare, după cum urmează:
    a) alte ajutoare de minimis, primite în ultimii 3 ani:

┌────┬──────────┬──────────┬──────────┬──────────┬──────────┬────────┬────────┐
│ │ │Costurile │ │ │Sursa şi │ │ │
│ │Data │eligibile │ │ │actul │ │ │
│ │acordării │care au │Forma │Furnizorul│normativ │Suma │Suma │
│Nr. │ajutorului│făcut │ajutorului│ajutorului│în baza │acordată│acordată│
│crt.│de minimis│obiectul │de minimis│de minimis│căruia a │(euro) │(lei) │
│ │(an/lună/ │ajutorului│ │ │beneficiat│ │ │
│ │zi) │de minimis│ │ │de │ │ │
│ │ │ │ │ │finanţare │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────┼────────┤
│1. │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────┼────────┤
│2. │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────┼────────┤
│3. │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┴────────┴────────┘


    b) ajutoare de stat primite în cadrul unor scheme de ajutor pentru aceleaşi costuri eligibile cu cele menţionate în Schema de ajutor de stat:

┌────┬──────────┬──────────┬──────────┬──────────┬──────────┬────────┬────────┐
│ │ │Costurile │ │ │Sursa şi │ │ │
│ │Data │eligibile │ │ │actul │ │ │
│ │acordării │care au │Forma │Furnizorul│normativ │Suma │Suma │
│Nr. │ajutorului│făcut │ajutorului│ajutorului│în baza │acordată│acordată│
│crt.│de stat │obiectul │de stat │de stat │căruia a │(euro) │(lei) │
│ │(an/lună/ │ajutorului│ │ │beneficiat│ │ │
│ │zi) │de stat │ │ │de │ │ │
│ │ │ │ │ │finanţare │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────┼────────┤
│1. │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────┼────────┤
│2. │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────┼────────┤
│3. │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┴────────┴────────┘




    <Denumirea întreprinderii>, prin reprezentantul său legal, <numele reprezentantului legal>, declară că prin cumulul ajutoarelor de stat/de minimis prevăzute la lit. a) şi b) cu cele acordate în cadrul prezentului apel de proiecte pentru aceleaşi costuri eligibile nu se depăşeşte plafonul de 80%, prevăzut de schema anterioară/de bază şi de Schema de ajutor de stat pentru acordarea de finanţare suplimentară în vederea restaurării monumentelor istorice finanţate în cadrul Programului RO-CULTURA.
    Declar pe propria răspundere că toate informaţiile furnizate şi consemnate în prezenta declaraţie sunt corecte şi complete şi înţeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine avantaje pecuniare este pedepsită conform legii.
    Semnătura autorizată a reprezentantului legal ........................
    Data semnării .........................

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016