Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 30 august 2017 pentru organizarea şi derularea de programe de formare a adulţilor, având ca obiectiv "Creşterea numărului de angajaţi care beneficiază de instrumente, metode, practici, standard de management al resurselor umane şi de condiţii de lucru îmbunătăţite în vederea adaptării activităţii la dinamica sectoarelor economice cu potenţial competitiv identificate conform Strategiei naţionale de competitivitate/domeniilor de specializare inteligentă conform Strategiei naţionale de cercetare, dezvoltare şi inovare 2014-2020", aferentă Programului operaţional Capital uman 2014-2020, axa prioritară 3 "Locuri de muncă pentru toţi", obiectivul specific 3.8
EMITENT: Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 748 din 18 septembrie 2017
──────────
Aprobată prin Ordinul nr. 5.795 din 30 august 2017, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 748 din 18 septembrie 2017.
──────────
I. Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Se instituie o schemă transparentă de ajutor de stat, denumită în continuare schemă, pentru organizarea şi derularea de programe de formare a adulţilor, în cadrul Programului operaţional Capital uman 2014-2020, pentru axa prioritară 3 „Locuri de muncă pentru toţi“, prioritatea de investiţii 8.v „Adaptarea lucrătorilor, întreprinderilor şi antreprenorilor la schimbare“, obiectivul specific: 3.8 „Creşterea numărului de angajaţi care beneficiază de instrumente, metode, practici, standard de management al resurselor umane şi de condiţii de lucru îmbunătăţite în vederea adaptării activităţii la dinamica sectoarelor economice cu potenţial competitiv identificate conform Strategiei naţionale pentru competitivitate/domeniilor de specializare inteligentă conform Strategiei naţionale de cercetare, dezvoltare şi inovare 2014-2020“.
(2) Acordarea ajutoarelor pentru formare în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, regulament publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 187 din 26 iunie 2014.
(3) În conformitate cu prevederile art. 31 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014, ajutoarele pentru formare sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
(4) Prezenta schemă se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
II. Scopul şi obiectivele schemei
ART. 2
Scopul prezentei scheme este promovarea formării profesionale a angajaţilor din întreprinderile mari.
ART. 3
Principalele obiective ale prezentei scheme sunt:
a) dezvoltarea capacităţii întreprinderilor de a sprijini creşterea nivelului de perfecţionare/specializare a angajaţilor;
b) creşterea nivelului de perfecţionare, respectiv de specializare a angajaţilor;
c) îmbunătăţirea accesului şi participării la formare continuă.
III. Baza legală
ART. 4
Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:
a) Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014;
b) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
c) Decizia CE C (2015)1.287 din data de 25.02.2015 de aprobarea a Programului operaţional Capital uman;
d) Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
IV. Domeniul de aplicare
ART. 5
(1) În cadrul acestei scheme se acordă sprijin financiar întreprinderilor mari ce activează în sectoarele economice cu potenţial competitiv identificate conform tabelului nr. 2 din Strategia naţională pentru competitivitate 2015-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 775/2015, şi în corelare cu unul dintre domeniile de specializare inteligentă conform Strategiei naţionale de cercetare, dezvoltare şi inovare 2014-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 929/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Nu se acordă sprijin financiar care favorizează activităţile în domeniul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
a) atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau comercializate de către întreprinderile în cauză; sau
b) atunci când acordarea ajutorului este condiţionată de obligaţia de a fi direcţionat, parţial sau integral, către producătorii primari.
(3) De asemenea, în cadrul prezentei scheme nu se acordă ajutoare:
a) destinate activităţilor legate de exporturi, adică ajutoare direct legate de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi exploatarea unei reţele de distribuţie sau de alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b) condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
c) pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia 2010/787 a Consiliului;
d) pentru programele de formare desfăşurate de întreprinderi cu scopul de a se conforma standardelor naţionale obligatorii privind formarea profesională, conform prevederilor art. 31 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014.
V. Durata schemei
ART. 6
Prezenta schemă se aplică de la data lansării până la data de 31 decembrie 2020, ultima zi de plată a ajutorului fiind 31 decembrie 2023, în limita fondurilor alocate pentru această schemă.
VI. Bugetul schemei
ART. 7
(1) Sursa de finanţare pentru prezenta schemă este Programul operaţional Capital uman 2014-2020.
(2) Bugetul estimat al ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de aproximativ 15 milioane euro - echivalentul în lei la cursul Inforeuro din luna intrării în vigoare a schemei.
VII. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
ART. 8
Ajutorul se acordă pentru finanţarea proiectelor de formare a adulţilor.
ART. 9
Ajutorul se acordă sub formă de finanţări nerambursabile în una sau mai multe tranşe. Tranşele se actualizează la valoarea de la momentul acordării ajutorului.
ART. 10
Valoarea maximă a ajutorului pentru un proiect de formare este de 70.000 euro - echivalentul în lei la cursul Inforeuro din luna intrării în vigoare a schemei.
ART. 11
(1) Intensitatea ajutoarelor nu va depăşi 50% din valoarea costurilor totale eligibile ale proiectului de formare a adulţilor.
(2) Intensitatea ajutorului poate fi majorată, până la o intensitate maximă de 60% din costurile totale eligibile ale proiectului de formare a adulţilor, dacă formarea se adresează lucrătorilor cu handicap sau lucrătorilor defavorizaţi.
(3) În cazul în care ajutorul este acordat în sectorul transportului maritim, intensitatea ajutorului poate fi majorată până la 100% din costurile eligibile ale proiectului de formare, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) beneficiarii formării nu sunt membri activi ai echipajului, ci sunt în supranumerar la bord;
b) formarea are loc la bordul unor nave înscrise în registrele Uniunii Europene.
ART. 12
Contribuţia proprie a beneficiarului poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse private.
VIII. Cheltuieli eligibile
ART. 13
(1) Cheltuielile eligibile care intră sub incidenţa schemei de ajutor de stat sunt:
a) costurile cu personalul aferente formatorilor, pentru orele în care aceştia participă la formarea persoanelor din grupul-ţintă;
b) costurile operaţionale aferente formatorilor şi participanţilor la formare, legate direct de proiectul de formare, cum ar fi cheltuielile de călătorie, materialele şi consumabilele direct legate de formare, amortizarea instrumentelor şi a echipamentelor, în măsura în care acestea sunt utilizate exclusiv pentru formarea persoanelor din grupul-ţintă. Costurile de cazare sunt excluse, cu excepţia costurilor minime de cazare necesare pentru participanţii la formare care sunt lucrători cu handicap;
c) costurile personale ale cursanţilor aferente participării şi costurile generale indirecte (costuri administrative, chirie, cheltuieli de regie) pentru orele în care cursanţii participă la cursurile de formare;
d) costurile serviciilor de consiliere legate de formarea profesională a persoanelor din grupul-ţintă.
(2) Cheltuielile eligibile trebuie dovedite prin documente justificative şi trebuie să fie transparente şi grupate pentru fiecare categorie în parte.
IX. Definiţii
ART. 14
În înţelesul prezentei scheme, următorii termeni se definesc după cum urmează:
a) ajutor de stat - orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 107 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
b) schemă de ajutor - înseamnă orice act pe baza căruia, fără să fie nevoie de măsuri de punere în aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale întreprinderilor definite în cadrul actului într-un mod general şi abstract, precum şi orice act pe baza căruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate de un proiect specific uneia sau mai multor întreprinderi, pentru o perioadă nedefinită de timp şi/sau pentru o valoare nedefinită;
c) ajutoare individuale - înseamnă ajutoarele acordate pe baza unei scheme de ajutor;
d) administrator al schemei de ajutor de stat - Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene prin Direcţia generală programe europene capital uman sau prin organismele intermediare;
e) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene prin Direcţia generală programe europene capital uman;
f) întreprindere mare - reprezintă orice entitate juridică implicată într-o activitate economică, constituită conform Legii nr. 31/1990 privind societăţile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care are cel puţin 250 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de peste 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţine active totale care depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro;
g) intensitatea ajutorului - reprezintă cuantumul ajutorului exprimat ca procent din cheltuielile eligibile aferente proiectului de formare, prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014; toate cifrele folosite sunt valori înaintea deducerii impozitelor directe; ajutoarele plătite în mai multe tranşe se actualizează la valoarea lor în momentul acordării ajutorului; rata dobânzii care urmează să fie aplicată în scopul actualizării este rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pe baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe internet, aplicabilă la momentul acordării ajutorului;
h) număr de angajaţi - corespunde numărului de unităţi anuale de muncă (UAM), adică numărului de persoane care au muncit cu normă întreagă în întreprinderea în cauză sau pentru aceasta pe parcursul întregului an de referinţă în cauză. Prin „an de referinţă“ se înţelege perioada de 12 luni anterioară datei de înregistrare în grupul-ţintă al proiectului;
i) formarea este o activitate de interes general şi are ca principale obiective:
(i) facilitarea integrării sociale a indivizilor în concordanţă cu aspiraţiile lor profesionale şi cu necesităţile pieţei muncii;
(ii) pregătirea resurselor umane capabile să contribuie la creşterea competitivităţii forţei de muncă;
(iii) actualizarea cunoştinţelor şi perfecţionarea pregătirii profesionale în ocupaţia de bază, precum şi în ocupaţii înrudite;
(iv) schimbarea calificării, determinată de restructurarea economică, de mobilitatea socială sau de modificări ale capacităţii de muncă;
(v) însuşirea unor cunoştinţe avansate, metode şi procedee moderne necesare pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu;
(vi) promovarea învăţării pe tot parcursul vieţii;
j) personal angajat - se înţelege personalul cu contract individual de muncă în vigoare la data începerii programului de formare;
k) lucrător cu handicap - se înţelege orice persoană care:
(i) este recunoscută ca lucrător cu handicap conform legislaţiei naţionale;
(ii) prezintă o incapacitate fizică, mintală, intelectuală sau senzorială de durată care, în interacţiune cu diferite bariere, poate împiedica participarea sa deplină şi efectivă într-un mediu de lucru, în condiţii de egalitate cu alţi lucrători;
l) lucrător defavorizat - se înţelege orice persoană care se încadrează în cel puţin una dintre următoarele condiţii:
(i) nu a avut un loc de muncă stabil remunerat în ultimele 6 luni;
(ii) are vârsta cuprinsă între 15 şi 24 de ani;
(iii) nu a absolvit o formă de învăţământ liceal sau nu deţine o calificare profesională (Clasificarea internaţională standard a educaţiei 3) sau se află în primii 2 ani de la absolvirea unui ciclu de învăţământ cu frecvenţă şi nu a avut niciun loc de muncă stabil remunerat;
(iv) are vârsta de peste 50 de ani;
(v) trăieşte singur, având în întreţinerea sa una sau mai multe persoane;
(vi) lucrează într-un sector sau profesie într-un stat membru în care dezechilibrul repartizării posturilor între bărbaţi şi femei este cel puţin cu 25% mai mare decât media naţională a dezechilibrului repartizării posturilor între bărbaţi şi femei în toate sectoarele economice în statul membru respectiv şi aparţine sexului subreprezentat;
(vii) este membru al unei minorităţi etnice dintr-un stat membru şi are nevoie să îşi dezvolte competenţele lingvistice, formarea profesională sau experienţa în muncă pentru a-şi spori şansele de a obţine un loc de muncă stabil;
m) întreprindere în dificultate*1) înseamnă o întreprindere care se află cel puţin în una dintre situaţiile următoare:
(i) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată (alta decât un IMM care există de cel puţin 3 ani sau, în sensul eligibilităţii pentru ajutor pentru finanţare de risc, un IMM aflat la 7 ani de la prima sa vânzare comercială care se califică pentru investiţii pentru finanţare de risc în urma unui proces de diligenţă efectuat de un intermediar financiar selectat), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE*2), iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
(ii) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât un IMM care există de cel puţin trei ani sau, în sensul eligibilităţii pentru ajutor pentru finanţare de risc, un IMM aflat la 7 ani de la prima sa vânzare comercială care se califică pentru investiţii pentru finanţare de risc în urma unui proces de diligenţă efectuat de un intermediar financiar selectat), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu aşa cum reiese din contabilitatea societăţii a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
(iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
(iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
(v) în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii 2 ani:
- raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi
– capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0.
──────────
*1) A se vedea prevederile art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
*2) Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului.
──────────
X. Condiţii de eligibilitate pentru activităţi, beneficiari şi cereri de propuneri de proiecte
ART. 15
Activităţile eligibile în cadrul prezentei scheme sunt organizarea şi derularea de programe de formare, cursuri autorizate, cum ar fi cursul de perfecţionare în ocupaţia „manager resurse umane“ sau cursuri informale recunoscute la nivelul întreprinderii şi/sau activităţi de tip „workshop“, „seminare“, „conferinţe“, „prelegeri“, „evenimente de informare“ etc.
ART. 16
(1) Beneficiarii ajutorului de stat pentru formare sunt întreprinderile mari ale căror angajaţi participă la activităţile eligibile menţionate la art. 15, cu respectarea obiectivelor prezentei scheme.
(2) Pentru a demonstra calitatea de întreprindere mare, beneficiarii ajutorului de stat pentru formare trebuie să completeze declaraţia privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mari.
(3) Poate beneficia de măsurile de ajutor de stat, prevăzute în prezenta schemă, întreprinderea care îndeplineşte următoarele condiţii:
a) este o organizaţie legal constituită în România şi îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României;
b) aparţine categoriilor de beneficiari eligibili în conformitate cu Ghidul solicitantului - Condiţii specifice aferent;
c) nu este în incapacitate de plată/în stare de insolvenţă, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 46/2013 privind criza financiară şi insolvenţa unităţilor administrative-teritoriale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 35/2016, respectiv conform Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, după caz;
d) reprezentanţii săi legali/structurile de conducere şi persoanele care asigură conducerea solicitantului nu au suferit condamnări definitive datorate unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii;
e) nu se află în stare de faliment sau face obiectul unei proceduri de lichidare sau de administrare judiciară, are încheiate concordate, şi-a suspendat activitatea în ultimii 2 ani dinaintea depunerii cererii de finanţare sau face obiectul unei proceduri în urma acestor situaţii sau se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale;
f) reprezentanţii săi legali/structurile de conducere şi persoanele care asigură conducerea solicitantului nu au comis în conduita profesională greşeli grave, demonstrate în instanţă;
g) nu se încadrează, din punctul de vedere al obligaţiilor de plată restante la bugetele publice, în una dintre situaţiile în care obligaţiile de plată nete depăşesc 1/12 din totalul obligaţiilor datorate în ultimele 12 luni, în cazul certificatului de atestare fiscală emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
h) reprezentanţii săi legali/structurile de conducere şi persoanele care asigură conducerea solicitantului nu au fost condamnaţi printr-o hotărâre definitivă şi irevocabilă pentru fraudă, corupţie, participare la o organizaţie criminală sau la orice alte activităţi ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;
i) solicitantul şi partenerul/partenerii şi/sau reprezentanţii lor legali/structurile de conducere ale acestora şi persoanele care asigură conducerea solicitantului/partenerului/partenerilor nu se află în situaţia de conflict de interese sau incompatibilitate, aşa cum este definită în legislaţia naţională şi comunitară în vigoare;
j) reprezentanţii săi legali/structurile de conducere şi persoanele care asigură conducerea solicitantului nu se fac vinovaţi de declaraţii false în furnizarea informaţiilor solicitate de autoritatea de management/organismul intermediar responsabil sau a furnizat aceste informaţii;
k) nu este întreprindere în dificultate, în conformitate cu definiţia de la art. 14 lit. m) din prezenta schemă;
l) nu a fost subiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa internă sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi ajutorul a fost integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;
m) beneficiarul este direct responsabil de pregătirea şi implementarea proiectului şi nu acţionează ca intermediar pentru proiectul propus a fi finanţat;
n) îndeplineşte şi alte condiţii specificate în Ghidul solicitantului - condiţii specifice aferent, fără a aduce atingere prevederilor legale în materie de ajutor de stat.
ART. 17
Criteriile de eligibilitate a cererii de finanţare sunt următoarele:
a) proiectul este relevant pentru obiectivul specific 3.8 al axei prioritare 3 „Locuri de muncă pentru toţi“;
b) grupul/grupurile-ţintă şi activităţile proiectului sunt în concordanţă cu condiţiile axei prioritare 3 şi cu cele ale apelului de proiecte;
c) bugetul proiectului respectă limitele prevăzute de prezenta schemă;
d) proiectul respectă perioada maximă de implementare;
e) proiectul este implementat într-o regiune de dezvoltare eligibilă din România, prevăzută în Ghidul solicitantului - condiţii specifice aferent.
XI. Efectul stimulativ
ART. 18
(1) Ajutoarele acordate în baza prezentei scheme trebuie să aibă un efect stimulativ.
(2) Ajutoarele acordate întreprinderilor mari în baza prezentei scheme sunt considerate a avea un efect stimulativ dacă, înainte de a demara proiectul de formare pentru care solicită ajutor, beneficiarul depune o cerere de finanţare în cadrul apelului de proiecte „România profesională - Întreprinderi competitive“ (POCU 2014-2020, AP 3/PI 8.v/OS 3.8).
XII. Reguli privind cumulul ajutoarelor
ART. 19
(1) Ajutoarele acordate conform acestei scheme se pot cumula cu alte tipuri de ajutoare exceptate în temeiul Regulamentului (UE) nr. 651/2014, în măsura în care aceste ajutoare vizează diferite costuri eligibile identificabile.
(2) Pentru a stabili dacă plafonul maxim al ajutorului şi intensităţile maxime ale acestuia sunt respectate, este luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea sau proiectul subvenţionat, indiferent dacă ajutorul respectiv este finanţat din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
(3) Ajutorul acordat în conformitate cu prezenta schemă nu va fi cumulat cu niciun alt tip de ajutor exceptat în temeiul Regulamentului (UE) nr. 651/2014 sau cu ajutorul de minimis care îndeplineşte condiţiile prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis sau cu orice alte fonduri comunitare legat de aceleaşi costuri eligibile - care se suprapun parţial sau integral - în cazul în care un astfel de cumul ar conduce la depăşirea intensităţii maxime a ajutorului sau a valorii maxime aplicabile acestui ajutor în conformitate cu prevederile acestei scheme.
XIII. Modalitatea de implementare a schemei
ART. 20
(1) Pentru a beneficia de ajutor în baza prezentei scheme de ajutor de stat, în conformitate cu Ghidul solicitantului - condiţii specifice, întreprinderile mari beneficiare trebuie să înainteze o cerere de finanţare administratorului schemei, înainte de a demara proiectul pentru care solicită finanţarea.
(2) Selecţia şi evaluarea cererilor de finanţare se efectuează de către administratorul schemei în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului - condiţii specifice aferent.
(3) Îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate de la art. 15-17 este verificată de către administratorul schemei de ajutor de stat în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului - condiţii specifice aferent şi ale prezentei scheme.
(4) Cererea de finanţare va fi însoţită de următoarele documente:
a) declaraţie scrisă pe propria răspundere a solicitantului privind neîncadrarea întreprinderii în categoria „întreprinderilor aflate în dificultate“, în conformitate cu anexa 8 la Ghidul solicitantului - condiţii specifice aferent;
b) declaraţie scrisă pe propria răspundere a solicitantului privind încadrarea întreprinderii în categoria „întreprinderilor mari“ (anexa nr. 7 la Ghidul solicitantului - condiţii specifice aferent);
c) declaraţie scrisă pe propria răspundere a solicitantului în vederea certificării efectului stimulativ, conform căreia acesta declară că nu a demarat proiectul de formare pentru care solicită ajutor la data înregistrării cererii de finanţare în cadrul apelului de proiecte (anexa nr. 9 la Ghidul solicitantului - condiţii specifice aferent);
d) alte documente/formulare/anexe prevăzute în Ghidul solicitantului - condiţii specifice aferent.
(5) Înainte de primirea ajutorului, întreprinderea beneficiară trebuie să transmită administratorului schemei de ajutor de stat o declaraţie pe propria răspundere cu privire la ajutoarele de stat şi de minimis primite pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, în vederea verificării de către acesta a respectării regulii privind cumulul ajutoarelor.
(6) În cazul în care beneficiarul este eligibil pentru a primi o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor şi este selectat pentru finanţare în urma procesului de evaluare şi selecţie, administratorul schemei îi comunică în scris cuantumul ajutorului ce va fi acordat în baza schemei.
(7) Beneficiarul încheie cu administratorul schemei de ajutor un contract de finanţare.
(8) În cazul în care beneficiarul nu este eligibil să primească o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor, administratorul schemei de ajutor îi comunică în scris acest lucru.
ART. 21
(1) Procedura de implementare şi derulare a schemei de ajutor de stat se desfăşoară după cum urmează:
a) lansarea schemei de ajutor de stat şi a ghidului solicitantului - condiţii specifice aferent;
b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare şi a documentelor-suport;
c) verificarea administrativă (verificarea conformităţii cererilor de finanţare şi a documentelor-suport) - numai cererile de finanţare care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
d) verificarea eligibilităţii solicitantului, partenerilor şi proiectului (inclusiv efectul stimulativ) - numai cererile de finanţare care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
e) selecţia cererilor de finanţare;
f) întocmirea şi semnarea contractelor de finanţare;
g) depunerea cererii de prefinanţare însoţite de documentele justificative;
h) acordarea prefinanţării, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
i) depunerea cererilor de rambursare însoţite de documentele justificative;
j) acordarea finanţării nerambursabile, după verificarea eligibilităţii cheltuielilor;
k) monitorizarea implementării cererilor de finanţare conform prevederilor contractului de finanţare.
(2) Autoritatea de management/organismul intermediar care administrează schema de ajutor de stat verifică îndeplinirea criteriilor de eligibilitate a solicitantului, partenerilor şi proiectelor în conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de stat şi cu prevederile Ghidului solicitantului - condiţii specifice.
XIV. Efecte şi beneficii
ART. 22
Prin aplicarea prezentei scheme de ajutor de stat se vor obţine efecte şi beneficii precum număr crescut de angajaţi care beneficiază de instrumente, metode, practici, standard de management al resurselor umane şi de condiţii de lucru îmbunătăţite în vederea adaptării activităţii la dinamica sectoarelor economice cu potenţial competitiv identificate conform Strategiei naţionale pentru competitivitate/domeniilor de specializare inteligentă conform Strategiei naţionale de cercetare, dezvoltare şi inovare 2014-2020.
ART. 23
Numărul estimat de beneficiari ai ajutorului de stat pentru formare este de 200 de întreprinderi mari.
XV. Reguli privind raportarea, monitorizarea şi recuperarea ajutorului de stat
ART. 24
Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în baza prezentei scheme se vor realiza în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
ART. 25
Furnizorul de ajutor de stat păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de cel puţin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor de exceptare impuse de Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014, inclusiv informaţii despre statutul oricărei întreprinderi al cărei drept de a beneficia de ajutor sau de un bonus depinde de statutul său, informaţii privind efectul stimulativ al acordării ajutorului şi informaţii care fac posibilă stabilirea valorii exacte a costurilor eligibile.
ART. 26
(1) Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de stat acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională ori comunitară aplicabilă la momentul respectiv.
(2) Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
(3) În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa locului.
(4) În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative Consiliului Concurenţei.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează Consiliului Concurenţei până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
(6) Furnizorul are obligaţia ca, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, să încarce în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) măsura de ajutor de stat ce face obiectul prezentului act normativ, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acestuia. Actul de acordare, plăţile, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor şi rambursarea efectivă a respectivelor obligaţii, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului, respectiv de la data instituirii plăţilor, a obligaţiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor obligaţii.
ART. 27
Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de ajutor de stat va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
ART. 28
(1) Recuperarea ajutorului de stat se realizează de către furnizor, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Ajutorul de stat care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.589/2015 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248/9 din 24 septembrie 2015.
ART. 29
Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitate de acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 24-28.
XVI. Dispoziţii finale
ART. 30
(1) Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei o fişă de informaţii referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, în vederea transmiterii către Comisia Europeană, în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme. Aceste informaţii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe pagina de internet a Comisiei Europene.
(2) Schema de ajutor de stat şi Ghidul solicitantului - condiţii specifice intitulat „România profesională - Întreprinderi competitive“ (POCU 2014-2020, AP 3/PI 8.v/OS 3.8) se publică integral pe pagina de internet a furnizorului de ajutor de stat, http://www.fonduri-ue.ro/, precum şi pe pagina de internet a administratorului prezentei scheme.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: