Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobată prin ORDINUL nr. 1.951 din 26 octombrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.019 din 8 noiembrie 2023.────────── CAP. I Introducere ART. 1 Prin prezenta schemă de ajutor de stat se are în vedere acordarea de ajutoare de stat pentru investiţii în suprastructura porturilor maritime şi interioare din România aflate la graniţa estică a Uniunii Europene (UE), afectate de fluxurile de marfă ale Ucrainei (Constanţa, Galaţi şi Giurgiu )/în porturile situate de-a lungul Canalului Dunăre-Marea Neagră (inclusiv Poarta Albă-Midia-Năvodari, de-a lungul Canalului Sulina sau în porturile „satelit“ ale Portului Constanţa (Midia, Mangalia) pentru a facilita expedierea produselor, în special agricole, din Ucraina şi accesul Ucrainei la pieţele internaţionale şi la lanţurile de aprovizionare globale, prin integrarea acestor porturi în lanţuri eficiente de transport şi de logistică, dar şi pentru creşterea volumului de mărfuri manipulate în porturi, pentru a contribui la creşterea economică şi la o utilizare şi funcţionare mai eficiente ale reţelei transeuropene de transport. ART. 2 (1) Ajutoarele de stat acordate în baza prezentei scheme de ajutor de stat sunt compatibile cu piaţa internă, în conformitate cu prevederile Comunicării Comisiei Europene - Cadru temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, cu modificările şi completările ulterioare (denumit în continuare Cadru temporar de criză). (2) Acordarea ajutoarelor de stat în baza prezentei scheme se face cu respectarea prevederilor Comunicării Comisiei privind Cadrul temporar de criză, în special a celor din secţiunea 2.1. ART. 3 Ajutoarele de stat prevăzute de prezenta schemă se vor acorda doar după emiterea deciziei de autorizare a Comisiei Europene. CAP. II Baza legală ART. 4 Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu: a) prevederile Comunicării Comisiei privind Cadrul temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, cu modificările şi completările ulterioare; b) Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului; c) Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize; d) Decizia CE nr. C (2015) 4823 din 9.07.2015 privind aprobarea Programului operaţional Infrastructură mare 2014-2020 şi Decizia C (2018) 8.890 din 12.12.2018 de modificare a Deciziei de punere în aplicare C (2015) 4823 de aprobare a anumitor elemente din Programul operaţional „Infrastructură mare“ pentru sprijinul din partea Fondului european de dezvoltare regională şi a Fondului de coeziune în temeiul obiectivului referitor la investiţiile pentru creştere şi locuri de muncă din România; e) Decizia CE nr. C (2022) 9754 din 16.12.2022 privind aprobarea Programului Transport 2021-2027; f) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. CAP. III Obiectivul şi scopul schemei ART. 5 Obiectivul prezentei scheme constă în acordarea de ajutoare de stat pentru realizarea de investiţii în porturile maritime şi interioare (Constanţa, Galaţi, Giurgiu, în porturile situate de-a lungul Canalului Dunăre-Marea Neagră inclusiv Poarta Albă-Midia-Năvodari, de-a lungul Canalului Sulina sau în porturile „satelit“ ale Portului Constanţa (Midia, Mangalia), în vederea reducerii efectelor negative imediate ale crizei geopolitice provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei^1. ^1 La analiza de oportunitate a schemei au fost avute în vedere şi: a) Comunicarea Comisiei privind Un plan de acţiune pentru culoarele de solidaritate UE-Ucraina pentru a facilita exporturile agricole ale Ucrainei şi schimburile comerciale bilaterale cu UE (2022/217); b) Comunicarea Comisiei privind Cadrul temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. ART. 6 (1) Această schemă are ca scop: a) stabilirea/operaţionalizarea de urgenţă a rutei logistice alternative care să utilizeze toate modurile de transport şi să conecteze UE cu Ucraina; b) extinderea şi dezvoltarea serviciilor de transport de mărfuri corespunzătoare de-a lungul rutelor logistice respective care leagă Ucraina de porturile maritime din UE, unde mărfurile ar putea fi expediate mai departe sau ar putea fi, de asemenea, depozitate; c) facilitarea, în special, expedierea produselor agricole din Ucraina, dar şi comerţul bilateral cu mărfuri şi accesul Ucrainei la pieţele internaţionale şi la lanţurile de aprovizionare globale, asigurându-se faptul că pe piaţa mondială ajung cerealele atât de necesare; d) deblocarea potenţialul logistic existent, în timp ce acţiunile suplimentare pe termen mediu şi lung ar trebui să servească drept factori ce favorizează schimburile comerciale postbelice ale Ucrainei şi să sprijine reconstrucţia ţării; e) reducerea blocadei navale temporare din nordul Mării Negre; f) facilitarea instituirii culoarelor de solidaritate UE-Ucraina în vederea menţinerii exporturilor ucrainene, în acoperirea nevoilor Ucrainei în ceea ce priveşte importul de bunuri esenţiale; g) modernizarea/dezvoltarea suprastructurii portuare de încărcare/descărcare şi procesare a mărfurilor în porturile româneşti maritime şi interioare, aflate la graniţa estică a UE, afectate de fluxurile de marfă ale Ucrainei. (2) Implementarea prezentei scheme va contribui la fluidizarea, creşterea capacităţii de operare în porturile maritime şi fluviale în care se operează mărfuri din şi spre Ucraina aflate pe teritoriul României şi la eforturile UE de a sprijini economia şi redresarea economică a Ucrainei, precum şi la stabilizarea pieţelor alimentare globale şi la îmbunătăţirea securităţii alimentare la nivel mondial. CAP. IV Domeniul de aplicare ART. 7 Schema de ajutor de stat se aplică pentru investiţiile destinate modernizării/dezvoltării suprastructurii portuare de încărcare/descărcare şi procesare [de tipul echipamente de transport pe distanţe scurte (remorcher, locomotive, capete de tractor); echipamente de încărcare/descărcare/manipulare; facilităţi pentru depozitare temporară] a mărfurilor în porturile româneşti maritime şi interioare (Constanţa, Galaţi, Giurgiu şi/sau în porturile situate de-a lungul Canalului Dunăre-Marea Neagră (inclusiv Poarta Albă -Midia-Năvodari), de-a lungul Canalului Sulina sau în porturile „satelit“ ale Portului Constanţa (Midia, Mangalia), în vederea facilitării, în special, a expedierii produselor agricole din Ucraina, dar şi a comerţului bilateral cu mărfuri şi accesului Ucrainei la pieţele internaţionale şi la lanţurile de aprovizionare globale, asigurându-se faptul că pe piaţa mondială ajung cerealele atât de necesare. CAP. V Definiţii ART. 8 În sensul prezentei scheme următorii termeni se definesc astfel: a) suprastructura portuară presupune amenajările de suprafaţă (cum ar fi cele de depozitare temporară), echipamentele fixe (cum ar fi depozitele şi clădirile terminalelor) şi echipamentele mobile (cum ar fi macaralele), situate în port şi destinate furnizării de servicii portuare în legătură cu transportul; totodată, instalaţiile destinate încărcării/descărcării şi procesării mărfurilor-instalaţii portuare de operare delimitează utilajele necesare descărcării, încărcării, transbordării, primirii şi expedierii mărfurilor din navă, la navă către şi din alte mijloace de transport, precum şi echipamentele de transport pe distanţe scurte, cum ar fi remorcher, locomotive, capete de tractor; b) demararea lucrărilor - înseamnă fie demararea lucrărilor de construcţii în cadrul investiţiei, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, în funcţie de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea permiselor şi realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor; c) profit din exploatare - diferenţa dintre veniturile actualizate şi valoarea actualizată a costurilor de exploatare pe durata de viaţă economică a investiţiei, în cazul în care această diferenţă este pozitivă. Cheltuielile de exploatare includ costuri precum costurile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicaţiile, energia, întreţinerea, chiria, administraţia, dar exclud costurile de amortizare şi costurile de finanţare în cazul în care acestea au fost acoperite de ajutoare pentru investiţii. Actualizarea veniturilor şi a costurilor de exploatare cu ajutorul unei rate de actualizare corespunzătoare permite realizarea unui profit rezonabil; d) infrastructură portuară - infrastructura şi instalaţiile pentru furnizarea de servicii portuare legate de transport, cum ar fi danele utilizate pentru amararea navelor, pereţii cheiurilor, debarcaderele şi pontoanele plutitoare din zonele de maree, bazinele interne, rambleurile şi terenurile recuperate din ape, infrastructura pentru combustibilii alternativi, infrastructura pentru colectarea deşeurilor provenite din exploatarea navelor şi a reziduurilor de încărcătură; e) infrastructură de acces - orice tip de infrastructură necesară pentru a asigura accesul şi intrarea utilizatorilor în porturile maritime sau interioare de pe uscat, de pe mare sau de pe un curs de apă, cum ar fi drumurile de acces, şinele de cale ferată, şenalele de acces şi ecluzele; f) port maritim - port destinat, în principal, primirii navelor maritime; g) port interior - un port, altul decât un port maritim, destinat primirii navelor de navigaţie interioară; h) întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi modul în care este finanţată. În sensul legislaţiei din domeniul ajutorului de stat, termenul „întreprindere“ trebuie înţeles ca reprezentând o „unitate economică“ (economic unit)/„entitate economică unică“ (single economic entity). Se poate considera că mai multe entităţi juridice distincte formează o singură unitate economică, respectiv o întreprindere, dacă între acestea există influenţe dominante/decisive (apreciate, de exemplu, prin existenţa unei participaţii de control şi a altor legături funcţionale, economice sau organice între respectivele entităţi). Exercitarea efectivă a controlului poate rezulta din implicarea directă sau indirectă în conducerea acesteia (de exemplu, în luarea unor decizii ce ţin de strategia de afaceri/comercială/de management); i) IMM - categoria microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii este formată din întreprinderi care au mai puţin de 250 de angajaţi şi a căror cifră de afaceri anuală nu depăşeşte 50 de milioane EUR şi/sau al căror bilanţ anual total nu depăşeşte 43 de milioane EUR. O întreprindere mică este definită ca fiind o întreprindere care are mai puţin de 50 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşeşte 10 milioane EUR. O microîntreprindere este definită ca fiind o întreprindere care are mai puţin de 10 angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşeşte 2 milioane EUR; j) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, respectiv data semnării contractului de finanţare; k) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de organism intermediar de transport al Programului operaţional Infrastructură mare şi de autoritate de management pentru Programul Transport; l) administrator al schemei - Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de organism intermediar de transport al Programului operaţional Infrastructură mare şi de autoritate de management pentru Programul Transport; m) intensitatea ajutorului - înseamnă valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe; n) funding-GAP - înseamnă costul suplimentar net determinat de diferenţa dintre veniturile şi costurile economice (inclusiv investiţia şi funcţionarea) proiectului sprijinit şi cele ale proiectului alternativ pe care beneficiarul ajutorului l-ar realiza în mod credibil în absenţa ajutorului. Pentru a determina deficitul de finanţare, statul membru trebuie să cuantifice, pentru scenariul factual şi un scenariu contrafactual credibil, toate costurile şi veniturile principale, costul mediu ponderat estimat al capitalului („WACC“) al beneficiarilor pentru a actualiza fluxurile de numerar viitoare, precum şi valoarea actuală netă („VAN“) pentru scenariile faptice şi contrafactuale, pe durata de viaţă a proiectului. Costul suplimentar net tipic poate fi estimat ca diferenţa dintre VAN pentru scenariul factual şi pentru scenariul contrafactual pe durata de viaţă a proiectului de referinţă. CAP. VI Categorii de beneficiari şi criterii de eligibilitate ART. 9 (1) Potenţialii beneficiari de ajutor de stat în cazul investiţiilor în suprastructura portuară sunt: operatorii portuari privaţi - care sunt întreprinderi micro, mici, mijlocii sau mari constituite în conformitate cu legislaţia specifică din statul membru a cărei naţionalitate o deţin, care desfăşoară activităţi de descărcare, încărcare, transbordare, primire şi expediere a mărfurilor din navă, la navă către şi din alte mijloace de transport, în cadrul porturilor Constanţa, Galaţi şi Giurgiu şi în porturile situate de-a lungul Canalului Dunăre-Marea Neagră (inclusiv Poarta Albă-Midia-Năvodari), de-a lungul Canalului Sulina sau în porturile „satelit“ ale Portului Constanţa (Midia, Mangalia) şi care au operat şi operează mărfuri de natura celor prevăzute de prezenta schemă. (2) Beneficiarii de ajutor de stat depun proiecte individual. ART. 10 Pentru a primi finanţare în cadrul schemei, beneficiarii menţionaţi la art. 9 trebuie să îndeplinească următoarele condiţii cumulative: a) să nu facă obiectul unui ordin de recuperare emis în urma unei decizii anterioare conform legislaţiei în vigoare prin care un ajutor de care au beneficiat a fost declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă, cu excepţia cazului în care acest ordin a fost executat sau ajutorul a fost rambursat, inclusiv dobânzile aferente; b) să fi îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat şi bugetului local în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România; c) reprezentantul legal nu a suferit condamnări definitive din cauza unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forţă de lucru judecat; d) nu au fost subiectul unei judecăţi de tip lucru judecat pentru fraudă, corupţie, implicarea în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene; e) reprezentatul legal al solicitantului nu este subiectul unui conflict de interese, astfel cum este definit în legislaţia naţională; f) solicitantul va trebui să demonstreze capacitatea de implementare (tehnică şi administrativă) conform grilei de selecţie; g) solicitantul demonstrează capacitatea de asigurare a cofinanţării proiectului din surse proprii, neafectate de nicio măsură de ajutor (disponibilitate financiară bancară, scrisori de confort etc); h) solicitantul este operator portuar autorizat şi, în anul 2022, a derulat activităţi de operare a mărfurilor din şi spre Ucraina, în special de natura celor alimentare, bunuri esenţiale. Va dovedi prin documente de transport conform legii; i) solicitantul demonstrează că are activitate în domeniul operării bunurilor esenţiale de natura celor afectate de criza actuală; j) solicitantul demonstrează necesitatea de noi capacităţi de procesare a mărfurilor faţă de cele existente; k) solicitantul demonstrează contribuţia noilor echipamente la reducerea timpilor de aşteptare din porturile vizate; l) solicitantul desfăşoară activităţi în cadrul porturilor Constanţa, Galaţi, Giurgiu şi în porturile situate de-a lungul Canalului Dunăre-Marea Neagră (inclusiv Poarta Albă-Midia-Năvodari), de-a lungul Canalului Sulina sau în porturile „satelit“ ale Portului Constanţa (Midia, Mangalia); m) solicitantul ajutorului de stat trebuie să demonstreze că investiţia duce la creşterea capacităţii suprastructurii şi că capacitatea sporită va fi dedicată în principal fluxurilor de trafic generate de conflictul din Ucraina; n) solicitantul trebuie să demonstreze că este întreprindere autonomă sau să prezinte legătura cu alte întreprinderi (acţionariat/sucursală etc.). CAP. VII Condiţii de eligibilitate a proiectelor ART. 11 (1) Proiectul este implementat pe teritoriul României în cadrul porturilor Constanţa, Galaţi, Giurgiu şi în porturile situate de-a lungul Canalului Dunăre-Marea Neagră (inclusiv Poarta Albă-Midia-Năvodari), de-a lungul Canalului Sulina sau în porturile „satelit“ ale Portului Constanţa (Midia, Mangalia). (2) Proiectul trebuie să contribuie la realizarea obiectivelor menţionate la capitolul III din prezenta schemă. (3) Proiectul trebuie să poată fi implementat până cel târziu la 31.12.2024. Acordarea ajutorului se face până la 31.12.2023. (4) Proiectul trebuie să conţină exclusiv echipamente, instalaţii portuare de operare, utilaje portuare de operare, aşa cum au fost definite la capitolul V. (5) Proiectul va viza activitatea curentă a beneficiarului, nu va viza diversificarea activităţii existente. Proiectul va avea în vedere activităţi care vin în completarea unor activităţi deja existente, nu se vor finanţa proiecte care propun înfiinţarea unor companii noi/sectoare noi de activitate. (6) Activităţile derulate în cadrul proiectului trebuie să respecte legislaţia naţională/comunitară şi regulile în domeniul egalităţii de şanse, dezvoltării durabile, achiziţiilor publice (inclusiv dacă sunt incluse activităţi care au fost demarate anterior depunerii proiectului), informării şi publicităţii şi ajutorului de stat. (7) Proiectul pentru care se solicită finanţare nu a mai beneficiat de finanţare din fonduri publice în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanţare. (8) Costurile eligibile ale proiectului sunt costurile menţionate la capitolul XI. (9) Ajutorul de stat se acordă pentru investiţii care nu sunt în implementare sau finalizate din punct de vedere tehnic şi financiar. (10) Activităţile proiectului fac parte din categoriile celor eligibile. (11) Tipurile de echipamente care fac obiectul prezentei scheme sunt: echipamente de încărcare/descărcare/manipulare mărfuri, facilităţi de stocare temporară/echipamente de tracţiune pentru unităţile de transport marfă (împingătoare/remorchere barje, locomotive, cap tractor). (12) Localizarea proiectului/Aria geografică de utilizare (proiectul să se desfăşoare în zonele menţionate de prezenta schemă). (13) Investiţia propusă în cadrul proiectului este legată de fluxurile de marfă afectate de conflictul din Ucraina. (14) Proiectul contribuie la reducerea timpului total de transport pe fluxurile de marfă generate de conflictul din Ucraina. (15) Investiţia trebuie să devină complet operaţională în termen de maximum 12 luni de la aprobarea finanţării. CAP. VIII Durata ART. 12 Prezenta schemă intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, numai după aprobarea Comisiei Europene, şi se aplică până la data de 31.12.2023. Plăţile aferente ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se vor efectua până cel târziu la data de 30.12.2024. CAP. IX Bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari pentru investiţiile în suprastructura şi utilajele de operare ART. 13 (1) Bugetul total estimat al schemei pentru investiţiile în suprastructura portuară este de 24.000.000 euro (echivalent în lei conform curs INFOREURO luna septembrie 2023) şi reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul de coeziune prin Programul Transport 2021-2027 şi de la bugetul de stat (12.000.000 euro reprezintă Fond de coeziune şi 12.000.000 euro reprezintă cofinanţare din bugetul de stat pentru Programul Transport). (2) Derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor prevăzute la alin. (1) se face în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023. ART. 14 Numărul estimat de beneficiari de ajutor de stat pentru investiţiile în suprastructura portuară în cadrul prezentei scheme este de maximum 12, până la epuizarea fondurilor alocate. CAP. X Valoarea maximă a finanţării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat) pentru investiţiile în suprastructura portuară ART. 15 (1) Ajutorul de stat se acordă sub formă de grant şi nu depăşeşte echivalentul în lei a 2.000.000 euro per întreprindere. (2) Pentru proiectele ale căror cheltuieli eligibile sunt de până la 2.000.000 euro, intensitatea ajutorului de stat este de 100%. (3) Pentru proiectele ale căror cheltuieli eligibile sunt de peste 2.000.000 euro, ajutorul de stat nu va depăşi 2.000.000 euro pe această schemă, dar cumulat cu alte ajutoare de stat pentru acelaşi proiect, aprobate de către Comisia Europeană în baza art. 107 alin. (3) lit. b) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, denumit în continuare TFUE, nu poate depăşi valoarea funding gap-ului, dar nu mai mult de 65% din costurile eligibile. (4) Pentru proiectele menţionate la alin. (3), diferenţa până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar, acesta trebuind să aducă o contribuţie financiară la finanţarea costurilor eligibile, fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public. CAP. XI Costurile eligibile pentru investiţiile în suprastructura portuară, instalaţii portuare ART. 16 (1) În cazul investiţiilor în suprastructura „Instalaţii portuare de operare“ costuri eligibile sunt costurile de investiţie cu: a) echipamente de transport pe distanţe scurte (remorcher, locomotive, capete de tractor); b) instalaţii portuare de operare, respectiv utilajele necesare descărcării, încărcării, transbordării, primirii şi expedierii mărfurilor din navă, la navă către şi din alte mijloace de transport; c) principalele mijloace de transbordare a mărfurilor ce au amplasare de-a lungul frontului de acostare, de exemplu macaralele de cheu, podurile de transbordare, automacaralele mobile şi macaralele plutitoare, spredere etc.; d) mijloace auxiliare de transbordare a mărfurilor, cu autonomie sporită şi rază mare de acţiune, de tipul autostivuitoarelor, autoîncărcătoarelor şi transportoarelor - stivuitoarelor; e) orice alte utilaje/componente care contribuie la accelerarea procesului de încărcare-descărcare; f) spaţii de depozitare temporare ce pot fi achiziţionate şi asamblate în termen scurt. (2) Utilajele/Echipamentele menţionate la alin. (1) lit. a)-d) vor fi încadrate ca nepoluante şi/sau eficiente energetic conform legislaţiei specifice în vigoare, disponibile la momentul lansării achiziţiei pe piaţă. De asemenea, achiziţia de utilaje care sunt conform ultimelor tehnologii, electrice/hibrid, va fi considerată prioritară. (3) În cazul investiţiilor desfăşurate de beneficiarii acestei scheme nu sunt eligibile costurile de investiţie referitoare la activităţi care nu sunt legate de transporturi, inclusiv instalaţii de producţie industrială care funcţionează în perimetrul portului, birouri sau magazine, şi nici costurile pentru clădiri, terenuri, construcţii şi altele asemenea. (4) În cazul investiţiilor desfăşurate de beneficiarii acestei scheme nu se vor finanţa cheltuieli de pregătire, achiziţii scriere cerere de finanţare, management de proiect, studii, analize etc. CAP. XII Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat ART. 17 (1) Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemă pentru un anumit proiect specific cu aceleaşi cheltuieli eligibile pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în temeiul regulamentelor de minimis sau cu ajutoarele acordate în temeiul regulamentelor de exceptare pe categorii, cu condiţia respectării dispoziţiilor şi a normelor privind cumularea prevăzute în regulamentele respective. (2) Valoarea sprijinului acordat prin prezenta schemă, împreună cu alte ajutoare de stat aprobate de Comisia Europeană în baza secţiunii 2.1 din Cadrul temporar de criză, nu trebuie să depăşească 2 milioane de euro per întreprindere. (3) Ajutorul de stat acordat în baza acestei scheme nu poate fi cumulat cu alte ajutoare de stat aprobate de Comisia Europeană în baza celorlalte secţiuni din Cadrul temporar de criză. (4) Ajutorul de stat acordat în baza prezentei scheme poate fi cumulat cu ajutorul de stat acordat pentru acelaşi proiect, aprobat de către Comisia Europeană în baza art. 107 alin. (3) lit. b) din TFUE, fără a depăşi valoarea funding gap-ului, dar nu mai mult de 65% din costurile eligibile. CAP. XIII Modalitatea de acordare a ajutorului de stat şi de derulare a schemei ART. 18 (1) Ca urmare a obţinerii deciziei CE privind aprobarea Schemei de ajutor de stat, administratorul publică prezenta schemă împreună cu Ghidul solicitantului aferent priorităţii 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale şi lansează apelul competitiv de proiecte. Durata apelului competitiv de proiecte va fi limitată la 60 de zile calendaristice, dar nu mai târziu de 31.12.2023. (2) Beneficiarii eligibili depun dosarele de aplicaţie prin intermediul MySMIS la autoritatea de management pentru Programul operaţional Transport. (3) Administratorul schemei verifică îndeplinirea condiţiilor stabilite în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat şi a celor prevăzute de Ghidul solicitantului aferent priorităţii 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale. (4) Verificarea îndeplinirii condiţiilor se realizează în două etape: a) în prima etapă se verifică îndeplinirea criteriilor privind verificarea administrativă conform anexei nr. 1 la prezenta schemă; b) în etapa a doua se verifică îndeplinirea criteriilor menţionate în anexa nr. 2 la prezenta schemă. Astfel, proiectele vor fi evaluate din punct de vedere tehnico-economic şi financiar. (5) Evaluarea tehnico-economică presupune verificarea acurateţei şi coerenţei informaţiilor prezentate de solicitant cu privire la fluxurile de mărfuri generate de conflictul din Ucraina şi cu privire la impactul investiţiei asupra fluidizării acestora şi reducerii timpului total de transport. (6) Evaluarea financiară presupune analiza impactului investiţiei asupra profitului solicitantului. În acest scop, solicitanţii vor completa macheta de calcul al rentabilităţii financiare a investiţiei, anexată Ghidului solicitantului. (7) Criteriul principal de evaluare şi selecţie îl reprezintă contribuţia maximă posibilă la fluidizarea fluxurilor de marfă generate de conflictul din Ucraina, denumită în continuare „raportul cost/capacitate“, care se va determina astfel: a) proiecte tip 1: Echipamente de încărcare/descărcare/ manipulare mărfuri Raportul cost/capacitate = cost total de investiţie (fără TVA)/(Volumul anual de marfă după realizarea investiţiei (tone) - Volumul anual de marfă înainte de realizarea investiţiei (tone) b) proiecte tip 2: Facilităţi de stocare temporară Raportul cost/capacitate = cost total de investiţie (fără TVA)/Capacitate suplimentară de stocare creată prin realizarea investiţiei (tone) c) proiecte tip 3: Parcursul suplimentar al mărfurilor Nu se va aplica un criteriu de selecţie. Proiectele vor fi finanţate în limita bugetului disponibil pentru acest tip de proiect, în funcţie de necesarul de finanţare al fiecăruia, având prioritate primul proiect depus (regula „primul venit, primul servit“). (8) Proiectele eligibile şi care nu au fost respinse în etapa de evaluare tehnico-economică vor fi prioritizate în funcţie de raportul cost/capacitate (descrescător), respectiv în funcţie de momentul primirii (3 seturi de priorităţi). (9) După prioritizare se va verifica dacă bugetul disponibil pe fiecare tip de proiect este epuizat de proiectele eligibile şi acceptate în urma evaluării, fiind posibile următoarele situaţii: a) în cazul în care bugetul pentru proiectele tip 1 nu a fost epuizat, diferenţa se alocă proiectelor tip 2 şi, dacă mai există disponibil, către proiectele tip 3; b) în cazul în care bugetul pentru proiectele tip 2 nu a fost epuizat, diferenţa se alocă proiectelor tip 1 şi, dacă mai există disponibil, către proiectele tip 3; c) în cazul în care bugetul pentru proiectele tip 3 nu a fost epuizat, diferenţa se alocă proiectelor tip 1 şi, dacă mai există disponibil, către proiectele tip 2. (10) În situaţia în care raportul cost/capacitate este acelaşi pentru mai multe proiecte de acest tip, iar finanţarea tuturor nu este posibilă din cauza limitelor bugetare (după realocările între tipurile de proiecte), în acest caz, doar proiectele cu acelaşi punctaj vor fi prioritizate luând în considerare, în ordine, următoarele criterii suplimentare: a) Pasul 1: Proiecte care vizează cerealele sau plantele oleaginoase vor fi prioritare. Dacă este cazul, după aplicarea acestui criteriu, pentru proiectele rămase având acelaşi raport cost/capacitate, se trece la pasul 2. b) Pasul 2: Proiecte localizate în interiorul Porturilor Constanţa, Galaţi, Giurgiu vor fi prioritare. Dacă este cazul, după aplicarea acestui criteriu, pentru proiectele rămase având acelaşi raport cost/capacitate, se trece la pasul 3. c) Pasul 3: Proiectele rămase, dacă este cazul, vor fi prioritizate şi finanţate în funcţie de contribuţia solicitantului la realizarea investiţiei. (11) În termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea verificării aplicaţiilor depuse prin intermediul MySMIS, administratorul schemei publică lista cu punctajele obţinute, în ordine descrescătoare, pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. În urma publicării listei se declară admise proiectele, în ordine descrescătoare, până la epuizarea sumei alocate. (12) În termen de 2 zile lucrătoare de la data publicării listei cu punctajele obţinute, beneficiarii pot depune contestaţie prin intermediul MySMIS. (13) La împlinirea termenului de depunere a contestaţiilor, administratorul publică, pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, lista finală a proiectelor admise pentru care se semnează contracte de finanţare. În cadrul contractelor de finanţare se menţionează faptul că valoarea finanţării publice reprezintă ajutor de stat acordat în baza schemei aprobate conform Deciziei CE. (14) Acordarea ajutorului de stat va avea în vedere: a) completarea declaraţiei din anexa nr. 1 la prezenta schemă; b) grila prevăzută la anexa nr. 2 la prezenta schemă. ART. 19 În vederea susţinerii celor menţionate la art. 18, solicitanţii vor prezenta analiza traficului existent (pentru perioada 2022-2023, comparativ cu anul 2021) şi o estimare de trafic până în 2027. CAP. XIV Recuperarea ajutoarelor de stat ART. 20 (1) Dacă se constată că beneficiarul nu a respectat condiţiile de acordare prevăzute de prezenta schemă, furnizorul emite decizii prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat acordate. Aceste decizii au caracter de titlu executoriu. În vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de prezentul alineat, furnizorul emite, prin acte normative sau administrative, norme metodologice proprii. (2) Recuperarea ajutorului de stat se realizează de către furnizorul schemei de ajutor, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru aceasta, furnizorul schemei va elabora metodologia de recuperare a ajutorului. ART. 21 Valoarea ajutorului recuperat se completează şi cu valoarea dobânzii aferente, datorate de la data plăţii ajutorului până la data recuperării acestuia. Procedura de calcul al dobânzii se stabileşte conform instrucţiunilor emise de Consiliul Concurenţei. ART. 22 (1) Furnizorii au obligaţia transmiterii către Consiliul Concurenţei a unei informări, în termen de 5 zile lucrătoare de la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti pronunţate de instanţele naţionale privind măsurile de recuperare a ajutoarelor de stat/de minimis. (2) Furnizorii au obligaţia transmiterii către Consiliul Concurenţei, spre informare, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la adoptare, a deciziilor proprii prin care se dispune recuperarea ajutoarelor de stat sau de minimis. ART. 23 Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 140 din 30.04.2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24.09.2015. CAP. XV Reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat ART. 24 În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat, administratorul schemei aplică prevederile referitoare la procedura de informare şi de avizare prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 25 Furnizorul/Administratorul are obligaţia să publice pe site-ul instituţiei textul integral al schemei de ajutor de stat, perioada în care se pot înregistra cereri, bugetul anual, data epuizării bugetului anual/total al schemei, precum şi forma şi conţinutul documentelor necesare pentru accesarea acesteia. Numărul şi valoarea contractelor semnate, precum şi sumele rămase disponibile în cadrul programului vor fi afişate în timp real. Astfel, datele vor fi publicate la adresa www.mt.gov.ro şi pe pagina Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene la adresa www.mfe.gov.ro. ART. 26 Beneficiarii sunt obligaţi să raporteze, în conformitate cu prevederile contractului de finanţare, stadiul realizării lucrărilor de investiţii până la finalizarea proiectului, precum şi să furnizeze alte informaţii suplimentare, la cererea furnizorului de ajutor de stat/administratorului schemei, prin transmiterea către acesta a formularului de raportare prevăzut în anexă la Ghidul solicitantului. ART. 27 Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în baza prezentei scheme se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat. ART. 28 (1) Furnizorul de ajutor de stat/Administratorul schemei sunt obligaţi să păstreze toate informaţiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat), pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ultimului ajutor, dar nu mai puţin de o perioadă care expiră după 5 ani de la închiderea oficială sau parţială a Programului operaţional Infrastructură mare, pentru a demonstra că sunt respectate toate condiţiile de exceptare prevăzute de regulament. (2) Beneficiarul ajutorului de stat trebuie să păstreze, pentru o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ultimei alocări specifice, toate documentele referitoare la ajutorul de stat primit în cadrul schemei şi să transmită furnizorului/ administratorului acesteia sau Consiliului Concurenţei, în termenele stabilite de aceştia, toate informaţiile necesare pentru derularea procedurilor naţionale şi comunitare în domeniul ajutorului de stat. ART. 29 Pe baza unei cereri scrise, administratorul/ furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de stat. ART. 30 Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al UE. ART. 31 (1) Furnizorul sau, după caz, administratorul schemei de ajutor de stat are obligaţia, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, de a încărca în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) datele şi informaţiile referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat într-un termen de maximum 5 zile de la data intrării în vigoare a acesteia. (2) Contractele de finanţare, actele de acordare a ajutoarelor, plăţile, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor şi rambursarea efectivă a respectivelor obligaţii, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de maximum 7 (şapte) zile de la data semnării contractului/actului sau a publicării acestora în Monitorul Oficial al României, Partea I, după caz, respectiv de la data instituirii plăţilor, a obligaţiilor de recuperare sau a rambursării efective a respectivelor obligaţii. ART. 32 În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat, precum şi a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc. ANEXA 1 la schemă FORMATUL ŞI STRUCTURA-CADRU ALE DECLARAŢIEI UNICE Program: <program> Prioritate: <prioritate> Obiectiv specific: <obiectiv specific> Apel de proiecte: <titlu apel> Cod SMIS: <cod SMIS> DECLARAŢIE UNICĂ Subsemnatul/Subsemnata <nume>, <prenume>, posesor/posesoare al/a BI/CI seria <seria CI> nr. <nr. CI>, CNP <CNP>, în calitate de <reprezentant/împuternicit> al <entitate>, în calitate de <calitate în parteneriat - partener/lider> al parteneriatului format din <denumire parteneriat>, cunoscând prevederile legale privind falsul în declaraţii şi falsul intelectual, declar următoarele: <solicitant> depune cererea de finanţare cu titlul <titlu proiect>, depus în cadrul apelului de proiecte <titlu apel>, lansat în cadrul programului <program>, prioritatea <prioritate>, obiectiv specific <obiectiv specific>, în calitate de <calitatea în proiect>, proiect pentru care va fi asigurată o contribuţie proprie de <contribuţia proprie> lei, reprezentând <x>% din valoarea eligibilă a proiectului (unde x% = se va calcula din datele introduse în cererea de finanţare ca contribuţie proprie din valoarea eligibilă a proiectului). A. Sunt respectate cerinţele specifice de eligibilitate aplicabile proiectului şi solicitantului, în condiţiile şi la termenele prevăzute în Ghidul solicitantului, după cum urmează: A.1. Proiectul se încadrează în categoriile de acţiuni finanţabile menţionate atât în PT 2021-2027, corespunzătoare priorităţii, obiectivului de politică, perioada de eligibilitate a cheltuielilor (între 1.01.2021 şi 31.12.2029), cât şi în Programul investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2023 (condiţie favorizantă). [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [ ] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Nu este cazul. A.2. Activităţile proiectului intră în domeniul de aplicare al fondului (FC, FEDR) şi sunt atribuite unui tip de intervenţie. [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [ ] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Nu este cazul. A.3. Dacă proiectul intră sub incidenţa Directivei 2011/92/UE, acesta a făcut obiectul unei evaluări a impactului asupra mediului sau al unei proceduri de verificare şi evaluarea soluţiilor alternative a fost luată în considerare în mod corespunzător. [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [ ] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Nu este cazul. A.4. Proiectul nu include activităţi care au făcut parte dintr-o operaţiune care este relocată în conformitate cu articolul 66 din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021 sau care ar constitui un transfer al unei activităţi productive în conformitate cu articolul 65 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021. [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [ ] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Nu este cazul. A.5. Activităţile sau obiectivele proiectului nu fac în mod direct obiectul unui aviz motivat al Comisiei cu privire la o încălcare în temeiul articolului 258 din TFUE care pune în pericol legalitatea şi regularitatea cheltuielilor sau desfăşurarea operaţiunilor. [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [ ] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Nu este cazul. A.6. Dacă activităţile proiectului au început înainte de data depunerii cererii de finanţare, legislaţia aplicabilă a fost respectată. [ ] Da [ ] Nu [ ] Nu este cazul. Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [ ] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Nu este cazul. A.7. Prin proiect se asigură imunizarea la schimbările climatice a investiţiilor în infrastructură. [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [ ] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Nu este cazul. A.8. Pentru proiectul ce implică lucrări de construcţii incluse în cheltuielile eligibile, solicitantul va face demersuri ca infrastructura şi terenul pe care se face investiţia să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii la data contractării în cazul în care proiectul va fi selectat la finanţare: a) să se afle în proprietatea/concesiunea/administrarea sa sau solicitantul să deţină drept de superficie asupra acestora cel puţin pe o perioadă de cinci ani de la data previzionată pentru efectuarea plăţii finale în cadrul proiectului; b) să fie libere de orice sarcini în sensul că nu sunt afectate de limitări legale, convenţionale, judiciare ale dreptului real invocat, incompatibile cu realizarea activităţilor proiectului; c) nu fac obiectul unor litigii în curs de soluţionare la instanţele judecătoreşti cu privire la situaţia juridică (doar când terenul se află deja în proprietate); d) nu fac obiectul revendicărilor potrivit unor legi speciale în materie sau dreptului comun (doar când terenul se află deja în proprietate). [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] HG/HCL/HCJ de expropriere, contract de concesiune, HG de administrare sau, după caz, orice act care conferă dreptul de administrare, carte funciară etc. A.9. Documentaţiile tehnico-economice aferente proiectului au fost aprobate potrivit competenţelor stabilite prin Legea finanţelor publice nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi Legea finanţelor publice locale nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, după caz. [ ] Da [ ] Nu [ ] Nu este cazul. Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] HG de aprobare a indicatorilor tehnici/Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente celorlalte categorii de investiţii şi/sau HCL/HCJ de aprobare a indicatorilor tehnici/Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente celorlalte categorii de investiţii A.10. Activităţile proiectului nu au fost finanţate în ultimii 5 ani şi nu sunt finanţate în prezent din alte fonduri publice, altele decât ale solicitantului. [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [ ] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Nu este cazul. A.11. Bugetul proiectului respectă indicaţiile privind încadrarea în categoriile de cheltuieli. [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [ ] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Nu este cazul. A.12. Operaţiunile nu sunt selectate pentru sprijin din fonduri dacă au fost finalizate fizic sau implementate integral înainte de depunerea cererii de finanţare în cadrul programului, indiferent dacă au fost efectuate sau nu toate plăţile aferente, în conformitate cu art. 63 alin. 6 din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021. [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [ ] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Nu este cazul. A.13. Ajutoare de stat/de minimis - Proiectul: - nu a mai beneficiat de ajutoare de stat (inclusiv ajutoare de minimis) pentru una sau mai multe dintre cheltuielile care fac obiectul prezentei cereri de finanţare; – proiectul are un efect stimulativ. În acest sens, beneficiarul trebuie să depună cererea de finanţare înainte de demararea lucrărilor la proiectul respectiv şi să demonstreze, prin documentaţia depusă, îndeplinirea unuia sau mai multora dintre următoarele criterii: • creşterea substanţială a domeniului de aplicare a proiectului/activităţii ca urmare a acordării ajutorului; • creşterea substanţială a valorii totale a costurilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a acordării ajutorului; • creşterea substanţială a ritmului de finalizare a proiectului/activităţii în cauză; – respectă principiul demarării lucrărilor; – este în curs de solicitare a unui/unor ajutor/ajutoare de stat (inclusiv ajutoare de minimis) pentru una sau mai multe dintre cheltuielile care fac obiectul prezentei cereri de finanţare, după cum urmează:
┌────┬──────────┬────────────┬───────────┬────────────┐
│ │ │ │ │Forma │
│ │ │ │ │ajutorului │
│ │Valoarea │ │Titlul │solicitat şi│
│Nr. │ajutorului│Instituţia │programului│cheltuielile│
│crt.│solicitat │finanţatoare│de │pentru care │
│ │ │ │finanţare │s-a │
│ │ │ │ │solicitat │
│ │ │ │ │ajutorul │
├────┼──────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│ │ │ │ │de exemplu: │
│ │ │ │ │ajutor de │
│1. │lei │ │ │stat │
│ │ │ │ │regional, │
│ │ │ │ │ajutor de │
│ │ │ │ │minimis │
├────┼──────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│2. │ │ │ │ │
└────┴──────────┴────────────┴───────────┴────────────┘
[ ] Da [ ] Nu [ ] Nu este cazul. Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [ ] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Nu este cazul. A.14. Proiectul respectă prevederile art. 118 şi 118a din Regulamentul nr. 1.060/2021 aplicabile operaţiunilor care fac obiectul unei implementări etapizate (pentru proiecte fazate/etapizate) [ ] Da [ ] Nu [ ] N/A Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [ ] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Nu este cazul. B. Organizaţia/Reprezentantul nu se află în niciuna dintre situaţiile de excludere prevăzute de legislaţia aplicabilă, respectiv Ghidul solicitantului: B1. Se încadrează în categoria beneficiarilor eligibili pentru prioritatea 7 din PT. [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Documente care atestă constituirea legală a solicitantului B.2. Solicitantul/Partenerul nu este în incapacitate de plată/în stare de insolvenţă, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 46/2013 privind criza financiară şi insolvenţa unităţilor administrativ-teritoriale, respectiv conform Legii nr. 85/2014 privind procedura insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare, după caz. [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [ ] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] În cazul agenţilor economici, certificatul constatator emis de registrul comerţului (forma extinsă). [x] Nu este cazul. B.3. Solicitantul/Partenerul nu este în stare de faliment, lichidare, nu are afacerile conduse de un administrator judiciar sau activităţile sale comerciale nu sunt suspendate ori nu fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau nu este într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege, ori nu face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa în stare de faliment, lichidare, conducerea afacerilor de un administrator judiciar sau activităţile sale comerciale sunt suspendate ori fac obiectul unui aranjament cu creditorii. [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [ ] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] În cazul agenţilor economici, certificatul constatator emis de registrul comerţului (forma extinsă) [x] Nu este cazul. B.4. Solicitantul/Partenerul şi-a îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat şi bugetului local, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România. [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Certificate de atestare fiscală locală şi centrală B.5. Solicitantul/Partenerul, inclusiv reprezentantul legal al solicitantului/partenerului, nu a suferit condamnări definitive datorate unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forţă de res judicata. [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Cazier judiciar pentru reprezentantul legal al solicitantului/partenerului B.6. Solicitantul/Partenerul, inclusiv reprezentantul legal al solicitantului/partenerului, nu a fost subiectul unei judecăţi de tip res judicata pentru fraudă, corupţie, implicarea în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene. [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Caziere fiscale pentru solicitant şi partener(i); caziere judiciare pentru reprezentanţii legali ai solicitantului/partenerului B.7. Solicitantul/Partenerul, inclusiv reprezentantul legal al solicitantului/partenerului, nu este o întreprindere în dificultate, în conformitate cu prevederile art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat. [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Actul emis de direcţia judeţeană a finanţelor publice din care rezultă că unitatea administrativ-teritorială nu figurează în Registrul local al situaţiilor de criză financiară a unităţilor administrativ-teritoriale sau în Registrul local al situaţiilor de insolvenţă a unităţilor administrativ-teritoriale (pentru beneficiari publici)/Certificatul constatator emis de registrul comerţului (forma extinsă) şi bilanţul şi contul de profit şi pierdere pentru ultimii 2 ani financiari încheiaţi la data depunerii cererii de finanţare, din care să rezulte că agentul economic nu se află în niciuna dintre următoarele situaţii (pentru agenţi economici): • în anul N (ultimul an financiar încheiat), capitalul social subscris şi vărsat s-a diminuat cu mai mult de 50% faţă de anul N-2 şi cu 25% mai mult faţă de anul N-1; sau • în ultimii 2 ani financiari încheiaţi, raportul datorii/capitaluri proprii > 75% şi capacitatea de acoperire a dobânzilor (cheltuieli cu dobânzile/EBITA) < 1,0 (EBIDTA - Profit net + Cheltuieli cu impozitele + Cheltuieli cu dobânzile + Cheltuieli cu amortizarea); această condiţie se aplică doar în situaţia în care agentul economic nu este întreprindere mică sau mijlocie (IMM). B.8. Solicitantul/Partenerul, inclusiv reprezentantul legal al solicitantului/partenerului, nu face obiectul unui ordin de recuperare emis în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene prin care un ajutor de care a beneficiat a fost declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă, cu excepţia cazului în care acest ordin a fost executat sau ajutorul a fost rambursat, inclusiv dobânzile aferente. [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [ ] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Nu este cazul. B.9. Solicitantul/Partenerul are capacitatea financiară şi operaţională pentru implementarea proiectului. [ ] Da [ ] Nu Document-suport încărcat în aplicaţia informatică: [ ] Da [ ] Indicare tip document-suport care poate fi prezentat pentru a dovedi îndeplinirea cerinţei [x] Va fi încărcat în etapa de contractare. [ ] Filă buget/Hotărârea consiliului de administraţie/Documente care atestă capacitatea financiară de a suporta cheltuielile proiectului + decizie de constituire a UIP + CV-uri C. Mă angajez ca organizaţia pe care o reprezint (text static introdus la definire apel ca angajament distinct, poate fi adaptat): [ ] să nu utilizeze sprijinul primit pentru finanţarea de intervenţii excluse din domeniul de aplicare al fondului vizat de intervenţie (FEDR/FC art. 6 reg. FEDR/FC 1058/2021, FSE+ etc. - text static introdus la definire apel ca angajament distinct); [ ] să asigure contribuţia proprie declarată în secţiunea aferentă din cererea de finanţare; [ ] să finanţeze toate costurile, inclusiv costurile neeligibile dar necesare, aferente proiectului; [ ] să asigure resursele financiare necesare implementării optime a proiectului în condiţiile rambursării ulterioare a cheltuielilor eligibile din fondurile Uniunii; [ ] să asigure folosinţa echipamentelor şi bunurilor achiziţionate prin proiect, împreună cu partenerii, după caz, pentru scopul declarat în proiect; [ ] să asigure cheltuielile de funcţionare şi întreţinere aferente proiectului, care includ investiţii în infrastructură sau investiţii productive, în vederea asigurării sustenabilităţii financiare a acestora (pentru investiţii din FEDR/FC); [ ] să prezinte, la momentul contractării, la cererea AM/OI, toate documentele necesare pentru a dovedi îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate; [ ] în cazul în care au fost demarate activităţi înainte de depunerea proiectului, pentru eventualele proceduri de achiziţii publice aferente acestor activităţi s-a respectat legislaţia privind achiziţiile publice; [ ] în cazul obţinerii finanţării, să respecte toate cerinţele privind caracterul durabil al proiectului, aşa cum sunt specificate în Ghidul solicitantului, în conformitate cu prevederile art. 65 din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021; [ ] să respecte, pe durata pregătirii şi implementării proiectului, prevederile legislaţiei europene şi naţionale în domeniul dezvoltării durabile, inclusiv DNSH, imunizării la schimbări climatice, egalităţii de şanse şi nediscriminării, al egalităţii de gen, să respecte GDPR, Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, Convenţia ONU privind drepturile persoanelor cu handicap, prevederile legislaţiei în domeniul ajutorului de stat şi/sau de minimis (acolo unde este cazul), precum şi dreptul aplicabil al Uniunii din domeniul spălării banilor, al finanţării terorismului, al evitării obligaţiilor fiscale, al fraudei fiscale sau al evaziunii fiscale; [ ] înţelege că, în cazul nerespectării condiţiilor de eligibilitate conform Ghidului solicitantului, oricând pe perioada procesului de evaluare, selecţie şi contractare, cererea de finanţare va fi respinsă. În acest sens, înţelege că orice situaţie, eveniment ori modificare care afectează sau ar putea afecta respectarea condiţiilor de eligibilitate menţionate în Ghidul solicitantului va fi adus(ă) la cunoştinţa AM/OI în termen de 10 zile de la luarea la cunoştinţă a situaţiei respective; [ ] să ia toate măsurile pentru respectarea regulilor privind evitarea conflictului de interese, în conformitate cu reglementările europene şi naţionale în vigoare; [ ] să respecte alte cerinţe specifice pentru fiecare apel de proiecte (text static introdus la definire apel ca angajament distinct, va fi adaptat de către Autoritatea de management pentru fiecare apel). D. Îmi exprim acordul cu privire la utilizarea şi prelucrarea datelor cu caracter personal de către AM/OI responsabil(ă) sau orice altă structură cu responsabilităţi în gestiunea şi controlul fondurilor europene, în cadrul procesului de evaluare şi contractare şi în cadrul verificărilor de management/audit/control, în scopul îndeplinirii activităţilor specifice, cu respectarea prevederilor legale. E. Declar că am luat cunoştinţă că în etapa de contractare am obligaţia să fac dovada tuturor celor declarate prin prezenta declaraţie, sub sancţiunea respingerii cererii de finanţare. F. Declar că sunt pe deplin autorizat să semnez această declaraţie în numele <denumire entitate juridică>. <nume>, <prenume>, <funcţie>, Semnătură Dată (zz/ll/aaaa) ANEXA 2 la schemă Ajutor de stat - Suprastructura portuară - 2 mil. euro Criterii de eligibilitate
┌────┬────────────────────┬──┬──────────┐
│Nr. │ │Da│ │
│crt.│Criteriu │/ │Observaţii│
│ │ │Nu│ │
├────┼────────────────────┼──┼──────────┤
│ │Eligibilitatea │ │ │
│ │solicitantului │ │ │
├────┼────────────────────┼──┼──────────┤
│ │Solicitantul │ │ │
│ │(fiecare partener) │ │ │
│ │nu se află în │ │ │
│ │niciuna dintre │ │ │
│ │situaţiile de │ │ │
│ │excludere: │ │ │
│ │a) absenţa │ │ │
│ │conflictului de │ │ │
│ │interese; │ │ │
│1. │b) datorii restante │ │ │
│ │la bugetul de stat │ │ │
│ │sau la bugetele │ │ │
│ │locale sub 5.000 lei│ │ │
│ │/; │ │ │
│ │c) întreprinderea nu│ │ │
│ │este în faliment sau│ │ │
│ │insolvenţă; │ │ │
│ │d) întreprinderea nu│ │ │
│ │este în dificultate.│ │ │
├────┼────────────────────┼──┼──────────┤
│ │Solicitantul │ │ │
│ │(fiecare partener) │ │ │
│ │este întreprindere │ │ │
│2. │autonomă sau, după │ │ │
│ │caz, legătura cu │ │ │
│ │alte întreprinderi │ │ │
│ │este prezentată şi │ │ │
│ │descrisă. │ │ │
├────┼────────────────────┼──┼──────────┤
│ │Solicitantul │ │ │
│ │(fiecare partener) │ │ │
│ │deţine o autorizaţie│ │ │
│ │/un certificat de │ │ │
│ │operare în portul în│ │ │
│3. │care este propusă │ │ │
│ │investiţia (document│ │ │
│ │emis de │ │ │
│ │administraţia │ │ │
│ │portuară │ │ │
│ │competentă). │ │ │
├────┼────────────────────┼──┼──────────┤
│ │Eligibilitatea │ │ │
│ │proiectului │ │ │
├────┼────────────────────┼──┼──────────┤
│ │Tipul proiectului │ │ │
│ │a) Tipul 1: │ │ │
│ │Echipamente de │ │ │
│ │încărcare/descărcare│ │ │
│ │/manipulare mărfuri │ │ │
│ │b) Tipul 2: │ │ │
│ │Facilităţi de │ │ │
│ │stocare temporară │ │ │
│4. │c) Tipul 3: │ │ │
│ │Echipamente de │ │ │
│ │tracţiune pentru │ │ │
│ │unităţile de │ │ │
│ │transport marfă │ │ │
│ │(împingătoare/ │ │ │
│ │remorchere barje, │ │ │
│ │locomotive, cap │ │ │
│ │tractor) │ │ │
├────┼────────────────────┼──┼──────────┤
│ │Localizarea │ │ │
│ │proiectului/Aria │ │ │
│ │geografică de │ │ │
│ │utilizare │ │ │
│ │a) Tipul 1: │ │ │
│ │Porturile Constanţa,│ │ │
│ │Galaţi, Giurgiu, │ │ │
│ │Midia, Mangalia, │ │ │
│ │porturi amplasate pe│ │ │
│ │Canalul Dunăre-Marea│ │ │
│ │Neagră, Canalul │ │ │
│ │Poarta │ │ │
│ │Albă-Midia-Năvodari,│ │ │
│ │Canalul Sulina │ │ │
│ │(inclusiv Sulina) │ │ │
│ │b) Tipul 2: │ │ │
│5. │Porturile Constanţa,│ │ │
│ │Galaţi, Giurgiu │ │ │
│ │c) Tipul 3: Incinta │ │ │
│ │Porturilor │ │ │
│ │Constanţa, Galaţi, │ │ │
│ │Giurgiu, Canalele │ │ │
│ │Dunăre-Marea Neagră,│ │ │
│ │Poarta │ │ │
│ │Albă-Midia-Năvodari,│ │ │
│ │Sulina sau reţea │ │ │
│ │rutieră sau │ │ │
│ │feroviară terestră │ │ │
│ │pe o distanţă de │ │ │
│ │maximum 30 km faţă │ │ │
│ │de porturile │ │ │
│ │Constanţa, Galaţi │ │ │
│ │sau Giurgiu │ │ │
├────┼────────────────────┼──┼──────────┤
│ │Legătura cu Ucraina │ │ │
│ │Investiţia propusă │ │ │
│ │în cadrul │ │ │
│ │proiectului este │ │ │
│ │legată de fluxurile │ │ │
│ │de marfă afectate de│ │ │
│ │conflictul din │ │ │
│ │Ucraina: │ │ │
│ │a) exporturi ale │ │ │
│ │Ucrainei către terţe│ │ │
│ │ţări care, în │ │ │
│ │absenţa │ │ │
│ │conflictului, ar fi │ │ │
│ │fost încărcate în │ │ │
│ │porturile maritime │ │ │
│ │ucrainene; │ │ │
│ │b) importuri ale │ │ │
│ │Ucrainei din terţe │ │ │
│ │ţări care, în │ │ │
│ │absenţa │ │ │
│ │conflictului, ar fi │ │ │
│ │fost descărcate în │ │ │
│ │porturile maritime │ │ │
│ │ucrainene; │ │ │
│ │c) importuri ale │ │ │
│ │României sau ale │ │ │
│ │statelor UE din │ │ │
│ │terţe ţări care, în │ │ │
│ │absenţa │ │ │
│ │conflictului, ar fi │ │ │
│ │fost importate din │ │ │
│ │Ucraina utilizând │ │ │
│ │transportul │ │ │
│ │terestru. │ │ │
│ │Solicitantul va │ │ │
│ │prezenta: │ │ │
│ │- identificarea şi │ │ │
│6. │descrierea │ │ │
│ │fluxurilor de marfă │ │ │
│ │vizate de proiecte, │ │ │
│ │înainte şi după │ │ │
│ │începerea │ │ │
│ │conflictului din │ │ │
│ │Ucraina, fără a lua │ │ │
│ │în considerare │ │ │
│ │investiţia propusă │ │ │
│ │în cadrul │ │ │
│ │proiectului │ │ │
│ │(categoria de │ │ │
│ │mărfuri, origine - │ │ │
│ │destinaţie, moduri │ │ │
│ │de transport de la │ │ │
│ │origine la │ │ │
│ │destinaţie, │ │ │
│ │incluzând │ │ │
│ │operaţiunile de │ │ │
│ │transfer de la un │ │ │
│ │mod de transport la │ │ │
│ │altul şi timpii │ │ │
│ │medii de depozitare,│ │ │
│ │înainte şi după │ │ │
│ │conflict); │ │ │
│ │- volumele totale │ │ │
│ │estimate pentru anul│ │ │
│ │2024 pe fiecare flux│ │ │
│ │de marfă generat de │ │ │
│ │conflictul din │ │ │
│ │Ucraina (şi vizat de│ │ │
│ │investiţia propusă).│ │ │
│ │Fundamentarea │ │ │
│ │legăturii cu Ucraina│ │ │
│ │va include toate │ │ │
│ │elementele │ │ │
│ │solicitate şi se va │ │ │
│ │limita la acestea. │ │ │
├────┼────────────────────┼──┼──────────┤
│ │Contribuţia la │ │ │
│ │fluidizarea │ │ │
│ │fluxurilor de marfă │ │ │
│ │generate de │ │ │
│ │conflictul din │ │ │
│ │Ucraina │ │ │
│ │Proiectul contribuie│ │ │
│ │la reducerea │ │ │
│ │timpului total de │ │ │
│ │transport pe │ │ │
│ │fluxurile de marfă │ │ │
│ │generate de │ │ │
│ │conflictul din │ │ │
│ │Ucraina prin: │ │ │
│ │- reducerea timpilor│ │ │
│ │de aşteptare/ │ │ │
│ │încărcare/ │ │ │
│ │descărcare; │ │ │
│ │- eliberarea mai │ │ │
│ │rapidă a vehiculelor│ │ │
│ │de transport │ │ │
│ │(camioane, trenuri, │ │ │
│ │nave/barje │ │ │
│ │fluviale); │ │ │
│ │- altele (conform │ │ │
│ │fundamentării │ │ │
│ │solicitantului). │ │ │
│ │În cererea de │ │ │
│ │finanţare: │ │ │
│ │- solicitantul va │ │ │
│ │descrie modul în │ │ │
│ │care investiţia │ │ │
│ │intervine în │ │ │
│ │gestionarea │ │ │
│ │fluxurilor de marfă │ │ │
│ │generate de │ │ │
│ │conflictul din │ │ │
│ │Ucraina (prezentate │ │ │
│ │anterior), încadrând│ │ │
│ │obiectul investiţiei│ │ │
│ │în ansamblul │ │ │
│ │procesului de │ │ │
│ │operare de la │ │ │
│ │intrarea până la │ │ │
│ │ieşirea din port │ │ │
│ │(sau de la intrarea │ │ │
│ │în primul port până │ │ │
│ │la ieşirea din │ │ │
│ │ultimul port); │ │ │
│ │- în cazul │ │ │
│ │echipamentelor de │ │ │
│ │încărcare/descărcare│ │ │
│ │/manipulare, │ │ │
│7. │solicitantul va │ │ │
│ │prezenta şi │ │ │
│ │fundamenta, în │ │ │
│ │corelare cu │ │ │
│ │tehnologia de │ │ │
│ │operare, volumul │ │ │
│ │anual de marfă care │ │ │
│ │ar putea fi operat, │ │ │
│ │luând în considerare│ │ │
│ │un număr de 300 de │ │ │
│ │zile/an şi 20 de ore│ │ │
│ │de operare/zi │ │ │
│ │(valori medii), │ │ │
│ │comparativ cu │ │ │
│ │volumul anual de │ │ │
│ │marfă (de acelaşi │ │ │
│ │tip, utilizând │ │ │
│ │aceleaşi moduri de │ │ │
│ │transport) pe care │ │ │
│ │l-ar putea opera cu │ │ │
│ │capacităţile │ │ │
│ │existente; │ │ │
│ │- în cazul │ │ │
│ │facilităţilor de │ │ │
│ │stocare, se va │ │ │
│ │preciza capacitatea │ │ │
│ │suplimentară de │ │ │
│ │stocare creată prin │ │ │
│ │realizarea │ │ │
│ │investiţiei; │ │ │
│ │- indiferent de │ │ │
│ │tipul proiectului, │ │ │
│ │solicitantul va │ │ │
│ │indica şi fundamenta│ │ │
│ │modul în care │ │ │
│ │investiţia │ │ │
│ │contribuie la │ │ │
│ │reducerea timpului │ │ │
│ │total de transport │ │ │
│ │al mărfurilor, luând│ │ │
│ │în considerare │ │ │
│ │faptul că şi │ │ │
│ │descărcarea mai │ │ │
│ │rapidă a unor │ │ │
│ │vehicule de │ │ │
│ │transport permite │ │ │
│ │intrarea acestora │ │ │
│ │într-un nou flux │ │ │
│ │logistic şi │ │ │
│ │reducerea timpului │ │ │
│ │de aşteptare a │ │ │
│ │acestor vehicule la │ │ │
│ │punctul de origine │ │ │
│ │al mărfurilor. │ │ │
├────┼────────────────────┼──┼──────────┤
│ │Termenul de │ │ │
│ │finalizare │ │ │
│ │Investiţia trebuie │ │ │
│8. │să devină complet │ │ │
│ │operaţională în │ │ │
│ │termen de maximum 12│ │ │
│ │luni de la aprobarea│ │ │
│ │finanţării. │ │ │
└────┴────────────────────┴──┴──────────┘
Criterii de evaluare şi selecţie Proiectele eligibile conform criteriilor de mai sus vor fi evaluate din punct de vedere tehnico-economic şi financiar. Evaluarea tehnico-economică Evaluarea tehnico-economică presupune verificarea acurateţei şi coerenţei informaţiilor prezentate de solicitant cu privire la fluxurile de mărfuri generate de conflictul din Ucraina şi cu privire la impactul investiţiei asupra fluidizării acestora şi reducerii timpului total de transport. În cursul evaluării tehnico-economice ar putea rezulta ajustări ale impactului investiţiei asupra fluxurilor de marfă generate de conflictul din Ucraina, din următoarele motive: a) capacitatea creată prin realizarea investiţiei depăşeşte fluxul de mărfuri legat de Ucraina asupra căruia se intervine (caz în care investiţia va fi eligibilă proporţional cu contribuţia la fluxul de marfă legat de Ucraina); b) pentru obţinerea impactului aşteptat din perspectiva fluidizării fluxurilor de marfă sunt necesare investiţii suplimentare, fie la nivelul solicitantului, fie la nivelul unor terţe părţi (de exemplu, administraţia portuară). În cazul în care sunt necesare investiţii suplimentare la nivelul solicitantului, solicitantul va trebui să prezinte angajamentul de realizare a acestora din alte surse, înainte de finalizarea investiţiei care face obiectul cererii de finanţare, iar investiţia suplimentară va fi evaluată şi luată în considerare în calculul rentabilităţii financiare. În cazul în care se constată că sunt necesare investiţii la nivelul unor terţe părţi, proiectul va fi respins. Evaluarea financiară Evaluarea financiară presupune analiza impactului investiţiei asupra profitului solicitantului. În acest scop, solicitanţii vor completa macheta de calcul al rentabilităţii financiare a investiţiei, anexată Ghidului solicitantului. Macheta de calcul, pe tip de proiect, asigură comparabilitatea proiectelor propuse spre finanţare. Luând în considerare profitul net generat de investiţie până la sfârşitul duratei economice de viaţă a acesteia, se va determina necesarul de finanţare, rezultând următoarele situaţii: a) necesarul de finanţare este mai mare de 2.000.000 euro, caz în care ajutorul de stat va fi egal cu 2.000.000 euro, iar solicitantul va trebui să prezinte dovada disponibilităţii de finanţare a diferenţei [pentru proiectele ale căror cheltuieli eligibile sunt de peste 2.000.000 euro, ajutorul de stat nu va depăşi 2.000.000 euro pe această schemă, dar cumulat cu alte ajutoare de stat pentru acelaşi proiect, aprobate de către Comisia Europeană în baza art. 107 alin. (3) lit. b) din TFUE, nu poate depăşi valoarea funding gap-ului, dar nu mai mult de 65% din costurile eligibile]; b) necesarul de finanţare este mai mic sau egal cu 2.000.000 euro, caz în care ajutorul de stat va fi egal cu necesarul de finanţare. Aplicarea criteriului principal de selecţie Criteriul principal de evaluare şi selecţie îl reprezintă contribuţia maximă posibilă la fluidizarea fluxurilor de marfă generate de conflictul din Ucraina, denumită în continuare „Raportul cost/capacitate“, care se va determina astfel: a) Proiecte Tip 1: Echipamente de încărcare/descărcare/manipulare mărfuri Raportul cost/capacitate = Cost total de investiţie (fără TVA)/[Volumul anual de marfă după realizarea investiţiei (tone) – Volumul anual de marfă înainte de realizarea investiţiei (tone)] b) Proiecte Tip 2: Facilităţi de stocare temporară Raportul cost/capacitate = Cost total de investiţie (fără TVA)/Capacitate suplimentară de stocare creată prin realizarea investiţiei (tone) c) Proiecte Tip 3: Parcursul suplimentar al mărfurilor Pentru acest tip de proiecte nu va exista un criteriu de selecţie. Proiectele vor fi finanţate în limita bugetului disponibil pentru acest tip de proiect, în funcţie de necesarul de finanţare al fiecăruia, având prioritate primul proiect depus (regula „primul venit, primul servit“). Proiectele eligibile şi care nu au fost respinse în etapa de evaluare tehnico-economică vor fi prioritizate în funcţie de Raportul cost/capacitate (descrescător), respectiv în funcţie de momentul primirii (3 seturi de priorităţi). Aplicarea criteriilor suplimentare de selecţie În primul rând, după prioritizare, se va verifica dacă bugetul disponibil pe fiecare tip de proiect este epuizat de proiectele eligibile şi acceptate în urma evaluării, fiind posibile următoarele situaţii: a) în cazul în care bugetul pentru proiectele Tip 1 nu a fost epuizat, diferenţa se alocă proiectelor Tip 2 şi, daca mai există disponibil, către proiectele Tip 3; b) în cazul în care bugetul pentru proiectele Tip 2 nu a fost epuizat, diferenţa se alocă proiectelor Tip 1 şi, dacă mai există disponibil, către proiectele Tip 3; c) în cazul în care bugetul pentru proiectele Tip 2 nu a fost epuizat, diferenţa se alocă proiectelor Tip 1 şi, dacă mai există disponibil, către proiectele Tip 2. În al doilea rând, este posibil ca Raportul cost/capacitate să fie acelaşi pentru mai multe proiecte de acest tip, iar finanţarea tuturor nu este posibilă din cauza limitelor bugetare (după realocările între tipurile de proiecte). În acest caz, doar proiectele cu acelaşi punctaj vor fi prioritizate, luând în considerare, în ordine, următoarele criterii suplimentare: a) pasul 1: proiecte care vizează cerealele sau plantele oleaginoase vor fi prioritare. Dacă este cazul, după aplicarea acestui criteriu, pentru proiectele rămase având acelaşi Raport cost/capacitate, se trece la pasul 2; b) pasul 2: proiecte localizate în interiorul porturilor Constanţa, Galaţi, Giurgiu vor fi prioritare. Dacă este cazul, după aplicarea acestui criteriu, pentru proiectele rămase având acelaşi Raport cost/capacitate, se trece la pasul 3; c) pasul 3: proiectele rămase, dacă este cazul, vor fi prioritizate şi finanţate în funcţie de contribuţia solicitantului la realizarea investiţiei. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.