Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 26 martie 2025  pentru acordarea de sprijin financiar participanţilor indirecţi la proiectul important de interes european comun, aferentă componentei C9. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare, investiţia 4. Proiecte transfrontaliere şi multinaţionale - Procesoare cu consum redus de energie şi cipuri semiconductoare, din cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 26 martie 2025 pentru acordarea de sprijin financiar participanţilor indirecţi la proiectul important de interes european comun, aferentă componentei C9. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare, investiţia 4. Proiecte transfrontaliere şi multinaţionale - Procesoare cu consum redus de energie şi cipuri semiconductoare, din cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă

EMITENT: Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 330 din 14 aprilie 2025
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 586/979/2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 330 din 14 aprilie 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Se instituie o schemă de ajutor de stat pentru finanţarea participanţilor indirecţi la proiectul important de interes european comun, în cadrul componentei C9. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare, investiţia 4. Proiecte transfrontaliere şi multinaţionale - Procesoare cu consum redus de energie şi cipuri semiconductoare, finanţate prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă în Planul de redresare şi rezilienţă pentru România (PNRR).
    (2) Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică cercetării şi dezvoltării în domeniul microelectronicii şi al tehnologiilor comunicaţiilor, pentru activităţi asociate diviziunilor CAEN 261, 263, 265, 611, 612, 613, 619, 620, 711, 712, 721, respectiv pentru activităţi economice asociate acestora.

    ART. 2
    (1) Ajutoarele se acordă numai în condiţiile şi conform criteriilor prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat, în limita bugetului disponibil.
    (2) Acordarea ajutoarelor de stat în cadrul prezentei scheme se va face cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare [denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 651/2014], în special a prevederilor art. 25.
    (3) Prezenta schemă de ajutor de stat este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014.

    ART. 3
    (1) Furnizor de ajutor de stat este Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, care gestionează, în colaborare cu Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, denumit în continuare MEDAT, procesul de elaborare a ghidului aferent prezentei scheme de ajutor de stat, de lansare a apelului de proiecte, precum şi de evaluare a cererilor de finanţare depuse în cadrul apelului deschis pe baza prevederilor ghidului şi a schemei de ajutor de stat, de semnare a contractelor de finanţare şi a modificărilor acestora, iar ulterior de efectuare a plăţilor către beneficiari.
    (2) Administrator al schemei de ajutor de stat este MEDAT, care participă la procesul de lansare a apelului de proiecte, de evaluare a cererilor de finanţare depuse în cadrul apelului, de semnare a contractelor de finanţare şi a modificării acestora şi are responsabilitatea monitorizării tehnico-financiare a implementării proiectelor, îndeplinind rolul de agenţie de implementare a investiţiei 4. Proiecte transfrontaliere şi multinaţionale - Procesoare cu consum redus de energie şi cipuri semiconductoare, finanţată prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă.

    CAP. II
    Obiectivul şi scopul schemei de ajutor de stat
    ART. 4
    Obiectivul principal al prezentei scheme este sprijinirea activităţilor de cercetare şi dezvoltare, iar obiectivul secundar este sprijinirea proiectelor importante de interes european comun.

    ART. 5
    Scopul prezentei scheme de ajutor de stat este de a finanţa activităţile de cercetare şi dezvoltare, necesar a fi realizate de către participanţii indirecţi pentru a contribui la obiectivele proiectelor participanţilor direcţi, Robert Bosch - S.R.L., NXP Semiconductors Romania - S.R.L., Continental Automotive Romania - S.R.L., selectaţi de către Comisia Europeană în conformitate cu Decizia Comisiei Europene C(2023)3.817 din 8.06.2023, pentru a participa la proiectul important de interes european comun în domeniul microelectronicii şi al tehnologiilor comunicaţiilor şi beneficiari în cadrul investiţiei 4, componenta 9 din PNRR.

    CAP. III
    Legislaţie relevantă aplicabilă
    ART. 6
    Prezenta schemă de ajutor de stat este elaborată în conformitate cu următoarele reglementări legale, europene şi naţionale:
    a) Regulamentul (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă, cu modificările ulterioare;
    c) Decizia de punere în aplicare a Consiliului de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României din data de 22 noiembrie 2023 (CID);
    d) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) Hotărârea Guvernului nr. 209/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă;
    f) Hotărârea Guvernului nr. 856/2022 privind aprobarea Programului pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile pentru proiectele care se finanţează din cadrul Componentei C9. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare, Investiţia 4. Proiecte transfrontaliere şi multinaţionale - Procesoare cu consum redus de energie şi cipuri semiconductoare, finanţate prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă;
    g) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    h) Ordinul ministrului economiei nr. 28/2022 privind aprobarea Metodologiei de preselecţie a potenţialilor participanţi direcţi şi indirecţi la proiectul important de interes comun european în microelectronică şi tehnologia comunicaţiilor (IPCEI ME/CT).


    ART. 7
    În sensul prezentei scheme de ajutor de stat următorii termeni se definesc astfel:
    1. acord de colaborare - acord încheiat între oricare dintre participanţii direcţi la proiectul important de interes european comun în domeniul microelectronicii şi al tehnologiilor comunicaţiilor, selectat de Comisia Europeană prin Decizia C(2023)3.817 din 8.06.2023 şi beneficiar al finanţării în cadrul investiţiei 4, componenta 9 din PNRR, şi o întreprindere, denumită în continuare participant indirect, prin care sunt stabilite activităţile de cercetare şi dezvoltare realizate în comun de cele două părţi, în cadrul unei colaborări efective, şi care trebuie să fie legate de proiectul participantului direct pentru care beneficiază de finanţare în cadrul investiţiei 4, componenta 9 din PNRR;
    2. beneficiar real - este orice persoană fizică ce deţine sau controlează în cele din urmă clientul şi/sau persoana fizică în numele ori în interesul căreia se realizează, direct sau indirect, o tranzacţie, o operaţiune sau o activitate, conform prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare;
    3. beneficiar al ajutorului de stat - participantul indirect care primeşte ajutor de stat prin încheierea unui contract tripartit de finanţare cu furnizorul de ajutor de stat şi cu administratorul schemei de ajutor de stat;
    4. cercetare fundamentală - activitatea experimentală sau teoretică întreprinsă, în principal, pentru a dobândi cunoştinţe noi despre bazele fenomenelor şi faptelor observabile, fără a fi avută în vedere nicio aplicare sau utilizare comercială directă;
    5. cercetare industrială - cercetare sau investigaţie critică planificată în scopul dobândirii de cunoştinţe şi competenţe noi pentru elaborarea unor noi produse, procese sau servicii ori pentru realizarea unei îmbunătăţiri semnificative a produselor, proceselor sau serviciilor existente, inclusiv a produselor, proceselor sau serviciilor digitale, în orice domeniu, tehnologie, industrie sau sector (inclusiv, dar fără a se limita la acestea, industrii şi tehnologii digitale, cum ar fi supercalculul, tehnologiile cuantice, tehnologiile blockchain, inteligenţa artificială, securitatea cibernetică, volumele mari de date şi tehnologiile de tip cloud). Cercetarea industrială cuprinde crearea de părţi componente pentru sisteme complexe şi poate include construcţia de prototipuri în laborator sau într-un mediu cu interfeţe simulate ale sistemelor existente, precum şi de linii-pilot, atunci când acest lucru este necesar pentru cercetarea industrială şi, în special, pentru validarea tehnologiilor generice;
    6. colaborare efectivă - colaborare între cel puţin două părţi independente în vederea schimbului de cunoştinţe şi tehnologii sau în vederea atingerii unui obiectiv comun, bazată pe diviziunea muncii, în cadrul căreia părţile definesc de comun acord domeniul de aplicare a proiectului de colaborare, contribuie la punerea în aplicare a acestuia şi împart riscurile şi rezultatele. Este posibil ca una sau mai multe părţi să suporte integral costurile proiectului şi, prin urmare, celelalte părţi să nu fie expuse la riscurile financiare pe care le presupune acesta. Cercetarea contractuală şi furnizarea de servicii de cercetare nu sunt considerate forme de colaborare;
    7. concurenţă deplină - situaţie în care condiţiile tranzacţiei dintre părţile contractante nu diferă de cele care s-ar aplica între întreprinderi independente şi nu conţin niciun element de coluziune. Se consideră că instituirea unei proceduri de atribuire deschise, transparente şi nediscriminatorii pentru tranzacţia în cauză îndeplineşte principiul concurenţei depline;
    8. data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, respectiv data semnării contractului de finanţare;
    9. dezvoltare experimentală - dobândirea, combinarea, modelarea şi utilizarea unor cunoştinţe şi competenţe relevante existente, de ordin ştiinţific, tehnologic, de afaceri şi altele, cu scopul de a dezvolta produse, procese sau servicii noi ori îmbunătăţite, inclusiv produse, procese sau servicii digitale, în orice domeniu, tehnologie, industrie sau sector (inclusiv, dar fără a se limita la acestea, industrii şi tehnologii digitale, cum ar fi, de exemplu, supercalculul, tehnologiile cuantice, tehnologiile blockchain, inteligenţa artificială, securitatea cibernetică, volumele mari de date şi tehnologiile de tip cloud sau edge). Aceasta poate cuprinde, de exemplu, şi activităţi care vizează definirea, planificarea şi documentarea conceptuală a unor noi produse, procese sau servicii. Dezvoltarea experimentală poate include crearea de prototipuri, demonstrarea, crearea de proiecte-pilot, testarea şi validarea unor produse, procese sau servicii noi ori îmbunătăţite în medii reprezentative pentru condiţiile de funcţionare reale, în cazul în care obiectivul principal este de a aduce noi îmbunătăţiri tehnice produselor, proceselor sau serviciilor care nu sunt definitivate în mod substanţial. Aceasta poate include dezvoltarea unui prototip sau pilot utilizabil comercial care este în mod obligatoriu produsul comercial final şi a cărui producţie este prea costisitoare pentru ca acesta să fie utilizat exclusiv în scopuri demonstrative şi de validare. Dezvoltarea experimentală nu include modificările de rutină sau periodice aduse produselor, liniilor de producţie, proceselor de fabricaţie, serviciilor existente şi altor operaţiuni în curs, chiar dacă modificările respective ar putea reprezenta ameliorări;
    10. intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe. Ajutoarele care pot fi plătite în mai multe tranşe se actualizează la valoarea lor la data acordării. Rata dobânzii care trebuie utilizată în acest sens este rata de actualizare aplicabilă la data acordării. Intensitatea ajutorului se calculează pentru fiecare beneficiar;
    11. întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, oricare ar fi forma sa juridică sau modul de finanţare, inclusiv universităţi/organizaţii de cercetare publică care desfăşoară activitate economică. Pentru evitarea oricărui dubiu, se poate considera că mai multe entităţi juridice distincte pot forma o unitate economică, pentru scopurile aplicării normelor privind ajutoarele de stat, potrivit secţiunii 2.1 pct. 11 din Comunicarea Comisiei privind noţiunea de ajutor de stat, astfel cum este menţionată la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (2016/C 262/01);
    12. întreprindere în dificultate - în conformitate cu art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, o întreprindere este considerată în dificultate dacă se află în cel puţin una dintre următoarele situaţii:
    (i) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei prevederi, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
    (ii) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei prevederi, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
    (iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    (iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
    (v) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:
    1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi
    2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;


    13. organizaţie de cercetare şi diseminare a cunoştinţelor - entitate (cum ar fi universităţile sau institutele de cercetare, agenţiile de transfer de tehnologie, intermediarii pentru inovare, entităţile de colaborare fizice sau virtuale orientate spre cercetare), indiferent de statutul său juridic (organizaţie de drept public sau privat) sau de modalitatea de finanţare, al cărei obiectiv principal este de a efectua în mod independent cercetare fundamentală, cercetare industrială sau dezvoltare experimentală sau de a disemina la scară largă rezultatele unor astfel de activităţi prin predare, publicare sau transfer de cunoştinţe. În cazul în care entitatea desfăşoară şi activităţi economice, finanţarea, costurile şi veniturile activităţilor economice respective trebuie să fie contabilizate separat. Întreprinderile care pot exercita o influenţă decisivă asupra unei astfel de entităţi, de exemplu, în calitate de acţionari sau asociaţi, nu pot beneficia de acces preferenţial la rezultatele generate de aceasta;
    14. participant direct - oricare dintre întreprinderile Robert Bosch - S.R.L., NXP Semiconductors Romania - S.R.L., Continental Automotive Romania - S.R.L., selectate conform Deciziei C(2023)3.817 din 8.06.2023 să participe la proiectul important de interes european comun în domeniul microelectronicii şi al tehnologiilor comunicaţiilor şi beneficiare de finanţare în cadrul investiţiei 4, componenta 9 din PNRR;
    15. proiect - grupul de activităţi coordonate şi controlate, realizate progresiv pentru obţinerea de noi rezultate necesare îndeplinirii unor obiective definite în cadrul proiectului important de interes european comun în domeniul microelectronicii şi al tehnologiilor comunicaţiilor, având constrângeri de timp, resurse şi costuri şi care aparţine unuia dintre participanţii direcţi, selectaţi de Comisia Europeană prin Decizia C(2023)3.817 din 8.06.2023 cu privire la aprobarea ajutoarelor de stat individuale pentru proiectul important de interes european comun în domeniul microelectronicii şi al tehnologiilor comunicaţiilor;
    16. studiu de fezabilitate - evaluarea şi analiza potenţialului unui proiect care urmăreşte să vină în sprijinul procesului decizional evidenţiind în mod obiectiv şi raţional punctele forte şi punctele slabe ale acestuia, oportunităţile şi ameninţările, şi identificând resursele necesare pentru punerea în practică şi, în ultimă instanţă, perspectivele de succes ale acestuia;
    17. subproiect - setul de activităţi dezvoltate de un participant indirect pentru obţinerea de noi rezultate necesare în cadrul colaborării efective cu unul dintre participanţii direcţi.


    CAP. IV
    Domeniul de aplicare
    ART. 8
    (1) Prevederile prezentei scheme de ajutor de stat se aplică ajutoarelor acordate participanţilor indirecţi care au fost nominalizaţi de participanţii direcţi selectaţi de către Comisia Europeană, potrivit Deciziei C(2023)3.817/2023 şi care au încheiat un acord de colaborare efectivă cu aceştia.
    (2) În baza Regulamentului (UE) nr. 651/2014, prezenta măsură nu se aplică:
    a) ajutoarelor acordate în sectorul pescuitului şi acvaculturii, care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului;
    b) ajutoarelor acordate în sectorul producţiei agricole primare;
    c) ajutoarelor acordate în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
    (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
    (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;

    d) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    e) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
    f) ajutoarelor pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia 2010/787/UE a Consiliului.


    CAP. V
    Tipuri de ajutoare şi modalitatea de acordare
    ART. 9
    (1) Prin prezenta schemă se pot acorda ajutoare sub formă de finanţare nerambursabilă pentru activităţile de cercetare şi dezvoltare realizate în cadrul unui subproiect, în conformitate cu art. 25 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014.
    (2) Finanţarea nerambursabilă se acordă unui beneficiar pentru un subproiect, sub formă de grant, pentru nevoile de finanţare aferente activităţilor validate de participantul direct cu care participantul indirect a încheiat un acord de colaborare efectivă.
    (3) În vederea calculării intensităţii ajutoarelor şi a costurilor eligibile, toate cifrele utilizate sunt luate în considerare înainte de orice fel de deducere a impozitelor sau a altor taxe. Costurile eligibile trebuie să fie susţinute prin documente justificative care trebuie să fie clare, specifice şi contemporane cu faptele, în limitele maxime stabilite prin reglementările legislaţiei naţionale şi europene.

    CAP. VI
    Beneficiari şi condiţii de eligibilitate
    ART. 10
    (1) Poate beneficia de ajutor în baza prezentei scheme de ajutor de stat o întreprindere care, indiferent de statutul juridic, de drept public sau privat, sau de modalitatea de finanţare, îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
    a) a fost nominalizată de către un participant direct în proiectul notificat şi selectat în conformitate cu Decizia C(2023) 3.817 din 8.06.2023 cu privire la aprobarea ajutoarelor de stat individuale pentru proiectul important de interes european comun în domeniul microelectronicii şi al tehnologiilor comunicaţiilor;
    b) a încheiat un acord de colaborare efectivă cu unul sau mai mulţi participanţi direcţi, în cuprinsul căruia este stabilită contribuţia la proiect prin activităţi de cercetare şi dezvoltare cu un caracter inovator major sau care generează o valoare adăugată semnificativă în materie de cercetare şi dezvoltare, ţinând cont de stadiul atins de tehnologie în sectorul în cauză;
    c) desfăşoară una sau mai multe activităţi asociate diviziunilor CAEN 261, 263, 265, 611, 612, 613, 619, 620, 711, 712, 721, respectiv activităţi economice asociate acestora;
    d) depune o cerere de finanţare, elaborată în conformitate cu elementele prevăzute în prezenta schemă şi în ghidul specific aferent acesteia, incluzând toate anexele necesare, ghid ale cărui dispoziţii vor fi armonizate cu prezenta schemă de ajutor de stat;
    e) trebuie să furnizeze dovezi cu privire la conformitatea subproiectului cu principiul de „a nu aduce prejudicii semnificative“, în sensul art. 17 din Regulamentul (UE) nr. 852/2020 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2.088/2019;
    f) deţine dreptul de proprietate/de administrare/de concesiune a terenului şi, după caz, proprietatea, concesiunea, administrarea sau închirierea clădirii unde se face investiţia, pe durata implementării şi sustenabilităţii subproiectului;
    g) nu este considerată întreprindere în dificultate, în conformitate cu prevederile art. 7 pct. 12;
    h) nu se află în stare de insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activităţii sau nu se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale;
    i) nu face obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene, a unui furnizor de ajutor sau a Consiliului Concurenţei sau, în cazul în care solicitantul a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să fi fost deja executată şi ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;
    j) reprezentantul legal nu a fost condamnat printr-o hotărâre cu valoare de res judicata pentru un delict legat de conduita sa profesională, pentru fraudă, corupţie, participare la o organizaţie criminală sau la orice alte activităţi ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;
    k) reprezentantul legal nu a comis în conduita sa profesională greşeli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractantă le poate justifica;
    l) reprezentantul legal nu este subiectul unui conflict de interese.

    (2) Organizaţiile de cercetare sunt beneficiare de ajutor, în temeiul prezentei scheme, cu respectarea tuturor condiţiilor schemei de ajutor, doar în cazul în care într-un an calendaristic activitatea economică nu este pur auxiliară. Se consideră că activitatea organizaţiei de cercetare este pur auxiliară atunci când activităţile economice consumă exact aceiaşi factori (de exemplu, materiale, echipamente, forţă de muncă şi capital fix) ca şi activităţile neeconomice, iar capacitatea alocată în fiecare an unor astfel de activităţi economice nu depăşeşte 20% din capacitatea anuală globală a entităţii respective. În cazul în care o organizaţie de cercetare sau o infrastructură de cercetare este utilizată atât pentru activităţi economice, cât şi pentru activităţi neeconomice, finanţarea publică face obiectul normelor privind ajutoarele de stat numai în măsura în care aceasta acoperă costurile legate de activităţile economice respective.

    CAP. VII
    Cheltuieli eligibile şi intensitatea ajutorului
    ART. 11
    (1) Beneficiarii primesc finanţare nerambursabilă în baza prezentei scheme de ajutor de stat pentru realizarea activităţilor de cercetare şi dezvoltare în cadrul unui subproiect, pentru următoarele categorii de cheltuieli, potrivit prevederilor art. 25 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014:
    a) costurile cu personalul: cercetători, tehnicieni şi alţi membri ai personalului auxiliar, în măsura în care aceştia sunt angajaţi în subproiect;
    b) costurile instrumentelor şi ale echipamentelor, în măsura în care acestea sunt utilizate în cadrul subproiectului şi pe durata acestei utilizări. În cazul în care aceste instrumente şi echipamente nu sunt folosite pe întreaga lor durată de viaţă în subproiect, sunt considerate eligibile doar costurile de amortizare corespunzătoare duratei subproiectului, calculate pe baza principiilor contabile general acceptate;
    c) costurile cu clădirile şi terenurile, în măsura utilizării acestora în cadrul subproiectului şi pe durata perioadei acestei utilizări. În ceea ce priveşte clădirile sunt considerate eligibile doar costurile de amortizare corespunzătoare duratei subproiectului, calculate pe baza principiilor contabile general acceptate. În cazul terenurilor, sunt eligibile costurile transferului comercial sau costurile de capital efectiv suportate;
    d) costurile aferente cercetării contractuale, cunoştinţelor şi brevetelor cumpărate sau obţinute cu licenţă din surse externe, în condiţii de concurenţă deplină, precum şi costurile aferente serviciilor de consultanţă şi serviciilor echivalente folosite exclusiv pentru subproiect;
    e) costuri indirecte de tipul cheltuieli de regie suplimentare şi alte costuri de exploatare, inclusiv costuri ale materialelor, consumabilelor şi ale altor produse similare, suportate direct ca urmare a subproiectului.

    (2) În cazul în care TVA plătită de beneficiarii de ajutor pentru categoriile de cost enumerate la alin. (1) este nedeductibilă (complet sau parţial, potrivit legislaţiei naţionale în domeniul fiscal), partea nedeductibilă reprezintă o cheltuială eligibilă în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat şi se suportă de la bugetul de stat. Aceste situaţii trebuie dovedite de beneficiari cu documente corespunzătoare.
    (3) Sunt considerate cheltuieli eligibile acele cheltuieli efectuate ulterior depunerii cererii de finanţare, cu respectarea prevederilor de la alin. (1).
    (4) Beneficiarul se va asigura de faptul că toate cheltuielile eligibile aferente subproiectului sunt rezonabile şi proporţionale şi respectă plafoanele prevăzute de legislaţia naţională şi europeană, aferente fiecărui tip de cheltuială realizată prin subproiect, după caz.
    (5) Costurile eligibile trebuie fundamentate prin documente justificative care să fie clare, specifice şi contemporane cu faptele şi să fie exprimate în cuprinsul cererii de finanţare, în vederea evitării dublei finanţări.
    (6) Costurile subproiectelor de cercetare şi dezvoltare prevăzute la alin. (1) lit. e) se pot calcula în mod alternativ, pe baza unei abordări simplificate a costurilor sub forma unei rate forfetare de până la 20%, aplicată totalului costurilor eligibile ale proiectelor de cercetare şi dezvoltare. În acest caz, costurile proiectelor de cercetare şi dezvoltare utilizate pentru calcularea costurilor indirecte se stabilesc pe baza practicilor contabile obişnuite şi cuprind numai acele costuri eligibile menţionate la alin. (1) lit. a)-d).

    ART. 12
    (1) Intensitatea ajutorului pentru fiecare categorie de ajutor nu trebuie să depăşească:
    a) 100% din costurile eligibile aferente activităţilor de cercetare fundamentală;
    b) 65% din costurile eligibile aferente activităţilor de cercetare industrială (50% intensitate de bază + 15% bonus, întrucât subproiectele trebuie să implice o colaborare efectivă în baza acordurilor de colaborare încheiate^1 de beneficiarii de ajutor de stat cu una dintre întreprinderile Robert Bosch - S.R.L., NXP Semiconductors Romania - S.R.L., Continental Automotive Romania - S.R.L.);
    ^1 Bonusul de 15% de la lit. b) se aplică în cazul în care colaborarea efectivă se realizează fie „între întreprinderi dintre care cel puţin una este IMM sau proiectul este realizat în cel puţin două state membre sau într-un stat membru al UE şi într-o parte contractantă la Acordul privind SEE şi niciuna dintre întreprinderi nu suportă singură mai mult de 70% din costurile eligibile“, fie „între o întreprindere şi un organism de cercetare şi de difuzare a cunoştinţelor sau mai multe astfel de organisme, în cazul în care aceste organisme suportă cel puţin 10% din costurile eligibile şi au dreptul de a publica rezultatele cercetărilor proprii“, conform art. 25 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat.

    c) 40% din costurile eligibile aferente activităţilor de dezvoltare experimentală (25% intensitate de bază + 15% bonus, întrucât subproiectele trebuie să implice o colaborare efectivă în baza acordurilor de colaborare încheiate^2 de beneficiarii de ajutor de stat cu una dintre întreprinderile Robert Bosch - S.R.L., NXP Semiconductors Romania - S.R.L., Continental Automotive Romania - S.R.L.);
    ^2 Bonusul de 15% de la lit. c) se aplică în cazul în care colaborarea efectivă se realizează fie „între întreprinderi dintre care cel puţin una este IMM sau proiectul este realizat în cel puţin două state membre sau într-un stat membru al UE şi într-o parte contractantă la Acordul privind SEE şi niciuna dintre întreprinderi nu suportă singură mai mult de 70% din costurile eligibile“, fie „între o întreprindere şi un organism de cercetare şi de difuzare a cunoştinţelor sau mai multe astfel de organisme, în cazul în care aceste organisme suportă cel puţin 10% din costurile eligibile şi au dreptul de a publica rezultatele cercetărilor proprii“, conform art. 25 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat.

    d) 50% din costurile eligibile pentru studiile de fezabilitate.

    (2) Intensităţile ajutorului pentru cercetarea industrială şi dezvoltarea experimentală prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) pot fi majorate cu 10 puncte procentuale pentru întreprinderile mijlocii şi cu 20 de puncte procentuale pentru întreprinderile mici, fără a depăşi o intensitate maximă a ajutorului de 80% din costurile eligibile.
    (3) Intensitatea ajutoarelor pentru studiile de fezabilitate prevăzută la alin. (1) lit. d) poate fi majorată cu 10 puncte procentuale în cazul întreprinderilor mijlocii şi cu 20 de puncte procentuale în cazul întreprinderilor mici.

    ART. 13
    Valoarea maximă a ajutorului de stat acordat pentru activităţile finanţate în cadrul prezentei scheme se stabileşte după cum urmează:
    a) 55 milioane euro pe beneficiar pentru un subproiect, dacă subproiectul constă în principal în cercetare fundamentală, respectiv peste jumătate din costurile eligibile ale subproiectului apar ca urmare a unor activităţi care intră în categoria cercetare fundamentală;
    b) 35 milioane euro pe beneficiar pentru un subproiect, dacă subproiectul constă în principal în cercetare industrială, respectiv peste jumătate din costurile eligibile ale subproiectului apar ca urmare a unor activităţi care intră în categoria cercetare industrială sau în ambele categorii - cercetare fundamentală şi industrială, luate împreună;
    c) 25 milioane euro pe întreprindere pentru un subproiect, dacă subproiectul constă în principal în dezvoltare experimentală, respectiv peste jumătate din costurile eligibile ale subproiectului apar ca urmare a unor activităţi care intră în categoria dezvoltare experimentală;
    d) 8,25 milioane euro pe studiu pentru studiile de fezabilitate necesare în vederea pregătirii activităţilor de cercetare.


    CAP. VIII
    Durata, bugetul şi numărul estimat al beneficiarilor
    ART. 14
    Ajutoarele se acordă în temeiul prezentei scheme de ajutor de stat, în limita bugetului alocat, până la data de 31 decembrie 2026. Plăţile se efectuează către beneficiari până la data de 31 decembrie 2028.

    ART. 15
    (1) Bugetul total alocat este de 224.807.000 euro, echivalent 1.118.347.382,90 lei, calculat la cursul InforEuro aferent lunii noiembrie 2024, care se finanţează astfel:

┌─────────┬─────────────┬──────────────┬────────────────┐
│Curs │Mecanism de │ │ │
│InforEuro│redresare şi │Buget de stat │Total │
│4,9747 │rezilienţă │ │ │
│lei │PNRR │ │ │
├─────────┼─────────────┼──────────────┼────────────────┤
│euro │204.370.000 │20.437.000 │224.807.000 │
├─────────┼─────────────┼──────────────┼────────────────┤
│lei │1.016.679.439│101.667.943,90│1.118.347.382,90│
└─────────┴─────────────┴──────────────┴────────────────┘



    (2) Pentru acordarea ajutorului de stat şi efectuarea plăţilor în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se va utiliza cursul de schimb InforEuro valabil la data acordării ajutorului/efectuării plăţilor etc.

    ART. 16
    Numărul maxim al beneficiarilor prezentei scheme de ajutor de stat este de 25.

    CAP. IX
    Regula de cumul
    ART. 17
    Ajutoarele de stat acordate în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat pot fi cumulate cu:
    a) orice alt ajutor de stat sau de minimis, atât timp cât măsurile respective vizează cheltuieli eligibile diferite;
    b) orice alt ajutor de stat, în legătură cu aceleaşi cheltuieli eligibile, care se suprapun parţial sau integral, numai în cazul în care cumulul respectiv nu are drept rezultat depăşirea celui mai ridicat nivel de intensitate a ajutorului sau a celui mai ridicat cuantum al ajutorului aplicabil ajutorului respectiv în temeiul Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare.


    ART. 18
    Ajutoarele de stat exceptate de la notificarea Comisiei Europene, în temeiul art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare, acordate prin prezenta schemă de ajutor de stat nu se cumulează cu niciun tip de ajutoare de minimis în raport cu aceleaşi cheltuieli eligibile, dacă un astfel de cumul ar conduce la o intensitate a ajutorului care să depăşească intensităţile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat.

    ART. 19
    Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor prezintă o declaraţie pe propria răspundere din care să reiasă dacă a mai beneficiat sau este în curs de solicitare a altor ajutoare de stat ori ajutoare de minimis pentru aceleaşi cheltuieli eligibile.

    CAP. X
    Procedura de implementare a schemei de ajutor de stat
    ART. 20
    (1) Pentru a beneficia de ajutor de stat, solicitantul depune o cerere de finanţare, elaborată în conformitate cu elementele prevăzute în prezenta schemă şi în ghidul specific aferent.
    (2) Cererea de finanţare conţine cel puţin următoarele informaţii:
    (a) denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia;
    (b) descrierea subproiectului, inclusiv data începerii şi a încheierii acestuia;
    (c) locul de desfăşurare a subproiectului;
    (d) lista costurilor eligibile ale subproiectului;
    (e) tipul de ajutor (grant) şi valoarea finanţării publice necesare pentru subproiect.

    (3) Documentaţia ce însoţeşte cererea de finanţare va conţine următoarele documente necesare analizei conformităţii cu regulile de ajutor de stat:
    a) date economico-financiare prin care să se demonstreze că beneficiarul nu este „întreprindere în dificultate“ conform definiţiei de la art. 7 pct. 12;
    b) informaţii privind dimensiunea beneficiarului. În cazul IMM-urilor, va fi ataşată declaraţia privind încadrarea solicitantului în categoria IMM şi, dacă este cazul, calculul numărului mediu anual de angajaţi, al cifrei de afaceri anuale nete şi al activelor totale pentru întreprinderile partenere sau legate, conform anexei I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
    c) declaraţie pe propria răspundere privind respectarea prevederilor referitoare la cumul;
    d) activităţile şi costurile eligibile pentru care se solicită ajutor de stat;
    e) acordul de colaborare efectivă cu unul dintre participanţii direcţi.


    ART. 21
    Monitorizarea contractelor de finanţare se va realiza prin sistemul informatic PNRR, respectiv proiecte.pnrr.gov.ro, de către furnizorul şi administratorul schemei de ajutor de stat.

    ART. 22
    (1) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului demarează procedura de evaluare, selecţie şi încheiere a contractelor de finanţare, cu respectarea prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat.
    (2) Contractele de finanţare se vor încheia tripartit între Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de furnizor de ajutor de stat, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, în calitate de administrator de ajutor de stat, şi fiecare beneficiar al ajutorului de stat, iar în cadrul acestora se vor preciza în mod expres caracterul de ajutor de stat al finanţării acordate, temeiul legal al acordării [Regulamentul (UE) nr. 651/2014, art. 25, respectiv prezenta schemă de ajutor], precum şi valoarea ajutorului de stat acordat.

    ART. 23
    Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de furnizor de ajutor de stat, asigură conformitatea cu normele aplicabile în materia ajutoarelor de stat, după cum urmează:
    a) elaborează Ghidul specific pentru acordarea de sprijin financiar participanţilor indirecţi la proiectul important de interes european comun, aferent componentei C9. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare, investiţia 4. Proiecte transfrontaliere şi multinaţionale - Procesoare cu consum redus de energie şi cipuri semiconductoare, din cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă;
    b) lansează şi organizează apelurile de proiecte ulterior avizării schemei de ajutor de stat şi de minimis de către Consiliul Concurenţei;
    c) asigură publicarea prezentei scheme şi a anexei II - „Informaţii privind ajutoarele de stat exceptate în condiţiile prevăzute în prezentul regulament“ la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 pe pagina de web www.mfe.gov.ro, iar informaţiile prevăzute în anexa III a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 privind fiecare ajutor individual care depăşeşte echivalentul în lei a 100.000 euro vor fi publicate pe pagina naţională www.ajutordestat.ro (secţiunea „situaţia ajutoarelor de stat“);
    d) informează Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor şi a oricăror modificări ale acesteia, în termen de maximum 5 zile de la intrarea în vigoare;
    e) acordă ajutoarele de stat beneficiarilor în urma procesului de evaluare şi selecţie;
    f) efectuează plata finanţării nerambursabile după verificarea cheltuielilor realizate de beneficiari pe baza documentelor justificative, conform procedurilor operaţionale;
    g) păstrează evidenţe detaliate privind ajutoarele acordate pentru o perioadă de cel puţin 10 ani de la data la care ultimul ajutor de stat a fost acordat în baza prezentei scheme. Aceste evidenţe vor trebui să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra conformarea cu condiţiile de acordare a ajutoarelor de stat în baza prevederilor art. 107 alin. (3) lit. (b) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi prezentei scheme;
    h) respectă orice obligaţie de raportare care are legătură cu ajutoarele de stat acordate în baza prezentei scheme de ajutor de stat;
    i) furnizează Comisiei Europene, Consiliului Concurenţei sau altor instituţii interesate toate informaţiile necesare pentru a susţine conformitatea investiţiilor finanţate cu reglementările aplicabile în materia ajutorului de stat;
    j) permite Comisiei Europene, DLAF, Curţii Europene de Conturi şi, dacă este necesar, şi EPPO să îşi exercite drepturile prevăzute la art. 22 lit. (e) din Regulamentul (UE) nr. 241/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă şi să dispună respectarea aceloraşi obligaţii de către toate întreprinderile, în cadrul măsurilor aferente prezentei scheme de ajutor de stat;
    k) se asigură de îndeplinirea obligaţiilor privind transparenţa prin publicarea informaţiilor privind ajutoarele de stat acordate pe site-ul instituţiei;
    l) monitorizează permanent ajutoarele de stat acordate în vederea dispunerii măsurilor care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă de ajutor sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă;
    m) recuperează ajutoarele de stat în conformitate cu prevederile art. 29.


    ART. 24
    Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, în calitate de administrator de ajutor de stat, asigură conformarea cu normele aplicabile în materia ajutoarelor de stat şi are următoarele atribuţii în acest sens:
    a) asigură încărcarea şi completarea, în Registrul ajutoarelor de stat din România (RegAS), a informaţiilor privind prezenta schemă, în termen de 10 (zece) zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia, şi contractele de finanţare încheiate cu beneficiarii (beneficiarul final, data contractului, valoarea nominală a ajutorului acordat etc.), plăţile, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor şi rambursarea efectivă a respectivelor obligaţii, în termen de maximum 7 (şapte) zile de la data semnării contractului, respectiv de la data instituirii plăţilor, a obligaţiilor de recuperare sau a rambursării;
    b) ţine evidenţe detaliate privind ajutoarele acordate, pentru o perioadă de cel puţin 10 ani de la data la care ultimul ajutor de stat a fost acordat în baza prezentei scheme. Aceste evidenţe vor trebui să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra conformarea cu condiţiile de acordare a ajutoarelor de stat în baza prevederilor art. 107 alin. (3) lit. (b) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi prezentei scheme;
    c) respectă orice obligaţie de raportare care are legătură cu ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemă;
    d) furnizează Comisiei Europene, Consiliului Concurenţei sau altor instituţii interesate toate informaţiile necesare pentru a susţine conformitatea investiţiilor finanţate cu reglementările aplicabile în materia ajutorului de stat;
    e) colectează detaliile privind identitatea (numele, prenumele şi data naşterii) beneficiarilor reali de la nivelul beneficiarilor şi pune aceste informaţii la dispoziţia autorităţilor relevante în cazul unor controale/audituri;
    f) permite Comisiei Europene, DLAF, Curţii Europene de Conturi şi, dacă este necesar, EPPO să îşi exercite drepturile prevăzute la art. 22 lit. (e) din Regulamentul (UE) nr. 241/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă şi să dispună respectarea aceloraşi obligaţii de către toţi beneficiarii;
    g) se asigură de îndeplinirea obligaţiilor privind transparenţa prin publicarea informaţiilor privind ajutoarele de stat acordate pe site-ul instituţiei şi introducerea lor în cadrul RegAS;
    h) monitorizează utilizarea ajutoarelor de stat acordate şi respectarea de către beneficiari a obligaţiilor contractuale şi a celor privind regulile de ajutor de stat.


    ART. 25
    Beneficiarii de ajutor de stat au următoarele obligaţii:
    a) să respecte destinaţia ajutorului de stat şi condiţiile de acordare a ajutoarelor de stat în baza prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014, a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi a prevederilor prezentei scheme;
    b) să respecte pe toată perioada implementării proiectelor conformitatea cu Orientările tehnice DNSH (2021/C 58/01);
    c) să păstreze, timp de cel puţin 10 ani de la data primirii ultimei alocări specifice, toate documentele privitoare la ajutorul de stat primit în cadrul prezentei scheme pentru a putea demonstra conformarea cu toate condiţiile solicitate în această schemă;
    d) să răspundă în termenele stabilite de Consiliul Concurenţei şi de furnizorul/administratorul schemei de ajutor de stat, conform prevederilor legale, la orice solicitare de informaţie de la instituţiile abilitate cu privire la ajutorul de stat primit. Termenul-limită stabilit de către Consiliul Concurenţei este de cel puţin 5 zile lucrătoare.


    ART. 26
    (1) Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului sesizează Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene despre orice situaţie de neregulă/dublă finanţare, neregulă gravă apărută în obţinerea şi utilizarea ajutoarelor de stat acordate, identificată în implementarea proiectelor finanţate în baza prezentei scheme.
    (2) În conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului pot realiza verificări la faţa locului pentru a verifica respectarea condiţiilor de acordare a ajutorului, iar dacă aceste condiţii nu sunt respectate, se vor lua măsurile care se impun.
    (3) În situaţia nerespectării de către beneficiari a prevederilor prezentei scheme, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene va emite decizii prin care va solicita suspendarea sau recuperarea ajutorului de stat. Aceste decizii au putere executorie.

    CAP. XI
    Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea
    ART. 27
    (1) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de furnizor de ajutor de stat, şi Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, în calitate de administrator de ajutor de stat, monitorizează respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate pe toată durata de derulare a schemei de ajutor de stat şi pe o perioadă de 3 ani de la finalizarea acesteia, iar în situaţia în care constată nerespectarea acestor criterii, furnizorul întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi celorlalte prevederi europene în vigoare.
    (2) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de furnizor de ajutor de stat, are obligaţia să transmită informaţiile necesare pentru verificarea respectării prevederilor europene în domeniul ajutorului de stat, la solicitarea scrisă a Comisiei Europene sau a Consiliului Concurenţei, în maximum 20 de zile lucrătoare.
    (3) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de furnizor de ajutor de stat, transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.

    ART. 28
    (1) Prezenta schemă de ajutor de stat şi ghidul specific se publică integral atât pe pagina de internet a furnizorului schemei de ajutor de stat (www.mfe.gov.ro/Anunturi PNRR), cât şi pe pagina administratorului de ajutor de stat (www.economie.gov.ro).
    (2) Informaţiile menţionate în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 referitoare la fiecare ajutor individual care depăşeşte 100.000 euro vor fi publicate pe site-ul www.ajutordestat.ro (secţiunea „situaţia ajutoarelor de stat“).

    CAP. XII
    Controlul beneficiarilor schemei şi recuperarea ajutorului de stat
    ART. 29
    (1) Recuperarea ajutorului de stat se realizează de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Ajutorul de stat care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării. Procedura de calcul al dobânzii este stabilită prin instrucţiunile emise de Consiliul Concurenţei^3. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE, cu modificările şi completările ulterioare.
    ^3 Regăsită la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf.

    (3) În vederea dispunerii recuperării ajutoarelor de stat acordate, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de furnizor de ajutor de stat, emite decizii, acestea având caracter de titlu executoriu. Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene are obligaţia transmiterii la Consiliul Concurenţei, spre informare, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la adoptare, a deciziilor proprii prin care se dispune recuperarea ajutoarelor de stat acordate.
    (4) În vederea recuperării ajutorului de stat, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene are obligaţia emiterii, prin acte normative/administrative, de norme metodologice proprii care vor fi transmise Consiliului Concurenţei, spre informare, în termen de 5 zile lucrătoare de la momentul adoptării acestora.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016