Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 26 iulie 2024  sub formă de contracte pentru diferenţă pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană onshore şi solară fotovoltaică    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 26 iulie 2024 sub formă de contracte pentru diferenţă pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană onshore şi solară fotovoltaică

EMITENT: Ministerul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 762 din 5 august 2024
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 1.120 din 26 iulie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 5 august 2024.
──────────
    ART. 1
    Obiectivul şi necesitatea implementării schemei CfD
    (1) Schema de ajutor de stat sub formă de contracte pentru diferenţă stabileşte modul în care se va acorda ajutorul de stat prin intermediul contractelor pentru diferenţă (contracte CfD), în baza Deciziei de autorizare a ajutorului de stat de către Comisia Europeană C(2024)1.596 final din 6.03.2024, denumită în continuare Decizia de autorizare, în baza Comunicării Comisiei (2023/C 101/03) - Cadrul temporar de criză şi de tranziţie pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, secţiunea 2.5, punctul 2.5.2 - Ajutoare de exploatare pentru accelerarea implementării energiei regenerabile şi pentru stocarea energiei.
    (2) Schema de ajutor de stat are ca obiectiv încheierea de contracte CfD până la data de 31 decembrie 2025 pentru proiecte cu o capacitate totală de 5.000 MW, care utilizează tehnologii eligibile de producere a energiei solare fotovoltaice şi eoliene onshore.
    (3) Faţă de aplicaţia României, prin care s-a depus documentaţia necesară în vederea autorizării schemei de ajutor de stat în raport cu care a fost emisă Decizia de autorizare, au fost ajustate capacitatea totală a fiecărei licitaţii şi preţul maxim de exercitare pentru prima licitaţie, elemente ce au făcut obiectul informării Consiliului Concurenţei şi a Comisiei Europene prin Adresa nr. 4.912/SIB din 11.07.2024. Astfel, a fost redusă capacitatea scoasă la prima licitaţie pentru producerea de energie electrică din surse solare fotovoltaice de la 1.000 MW la 500 MW, urmând ca 500 MW să fie raportaţi la a doua licitaţie, fără a fi afectată capacitatea totală a schemei de 5.000 MW, conform alin. (7).
    (4) Ajutorul de exploatare acordat prin intermediul contractelor CfD atribuite în cadrul acestei scheme CfD se acordă pe baza şi în funcţie de rezultatul unor proceduri de ofertare competitive clare şi transparente, denumite licitaţii CfD, destinate investiţiilor în proiecte care utilizează tehnologii eligibile de producere a energiei solare fotovoltaice şi eoliene onshore şi care au o capacitate instalată mai mare sau egală cu 5 MW.
    (5) În conformitate cu art. 3 alin. (10) din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024 privind aprobarea cadrului general pentru implementarea şi funcţionarea mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferenţă pentru tehnologiile cu emisii reduse de carbon, ajutorul de exploatare acordat prin intermediul contractelor CfD atribuite în cadrul prezentei scheme CfD se realizează prin respectarea Deciziei COM C(2024)1.596 final, cu ajustările de capacitate menţionate la alin. (3), şi a preţului maxim de exercitare pentru prima licitaţie.
    (6) Punerea în aplicare a acestei scheme CfD contribuie la:
    a) îndeplinirea ţintelor de reducere a emisiilor de carbon generate în atmosferă de sectorul energetic prin înlocuirea unei părţi din cantitatea de combustibili fosili consumată anual, respectiv cărbune şi gaze naturale;
    b) realizarea unei economii mai eficiente din punctul de vedere al utilizării resurselor, mai ecologice şi mai competitive în cadrul unei dezvoltări durabile, care se bazează, printre altele, pe un nivel ridicat de protecţie şi pe îmbunătăţirea calităţii mediului;
    c) îndeplinirea obiectivelor Uniunii Europene în ceea ce priveşte producerea de energie din surse regenerabile prevăzute în Directiva (UE) 2018/2.001 a Parlamentului European şi a Consiliului privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile;
    d) îndeplinirea obiectivelor Planului naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021 privind ponderea globală a energiei din surse regenerabile în consumul final brut de energie;
    e) creşterea producţiei de energie electrică din surse regenerabile, ceea ce va contribui la realizarea obiectivelor Pactului ecologic european stabilit prin Comunicarea Comisiei COM(2019)640 final;
    f) atingerea obiectivului privind neutralitatea climatică, prevăzut în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de stabilire a cadrului pentru atingerea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1.999 („Legea europeană privind clima“), în ceea ce priveşte asigurarea, până cel târziu în 2050, a unui echilibru la nivelul Uniunii între emisiile şi absorbţiile de gaze cu efect de seră care sunt reglementate în temeiul dreptului Uniunii, astfel încât să se ajungă la zero emisii nete până la această dată;
    g) creşterea ponderii energiei regenerabile în consumul total de energie primară.

    (7) În conformitate cu prevederile Planului naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR), aprobat prin Decizia COM(2021)608 final de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 privind aprobarea evaluării Planului de redresare şi rezilienţă al României, contractele CfD din cadrul acestei scheme CfD se încheie pentru proiecte care utilizează tehnologii eligibile de producere a energiei eoliene onshore şi solare fotovoltaice, după cum urmează:
    a) 1.500 MW de capacitate instalată, din care 1.000 MW de capacitate instalată pentru producţia de energie electrică din surse eoliene onshore şi 500 MW de capacitate instalată pentru producerea de energie electrică din surse solare fotovoltaice, ca urmare a unei prime licitaţii CfD, cu o procedură de ofertare separată pentru fiecare tehnologie, care va avea loc până la sfârşitul anului 2024;
    b) 3.500 MW de capacitate instalată, din care 1.500 MW de capacitate instalată pentru producţia de energie electrică din surse eoliene onshore şi 2.000 MW de capacitate instalată pentru producerea de energie electrică din surse solare fotovoltaice, ca urmare a unei a doua licitaţii CfD, cu o procedură de ofertare pentru fiecare tehnologie, care va avea loc până la sfârşitul celui de-al treilea trimestru al anului 2025.


    ART. 2
    Domeniul de aplicare
    (1) Schema CfD are ca scop acordarea de ajutoare de exploatare pentru proiecte care cuprind în întregime o capacitate nouă de producere de energie electrică ce utilizează tehnologii eligibile de producere a energiei solare fotovoltaice sau eoliene onshore, care sunt realizate de solicitanţii care depun o cerere de finanţare la operatorul schemei CfD în cadrul unei licitaţii CfD înainte de începerea lucrărilor de construcţie pentru astfel de proiecte.
    (2) Se poate depune cererea de finanţare a unui proiect, în cazul în care începerea lucrărilor de construcţie respectă termenele prevăzute la art. 3 lit. l).

    ART. 3
    Definiţii şi interpretare
    În cadrul prezentei scheme CfD, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele sensuri:
    a) capacitatea proiectului propusă a fi instalată - capacitatea instalată propusă, exprimată în megawaţi (MW), a proiectului ofertat în cadrul licitaţiei CfD, care urmează să fie pus în funcţiune de către beneficiarul CfD şi să facă obiectul schemei CfD, astfel cum este descrisă în cererea de finanţare a solicitantului, egală sau mai mare de 5 MW;
    b) capacitatea proiectului pusă în funcţiune - capacitatea instalată finală a proiectului (determinată în conformitate cu contractul CfD), exprimată în megawaţi (MW), care face obiectul schemei CfD şi care a fost efectiv pusă în funcţiune de către beneficiarul CfD în conformitate cu contractul CfD şi care nu poate fi mai mică de 90% din capacitatea proiectului propusă a fi instalată;
    c) cerere de finanţare - definită la art. 2 pct. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024 - cerere înaintată de un solicitant operatorului schemei CfD în cadrul procedurii de ofertare a unei licitaţii CfD din cadrul prezentei scheme CfD şi care include oferta tehnică şi oferta financiară;
    d) consorţiu - o asociaţie în participaţiune, un parteneriat sau o altă asociere de entităţi juridice internaţionale şi/sau naţionale;
    e) contract CfD - contract de drept privat încheiat între contrapartea CfD şi beneficiarul CfD, pe baza căruia se efectuează plăţi pentru diferenţă CfD, în conformitate cu schema CfD relevantă şi conform anexei la Hotărârea Guvernului nr. 318/2024;
    f) data de începere a licitaţiei - data stabilită prin anunţul ministerului de resort, ulterior intrării în vigoare a ordinului de iniţiere a licitaţiei CfD conform art. 4 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024;
    g) data de începere a plăţii - data la care beneficiarul CfD a îndeplinit toate cerinţele prevăzute în contractul CfD pentru a deveni eligibil pentru plăţile pentru diferenţă CfD;
    h) data de închidere a licitaţiei - în ceea ce priveşte o licitaţie CfD din cadrul prezentei scheme CfD, este data la care nu se mai pot primi cereri de finanţare şi când operatorul schemei CfD poate începe procesul de evaluare a cererilor de finanţare depuse de solicitanţii calificaţi pentru procedura de ofertare relevantă din cadrul licitaţiei CfD;
    i) data-limită de începere a exploatării comerciale - ultima dată permisă până la care beneficiarul CfD poate să atingă data de începere a plăţii în conformitate cu contractul CfD relevant şi aşa cum este specificat în acesta, cu condiţia ca data-limită de începere a exploatării comerciale din orice contract CfD atribuit în cadrul prezentei scheme CfD să nu depăşească 24 de luni de la data-ţintă de punere în funcţiune;
    j) data-ţintă de punere în funcţiune - data prezentată de solicitant în oferta tehnică până la care va fi atinsă data de începere a plăţii şi până la care proiectul va începe operaţiunile comerciale şi va fi pus în funcţiune astfel încât să poată produce şi livra în mod legal energie electrică în sistemul energetic naţional în conformitate cu o licenţă de exploatare comercială acordată de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), dar care trebuie să fie cel târziu la 36 de luni de la data anticipată a semnării contractului CfD şi care nu trebuie să fie mai târziu de orice dată anterioară specificată în orice ordin de iniţiere a licitaţiei CfD pentru procedura de ofertare relevantă a licitaţiei CfD;
    k) IPC sau indicele preţurilor de consum - indicele armonizat al preţurilor de consum (IAPC) - date lunare (index) pentru zona Euro, astfel cum este publicat de Eurostat;
    l) începerea lucrărilor - fie începerea lucrărilor de construcţie legate de proiect, fie primul angajament obligatoriu din punct de vedere juridic de a comanda echipamente sau orice alt angajament care face proiectul ireversibil, oricare dintre acestea este mai devreme. Cumpărarea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea de autorizaţii şi efectuarea de studii preliminare de fezabilitate, nu sunt considerate drept început de lucrări. Proiectele ale căror lucrări au început de la data de 9 martie 2023 sau mai înainte, de la data de 20 iulie 2022, sunt eligibile în cadrul acestei scheme CfD în măsura în care aceste investiţii au fost eligibile în temeiul Cadrului temporar de criză anterior [Cadrul temporar de criză şi de tranziţie (OJ C 101, 17.3.2023, p. 3), modificat prin Comunicarea Comisiei C(2023)8.045 (OJ C 1188, 21.11.2023), înlocuieşte Cadrul temporar de criză adoptat la 28 octombrie 2022 (JO C 426, 9.11.2022, p. 1), care a înlocuit deja precedentul Cadru temporar de criză adoptat la 23 martie 2022 (JO C 131I, 24.3.2022, p. 1), astfel cum a fost modificat la 20 iulie 2022 (JO C 280, 21.7.2022, p. 1). Cadrul temporar de criză a încetat să producă efecte juridice de la data de 9 martie 2023]. În acest sens, termenul-limită de 20 iulie 2022 se aplică proiectelor care fac obiectul prezentei scheme CfD, deoarece acestea erau, de asemenea, eligibile în temeiul Cadrului temporar de criză anterior;
    m) întreprindere - potrivit definiţiei prevăzute la art. 2 pct. 24 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024;
    n) întreprinderi mari - întreprinderi care nu îndeplinesc criteriile de includere în definiţia întreprinderilor mici şi mijlocii;
    o) licitaţie CfD - potrivit definiţiei prevăzute la art. 2 pct. 25 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024. Fiecare dintre cele două licitaţii CfD din temeiul prezentei scheme CfD cuprinde o procedură de ofertare separată pentru fiecare tehnologie eligibilă de producere;
    p) microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii - întreprinderi care se încadrează în definiţia IMM-urilor prevăzută în anexa I a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratat, cu modificările şi completările ulterioare;
    q) minister de resort - potrivit definiţiei prevăzute la art. 2 pct. 27 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024;
    r) obiectiv total de capacitate - capacitatea sau capacităţile agregate, măsurate în megawaţi, care vizează capacitatea oferită de proiectele participante la o procedură de ofertare din cadrul unei licitaţii CfD, cărora li se pot atribui contracte CfD, astfel cum se prevede în ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD, pentru o anumită procedură de ofertare din cadrul licitaţiei CfD;
    s) ofertă financiară - documentaţia prezentată de un solicitant, ca parte a cererii sale de finanţare, pentru procedura de ofertare din cadrul unei licitaţii CfD, în forma şi modalitatea specificate în prezenta schemă, în ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD şi a regulilor procedurii de ofertare, specificând preţul de exercitare oferit de solicitant şi, dacă este necesar, orice alte informaţii financiare sau referitoare la preţ pe care solicitantul trebuie să le furnizeze pentru a participa la procedura de ofertare relevantă din cadrul unei licitaţii CfD;
    t) ofertă marginală - oferta financiară depusă de un solicitant calificat, pentru care capacitatea oferită asociată, atunci când este adăugată la capacităţile oferite de toate ofertele financiare de rang superior, depăşeşte obiectivul total de capacitate specificat pentru procedura de ofertare relevantă din cadrul licitaţiei CfD;
    u) ofertă tehnică - documentaţia prezentată de un solicitant în cadrul cererii de finanţare pentru procedura de ofertare relevantă din cadrul unei licitaţii CfD, în forma şi modalitatea specificate în prezenta schemă, în ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD şi a regulilor procedurii de ofertare, care demonstrează îndeplinirea criteriilor de eligibilitate atât pentru solicitant, cât şi pentru proiect;
    v) operator al pieţei de energie electrică - potrivit definiţiei prevăzute la art. 3 pct. 69 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
    w) operator desemnat al pieţei de energie electrică - potrivit definiţiei prevăzute la art. 3 pct. 68 din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
    x) piaţa pentru ziua următoare - potrivit definiţiei prevăzute la art. 3 pct. 86 din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
    y) piaţă organizată de energie electrică - potrivit definiţiei prevăzute la art. 3 pct. 82 din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Decizia Comisiei Europene C (2024)1.596 din 6.03.2024 - nota de subsol (19);
    z) plată pentru diferenţă CfD - potrivit definiţiei prevăzute la art. 2 pct. 34 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024;
    aa) preţ de exercitare - potrivit definiţiei prevăzute la art. 2 pct. 35 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024, prezentat de solicitant în oferta financiară şi utilizat pentru a calcula plăţile pentru diferenţă CfD în cadrul contractelor CfD prin compararea acestuia cu preţul de referinţă, astfel cum este prevăzut în contractul CfD - anexa la Hotărârea Guvernului nr. 318/2024;
    bb) preţ de referinţă - potrivit definiţiei prevăzute la art. 2 pct. 37 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024, cu respectarea prevederilor Deciziei de autorizare;
    cc) regulile procedurii de ofertare - potrivit definiţiei prevăzute la art. 2 pct. 41 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024, cu respectarea prevederilor Deciziei de autorizare;
    dd) solicitant calificat - un solicitant care a îndeplinit criteriile de eligibilitate şi care a fost considerat eligibil de către operatorul schemei CfD pentru a participa la procedura de ofertare relevantă din cadrul licitaţiei CfD;
    ee) solicitant - potrivit definiţiei prevăzute la art. 2 pct. 43 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024;
    ff) solicitant respins - un solicitant care nu a îndeplinit criteriile de eligibilitate sau care nu a fost considerat eligibil de către operatorul schemei CfD pentru a participa la procedura de ofertare relevantă din cadrul licitaţiei CfD;
    gg) tehnologie eligibilă de producere - conform prevederilor Deciziei de autorizare, oricare dintre următoarele categorii de tehnologii:
    (i) eoliene onshore;
    (ii) solare fotovoltaice.



    ART. 4
    Beneficiari
    Prezenta schemă CfD se adresează microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi mijlocii şi întreprinderilor mari, inclusiv întreprinderilor nou-înfiinţate, constituite în conformitate cu legislaţia relevantă a statului membru în care sunt înfiinţate, care au ca activitate principală sau secundară, aşa cum este înregistrată în statutul societăţii, activitatea legată de producţia de energie electrică, corespunzătoare diviziunii 35: „Producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă şi aer condiţionat“, clasa CAEN 3511 - Producţia de energie electrică. Instituţiile financiare şi de credit nu pot fi beneficiarii direcţi ai ajutorului de stat în cadrul acestei scheme CfD, ceea ce înseamnă în mod specific că aceste instituţii nu pot fi entitatea care încheie contractul CfD.

    ART. 5
    Criterii generale de eligibilitate pentru solicitant
    Pentru a participa la această schemă CfD şi pentru ca cererea de finanţare a solicitantului să fie acceptată într-o licitaţie CfD, solicitantul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:
    a) solicitantul trebuie să fie o întreprindere legal constituită în conformitate cu legislaţia statului membru în care este înfiinţată;
    b) solicitantul are ca activitate principală sau secundară, înscrisă în statutul societăţii, producţia de energie electrică. În cazul în care solicitantul este o societate românească, obiectul principal de activitate sau obiectul secundar trebuie să corespundă diviziunii 35: „Producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă şi aer condiţionat“, clasa CAEN 3511 - Producţia de energie electrică;
    c) solicitantul nu se află în stare de insolvenţă sau în incapacitate de plată, în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) solicitantul nu este în stare de faliment sau de lichidare, afacerile sale nu se află sub administrare judiciară, nu face obiectul unui concordat preventiv, al unui mandat ad-hoc sau al oricărui alt acord încheiat cu creditorii, activitatea sa nu este suspendată, nu face obiectul unei proceduri legate de aceste aspecte şi nu se află în nicio altă situaţie similară care ar rezulta dintr-o procedură asemănătoare prevăzută de legislaţia sau reglementările naţionale şi europene;
    e) solicitantul şi-a îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor privind asigurările sociale către bugetele componente ale bugetului consolidat, în conformitate cu prevederile legale aplicabile în România sau în ţara în care îşi are sediul social sau în care a fost înfiinţată;
    f) solicitantul nu este declarat într-o situaţie gravă de încălcare a prevederilor legislaţiei privind achiziţiile publice şi/sau a obligaţiilor asumate printr-un contract sau acord de finanţare din fonduri publice;
    g) solicitantul sau reprezentantul legal al acestuia nu a fost condamnat printr-o hotărâre definitivă a unei instanţe judecătoreşti pentru o faptă care afectează etica profesională sau pentru o conduită profesională îndreptată împotriva legii;
    h) solicitantul sau reprezentantul legal al acestuia nu a fost condamnat printr-o hotărâre definitivă a unei instanţe de judecată pentru fraudă, corupţie, implicarea în organizaţii criminale, spălare de bani sau finanţare a terorismului, infracţiuni legate de terorism sau orice altă activitate ilegală care aduce atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene;
    i) solicitantul nu face obiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat, emisă de Consiliul Concurenţei, de Comisia Europeană, de un furnizor sau de un administrator de ajutoare de stat sau stabilită printr-o hotărâre judecătorească, în care ajutorul de stat sau ajutorul de minimis nu a fost recuperat integral;
    j) solicitantul nu este o întreprindere în dificultate în sensul definiţiei de la pct. 20 din Comunicarea Comisiei (2014/C249/2001) referitor la Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate;
    k) solicitantul, asociaţii/acţionarii săi direcţi sau indirecţi, entităţile care deţin controlul, întreprinderile-mamă, filialele şi reprezentantul său legal, inclusiv oricare dintre directorii, funcţionarii, angajaţii sau agenţii acestora, nu fac sau nu au făcut obiectul vreunei sancţiuni internaţionale aplicate de Organizaţia Naţiunilor Unite, de Uniunea Europeană sau de orice altă autoritate cu jurisdicţie asupra lor.


    ART. 6
    Criterii generale de eligibilitate pentru proiect
    Pentru a participa la această schemă CfD şi pentru ca cererea de finanţare a solicitantului să fie acceptară într-o licitaţie CfD, proiectul solicitantului trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:
    a) este implementat pe teritoriul României;
    b) capacitatea propusă a fi instalată cuprinde în întregime o capacitate nouă de producere de energie electrică şi utilizează numai tehnologii eligibile de producere de energie solară fotovoltaică sau eoliană onshore pentru a produce şi livra energia electrică produsă în sistemul energetic naţional. Pentru evitarea oricărui dubiu, schema CfD nu se extinde la proiectele de înlocuire, extindere sau retehnologizare a capacităţilor de producere existente;
    c) capacitatea propusă a fi instalată este egală sau mai mare de 5 MW;
    d) pentru prima licitaţie proiectul trebuie să obţină un aviz tehnic de racordare valabil pentru capacitatea de producere CfD în termen de şase luni de la semnarea contractului CfD; pentru cea de-a doua licitaţie, avizul tehnic de racordare va fi solicitat în conformitate cu prevederile ordinului de iniţiere a licitaţiei;
    e) data-ţintă de punere în funcţiune specificată în cererea de finanţare nu depăşeşte 36 de luni de la data anticipată de semnare a contractului CfD de către contrapartea CfD.


    ART. 7
    Documente justificative
    (1) Solicitantul trebuie să prezinte, împreună cu cererea de finanţare, următoarele documente justificative care să demonstreze îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, în baza cererii de finanţare, inclusiv, fără a se limita la acestea:
    a) o organigramă care să indice numele şi detaliile asociaţilor/acţionarilor direcţi sau indirecţi, proprietarilor şi ale entităţilor care deţin controlul şi care au un interes în ceea ce priveşte solicitantul şi/sau proiectul;
    b) confirmarea faptului că aceşti asociaţi, proprietari şi entităţi care deţin controlul în mod direct şi indirect nu fac obiectul unor sancţiuni internaţionale, conform criteriului de eligibilitate specificat la art. 5 lit. k), împreună cu confirmarea faptului că aceşti asociaţi, proprietari şi entităţi care deţin controlul nu sunt:
    (i) persoane, entităţi sau organisme menţionate în mod specific în actele juridice care impun aceste sancţiuni aplicate de Organizaţia Naţiunilor Unite, de Uniunea Europeană sau de orice altă autoritate cu jurisdicţie asupra lor;
    (ii) întreprinderi deţinute sau controlate de persoane, entităţi sau organisme vizate de sancţiuni de Organizaţia Naţiunilor Unite, de Uniunea Europeană sau de orice altă autoritate cu jurisdicţie asupra lor; sau
    (iii) întreprinderi active în industrii vizate de sancţiunile adoptate de Uniunea Europeană.

    c) oricare dintre:
    (i) confirmarea faptului că aceşti asociaţi, proprietari şi entităţi care deţin controlul în mod direct sau indirect nu vor avea niciun interes direct sau indirect în acţionariatul, proprietatea sau controlul oricărui alt solicitant; sau
    (ii) detalii privind o astfel de participaţie directă sau indirectă, proprietatea sau controlul asupra oricărui alt solicitant;

    d) un raport care să prezinte caracteristicile tehnice ale capacităţii instalate propuse a proiectului şi care să includă o estimare privind cantitatea de energie electrică pe care proiectul o va produce şi o va livra anual în sistemul energetic naţional pe durata contractului CfD.
    e) orice alte documente care trebuie prezentate pentru a demonstra că au fost îndeplinite criteriile de eligibilitate ale proiectului;
    f) garanţia de participare la licitaţie emisă în conformitate cu dispoziţiile aplicabile ale ordinului de iniţiere a licitaţiei CfD şi ale regulilor pentru procedura de ofertare relevantă a licitaţiei CfD;
    g) o declaraţie pe propria răspundere care să confirme că proiectul şi capacitatea proiectului propusă a fi instalată nu beneficiază de finanţare din fonduri publice. Proiectul nu poate beneficia de mai mult de un mecanism de sprijin sau de alte tipuri de finanţare prin ajutor de stat;
    h) o declaraţie pe propria răspundere care să confirme îndeplinirea fiecăruia dintre criteriile de eligibilitate pentru solicitant specificate la art. 5 lit. c)-k).

    (2) Documente sau cerinţe suplimentare vor putea fi specificate în regulile procedurii de ofertare pentru licitaţia CfD din cadrul prezentei scheme CfD.
    (3) Documentele şi cerinţele menţionate la alin. (1), precum şi oricare alte documente sau cerinţe suplimentare specificate în temeiul alin. (2) se depun în forma şi modalitatea menţionate în regulile procedurii de ofertare relevante din cadrul licitaţiei CfD.
    (4) Un solicitant poate depune o cerere de finanţare pentru întreaga capacitate instalată propusă pentru realizare a unui proiect sau pentru o parte a acesteia, cu condiţia ca o astfel de capacitate să fie şi să rămână, pe durata contractului CfD, măsurată separat de orice altă capacitate instalată care nu va face obiectul contractului CfD, în cazul în care va fi atribuit. În cazul în care o cerere de finanţare se referă la o parte din capacitatea instalată propusă pentru realizare a unui proiect, criteriile de eligibilitate şi alte cerinţe se aplică numai acelei părţi a proiectului.
    (5) Schema CfD se aplică doar proiectelor care cuprind în întregime capacităţi noi de producere de energie electrică şi nu reprezintă proiecte de înlocuire, extindere sau retehnologizare a capacităţilor instalate existente.
    (6) Capacitatea maximă care poate fi ofertată şi securizată de un solicitant în cadrul fiecărei proceduri de ofertare dintr-o licitaţie CfD desfăşurată în cadrul prezentei scheme CfD este de 25% din capacitatea totală scoasă la licitaţie pentru procedura de ofertare respectivă.

    ART. 8
    Bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari
    (1) Bugetul total estimat pentru această schemă CfD este echivalentul în lei a 3 miliarde de euro, reprezentând, cu prioritate, fonduri nerambursabile ale Uniunii Europene asigurate de ministerul de resort din Fondul de modernizare şi transferate în fondul de lichiditate CfD, atunci când este necesar.
    (2) Alocarea bugetară şi operaţiunile financiare efectuate în vederea utilizării fondurilor nerambursabile ale Uniunii Europene se realizează în conformitate cu prevederile cadrului legal aplicabil pentru gestionarea acestor fonduri.
    (3) În cazul epuizării prognozate sau efective a resurselor financiare alocate din Fondul de modernizare, ministerul de resort efectuează demersurile necesare pentru acoperirea deficitului CfD şi notifică Comisiei Europene orice modificare a ajutorului existent în conformitate cu art. 4 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
    (4) Din perspectiva bugetului alocat, numărul estimat de solicitanţi care ar putea beneficia de ajutor în cadrul acestei scheme este cuprins între 50 şi 250 de beneficiari.

    ART. 9
    Durata schemei
    (1) Acordarea ajutorului de stat de exploatare prin contracte CfD se realizează până la 31 decembrie 2025, iar ajutorul de stat se consideră acordat la semnarea contractelor CfD.
    (2) Durata sprijinului prin plăţile pentru diferenţă CfD efectuate de contrapartea CfD către beneficiarul CfD în temeiul unui contract CfD este determinată de data la care beneficiarul CfD atinge data de începere a plăţii în conformitate cu dispoziţiile contractului CfD.
    (3) Conform contractului CfD, plăţile pentru diferenţă CfD se efectuează pe o perioadă de maximum 15 ani, după cum urmează:
    a) în cazul în care data de începere a plăţii coincide sau este înainte de data-ţintă de punere în funcţiune, beneficiarul CfD va avea dreptul să primească plăţi pentru diferenţă CfD pentru o perioadă de 15 ani de la acea dată;
    b) în cazul în care data de începere a plăţii este ulterioară datei-ţintă de punere în funcţiune, dar este anterioară sau egală cu data-limită de începere a exploatării comerciale, beneficiarul CfD va avea dreptul să primească plăţi pentru diferenţă CfD pentru o perioadă mai scurtă de 15 ani, care se reduce cu numărul de zile dintre data-ţintă de punere în funcţiune şi data de începere a plăţii.

    (4) În cazul în care capacitatea proiectului pusă în funcţiune este mai mică de 100%, dar mai mare sau egală cu 90% din capacitatea proiectului propusă a fi instalată în cadrul licitaţiei CfD, perioada de timp pentru care beneficiarul CfD va putea să primească plăţi pentru diferenţă CfD va fi redusă proporţional cu procentul de capacitate care nu a fost pusă în funcţiune, această reducere fiind măsurată în zile calendaristice şi rotunjită la cel mai apropiat număr întreg.

    ART. 10
    Modalitatea de acordare a ajutorului de stat pentru exploatare
    (1) Schema CfD reprezintă ajutorul de stat pentru exploatare acordat beneficiarilor CfD prin intermediul plăţilor pentru diferenţă CfD efectuate în temeiul unui contract CfD.
    (2) Plăţile pentru diferenţă CfD se efectuează ulterior datei la care beneficiarul CfD a îndeplinit toate cerinţele prevăzute în contractul CfD pentru a deveni eligibil pentru plăţile pentru diferenţă CfD, sunt calculate în euro şi sunt plătite în lei, în conformitate cu prevederile contractului CfD, inclusiv în ceea ce priveşte cursul de schimb care urmează să fie utilizat pentru conversia euro în lei.
    (3) Preţul de exercitare poate fi ajustat prin indexare în funcţie de inflaţie şi ca urmare a unor dispoziţii care vizează abordarea oricăror costuri suplimentare sau economii suplimentare pentru beneficiarul CfD sau pentru contrapartea CfD, generate de modificări legislative, în conformitate cu dispoziţiile contractului CfD.
    (4) Indexarea preţului de exercitare este realizată în condiţiile prevăzute în Decizia de autorizare şi are loc o dată la 3 ani, dar numai în cazul în care indicele IPC din acel moment este mai mare cu 10% sau mai mult faţă de indicele IPC aplicabil la data semnării contractului CfD sau la data ultimei indexări aplicate, după cum urmează:
    a) prima indexare se aplică după data de începere a plăţii, dar nu înainte de anul 2027, dacă indicele IPC la acel moment este mai mare cu cel puţin 10% faţă de indicele IPC aplicabil la momentul semnării contractului CfD; şi
    b) indexările ulterioare se aplică la fiecare 3 ani de la data ultimei indexări, dacă la acel moment indicele IPC este mai mare cu cel puţin 10% faţă de IPC aplicabil la ultima indexare.

    (5) În fiecare caz dintre cele prevăzute la alin. (4) se va proceda în conformitate cu dispoziţiile de indexare prevăzute în contractul CfD.
    (6) Un beneficiar CfD trebuie să livreze în sistemul electroenergetic naţional şi să vândă numai pe pieţele organizate toate cantităţile de energie electrică livrate de capacitatea de producere a energiei electrice care face obiectul unui contract CfD, cu excepţia energiei electrice utilizate pentru consumul propriu tehnologic alimentat din bornele generatoarelor beneficiarului CfD.
    (7) În cazul în care ANRE constată încălcări ale prevederilor alin. (6), ministerul de resort emite decizia excluderii voluntare din schemă a beneficiarului CfD, fapt ce va determina încetarea contractului CfD pentru nerespectarea acestuia.
    (8) Beneficiarii CfD nu primesc plăţi pentru diferenţă CfD pentru nicio cantitate de energie electrică livrată în sistemul energetic naţional în oricare perioadă în care media ponderată a preţurilor obţinute pe pieţele pentru ziua următoare administrate de operatorii pieţei de energie electrică desemnaţi din România, fiind calculată în conformitate cu contractul CfD, utilizată pentru preţul de referinţă, corespunzătoare acelei cantităţi livrate, este negativă.
    (9) Mecanismul de repartizare a profitului excedentar obţinut din contracte bilaterale prevăzut la art. 12 alin. (7) şi (8) din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024 se aplică beneficiarilor CfD în cadrul prezentei scheme CfD.
    (10) Termenii şi condiţiile pentru contractele CfD acordate în cadrul acestei scheme CfD sunt prevăzuţi în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 318/2024.

    ART. 11
    Sancţiuni
    (1) În cazul în care data de începere a plăţii este ulterioară datei-ţintă de punere în funcţiune specificate în contractul CfD, perioada în care un beneficiar CfD are dreptul de a primi plăţi pentru diferenţă CfD este redusă de la zi la zi până la data la care beneficiarul CfD a îndeplinit toate cerinţele prevăzute în contractul CfD pentru a deveni eligibil pentru plăţile pentru diferenţă CfD, dacă este cazul, şi cu condiţia ca acest lucru să se întâmple la sau înainte de data-limită de începere a exploatării comerciale.
    (2) În cazul în care beneficiarul CfD a îndeplinit toate cerinţele prevăzute în contractul CfD pentru a deveni eligibil pentru plăţile pentru diferenţă CfD, dar capacitatea pusă în funcţiune a unui proiect este mai mică de 100%, dar mai mare sau egală cu 90% din capacitatea proiectului propusă a fi instalată în cadrul licitaţiei CfD, perioada de timp pentru care beneficiarul CfD va avea dreptul să primească plăţile pentru diferenţa CfD va fi, de asemenea, redusă proporţional cu procentul de capacitate care nu a fost pus în funcţiune, această reducere fiind măsurată în zile calendaristice şi rotunjită la cel mai apropiat număr întreg.
    (3) În cazul în care beneficiarul CfD nu a îndeplinit toate cerinţele prevăzute în contractul CfD pentru a deveni eligibil pentru plăţile pentru diferenţă CfD până la data-limită de începere a exploatării comerciale prevăzută în contractul CfD, contractul CfD încetează automat, ceea ce duce la retragerea ajutorului de exploatare din cadrul acestei scheme CfD pentru respectivul beneficiar CfD, garanţia de bună execuţie fiind executată de către contrapartea CfD.

    ART. 12
    Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
    (1) Ajutorul de exploatare acordat în cadrul acestei scheme CfD nu poate fi cumulat cu niciun alt ajutor de stat primit de acelaşi beneficiar.
    (2) Ministerul de resort monitorizează ajutorul de exploatare acordat în cadrul acestei scheme CfD.

    ART. 13
    Modalitatea de gestionare a schemei
    O licitaţie CfD în cadrul prezentei scheme CfD se desfăşoară în două etape, respectiv evaluarea ofertei tehnice şi a ofertei financiare în conformitate cu normele şi cerinţele specificate în această schemă CfD, în ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD şi a regulilor procedurii de ofertare relevante din cadrul licitaţiei CfD.

    ART. 14
    Reguli generale pentru ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD
    (1) Ministerul de resort emite ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD, iar data stabilită de iniţiere a licitaţiei prin anunţul ministerului de resort, ulterior intrării în vigoare a acestui ordin, reprezintă data de începere a procesului de licitaţie CfD.
    (2) Fără a se limita la şi în măsura în care fiecare dintre următoarele elemente este considerat relevant de către ministerul de resort pentru o anumită licitaţie CfD, un ordin de iniţiere a unei licitaţii CfD stabileşte pentru fiecare procedură de ofertare a unei licitaţii CfD:
    a) data de începere a depunerii cererilor de finanţare;
    b) termenul-limită pentru depunerea cererilor de finanţare;
    c) data la care ofertele tehnice vor fi desigilate, care trebuie să fie o dată ulterioară datei de închidere a licitaţiei;
    d) data la care ofertele financiare vor fi desigilate, care trebuie să fie o dată ulterioară evaluării ofertelor tehnice;
    e) regulile utilizate pentru a determina dacă un solicitant îndeplineşte cerinţele pentru a se califica pentru depunerea unei cereri de finanţare în cadrul procedurii de ofertare din licitaţia CfD relevantă;
    f) preţul maxim de exercitare, exprimat în euro/MWh, aprobat printr-un ordin de ministru adoptat în acest scop;
    g) regulile şi orice informaţii necesare pentru data-ţintă de punere în funcţiune;
    h) obiectivele de capacitate;
    i) regulile procedurii de ofertare;
    j) valoarea şi forma acceptabilă de constituire a garanţiei de participare la licitaţie şi condiţiile privind valabilitatea, caracterul executoriu şi returnarea garanţiei de participare la licitaţie care trebuie depusă de către un solicitant în ceea ce priveşte tehnologia eligibilă de producere din cadrul unei licitaţii şi capacitatea instalată care urmează să fie admisă în urma licitaţiei;
    k) cuantumul şi forma acceptabilă de constituire a garanţiei de bună execuţie şi condiţiile privind valabilitatea, executarea şi restituirea garanţiei de bună execuţie în raport cu tehnologia eligibilă de producere din cadrul unei licitaţii şi cu capacitatea instalată care urmează să fie admisă în urma licitaţiei.


    ART. 15
    Reguli generale pentru procedura de ofertare
    (1) Ministerul de resort emite şi aprobă, prin ordin, regulile procedurii de ofertare din cadrul acestei scheme CfD. Regulile procedurii de ofertare pot conţine dispoziţii separate pentru fiecare procedură de ofertare din cadrul licitaţiei CfD.
    (2) Fără a se limita la acestea, regulile procedurii de ofertare vor stabili cel puţin:
    a) criteriile de formă şi fond pentru cererile de finanţare;
    b) criteriile de eligibilitate pentru solicitanţi şi proiecte, în conformitate cu art. 5 şi 6;
    c) metodologia, procedura şi criteriile de atribuire a contractelor CfD către solicitanţii calificaţi;
    d) paşii necesari pentru încheierea de contracte CfD cu solicitanţii calificaţi;
    e) capacitatea maximă care poate fi acordată unui solicitant calificat sau unui grup de solicitanţi calificaţi asociaţi care sunt deţinuţi sau controlaţi direct sau indirect de aceeaşi persoană fizică sau juridică, precum şi orice alte reguli care vor fi utilizate pentru a determina dacă există astfel de interese în mai mulţi solicitanţi calificaţi;
    f) orice alte elemente suplimentare considerate relevante, precum şi orice orientări suplimentare privind aspectele stabilite într-un ordin de iniţiere a licitaţiei CfD.

    (3) Regulile procedurii de ofertare pot fi modificate/ completate de ministerul de resort, când se consideră necesar, cu condiţia ca nicio cerere de finanţare să nu fi fost depusă la momentul respectiv şi în conformitate cu prevederile regulilor procedurii de ofertare, în funcţie de tehnologie şi de runda de licitaţie CfD. Ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD şi a regulilor procedurii de ofertare va conţine un mecanism prin care solicitanţii vor putea depune cereri de clarificare.

    ART. 16
    Procesul de evaluare a cererilor de finanţare din partea solicitanţilor
    (1) Operatorul schemei CfD va desigila şi evalua mai întâi doar ofertele tehnice şi va păstra sigilate toate ofertele financiare, până la data specificată în anunţ ca fiind data la care ofertele financiare vor fi desigilate.
    (2) De asemenea, operatorul schemei CfD va desigila şi va începe evaluarea ofertelor financiare la data relevantă specificată în anunţ şi nu va desigila ofertele financiare ale solicitanţilor necalificaţi.
    (3) Ofertele financiare ale solicitanţilor calificaţi declaraţi câştigători, precum şi capacităţile atribuite vor fi făcute publice pentru toţi solicitanţii calificaţi.
    (4) Pentru a determina solicitanţii calificaţi care sunt declaraţi câştigători în cadrul unei proceduri de ofertare relevante a licitaţiei CfD, operatorul schemei CfD respectă şi aplică regulile procedurii de ofertare şi orice obiective de capacitate, sub rezerva oricăror reguli care se aplică ofertelor marginale.

    ART. 17
    Obiective de capacitate
    (1) Scopul unei licitaţii CfD este de a atinge obiectivele de capacitate specificate în ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD şi în regulile procedurii de ofertare.
    (2) Ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD şi regulile procedurii de ofertare cuprind, pentru fiecare procedură de ofertare din cadrul licitaţiei, obiectivul total de capacitate (în megawaţi).

    ART. 18
    Calificarea şi eligibilitatea solicitanţilor
    (1) Un solicitant care depune o cerere de finanţare are obligaţia de:
    a) a o prezenta în forma şi în modul menţionate în ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD şi în regulile procedurii de ofertare;
    b) a se asigura că oferta tehnică va conţine următoarele referiri la proiectul care utilizează o tehnologie eligibilă de producere, în forma şi modul specificate în ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD şi în regulile procedurii de ofertare:
    (i) capacitatea proiectului propusă a fi instalată (MW) pentru care se face cererea de finanţare; şi
    (ii) data-ţintă de punere în funcţiune a proiectului pentru care se face cererea de finanţare. Data-ţintă de punere în funcţiune prezentată în oferta tehnică va fi stipulată în contractul CfD, în cazul în care un astfel de contract va fi atribuit solicitantului respectiv

    c) a prezenta oferta financiară cu preţul de exercitare (MWh) în forma şi modalitatea specificate în ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD şi în regulile procedurii de ofertare. Preţul de exercitare prezentat în oferta financiară va fi acelaşi cu cel stipulat în contractul CfD, în cazul în care un astfel de contract va fi atribuit solicitantului respectiv;
    d) a depune cererea de finanţare cel târziu până la termenul-limită specificat în anunţul de iniţiere a licitaţiei CfD;
    e) a obţine sau a pune la dispoziţie garanţia de participare la licitaţie în forma şi modalitatea specificate în ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD şi în regulile procedurii de ofertare.

    (2) În cazul în care cererile de finanţare trebuie depuse în formă fizică, solicitantul depune simultan două plicuri sigilate, unul conţinând oferta tehnică şi celălalt conţinând oferta financiară, ambele plicuri fiind incluse într-un plic exterior comun.
    (3) Operatorul schemei CfD stabileşte, prin efectuarea unei evaluări a ofertei tehnice a solicitantului, în conformitate cu criteriile de eligibilitate pentru solicitant şi proiect, dacă acesta se califică pentru faza de evaluare a ofertei financiare din cadrul procedurii de ofertare relevante a licitaţiei CfD.
    (4) Operatorul schemei CfD va crea o platformă online pentru licitaţiile CfD în termen de cel mult 18 luni de la aprobarea prezentei scheme CfD. Odată ce platforma online va fi operaţională, cererile de finanţare şi documentele aferente vor fi transmise prin intermediul acestei platforme. Pentru licitaţiile CfD desfăşurate înainte ca platforma online să fie disponibilă, solicitanţii vor depune documentele în format fizic împreună cu un stick USB (unul cu oferta tehnică şi unul cu oferta financiară) conţinând documentele în format digital, criptate, identificate şi sigilate în mod corespunzător.

    ART. 19
    Garanţia de participare la licitaţie
    (1) Garanţia de participare la licitaţie:
    a) va fi furnizată sau pusă la dispoziţie de către solicitant în forma şi modalitatea menţionate în ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD şi în regulile procedurii de ofertare;
    b) va fi în favoarea operatorului schemei CfD; şi
    c) va fi inclusă în plicul cu oferta tehnică.

    (2) Operatorul schemei CfD va returna garanţia de participare la licitaţie unui solicitant calificat în cazul în care:
    a) solicitantul şi/sau proiectul nu îndeplinesc/nu îndeplineşte criteriile de eligibilitate;
    b) oferta financiară a solicitantului calificat nu a fost acceptată.

    (3) Operatorul schemei CfD execută garanţia de participare la licitaţie în cazul în care un solicitant calificat care a fost selectat în cadrul unei licitaţii CfD sau entitatea nominalizată conform art. 21 alin. (4):
    a) nu semnează un contract CfD în conformitate cu art. 21 alin. (5); sau
    b) nu depune garanţia de bună execuţie la contrapartea CfD în termen de 15 zile lucrătoare de la data semnării contractului CfD, în conformitate cu termenii contractului CfD.


    ART. 20
    Evaluarea şi notificarea rezultatelor licitaţiei pentru solicitanţii calificaţi
    (1) De la data la care ofertele financiare sunt desigilate pentru solicitanţii calificaţi, operatorul schemei CfD evaluează toate ofertele financiare primite de la solicitanţii calificaţi în conformitate cu regulile procedurii de ofertare.
    (2) O ofertă financiară este considerată conformă şi eligibilă pentru a fi luată în considerare de către operatorul schemei CfD dacă:
    a) solicitantul a depus oferta în forma şi modalitatea descrise în ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD şi în regulile procedurii de ofertare; şi
    b) preţul de exercitare ofertat nu depăşeşte preţul maxim de exercitare pentru tehnologia eligibilă de producere specificată în ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD.

    (3) În cazul în care o ofertă financiară nu îndeplineşte una sau mai multe dintre condiţiile prevăzute la alin. (2), solicitantul va fi considerat neconform şi va fi respins de către operatorul schemei CfD.
    (4) În scopul evaluării menţionate la alin. (1), operatorul schemei CfD clasifică, prin raportare la preţul de exercitare oferit, în ordine crescătoare, toate ofertele financiare conforme primite de la solicitanţii calificaţi, în conformitate cu prevederile ordinului de iniţiere a licitaţiei CfD şi ale regulilor procedurii de ofertare. Ofertele financiare clasate sunt acceptate până la obiectivul total de capacitate pentru fiecare procedură de ofertare din cadrul licitaţiei CfD, astfel cum se specifică în prezenta schemă şi în ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD şi a regulilor procedurii de licitaţie, sub rezerva cumulativă a:
    a) regulilor privind tratamentul ofertelor marginale;
    b) regulilor pentru departajarea ofertelor financiare în ceea ce priveşte preţul de exercitare oferit;
    c) regulilor privind capacitatea maximă care poate fi acordată unui solicitant calificat sau unui grup de solicitanţi calificaţi care sunt deţinuţi sau controlaţi, direct sau indirect, de aceeaşi persoană fizică sau juridică.

    (5) După evaluarea ofertelor financiare, operatorul schemei CfD notifică ministerul de resort şi toţi solicitanţii calificaţi, precizând rezultatele evaluării sau orice reevaluare a ofertelor financiare.
    (6) După notificarea prevăzută la alin. (4), ministerul de resort emite un ordin privind solicitanţii calificaţi declaraţi câştigători cărora urmează să li se atribuie contracte CfD în urma licitaţiei CfD.
    (7) Ministerul de resort comunică contrapărţii CfD şi operatorului schemei CfD ordinul privind candidaţii calificaţi care au fost declaraţi câştigători şi îl publică pe pagina sa de internet.

    ART. 21
    Semnarea contractelor CfD
    (1) Contrapartea CfD semnează contractele CfD atribuite solicitanţilor calificaţi care au fost declaraţi câştigători şi sunt identificaţi în ordinul emis de ministerul de resort în conformitate cu art. 20 alin. (5). Semnarea contractelor CfD se realizează în condiţiile Deciziei de autorizare, dar, în situaţia în care Comisia Europeană emite obiecţii faţă de modul de punere în aplicare a prezentei scheme în raport cu Decizia de autorizare, Ministerul Energiei îşi rezervă dreptul de a modifica prezenta schemă şi termenii procesului de selecţie competitivă sau de a suspenda punerea în aplicare a prezentei scheme în conformitate cu solicitările/decizia Comisiei Europene.
    (2) Contrapartea CfD are obligaţia de a transmite solicitantului calificat care a fost declarat câştigător o invitaţie în format fizic şi/sau electronic pentru a semna contractul CfD olograf, în două exemplare originale, sau cu o semnătură electronică autorizată, într-un singur exemplar.
    (3) Beneficiarul CfD care încheie contractul CfD trebuie să fie o societate înregistrată în România din punct de vedere fiscal. În cazul în care un solicitant calificat selectat nu îndeplineşte această cerinţă, acesta poate desemna un vehicul investiţional cu destinaţie specială (Special Purpose Vehicle), în conformitate cu prevederile alin. (4).
    (4) Un solicitant calificat selectat într-o licitaţie CfD relevantă poate desemna un vehicul investiţional cu destinaţie specială pentru a fi entitatea care semnează contractul CfD, în calitate de beneficiar CfD, în conformitate cu regulile procedurii de licitaţie, numai dacă, înainte de semnarea contractului CfD:
    a) va face dovada deţinerii depline a vehiculului investiţional cu destinaţie specială, atunci când solicitantul calificat selectat reprezintă o singură întreprindere;
    b) va face dovada deţinerii vehiculului investiţional cu destinaţie specială în proporţiile specificate în cererea de finanţare a solicitantului, pentru componenţa consorţiului, atunci când solicitantul calificat selectat reprezintă un consorţiu.

    (5) Contrapartea CfD trebuie să returneze solicitantului calificat sau entităţii nominalizate, după caz, care a fost selectat/selectată, un exemplar al contractului CfD semnat de ambele părţi olograf sau cu o semnătură electronică autorizată, în conformitate cu regulile procedurii de ofertare, procedura şi termenele specificate în anunţ.
    (6) În cazul în care se încheie un contract CfD, contrapartea CfD trebuie să informeze ministerul de resort şi operatorul schemei CfD, în conformitate cu procedura şi termenul specificate în regulile procedurii de ofertare.

    ART. 22
    Neîncheierea contractelor CfD
    (1) În cazul în care contrapartea CfD nu primeşte o copie semnată a contractului CfD de la un solicitant calificat sau de la un vehicul investiţional cu destinaţie specială (SPV) nominalizată, în conformitate cu prevederile art. 21 şi regulilor procedurii de ofertare, după caz, care a fost selectat, invitaţia şi oferta aferentă de a încheia un contract CfD expiră automat, iar garanţia de participare la licitaţie este executată de către operatorul schemei CfD.
    (2) În cazul prevăzut la alin. (1), contrapartea CfD trebuie să trimită o notificare fiecărui solicitant calificat, ministerului de resort şi operatorului schemei CfD cu privire la expirarea ofertei de încheiere a contractului CfD.
    (3) În urma notificării prevăzute la alin. (2), ministerul de resort solicită operatorului schemei CfD să procedeze la reevaluarea ofertelor solicitanţilor calificaţi pe care nu i-a considerat câştigători, pentru a selecta solicitantul calificat cel mai bine clasat dintre solicitanţii calificaţi care nu au fost selectaţi anterior, în conformitate cu prezenta schemă, cu ordinul de iniţiere a licitaţiei CfD şi a regulilor procedurii de ofertare aferente. Pentru ca cererea de finanţare a unui solicitant calificat care nu a fost selectat să fie luată în considerare în cadrul reevaluării, respectivul solicitant calificat trebuie să fi menţinut sau reînnoit garanţia de participare la licitaţie.
    (4) În condiţiile alin. (3), atribuirea contractelor CfD se va face prin modificarea ordinului emis de ministerul de resort în condiţiile art. 20 alin. (5), iar procesul prevăzut la art. 20 se va repeta, dar numai în cazul în care există candidaţi calificaţi suplimentari care nu au fost declaraţi câştigători în cadrul primei evaluări prevăzute la art. 20.

    ART. 23
    Anunţul privind rezultatele licitaţiei
    (1) După încheierea tuturor contractelor CfD atribuite în urma unei licitaţii CfD, operatorul schemei CfD şi ministerul de resort publică pe pagina lor de internet o listă a tuturor solicitanţilor calificaţi şi necalificaţi şi a celor care au încheiat contracte CfD.
    (2) Anunţul privind rezultatele licitaţiei include cel puţin următoarele detalii:
    a) beneficiarii CfD care au semnat contracte CfD;
    b) detaliile proiectului aferent fiecărui contract CfD, respectiv denumirea proiectului, locaţia proiectului, tehnologia eligibilă de producere utilizată şi capacitatea proiectului propusă a fi instalată sau capacitatea proiectului propusă a fi instalată parţial care va face obiectul contractului CfD, dacă este cazul;
    c) data-ţintă de punere în funcţiune pentru fiecare proiect la care se referă fiecare contract CfD;
    d) preţul de exercitare aplicabil fiecărui contract CfD;
    e) lista cu solicitanţii calificaţi şi necalificaţi care nu au încheiat contracte CfD.


    ART. 24
    Registrul contractelor CfD
    (1) Pentru fiecare contract CfD încheiat, contrapartea CfD va atribui un cod unic de identificare.
    (2) Contrapartea CfD stabileşte un registru CfD care conţine cel puţin următoarele informaţii:
    a) codul unic de identificare al fiecărui contract CfD;
    b) capacitatea proiectului propusă a fi instalată şi, odată pusă în funcţiune, capacitatea proiectului pusă în funcţiune. În cazul în care proiectul participă cu capacitate parţială în schema CfD, iar capacitatea rămasă va fi în afara schemei CfD, registrul CfD va specifica de asemenea capacitatea parţială din capacitatea proiectului propusă/pusă în funcţiune care face obiectul schemei CfD, precum şi capacitatea care nu beneficiază de schema CfD;
    c) orice indexare sau altă ajustare a preţului de exercitare a unui contract CfD;
    d) orice alte informaţii pe care contrapartea CfD le consideră în mod rezonabil că ar facilita administrarea contractelor CfD.

    (3) Informaţiile privind contractele CfD încheiate sunt publicate pe site-ul contrapărţii CfD.

    ART. 25
    Reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
    (1) Ministerul de resort, în calitate de furnizor de ajutor de stat şi administrator al acestei scheme CfD, transmite Consiliului Concurenţei:
    a) orice informaţii solicitate cu privire la această schemă CfD;
    b) rapoarte anuale privind implementarea schemei CfD în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.

    (2) Ministerul de resort, în calitate de furnizor de ajutor de stat şi administrator al prezentei scheme CfD, monitorizează respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate stabilite în această schemă pe toată durata acesteia şi are obligaţia de a supraveghea în permanenţă ajutoarele acordate şi de a dispune măsurile care se impun. În cazul în care ministerul de resort identifică neconformităţi în ceea ce priveşte ajutorul de stat, ministerul de resort întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu celelalte prevederi în vigoare ale Uniunii Europene.
    (3) Ministerul de resort publică pe pagina sa de internet următoarele informaţii relevante privind prezenta schemă CfD:
    a) textul integral al schemei CfD aprobate şi dispoziţiile de punere în aplicare a acesteia;
    b) informaţii privind fiecare ajutor acordat în cadrul schemei CfD.

    (4) Ministerul de resort, în calitate de furnizor de ajutor de stat şi administrator al acestei scheme CfD, are obligaţia de a încărca prezenta schemă, plăţile efectuate şi eventualele recuperări în Registrul ajutoarelor de stat din România (RegAS) conform art. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de a respecta toate obligaţiile prevăzute în secţiunea 3 Monitorizare şi raportare a Comunicării Comisiei - Cadrul temporar de criză şi de tranziţie pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei (2023/C 101/03).

    ART. 26
    Păstrarea documentelor
    (1) Ministerul de resort, împreună cu operatorul schemei CfD şi contrapartea CfD, au obligaţia de a păstra toate informaţiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul prezentei scheme CfD, precum şi orice documente justificative legate de ajutoarele acordate, pentru o perioadă de 10 ani începând cu data acordării ultimului ajutor în cadrul prezentei scheme CfD.
    (2) Beneficiarii CfD care primesc ajutoare de stat în cadrul prezentei scheme CfD au obligaţia de a păstra, pe o perioadă de 10 ani începând cu data ultimului ajutor plătit în cadrul schemei, toate documentele necesare şi de a ţine o evidenţă specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme CfD, din care să rezulte valoarea totală a ajutoarelor de stat primite, defalcată pe ani, precum şi temeiul juridic în baza căruia au fost acordate.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016