Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 20 noiembrie 2024  privind sprijinirea investiţiilor în noi capacităţi de producere a energiei electrice produse din surse regenerabile pentru autoconsumul aerodromurilor, inclusiv sisteme de stocare a energiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 20 noiembrie 2024 privind sprijinirea investiţiilor în noi capacităţi de producere a energiei electrice produse din surse regenerabile pentru autoconsumul aerodromurilor, inclusiv sisteme de stocare a energiei

EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1211 din 2 decembrie 2024
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 3.864 din 20 noiembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1211 din 2 decembrie 2024.
──────────
    CAP. I
    Introducere
    ART. 1
    (1) Prezenta schemă de ajutor de stat, bazată pe procedură de ofertare concurenţială, vizează sprijinirea investiţiilor în producerea energiei electrice din surse regenerabile solare pentru autoconsum, precum şi în sisteme de stocare a energiei, realizate de administratorii aerodromurilor civile certificate din România, în scopul creşterii ponderii surselor regenerabile de energie în mixul total de energie şi reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră, precum şi al decongestionării Sistemului energetic naţional (SEN).
    (2) Prezenta schemă de ajutor de stat este adoptată în temeiul art. 41 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei Europene din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu completările şi modificările ulterioare^1, denumit în continuare Regulament.
    ^1 Regulamentul (UE) 2023/1.315 al Comisiei din 23 iunie 2023 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat şi a Regulamentului (UE) 2022/2.473 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat.

    (3) Sprijinul acordat în cadrul prezentei scheme se încadrează în sprijinul prevăzut de articolul 10d din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, ale cărei norme sunt stabilite de Comisia Europeană prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 din 9 iulie 2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre, cu modificările şi completările ulterioare^2.
    ^2 Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/2.606 al Comisiei din 22 noiembrie 2023 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre.

    (4) Prezenta schemă de ajutor va contribui la atingerea obiectivului privind neutralitatea climatică, prevăzut în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de stabilire a cadrului pentru atingerea neutralităţii climatice şi de modificare aRegulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1.999 („Legea europeană a climei“), referitor la asigurarea, până cel târziu în 2050, a unui echilibru la nivelul Uniunii între emisiile şi absorbţiile de gaze cu efect de seră care sunt reglementate în dreptul Uniunii, astfel încât să se ajungă la zero emisii nete până la acea dată.
    (5) Prezenta schemă de ajutor aduce o contribuţie la atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, aşa cum este prevăzut în Regulamentul (UE) 2023/857 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 aprilie 2023 de modificare a Regulamentului (UE) 2018/842 privind reducerea anuală obligatorie a emisiilor de gaze cu efect de seră de către statele membre în perioada 2021-2030 în vederea unei contribuţii la acţiunile climatice de respectare a angajamentelor asumate în temeiul Acordului de la Paris şi a Regulamentului (UE) 2018/1.999, prin care au fost stabilite noi obiective de reducere a emisiilor pentru 2030.
    (6) Pentru a atinge obiectivele stabilite în Planul naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021, şi implicit cu Pactul verde european de a atinge neutralitatea climatică până în 2050 este necesar un efort colectiv al tuturor sectoarelor economiei naţionale, inclusiv al industriei aeronautice.
    (7) Dezvoltarea proiectelor de energie regenerabilă în aeroporturi contribuie la reducerea emisiilor de CO_2 generate de activităţile consumatoare de energie din aeroporturi, în afara celor legate de aviaţia civilă internaţională.
    (8) Totodată, dezvoltarea unor proiecte integrate care să includă şi stocarea energiei din surse regenerabile va permite utilizarea eficientă a energiei în perioadele de vârf, când cererea este mare. Astfel, stocarea energiei electrice, împreună cu utilizarea surselor de energie regenerabilă, contribuie la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, maximizându-se utilizarea energiei generate de sursele regenerabile, şi astfel se va reduce dependenţa de sursele convenţionale de energie. Finanţarea pompelor de căldură care utilizează energie regenerabilă va contribui suplimentar la atingerea ţintei de reducere anuală obligatorie a emisiilor de gaze cu efect de seră.
    (9) Actualizarea Directivei privind energia din surse regenerabile (RED III) a ridicat obiectivul privind energia din surse regenerabile pentru 2030 la 42,5% . Obiectivele generale ale revizuirii directivei sunt de a promova o mai bună integrare a sistemului energetic şi de a contribui la obiectivele climatice şi de mediu, inclusiv protecţia biodiversităţii, abordând astfel preocupările intergeneraţionale asociate încălzirii globale. În sectorul transporturilor se stabileşte un obiectiv de 29% pentru ponderea energiei regenerabile până în 2030 sau o reducere de 14,5% a emisiilor de gaze cu efect de seră prin creşterea consumului de biocombustibili avansaţi şi de combustibili regenerabili nonbiologici, cum ar fi hidrogenul.
    (10) Astfel, în vederea atingerii obiectivelor stabilite la nivel naţional şi european de reducere semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră din sectorul transporturilor, este necesară adoptarea unor măsuri punctuale adresate marilor consumatori de energie electrică din sectorul transporturilor, respectiv aerodromurile civile, în vederea accelerării investiţiilor pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin măsuri de eficienţă energetică şi producere de energie electrică din surse regenerabile.

    ART. 2
    (1) Prezenta schemă contribuie la implementarea Programului-cheie 9: Eficienţă energetică în transporturi - reducerea emisiilor de CO_2 prin eficienţă energetică şi noi tehnologii în transporturi, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi celor specifice din reglementările Uniunii Europene şi naţionale, ale strategiilor şi documentelor de politici publice naţionale şi europene.
    (2) Prin prezenta schemă de ajutor de stat este vizată sprijinirea investiţiilor în producţia şi stocarea de energie electrică din surse regenerabile, respectiv solară, cu sau fără investiţii în pompe de căldură, pentru aerodromurile civile certificate.

    CAP. II
    Obiectivul schemei
    ART. 3
    Scopul şi obiectivul ajutorului de stat le reprezintă implementarea pe aerodromurile civile certificate din România a unor proiecte de investiţii în producţia de energie electrică din surse regenerabile, respectiv solară, cu sisteme de stocare, cu sau fără investiţii în pompe de căldură, în conformitate cu strategia Uniunii Europene, promovată prin pachetul „Pregătiţi pentru 55“, de creştere a ponderii energiei din surse regenerabile, precum şi cu angajamentele Uniunii de a pune în aplicare Acordul de la Paris şi obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU, contribuind la atingerea obiectivelor asumate de România în cadrul Planului naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030 (PNIESC).

    CAP. III
    Necesitatea implementării schemei
    ART. 4
    Implementarea prezentei scheme va contribui la realizarea următoarelor obiective:
    a) reducerea emisiilor de carbon în atmosferă generate de sectorul energetic prin înlocuirea unei părţi din cantitatea de combustibili fosili consumaţi în fiecare an - cărbune, gaz natural;
    b) atingerea obiectivelor privind ponderea globală de energie din surse regenerabile în consumul final brut de energie din Planul naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021;
    c) implementarea Programului-cheie 9: Eficienţă energetică în transporturi - reducerea emisiilor de CO_2 prin eficienţă energetică şi noi tehnologii în transporturi stabilit în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) o economie mai eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor, mai ecologică şi mai competitivă, conducând la dezvoltarea durabilă, care se bazează, printre altele, pe un nivel înalt de protecţie şi pe îmbunătăţirea calităţii mediului;
    e) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin creşterea ponderii energiei regenerabile în totalul consumului de energie primară, ca rezultat al investiţiilor în producerea energiei electrice din surse regenerabile de energie solară;
    f) creşterea producţiei de energie electrică din surse regenerabile, contribuind la obiectivele Pactului verde european ca strategie de creştere sustenabilă a Europei şi combaterea schimbărilor climatice în concordanţă cu angajamentele Uniunii de a pune în aplicare Acordul de la Paris şi obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU;
    g) atingerea obiectivului privind neutralitatea climatică, prevăzut în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de stabilire a cadrului pentru atingerea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1.999 („Legea europeană a climei“), referitor la asigurarea, până cel târziu în 2050, a unui echilibru la nivelul Uniunii între emisiile şi absorbţiile de gaze cu efect de seră care sunt reglementate în dreptul Uniunii, astfel încât să se ajungă la zero emisii nete până la acea dată;
    h) decongestionarea Sistemului energetic naţional (SEN) prin utilizarea de noi capacităţi de producţie a energiei electrice descentralizate.


    CAP. IV
    Domeniul de aplicare
    ART. 5
    (1) Prezenta schemă de ajutor de stat bazată pe procedură de ofertare concurenţială se adresează administratorilor aerodromurilor civile certificate din România, care au depus la furnizorul ajutorului de stat (Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii) solicitarea pentru acordarea unui ajutor de stat pentru realizarea, pe teritoriul României, a unei investiţii în producţie de energie din energie solară, cu capacitate de stocare, cu sau fără pompe de căldură, înaintea demarării lucrărilor, conform cerinţelor din prezenta schemă de ajutor de stat şi din Ghidul solicitantului.
    (2) Prezenta schemă bazată pe procedură de ofertare concurenţială se aplică numai instalaţiilor noi de producere a energiei electrice din surse regenerabile de energie cu capacitate de stocare integrată. Valoarea ajutorului este independentă de producţie.
    (3) Ajutoarele pentru investiţii destinate capacităţilor de stocare sunt acordate în temeiul prezentei scheme proiectelor integrate de producţie de energie din surse regenerabile şi de stocare (în spatele contorului), unde energia stocată anual în capacităţile de stocare provine cel puţin 75% din instalaţia proprie de producţie de energie electrică din surse regenerabile conectată direct. Se consideră că toate componentele de investiţii (producere şi stocare) constituie un singur proiect integrat, inclusiv în scopul verificării respectării pragurilor stabilite la art. 4 alin. (1) lit. s) din Regulament.
    (4) Prezenta schemă bazată pe procedură de ofertare concurenţială se aplică pentru proiectele care vizează realizarea capacităţilor noi de producere de energie electrică din surse solare, pentru autoconsum, cu capacităţi de stocare integrate, cu sau fără pompe de căldură.
    (5) Furnizorul ajutorului de stat în temeiul prezentei scheme este Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.

    CAP. V
    Definiţii
    ART. 6
    În sensul prezentei scheme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) procedură de ofertare concurenţială - un proces de ofertare nediscriminatoriu care prevede participarea unui număr suficient de solicitanţi şi în care ajutorul se acordă pe baza ofertei iniţiale prezentate de solicitant. De asemenea, bugetul sau volumul aferent procedurii de ofertare reprezintă o constrângere obligatorie, ceea ce creează o situaţie în care nu toţi solicitanţii pot primi ajutoare;
    b) energie din surse regenerabile - energia generată de instalaţii care utilizează exclusiv surse regenerabile de energie, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. (1) din Directiva 2018/2.001/UE privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, precum şi cota, din punctul de vedere al valorii calorice, a energiei produse din surse regenerabile de energie în instalaţii hibride care utilizează şi surse de energie convenţională. Aceasta include energia electrică regenerabilă utilizată pentru umplerea sistemelor de stocare conectate în spatele contorului (instalat în comun sau ca supliment la instalaţia regenerabilă), dar exclude energia electrică produsă ca urmare a sistemelor de stocare;
    c) costuri eligibile - costurile totale de investiţii în capacităţi de producere a energiei electrice din surse regenerabile, inclusiv în capacitatea de stocare a energiei electrice, costuri prevăzute în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta schemă; costurile de operare nu sunt eligibile;
    d) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, indiferent de data la care ajutorul se plăteşte;
    e) demararea lucrărilor - fie demararea lucrărilor de construcţii în cadrul investiţiei, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, în funcţie de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea avizelor/autorizaţiilor şi realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate demarare a lucrărilor; în cazul preluărilor de întreprinderi, „demararea lucrărilor“ corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată;
    f) efect stimulativ - prezentarea de către potenţialul beneficiar furnizorului ajutorului de stat a unei cereri de ajutor scrise (solicitarea) înainte de demararea lucrărilor la proiectul sau la activitatea respectivă;
    g) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;
    h) surse regenerabile de energie electrică finanţate în cadrul schemei - surse regenerabile de energie solară;
    i) întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, oricare ar fi forma sa juridică; termenii microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii, întreprindere nou-înfiinţată şi întreprindere mare au semnificaţia dată de Regulament.


    CAP. VI
    Beneficiarii
    ART. 7
    (1) Proiectele pentru construirea pe teritoriul României de noi capacităţi de producţie a energiei din sursele regenerabile de energie solară şi de noi capacităţi de stocare a energiei electrice din surse regenerabile, selectate drept câştigătoare în baza unei proceduri de ofertare concurenţială, au ca beneficiari administratorii aerodromurilor civile certificate din România.
    (2) Prezenta schemă de ajutor de stat bazată pe procedură de ofertare concurenţială se adresează întreprinderilor/regiilor autonome legal constituite, înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului din România.
    (3) Autoconsumul înseamnă consumul propriu al solicitantului din energia produsă la propriul loc de consum (acelaşi loc de consum şi de producere) de capacitatea nouă de producere de energie din surse regenerabile pentru care se solicită finanţarea şi reprezintă minimum 70% din producţia anuală a acesteia.

    ART. 8
    Potenţialii beneficiari pot depune un singur proiect pentru finanţare în baza prezentei scheme.

    ART. 9
    Solicitarea în cadrul procedurii de ofertare concurenţială conţine cel puţin următoarele informaţii:
    a) denumirea solicitantului;
    b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii şi a finalizării acestuia;
    c) obiectivele proiectului şi rezultatele aşteptate;
    d) localizarea proiectului;
    e) bugetul proiectului;
    f) lista costurilor proiectului (eligibile şi neeligibile);
    g) valoarea ajutorului de stat solicitat pentru proiect, inclusiv grant euro/MW, euro/MWh, valoare ce va reprezenta un criteriu de selecţie în cadrul procedurii de ofertare concurenţială;
    h) analiza cost-beneficiu.


    ART. 10
    (1) La momentul depunerii solicitării de sprijin, potenţialii beneficiari ai schemei trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) împotriva lor nu au fost emise decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate conform prevederilor legale în vigoare;
    b) nu se încadrează în categoria întreprinderilor aflate în dificultate, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 18 din Regulament, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 1 alin. (4) lit. c) teza finală din Regulament;
    c) demonstrează capacitate tehnică şi financiară pentru susţinerea activităţilor proiectului;
    d) şi-au îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat;
    e) solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului nu are înscrieri de natură economico-financiară în cazierul judiciar.

    (2) Beneficiarul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat.

    CAP. VII
    Condiţii generale de eligibilitate a proiectelor
    ART. 11
    (1) La momentul depunerii, proiectele trebuie să îndeplinească următoarele condiţii de eligibilitate:
    a) proiectul va fi implementat pe teritoriul României;
    b) proiectul trebuie să vizeze realizarea capacităţilor noi de producere a energiei electrice din surse solare, cu capacităţi de stocare integrate, cu sau fără pompe de căldură;
    c) cuantumul ajutorului de stat acordat în cadrul schemei poate ajunge la maximum 100% din costurile eligibile, conform criteriilor de departajare menţionate în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta schemă:
    - preţul cel mai mic solicitat/MW - pentru capacităţi de producere de energie solară (70 puncte);
    – preţul cel mai mic solicitat/MWh - pentru instalaţii de stocare de energie solară (25 puncte);
    – instalare pompe de căldură (5 puncte).


    (2) Proiectul îndeplineşte, pe lângă condiţiile menţionate la alin. (1), şi condiţiile specificate în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
    (3) Proiectul respectă principiul „efectului stimulativ“, conform prevederilor art. 6 din Regulament.
    (4) Proiectul nu a mai beneficiat de finanţare din fonduri publice, cu excepţia studiilor preliminare - studiul de prefezabilitate, analiza geotopografică, studiul de fezabilitate, proiectul tehnic, detaliile de execuţie - şi este condiţionat de faptul ca acestea să nu fie solicitate pentru finanţare în temeiul prezentei scheme de ajutor de stat.
    (5) Sunt eligibile proiectele combinate de energie din surse regenerabile şi de stocare (în spatele contorului), iar componenta de stocare absoarbe anual cel puţin 75% din energia sa din instalaţia de producţie de energie din surse regenerabile conectată direct. Se consideră că toate componentele de investiţii (producere şi stocare) constituie un singur proiect integrat.
    (6) Nu sunt eligibile proiectele care sunt propuse pentru a înlocui capacităţi mai vechi de producere de energie electrică din sursele regenerabile menţionate la art. 2 alin. (2).

    CAP. VIII
    Durata
    ART. 12
    (1) Derularea şi implementarea prezentei scheme încep după publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii pentru aprobarea schemei, ulterior aprobării finanţării acesteia de către Banca Europeană de Investiţii, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările ulterioare, şi se aplică până la data de 31 iulie 2028.
    (2) Având în vedere că Regulamentul expiră la 31 decembrie 2026, după această dată, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de furnizor al ajutorului de stat, se asigură că, pe toată durata sa de aplicare, prezenta schemă este în conformitate cu dispoziţiile noilor reglementări de exceptare pe categorii de ajutoare, prin operarea modificărilor necesare şi solicitarea reavizării schemei de către Consiliul Concurenţei, inclusiv prin transmiterea fişei de informaţii sintetice modificate, dacă va fi necesar.
    (3) Lansarea procedurilor de ofertare concurenţială şi acordarea ajutoarelor de stat în cadrul acestei scheme după 31 decembrie 2026 se vor realiza numai după îndeplinirea condiţiei suspensive prevăzute la alin. (2).

    CAP. IX
    Bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari
    ART. 13
    (1) Bugetul total estimat al prezentei scheme este de 200.000.000 euro, echivalent a aproximativ 1 miliard lei, reprezentând sume nerambursabile din Fondul pentru modernizare pentru perioada 2023-2028, şi va fi alocat de furnizor în cadrul mai multor proceduri de ofertare concurenţiale succesive până la epuizarea bugetului.
    (2) Bugetul prezentei scheme reflectă sumele alocate, prin Fondul pentru modernizare, Programului-cheie 9: Eficienţă energetică în transporturi - reducerea emisiilor de CO_2 prin eficienţă energetică şi noi tehnologii în transporturi.
    (3) Alocarea bugetară şi operaţiunile financiare derulate în vederea utilizării fondurilor prevăzute la alin. (1) se fac în conformitate cu prevederile cadrului legal aplicabil pentru gestionarea Fondului pentru modernizare în România.
    (4) Bugetul mediu anual al prezentei scheme nu va depăşi 70.000.000 euro, în cadrul fiecărei proceduri de ofertare concurenţială fiind stabilit bugetul afectat procedurii concurenţiale respective.
    (5) Pentru conversia în lei a ajutorului acordat beneficiarilor se va folosi cursul Băncii Centrale Europene valabil la momentul aprobării prezentei scheme.

    ART. 14
    Din perspectiva bugetului alocat, numărul minim estimat de beneficiari de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme bazate pe procedură de ofertare concurenţială este de aproximativ 10.

    CAP. X
    Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
    ART. 15
    Măsurile de sprijin acordate beneficiarilor pentru realizarea de investiţii constau în acordarea de granturi din Fondul pentru modernizare prin rambursarea cheltuielilor eligibile efectuate.

    CAP. XI
    Valoarea maximă a finanţării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat)
    ART. 16
    (1) Valoarea ajutorului de stat solicitat nu poate depăşi 30.000.000 euro pe beneficiar.
    (2) Intensitatea maximă a ajutorului de stat acordat prin prezenta schemă este de maximum 100% din cheltuielile eligibile, fiind bazată pe o procedură de ofertare concurenţială care, pe lângă criteriile obiective prevăzute, îndeplineşte şi toate condiţiile următoare:
    a) ajutorul se acordă pe baza unor criterii de selecţie şi de eligibilitate obiective, clare, transparente şi nediscriminatorii, definite ex ante şi publicate cu cel puţin şase săptămâni înainte de termenul de depunere a solicitărilor de sprijin, pentru a permite o concurenţă efectivă;
    b) în timpul punerii în aplicare a prezentei scheme, în cazul unei proceduri de ofertare în care toţi solicitanţii primesc ajutor, modul în care este concepută procedura respectivă trebuie corectat pentru a restabili concurenţa efectivă în cadrul sesiunilor de depunere ulterioare, de exemplu, prin reducerea bugetului;
    c) sunt excluse ajustările ex post ale rezultatului sesiunii de depunere (cum ar fi negocierile ulterioare privind rezultatele solicitărilor sau raţionalizarea);
    d) 70% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale se definesc în termeni de ajutor pe unitate de capacitate de energie din surse regenerabile;
    e) 25% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale se definesc în termeni de ajutor pe unitate de capacitate de stocare energie din surse regenerabile;
    f) 5% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale se definesc pentru instalare pompe de căldură.

    (3) Criteriile de selecţie sunt prezentate în anexa la Ghidul solicitantului.

    ART. 17
    (1) Diferenţa până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta trebuie să aducă o contribuţie financiară pentru diferenţa până la totalul costurilor eligibile, fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public.
    (2) Cheltuielile neeligibile vor fi suportate integral de către beneficiar.

    CAP. XII
    Cheltuielile eligibile
    ART. 18
    (1) Prevederile prezentului capitol sunt în concordanţă cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările ulterioare, în măsura în care acestea din urmă sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat.
    (2) Cheltuielile eligibile sunt reprezentate de costurile de investiţii în capacităţi de producere a energiei electrice din surse regenerabile, inclusiv costurile de investiţii în capacităţi de stocare a energiei electrice, astfel cum sunt prevăzute în anexa nr. 1. Costurile de operare, costul investiţiei pentru pompe de căldură şi TVA-ul nu sunt eligibile.
    (3) Ulterior încheierii contractului de finanţare, beneficiarul nu va mai putea primi finanţări din alte surse publice pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului, sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare şi a returnării sumelor rambursate.

    CAP. XIII
    Efectul stimulativ
    ART. 19
    (1) Prezenta schemă se aplică numai ajutoarelor care au efect stimulativ.
    (2) Se consideră că ajutoarele au efect stimulativ dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
    a) beneficiarul adresează furnizorului ajutorului de stat o cerere scrisă de acordare a ajutorului de stat înaintea demarării lucrărilor la proiectul de investiţii, care să conţină cel puţin toate informaţiile prevăzute la art. 6 alin. (2) din Regulament;
    b) furnizorul ajutorului de stat a confirmat eligibilitatea proiectului, înainte de demararea lucrărilor la proiect.

    (3) Dacă demararea lucrărilor are loc anterior îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (2), întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru ajutor.

    CAP. XIV
    Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
    ART. 20
    (1) Pentru acelaşi beneficiar şi pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, ajutorul de stat pentru investiţii acordat prin prezenta schemă nu se poate cumula cu niciun alt ajutor de stat acordat, inclusiv de minimis.
    (2) Furnizorul ajutorului de stat monitorizează ajutoarele acordate în baza prezentei scheme pentru a nu depăşi intensitatea maximă admisă.
    (3) Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor prezintă o declaraţie pe propria răspundere din care să reiasă dacă a mai beneficiat de ajutoare de stat sau ajutoare de minimis pentru aceleaşi cheltuieli eligibile.

    CAP. XV
    Modalitatea de derulare a schemei de ajutor de stat
    ART. 21
    (1) Furnizorul ajutorului de stat stabileşte condiţiile de eligibilitate şi de selecţie în cadrul procedurii de ofertare concurenţială, cu respectarea prevederilor art. 16 alin. (2), şi lansează procedura de ofertare concurenţială pentru selecţia proiectelor ce vor beneficia de finanţare.
    (2) Procedura de implementare şi derulare a prezentei scheme se desfăşoară în conformitate cu prevederile din Ghidul solicitantului, aprobat prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi publicat pe site-ul oficial al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
    (3) Furnizorul ajutorului de stat va acorda ajutorul după ce va verifica, pe baza solicitării de finanţare depuse de potenţialii beneficiari, îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate şi de selecţie prevăzute în prezenta schemă şi în Ghidul solicitantului.
    (4) Perioada de depunere a propunerilor de proiecte pentru producţia de energie din surse regenerabile de energie solară în cadrul procedurii de ofertare concurenţială va fi anunţată pe pagina oficială de internet a furnizorului ajutorului de stat.
    (5) Pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme solicitanţii vor transmite furnizorului ajutorului de stat solicitarea de sprijin, anexele acesteia şi alte documente solicitate prin Ghidul solicitantului.
    (6) Ulterior verificării conformităţii administrative şi a eligibilităţii solicitărilor de sprijin, conform prevederilor prezentei scheme şi celor stabilite prin Ghidul solicitantului, precum şi după efectuarea evaluării tehnico-economice a solicitării de sprijin, conform grilei de evaluare anexă la Ghidul solicitantului, furnizorul ordonează ofertele conforme în funcţie de punctajele finale obţinute şi le va înscrise pe lista pentru finanţare începând de la cele cu punctajul cel mai mare, până la acoperirea bugetului alocat pentru fiecare sesiune de ofertare concurenţială. Furnizorul ajutorului de stat semnează contracte de finanţare cu beneficiarii de ajutor de stat declaraţi câştigători în urma procedurilor de ofertare concurenţială.

    CAP. XVI
    Reguli privind recuperarea/stoparea acordării ajutoarelor de stat
    ART. 22
    (1) Furnizorul ajutorului de stat verifică respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat pe toată durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a monitoriza permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun.
    (2) În cazul în care se constată că ajutorul de stat a fost acordat ilegal sau a fost utilizat abuziv, furnizorul ajutorului de stat dispune recuperarea/stoparea acordării acestuia, respectiv va proceda la încetarea contractului de finanţare.
    (3) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va lua toate măsurile necesare pentru recuperarea sumelor alocate beneficiarului, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Astfel, va emite o decizie de recuperare a ajutorului de stat acordat, care reprezintă titlu executoriu la data emiterii acesteia. Aceasta se transmite spre executare silită Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Ajutorul de stat care trebuie rambursat sau recuperat include dobânda aferentă, datorată de la data plăţii acestuia până la data recuperării sau a rambursării integrale. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.589/2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene. Procedura de calcul al dobânzii se stabileşte prin instrucţiuni emise de Consiliul Concurenţei^3.
    ^3 Regăsite la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf.


    CAP. XVII
    Reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
    ART. 23
    (1) În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat, în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 994/1998 al Consiliului din 7 mai 1998 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene anumitor categorii de ajutoare de stat orizontale, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) nr. 733/2013 al Consiliului din 22 iulie 2013, furnizorul ajutorului de stat aplică prevederile referitoare la procedura de informare prevăzută în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) În cadrul prezentei scheme se aplică următoarele reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutorului de stat:
    a) furnizorul ajutorului de stat trebuie să păstreze înregistrări detaliate cu privire la toate ajutoarele acordate conform prezentei scheme;
    b) înregistrările prevăzute la lit. a) conţin toate informaţiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din reglementările europene în domeniu şi trebuie păstrate timp de 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică;
    c) beneficiarii ajutorului de stat trebuie să păstreze toate documentele aferente acestuia timp de 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică şi sunt obligaţi să le pună la dispoziţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi/sau Consiliului Concurenţei ori de câte ori sunt solicitate;
    d) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene;
    e) pe baza cererii scrise, furnizorul ajutorului de stat va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor prezentei scheme de ajutor de stat;
    f) beneficiarii ajutorului de stat au obligaţia de a pune la dispoziţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în formatul şi în termenul solicitat de acesta, toate informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului de ajutor de stat;
    g) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are obligaţia să încarce în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) prezenta măsura de ajutor de stat, contractele de finanţare, plăţile efectuate şi eventualele recuperări, în termenele prevăzute la art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    h) furnizorul ajutorului de stat va transmite Consiliului Concurenţei fişa de informaţii specifică, referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa II la Regulament, în vederea transmiterii către Comisia Europeană în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme.


    ART. 24
    Furnizorul ajutorului de stat transmite Consiliului Concurenţei raportări anuale cu privire la implementarea prezentei scheme, în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.

    ART. 25
    Informaţiile prevăzute în anexa III la Regulament privind fiecare ajutor individual care depăşeşte echivalentul în lei a 100.000 euro vor fi comunicate de furnizorul ajutorului de stat Consiliului Concurenţei pentru a fi publicate pe pagina naţională www.ajutordestat.ro.

    ANEXA 1

    CATEGORII DE CHELTUIELI INDICATIVE
    I. Cheltuieli eligibile indicative
    • Cheltuieli pentru amenajarea terenului
    • Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului
    • Cheltuieli cu plata diriginţilor de şantier
    • Cheltuieli pentru investiţia de bază:
    - cheltuieli pentru construcţii şi instalaţii
    – cheltuieli cu montaj utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale
    – cheltuieli cu utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care necesită montaj
    – cheltuieli cu dotările
    – cheltuieli cu active necorporale

    • Cheltuieli cu organizarea de şantier:
    - cheltuieli pentru lucrări de construcţii şi instalaţii aferente organizării de şantier
    – cheltuieli conexe organizării şantierului, eligibile conform prevederilor Regulamentul (UE) nr. 651/2014


    II. Categorii de cheltuieli neeligibile
    Cheltuielile neeligibile în cadrul acestei operaţiuni sunt următoarele (enumerarea nefiind exhaustivă):
    - cheltuieli aferente contribuţiei în natură;
    – cheltuieli cu amortizarea;
    – cheltuieli cu obţinerea terenurilor;
    – cheltuieli de leasing;
    – cheltuieli cu închirierea, altele decât cele prevăzute la cheltuielile generale de administraţie;
    – cheltuieli cu achiziţia de mijloace de transport;
    – cheltuieli generale de administraţie;
    – cheltuieli pentru comisioane, cote, taxe;
    – cheltuieli cu achiziţia imobilelor deja construite;
    – taxa pe valoarea adăugată;
    – dobânda debitoare;
    – alte comisioane aferente creditelor;
    – achiziţia de echipamente second-hand;
    – amenzi, penalităţi, cheltuieli de judecată şi arbitraj;
    – costurile pentru operarea obiectivelor de investiţii;
    – cheltuielile efectuate pentru obiective de investiţii executate în regie proprie;
    – cheltuieli cu branşamentul (conectarea la staţia de transformare);
    – cheltuielile cu lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea avizelor şi autorizaţiilor, realizarea studiilor de fezabilitate (şi a studiilor tehnice stabilite de standarde şi normative pentru pregătirea proiectului);
    – alte cheltuieli cu caracter general (de exemplu, publicitate, informare, audit financiar, managementul proiectului).

    Cheltuielile neeligibile vor fi suportate integral de către beneficiar.


    ANEXA 2

    FORMULA DE CALCUL
    aferentă schemei de ajutor de stat privind sprijinirea investiţiilor
    în noi capacităţi de producere a energiei electrice produse din surse
    regenerabile pentru autoconsumul aerodromurilor, inclusiv sisteme de stocare a energiei

    Criteriul 1:
    Preţul cel mai mic solicitat per MW instalat de producţie energie solară
    Se urmăreşte ca subvenţia publică oferită per MW instalat să fie cea mai joasă şi să se evite supracompensarea.
    Se vor verifica existenţa a trei oferte conforme (conţin toate elementele pentru care s-a solicitat ofertare), cu respectarea confidenţialităţii privind datele comerciale, precum şi procesul-verbal de adjudecare a ofertei câştigătoare.
    Acordarea punctajului se va face:
    - preţul cel mai mic (euro/MW) - 70 pct;
    – preţul cel mai mare (euro/MW) - 0 pct.

    Valorile intermediare ale ajutorului de stat solicitat (euro/MW) se calculează conform ecuaţiei dreptei: ax + b = y
    Pentru a determina coeficienţii a şi b ai ecuaţiei dreptei ax + b = y, putem folosi două puncte cunoscute ale dreptei, astfel:
    1. (xmax, 0);
    2. (xmin, 70),
    unde:
    xmax este preţul cel mai mare solicitat per MW producţie energie solară;
    xmin este preţul cel mai mic solicitat per MW producţie energie solară.


    Se consideră xmin = A, xmax = B, astfel punctele devin 1. (B, 0), 2. (A, 70), rezultând două ecuaţii:
    1. aB + b = 0;
    2. aA + b = 70.

    Pasul 1: b = –aB
    Pasul 2: înlocuirea lui b în a doua ecuaţie
    aA – aB = 70
    a(A – B) = 70, a = 70/A – B

    Pasul 3: determinarea lui b
    b = –aB
    b = –70/(A – B) * B
    b = 70B/A – B

    Astfel ecuaţia devine y = 70/(a – B) * x – 70B/A – B
    Pentru a calcula y în funcţie de preţul per MW solicitat x, utilizăm ecuaţia y = 70/(a – B) * x – 70B/A – B.
    Astfel, dacă avem preţul per MW min şi maxim (A şi B), putem calcula punctajul obţinut pentru orice valoare x.

    Criteriul 2:
    Preţul cel mai mic solicitat per MWh instalat de stocare energie solară
    Pentru a determina coeficienţii a şi b ai ecuaţiei dreptei ax + b = y, putem folosi două punte cunoscute ale dreptei, astfel:
    1. (xmax, 0);
    2. (xmin, 25),
    unde:
    xmax este preţul cel mai mare solicitat per MW producţie energie solară;
    xmin este preţul cel mai mic solicitat per MW producţie energie solară.


    Se consideră xmin = A, xmax = B, astfel punctele devin 1. (B, 0), 2. (A, 25), rezultând două ecuaţii:
    1. aB + b = 0;
    2. aA + b = 25.
    Pasul 1: b = –aB
    Pasul 2: înlocuirea lui b în a doua ecuaţie
    aA – aB = 25
    a(A – B) = 25, a = 25/A – B

    Pasul 3: determinarea lui b
    b = –aB
    b = –25/(A – B) * B
    b = 25B/A – B


    Astfel ecuaţia devine y = 25/(a – B) * x – 25B/A – B
    Pentru a calcula y în funcţie de preţul per MW solicitat x, utilizăm ecuaţia y = 25/(a – B) * x – 25B/A – B.

    Criteriul 3:
    Proiectele care prevăd în cadrul investiţiei şi instalarea de pompe de căldură care utilizează energia regenerabilă din producţia de energie solară prin capacitatea de producţie de energie instalată prin proiect vor primi 5 puncte.
    Cele 5 puncte vor fi acordate proiectelor care prevăd în cadrul investiţiei instalarea de pompe de căldură a căror putere calorică va acoperi minimum 20% din necesarul clădirii terminalului.
    În cazul în care nu se prevede în cadrul investiţiei şi instalarea de pompe de căldură, vor avea 0 puncte, ceea ce înseamnă că nu vor beneficia de punctajul de 5 puncte.
    Pentru criteriul 3 nu se acordă punctaj intermediar.
    NOTĂ:
    Acordarea punctajului final va fi posibilă numai după închiderea sesiunii de depunere a cererilor de finanţare.

    În urma evaluării tuturor criteriilor de selecţie, solicitarea de sprijin va primi un punctaj între 0 şi maximum 100 de puncte.
    Conform criteriului 1 - preţul cel mai mic solicitat per MW instalat de producţie energie solară (70 puncte) şi criteriului 2 - preţul cel mai mic solicitat per MWh instalat de stocare energie solară (25 puncte), vor obţine un punctaj maxim (95 puncte).
    Proiectele care vor prevedea în cadrul investiţiei şi instalarea de pompe de căldură a căror putere calorică va acoperi minimum 20% din necesarul clădirii terminalului şi care utilizează energia regenerabilă din producţia de energie solară prin capacitatea de producţie de energie instalată prin proiect vor primi şi cele 5 puncte.
    Pentru proiectele admise, punctajele pentru cele trei criterii se însumează pentru a stabili lista finală a punctajelor obţinute. Ulterior, ofertele considerate conforme vor fi ordonate în funcţie de punctajele obţinute şi vor fi înscrise pe lista pentru finanţare începând de la cele cu punctajul cel mai mare până la acoperirea bugetului alocat pentru sesiunea competitivă.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016