────────── Aprobată prin ORDINUL nr. 1.355 din 17 septembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 982 din 1 octombrie 2024.────────── CAP. I Introducere ART. 1 (1) Se instituie o schemă de ajutor de stat transparent, conform prevederilor art. 41 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul, bazată pe procedură de ofertare concurenţială, pentru sprijinirea investiţiilor în dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice (baterii), în scopul creşterii adecvanţei, flexibilităţii şi eficienţei Sistemului electroenergetic naţional şi reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră. (2) Sprijinul acordat în cadrul acestei scheme se încadrează în art. 10d din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, ale cărei norme sunt stabilite de Comisia Europeană prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 din 9 iulie 2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre. (3) Prezenta schemă contribuie la implementarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a celor specifice din reglementările Uniunii Europene şi naţionale, ale strategiilor şi documentelor de politici publice naţionale şi europene. CAP. II Obiectivul schemei ART. 2 (1) Prin prezenta schemă de ajutor de stat este vizată sprijinirea investiţiilor în dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice (baterii) conectate la o instalaţie existentă de producere a energiei din surse regenerabile, inclusiv centrale hidroelectrice. (2) Capacitatea de stocare (baterii) absoarbe anual cel puţin 75% din energia sa din instalaţia de producţie de energie din surse regenerabile la care este conectată direct. (3) Sprijinul financiar în cadrul prezentei scheme este acordat pentru investiţii destinate capacităţilor de stocare a energiei electrice (baterii), contribuind la atingerea obiectivelor asumate de România în cadrul Planului naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030 (PNIESC), la obiectivele Pactului verde european, precum şi la angajamentele Uniunii de a pune în aplicare Acordul de la Paris şi obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU. CAP. III Necesitatea implementării schemei ART. 3 Implementarea prezentei scheme va contribui la realizarea următoarelor obiective: a) creşterea capacităţii de stocare a energiei electrice în Sistemul electroenergetic naţional; b) creşterea adecvanţei, flexibilităţii şi eficienţei Sistemului electroenergetic naţional prin utilizarea de noi capacităţi de stocare a energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, având în vedere capacitatea stocării în baterii de a oferi servicii de reglaj primar, secundar şi terţiar; c) creşterea ponderii energiei electrice regenerabile în totalul consumului de energie primară, ca efect rezultant al investiţiilor în capacităţi de stocare a energiei electrice din surse regenerabile; d) decongestionarea Sistemului electroenergetic naţional prin utilizarea de noi capacităţi de stocare a energiei electrice din surse regenerabile; o economie mai eficientă din punctul de vedere al utilizării surselor de energie electrică, mai ecologică şi mai competitivă, conducând la dezvoltarea durabilă, care se bazează, printre altele, pe un nivel înalt de protecţie şi pe îmbunătăţirea calităţii mediului; e) atingerea implicită a obiectivelor Uniunii Europene privind producţia de energie electrică din surse regenerabile prevăzute în Directiva (UE) 2018/2.001 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, cu modificările ulterioare; f) creşterea producţiei de energie electrică din surse regenerabile, contribuind la obiectivele Pactului verde european ca strategie de creştere sustenabilă a Europei şi combaterea schimbărilor climatice în concordanţă cu angajamentele Uniunii Europene de a pune în aplicare Acordul de la Paris şi obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU; g) reducerea emisiilor de carbon în atmosferă generate de sectorul energetic prin înlocuirea unei părţi din cantitatea de combustibili fosili consumaţi în fiecare an - cărbune, gaz natural; h) implementarea programelor-cheie stabilite în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare; i) atingerea obiectivelor din Planul naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021, privind ponderea globală de energie din surse regenerabile în consumul final brut de energie; j) atingerea obiectivului privind neutralitatea climatică, prevăzut în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de stabilire a cadrului pentru atingerea neutralităţii climatice şi de modificare a regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1.999 („Legea europeană a climei“), referitor la asigurarea, până cel târziu în 2050, a unui echilibru la nivelul Uniunii între emisiile şi absorbţiile de gaze cu efect de seră care sunt reglementate în dreptul Uniunii, astfel încât să se ajungă la zero emisii nete până la acea dată. CAP. IV Domeniul de aplicare ART. 4 (1) Schema de ajutor de stat bazată pe procedură de ofertare concurenţială se adresează operatorilor economici de tipul societăţilor (microîntreprinderi, întreprinderi mici, mijlocii şi întreprinderi mari, exclusiv întreprinderi nou-înfiinţate) şi regiilor autonome legal constituite în conformitate cu legislaţia naţională sau în conformitate cu legislaţia specifică din statul membru al Uniunii Europene (UE) a cărui naţionalitate o deţin, înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC) din România până la data primei plăţi din ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei scheme şi care au depus la Ministerul Energiei cererea de finanţare în cadrul procedurii de ofertare concurenţială pentru acordarea unui ajutor de stat pentru realizarea, pe teritoriul României, a unei capacităţi de stocare a energiei electrice, înaintea demarării lucrărilor, conform cerinţelor din Ghidul solicitantului pentru Sprijinirea investiţiilor în dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice (baterii) aferentă Fondului pentru modernizare în România, programul-cheie 1: Surse regenerabile de energie şi stocarea energiei, definit conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Prezenta schemă bazată pe procedură de ofertare concurenţială se aplică numai instalaţiilor noi de stocare a energiei electrice conectate la o instalaţie existentă de producere a energiei din surse regenerabile de energie, inclusiv centrale hidroelectrice. (3) Furnizorul ajutorului de stat în temeiul prezentei scheme este Ministerul Energiei. (4) Nu sunt eligibili solicitanţii care îşi desfăşoară activitatea în sectorul pescuitului şi acvaculturii. CAP. V Definiţii ART. 5 (1) În sensul prezentei scheme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: a) procedură de ofertare concurenţială - un proces de licitaţie competitiv care respectă următoarele caracteristici: (i) este deschis, clar, transparent şi nediscriminatoriu, bazat pe criterii de eligibilitate şi selecţie obiective, definite ex ante în conformitate cu obiectivul măsurii, pentru minimizarea riscului licitaţiei strategice; (ii) criteriile sunt publicate cu cel puţin şase săptămâni înainte de termenul-limită de depunere a cererilor de finanţare pentru a permite o concurenţă efectivă; (iii) bugetul sau volumul aferent procesului de licitaţie reprezintă o constrângere obligatorie, deoarece se poate aştepta ca nu toţi ofertanţii să primească ajutor; (iv) numărul preconizat de ofertanţi este suficient pentru a asigura o concurenţă efectivă; proiectarea proceselor de licitaţie subscrise în timpul implementării acestei scheme este corectată pentru a restabili concurenţa efectivă în procesele de licitaţie ulterioare sau cât mai curând posibil; (v) ajustările ex post ale rezultatului procesului de licitaţie (cum ar fi negocierile ulterioare privind rezultatele licitaţiei sau raţionalizarea) sunt excluse, pentru a nu submina eficienţa rezultatului procesului competitiv; b) energie din surse regenerabile - energia generată de instalaţii care utilizează exclusiv surse regenerabile de energie, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 1 din Directiva (UE) 2018/2.001 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, cu modificările ulterioare, precum şi cota, din punctul de vedere al valorii calorice, a energiei produse din surse regenerabile de energie în instalaţii hibride care utilizează şi surse convenţionale de energie şi include energia electrică regenerabilă utilizată pentru umplerea sistemelor de stocare conectate în spatele contorului (instalat în comun sau ca supliment la instalaţia regenerabilă), dar exclude energia electrică produsă ca urmare a sistemelor de stocare; c) costuri eligibile - sunt reprezentate de costurile de investiţii în construirea de noi capacităţi de stocare a energiei electrice prevăzute în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezenta schemă. Costurile de operare nu sunt eligibile; d) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, indiferent de data la care ajutorul se plăteşte întreprinderii respective; e) demararea lucrărilor - fie demararea lucrărilor de construcţii în cadrul investiţiei, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, în funcţie de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea avizelor/autorizaţiilor şi realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor de întreprinderi, demararea lucrărilor corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată; f) efect stimulativ - prezentarea de către beneficiar furnizorului de ajutor de stat a unei cereri de ajutor scrise înainte de demararea lucrărilor la proiectul sau la activitatea respectivă; g) stocare de energie electrică - amânarea utilizării finale a energiei electrice pentru un moment ulterior momentului generării sau transformarea energiei electrice într-o formă de energie care poate fi stocată, stocarea energiei respective şi reconversia ulterioară a energiei respective în energie electrică; h) instalaţie/capacitate de stocare a energiei electrice - o instalaţie de stocare a energiei electrice în spatele contorului (respectiv o instalaţie de stocare a energiei electrice conectată în cadrul instalaţiei de utilizare a unui loc de producere sau a unui loc de producere şi consum, aşa cum sunt acestea definite în Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 59/2013, cu modificările şi completările ulterioare, care stochează energie ce poate fi produsă la locul de producere/locul de producere şi consum fără a trece prin contorul din cadrul grupului de măsurare aferent punctului de delimitare) conectată la o instalaţie existentă de producere a energiei din surse regenerabile; i) instalaţie existentă de producere a energiei din surse regenerabile de energie - instalaţia de producere a energiei electrice la care va fi direct conectată instalaţia de stocare pentru care se solicită finanţare şi care cel târziu până la momentul semnării contractului de finanţare este pusă sub tensiune finală, situaţie dovedită prin certificatul de racordare şi documentul doveditor pentru punerea sub tensiune finală; j) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe; k) întreprindere - una sau mai multe entităţi juridice care formează o singură unitate economică, conform Comunicării Comisiei privind noţiunea de ajutor de stat astfel cum este menţionată la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene^1; ^1 Comunicarea Comisiei nr. 2016/C-262/01 privind noţiunea de ajutor de stat astfel cum este menţionată la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 262 din 19.07.2016. l) întreprindere nou-înfiinţată - întreprinderea înfiinţată în anul anterior anului înregistrării cererii de finanţare, care nu are situaţii financiare aprobate corespunzător ultimului exerciţiu financiar încheiat, întreprinderea înfiinţată în anul depunerii cererii de finanţare sau întreprinderea care nu a desfăşurat activitate economică, dar nu mai mult de trei ani fiscali consecutivi înainte de data depunerii cererii de finanţare. (2) Termenii microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii şi întreprindere mare au semnificaţia dată de Regulament. CAP. VI Beneficiari eligibili ART. 6 (1) Potenţialii beneficiari pot fi operatorii economici - microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii, dar şi întreprinderi mari (exclusiv întreprinderi nou-înfiinţate) şi regii autonome, legal constituite în conformitate cu legislaţia naţională sau în conformitate cu legislaţia specifică din statul membru a cărui naţionalitate o deţin şi înregistrate la ONRC în România până la data primei plăţi din ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei scheme, ale căror proiecte pentru construirea, pe teritoriul României, de noi capacităţi de stocare a energiei din sursele regenerabile de energie au fost selectate drept câştigătoare în baza unei proceduri de ofertare concurenţială. (2) Potenţialii beneficiari pot depune proiecte numai individual. ART. 7 (1) O întreprindere, astfel cum este definită la art. 5 alin. (1) lit. k), poate depune unul sau mai multe proiecte, în limita sumei de 10 milioane de euro/pe întreprindere, pe proiect. (2) O întreprindere, astfel cum este definită la art. 5 alin. (1) lit. k), poate accesa finanţare în cadrul prezentei scheme în limita sumei de maximum 10 milioane de euro pentru unul sau mai multe proiecte depuse. ART. 8 Cererea de finanţare în cadrul procedurii de ofertare concurenţială conţine cel puţin următoarele informaţii: a) denumirea ofertantului şi dimensiunea întreprinderii; b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii şi a finalizării acestuia; c) obiectivele proiectului, indicatorii şi rezultatele aşteptate; d) localizarea proiectului; e) bugetul proiectului; f) cheltuielile proiectului (eligibile şi neeligibile); g) valoarea ajutorului de stat solicitat pentru proiect, inclusiv valoarea ajutorului de stat în euro/MWh, valoare ce va reprezenta criteriul de selecţie în cadrul procedurii de ofertare concurenţială. CAP. VII Condiţii de eligibilitate a beneficiarilor ART. 9 (1) La momentul depunerii cererii de finanţare, beneficiarii schemei trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii: a) se încadrează în categoria beneficiarilor eligibili, în funcţie de acţiunile finanţabile prevăzute la art. 4; b) sunt întreprinderi legal constituite şi înregistrate în conformitate cu legislaţia în domeniu; c) nu sunt în incapacitate de plată/în stare de insolvenţă conform prevederilor legale în vigoare privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, după caz; d) nu sunt în stare de faliment, lichidare, nu au afacerile conduse de un administrator judiciar sau activităţile lor comerciale nu sunt suspendate ori nu fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau sunt într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege, ori nu fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor în stare de faliment, lichidare, sau pentru preluarea conducerii afacerilor de un administrator judiciar; e) şi-au îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat; f) nu sunt declaraţi într-o situaţie gravă de încălcare a prevederilor legislaţiei privind achiziţiile publice şi/sau a obligaţiilor asumate printr-un contract/acord de finanţare din fonduri publice; g) solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului nu a suferit condamnări definitive cauzate de o conduită profesională îndreptată împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forţă de res judicata; h) solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului nu a fost subiectul unei judecăţi de tip res judicata pentru fraudă, corupţie, implicarea în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene; i) nu fac obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Consiliului Concurenţei, a Comisiei Europene, a unui furnizor/administrator de ajutor de stat sau a instanţei, prin care un ajutor de stat/de minimis a fost declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă; j) demonstrează capacitate tehnică şi financiară pentru susţinerea activităţilor proiectului; k) nu se încadrează în categoria întreprinderilor aflate în dificultate, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 18 din Regulament. (2) Beneficiarul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat. (3) Potenţialul beneficiar, cu excepţia regiilor autonome, trebuie să dea o declaraţie pe propria răspundere privind încadrarea întreprinderii, conform prevederilor anexei I la Regulament, în una dintre categoriile: microîntreprindere, întreprindere mică, mijlocie sau mare. CAP. VIII Condiţii de eligibilitate a proiectelor ART. 10 (1) La momentul depunerii cererii de finanţare, proiectele trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii de eligibilitate: a) proiectul este implementat pe teritoriul României; b) proiectul trebuie să vizeze construirea unei instalaţii de stocare a energiei electrice de tipul „în spatele contorului“, conectată la o instalaţie existentă de producere a energiei din surse regenerabile, inclusiv centrale hidroelectrice; c) instalaţia de stocare absoarbe anual cel puţin 75% din energia sa din instalaţia de producţie de energie din surse regenerabile la care este conectată direct; d) valoarea ajutorului de stat acordat în cadrul schemei pe MWh instalat de stocare este de maximum 100.000 euro/MWh. (2) Proiectul îndeplineşte, pe lângă condiţiile de eligibilitate menţionate la alin. (1), şi condiţiile specificate în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere şi nu suplimentează prevederile în materie de ajutor de stat prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat, în materia criteriilor de eligibilitate sau selecţie aferente procedurii competitive. (3) Nu sunt eligibile proiectele care sunt propuse pentru a înlocui capacităţi mai vechi de stocare a energiei electrice, fiind eligibile doar capacităţi noi de stocare conectate la o instalaţie existentă de producere a energiei din surse regenerabile. (4) Proiectul respectă principiul „efectului stimulativ“ conform prevederilor art. 6 din Regulament. (5) Perioada de implementare a proiectelor se încadrează în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv între data la care solicitantul depune cererea de finanţare la Ministerul Energiei şi data preconizată de finalizare, dar nu mai târziu de 24 de luni de la semnarea contractului de finanţare şi de 31 decembrie 2029, cu respectarea principiului „demararea lucrărilor“. (6) Proiectul nu a mai beneficiat de finanţare din fonduri publice, cu excepţia studiilor preliminare - studiul de prefezabilitate, analiza geotopografică, studiul de fezabilitate, proiectul tehnic, detalii de execuţie, şi acestea să nu fie solicitate pentru finanţare în temeiul prezentei scheme de ajutor. (7) Durata de implementare a proiectului nu depăşeşte 24 de luni de la semnarea contractului de finanţare şi data de 31 decembrie 2029. (8) Valoarea ajutorului de stat solicitat nu depăşeşte 10.000.000 de euro pe întreprindere, pe proiect (echivalent în lei la cursul InforEuro din luna anterioară deschiderii procedurii de ofertare concurenţială). (9) Valoarea ajutorului de stat solicitat nu depăşeşte 10.000.000 de euro pe întreprindere, indiferent de numărul de oferte depuse (echivalent în lei la cursul InforEuro din luna anterioară deschiderii procedurii de ofertare concurenţială). (10) Nu sunt eligibile la finanţare: a) proiectele care reprezintă proiecte combinate de energie din surse regenerabile şi de stocare (în spatele contorului) sau în cazul în care capacitatea de stocare nu este conectată la o instalaţie existentă de producere a energiei din surse regenerabile; b) proiectele ce implică baterii care utilizează tehnologii pe bază de plumb, NiCd sau NiMH; c) proiectele prin care este propusă înlocuirea de capacităţi vechi de stocare a energiei electrice; d) proiectele care vizează stocarea energiei exclusiv extrasă din Sistemul electroenergetic naţional; e) proiectele care au beneficiat de finanţare pentru sisteme de stocare energie electrică din alte programe de finanţare nerambursabile; f) proiectele depuse în parteneriat. CAP. IX Durata schemei ART. 11 (1) Prezenta schemă intră în vigoare la data publicării ordinului de aprobare a acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică până la data de 31 decembrie 2027. (2) Având în vedere că Regulamentul (UE) nr. 651/2014 se aplică până la data de 31 decembrie 2026, după această dată, Ministerul Energiei se angajează să asigure că schema este, pe toată durata sa de aplicare, în conformitate cu dispoziţiile noilor reglementări de exceptare pe categorii de ajutoare, prin operarea modificărilor necesare şi solicitarea reavizării schemei de către Consiliul Concurenţei, inclusiv prin transmiterea fişei de informaţii sintetice modificate, dacă va fi necesar. CAP. X Bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari ART. 12 (1) Bugetul total estimat al schemei este echivalentul în lei al sumei de 150.000.000 de euro şi reprezintă sume nerambursabile din Fondul pentru modernizare. (2) Alocarea bugetară şi operaţiunile financiare derulate în vederea utilizării fondurilor prevăzute la alin. (1) se fac în conformitate cu prevederile cadrului legal aplicabil pentru gestionarea Fondului pentru modernizare în România. (3) În cazul în care bugetul schemei de ajutor de stat nu se consumă integral după prima licitaţie, Ministerul Energiei va organiza o nouă procedură de ofertare concurenţială pentru suma rămasă neutilizată. ART. 13 Din perspectiva bugetului alocat, numărul estimat de beneficiari de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme bazate pe procedură de ofertare concurenţială este de minimum 15 beneficiari. CAP. XI Modalitatea de acordare a ajutorului de stat ART. 14 Măsurile de sprijin acordate beneficiarilor pentru realizarea de investiţii constau în acordarea de alocări financiare nerambursabile având ca sursă de finanţare Fondul pentru modernizare. CAP. XII Valoarea maximă a finanţării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat) ART. 15 (1) Ajutorul maxim care se poate acorda nu poate depăşi 10.000.000 euro pe întreprindere, pe proiect. Ajutorul se acordă sub formă de finanţare nerambursabilă prin rambursarea cheltuielilor eligibile efectuate. (2) Intensitatea maximă a ajutorului de stat acordat prin prezenta schemă bazată pe procedură de ofertare concurenţială, întemeiată pe criterii clare, transparente şi nediscriminatorii, este de până la 100% din cheltuielile eligibile. Categoriile de cheltuieli eligibile sunt prevăzute în anexa nr. 3. ART. 16 Diferenţa până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta trebuie să aducă o contribuţie financiară pentru diferenţa până la valoarea totală a proiectului fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public. CAP. XIII Cheltuielile eligibile ART. 17 (1) Prevederile prezentului capitol sunt în concordanţă cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în măsura în care acestea din urmă sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat. (2) Cheltuielile eligibile sunt reprezentate de costurile de investiţie, astfel cum sunt prevăzute în anexa nr. 3. Costurile de operare nu sunt eligibile. (3) Ulterior încheierii contractului de finanţare, beneficiarul nu va mai putea primi finanţări din alte surse publice pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului, sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare şi a returnării sumelor rambursate. CAP. XIV Efectul stimulativ ART. 18 (1) Prezenta schemă se aplică numai ajutoarelor care au efect stimulativ. (2) Se consideră că ajutoarele au efect stimulativ dacă solicitantul adresează autorităţii responsabile de administrarea prezentei scheme o cerere de finanţare pentru acordarea ajutorului de stat înaintea demarării lucrărilor. Cererea de finanţare conţine cel puţin informaţiile de la art. 8. (3) Dacă demararea lucrărilor are loc anterior îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (2), coroborat cu art. 5 alin. (1) lit. e), întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru ajutor. CAP. XV Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat ART. 19 (1) Pentru acelaşi beneficiar şi aceleaşi cheltuieli eligibile, ajutorul de stat pentru investiţie acordat prin prezenta schemă nu se poate cumula cu niciun alt ajutor de stat acordat, nici de minimis. (2) Furnizorul de ajutor de stat monitorizează ajutoarele acordate în baza prezentei scheme pentru a nu depăşi intensitatea maximă admisă. CAP. XVI Modalitatea de derulare a schemei de ajutor de stat ART. 20 (1) Furnizorul ajutorului de stat lansează procedura de ofertare concurenţială pentru selecţia proiectelor ce vor beneficia de finanţare, stabileşte condiţiile de eligibilitate şi de selecţie în cadrul procedurii de ofertare concurenţială şi semnează contracte de finanţare cu beneficiarii de ajutor de stat. (2) Procedura de implementare şi derulare a schemei se desfăşoară în conformitate cu prevederile din Ghidul solicitantului privind sprijinirea investiţiilor în dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice (baterii) cu finanţare din Fondul pentru modernizare. (3) Furnizorul schemei de ajutor de stat va acorda ajutorul după ce va verifica, pe baza cererii de finanţare depuse de beneficiar, îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate şi de selecţie prevăzute în schemă, precum şi în anexele nr. 1 şi 2, care fac parte integrantă din prezenta schemă. (4) Perioada de depunere a propunerilor de proiecte pentru realizarea instalaţiilor de stocare a energiei electrice în cadrul procedurii de ofertare concurenţială va fi anunţată pe pagina oficială de internet a Ministerului Energiei la adresa: www.energie.gov.ro. (5) Pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme solicitanţii vor încărca în platforma informatică dedicată Fondului pentru modernizare, MySmis 2021, cererea de finanţare, anexele la aceasta şi alte documente menţionate în Ghidul solicitantului. (6) Pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme, solicitanţii vor demara investiţia ulterior depunerii cererii de finanţare, iar punerea în funcţiune se va realiza ulterior semnării contractului de finanţare, dar nu mai târziu de 24 de luni de la semnarea contractului de finanţare şi de 31 decembrie 2029. (7) Furnizorul de ajutor de stat semnează contracte de finanţare cu beneficiarii de ajutor de stat în urma unei proceduri de ofertare concurenţială, după parcurgerea celor două etape ale procesului de evaluare, respectiv: a) Evaluarea tehnico-economică a cererii de finanţare Evaluarea tehnico-economică a cererii de finanţare va fi realizată de Comisia de selecţie constituită la nivelul furnizorului de ajutor de stat în conformitate cu Grila de evaluare tehnico-economică, prezentată în anexa nr. 2. Valoarea maximă a costurilor eligibile aferente proiectului se obţine prin însumarea valorilor aferente categoriilor de cheltuieli eligibile prevăzute în anexa nr. 3. În funcţie de aceasta beneficiarul stabileşte cuantumul ajutorului de stat solicitat pentru cererea de finanţare depusă, care trebuie să fie mai mic sau egal cu valoarea maximă a costurilor eligibile ale proiectului. Conform criteriului din Grila de evaluare tehnico-economică a cererilor de finanţare (anexa nr. 2), va obţine un punctaj maxim (100 de puncte) cererea de finanţare care va avea cea mai mică valoare a ajutorului de stat solicitat per MWh instalat de stocare şi zero puncte cererea de finanţare care va avea cea mai mare valoare a ajutorului de stat solicitat per MWh instalat de stocare, cu descreşterea liniară a punctajului pentru valorile intermediare ale ajutorului de stat solicitat. În urma evaluării tehnico-economice, cererea de finanţare va primi un punctaj între 0 şi 100 puncte. Cererile de finanţare vor fi ordonate în funcţie de punctajul obţinut în această etapă începând de la cele cu punctajul cel mai mare. La finalizarea acestei etape se va întocmi o listă provizorie cuprinzând cererile de finanţare depuse, ordonate în funcţie de punctajul obţinut pentru criteriul de selecţie prevăzut la prezenta etapă. Clasamentul este provizoriu, având în vedere faptul că punctajul se realizează în funcţie de elementele declarate de către fiecare solicitant în cadrul cererii de finanţare. Pentru respectarea principiului transparenţei, lista cu clasamentul provizoriu se va publica pe pagina web a Ministerului Energiei http://energie.gov.ro. Proiectele vor fi evaluate în continuare din punct de vedere administrativ şi al eligibilităţii în ordinea în care acestea au fost prevăzute în lista provizorie publicată pe site-ul Ministerului Energiei, până la epuizarea bugetului. b) Verificarea conformităţii administrative şi a eligibilităţii cererilor de finanţare Comisia de selecţie constituită la nivelul furnizorului de ajutor de stat va verifica conformitatea administrativă şi eligibilitatea cererii de finanţare, în baza Grilei de verificare a conformităţii administrative şi a eligibilităţii cererii de finanţare, prezentată în anexa nr. 1. În situaţia în care, în urma verificărilor administrative se modifică punctajul acordat unei cereri de finanţare, aceasta va fi repoziţionată în clasamentul provizoriu. Pentru fiecare cerere de finanţare admisă, după finalizarea analizei din cele două etape menţionate se va trece în etapa de precontractare şi, ulterior, în etapa de contractare. Ulterior finalizării evaluării şi soluţionării contestaţiilor, Ministerul Energiei va publica pe pagina web http://energie.gov.ro lista cuprinzând clasamentul final, respectiv lista proiectelor admise şi lista proiectelor respinse. (8) Furnizorul de ajutor de stat acordă ajutorul de stat după semnarea contractelor de finanţare cu beneficiarii selectaţi în urma parcurgerii celor două etape ale procesului de evaluare menţionate la alin. (7) în cadrul procedurii de ofertare concurenţială. CAP. XVII Reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat ART. 21 În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat, în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 994/1998, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) nr. 733/2013 al Consiliului din 22 iulie 2013, furnizorul de ajutor de stat aplică prevederile referitoare la procedura de informare şi de avizare prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 22 Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la prezenta schemă, în forma prevăzută la anexa II la Regulament, în vederea transmiterii la Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de la adoptarea schemei. ART. 23 Ministerul Energiei, în calitate de administrator şi furnizor al prezentei scheme de ajutor de stat, are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene. ART. 24 Beneficiarii sunt obligaţi să raporteze, în conformitate cu prevederile contractului de finanţare, stadiul realizării lucrărilor, precum şi să furnizeze alte informaţii suplimentare, la cererea furnizorului de ajutor de stat. ART. 25 (1) Furnizorul de ajutor de stat este obligat să păstreze toate informaţiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul schemei de ajutor de stat (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat) pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ultimului ajutor de stat. (2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi să păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data ultimului ajutor acordat în cadrul schemei, toate documentele necesare şi să ţină o evidenţă specifică a ajutorului de care au beneficiat conform prezentei scheme. Beneficiarii sunt obligaţi să pună la dispoziţia autorităţii de implementare a schemei de ajutor de stat sau a Consiliului Concurenţei aceste informaţii ori de câte ori le sunt solicitate. ART. 26 Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenţei orice informaţie solicitată cu privire la prezenta schemă de ajutor de stat. ART. 27 Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenţei raportări anuale cu privire la implementarea schemei în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE. ART. 28 Furnizorul de ajutor de stat monitorizează respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun, iar în situaţia în care furnizorul constată că beneficiarii nu au respectat prevederile schemei de ajutor de stat, solicită acestora rambursarea ajutorului de stat primit, la care se adaugă dobânda aferentă, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor din Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi din Regulamentul (CE) nr. 794/2004. Recuperarea ajutoarelor de stat se realizează potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 29 Ministerul Energiei, în calitate de furnizor şi administrator al schemei de ajutor de stat, are obligaţia încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, a contractelor de finanţare, a plăţilor efectuate şi a eventualelor recuperări, în termenele prevăzute de art. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 30 Informaţiile prevăzute în anexa III la Regulament privind fiecare ajutor individual care depăşeşte echivalentul în lei al 100.000 euro vor fi publicate pe pagina naţională www.ajutordestat.ro. ANEXA 1 la schema de ajutor de stat GRILĂ DE VERIFICARE a conformităţii administrative şi a eligibilităţii cererilor de finanţare Sistem de notare: Da, Nu, NA (nu este cazul)
┌───────────────────────────────┬──┬────┐
│ │Da│ │
│ │/ │ │
│Criteriu │Nu│Obs.│
│ │/ │ │
│ │NA│ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│Conformarea formală cu toate │ │ │
│cerinţele specifice formulate │ │ │
│în Ghidul solicitantului: │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│1. Cererea de finanţare a fost │ │ │
│încărcată în platforma │ │ │
│electronică şi are toate │ │ │
│secţiunile completate? │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│2. Cererea de finanţare include│ │ │
│toate anexele obligatorii, în │ │ │
│formatul solicitat prin Ghidul │ │ │
│solicitantului? │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│3. Declaraţia unică este │ │ │
│semnată de reprezentantul │ │ │
│legal, datată şi încărcată în │ │ │
│platformă, conform Ghidului │ │ │
│solicitantului? │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│4. Declaraţia unică cuprinde │ │ │
│informaţii referitoare la │ │ │
│colectarea şi furnizarea │ │ │
│datelor privind beneficiarul │ │ │
│real? │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│5. Declaraţia privind │ │ │
│conformitatea cu prevederile │ │ │
│Regulamentului (UE) nr. 651/ │ │ │
│2014 de declarare a anumitor │ │ │
│categorii de ajutoare │ │ │
│compatibile cu piaţa internă în│ │ │
│aplicarea articolelor 107 şi │ │ │
│108 din tratat (anexa nr. 1.a │ │ │
│la Ghidul solicitantului) a │ │ │
│fost încărcată în platforma │ │ │
│electronică, completată, │ │ │
│datată, semnată şi cu numele │ │ │
│complet al persoanei semnatare?│ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│6. Declaraţiile privind │ │ │
│conflictul de interese pentru │ │ │
│reprezentantul legal al │ │ │
│solicitantului şi responsabilul│ │ │
│de proiect au fost încărcate în│ │ │
│platforma electronică, │ │ │
│completate, datate şi semnate │ │ │
│cu numele complet al persoanei │ │ │
│semnatare (anexa nr. 9 la │ │ │
│Ghidul solicitantului)? │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│7. Declaraţia privind tipul │ │ │
│întreprinderii a fost încărcată│ │ │
│în platforma electronică, │ │ │
│completată, datată şi semnată │ │ │
│cu numele complet al persoanei │ │ │
│semnatare (anexa nr. 8 la │ │ │
│Ghidul solicitantului)? │ │ │
│NOTĂ: │ │ │
│Regiile autonome nu trebuie să │ │ │
│depună această declaraţie. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│8. Declaraţia/Declaraţiile de │ │ │
│inactivitate depusă(e) la │ │ │
│Agenţia Naţională de │ │ │
│Administrare Fiscală (ANAF) a/ │ │ │
│au fost încărcată(e) în │ │ │
│platforma electronică (doar │ │ │
│pentru întreprinderile care nu │ │ │
│au desfăşurat activitate în │ │ │
│unul dintre ultimii 3 ani)? │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│9. Declaraţia pe propria │ │ │
│răspundere cu privire la │ │ │
│neîncadrarea în categoria │ │ │
│„întreprindere în dificultate“ │ │ │
│(anexa nr. 6 la Ghidul │ │ │
│solicitantului) a fost │ │ │
│încărcată în platforma │ │ │
│electronică, completată, │ │ │
│datată, semnată cu numele │ │ │
│complet al persoanei semnatare?│ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│10. Bugetul proiectului a fost │ │ │
│încărcat în platforma │ │ │
│electronică şi completat, datat│ │ │
│şi semnat cu numele complet al │ │ │
│persoanei semnatare (anexa nr. │ │ │
│7 la Ghidul solicitantului)? │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│11. Planul de informare şi │ │ │
│publicitate datat şi semnat cu │ │ │
│numele complet al persoanei │ │ │
│semnatare a fost încărcat în │ │ │
│platforma electronică? │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│12. Documentele care atestă │ │ │
│constituirea legală a │ │ │
│solicitantului, respectiv actul│ │ │
│constitutiv/statutul/actul │ │ │
│normativ de înfiinţare sau │ │ │
│documente echivalente cu │ │ │
│traducere autorizată, şi │ │ │
│certificatul constatator (emis │ │ │
│cu maximum 30 de zile înainte │ │ │
│de depunerea cererii de │ │ │
│finanţare), după caz, valabile │ │ │
│la data depunerii cererii de │ │ │
│finanţare au fost încărcate în │ │ │
│platforma electronică? │ │ │
│NOTĂ: │ │ │
│Depunerea certificatului │ │ │
│constatator este obligatorie │ │ │
│odată cu depunerea cererii de │ │ │
│finanţare pentru solicitanţii │ │ │
│deja înscrişi la Oficiul │ │ │
│Naţional al Registrului │ │ │
│Comerţului (ONRC) din România │ │ │
│la data depunerii cererii de │ │ │
│finanţare. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│13. Actul de împuternicire este│ │ │
│încărcat în platforma │ │ │
│electronică? (dacă este cazul) │ │ │
│NOTĂ: │ │ │
│Declaraţiile pe propria │ │ │
│răspundere vor fi semnate │ │ │
│exclusiv de către │ │ │
│reprezentantul legal al │ │ │
│solicitantului. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│14. Documentele de aprobare a │ │ │
│proiectului, confirmare/alocare│ │ │
│a contribuţiei solicitantului │ │ │
│(de exemplu, hotărârea Adunării│ │ │
│generale a acţionarilor (AGA)/ │ │ │
│Consiliului de administraţie │ │ │
│(CA)/asociaţilor/asociatului │ │ │
│unic al societăţii) privind │ │ │
│asigurarea cofinanţării │ │ │
│proiectului şi acoperirea │ │ │
│contravalorii cheltuielilor, │ │ │
│altele decât cele eligibile │ │ │
│(care să cuprindă cel puţin, │ │ │
│dar fără a se limita la, │ │ │
│denumirea proiectului, valoarea│ │ │
│totală, din care eligibilă şi │ │ │
│neeligibilă, indicatorii │ │ │
│tehnico-economici ai │ │ │
│proiectului) au fost încărcate │ │ │
│în platforma electronică? │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│15. Studiul de fezabilitate (nu│ │ │
│mai vechi de 2 ani) elaborat │ │ │
│conform prevederilor Hotărârii │ │ │
│Guvernului nr. 907/2016 privind│ │ │
│etapele de elaborare şi │ │ │
│conţinutul-cadru al │ │ │
│documentaţiilor │ │ │
│tehnico-economice aferente │ │ │
│obiectivelor/proiectelor de │ │ │
│investiţii finanţate din │ │ │
│fonduri publice, cu │ │ │
│modificările şi completările │ │ │
│ulterioare, şi documentul de │ │ │
│aprobare a acestuia au fost │ │ │
│încărcate în platforma │ │ │
│electronică? │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│16. Din echipa de elaborare a │ │ │
│studiului de fezabilitate face │ │ │
│parte personal autorizat de │ │ │
│către Autoritatea Naţională de │ │ │
│Reglementare în Domeniul │ │ │
│Energiei (ANRE) în domeniul │ │ │
│proiectării instalaţiilor │ │ │
│electrice şi s-a anexat │ │ │
│studiului de fezabilitate │ │ │
│documentul doveditor? │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│17. Actul de reglementare │ │ │
│privind protecţia mediului/ │ │ │
│Dovada depunerii la autoritatea│ │ │
│competentă a documentelor │ │ │
│pentru obţinerea actului de │ │ │
│reglementare pentru protecţia │ │ │
│mediului este încărcat(ă) în │ │ │
│platforma electronică? │ │ │
│NOTĂ: │ │ │
│La momentul depunerii cererii │ │ │
│de finanţare solicitantul │ │ │
│trebuie să facă cel puţin │ │ │
│dovada depunerii la autoritatea│ │ │
│competentă a documentelor │ │ │
│pentru obţinerea actului de │ │ │
│reglementare pentru protecţia │ │ │
│mediului, iar în etapa de │ │ │
│contractare este obligatorie │ │ │
│depunerea actului de │ │ │
│reglementare pentru protecţia │ │ │
│mediului. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│18. Avizul tehnic de racordare │ │ │
│pentru locul de producere, cu │ │ │
│instalaţie de stocare, a fost │ │ │
│încărcat în platforma │ │ │
│electronică? │ │ │
│NOTĂ: │ │ │
│Depunerea avizului tehnic de │ │ │
│racordare nu este obligatorie │ │ │
│odată cu depunerea cererii de │ │ │
│finanţare, dar este obligatorie│ │ │
│la încheierea contractului de │ │ │
│finanţare. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│Eligibilitate │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│A. Eligibilitatea │ │ │
│solicitantului │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│Solicitantul îndeplineşte toate│ │ │
│criteriile de natură │ │ │
│instituţională, legală şi │ │ │
│financiară conform prevederilor│ │ │
│din Ghidul solicitantului: │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│a) Solicitantul are │ │ │
│personalitate juridică, este │ │ │
│legal constituit şi se │ │ │
│încadrează în una dintre │ │ │
│categoriile de solicitanţi │ │ │
│eligibili menţionate în Ghidul │ │ │
│solicitantului: │ │ │
│microîntreprindere/ │ │ │
│întreprindere mică/ │ │ │
│întreprindere mijlocie/ │ │ │
│întreprindere mare/regie │ │ │
│autonomă? │ │ │
│NOTĂ: │ │ │
│Nu sunt eligibili solicitanţii │ │ │
│care îşi desfăşoară activitatea│ │ │
│în sectorul pescuitului şi │ │ │
│acvaculturii. │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│• documente care atestă │ │ │
│constituirea legală a │ │ │
│solicitantului (actul │ │ │
│constitutiv/statutul/actul │ │ │
│normativ de înfiinţare, alte │ │ │
│documente de înfiinţare │ │ │
│echivalente cu traducere │ │ │
│autorizată, valabile la data │ │ │
│depunerii cererii de │ │ │
│finanţare); │ │ │
│• certificatul constatator │ │ │
│(emis cu maximum 30 de zile │ │ │
│înainte de depunerea cererii de│ │ │
│finanţare) eliberat de Oficiul │ │ │
│Naţional al Registrului │ │ │
│Comerţului, pentru solicitanţii│ │ │
│deja înscrişi la ONRC din │ │ │
│România la data depunerii │ │ │
│cererii de finanţare; │ │ │
│• declaraţia privind tipul │ │ │
│întreprinderii (anexa nr. 8 la │ │ │
│Ghidul solicitantului). │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│b) Solicitantul nu se │ │ │
│încadrează în una dintre │ │ │
│situaţiile de mai jos: │ │ │
│1. este în incapacitate de │ │ │
│plată/este în stare de │ │ │
│insolvenţă conform prevederilor│ │ │
│legale în vigoare aplicabile; │ │ │
│2. este în stare de faliment, │ │ │
│lichidare, are afacerile │ │ │
│conduse de un administrator │ │ │
│judiciar sau activităţile sale │ │ │
│comerciale sunt suspendate ori │ │ │
│fac obiectul unui aranjament cu│ │ │
│creditorii sau este într-o │ │ │
│situaţie similară cu cele │ │ │
│anterioare, reglementată prin │ │ │
│lege, ori face obiectul unei │ │ │
│proceduri legale pentru │ │ │
│declararea sa în stare de │ │ │
│faliment, lichidare, pentru │ │ │
│conducerea afacerilor de un │ │ │
│administrator judiciar, conform│ │ │
│prevederilor legale în vigoare │ │ │
│aplicabile; │ │ │
│3. nu şi-a îndeplinit │ │ │
│obligaţiile de plată a │ │ │
│impozitelor, taxelor şi │ │ │
│contribuţiilor de asigurări │ │ │
│sociale către bugetele │ │ │
│componente ale bugetului │ │ │
│general consolidat, conform │ │ │
│prevederilor legale în vigoare │ │ │
│aplicabile; │ │ │
│4. este declarat într-o │ │ │
│situaţie gravă de încălcare a │ │ │
│prevederilor legislaţiei │ │ │
│privind achiziţiile publice şi/│ │ │
│sau a obligaţiilor asumate │ │ │
│printr-un contract/acord de │ │ │
│finanţare din fonduri publice, │ │ │
│conform prevederilor legale în │ │ │
│vigoare aplicabile; │ │ │
│5. solicitantul/reprezentantul │ │ │
│legal al solicitantului a │ │ │
│suferit condamnări definitive │ │ │
│cauzate de o conduită │ │ │
│profesională îndreptată │ │ │
│împotriva legii, decizie │ │ │
│formulată de o autoritate de │ │ │
│judecată ce are forţă de res │ │ │
│judicata; │ │ │
│6. pentru solicitant şi/sau │ │ │
│reprezentantul legal s-a │ │ │
│stabilit printr-o hotărâre │ │ │
│judecătorească definitivă sau │ │ │
│printr-o decizie administrativă│ │ │
│definitivă că aceştia se fac │ │ │
│vinovaţi de abatere │ │ │
│profesională gravă deoarece au │ │ │
│încălcat actele normative cu │ │ │
│putere de lege şi normele │ │ │
│administrative sau standardele │ │ │
│etice aplicabile sectorului │ │ │
│profesional din care face parte│ │ │
│persoana sau entitatea ori │ │ │
│deoarece se fac vinovaţi de o │ │ │
│conduită abuzivă care îi │ │ │
│afectează credibilitatea │ │ │
│profesională, atunci când o │ │ │
│astfel de conduită trădează o │ │ │
│intenţie frauduloasă sau o │ │ │
│neglijenţă gravă, în sensul │ │ │
│art. 136 alin. (1) lit. c) din │ │ │
│Regulamentul (UE, Euratom) 2018│ │ │
│/1.046 al Parlamentului │ │ │
│European şi al Consiliului din │ │ │
│18 iulie 2018 privind normele │ │ │
│financiare aplicabile bugetului│ │ │
│general al Uniunii, de │ │ │
│modificare a Regulamentelor │ │ │
│(UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. │ │ │
│1.301/2013, (UE) nr. 1.303/ │ │ │
│2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE)│ │ │
│nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/│ │ │
│2013,(UE) nr. 223/2014, (UE) │ │ │
│nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. │ │ │
│541/2014/UE şi de abrogare a │ │ │
│Regulamentului (UE, Euratom) │ │ │
│nr. 966/2012; │ │ │
│7. pentru solicitant şi/sau │ │ │
│reprezentantul legal s-a │ │ │
│stabilit printr-o hotărâre │ │ │
│judecătorească definitivă că │ │ │
│aceştia se fac vinovaţi de │ │ │
│comiterea de infracţiuni pentru│ │ │
│fraudă, corupţie, implicarea în│ │ │
│organizaţii criminale, spălare │ │ │
│de bani şi finanţarea │ │ │
│terorismului sau în alte │ │ │
│activităţi ilegale, în sensul │ │ │
│art. 136 alin. (1) lit. d) şi │ │ │
│următoarele din Regulamentul │ │ │
│(UE, Euratom) 2018/1.046 al │ │ │
│Parlamentului European şi al │ │ │
│Consiliului din 18 iulie 2018 │ │ │
│privind normele financiare │ │ │
│aplicabile bugetului general al│ │ │
│Uniunii, de modificare a │ │ │
│Regulamentelor (UE) nr. 1.296/ │ │ │
│2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE)│ │ │
│nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/│ │ │
│2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE)│ │ │
│nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/ │ │ │
│2014, (UE) nr. 283/2014 şi a │ │ │
│Deciziei nr. 541/2014/UE şi de │ │ │
│abrogare a Regulamentului (UE, │ │ │
│Euratom) nr. 966/2012, în │ │ │
│detrimentul intereselor │ │ │
│financiare ale Comunităţii │ │ │
│Europene; │ │ │
│8. solicitantul/reprezentantul │ │ │
│legal al solicitantului a fost │ │ │
│subiectul unei judecăţi de tip │ │ │
│res judicata pentru fraudă, │ │ │
│corupţie, implicarea în │ │ │
│organizaţii criminale sau în │ │ │
│alte activităţi ilegale, în │ │ │
│detrimentul intereselor │ │ │
│financiare ale Comunităţii │ │ │
│Europene; │ │ │
│9. face obiectul unui ordin de │ │ │
│recuperare neexecutat în urma │ │ │
│unei decizii anterioare a │ │ │
│Consiliului Concurenţei sau a │ │ │
│Comisiei Europene, a unui │ │ │
│furnizor/administrator de │ │ │
│ajutor de stat sau a instanţei,│ │ │
│prin care un ajutor de stat a │ │ │
│fost declarat ilegal şi │ │ │
│incompatibil cu piaţa internă; │ │ │
│10. este „întreprindere în │ │ │
│dificultate“ în conformitate cu│ │ │
│prevederile art. 2 pct. 18 din │ │ │
│Regulamentul (UE) nr. 651/2014 │ │ │
│al Comisiei din 17 iunie 2014 │ │ │
│de declarare a anumitor │ │ │
│categorii de ajutoare │ │ │
│compatibile cu piaţa internă în│ │ │
│aplicarea articolelor 107 şi │ │ │
│108 din tratat, cu modificările│ │ │
│şi completările ulterioare. │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│• declaraţia pe propria │ │ │
│răspundere cu privire la │ │ │
│neîncadrarea în categoria │ │ │
│„întreprindere în dificultate“ │ │ │
│(anexa nr. 6 la Ghidul │ │ │
│solicitantului); │ │ │
│• declaraţia unică (anexa nr. 3│ │ │
│la Ghidul solicitantului); │ │ │
│• declaraţia privind │ │ │
│conformitatea cu prevederile │ │ │
│Regulamentului (UE) nr. 651/ │ │ │
│2014 de declarare a anumitor │ │ │
│categorii de ajutoare │ │ │
│compatibile cu piaţa internă în│ │ │
│aplicarea articolelor 107 şi │ │ │
│108 din tratat (anexa nr. 1.a │ │ │
│la Ghidul solicitantului). │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│c) Solicitantul demonstrează │ │ │
│capacitatea financiară pentru │ │ │
│susţinerea implementării │ │ │
│proiectului prin indicatorul de│ │ │
│solvabilitate, respectiv prin │ │ │
│raportul dintre datorii totale │ │ │
│şi capitaluri proprii care │ │ │
│trebuie să fie pozitiv şi mai │ │ │
│mic de 7,5 în ultimele 2 │ │ │
│exerciţii financiare. │ │ │
│NOTĂ: │ │ │
│Dacă solicitantul nu │ │ │
│îndeplineşte criteriul privind │ │ │
│indicatorul de solvabilitate, │ │ │
│trebuie să prezinte la depunere│ │ │
│o scrisoare de confort (care va│ │ │
│cuprinde obligatoriu menţiunile│ │ │
│din Ghidul solicitantului), │ │ │
│emisă de o instituţie bancară │ │ │
│sau nebancară din România/alte │ │ │
│state membre ale Uniunii │ │ │
│Europene şi autorizată de Banca│ │ │
│Naţională a României (BNR). │ │ │
│Se probează cu: │ │ │
│• bilanţul contabil │ │ │
│(consolidat, unde este cazul) │ │ │
│auditat/semnat de cenzori, dacă│ │ │
│acest lucru este solicitat de │ │ │
│legislaţia în vigoare, depus şi│ │ │
│înregistrat la organul fiscal │ │ │
│competent, pentru ultimele 3 │ │ │
│exerciţii financiare încheiate,│ │ │
│anterioare anului de depunere a│ │ │
│cererii de finanţare în │ │ │
│corelare cu secţiunea │ │ │
│„Capacitate solicitant“ din │ │ │
│aceasta; │ │ │
│• contul de profit şi pierdere │ │ │
│şi datele informative │ │ │
│(consolidat, unde este cazul) │ │ │
│auditat/semnat de cenzori, dacă│ │ │
│acest lucru este solicitat de │ │ │
│legislaţia în vigoare, însoţit │ │ │
│de lista entităţilor incluse în│ │ │
│consolidare, pentru ultimul │ │ │
│exerciţiu financiar încheiat, │ │ │
│anterior anului de depunere a │ │ │
│cererii de finanţare, în │ │ │
│corelare cu secţiunea │ │ │
│„Capacitate solicitant“ din │ │ │
│aceasta; │ │ │
│• documente de confirmare/ │ │ │
│alocare a contribuţiei │ │ │
│solicitantului (de exemplu: │ │ │
│hotărârea AGA/ CA/asociaţilor/ │ │ │
│asociatului unic al societăţii)│ │ │
│privind asigurarea cofinanţării│ │ │
│proiectului şi acoperirea │ │ │
│contravalorii cheltuielilor, │ │ │
│altele decât cele eligibile │ │ │
│(care să cuprindă cel puţin, │ │ │
│dar fără a se limita la, │ │ │
│denumirea proiectului, valoarea│ │ │
│totală, din care eligibilă şi │ │ │
│neeligibilă, indicatorii │ │ │
│tehnico-economici ai │ │ │
│proiectului); │ │ │
│• declaraţia unică (secţiunea B│ │ │
│din anexa nr. 3 la Ghidul │ │ │
│solicitantului) din care să │ │ │
│reiasă că acesta va asigura │ │ │
│resursele financiare necesare │ │ │
│implementării optime a │ │ │
│proiectului. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│d) Reprezentantul legal al │ │ │
│solicitantului şi responsabilul│ │ │
│de proiect nu se află în │ │ │
│situaţie de conflict de │ │ │
│interese, astfel cum este │ │ │
│definit de legislaţia naţională│ │ │
│şi europeană. │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│• declaraţia unică (secţiunea D│ │ │
│din anexa nr. 3 la Ghidul │ │ │
│solicitantului); │ │ │
│• declaraţia privind conflictul│ │ │
│de interese (anexa nr. 9 la │ │ │
│Ghidul solicitantului). │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│B. Eligibilitatea proiectului │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│a) Scopul şi obiectivele │ │ │
│proiectului trebuie să fie în │ │ │
│concordanţă cu tipurile de │ │ │
│acţiuni şi cu activităţile │ │ │
│eligibile din ghid. │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│• secţiunile „Obiectivele │ │ │
│proiectului“ şi „Activităţi │ │ │
│previzionate“ din cererea de │ │ │
│finanţare; │ │ │
│• studiul de fezabilitate. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│b) Proiectul respectă │ │ │
│principiul „demararea │ │ │
│lucrărilor“, prevăzut la art. 2│ │ │
│din Regulamentul (UE) nr. 651/ │ │ │
│2014, adică nu s-au demarat │ │ │
│alte activităţi cu excepţia │ │ │
│celor referitoare la obţinerea │ │ │
│de terenuri şi lucrările │ │ │
│pregătitoare (cum ar fi │ │ │
│obţinerea avizelor, realizarea │ │ │
│studiilor de prefezabilitate, │ │ │
│de fezabilitate, proiectul │ │ │
│tehnic etc.), achiziţia de │ │ │
│teren etc. │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│• declaraţia privind │ │ │
│conformitatea cu prevederile │ │ │
│Regulamentului (UE) nr. 651/ │ │ │
│2014 de declarare a anumitor │ │ │
│categorii de ajutoare │ │ │
│compatibile cu piaţa internă în│ │ │
│aplicarea articolelor 107 şi │ │ │
│108 din tratat (anexa nr. 1.a │ │ │
│la Ghidul solicitantului); │ │ │
│• declaraţia unică (anexa nr. 3│ │ │
│la Ghidul solicitantului). │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│c) Proiectul respectă │ │ │
│principiul „efectului │ │ │
│stimulativ“ conform │ │ │
│prevederilor art. 6 alin. (1) │ │ │
│şi (2) din Regulamentul (UE) │ │ │
│nr. 651/2014. │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│• declaraţia privind │ │ │
│conformitatea cu prevederile │ │ │
│Regulamentului (UE) nr. 651/ │ │ │
│2014 de declarare a anumitor │ │ │
│categorii de ajutoare │ │ │
│compatibile cu piaţa internă în│ │ │
│aplicarea articolelor 107 şi │ │ │
│108 din tratat (anexa nr. 1.a │ │ │
│la Ghidul solicitantului); │ │ │
│• declaraţia unică (anexa nr. 3│ │ │
│la Ghidul solicitantului). │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│d) Durata de implementare a │ │ │
│proiectului nu depăşeşte 24 de │ │ │
│luni de la semnarea │ │ │
│contractului de finanţare şi │ │ │
│data de 31 decembrie 2029. │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│• secţiunea „Activităţi │ │ │
│previzionate“ din cererea de │ │ │
│finanţare; │ │ │
│• studiul de fezabilitate. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│e) Proiectul trebuie să fie │ │ │
│localizat în România. │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│• secţiunea „Localizare │ │ │
│proiect“ din cererea de │ │ │
│finanţare. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│f) Proiectul trebuie să vizeze │ │ │
│construirea unei instalaţii de │ │ │
│stocare a energiei electrice de│ │ │
│tipul „în spatele contorului“, │ │ │
│conectată la o instalaţie │ │ │
│existentă de producere a │ │ │
│energiei din surse │ │ │
│regenerabile, inclusiv centrale│ │ │
│hidroelectrice. │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│• cererea de finanţare - │ │ │
│secţiunea „Descriere │ │ │
│investiţie“ şi studiul de │ │ │
│fezabilitate. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│g) Proiectul pentru care se │ │ │
│solicită finanţare nu a mai │ │ │
│beneficiat de finanţare din │ │ │
│fonduri publice, cu excepţia │ │ │
│studiilor preliminare (notă │ │ │
│conceptuală, studiul de │ │ │
│prefezabilitate, studiul de │ │ │
│fezabilitate, proiect tehnic, │ │ │
│detalii de execuţie, alte │ │ │
│studii etc.) şi dacă acestea nu│ │ │
│sunt solicitate pentru │ │ │
│finanţare în cadrul acestei │ │ │
│proceduri de ofertare │ │ │
│concurenţială. │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│• declaraţia unică (secţiunile │ │ │
│A şi C din anexa nr. 3 la │ │ │
│Ghidul solicitantului); │ │ │
│• secţiunea „Solicitant/ │ │ │
│Finanţări anterioare“ din │ │ │
│cererea de finanţare. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│h) Bugetul proiectului respectă│ │ │
│formatul prestabilit în anexa │ │ │
│nr. 7, respectă încadrarea în │ │ │
│categoriile de cheltuieli, sunt│ │ │
│indicate sursele de finanţare │ │ │
│ale investiţiei şi este corelat│ │ │
│cu devizul general din Studiul │ │ │
│de fezabilitate? │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│• bugetul proiectului (anexa │ │ │
│nr. 7 la Ghidul │ │ │
│solicitantului); │ │ │
│• secţiunea „Buget“ din cererea│ │ │
│de finanţare şi încadrarea în │ │ │
│categoriile de cheltuieli din │ │ │
│anexa nr. 4 la Ghidul │ │ │
│solicitantului. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│i) Terenurile/Imobilele │ │ │
│necesare realizării investiţiei│ │ │
│sunt puse la dispoziţia │ │ │
│proiectului, iar construcţia │ │ │
│acesteia este posibilă? │ │ │
│În acest sens se va demonstra │ │ │
│dreptul de folosinţă prin │ │ │
│deţinerea unui drept real (de │ │ │
│exemplu: act de proprietate/ │ │ │
│contract de concesiune/ │ │ │
│superficie/administrare etc.), │ │ │
│unde se face investiţia, │ │ │
│valabil cel puţin 5 ani de la │ │ │
│data previzionată pentru │ │ │
│efectuarea plăţii finale în │ │ │
│cadrul proiectului. În plus, │ │ │
│unde dreptul de proprietate nu │ │ │
│este obligatoriu se va prezenta│ │ │
│acordul proprietarilor asupra │ │ │
│terenurilor private unde │ │ │
│accesul se face conform │ │ │
│prevederilor Codului civil. │ │ │
│În plus, terenurile: │ │ │
│- sunt disponibile pentru │ │ │
│investiţii; │ │ │
│- suprafaţa terenului este │ │ │
│acoperitoare pentru investiţia │ │ │
│propusă; │ │ │
│- sunt libere de sarcini în │ │ │
│sensul în care nu există niciun│ │ │
│act sau fapt juridic care │ │ │
│împiedică sau limitează, total │ │ │
│sau parţial, exercitarea unuia │ │ │
│sau mai multor atribute ale │ │ │
│dreptului de proprietate, │ │ │
│astfel încât proprietarul să │ │ │
│poată realiza activităţile │ │ │
│proiectului; │ │ │
│- nu fac obiectul unor litigii │ │ │
│în curs de soluţionare la │ │ │
│instanţele judecătoreşti cu │ │ │
│privire la situaţia juridică; │ │ │
│- nu fac obiectul │ │ │
│revendicărilor potrivit unor │ │ │
│legi speciale în materie sau │ │ │
│dreptului comun. │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│• orice document/înscris care │ │ │
│atestă deţinerea unui drept │ │ │
│real de folosinţă (de exemplu: │ │ │
│act de proprietate/contract de │ │ │
│concesiune/superficie/ │ │ │
│administrare etc.) asupra │ │ │
│imobilului (teren şi/sau │ │ │
│clădire) unde se face │ │ │
│investiţia, valabil cel puţin 5│ │ │
│ani de la data previzionată │ │ │
│pentru efectuarea plăţii finale│ │ │
│în cadrul proiectului. În plus,│ │ │
│unde dreptul de proprietate nu │ │ │
│este deţinut de beneficiar se │ │ │
│va prezenta şi acordul │ │ │
│proprietarilor asupra │ │ │
│terenurilor private unde │ │ │
│accesul se face conform │ │ │
│prevederilor Codului civil; │ │ │
│• dovada iniţierii demersului │ │ │
│de obţinere a dreptului de │ │ │
│folosinţă, în situaţia în care │ │ │
│solicitantul nu prezintă │ │ │
│documentele mai sus enumerate │ │ │
│(la depunerea cererii de │ │ │
│finanţare); │ │ │
│• extras de carte funciară, nu │ │ │
│mai vechi de 30 de zile, în │ │ │
│care este intabulat dreptul │ │ │
│real de folosinţă, care să │ │ │
│probeze că terenul este liber │ │ │
│de orice sarcini (în sensul în │ │ │
│care nu există niciun act sau │ │ │
│fapt juridic care împiedică sau│ │ │
│limitează, total sau parţial, │ │ │
│exercitarea unuia sau mai │ │ │
│multor atribute ale dreptului │ │ │
│de proprietate, astfel încât │ │ │
│proprietarul să poată realiza │ │ │
│activităţile proiectului), că │ │ │
│nu face obiectul unor litigii │ │ │
│în curs de soluţionare la │ │ │
│instanţele judecătoreşti cu │ │ │
│privire la situaţia juridică, │ │ │
│că nu face obiectul │ │ │
│revendicărilor potrivit unor │ │ │
│legi speciale în materie sau │ │ │
│dreptului comun. │ │ │
│În situaţia în care instalaţia │ │ │
│de stocare se instalează pe un │ │ │
│teren care este grevat de │ │ │
│ipotecă constituită în scopul │ │ │
│realizării proiectului, │ │ │
│aplicantul va depune, la │ │ │
│contractarea proiectului, o │ │ │
│scrisoare din partea │ │ │
│instituţiei creditoare conform │ │ │
│căreia aceasta este de acord cu│ │ │
│realizarea investiţiei şi se │ │ │
│angajează că nu va executa │ │ │
│terenul respectiv şi investiţia│ │ │
│finanţată din Fondul pentru │ │ │
│modernizare pe o perioadă de │ │ │
│cel puţin 5 ani de la punerea │ │ │
│proiectului în exploatare; │ │ │
│• secţiunea A din declaraţia │ │ │
│unică (anexa nr. 3 la Ghidul │ │ │
│solicitantului); │ │ │
│• certificat de urbanism │ │ │
│aferent proiectului propus, în │ │ │
│termen de valabilitate. │ │ │
│În cazul proiectelor ce vor fi │ │ │
│amplasate pe terenuri agricole │ │ │
│situate în extravilan, având │ │ │
│categoria de folosinţă arabil, │ │ │
│păşune, vii şi livezi, precum │ │ │
│şi pe cele amenajate cu lucrări│ │ │
│de îmbunătăţiri funciare │ │ │
│solicitanţii vor prezenta în │ │ │
│etapa de precontractare │ │ │
│documente doveditoare privind │ │ │
│clasa a III-a, a IV-a şi a V-a │ │ │
│de calitate a terenului, │ │ │
│respectiv studiul pedologic şi │ │ │
│agrochimic. Totodată, │ │ │
│solicitanţii vor avea în vedere│ │ │
│îndeplinirea condiţiilor │ │ │
│prevăzute la art. 92 alin. (2) │ │ │
│lit. j) din Legea fondului │ │ │
│funciar nr. 18/1991, │ │ │
│republicată, cu modificările şi│ │ │
│completările ulterioare. │ │ │
│La semnarea contractului de │ │ │
│finanţare (în cazul selectării │ │ │
│cererii de finanţare aferente │ │ │
│proiectului pentru finanţare), │ │ │
│solicitantul va face dovada │ │ │
│deţinerii dreptului de │ │ │
│folosinţă conferit de un drept │ │ │
│real asupra terenului (de │ │ │
│exemplu: dreptul de proprietate│ │ │
│/concesiune/superficie/ │ │ │
│administrare etc.) pentru │ │ │
│imobilele (teren şi/sau │ │ │
│clădiri) care fac obiectul │ │ │
│proiectului pentru care la │ │ │
│cererea de finanţare au fost │ │ │
│depuse acte prevăzute de lege │ │ │
│pentru iniţierea demersului de │ │ │
│obţinere a acestor drepturi. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│j) Fezabilitate tehnică a │ │ │
│proiectului │ │ │
│Propunerea de proiect este │ │ │
│clară, coerentă, realistă şi │ │ │
│fezabilă (cu referire la │ │ │
│operaţiunile propuse, termenele│ │ │
│de realizare) şi se bazează pe │ │ │
│o analiză de opţiuni │ │ │
│fundamentată corect şi pe o │ │ │
│nevoie corect estimată a │ │ │
│investiţiei (cea mai bună │ │ │
│opţiune selectată pentru │ │ │
│implementare, inclusiv │ │ │
│justificarea opţiunii alese, se│ │ │
│bazează pe o analiză de opţiuni│ │ │
│unde au fost analizate │ │ │
│principalele alternative). │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│• studiul de fezabilitate (nu │ │ │
│mai vechi de 2 ani) elaborat în│ │ │
│conformitate cu prevederile │ │ │
│Hotărârii Guvernului nr. 907/ │ │ │
│2016, cu modificările şi │ │ │
│completările ulterioare. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│k) Instalaţia de producere a │ │ │
│energiei electrice din surse │ │ │
│regenerabile la care va fi │ │ │
│direct conectată instalaţia de │ │ │
│stocare pentru care se solicită│ │ │
│finanţare este în funcţiune şi │ │ │
│produce energie electrică? │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│• declaraţia unică (secţiunea A│ │ │
│din anexa nr. 3 la Ghidul │ │ │
│solicitantului); │ │ │
│• certificatul de racordare │ │ │
│aferent instalaţiei de │ │ │
│producere a energiei din surse │ │ │
│regenerabile; │ │ │
│• documentul doveditor pentru │ │ │
│punerea sub tensiune finală. │ │ │
│NOTĂ: │ │ │
│La momentul depunerii cererii │ │ │
│de finanţare solicitantul │ │ │
│trebuie să facă cel puţin │ │ │
│dovada obţinerii notificării de│ │ │
│punere sub tensiune pentru │ │ │
│perioada de probă de la │ │ │
│operatorul de reţea relevant, │ │ │
│iar în etapa de contractare │ │ │
│este obligatorie depunerea │ │ │
│certificatului de racordare şi │ │ │
│a documentului doveditor pentru│ │ │
│punerea sub tensiune finală. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│l) Capacitatea de stocare │ │ │
│absoarbe anual cel puţin 75% │ │ │
│din energia sa din instalaţia │ │ │
│de producţie de energie din │ │ │
│surse regenerabile la care este│ │ │
│conectată direct. │ │ │
│Se probează cu: │ │ │
│• secţiunea A din anexa nr. 3 -│ │ │
│Declaraţia unică la Ghidul │ │ │
│solicitantului; │ │ │
│• secţiunea „Indicatori │ │ │
│prestabiliţi“ din cererea de │ │ │
│finanţare; │ │ │
│• studiul de fezabilitate. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│m) Proiectul nu face parte din │ │ │
│categoria: │ │ │
│(i) proiectelor combinate de │ │ │
│energie din surse regenerabile │ │ │
│şi de stocare (în spatele │ │ │
│contorului), capacitatea de │ │ │
│stocare nu este conectată la o │ │ │
│instalaţie existentă de │ │ │
│producere a energiei din surse │ │ │
│regenerabile; │ │ │
│(ii) proiectelor ce implică │ │ │
│baterii care utilizează │ │ │
│tehnologii pe bază de plumb, │ │ │
│NiCd sau NiMH; │ │ │
│(iii) proiectelor prin care │ │ │
│este propusă înlocuirea de │ │ │
│capacităţi vechi de stocare a │ │ │
│energiei electrice; │ │ │
│(iv) proiectelor care vizează │ │ │
│stocarea energiei exclusiv │ │ │
│extrase din SEN; │ │ │
│(v) proiectelor care au │ │ │
│beneficiat de finanţare pentru │ │ │
│sisteme de stocare energie │ │ │
│electrică din alte programe de │ │ │
│finanţare nerambursabile; │ │ │
│(vi) proiectelor depuse în │ │ │
│parteneriat. │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│• declaraţia unică (anexa nr. 3│ │ │
│la Ghidul solicitantului); │ │ │
│• studiul de fezabilitate; │ │ │
│• cererea de finanţare. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│n) Valoarea ajutorului de stat │ │ │
│solicitat nu depăşeşte 100% din│ │ │
│cheltuielile eligibile ale │ │ │
│proiectului. De asemenea, nu │ │ │
│depăşeşte 10 milioane euro pe │ │ │
│întreprindere/proiect. │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│• secţiunea „Bugetul │ │ │
│proiectului“ din cererea de │ │ │
│finanţare; │ │ │
│• anexa nr. 7 - Bugetul │ │ │
│proiectului la Ghidul │ │ │
│solicitantului. │ │ │
├───────────────────────────────┼──┼────┤
│o) Valoarea ajutorului de stat │ │ │
│solicitat pe MWh instalat de │ │ │
│stocare este de maximum 100.000│ │ │
│euro. │ │ │
├───────────────┬───────────────┼──┼────┤
│[ ] Da │[ ] Nu │ │ │
├───────────────┴───────────────┼──┼────┤
│Comentarii │ │ │
└───────────────────────────────┴──┴────┘
ANEXA 2 la schema de ajutor de stat GRILĂ de evaluare tehnico-economică a cererilor de finanţare
┌──────────────────────────┬─────┬─────┐
│Grila de evaluare │ │ │
│tehnico-economică a │Maxim│Minim│
│cererii de finanţare │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│1. Cuantum ajutor de stat │ │ │
│solicitat pentru proiect │ │ │
│din cheltuielile eligibile│ │ │
│/MWh instalat de stocare │ │ │
│Se urmăreşte o cât mai │ │ │
│bună proporţie pentru ca │ │ │
│solicitantul, ţinând cont │ │ │
│de scăderea costurilor cu │ │ │
│tehnologia, să acopere o │ │ │
│mare parte din investiţie │ │ │
│din fonduri proprii, │ │ │
│astfel încât subvenţia │ │ │
│publică oferită per MWh │ │ │
│instalat de stocare să fie│ │ │
│cea mai joasă şi să se │ │ │
│evite supracompensarea. │ │ │
│Cuantumul ajutorului de │ │ │
│stat se raportează la │ │ │
│capacitatea instalată de │ │ │
│stocare (euro/MWh │ │ │
│instalat). │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│Acordarea punctajului: │ │ │
│• valoarea cea mai mică a │ │ │
│ajutorului de stat │ │ │
│solicitat (euro/MWh) - 100│ │ │
│pct. │ │ │
│• valoarea cea mai mare a │ │ │
│ajutorului de stat │ │ │
│solicitat (euro/MWh) - 0 │ │ │
│pct. │ │ │
│• valorile intermediare │ │ │
│ale ajutorului de stat │ │ │
│solicitat (euro/MWh) se │ │ │
│calculează conform │ │ │
│ecuaţiei dreptei: │ │ │
│ax + b = y, unde: │100 │0 │
│x este valoarea ajutorului│ │ │
│de stat solicitat │ │ │
│y este punctajul obţinut │ │ │
│a şi b sunt coeficienţii │ │ │
│dreptei, care se vor │ │ │
│calcula înlocuind valorile│ │ │
│x şi y în ecuaţia dreptei │ │ │
│după cum urmează; │ │ │
│• când x este valoarea │ │ │
│maximă a ajutorului de │ │ │
│stat solicitat, y este 0; │ │ │
│• când x este valoarea │ │ │
│minimă a ajutorului de │ │ │
│stat solicitat, y este │ │ │
│100. │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│Total punctaj │100 │0 │
└──────────────────────────┴─────┴─────┘
ANEXA 3 la schema de ajutor de stat Categorii de cheltuieli indicative
┌────────────┬───────────────────┬─────────┐
│Categorii de│Subcategorie de │Eligibile│
│cheltuieli │cheltuieli │ │
├────────────┼───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli pentru │NU │
│ │obţinerea terenului│ │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli pentru │ │
│ │amenajarea │DA │
│Cheltuieli │terenului │ │
│pentru ├───────────────────┼─────────┤
│obţinerea şi│Cheltuieli cu │ │
│amenajarea │amenajări pentru │ │
│terenului │protecţia mediului │NU │
│ │şi aducerea la │ │
│ │starea iniţială │ │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli pentru │ │
│ │relocarea/protecţia│NU │
│ │utilităţilor │ │
├────────────┼───────────────────┼─────────┤
│Cheltuieli │Cheltuieli pentru │ │
│pentru │asigurarea │ │
│asigurarea │utilităţilor │DA │
│utilităţilor│necesare │ │
│necesare │obiectivului │ │
│obiectivului│ │ │
├────────────┼───────────────────┼─────────┤
│ │Studii de teren │NU │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Raport privind │ │
│ │impactul asupra │NU │
│ │mediului │ │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Alte studii │NU │
│ │specifice │ │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli pentru │ │
│ │documentaţii-suport│ │
│ │şi cheltuieli │NU │
│ │pentru obţinerea de│ │
│ │avize, acorduri şi │ │
│ │autorizaţii │ │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Expertizare tehnică│NU │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Certificarea │ │
│ │performanţei │ │
│ │energetice şi │ │
│ │auditul energetic │NU │
│ │al clădirilor, │ │
│ │auditul de │ │
│ │siguranţă rutieră │ │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Proiectare (Temă de│ │
│ │proiectare, studiu │ │
│ │de prefezabilitate,│ │
│ │studiu de │ │
│ │fezabilitate/ │ │
│ │documentaţie de │ │
│ │avizare a │ │
│ │lucrărilor de │ │
│ │intervenţii şi │ │
│ │deviz general, │ │
│ │documentaţiile │ │
│ │tehnice necesare în│NU │
│ │vederea obţinerii │ │
│ │avizelor/ │ │
│ │acordurilor/ │ │
│ │autorizaţiilor, │ │
│ │verificarea tehnică│ │
│ │de calitate a │ │
│Cheltuieli │proiectului tehnic │ │
│pentru │şi a detaliilor de │ │
│proiectare │execuţie, proiect │ │
│şi asistenţă│tehnic şi detalii │ │
│tehnică │de execuţie │ │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli pentru │ │
│ │organizarea │NU │
│ │procedurilor de │ │
│ │achiziţie │ │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli pentru │NU │
│ │consultanţă │ │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli pentru │ │
│ │managementul de │ │
│ │proiect pentru │NU │
│ │obiectivul de │ │
│ │investiţii │ │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli pentru │NU │
│ │auditul financiar │ │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli cu │ │
│ │asistenţă tehnică │NU │
│ │din partea │ │
│ │proiectantului │ │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli cu plata│ │
│ │diriginţilor de │DA │
│ │şantier │ │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli pentru │ │
│ │coordonator în │ │
│ │materie de │ │
│ │securitate şi │ │
│ │sănătate - conform │ │
│ │Hotărârii │ │
│ │Guvernului nr. 300/│ │
│ │2006 privind │ │
│ │cerinţele minime de│NU │
│ │securitate şi │ │
│ │sănătate pentru │ │
│ │şantierele │ │
│ │temporare sau │ │
│ │mobile, cu │ │
│ │modificările şi │ │
│ │completările │ │
│ │ulterioare │ │
├────────────┼───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli pentru │ │
│ │construcţii şi │DA │
│ │instalaţii │ │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli cu │ │
│ │montaj utilaje, │ │
│ │echipamente │DA │
│ │tehnologice şi │ │
│ │funcţionale │ │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli cu │ │
│ │utilaje, │ │
│ │echipamente │DA │
│Cheltuieli │tehnologice şi │ │
│pentru │funcţionale care │ │
│investiţia │necesită montaj │ │
│de bază ├───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli cu │ │
│ │utilaje, │ │
│ │echipamente │ │
│ │tehnologice şi │NU │
│ │funcţionale care nu│ │
│ │necesită montaj şi │ │
│ │echipamente de │ │
│ │transport │ │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli cu │DA │
│ │dotările │ │
│ ├───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli cu │DA │
│ │active necorporale │ │
├────────────┼───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli pentru │ │
│ │lucrări de │ │
│ │construcţii şi │DA │
│Cheltuieli │instalaţii aferente│ │
│cu │organizării de │ │
│organizarea │şantier │ │
│de şantier ├───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli conexe │ │
│ │organizării │DA │
│ │şantierului │ │
├────────────┼───────────────────┼─────────┤
│Cheltuieli │ │ │
│pentru │Cheltuieli pentru │ │
│comisioane, │comisioane, cote, │NU │
│cote, taxe, │taxe, costul │ │
│costul │creditului │ │
│creditului │ │ │
├────────────┼───────────────────┼─────────┤
│Cheltuieli │Cheltuieli diverse │ │
│diverse şi │şi neprevăzute │NU │
│neprevăzute │ │ │
├────────────┼───────────────────┼─────────┤
│Cheltuieli │Cheltuieli pentru │ │
│pentru │informare şi │NU │
│informare şi│publicitate │ │
│publicitate │ │ │
├────────────┼───────────────────┼─────────┤
│ │Cheltuieli pentru │ │
│ │pregătirea │NU │
│Cheltuieli │personalului de │ │
│pentru probe│exploatare │ │
│tehnologice ├───────────────────┼─────────┤
│şi teste │Cheltuieli pentru │ │
│ │probe tehnologice │NU │
│ │şi teste │ │
├────────────┼───────────────────┼─────────┤
│Cheltuieli │ │ │
│aferente │Cheltuieli aferente│NU │
│marjei de │marjei de buget │ │
│buget │ │ │
├────────────┼───────────────────┼─────────┤
│Cheltuieli │ │ │
│pentru │Cheltuieli pentru │ │
│constituirea│constituirea │ │
│rezervei de │rezervei de │NU │
│implementare│implementare pentru│ │
│pentru │ajustarea de preţ │ │
│ajustarea de│ │ │
│preţ │ │ │
└────────────┴───────────────────┴─────────┘
Nu sunt eligibile următoarele tipuri de cheltuieli (enumerarea nefiind exhaustivă): - cheltuieli aferente contribuţiei în natură; – cheltuieli cu amortizarea; – cheltuieli cu obţinerea terenurilor; – cheltuieli aferente achiziţiei de bunuri sub forma leasingului; – cheltuieli cu închirierea, altele decât cele prevăzute la cheltuielile generale de administraţie; – cheltuieli cu achiziţia de mijloace de transport; – cheltuieli generale de administraţie; – cheltuieli cu achiziţia imobilelor deja construite; – dobânda debitoare; – alte comisioane aferente creditelor; – TVA; – achiziţia de echipamente secondhand; – amenzi, penalităţi, cheltuieli de judecată şi arbitraj; – costurile pentru operarea obiectivelor de investiţii; – cheltuielile efectuate pentru obiective de investiţii executate în regie proprie; – cheltuieli cu branşamentul (conectarea la staţia de transformare); – cheltuielile cu lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea avizelor şi autorizaţiilor, realizarea studiilor de fezabilitate (şi a studiilor tehnice stabilite de standarde şi normative pentru pregătirea proiectului); – alte cheltuieli cu caracter general (de exemplu, publicitate, informare, audit financiar, managementul proiectului). --------