Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 17 septembrie 2018  pentru organizarea şi derularea de programe de formare a adulţilor Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 17 septembrie 2018 pentru organizarea şi derularea de programe de formare a adulţilor "Îmbunătăţirea nivelului de cunoştinţe/competenţe/aptitudini aferente sectoarelor economice/domeniilor identificate conform SNC şi SNCDI ale angajaţilor", aferentă Programului operaţional Capital uman 2014-2020, axa prioritară 3 - Locuri de muncă pentru toţi, obiectivul specific: 3.12 - Îmbunătăţirea nivelului de cunoştinţe/competenţe/aptitudini aferente sectoarelor economice/domeniilor identificate conform SNC şi SNCDI ale angajaţilor

EMITENT: Ministerul Fondurilor Europene
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 820 din 25 septembrie 2018
──────────
    Aprobată prin Ordinul nr. 931 din 17 septembrie 2018, publicat în Monitorul oficial, Partea I, nr. 820 din 25 septembrie 2018.
──────────
    I. Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Se instituie o schemă de ajutor de stat, denumită în continuare schemă, pentru organizarea şi derularea de programe de formare a adulţilor, în cadrul Programului operaţional Capital uman 2014-2020, pentru axa prioritară 3 „Locuri de muncă pentru toţi“, prioritatea de investiţii 10iii - Îmbunătăţirea accesului egal la învăţarea pe tot parcursul vieţii pentru toate grupurile de vârstă într-un cadru formal, nonformal sau informal, actualizarea cunoştinţelor, a aptitudinilor şi a competenţelor forţei de muncă şi promovarea unor căi de învăţare flexibile, inclusiv prin orientare profesională şi prin validarea competenţelor dobândite, obiectivul specific: 3.12 - Îmbunătăţirea nivelului de cunoştinţe/competenţe/aptitudini aferente sectoarelor economice/domeniilor identificate conform SNC şi SNCDI ale angajaţilor.
    (2) Acordarea ajutoarelor pentru formare în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014^1, astfel cum a fost modificat şi completat prin Regulamentul (UE) nr. 1.084/2017^2.
    ^1 Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene. Regulamentul a fost publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 187 din 26.06.2014.
    ^2 Regulamentul (UE) 2017/1.084 al Comisiei de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 în ceea ce priveşte ajutoarele pentru infrastructurile portuare şi aeroportuare, pragurile de notificare pentru ajutoarele pentru cultură şi pentru conservarea patrimoniului, ajutoarele pentru infrastructurile sportive şi pentru infrastructurile de agrement multifuncţionale, precum şi schemele de ajutoare regionale de exploatare pentru regiunile ultraperiferice şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 702/2014 în ceea ce priveşte calcularea costurilor eligibile.

    (3) În conformitate cu prevederile art. 31 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare, ajutoarele pentru formare sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
    (4) Prezenta schemă se aplică pe întreg teritoriul României, în cele 7 regiuni mai puţin dezvoltate (Centru, Sud-Est, Sud Muntenia, Nord-Est, Nord-Vest, Vest, Sud-Vest Oltenia).


    II. Scopul şi obiectivele schemei
    ART. 2
    Scopul prezentei scheme este promovarea formării profesionale a angajaţilor din întreprinderile mari.

    ART. 3
    Principalul obiectiv al prezentei scheme este îmbunătăţirea nivelului de cunoştinţe/competenţe/aptitudini aferente sectoarelor economice/domeniilor identificate conform SNC şi SNCDI ale angajaţilor.


    III. Baza legală
    ART. 4
    Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:
    a) Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) Programul operaţional Capital uman 2014-2020;
    d) Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.



    IV. Domeniul de aplicare
    ART. 5
    (1) În cadrul acestei scheme se acordă sprijin financiar întreprinderilor mari ce activează în sectoarele economice cu potenţial competitiv identificate conform tabelului nr. 2 din Strategia naţională pentru competitivitate 2015-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 775/2015, cu modificările ulterioare, şi în corelare cu unul dintre domeniile de specializare inteligentă conform Strategiei naţionale de cercetare, dezvoltare şi inovare 2014-2020 aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 929/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Nu se acordă sprijin financiar care favorizează activităţile în domeniul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
    a) atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau comercializate de către întreprinderile în cauză sau;
    b) atunci când acordarea ajutorului este condiţionată de obligaţia de a fi direcţionat, parţial sau integral, către producătorii primari.

    (3) De asemenea, în cadrul prezentei scheme, nu se acordă ajutoare:
    a) destinate activităţilor legate de exporturi, adică ajutoare direct legate de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau de alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    b) condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor/ serviciilor naţionale faţă de cele importate;
    c) pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia 2010/787 a Consiliului;
    d) pentru programele de formare desfăşurate de întreprinderi cu scopul de a se conforma standardelor naţionale obligatorii privind formarea profesională, conform prevederilor art. 31 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014.



    V. Durata schemei
    ART. 6
    Prezenta schemă se aplică de la data lansării până la data de 31 decembrie 2020, ultima zi de plată a ajutorului fiind 31 decembrie 2023, în limita fondurilor alocate pentru această schemă.


    VI. Bugetul schemei
    ART. 7
    (1) Sursa de finanţare pentru prezenta schemă este Programul operaţional Capital uman 2014-2020.
    (2) Bugetul estimat al ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durata de aplicare a acesteia, este de aproximativ 38.297.872,20 euro - echivalentul în lei la cursul Inforeuro din luna intrării în vigoare a schemei, din care 32.553.191,37 euro reprezintă contribuţia UE din FSE (Fondul Social European) si 5.744.680,83 euro contribuţia naţională.


    VII. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
    ART. 8
    Ajutorul se acordă pentru finanţarea proiectelor de formare a adulţilor.

    ART. 9
    Ajutorul se acordă sub formă de finanţări nerambursabile în una sau mai multe tranşe. Tranşele se actualizează la valoarea de la momentul acordării ajutorului.

    ART. 10
    Valoarea maximă a ajutorului pentru un proiect de formare este de 250.000 euro - echivalentul în lei la cursul Inforeuro din luna intrării în vigoare a schemei.

    ART. 11
    (1) Intensitatea ajutoarelor nu va depăşi 50% din valoarea costurilor totale eligibile ale proiectului de formare a adulţilor.
    (2) Intensitatea ajutorului este de 60% din costurile totale eligibile ale proiectului de formare a adulţilor, dacă formarea se adresează lucrătorilor cu handicap sau lucrătorilor defavorizaţi.
    (3) În cazul în care ajutorul este acordat în sectorul transportului maritim, intensitatea ajutorului este de 100% din costurile eligibile ale proiectului de formare, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
    a) beneficiarii formării nu sunt membri activi ai echipajului, ci sunt în supranumerar la bord;
    b) formarea are loc la bordul unor nave înscrise în registrele Uniunii Europene.


    ART. 12
    Contribuţia proprie a beneficiarului poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse private.


    VIII. Cheltuieli eligibile
    ART. 13
    (1) Cheltuielile eligibile care pot fi finanţate prin ajutor de stat în cadrul prezentei scheme, pentru implementarea unui proiect de formare, sunt următoarele:
    a) costurile cu personalul aferente formatorilor, pentru orele în care aceştia participă la formarea persoanelor din grupul-ţintă;
    b) costurile operaţionale aferente formatorilor şi participanţilor la formare, legate direct de proiectul de formare, cum ar fi cheltuielile de călătorie, cheltuielile de cazare, materialele şi consumabilele direct legate de proiect, amortizarea instrumentelor şi a echipamentelor, în măsura în care acestea sunt utilizate exclusiv pentru proiectul de formare;
    c) costurile cu personalul aferente cursanţilor şi costurile generale indirecte (costuri administrative, chirie, cheltuieli de regie), pentru orele în care cursanţii sunt la cursurile de formare;
    d) costurile serviciilor de consiliere legate de proiectul de formare profesională a persoanelor din grupul-ţintă.

    (2) Cheltuielile eligibile trebuie dovedite prin documente justificative şi trebuie să fie transparente şi grupate pentru fiecare categorie în parte.
    (3) În temeiul art. 67 din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013şi al articolului 7 alin. (1) din Regulamentul nr. 651/2014, pentru implementarea cursurilor de calificare/recalificare de nivel 2 (360 ore), nivel 3 (720 ore) sau nivel 4 (1.080 ore), decontarea cheltuielilor se realizează pe bază de costuri unitare (opţiuni simplificate privind costurile). Conform prevederilor art. 14 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.304/2013 definiţiile baremelor standard pentru costuri unitare, precum şi valorile maxime ale acestora au fost stabilite pe baza unei metodologii aprobate anterior de Comisia Europeană şi au fost calculate pe baza datelor istorice, conform prevederilor art. 67 alin. (5) lit. (a) pct. (ii) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013.

┌────────────┬─────────────┬───────────┬────────────────┐
│Nivel curs │Categorii de │Cost unitar│Documente-suport│
│calificare/ │cheltuieli │/ │solicitate la │
│recalificare│ │participant│rambursare │
├────────────┼─────────────┼───────────┼────────────────┤
│ │- cheltuieli │ │ │
│ │salariale cu │ │ │
│ │lectorii; │ │ │
│ │- cheltuieli │ │ │
│nivel 2 (360│cu │1.324 lei │ │
│ore) │contribuţiile│ │ │
│ │sociale │ │ │
│ │aferente │ │ │
│ │salariilor │ │ │
│ │lectorilor; │ │ │
├────────────┤- materiale ├───────────┤ │
│ │consumabile, │ │- certificate de│
│ │materii │ │calificare │
│ │prime, │ │profesională; │
│ │necesare │ │- acte de │
│nivel 3 (720│derulării │2.224 lei │identitate ale │
│ore) │modulelor de │ │participanţilor;│
│ │teorie şi │ │- adeverinţă de │
│ │practică din │ │salariat care să│
│ │cadrul │ │precizeze şi │
│ │proiectelor; │ │poziţia ocupată.│
├────────────┤- închiriere ├───────────┤ │
│ │săli de curs;│ │ │
│ │- cheltuieli │ │ │
│ │indirecte în │ │ │
│ │valoare │ │ │
│nivel 4 │maximă de 15%│4.101 lei │ │
│(1080 ore) │din costul │ │ │
│ │salarial │ │ │
│ │total aferent│ │ │
│ │lectorilor │ │ │
│ │ │ │ │
└────────────┴─────────────┴───────────┴────────────────┘





    IX. Definiţii
    ART. 14
    În înţelesul prezentei scheme, următorii termeni se definesc după cum urmează:
    a) ajutor de stat - orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 107 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
    b) schemă de ajutor - orice act pe baza căruia, fără să fie nevoie de măsuri de punere în aplicare suplimentare, pot fi acordate alocări specifice de ajutoare întreprinderilor definite în cadrul actului într-un mod general şi abstract, precum şi orice act pe baza căruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate de un proiect specific uneia sau mai multor întreprinderi, pentru o perioadă nedefinită de timp şi/sau pentru o valoare nedefinită;
    c) administrator al schemei de ajutor de stat - Ministerul Fondurilor Europene, prin Direcţia generală programe europene Capital uman sau prin organismele intermediare pentru Programul operaţional Capital uman;
    d) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Fondurilor Europene, prin Direcţia generală programe europene Capital uman;
    e) întreprindere mare - orice entitate juridică implicată într-o activitate economică, constituită conform Legii nr. 31/1990 privind societăţile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care are cel puţin 250 salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de peste 50 milioane euro, echivalent in lei, sau deţine active totale care depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro;
    f) intensitatea ajutorului - cuantumul ajutorului exprimat ca procent din cheltuielile eligibile aferente proiectului de formare, prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014; toate cifrele folosite sunt valori înaintea deducerii impozitelor directe; ajutoarele plătite în mai multe tranşe se actualizează la valoarea lor în momentul acordării ajutorului; rata dobânzii care urmează să fie aplicată în scopul actualizării este rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pe baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe internet, aplicabilă la momentul acordării ajutorului;
    g) număr de angajaţi - corespunde numărului de unităţi anuale de muncă (UAM), adică numărului de persoane care au muncit cu normă întreagă în întreprinderea în cauză sau pentru aceasta pe parcursul întregului an de referinţă în cauză. Prin „an de referinţă“ se înţelege perioada de 12 luni anterioară datei de înregistrare în grupul-ţintă al proiectului;
    h) formarea este o activitate de interes general şi are ca principale obiective:
    (i) facilitarea integrării sociale a indivizilor în concordanţă cu aspiraţiile lor profesionale şi cu necesităţile pieţei muncii;
    (ii) pregătirea resurselor umane capabile să contribuie la creşterea competitivităţii forţei de muncă;
    (iii) actualizarea cunoştinţelor şi perfecţionarea pregătirii profesionale în ocupaţia de bază, precum şi în ocupaţii înrudite;
    (iv) schimbarea calificării, determinată de restructurarea economică, de mobilitatea socială sau de modificări ale capacităţii de muncă;
    (v) însuşirea unor cunoştinţe avansate, metode şi procedee moderne necesare pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu;
    (vi) promovarea învăţării pe tot parcursul vieţii;

    i) personal angajat - se înţelege personalul cu contract individual de muncă în vigoare la data începerii programului de formare;
    j) lucrător cu handicap - se înţelege orice persoană care:
    (i) este recunoscută ca lucrător cu handicap conform legislaţiei naţionale;
    (ii) prezintă o incapacitate fizică, mentală, intelectuală sau senzorială de durată care, în interacţiune cu diferite bariere, poate împiedica participarea sa deplină şi efectivă într-un mediu de lucru, în condiţii de egalitate cu alţi lucrători;

    k) lucrător defavorizat - se înţelege orice persoană care se încadrează în cel puţin una dintre următoarele condiţii:
    (i) nu a avut un loc de muncă stabil remunerat în ultimele 6 luni;
    (ii) are vârsta cuprinsă între 15 şi 24 de ani;
    (iii) nu a absolvit o formă de învăţământ liceal sau nu deţine o calificare profesională (Clasificarea Internaţională Standard a Educaţiei 3) sau se află în primii doi ani de la absolvirea unui ciclu de învăţământ cu frecvenţă şi nu a avut niciun loc de muncă stabil remunerat;
    (iv) are vârsta de peste 50 de ani;
    (v) trăieşte singur, având în întreţinerea sa una sau mai multe persoane;
    (vi) lucrează într-un sector sau profesie într-un stat membru în care dezechilibrul repartizării posturilor între bărbaţi şi femei este cel puţin cu 25% mai mare decât media naţională a dezechilibrului repartizării posturilor între bărbaţi şi femei în toate sectoarele economice în statul membru respectiv şi aparţine sexului subreprezentat;
    (vii) este membru al unei minorităţi etnice dintr-un stat membru şi are nevoie să îşi dezvolte competenţele lingvistice, formarea profesională sau experienţa în muncă pentru a-şi spori şansele de a obţine un loc de muncă stabil;

    l) întreprindere în dificultate^3 înseamnă o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare:
    (i) în cazul unei societăţi cu răspundere limitată (alta decât o întreprindere mică şi mijlocie - IMM care există de cel puţin 3 ani sau, în sensul eligibilităţii pentru ajutor pentru finanţare de risc, un IMM aflat la 7 ani de la prima sa vânzare comercială care se califică pentru investiţii pentru finanţare de risc în urma unui proces de diligenţă efectuat de un intermediar financiar selectat), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE ^4, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
    (ii) în cazul unei societăţi în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât un IMM care există de cel puţin trei ani sau, în sensul eligibilităţii pentru ajutor pentru finanţare de risc, un IMM aflat la 7 ani de la prima sa vânzare comercială care se califică pentru investiţii pentru finanţare de risc în urma unui proces de diligenţă efectuat de un intermediar financiar selectat), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu aşa cum reiese din contabilitatea societăţii a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
    (iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    (iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
    (v) în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii doi ani:
    - raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5 şi
    – capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0.

    ^3 A se vedea prevederile art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
    ^4 Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului.




    X. Condiţii de eligibilitate pentru activităţi, beneficiari şi cereri de propuneri de proiecte
    ART. 15
    Activităţile eligibile în cadrul prezentei scheme sunt organizarea si derularea de programe de formare (cursuri de calificare de nivel 2-4, conform Cadrului Naţional al Calificărilor, în concordanţă cu cerinţele locurilor de muncă, cursuri de scurtă durată, de specializare şi perfecţionare în concordanţă cu cerinţele locurilor de muncă, cursuri informale recunoscute la nivelul întreprinderii) şi/sau activităţi de tip „workshop“, „seminare“, „conferinţe“, „prelegeri“, „evenimente de informare“).

    ART. 16
    (1) Beneficiarii ajutorului de stat pentru formare sunt întreprinderile mari ale căror angajaţi participă la activităţile eligibile menţionate la art. 15, cu respectarea obiectivelor prezentei scheme.
    (2) Pentru a demonstra calitatea de întreprindere mare beneficiarii ajutorului de stat pentru formare trebuie să completeze Declaraţia privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mari.
    (3) Poate beneficia de măsurile de ajutor de stat, prevăzute în prezenta schemă, întreprinderea care îndeplineşte următoarele condiţii:
    a) este o organizaţie legal constituită în România şi îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României;
    b) aparţine categoriilor de beneficiari eligibili în conformitate cu Ghidul solicitantului - condiţii specifice intitulat „Inovare prin formare“ (POCU 2014-2020, AP3/PI 10iii/OS 3.12);
    c) nu este în incapacitate de plată/în stare de insolvenţă, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 46/2013 privind criza financiară şi insolvenţa unităţilor administrative teritoriale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 35/2016, respectiv conform Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, după caz;
    d) reprezentanţii săi legali/structurile de conducere şi persoanele care asigură conducerea nu au suferit condamnări definitive datorate unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii;
    e) nu se află în stare de faliment şi nu face obiectul unei proceduri de lichidare sau de administrare judiciară, nu are încheiate concordate, nu şi-a suspendat activitatea în ultimii 2 ani dinaintea depunerii cererii de finanţare sau nu face obiectul unei proceduri în urma acestor situaţii sau nu se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale;
    f) reprezentanţii săi legali/structurile de conducere şi persoanele care asigură conducerea nu au comis în conduita profesională greşeli grave, demonstrate în instanţă;
    g) nu se încadrează, din punctul de vedere al obligaţiilor de plată restante la bugetele publice, în una dintre situaţiile în care obligaţiile de plată nete depăşesc 1/12 din totalul obligaţiilor datorate în ultimele 12 luni, în cazul certificatului de atestare fiscală emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
    h) reprezentanţii săi legali/structurile de conducere şi persoanele care asigură conducerea nu au fost condamnaţi printr-o hotărâre definitivă şi irevocabilă pentru fraudă, corupţie, participare la o organizaţie criminală sau la orice alte activităţi ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;
    i) beneficiarul şi/sau reprezentanţii săi legali/structurile de conducere ale acestuia şi persoanele care asigură conducerea nu se află în situaţia de conflict de interese sau incompatibilitate, aşa cum este definită în legislaţia naţională şi comunitară în vigoare;
    j) reprezentanţii săi legali/structurile de conducere şi persoanele care asigură conducerea nu se fac vinovaţi de declaraţii false în furnizarea informaţiilor solicitate de Autoritatea de management/organismul intermediar responsabil sau au furnizat aceste informaţii;
    k) nu este întreprindere în dificultate, în conformitate cu definiţia de la art. 14 din prezenta schemă;
    l) nu a fost subiectul unei/unui decizii/ordin de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis a/al Comisiei Europene/instanţelor naţionale/Consiliului Concurenţei ori a/al unui alt furnizor de ajutor sau, în cazul în care a făcut obiectul unei/unui astfel de decizii/ordin, ajutorul a fost integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;
    m) beneficiarul este direct responsabil de pregătirea şi implementarea proiectului şi nu acţionează ca intermediar pentru proiectul propus a fi finanţat;
    n) îndeplineşte şi alte condiţii specificate în Ghidul solicitantului - condiţii specifice intitulat „Inovare prin formare“ (POCU 2014-2020, AP3/PI 10iii/OS 3.12), fără a aduce atingere prevederilor legale în materie de ajutor de stat.


    ART. 17
    Criteriile de eligibilitate a cererii de finanţare sunt următoarele:
    a) proiectul este relevant pentru obiectivul specific 3.12 al axei prioritare 3 „Locuri de muncă pentru toţi“;
    b) grupul/grupurile-ţintă şi activităţile proiectului sunt în concordanţă cu condiţiile axei prioritare 3 şi cu cele ale apelului de proiecte „Inovare prin formare“ (POCU 2014-2020, AP3/PI 10iii/OS 3.12);
    c) bugetul proiectului respectă limitele prevăzute de Ghidul solicitantului - condiţii specifice intitulat „Inovare prin formare“ (POCU 2014-2020, AP3/PI 10iii/OS 3.12). Valoarea maximă eligibilă a unui proiect este de 500.000 de euro, iar valoarea maximă a ajutorului de stat pentru un proiect de formare este de 250.000 euro;
    d) proiectul respectă perioada maximă de implementare, prevăzută în Ghidul solicitantului - condiţii specifice intitulat „Inovare prin formare“ (POCU 2014-2020, AP3/PI 10iii/OS 3.12), şi anume perioada de implementare a unui proiect depus în cadrul prezentului apel de proiecte este de maximum 18 luni;
    e) proiectul este implementat într-o regiune de dezvoltare eligibilă din România, prevăzută în Ghidul solicitantului - condiţii specifice intitulat „Inovare prin formare“ (POCU 2014-2020, AP3/PI 10iii/OS 3.12).



    XI. Efectul stimulativ
    ART. 18
    (1) Ajutoarele acordate în baza prezentei scheme trebuie să aibă un efect stimulativ.
    (2) Ajutoarele acordate întreprinderilor mari în baza prezentei scheme sunt considerate a avea un efect stimulativ dacă, înainte de a demara proiectul de formare pentru care solicită ajutor, beneficiarul depune o cerere de finanţare în cadrul apelului de proiecte „Inovare prin formare“ (POCU 2014-2020, AP3/PI 10iii/OS 3.12).


    XII. Reguli privind cumulul ajutoarelor
    ART. 19
    (1) Ajutoarele acordate conform acestei scheme se pot cumula cu alte tipuri de ajutoare exceptate în temeiul Regulamentului (UE) nr. 651/2014, în măsura în care aceste ajutoare vizează diferite costuri eligibile identificabile.
    (2) Pentru a stabili dacă plafonul maxim al ajutorului şi intensităţile maxime ale acestuia sunt respectate, este luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea sau proiectul subvenţionat, indiferent dacă ajutorul respectiv este finanţat din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
    (3) Ajutorul acordat în conformitate cu prezenta schemă nu va fi cumulat cu niciun alt tip de ajutor exceptat în temeiul Regulamentului (UE) nr. 651/2014 sau cu ajutorul de minimis care îndeplineşte condiţiile prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis sau cu orice alte fonduri comunitare legat de aceleaşi costuri eligibile - care se suprapun parţial sau integral - în cazul în care un astfel de cumul ar conduce la depăşirea intensităţii maxime a ajutorului sau a valorii maxime aplicabile acestui ajutor în conformitate cu prevederile acestei scheme.


    XIII. Modalitatea de implementare a schemei
    ART. 20
    (1) Pentru a beneficia de ajutor în baza prezentei scheme de ajutor de stat, în conformitate cu Ghidul solicitantului Condiţii specifice, întreprinderile mari beneficiare trebuie să înainteze o cerere de finanţare administratorului schemei, înainte de a demara proiectul pentru care solicită finanţarea.
    (2) Selecţia şi evaluarea cererilor de finanţare se efectuează de către administratorul schemei în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului - condiţii specifice intitulat „Inovare prin formare“ (POCU 2014-2020, AP3/PI 10iii/OS 3.12).
    (3) Îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate de la art. 15-17 este verificată de către administratorul schemei de ajutor de stat în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului - condiţii specifice intitulat „Inovare prin formare“ (POCU 2014-2020, AP3/PI 10iii/OS 3.12) şi ale prezentei scheme.
    (4) Cererea de finanţare va fi însoţită de următoarele documente:
    a) declaraţie scrisă pe propria răspundere a solicitantului privind neîncadrarea întreprinderii în categoria „întreprinderilor aflate în dificultate“, în conformitate cu anexa nr. 8 la Ghidul solicitantului - condiţii specifice aferent;
    b) declaraţie scrisă pe propria răspundere a solicitantului privind încadrarea întreprinderii în categoria „întreprinderilor mari“ [anexa 7 la Ghidul solicitantului -– condiţii specifice intitulat „Inovare prin formare“ (POCU 2014-2020, AP3/PI 10iii/OS 3.12)];
    c) declaraţie scrisă pe propria răspundere a solicitantului în vederea certificării efectului stimulativ, conform căreia acesta declară că nu a demarat proiectul de formare pentru care solicită ajutor la data înregistrării cererii de finanţare în cadrul apelului de proiecte [anexa nr. 9 la Ghidul solicitantului - condiţii specifice intitulat „Inovare prin formare“ (POCU 2014-2020, AP3/PI 10iii/OS 3.12)];
    d) alte documente/formulare/anexe prevăzute în Ghidul solicitantului - condiţii specifice intitulat „Inovare prin formare“ (POCU 2014-2020, AP3/PI 10iii/OS 3.12).

    (5) Înainte de primirea ajutorului, întreprinderea beneficiară trebuie să transmită administratorului schemei de ajutor de stat o declaraţie pe propria răspundere cu privire la ajutoarele de stat şi de minimis primite pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, în vederea verificării de către acesta a respectării regulii privind cumulul ajutoarelor.
    (6) În cazul în care beneficiarul este eligibil pentru a primi o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor şi este selectat pentru finanţare în urma procesului de evaluare şi selecţie, administratorul schemei îi comunică în scris cuantumul ajutorului ce va fi acordat în baza schemei.
    (7) Beneficiarul încheie cu administratorul schemei de ajutor un contract de finanţare.
    (8) În cazul în care beneficiarul nu este eligibil să primească o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor, administratorul schemei de ajutor îi comunică în scris acest lucru.


    XIV. Efecte şi beneficii
    ART. 21
    Prin aplicarea prezentei scheme de ajutor de stat se vor obţine efecte şi beneficii, precum număr crescut de angajaţi care beneficiază de instrumente, metode, practice, standard de management al resurselor umane şi de condiţii de lucru îmbunătăţite în vederea adaptării activităţii la dinamica sectoarelor economice cu potenţial competitiv identificate conform Strategiei Naţionale pentru Competitivitate/domeniilor de specializare inteligentă conform Strategiei Naţionale de Cercetare, Dezvoltare şi Inovare 2014-2020.

    ART. 22
    Numărul estimat de beneficiari ai ajutorului de stat pentru formare este de 153 de întreprinderi mari.


    XV. Reguli privind raportarea, monitorizarea şi recuperarea ajutorului de stat
    ART. 23
    Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în baza prezentei scheme se vor realiza în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.

    ART. 24
    Furnizorul de ajutor de stat păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de cel puţin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor de exceptare impuse de Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014, inclusiv informaţii despre statutul oricărei întreprinderi al cărei drept de a beneficia de ajutor sau de un bonus depinde de statutul său, informaţii privind efectul stimulativ al acordării ajutorului şi informaţii care fac posibilă stabilirea valorii exacte a costurilor eligibile.

    ART. 25
    (1) Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de stat acordate, aflate în derulare şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională ori comunitară aplicabilă la momentul respectiv.
    (2) Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
    (3) În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative Consiliului Concurenţei.
    (4) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează Consiliului Concurenţei până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
    (5) Furnizorul are obligaţia ca în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, să încarce în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) măsura de ajutor de stat ce face obiectul prezentului act normativ, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acestuia. Actul de acordare, plăţile, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor şi rambursarea efectivă a respectivelor obligaţii, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului respectiv de la data instituirii plăţilor, a obligaţiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor obligaţii.

    ART. 26
    Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de ajutor de stat va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.

    ART. 27
    (1) Recuperarea ajutorului de stat se realizează de către furnizor, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Ajutorul de stat care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.589/2015 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248/9 din 24.09.2015.

    ART. 28
    Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitate de acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 23-27.


    XVI. Dispoziţii finale
    ART. 29
    (1) Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei o fişă de informaţii referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa III a Regulamentului (UE) nr. 651/2014, în vederea transmiterii către Comisia Europeană, în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme. Aceste informaţii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe pagina de internet a Comisiei Europene.
    (2) Schema de ajutor de stat şi Ghidului solicitantului - condiţii specifice intitulat „Inovare prin formare“ (POCU 2014-2020, AP3/PI 10iii/OS 3.12) se publică integral pe pagina de internet a furnizorului de ajutor de stat, http://www.fonduri-ue.ro/, precum şi pe pagina de internet a administratorului prezentei scheme.



    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016