Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 13 septembrie 2023  privind sprijinirea modernizării/reabilitării reţelei inteligente de termoficare din Fondul pentru modernizare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 13 septembrie 2023 privind sprijinirea modernizării/reabilitării reţelei inteligente de termoficare din Fondul pentru modernizare

EMITENT: Ministerul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 931 din 16 octombrie 2023
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 1.137 din 13 septembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 931 din 16 octombrie 2023.
──────────
    CAP. I
    Introducere
    ART. 1
    Prezenta reglementare instituie o schemă transparentă de ajutor de stat pentru sprijinirea investiţiilor în reţele de transport şi distribuţie a energiei termice, în scopul asigurării serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, la nivel urban.

    ART. 2
    (1) Acordarea ajutoarelor de stat în cadrul acestei schemei se va face în baza art. 46 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei Europene din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare*1), denumit în continuare Regulament.
    *1) Inclusiv cele aduse prin Regulamentul (UE) 2023/1.315 al Comisiei din 23 iunie 2023 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat şi a Regulamentului (UE) 2022/2.473 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat.

    (2) Prezenta schemă se adresează proiectelor propuse spre finanţare din bugetul Fondului pentru modernizare 2022-2030 şi contribuie la implementarea prevederilor specifice din următoarele reglementări comunitare şi naţionale, precum şi strategii şi politici naţionale:
    a) Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Directiva ETS;
    b) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 al Comisiei din 9 iulie 2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre;
    c) Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, republicată;
    d) Legea nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) Hotărârea Guvernului nr. 163/2004 privind aprobarea Strategiei naţionale în domeniul eficienţei energetice;
    f) Hotărârea Guvernului nr. 122/2015 pentru aprobarea Planului naţional de acţiune în domeniul eficienţei energetice;
    g) Hotărârea Guvernului nr. 203/2019 privind aprobarea Planului naţional de acţiune în domeniul eficienţei energetice IV;
    h) Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021 pentru aprobarea Planului naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030;
    i) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru Modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare.


    ART. 3
    Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulament.

    CAP. II
    Definiţii
    ART. 4
    În sensul prezentei scheme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, indiferent de data la care ajutorul se plăteşte întreprinderii respective;
    b) demararea lucrărilor - fie demararea lucrărilor de construcţii în cadrul investiţiei, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, în funcţie de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea avizelor şi realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor de întreprinderi, „demararea lucrărilor“ corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată. Demararea lucrărilor la proiectul sau la activitatea respectivă se poate realiza din momentul depunerii cererii de finanţare, cu excepţia activităţilor pregătitoare, menţionate mai sus, care nu sunt considerate drept demarare a proiectului;
    c) efect stimulativ - prezentarea de către beneficiar furnizorului de ajutor de stat în cauză o cerere de ajutor scrisă înainte de începerea lucrului la proiectul sau la activitatea respectivă; cererea de ajutor conţine cel puţin următoarele informaţii:
    (i) denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia;
    (ii) descrierea proiectului, inclusiv data începerii şi a încheierii acestuia;
    (iii) locul de desfăşurare a proiectului;
    (iv) lista costurilor proiectului;
    (v) tipul de ajutor (grant, împrumut, garanţie, avans rambursabil, injecţie de capital sau altele) şi valoarea finanţării publice necesare pentru proiect;

    d) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Energiei;
    e) sistem de termoficare şi răcire centralizată eficient din punct de vedere energetic - un sistem de termoficare sau răcire centralizată care îndeplineşte criteriile definiţiei sistemului eficient de termoficare şi răcire centralizată, astfel cum sunt prevăzute la articolul 2 pct. (41) şi (42) din Directiva 2012/27/UE, cu modificările şi completările ulterioare. Definiţia include instalaţiile de termoficare/răcire şi reţeaua (inclusiv echipamentele conexe) necesare pentru a distribui agentul de termoficare/răcire de la unităţile de producţie la sediul clientului;
    f) regiuni de dezvoltare - entităţi teritoriale specifice, fără statut administrativ şi fără personalitate juridică, ce corespund diviziunilor de nivel NUTS II în Nomenclatorul unităţilor statistice teritoriale ale Uniunii Europene, constituite în baza Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările şi completările ulterioare, pe teritoriul cărora se implementează proiectul finanţat;
    g) mediul urban - ansamblul oraşelor şi municipiilor, definite ca unităţi administrativ-teritoriale, care include atât localităţile componente, cât şi satele aparţinătoare acestora;
    h) întreprindere în dificultate - o întreprindere care se află în una dintre situaţiile descrise la art. 2 punctul 18 din Regulament;
    i) profit din exploatare - diferenţa dintre veniturile actualizate şi valoarea actualizată a costurilor de exploatare pe durata de viaţă economică a investiţiei, în cazul în care această diferenţă este pozitivă. Costurile de exploatare includ costurile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicaţiile, energia, întreţinerea, chiria, administrarea, dar exclud costurile de amortizare şi costurile de finanţare în cazul în care acestea au fost acoperite de ajutoare pentru investiţii. Actualizarea veniturilor şi a costurilor de exploatare cu ajutorul unei rate de actualizare corespunzătoare permite realizarea unui profit rezonabil;
    j) reţea inteligentă - reţea care poate integra eficient, din punctul de vedere al costurilor, modalitatea de a acţiona a tuturor utilizatorilor conectaţi la reţea - producători, consumatori şi autoproducători - printr-o circulaţie bidirecţională a fluxurilor de puteri şi a informaţiilor, în scopul de a asigura un sistem energetic eficient economic, sustenabil, cu pierderi de energie reduse şi un nivel ridicat de calitate şi securitate în continuitatea şi siguranţa alimentării cu energie termică;
    k) investiţie prioritară - o investiţie care se încadrează în cel puţin unul dintre domeniile enumerate la articolul 10d alineatul (2) din Directiva 2003/87/CE şi care se poate referi la un proiect individual sau la o schemă multianuală;
    l) programe-cheie - grupare a domeniilor de intervenţie prin care sunt sprijinite sectoarele prioritare selectate de Ministerul Energiei, în baza strategiilor energetice, pentru a primi suport financiar din Fondul pentru modernizare, nominalizate la art. 3 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, cu modificările ulterioare;
    m) deficit de finanţare - costul suplimentar net determinat de diferenţa dintre veniturile şi costurile economice (inclusiv investiţia şi operarea) proiectului sprijinit cu ajutor de stat şi cele ale proiectului alternativ pe care beneficiarul ajutorului le-ar realiza în mod credibil în absenţa ajutorului. Pentru a determina deficitul de finanţare, beneficiarul trebuie să cuantifice pentru scenariul factual şi un scenariu contrafactual credibil al tuturor costurilor şi veniturilor principale, costul mediu ponderat estimat al capitalului (WACC) beneficiarilor pentru a actualiza fluxurile de numerar viitoare, precum şi valoarea actuală netă (VAN) pentru scenariile faptice şi contrafactuale, pe durata de viaţă a proiectului. Costul suplimentar net tipic poate fi estimat ca diferenţa dintre VAN pentru scenariul factual şi pentru scenariul contrafactual pe durata de viaţă a proiectului de referinţă.


    CAP. III
    Obiectivul schemei
    ART. 5
    Sprijinul financiar în cadrul prezentei scheme este acordat pentru investiţii în modernizarea/reabilitarea şi dezvoltarea reţelei inteligente de termoficare. Sprijinul financiar este destinat atingerii obiectivelor asumate de România în cadrul „Programului-cheie 5: Cogenerare de înaltă eficienţă şi modernizarea reţelelor de termoficare - Sprijin pentru modernizarea şi realizarea de centrale în cogenerare de înaltă eficienţă şi pentru modernizarea reţelelor de termoficare“.

    CAP. IV
    Necesitatea implementării schemei
    ART. 6
    (1) Implementarea schemei contribuie, prin sprijinirea realizării de investiţii în reţele de termoficare inteligente, la atingerea următoarelor obiective:
    a) o economie mai eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor, mai ecologică şi mai competitivă, conducând la dezvoltarea durabilă, care se bazează, printre altele, pe un nivel înalt de protecţie şi pe îmbunătăţirea calităţii mediului;
    b) creşterea eficienţei energetice în sistemele centralizate de transport şi distribuţie a energiei termice, prin optimizarea reţelelor de distribuţie/transport al agentului termic, precum şi prin implementarea unui sistem de conducte dotate cu sistem de detectare, semnalizare şi localizare a pierderilor.

    (2) Implementarea prezentei scheme va contribui la atingerea următoarelor ţinte până în anul 2030:
    a) reducerea pierderilor de energie înregistrate pe reţelele de transport şi distribuţie a agentului termic la nivel naţional;
    b) dezvoltarea reţelei inteligente de termoficare.


    CAP. V
    Domeniul de aplicare
    ART. 7
    (1) Schema se adresează unităţilor administrativ-teritoriale şi operatorilor de transport şi distribuţie a energiei termice definiţi conform legislaţiei naţionale în vigoare, care propun investiţii în distribuţia energiei termice de la nivelul sistemelor centralizate de termoficare, în vederea creşterii confortului termic al consumatorilor, simultan cu scăderea costurilor aferente producerii şi consumului de energie şi luând în considerare evoluţiile în domeniul eficienţei energetice la nivelul centrelor urbane.
    (2) Prezenta schemă vizează acordarea de ajutoare în favoarea sistemelor de termoficare centralizată eficiente din punct de vedere energetic, respectiv pentru realizarea de investiţii la nivelul reţelei de transport şi distribuţie a energiei termice.
    (3) Prezenta schemă se aplică pentru proiectele care vizează:
    a) modernizarea/reabilitarea reţelei termice inteligente;
    b) creşterea securităţii furnizării energiei termice prin reducerea numărului de întreruperi;
    c) crearea infrastructurii necesare pentru dezvoltarea unor activităţi economice noi, precum şi dezvoltarea infrastructurii energetice termice naţionale la standarde europene aplicabile în domeniu;
    d) creşterea eficienţei energetice în sistemele centralizate de transport şi distribuţie a energiei termice, prin optimizarea reţelelor de distribuţie/transport a/al agentului termic, precum şi prin implementarea unui sistem de conducte dotate cu sistem de detectare, semnalizare şi localizare a pierderilor;
    e) utilizarea raţională a resurselor energetice termice prin reducerea pierderilor;
    f) minimizarea impactului negativ asupra mediului;
    g) reducerea costurilor de mentenanţă a reţelelor de distribuţie a energiei termice;
    h) digitalizarea reţelelor de distribuţie de energie termică prin colectarea şi întreţinerea tuturor datelor necesare modelării tehnice şi georeferenţiale a elementelor de reţea. Aceasta contribuie fundamental la implementarea conceptului de reţea inteligentă de distribuţie de energie termică, la creşterea capacităţii de integrare a unor noi forme de producţie/consum şi la facilitarea unor noi modele de afaceri şi structuri de piaţă.

    (4) Prin prezenta schemă, proiectele de investiţii vor viza următoarele activităţi orientative, fără a fi însă limitative:
    a) modernizarea/reabilitarea reţelelor termice primare şi secundare, inclusiv a punctelor termice din sistemele de alimentare cu energie termică prin implementarea tehnologiilor moderne, performante, care să îndeplinească toate cerinţele actuale privind pierderile de căldură şi de fluid şi care să conducă la reducerea emisiilor de CO_2;
    b) achiziţionarea/modernizarea echipamentelor necesare bunei funcţionări a sistemelor de pompare a agentului termic;
    c) implementarea de sisteme de management energetic pentru serviciul public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat se realizează prin intermediul infrastructurii tehnico-edilitare specifice aparţinând domeniului public sau privat al autorităţii administraţiei publice locale ori asociaţiei de dezvoltare comunitară, care formează sistemul de alimentare centralizată cu energie termică al localităţii sau al asociaţiei de dezvoltare comunitară (denumit în continuare SACET) - măsurare, control şi automatizare a SACET.

    (5) În cadrul prezentei scheme nu se acordă ajutoare pentru investiţii în unităţile de producere a energiei termice.
    (6) Nu se acordă sprijin financiar pentru activităţile realizate de întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele şi/sau care vizează ajutoarele prevăzute la art. 1 alin. (2)-(5) din Regulament.

    CAP. VI
    Beneficiarii
    ART. 8
    Beneficiarii sunt unităţile administrativ-teritoriale definite la art. 5 lit. pp) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, şi operatorii de transport şi distribuţie a energiei termice definiţi conform legislaţiei naţionale în vigoare.

    ART. 9
    Beneficiarii depun proiecte numai individual.

    CAP. VII
    Condiţii de eligibilitate a beneficiarilor
    ART. 10
    La momentul depunerii cererii de finanţare, beneficiarii schemei trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
    a) se încadrează în categoria beneficiarilor eligibili, în funcţie de acţiunile finanţabile prevăzute la art. 7 alin. (3);
    b) nu sunt în incapacitate de plată demonstrată prin declanşarea procedurii aferentei situaţiei de criză financiară/în stare de insolvenţă, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 46/2013 privind criza financiară şi insolvenţa unităţilor administrativ-teritoriale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 35/2016, respectiv în incapacitate de plată/insolvenţă potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, după caz;
    c) nu sunt în stare de faliment, lichidare, nu au afacerile conduse de un administrator judiciar, activităţile lor comerciale nu sunt suspendate, nu fac obiectul unui aranjament cu creditorii, nu sunt într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege, nu fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor în stare de faliment, lichidare sau nu fac obiectul unui aranjament cu creditorii;
    d) nu au suferit condamnări definitive cauzate de conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forţă de res judicata;
    e) nu au fost subiectul unei judecăţi de tip res judicata (autoritate de lucru judecat) pentru fraudă, corupţie, implicarea în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene;
    f) nu fac obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Consiliului Concurenţei, a instanţei, a unui alt furnizor de ajutor de stat/de minimis sau a Comisiei Europene, prin care un ajutor de stat a fost declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă;
    g) nu se află în situaţie de conflict de interese, astfel cum este definit în legislaţia naţională;
    h) demonstrează capacitate tehnică şi financiară pentru susţinerea activităţilor proiectului;
    i) nu se încadrează în categoria întreprinderilor aflate în dificultate, aşa cum sunt acestea definite la art. 2 punctul 18 din Regulament.


    ART. 11
    Solicitantul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în apelul de proiecte şi Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.

    CAP. VIII
    Condiţii de eligibilitate a proiectelor
    ART. 12
    La momentul depunerii cererii de finanţare, proiectele trebuie să îndeplinească următoarele condiţii de eligibilitate:
    a) proiectul vizează una dintre acţiunile de finanţare prevăzute la art. 7 alin. (3);
    b) proiectul propune investiţii pentru modernizarea/ reabilitarea sistemelor de termoficare centralizată care sunt sau urmează să devină eficiente din punct de vedere energetic, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul (41) din Directiva 2012/27/UE. În cazul în care sistemul nu devine încă pe deplin eficient din punct de vedere energetic ca urmare a lucrărilor susţinute la reţeaua de distribuţie, modernizările suplimentare necesare pentru îndeplinirea condiţiilor pentru a se încadra în definiţia sistemului de încălzire şi răcire urbană eficient din punct de vedere energetic vor începe în termen de trei ani de la începutul lucrărilor susţinute pe reţeaua de distribuţie. Beneficiarii de ajutor de stat în cadrul schemei îşi vor asuma un angajament în acest sens;
    c) ajutoarele pentru modernizarea reţelelor de distribuţie care transmit energie termică generată pe bază de combustibili fosili pot fi acordate numai dacă sunt îndeplinite toate condiţiile următoare:
    (i) reţeaua de distribuţie este sau devine adecvată pentru transportul de încălzire sau răcire generată din surse regenerabile de energie;
    (ii) modernizarea nu are ca rezultat o producţie crescută de energie din combustibili fosili, cu excepţia gazelor naturale;
    (iii) în cazul unei modernizări a reţelei de distribuţie a încălzirii şi răcirii generate din gaze naturale, se asigură conformitatea cu obiectivele climatice pentru 2030 şi 2050 (în conformitate cu anexa 1 la Actul delegat complementar privind clima din Regulamentul UE privind taxonomia);

    d) investiţiile propuse sunt conforme cu strategia locală de încălzire a unităţii administrativ-teritoriale unde este propus(ă) investiţia şi/sau master-planul de dezvoltare/modernizare/ reabilitare a sistemului de termoficare;
    e) aria de acoperire a proiectului este definită la nivel de municipalitate şi localităţi învecinate, după caz;
    f) activităţile proiectului nu au fost finanţate în ultimii 5 ani şi nu sunt finanţate în prezent din alte fonduri publice, altele decât ale solicitantului.


    ART. 13
    Proiectul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în apelul de proiecte şi Ghidul solicitantului.

    CAP. IX
    Durata
    ART. 14
    Prezenta schemă intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică până la data de 31.12.2030.

    CAP. X
    Bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari
    ART. 15
    (1) Bugetul total alocat al schemei este echivalentul în lei al sumei de 200.000.000 euro şi reprezintă sume nerambursabile din Fondul pentru modernizare.
    (2) Bugetul alocat apelului de proiecte este împărţit după cum urmează:

┌─────────────────────────┬────────────┐
│ │Alocare netă│
│Acţiune │Fondul de │
│ │modernizare │
│ │(euro) │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Proiecte pentru care │ │
│ajutorul solicitat este │200.000.000 │
│de până la 50.000.000 │ │
│euro │ │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Total │200.000.000 │
└─────────────────────────┴────────────┘


    (3) Bugetul este defalcat pe ani astfel:

┌──────────────────────────────────────┐
│Proiecte de tip A │
├─────────┬────────────────────────────┤
│Ani │Defalcare pe ani │
│ │(euro) │
├─────────┼────────────────────────────┤
│2023 │30.000.000 │
├─────────┼────────────────────────────┤
│2024 │30.000.000 │
├─────────┼────────────────────────────┤
│2025 │30.000.000 │
├─────────┼────────────────────────────┤
│2026 │30.000.000 │
├─────────┼────────────────────────────┤
│2027 │30.000.000 │
├─────────┼────────────────────────────┤
│2028 │20.000.000 │
├─────────┼────────────────────────────┤
│2029 │20.000.000 │
├─────────┼────────────────────────────┤
│2030 │10.000.000 │
├─────────┼────────────────────────────┤
│TOTAL │200.000.000 │
└─────────┴────────────────────────────┘

    NOTĂ:
    Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul viitor. Dacă valoarea proiectelor depuse depăşeşte bugetul alocat în anul respectiv, se vor utiliza sumele alocate din anii următori (bugetul se utilizează în avans).
    Bugetul schemei reflectă sumele alocate prin Fondul pentru modernizare programului-cheie - Cogenerare de înaltă eficienţă şi modernizarea reţelelor de termoficare, domeniul de investiţii 5.3 - Sprijin pentru modernizarea şi dezvoltarea reţelei inteligente de termoficare.



    ART. 16
    Numărul estimat de beneficiari de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme este de 8 întreprinderi.

    CAP. XI
    Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
    ART. 17
    Măsurile de sprijin acordate întreprinderilor pentru realizarea de investiţii constau în acordarea de alocări financiare nerambursabile din Fondul pentru modernizare.

    CAP. XII
    Valoarea maximă a finanţării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat)
    ART. 18
    (1) Valoarea maximă a ajutorului de stat care se poate acorda pentru un proiect nu poate depăşi 50.000.000 euro per întreprindere per proiect de investiţii. Ajutorul se acordă sub formă de finanţare nerambursabilă prin rambursarea cheltuielilor efectuate.
    (2) Intensitatea ajutorului poate atinge până la 100% din deficitul de finanţare. Ajutorul se limitează la minimul necesar pentru realizarea proiectului sau a activităţii care beneficiază de ajutor. Această condiţie este îndeplinită dacă ajutorul corespunde costului suplimentar net („deficitul de finanţare“) necesar pentru îndeplinirea obiectivului măsurii de ajutor (modernizarea reţelelor de distribuţie), în comparaţie cu scenariul contrafactual în absenţa ajutorului.

    CAP. XIII
    Cheltuielile eligibile
    ART. 19
    Prevederile prezentului capitol sunt în concordanţă cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, în măsura în care acestea din urmă sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat.

    ART. 20
    (1) Sunt considerate cheltuieli eligibile costurile de investiţii pentru modernizarea/reabilitarea reţelei de transport şi distribuţie a energiei termice.
    (2) Pot fi eligibile pentru acordarea de ajutor de stat în baza prezentei scheme următoarele categorii de cheltuieli indicative, dacă componenta investiţională a proiectelor propuse la finanţare este legată de un activ corporal şi dacă sunt realizate după data depunerii cererii de finanţare:
    a) cheltuieli pentru amenajarea terenului;
    b) cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiţie;
    c) cheltuieli cu plata diriginţilor de şantier;
    d) cheltuieli pentru construcţii şi instalaţii;
    e) cheltuieli cu dotările (utilaje, echipamente cu şi fără montaj, dotări);
    f) cheltuieli cu active necorporale;
    g) cheltuieli cu organizarea de şantier;
    h) cheltuieli diverse şi neprevăzute;
    i) cheltuieli pentru probe tehnologice şi teste.

    (3) Ulterior încheierii contractului de finanţare, beneficiarul nu va mai putea primi finanţări din alte surse publice pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare şi a returnării sumelor rambursate.

    CAP. XIV
    Cheltuielile neeligibile
    ART. 21
    Nu sunt eligibile pentru acordarea de ajutor de stat în baza prezentei scheme următoarele tipuri de cheltuieli:
    a) cheltuieli aferente contribuţiei în natură;
    b) alte comisioane aferente creditelor;
    c) cheltuieli cu asigurarea pe timpul operării;
    d) cheltuieli cu amortizarea;
    e) cheltuieli de leasing;
    f) cheltuieli cu achiziţia de mijloace de transport;
    g) cheltuieli generale de administraţie;
    h) cheltuieli cu auditul achiziţionat de beneficiar pentru proiect;
    i) cheltuieli pentru consultant în elaborarea de studii de piaţă/evaluare;
    j) cheltuieli aferente managementului de proiect;
    k) cheltuieli de informare, comunicare şi publicitate;
    l) cheltuielile cu studiile de teren;
    m) cheltuieli pentru organizarea procedurilor de achiziţie;
    n) cheltuieli pentru obţinerea de avize, acorduri, autorizaţii;
    o) cheltuieli pentru proiectare şi inginerie;
    p) cheltuieli pentru achiziţia terenului, cu sau fără construcţii;
    q) cheltuieli cu închirierea, altele decât cele prevăzute la cheltuielile generale de administraţie;
    r) cheltuieli cu achiziţia de mijloace de transport pentru echipa de management al proiectului;
    s) cheltuieli pentru achiziţia de echipamente second-hand;
    t) cheltuieli cu amenzi, penalităţi, cheltuieli de judecată şi de arbitraj;
    u) cheltuieli generale de administraţie;
    v) cheltuieli pentru consultant în elaborarea de studii de piaţă/evaluare;
    w) cheltuieli pentru comisioane, cote, taxe;
    x) costurile pentru operarea obiectivelor de investiţii;
    y) cheltuielile efectuate pentru obiective de investiţii executate în regie proprie;
    z) TVA;
    aa) cheltuieli pentru consultant în domeniul managementului execuţiei;
    bb) cheltuieli cu asistenţă tehnică din partea proiectantului pe perioada de execuţie.


    CAP. XV
    Efectul stimulativ
    ART. 22
    (1) Prezenta schemă se aplică numai ajutoarelor care au efect stimulativ.
    (2) Se consideră că ajutoarele au efect stimulativ dacă întreprinderea adresează autorităţii responsabile de administrarea prezentei scheme o cerere scrisă de acordare a ajutorului de stat înaintea demarării lucrărilor. Cererea de ajutor conţine cel puţin următoarele informaţii:
    a) numele solicitantului şi dimensiunea întreprinderii;
    b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii şi a încheierii acestuia;
    c) cuantumul ajutorului;
    d) locul de desfăşurare a proiectului;
    e) costurile eligibile;
    f) tipul de ajutor (grant).

    (3) Dacă lucrările încep anterior îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (2), coroborat cu art. 4 lit. b), întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru ajutor.

    CAP. XVI
    Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
    ART. 23
    Pentru acelaşi beneficiar şi aceleaşi cheltuieli eligibile, ajutorul investiţional acordat prin prezenta schemă nu se poate cumula cu niciun alt ajutor de stat acordat, nici ajutorul de minimis.

    CAP. XVII
    Modalitatea de derulare a schemei
    ART. 24
    (1) Furnizorul schemei lansează cererea de propuneri de proiecte, stabileşte dacă sunt îndeplinite condiţiile de eligibilitate şi de selecţie şi semnează contracte de finanţare cu beneficiarii de ajutor de stat.
    (2) Procedura de implementare şi derulare a schemei se desfăşoară în conformitate cu prevederile din Ghidul solicitantului aferente „Programului-cheie 5: Cogenerare de înaltă eficienţă şi modernizarea reţelelor de termoficare - Sprijin pentru modernizarea şi realizarea de centrale în cogenerare de înaltă eficienţă şi pentru modernizarea reţelelor de termoficare“.
    (3) Furnizorul schemei va acorda ajutorul de stat după ce va verifica, pe baza cererii de finanţare depuse de beneficiar, îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate şi de selecţie prevăzute în schemă, precum şi în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezenta schemă.
    (4) Perioada de depunere a cererilor de finanţare aferente proiectelor pentru modernizarea şi dezvoltarea reţelei inteligente de termoficare va fi anunţată pe pagina oficială de internet a Ministerului Energiei la adresa: http://energie.gov.ro/fondul-pentru-modernizare/.
    (5) Furnizorul de ajutor de stat semnează contracte de finanţare cu beneficiarii de ajutor de stat în urma procedurii de apel de proiecte cu depunere continuă, după parcurgerea celor două etape ale procesului de evaluare, respectiv:
    a) verificarea conformităţii administrative şi a eligibilităţii cererii de finanţare - Comisia de selecţie constituită la nivelul furnizorului de ajutor de stat va verifica conformitatea administrativă a cererii, în baza grilei de verificare, prezentată în anexa nr. 1 la prezenta schemă. După finalizarea procesului de verificare administrativă şi a eligibilităţii tuturor cererilor depuse în cadrul procedurii de apel de proiecte, Ministerul Energiei va publica lista cu solicitanţii acceptaţi, respectiv cu solicitanţii respinşi;
    b) evaluarea tehnico-economică a cererii - va fi realizată de Comisia de selecţie constituită la nivelul furnizorului de ajutor de stat în conformitate cu criteriul stabilit în Grila de evaluare tehnico-economică, prezentată în anexa nr. 2 la prezenta schemă. În urma evaluării tehnico-economice, proiectul propus va primi un punctaj între 0 şi 100 de puncte.

    (6) Propunerile de proiecte vor fi ordonate în funcţie de punctajele obţinute şi înscrise pe lista pentru finanţare începând de la cele cu punctajul cel mai mare până la acoperirea bugetului alocat.
    (7) Pragul de calitate pe care fiecare proiect trebuie să îl întrunească pentru acordarea finanţării nerambursabile este minimum 60 de puncte, cu obţinerea peste minim la fiecare criteriu în parte. În cazul în care proiectul nu obţine punctajul minim de 60 de puncte sau punctajul minim la unul din criterii, proiectul se respinge, iar solicitantul va fi informat în acest sens.
    (8) După finalizarea procesului de verificare tehnico-economică a tuturor proiectelor depuse în cadrul procedurii de apel de proiecte cu depunere continuă, Ministerul Energiei va publica lista cu solicitanţii selectaţi pentru finanţare, respectiv cu solicitanţii respinşi.

    CAP. XVIII
    Reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
    ART. 25
    În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 994/1998, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) nr. 733/2013 al Consiliului din 22 iulie 2013, furnizorul de ajutor de stat aplică prevederile referitoare la procedura de informare şi de avizare prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 26
    Textul schemei, precum şi textul ordinului ministrului energiei pentru aprobarea schemei se publică integral pe pagina oficială de internet a Ministerului Energiei.

    ART. 27
    Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la prezenta schemă, în forma prevăzută la anexa II a Regulamentului, în vederea transmiterii la Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de la adoptarea schemei.

    ART. 28
    Ministerul Energiei, în calitate de administrator şi furnizor al prezentei scheme, are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.

    ART. 29
    Beneficiarii sunt obligaţi să raporteze, în conformitate cu prevederile Contractului de finanţare, stadiul realizării lucrărilor, precum şi să furnizeze alte informaţii suplimentare, la cererea furnizorului de ajutor de stat.

    ART. 30
    (1) Furnizorul de ajutor de stat este obligat să păstreze toate informaţiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat), pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ultimului ajutor.
    (2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi să păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data ultimului ajutor acordat în cadrul schemei, toate documentele necesare şi să ţină o evidenţă specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme, a unor scheme de minimis. Beneficiarii sunt obligaţi să pună la dispoziţia autorităţii de implementare a schemei sau a Consiliului Concurenţei aceste informaţii ori de câte ori le sunt solicitate.

    ART. 31
    Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenţei orice informaţie solicitată cu privire la prezenta schemă.

    ART. 32
    Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenţei raportări anuale cu privire la implementarea schemei în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul Consiliului Concurenţei nr. 441/2022 şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 privind punerea în aplicare a Regulamentului Consiliului (CE) nr. 659/1999 de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE.

    ART. 33
    Furnizorul de ajutor de stat monitorizează respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun, iar în situaţia în care furnizorul constată că beneficiarii nu au respectat prevederile schemei, solicită acestora rambursarea ajutorului de stat primit, la care se adaugă dobânda aferentă, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor din Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE. Recuperarea ajutoarelor de stat se realizează potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 34
    Ministerul Energiei, în calitate de furnizor şi administrator al schemei, are obligaţia încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, a contractelor de finanţare, a plăţilor efectuate şi a eventualelor recuperări, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia, în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind registrul ajutoarelor de stat.

    ART. 35
    Informaţiile prevăzute în anexa III a Regulamentului, privind fiecare ajutor individual care depăşeşte echivalentul în lei a 500.000 euro, vor fi publicate pe pagina naţională www.ajutordestat.ro.

    ANEXA 1

    la schemă
    Fondul pentru modernizare
    GRILĂ
    de verificare administrativă
    Sistem de notare: DA, NU, N/A (nu este cazul)

┌───────────────────────────┬──────┬──────────┐
│Criteriu │Sistem│Observaţii│
│ │notare│ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│Verificare administrativă │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│Conformarea formală cu │ │ │
│toate cerinţele specifice │ │ │
│formulate în Ghidul │ │ │
│solicitantului: │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│1. Cererea de finanţare cu │ │ │
│toate secţiunile şi anexele│ │ │
│completate este încărcată │ │ │
│în Sistemul de operare al │ │ │
│Fondului pentru │ │ │
│modernizare? │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│Cererea de finanţare │ │ │
│include toate anexele │ │ │
│obligatorii, în formatul │ │ │
│solicitat prin Ghidul │ │ │
│solicitantului şi sistemul │ │ │
│informatic? │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│Declaraţia autorităţii │ │ │
│responsabile pentru │ │ │
│monitorizarea siturilor │ │ │
│Natura 2000 este încărcată │ │ │
│în Sistemul de operare al │ │ │
│Fondului pentru │ │ │
│modernizare? │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│Declaraţia autorităţii │ │ │
│responsabile cu gestionarea│ │ │
│apelor este încărcată în │ │ │
│Sistemul de operare al │ │ │
│Fondului pentru │ │ │
│modernizare? │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│Studiul de fezabilitate │ │ │
│este încărcat în Sistemul │ │ │
│de operare al Fondului │ │ │
│pentru modernizare? │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│Documentele aprobatoare │ │ │
│Studiu de fezabilitate: │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│- Aviz Consiliu │ │ │
│tehnico-economic din cadrul│ │ │
│administraţiei publice │ │ │
│locale/al operatorului de │ │ │
│transport şi distribuţie, │ │ │
│după caz, privind aprobarea│ │ │
│Studiului de fezabilitate │ │ │
│şi a indicatorilor │ │ │
│tehnico-economici ai │ │ │
│proiectului │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│- Hotărârea consiliului │ │ │
│judeţean/hotărârea │ │ │
│consiliului local (HCJ/HCL)│ │ │
│privind aprobarea Studiului│ │ │
│de fezabilitate şi a │ │ │
│indicatorilor │ │ │
│tehnico-economici ai │ │ │
│proiectului │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│- Planul anual de evoluţie │ │ │
│a tarifelor (conform │ │ │
│rezultatelor Analizei │ │ │
│cost-beneficiu) aprobat de │ │ │
│consiliul judeţean/ │ │ │
│consiliul local │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│- HCJ/HCL privind aprobarea│ │ │
│strategiei de termoficare/a│ │ │
│master-planului │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│Analiza cost-beneficiu │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│Analiza instituţională: │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│- Contract de delegare │ │ │
│valabil, încheiat între │ │ │
│beneficiar şi operator/ │ │ │
│operatori/HCL/HCJ privind │ │ │
│delegarea serviciului către│ │ │
│operatorii economici/ │ │ │
│documentul care stabileşte │ │ │
│gestiunea directă (de ex.: │ │ │
│HCL) a serviciului de │ │ │
│furnizare transport şi │ │ │
│distribuţie a energiei │ │ │
│termice │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│- Licenţa de operare a │ │ │
│operatorului │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│- Plan de acţiuni cu │ │ │
│măsurile de eficientizare a│ │ │
│sistemului centralizat, în │ │ │
│conformitate cu art. 2 │ │ │
│alin. (41) şi (42) din │ │ │
│Directiva 2012/27/UE (după │ │ │
│caz) │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│Evaluarea impactului asupra│ │ │
│mediului (Volumul EIM) │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│Copii ale documentelor │ │ │
│menţionate în calendarul │ │ │
│aferent procedurii EIM │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│Harta indicând zona │ │ │
│proiectului şi date de │ │ │
│geolocalizare │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│Documentaţia solicitată la │ │ │
│secţiunea (evaluarea │ │ │
│impactului asupra mediului)│ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│2. Dovezile privind │ │ │
│asigurarea cofinanţării │ │ │
│proiectului sunt încărcate │ │ │
│în Sistemul de operare al │ │ │
│Fondului pentru │ │ │
│modernizare? │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│- HCJ/HCL-uri privind │ │ │
│aprobarea cofinanţării │ │ │
│proiectului (cheltuieli │ │ │
│eligibile şi neeligibile) │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│- scrisori de intenţie de │ │ │
│la bănci comerciale/de │ │ │
│investiţii privind │ │ │
│interesul acestora de a │ │ │
│cofinanţa proiectul, dacă │ │ │
│este cazul │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│3. Documentele privind │ │ │
│asigurarea imobilelor │ │ │
│(terenuri şi/ sau clădire) │ │ │
│aferente investiţiilor sunt│ │ │
│încărcate în Sistemul de │ │ │
│operare al Fondului pentru │ │ │
│modernizare? │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│- Declaraţii pe propria │ │ │
│răspundere din partea │ │ │
│autorităţilor locale │ │ │
│privind disponibilitatea │ │ │
│terenurilor pe care se vor │ │ │
│construi/reabilita noile │ │ │
│investiţii │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│- Declaraţie pe propria │ │ │
│răspundere din partea │ │ │
│solicitantului prin care se│ │ │
│menţionează faptul că nu au│ │ │
│fost depuse cereri de │ │ │
│retrocedare, în │ │ │
│conformitate cu legislaţia │ │ │
│în vigoare, şi că nu există│ │ │
│litigii cu privire la │ │ │
│stabilirea şi delimitarea │ │ │
│proprietăţii │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│4. Decizia de înfiinţare/ │ │ │
│extindere UIP este │ │ │
│încărcată în Sistemul de │ │ │
│operare al Fondului pentru │ │ │
│modernizare? │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│5. Documentele privind │ │ │
│eligibilitatea │ │ │
│beneficiarului şi │ │ │
│proiectului sunt încărcate │ │ │
│în Sistemul de operare al │ │ │
│Fondului pentru │ │ │
│modernizare? │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│- Declaraţia de │ │ │
│eligibilitate completată, │ │ │
│datată, ştampilată, semnată│ │ │
│şi cu numele complet al │ │ │
│persoanei semnatare │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│- Declaraţia de angajament │ │ │
│completată, datată, │ │ │
│ştampilată, semnată şi cu │ │ │
│numele complet al persoanei│ │ │
│semnatare │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│- Declaraţiile privind │ │ │
│conflictul de interese │ │ │
│semnate şi datate │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│- Declaraţia privind │ │ │
│asumarea │ │ │
│condiţionalităţilor din │ │ │
│Fondul de modernizare, după│ │ │
│caz │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│- Declaraţia privind │ │ │
│conformitatea cu ajutorul │ │ │
│de stat, completată, │ │ │
│datată, semnată şi cu │ │ │
│numele complet al persoanei│ │ │
│semnatare (în cazul │ │ │
│proiectelor care intră sub │ │ │
│incidenţa ajutorului de │ │ │
│stat) │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│6. Anexe şi documente │ │ │
│privind ajutorul de stat │ │ │
│(pentru proiectele din │ │ │
│categoria A) │ │ │
│- Anexa privind incidenţa │ │ │
│ajutorului de stat în │ │ │
│finanţarea de proiecte în │ │ │
│cadrul programului-cheie 5 │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│7. Orice alte documente │ │ │
│identificate a fi necesare │ │ │
│în procesul de evaluare │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│Proiectul este admis? │ │ │
├─────────────┬─────────────┼──────┼──────────┤
│[ ] DA │[ ] NU │ │ │
├─────────────┴─────────────┼──────┼──────────┤
│Comentarii: │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│Eligibilitate │ │ │
├───────────────────────────┴──────┴──────────┤
│A. Eligibilitatea solicitantului │
├───────────────────────────┬──────┬──────────┤
│Solicitantul îndeplineşte │ │ │
│toate criteriile de natură │ │ │
│instituţională, legală şi │ │ │
│financiară conform │ │ │
│prevederilor din Ghidul │ │ │
│solicitantului, respectiv: │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│a) Solicitantul face parte │ │ │
│din categoria de │ │ │
│beneficiari menţionată în │ │ │
│Fondul pentru modernizare, │ │ │
│respectiv în Ghidul │ │ │
│solicitantului │ │ │
│programului-cheie 5? │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│- actul constitutiv, │ │ │
│statutul, certificatul │ │ │
│constatator eliberat de │ │ │
│oficiul registrului │ │ │
│comerţului sau documente │ │ │
│echivalente cu traducere │ │ │
│autorizată (emis cu maximum│ │ │
│30 de zile înainte de │ │ │
│depunerea cererii de │ │ │
│finanţare), valabile la │ │ │
│data depunerii documentelor│ │ │
│însoţitoare ale cererii de │ │ │
│finanţare, pentru │ │ │
│solicitanţi „societăţi“ │ │ │
│(constituite conform │ │ │
│prevederilor Legii │ │ │
│societăţilor nr. 31/1990, │ │ │
│republicată, cu │ │ │
│modificările şi │ │ │
│completările ulterioare, │ │ │
│sau conform legislaţiei │ │ │
│specifice dintr-un alt stat│ │ │
│membru) implicate în sistem│ │ │
│centralizat; │ │ │
│- hotărâre judecătorească │ │ │
│de validare primar/hotărâre│ │ │
│de validare a consiliului │ │ │
│local/judeţean/ hotărâre a │ │ │
│consiliului judeţean de │ │ │
│alegere a preşedintelui │ │ │
│consiliului judeţean, │ │ │
│pentru solicitanţi unităţi │ │ │
│administrativ-teritoriale │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│b) Solicitantul nu se │ │ │
│încadrează într-una din │ │ │
│situaţiile de mai jos: │ │ │
│1. este în incapacitate de │ │ │
│plată/în stare de │ │ │
│insolvenţă, conform │ │ │
│Ordonanţei de urgenţă a │ │ │
│Guvernului nr. 46/2013 │ │ │
│privind criza financiară şi│ │ │
│insolvenţa unităţilor │ │ │
│administrativ-teritoriale, │ │ │
│aprobată cu modificări şi │ │ │
│completări prin Legea nr. │ │ │
│35/2016, respectiv conform │ │ │
│Legii nr. 85/2014 privind │ │ │
│procedurile de prevenire a │ │ │
│insolvenţei şi de │ │ │
│insolvenţă, cu modificările│ │ │
│şi completările ulterioare,│ │ │
│după caz; │ │ │
│2. este în stare de │ │ │
│faliment, lichidare, are │ │ │
│afacerile conduse de un │ │ │
│administrator judiciar sau │ │ │
│activităţile sale │ │ │
│comerciale sunt suspendate │ │ │
│ori fac obiectul unui │ │ │
│aranjament cu creditorii │ │ │
│sau este într-o situaţie │ │ │
│similară cu cele │ │ │
│anterioare, reglementată │ │ │
│prin lege, ori face │ │ │
│obiectul unei proceduri │ │ │
│legale pentru declararea sa│ │ │
│în stare de faliment, │ │ │
│lichidare, conducerea │ │ │
│afacerilor de un │ │ │
│administrator judiciar sau │ │ │
│activităţile sale │ │ │
│comerciale sunt suspendate │ │ │
│ori fac obiectul unui │ │ │
│aranjament cu creditorii; │ │ │
│3. nu şi-a îndeplinit │ │ │
│obligaţiile de plată a │ │ │
│impozitelor, taxelor şi │ │ │
│contribuţiilor de asigurări│ │ │
│sociale către bugetele │ │ │
│componente ale bugetului │ │ │
│general consolidat şi │ │ │
│bugetului local în │ │ │
│conformitate cu prevederile│ │ │
│legale în vigoare în │ │ │
│România; │ │ │
│4. solicitantul, inclusiv │ │ │
│reprezentantul legal al │ │ │
│solicitantului, a suferit │ │ │
│condamnări definitive │ │ │
│datorate unei conduite │ │ │
│profesionale îndreptate │ │ │
│împotriva legii, decizie │ │ │
│formulată de o autoritate │ │ │
│de judecată ce are forţă de│ │ │
│res judicata; │ │ │
│5. solicitantul, inclusiv │ │ │
│reprezentantul legal al │ │ │
│solicitantului, a fost │ │ │
│subiectul unei judecăţi de │ │ │
│tip res judicata pentru │ │ │
│fraudă, corupţie, │ │ │
│implicarea în organizaţii │ │ │
│criminale sau în alte │ │ │
│activităţi ilegale; │ │ │
│6. face obiectul unui ordin│ │ │
│de recuperare neexecutat în│ │ │
│urma unei decizii │ │ │
│anterioare a Consiliului │ │ │
│Concurenţei, a unui alt │ │ │
│furnizor de ajutor de stat/│ │ │
│de minimis sau a Comisiei │ │ │
│Europene, prin care un │ │ │
│ajutor de stat a fost │ │ │
│declarat ilegal şi │ │ │
│incompatibil cu piaţa │ │ │
│internă (pentru proiectele │ │ │
│care intră sub incidenţa │ │ │
│ajutorului de stat). │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│- Declaraţia de │ │ │
│eligibilitate (anexa 3a); │ │ │
│- Declaraţia privind │ │ │
│conformitatea cu ajutorul │ │ │
│de stat (anexa 3c) şi anexa│ │ │
│6. │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│c) Reprezentatul legal al │ │ │
│solicitantului nu este │ │ │
│subiectul unui conflict de │ │ │
│interese, astfel cum este │ │ │
│definit în legislaţia │ │ │
│naţională. │ │ │
│Probează prin Declaraţia │ │ │
│privind conflictul de │ │ │
│interese (anexa 3c). │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│d) Solicitantul │ │ │
│demonstrează capacitate de │ │ │
│implementare a proiectului │ │ │
│(tehnică şi │ │ │
│administrativă), prin │ │ │
│documentele privind │ │ │
│Unitatea de implementare a │ │ │
│proiectului anexate. │ │ │
│Probează cu Decizia privind│ │ │
│înfiinţarea/extinderea UIP │ │ │
│în cadrul APL şi CV-urile │ │ │
│membrilor │ │ │
│UIP/fişe de post completate│ │ │
│în programul informatic │ │ │
│(dacă acestea nu sunt │ │ │
│ocupate) │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│e) Solicitantul │ │ │
│demonstrează capacitatea şi│ │ │
│asigurarea cofinanţării │ │ │
│proiectului. │ │ │
│Se probează prin scrisori │ │ │
│de intenţie de la │ │ │
│instituţii bancare şi │ │ │
│nebancare privind interesul│ │ │
│de a cofinanţa proiectul, │ │ │
│hotărâri ale CL din care să│ │ │
│reiasă asigurarea │ │ │
│cofinanţării aferente │ │ │
│bugetelor locale, bugetul │ │ │
│aprobat al instituţiei │ │ │
│publice care cofinanţează │ │ │
│proiectul sau demararea │ │ │
│procedurilor de includere │ │ │
│în buget, după caz. │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│f) Operatorul/Operatorii │ │ │
│serviciilor de termoficare │ │ │
│deţine/deţin licenţa de │ │ │
│operare pentru transportul │ │ │
│şi/sau distribuţia │ │ │
│agentului termic pentru │ │ │
│populaţie, după caz. │ │ │
│Probează cu statutul şi │ │ │
│licenţa de operare. │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│g) Existenţa unui contract/│ │ │
│unor contracte valabil/ │ │ │
│valabile de delegare/ │ │ │
│document valabil de │ │ │
│gestiune directă a │ │ │
│serviciilor de termoficare,│ │ │
│încheiat/încheiate între │ │ │
│autoritatea publică locală │ │ │
│şi operator/operatori, în │ │ │
│conformitate cu prevederile│ │ │
│legale în vigoare şi │ │ │
│directivele europene, iar │ │ │
│selecţia/gestiunea directă │ │ │
│a operatorului local al │ │ │
│serviciilor de termoficare │ │ │
│a fost realizată în │ │ │
│conformitate cu prevederile│ │ │
│legislaţiei în vigoare │ │ │
│Probează cu contractul/ │ │ │
│contractele de delegare/ │ │ │
│documentul care stabileşte │ │ │
│gestiunea directă (de ex.: │ │ │
│HCL) a serviciului de │ │ │
│furnizare transport şi │ │ │
│distribuţie a energiei │ │ │
│termice. │ │ │
│În eventualele situaţii în │ │ │
│care nu există un contract │ │ │
│de delegare/documentul care│ │ │
│stabileşte gestiunea │ │ │
│directă valabil/valabile, │ │ │
│solicitantul va prezenta un│ │ │
│angajament şi un plan prin │ │ │
│care va realiza delegarea/ │ │ │
│gestiunea directă a │ │ │
│operării în acord cu │ │ │
│legislaţia specifică în │ │ │
│vigoare. │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│B. Eligibilitatea │ │ │
│proiectului │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│a) Proiectul se încadrează │ │ │
│în categoriile de acţiuni │ │ │
│finanţabile menţionate în │ │ │
│Fondul pentru modernizare │ │ │
│şi în categoriile de │ │ │
│proiecte menţionate în │ │ │
│Ghidul solicitantului, │ │ │
│corespunzătoare │ │ │
│programului-cheie 5, iar │ │ │
│perioada de implementare a │ │ │
│proiectului se încadrează │ │ │
│în perioada de │ │ │
│eligibilitate a │ │ │
│cheltuielilor, între data │ │ │
│declarării eligibilităţii │ │ │
│şi 1.02.2030, cu │ │ │
│respectarea principiului │ │ │
│„demararea lucrărilor“ şi a│ │ │
│efectului stimulativ. │ │ │
│Se probează cu: │ │ │
│Cererea de finanţare; │ │ │
│Declaraţia privind │ │ │
│conformitatea cu regulile │ │ │
│ajutorului de stat (anexa │ │ │
│3c) şi anexa 6 privind │ │ │
│incidenţa ajutorului de │ │ │
│stat în finanţarea de │ │ │
│proiecte în cadrul │ │ │
│programului-cheie 5. │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│b) Investiţiile propuse │ │ │
│sunt conforme cu strategia │ │ │
│locală de încălzire a │ │ │
│unităţii administrativ- │ │ │
│teritoriale unde este │ │ │
│propusă investiţia şi/sau │ │ │
│master-planul de dezvoltare│ │ │
│/reabilitare a Sistemului │ │ │
│de termoficare. Pentru │ │ │
│situaţiile în care │ │ │
│autoritatea locală nu │ │ │
│elaborează un master-plan, │ │ │
│strategia locală de │ │ │
│încălzire trebuie să fie │ │ │
│suficient de detaliată, │ │ │
│astfel încât să reiasă │ │ │
│ansamblul investiţiilor │ │ │
│necesare la nivelul │ │ │
│sistemului şi prioritizarea│ │ │
│celor propuse prin proiect.│ │ │
│Probează cu copie după │ │ │
│strategia locală de │ │ │
│termoficare/master-plan, │ │ │
│aprobate (inclusiv HCJ/HCL │ │ │
│de aprobare) şi secţiunea C│ │ │
│din Cererea de finanţare. │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│c) Aria de acoperire a │ │ │
│proiectului este definită │ │ │
│la nivel de municipalitate │ │ │
│şi localităţi învecinate, │ │ │
│după caz? │ │ │
│Se probează cu Cererea de │ │ │
│finanţare şi cu harta/ │ │ │
│descrierea ariei de operare│ │ │
│a serviciilor de │ │ │
│termoficare asigurate la │ │ │
│nivelul reţelei existente. │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│d) Scopul şi obiectivele │ │ │
│proiectului trebuie să fie │ │ │
│în concordanţă cu acţiunile│ │ │
│obiectivului specific │ │ │
│programului-cheie 5 şi cu │ │ │
│activităţile eligibile │ │ │
│prezentate în secţiunea │ │ │
│1.3.2 din Ghidul │ │ │
│solicitantului privind │ │ │
│sprijinirea investiţiilor │ │ │
│pentru modernizarea/ │ │ │
│reabilitarea reţelei │ │ │
│inteligente de termoficare │ │ │
│din cadrul │ │ │
│Programului-cheie 5: │ │ │
│„Cogenerare de înaltă │ │ │
│eficienţă şi modernizarea │ │ │
│reţelelor de termoficare“. │ │ │
│Se probează cu Cererea de │ │ │
│finanţare. │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│e) Activităţile proiectului│ │ │
│nu au fost finanţate în │ │ │
│ultimii 5 ani şi nu sunt │ │ │
│finanţate în prezent din │ │ │
│alte fonduri publice, │ │ │
│altele decât cele ale │ │ │
│solicitantului. │ │ │
│Se probează prin Declaraţia│ │ │
│de eligibilitatea a │ │ │
│solicitantului (anexa 3a). │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│f) Pentru proiectele din │ │ │
│categoria A, valoarea │ │ │
│finanţării solicitate nu │ │ │
│depăşeşte 50.000.000 euro │ │ │
│(echivalent în lei la │ │ │
│cursul Inforeuro din luna │ │ │
│anterioară depunerii │ │ │
│cererii de finanţare). │ │ │
│Se probează cu secţiunea │ │ │
│buget-activităţi şi │ │ │
│cheltuieli din cererea de │ │ │
│finanţare. │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│g) Sistemul de termoficare │ │ │
│centralizată propus spre │ │ │
│finanţare îndeplineşte │ │ │
│criteriile definiţiei │ │ │
│sistemului eficient de │ │ │
│termoficare centralizată, │ │ │
│astfel cum sunt prevăzute │ │ │
│la art. 2 alin. (41) şi │ │ │
│(42) din Directiva 2012/27/│ │ │
│UE. Definiţia include │ │ │
│instalaţiile de termoficare│ │ │
│/răcire şi reţeaua │ │ │
│(inclusiv echipamentele │ │ │
│conexe) necesare pentru a │ │ │
│distribui agentul de │ │ │
│termoficare/răcire de la │ │ │
│unităţile de producţie la │ │ │
│sediul clientului. În cazul│ │ │
│sistemelor de termoficare │ │ │
│centralizată care, la │ │ │
│momentul depunerii cererii │ │ │
│de finanţare, nu │ │ │
│îndeplinesc criteriile de │ │ │
│eficienţă la care se face │ │ │
│referire mai sus, │ │ │
│investiţiile de │ │ │
│eficientizare, în │ │ │
│conformitate cu prevederile│ │ │
│art. 2 alin. (41) şi (42) │ │ │
│din Directiva 2012/27/UE │ │ │
│vor fi demarate în maximum │ │ │
│3 ani de la finalizarea │ │ │
│implementării proiectului │ │ │
│de reabilitare a reţelei │ │ │
│termice finanţat în cadrul │ │ │
│programului-cheie 5. │ │ │
│Se probează cu Studiul de │ │ │
│fezabilitate, Declaraţia de│ │ │
│eligibilitate (anexa 3a) şi│ │ │
│Declaraţia de angajament a │ │ │
│beneficiarului (anexa 3b), │ │ │
│în corelare cu anexa 6 şi │ │ │
│secţiunea Sustenabilitate │ │ │
│din Cererea de finanţare. │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│h) Bugetul proiectului │ │ │
│respectă indicaţiile │ │ │
│privind încadrarea în │ │ │
│categoriile de cheltuieli. │ │ │
│Se probează cu Cererea de │ │ │
│finanţare, în corelare cu │ │ │
│anexa 4 la Ghidul │ │ │
│solicitantului privind │ │ │
│sprijinirea investiţiilor │ │ │
│pentru modernizarea/ │ │ │
│reabilitarea reţelei │ │ │
│inteligente de termoficare │ │ │
│din cadrul │ │ │
│Programului-cheie 5: │ │ │
│„Cogenerare de înaltă │ │ │
│eficienţă şi modernizarea │ │ │
│reţelelor de termoficare“. │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│i) Activităţile din cadrul │ │ │
│proiectului respectă │ │ │
│legislaţia naţională/ │ │ │
│comunitară şi regulile în │ │ │
│domeniul egalităţii de │ │ │
│şanse, dezvoltării │ │ │
│durabile, achiziţiilor │ │ │
│publice (inclusiv dacă sunt│ │ │
│incluse activităţi care au │ │ │
│fost demarate anterior │ │ │
│depunerii proiectului), │ │ │
│informării şi publicităţii │ │ │
│şi ajutorului de stat. │ │ │
│Se probează prin: │ │ │
│- Declaraţia de │ │ │
│eligibilitate; │ │ │
│- Cererea de finanţare; │ │ │
│- Planul de informare şi │ │ │
│publicitate. │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│Anexa privind incidenţa │ │ │
│ajutorului de stat în │ │ │
│finanţarea de proiecte în │ │ │
│cadrul programului-cheie 5 │ │ │
│(anexa 6) │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│j) Proiectul include │ │ │
│descrierea clară a │ │ │
│legăturii cu alte finanţări│ │ │
│sau alte proiecte finanţate│ │ │
│din fonduri comunitare sau │ │ │
│naţionale. │ │ │
│Se probează prin declaraţia│ │ │
│de eligibilitate. │ │ │
│Se probează cu Cererea de │ │ │
│finanţare şi finanţările │ │ │
│anterioare/solicitate. │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│k) Informaţii privind │ │ │
│imobilele: │ │ │
│Declaraţii pe propria │ │ │
│răspundere din partea │ │ │
│solicitantului privind │ │ │
│disponibilitatea │ │ │
│terenurilor pe care se vor │ │ │
│construi investiţiile, care│ │ │
│să facă dovada că acestea │ │ │
│aparţin domeniului public │ │ │
│al autorităţilor publice │ │ │
│locale (AL)/autorităţii │ │ │
│publice. │ │ │
│Declaraţie pe propria │ │ │
│răspundere din partea │ │ │
│solicitantului prin care se│ │ │
│menţionează faptul că nu au│ │ │
│fost depuse cereri de │ │ │
│retrocedare, în │ │ │
│conformitate cu legislaţia │ │ │
│în vigoare, şi că nu există│ │ │
│litigii cu privire la │ │ │
│stabilirea şi delimitarea │ │ │
│proprietăţii. │ │ │
│Plan de amplasament pentru │ │ │
│imobilele pe care se │ │ │
│propune a se realiza │ │ │
│investiţia în cadrul │ │ │
│proiectului │ │ │
├───────────────────────────┼──────┼──────────┤
│Proiectul este eligibil? │ │ │
├─────────────┬─────────────┼──────┼──────────┤
│[ ] Da │[ ] Nu │ │ │
├─────────────┴─────────────┴──────┴──────────┤
│Comentarii │
└─────────────────────────────────────────────┘


    ANEXA 2

    la schemă
    Fondul pentru modernizare
    GRILĂ
    de verificare tehnico-economică

┌──────────────────────────┬─────┬─────┐
│Evaluarea │Maxim│Minim│
│tehnico-economică │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│1. Relevanţa şi │20 │8 │
│oportunitatea proiectului │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│1.1. Contribuţia │ │ │
│proiectului la obiectivele│ │ │
│Fondului pentru │6 │2,4 │
│modernizare, │ │ │
│programul-cheie 5 │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│Proiectul contribuie la │ │ │
│îndeplinirea obiectivelor,│ │ │
│indicatorilor de rezultat │ │ │
│şi de realizare a │ │ │
│programului-cheie din │ │ │
│Fondul pentru modernizare,│ │ │
│precum şi la dezvoltarea │ │ │
│socioeconomică, se │ │ │
│probează prin secţiunile │ │ │
│relevante din Studiul de │ │ │
│fezabilitate şi cererea de│ │ │
│finanţare (se va evalua │ │ │
│coerenţa proiectului cu │ │ │
│obiectivele │ │ │
│programului-cheie 5 al │ │ │
│Fondului pentru │ │ │
│modernizare, precum şi │ │ │
│contribuţia proiectului │ │ │
│propus la îndeplinirea │ │ │
│obiectivelor, rezultatelor│ │ │
│şi indicatorilor de │ │ │
│rezultat şi de realizare).│ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│1.2. Oportunitatea │ │ │
│investiţiei prin │ │ │
│contribuţia la conformarea│6 │2,4 │
│cu directivele europene şi│ │ │
│strategiile naţionale │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│1.2.1. Conformitatea cu │ │ │
│directivele, regulamentele│ │ │
│şi documentele strategice │ │ │
│relevante │ │ │
│Proiectul asigură │ │ │
│conformarea cu prevederile│ │ │
│directivelor din sectorul │ │ │
│de termoficare, │ │ │
│regulamentelor şi │ │ │
│documentelor strategice │ │ │
│relevante, se probează │ │ │
│prin secţiunile relevante │2 │0,8 │
│din Studiul de │ │ │
│fezabilitate şi secţiunea │ │ │
│Context din cererea de │ │ │
│finanţare (se va evalua │ │ │
│modul în care se asigură │ │ │
│încadrarea proiectului în │ │ │
│prevederile directivelor │ │ │
│sectoriale, strategiile, │ │ │
│planurile şi programele │ │ │
│definite la nivel european│ │ │
│şi naţional). │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│1.2.2. Nivelul de │ │ │
│conformare │ │ │
│Proiectul este justificat │ │ │
│prin prisma necesarului de│ │ │
│conformare, plecând de la │ │ │
│gradul de conformare în │ │ │
│prezent a serviciilor │ │ │
│vizate de proiect şi │ │ │
│contribuţia proiectului la│ │ │
│creşterea/asigurarea │ │ │
│conformării. │2 │0,8 │
│Secţiunile relevante din │ │ │
│studiul de fezabilitate │ │ │
│(Se va evalua nivelul de │ │ │
│conformare şi contribuţia │ │ │
│proiectului la asigurarea │ │ │
│conformării, inclusiv │ │ │
│relaţia cu zona acoperită │ │ │
│de proiect, şi modul de │ │ │
│prezentare a acesteia prin│ │ │
│datele de geolocalizare.) │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│1.2.3. Lista de investiţii│ │ │
│prioritare │ │ │
│Lista cu investiţii │ │ │
│prioritare prezentată ca │ │ │
│anexă la Studiul de │ │ │
│fezabilitate se încadrează│ │ │
│în planurile locale de │2 │0,8 │
│dezvoltare. │ │ │
│(Se va urmări ca │ │ │
│investiţiile propuse să │ │ │
│rezolve deficienţele │ │ │
│sistemului de termoficare │ │ │
│sau să îmbunătăţească │ │ │
│funcţionarea sistemului.) │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│1.3. Contribuţia │ │ │
│proiectului la atingerea │2 │0,8 │
│obiectivelor de dezvoltare│ │ │
│durabilă │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│Se urmăreşte modul în care│ │ │
│proiectul contribuie la │ │ │
│obiectivele de dezvoltare │ │ │
│durabilă şi modul în care │ │ │
│acestea au fost luate în │ │ │
│considerare, inclusiv în │ │ │
│ceea ce priveşte │ │ │
│schimbările climatice. │ │ │
│Secţiunea dezvoltare │ │ │
│durabilă din cererea de │ │ │
│finanţare (se vor evalua │ │ │
│următoarele aspecte: │ │ │
│eficienţa resurselor, │ │ │
│conservarea │ │ │
│biodiversităţii şi a │ │ │
│serviciilor ecosistemice, │ │ │
│reducerea emisiilor de │ │ │
│gaze cu efect de seră, │ │ │
│rezistenţa la efectele │ │ │
│schimbărilor climatice │ │ │
│etc.) │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│1.4. Oportunitatea │ │ │
│investiţiei prin prisma │ │ │
│legislaţiei privind │4 │1,6 │
│impactul asupra mediului │ │ │
│şi a legislaţiei privind │ │ │
│ajutorul de stat │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│1.4.1. Legislaţia privind │ │ │
│impactul asupra mediului │ │ │
│Proiectul demonstrează că │ │ │
│a parcurs toate etapele │ │ │
│necesare în vederea │ │ │
│conformării cu directivele│ │ │
│de mediu relevante, │ │ │
│inclusiv în relaţie cu │ │ │
│condiţionalităţile ex ante│ │ │
│aplicabile (se va urmări │ │ │
│descrierea informaţiilor │ │ │
│privind respectarea │ │ │
│tuturor cerinţelor pentru │ │ │
│implementarea directivei │ │ │
│EIM, dacă proiectul are │2 │0,8 │
│efecte negative │ │ │
│semnificative asupra │ │ │
│siturilor Natura 2000, │ │ │
│dacă proiectul aduce o │ │ │
│modificare a │ │ │
│caracteristicilor unui │ │ │
│corp de apă de suprafaţă │ │ │
│sau subteran, contribuţia │ │ │
│la principiile dezvoltării│ │ │
│durabile şi modul în care │ │ │
│au fost considerate │ │ │
│schimbările climatice în │ │ │
│procesul de dezvoltare a │ │ │
│proiectului). │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│1.4.2. Normele privind │ │ │
│ajutorul de stat │ │ │
│Informaţiile necesare │ │ │
│verificării conformităţii │ │ │
│cu normele privind │2 │0,8 │
│ajutorul de stat sunt │ │ │
│completate adecvat (se va │ │ │
│urmări completarea │ │ │
│secţiunii privind ajutorul│ │ │
│de stat). │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│1.5. Oportunitatea │ │ │
│proiectului în raport cu │ │ │
│beneficiarul │ │ │
│Beneficiarul prezintă │ │ │
│capacitatea tehnică, │ │ │
│juridică, financiară şi │ │ │
│administrativă adecvată │ │ │
│pentru implementarea │2 │0,8 │
│proiectului (se va urmări │ │ │
│descrierea informaţiilor │ │ │
│privind capacitatea de │ │ │
│implementare a │ │ │
│beneficiarului din punct │ │ │
│de vedere tehnic, juridic,│ │ │
│financiar şi │ │ │
│administrativ). │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2. Maturitatea şi │ │ │
│calitatea pregătirii │60 │40 │
│proiectului │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2.1. Calitatea propunerii │30 │20 │
│tehnice │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2.1.1. Descrierea │ │ │
│investiţiilor propuse │ │ │
│Investiţiile propuse sunt │ │ │
│clar formulate în raport │ │ │
│cu deficienţele-cheie, │ │ │
│situaţia curentă şi │ │ │
│evoluţiile preconizate (se│ │ │
│vor evalua informaţiile │ │ │
│referitoare la prezentarea│4 │2,67 │
│situaţiei existente din │ │ │
│aria de operare, rata de │ │ │
│creştere a cererii etc., │ │ │
│deficienţele identificate,│ │ │
│corelarea dintre │ │ │
│deficienţe şi modalitatea │ │ │
│de remediere prin │ │ │
│investiţiile propuse). │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2.1.2. Formularea unor │ │ │
│obiective clare │ │ │
│Obiectivele proiectului │ │ │
│sunt clare, realizabile şi│ │ │
│uşor verificabile şi │ │ │
│răspund deficienţelor │2 │1,33 │
│identificate (se va urmări│ │ │
│ca obiectivele propuse să │ │ │
│fie clar descrise, │ │ │
│măsurabile şi realizabile │ │ │
│în termenele propuse). │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2.1.3. Cuantificarea │ │ │
│rezultatelor aşteptate │ │ │
│Sunt prezentate în mod │ │ │
│clar rezultatele │ │ │
│proiectului prin │ │ │
│indicatorii de realizare │ │ │
│imediată şi a │ │ │
│indicatorilor fizici │ │ │
│propuşi pentru │2 │1,33 │
│monitorizarea progresului │ │ │
│în implementare (se vor │ │ │
│urmări completarea │ │ │
│indicatorilor de realizare│ │ │
│şi indicatorilor fizici, │ │ │
│asigurarea caracterului │ │ │
│măsurabil al acestora şi │ │ │
│corelarea cu activităţile │ │ │
│propuse). │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2.1.4. Fezabilitate │ │ │
│tehnică a proiectului │ │ │
│Propunerea de proiect este│ │ │
│clară, coerentă, realistă │ │ │
│şi fezabilă (cu referire │ │ │
│la operaţiunile propuse, │ │ │
│termenele de realizare) şi│ │ │
│se bazează pe o analiză de│ │ │
│opţiuni fundamentată │ │ │
│corect şi pe o nevoie │ │ │
│corect estimată a │ │ │
│investiţiilor în termeni │ │ │
│de capacităţi, extinderi │ │ │
│şi reabilitări, │ │ │
│îmbunătăţiri ale │ │ │
│sistemului de operare │ │ │
│existent, în corelare cu │ │ │
│evoluţia cererii │ │ │
│Se vor evalua următoarele:│ │ │
│- investiţiile propuse │ │ │
│sunt clar descrise, │ │ │
│justificate pe baza unor │ │ │
│analize de opţiuni, │ │ │
│fezabile din punct de │ │ │
│vedere instituţional, │ │ │
│tehnic, de mediu şi │ │ │
│corelate cu indicatorii │ │ │
│fizici şi calendarul │ │ │
│proiectului; │ │ │
│- analiza cererii a fost │ │ │
│realizată pe baza unor │ │ │
│estimări viabile şi în │ │ │
│concordanţă cu │ │ │
│principalele tendinţe │18 │12 │
│demografice şi evoluţii în│ │ │
│sectorul respectiv, care │ │ │
│justifică necesitatea │ │ │
│proiectului şi capacitatea│ │ │
│globală a dotărilor │ │ │
│proiectului; │ │ │
│- cea mai bună opţiune │ │ │
│selectată pentru │ │ │
│implementare, inclusiv │ │ │
│justificarea opţiunii │ │ │
│alese, se bazează pe o │ │ │
│analiză de opţiuni unde au│ │ │
│fost analizate │ │ │
│principalele alternative; │ │ │
│- caracterul adecvat al │ │ │
│tehnologiei propuse pentru│ │ │
│proiect şi capacitatea │ │ │
│beneficiarului final de a │ │ │
│asigura sustenabilitatea │ │ │
│acesteia sau, în cazul │ │ │
│unei capacităţi │ │ │
│insuficiente a │ │ │
│beneficiarului final, │ │ │
│prevederea unor dispoziţii│ │ │
│suficiente pentru a aduce │ │ │
│capacitatea la nivelul │ │ │
│necesar; │ │ │
│- proiectul este fezabil │ │ │
│şi poate fi implementat în│ │ │
│perioada planificată │ │ │
│pentru proiect sau cel │ │ │
│târziu până la sfârşitul │ │ │
│perioadei de │ │ │
│eligibilitate. │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2.1.5. Considerarea │ │ │
│schimbărilor climatice în │ │ │
│proiectare │ │ │
│Soluţia tehnică propusă a │ │ │
│luat în considerare │ │ │
│adaptarea la schimbările │ │ │
│climatice, atenuarea │ │ │
│efectelor acestora şi │ │ │
│rezilienţa în faţa │ │ │
│dezastrelor (se va evalua │ │ │
│modul în care soluţia │4 │2,67 │
│tehnică a luat în │ │ │
│considerare măsurile de │ │ │
│adaptare la schimbările │ │ │
│climatice, dacă riscurile │ │ │
│legate de schimbările │ │ │
│climatice şi rezistenţa în│ │ │
│faţa dezastrelor au fost │ │ │
│luate în considerare în │ │ │
│stabilirea soluţiilor │ │ │
│tehnice). │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2.2. Cadrul de │ │ │
│implementare a proiectului│10 │5 │
│(capacitate şi personal) │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2.2.1. Aspecte │ │ │
│instituţionale │ │ │
│Aspectele instituţionale │ │ │
│aferente implementării │ │ │
│proiectului sunt clar │ │ │
│prezentate şi corespund │3 │1,5 │
│prevederilor legale (se va│ │ │
│urmări prezentarea │ │ │
│informaţiilor cu privire │ │ │
│la UAT, contractul de │ │ │
│delegare). │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2.2.2. Planificarea │ │ │
│activităţilor şi │ │ │
│maturitatea propunerii │ │ │
│tehnice │ │ │
│Etapele necesare │ │ │
│dezvoltării proiectului │ │ │
│sunt clar prezentate şi │ │ │
│identificate în ceea ce │ │ │
│priveşte obţinerea │2 │1 │
│autorizaţiilor necesare şi│ │ │
│contractele de achiziţie │ │ │
│publică corelate cu │ │ │
│activităţile proiectului │ │ │
│(acordul de mediu, │ │ │
│autorizaţia de construire,│ │ │
│asigurarea cofinanţării │ │ │
│etc.). │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2.2.3. Descrierea │ │ │
│potenţialelor dificultăţi │ │ │
│Potenţialele dificultăţi │ │ │
│în implementarea │ │ │
│proiectului sunt │ │ │
│identificate şi sunt │ │ │
│propuse măsuri de reducere│2 │1 │
│sau eliminare a riscurilor│ │ │
│(se vor urmări să fie │ │ │
│prezentate în mod realist │ │ │
│principalele riscuri │ │ │
│identificate, precum şi │ │ │
│măsurile propuse pentru │ │ │
│atenuarea acestora). │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2.2.4. Resursele tehnice │ │ │
│şi capacitatea juridică │ │ │
│necesare implementării │ │ │
│proiectului │ │ │
│Sunt indicate resursele │ │ │
│tehnice folosite pentru │ │ │
│implementarea proiectului │3 │1,5 │
│(se vor urmări │ │ │
│informaţiile cu privire la│ │ │
│expertiza tehnică a │ │ │
│beneficiarului în vederea │ │ │
│implementării │ │ │
│proiectului). │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2.3. Calitatea propunerii │20 │15 │
│financiare │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2.3.1. Viabilitatea │ │ │
│economică │ │ │
│Proiectul este viabil din │ │ │
│punct de vedere economic │ │ │
│şi financiar şi are efecte│ │ │
│socioeconomice pozitive, │ │ │
│justificând finanţarea │ │ │
│(concluziile vor fi │ │ │
│formulate pe baza analizei│12 │9 │
│celor trei componente ale │ │ │
│analizei cost-beneficiu, │ │ │
│urmărindu-se ca │ │ │
│investiţiile propuse să │ │ │
│fie sustenabile din punct │ │ │
│de vedere al raportului │ │ │
│cost-beneficiu), conform │ │ │
│criteriilor de mai jos: │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│[ ] Analiza financiară │ │ │
│(Se va urmări prezentarea │ │ │
│elementelor şi │ │ │
│parametrilor utilizaţi în │ │ │
│analiza cost-beneficiu şi │ │ │
│principalii indicatori ai │5 │3,75 │
│analizei financiare, │ │ │
│inclusiv estimarea │ │ │
│costurilor pentru │ │ │
│corectarea impactului │ │ │
│negativ asupra mediului, │ │ │
│după caz.) │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│[ ] Analiza economică │ │ │
│(Se va urmări prezentarea │ │ │
│informaţiilor cu privire │ │ │
│la beneficiile economice, │ │ │
│indicatorii analizei │ │ │
│economice şi impactul │5 │3,75 │
│proiectului asupra forţei │ │ │
│de muncă, precum şi │ │ │
│identificarea altor │ │ │
│costuri şi beneficii │ │ │
│necuantificabile.) │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│[ ] Analiza riscului şi a │ │ │
│senzitivităţii (Se va │ │ │
│urmări prezentarea │ │ │
│informaţiilor referitoare │2 │1,50 │
│la evaluarea riscurilor şi│ │ │
│analizei de │ │ │
│senzitivitate.) │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2.3.2. Mecanismul de │ │ │
│finanţare │ │ │
│Este identificat un │ │ │
│mecanism de finanţare în │ │ │
│care se face diferenţa │ │ │
│între fondurile proprii │ │ │
│ale solicitantului şi │ │ │
│sursele de cofinanţare. │2 │1,50 │
│Sunt indicate resursele │ │ │
│financiare folosite pentru│ │ │
│implementarea proiectului │ │ │
│(se va urmări ca resursele│ │ │
│financiare să fie corect │ │ │
│distribuite pe sursele de │ │ │
│finanţare) şi anexele la │ │ │
│CF. │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2.3.3. Propunerea de buget│ │ │
│• Propunerea de buget │ │ │
│corespunde operaţiunilor │ │ │
│descrise în partea │ │ │
│tehnică. │ │ │
│Bugetul proiectului este │ │ │
│defalcat pe categorii de │ │ │
│cheltuieli, transparent şi│ │ │
│coerent (se vor urmări │ │ │
│defalcarea bugetului pe │ │ │
│categorii de cheltuieli, │ │ │
│precum şi modul de │ │ │
│calculare a costurilor │3 │2,25 │
│eligibile totale, conform │ │ │
│Hotărârii Guvernului nr. │ │ │
│907/2016 privind etapele │ │ │
│de elaborare şi │ │ │
│conţinutul-cadru al │ │ │
│documentaţiilor │ │ │
│tehnico-economice aferente│ │ │
│obiectivelor/proiectelor │ │ │
│de investiţii finanţate │ │ │
│din fonduri publice, cu │ │ │
│modificările şi │ │ │
│completările ulterioare). │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2.3.4. Descrierea │ │ │
│sistemului de tarifare │ │ │
│Este descris sistemul de │3 │2,25 │
│tarifare (Se va urmări │ │ │
│dacă este prezentată │ │ │
│strategia de tarifare.) │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│3. Sustenabilitate │ │ │
│(financiară şi │20 │12 │
│administrativă) │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│3.1. Solicitantul a │ │ │
│identificat acţiunile │ │ │
│necesare pentru asigurarea│ │ │
│continuităţii proiectului │6 │3,6 │
│(se va urmări prezentarea │ │ │
│informaţiilor referitoare │ │ │
│la acţiunile propuse după │ │ │
│terminarea proiectului). │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│3.2. Solicitantul a │ │ │
│identificat şi estimat │ │ │
│disponibilitatea │ │ │
│resurselor financiare şi │ │ │
│umane necesare pentru │ │ │
│asigurarea continuităţii │ │ │
│proiectului (se va urmări │6 │3,6 │
│prezentarea informaţiilor │ │ │
│referitoare la garantarea │ │ │
│lichidităţilor pentru │ │ │
│funcţionarea în viitor a │ │ │
│investiţiei, precum şi │ │ │
│mecanismele instituţionale│ │ │
│propuse). │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│3.3. Solicitantul prezintă│ │ │
│modul în care rezultatele │ │ │
│obţinute prin proiect vor │ │ │
│produce efecte şi după │ │ │
│finalizarea acestuia (se │ │ │
│va urmări prezentarea │ │ │
│informaţiilor referitoare │8 │4,8 │
│la gestionarea │ │ │
│infrastructurii după │ │ │
│finalizarea proiectului, │ │ │
│utilizarea optimă a │ │ │
│infrastructurii, alte │ │ │
│beneficii necuantificate │ │ │
│prin proiect etc.). │ │ │
└──────────────────────────┴─────┴─────┘

    NOTĂ:
    Pentru calificare trebuie îndeplinite cumulativ următoarele punctaje:
    [ ] Pentru fiecare criteriu major - relevanţă, maturitate şi sustenabilitate - este necesară obţinerea punctajului minim de calificare
    [ ] Punctajul total obţinut pentru selecţia la finanţare este 60 puncte.
    [ ] Fiecare criteriu major include subcriterii.


    Proiectul se califică în urma procesului de evaluare? [ ] DA [ ] NU
    Dacă DA, proiectul este propus: pentru finanţare
    Comentarii:
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016