Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobată prin ORDINUL nr. 860 din 13 august 2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 823 din 27 august 2021.────────── CAP. I Introducere ART. 1 Prezentul act instituie o schemă transparentă de ajutor de stat pentru investiţii în infrastructură energetică pentru sprijinirea extinderii şi modernizării reţelelor de distribuţie a energiei electrice, precum şi a implementării sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice la consumatorii casnici care au ca scop valorificarea eficientă a energiei produse din surse regenerabile şi reducerea consumului mediu de energie electrică la nivelul locuinţelor. ART. 2 (1) Acordarea ajutoarelor de stat pentru investiţii în infrastructură energetică în cadrul acestei scheme se va face cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat stipulate în Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulament. (2) Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020, cu modificările şi completările ulterioare, şi contribuie la implementarea prevederilor specifice din următoarele reglementări europene şi naţionale, precum şi strategii şi politici naţionale: a) Strategia Europa 2020; b) Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regională şi dispoziţiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006; c) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare; d) Directiva 2012/27/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 octombrie 2012 privind eficienţa energetică; e) Directiva 2009/28/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile; f) Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007 privind aprobarea Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-2020; g) Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare; h) Legea nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, cu modificările şi completările ulterioare; i) Hotărârea Guvernului nr. 163/2004 privind aprobarea Strategiei naţionale în domeniul eficienţei energetice; j) Memorandumul din 20.09.2010 privind Planul naţional de acţiune în domeniul energiei din surse regenerabile; k) Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 177/2018 privind aprobarea Condiţiilor-cadru pentru realizarea calendarului de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice la nivel naţional; l) Hotărârea Guvernului nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european şi Fondul de coeziune 2014-2020, cu modificările ulterioare. CAP. II Obiectivul schemei ART. 3 Sprijinul financiar în cadrul prezentei scheme este acordat operatorilor economici care au calitatea de operatori de distribuţie/transport a/al energiei electrice, respectiv de operatori de distribuţie concesionari ai serviciului public de energie electrică, definiţi conform prevederilor Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi vizează atingerea obiectivelor asumate de România în cadrul axei prioritare 6 Promovarea energiei curate şi eficienţei energetice în vederea susţinerii unei economii cu emisii scăzute de carbon“, respectiv în cadrul măsurii aferente REACT-EU din cadrul Programului operaţional Infrastructură mare 2014-2020, cu modificările şi completările ulterioare, prin investiţii care urmăresc: a) extinderea şi modernizarea reţelelor de distribuţie a energiei electrice, în scopul preluării energiei produse din resurse regenerabile în condiţii de siguranţă a funcţionării SEN; b) implementarea distribuţiei inteligente într-o zonă omogenă de consumatori casnici de energie electrică, prin realizarea unor proiecte demonstrative la nivelul regiunilor acoperite de operatorii de distribuţie concesionari. CAP. III Necesitatea implementării schemei ART. 4 Implementarea schemei de ajutor de stat va conduce la realizarea următoarelor obiective: a) creşterea capacităţii de preluare în reţelele de distribuţie a energiei electrice suplimentare produse prin valorificarea resurselor regenerabile de energie; b) creşterea numărului de utilizatori suplimentari de energie la reţele inteligente, în cadrul fiecărei regiuni deservite de către cei 8 operatori concesionari de distribuţie de energie electrică. Se au în vedere investiţii în reţelele inteligente definite conform Ghidului solicitantului aferent obiectivului specific 6.3 „Reducerea consumului mediu de energie electrică la nivelul locuinţelor“ şi conform măsurii REACT-EU, după caz. CAP. IV Domeniul de aplicare ART. 5 Schema de ajutor de stat se adresează operatorilor economici care au calitatea de operatori de distribuţie/transport a/al energiei electrice pentru obiectivul menţionat la art. 4 lit. a) şi de operatori de distribuţie concesionari ai serviciului public de energie electrică pentru obiectivul menţionat la art. 4 lit. b), aşa cum sunt identificaţi în ghidurile solicitantului, care au depus la autoritatea responsabilă cereri de finanţare scrise de acordare a ajutorului de stat înaintea demarării lucrărilor, conform cerinţelor din ghidurile solicitantului. ART. 6 (1) În cadrul acestei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru următoarele sectoare: a) sectorul pescuitului şi acvaculturii; b) sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri: - atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective; sau – atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari; c) sectorul producţiei agricole primare. (2) În cadrul prezentei scheme nu se acordă ajutoare pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia 2010/787 a Consiliului. (3) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele excluse menţionate la alin. (1), cât şi în sectoarele care intră în sfera de aplicare a schemei, aceasta poate primi ajutor pentru aceste ultime sectoare sau activităţi, cu condiţia să dovedească fie separarea activităţilor, fie o distincţie între costuri, astfel încât activităţile desfăşurate în sectoarele excluse să nu beneficieze de ajutoarele acordate în temeiul schemei. (4) În cadrul acestei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru următoarele obiective: a) ajutoarele destinate activităţilor legate de exportul către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarele legate direct de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau de alte costuri curente legate de activitatea de export; b) ajutoarele condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate; c) acordarea de ajutoare este condiţionată de obligaţia ca beneficiarul să utilizeze bunuri produse la nivel naţional sau servicii naţionale. (5) În cadrul prezentei scheme nu se acordă ajutoare pentru investiţii/activităţi prevăzute de art. 3 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013. (6) În cadrul prezentei scheme nu se acordă ajutoare pentru proiecte localizate în regiunea Bucureşti-Ilfov. CAP. V Definiţii ART. 7 În sensul prezentei scheme următorii termeni se definesc astfel: a) efect stimulativ - în sensul că beneficiarul a prezentat statului membru în cauză o cerere de ajutor scrisă înainte de începerea lucrului la proiectul sau la activitatea respectivă. Cererea de ajutor conţine cel puţin următoarele informaţii: (i) denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia; (ii) descrierea proiectului, inclusiv data începerii şi a încheierii acestuia; (iii) locul de desfăşurare a proiectului; (iv) lista costurilor proiectului; (v) tipul de ajutor (grant, împrumut, garanţie, avans rambursabil, injecţie de capital sau altele) şi valoarea finanţării publice necesare pentru proiect; b) demararea lucrărilor - înseamnă fie demararea lucrărilor de construcţii în cadrul investiţiei, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, în funcţie de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea permiselor şi realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor de întreprinderi, „demararea lucrărilor“ corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată; c) costuri eligibile - sunt costurile de investiţii. Costul eligibil este deficitul de finanţare, în condiţiile în care scenariul contrafactual este considerat a fi situaţia în care infrastructura energetică respectivă nu s-ar realiza. Costurile eligibile se stabilesc prin compararea investiţiei care beneficiază de ajutor de stat cu situaţia contrafactuală în care investiţia nu s-ar realiza; d) profit din exploatare - diferenţa dintre veniturile actualizate şi valoarea actualizată a costurilor de exploatare pe durata de viaţă a investiţiei, în cazul în care această diferenţă este pozitivă. Cheltuielile de exploatare includ costuri precum costurile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicaţiile, energia, întreţinerea, chiria, administraţia, dar exclud, în sensul prezentului regulament, costurile de amortizare şi costurile de finanţare în cazul în care acestea au fost acoperite de ajutoare pentru investiţii; e) infrastructură energetică în ceea ce priveşte energia electrică - orice echipament sau instalaţie fizică care este situat/situată în Uniunea Europeană sau care conectează Uniunea Europeană cu una sau mai multe ţări terţe şi care se încadrează în următoarele categorii: (i) infrastructura pentru transport, astfel cum este definită la art. 2 alin. (3) din Directiva 2009/72/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piaţa internă a energiei electrice; (ii) infrastructura pentru distribuţie, astfel cum este definită la art. 2 alin. (5) din Directiva 2009/72/CE; (iii) instalaţii de depozitare a energiei electrice, definite ca fiind instalaţiile utilizate pentru depozitarea permanentă sau temporară a energiei electrice în infrastructuri situate la suprafaţă sau în subteran sau în situri geologice, cu condiţia să fie conectate direct la linii de transport de înaltă tensiune concepute pentru o tensiune de minimum 110 kV; (iv) orice echipament sau instalaţie indispensabilă pentru a asigura funcţionarea în condiţii de siguranţă, securitate şi eficienţă a sistemelor definite la pct. (i)-(iii), inclusiv a sistemelor de protecţie, monitorizare şi control la toate tensiunile şi posturile de transformare; şi (v) reţele inteligente, definite drept orice echipament, linie, cablu sau instalaţie, atât la nivelul transportului, cât şi al distribuţiei la tensiune joasă şi medie, care are ca obiectiv comunicarea digitală bidirecţională, monitorizarea interactivă, inteligentă şi în timp real sau aproape real şi gestionarea producţiei, a transportului, a distribuţiei şi a consumului de energie electrică în cadrul unei reţele de energie electrică, în vederea dezvoltării unei reţele care să integreze în mod eficient comportamentul şi acţiunile tuturor utilizatorilor conectaţi la aceasta - producători, consumatori şi cei cu dublu statut de producător şi consumator - în vederea asigurării; f) energie din surse regenerabile - energia generată de instalaţii care utilizează exclusiv surse regenerabile de energie, precum şi cota, din punctul de vedere al valorii calorice, a energiei produse din surse regenerabile în instalaţii hibride care utilizează şi surse de energie convenţională. Aceasta include energia electrică regenerabilă utilizată pentru umplerea sistemelor de stocare, dar exclude energia electrică produsă ca urmare a sistemelor de stocare; g) surse regenerabile de energie - următoarele surse regenerabile nefosile de energie: eoliană, solară, aerotermală, geotermală, hidrotermală şi energia oceanelor, hidroelectrică, biomasa, gazul provenit din depozitele de deşeuri, gazul provenit de la staţiile de epurare a apei şi biogazul; h) operator de distribuţie de energie electrică - orice persoană fizică sau juridică ce deţine, sub orice titlu, o reţea electrică de distribuţie şi care răspunde de exploatarea, de întreţinerea şi, dacă este necesar, de dezvoltarea reţelei de distribuţie într-o anumită zonă şi, după caz, a interconexiunilor acesteia cu alte sisteme, precum şi de asigurarea capacităţii pe termen lung a reţelei de a satisface un nivel rezonabil al cererii de distribuţie de energie electrică, conform Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare; i) operator de distribuţie concesionar - operator de distribuţie care desfăşoară activitatea de distribuţie pe baza unui contract de concesiune a serviciului public privind distribuţia energiei electrice într-o anumită zonă; j) operator de transport de energie electrică - orice persoană juridică ce deţine, sub orice titlu, o reţea electrică de transport şi care răspunde de operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacă este necesar, de dezvoltarea reţelei de transport într-o anumită zonă şi, acolo unde este aplicabilă, interconectarea acesteia cu alte sisteme electroenergetice, precum şi de asigurarea capacităţii pe termen lung a reţelei de transport de a acoperi cererile rezonabile pentru transportul energiei electrice; k) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, respectiv data semnării contractului de finanţare; l) echivalent subvenţie brută - valoarea ajutorului în cazul în care acesta ar fi acordat sub formă de grant beneficiarului, înainte de orice deducere de impozit sau de orice altă taxă, în condiţiile prevăzute la art. 17; m) furnizor de ajutor de stat/administrator al schemei - Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de Autoritate de management al Programului operaţional Infrastructură mare. CAP. VI Beneficiarii ART. 8 Potenţialii beneficiari pot fi întreprinderi care au calitatea de operatori de distribuţie/transport a/al energiei electrice pentru art. 4 lit. a), respectiv operatori de distribuţie concesionari ai serviciului public de energie electrică, pentru art. 4 lit. b). ART. 9 Beneficiarii pot depune proiecte numai individual. CAP. VII Condiţii de eligibilitate a beneficiarilor ART. 10 Beneficiarii schemei trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: 1. sunt operatori economici care au calitatea de operatori de distribuţie/transport a/al energiei electrice, respectiv de operatori de distribuţie concesionari ai serviciului public de energie electrică, definiţi conform legislaţiei naţionale în vigoare; 2. în calitatea menţionată la pct. 1 desfăşoară activităţi înregistrate în România, conform legislaţiei naţionale în vigoare; 3. şi-au îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat; 4. nu se află în dificultate, în conformitate cu prevederile art. 2 pct. 18 din Regulament şi preluată în Ghidul solicitantului; 5. nu fac obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Consiliului Concurenţei sau a Comisiei Europene, prin care un ajutor de stat a fost declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă; 6. îndeplinesc şi alte condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi ghidurile solicitantului aferente obiectivelor specifice 6.1 „Creşterea producţiei de energie din resurse regenerabile mai puţin exploatate (biomasă, biogaz, geotermal), sectorul distribuţie“, respectiv 6.3 „Reducerea consumului mediu de energie electrică la nivelul locuinţelor“, precum şi alte condiţii prevăzute de măsura REACT-EU, după caz, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat. CAP. VIII Condiţii de eligibilitate a proiectelor ART. 11 (1) Proiectul este implementat pe teritoriul României, în regiunile de dezvoltare: Vest, Nord-Vest, Nord-Est, Sud-Est, Sud, Sud-Vest, Centru. (2) Proiectul trebuie să vizeze una dintre acţiunile: a) sprijinirea investiţiilor în infrastructură energetică pentru extinderea şi modernizarea reţelelor de distribuţie a energiei electrice, în scopul preluării energiei produse din resurse regenerabile în condiţii de siguranţă a funcţionării SEN; b) implementarea distribuţiei inteligente într-o zonă omogenă de consumatori casnici de energie electrică (proiecte demonstrative la nivelul regiunilor acoperite de operatorii de distribuţie concesionari). (3) Infrastructura energetică finanţată cu ajutor de stat în cadrul schemei este supusă în integralitate reglementării tarifelor şi accesului în conformitate cu legislaţia referitoare la piaţa internă a energiei. (4) Proiectul pentru care se solicită finanţare nu a mai beneficiat de finanţare din fonduri publice, în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanţare, cu excepţia studiilor preliminare (studiul de prefezabilitate, analiza geotopografică, studiu de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de execuţie). (5) Proiectul face dovada „efectului stimulativ“ şi respectă principiul „demarării lucrărilor“, aşa cum acestea sunt definite la art. 7 lit. a) şi b). (6) Proiectul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în ghidurile solicitantului aferente măsurilor sprijinite, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat. CAP. IX Durata ART. 12 Prezenta schemă se aplică pe durata valabilităţii Regulamentului, respectiv până la 31 decembrie 2023. CAP. X Bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari ART. 13 (1) Bugetul total estimat alocat al schemei este de 193.774.000 euro (echivalent în lei) şi reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regională, în cadrul axei prioritare 6/REACT-EU, după caz, din POIM. (2) Bugetul este defalcat indicativ pe ani, astfel:
┌─────────┬────────────────────────────┐
│An │Defalcare pe ani │
│ │(euro) │
├─────────┼────────────────────────────┤
│2021 │183.774.000 │
├─────────┼────────────────────────────┤
│2022 │5.000.000 │
├─────────┼────────────────────────────┤
│2023 │5.000.000 │
├─────────┼────────────────────────────┤
│Total │193.774.000 │
└─────────┴────────────────────────────┘
NOTĂ: Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul viitor. Dacă proiectele depuse permit utilizarea sumelor din anii următori, bugetul este utilizat în avans. Bugetul schemei reflectă sumele alocate prin POIM, la care s-au adăugat sume din supracontractare, conform art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor prevăzute la alin. (1) se face în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 pentru gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 14 Numărul estimat de beneficiari de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme este de 40 de întreprinderi. CAP. XI Modalitatea de acordare a ajutorului de stat ART. 15 Ajutorul de stat se acordă sub formă de alocări financiare nerambursabile din fonduri europene şi naţionale. CAP. XII Valoarea maximă a finanţării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat) ART. 16 (1) Valoarea ajutorului de stat acordat nu poate depăşi diferenţa dintre costurile eligibile şi profitul din exploatare aferent investiţiei, în conformitate cu prevederile art. 48 „Ajutoarele pentru investiţii în infrastructura energetică“ din Regulament. (2) Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex-ante prin analiza financiară a proiectului, în conformitate cu prevederile relevante din ghidurile solicitantului aferente obiectivelor specifice 6.1 „Creşterea producţiei de energie din resurse regenerabile mai puţin exploatate (biomasă, biogaz, geotermal), sectorul distribuţie“, respectiv 6.3 „Reducerea consumului mediu de energie electrică la nivelul locuinţelor“, precum şi în conformitate cu cele prevăzute de măsura REACTEU, după caz. ART. 17 (1) Ajutorul de stat acordat în cadrul obiectivului specific 6.1 „Creşterea producţiei de energie din resurse regenerabile mai puţin exploatate (biomasă, biogaz, geotermal), sectorul distribuţie“, în cadrul măsurii de finanţare REACT-EU, după caz, nu poate depăşi 15.000.000 EUR/proiect de investiţii. (2) Ajutorul de stat acordat în cadrul obiectivului specific 6.3 „Reducerea consumului mediu de energie electrică la nivelul locuinţelor“/în cadrul măsurii de finanţare REACT-EU, după caz, nu poate depăşi 15.000.000 EUR/proiect de investiţii. (3) În cazul unui solicitant care depune mai multe aplicaţii de finanţare, valoarea cumulată a ajutorului de stat nu va depăşi pragul de notificare de 50.000.000 euro/întreprindere. (4) Furnizorul ajutorului de stat se va asigura că un proiect pentru care se solicită finanţare în cadrul schemei nu este divizat în mod artificial în mai multe părţi/subproiecte pentru a beneficia de niveluri superioare de ajutor. CAP. XIII Cheltuielile eligibile ART. 18 Prevederile prezentului capitol sunt în concordanţă şi cu dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european şi Fondul de coeziune 2014-2020, cu modificările ulterioare, în măsura în care acestea din urmă sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat. ART. 19 (1) Sunt considerate cheltuieli eligibile costurile de investiţii. Costul eligibil este deficitul de finanţare, în condiţiile în care scenariul contrafactual este considerat a fi situaţia în care infrastructura energetică respectivă nu s-ar realiza. Costurile eligibile se stabilesc prin compararea investiţiei care beneficiază de ajutor de stat cu situaţia contrafactuală în care investiţia nu s-ar realiza. (2) Condiţiile de eligibilitate de la alin. (1) se cumulează cu condiţiile specifice cuprinse în ghidurile solicitantului aferente obiectivelor specifice 6.1 „Creşterea producţiei de energie din resurse regenerabile mai puţin exploatate (biomasă, biogaz, geotermal), sectorul distribuţie“, respectiv 6.3 „Reducerea consumului mediu de energie electrică la nivelul locuinţelor“, precum şi cu condiţiile prevăzute de măsura REACT-EU, după caz, fără a aduce atingere reglementărilor în materie de ajutor de stat. (3) Ulterior încheierii contractului de finanţare, beneficiarul nu va mai putea primi finanţări din alte surse publice pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare şi a returnării sumelor rambursate. CAP. XIV Efectul stimulativ, compatibilitatea cu piaţa internă în sensul art. 107 alin. (3) din tratat ART. 20 (1) Prezenta schemă se aplică numai ajutoarelor care au un efect stimulativ. (2) Se consideră că ajutoarele au efect stimulativ dacă întreprinderea adresează autorităţii responsabile de administrarea prezentei scheme o cerere scrisă de acordare a ajutorului de stat înaintea demarării lucrărilor, conform modelului prevăzut în anexa la ghidul solicitantului. Această cerere conţine cel puţin informaţiile de la art. 7 lit. a) al acestei scheme. (3) Dacă lucrările încep anterior îndeplinirii condiţiilor stabilite în alin. (2), întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru ajutor. ART. 21 Prezenta schemă se aplică numai pentru infrastructura energetică care este supusă în integralitate reglementării tarifelor şi accesului, în conformitate cu legislaţia referitoare la piaţa internă a energiei. ART. 22 În cadrul prezentei scheme, ajutoarele se acordă pentru infrastructură energetică situată în zone asistate. CAP. XV Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat ART. 23 Pentru acelaşi beneficiar şi aceleaşi cheltuieli eligibile, ajutorul acordat prin prezenta schemă nu se poate cumula cu niciun alt ajutor de stat, inclusiv de minimis. CAP. XVI Modalitatea de derulare a schemei ART. 24 (1) Furnizorul schemei de ajutor de stat verifică îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate şi de selecţie şi semnează contracte de finanţare cu beneficiarii de ajutor de stat. (2) Procedura de implementare şi derulare a schemei se desfăşoară în conformitate cu prevederile ghidurilor solicitanţilor aferente obiectivelor specifice 6.1 „Creşterea producţiei de energie din resurse regenerabile mai puţin exploatate (biomasă, biogaz, geotermal), sectorul distribuţie“, respectiv 6.3 „Reducerea consumului mediu de energie electrică la nivelul locuinţelor“, precum şi cu prevederile prevăzute de măsura REACT-EU, după caz. (3) Întreprinderea solicitantă va da o declaraţie pe propria răspundere că nu a beneficiat de ajutoare din alte surse publice pentru aceleaşi costuri eligibile şi pentru conformitatea cu ajutorul de stat. (4) Furnizorul schemei de ajutor de stat va acorda ajutorul de stat după ce va verifica, pe baza cererii de finanţare depuse de întreprinderea solicitantă, îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate şi de selecţie prevăzute de ghidurile solicitantului aferente obiectivelor specifice 6.1 „Creşterea producţiei de energie din resurse regenerabile mai puţin exploatate (biomasă, biogaz, geotermal), sectorul distribuţie“, respectiv 6.3 „Reducerea consumului mediu de energie electrică la nivelul locuinţelor“, precum şi de cele prevăzute de măsura REACTEU, după caz. CAP. XVII Reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat ART. 25 În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (UE) 2015/1.588 din 13 iulie 2015 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene anumitor categorii de ajutoare de stat orizontale, furnizorul de ajutor de stat aplică prevederile referitoare la procedura de informare şi de avizare prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 26 Textul schemei, precum şi textul actului normativ pentru aprobarea schemei se publică integral pe pagina oficială de internet a Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, la adresa www.fonduri-ue.ro, www.mfe.gov.ro. ART. 27 Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la prezenta schemă, în forma prevăzută în anexa II a Regulamentului, în vederea transmiterii la Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de la adoptarea schemei. ART. 28 Beneficiarii sunt obligaţi să raporteze, în conformitate cu prevederile contractului de finanţare, stadiul realizării lucrărilor de investiţii până la finalizarea proiectului, precum şi să furnizeze alte informaţii suplimentare, la cererea furnizorului de ajutor de stat/administratorului schemei, prin transmiterea către acesta a formularului de raportare prevăzut în anexa la ghidul solicitantului. ART. 29 (1) Furnizorul de ajutor de stat/Administratorul schemei este obligat să păstreze toate informaţiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat), pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ultimului ajutor, dar nu mai puţin de o perioadă care expiră după 5 ani de la închiderea oficială sau parţială a Programului operaţional Infrastructură mare, cu modificările şi completările ulterioare, pentru a stabili dacă sunt respectate toate condiţiile de exceptare prevăzute de Regulament. (2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi să păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data ultimului ajutor acordat în cadrul schemei, toate documentele necesare şi să ţină o evidenţă specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme, a unor scheme de minimis sau a altor ajutoare de stat prin care s-a finanţat investiţia în cauză, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de stat şi a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informaţii privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare de stat individuale), precum şi baza legală prin care acestea au fost acordate. ART. 30 Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei orice informaţie solicitată cu privire la prezenta schemă de ajutor de stat. ART. 31 Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei o raportare anuală cu privire la implementarea schemei în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenţei privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 cu privire la implementarea Regulamentului Consiliului (CE) nr. 659/1999 referitor la aplicarea art. 93 al Tratatului CE. ART. 32 Furnizorul de ajutor de stat va monitoriza respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare şi de a dispune măsurile care se impun. ART. 33 Furnizorul ajutorului de stat va asigura publicarea informaţiilor conform art. 9 alin. (1) lit. c din Regulament, privind fiecare ajutor individual acordat în cadrul schemei de ajutor de stat care depăşeşte 500.000 euro. ART. 34 În vederea verificării ex-ante a eligibilităţii potenţialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, furnizorul de ajutor de stat are obligaţia încărcării schemei în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS), în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia. ART. 35 Recuperarea ajutorului de stat se realizează conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.