Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobată prin ORDINUL nr. 21.670 din 11 septembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 935 din 17 septembrie 2024.────────── CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 Prezenta procedură instituie o schemă transparentă de ajutoare de stat pentru cercetare-dezvoltare denumită „Sprijin pentru proiecte de cercetare-dezvoltare complementare proiectelor finanţate prin programele-cadru Orizont 2020 şi Orizont Europa“, aferentă Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României (PNRR), pilonul III, componenta C9 „Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare“, investiţia 7 „Consolidarea excelenţei şi susţinerea participării României la parteneriatele şi misiunile din cadrul programului Orizont Europa“. ART. 2 (1) Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică pe întreg teritoriul României. (2) Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 187 din 26 iunie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 651/2014. ART. 3 (1) Furnizor de ajutor de stat este Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării. (2) Autoritatea care administrează schema este Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, prin Unitatea de implementare a reformelor PSF. CAP. II Baza legală ART. 4 Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu: - Regulamentul (UE) 2020/2.094 al Consiliului din 14 decembrie 2020 de instituire a unui instrument de redresare al Uniunii Europene pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19; – Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă; – Decizia de punere în aplicare a Consiliului de modificare a Deciziei de punere în aplicare din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului de redresare şi rezilienţă al României, din data de 11 decembrie 2023; – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată prin Legea nr. 230/2021, cu modificările şi completările ulterioare; – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare; – Hotărârea Guvernului nr. 209/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, cu modificările şi completările ulterioare; – art. 25 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare; – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. CAP. III Scopul şi obiectivele schemei de ajutor de stat ART. 5 Prezenta schemă are ca scop oferirea de sprijin întreprinderilor cu activitate de cercetare-dezvoltare şi organizaţiilor de cercetare care desfăşoară o activitate economică în cadrul proiectului, în sensul stimulării şi susţinerii acestora de a derula proiecte de cercetare noi, complementare proiectelor de cercetare pe care le derulează în prezent sau le-au derulat în ultimii 5 ani încheiaţi în consorţii de proiecte finanţate din programul Orizont 2020, precum şi de a derula proiecte de cercetare noi, complementare proiectelor pe care le derulează în prezent în consorţii de proiecte finanţate din programul Orizont Europa. ART. 6 Prezenta schemă de ajutor de stat are ca obiectiv principal cercetarea şi dezvoltarea. CAP. IV Domeniul de aplicare ART. 7 (1) Prezenta schemă se aplică ajutoarelor care se acordă pentru proiectele de cercetare şi dezvoltare noi şi complementare celor finanţate în cadrul programului Orizont 2020 şi aflate încă în derulare la data intrării în vigoare a prezentei scheme, de asemenea, ajutoarelor care se acordă pentru proiectele de cercetare şi dezvoltare noi şi complementare proiectelor finanţate şi finalizate în ultimii 5 ani încheiaţi înainte de data intrării în vigoare a prezentei scheme în cadrul programului Orizont 2020, precum şi ajutoarelor care se acordă pentru proiectele de cercetare şi dezvoltare noi şi complementare celor finanţate în cadrul programului Orizont Europa care se află încă în derulare. (2) Prezenta schemă de ajutor de stat nu se aplică: a) ajutoarelor destinate activităţilor legate de exportul către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau de alte costuri curente legate de activitatea de export; b) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate; c) ajutoarelor acordate în sectorul pescuitului şi acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului, cu excepţia ajutoarelor pentru formare, a ajutoarelor pentru accesul întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) la finanţare, a ajutoarelor în domeniul cercetării şi dezvoltării, a ajutoarelor pentru inovare acordate IMM-urilor, a ajutoarelor pentru lucrătorii defavorizaţi şi pentru lucrătorii cu handicap, a ajutoarelor regionale pentru investiţiile în regiuni ultraperiferice, a schemelor de ajutoare regionale de exploatare, a ajutoarelor pentru proiectele grupului operaţional din cadrul Parteneriatului european pentru inovare privind productivitatea şi durabilitatea agriculturii (PEI), a ajutoarelor pentru proiectele de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii (DLRC), a ajutoarelor pentru proiectele de cooperare teritorială europeană şi a ajutoarelor incluse în produsele financiare care beneficiază de sprijin din Fondul InvestEU, cu excepţia operaţiunilor enumerate la art. 1 alin. (1) din Regulamentul (UE) al Comisiei nr. 717/2014; ajutoarelor acordate microîntreprinderilor sub formă de intervenţii publice privind furnizarea de energie electrică, gaze sau căldură, menţionate la art. 19c din Regulamentul (UE) nr. 651/2014; pentru ajutoarele acordate IMM-urilor sub forma unor intervenţii publice temporare privind furnizarea de energie electrică, gaze sau căldură produsă din gaze naturale sau energie electrică pentru a atenua impactul creşterii preţurilor în urma războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei menţionat la art. 19d din Regulamentul (UE) nr. 651/2014; d) ajutoarelor acordate în sectorul producţiei agricole primare, cu excepţia ajutoarelor regionale pentru investiţii în regiunile ultraperiferice, a schemelor de ajutoare regionale de exploatare, a ajutoarelor pentru consultanţă destinate IMM-urilor, a ajutoarelor pentru finanţare de risc, a ajutoarelor pentru cercetare şi dezvoltare, a ajutoarelor pentru inovare acordate IMM-urilor, a ajutoarelor de mediu, a ajutoarelor pentru formare, a ajutoarelor pentru lucrătorii defavorizaţi şi pentru lucrătorii cu handicap, a ajutoarelor pentru proiectele grupului operaţional din cadrul Parteneriatului european pentru inovare privind productivitatea şi durabilitatea agriculturii (PEI), a ajutoarelor pentru proiectele de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii (DLRC), a ajutoarelor pentru proiectele de cooperare teritorială europeană şi a ajutoarelor incluse în produsele financiare care beneficiază de sprijin din Fondul InvestEU, a ajutoarelor acordate microîntreprinderilor sub formă de intervenţii publice privind furnizarea de energie electrică, gaz sau căldură, menţionate la art. 19c din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, a ajutoarelor acordate IMM-urilor sub formă de intervenţii publice temporare privind furnizarea de energie electrică, gaze sau energie termică produsă din gaze naturale sau energie electrică pentru a atenua impactul creşterii preţurilor ca urmare a războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, menţionat la art. 19d din Regulamentul (UE) nr. 651/2014; e) ajutoarelor acordate în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri: (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective; (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari; f) ajutoarelor pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia 2010/787/UE a Consiliului; g) întreprinderilor care fac obiectul unui ordin de recuperare neexecutat, emis în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene, Consiliului Concurenţei sau a unei instanţe de judecată prin care un ajutor acordat de acelaşi stat membru a fost declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă; h) întreprinderilor aflate în dificultate, conform definiţiei de la art. 9 lit. m), cu excepţia celor care nu se aflau în dificultate la 31 decembrie 2019, dar care au devenit întreprinderi aflate în dificultate în perioada 1 ianuarie 2020-31 decembrie 2021; i) ajutoarelor în cazul cărora acordarea de ajutoare este condiţionată de obligaţia ca beneficiarul să utilizeze bunuri produse la nivel naţional sau servicii naţionale; j) ajutoarelor care limitează posibilitatea ca beneficiarii să exploateze în alte state membre rezultatele obţinute din cercetare, dezvoltare şi inovare; k) proiectelor de cercetare care contravin Orientărilor tehnice DNSH (2021/C58/01). Astfel, sunt excluse de la finanţare în temeiul prezentei scheme următoarele domenii/activităţi: (i) activităţi legate de combustibili fosili, inclusiv utilizarea în aval; (ii) activităţi acoperite de sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) atingând emisii de CO_2 preconizate a nu fi mai mici decât valorile de referinţă relevante; (iii) compensarea costurilor ETS indirecte; (iv) activităţi legate de depozitele de deşeuri, incineratoare şi instalaţiile de tratare mecano-biologică a deşeurilor; (v) activităţi în care eliminarea pe termen lung a deşeurilor poate dăuna mediului. ART. 8 În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele excluse, cât şi în sectoarele care intră în domeniul de aplicare al prezentei scheme, aceasta se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste ultime sectoare sau activităţi, cu condiţia ca furnizorul să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse nu beneficiază de ajutoarele acordate în conformitate cu prezenta schemă de ajutor. CAP. V Definiţii ART. 9 În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel: a) activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii sau lucrări pe o piaţă; în cazul organizaţiilor de cercetare, se consideră că activitatea acestora rămâne, în ansamblu, neeconomică dacă activităţile economice consumă exact aceiaşi factori (de exemplu, materiale, echipamente, forţă de muncă şi capital fix) ca şi activităţile neeconomice, iar capacitatea alocată în fiecare an unor astfel de activităţi economice nu depăşeşte 20% din capacitatea anuală globală a entităţii respective [a se vedea Comunicarea Comisiei C(2022) nr. 7.388 privind cadrul pentru ajutoarele de stat pentru cercetare, dezvoltare şi inovare]; b) administrator - orice entitate delegată de către un furnizor să deruleze proceduri în domeniul ajutorului de stat în numele furnizorului; c) ajutoare/ajutor (de stat) - orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene; d) cercetare fundamentală - activitatea experimentală sau teoretică întreprinsă, în principal, pentru a dobândi cunoştinţe noi despre bazele fenomenelor şi faptelor observabile, fără a fi avută în vedere nicio aplicare sau utilizare comercială directă; e) cercetare industrială - cercetare sau investigaţie critică, planificată, în scopul dobândirii de cunoştinţe şi competenţe noi pentru elaborarea unor noi produse, procese sau servicii sau pentru realizarea unei îmbunătăţiri semnificative a produselor, proceselor sau serviciilor existente, inclusiv a produselor, proceselor sau serviciilor digitale, în orice domeniu, tehnologie, industrie sau sector (inclusiv, dar fără a se limita la, industriile şi tehnologiile digitale cum ar fi supercalculatoarele, tehnologiile cuantice, tehnologiile de blockchain, inteligenţa artificială, securitatea cibernetică, big data şi tehnologiile cloud). Aceasta cuprinde crearea de părţi componente pentru sisteme complexe şi poate include construcţia de prototipuri în laborator sau într-un mediu cu interfeţe simulate ale sistemelor existente, precum şi de linii-pilot, atunci când aceste lucru este necesar pentru cercetarea industrială şi, în special, pentru validarea tehnologiilor generice; f) colaborare efectivă - colaborare între cel puţin două părţi independente în vederea schimbului de cunoştinţe şi tehnologii sau în vederea atingerii unui obiectiv comun, bazată pe diviziunea muncii, în cadrul căreia părţile definesc de comun acord domeniul de aplicare a proiectului de colaborare, contribuie la punerea în aplicare a acestuia şi împart riscurile şi rezultatele. Este posibil ca una sau mai multe părţi să suporte integral costurile proiectului şi, prin urmare, celelalte părţi să nu fie expuse la riscurile financiare pe care le presupune acesta. Cercetarea contractuală şi furnizarea de servicii de cercetare nu sunt considerate forme de colaborare; g) costuri cu personalul - costul cercetătorilor, al tehnicienilor şi al altor membri ai personalului de sprijin în măsura în care sunt angajaţi în proiectul sau activitatea respectivă; h) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, respectiv data semnării contractului de finanţare; i) dezvoltare experimentală - dobândirea, combinarea, modelarea şi utilizarea unor cunoştinţe şi competenţe relevante existente de ordin ştiinţific, tehnologic, de afaceri şi altele, cu scopul de a dezvolta produse, procese sau servicii noi sau îmbunătăţite, inclusiv produse, procese sau servicii digitale, în orice domeniu, tehnologie, industrie sau sector (inclusiv, fără a se limita la acestea, industrii şi tehnologii digitale, cum ar fi, de exemplu, supercalculul, tehnologiile cuantice, tehnologiile blockchain, inteligenţa artificială, securitatea cibernetică, volumele mari de date şi tehnologiile de tip cloud sau edge). Aceasta poate include, de exemplu, şi activităţi care vizează definirea, planificarea şi documentarea conceptuală a noilor produse, procese sau servicii. Dezvoltarea experimentală poate include crearea de prototipuri, demonstrarea, crearea de proiecte-pilot, testarea şi validarea unor produse, procese sau servicii noi sau îmbunătăţite în medii reprezentative pentru condiţiile de funcţionare reale, în cazul în care obiectivul principal este de aduce noi îmbunătăţiri tehnice produselor sau serviciilor care nu sunt definitivate în mod substanţial. Aceasta poate include dezvoltarea unui prototip sau pilot utilizabil comercial care este în mod obligatoriu produsul comercial final şi a cărui producţie este prea costisitoare pentru ca acesta să fie utilizat exclusiv în scopuri demonstrative şi de validare. Dezvoltarea experimentală nu include modificările de rutină sau periodice aduse produselor, liniilor de producţie, proceselor de fabricaţie, serviciilor existente şi altor operaţiuni în curs, chiar dacă modificările respective ar putea reprezenta ameliorări; j) furnizor - orice entitate deţinută de stat sau care administrează resurse ale statului sau, după caz, deţinută de către o unitate administrativ-teritorială sau care administrează resurse ale unităţii administrativ-teritoriale, care acordă întreprinderilor facilităţi de natura ajutorului de stat sau de minimis. În cadrul prezentei scheme, furnizorul de ajutor de stat este Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării; k) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului, exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe. Costurile eligibile se susţin prin documente justificative clare, specifice şi contemporane cu faptele. Ajutorul plătit în mai multe tranşe se actualizează la valoarea lui în momentul acordării. Costurile eligibile se actualizează la valoarea pe care o au la momentul acordării ajutorului, aplicându-se rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutorului. Intensitatea ajutorului se calculează pentru fiecare beneficiar; l) întreprindere - orice entitate care desfăşoară activitate economică astfel cum este interpretat conceptul de către Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, indiferent de statutul juridic, de modul de finanţare sau de existenţa unui scop lucrativ; m) întreprindere aflată în dificultate - o întreprindere care îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii: (i) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar; (ii) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE; (iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi; (iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare; (v) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani: - raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi – capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0; n) nivel de maturitate tehnologică (NMT) - stadiul de maturitate al rezultatului activităţii de cercetare-dezvoltare; există nouă niveluri: NMT 1 - Principii de bază observate; NMT 2 - Formularea conceptului tehnologic; NMT 3 - Demonstrarea conceptului privind funcţionalităţile critice sau caracteristicile la nivel analitic sau experimental; NMT 4 - Validarea componentelor şi/sau a ansamblului în condiţii de laborator; NMT 5 - Validarea componentelor şi/sau a ansamblului în condiţii relevante de funcţionare (mediul industrial); NMT 6 - Demonstrarea funcţionalităţii modelului în condiţii relevante de funcţionare (mediul industrial); NMT 7 - Demonstrarea funcţionalităţii prototipului în condiţii relevante de funcţionare; NMT 8 - Sisteme finalizate şi calificate; TRL 9 - Sisteme a căror funcţionalitate a fost demonstrată în mediul operaţional; o) organizaţie de cercetare şi diseminare a cunoştinţelor („organizaţie de cercetare“) - o entitate (cum ar fi universităţile sau institutele de cercetare, agenţiile de transfer de tehnologie, entităţile de colaborare fizice sau virtuale orientate spre cercetare), indiferent de statutul său juridic (organizaţie de drept public sau privat) sau de modalitatea de finanţare, al cărei obiectiv principal este de a efectua în mod independent cercetare fundamentală, cercetare industrială sau dezvoltare experimentală sau de a disemina la scară largă rezultatele unor astfel de activităţi prin predare, publicare sau transfer de cunoştinţe. În cazul în care entitatea desfăşoară şi activităţi economice, finanţarea, costurile şi veniturile activităţilor economice respective trebuie să fie contabilizate separat. Întreprinderile care pot exercita o influenţă decisivă asupra unei astfel de entităţi, de exemplu, în calitate de acţionari sau asociaţi, nu pot beneficia de acces preferenţial la rezultatele generate de aceasta; p) platforma de depunere a cererii de finanţare - aplicaţie informatică bazată pe tehnologie web, gestionată de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, prin intermediul căreia organizaţiile de cercetare depun cererea de finanţare pentru proiecte de cercetare-dezvoltare în vederea accesării de fonduri din cadrul Programului naţional de redresare şi rezilienţă al României; adresa web la care această aplicaţie se găseşte este https://proiecte.pnrr.gov.ro; q) transfer de cunoştinţe - orice proces care are scopul de a obţine, de a colecta şi de a face schimb de cunoştinţe explicite şi implicite, inclusiv de abilităţi şi de competenţe, în cadrul unor activităţi economice şi neeconomice, cum ar fi colaborări în materie de cercetare, servicii de consultanţă, acordare de licenţe, creare de produse derivate, publicare şi mobilitate a cercetătorilor şi a altor categorii de personal implicate în activităţile respective. Pe lângă cunoştinţele ştiinţifice şi tehnologice, transferul de cunoştinţe include, de asemenea, alte tipuri de cunoştinţe, precum cunoştinţele privind utilizarea standardelor şi a reglementărilor din care fac parte acestea, cunoştinţele privind condiţiile mediilor de operare din viaţa reală şi metodele de inovare organizaţională, precum şi gestionarea cunoştinţelor legate de identificarea, dobândirea, protejarea, apărarea şi exploatarea activelor necorporale; r) întreprindere mare - o întreprindere care are cel puţin 250 de salariaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală depăşeşte echivalentul în lei a 50 milioane euro şi/sau al cărei bilanţ anual total depăşeşte echivalentul în lei a 43 milioane euro; s) întreprindere mijlocie - o întreprindere care are mai puţin de 250 de salariaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală netă este de până la 50 milioane euro echivalent în lei şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşeşte echivalentul în lei a 43 milioane euro; t) întreprindere mică - o întreprindere care are mai puţin de 50 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşeşte echivalentul în lei a 10 milioane euro; u) studiu de fezabilitate - evaluarea şi analiza potenţialului unui proiect care urmăreşte să vină în sprijinul procesului decizional, evidenţiind în mod obiectiv şi raţional punctele forte şi punctele slabe ale acestuia, oportunităţile şi ameninţările şi identificând resursele necesare pentru punerea în practică şi, în ultimă instanţă, perspectivele de succes ale acestuia; v) beneficiar real - orice persoană fizică ce deţine sau controlează în cele din urmă clientul şi/sau persoana fizică în numele ori în interesul căreia se realizează, direct sau indirect, o tranzacţie, o operaţiune sau o activitate, conform prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare. CAP. VI Beneficiari, condiţii de eligibilitate şi procedura de implementare a schemei de ajutor de stat ART. 10 (1) Beneficiarii ajutorului de stat oferit prin prezenta schemă sunt organizaţiile de cercetare care desfăşoară o activitate economică în cadrul proiectului, precum şi întreprinderile cu activitate de cercetare care, la data intrării în vigoare a prezentei scheme: a) derulează activitate de cercetare-dezvoltare în calitate de membru sau de lider al unui consorţiu de organizaţii de cercetare într-un proiect finanţat din programul-cadru Orizont 2020 şi care printr-un nou proiect de cercetare-dezvoltare de tip complementar, respectiv a cărui temă este preluată din proiectul de cercetare derulat cu finanţare Orizont 2020, intenţionează să crească nivelul de maturitate tehnologică al unei idei/teme pe care o cercetează în cadrul consorţiului Orizont 2020 până la maximum NMT 6-NMT 7; tipurile de acţiuni pentru care se oferă sprijin: BBI-IA-DEMO (Bio-based Industries Innovation Actions-Demo), BBI-IA-FLAG (Bio-based Industries Innovation Action-Flagship), BBI-RIA (Bio-based Industries Research and Innovation Actions), COFUND-EJP (Cofund actions-European Joint Programme), CS2-IA (Clean Sky 2-Innovation Actions), CS2-RIA (Clean Sky 2-Research and Innovation Actions), CSA (Coordination and Support Actions), CSA-LSP (Coordination and Support Actions-Lump Sum), ECSEL-IA (Electronic Components and Systems for European Leadership-Innovation Actions), ECSEL-RIA (Electronic Components and Systems for European Leadership-Research and Innovation Actions), ERA-NET-Cofund (European Research Area Network Cofund), IA (Innovation Actions), IMIS2-RIA (Innovative Medicines Initiative 2-Research and Innovation Actions), PCP (Pre-Commercial Procurement), RIA (Research and Innovation Actions), SESAR-RIA (Single European Sky ATM Research 3 Joint Undertaking-Research and Innovation Actions), SME-1 (SME Instrument 1), SME-2b (SME Instrument 2b); b) au derulat activitate de cercetare-dezvoltare în ultimii 5 ani încheiaţi înainte de intrarea în vigoare a prezentei scheme ca membru sau ca lider al unui consorţiu în cadrul unui proiect finanţat din programul-cadru de cercetare Orizont 2020 şi care printr-un nou proiect de cercetare-dezvoltare de tip complementar, respectiv a cărui idee/temă este preluată din proiectul de cercetare care s-a derulat cu finanţare Orizont 2020, intenţionează să crească nivelul de maturitate tehnologică al ideii/temei de cercetare până la maximum NMT 6-NMT 7; tipurile de acţiuni pentru care se oferă sprijin: BBI-RIA (Bio-based Industries Research and Innovation Actions), COFUND-EJP (Cofund Actions-European Joint Programme), CS2-IA (Clean Sky 2-Innovation Actions), CS2-RIA (Clean Sky 2-Rsearch and Innovation Actions), CSA (Coordination and Support Actions), ECSEL-IA (Electronic Components and Systems for European Leadership-Innovation Actions), ERA-NET-Cofund (European Research Area Network Cofund), ERC-POC-LS (European Research Council-Proof of Concept-Lump Sum), FCH2-CSA (Fuel Cells and Hydrogen-Coordination and Support Actions), FCH2-RIA (Fuel Cells and Hydrogen-Research and Innovation Actions), H2020-EEN-SGA (Enterprise Europe Network-Specific Grant Agreement), IA (Innovation Actions), IA-LS (Innovation Actions-Lump Sum), IMI2-RIA (Innovative Medicines Initiative 2-Research and Innovation Actions), RIA (Research and Innovation Actions), SESAR-RIA (Single European Sky ATM Research 3 Joint Undertaking-Research and Innovation Actions), Shift2Rail-CSA (Coordination and Support Actions), Shift2Rail-IA (Innovation Actions), Shift2Rail-RIA (Research and Innovation Actions), SME-1 (SME Instrument 1), SME-2 (SME Instrument 2); c) derulează activitate de cercetare-dezvoltare în calitate de membru sau de lider al unui consorţiu de organizaţii de cercetare într-un proiect finanţat din programul-cadru Orizont Europa şi care printr-un nou proiect de cercetare-dezvoltare de tip complementar, respectiv a cărui temă este preluată din proiectul de cercetare derulat cu finanţare Orizont Europa, intenţionează să crească nivelul de maturitate tehnologică al unei idei/teme pe care o cercetează în cadrul Orizont Europa, până la NMT 6-NMT 7. (2) Întrucât prin prezenta schemă de ajutor de stat se finanţează inclusiv proiecte de cercetare care vizează tranziţia verde şi tranziţia digitală, prezenta schemă este conformă cu prevederile programatice ale Regulamentului (UE) 2021/241 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă, respectiv prevederile art. 3 - Domeniul de aplicare al mecanismului. ART. 11 (1) Nu pot fi beneficiari în cadrul schemei de ajutor de stat întreprinderile considerate întreprinderi în dificultate, astfel cum sunt definite la art. 9 lit. m). (2) În cazul în care la proiectele Orizont 2020 şi Orizont Europa menţionate la art. 10 alin. (1) au participat/participă mai multe organizaţii de cercetare din România, iar acestea convin să formeze un consorţiu pentru a beneficia de ajutor de stat în baza prezentei scheme, liderul de consorţiu este organizaţia care va depune cerere de finanţare în numele şi pentru beneficiul consorţiului. (3) Pentru o idee/temă de cercetare pentru care se depune cerere de finanţare, în legătură cu un proiect de cercetare din trecut sau din prezent, astfel cum se menţionează la art. 10 alin. (1), respectiv în vederea creşterii nivelului de maturitate tehnologică printr-un proiect nou complementar, nu pot face parte din consorţiu organizaţii de cercetare noi, respectiv care nu au participat anterior sau nu participă în prezent la proiectele de cercetare care au generat această idee/temă de cercetare. (4) Pentru un proiect de cercetare-dezvoltare din trecut sau din prezent, astfel cum este prezentat la art. 10, nu se poate depune decât o cerere de finanţare prin care să se urmărească creşterea nivelului de maturitate tehnologică al proiectului, respectiv se finanţează un singur proiect de cercetare-dezvoltare complementar proiectului terminat sau în derulare. ART. 12 (1) Pentru a fi eligibilă în vederea accesării prezentei scheme de ajutor de stat, organizaţia de cercetare trebuie să transmită administratorului schemei o cerere de finanţare însoţită de următoarele documente: a) copie după contractul de finanţare aferent proiectului de cercetare derulat în parteneriat la care organizaţia de cercetare a participat sau la care participă în cadrul programului Orizont 2020, pentru proiectele complementare proiectelor derulate în cadrul acestui program; b) copie după contractul de finanţare aferent proiectului de cercetare derulat în parteneriat la care organizaţia de cercetare participă în cadrul programului Orizont Europa; c) declaraţie privind faptul că nu este declarată, conform legii, în stare de incapacitate de plată şi nu are plăţile/conturile blocate; de asemenea, că nu se face vinovată de declaraţii inexacte cu privire la informaţiile solicitate de către autoritatea contractantă şi că nu se face vinovată de încălcarea în mod grav a prevederilor unui alt contract de finanţare încheiat anterior cu o autoritate contractantă; d) declaraţie privind evitarea dublei finanţări; e) declaraţie pe propria răspundere prin care să certifice legalitatea şi corectitudinea informaţiilor cuprinse în cererea de finanţare şi a informaţiilor completate în platforma de depunere a cererii de finanţare. (2) Toate declaraţiile şi documentele enumerate la alin. (1), referitoare la conflictul de interese, dubla finanţare, colectarea datelor privind beneficiarul real, frauda, corupţia, achiziţiile publice, precum şi obligaţiile de control ale coordonatorului naţional, coordonatorului de reformă, ale Comisiei şi ale organelor de audit, se vor regăsi în Ghidul aplicantului. (3) Un beneficiar poate primi finanţare pentru activităţi de cercetare-dezvoltare în temeiul prezentei scheme doar în situaţia în care ajutorul are un efect stimulativ asupra sa. Se consideră că ajutoarele acordate prin prezenta schemă au un efect stimulativ dacă cererea de finanţare menţionată la alin. (1) este transmisă înainte de demararea proiectului de cercetare-dezvoltare şi conţine cel puţin următoarele informaţii: a) denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia; b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii şi a încheierii acestuia; c) locul de desfăşurare a proiectului; d) lista costurilor proiectului; e) tipul de ajutor (grant) şi valoarea finanţării publice necesare pentru proiect. ART. 13 Ajutorul de stat se acordă dacă sunt îndeplinite, cumulativ, toate condiţiile şi criteriile prevăzute în prezenta schemă, în limita bugetului disponibil. ART. 14 Criteriile de evaluare şi selecţie pe baza cărora vor fi evaluate proiectele de cercetare pentru care se solicită finanţare prin prezenta schemă de ajutor de stat sunt prezentate în anexa care face parte integrantă din prezenta schemă. ART. 15 (1) Activitatea de cercetare din cadrul proiectului de cercetare-dezvoltare care beneficiază de ajutor trebuie să se încadreze complet în una sau mai multe dintre categoriile următoare: a) cercetare fundamentală: maximum 10% din bugetul total al proiectului; b) cercetare industrială; c) dezvoltare experimentală; d) studii de fezabilitate. (2) Intensitatea ajutorului pentru fiecare beneficiar nu trebuie să depăşească: 100% din costurile eligibile pentru cercetarea fundamentală; 50% din costurile eligibile pentru cercetarea industrială; 25% din costurile eligibile pentru dezvoltarea experimentală; 50% din costurile eligibile pentru studiile de fezabilitate. (3) Intensităţile ajutorului pentru cercetarea industrială şi dezvoltarea experimentală pot fi majorate până la o intensitate maximă a ajutorului de 80% din costurile eligibile, după cum urmează: a) cu 10 puncte procentuale pentru întreprinderile mijlocii şi cu 20 de puncte procentuale pentru întreprinderile mici; b) cu 15 puncte procentuale dacă este îndeplinită una dintre următoarele condiţii: (i) proiectul implică o colaborare efectivă: - între întreprinderi dintre care cel puţin una este IMM sau proiectul este realizat în cel puţin două state membre sau într-un stat membru al UE şi o parte contractantă la Acordul privind Spaţiul Economic European şi niciuna dintre întreprinderi nu suportă singură mai mult de 70% din costurile eligibile; sau – între o întreprindere şi un organism de cercetare şi de difuzare a cunoştinţelor sau mai multe astfel de organisme, în cazul în care aceste organisme suportă cel puţin 10% din costurile eligibile şi au dreptul de a publica rezultatele cercetărilor proprii; (ii) rezultatele proiectului sunt difuzate pe scară largă prin conferinţe, prin publicări, prin registre cu acces liber sau prin intermediul unor programe informatice gratuite sau open source. (4) Intensităţile ajutoarelor pentru studiile de fezabilitate pot fi majorate cu 10 puncte procentuale în cazul întreprinderilor mijlocii sau cu 20 de puncte procentuale în cazul întreprinderilor mici. (5) Ajutorul de stat se acordă prin decontarea cheltuielilor eligibile, conform sumelor stabilite în contractul de finanţare. Totalul cheltuielilor eligibile decontate nu poate depăşi suma prevăzută în contractul de finanţare. ART. 16 (1) Procedura de implementare şi derulare a schemei de ajutor de stat se desfăşoară sub formă de apel competitiv cu termen-limită de depunere a cererii de finanţare de către organizaţiile de cercetare eligibile, astfel cum sunt acestea precizate la art. 10. (2) În cazul consorţiilor de organizaţii de cercetare, liderul de proiect depune cererea de finanţare, în care sunt indicaţi membrii consorţiului, activităţile şi livrabilele de care fiecare membru al consorţiului este răspunzător, precum şi modul în care bugetul proiectului este alocat între aceştia. ART. 17 (1) Administratorul schemei de ajutor de stat asigură publicarea listei proiectelor ce vor beneficia de finanţare ca urmare a îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate. (2) În cazul în care un solicitant nu este eligibil să primească ajutor în cadrul schemei de ajutor de stat sau nu a fost selectat în urma evaluării să primească ajutor de stat în temeiul prezentei scheme, administratorul schemei de ajutor de stat îi comunică în scris acest lucru. (3) Lista propunerilor de proiecte şi punctajele obţinute de fiecare dintre acestea vor fi publicate pe pagina web a furnizorului de ajutor de stat în baza prezentei scheme, respectiv Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării. Directorii propunerilor de proiecte sunt informaţi de existenţa raportului de evaluare în conturile din platforma de depunere a proiectelor https://proiecte.pnrr.gov.ro/#home sau prin transmiterea unei notificări, prin e-mail, la adresa specificată în propunerea de proiect. CAP. VII Modalitatea de acordare a ajutorului ART. 18 (1) Ajutoarele acordate în temeiul prezentei scheme constau în finanţare nerambursabilă sub formă de grant, plătibilă în una sau mai multe tranşe. (2) Ajutorul plătit în mai multe tranşe se actualizează la valoarea lui la data acordării. Costurile eligibile se actualizează la valoarea pe care o au la momentul acordării ajutorului. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de scont^1. Intensitatea ajutorului se calculează pentru fiecare beneficiar, în situaţia în care proiectul de cercetare complementar care a primit finanţare în baza prezentei scheme se derulează de către un consorţiu de organizaţii de cercetare. ^1 Comunicarea Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de scont, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 14 din 19 ianuarie 2008, p. 6-9. ART. 19 Valoarea maximă a ajutorului de stat acordat unui beneficiar, respectiv unei organizaţii de cercetare pentru proiect cu cerere de finanţare depusă de către aceasta sau unui consorţiu de proiect pentru proiect cu cerere de finanţare depusă de liderul de consorţiu, în numele şi spre beneficiul membrilor consorţiului, este de maximum 1.000.000 euro, echivalent în RON la cursul de schimb InforEuro de la data semnării contractului de finanţare. ART. 20 Pentru conversia în lei, în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se va utiliza cursul de schimb InforEuro. Cursul RON/EUR utilizat la semnarea contractelor de finanţare în baza schemei de ajutor de stat va fi cursul InforEuro din ziua semnării acestor contracte. ART. 21 Ajutoarele de stat acordate în cadrul prezentei scheme de ajutor pot fi cumulate cu orice alt ajutor de stat sau de minimis atât timp cât măsurile respective vizează alte cheltuieli eligibile. CAP. VIII Cheltuieli eligibile ART. 22 (1) Sunt eligibile următoarele tipuri de cheltuieli: a) cheltuieli cu personalul: salarii şi venituri asimilate salariilor potrivit legii; contribuţii aferente salariilor şi veniturilor asimilate acestora; b) cheltuieli cu logistica: (i) cheltuieli de capital: cheltuieli cu imobilizări corporale şi cheltuieli cu imobilizări necorporale; (ii) cheltuieli privind stocurile: materii prime, materiale consumabile, obiecte de inventar, materiale nestocate, energia şi apa utilizate direct în cadrul proiectului; (iii) cheltuieli cu servicii executate de terţi: întreţinerea şi reparaţiile, redevenţe, locaţii de gestiune şi chirii, transportul de bunuri, cheltuieli poştale şi pentru telecomunicaţii, cheltuieli de audit financiar, cheltuieli de acces la arhive biblioteci, arhive şi alte surse de informare, cheltuieli de publicare etc.; c) cheltuieli de deplasare: transport, cazare, diurnă, taxe de participare la manifestări ştiinţifice, asigurări de sănătate pentru deplasările în străinătate, taxe de viză şi altele asemenea; d) cheltuieli indirecte (regie): maximum 25% din valoarea ajutorului acordat prin prezenta schemă de ajutor de stat pentru proiect poate fi utilizat pentru cheltuielile de regie. (2) Cheltuielile privind informarea şi publicitatea reprezintă cheltuială neeligibilă şi vor fi suportate de către solicitant. ART. 23 (1) În vederea calculării intensităţii ajutoarelor şi a costurilor eligibile, toate cifrele utilizate sunt luate în considerare înainte de orice fel de deducere a impozitelor sau a altor taxe. (2) Costurile eligibile trebuie să fie susţinute prin documente justificative care trebuie să fie clare, specifice şi contemporane cu faptele. CAP. IX Bugetul şi durata schemei ART. 24 Prezenta schemă de ajutor de stat se aprobă prin ordin al ministrului cercetării, dezvoltării şi inovării şi se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la epuizarea bugetului alocat, dar nu mai târziu de 31 martie 2025. Plata ajutorului se efectuează până la data de 30 iunie 2026, în limita bugetului alocat schemei de ajutor de stat. ART. 25 Bugetul total al schemei de ajutor de stat este de 10 milioane euro (echivalent 49.779.000 lei la cursul de schimb InforEuro din luna iulie 2024, de 4,9779 RON/1 EUR) şi este asigurat din fondurile accesate prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă al Uniunii Europene. ART. 26 Numărul estimat al beneficiarilor de ajutor de stat al prezentei scheme de ajutor de stat este de 10. CAP. X Prevederi referitoare la conflictul de interese, dubla finanţare, fraudă, corupţie, verificarea achiziţiilor publice, beneficiarii reali ART. 27 Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia de a se asigura că beneficiarii de ajutor sunt informaţi cu privire la obligaţia acestora de a transmite datele şi informaţiile cu privire la beneficiarii reali ai fondurilor alocate din PNRR, conform prevederilor Directivei (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2020 al Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivei 2006/70/CE a Comisiei şi a legislaţiei naţionale incidente, atât la momentul depunerii cererilor de finanţare, cât şi pe perioada implementării proiectelor, înainte de semnarea contractelor de achiziţie, asigurându-se, de asemenea, de existenţa unor prevederi contractuale care solicită actualizarea acestor informaţii în mod regulat, până la încetarea relaţiilor contractuale. ART. 28 Furnizorul de ajutor de stat se va asigura că, pe perioada procesului de evaluare şi contractare, beneficiarul nu se află în una dintre situaţiile de mai jos: a) să fie subiectul unui conflict de interese, astfel cum este definit în legislaţia naţională/europeană în vigoare, sau să se afle într-o situaţie care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivităţii şi imparţialităţii procesului de evaluare, contractare şi implementare a proiectului; b) să fi fost subiectul unei judecăţi de tip res judicata pentru fraudă, corupţie, implicarea în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene. ART. 29 Furnizorul ajutorului de stat se va asigura cu privire la evitarea dublei finanţări a activităţilor propuse prin proiect cu cele realizate asupra aceleiaşi infrastructuri implementate prin programe operaţionale sau prin alte programe cu surse publice de finanţare, respectiv verificarea achiziţiilor publice şi punerea la dispoziţie a organelor de control ale Comisiei Europene/coordonatorului naţional al PNRR/coordonatorilor de reforme/investiţii şi a organelor de audit şi de concurenţă pentru beneficiarii şi proiectele vizate de schema de ajutor de stat. ART. 30 Prevederile referitoare la conflictul de interese, dubla finanţare, colectarea datelor privind beneficiarul real, frauda, corupţia, achiziţiile publice, precum şi obligaţiile de control ale coordonatorului naţional, coordonatorului de reformă, Comisiei şi organelor de audit se vor detalia în ghidul specific elaborat în baza prezentei scheme. CAP. XI Transparenţa, raportarea şi monitorizarea acordării ajutorului de stat prin intermediul prezentei scheme ART. 31 Furnizorul de ajutor de stat va informa beneficiarii cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme şi caracterul de ajutor de stat al finanţării, cu menţionarea reglementărilor aplicabile [art. 25 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014]. ART. 32 Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei o fişă de informaţii sintetice referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, împreună cu un link care oferă acces la textul integral al măsurii de ajutor (inclusiv modificările sale, dacă va fi cazul), în vederea transmiterii către Comisia Europeană în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme prin platforma SANI („State Aid Notification Interactive“). ART. 33 Prezenta schemă de ajutor de stat va fi publicată integral pe site-ul furnizorului de ajutor de stat la adresa www.mcid.gov.ro şi nu se va implementa înainte de publicare. Pe acelaşi site vor fi publicate informaţiile sintetizate în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 sau un link către acestea, precum şi informaţiile menţionate în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 privind fiecare ajutor individual acordat în baza prezentei scheme care depăşeşte 100.000 euro. Informaţiile menţionate în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 se publică pe site în termen de 6 luni de la data la care s-a acordat ajutorul, sunt organizate şi sunt accesibile într-un mod standardizat [conform descrierii din anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014], astfel încât fac posibilă executarea funcţiilor de căutare şi descărcare în mod eficace şi rămân disponibile pe site timp de cel puţin 10 ani de la data la care s-a acordat ajutorul. ART. 34 (1) Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia, conform prevederilor art. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, cu modificările şi completările ulterioare, de a încărca în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS) datele şi informaţiile referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat. (2) Furnizorul/Administratorul schemei are obligaţia de a respecta anumite termene privind încărcarea datelor şi informaţiilor în registrul ajutoarelor de stat şi de minimis, după cum urmează: a) măsurile de ajutor se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acestora, respectiv de la data modificării lor; b) informaţiile referitoare la actele de acordare a finanţării se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului sau a publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, dacă este cazul; c) actele de acordare a ajutoarelor se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului de acordare; d) plăţile se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data plăţii; e) obligaţiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv şi rambursările efective ale respectivelor obligaţii se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligaţiei de recuperare, respectiv de la data rambursării. (3) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulările, recalculările, recuperările şi rambursările se raportează Consiliului Concurenţei până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare. ART. 35 În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat, furnizorul de ajutor de stat şi autoritatea care administrează schema vor aplica prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi vor transmite Consiliului Concurenţei rapoarte anuale privind prezenta schemă de ajutor de stat, în format electronic, care să conţină informaţiile indicate în Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 privind punerea în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE, cu modificările ulterioare, în vederea transmiterii acestora Comisiei Europene, conform aceluiaşi regulament. ART. 36 (1) Furnizorul are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun. (2) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional. (3) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei rapoarte anuale privind ajutoarele de stat acordate în temeiul prezentei scheme, potrivit Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022. ART. 37 (1) Furnizorul de ajutor de stat şi autoritatea care administrează schema, precum şi beneficiarii ajutoarelor de stat prevăzute prin prezenta schemă vor păstra evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care a fost acordat ultimul ajutor în baza prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat, inclusiv informaţii privind tipul de beneficiar, efectul stimulativ, costurile eligibile şi intensitatea ajutorului. (2) Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor prezentei scheme de ajutor de stat. ART. 38 Autoritatea care administrează schema are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitate de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform prezentului capitol. ART. 39 În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat, precum şi a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc, cu excepţia situaţiilor în care se impune aplicarea prevederilor art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. CAP. XII Recuperarea ajutorului de stat ART. 40 (1) Recuperarea/Stoparea ajutoarelor acordate se realizează de către furnizorul schemei de ajutor, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Valoarea ajutorului care trebuie recuperat se completează şi cu valoarea dobânzii aferente, datorată de la data plăţii ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene^2. ^2 Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24.09.2015. (3) Furnizorul îşi rezervă dreptul de a stopa acordarea/plata ajutorului sau de a solicita recuperarea ajutorului deja plătit, în cazul în care documentele şi informaţiile furnizate de către beneficiar în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false. ANEXA 1 la schema de ajutor de stat FIŞĂ DE EVALUARE Criteriile de evaluare şi selecţie pe baza cărora vor fi evaluate proiectele de cercetare pentru care se solicită finanţare
┌────────────┬─────────────────┬─────────────┬────────┐
│Criteriile │Aspecte evaluate │Comentariile │Nota │
│de evaluare │ │evaluatorului│acordată│
├────────────┼─────────────────┼─────────────┼────────┤
│ │Se vor urmări │ │ │
│ │cele mai │ │ │
│ │importante │ │ │
│ │contribuţii ale │ │ │
│ │directorului de │ │ │
│ │proiect în │ │ │
│ │domeniul său de │ │ │
│ │cercetare (de │ │ │
│ │exemplu, │ │ │
│ │descoperiri sau │ │ │
│ │rezultate care au│ │ │
│ │condus, în mod │ │ │
│ │semnificativ, la │ │ │
│ │o mai bună │ │ │
│ │cunoaştere în │ │ │
│ │domeniu, │ │ │
│ │demonstrabile │ │ │
│ │prin publicaţii, │ │ │
│ │proiecte şi │ │ │
│ │brevete). │ │ │
│ │Se vor analiza │ │ │
│ │cel puţin │ │ │
│ │următoarele │ │ │
│ │categorii de │ │ │
│ │informaţii: │ │ │
│ │a) un scurt │ │ │
│Criteriul 1.│curriculum vitae;│ │ │
│Directorul │b) numărul total │ │ │
│de proiect │de citări (fără │ │ │
│(10%) │autocitări), │ │ │
│ │conform Web of │ │ │
│ │Science/Publons; │ │ │
│ │c) indicele │ │ │
│ │Hirsch, conform │ │ │
│ │Web of Science/ │ │ │
│ │Publons; │ │ │
│ │d) se va indica │ │ │
│ │adresa profilului│ │ │
│ │Web of Science/ │ │ │
│ │Publons sau │ │ │
│ │ORCID; │ │ │
│ │e) se vor indica │ │ │
│ │cele mai │ │ │
│ │reprezentative │ │ │
│ │publicaţii/ │ │ │
│ │brevete (maximum │ │ │
│ │10); │ │ │
│ │f) proiecte în │ │ │
│ │calitate de │ │ │
│ │director de │ │ │
│ │proiect/principal│ │ │
│ │investigator/ │ │ │
│ │group leader (se │ │ │
│ │va indica linkul │ │ │
│ │către pagina web │ │ │
│ │a proiectului). │ │ │
├────────────┼─────────────────┼─────────────┼────────┤
│ │C 2.1 │ │ │
│ │Justificarea │ │ │
│ │proiectului (15%)│ │ │
│ │Se vor prezenta │ │ │
│ │principalele │ │ │
│ │probleme care │ │ │
│ │justifică │ │ │
│ │necesitatea │ │ │
│ │proiectului, │ │ │
│ │modul în care │ │ │
│ │rezultatele │ │ │
│ │obţinute în │ │ │
│ │cadrul │ │ │
│ │proiectului │ │ │
│ │finanţat în │ │ │
│ │parteneriatul │ │ │
│ │european sunt │ │ │
│ │extinse în cadrul│ │ │
│ │propunerii │ │ │
│ │actuale de │ │ │
│ │proiect, │ │ │
│ │necesitatea │ │ │
│ │propunerii de │ │ │
│ │proiect depus în │ │ │
│ │cadrul │ │ │
│ │prezentului apel │ │ │
│ │de proiecte în │ │ │
│ │contextul │ │ │
│ │proiectului │ │ │
│ │finanţat în │ │ │
│ │cadrul │ │ │
│ │parteneriatului │ │ │
│ │european, │ │ │
│ │contribuţia │ │ │
│ │propunerii de │ │ │
│ │proiect la │ │ │
│ │realizarea │ │ │
│ │indicatorilor │ │ │
│ │apelului de │ │ │
│ │proiecte şi │ │ │
│ │valoarea adăugată│ │ │
│ │a proiectului. │ │ │
│ ├─────────────────┼─────────────┼────────┤
│ │C 2.2 Obiective, │ │ │
│ │metodologia şi │ │ │
│ │planul de lucru │ │ │
│ │(10%) │ │ │
│ │Se vor analiza: │ │ │
│ │(1) obiectivele │ │ │
│ │concrete ale │ │ │
│ │proiectului; (2) │ │ │
│ │strategia de │ │ │
│ │lucru propusă, │ │ │
│ │inclusiv metodele│ │ │
│ │şi instrumentele │ │ │
│ │de investigaţie; │ │ │
│ │(3) planul de │ │ │
│ │lucru, eşalonat │ │ │
│ │în timp, ce │ │ │
│ │descrie modul de │ │ │
│ │organizare a │ │ │
│ │proiectului, în │ │ │
│ │raport cu │ │ │
│ │obiectivele │ │ │
│ │propuse. │ │ │
│ ├─────────────────┼─────────────┼────────┤
│ │C 2.3 │ │ │
│ │Fezabilitatea │ │ │
│ │proiectului (15%)│ │ │
│ │Se vor analiza │ │ │
│ │resursele │ │ │
│ │existente în │ │ │
│ │instituţia-gazdă,│ │ │
│ │relevante pentru │ │ │
│ │desfăşurarea │ │ │
│ │proiectului, │ │ │
│ │precum şi cele │ │ │
│ │necesare şi care │ │ │
│ │vor fi │ │ │
│ │achiziţionate în │ │ │
│ │cadrul │ │ │
│ │proiectului. Se │ │ │
│ │vor analiza în │ │ │
│ │special │ │ │
│ │următoarele │ │ │
│Criteriul 2.│aspecte: (1) │ │ │
│Propunerea │estimarea │ │ │
│de proiect │timpului alocat │ │ │
│(80%) │proiectului de │ │ │
│ │către fiecare │ │ │
│ │membru al echipei│ │ │
│ │de proiect, în │ │ │
│ │unităţi luni x │ │ │
│ │persoană, în │ │ │
│ │acord cu planul │ │ │
│ │de lucru │ │ │
│ │prezentat în │ │ │
│ │secţiunea C2; (2)│ │ │
│ │argumentarea │ │ │
│ │adecvării echipei│ │ │
│ │proiectului şi a │ │ │
│ │infrastructurii │ │ │
│ │de cercetare │ │ │
│ │disponibile │ │ │
│ │pentru │ │ │
│ │îndeplinirea │ │ │
│ │obiectivelor │ │ │
│ │proiectului în │ │ │
│ │timpul alocat; │ │ │
│ │pentru posturile │ │ │
│ │vacante se vor │ │ │
│ │descrie pe scurt │ │ │
│ │competenţele │ │ │
│ │aşteptate; (3) │ │ │
│ │rezultate. │ │ │
│ ├─────────────────┼─────────────┼────────┤
│ │C 2.4 Riscuri │ │ │
│ │(10%) │ │ │
│ │Se vor analiza │ │ │
│ │potenţialele │ │ │
│ │riscuri │ │ │
│ │ştiinţifice şi │ │ │
│ │administrative, │ │ │
│ │precum şi │ │ │
│ │abordările prin │ │ │
│ │care aceste │ │ │
│ │riscuri sunt │ │ │
│ │abordate în │ │ │
│ │propunerea de │ │ │
│ │proiect. │ │ │
│ ├─────────────────┼─────────────┼────────┤
│ │C 2.5 │ │ │
│ │Sustenabilitate │ │ │
│ │(10%) │ │ │
│ │Se vor analiza │ │ │
│ │măsurile de │ │ │
│ │valorificare a │ │ │
│ │rezultatelor │ │ │
│ │proiectului după │ │ │
│ │finalizarea │ │ │
│ │acestuia. │ │ │
│ ├─────────────────┼─────────────┼────────┤
│ │C 2.6 Diseminare │ │ │
│ │(10%) │ │ │
│ │Se vor analiza │ │ │
│ │modalităţile de │ │ │
│ │diseminare a │ │ │
│ │rezultatelor şi │ │ │
│ │reglementarea │ │ │
│ │proprietăţii │ │ │
│ │intelectuale. │ │ │
│ ├─────────────────┼─────────────┼────────┤
│ │C 2.7 Buget │ │ │
│ │solicitat (10%) │ │ │
│ │Se vor analiza │ │ │
│ │următoarele │ │ │
│ │aspecte: (1) │ │ │
│ │distribuţia │ │ │
│ │bugetului pe │ │ │
│ │tipuri de │ │ │
│ │cheltuieli şi pe │ │ │
│ │ani de proiect │ │ │
│ │trebuie indicată │ │ │
│ │şi argumentată; │ │ │
│ │(2) justificarea │ │ │
│ │achiziţionării │ │ │
│ │unor noi │ │ │
│ │echipamente cu o │ │ │
│ │valoare mai mare │ │ │
│ │de 250.000 RON │ │ │
│ │(preţ fără TVA), │ │ │
│ │prin raportarea │ │ │
│ │la obiectivele │ │ │
│ │proiectului. │ │ │
├────────────┼─────────────────┼─────────────┼────────┤
│ │Se va analiza │ │ │
│ │modul în care │ │ │
│ │propunerea de │ │ │
│Criteriul 3.│proiect este │ │ │
│Justificarea│justificată în │ │ │
│componentei │ceea ce priveşte │ │ │
│de Green a │modul în care │ │ │
│propunerii │tehnologia │ │ │
│de proiect │demonstrată în │ │ │
│(dacă este │mediul industrial│ │ │
│cazul) │(NMT 6-NMT 7) │ │ │
│(5%) │este corelată şi │ │ │
│ │în concordanţă cu│ │ │
│ │transformările │ │ │
│ │Green. │ │ │
├────────────┼─────────────────┼─────────────┼────────┤
│ │Se va analiza │ │ │
│ │modul în care │ │ │
│ │propunerea de │ │ │
│Criteriul 4.│proiect este │ │ │
│Justificarea│justificată în │ │ │
│componentei │ceea ce priveşte │ │ │
│de Digital a│modul în care │ │ │
│propunerii │tehnologia │ │ │
│de proiect │demonstrată în │ │ │
│(dacă este │mediul industrial│ │ │
│cazul) │(NMT 6-NMT 7) │ │ │
│(5%) │este corelată şi │ │ │
│ │în concordanţă cu│ │ │
│ │transformările │ │ │
│ │Digital. │ │ │
└────────────┴─────────────────┴─────────────┴────────┘
NOTE: Notele se acordă numai după ce au fost scrise comentariile, în concordanţă cu semnificaţia fiecărui punctaj prezentat în tabel. Comentariile trebuie să fie corecte, complete şi consistente, cu evidenţierea punctelor tari şi a celor slabe. Pentru fiecare criteriu de evaluare se acordă note de la 0 la 5. Se pot utiliza fracţiuni de 0,1.
┌────┬─────────────────────────────────┐
│Nota│ │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Propunerea de proiect nu tratează│
│ │criteriul analizat sau nu poate │
│0 │fi judecat din cauza │
│ │informaţiilor care lipsesc sau │
│ │sunt incomplete. │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Propunerea nu răspunde │
│1 │criteriului în mod corespunzător │
│ │sau există deficienţe inerente │
│ │grave. │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Propunerea de proiect se │
│2 │adresează în linii mari │
│ │criteriului, dar există │
│ │deficienţe semnificative. │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Propunerea de proiect abordează │
│3 │bine criteriul, dar sunt necesare│
│ │îmbunătăţiri. │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Propunerea de proiect abordează │
│4 │foarte bine criteriul, deşi │
│ │anumite îmbunătăţiri sunt încă │
│ │posibile. │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Propunerea de proiect abordează │
│5 │cu succes toate aspectele │
│ │relevante ale criteriului, pot │
│ │exista dezavantaje minore. │
└────┴─────────────────────────────────┘
NOTĂ: Scorul va fi calculat ca o sumă a notelor pentru fiecare dintre cele 4 criterii înmulţite cu procentul corespunzător şi înmulţite cu 20 (scorul final este între 0 şi 100). -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.