Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobată prin ORDINUL nr. 6.521 din 11 octombrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.042 din 17 octombrie 2024.────────── CAP. I Introducere ART. 1 (1) Prezenta măsură instituie o schemă transparentă de ajutor de stat sub forma compensaţiei pentru prestarea serviciului de interes economic general constând în realizarea şi menţinerea investiţiilor în sistemele de management integrat al deşeurilor la nivelul judeţelor şi al municipiului Bucureşti pentru îmbunătăţirea modului de gestionare a deşeurilor municipale în vederea asigurării tranziţiei spre economia circulară. (2) Prezenta schemă de ajutor nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Deciziei Comisiei 2012/21/UE din 20 decembrie 2011 privind aplicarea articolului 106 alineatul (2) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de stat sub formă de compensaţii pentru obligaţia de serviciu public acordate anumitor întreprinderi cărora le-a fost încredinţată prestarea unui serviciu de interes economic general. ART. 2 Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu Programul Dezvoltare durabilă 2021-2027, precum şi cu prevederile următoarelor reglementări europene şi naţionale, respectiv strategii naţionale: a) Decizia Comisiei 2012/21/UE din 20 decembrie 2011 privind aplicarea articolului 106 alineatul (2) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de stat sub formă de compensaţii pentru obligaţia de serviciu public acordate anumitor întreprinderi cărora le-a fost încredinţată prestarea unui serviciu de interes economic general (denumită în continuare Decizia SIEG); b) Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin pentru managementul frontierelor şi politica de vize; c) Regulamentul (UE) 2021/1.058 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 privind Fondul european de dezvoltare regională şi Fondul de coeziune; d) Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive, cu modificările şi completările ulterioare; e) Directiva 1999/31/CE privind depozitele de deşeuri, cu modificările şi completările ulterioare; f) Directiva 94/62/CE privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, cu modificările şi completările ulterioare; g) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare; h) Hotărârea Guvernului nr. 829/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă; i) Hotărârea Guvernului nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operaţiunilor finanţate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziţie justă; j) Hotărârea Guvernului nr. 942/2017 privind aprobarea Planului naţional de gestionare a deşeurilor; k) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare; l) Legea serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare; m) Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. CAP. II Definiţii ART. 3 În înţelesul prezentei scheme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele definiţii: a) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE); b) administrator al schemei - Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE); c) întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată; d) beneficiar de ajutor de stat - consiliile judeţene, Primăria Municipiului Bucureşti (PMB) sau primăriile de sector care au semnat un contract de finanţare cu MIPE, în a căror proprietate rămân investiţiile finanţate prin PDD; e) beneficiar finanţare - asociaţiile de dezvoltare intercomunitară (ADI) prin consiliile judeţene/Primăria Municipiului Bucureşti/primăriile de sector pentru acţiuni de extindere a sistemului de colectare separată şi sortare conform Legii nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare, definite în Programul Dezvoltare durabilă ca entităţi care pot beneficia de finanţare pentru investiţii în/pentru sisteme de management integrat al deşeurilor la nivel de judeţ/municipiu Bucureşti; f) asociaţia de dezvoltare intercomunitară (ADI) - formă de asociere a două sau mai multe unităţi administrativ-teritoriale, constituite în condiţiile Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul realizării în comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori al furnizării în comun a unor servicii publice; g) actul de atribuire - actul/actele prin care se încredinţează beneficiarului de ajutor de stat prestarea serviciului de interes economic general; h) contract de finanţare - actul juridic, cu titlu oneros, de adeziune, încheiat între MIPE, în calitate de furnizor şi administrator al prezentei scheme de ajutor de stat, şi beneficiar, astfel cum este definit la art. 2 pct. 9 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării operaţiunilor şi se acordă ajutor de stat sub formă de compensaţie pentru obligaţia de serviciu de interes economic general care face obiectul proiectului aprobat spre finanţare, în baza prezentei scheme de ajutor de stat; i) document de poziţie - document aprobat de toate unităţile administrativ-teritoriale (UAT) şi subunităţile administrativ- teritoriale, după caz, membre ADI, care include toate informaţiile relevante pentru proiect, atât pentru faza de implementare, cât şi pentru faza de operare (investiţii proiect, valoare, mecanism de finanţare a proiectului, angajamente financiare, implementare proiect - responsabilităţi şi responsabili, operare - responsabilităţi şi responsabili, mecanism financiar, condiţionalităţi - de exemplu, perioada de tranziţie, excepţii etc.), precum şi condiţiile de încredinţare a serviciului de interes economic general care face obiectul proiectului; j) activitate economică - furnizarea de bunuri şi servicii pe o piaţă; k) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului, în speţă prin contractul de finanţare care va fi încheiat între Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE) şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară (ADI), prin consiliile judeţene, Primăria Municipiului Bucureşti (PMB) sau primăriile de sector; l) ajutor de stat - orice măsură de sprijin care îndeplineşte următoarele condiţii: (i) este acordată de către stat sau de către unităţile administrativ-teritoriale, din resurse de stat sau resurse ale unităţilor administrativ-teritoriale, ori de alte organisme care administrează surse ale statului sau ale colectivităţilor locale, indiferent de formă; (ii) este selectivă; (iii) asigură un avantaj unei întreprinderi; (iv) distorsionează ori ameninţă concurenţa sau afectează comerţul dintre statele membre ale Uniunii Europene; m) compensaţie - orice beneficiu, în special financiar, acordat direct sau indirect de către o autoritate competentă din fonduri publice în perioada de punere în aplicare a unei obligaţii de serviciu public sau în legătură cu perioada respectivă. În prezenta schemă compensaţia reprezintă valoarea maximă a deficitului de finanţare (funding-gap) calculat conform art. 8 din prezenta schemă şi se acordă direct sub formă de finanţare (grant) pentru investiţii; n) întreprindere în dificultate - înseamnă o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare: (i) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE^1, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar; (ii) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE; (iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi; (iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare; (v) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani: 1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi 2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0; o) perioada de durabilitate - perioada de 5 ani de la efectuarea plăţii finale în care beneficiarul se asigură că investiţiile finanţate în cadrul proiectului nu fac obiectul oricăreia dintre următoarele situaţii: (i) încetarea unei activităţi productive sau transferul acesteia în afara regiunii de nivel NUTS 2 în care a primit sprijin; (ii) o modificare a proprietăţii asupra unui element de infrastructură care conferă un avantaj nejustificat unei întreprinderi sau unui organism public; (iii) o modificare substanţială care afectează natura, obiectivele sau condiţiile de implementare a operaţiunii şi care ar conduce la subminarea obiectivelor iniţiale ale acesteia p) serviciu de interes economic general (SIEG) - constă în realizarea şi menţinerea investiţiilor necesare pentru îmbunătăţirea modului de gestionare a deşeurilor municipale în baza planurilor judeţene de gestionare a deşeurilor (PJGD)/Planului de gestionare a deşeurilor în municipiul Bucureşti (PMGDB) şi Planului naţional de gestionare a deşeurilor (PNGD) care fac obiectul proiectului depus spre finanţare; q) supracompensaţie - valoarea care depăşeşte cuantumul compensaţiei acordate ca ajutor de stat în baza prezentei scheme. CAP. III Scopul şi obiectivul schemei ART. 4 Scopul prezentei scheme îl constituie acordarea de sprijin financiar pentru investiţii în/pentru sisteme de management integrat al deşeurilor la nivel de judeţ/municipiu Bucureşti -(acţiuni/proiecte de tip A „Îmbunătăţirea modului de gestionare a deşeurilor municipale în vederea asigurării tranziţiei spre economia circulară“ din „Ghidul solicitantului - Condiţii de accesare a finanţării - pentru proiecte noi în sectorul deşeurilor“ care sunt necesare pentru conformarea cu prevederile directivelor specifice şi accelerarea tranziţiei spre economia circulară, pentru dezvoltarea, modernizarea şi completarea sistemelor de management integrat al deşeurilor, precum şi pentru realizarea de noi sisteme integrate de gestionare a deşeurilor. ^1 Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului. ART. 5 (1) Prezenta schemă are ca obiectiv compensarea costurilor nete pentru obligaţia de serviciu de interes economic general încredinţat consiliilor judeţene/Primăriei Generale a Municipiului Bucureşti/primăriilor de sector. (2) Serviciul de interes economic general încredinţat conform alin. (1) constă în realizarea şi menţinerea investiţiilor din proiect, care se încadrează în una sau mai multe măsuri de investiţii descrise la art. 10 alin. (2) din prezenta schemă şi care sunt necesare pentru îmbunătăţirea modului de gestionare a deşeurilor municipale în baza planurilor judeţene de gestionare a deşeurilor (PJGD)/Planului de gestionare a deşeurilor în municipiul Bucureşti (PMGDB) şi Planului naţional de gestionare a deşeurilor (PNGD). (3) Implementarea prezentei scheme va contribui la îndeplinirea ţintelor din legislaţia europeană şi naţională privind economia circulară, respectiv ţintele privind rata de pregătire pentru reutilizare şi reciclare şi ţinta privind reducerea cantităţii totale, exprimată în tone, a deşeurilor municipale eliminate anual prin depozitare la 10% sau mai puţin din totalul deşeurilor municipale generate. ART. 6 (1) Măsurile de investiţii finanţate prin prezenta schemă de ajutor de stat vor contribui la îndeplinirea obiectivelor şi indicatorilor PDD 2021-2027, prioritatea 1 - Dezvoltarea infrastructurii de apă şi apă uzată şi tranziţia la o economie circulară, obiectivul specific RSO2.6 - Promovarea tranziţiei la o economie circulară şi eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor, acţiunea 1.3 - Gestionarea eficientă a deşeurilor în vederea accelerării tranziţiei spre economia circulară. (2) Bunurile rezultate în urma măsurilor de investiţii ale căror costuri vor fi compensate prin prezenta schemă vor rămâne în proprietatea judeţelor, Primăriei Municipiului Bucureşti sau a primăriilor de sector, după caz, urmând ca etapa ulterioară (delegarea operării infrastructurii) să fie asigurată de beneficiarii ajutorului de stat, conform documentului de poziţie şi cu respectarea legislaţiei din domeniul ajutorului de stat şi a celei specifice sectorului. ART. 7 (1) În conformitate cu prevederile Deciziei Comisiei 2012/21/UE, beneficiarilor de ajutor de stat definiţi la art. 11 din prezenta schemă li se încredinţează serviciul de interes economic general definit conform art. 5 alin. (2) din prezenta schemă, prin următoarele documente, care împreună constituie actul de atribuire: a) contractul de finanţare încheiat între MIPE şi beneficiarii ajutorului de stat; b) documentul de poziţie. (2) Contractul de finanţare încheiat în baza prezentei scheme respectă toate condiţiile schemei şi conţine în mod obligatoriu clauze referitoare la: a) definirea serviciului de interes economic general şi a obligaţiilor asociate acestuia, în conformitate cu prevederile prezentei scheme; b) denumirea beneficiarului ajutorului de stat sub formă de compensaţie pentru prestarea SIEG ce face obiectul proiectului aprobat spre finanţare şi teritoriul în cauză; c) durata obligaţiilor de serviciu de interes economic general; d) descrierea mecanismului de compensare; e) modalităţile de evitare a supracompensării şi de recuperare a eventualelor supracompensaţii; f) trimitere la Decizia Comisiei 2012/21/UE. (3) Documentul de poziţie va conţine în mod obligatoriu prevederi referitoare la: a) definirea serviciului de interes economic general şi a obligaţiilor asociate acestuia; b) durata obligaţiilor de serviciu de interes economic general; c) denumirea beneficiarului şi teritoriul în cauză (aria teritorială ce va fi deservită de SIEG ce face obiectul proiectului); d) natura drepturilor exclusive sau speciale acordate beneficiarului; e) trimitere la Decizia Comisiei 2012/21/UE. (4) Durata încredinţării serviciului de interes economic general pentru realizarea şi menţinerea investiţiilor ce fac obiectul proiectului nu va depăşi 10 ani, fiind corelată cu perioada de realizare a investiţiilor şi menţinerea acestora pe perioada de durabilitate de 5 ani stabilită în conformitate cu prevederile art. 65 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 şi va fi prevăzută în contractul de finanţare. (5) Durata încredinţării poate depăşi 10 ani doar dacă beneficiarul de ajutor de stat trebuie să efectueze investiţii semnificative din surse proprii care trebuie să fie amortizate pe o perioadă mai mare de timp, în conformitate cu principiile contabile general acceptate. ART. 8 (1) Compensaţia totală acordată pentru costurile suportate cu implementarea măsurilor de investiţii descrise la art. 10 alin. (2) din prezenta schemă care fac obiectul SIEG-ului nu va depăşi pragul mediu anual de 15 milioane de euro per serviciu de interes economic general, per beneficiar, indiferent de sursa fondurilor publice (fonduri europene sau naţionale). (2) Compensaţia acordată pentru proiectele finanţate prin prezenta schemă, indiferent de sursă, nu depăşeşte costurile aferente serviciului de interes economic general de realizare şi menţinere a investiţiilor în sistemele de management integrat al deşeurilor la nivelul judeţelor şi al municipiului Bucureşti, pentru îmbunătăţirea modului de gestionare a deşeurilor municipale şi în vederea asigurării tranziţiei spre economia circulară. (3) Media anuală a compensaţiei se calculează ţinând cont de durata prevăzută la art. 7 alin. (4) din prezenta schemă. (4) În scopul verificării încadrării în pragul menţionat la alin. (1), se utilizează cursul de schimb stabilit prin InforEuro, din devizul general al proiectului. (5) Ajutorul de stat pentru compensarea costurilor suportate cu implementarea măsurilor de investiţii descrise la art. 10 alin. (2) din prezenta schemă care fac obiectul SIEG-ului se acordă sub formă de alocări financiare nerambursabile asigurate prin Programul Dezvoltare durabilă 2021-2027 (PDD) şi prevăzute în bugetul furnizorului de ajutor de stat. (6) În cazul în care valoarea compensaţiei variază pe durata de valabilitate a actului de atribuire a serviciului public, valoarea anuală se calculează ca medie a sumelor anuale reprezentând compensaţia preconizată a fi acordată pe durata de valabilitate a actului de atribuire. (7) Cuantumul compensaţiei nu poate depăşi valoarea aferentă deficitului de finanţare (funding-gap) determinat prin metoda veniturilor nete actualizate conform prevederilor alin. (8). (8) Deficitul de finanţare este calculat sub formă procentuală pe baza parametrilor prezentaţi în analiza cost-beneficiu, luând în considerare doar fluxurile de numerar aferente proprietarului infrastructurii pe durata de viaţă a activelor, cum ar fi cheltuieli de investiţii fără cheltuieli diverse şi neprevăzute, veniturile din redevenţe plătite de către operatori pentru utilizarea infrastructurii (stabilite având în vedere şi gradul de suportabilitate a populaţiei) şi, după caz, costurile de întreţinere, înlocuire şi dezvoltare a activelor suportate de proprietarul infrastructurii. (9) Cuantumul compensaţiei se calculează aplicând procentul deficitului de finanţare calculat conform alin. (8) la valoarea cheltuielilor de investiţie eligibile aferente realizării măsurilor de investiţii prevăzute în proiect, cu respectarea condiţiilor specifice de eligibilitate din Ghidul solicitantului. (10) În cazul în care valoarea totală a proiectului creşte faţă de cea convenită prin contractul de finanţare, diferenţa astfel rezultată va fi suportată de beneficiar, cu excepţia aplicării prevederilor alin. (11), iar dacă valoarea totală autorizată de autoritatea de management conform prevederilor contractului de finanţare este mai mică decât cea prevăzută iniţial, finanţarea nerambursabilă se va reduce corespunzător. (11) Valoarea eligibilă a proiectului se poate majora doar în situaţia unor circumstanţe de natură obiectivă, bine justificate, care nu au depins de acţiunea/inacţiunea părţilor contractului de finanţare, fără ca valoarea compensaţiei să depăşească valoarea anuală medie de 15 milioane euro, echivalent în lei, la schimbul valutar stabilit prin InforEuro, valabil la data acordării ajutorului de stat, şi cu încadrarea în bugetul prezentei scheme de ajutor. (12) În situaţia de la alin. (11), beneficiarul va actualiza analiza cost-beneficiu pentru a verifica impactul asupra deficitului de finanţare. În situaţia modificării acestuia, se va recalcula valoarea compensaţiei şi ajutorului de stat acordat prin prezenta schemă, cu respectarea tuturor condiţiilor din schema de ajutor de stat. ART. 9 Atunci când un beneficiar desfăşoară atât activităţi din categoria serviciilor de interes economic general, cât şi activităţi în afara acestei categorii, contabilitatea sa internă trebuie să prezinte costurile şi încasările aferente serviciului de interes economic general separat de cele aferente altor servicii, precum şi parametrii de alocare a cheltuielilor şi veniturilor. Costurile legate de activităţile care nu intră în categoria serviciilor de interes economic general acoperă toate costurile directe aferente acestor activităţi, o contribuţie adecvată la costurile comune şi o rentabilitate adecvată a capitalului propriu. CAP. IV Domeniul de aplicare, condiţii de eligibilitate a beneficiarilor/proiectelor SECŢIUNEA 1 Domeniul de aplicare ART. 10 (1) Schema de ajutor de stat se adresează consiliilor judeţene, Primăriei Municipiului Bucureşti şi primăriilor de sector, pentru compensarea costurilor aferente SIEG definit conform art. 5 alin. (2) din prezenta schemă, conform cerinţelor din prezenta schemă şi din Ghidul Solicitantului şi a semnării ulterioare a unui contract de finanţare. (2) Prezenta schemă se aplică pentru proiectele care propun una sau mai multe dintre următoarele măsuri de investiţii, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului: a) dezvoltarea colectării separate a deşeurilor reciclabile, a biodeşeurilor şi textile (echipamente de colectare, inclusiv puncte de colectare, staţii de transfer); b) extinderea/dezvoltarea capacităţilor de reciclare a deşeurilor prin staţii de sortare, compostare şi instalaţii de digestie anaerobă; c) realizarea de instalaţii integrate de tratare a deşeurilor colectate separat şi a deşeurilor reziduale (IITD); d) modernizarea instalaţiilor existente de tratare mecanobiologică (TMB) prin două opţiuni: modernizarea instalaţiilor TMB prin investiţii în noi linii tehnologice pentru tratare care asigură creşterea gradului de recuperare a materialelor reciclabile din deşeuri reziduale şi creşterea eficienţei tratării biologice în vederea reducerii cantităţii de deşeuri depozitate sau modernizarea instalaţiilor TMB în vederea conversiei în IITD. (3) Proiectele finanţate respectă toate cerinţele şi condiţiile stipulate în prezenta schemă şi în Ghidul solicitantului. (4) În cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin pentru: a) infrastructurile suport pentru colectare separată (respectiv centre de colectare prin aport voluntar, insule ecologice digitalizate, centre integrate de colectare prin aport voluntar); b) facilităţile de depozitare a deşeurilor şi instalaţiile de tratare exclusiv a deşeurilor reziduale (noi/creştere capacitate); c) sistemele de cogenerare (CHP) care produc energie electrică şi termică care vor fi furnizate de către operator; d) închiderea de depozite de deşeuri municipale neconforme; e) recipiente de colectare a deşeurilor reziduale şi a altor tipuri de deşeuri decât deşeurile reciclabile, biodeşeuri şi textile şi orice alte investiţii ce au legătură directă şi indirectă cu acestea; f) unităţi de compostare individuală; g) achiziţia de autovehicule/echipamente pentru transportul şi transferul deşeurilor; h) oricare dintre investiţiile menţionate la secţiunea 5.2.2 Activităţi eligibile din Ghidul solicitantului care nu respectă condiţiile descrise în ghid. SECŢIUNEA a 2-a Beneficiarii ART. 11 Potenţialii beneficiari pot fi: a) consiliile judeţene, pentru investiţii de dezvoltare (creare/extindere/modernizare) a sistemelor de management integrat al deşeurilor (SMID) la nivel de judeţ; b) Primăria Municipiului Bucureşti, pentru investiţii la nivelul municipiului Bucureşti; c) primăriile de sector, pentru acţiuni de extindere a sistemului de colectare separată şi sortare conform Legii nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare. ART. 12 Beneficiarii pot depune proiecte numai individual, nu şi în parteneriat. SECŢIUNEA a 3-a Condiţii de eligibilitate a beneficiarilor ART. 13 (1) Beneficiarii schemei trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii de eligibilitate: a) se încadrează în categoria de beneficiari eligibili definiţi la art. 11 din prezenta schemă care îndeplinesc toate condiţiile relevante din Ghidul solicitantului pentru categoria de proiecte de tip A; b) demonstrează existenţa cadrului instituţional aferent sistemelor de management integrat al deşeurilor, astfel cum acesta este descris în Ghidul solicitantului; c) demonstrează existenţa documentelor statutare solicitate prin Ghidul solicitantului; d) începând cu data depunerii cererii de finanţare, pe perioada de verificare şi contractare: (i) să nu fie în stare de faliment/insolvenţă sau să facă obiectul unei proceduri de lichidare sau de administrare judiciară, să nu fi încheiat acorduri cu creditorii, în cadrul procedurilor anterior menţionate, să îşi fi suspendat activitatea economică sau să facă obiectul unei proceduri în urma acestor situaţii sau în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale, inclusiv în procedura legală pentru declararea sa în una dintre situaţiile menţionate anterior; (ii) să nu fie în dificultate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratat; (iii) să nu fi fost/să nu fie găsiţi vinovaţi, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, pentru comiterea unei fraude/infracţiuni referitoare la obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, în conformitate cu prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare; (iv) să nu deţină dreptul legal de a desfăşura activităţile prevăzute în cadrul proiectului, conform prevederilor legale în vigoare, inclusiv de a efectua toate demersurile necesare pentru obţinerea tuturor avizelor/acordurilor/autorizaţiilor necesare realizării proiectului, punerii în funcţiune şi operării acestuia (2) Fiecare beneficiar este eligibil cu un singur proiect de investiţii. SECŢIUNEA a 4-a Condiţii de eligibilitate a proiectelor ART. 14 (1) Proiectele trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii de eligibilitate: a) proiectul şi activităţile cuprinse în cadrul acestuia care intră sub incidenţa Directivei 2011/92/UE fac obiectul unei evaluări a impactului asupra mediului; b) proiectul nu a fost finalizat fizic sau implementat integral înainte de depunerea cererii de finanţare în cadrul programului, indiferent dacă au fost efectuate sau nu toate plăţile aferente în conformitate cu prevederile art. 63 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare; c) proiectul nu include activităţi care au făcut parte dintr-o operaţiune care este relocată în conformitate cu art. 66 sau care ar constitui un transfer al unei activităţi productive în conformitate cu art. 65 alin. (1) lit. (a) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare; d) proiectul nu include activităţi care fac în mod direct obiectul unui aviz motivat al Comisiei cu privire la o încălcare în temeiul art. 258 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene care pune în pericol legalitatea şi regularitatea cheltuielilor sau desfăşurarea acestuia; e) activităţile/cheltuielile proiectelor pentru care se solicită finanţare PDD nu beneficiază/nu au beneficiat de finanţare din alte fonduri publice, altele decât cele ale solicitantului, în ultimii 5 ani (în vederea evitării dublei finanţări); f) proiectul respectă reglementările naţionale şi comunitare privind eligibilitatea cheltuielilor, promovarea egalităţii de şanse şi politica nediscriminatorie, dezvoltarea durabilă, tehnologia informaţiei, achiziţiile publice, informarea şi publicitatea, ajutorul de stat, precum şi orice alte prevederi legale aplicabile fondurilor europene structurale şi de investiţii, după caz; g) proiectul este realizat la nivel de judeţ, municipiul Bucureşti sau sector al municipiului Bucureşti, după caz, de dezvoltarea (creare/extindere/modernizare) unui sistem de management integrat, demonstrează respectarea cadrului instituţional al SMID şi are la bază PJGD/PGDMB; h) pentru proiectele care propun extinderea/modernizarea unui SMID existent se va demonstra că SMID finanţat anterior în cadrul Programului operaţional sectorial (POS) Mediu şi, după caz, Programului operaţional Infrastructură Mare (POIM) este funcţional; i) orice alte condiţii specifice precizate în Ghidul solicitantului. (2) Îndeplinirea tuturor condiţiilor se verifică în procesul de evaluare şi selecţie, pe baza criteriilor de evaluare şi selecţie prevăzute în grilele de evaluare din Ghidul solicitantului. (3) Proiectul trebuie să vizeze una sau mai multe investiţii eligibile din categoriile definite la art. 10 alin. (2) din prezenta schemă. CAP. V Condiţii de eligibilitate a cheltuielilor ART. 15 (1) În cadrul prezentei scheme sunt considerate eligibile cheltuielile suportate de beneficiar şi plătite în cadrul implementării proiectului, după semnarea contractului de finanţare şi până la 31 decembrie 2029. Cheltuielile cu pregătirea proiectului (documentaţia tehnico-economică şi de mediu, documentaţii de atribuire), suportate de beneficiar şi plătite înainte de semnarea contractului de finanţare, sunt eligibile cu condiţia să fie suportate şi plătite după 1 ianuarie 2021 şi să nu fi fost finanţate anterior prin alte fonduri publice. (2) Cheltuielile eligibile îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii cu caracter general: a) să respecte prevederile art. 63 şi, după caz, ale art. 20 alin. (1) lit. b) şi c) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare; b) să fie însoţite de facturi emise în conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, sau cu prevederile legislaţiei statului în care acestea au fost emise ori de alte documente cu valoare probatorie echivalentă facturilor, pe baza cărora cheltuielile să poată fi verificate/controlate/auditate, cu excepţia cheltuielilor prevăzute la art. 3, precum şi formelor de sprijin prevăzute la art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 873/2022; c) să fie însoţite de documente justificative privind efectuarea plăţii şi realitatea cheltuielii efectuate, pe baza cărora cheltuielile să poată fi verificate/controlate/auditate, cu excepţia cheltuielilor prevăzute la art. 3 şi 4, precum şi a formelor de sprijin prevăzute la art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 873/2022; d) să fie în conformitate cu prevederile programului; e) să fie în conformitate cu prevederile contractului/deciziei de finanţare; f) să fie rezonabile şi necesare realizării operaţiunii; g) să respecte prevederile legislaţiei Uniunii Europene şi legislaţiei naţionale aplicabile; h) să fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) lit. a) pct. (i) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu excepţia formelor de sprijin prevăzute la art. 5 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 873/2022. (3) Cheltuielile eligibile sunt aferente măsurilor de investiţii şi activităţilor conexe aferente acestora din cadrul proiectului care sunt definite în secţiunea 5.2.2 Activităţi eligibile din Ghidul solicitantului. (4) Cheltuielile eligibile aferente măsurilor de investiţii şi activităţilor conexe aferente acestora se încadrează în categoriile de cheltuieli detaliate în Ghidul solicitantului şi respectă plafoanele pentru categoriile de cheltuieli eligibile stabilite prin Ghidul solicitantului, la secţiunea 5.3.2 Categorii şi plafoane de cheltuieli eligibile, acolo unde este cazul. (5) În cadrul prezentei scheme nu sunt considerate eligibile următoarele categorii de cheltuieli: a) dobânzi pentru împrumuturi; b) achiziţionarea de terenuri cu o valoare mai mare de 10% din cheltuielile totale eligibile ale operaţiunii în cauză; c) taxa pe valoarea adăugată („TVA“); d) cheltuielile efectuate în sprijinul relocării; e) cheltuieli aferente contribuţiei în natură; f) cheltuieli cu amortizarea; g) cheltuieli cu achiziţia imobilelor deja construite; h) cheltuieli de leasing; i) cheltuieli cu închirierea, altele decât cele prevăzute la cheltuielile generale de administraţie; j) cheltuieli cu achiziţia de mijloace de transport; k) cheltuieli generale de administraţie; l) cheltuieli cu comisioane şi cu costul creditului. CAP. VI Durata, bugetul şi numărul de beneficiari SECŢIUNEA 1 Durata ART. 16 (1) Prezenta schemă este valabilă până la 31 decembrie 2027, dată până la care se pot acorda ajutoare de stat în baza acesteia. (2) Plata ajutorului de stat acordat în baza prezentei scheme de ajutor de stat se poate realiza până la data de 30 iunie 2030, cel târziu, pentru cheltuielile eligibile efectuate de beneficiari până la 31 decembrie 2029. SECŢIUNEA a 2-a Bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari ART. 17 (1) Bugetul total estimat alocat al schemei este de 618.000.000 euro (echivalent în lei la cursul InforEuro din data aprobării schemei) şi reprezintă fonduri externe nerambursabile asigurate prin Fondul de coeziune şi bugetul de stat. (2) Bugetul este defalcat indicativ pe ani, astfel:
┌───────┬──────────────────────────────┐
│An │Defalcare pe ani (euro) │
├───────┼──────────────────────────────┤
│2024 │50.000.000 │
├───────┼──────────────────────────────┤
│2025 │150.000.000 │
├───────┼──────────────────────────────┤
│2026 │170.000.000 │
├───────┼──────────────────────────────┤
│2027 │248.000.000 │
├───────┼──────────────────────────────┤
│Total │618.000.000 │
└───────┴──────────────────────────────┘
NOTĂ: Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul viitor. Dacă proiectele depuse permit utilizarea sumelor din anul ulterior, bugetul este utilizat în avans, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate cu această destinaţie. Bugetul schemei reflectă sumele alocate prin PDD, inclusiv sumele din supracontractare, conform art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Alocarea bugetară şi operaţiunile financiare derulate în vederea utilizării fondurilor prevăzute la alin. (1) se fac în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 18 Numărul maxim estimat al beneficiarilor schemei este 8. CAP. VII Acordarea ajutorului de stat, intensitatea ajutorului de stat SECŢIUNEA 1 Modalitatea acordării ajutorului de stat ART. 19 Ajutorul de stat se acordă sub formă de grant (alocări financiare nerambursabile asigurate prin Programul Dezvoltare durabilă 2021-2027, din fonduri europene şi de la bugetul de stat). SECŢIUNEA a 2-a Valoarea maximă a finanţării nerambursabile (valoarea maximă a ajutorului de stat sub forma compensaţiei pentru serviciul de interes economic general) ART. 20 (1) Ajutorul de stat se acordă în lei sub forma rambursării cheltuielilor eligibile efectuate pentru tipurile de investiţii eligibile descrise la art. 10 alin. (2), incluse în proiect, în conformitate cu mecanismul prevăzut la art. 8 alin. (9) din prezenta schemă. (2) Valoarea ajutorului de stat se poate majora în condiţiile descrise la art. 8 alin. (11) şi (12) din prezenta schemă, cu încadrarea în bugetul prezentei scheme de ajutor de stat. (3) Se poate acorda prefinanţare în una sau mai multe tranşe de maximum 10% din valoarea eligibilă a contractului de finanţare, fără depăşirea valorii totale eligibile a acestuia, sau 40% din valoarea totală a ajutorului, cu condiţia constituirii unei garanţii pentru suma aferentă prefinanţării solicitate prin depunerea unui instrument de garantare emis în condiţiile legii de o societate bancară, de o instituţie financiară nebancară sau de o societate de asigurări, cu respectarea prevederilor art. 91 alin. (5) lit. c) din Regulamentul (UE) 2021/1.060. (4) Beneficiarul are obligaţia depunerii unei/unor cereri de rambursare care să cuprindă cheltuielile efectuate din tranşa de prefinanţare acordată, în cuantum cumulat de minimum 50% din valoarea acesteia, în termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care autoritatea de management a virat tranşa de prefinanţare în contul beneficiarului, fără a depăşi durata contractului de finanţare. (5) Beneficiarii au obligaţia restituirii integrale/parţiale a prefinanţării acordate, în cazul în care aceştia nu justifică prin cereri de rambursare utilizarea potrivit prevederilor alin. (4), în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare. CAP. VIII Modalitatea de derulare a schemei ART. 21 (1) Furnizorul schemei de ajutor de stat acordă ajutorul de stat după ce verifică îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate şi de selecţie prevăzute de prezenta schemă, pe baza cererii de finanţare, a anexelor şi a documentelor obligatorii solicitate prin Ghidul solicitantului depuse. (2) Depunerea cererii de finanţare pentru acordarea ajutorului de stat în cadrul prezentei scheme se face prin platforma MySMIS2021/SMIS2021+. (3) Evaluarea, selecţia şi contractarea proiectelor se fac de către MIPE prin Autoritatea de management pentru Programul dezvoltare durabilă (AMPDD) în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului şi ale prezentei scheme, pe baza grilelor de evaluare. (4) Pentru a fi selectate spre finanţare, solicitantul şi proiectul îndeplinesc toate condiţiile din prezenta schemă, precum şi toate condiţiile specifice detaliate în Ghidul solicitantului. (5) Ulterior depunerii cererii de finanţare se demarează etapa de evaluare tehnică şi financiară, care se derulează de către AMPDD, în conformitate cu criteriile de evaluare tehnică şi financiară specifice prevăzute în anexa 3 la Ghidul solicitantului, respectiv cu privire la: a) contribuţia la realizarea obiectivelor priorităţii PDD; b) maturitatea proiectului; c) complementaritate şi concentrare strategică; d) sustenabilitatea proiectului. (6) Verificarea îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate se realizează în etapa de contractare pe baza informaţiilor şi documentelor prezentate de solicitant, inclusiv a răspunsurilor la solicitările de clarificări, a informaţiilor şi documentelor care pot fi accesate, obţinute sau puse la dispoziţia Autorităţii de management, din bazele de date administrate de alte instituţii publice, prin implementarea măsurilor de interoperabilitate/ interogare a sistemelor/bazelor de date/rapoartelor, precum şi a informaţiilor şi a documentelor care au însoţit cererea de finanţare disponibile în sistemul informatic MySMIS2021/ SMIS2021+. (7) Ca urmare a verificării îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate, Autoritatea de management emite decizia de aprobare a finanţării, respectiv decizia de respingere a finanţării. (8) Pentru proiectele selectate, în baza deciziei de aprobare a finanţării, AMPDD va proceda la încheierea contractului de finanţare prin intermediul sistemului informatic MySMIS2021/SMIS2021+. (9) Plata ajutorului de stat se face sub forma rambursării cheltuielilor efectuate de către beneficiari, cu condiţia respectării cerinţelor de eligibilitate a cheltuielilor specifice fondurilor europene, astfel cum sunt definite în legislaţia europeană şi naţională relevantă, detaliate în Ghidul solicitantului. CAP. IX Controlul supracompensării ART. 22 (1) Furnizorul efectuează controale periodice sau se asigură că sunt efectuate astfel de controale cel puţin la fiecare trei ani pe durata de valabilitate a actului de atribuire şi la încetarea acestuia. (2) Parametrii de calcul al compensaţiei se actualizează pentru viitor. Atunci când suma reprezentând supracompensaţia nu depăşeşte 10% din valoarea compensaţiei anuale medii, supracompensaţia respectivă poate fi reportată pentru perioada următoare şi poate fi dedusă din valoarea compensaţiei datorată pentru perioada respectivă. ART. 23 În situaţia în care se constată supracompensarea serviciului public, furnizorul de ajutor de stat solicită beneficiarului să ramburseze cuantumul aferent acesteia, plus dobânzile aferente, calculate în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.589/2015 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene. CAP. X Reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat ART. 24 Textul prezentei scheme, precum şi textul actului normativ pentru aprobarea acesteia se publică integral pe pagina oficială de internet a Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, la adresele www.fonduri-ue.ro, www.mfe.gov.ro. ART. 25 (1) Monitorizarea contractelor de finanţare prin care se acordă ajutor de stat în baza prezentei scheme este realizată de furnizorul ajutorului de stat (ale cărui prerogative sunt îndeplinite de Autoritatea de management a Programului Dezvoltare durabilă din cadrul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene). (2) Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenţei raportări anuale cu privire la implementarea schemei în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene. (3) Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenţei orice informaţie solicitată cu privire la prezenta schemă de ajutor de stat. (4) Furnizorul de ajutor de stat păstrează informaţiile aferente acordării ajutorului de stat prevăzut de prezenta schemă pe o perioadă de cel puţin 10 ani de la data încheierii perioadei de valabilitate a actului de atribuire şi toate informaţiile necesare pentru a se stabili compatibilitatea compensaţiei acordate cu Decizia Comisiei 2012/21/UE. (5) Pentru compensaţiile cu o valoare de peste 15 milioane EUR acordate unui beneficiar de ajutor de stat care desfăşoară, de asemenea, activităţi care nu intră în domeniul de aplicare al serviciilor de interes economic general, furnizorul publică următoarele informaţii pe internet sau prin alt mijloc corespunzător: a) actul de atribuire sau un rezumat care cuprinde elementele prevăzute de Decizia Comisiei 2012/21/UE; b) sumele reprezentând ajutorul acordat anual beneficiarului. (6) În conformitate cu prevederile art. 29 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorul are obligaţia încărcării în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS) a informaţiilor privind prezenta schemă, în termen de maximum 10 (zece) zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia. (7) Informaţiile privind contractele de finanţare, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor şi rambursarea efectivă a respectivelor obligaţii, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului de finanţare, a deciziilor de recuperare a ajutoarelor de stat şi a plăţii efective a respectivelor obligaţii. Plăţile realizate în cadrul acestor măsuri se vor încărca în RegAS în termen de maximum 10 (zece) zile de la data efectuării lor. ART. 26 Furnizorul de ajutor de stat monitorizează respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun, iar în situaţia în care constată nerespectarea acestor criterii furnizorul de ajutor de stat întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi celorlalte prevederi comunitare în vigoare. ART. 27 (1) Beneficiarii de ajutor de stat păstrează, pe perioada de încredinţare şi pentru cel puţin zece ani de la data încheierii perioadei de valabilitate a actului de atribuire, toate informaţiile necesare pentru a se stabili compatibilitatea compensaţiei acordate cu prezenta schemă. (2) Beneficiarii au obligaţia de a răspunde, în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, la orice solicitare de informaţii privind ajutoarele de stat sau de minimis primite şi de a pune la dispoziţia Consiliului Concurenţei documentele şi/sau informaţiile necesare pentru verificarea modului de utilizare a ajutorului primit. ART. 28 (1) La cererea scrisă a Comisiei Europene, furnizorul de ajutor de stat transmite, prin Consiliul Concurenţei, toate informaţiile pe care aceasta le consideră necesare pentru a stabili dacă prezenta schemă de ajutor de stat şi compensaţiile acordate în cadrul acesteia sunt conforme cu Decizia Comisiei 2012/21/UE. (2) O dată la doi ani, furnizorul prezintă Comisiei, prin intermediul Consiliului Concurenţei, un raport privind punerea în aplicare a Deciziei Comisiei 2012/21/UE raportat la prezenta schemă. Rapoartele cuprind o prezentare detaliată a modului de aplicare a prezentei scheme, inclusiv: a) o descriere a modului de aplicare a Deciziei Comisiei 2012/21/UE şi a dispoziţiilor acesteia în cazul serviciilor ce fac obiectul prezentei scheme, inclusiv activităţile interne; b) valoarea totală a ajutorului acordat în conformitate cu Decizia Comisiei 2012/21/UE şi prezenta schemă, defalcat pe beneficiari şi pe surse de finanţare; c) o menţiune din care să rezulte dacă, pentru un anumit tip de serviciu, aplicarea deciziei a creat dificultăţi ori a avut drept rezultat plângeri din partea terţilor; precum şi d) alte informaţii solicitate de Comisie/Consiliul Concurenţei referitoare la aplicarea Deciziei Comisiei 2012/21/UE şi care trebuie furnizate în timp util. ART. 29 (1) Furnizorul are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de stat acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă. (2) Furnizorul emite decizii prin care se dispune recuperarea ajutoarelor acordate. Aceste decizii au caracter de titlu executoriu. (3) Recuperarea ajutoarelor acordate se realizează de către furnizorul schemei de ajutor de stat, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Regulamentului (UE) 2015/1.589. Ajutorul care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii ajutorului până la data recuperării acestuia. (4) Dobânda se calculează în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. (5) Rata dobânzii aplicabile este rata publicată de Comisia Europeană, în vigoare la data la care ajutorul care trebuie rambursat sau recuperat a fost pus la dispoziţia beneficiarului pentru prima dată (data efectuării plăţii prefinanţării sau rambursării cheltuielilor), la care se adaugă 100 de puncte de bază. (6) Rata dobânzii se aplică de-a lungul întregii perioade până la data recuperării sau rambursării integrale. În cazul în care trec mai mult de 12 luni de la data la care ajutorul în cauză a fost pus la dispoziţia beneficiarului pentru prima dată şi până la data recuperării sau rambursării acestuia, rata dobânzii se recalculează la intervale de 12 luni, având ca bază rata în vigoare în momentul recalculării. (7) Rata dobânzii prevăzută la alin. (5) se aplică pe o bază compusă până la data recuperării sau rambursării ajutorului. Dobânzile acumulate pe parcursul anului precedent produc dobânzi în fiecare an următor. (8) Această dobândă va fi calculată începând cu data efectuării plăţii prefinanţărilor şi/sau rambursării cheltuielilor, după caz, până la data recuperării integrale a fracţiei de sumă/sumei totale utilizate abuziv. În cazul în care dobânda nu a putut fi recuperată în anul anterior, aceasta va fi purtătoare de dobândă, fiind aplicabil principiul capitalizării. (9) În cazul în care, pe durata de valabilitate a actului de atribuire, condiţiile pentru aplicarea prezentei decizii nu mai sunt îndeplinite, ajutorul se notifică, în conformitate cu art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.