Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 11 martie 2025  având ca obiectiv sprijinirea pentru modernizarea instalaţiilor EU-ETS la nivelul BAT pentru creşterea eficienţei energetice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 11 martie 2025 având ca obiectiv sprijinirea pentru modernizarea instalaţiilor EU-ETS la nivelul BAT pentru creşterea eficienţei energetice

EMITENT: Ministerul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 230 din 14 martie 2025
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 216 din 11 martie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 230 din 14 martie 2025.
──────────
    CAP. I
    Introducere
    ART. 1
    (1) Se instituie o schemă de ajutor de stat transparent, în temeiul prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul, bazată pe procedura de ofertare concurenţială, pentru sprijinirea investiţiilor pentru modernizarea instalaţiilor incluse în EU-ETS la nivel BAT pentru creşterea eficienţei energetice.
    (2) Sprijinul acordat în cadrul acestei scheme se încadrează în sprijinul prevăzut de articolul 10d din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, ale cărei norme sunt stabilite de Comisia Europeană prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 al Comisiei din 9 iulie 2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre.

    ART. 2
    (1) Acordarea ajutoarelor de stat în cadrul prezentei scheme se va face în conformitate cu dispoziţiile art. 38 din Regulament - Ajutoarele pentru investiţii în favoarea măsurilor de eficienţă energetică, altele decât cele pentru clădiri şi ale capitolului I din Regulament.
    (2) Prezenta schemă contribuie la implementarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a celor specifice din reglementările Uniunii Europene şi naţionale, ale strategiilor şi documentelor de politici publice naţionale şi europene.
    (3) În cadrul prezentei scheme, instalaţiile de producere a energiei din resurse regenerabile nu sunt eligibile pentru finanţare în cadrul proiectului.
    (4) În cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru sectoarele şi domeniile excluse prin art. 1 alin. (3) din Regulament, respectiv:
    a) ajutoarelor acordate în sectorul pescuitului şi acvaculturii, care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului, cu excepţia următoarelor:
    (i) ajutoare pentru formare;
    (ii) ajutoare pentru accesul IMM-urilor la finanţare;
    (iii) ajutoare în domeniul cercetării şi dezvoltării;
    (iv) ajutoare pentru inovare acordate IMM-urilor;
    (v) ajutoare pentru lucrătorii defavorizaţi şi pentru lucrătorii cu handicap;
    (vi) ajutoare regionale pentru investiţiile în regiuni ultraperiferice;
    (vii) scheme de ajutoare regionale de exploatare;
    (viii) ajutoare pentru proiectele de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii („DLRC“);
    (ix) ajutoare pentru proiectele de cooperare teritorială europeană;
    (x) începând cu 1 iulie 2023, ajutoarele sub formă de reduceri ale taxelor de mediu în temeiul art. 15 alin. (1) lit. (f) şi al art. 15 alin. (3) din Directiva 2003/96/CE a Consiliului;
    (xi) ajutoare incluse în produsele financiare care beneficiază de sprijin din Fondul InvestEU, cu excepţia operaţiunilor enumerate la art. 1 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei;
    (xii) pentru ajutoarele acordate microîntreprinderilor sub formă de intervenţii publice privind furnizarea de energie electrică, gaze sau căldură, menţionate la art. 19c din Regulament;
    (xiii) pentru ajutoarele acordate IMM-urilor sub forma unor intervenţii publice temporare privind furnizarea de energie electrică, gaze sau căldură produsă din gaze naturale sau energie electrică pentru a atenua impactul creşterii preţurilor în urma războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei menţionat la art. 19d din Regulament;

    b) ajutoarelor acordate în sectorul producţiei agricole primare, cu excepţia ajutoarelor regionale pentru investiţii în regiunile ultraperiferice, a schemelor de ajutoare regionale de exploatare, a ajutoarelor pentru consultanţă în favoarea IMM-urilor, a ajutoarelor pentru finanţare de risc, a ajutoarelor pentru cercetare şi dezvoltare, a ajutoarelor pentru inovare destinate IMM-urilor, a ajutoarelor de mediu, a ajutoarelor pentru formare, a ajutoarelor pentru lucrătorii defavorizaţi şi pentru lucrătorii cu handicap, a ajutoarelor pentru proiectele de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii (DLRC), a ajutoarelor pentru proiectele de cooperare teritorială europeană, a ajutoarelor incluse în produse financiare sprijinite de Fondul InvestEU, a ajutoarelor pentru microîntreprinderi sub formă de intervenţii publice privind furnizarea de energie electrică, gaze sau căldură, astfel cum se menţionează la art. 19c din Regulament, şi a ajutoarelor pentru IMM-uri sub forma unor intervenţii publice temporare privind furnizarea de energie electrică, gaze sau căldură produsă din gaze naturale sau energie electrică pentru a atenua impactul creşterii preţurilor în urma războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, astfel cum se menţionează la art. 19d din Regulament;
    c) ajutoarelor acordate în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
    (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
    (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;

    d) ajutoarelor pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia 2010/787/UE a Consiliului;
    e) categoriilor de ajutoare regionale la care se referă art. 13 din Regulament.

    (5) Prezenta schemă de sprijin nu se aplică pentru producţia de energie nucleară în sensul art. 1 alin. (6) din Regulament.
    (6) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele excluse, menţionate la alin. (4), cât şi în sectoarele care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului, schema se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste ultime sectoare sau activităţi, cu condiţia ca solicitantul să demonstreze, prin orice mijloace, inclusiv prin, dar fără a se limita la, separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse nu beneficiază de ajutoarele acordate în conformitate cu prezenta schemă.
    (7) În cadrul prezentei scheme nu se acordă ajutoare pentru instalarea de echipamente energetice pe bază de combustibili fosili, inclusiv, dar fără a se limita la, gaze naturale. De asemenea, prevederile schemei nu se aplică în cazul investiţiilor în sectoarele de cogenerare, de încălzire şi/sau răcire centralizată şi de producţie de energie electrică.
    (8) În cadrul prezentei scheme nu se acordă ajutoare întreprinderilor care se află în dificultate, astfel cum sunt definite la art. 9 lit. n) din prezenta schemă.
    (9) Nu se acordă ajutoare pentru investiţiile realizate în vederea respectării standardelor Uniunii Europene care au fost adoptate şi sunt în vigoare. Prin excepţie, se pot acorda ajutoare pentru investiţiile realizate în vederea respectării standardelor Uniunii Europene care au fost adoptate, dar care nu sunt încă în vigoare, cu condiţia ca investiţia să fie pusă în aplicare şi finalizată cu cel puţin 18 luni înainte de intrarea în vigoare a standardului.

    ART. 3
    Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulament.

    ART. 4
    Ministerul Energiei este furnizorul şi administratorul schemei de ajutor de stat.

    CAP. II
    Obiectivul schemei
    ART. 5
    Sprijinul financiar în cadrul prezentei scheme bazate pe procedura de ofertare concurenţială este acordat pentru investiţii destinate îmbunătăţirii eficienţei energetice în instalaţii industriale incluse în EU-ETS, contribuind la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, în vederea atingerii obiectivelor din Planul naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021.

    CAP. III
    Necesitatea implementării schemei
    ART. 6
    Implementarea prezentei scheme va contribui la realizarea următoarelor obiective:
    a) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră („GES“), raportate la economiile de energie realizate ca urmare a implementării investiţiei de către beneficiari (echivalent tone de CO_2/an);
    b) atingerea obiectivelor Uniunii Europene privind eficienţa energetică prevăzute în Directiva (UE) 2018/2.002 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 de modificare a Directivei 2012/27/UE privind eficienţa energetică, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) atingerea obiectivelor din Planul naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021;
    d) atingerea obiectivului privind neutralitatea climatică, prevăzut în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de stabilire a cadrului pentru atingerea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1.999 („Legea europeană a climei“), referitor la asigurarea, până cel târziu în 2050, a unui echilibru la nivelul Uniunii între emisiile şi absorbţiile de gaze cu efect de seră care sunt reglementate în dreptul Uniunii, astfel încât să se ajungă la zero emisii nete până la acea dată;
    e) punerea în aplicare a obiectivelor, măsurilor şi activităţilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 108/2022 privind decarbonizarea sectorului energetic, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 334/2022, cu modificările şi completările ulterioare.


    CAP. IV
    Domeniul de aplicare
    ART. 7
    (1) Schema de ajutor de stat se adresează operatorilor economici deja existenţi - societăţi şi regii autonome constituite în conformitate cu legislaţia în domeniu şi înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului în România sau în statul membru a cărui naţionalitate o deţin, care au depus la Ministerul Energiei cererea de finanţare în cadrul procedurii de ofertare concurenţială pentru acordarea unui ajutor de stat pentru un proiect implementat în România şi care fac dovada intrării sub incidenţa schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră (EU-ETS) la momentul depunerii cererii de finanţare. Activităţile acestora se regăsesc în anexa I la Directiva nr. 87/2003 de instituire a unui program de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Prezenta schemă bazată pe procedura de ofertare concurenţială se aplică pentru proiectele care au ca obiectiv implementarea unui număr de sisteme/echipamente dedicate modernizării, monitorizării echipamentelor şi eficientizării consumului de energie la nivelul operatorilor economici. Sistemele/Echipamentele vor include, în mod obligatoriu, instalarea unui sistem de management al energiei (EMS) care va asigura, la nivelul operatorului economic, cel puţin o contorizare a consumului de energie la nivelul proiectului, va realiza statistici asupra consumului, va înregistra şi analiza datele centralizate, va livra un raport periodic asupra acestor date şi va eficientiza consumul de energie în timp real şi a cel puţin uneia dintre acţiunile de la alin. (5), astfel încât să se obţină o reducere a emisiilor directe şi indirecte de GES în comparaţie cu emisiile ex ante, la nivelul conturului energetic al proiectului şi/sau al beneficiarului, evaluată prin audit energetic, dar şi realizarea indicatorilor obligatorii în prezenta măsură, definiţi în anexa nr. 2 la prezenta schemă, în conformitate cu indicatorii din ghidul specific. Indicatorii de proiect vor fi monitorizaţi prin intermediul unui audit energetic pe conturul proiectului şi/sau al beneficiarului, la finalul fiecărui an din perioada de monitorizare a indicatorilor de rezultat. Auditul va integra şi valida datele din sistemul EMS instalat.
    (3) Proiectele pentru care se solicită finanţare trebuie să demonstreze respectarea principiului „Do No Significant Harm“ (DNSH), în conformitate cu criteriile generice enunţate în Regulamentul delegat (UE) nr. 2.486/2023 al Comisiei din 27 iunie 2023 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului prin stabilirea criteriilor tehnice de examinare pentru a determina condiţiile în care o activitate economică se califică drept activitate care contribuie în mod substanţial la utilizarea durabilă şi la protejarea resurselor de apă şi a resurselor marine, la tranziţia către o economie circulară, la prevenirea şi controlul poluării sau la protejarea şi refacerea biodiversităţii şi a ecosistemelor şi pentru a stabili dacă activitatea economică respectivă aduce prejudicii semnificative vreunuia dintre celelalte obiective de mediu şi de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2021/2.178 al Comisiei în ceea ce priveşte publicarea de informaţii specifice referitoare la activităţile economice respective.
    (4) Operatorii economici care au deja implementat un sistem EMS sunt exceptaţi de la obligaţia instalării unuia nou în cadrul prezentei măsuri, cu condiţia de a demonstra funcţionalitatea acestuia la nivelul întreprinderii şi respectând condiţiile minime prezentate mai sus.
    (5) Fiecare cerere de finanţare va cuprinde în mod obligatoriu cel puţin una dintre următoarele acţiuni:
    a) înlocuirea echipamentelor la nivelul operatorilor economici, retehnologizarea şi modernizarea sistemelor de producţie, având ca rezultat creşterea eficienţei energetice şi aducerea la nivel BAT specific industriei;
    b) implementarea unor măsuri de recuperare a pierderilor de energie din procesele tehnologice;
    c) sisteme privind identificarea vârfurilor de consum şi eliberarea graduală a energiei şi planificarea acesteia;
    d) alte pachete de măsuri de îmbunătăţire a eficienţei energetice prin investiţii în echipamente eficiente energetic, la nivelul operatorului economic, cu impact major în reducerea emisiilor de GES, încadrate în segmentul eficienţei energetice în industrie.

    (6) Finanţarea este eligibilă la nivelul unuia sau mai multor puncte de lucru ale unei întreprinderi, dar în cadrul aceluiaşi proiect. Un aplicant poate depune un singur proiect în cadrul apelului de finanţare.

    ART. 8
    (1) În cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru activităţile legate de exportul către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv legate direct de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau de alte costuri curente legate de activitatea de export.
    (2) În cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru bunuri şi servicii achiziţionate din Federaţia Rusă, cu excepţia celor care sunt conforme cu prevederile legale în vigoare pentru Uniunea Europeană.
    (3) În cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru finanţarea unor proiecte care fac obiectul unor obligaţii în sarcina beneficiarilor impuse prin intermediul altor scheme de ajutor de stat.

    CAP. V
    Definiţii
    ART. 9
    În sensul prezentei scheme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) procedură de ofertare concurenţială - un proces de ofertare nediscriminatoriu care prevede participarea unui număr suficient de întreprinderi şi în care ajutorul se acordă pe baza ofertei iniţiale prezentate de ofertant. De asemenea, bugetul sau volumul aferent procedurii reprezintă o constrângere, ceea ce creează o situaţie în care nu toţi ofertanţii pot primi ajutoare;
    b) proiect - un proiect de investiţii având ca obiectiv îmbunătăţirea eficienţei energetice a unei instalaţii industriale incluse în EU-ETS şi a cărui implementare generează: (i) economii în consumul anual de energie primară; (ii) reducerea anuală a gazelor cu efect de seră, directe şi indirecte, la nivelul proiectului şi care depăşeşte standardele Uniunii deja adoptate sau care respectă standardele Uniunii adoptate, dar care nu sunt încă în vigoare, cu condiţia ca investiţiile să fie puse în aplicare şi finalizate cu cel puţin 18 luni înainte de intrarea în vigoare a standardului;
    c) eficienţă energetică - raportul dintre rezultatul constând în performanţă, servicii, bunuri sau energie şi energia folosită în acest scop;
    d) îmbunătăţirea eficienţei energetice - creşterea eficienţei energetice ca rezultat al schimbărilor tehnologice, comportamentale şi/sau economice;
    e) costuri eligibile - costurile de investiţii necesare pentru a atinge un nivel mai ridicat de eficienţă energetică;
    f) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, respectiv data semnării contractului de finanţare, indiferent de data la care ajutorul se plăteşte întreprinderii respective;
    g) demararea lucrărilor - fie demararea lucrărilor de construcţii în cadrul investiţiei, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, în funcţie de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea permiselor şi realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor de întreprinderi, „demararea lucrărilor“ corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată;
    h) efectul stimulativ - apare în cazul în care ajutorul determină beneficiarul să îşi schimbe comportamentul, să se implice într-o activitate economică suplimentară sau într-o activitate economică care respectă mediul, pe care, în absenţa ajutorului, nu ar desfăşura-o sau ar desfăşura-o în mod limitat sau diferit. Dacă ajutorul nu modifică comportamentul beneficiarului prin stimularea investiţiilor (suplimentare) în zona respectivă, aceasta nu beneficiază de un efect pozitiv. Prin urmare, ajutorul nu va fi considerat compatibil cu piaţa internă dacă se dovedeşte că aceeaşi investiţie s-ar efectua chiar dacă ajutorul nu ar fi fost acordat. Ajutoarele acordate în cadrul prezentei scheme nu trebuie să sprijine costurile unei activităţi pe care beneficiarul ajutorului ar fi desfăşurat-o oricum şi nu trebuie să compenseze riscul comercial normal al unei activităţi economice. Se consideră că ajutoarele au efect stimulativ dacă întreprinderea adresează Ministerului Energiei oferta, în cadrul procedurii de ofertare concurenţială, înaintea demarării lucrărilor;
    i) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;
    j) Regulament - Regulamentul (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare;
    k) audit energetic - procedură al cărei scop este obţinerea unor date/informaţii corespunzătoare despre profilul consumului energetic existent al unei clădiri sau al unui grup de clădiri, al unei operaţiuni sau instalaţii industriale sau comerciale sau al unui serviciu privat sau public, identificarea şi cuantificarea oportunităţilor rentabile de economisire a energiei şi raportarea rezultatelor care cuprind indicatorii obligatorii în prezenta schemă de ajutor de stat;
    l) studiu de fezabilitate - documentaţia tehnico-economică, realizată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 907/2016, prin care proiectantul, fără a se limita la datele şi informaţiile cuprinse în nota conceptuală şi în tema de proiectare şi, după caz, în studiul de prefezabilitate, analizează, fundamentează şi propune minimum două scenarii/opţiuni tehnico-economice diferite, recomandând, justificat şi documentat, scenariul/opţiunea tehnico-economic(ă) optim(ă) pentru realizarea obiectivului de investiţii;
    m) standard al Uniunii - înseamnă: (i) un standard obligatoriu al Uniunii care stabileşte nivelurile care trebuie atinse în materie de mediu de către întreprinderile individuale; sau (ii) obligaţia în temeiul Directivei 2010/75/UE a Parlamentului European şi a Consiliului de a utiliza cele mai bune tehnici disponibile (BAT) şi de a garanta că nivelurile de emisie a poluanţilor nu sunt mai ridicate decât nivelurile care s-ar fi înregistrat prin aplicarea BAT; în cazurile în care nivelurile emisiilor asociate BAT au fost definite în actele de punere în aplicare adoptate în temeiul Directivei 2010/75/UE, acele niveluri se vor aplica în sensul prezentei scheme; dacă nivelurile respective sunt exprimate ca interval se va aplica limita în care se atinge BAT pentru prima dată;
    n) întreprindere în dificultate - o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare:
    (i) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată, alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi comerciale menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
    (ii) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii, alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu aşa cum reiese din contabilitatea societăţii a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
    (iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    (iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
    (v) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:
    1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi
    2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0.




    CAP. VI
    Beneficiarii
    ART. 10
    Potenţialii beneficiari pot fi operatorii economici astfel cum sunt definiţi la art. 7 alin. (1), ale căror proiecte au ca obiectiv îmbunătăţirea eficienţei energetice a unei instalaţii industriale incluse în EU-ETS şi care au fost selectate drept câştigătoare în baza unei proceduri de ofertare concurenţială.

    ART. 11
    Potenţialii beneficiari pot depune proiecte numai individual.

    CAP. VII
    Condiţii de eligibilitate a beneficiarilor
    ART. 12
    Beneficiarii schemei trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
    a) nu sunt în incapacitate de plată/în stare de insolvenţă conform prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, după caz;
    b) nu sunt în stare de faliment, lichidare, nu au afacerile conduse de un administrator judiciar sau activităţile lor comerciale nu sunt suspendate ori nu fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau nu sunt într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege, ori nu fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor în stare de faliment, lichidare, conducerea afacerilor de un administrator judiciar;
    c) şi-au îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România;
    d) solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului nu a fost condamnat prin hotărâre definitivă a unei instanţe judecătoreşti pentru comiterea uneia dintre următoarele infracţiuni: constituirea unui grup infracţional organizat (art. 367 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare), infracţiuni de corupţie (art. 289-294 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare) şi infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie (art. 10-13 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare), infracţiuni împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene (art. 18^1-18^5 din Legea nr. 78/2000, cu modificările şi completările ulterioare), acte de terorism (art. 32-35 şi art. 37-38 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, cu modificările şi completările ulterioare), finanţarea terorismului (art. 36 din Legea nr. 535/2004, cu modificările şi completările ulterioare), spălarea banilor (art. 29 din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării terorismului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare), traficul şi exploatarea persoanelor vulnerabile (art. 209-217 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare) şi fraudă, în sensul art. 1 din Convenţia privind protejarea intereselor financiare ale Comunităţilor Europene din 27 noiembrie 1995;
    e) nu fac obiectul unei decizii de recuperare neexecutate a Consiliului Concurenţei, a Comisiei Europene, a unui furnizor de ajutor de stat sau a instanţei, prin care un ajutor de stat a fost declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă sau, dacă a făcut obiectul unei astfel de decizii, creanţa este integral recuperată;
    f) nu sunt întreprinderi în dificultate, respectiv nu se află în cel puţin una dintre situaţiile prevăzute la art. 9 lit. n) din prezenta schemă;
    g) reprezentantul legal al solicitantului, inclusiv membrii Unităţii de Implementare a Proiectului (UIP), nu se află în situaţie de conflict de interese;
    h) demonstrează capacitate de management de proiect şi capacitate tehnică pentru susţinerea activităţilor proiectului prin includerea în echipa de UIP a cel puţin o persoană de specialitate tehnică. Se probează cu:
    (i) cererea de finanţare, secţiunea privind UIP a solicitantului;
    (ii) decizia de înfiinţare a UIP pentru solicitant şi CV-urile membrilor UIP şi fişele de post atât pentru personalul care va asigura managementul proiectului, cât şi pentru cei care vor asigura expertiza tehnică necesară derulării activităţilor proiectului; dacă posturile sunt vacante la depunerea cererii de finanţare, se prezintă doar fişele de post, urmând ca posturile vacante să fie ocupate până la contractare; pentru posturile ocupate se prezintă atât CV-urile, cât şi fişele de post;
    (iii) informaţii din secţiunea Capacitate solicitant din cererea de finanţare (Capacitate tehnică şi administrativă);

    i) demonstrează capacitatea financiară pentru implementarea proiectului prin indicatorii de solvabilitate, respectiv prin raportul dintre datorii totale şi capitaluri proprii care trebuie să fie pozitiv şi mai mic de 7,5 în ultimul an financiar. Se probează cu:
    (i) bilanţul contabil (consolidat unde este cazul) auditat/semnat de cenzori dacă acest lucru este solicitat de legislaţia în vigoare, depus şi înregistrat la organul fiscal competent, pentru ultimele 3 exerciţii financiare încheiate, anterioare anului de depunere a cererii de finanţare, în corelare cu secţiunea Solicitant din aceasta;
    (ii) contul de profit şi pierdere şi datele informative (consolidat unde este cazul) auditat/semnat de cenzori dacă acest lucru este solicitat de legislaţia în vigoare, însoţit de lista entităţilor incluse în consolidare, pentru ultimul exerciţiu financiar încheiat, anterior anului de depunere a cererii de finanţare, în corelare cu secţiunea Solicitant din aceasta;
    (iii) raportul auditorului extern pentru auditul situaţiilor financiare (pentru ultimele 3 exerciţii financiare încheiate) în conformitate cu standardele ISA, împreună cu un document distinct care să probeze indicatorul de solvabilitate;
    (iv) documente de confirmare/alocare a contribuţiei solicitantului (de exemplu, hotărârea adunării generale a acţionarilor/consiliului de administraţie/asociatului unic al societăţii) privind asigurarea cofinanţării proiectului şi acoperirea contravalorii cheltuielilor, altele decât cele eligibile;
    (v) declaraţia unică corelată cu descrierea din secţiunea Capacitate financiară din cererea de finanţare;
    (vi) prin includerea în echipa de UIP a cel puţin o persoană de specialitate economică.
    Întreprinderile cu activitate de mai puţin de 3 ani vor depune aceste documente pentru exerciţiile financiare încheiate;


    j) solicitantul va justifica faptul că implementarea proiectului va conduce la depăşirea standardelor Uniunii Europene deja adoptate, având în vedere definiţia standardelor Uniunii Europene prevăzută de prezenta schemă, sau că respectă standardele Uniunii Europene adoptate, dar care nu sunt încă în vigoare, cu condiţia ca investiţiile să fie puse în aplicare şi finalizate cu cel puţin 18 luni înainte de intrarea în vigoare a standardului;
    k) solicitantul se angajează să aplice măsurile de îmbunătăţire a eficienţei energetice, să instaleze echipamentele pentru care a obţinut finanţare şi să realizeze indicatorii, conform auditului energetic efectuat înainte de începerea proiectului, în perioada de monitorizare de 5 ani de la punerea în funcţiune a investiţiei, calculaţi de la momentul operaţionalizării proiectului; la sfârşitul perioadei de 5 ani, beneficiarii vor depune un nou raport de audit energetic conform art. 7 alin. (2) teza finală din prezenta schemă;
    l) solicitantul respectă prevederile de raportare conform art. 9 din Legea nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, cu modificările şi completările ulterioare, în ceea ce priveşte obligaţiile de raportare către autoritatea competentă.


    ART. 13
    Solicitantul îndeplineşte şi alte cerinţe administrative specificate în ghidul solicitantului, care nu aduc atingere condiţiilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă.

    CAP. VIII
    Condiţii de eligibilitate a proiectelor
    ART. 14
    (1) La momentul depunerii cererii de finanţare, proiectele trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii de eligibilitate:
    a) proiectul cuprinde acţiuni eligibile pentru care se face dovada contribuţiei la obiectivul urmărit - reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, în vederea atingerii obiectivelor din Planul naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021;
    b) proiectul este implementat pe teritoriul României sau în zona economică exclusivă a României în Marea Neagră;
    c) proiectele sunt implementate doar la locaţii/puncte de lucru unde există instalaţii industriale care intră sub incidenţa EU-ETS;
    d) perioada de implementare a proiectului se încadrează în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv între data depunerii cererii de finanţare şi data preconizată de finalizare, dar nu mai târziu de 30.06.2030, cu respectarea principiului „demararea lucrărilor“ prevăzut la art. 2 din Regulament;
    e) proiectul respectă principiul „efectului stimulativ“ conform prevederilor art. 22;
    f) proiectul este fundamentat de auditul energetic (realizat pe conturul proiectului) pentru ultimul an calendaristic încheiat la momentul deschiderii apelului de finanţare. În auditul energetic prezentat solicitantul se angajează să aplice măsurile de îmbunătăţire a eficienţei energetice, instalarea echipamentelor pentru care a obţinut finanţare şi realizarea indicatorilor. Auditul energetic se realizează şi se semnează de un auditor energetic/manager energetic autorizat/atestat de Ministerul Energiei, în conformitate cu prevederile Legii nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, cu modificările şi completările ulterioare;
    g) proiectul prezintă un studiu de fezabilitate, întocmit conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, care fundamentează şi propune minimum două scenarii/opţiuni tehnico-economice diferite, recomandând, justificat şi documentat, scenariul/opţiunea tehnico-economic(ă) optim(ă) pentru realizarea obiectivului de investiţii. Studiul de fezabilitate se realizează şi se semnează de elaborator(i), care îşi însuşeşte/însuşesc şi asumă datele şi soluţiile propuse, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    h) activitatea economică pentru care se solicită finanţarea este eligibilă, iar solicitantul demonstrează că prin proiect nu se sprijină în niciun fel activităţile neeligibile potrivit art. 1 din Regulament;
    i) proiectul respectă reglementările naţionale şi comunitare privind eligibilitatea cheltuielilor, promovarea egalităţii de şanse şi politica nediscriminatorie, dezvoltarea durabilă, tehnologia informaţiei, achiziţiile publice, informare şi publicitate, ajutorul de stat, precum şi orice alte prevederi legale aplicabile fondurilor europene;
    j) bugetul proiectului respectă indicaţiile privind încadrarea în categoriile de cheltuieli eligibile finanţate prin prezenta schemă;
    k) echipamentele pentru care se solicită finanţare sunt noi/de generaţie nouă şi respectă preţul de echilibru al pieţei pentru categoria respectivă de echipament, la momentul solicitării finanţării;
    l) investiţia/investiţiile din cadrul proiectului nu a/au mai beneficiat de finanţare din fonduri publice, cu excepţia studiilor preliminare - studiul de prefezabilitate, analiza geotopografică, studiu de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de execuţie şi condiţionat de faptul ca, dacă au mai beneficiat de finanţare, acestea să nu fie solicitate pentru finanţare în temeiul prezentei scheme de ajutor de stat;
    m) durata de implementare a proiectului nu depăşeşte data de 30.06.2030;
    n) valoarea ajutorului de stat solicitat nu depăşeşte 30 milioane EUR pe întreprindere, pe proiect de investiţii (echivalent în lei la cursul InforEuro din luna anterioară deschiderii procedurii de ofertare concurenţială).

    (2) Întreprinderile care au beneficiat de finanţare şi prin schema de ajutor de stat instituită prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 138/2022 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat acordat întreprinderilor din sectoarele considerate a fi expuse unui risc real de relocare a emisiilor de dioxid de carbon din cauza costurilor indirecte semnificative pe care le suportă efectiv ca urmare a transferării costurilor emisiilor de gaze cu efect de seră în preţul energiei electrice, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul energiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 130/2024, şi care au optat pentru îndeplinirea obligaţiei prevăzute la art. 5 alin. (5) pct. (i) din actul normativ menţionat nu pot primi finanţare în temeiul prezentei scheme pentru realizarea acelor investiţii.
    (3) Reprezintă active ce pot fi luate în considerare la stabilirea costurilor eligibile finanţabile instalaţiile/echipamentele specifice pentru întreprinderi din industrie, în scopul obţinerii de economii de energie primară, pe baza auditului şi bilanţului energetic (de exemplu: motoare, transformatoare, compresoare de aer, pompe, instalaţii/echipamente tehnologice, boilere, schimbătoare de căldură, convertoare de frecvenţă, baterii de condensatoare, cuptoare electrice de topire, sisteme integrate de management al consumului de energie şi altele).
    (4) Vor fi prezentate documentele de eligibilitate aşa cum au fost descrise în grila de verificare a conformităţii administrative prevăzută în ghidul specific de finanţare.

    CAP. IX
    Durata
    ART. 15
    (1) Prezenta schemă intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică până la data de 31.12.2026.
    (2) Plata ajutoarelor de stat se poate realiza până la data de 30.12.2030.

    CAP. X
    Bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari
    ART. 16
    (1) Bugetul alocat schemei este echivalentul în lei la cursul valutar InforEuro din luna precedentă aprobării schemei de ajutor de stat prin ordin al ministrului energiei al sumei de 150.000.000 euro, reprezintă sume nerambursabile din Fondul pentru modernizare şi va fi alocat de către furnizor în cadrul uneia sau mai multor proceduri de ofertare concurenţiale succesive până la epuizarea bugetului.
    (2) Bugetul schemei reflectă sumele alocate prin Fondul pentru modernizare Programului-cheie 7 - Eficienţă energetică în instalaţii industriale incluse în EU-ETS - Sprijin pentru achiziţionarea şi folosirea de instalaţii de captare, transport, stocare şi folosire a CO_2 - CCS/CCU şi pentru modernizarea la nivel BAT a instalaţiilor incluse în EU-ETS din industriile oţelului, cimentului, petrolului şi gazelor naturale, producţiei de energie şi din alte industrii intens poluatoare.
    (3) Alocarea bugetară şi operaţiunile financiare derulate în vederea utilizării fondurilor prevăzute la alin. (1) se fac în conformitate cu prevederile cadrului legal aplicabil pentru gestionarea Fondului pentru modernizare în România.

    ART. 17
    Numărul maxim estimat de beneficiari de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme bazate pe procedură de ofertare concurenţială este de 30.

    CAP. XI
    Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
    ART. 18
    Măsurile de sprijin acordate beneficiarilor pentru realizarea de investiţii constau în acordarea de alocări financiare nerambursabile din Fondul pentru modernizare.

    CAP. XII
    Valoarea maximă a finanţării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat)
    ART. 19
    (1) Ajutorul maxim care se poate acorda pentru un proiect de investiţii nu poate depăşi 30.000.000 euro pe întreprindere. Ajutorul se acordă sub formă de finanţare nerambursabilă prin rambursarea cheltuielilor efectuate.
    (2) Intensitatea maximă a ajutorului de stat acordat prin prezenta schemă este de 100% din cheltuielile eligibile, fiind bazată pe o procedură de ofertare concurenţială care, pe lângă criteriile obiective prevăzute la art. 9 lit. a), îndeplineşte şi toate condiţiile următoare:
    a) ajutorul se acordă pe baza unor criterii de selecţie şi de eligibilitate obiective, clare, transparente şi nediscriminatorii, definite ex ante şi publicate cu cel puţin şase săptămâni înainte de termenul de depunere a solicitărilor de sprijin, pentru a permite o concurenţă efectivă;
    b) în timpul punerii în aplicare a schemei, în cazul unei proceduri de ofertare în care toţi solicitanţii primesc ajutor, modul în care este concepută procedura respectivă trebuie corectat pentru a restabili concurenţa efectivă în cadrul sesiunilor de depunere ulterioare, de exemplu, prin reducerea bugetului;
    c) sunt excluse ajustările ex post ale rezultatului procedurii de ofertare (cum ar fi negocierile ulterioare privind rezultatele ofertării);
    d) 70% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea ofertelor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul procedurii de ofertare concurenţiale se definesc în termeni de ajutor în raport cu contribuţia proiectului la obiectivele de mediu ale măsurii (valoarea ajutorului solicitat raportat la MWh/an economisiţi - EUR/MWh/an economisiţi). Restul de 30% din criteriile de selecţie se referă la reducerea emisiilor de GES exprimate în tCO_2/an;
    e) punctajul general obţinut în conformitate cu anexa nr. 1 la prezenta schemă (Grila de evaluare tehnico-economică a ofertelor) va duce la ordonarea descrescătoare a aplicanţilor în cadrul acestei scheme. În situaţie de egalitate de punctaj, cererile de finanţare vor fi ordonate descrescător astfel încât va avea prioritate valoarea cea mai mică a ajutorului de stat solicitat raportat la cea mai mare cantitate de MWh/an redus;
    f) în cazul în care după aplicarea lit. e) se constată că cererile de finanţare sunt egale din perspectiva punctajului, cererile de finanţare respective vor fi ordonate descrescător în funcţie de reducerea emisiilor de GES exprimate în tCO_2/an pe conturul proiectului;
    g) următorul criteriu de departajare este recipisa de înscriere, astfel încât va avea prioritate proiectul care a fost depus mai întâi.

    (3) Proiectele vor fi finanţate până la epuizarea bugetului alocat.

    ART. 20
    (1) Diferenţa până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar, în vederea asigurării sustenabilităţii, operaţionalizării şi respectării indicatorilor asumaţi, pe toată perioada implementării şi monitorizării proiectului. Acesta trebuie să aducă o contribuţie financiară pentru diferenţa până la totalul costurilor eligibile fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public.
    (2) Pentru acelaşi beneficiar şi aceleaşi cheltuieli eligibile în prezenta schemă, în domeniul eficienţei energetice, ajutorul de stat acordat nu se poate cumula cu alt ajutor de stat acordat, având acelaşi obiect, sau cu alt ajutor de minimis.

    CAP. XIII
    Cheltuielile eligibile
    ART. 21
    (1) Prevederile prezentului capitol sunt în concordanţă cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în măsura în care acestea din urmă sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat.
    (2) Cheltuielile eligibile sunt reprezentate de costurile de investiţie, astfel cum sunt prevăzute în anexa nr. 3 - Categorii de cheltuieli indicative la prezenta schemă.
    (3) Ulterior încheierii contractului de finanţare, beneficiarul nu va mai putea primi finanţări din alte surse publice pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului, sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare şi a returnării sumelor rambursate, inclusiv a dobânzilor aferente.

    CAP. XIV
    Efectul stimulativ
    ART. 22
    (1) Prezenta schemă se aplică numai ajutoarelor de stat care au efect stimulativ.
    (2) Se consideră că ajutoarele au un efect stimulativ conform prevederilor art. 9 lit. h) şi dacă beneficiarul a prezentat o cerere de finanţare în cadrul apelului competitiv înainte de demararea lucrărilor la proiectul sau la activitatea respectivă. Cererea de ajutor conţine cel puţin următoarele informaţii:
    a) denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia;
    b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii şi a încheierii acestuia;
    c) obiectivele proiectului şi rezultatele aşteptate;
    d) localizarea proiectului;
    e) bugetul proiectului;
    f) lista costurilor proiectului;
    g) valoarea finanţării publice necesare pentru proiect.


    CAP. XV
    Modalitatea de derulare a schemei
    ART. 23
    (1) Furnizorul de ajutor de stat stabileşte condiţiile de eligibilitate şi de selecţie în cadrul procedurii de ofertare concurenţială, cu respectarea prevederilor prezentei scheme, şi lansează procedura de ofertare concurenţială pentru selecţia proiectelor ce vor beneficia de finanţare. Furnizorul de ajutor de stat semnează contracte de finanţare cu beneficiarii de ajutor de stat selectaţi, după parcurgerea celor două etape ale procesului de evaluare, respectiv:
    a) verificarea administrativă şi a eligibilităţii cererilor de finanţare - evaluatorii de la nivelul furnizorului de ajutor de stat vor verifica conformitatea administrativă şi a eligibilităţii cererilor de finanţare, în baza unei grile de verificare a conformităţii administrative şi a eligibilităţii acestora, întocmită potrivit criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă. După finalizarea procesului de verificare administrativă şi a eligibilităţii tuturor cererilor de finanţare depuse în cadrul procedurii de ofertare concurenţială, Ministerul Energiei va publica lista cu solicitanţii acceptaţi, respectiv lista cu solicitanţii respinşi;
    b) evaluarea tehnico-economică a cererilor de finanţare - evaluarea tehnico-economică a cererii de finanţare va fi realizată la nivelul furnizorului de ajutor de stat în conformitate cu Grila de evaluare tehnico-economică, prevăzută în anexa nr. 1 la prezenta schemă.

    (2) La valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, stabilite conform art. 21 alin. (2), se aplică intensitatea ajutorului de stat, rezultând valoarea maximă a ajutorului de stat, în funcţie de care beneficiarul stabileşte cuantumul ajutorului de stat solicitat prin cererea de finanţare depusă.
    (3) Cererile de finanţare vor fi ordonate în funcţie de punctajul obţinut şi înscrise pe lista pentru finanţare începând de la cele cu punctajul cel mai mare până la acoperirea bugetului alocat pentru această schemă.
    (4) După finalizarea procesului de verificare tehnico-economică a tuturor cererilor de finanţare depuse în cadrul procedurii de ofertare concurenţială, Ministerul Energiei va publica lista cu solicitanţii selectaţi pentru finanţare, respectiv lista cu solicitanţii respinşi.
    (5) Furnizorul de ajutor de stat plăteşte ajutorul de stat după semnarea contractelor de finanţare cu beneficiarii selectaţi, în urma parcurgerii procesului de evaluare din cadrul procedurii de ofertare concurenţială, în intervalul aferent perioadei de implementare.

    CAP. XVI
    Reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
    ART. 24
    (1) Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei o fişă de informaţii referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa II la GBER, în vederea transmiterii către Comisia Europeană în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme. Aceste informaţii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe site-ul Comisiei.
    (2) În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat, în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (UE) 2015/1.588 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene anumitor categorii de ajutoare de stat orizontale, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorul de ajutor de stat aplică prevederile referitoare la procedura de informare şi de avizare prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 25
    Prezenta schemă, ghidul specific, grila de verificare şi anexele aferente se publică integral pe pagina oficială de internet a Ministerului Energiei https://energie.gov.ro.

    ART. 26
    Beneficiarii sunt obligaţi să raporteze, în conformitate cu prevederile contractului de finanţare, stadiul realizării lucrărilor, precum şi să furnizeze alte informaţii suplimentare, la cererea furnizorului de ajutor de stat.

    ART. 27
    (1) Furnizorul de ajutor de stat este obligat să păstreze toate informaţiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul schemei de ajutor de stat (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat) pentru o perioadă de minimum 10 ani începând de la data acordării ultimei alocări specifice de ajutor în cadrul schemei, pentru a stabili dacă sunt respectate toate condiţiile de exceptare prevăzute de Regulament.
    (2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi să păstreze, pentru o perioadă de minimum 10 ani începând de la data acordării ajutorului de stat în cadrul schemei, toate documentele necesare şi să ţină o evidenţă specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme.

    ART. 28
    Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenţei orice informaţie solicitată cu privire la prezenta schemă de ajutor de stat.

    ART. 29
    Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenţei raportări anuale cu privire la implementarea schemei, în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.

    ART. 30
    Furnizorul de ajutor de stat asigură publicarea informaţiilor, conform art. 9 alin. (1) lit. (c) din Regulament, privind fiecare ajutor individual acordat în cadrul schemei de ajutor de stat care depăşeşte 100.000 euro.

    ART. 31
    Furnizorul de ajutor de stat monitorizează respectarea condiţiilor de acordare a ajutorului de stat şi a criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun, iar în situaţia în care constată nerespectarea acestor criterii, furnizorul de ajutor de stat întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi celorlalte prevederi comunitare în vigoare.

    ART. 32
    În vederea verificării ex ante a eligibilităţii potenţialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorul schemei are obligaţia încărcării următoarelor date în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS):
    a) măsurile de ajutor, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării acestora în vigoare, respectiv de la data modificării lor;
    b) informaţiile referitoare la actele de acordare a finanţării, în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului sau a publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I, dacă este cazul;
    c) actele de acordare a ajutoarelor, în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului de acordare;
    d) plăţile, în termen de 10 zile lucrătoare de la data plăţii;
    e) obligaţiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv şi rambursările efective ale respectivelor obligaţii, în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligaţiei de recuperare, respectiv de la data rambursării.


    ART. 33
    (1) Recuperarea ajutoarelor acordate se realizează de către Ministerul Energiei, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Ajutorul care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii ajutorului până la data recuperării integrale a acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 140 din 30.04.2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24.09.2015.

    CAP. XVII
    Anexe
    ART. 34
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta schemă.

    ANEXA 1

    la schemă
    Grila de evaluare tehnico-economică a ofertelor

┌──────────────────────────┬─────┬─────┐
│Grila de evaluare │ │ │
│tehnico-economică a │Maxim│Minim│
│ofertei │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│1. Valoarea ajutorului de │ │ │
│stat solicitat raportat la│ │ │
│reducerea consumului de │ │ │
│energie MWh/an │ │ │
│Cuantumul reducerii │ │ │
│consumului de energie se │ │ │
│raportează la valorile │ │ │
│anuale reduse [MWh/an]. │ │ │
│Având în vedere auditul │ │ │
│energetic pe conturul │ │ │
│proiectului prezentat, se │ │ │
│urmăreşte realizarea unor │ │ │
│economii considerabile de │ │ │
│energie, în comparaţie cu │ │ │
│valorile ex ante din │ │ │
│perioada de referinţă, │ │ │
│evaluate prin audit │ │ │
│energetic şi studiu de │ │ │
│fezabilitate privind │ │ │
│alegerea scenariului │ │ │
│factual. │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│Acordarea punctajului: │ │ │
│- cea mai mică valoare a │ │ │
│ajutorului de stat │ │ │
│raportat la MWh/an │ │ │
│economisiţi - 70 pct. │ │ │
│- cea mai mare valoare a │ │ │
│ajutorului de stat │ │ │
│raportat la MWh/an │ │ │
│economisiţi - 0 pct. │ │ │
│- valorile intermediare │ │ │
│ale reducerii consumului │ │ │
│de energie se calculează │ │ │
│conform ecuaţiei dreptei: │ │ │
│ax + b = y, unde: │ │ │
│x este valoarea reducerii │ │ │
│consumului de energie MWh/│70 │0 │
│an │ │ │
│y este punctajul obţinut │ │ │
│a şi b sunt coeficienţii │ │ │
│dreptei, care se vor │ │ │
│calcula înlocuind valorile│ │ │
│x şi y în ecuaţia dreptei │ │ │
│astfel: │ │ │
│• când x este valoarea │ │ │
│maximă a reducerii │ │ │
│consumului de energie MWh/│ │ │
│an, y este 70 │ │ │
│• când x este valoarea │ │ │
│minimă a reducerii │ │ │
│consumului de energie MWh/│ │ │
│an, y este 0 │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│Total punctaj criteriul 1 │70 │0 │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│2. Cantitatea de CO_2 │ │ │
│evitată │ │ │
│Având în vedere auditul │ │ │
│energetic pe conturul │ │ │
│proiectului prezentat, se │ │ │
│urmăreşte o cât mai bună │ │ │
│proporţie pentru ca │ │ │
│solicitantul cu cea mai │ │ │
│mare reducere de emisii de│ │ │
│GES, exprimată în tCO_2 │ │ │
│evitate, să aibă un │ │ │
│punctaj maxim. │ │ │
│Punctajul se raportează la│ │ │
│cantitatea de CO_2 evitată│ │ │
│(tCO_2/an). │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│Acordarea punctajului: │ │ │
│- valoarea cea mai mare a │ │ │
│reducerii de emisii de GES│ │ │
│exprimată în tCO_2/an - 30│ │ │
│pct. │ │ │
│- valoarea cea mai mică a │ │ │
│reducerii de emisii de GES│ │ │
│exprimată în tCO(tCO_2/an)│ │ │
│- 0 pct. │ │ │
│- valorile intermediare │ │ │
│ale ajutorului de stat │ │ │
│solicitat euro/(tCO_2/an) │ │ │
│se calculează conform │ │ │
│ecuaţiei dreptei: │ │ │
│ax + b = y, unde: │30 │0 │
│x este valoarea ajutorului│ │ │
│de stat solicitat │ │ │
│y este punctajul obţinut │ │ │
│a şi b sunt coeficienţii │ │ │
│dreptei, care se vor │ │ │
│calcula înlocuind valorile│ │ │
│x şi y în ecuaţia dreptei │ │ │
│după cum urmează: │ │ │
│• când x este valoarea │ │ │
│maximă a ajutorului de │ │ │
│stat solicitat, y este 0 │ │ │
│• când x este valoarea │ │ │
│minimă a ajutorului de │ │ │
│stat solicitat, y este 30 │ │ │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│Total punctaj criteriul 2 │30 │0 │
├──────────────────────────┼─────┼─────┤
│Total punctaj: criteriul 1│100 │0 │
│+ criteriul 2 │ │ │
└──────────────────────────┴─────┴─────┘



    ANEXA 2

    la schemă
    Definiţiile indicatorilor şi indicaţii privind cuantificarea acestora

┌───────────┬───────────────┬──────────┐
│ │Indicatori │ │
│ID │obligatorii la │Unitate de│
│ │nivel de │măsură │
│ │proiect │ │
├───────────┼───────────────┼──────────┤
│ │Reducerea │ │
│ │anuală a │ │
│Indicatorul│consumului de │MWh/an │
│I.1 │energie pe │ │
│ │conturul │ │
│ │proiectului │ │
├───────────┼───────────────┼──────────┤
│ │Reducerile │ │
│ │anuale ale │ │
│Indicatorul│emisiilor de │Echivalent│
│I.2 │gazelor cu │tone de │
│ │efect de seră │CO_2/an │
│ │pe conturul │ │
│ │proiectului │ │
└───────────┴───────────────┴──────────┘


    Indicatorul I.1 = reducerea anuală a consumului de energie pe conturul proiectului, ulterior implementării proiectului, ca urmare a creşterii eficienţei energetice
    Formula de calcul: diferenţa dintre energia consumată pe contur înainte de implementarea proiectului şi energia consumată pe contur după implementarea proiectului, exprimată în MWh/an, la acelaşi nivel de activitate industrială/productivitate
    Indicatorul I.2 = reducerile anuale ale emisiilor de gazelor cu efect de seră pe conturul proiectului
    Formula de calcul: diferenţa dintre emisiile GES generate pe contur înainte de implementarea proiectului şi emisiile GES generate pe contur după implementarea proiectului, exprimată în echivalent tone de CO_2/an

    ANEXA 3

    la schemă
    Categorii de cheltuieli indicative

┌────┬────────────┬───────────────────┬──────────────┐
│ │ │ │Eligibile din │
│ │ │ │perspectiva │
│ │ │ │acordării │
│Cap.│Categorii de│Subcategorii de │ajutorului │
│ │cheltuieli │cheltuieli │de stat │
│ │ │ │compatibil cu │
│ │ │ │prevederile │
│ │ │ │tratatului │
├────┼────────────┼───────────────────┼──────────────┤
│ │Cheltuieli │Conform Hotărârii │ │
│1 │pentru │Guvernului nr. 907/│Nu │
│ │obţinerea │2016 │ │
│ │terenului │ │ │
├────┼────────────┼───────────────────┼──────────────┤
│ │Cheltuieli │ │ │
│ │pentru │ │ │
│ │asigurarea │ │ │
│2 │utilităţilor│ │Nu │
│ │necesare │ │ │
│ │obiectivului│ │ │
│ │de │ │ │
│ │investiţii │ │ │
├────┼────────────┼───────────────────┼──────────────┤
│ │ │3.1 Studii │Nu │
│ │ ├───────────────────┼──────────────┤
│ │ │3.2 │ │
│ │ │Documentaţii-suport│ │
│ │ │şi cheltuieli │Nu │
│ │ │pentru obţinerea de│ │
│ │ │avize, acorduri şi │ │
│ │ │autorizaţii │ │
│ │ ├───────────────────┼──────────────┤
│ │ │3.3 Expertizare │Nu │
│ │ │tehnică │ │
│ │ ├───────────────────┼──────────────┤
│ │ │3.4 Certificarea │ │
│ │Cheltuieli │performanţei │Nu │
│ │pentru │energetice │ │
│3 │proiectare ├───────────────────┼──────────────┤
│ │şi asistenţă│3.5 Proiectare │Nu │
│ │tehnică ├───────────────────┼──────────────┤
│ │ │3.6 Studiu de │Nu │
│ │ │prefezabilitate │ │
│ │ ├───────────────────┼──────────────┤
│ │ │3.7 Studiu de │Nu │
│ │ │fezabilitate │ │
│ │ ├───────────────────┼──────────────┤
│ │ │3.8 Organizarea │ │
│ │ │procedurilor de │Nu │
│ │ │achiziţii │ │
│ │ ├───────────────────┼──────────────┤
│ │ │3.9 Consultanţă │Nu │
│ │ ├───────────────────┼──────────────┤
│ │ │3.10 Asistenţă │Nu │
│ │ │tehnică │ │
├────┼────────────┼───────────────────┼──────────────┤
│ │ │4.1 Construcţii* şi│ │
│ │ │instalaţii │ │
│ │ ├───────────────────┤ │
│ │ │4.2 Montaj utilaje,│ │
│ │ │echipamente │ │
│ │ │tehnologice şi │ │
│ │ │funcţionale │ │
│ │ ├───────────────────┤ │
│ │ │4.3 Utilaje, │ │
│ │ │echipamente │ │
│ │ │tehnologice şi │Da │
│ │ │funcţionale care │*Construcţii │
│ │ │necesită montaj │aferente │
│ │ ├───────────────────┤procesului │
│ │Cheltuieli │4.4 Utilaje, │industrial, │
│ │pentru │echipamente │dar numai în │
│4 │investiţia │tehnologice şi │scopul │
│ │de bază │funcţionale care nu│instalării şi │
│ │ │necesită montaj şi │funcţionării │
│ │ │echipamente de │corecte a │
│ │ │transport │instalaţiilor/│
│ │ ├───────────────────┤echipamentelor│
│ │ │4.5 Dotări │ │
│ │ │materiale specifice│ │
│ │ │funcţionării │ │
│ │ │echipamentelor (de │ │
│ │ │exemplu, surse UPS)│ │
│ │ ├───────────────────┤ │
│ │ │4.6 Active │ │
│ │ │necorporale (de │ │
│ │ │exemplu, licenţe │ │
│ │ │software sistem de │ │
│ │ │monitorizare EMS) │ │
├────┼────────────┼───────────────────┼──────────────┤
│ │ │5.1 Organizare de │ │
│ │ │şantier │ │
│ │ ├───────────────────┤ │
│ │ │5.2 Comisioane, │ │
│ │ │cote, taxe, costul │ │
│ │ │creditului │ │
│ │ ├───────────────────┤ │
│ │ │5.3 Cheltuielile │ │
│5 │Alte │diverse şi │Nu │
│ │cheltuieli │neprevăzute │ │
│ │ ├───────────────────┤ │
│ │ │5.4 Cheltuieli │ │
│ │ │pentru plata │ │
│ │ │membrilor UIP │ │
│ │ ├───────────────────┤ │
│ │ │5.5 Cheltuieli │ │
│ │ │pentru informare şi│ │
│ │ │publicitate │ │
├────┼────────────┼───────────────────┼──────────────┤
│ │ │6.1 Pregătirea │ │
│ │Cheltuieli │personalului de │ │
│ │pentru probe│exploatare │ │
│6 │tehnologice ├───────────────────┤Nu │
│ │şi teste │6.2 Probe │ │
│ │ │tehnologice şi │ │
│ │ │teste │ │
├────┼────────────┼───────────────────┼──────────────┤
│ │Cheltuieli │ │ │
│ │aferente │7.1 Cheltuieli │ │
│ │marjei de │aferente marjei de │ │
│ │buget │buget │ │
│ │şi pentru │ │ │
│ │constituirea├───────────────────┤ │
│7 │rezervei │ │Nu │
│ │de │7.2 Cheltuieli │ │
│ │implementare│pentru constituirea│ │
│ │pentru │rezervei de │ │
│ │ajustarea │implementare pentru│ │
│ │de preţ │ajustarea de preţ │ │
│ │ │ │ │
└────┴────────────┴───────────────────┴──────────────┘


    Nu sunt eligibile următoarele tipuri de cheltuieli (enumerarea nefiind exhaustivă):
    • cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului;
    • cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiţii;
    • cheltuieli cu studii de teren, cu rapoarte privind impactul asupra mediului;
    • cheltuieli pentru expertizare tehnică;
    • cheltuieli pentru certificarea performanţei energetice;
    • cheltuieli cu auditul achiziţionat de beneficiar pentru proiect;
    • cheltuieli cu organizarea procedurilor de achiziţii;
    • cheltuieli cu organizarea de şantier;
    • cheltuieli cu comisioane, cote, taxe, costul creditului;
    • cheltuieli diverse şi neprevăzute;
    • cheltuieli pentru plata membrilor UIP;
    • cheltuieli pentru informare şi publicitate;
    • cheltuieli pentru pregătirea personalului de exploatare;
    • cheltuieli cu probe tehnologice şi teste;
    • cheltuieli aferente marjei de buget;
    • cheltuieli pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preţ;
    • cheltuieli cu achiziţia de mijloace de transport, autovehicule;
    • cheltuieli cu excavatoare, tractoare, buldozere, motostivuitoare şi alte echipamente similare;
    • cheltuieli cu achiziţia de mijloace de transport indispensabile pentru atingerea obiectivului operaţiunii;
    • cheltuieli generale de administraţie;
    • cheltuieli cu achiziţia imobilelor deja construite;
    • TVA, dacă este deductibilă potrivit legislaţiei naţionale în domeniul fiscal şi recuperabilă;
    • achiziţia de echipamente secondhand;
    • amenzi, penalităţi, cheltuieli de judecată şi arbitraj;
    • cheltuielile efectuate pentru obiective de investiţii executate în regie proprie.

    Se admite doar achiziţia de utilaje şi echipamente noi.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016