Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobată prin ORDINUL nr. 690 din 1 iulie 2021, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 654 din 1 iulie 2021.────────── 1. Dispoziţii generale 1.1. Obiectivul prezentei scheme de ajutor de stat îl reprezintă susţinerea IMM-urilor în cadrul programului de relansare economică cu finanţare din fonduri externe nerambursabile în contextul crizei economice generate de pandemia de COVID-19, prin acordarea de ajutoare temporare cu valoare limitată acelor IMM-uri care se confruntă cu un deficit sau chiar cu indisponibilitatea lichidităţilor. 1.2. Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE) este furnizorul de ajutor de stat. Schema este implementată de MIPE prin Autoritatea de management a Programului operaţional Competitivitate (AM POC). 1.3. Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului (MEAT), în parteneriat cu agenţiile pentru IMM, atragere de investiţii şi promovare a exportului (AIMMAIPE) şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (denumit în continuare parteneriat), este administratorul schemei pentru implementarea măsurilor 1-2. Ajutorul se acordă în cadrul Programului operaţional Competitivitate (POC) 2014-2020 şi din alte fonduri externe nerambursabile şi buget de stat. 2. Baza legală 2.1. Ajutoarele de stat acordate în baza prezentei scheme sunt compatibile cu piaţa comună în conformitate cu secţiunea 3.1 - Ajutoare sub formă de granturi directe, avansuri rambursabile sau avantaje fiscale din Comunicarea CE - Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 (2020/C 112 I/01), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 4.04.2020, modificată prin Comunicarea CE - Modificare a Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 (2020/C 164/03), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 13.05.2020, Comunicarea CE - A treia modificare a Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 (2020/C 218/03), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 2.07.2020, Comunicarea CE - A patra modificare a Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 şi modificarea anexei la Comunicarea Comisiei către statele membre privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul asigurării creditelor la export pe termen scurt (2020/C 340 I/01), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 13.10.2020, Comunicarea CE - Cea de a cincea modificare a Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 şi modificarea anexei la Comunicarea Comisiei către statele membre privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul asigurării creditelor la export pe termen scurt (2021/C 34/06), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 1.02.2021.^1 ^1 https://ec.europa.eu/competition/state_aid/what_is_new/sa_covid19_3rd_amendment_temporary_framework_ro.pdf 2.2. Ajutoarele se acordă după obţinerea deciziei de autorizare a Comisiei Europene. 2.3. Prevederile legale aplicabile pentru acordarea ajutoarelor de stat sunt: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operaţional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum şi alte măsuri în domeniul fondurilor europene, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 220/2020, cu modificările şi completările ulterioare; Regulamentul (UE) 2020/460 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 martie 2020 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013 şi (UE) nr. 508/2014 în ceea ce priveşte anumite măsuri specifice menite să mobilizeze investiţii în sistemele de sănătate ale statelor membre şi în alte sectoare ale economiilor acestora ca reacţie la epidemia de COVID-19 (Iniţiativa pentru investiţii ca reacţie la coronavirus); Decizia de punere în aplicare a Comisiei din 19.12.2014 de aprobare a anumitor elemente din programul operaţional „Competitivitate“ pentru sprijinul din partea Fondului european de dezvoltare regională în temeiul obiectivului referitor la investiţiile pentru creştere şi locuri de muncă în România CCI 2014RO16RFOP001, cu modificările ulterioare, aşa cum au fost aprobate de Comisie. 3. Definiţii 3.1. administrator al schemei de ajutor de stat - MEAT în parteneriat cu AIMMAIPE, în baza contractului de finanţare încheiat prin AM POC, în calitate de furnizor de ajutor de stat. Administratorul schemei este împuternicit să deruleze proceduri în legătură cu prezenta schemă de ajutor de stat, în conformitate cu prevederile contractelor de finanţare semnate cu AM POC; 3.2. beneficiarul ajutorului de stat - IMM/PFA/CMI/ONG (organizaţie neguvernamentală), cu activitate economică care primeşte ajutorul de stat, prin intermediul administratorului de schemă; 3.3. persoană fizică autorizată - PFA - întreprinderea economică, fără personalitate juridică, organizată de o persoană fizică ce foloseşte, în principal, forţa sa de muncă; 3.4. cabinet medical individual - CMI - unitatea cu sau fără personalitate juridică, furnizoare de servicii publice, de stat sau private, de asistenţă medicală umană preventivă, curativă, de recuperare şi de urgenţă. Serviciile de sănătate ale cabinetelor medicale se realizează de medici de medicină generală - medici de familie, medici stomatologi, medici specialişti şi alte categorii de personal medical autorizat. În cabinetul medical individual îşi exercită profesia medicul titular, care poate avea ca salariaţi ori colaboratori medici sau orice altă categorie de personal; 3.5. întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) - întreprinderile care îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat, publicat Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 187/1 din 26.06.2014; 3.6. întreprinderi în dificultate - în conformitate cu art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat, modificat şi completat prin Regulamentul (UE) nr. 1.084/2017, o întreprindere este considerată în dificultate în următoarele situaţii: (i) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată (alta decât un IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei prevederi, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar; (ii) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât un IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu aşa cum reiese din contabilitatea societăţii a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei prevederi, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE; (iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi; (iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare; 3.7. contract de finanţare - actul juridic supus regulilor de drept public semnat între AM POC, pe de o parte, şi administratorul schemei în calitate de beneficiar al finanţării nerambursabile, respectiv administrator al schemei, pe de altă parte, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării operaţiunilor în cadrul POC 2014-2020; 3.8. contract de finanţare al ajutorului de stat - actul juridic supus regulilor de drept public semnat între administratorul schemei, în calitate de administrator al schemei, pe de o parte, şi întreprindere, în calitate de beneficiar al ajutorului de stat în cadrul prezentei scheme, pe de altă parte. 4. Forma ajutorului 4.1. Ajutorul de stat se acordă după cum urmează: a) microgranturi în sumă fixă pentru capital de lucru, în sensul art. 3 paragraful 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013, modificat prin Regulamentul (UE) nr. 460/2020 pentru reluarea activităţii curente sub formă de sumă forfetară, în sensul art. 67 alin. (1) lit. (c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2014. b) granturi pentru capital de lucru, în sensul art. 3 paragraful 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013, modificat prin Regulamentul (UE) nr. 460/2020 pentru reluarea activităţii curente, sub formă de sumă forfetară în sensul art. 67 alin. (1) lit. (c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2014; 5. Durata şi bugetul schemei 5.1. Schema se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2021. 5.2. Bugetul total alocat este echivalentul în lei a sumei de 1.007.031.250 euro, din care 850.000.000 euro FEDR şi 157.031.250 euro fonduri de la bugetul de stat împărţit între cele 2 măsuri după cum urmează: • Măsura 1 - Microgrant în sumă fixă, sub formă de cost unitar: echivalentul în lei al sumei de 100.000.000 euro, din care 85.000.000 euro fonduri europene nerambursabile, 15.000.000 euro fonduri de la bugetul de stat; • Măsura 2 - Grant pentru capital de lucru, sub formă de cost unitar: echivalentul în lei al sumei de 907.031.250 euro, din care 765.000.000 euro fonduri europene nerambursabile, 142.031.250 euro fonduri de la bugetul de stat. 5.3. Cursul de schimb euro/leu pentru calcularea plafoanelor de la pct. 6, 7 şi 8 este cursul INFOREURO valabil în luna lansării apelului de proiecte. 5.4. Bugetele celor 2 măsuri sunt indicative şi pot suferi modificări în funcţie de nevoile IMM-urilor în condiţiile încadrării în alocarea prevăzută la pct. 5.2. 6. Valoarea maximă a ajutorului de stat, beneficiarii, criteriile de eligibilitate şi cheltuieli eligibile Măsura 1 - Microgrant în sumă fixă 6.1. Valoarea maximă a ajutorului este echivalentul în lei al sumei de 2.000 euro/beneficiar de ajutor de stat, acordabil o singură dată, într-o singură tranşă, sub formă de cost unitar. 6.2. Beneficiarii de ajutor de stat ai măsurii 1 sunt: a) IMM-uri care fac dovada prin situaţiile financiare depuse că nu deţin salariaţi cu contract individual de muncă la data de 31.12.2019; b) PFA/Întreprinderi individuale/Întreprinderi familiale, alţi profesionişti, astfel cum sunt reglementaţi de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, care desfăşoară profesii liberale reglementate prin acte cu putere de lege şi ONG-uri cu activitate economică în unul din domeniile de activitate prevăzute; c) persoanele fizice autorizate/cabinete medicale individuale din domeniul sănătăţii, dacă au fost implicate în transportul, echiparea, evaluarea, diagnosticarea şi tratamentul pacienţilor diagnosticaţi cu COVID-19, care nu au beneficiat de stimulentul medical acordat în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2020 pentru aprobarea unor măsuri de sprijin decontate din fonduri europene, ca urmare a răspândirii coronavirusului COVID-19, pe perioada stării de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 82/2020, cu modificările şi completările ulterioare. Dovada implicării în activităţile legate de COVID-19, dar şi pentru neacordarea stimulentului medical se face prin completarea unui formular-anexă la cererea de finanţare emis de unitatea sanitară unde a prestat serviciul beneficiarul/direcţia de sănătate publică judeţeană, după caz. 6.3. Beneficiarii ajutorului de stat îndeplinesc criteriile generale de eligibilitate de la pct. 6.10 şi următoarele criterii de eligibilitate specifice: a) au desfăşurat activitate curentă/operaţională pe perioada cel puţin a unui an calendaristic înainte de data depunerii cererii de finanţare, cu excepţia PFA/cabinete medicale individuale pentru care începerea activităţii poate să aibă loc până la data de 1.02.2020; b) au obţinut o cifră de afaceri în exerciţiul financiar anterior depunerii cererii de finanţare de cel puţin echivalentul în lei a 5.000 euro la data depunerii cererii de finanţare, cu excepţia beneficiarilor ajutorului de stat prevăzuţi la pct. 6.2. lit. a), care au fost înfiinţaţi în anul 2019, cu o cifră de afaceri mai mică de 5.000 euro, pentru care plafonul minim al cifrei de afaceri se calculează prin înmulţirea numărului de luni întregi de activitate din anul 2019 cu suma de 415 euro, şi a beneficiarilor ajutorului de stat prevăzuţi la pct. 6.2. lit. b) şi c). c) au obţinut o cifră de afaceri în exerciţiul financiar anterior depunerii cererii de finanţare de cel puţin echivalentul în lei a 5.000 euro la data depunerii cererii de finanţare, cu excepţia beneficiarilor ajutorului de stat menţionaţi la pct. 6.2 lit. b) şi c); d) îşi menţin activitatea pe o perioadă de cel puţin 6 luni de la acordarea formei de sprijin sub formă de microgrant. 6.4. Beneficiarii măsurii 1 pot utiliza alocările pentru susţinerea unor cheltuieli de tipul: a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum şi alte categorii de stocuri necesare activităţii curente/operaţionale desfăşurate de beneficiari; b) datorii curente şi restante faţă de furnizorii curenţi, inclusiv faţă de furnizorii de utilităţi potrivit contractelor încheiate; c) cheltuieli privind chiria pe bază de contract legal încheiat; d) cheltuieli privind achiziţia de servicii şi reparaţii necesare activităţii curente de bază, cu excepţia serviciilor de consultanţă, studiilor şi altor categorii de servicii indirecte cu activitatea curentă; e) cheltuieli privind echipamentele de protecţie medicală, inclusiv materiale de dezinfecţie pentru protecţia împotriva răspândirii virusului SARS-CoV-2; f) cheltuieli privind achiziţia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activităţii curente; g) cheltuieli privind achiziţia de echipamente, utilaje, instalaţii, tehnologii, dotări independente necesare pentru reluarea activităţii curente pentru reluarea activităţilor economice; h) cheltuieli cu plata unor datorii la bugetul de stat. 6.5. Numărul estimat de beneficiari ai ajutorului de stat este de maximum 50.000. Măsura 2 - Grant pentru capital de lucru 6.6. Valoarea ajutorului se stabileşte astfel: a) pentru IMM-urile cu domeniile de activitate eligibile/ONG-urile care desfăşoară activităţi în domeniul educaţiei cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 5.000 şi 13.500 euro, valoarea grantului este de 2.000 euro; b) pentru IMM-urile cu domeniile de activitate eligibile din anexa nr. 2/ONG-urile care desfăşoară activităţi în domeniul educaţiei cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 13.501 şi 1.000.000 euro, valoarea grantului se stabileşte în procent de 15% din cifra de afaceri şi nu poate depăşi suma de 150.000 euro; c) pentru IMM-urile cu domeniile de activitate eligibile din anexa nr. 2/ONG-urile care desfăşoară activităţi în domeniul educaţiei cu cifra de afaceri cu echivalentul în euro de peste 1 milion euro, valoarea maximă a ajutorului este de 150.000 euro. 6.7. Beneficiarii măsurii 2 sunt IMM-urile cu domeniile de activitate eligibile din anexa nr. 2/ONG-urile care desfăşoară activităţi în domeniul educaţiei, care îndeplinesc criteriile generale de eligibilitate de la pct. 6.10 şi criteriile de eligibilitate specifice: a) au obţinut certificat de situaţii de urgenţă în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2020 privind unele măsuri economice şi fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare; b) au înregistrat profit operaţional din activitatea curentă, în unul dintre ultimele două exerciţii financiare înainte de depunerea cererii de finanţare pentru obţinerea grantului, potrivit situaţiilor financiare depuse conform legii; c) dispun de coparticipare la constituirea capitalului de lucru în procent de minimum 15% din valoarea grantului la data utilizării grantului pentru capital de lucru, potrivit prevederilor legale în vigoare; d) menţin sau, după caz, suplimentează numărul de salariaţi faţă de data depunerii cererii, pe o perioadă de minimum 6 luni de la data acordării grantului. 6.8. Beneficiarii pot utiliza măsura 2 pentru susţinerea unor cheltuieli de tipul: a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum şi alte categorii de stocuri necesare activităţii curente/operaţionale desfăşurate de beneficiarii prevăzuţi de prezenta schemă de ajutor de stat; b) datorii curente şi restante faţă de furnizorii curenţi, inclusiv faţă de furnizorii de utilităţi, potrivit contractelor încheiate; c) cheltuieli privind chiria pe bază de contract legal încheiat; d) cheltuieli privind achiziţia de servicii necesare activităţii curente, cu excepţia serviciilor de consultanţă, studii şi alte categorii de servicii indirecte; e) cheltuieli privind echipamentele de protecţie medicală, inclusiv materiale de dezinfecţie pentru protecţia împotriva răspândirii virusului SARS-CoV-2; f) cheltuieli privind achiziţia de obiecte de inventar, obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluării activităţii curente; g) cheltuieli privind achiziţia de echipamente, utilaje, instalaţii, tehnologii, dotări independente necesare activităţii curente în mod direct în vederea reluării activităţii curente a beneficiarului finanţării; h) cheltuieli cu plata unor datorii la bugetul de stat. 6.9. Numărul estimat de beneficiari este de maximum 100.500. 6.10. Criteriile de eligibilitate generale pentru beneficiarii care solicită finanţare în cadrul măsurilor prezentei scheme de ajutor de stat sunt următoarele: a) nu se află în dificultate la data de 31 decembrie 2019, în sensul prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat, modificat şi completat prin Regulamentul (UE) nr. 1.084/2017, ale Regulamentului de exceptare în bloc în sectorul agricultură (ABER) şi Regulamentului de exceptare în bloc în sectorul pescuitului şi acvaculturii (FIBER), cu excepţia PFA şi CMI; b) nu există împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat ce nu au fost executate şi recuperate integral, conform prevederilor legale în vigoare; c) nu sunt supuşi concordatului preventiv, procedurilor de lichidare, insolvenţă sau faliment. 7. Cumulul ajutoarelor de stat 7.1. Beneficiarul ajutorului de stat poate accesa şi alte scheme de ajutor de stat elaborate în baza Comunicării Comisiei - Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 (2020/C91I/01), inclusiv INVESTIMM, în limita plafonului echivalent în lei al sumei de 800.000 euro. 7.2. În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea în mai multe sectoare cărora li se aplică cuantumuri maxime diferite în conformitate cu pct. 22 lit. (a) din Comunicarea Comisiei - Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19, furnizorul/administratorul schemei trebuie să asigure, prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea conturilor, faptul că se respectă plafonul aferent pentru fiecare dintre aceste activităţi. 8. Domeniu de aplicare 8.1. Ajutorul de stat în cadrul acestei scheme este acordat în toate cele 8 regiuni ale României în sectoare de activitate, după cum urmează: - măsura 1 - sprijină întreprinderile mici şi mijlocii care fac dovada prin situaţiile financiare depuse că nu deţin salariaţi cu contract individual de muncă la data de 31 decembrie 2019, cu excepţia sectoarelor menţionate la pct. 9.2, PFA/CMI, dacă au fost implicate în transportul, echiparea, evaluarea, diagnosticarea şi tratamentul pacienţilor diagnosticaţi cu COVID-19, precum şi PFA-urile şi ONG-urile cu activitate economică în unul dintre domeniile de activitate prevăzute în anexa nr. 1; - măsura 2 - lista sectoarelor eligibile este prezentată în anexa nr. 2. 8.2. Nu vor fi sprijinite în cadrul măsurilor descrise în prezenta schemă de ajutor de stat următoarele sectoare/tipuri de ajutoare: a) activităţi legate de fabricarea produselor din alcool, tutun, armament; b) activităţi de jocuri de noroc şi pariuri. 8.3. Ajutorul acordat întreprinderilor active în prelucrarea şi comercializarea produselor agricole este condiţionat de a nu fi transmis parţial sau integral producătorilor primari şi nu este fixat pe baza preţului sau a cantităţii produselor achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de către întreprinderile în cauză. 8.4. Derogările de la pct. 23 lit. (a) din Comunicarea Comisiei - Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 se vor aplica, iar valoarea brută a ajutorului înainte de deducerea impozitului sau a altor taxe nu va depăşi 120.000 euro pentru întreprinderea activă în sectorul pescuitului şi acvaculturii sau 100.000 euro pentru întreprinderea activă în producţia primară de produse agricole. 8.5. În cazul în care o întreprindere este activă în mai multe sectoare cărora li se aplică sume maxime diferite, beneficiarii se vor asigura prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea conturilor, pentru fiecare dintre aceste activităţi, că plafonul relevant este respectat şi că suma maximă posibilă nu este depăşită în total. 8.6. Plafoanele de ajutor şi maximele de cumul stabilite în cadrul acestor măsuri se aplică indiferent dacă sprijinul pentru proiect este finanţat integral din resurse de stat sau finanţat parţial de Uniunea Europeană. 8.7. Ajutorul din cadrul sistemului de ajutor de stat nu va fi cumulat cu ajutorul prevăzut în Regulamentul nr. 702/2014 sau în Regulamentul nr. 1.388/2014. 8.8. Beneficiarii finali ai măsurii sunt toate IMM-urile din România active în sectoarele eligibile menţionate la pct. 8.1. Cu toate acestea, băncile şi alte instituţii financiare nu sunt beneficiari finali eligibili. 9. Implementarea schemei 9.1. Informaţiile referitoare la modalitatea de implementare a prezentei scheme se detaliază în ghidurile solicitantului asociate apelurilor de proiecte pe care AM POC urmează să le lanseze. 9.2. Pentru a beneficia de ajutor de stat în baza prezentei scheme, solicitantul depune o cerere de finanţare în platforma electronică, însoţită de documentaţia necesară analizei solicitării, care cuprinde: a) documentaţia juridică a beneficiarului de fonduri nerambursabile (după caz, act constitutiv, certificat de înregistrare la oficiul registrul comerţului, certificat constatator), verificată automat de sistemul informatic; b) documentaţia financiară (situaţia financiară aferentă anului 2019 depusă la administraţia financiară, ultima balanţă de verificare încheiată la data depunerii cererii sau declaraţia unică în cazul PFA), verificată automat de sistemul informatic; c) documentaţia tehnică în cazul investiţiilor în activităţi productive, respectiv plan de afaceri în format simplificat; d) declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului privind faptul că nu se află în dificultate la 31.12.2019; că nu a mai beneficiat de ajutor de stat pentru aceleaşi costuri eligibile menţionate la pct. 6.4 şi 6.8; că nu există împotriva sa decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis ce nu au fost executate sau recuperate; privind încadrarea în categoria de IMM (verificarea se va face ex-post, pe bază de eşantion, de către parteneriat); privind cofinanţarea şi/sau menţinerea locurilor de muncă, după caz; e) declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului privind faptul că: (i) nu este rezident în scopuri fiscale sau este încorporat în temeiul legilor din jurisdicţiile care figurează pe lista UE a jurisdicţiilor necooperante; (ii) nu este controlat, direct sau indirect, de către acţionarii din jurisdicţiile care aparţin de lista UE a jurisdicţiilor necooperante, în funcţie de proprietarul beneficiar, astfel cum este definită în art. 3 pct. 6 din Directiva 2015/849; (iii) nu controlează, direct sau indirect, filialele sau unităţile permanente proprii din jurisdicţiile care figurează pe lista UE a jurisdicţiilor necooperante; şi (iv) nu împarte dreptul de proprietate cu întreprinderile din jurisdicţiile care figurează pe lista UE a jurisdicţiilor necooperante; f) dovada cofinanţării pentru măsura 2. 9.3. Măsurile 1 şi 2 sunt selectate automatizat pe baza unei liste de verificare, pe baza criteriilor specifice menţionate la pct. 6.2 şi 6.3 pentru măsura 1 şi la pct. 7.2 pentru măsura 2. 9.4. În baza documentaţiei prezentate, se verifică încadrarea solicitărilor în condiţiile prezentei scheme şi se încheie contractele de finanţare a ajutorului de stat prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor, în limita bugetului alocat. 10. Dispoziţii privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea 10.1. AM POC are obligaţia să publice pe site-ul instituţiei textul integral al schemei de ajutor de stat, perioada în care se pot înregistra cereri, bugetul anual, data epuizării bugetului anual/total al schemei, precum şi forma şi conţinutul documentelor necesare pentru accesarea acesteia. Numărul şi valoarea contractelor semnate, precum şi sumele rămase disponibile în cadrul programului vor fi afişate în timp real. 10.2. AM POC, respectiv MIPE trebuie să păstreze înregistrări detaliate referitoare la toate ajutoarele acordate în cadrul schemei. Aceste înregistrări conţin toate informaţiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din reglementările europene în domeniu şi trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei. 10.3. Beneficiarii ajutorului de stat acordat în baza prezentei scheme trebuie să păstreze toate documentele aferente acesteia timp de 10 ani şi sunt obligaţi să le pună la dispoziţia autorităţii de implementare a schemei de ajutor de stat sau a Consiliului Concurenţei ori de câte ori le sunt solicitate. 10.4. MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, prin AM POC, are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene. 10.5. AM POC are obligaţia încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, iar parteneriatul, în calitate de administrator al schemei, are obligaţia încărcării contractelor de finanţare a ajutorului de stat, a plăţilor efectuate şi a eventualelor recuperări, în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind registrul ajutoarelor de stat. 10.6. MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, publică informaţiile relevante cu privire la fiecare ajutor individual acordat în temeiul prezentei scheme pe site-ul web al instituţiei şi asigură furnizarea informaţiilor către Consiliul Concurenţei în vederea publicării pe site-ul dedicat ajutoarelor de stat, în termen de 12 luni de la data acordării. 10.7. MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, furnizează Consiliului Concurenţei informaţiile necesare pentru întocmirea rapoartelor anuale, pe care acesta le prezintă Comisiei Europene. 10.8. Până la 31 decembrie 2021, MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, transmite prin intermediul Consiliului Concurenţei către Comisia Europeană o listă a măsurilor instituite în baza prezentei scheme. 11. Controlul beneficiarilor schemei şi recuperarea ajutorului de stat 11.1. Monitorizarea şi controlul întreprinderilor beneficiare în cadrul celor 2 măsuri din prezenta schemă de ajutor de stat se vor face pentru AM POC de către administratorul schemei. 11.2. Verificarea asigurării tipurilor de cheltuieli eligibile pentru măsurile 1 şi 2 se face pe un eşantion de 1% în scopul validării metodologiei de stabilire a sumei forfetare. 11.3. În situaţia în care furnizorul de ajutor de stat constată că beneficiarii finali şi/sau beneficiarii de finanţare nerambursabilă nu au respectat prevederile schemei de ajutor de stat şi/sau pe cele ale contractului de finanţare, AM POC solicită acestora rambursarea ajutorului de stat primit, la care se adaugă dobânda aferentă, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. 11.4. În cazul în care beneficiarul nu rambursează ajutorul de stat, inclusiv dobânda aferentă, recuperarea ajutorului de stat se realizează de către AM POC potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. ANEXA 1 la schema de ajutor de stat DOMENII de activitate eligibile pentru PFA/ONG-uri cu activitate economică [art. 5 alin. (1) lit. b)] în cadrul măsurii 1 „Microgrant pentru capital de lucru“
┌──────────────────────────────────────┐
│16. PRELUCRAREA LEMNULUI, FABRICAREA │
│PRODUSELOR DIN LEMN ŞI PLUTĂ, CU │
│EXCEPŢIA MOBILEI; FABRICAREA │
│ARTICOLELOR DIN PAIE ŞI DIN ALTE │
│MATERIALE VEGETALE ÎMPLETITE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Fabricarea altor produse din │
│1629│lemn; fabricarea articolelor din │
│ │plută, paie şi alte materiale │
│ │vegetale împletite │
├────┴─────────────────────────────────┤
│18. TIPĂRIREA ŞI REPRODUCEREA PE │
│SUPORŢI A ÎNREGISTRĂRILOR │
├────┬─────────────────────────────────┤
│1811│Tipărirea ziarelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│1812│Alte activităţi de tipărire │
│ │n.c.a. │
├────┼─────────────────────────────────┤
│1813│Servicii pregătitoare pentru │
│ │pretipărire │
├────┼─────────────────────────────────┤
│1814│Legătorie şi servicii conexe │
├────┼─────────────────────────────────┤
│1820│Reproducerea înregistrărilor │
├────┴─────────────────────────────────┤
│23. FABRICAREA ALTOR PRODUSE DIN │
│MINERALE NEMETALICE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Fabricarea articolelor ceramice │
│2341│pentru uz gospodăresc şi │
│ │ornamental │
├────┼─────────────────────────────────┤
│2349│Fabricarea altor produse ceramice│
│ │n.c.a. │
├────┴─────────────────────────────────┤
│26. FABRICAREA CALCULATOARELOR ŞI A │
│PRODUSELOR ELECTRONICE ŞI OPTICE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Fabricarea suporţilor magnetici │
│2680│şi optici destinaţi │
│ │înregistrărilor │
├────┴─────────────────────────────────┤
│32. ALTE ACTIVITĂŢI INDUSTRIALE n.c.a.│
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Fabricarea bijuteriilor şi │
│3212│articolelor similare din metale │
│ │şi pietre preţioase │
├────┼─────────────────────────────────┤
│3213│Fabricarea imitaţiilor de │
│ │bijuterii şi articole similare │
├────┼─────────────────────────────────┤
│3220│Fabricarea instrumentelor │
│ │muzicale │
├────┼─────────────────────────────────┤
│3230│Fabricarea articolelor pentru │
│ │sport │
├────┼─────────────────────────────────┤
│3240│Fabricarea jocurilor şi │
│ │jucăriilor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Fabricarea de dispozitive, │
│3250│aparate şi instrumente medicale │
│ │şi stomatologice │
├────┼─────────────────────────────────┤
│3299│Fabricarea altor produselor │
│ │manufacturiere n.c.a. │
├────┴─────────────────────────────────┤
│47. COMERŢ CU AMĂNUNTUL, CU EXCEPŢIA │
│AUTOVEHICULELOR ŞI MOTOCICLETELOR │
├────┬─────────────────────────────────┤
│4761│Comerţ cu amănuntul al cărţilor, │
│ │în magazine specializate │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Comerţ cu amănuntul al ziarelor │
│4762│şi articolelor de papetărie, în │
│ │magazine specializate │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Comerţ cu amănuntul al discurilor│
│4763│şi benzilor magnetice, cu sau │
│ │fără înregistrări audiovideo, în │
│ │magazine specializate │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Comerţ cu amănuntul al altor │
│4778│bunuri noi, în magazine │
│ │specializate │
├────┴─────────────────────────────────┤
│58. ACTIVITĂŢI DE EDITARE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│5811│Activităţi de editare a cărţilor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de editare de ghiduri,│
│5812│compendii, liste de adrese şi │
│ │similare │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5813│Activităţi de editare a ziarelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5814│Activităţi de editare a │
│ │revistelor şi periodicelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5819│Alte activităţi de editare │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5821│Activităţi de editare a jocurilor│
│ │de calculator │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5829│Activităţi de editare a altor │
│ │produse software │
├────┴─────────────────────────────────┤
│59. ACTIVITĂŢI DE PRODUCŢIE │
│CINEMATOGRAFICĂ, VIDEO ŞI DE PROGRAME │
│DE TELEVIZIUNE; ÎNREGISTRĂRI AUDIO ŞI │
│ACTIVITĂŢI DE EDITARE MUZICALĂ │
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de producţie │
│5911│cinematografică, video şi de │
│ │programe de televiziune │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi postproducţie │
│5912│cinematografică, video şi de │
│ │programe de televiziune │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de distribuţie a │
│5913│filmelor cinematografice, video │
│ │şi a programelor de televiziune │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5914│Proiecţia de filme │
│ │cinematografice │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de realizare a │
│5920│înregistrărilor audio şi │
│ │activităţi de editare muzicală │
├────┴─────────────────────────────────┤
│60. ACTIVITĂŢI DE DIFUZARE ŞI │
│TRANSMITERE DE PROGRAME │
├────┬─────────────────────────────────┤
│6010│Activităţi de difuzare a │
│ │programelor de radio │
├────┼─────────────────────────────────┤
│6020│Activităţi de difuzare a │
│ │programelor de televiziune │
├────┴─────────────────────────────────┤
│61. TELECOMUNICAŢII │
├────┬─────────────────────────────────┤
│6110│Activităţi de telecomunicaţii │
│ │prin reţele cu cablu │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de telecomunicaţii │
│6120│prin reţele fără cablu (exclusiv │
│ │prin satelit) │
├────┴─────────────────────────────────┤
│62. ACTIVITĂŢI DE SERVICII ÎN │
│TEHNOLOGIA INFORMAŢIEI │
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de realizare a │
│6201│software-ului la comandă │
│ │(software orientat client) │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de management │
│6203│(gestiune şi exploatare) al │
│ │mijloacelor de calcul │
├────┼─────────────────────────────────┤
│6209│Alte activităţi de servicii │
│ │privind tehnologia informaţiei │
├────┴─────────────────────────────────┤
│63. ACTIVITĂŢI DE SERVICII INFORMATICE│
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Prelucrarea datelor, │
│6311│administrarea paginilor web şi │
│ │activităţi conexe │
├────┼─────────────────────────────────┤
│6312│Activităţi ale portalurilor web │
├────┼─────────────────────────────────┤
│6391│Activităţi ale agenţiilor de │
│ │ştiri │
├────┼─────────────────────────────────┤
│6399│Alte activităţi de servicii │
│ │informaţionale n.c.a. │
├────┴─────────────────────────────────┤
│72. CERCETARE-DEZVOLTARE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│7220│Cercetare-dezvoltare în ştiinţe │
│ │sociale şi umaniste │
├────┴─────────────────────────────────┤
│73. PUBLICITATE ŞI ACTIVITĂŢI DE │
│STUDIERE A PIEŢEI │
├────┬─────────────────────────────────┤
│7311│Activităţi ale agenţiilor de │
│ │publicitate │
├────┼─────────────────────────────────┤
│7312│Servicii de reprezentare media │
├────┼─────────────────────────────────┤
│7320│Activităţi de studiere a pieţei │
│ │şi de sondare a opiniei publice │
├────┴─────────────────────────────────┤
│74. ALTE ACTIVITĂŢI PROFESIONALE, │
│ŞTIINŢIFICE ŞI TEHNICE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│7410│Activităţi de design specializat │
├────┼─────────────────────────────────┤
│7420│Activităţi fotografice │
├────┼─────────────────────────────────┤
│7430│Activităţi de traducere scrisă şi│
│ │orală (interpreţi) │
├────┼─────────────────────────────────┤
│7490│Alte activităţi profesionale, │
│ │ştiinţifice şi tehnice n.c.a. │
├────┴─────────────────────────────────┤
│77. ACTIVITĂŢI DE ÎNCHIRIERE ŞI │
│LEASING │
├────┬─────────────────────────────────┤
│7722│Închirierea de casete video şi │
│ │discuri (CD-uri, DVD-uri) │
├────┴─────────────────────────────────┤
│85. ÎNVĂŢĂMÂNT │
├────┬─────────────────────────────────┤
│8510│Învăţământ preşcolar │
├────┼─────────────────────────────────┤
│8520│Învăţământ primar │
├────┼─────────────────────────────────┤
│8551│Învăţământ în domeniul sportiv şi│
│ │recreaţional │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Învăţământ în domeniul cultural │
│8552│(limbi străine, muzică, teatru, │
│ │dans, arte plastice etc.) │
├────┼─────────────────────────────────┤
│8553│Şcoli de conducere (pilotaj) │
├────┼─────────────────────────────────┤
│8559│Alte forme de învăţământ n.c.a. │
├────┴─────────────────────────────────┤
│90. ACTIVITĂŢI DE CREAŢIE ŞI │
│INTERPRETARE ARTISTICĂ │
├────┬─────────────────────────────────┤
│9001│Activităţi de interpretare │
│ │artistică (spectacole) │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi suport pentru │
│9002│interpretare artistică │
│ │(spectacole) │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9003│Activităţi de creaţie artistică │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9004│Activităţi de gestionare a │
│ │sălilor de spectacole │
├────┴─────────────────────────────────┤
│91. ACTIVITĂŢI ALE BIBLIOTECILOR, │
│ARHIVELOR, MUZEELOR ŞI ALTE ACTIVITĂŢI│
│CULTURALE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│9101│Activităţi ale bibliotecilor şi │
│ │arhivelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9102│Activităţi ale muzeelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Gestionarea monumentelor, │
│9103│clădirilor istorice şi a altor │
│ │obiective de interes turistic │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi ale grădinilor │
│9104│zoologice, botanice şi ale │
│ │rezervaţiilor naturale │
├────┴─────────────────────────────────┤
│93. ACTIVITĂŢI SPORTIVE, RECREATIVE ŞI│
│DISTRACTIVE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│9313│Activităţi ale bazelor sportive │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9319│Activităţi ale cluburilor │
│ │sportive │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9321│Bâlciuri şi parcuri de distracţii│
├────┼─────────────────────────────────┤
│9329│Alte activităţi recreative şi │
│ │distractive n.c.a. │
└────┴─────────────────────────────────┘
ANEXA 2 la schema de ajutor de stat LISTA domeniilor de activitate eligibile în cadrul măsurii 2 „Grant pentru capital de lucru“
┌──────────────────────────────────────┐
│10. INDUSTRIA ALIMENTARĂ │
├────┬─────────────────────────────────┤
│1011│Prelucrarea şi conservarea cărnii│
├────┼─────────────────────────────────┤
│1012│Prelucrarea şi conservarea cărnii│
│ │de pasăre │
├────┼─────────────────────────────────┤
│1013│Fabricarea produselor din carne │
│ │(inclusiv din carne de pasăre) │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Prelucrarea şi conservarea │
│1020│peştelui, crustaceelor şi │
│ │moluştelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│1031│Prelucrarea şi conservarea │
│ │cartofilor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│1032│Fabricarea sucurilor de fructe şi│
│ │legume │
├────┼─────────────────────────────────┤
│1039│Prelucrarea şi conservarea │
│ │fructelor şi legumelor n.c.a. │
├────┼─────────────────────────────────┤
│1051│Fabricarea produselor lactate şi │
│ │a brânzeturilor │
├────┴─────────────────────────────────┤
│16. PRELUCRAREA LEMNULUI, FABRICAREA │
│PRODUSELOR DIN LEMN ŞI PLUTĂ, CU │
│EXCEPŢIA MOBILEI; FABRICAREA │
│ARTICOLELOR DIN PAIE ŞI DIN ALTE │
│MATERIALE VEGETALE ÎMPLETITE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Fabricarea altor produse din │
│1629│lemn; fabricarea articolelor din │
│ │plută, paie şi din alte materiale│
│ │vegetale împletite │
├────┴─────────────────────────────────┤
│18. TIPĂRIREA ŞI REPRODUCEREA PE │
│SUPORŢI A ÎNREGISTRĂRILOR │
├────┬─────────────────────────────────┤
│1811│Tipărirea ziarelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│1812│Alte activităţi de tipărire │
│ │n.c.a. │
├────┼─────────────────────────────────┤
│1813│Servicii pregătitoare pentru │
│ │pretipărire │
├────┼─────────────────────────────────┤
│1814│Legătorie şi servicii conexe │
├────┼─────────────────────────────────┤
│1820│Reproducerea înregistrărilor │
├────┴─────────────────────────────────┤
│23. FABRICAREA ALTOR PRODUSE DIN │
│MINERALE NEMETALICE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Fabricarea articolelor ceramice │
│2341│pentru uz gospodăresc şi │
│ │ornamental │
├────┼─────────────────────────────────┤
│2349│Fabricarea altor produse ceramice│
│ │n.c.a. │
├────┴─────────────────────────────────┤
│26. FABRICAREA CALCULATOARELOR ŞI A │
│PRODUSELOR ELECTRONICE ŞI OPTICE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Fabricarea suporţilor magnetici │
│2680│şi optici destinaţi │
│ │înregistrărilor │
├────┴─────────────────────────────────┤
│32. ALTE ACTIVITĂŢI INDUSTRIALE n.c.a.│
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Fabricarea bijuteriilor şi │
│3212│articolelor similare din metale │
│ │şi pietre preţioase │
├────┼─────────────────────────────────┤
│3213│Fabricarea imitaţiilor de │
│ │bijuterii şi articole similare │
├────┼─────────────────────────────────┤
│3220│Fabricarea instrumentelor │
│ │muzicale │
├────┼─────────────────────────────────┤
│3230│Fabricarea articolelor pentru │
│ │sport │
├────┼─────────────────────────────────┤
│3240│Fabricarea jocurilor şi │
│ │jucăriilor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Fabricarea de dispozitive, │
│3250│aparate şi instrumente medicale │
│ │şi stomatologice │
├────┼─────────────────────────────────┤
│3299│Fabricarea altor produse │
│ │manufacturiere n.c.a. │
├────┴─────────────────────────────────┤
│47. COMERŢ CU AMĂNUNTUL, CU EXCEPŢIA │
│AUTOVEHICULELOR ŞI MOTOCICLETELOR │
├────┬─────────────────────────────────┤
│4761│Comerţ cu amănuntul al cărţilor, │
│ │în magazine specializate │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Comerţ cu amănuntul al ziarelor │
│4762│şi articolelor de papetărie, în │
│ │magazine specializate │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Comerţ cu amănuntul al discurilor│
│4763│şi benzilor magnetice cu sau fără│
│ │înregistrări audiovideo, în │
│ │magazinele specializate │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Comerţ cu amănuntul al altor │
│4778│bunuri noi, în magazine │
│ │specializate │
├────┴─────────────────────────────────┤
│49. TRANSPORTURI TERESTRE ŞI │
│TRANSPORTURI PRIN CONDUCTE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│4910│Transporturi interurbane de │
│ │călători pe calea ferată │
├────┼─────────────────────────────────┤
│4920│Transporturi de marfă pe calea │
│ │ferată │
├────┼─────────────────────────────────┤
│4931│Transporturi urbane, suburbane şi│
│ │metropolitane de călători │
├────┼─────────────────────────────────┤
│4932│Transporturi cu taxiuri │
├────┼─────────────────────────────────┤
│4939│Alte transporturi terestre de │
│ │călători n.c.a. │
├────┼─────────────────────────────────┤
│4941│Transporturi rutiere de mărfuri │
├────┼─────────────────────────────────┤
│4942│Servicii de mutare │
├────┴─────────────────────────────────┤
│50. TRANSPORTURI PE APĂ │
├────┬─────────────────────────────────┤
│5010│Transporturi maritime şi costiere│
│ │de pasageri │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5020│Transporturi maritime şi costiere│
│ │de marfă │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5030│Transportul de pasageri pe căi │
│ │navigabile interioare │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5040│Transportul de marfă pe căi │
│ │navigabile interioare │
├────┴─────────────────────────────────┤
│51. TRANSPORTURI AERIENE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│5110│Transporturi aeriene de pasageri │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5121│Transporturi aeriene de marfă │
├────┴─────────────────────────────────┤
│52. DEPOZITARE ŞI ACTIVITĂŢI AUXILIARE│
│PENTRU TRANSPORTURI │
├────┬─────────────────────────────────┤
│5210│Depozitări │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5221│Activităţi de servicii anexe │
│ │pentru transporturi terestre │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5222│Activităţi de servicii anexe │
│ │transporturilor pe apă │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5223│Activităţi de servicii anexe │
│ │transporturilor aeriene │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5224│Manipulări │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5229│Alte activităţi anexe │
│ │transporturilor │
├────┴─────────────────────────────────┤
│55. HOTELURI ŞI ALTE FACILITĂŢI DE │
│CAZARE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│5510│Hoteluri şi alte facilităţi de │
│ │cazare similare │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Facilităţi de cazare pentru │
│5520│vacanţe şi perioade de scurtă │
│ │durată │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5530│Parcuri pentru rulote, campinguri│
│ │şi tabere │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5590│Alte servicii de cazare │
├────┴─────────────────────────────────┤
│56. RESTAURANTE ŞI ALTE ACTIVITĂŢI DE │
│SERVICII DE ALIMENTAŢIE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│5610│Restaurante │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5621│Activităţi de alimentaţie │
│ │(catering) pentru evenimente │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5629│Alte servicii de alimentaţie │
│ │n.c.a. │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5630│Baruri şi alte activităţi de │
│ │servire a băuturilor │
├────┴─────────────────────────────────┤
│58. ACTIVITĂŢI DE EDITARE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│5811│Activităţi de editare a cărţilor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de editare de ghiduri,│
│5812│compendii, liste de adrese şi │
│ │similare │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5813│Activităţi de editare a ziarelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5814│Activităţi de editare a │
│ │revistelor şi periodicelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5819│Alte activităţi de editare │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5821│Activităţi de editare a jocurilor│
│ │de calculator │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5829│Activităţi de editare a altor │
│ │produse software │
├────┴─────────────────────────────────┤
│59. ACTIVITĂŢI DE PRODUCŢIE │
│CINEMATOGRAFICĂ, VIDEO ŞI DE PROGRAME │
│DE TELEVIZIUNE; ÎNREGISTRĂRI AUDIO ŞI │
│ACTIVITĂŢI DE EDITARE MUZICALĂ │
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de producţie │
│5911│cinematografică, video şi de │
│ │programe de televiziune │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi postproducţie │
│5912│cinematografică, video şi de │
│ │programe de televiziune │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de distribuţie a │
│5913│filmelor cinematografice, video │
│ │şi a programelor de televiziune │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5914│Proiecţia de filme │
│ │cinematografice │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de realizare a │
│5920│înregistrărilor audio şi │
│ │activităţi de editare muzicală │
├────┴─────────────────────────────────┤
│60. ACTIVITĂŢI DE DIFUZARE ŞI │
│TRANSMITERE DE PROGRAME │
├────┬─────────────────────────────────┤
│6010│Activităţi de difuzare a │
│ │programelor de radio │
├────┼─────────────────────────────────┤
│6020│Activităţi de difuzare a │
│ │programelor de televiziune │
├────┴─────────────────────────────────┤
│61. TELECOMUNICAŢII │
├────┬─────────────────────────────────┤
│6110│Activităţi de telecomunicaţii │
│ │prin reţele cu cablu │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de telecomunicaţii │
│6120│prin reţele fără cablu (exclusiv │
│ │prin satelit) │
├────┴─────────────────────────────────┤
│62. ACTIVITĂŢI DE SERVICII ÎN │
│TEHNOLOGIA INFORMAŢIEI │
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de realizare a │
│6201│software-ului la comandă │
│ │(software orientat client) │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de management │
│6203│(gestiune şi exploatare) a │
│ │mijloacelor de calcul │
├────┼─────────────────────────────────┤
│6209│Alte activităţi de servicii │
│ │privind tehnologia informaţiei │
├────┴─────────────────────────────────┤
│63. ACTIVITĂŢI DE SERVICII INFORMATICE│
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Prelucrarea datelor, │
│6311│administrarea paginilor web şi │
│ │activităţi conexe │
├────┼─────────────────────────────────┤
│6312│Activităţi ale portalurilor web │
├────┼─────────────────────────────────┤
│6391│Activităţi ale agenţiilor de │
│ │ştiri │
├────┼─────────────────────────────────┤
│6399│Alte activităţi de servicii │
│ │informaţionale n.c.a. │
├────┴─────────────────────────────────┤
│72. CERCETARE-DEZVOLTARE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│7220│Cercetare-dezvoltare în ştiinţe │
│ │sociale şi umaniste │
├────┴─────────────────────────────────┤
│73. PUBLICITATE ŞI ACTIVITĂŢI DE │
│STUDIERE A PIEŢEI │
├────┬─────────────────────────────────┤
│7311│Activităţi ale agenţiilor de │
│ │publicitate │
├────┼─────────────────────────────────┤
│7312│Servicii de reprezentare media │
├────┼─────────────────────────────────┤
│7320│Activităţi de sondare a pieţei şi│
│ │de sondare a opiniei publice │
├────┴─────────────────────────────────┤
│74. ALTE ACTIVITĂŢI PROFESIONALE, │
│ŞTIINŢIFICE ŞI TEHNICE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│7410│Activităţi de design specializat │
├────┼─────────────────────────────────┤
│7420│Activităţi fotografice │
├────┼─────────────────────────────────┤
│7430│Activităţi de traducere scrisă şi│
│ │orală (interpreţi) │
├────┼─────────────────────────────────┤
│7490│Alte activităţi profesionale, │
│ │ştiinţifice şi tehnice n.c.a. │
├────┴─────────────────────────────────┤
│77. ACTIVITĂŢI DE ÎNCHIRIERE ŞI │
│LEASING │
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de închiriere şi │
│7711│leasing de autoturisme şi │
│ │autovehicule rutiere uşoare │
├────┼─────────────────────────────────┤
│7722│Închirierea de casete video şi │
│ │discuri (CD-uri, DVD-uri) │
├────┴─────────────────────────────────┤
│79. ACTIVITĂŢI ALE AGENŢIILOR │
│TURISTICE ŞI ALE TUR-OPERATORILOR; │
│ALTE SERVICII DE REZERVARE ŞI │
│ASISTENŢĂ TURISTICĂ │
├────┬─────────────────────────────────┤
│7911│Activităţi ale agenţiilor │
│ │turistice │
├────┼─────────────────────────────────┤
│7912│Activităţi ale tur-operatorilor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│7990│Alte servicii de rezervare şi │
│ │asistenţă turistică │
├────┴─────────────────────────────────┤
│82. ACTIVITĂŢI DE SECRETARIAT, │
│SERVICII SUPORT ŞI ALTE ACTIVITĂŢI DE │
│SERVICII PRESTATE ÎN PRINCIPAL │
│ÎNTREPRINDERILOR │
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de organizare a │
│8230│expoziţiilor, târgurilor şi │
│ │congreselor │
├────┴─────────────────────────────────┤
│85. ÎNVĂŢĂMÂNT │
├────┬─────────────────────────────────┤
│8510│Învăţământ preşcolar │
├────┼─────────────────────────────────┤
│8520│Învăţământ primar │
├────┼─────────────────────────────────┤
│8531│Învăţământ secundar general │
├────┼─────────────────────────────────┤
│8532│Învăţământ secundar, tehnic sau │
│ │profesional │
├────┼─────────────────────────────────┤
│8541│Învăţământ superior │
│ │nonuniversitar │
├────┼─────────────────────────────────┤
│8542│Învăţământ superior universitar │
├────┼─────────────────────────────────┤
│8551│Învăţământ în domeniul sportiv şi│
│ │recreaţional │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Învăţământ în domeniul cultural │
│8552│(limbi străine, muzică, teatru, │
│ │dans, arte plastice etc.) │
├────┼─────────────────────────────────┤
│8553│Şcoli de conducere (pilotaj) │
├────┼─────────────────────────────────┤
│8559│Alte forme de învăţământ n.c.a. │
├────┼─────────────────────────────────┤
│8560│Activităţi de servicii suport │
│ │pentru învăţământ │
├────┴─────────────────────────────────┤
│90. ACTIVITĂŢI DE CREAŢIE ŞI │
│INTERPRETARE ARTISTICĂ │
├────┬─────────────────────────────────┤
│9001│Activităţi de interpretare │
│ │artistică (spectacole) │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi suport pentru │
│9002│interpretare artistică │
│ │(spectacole) │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9003│Activităţi de creaţie artistică │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9004│Activităţi de gestionare a │
│ │sălilor de spectacole │
├────┴─────────────────────────────────┤
│91. ACTIVITĂŢI ALE BIBLIOTECILOR, │
│ARHIVELOR, MUZEELOR ŞI ALTE ACTIVITĂŢI│
│CULTURALE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│9101│Activităţi ale bibliotecilor şi │
│ │arhivelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9102│Activităţi ale muzeelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Gestionarea monumentelor, │
│9103│clădirilor istorice şi altor │
│ │obiective de interes turistic │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi ale grădinilor │
│9104│zoologice, botanice şi ale │
│ │rezervaţiilor naturale │
├────┴─────────────────────────────────┤
│93. ACTIVITĂŢI SPORTIVE, RECREATIVE ŞI│
│DISTRACTIVE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│9329│Alte activităţi recreative şi │
│ │distractive n.c.a. │
└────┴─────────────────────────────────┘
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.