Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 27 septembrie 2024  Sprijin pentru acordarea finanţării nerambursabile din Planul naţional de redresare şi rezilienţă pentru lucrările de reîmpădurire iniţiate după data de 1 februarie 2020, în scopul refacerii potenţialului forestier afectat de incendii, de fenomene meteorologice nefavorabile, care pot fi asimilate unei calamităţi naturale, de infestări ale plantelor cu organisme dăunătoare şi de evenimente catastrofale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 27 septembrie 2024 Sprijin pentru acordarea finanţării nerambursabile din Planul naţional de redresare şi rezilienţă pentru lucrările de reîmpădurire iniţiate după data de 1 februarie 2020, în scopul refacerii potenţialului forestier afectat de incendii, de fenomene meteorologice nefavorabile, care pot fi asimilate unei calamităţi naturale, de infestări ale plantelor cu organisme dăunătoare şi de evenimente catastrofale

EMITENT: Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 998 din 4 octombrie 2024
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 2.088 din 27 septembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 998 din 4 octombrie 2024.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezenta schemă de ajutor de minimis, denumită în continuare schemă, prevede acordarea de ajutoare pentru investiţii în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă, denumit în continuare PNRR, componenta C2 „Păduri şi conservarea biodiversităţii“, investiţia 1. Campania naţională de împădurire şi reîmpădurire, inclusiv păduri urbane.
    (2) Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.
    (3) Schema este implementată de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, în calitate de furnizor al schemei, denumit în continuare MMAP, iar activităţile tehnice de specialitate sunt desfăşurate de Gărzile forestiere, denumite în continuare GF.
    (4) Schema se aplică pe întregul teritoriu al României.

    CAP. II
    Baza legală
    ART. 2
    Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:
    a) Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României;
    b) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2023/2.831;
    d) Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 766/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de prevenire, constatare, evaluare şi aprobare a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vătămători fondului forestier naţional, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional şi obiectivelor instalate în acestea.


    CAP. III
    Obiectivul şi scopul schemei de ajutor de minimis
    ART. 3
    (1) Obiectivul schemei îl reprezintă refacerea potenţialului forestier prin împădurirea suprafeţelor situate în fondul forestier naţional care au fost afectate de incendii forestiere, fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale, de infestări ale plantelor cu organisme dăunătoare şi de evenimente catastrofale. Prin acest obiectiv se vor putea atinge şi alte obiective, respectiv reducerea impactului schimbărilor climatice şi mărirea cantităţii de carbon sechestrat, conservarea biodiversităţii, gestionarea durabilă a pădurilor şi dezvoltarea continuă a funcţiilor ecologice şi sociale ale pădurilor, care este în conformitate cu Strategia naţională pentru păduri 2030.
    (2) Investiţia contribuie în proporţie de 100% la obiectivele asumate pentru realizarea indicatorilor din domeniul climei şi în proporţie de 0% pentru realizarea indicatorilor din domeniul digital.
    (3) Scopul prezentei scheme îl reprezintă acordarea unui sprijin financiar nerambursabil deţinătorilor publici şi privaţi de terenuri forestiere, precum şi formelor asociative ale acestora, pentru decontarea lucrărilor de reîmpădurire iniţiate, efectuate, recepţionate şi plătite în perioada 1 februarie 2020-31 mai 2023 pentru refacerea potenţialului forestier, prin împădurirea terenurilor situate în fondul forestier naţional care au fost afectate de incendii forestiere, fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale, de infestări ale plantelor cu organisme dăunătoare şi de evenimente catastrofale, precum şi pentru decontarea lucrărilor de întreţinere a acestor plantaţii până la închiderea stării de masiv, fără a depăşi termenul de implementare a schemei, prevăzut la art. 13.
    (4) Schema conduce la atingerea indicatorului privind suprafaţa de teren reîmpădurită (ha) după data de 1 februarie 2020 şi până la data de 31 mai 2023, având în vedere calendarul propus pentru Investiţia 1 - Campania naţională de împădurire şi reîmpădurire prin PNRR, care menţionează realizarea a cel puţin 6.000 ha suprafeţe noi de teren împădurite sau reîmpădurite până la 31.12.2023, iar până la 30.06.2026 realizarea a 26.760 ha suprafeţe noi de teren împădurite sau reîmpădurite.

    ART. 4
    La realizarea obiectivului menţionat la art. 3 alin. (1) s-a ţinut cont de respectarea următoarelor cerinţe legale:
    a) au fost utilizate doar speciile şi ecotipurile de arbori stabilite pe baza prevederilor ultimului amenajament silvic întocmit pentru suprafaţa respectivă şi a tipului natural fundamental de pădure, fiind astfel reziliente la impactul preconizat de schimbările climatice şi eliminându-se astfel orice efect advers asupra biodiversităţii;
    b) utilizarea speciilor alogene este permisă numai în cazul în care se demonstrează că utilizarea acestora duce la condiţii ecosistemice favorabile şi adecvate privind clima, solul, etajele de vegetaţie, rezistenţa la foc şi că speciile indigene existente nu mai pot face faţă condiţiilor staţionale (climatice şi pedo-hidrologice) preconizate în viitor;
    c) refacerea potenţialului forestier prin reîmpădurire contribuie în mod pozitiv la obiectivele de refacere a habitatelor, conservare a biodiversităţii, de management al apei şi de protecţie a solului;
    d) proiectele de reîmpădurire au fost realizate în zonele afectate de incendii forestiere, fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale (secetă, inundaţii, doborâturi de vânt etc.), de infestări ale plantelor cu organisme dăunătoare şi de evenimente catastrofale.


    ART. 5
    În vederea atingerii scopului definit la art. 3 alin. (3), schema vizează acordarea sprijinului financiar sub formă de grant în vederea decontării lucrărilor iniţiate, efectuate, recepţionate şi plătite în perioada 1 februarie 2020-31 mai 2023 pentru refacerea potenţialului forestier prin împădurirea terenurilor forestiere afectate de acţiunea unor incendii forestiere, fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale, de infestări ale plantelor cu organisme dăunătoare şi de evenimente catastrofale, a căror suprafaţă este mai mare de 0,5 ha, care au constat în:
    a) pregătirea terenului şi solului pentru plantare;
    b) instalarea plantaţiei, care cuprinde inclusiv procurarea, transportul şi manipularea puieţilor forestieri;
    c) întreţinerea plantaţiilor;
    d) completarea plantaţiilor;
    e) serviciile de asistenţă tehnică prestate de personalul silvic pentru plantaţia respectivă, dacă acestea sunt cuprinse în devizul de execuţie, care pot cuprinde întocmirea fişei tehnice, efectuarea controlului anual al regenerărilor, precum şi recepţiile lucrărilor efectuate.


    CAP. IV
    Termeni şi definiţii
    ART. 6
    În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:
    a) întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată;
    b) activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, prestarea de servicii şi execuţia de lucrări pe o piaţă;
    c) solicitant - deţinător public şi privat de terenuri aflate în fondul forestier naţional, precum şi formele asociative ale acestora care îndeplinesc cerinţele de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă;
    d) deţinător - proprietarul, administratorul, prestatorul de servicii silvice de terenuri forestiere, definit potrivit pct. 14 din anexa nr. 1 la Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) beneficiarul ajutorului de minimis - solicitantul care primeşte ajutor în cadrul schemei, pe baza unei cereri de finanţare aprobate şi care a încheiat un contract de finanţare;
    f) cerere de finanţare - documentul prin intermediul căruia se solicită sprijin financiar nerambursabil;
    g) cerere de transfer - cererea depusă de către un beneficiar, prin care se solicită coordonatorilor de reforme şi/sau investiţii virarea sumelor, în baza contractului de finanţare şi a documentaţiei justificative;
    h) coordonator de reformă/investiţii - Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor;
    i) data acordării ajutorului - ajutoarele de minimis se consideră acordate în momentul în care dreptul legal de a beneficia de aceste ajutoare este conferit întreprinderii în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile, indiferent de data la care ajutoarele de minimis se plătesc întreprinderii;
    j) evaluarea cererii de finanţare - acţiunile procedurale prin care cererea de finanţare este analizată pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate;
    k) eveniment catastrofal - un eveniment neprevăzut, de natură biotică sau abiotică, provocat de acţiunea oamenilor, care generează perturbări importante ale structurilor forestiere, cauzând, în cele din urmă, importante pagube economice sectorului forestier;
    l) fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale - condiţii meteorologice nefavorabile cum sunt îngheţul, furtunile şi grindina, gheaţa, ploile torenţiale sau seceta severă care au distrus toţi arborii de pe o anumită suprafaţă de pădure, fiind menţionate şi la pct. I din anexa nr. 1 la Normele metodologice privind modul de prevenire, constatare, evaluare şi aprobare a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vătămători fondului forestier naţional, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional şi obiectivelor instalate în acestea, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 766/2007;
    m) alte fenomene climatice nefavorabile - condiţii meteorologice nefavorabile, aşa cum sunt definite la pct. 33 subpct. 42 din Orientările Uniunii Europene privind ajutoarele de stat în sectoarele agricol şi forestier şi în zonele rurale (2022/C 485/01);
    n) întreprindere unică - potrivit art. 2 din Regulamentul (UE) 2023/2.831, sunt incluse toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
    - o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
    – o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
    – o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
    – o întreprindere este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective;
    Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau a mai multor întreprinderi, oricare dintre relaţiile la care se face referire mai sus sunt considerate la rândul lor întreprinderi unice;


    o) principiul „do not significant harm“ (DNSH) - reprezintă evaluarea privind respectarea celor 6 obiective de mediu prevăzute în Comunicarea Comisiei Europene C(2021) 1054, respectiv:
    1. Atenuarea schimbărilor climatice
    2. Adaptarea la schimbările climatice
    3. Utilizarea durabilă şi protejarea resurselor de apă şi a celor marine
    4. Economia circulară, inclusiv prevenirea şi reciclarea deşeurilor
    5. Prevenirea şi controlul poluării în aer, apă sau sol
    6. Protecţia şi restaurarea biodiversităţii şi a ecosistemelor
    În conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, pentru acţiunile de reîmpădurire nu este necesar a se emite un document de evaluare (raport de mediu) a impactului asupra mediului, deoarece se reface potenţialul forestier, iar compoziţiile de împădurire prevăzute de amenajamentele silvice respectă tipul natural fundamental de pădure;

    p) infestări ale plantelor cu organisme dăunătoare - acţiunea altor specii de viruşi, bacterii, ciuperci, plante parazite şi animale asupra arborilor, care determină uscarea acestora, aşa cum sunt precizate şi la pct. II din anexa nr. 1 la Normele metodologice privind modul de prevenire, constatare, evaluare şi aprobare a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vătămători fondului forestier naţional, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional şi obiectivelor instalate în acestea, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 766/2007;
    q) fond forestier naţional - terenurile care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 1 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    r) ocol silvic - unitatea silvică înfiinţată în scopul administrării sau asigurării serviciilor pentru fondul forestier naţional potrivit Legii nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi are calitatea de:
    1. elaborator al documentaţiei tehnice de reîmpădurire;
    2. elaborator şi avizator a documentaţiei financiare întocmite în vederea decontării din PNRR a sumelor pentru lucrările iniţiate după data de 1.02.2020, în cazul în care ocolul silvic asigură servicii silvice/administrare pe bază de contract pentru fondul forestier proprietate publică şi privată;
    3. împuternicit în numele şi pentru persoanele fizice pentru primirea sumelor decontate din PNRR, pentru lucrările realizate începând cu data de 1.02.2020, în cazul în care lucrările au fost executate pe proprietăţile private ale persoanelor fizice în baza contractului încheiat între ocolul silvic şi persoana fizică;

    s) stare de masiv - stadiul din care o regenerare se poate dezvolta independent, ca urmare a faptului că exemplarele componente ale acesteia realizează o desime care asigură condiţionarea lor reciprocă în creştere şi dezvoltare, fără a mai fi necesare lucrări de completări şi întreţineri, fiind definită la pct. 49 din anexa nr. 1 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    t) teren de reîmpădurit - terenul situat în fondul forestier naţional care a fost afectat de incendii, de fenomene meteorologice nefavorabile, care pot fi asimilate unei calamităţi naturale, de infestări ale plantelor cu organisme dăunătoare şi de evenimente catastrofale, iar în urma manifestării acestor factori a rezultat o suprafaţă goală compactă de cel puţin 0,5 ha ce trebuie reîmpădurită;
    u) furnizor al schemei - MMAP;
    v) administrator al schemei - GF;
    w) ghidul solicitantului - ghidul specific acestei scheme, emis şi aprobat de MMAP, ce cuprinde regulile şi condiţiile aplicabile finanţării din fondurile europene aferente PNRR.


    CAP. V
    Domeniul de aplicare
    ART. 7
    (1) În cadrul acestei scheme se acordă sprijin financiar nerambursabil (grant) deţinătorilor publici şi privaţi de terenuri forestiere, precum şi formelor asociative ale acestora, pentru lucrările de reîmpădurire iniţiate, efectuate, recepţionate şi plătite în perioada 1 februarie 2020-31 mai 2023 pentru refacerea potenţialului forestier, prin împădurirea terenurilor situate în fondul forestier naţional care au fost afectate de incendii forestiere, fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale, de infestări ale plantelor cu organisme dăunătoare şi de evenimente catastrofale, precum şi pentru întreţinerea acestor plantaţii până la închiderea stării de masiv.
    (2) Se exceptează de la aplicarea alin. (1) următoarele cazuri şi situaţii:
    a) întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 şi (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;
    b) întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
    c) întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în unul din următoarele cazuri:
    (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
    (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;

    d) ajutoarele condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
    e) ajutoarele destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarele direct legate de cantităţile exportate, ajutoarele destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export.

    (3) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele exceptate de la finanţare prin prezenta schemă, cât şi în unul sau mai multe din celelalte sectoare incluse în domeniul de aplicare al prezentei scheme, aceasta se aplică doar ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activităţi, cu condiţia ca beneficiarul ajutorului să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între conturi, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al schemei de minimis nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu aceasta.

    CAP. VI
    Beneficiarii ajutorului de minimis
    ART. 8
    (1) Beneficiari ai ajutorului de minimis acordat prin prezenta schemă pot fi întreprinderile - deţinători publici şi privaţi de terenuri forestiere, precum şi formele asociative ale acestora, aşa cum sunt definiţi la art. 6 lit. d), care depun o cerere de finanţare şi care au în proprietate sau deţin terenuri de reîmpădurit, aşa cum sunt ele definite la art. 6 lit. t) şi pe care au fost efectuate lucrări de reîmpădurire iniţiate după data de 1 februarie 2020 şi până la data de 31 mai 2023, care au fost recepţionate şi plătite.
    (2) În cadrul prezentei scheme sunt eligibile şi lucrările de întreţinere aferente acestor plantaţii, care se vor realiza până la închiderea stării de masiv, fără a depăşi termenul prevăzut la art. 13.

    ART. 9
    În cadrul prezentei scheme, ajutorul de minimis se va acorda sub formă de sprijin financiar nerambursabil al cărui cuantum se stabileşte la nivelul sumelor utilizate pentru realizarea serviciilor şi lucrărilor, inclusiv a materialelor, necesare realizării plantaţiei şi întreţinerii acesteia până la atingerea stării de masiv, respectiv pregătirea terenului pentru plantare, plantarea propriu-zisă, întreţinerea plantaţiilor, precum şi serviciile de asistenţă tehnică prestate de personalul silvic pentru obiectivul respectiv, a căror plată va fi suportată din PNRR, prin bugetul MMAP, fără a depăşi însă echivalentul în lei al valorii de 300.000 de euro/beneficiar, în nicio perioadă de 3 ani. În cazul în care furnizorul a verificat şi ajunge la concluzia că prin suma solicitată s-ar depăşi acest plafon prin acordarea unor noi ajutoare de minimis, aplicantului i se poate permite să îşi modifice cererea fie prin solicitarea unei sume mai mici, astfel încât să se încadreze în plafonul de 300.000 de euro, fie să ramburseze un ajutor primit anterior şi să prezinte furnizorului schemei dovada acestei rambursări.

    CAP. VII
    Condiţii de eligibilitate pentru beneficiarii de ajutor de minimis
    ART. 10
    Pentru a fi eligibili în cadrul schemei, solicitanţii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
    a) să depună o cerere de finanţare, însoţită de documentele prevăzute în ghidul de finanţare;
    b) să deţină terenuri incluse în fondul forestier naţional, în conformitate cu prevederile Legii nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) terenurile pentru care se solicită sprijin să fi fost afectate integral de incendii forestiere, fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale, de infestări ale plantelor cu organisme dăunătoare sau de evenimente catastrofale, iar pe aceste terenuri, a căror suprafaţă compactă este de cel puţin 0,5 ha, să fi fost iniţiate lucrările de reîmpădurire începând cu data de 1.02.2020. Manifestarea acţiunii distructive a acestor factori este recunoscută la nivel naţional prin întocmirea documentelor prevăzute de Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 766/2007 şi/sau prin întocmirea actelor de punere în valoare a produselor accidentale;
    d) să fi utilizat în compoziţia de împădurire doar speciile şi ecotipurile de arbori stabilite pe baza prevederilor ultimului amenajament silvic întocmit pentru suprafaţa respectivă şi a tipului natural fundamental de pădure, care sunt adecvate pentru viitoarele condiţii climatice preconizate din România, fiind îndeplinită astfel condiţia de rezilienţă la impactul preconizat de schimbările climatice şi eliminându-se astfel orice efect advers asupra biodiversităţii;
    e) ca excepţie de la prevederile lit. d), este permisă utilizarea speciilor alogene numai în afara ariilor naturale protejate şi doar în cazul în care se demonstrează că folosirea acestora a condus la condiţii ecosistemice favorabile şi adecvate privind clima, solul, etajele de vegetaţie, rezistenţa la foc şi că speciile indigene existente la momentul înfiinţării plantaţiei nu au putut face faţă condiţiilor staţionale (climatice şi pedohidrologice);
    f) pentru terenurile prevăzute la lit. c) să existe încheiat un contract de administrare sau de prestări servicii cu un ocol silvic sau aceste terenuri să fie administrate printr-un ocol silvic propriu sau bază experimentală, legal constituite;
    g) pe terenurile prevăzute la lit. c) s-au realizat lucrări de reîmpădurire după data de 1 februarie 2020, dar nu mai târziu de data de 31 mai 2023 şi, după caz, lucrări de completare şi de întreţinere aferente acestor plantaţii, care au fost recepţionate de către ocolul silvic;
    h) pentru lucrările prevăzute la lit. g) au fost efectuate recepţii şi au fost plătite integral;
    i) nu se află în procedură de executare silită pentru plata unor datorii fiscale;
    j) nu se află în procedură de dizolvare, lichidare sau administrare specială;
    k) nu fac subiectul unui conflict de interese, definit în conformitate cu prevederile naţionale/unionale în vigoare, sau se află într-o situaţie care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivităţii şi imparţialităţii procesului de evaluare, selecţie, contractare şi implementare a proiectului;
    l) nu fac subiectul unui/unei ordin/decizii de recuperare a unui ajutor de stat, emis ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurenţei, a Comisiei Europene ori a oricărui alt furnizor sau, în cazul în care au făcut obiectul unei asemenea proceduri, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată;
    m) valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate per beneficiar (întreprindere unică) nu trebuie să depăşească 300.000 euro în nicio perioadă de 3 ani;
    n) plafonul de 300.000 euro se aplică indiferent de forma ajutoarelor de minimis sau de obiectivul urmărit prin acestea şi indiferent dacă ajutorul acordat este finanţat în totalitate sau parţial din resurse cu originea în UE;
    o) nu sunt rezidenţi în scopuri fiscale sau înmatriculaţi în temeiul legilor din jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale, conform Recomandării Comisiei Europene nr. 4.885 final din data de 14.07.2020 privind condiţionarea acordării sprijinului financiar public de lipsa unei legături cu jurisdicţiile necooperante în scopuri fiscale, care condiţionează acordarea sprijinului financiar de lipsa legăturilor dintre jurisdicţiile necooperatiste;
    p) nu sunt controlaţi, direct sau indirect, de către acţionarii din jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante, în funcţie de beneficiarul real, astfel cum este definită în art. 3 pct. 6 din Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivei 2006/70/CE a Comisiei;
    q) declară că vor respecta obligaţiile prevăzute în PNRR pentru implementarea principiului „Do No Significant Harm“ (DNSH) („A nu prejudicia în mod semnificativ“), astfel cum este prevăzut la art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile, pe toată perioada de implementare a proiectului. Modelul declaraţiei privind respectarea aplicării principiului DNSH este prevăzut în ghidul de finanţare;
    r) un solicitant poate depune o singură cerere de finanţare în cadrul prezentei scheme.


    ART. 11
    În cadrul prezentei scheme sunt eligibile următoarele costuri:
    a) toate serviciile, materialele şi lucrările necesare instalării şi conducerii plantaţiei până la atingerea stării de masiv, fără însă a se depăşi termenul de aplicare a schemei, prevăzut la art. 13, respectiv pregătirea terenului şi solului pentru plantare, plantarea propriu-zisă, întreţinerea plantaţiilor, efectuarea controlului anual al regenerărilor, precum şi serviciile de asistenţă tehnică prestate de personalul silvic pentru plantaţia respectivă, dacă acestea sunt cuprinse în devizul de execuţie;
    b) costurile pentru refacerea plantaţiei, în cazul manifestării unor evenimente produse de incendii forestiere, fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale, de infestări ale plantelor cu organisme dăunătoare şi de evenimente catastrofale, constatate conform prevederilor legale de către autorităţile publice desemnate, care au afectat plantaţia după instalare, egale cu valoarea proporţională a pierderilor constatate din valoarea lucrărilor de înfiinţare şi îngrijire a plantaţiei, efectuate şi recepţionate până la momentul producerii evenimentului generator al pagubei.


    ART. 12
    Pentru îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate, administratorul schemei verifică dacă solicitantul se încadrează în categoria de beneficiari eligibili, în conformitate cu prevederile art. 10, aşa cum este detaliat în ghidul de finanţare.

    CAP. VIII
    Durata şi bugetul schemei
    ART. 13
    Prezenta schemă de ajutor de minimis se aplică de la data intrării în vigoare a ordinului de aprobare până la data de 31.03.2025, urmând ca plăţile aferente contractelor de finanţare încheiate să fie efectuate până la data de 30.06.2026.

    ART. 14
    (1) Bugetul total necesar decontării sumelor utilizate pentru realizarea serviciilor şi lucrărilor, inclusiv a materialelor, necesare realizării plantaţiei şi întreţinerii acesteia până la atingerea stării de masiv, respectiv pregătirea terenului pentru plantare, plantarea propriu-zisă, întreţinerea plantaţiilor, precum şi serviciile de asistenţă tehnică prestate de personalul silvic după data de 1 februarie 2020, dar nu mai târziu de termenul prevăzut la art. 13, este de 20 milioane lei.
    (2) Paritatea leu/euro utilizată pentru sumele necesare decontării se efectuează la cursul InforEuro valabil la data semnării contractului de finanţare.

    ART. 15
    Sursa de finanţare pentru prezenta schemă de ajutor de minimis sunt fondurile europene alocate prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, stabilite prin Decizia Consiliului Uniunii Europene de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României.

    ART. 16
    Numărul maxim de beneficiari de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme este estimat la 4.000.

    CAP. IX
    Metodologia de acordare a ajutorului de minimis
    ART. 17
    (1) Acordarea sprijinului financiar prin prezenta schemă se face pe baza unei cereri de finanţare, al cărei model se stabileşte prin ghidul de finanţare, care va fi însoţită de documente care atestă îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, a cărei valoare eligibilă a finanţării prin PNRR nu depăşeşte echivalentul în lei al sumei de 300.000 euro, după cum urmează:
    a) declaraţiile privind eligibilitatea solicitantului, menţionate la art. 10 lit. i)-q);
    b) copii după documentele care atestă eligibilitatea solicitantului, menţionate la art. 10 lit. b), c) şi f);
    c) copie după fişa tehnică, avizată în prealabil de către Garda Forestieră, al cărei model se stabileşte prin ghidul de finanţare.

    (2) Cererea de finanţare prevăzută la alin. (1) se depune într-o sesiune de tip necompetitiv, apel deschis, pentru toţi solicitanţii eligibili, pe principiul „primul venit, primul servit“, în limita bugetului maxim alocat, respectiv până la epuizarea alocării financiare totale, pe platforma https://proiecte.pnrr.gov.ro/ dezvoltată de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene.
    (3) În cazul solicitanţilor persoane fizice, care sunt întreprinderi în sensul definit la art. 6 lit. a), cererea va fi depusă în numele acestora de către ocolul silvic care prestează servicii silvice sau administrează terenurile pentru care se solicită sprijin financiar în cadrul acestei scheme.

    ART. 18
    (1) Evaluarea conţinutului cererilor de sprijin şi a documentelor anexate, din punctul de vedere al verificării îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate, se realizează de către MMAP, prin Direcţia generală Planul naţional de redresare şi rezilienţă.
    (2) Prin procedura de verificare a eligibilităţii cererilor de finanţare, prevăzută în ghidul de finanţare, se asigură un tratament egal al solicitanţilor, o mai bună utilizare a resurselor financiare şi o direcţionare a acestora în conformitate cu priorităţile Uniunii Europene în materie de silvicultură, biodiversitate şi protecţia mediului.
    (3) În situaţia îndeplinirii tuturor condiţiilor de eligibilitate prevăzute la art. 10, MMAP va încheia cu beneficiarul schemei un contract de finanţare, al cărui model este prevăzut în anexa la ghidul de finanţare.
    (4) În cazul în care solicitantul nu îndeplineşte condiţiile pentru a primi finanţare nerambursabilă în cadrul schemei, MMAP va transmite acestuia o notificare în scris, la adresa de corespondenţă, în termen de 10 zile lucrătoare de la data verificării cererii de finanţare, în care vor fi menţionate motivele respingerii cererii de finanţare.
    (5) În situaţia menţionată la alin. (4), solicitantul poate depune ulterior o nouă solicitare, doar în situaţia în care a eliminat cauzele care au determinat respingerea solicitării iniţiale.

    ART. 19
    (1) Sprijinul financiar se acordă pe baza unei cereri de transfer, care se depune de către beneficiar, în termen de maximum 60 de zile de la semnarea contractului de finanţare.
    (2) Cererile de transfer vor fi însoţite de următoarele documente:
    a) copie după documentul de recepţie a lucrărilor efectuate, întocmit de către ocolul silvic care prestează servicii sau de administrare şi avizat de către Garda Forestieră, menţionat la art. 10 lit. g);
    b) factura fiscală pentru lucrările realizate, întocmită la nivelul sumelor din documentul de recepţie prevăzut la lit. a);
    c) copie după documentele care atestă efectuarea plăţii lucrărilor sau serviciilor executate, menţionate la art. 10 lit. h).

    (3) Cererile de transfer se depun, se verifică şi se aprobă la MMAP şi se finanţează în ordinea depunerii lor, în limita valorilor prevăzute în contractele de finanţare, astfel: în cazul în care valoarea solicitată este mai mică sau egală cu prevederile contractului de finanţare, va fi plătită suma menţionată în documentul care atestă plata, iar, în cazul în care valoarea solicitată este mai mare decât prevederile contractului de finanţare, va fi plătită suma menţionată în contract.
    (4) Procedura de desfăşurare a operaţiunilor prevăzute la alin. (3) va fi detaliată în ghidul de finanţare.

    ART. 20
    (1) Lucrările de întreţinere necesare pentru plantaţiile realizate, care se vor realiza după încheierea contractului de finanţare şi până la închiderea stării de masiv a plantaţiei, sunt eligibile la plată, dar fără a depăşi termenul prevăzut la art. 13.
    (2) Pentru lucrările prevăzute la alin. (1) se pot depune în continuare maximum 2 cereri de transfer pe an, după realizarea şi recepţia acestora, cu respectarea prevederilor art. 19 alin. (2) şi (3), cu condiţia ca valoarea totală a deconturilor transmise spre decontare, acordată în baza prezentei scheme, să nu depăşească valoarea prevăzută în contractul de finanţare.

    ART. 21
    (1) Beneficiarii au obligaţia de a pune la dispoziţia autorităţilor responsabile de lansarea apelurilor de proiecte informaţiile cu privire la „beneficiarii reali“, în înţelesul art. 3 pct. 6 din Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului, aşa cum sunt ele reglementate de obligaţiile impuse de art. 22 alin. (2) lit. d) din Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului, urmând ca detalii suplimentare a fi incluse în ghidul de finanţare.
    (2) Furnizorul de ajutor de stat se va asigura că, pe perioada procesului de evaluare şi contractare, beneficiarul nu se află în una dintre situaţiile de mai jos:
    a) nu este subiectul unui conflict de interese, astfel cum este definit în legislaţia naţională/comunitară în vigoare, sau nu se află într-o situaţie care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivităţii şi imparţialităţii procesului de evaluare, contractare şi implementare a proiectului;
    b) nu a fost subiectul unei judecăţi de tip res judicata pentru fraudă, corupţie, implicarea în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene.

    (3) Furnizorul ajutorului de stat se va asigura cu privire la evitarea dublei finanţări a activităţilor propuse prin proiect cu cele realizate asupra aceleiaşi infrastructuri implementate prin alte programe operaţionale sau prin alte programe cu surse publice de finanţare.

    CAP. X
    Regula de cumul
    ART. 22
    (1) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/2.832 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general, în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. Acestea pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului relevant prevăzut la art. 10 lit. m).
    (2) Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeaşi măsură de finanţare prin capital de risc dacă un astfel de cumul ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptat(ă) de Comisia Europeană. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru costuri eligibile specifice sau care nu pot fi asociate unor astfel de costuri pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament sau al unei decizii de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptat(e) de Comisia Europeană.

    CAP. XI
    Reguli privind transparenţa, monitorizarea ajutorului şi durabilitatea
    ART. 23
    Prezenta schemă de ajutor de minimis se publică pe pagina de internet a Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (www.mmediu.ro) şi pe cele ale gărzilor forestiere.

    ART. 24
    (1) Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme de ajutor de minimis se fac în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022.
    (2) Furnizorul are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate aflate în derulare şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.

    ART. 25
    (1) În conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorul schemei de ajutor de minimis are obligaţia încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a schemei, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.
    (2) Informaţiile legate de contractele de finanţare cu beneficiarii, obligaţiile de recuperare/rambursare, precum şi recuperarea/rambursarea efectivă se încarcă în RegAS de către intermediarii financiari în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului de investiţii, respectiv de la data instituirii plăţilor, a obligaţiilor de recuperare/rambursare a ajutoarelor sau a recuperării/rambursării efective a respectivelor obligaţii. Plăţile realizate în cadrul acestor măsuri se vor încărca în RegAS în termen de maximum 10 (zece) zile de la data efectuării lor.
    (3) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel naţional.
    (4) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulările, recalculările, recuperările şi rambursările se raportează Consiliului Concurenţei până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
    (5) Beneficiarul ajutorului de minimis are obligaţia de a păstra evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia europeană în domeniul ajutorului de stat.

    ART. 26
    (1) La solicitarea scrisă a Comisiei Europene, MMAP va pune la dispoziţie, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în solicitare, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor prezentei scheme.
    (2) Beneficiarii ajutoarelor de minimis au obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului şi a administratorului schemei de minimis, în formatul şi în termenul solicitat de aceştia, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului, respectiv a administratorului.

    ART. 27
    (1) În conformitate cu art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenţei în termen de 15 zile lucrătoare de la data adoptării schemei de ajutor de minimis.
    (2) În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum şi a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.
    (3) În cazul în care solicitantul este eligibil pentru a primi finanţare în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis şi este selectat pentru finanţare în urma procesului de evaluare, furnizorul/administratorul comunică în scris beneficiarului de ajutor de minimis cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat şi caracterul acestuia, făcând referire expresă la Regulamentul (UE) 2023/2.831.

    CAP. XII
    Recuperarea ajutorului de minimis
    ART. 28
    (1) Stoparea şi recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către administratorul schemei ajutorului de minimis, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei scheme de ajutor de minimis.
    (2) Valoarea ajutorului de minimis de recuperat se completează şi cu valoarea dobânzii aferente, datorată de la data plăţii ajutorului până la data recuperării integrale a acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
    (3) În aplicarea prevederilor alin. (1), administratorul schemei emite decizii prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de minimis acordate. Aceste decizii au caracter de titlu executoriu.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016