Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 27 iunie 2024  pentru dezvoltarea Programului de mentorat Orizont Europa, aferentă Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României 2021-2026, pilonul III, componenta C9 „Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare“, investiţia 6 „Programul de mentorat Orizont Europa“    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 27 iunie 2024 pentru dezvoltarea Programului de mentorat Orizont Europa, aferentă Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României 2021-2026, pilonul III, componenta C9 „Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare“, investiţia 6 „Programul de mentorat Orizont Europa“

EMITENT: Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 646 din 8 iulie 2024
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 20.876 din 27 iunie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 646 din 8 iulie 2024.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis pentru dezvoltarea Programului de mentorat Orizont Europa, aferentă Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României 2021-2026, pilonul III, componenta C9 „Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare“, investiţia 6 „Programul de mentorat Orizont Europa“.
    (2) Ajutoarele se acordă numai în condiţiile şi conform criteriilor prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis, în limita bugetului disponibil.

    ART. 2
    (1) Acordarea ajutorului de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, din 15.12.2023, cu modificările şi completările ulterioare (denumit în continuare Regulamentul (UE) 2023/2.831).
    (2) Schema se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
    (3) Prezenta schemă de ajutor nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2023/2.831.

    ART. 3
    (1) Autoritatea care administrează schema este Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, prin Unitatea de implementare a reformelor PSF.
    (2) Furnizor de ajutor de minimis este Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării.

    CAP. II
    Baza legală
    ART. 4
    Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:
    - Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, din 15.12.2023, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Regulamentul (UE) 2020/2.094 al Consiliului din 14 decembrie 2020 de instituire a unui instrument de redresare al Uniunii Europene pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată prin Legea nr. 230/2021, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Regulamentul (UE) 2021/240 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 februarie 2021 de instituire a unui Instrument de sprijin tehnic;
    – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Hotărârea Guvernului nr. 134/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea categoriilor de cheltuieli pentru activităţi de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovării, finanţate de la bugetul de stat;
    – Hotărârea Guvernului nr. 209/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, cu modificările şi completările ulterioare.


    CAP. III
    Scopul şi obiectivele schemei de minimis
    ART. 5
    Prezenta schemă are ca scop creşterea capacităţii organizaţiilor de cercetare-dezvoltare, precum şi a întreprinderilor cu activitate de cercetare-dezvoltare prevăzută în statut, ce îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României, de a participa cu succes la proiecte de cercetare-dezvoltare în cadrul Programului Orizont Europa al Uniunii Europene, prin depunerea de propuneri de proiecte de cercetare care să satisfacă exigenţele programului, fie ca solicitant individual, fie în parteneriat cu organizaţii de cercetare din ţări din Uniunea Europeană.

    ART. 6
    Prezenta schemă are ca obiectiv principal cercetarea şi dezvoltarea. Obiectivul secundar al schemei de ajutor este inovarea.

    CAP. IV
    Domeniul de aplicare
    ART. 7
    Prezenta schemă se adresează întreprinderilor, aşa cum sunt definite la art. 10 lit. c).

    ART. 8
    (1) Prezenta schemă de ajutor de minimis nu se aplică:
    a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse pescăreşti şi de acvacultură;
    b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor pescăreşti şi de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii de produse achiziţionate sau introduse pe piaţă;
    c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
    d) ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor agricole, în unul dintre următoarele cazuri:
    (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii de produse de acest tip achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
    (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari.

    e) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    f) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a bunurilor şi serviciilor naţionale faţă de bunurile şi serviciile importate.

    (2) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în unul dintre sectoarele menţionate la alin. (1) lit. a), b), c) sau d), cât şi în unul sau mai multe dintre celelalte sectoare incluse în domeniul de aplicare a prezentei scheme sau desfăşoară alte activităţi incluse în domeniul de aplicare a prezentei scheme, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activităţi, cu condiţia separării clare a activităţilor sau a asigurării unei distincţii între conturi, care să asigure că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare a prezentei scheme nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă.

    ART. 9
    Pentru a se asigura conformitatea măsurii cu Orientările tehnice DNSH (2021/C58/01), proiectele de cercetare referitoare la următoarea listă de activităţi şi active nu vor fi considerate eligibile:
    a) activităţi şi active legate de combustibili fosili, inclusiv utilizarea în aval;
    b) activităţi şi active din cadrul sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) cu emisii preconizate de gaze cu efect de seră care nu sunt mai mici decât valorile de referinţă relevante;
    c) activităţi şi active legate de depozite de deşeuri, incineratoare şi instalaţii de tratare mecanobiologică a deşeurilor;
    d) activităţi şi active în cazul cărora eliminarea pe termen lung a deşeurilor poate dăuna mediului.


    CAP. V
    Definiţii
    ART. 10
    În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:
    a) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, însemnând data semnării contractului de finanţare, indiferent de data la care ajutorul se plăteşte efectiv întreprinderii respective;
    b) data plăţii ajutorului - data la care beneficiarul intră efectiv în posesia ajutorului;
    c) întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată, astfel cum este interpretat conceptul de către Curtea de Justiţie a Uniunii Europene. În conformitate cu Comunicarea privind noţiunea de ajutor de stat astfel cum este menţionată la articolul 107 alineatul (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (2016/C 262/01), clasificarea unei entităţi ca întreprindere se face întotdeauna în raport cu o activitate specifică. O entitate care desfăşoară atât activităţi economice, cât şi activităţi neeconomice trebuie considerată ca fiind întreprindere numai în ceea ce priveşte prima categorie de activităţi;
    d) activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii sau lucrări pe o piaţă;
    e) întreprindere unică include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
    (i) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
    (ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
    (iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia;
    (iv) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective;
    (v) întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau al mai multor întreprinderi, oricare din relaţiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate la rândul lor întreprinderi unice;

    f) rata de actualizare - rata de referinţă stabilită de către Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe pagina web www.ajutordestat.ro;
    g) organizaţie de cercetare-dezvoltare şi inovare - o entitate (cum ar fi universităţile sau institutele de cercetare, agenţiile de transfer de tehnologie, intermediarii pentru inovare, entităţile de colaborare fizice sau virtuale orientate spre cercetare), indiferent de statutul său juridic (organizaţie de drept public sau privat) sau de modalitatea de finanţare, al cărei obiectiv principal este de a efectua în mod independent cercetare fundamentală, cercetare industrială sau dezvoltare experimentală sau de a disemina la scară largă rezultatele unor astfel de activităţi prin predare, publicare sau transfer de cunoştinţe. În cazul în care entitatea desfăşoară şi activităţi economice, finanţarea, costurile şi veniturile activităţilor economice respective trebuie să fie contabilizate separat. Întreprinderile care pot exercita o influenţă decisivă asupra unei astfel de entităţi, de exemplu, în calitate de acţionari sau asociaţi, nu pot beneficia de acces preferenţial la rezultatele generate de aceasta;
    h) eveniment de brokeraj/intermediere - acţiune ce urmăreşte aducerea împreună a cercetătorilor şi entităţilor private şi publice cu rol în cercetare-dezvoltare şi inovare pentru a discuta pe o tematică specifică Orizont Europa;
    i) schimburi de personal (staff exchange) în organizaţii de cercetare-dezvoltare şi inovare - stagii de dezvoltare profesională în organizaţii de cercetare-dezvoltare, ce reprezintă activităţi de acumulare de cunoştinţe de către cercetătorii/ personalul din cadrul organizaţiilor de cercetare-dezvoltare şi inovare din România, desfăşurate în cadrul organizaţiilor de cercetare-dezvoltare din Uniunea Europeană, pe o perioadă determinată (1-3 luni), în vederea participării la diverse activităţi cu scopul de a dobândi competenţe pentru scrierea de propuneri de proiecte Orizont Europa. Stagiile trebuie să se desfăşoare între România şi diferite state membre ale Uniunii Europene, iar durata mobilităţii se calculează din ziua plecării în ţara gazdă până în ziua întoarcerii în ţara de reşedinţă;
    j) cursuri de scriere de propuneri de proiecte Orizont Europa şi de management de proiecte Orizont Europa din România şi Uniunea Europeană - cursuri desfăşurate pe teritoriul Uniunii Europene care au ca scop instruirea cercetătorilor/angajaţilor organizaţiilor de cercetare-dezvoltare şi inovare (CDI) în domeniul scrierii de proiecte Orizont Europa/managementului de proiecte Orizont Europa;
    k) voucher - grant în sumă forfetară acordat în baza unei cereri de finanţare, sub forma unui contract de finanţare, de către furnizorul schemei de minimis către un beneficiar, organizaţie de cercetare sau întreprindere cu activitate de cercetare, pentru ca acesta din urmă să achiziţioneze servicii de suport sau servicii de cercetare pentru proiectele de cercetare depuse la competiţiile din cadrul Programului Orizont Europa şi în care beneficiarul are rol de lider de consorţiu sau de membru al consorţiului de proiect.

    Beneficiarul prezentei scheme de ajutor de minimis va achiziţiona serviciile de suport în mod competitiv, transparent şi nediscriminatoriu.

    CAP. VI
    Obiectul acordării finanţării
    ART. 11
    (1) Ajutorul de minimis se acordă sub formă de voucher pentru următoarele activităţi:
    a) redactare de propuneri de proiecte, în forma subactivităţilor:
    (i) servicii de scriere de propuneri de proiecte Orizont Europa;
    (ii) participare la cursuri de scriere de propuneri de proiecte Orizont Europa şi de management de proiecte Orizont Europa;

    b) realizare de schimburi de personal (staff exchange) în organizaţii de cercetare-dezvoltare şi inovare din Uniunea Europeană cu experienţă în scrierea şi implementarea de proiecte de cercetare-dezvoltare şi inovare finanţate prin programele Orizont 2020 şi Orizont Europa;
    c) participare la evenimente de brokeraj/intermediere pe tematica specifică competiţiilor Programului Orizont Europa de interes pentru cercetătorii din România;
    d) utilizare în scopuri de cercetare a infrastructurii luminii extreme - fizică nucleară, respectiv: ariile experimentale care utilizează fascicule laser de mare putere şi fascicule gama intense, aranjamentele experimentale şi laboratoarele aferente. Activităţile eligibile sunt de tipul activităţi de cercetare fundamentală.

    (2) Beneficiarul se obligă ca în termen de maximum 6 luni de la finalizarea activităţilor menţionate la alin. (1) să depună o propunere de proiect de cercetare-dezvoltare în cadrul competiţiilor Programului Orizont Europa, cu excepţia cazului în care a depus deja o astfel de propunere în urma finalizării activităţilor pentru care este solicitată finanţarea.

    CAP. VII
    Beneficiari şi condiţii de eligibilitate
    ART. 12
    Beneficiarii acestei scheme sunt întreprinderi cu activitate de cercetare-dezvoltare menţionată în statut (cod CAEN 72), precum şi organizaţiile de cercetare-dezvoltare care desfăşoară o activitate economică în cadrul proiectului pe teritoriul României.

    ART. 13
    Beneficiarii ajutorului de minimis trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) să nu fie în stare de faliment, lichidare, să nu aibă activităţile comerciale suspendate, să nu facă obiectul unui aranjament cu creditorii ori să aibă afacerile conduse de un administrator judiciar;
    b) să aibă îndeplinite obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetul general consolidat, precum şi către bugetul local la acordarea ajutorului de minimis;
    c) să nu facă obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare privind declararea unui ajutor ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună sau, în cazul în care beneficiarul ajutorului de minimis a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să fi fost deja executată şi ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;
    d) să desfăşoare activităţi economice pe teritoriul României.


    ART. 14
    (1) Persoana participantă la activităţile menţionate la art. 11 alin. (1) lit. a) subpct. (ii), lit. b), c) şi d), angajată în cadrul întreprinderii sau organizaţiei de cercetare beneficiare, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) este cetăţean român sau cetăţean al Uniunii Europene;
    b) deţine titlul de doctor la momentul aplicării pentru acordarea de vouchere pentru achitarea de servicii privind realizarea de schimburi de personal (staff exchange) în organizaţii de cercetare-dezvoltare din Uniunea Europeană cu experienţă în scrierea şi implementarea de proiecte finanţate din programele-cadru Orizont 2020 sau Orizont Europa; cerinţă valabilă şi pentru acordarea de vouchere pentru utilizarea infrastructurii luminii extreme - fizică nucleară;
    c) este personal administrativ, managerial sau tehnic care sprijină activităţile de cercetare-dezvoltare şi inovare, pentru următoarele activităţi: participare la cursuri de scriere de propuneri de proiecte Orizont Europa şi participare la evenimente de brokeraj/intermediere pe tematica specifică competiţiilor Orizont Europa de interes pentru cercetătorii din România;
    d) a participat la procesul de elaborare şi depunere a unei propuneri de proiect de cercetare-dezvoltare în cadrul competiţiilor Programului Orizont Europa, iar în cazul în care nu a luat parte la acest proces, beneficiarul se obligă, prin declaraţie pe propria răspundere, ca, în decurs de maximum 6 luni de la finalizarea activităţii finanţate prin investiţia 6 - Programul de mentorat Orizont Europa, ca persoana participantă la activităţile menţionate să ia parte activă la elaborarea şi depunerea unei propuneri de proiect de cercetare-dezvoltare în cadrul competiţiilor Programului Orizont Europa.

    (2) Persoanelor participante la activităţile menţionate la art. 11 alin. (1) lit. b) angajate în cadrul beneficiarului le este permisă o singură participare anuală la schimburi de personal în organizaţii CDI de succes din Uniunea Europeană, în intervalul 2024-2026. Pentru o eventuală nouă aplicaţie, persoana participantă poate aplica din nou, dar nu mai devreme de 6 luni de la aplicaţia anterioară.
    (3) Persoanelor participante la activităţile menţionate la art. 11 alin. (1) lit. c) angajate în cadrul întreprinderii beneficiare le este permisă o singură participare anuală la evenimentele de brokeraj/intermediere ce se desfăşoară pe teritoriul Uniunii Europene.

    ART. 15
    (1) Pentru a fi considerată eligibilă în cadrul prezentei scheme, propunerea de proiect depusă în cadrul Programului Orizont Europa de către un beneficiar în calitate de coordonator sau de partener, rezultată în urma activităţilor menţionate la art. 11 alin. (1) lit. a), b) şi c), trebuie să fie declarată eligibilă în cadrul competiţiei Programului Orizont Europa pentru care a fost scris proiectul şi, de asemenea, trebuie să îndeplinească cel puţin un criteriu de atribuire (award criteria) al acestei competiţii.
    (2) Pentru ca utilizarea de servicii de cercetare-dezvoltare în cadrul infrastructurii luminii extreme - fizică nucleară, respectiv tipul de proiecte prevăzut la art. 11 alin. (1) lit. d), să poată fi efectuată cu ajutorul unui voucher prevăzut în prezenta schemă, trebuie ca propunerea de proiect să fie declarată eligibilă în cadrul competiţiei Programului Orizont Europa pentru care a fost scris proiectul şi, de asemenea, trebuie să obţină minimum 80 de puncte în urma evaluării calităţii sale ştiinţifice de către Comitetul Ştiinţific Internaţional Consultativ.

    ART. 16
    Reprezentantul legal al beneficiarului ajutorului de minimis, care îşi exercită atribuţiile de drept la data acordării ajutorului de minimis, trebuie să nu fie:
    a) subiectul unui conflict de interese, definit în conformitate cu prevederile naţionale/comunitare în vigoare, sau să nu se afle într-o situaţie care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivităţii şi imparţialităţii procesului de evaluare, selecţie, contractare şi implementare a proiectului;
    b) în situaţia de a induce grav în eroare comisiile de evaluare şi selecţie, prin furnizarea de informaţii incorecte în cadrul apelurilor de proiecte derulate de furnizorul ajutorului de minimis;
    c) în situaţia de a încerca/de a fi încercat să obţină informaţii confidenţiale sau să influenţeze comisiile de evaluare şi selecţie sau furnizorul ajutorului de minimis, pe parcursul procesului de evaluare şi selecţie în cadrul apelurilor de proiecte derulate de furnizorul ajutorului de minimis sau al altor apeluri de proiecte derulate în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR);
    d) condamnat definitiv în cauze referitoare la obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale.


    CAP. VIII
    Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis
    ART. 17
    (1) Ajutoarele acordate în temeiul prezentei scheme constau în finanţare nerambursabilă sub forma unui grant.
    (2) Valoarea totală a ajutorului de minimis acordat unei întreprinderi unice, aşa cum este definită la art. 10 lit. e), nu poate depăşi echivalentul în lei a 300.000 euro, pe o perioadă de 3 ani, în concordanţă cu art. 3 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2023/2.831. Perioada de 3 ani care trebuie luată în considerare, în sensul acestui regulament, ar trebui evaluată în mod continuu. Pentru fiecare nou ajutor de minimis acordat trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în ultimii 3 ani. Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul este finanţat din surse naţionale sau europene.

    CAP. IX
    Cheltuieli eligibile
    ART. 18
    (1) Cheltuielile eligibile pentru activităţile menţionate la art. 11 alin. (1) lit. a) subpct. (i) sunt exclusiv serviciile de scriere de proiecte.
    (2) Valoarea maximă eligibilă a unui voucher care se acordă pentru cheltuielile legate de activităţile de scriere de proiecte este de 10.000 euro fără TVA.

    ART. 19
    Cheltuielile eligibile pentru activităţile menţionate la art. 11 alin. (1) lit. a) subpct. (ii), precum şi valoarea maximă a unui voucher care se acordă pentru aceste cheltuieli sunt următoarele:

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Cheltuieli │Suma per │
│eligibile privind │participant pentru│
│participarea la │un curs de maximum│
│cursuri de scriere │5 zile de scriere │
│de propuneri de │de propuneri de │
│proiecte Orizont │proiecte Orizont │
│Europa şi la │Europa sau pentru │
│cursuri de │un curs de maximum│
│management de │5 zile de │
│proiecte Orizont │management de │
│Europa din România │proiecte Orizont │
│şi Uniunea │Europa │
│Europeană │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│ │950 euro pentru o │
│Cazare │deplasare de │
│ │maximum 5 zile │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Transport │800 euro │
│dus-întors │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Diurna pentru │ │
│participarea la │150 euro/zi până │
│evenimente în ţări │la 5 zile (maximum│
│din cadrul Uniunii │750 euro) sumă │
│Europene, cu │forfetară │
│excepţia României │ │
│(sumă forfetară) │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Diurna pentru │250 lei/zi până la│
│participarea la │5 zile (maximum │
│evenimente pe │1.250 lei) sumă │
│teritoriul României│forfetară │
│(sumă forfetară) │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Taxe participare │2.500 euro │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Total valoarea │ │
│maximă a │ │
│voucherului │ │
│(include fie diurna│ │
│pentru participarea│ │
│la evenimente în │ │
│ţări din cadrul │5.000 euro │
│Uniunii Europene, │ │
│fie diurna pentru │ │
│participarea la │ │
│evenimente pe │ │
│teritoriul │ │
│României) │ │
└───────────────────┴──────────────────┘




    ART. 20
    Cheltuielile eligibile pentru activităţile menţionate la art. 11 alin. (1) lit. b), precum şi valoarea maximă a unui voucher care se acordă pentru aceste cheltuieli sunt următoarele:

┌───────────────────────┬──────────────┐
│Cheltuieli eligibile │Suma per │
│pentru schimburi de │participant │
│personal - durata unui │per lună │
│stagiu este de maximum │calendaristică│
│3 luni calendaristice │ │
├───────────────────────┼──────────────┤
│Cazare │800 euro │
├───────────────────────┼──────────────┤
│Transport │400 euro │
├───────────────────────┼──────────────┤
│Diurnă │1.600 euro^1 │
├───────────────────────┼──────────────┤
│Total valoarea maximă a│ │
│voucherului pentru o │2.800 euro │
│lună calendaristică │ │
└───────────────────────┴──────────────┘


    ^1 Sumă forfetară acordată proporţional cu numărul de zile ale lunii calendaristice.


    ART. 21
    (1) Cheltuielile eligibile pentru activităţile menţionate la art. 11 alin. (1) lit. c) sunt cheltuielile de cazare, transport şi taxa de participare.
    (2) Valoarea maximă a voucherului pentru aceste cheltuieli este de 1.000 euro.

    ART. 22
    (1) Cheltuielile eligibile pentru activităţile menţionate la art. 11 alin. (1) lit. d), precum şi valoarea maximă a unui voucher care se acordă pentru aceste cheltuieli sunt următoarele:

┌───────────────┬──────────────────────┐
│Cheltuieli │ │
│eligibile │ │
│privind │ │
│utilizarea │Suma per cercetător │
│infrastructurii│ │
│luminii - │ │
│fizică nucleară│ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Cheltuieli de │1.000 euro │
│transport │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Cheltuieli de │50 euro/zi/ │
│cazare │participant, până la │
│ │maximum 600 euro │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Cheltuieli cu │35 euro/zi/ │
│diurna (sumă │participant, până la │
│forfetară) │maximum 400 euro │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │Până la maximum 8.000 │
│ │euro, în funcţie de │
│Cheltuieli │termenii şi condiţiile│
│acces │din politica de acces │
│infrastructura │la infrastructura de │
│de cercetare │cercetare a │
│ │administratorului │
│ │infrastructurii │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Total valoarea │ │
│maximă a unui │10.000 euro │
│voucher per │ │
│cercetător │ │
└───────────────┴──────────────────────┘



    (2) Unui beneficiar al ajutorului acordat pentru utilizarea în scopuri de cercetare a infrastructurii luminii extreme - fizică nucleară i se pot acorda maximum 4 vouchere pentru realizarea unei propuneri de proiect ce va fi depusă în cadrul competiţiilor Programului Orizont Europa.

    CAP. X
    Bugetul şi durata schemei
    ART. 23
    (1) Bugetul total estimat al schemei este de 4,55 milioane euro (echivalent a 22.614.410 lei), sumă finanţată din fonduri europene, accesate prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă al Uniunii Europene, Planul naţional de redresare şi rezilienţă, componenta 9, investiţia 6 „Programul de mentorat Orizont Europa“.
    (2) Numărul estimat al voucherelor care se vor acorda în baza prezentei scheme este de minimum 500 şi maximum 675.
    (3) Bugetul maxim al schemei acordat pentru activităţile de servicii de scriere de propuneri de proiecte Orizont Europa este de 1.100.000 euro. Se acordă un număr de 55 de vouchere în valoare de maximum 10.000 euro fiecare pentru subactivitatea de servicii de scriere de propuneri de proiecte Orizont Europa, în valoare totală de maximum 550.000 euro. De asemenea, se acordă un număr de 110 vouchere în valoare de maximum 5.000 euro fiecare, în valoare totală de maximum 550.000 euro, pentru subactivitatea de participare la cursuri de scriere de propuneri de proiecte Orizont Europa şi de participare la cursuri de management de proiecte Orizont Europa.
    (4) Bugetul maxim al schemei acordat pentru activităţile de participare la schimburi de personal în organizaţii CDI care se află pe primele locuri în ceea ce priveşte rata de proiecte Orizont Europa acceptate sau care au experienţă în redactarea de propuneri Orizont 2020 primite pozitiv din Uniunea Europeană este de 2.520.000 euro, respectiv se acordă un număr de 300 de vouchere în valoare de maximum 8.400 euro fiecare.
    (5) Bugetul maxim al schemei acordat pentru activităţile de participare la evenimente de brokeraj/intermediere pe tematica specifică Orizont Europa este de 130.000 euro, respectiv se acordă un număr de 130 de vouchere în valoare de maximum 1.000 euro fiecare.
    (6) Bugetul maxim al schemei acordat pentru activitatea de utilizare a infrastructurii luminii extreme - fizica nucleară este de 800.000 euro, respectiv se acordă un număr de 80 de vouchere în valoare de maximum 10.000 euro fiecare.
    (7) Prezenta schemă se aprobă prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării şi se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la epuizarea bugetului alocat, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2025. Plata ajutorului se efectuează până la data de 30 iunie 2026, în limita bugetului alocat schemei de ajutor de minimis.
    (8) Pentru conversia în lei din euro a valorii ajutorului se va utiliza cursul de schimb InforEuro de la data semnării contractului de finanţare.

    ART. 24
    Numărul estimat de beneficiari de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme este de maximum 675 de întreprinderi unice.

    CAP. XI
    Modalitatea de acordare a ajutorului
    ART. 25
    (1) Pentru a beneficia de finanţare nerambursabilă în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, solicitantul se obligă să depună o declaraţie din care să reiasă valorile ajutorului de minimis primit de întreprinderea unică în ultimii 3 ani, o declaraţie privind ajutoarele de stat primite pentru aceleaşi costuri eligibile, precum şi o declaraţie din care să reiasă dacă este sau nu subiect al unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis.
    (2) Furnizorul va verifica dacă beneficiarul ajutorului de minimis a mai beneficiat de alte ajutoare de minimis sau de stat pentru aceleaşi cheltuieli eligibile.
    (3) Furnizorul va acorda ajutorul de minimis după ce va verifica dacă suma totală a ajutoarelor de minimis primite de întreprinderea unică în ultimii 3 ani, cumulată cu valoarea ajutorului de minimis acordat în temeiul prezentei scheme, nu depăşeşte echivalentul în lei a 300.000 euro.
    (4) În cazul în care prin acordarea unor noi ajutoare de minimis s-ar depăşi plafonul maxim de 300.000 euro, după caz, întreprinderea poate beneficia, dacă solicită acest lucru, de prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis doar pentru acea fracţiune din ajutor care, cumulată cu restul ajutoarelor de minimis primite anterior, nu depăşeşte acest plafon.
    (5) În cazul fuziunilor sau al achiziţiilor, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate.
    (6) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
    (7) Valoarea ajutorului de minimis va fi exprimată sub formă financiară ca sumă brută înainte de deducerea taxelor sau a altor obligaţii fiscale.

    CAP. XII
    Modalitatea de derulare a schemei
    ART. 26
    (1) Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării implementează, contractează şi monitorizează derularea schemei de ajutor de minimis pentru investiţia 6 „Programul de mentorat Orizont Europa“ din cadrul componentei C9 din PNRR, prin intermediul platformei informatice proiecte.pnrr.gov.ro.
    (2) Derularea schemei de ajutor de minimis va avea următoarea succesiune: lansarea apelului, depunerea aplicaţiilor de finanţare însoţite de documentele justificative aferente, evaluarea, selecţia, semnarea contractelor de finanţare, implementarea proiectelor, raportarea, monitorizarea şi plata cheltuielilor eligibile.
    (3) Pentru activităţile descrise la art. 11 alin. (1) lit. a), b) şi c), depunerea proiectelor se va realiza într-o singură etapă, utilizându-se platforma de depunere online proiecte.pnrr.gov.ro. Propunerile de proiecte sunt acceptate la finanţare conform criteriului „primul venit, primul servit“.
    (4) Pentru activitatea descrisă la art. 11 alin. (1) lit. d), modalitatea de evaluare şi selecţie a proiectelor este următoarea:
    (i) un cercetător din ţară sau străinătate (Uniunea Europeană), doctor în ştiinţe, solicită realizarea unui experiment ştiinţific, prin depunerea unei propuneri de proiect direct la instituţia care găzduieşte infrastructura de cercetare din ariile experimentale care utilizează fascicule laser de mare putere şi fascicule gama intense.
    Propunerea de proiect este evaluată din punctul de vedere al calităţii ştiinţifice de către Comitetul Ştiinţific Internaţional Consultativ;

    (ii) pentru propunerile de proiecte selectate, instituţia ce găzduieşte infrastructura depune o cerere de finanţare către Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, însoţită de propunerea de proiect selectată şi de fişa de evaluare
    În termen de 15 zile de la finalizarea experimentului, solicitantul de voucher transmite Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării un raport tehnic avizat de către Comitetul Ştiinţific Internaţional Consultativ, precum şi devizul postcalcul pentru experiment. Voucherul de experiment se acordă după validarea raportului tehnic şi a cheltuielilor solicitate spre decontare.


    (5) Cererile de finanţare sunt verificate de către Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării pentru a se asigura că sunt îndeplinite criteriile de eligibilitate. Lista cu cererile de finanţare eligibile va fi afişată pe pagina web proiecte.pnrr.gov.ro.
    (6) Dacă pe parcursul fazei de evaluare sau după finalizarea acesteia se constată nerespectarea vreunuia dintre criteriile de eligibilitate, cererea propusă spre finanţare va fi declarată neeligibilă şi va fi exclusă din competiţie.
    (7) Contestaţiile referitoare la îndeplinirea criteriilor de eligibilitate se pot depune într-un interval de 5 zile lucrătoare de la data afişării rezultatelor.

    CAP. XIII
    Regula de cumul
    ART. 27
    (1) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/2.832 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general, în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv.
    (2) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu regulamentele (UE) nr. 1.408/2013 şi (UE) nr. 717/2014 ale Comisiei, în limita plafonului relevant prevăzut pentru ajutoarele de minimis.
    (3) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă nu se cumulează cu ajutoare de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile sau cu ajutoare de stat acordate pentru aceeaşi măsură de finanţare dacă o astfel de cumulare ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptat(ă) de Comisie. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru costuri eligibile specifice sau care nu pot fi asociate unor astfel de costuri pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament sau al unei decizii de exceptare pe categorii adoptat(e) de Comisie.
    (4) Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de minimis va prezenta o declaraţie de eligibilitate, al cărei model va fi aprobat prin ghidul specific, pe propria răspundere, în care va menţiona informaţiile referitoare la orice alt ajutor de minimis primit sau solicitat de acesta şi de întreprinderile cu care formează, împreună, o întreprindere unică, în ultimii 3 ani. Pentru orice modificare survenită între momentul semnării declaraţiei şi data semnării contractului de finanţare, solicitantul ajutorului va notifica Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării.
    (5) Furnizorul măsurii se va asigura de respectarea cumulului ajutoarelor de minimis pentru un beneficiar, în sensul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite în ultimii 3 ani (calculaţi de la momentul acordării ajutorului de minimis în baza prezentei scheme) cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, indiferent de forma ajutorului de minimis, obiectivul urmărit sau sursa de finanţare, nu depăşeşte echivalentul în lei, calculat la data acordării ajutorului, a 300.000 euro per întreprindere unică.

    CAP. XIV
    Transparenţa, raportarea şi monitorizarea acordării ajutorului de minimis prin intermediul prezentei scheme
    ART. 28
    Prezenta schemă de ajutor de minimis se va publica şi pe pagina de internet a furnizorului de ajutor de minimis (www.mcid.gov.ro).

    ART. 29
    Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022.

    ART. 30
    (1) Furnizorul schemei de ajutor de minimis are obligaţia de a înregistra schema de ajutor de minimis în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS), în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.
    (2) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel naţional.
    (3) În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite Consiliului Concurenţei valori estimative.
    (4) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulările, recalculările, recuperările şi rambursările se raportează Consiliului Concurenţei până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
    (5) Furnizorul schemei de ajutor de minimis are de asemenea obligaţia de a înregistra în RegAS contractele de finanţare, plăţile realizate în cadrul acestora, eventualele obligaţii de rambursare şi rambursări efective aferente acestora etc., în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data semnării actelor sau efectuării plăţilor, după caz.

    ART. 31
    Potrivit prevederilor art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorul are obligaţia de a informa Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme, precum şi a oricărei modificări aduse măsurilor de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.

    ART. 32
    (1) Furnizorul de ajutor de minimis este obligat să păstreze toate informaţiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul schemei de ajutor de minimis (documentele justificative aferente ajutorului de minimis acordat) pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ultimului ajutor.
    (2) Beneficiarii ajutorului de minimis sunt obligaţi să păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data ultimului ajutor primit în cadrul schemei, toate documentele necesare.
    (3) Furnizorul de ajutor de minimis transmite Consiliului Concurenţei orice informaţie solicitată cu privire la prezenta schemă de ajutor de minimis.

    CAP. XV
    Prevederi referitoare la conflictul de interese, dublă finanţare, fraudă, corupţie, verificarea achiziţiilor publice, beneficiarii reali
    ART. 33
    Furnizorul de ajutor de minimis are obligaţia de a se asigura că beneficiarii de ajutor sunt informaţi cu privire la obligaţia acestora de a transmite datele şi informaţiile cu privire la beneficiarii reali ai fondurilor alocate din PNRR, conform prevederilor Directivei (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2020 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Directivei 2006/70/CE a Comisiei şi ale legislaţiei naţionale incidente, atât la momentul depunerii cererilor de finanţare, cât şi pe perioada implementării proiectelor, înainte de semnarea contractelor de finanţare, asigurându-se, de asemenea, de existenţa unor prevederi contractuale care solicită actualizarea acestor informaţii în mod regulat, până la încetarea relaţiilor contractuale.

    ART. 34
    Furnizorul de ajutor de minimis se va asigura că, pe perioada procesului de evaluare şi contractare, beneficiarul nu se află în una dintre situaţiile de mai jos:
    a) este subiectul unui conflict de interese, astfel cum este definit în legislaţia naţională/europeană în vigoare, sau este într-o situaţie care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivităţii şi imparţialităţii procesului de evaluare, contractare şi implementare a proiectului;
    b) este subiectul unei judecăţi de tip res judicata pentru fraudă, corupţie, implicarea în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene.


    ART. 35
    Furnizorul ajutorului de minimis se va asigura cu privire la evitarea dublei finanţări a activităţilor propuse prin proiect cu cele realizate asupra aceleiaşi infrastructuri implementate prin programe operaţionale sau prin alte programe cu surse publice de finanţare, respectiv verificarea achiziţiilor publice şi punerea la dispoziţia organelor de control ale Comisiei Europene/coordonatorului naţional al PNRR/coordonatorilor de reforme/investiţii şi a organelor de audit şi de concurenţă a tuturor informaţiilor şi documentelor pentru beneficiarii şi proiectele vizate de schema de ajutor de minimis.

    ART. 36
    Prevederile referitoare la conflictul de interese, dubla finanţare, colectarea datelor privind beneficiarul real, frauda, corupţia, achiziţiile publice, precum şi obligaţiile de control ale coordonatorului naţional, coordonatorului de reformă, Comisiei şi organelor de audit se vor detalia în ghidul specific elaborat în baza prezentei scheme.

    CAP. XVI
    Recuperarea ajutorului
    ART. 37
    (1) Furnizorul de ajutor de minimis monitorizează respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun, iar în situaţia în care constată nerespectarea acestor criterii, furnizorul de ajutor de minimis întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru aceasta, furnizorul schemei de ajutor de minimis va elabora metodologia de recuperare a ajutorului conform legislaţiei în vigoare.
    (2) Valoarea ajutorului recuperat se completează şi cu valoarea dobânzii aferente, datorată de la data plăţii ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene^2, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene^3.
    ^2 Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, L 140/30.04.2004.
    ^3 Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, L 248/24.09.2015.

    (3) Recuperarea ajutoarelor acordate se realizează de către Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, prin direcţiile de specialitate, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 386/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucţiunilor privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de minimis care trebuie rambursat sau recuperat şi ale normelor metodologice emise de furnizorul ajutorului de minimis. În vederea dispunerii recuperării ajutoarelor acordate, furnizorul măsurii de ajutor emite decizii, acestea având caracter de titlu executoriu.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016