Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 21 februarie 2025  pentru susţinerea proiectelor finanţate prin prioritatea 9 Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 21 februarie 2025 pentru susţinerea proiectelor finanţate prin prioritatea 9 "Contribuţia la Platforma STEP: biotehnologii şi tehnologii digitale, inclusiv servicii asociate în sectorul sănătăţii" din cadrul Programului Sănătate 2021-2027

EMITENT: Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 171 din 26 februarie 2025
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 329 din 21 februarie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 171 din 26 februarie 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Se instituie o schemă de ajutor de minimis pentru susţinerea microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) şi întreprinderilor mari ce vor desfăşura activităţi în domeniile STEP - biotehnologii, inclusiv medicamente aflate pe lista de medicamente esenţiale a Uniunii Europene şi componentele lor, tehnologii digitale şi inovarea în domeniul tehnologiei profunde, inclusiv servicii asociate în sectorul sănătăţii - şi finanţate prin prioritatea 9 „Contribuţia la Platforma STEP: biotehnologii şi tehnologii digitale, inclusiv servicii asociate în sectorul sănătăţii“ a Programului Sănătate (PS), acţiunea A - Susţinerea proiectelor compatibile STEP depuse în cadrul apelului de idei de proiecte în domeniul sănătăţii/cu aplicabilitate în domeniul sănătăţii derulat de AM PS şi acţiunea B - Sprijinirea proiectelor de dezvoltare a soluţiilor de cercetare cu aplicabilitate în domeniul medical în condiţii STEP în sectorul biotehnologiilor, tehnologiilor digitale şi inovaţiei tehnologice profunde.

    ART. 2
    (1) Acordarea ajutorului de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor stipulate în Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis [Regulamentul (UE) 2023/2.831] şi cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Schema se aplică pe întreg teritoriul României, pentru toate categoriile de regiuni de dezvoltare.
    (3) Prezenta schemă de ajutor nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2023/2.831.

    ART. 3
    (1) Autoritatea care administrează schema este Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene prin Direcţia generală programe de sănătate/Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin Direcţia generală organism intermediar cercetare.
    (2) Furnizor de ajutor de minimis este Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, prin Direcţia generală programe de sănătate.

    CAP. II
    Obiectivul şi scopul schemei
    ART. 4
    (1) Obiectivul schemei este de a sprijini creşterea competitivităţii pe piaţă a IMM-urilor şi a întreprinderilor mari.
    (2) Scopul prezentei scheme de ajutor de minimis este de a finanţa o serie de activităţi necesare pentru sprijinirea implementării proiectelor STEP (spre exemplu, managementul echipei de proiect, informare şi publicitate proiect, servicii de audit).

    CAP. III
    Baza legală
    ART. 5
    Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:
    - Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;
    – Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, consolidat;
    – Regulamentul (UE) 2021/1.058 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 privind Fondul european de dezvoltare regională şi Fondul de coeziune, consolidat;
    – Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene nr. C(2022) 8.934/2022 de aprobare a Programului „Sănătate“, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Hotărârea Guvernului nr. 875/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014;
    – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Hotărârea Guvernului nr. 829/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă.


    CAP. IV
    Domeniul de aplicare
    ART. 6
    (1) Prezenta schemă se adresează tuturor întreprinderilor care deţin calitatea de IMM (inclusiv microîntreprinderilor) sau de întreprindere mare, aşa cum sunt acestea definite la art. 8 pct. 3 şi 4.
    (2) Schema se aplică în cadrul priorităţii 9 a PS, acţiunile A şi B.

    ART. 7
    (1) În cadrul acestei scheme se acordă sprijin financiar întreprinderilor, indiferent de mărimea acestora, în toate sectoarele, cu excepţia:
    a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse pescăreşti şi de acvacultură;
    b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor pescăreşti şi de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii de produse achiziţionate sau introduse pe piaţă;
    c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
    d) ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor agricole, în unul dintre următoarele cazuri:
    (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii de produse de acest tip achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
    (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;

    e) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    f) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a bunurilor şi serviciilor naţionale faţă de bunurile şi serviciile importate.

    (2) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în unul dintre sectoarele menţionate la alin. (1) lit. a), b), c) sau d), cât şi în unul sau mai multe dintre celelalte sectoare incluse în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) 2023/2.831 sau desfăşoară alte activităţi incluse în domeniul de aplicare al acestuia, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activităţi, cu condiţia ca statul membru în cauză să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau distincţia dintre conturi, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al Regulamentului 2023/2.831 nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă.

    CAP. V
    Definiţii
    ART. 8
    În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:
    1. activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, prestarea de servicii şi execuţia de lucrări pe o piaţă;
    2. întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul juridic, de modul de finanţare sau de existenţa unui scop lucrativ al acesteia;
    3. IMM-uri - întreprinderile care îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat. În prezenta schemă microîntreprinderile sunt încadrate în categoria întreprinderilor mici (microîntreprindere - o întreprindere care are mai puţin de 10 angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşeşte 2 milioane euro; întreprindere mică - o întreprindere care are mai puţin de 50 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşeşte 10 milioane euro; întreprindere mijlocie - o întreprindere care are mai puţin de 250 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală nu depăşeşte 50 de milioane euro şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşeşte 43 de milioane euro). Este considerată întreprindere orice entitate care desfăşoară o activitate economică (oferă bunuri sau furnizează servicii pe o piaţă), indiferent de forma juridică a acesteia sau de existenţa sau inexistenţa scopului lucrativ;
    4. întreprinderi mari - întreprinderile care nu îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014; este o întreprindere care are peste 250 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală depăşeşte 50 de milioane euro şi/sau al cărei bilanţ anual total depăşeşte 43 de milioane euro);
    5. întreprindere unică - în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2023/2.831, include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
    a) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
    b) o întreprindere are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
    c) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia;
    d) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
    Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau al mai multor întreprinderi, relaţiile la care se face referire lit. a)-d) sunt considerate întreprinderi unice;


    6. data acordării ajutorului de minimis - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului, indiferent de data plăţii, respectiv data la care este semnat contractul de finanţare;
    7. data plăţii ajutorului de minimis - data la care beneficiarul intră efectiv în posesia ajutorului;
    8. cheltuielile eligibile - cheltuielile efectuate de către beneficiarii de ajutor de minimis, aferente activităţilor aprobate în cadrul prezentei scheme, care pot fi finanţate din sprijinul financiar nerambursabil potrivit regulilor de eligibilitate a cheltuielilor stabilite în prezenta schemă, detaliate în ghidul solicitantului aplicabil apelului şi menţionate în cadrul contractului de finanţare;
    9. cheltuielile neeligibile - cheltuieli suportate integral de către beneficiarul ajutorului de minimis, fie prin resurse proprii, fie prin finanţare externă, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public;
    10. contract de finanţare - actul juridic semnat între administratorul schemei şi beneficiarul ajutorului de minimis prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor, în vederea implementării măsurilor finanţate prin prezenta schemă;
    11. întreprindere aflată în dificultate - o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare:
    a) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată [alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani sau, în sensul eligibilităţii pentru ajutor pentru finanţare de risc, o IMM care îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 21 alin. (3) lit. (b) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 şi care se califică pentru investiţii pentru finanţare de risc în urma unui proces de diligenţă efectuat de un intermediar financiar selectat], atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi comerciale menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
    b) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii [alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani sau, în sensul eligibilităţii pentru ajutor pentru finanţare de risc, o IMM care îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 21 alin. (3) lit. (b) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 şi care se califică pentru investiţii pentru finanţare de risc în urma unui proces de diligenţă efectuat de un intermediar financiar selectat], atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
    c) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    d) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
    e) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:
    (i) raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi
    (ii) capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;


    12. ajutor de minimis - ajutor care respectă prevederile Regulamentului (UE) 2023/2.831, limitat conform normelor Uniunii Europene la un nivel care nu distorsionează concurenţa şi/sau comerţul cu statele membre.


    CAP. VI
    Modalitatea de acordare a ajutorului şi valoarea maximă în cadrul schemei
    ART. 9
    (1) Sprijinul financiar în cadrul acestei scheme se acordă beneficiarilor sub formă de granturi, în limita sumei reprezentate de plafonul de minimis, astfel:
    a) valoarea maximă eligibilă a ajutorului de minimis care poate fi acordată unui beneficiar, întreprindere unică (aşa cum este aceasta definită la art. 8 pct. 5), nu poate depăşi echivalentul în lei a 300.000 euro/proiect/beneficiar, cu luarea în calcul inclusiv a valorii alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, pe o perioadă de 3 ani, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naţionale sau comunitare, pentru beneficiarii menţionaţi la art. 8 pct. 3 şi 4, cu respectarea prevederilor art. 12-14;
    b) perioada de 3 ani care trebuie luată în considerare ar trebui evaluată în mod continuu. Pentru fiecare nou ajutor de minimis acordat trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în ultimii 3 ani;
    c) plafoanele se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul este acordat din fonduri naţionale sau din fonduri europene.

    (2) Valoarea maximă eligibilă a ajutorului de minimis acordat va fi stabilită la nivel de apeluri, în funcţie de specificitatea acestora (acţiunile şi tipurile de proiecte aferente priorităţii 9 din Programul Sănătate), cu încadrarea în limita maximă prevăzută la lit. a) şi în bugetul prevăzut la art. 21 alin. (1).

    ART. 10
    Ajutorul de minimis se va acorda dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în prezenta schemă şi detaliate în ghidul solicitantului aferent apelului de proiecte în cadrul căruia se solicită finanţare.

    ART. 11
    Ajutorul de minimis se acordă prin decontarea cheltuielilor eligibile conform contractului de finanţare. Cererea de rambursare a cheltuielilor eligibile va fi însoţită de documente justificative clare şi detaliate. Totalul cheltuielilor eligibile decontate nu poate depăşi suma prevăzută în contractul de finanţare.

    ART. 12
    Ajutorul se acordă sub formă de grant din fonduri externe nerambursabile. Ajutorul de minimis va reprezenta maximum 100% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului supuse ajutorului de minimis.

    ART. 13
    (1) Ajutoarele de minimis se consideră acordate în momentul în care dreptul legal de a beneficia de aceste ajutoare este conferit întreprinderii în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile (semnarea contractului de finanţare), indiferent de data la care ajutoarele de minimis se plătesc întreprinderii respective. Cursul valutar utilizat este cursul InforEuro valabil la momentul acordării ajutorului. Plafoanele ajutorului de minimis sunt exprimate în valori brute, respectiv înainte de orice deducere de impozite şi taxe.
    (2) Ajutoarele pot fi plătite în una sau mai multe tranşe. Tranşele se actualizează la valoarea de la momentul acordării ajutorului.

    ART. 14
    (1) În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis, s-ar depăşi plafonul maxim menţionat la art. 9, respectivul ajutor nou nu beneficiază de dispoziţiile prezentei scheme. În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de 3 ani (cu evaluare continuă), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis, depăşeşte pragul de 300.000 de euro, solicitantul poate alege între reducerea valorii ajutorului solicitat, astfel încât să se încadreze în plafon, sau rambursarea totală sau parţială a ajutorului anterior obţinut, pentru a fi respectat plafonul de minimis.
    (2) În cazul fuziunilor sau al achiziţiilor, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat întreprinderii rezultate ca urmare a procesului de fuziune/achiziţie sau întreprinderii care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, prevăzut la art. 9, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate.
    (3) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data efectivă a separării.

    CAP. VII
    Beneficiari şi condiţii de eligibilitate
    ART. 15
    Pentru a fi eligibili să primească finanţare în temeiul prezentei scheme de ajutor, beneficiarii trebuie să respecte, cumulativ, următoarele criterii minime de eligibilitate:
    a) sunt IMM-uri în conformitate cu definiţiile din art. 8 pct. 3, cu sau fără activitate de cercetare-dezvoltare menţionată în statut;
    sau
    sunt întreprinderi mari, în conformitate cu definiţiile din art. 8 pct. 4;

    b) nu sunt întreprinderi în dificultate (în conformitate cu definiţiile din art. 8 pct. 11);
    c) nu se află în stare de insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activităţii sau nu se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale; beneficiarii şi-au îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat sau către entităţile relevante (buget de stat, bugete speciale, bugete locale etc.), în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
    d) nu prezintă informaţii false;
    e) se află în situaţiile prevăzute de Recomandarea Comisiei Europene nr. 1.039 din 16.07.2020, publicată în JOUE nr. 227 din 16.07.2020, privind condiţionarea acordării sprijinului financiar public de lipsa unei legături cu jurisdicţiile necooperante în scopuri fiscale, începând cu data depunerii cererii de finanţare, pe perioada de evaluare, selecţie şi contractare, respectiv:
    (i) nu sunt rezidenţi în scopuri fiscale sau înmatriculaţi în temeiul legilor din jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale;
    (ii) nu sunt controlaţi, direct sau indirect, de către acţionarii din jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante, analiza mergând până la beneficiarul real, aşa cum este acesta definit în art. 3 pct. 6 din Directiva (UE) 2015/849;
    (iii) nu controlează, direct sau indirect, filialele sau nu deţin unităţi permanente proprii în jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale; şi
    (iv) nu exercită dreptul de proprietate în comun cu întreprinderile din jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale;

    f) reprezentantul legal al beneficiarului nu a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească definitivă, pentru un delict legat de conduita sa profesională, pentru fraudă, corupţie, participare la o organizaţie criminală sau la orice alte activităţi ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;
    g) nu fac obiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis, prin care un ajutor de stat/de minimis a fost declarat ilegal şi/sau incompatibil cu piaţa internă sau, în cazul în care solicitantul a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să fi fost deja executată şi ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;
    h) fiecare solicitant care depune un proiect în cadrul apelurilor cărora li se aplică prezenta schemă trebuie să furnizeze obligatoriu datele de identificare şi situaţiile economico-financiare actualizate şi să depună în acest scop documente justificative privind:
    (i) informaţii generale; date despre bonitatea solicitantului, inclusiv despre resursele umane disponibile pentru implementarea proiectului;
    (ii) documente originale scanate: certificat unic de înregistrare, certificat fiscal, act de constituire, statut, ultimul bilanţ contabil, contul de profit şi pierderi;
    (iii) structura acţionariatului (persoane fizice şi juridice);
    (iv) componenţa organului de conducere/consiliului de administraţie;
    (v) declaraţie privind componenţa întreprinderii unice;
    (vi) declaraţie privind ajutoarele de minimis primite în ultimii 3 ani de către întreprinderea unică;
    (vii) declaraţia pe propria răspundere privind respectarea condiţiilor de eligibilitate;
    (viii) declaraţia reprezentantului legal că nu este subiectul unui conflict de interese.



    ART. 16
    Activităţile eligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis pentru beneficiarii menţionaţi la art. 8 pct. 3 şi 4 sunt:
    a) activităţi de informare şi publicitate;
    b) activităţi de management de proiect, inclusiv servicii de consultanţă/asistenţă tehnică pentru managementul proiectului;
    c) sprijin pentru plata abonamentelor, taxelor şi cotizaţiilor necesare pentru implementarea proiectului;
    d) servicii de auditare a proiectului;
    e) cheltuieli generale de administraţie.


    ART. 17
    Numărul estimat de beneficiari de ajutor de minimis este de maximum 90.

    CAP. VIII
    Cheltuieli eligibile şi valoarea maximă a ajutorului de minimis
    ART. 18
    (1) Cheltuielile eligibile în cadrul prezentei scheme sunt:
    1. cheltuieli de informare şi publicitate pentru proiect;
    2. cheltuieli de management:
    a) cheltuieli cu servicii de consultanţă pentru elaborarea documentaţiilor necesare depunerii proiectului;
    b) cheltuieli cu servicii de consultanţă/asistenţă tehnică pentru managementul proiectului;
    c) cheltuieli salariale pentru personalul angajat al beneficiarului finanţării care face parte din echipa de management de proiect;
    d) cheltuieli de deplasare pentru personalul angajat al beneficiarului implicat în echipa de management de proiect;
    e) cheltuieli pentru echipamentele şi dotările necesare echipei de management al proiectului;

    3. cheltuieli generale de administraţie implicate direct de activităţile proiectului (de exemplu: utilităţi, materiale consumabile pentru asigurarea managementului de proiect, combustibil, piese de schimb etc.);
    4. cheltuieli pentru achiziţia serviciilor de auditare a proiectului;
    5. cheltuieli pentru taxe/abonamente/cotizaţii necesare pentru implementarea proiectului (altele decât cele din devizul general).

    (2) Este eligibilă taxa pe valoarea adăugată (TVA) aferentă cheltuielilor eligibile, în condiţiile prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operaţiunilor finanţate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziţie justă, dacă aceasta este nedeductibilă potrivit legii.
    (3) Toate cheltuielile prezentate spre decontare trebuie să fie în legătură cu obiectul cererii de finanţare.

    CAP. IX
    Cumul
    ART. 19
    (1) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/2.832 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general.
    (2) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu regulamentele (UE) nr. 1.408/2013 şi (UE) nr. 717/2014 ale Comisiei, în limita plafonului relevant prevăzut la art. 3 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2023/2.832 al Comisiei.
    (3) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisie. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru costuri eligibile specifice sau care nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie.

    CAP. X
    Durata şi bugetul schemei
    ART. 20
    (1) Prezenta schemă se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi până la data de 31 decembrie 2028.
    (2) Plata ajutorului către beneficiarii schemei se poate face până la 31 decembrie 2029.

    ART. 21
    (1) Bugetul estimat al schemei este de 27.000.000 euro (Fondul european de dezvoltare regională), echivalent în lei.
    (2) Cursul de schimb valutar utilizat pentru aplicarea prevederilor prezentei scheme este cursul InforEuro din luna lansării apelului/apelurilor de proiecte.

    CAP. XI
    Modalitatea de implementare a schemei
    ART. 22
    (1) Procedura de implementare şi derulare a schemei de ajutor de minimis se desfăşoară după cum urmează:
    - lansarea de apeluri, depunerea cererilor de finanţare însoţite de documentele solicitate;
    – verificarea conformităţii administrative a cererilor de finanţare şi a documentelor însoţitoare; numai proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
    – evaluarea tehnico-financiară şi selecţia proiectelor;
    – demararea etapei de contractare a proiectelor care au fost admise în etapa anterioară;
    – semnarea contractelor de finanţare;
    – implementarea proiectelor, raportarea, monitorizarea şi rambursarea cheltuielilor;
    – monitorizarea implementării proiectelor conform prevederilor contractuale şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014.

    (2) Pentru a beneficia de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme, solicitantul va da o declaraţie privind ajutoarele de minimis primite de întreprindere pe ultimii 3 ani (fie din surse ale statului sau autorităţilor locale, fie din surse europene) sau ajutoarele de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile, dacă este cazul. Ajutoarele se calculează la nivel de întreprindere unică. În acest sens solicitantul va oferi informaţii cu privire la întreprinderile cu care se află într-o relaţie de tipul celor prevăzute la art. 8 pct. 5 şi la ce ajutoare de minimis/de stat pentru aceleaşi costuri eligibile au primit acestea. Informaţiile cuprinse în declaraţia pe propria răspundere privind ajutoarele de minimis vor fi verificate de către administratorul/furnizorul schemei.
    (3) Întreprinderea solicitantă va da o declaraţie pe propria răspundere că nu a beneficiat de ajutoare din alte surse publice pentru aceleaşi costuri eligibile.
    (4) Autoritatea care administrează schema verifică îndeplinirea criteriilor de eligibilitate de către beneficiari, eligibilitatea proiectelor, precum şi eligibilitatea activităţilor şi costurilor conform prevederilor din prezenta schemă.
    (5) Furnizorul sau, după caz, administratorul schemei de minimis verifică validitatea datelor înscrise în MySMIS2021/SMIS2021+ şi concordanţa acestora cu declaraţiile date de beneficiar şi îndeplinirea tuturor condiţiilor impuse prin efectul prezentei scheme (domeniul de aplicare, eligibilitatea activităţilor, a cheltuielilor şi a beneficiarilor).
    (6) Furnizorul sau, după caz, administratorul schemei de minimis va acorda ajutorul după ce va verifica, inclusiv pe baza declaraţiei pe propria răspundere a întreprinderii solicitante, că prin acordarea finanţării nerambursabile în cadrul prezentei scheme nu se depăşeşte plafonul de minimis. În cazul în care semnarea contractului are loc la distanţă în timp faţă de momentul verificării cererilor de finanţare ale solicitanţilor, înainte de încheierea contractului, administratorul va verifica încă o dată respectarea criteriilor din schemă.
    (7) Valoarea ajutorului va fi exprimată sub formă financiară, ca sumă brută înainte de deducerea taxelor sau a altor obligaţii fiscale.

    ART. 23
    Criteriile minime de eligibilitate a propunerilor de proiecte sunt următoarele:
    - scopul şi obiectivele proiectului să fie în conformitate cu obiectivele specifice ale priorităţii STEP, condiţiile şi tehnologiile STEP, aşa cum sunt descrise în prezenta schemă şi detaliate în Ghidul solicitantului;
    – proiectul să fie implementat în România;
    – dimensiunea grantului de minimis solicitat să se încadreze în limita maximă menţionată în prezenta schemă;
    – să conţină una sau mai multe activităţi eligibile definite pentru proiect în prezenta schemă;
    – durata proiectului să se încadreze în limitele menţionate în prezenta schemă;
    – activităţile nu sunt şi nu au mai fost finanţate din alte surse publice.


    CAP. XII
    Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea ajutorului de minimis
    ART. 24
    Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014. Se vor avea în vedere şi obligaţiile stipulate în cadrul Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 25
    Furnizorul/Administratorul schemei are obligaţia de a respecta anumite termene privind încărcarea datelor şi informaţiilor în registrul ajutoarelor de stat şi de minimis, după cum urmează:
    a) măsurile de ajutor se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării acestora în vigoare, respectiv de la data modificării lor;
    b) informaţiile referitoare la actele de acordare a finanţării se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului sau a publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, dacă este cazul;
    c) actele de acordare a ajutoarelor se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului de acordare;
    d) plăţile se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data plăţii;
    e) obligaţiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv şi rambursările efective ale respectivelor obligaţii se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligaţiei de recuperare, respectiv de la data rambursării.


    ART. 26
    În mod excepţional şi pe o perioadă limitată de timp, termenele prevăzute la art. 25 lit. b) şi c) pot fi extinse până la 15 zile lucrătoare. Extinderea se acordă de Consiliul Concurenţei, în baza unei solicitări formale, motivate, adresate acestuia de către furnizorul/administratorul ajutorului, şi este considerată justificată doar în cazul în care numărul actelor de finanţare, al actelor de acordare a ajutoarelor sau al plăţilor efectuate în contul acestora din urmă este foarte mare, într-o perioadă restrânsă de timp, iar încărcarea acestora devine imposibilă, din punct de vedere tehnic, în termenul prevăzut la art. 25 lit. b) şi c).

    ART. 27
    (1) Modificările actelor normative care implementează ajutoare de minimis, care pot afecta evaluarea compatibilităţii măsurii de ajutor, prin referire la durată, instrument de acordare, condiţii de eligibilitate şi de acordare, majorarea bugetului măsurii sau a numărului de beneficiari cu mai mult de 20%, se realizează cu avizul Consiliului Concurenţei.
    (2) Furnizorul sau, după caz, administratorul unei măsuri de ajutor de minimis are obligaţia transmiterii către Consiliul Concurenţei, spre informare, a actelor normative, administrative sau asimilate acestora care implementează sau modifică ajutoare de minimis, în termen de maximum 5 zile de la data intrării în vigoare a acestora, conform art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014.

    ART. 28
    (1) Furnizorul/Administratorul, după caz, al unei măsuri de minimis are obligaţia păstrării unei evidenţe a informaţiilor despre ajutoarele acordate pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt, dar fără a se limita la: datele de identificare a beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.
    (2) La data acordării ajutorului, furnizorul sau, după caz, administratorul ajutorului de minimis informează beneficiarul în scris sau electronic cu privire la caracterul de minimis al ajutorului, la cuantumul acestuia, precum şi la o trimitere expresă la reglementarea europeană aplicabilă, verificând respectarea plafonului impus de legislaţia Uniunii Europene.

    ART. 29
    (1) Furnizorul sau, după caz, administratorul unei măsuri de ajutor de minimis are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională sau europeană aplicabilă la momentul respectiv.
    (2) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, cu modificările şi completările ulterioare, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel naţional.
    (3) În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa locului.
    (4) Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de minimis.

    ART. 30
    (1) Beneficiarul unei măsuri de ajutor de minimis are obligaţia păstrării unei evidenţe a informaţiilor despre ajutoarele primite pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare a beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.
    (2) Beneficiarul are obligaţia de a răspunde, în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, la orice solicitare de informaţii privind ajutoarele de minimis primite. Termenul stabilit de Consiliul Concurenţei nu poate fi mai mic de 5 zile lucrătoare.

    ART. 31
    Schema va fi publicată integral pe website-ul furnizorului şi/sau al administratorului: www.mfe.gov.ro.

    CAP. XIII
    Recuperarea ajutorului de minimis
    ART. 32
    (1) În cazul în care condiţiile de acordare şi de utilizare a ajutorului nu au fost respectate, furnizorul ajutorului de minimis dispune recuperarea ajutorului, care se va efectua conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 şi ale prezentei scheme de ajutor de minimis.
    (2) Furnizorul/Administratorul îşi rezervă dreptul de a stopa acordarea/plata ajutorului de minimis şi de a solicita recuperarea ajutorului de minimis deja plătit, în cazul în care documentele şi informaţiile furnizate de către beneficiar, în documentele depuse, se dovedesc a fi incorecte sau false sau când nu au fost respectate condiţiile prevăzute în prezenta schemă.
    (3) Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către furnizor, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014. Furnizorul emite decizii prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat sau de minimis ilegale sau utilizate abuziv. Aceste decizii au caracter de titlu executoriu.
    (4) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 794/2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE.
    (5) Procedura de calcul al dobânzii se stabileşte prin instrucţiuni emise de Consiliul Concurenţei, regăsite la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016