Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 11 iulie 2018  aferentă proiectului Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 11 iulie 2018 aferentă proiectului "Servicii integrate de export pentru IMM-urile din România" din cadrul Programului de cooperare elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene extinse, Secţiunea 3 - Sectorul privat, Aria de concentrare 7: Dezvoltarea sectorului privat şi promovarea exportului IMM-urilor şi/sau promovarea standardelor

EMITENT: Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 704 din 13 august 2018
──────────
    Aprobată prin Ordinul nr. 1.001 din 11 iulie 2018, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 704 din 13 august 2018.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis pentru implementarea Programului de cooperare elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene extinse, Secţiunea 3 - Sectorul privat, Aria de concentrare 7: „Dezvoltarea sectorului privat şi promovarea exportului IMM-urilor şi/sau promovarea standardelor“, denumit în continuare Program, conform anexei nr. 1 a „Acordului-cadru între Guvernul României şi Consiliul Federal Elveţian privind implementarea Programului de cooperare elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene extinse“ (PCER) prin execuţia proiectului „Servicii integrate de export pentru IMM-urile din România“, denumit în cele ce urmează Proiectul.
    (2) Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul Programului se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 privind aplicarea art. 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 352 din 24.12.2013.
    (3) Prezenta schemă nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 privind aplicarea art. 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.
    (4) Schema se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.

    ART. 2
    (1) Proiectul urmăreşte să contribuie la dezvoltarea economică şi socială a României, prin internaţionalizarea IMMurilor româneşti din agricultura ecologică şi din industria mobilei de lemn, două sectoare care au fost definite ca prioritare în Strategia naţională de export a României pentru 2014-2020 (SNE), datorită unor importante avantaje competitive precum abilităţi tehnice, disponibilitatea terenurilor agricole de calitate, disponibilitatea materiei prime şi a potenţialului de creştere a acestor sectoare, în vederea reducerii decalajului economic şi social faţă de media Uniunii Europene.
    (2) Obiectivul urmărit este constituirea a două centre de afaceri pentru exportatori, în două regiuni de dezvoltare ale României (Nord-Est şi Sud-Muntenia), şi promovarea la export în ţările-ţintă, care vor oferi IMM-urilor din sectoarele de mobilă şi agricultură ecologică servicii de dezvoltare a afacerilor, facilitând accesul acestora la pieţele internaţionale, precum şi dezvoltarea de activităţi de promovare a exporturilor în ţările-ţintă, în vederea intrării pe pieţe externe noi şi internaţionalizând astfel în mod direct sectoarele de mobilă şi agricultură ecologică.

    ART. 3
    (1) Proiectul şi, implicit, schema de minimis aferentă sunt implementate de către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat (MMACA), Departamentul de comerţ exterior (DCE) având responsabilităţi de Agenţie executivă (AE) - prin Direcţia instrumente şi programe promovare export (DIPPE).
    (2) Organism intermediar (OI) este Direcţia de antreprenoriat şi programe pentru IMM-uri (DAPIMM).
    (3) Prestatorul executant al Proiectului este Asocierea Gama Proconsult - S.R.L. & Camera de Comerţ şi Industrie Prahova & Inpulse Partners - S.R.L. & TDP Partners - S.R.L., ofertantul câştigător al licitaţiei „Servicii de consultanţă pentru execuţia proiectului Servicii Integrate de Export pentru IMM-urile din România - Programul de cooperare elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene extinse“.

    ART. 4
    Proiectul şi schema de minimis aferentă sunt implementate în conformitate cu:
    - prevederile „Acordului-cadru dintre Guvernul României şi Consiliul Federal Elveţian privind implementarea Programului de cooperare elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene extinse“, semnat la Berna la 7 septembrie 2010, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.065/2010;
    – Acordul de proiect dintre Elveţia, reprezentată de Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice (SECO), şi Guvernul României, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de Unitate naţională de coordonare (UNC), şi Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri, în calitate de Organism intermediar, privind finanţarea proiectului „Servicii integrate de export pentru IMM-urile din România“, denumit în continuare Acord de Proiect;
    – Acordul de implementare a Proiectului dintre Unitatea naţională de coordonare şi Agenţia executivă;
    – „Propunerea finală de proiect“ (PFP) aprobată de SECO prin scrisoarea adresată Ministerului Finanţelor Publice/UNC la data de 14 mai 2014 (documentul de referinţă WEKO/brb);
    – Hotărârea Guvernului nr. 23/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Ordonanţa de urgenţă nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare;
    – Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.


    ART. 5
    Schema de minimis se derulează pe perioada iunie 2018-7.09.2019. În conformitate cu prevederile Actului adiţional nr. 1 la Acordul de proiect, plăţile în Proiect se vor putea face până pe 7.06.2020.

    CAP. II
    Bugetul Proiectului şi al schemei de ajutor de minimis
    ART. 6
    (1) În conformitate cu prevederile aprobate prin Acordul de implementare a Proiectului, bugetul Proiectului şi al schemei de ajutor de minimis este echivalentul în lei a 2.941.176 CHF, respectiv 12.533.821,524^1 lei, din care:
    a) contribuţia părţii elveţiene este echivalentul în lei a 2.500.000 CHF, respectiv 10.653.750 lei;
    b) contribuţia MMACA este echivalentul în lei a 441.176 CHF, respectiv 1.880.071,524 lei.
    ^1 Sumele în lei au fost calculate la cursul BNR valabil la data semnării Acordului de implementare a Proiectului, respectiv 15.07.2015, 1 CHF = 4,2615 lei.

    (2) În cadrul schemei se estimează sprijinirea unui număr maxim de 80 de întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) beneficiare. Ajutorul de minimis estimat pe beneficiar este cuprins între minimum 5.537,80 euro şi maximum 42.610,96 euro^2, întrucât un IMM poate beneficia fie doar de modulul de instruire, fie atât de instruire, cât şi de participare la târguri.
    ^2 Echivalentul a cca 6.036,20 CHF, respectiv 46.445,95 CHF.


    ART. 7
    Finanţarea activităţilor susţinute prin schema de ajutor de minimis se realizează printr-un proces de prefinanţare de la bugetul de stat alocat MMACA, conform fişei de fundamentare aprobate de Unitatea naţională de coordonare din Ministerul Finanţelor Publice (MFP).

    CAP. III
    Beneficiari de ajutor de minimis în cadrul schemei
    ART. 8
    8.1. Noţiunea de „întreprindere unică“ include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
    a) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
    b) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
    c) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
    d) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
    Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, relaţiile la care se face referire la lit. (a)-(d) sunt considerate întreprinderi unice.
    În sensul Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, noţiunea de „întreprindere unică“ stabileşte cuantumul ajutorului de minimis de care poate beneficia aplicantul.


    8.2. Pot beneficia de finanţare în cadrul acestei scheme operatorii economici (microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii definite conform prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, care transpune în legislaţia naţională Recomandarea CE nr. 361 din 6 mai 2003, publicată în Jurnalul Oficial al UE, seria L, nr. 124 din 20 mai 2003), persoane fizice autorizate definite conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, respectiv societăţi şi societăţi cooperative, care îndeplinesc cumulativ la data solicitării următoarele criterii de eligibilitate:
    a) sunt autorizaţi să desfăşoare cel puţin una dintre activităţile eligibile:
    (i) Secţiunea 10 Industria alimentară - conform CAEN (Rev. 2), codurile:
    101 Producţia, prelucrarea şi conservarea cărnii şi a produselor din carne;
    1011 Prelucrarea şi conservarea cărnii;
    1012 Prelucrarea şi conservarea cărnii de pasăre;
    1013 Fabricarea produselor din carne (inclusiv din carne de pasăre);
    102 Prelucrarea şi conservarea peştelui, crustaceelor şi moluştelor;
    1020 Prelucrarea şi conservarea peştelui, crustaceelor şi moluştelor;
    103 Prelucrarea şi conservarea fructelor şi legumelor;
    1031 Prelucrarea şi conservarea cartofilor;
    1032 Fabricarea sucurilor de fructe şi legume;
    1039 Prelucrarea şi conservarea fructelor şi legumelor n.c.a.;
    104 Fabricarea uleiurilor şi a grăsimilor vegetale şi animale;
    1041 Fabricarea uleiurilor şi grăsimilor;
    1042 Fabricarea margarinei şi a altor produse comestibile similare;
    105 Fabricarea produselor lactate;
    1051 Fabricarea produselor lactate şi a brânzeturilor;
    1052 Fabricarea îngheţatei;
    106 Fabricarea produselor de morărit, a amidonului şi produselor din amidon;
    1061 Fabricarea produselor de morărit;
    1062 Fabricarea amidonului şi a produselor din amidon;
    107 Fabricarea produselor de brutărie şi a produselor făinoase;
    1071 Fabricarea pâinii; fabricarea prăjiturilor şi a produselor proaspete de patiserie;
    1072 Fabricarea biscuiţilor şi pişcoturilor; fabricarea prăjiturilor şi a produselor conservate de patiserie;
    1073 Fabricarea macaroanelor, tăiţeilor, cuş-cuş-ului şi a altor produse făinoase similare;
    108 Fabricarea altor produse alimentare;
    1081 Fabricarea zahărului;
    1082 Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei si a produselor zaharoase;
    1083 Prelucrarea ceaiului şi cafelei;
    1084 Fabricarea condimentelor şi ingredientelor;
    1085 Fabricarea de mâncăruri preparate;
    1086 Fabricarea preparatelor alimentare omogenizate şi alimentelor dietetice;
    1089 Fabricarea altor produse alimentare n.c.a.;
    109 Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor;
    1091 Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de fermă;
    1092 Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de companie;

    (ii) Secţiunea 11 Fabricarea băuturilor, codul 1107 Producţia de răcoritoare nealcoolice; producţia de ape minerale şi ape îmbuteliate - conform CAEN (Rev. 2);
    (iii) Secţiunea 31 Fabricarea de mobilă – conform CAEN (Rev. 2), codurile:
    310 Fabricarea de mobilă;
    3101 Fabricarea de mobilă pentru birouri şi magazine;
    3102 Fabricarea de mobilă pentru bucătării;
    3103 Fabricarea de saltele şi somiere;
    3109 Fabricarea de mobilă n.c.a;

    (iv) Secţiunile 46 Comerţ cu ridicata, cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete, şi 47 Comerţ cu amănuntul, cu excepţia autovehiculelor şi motocicletelor - conform CAEN (Rev. 2), codurile:
    4621 Comerţ cu ridicata al cerealelor, seminţelor, furajelor şi tutunului neprelucrat;
    4622 Comerţ cu ridicata al florilor şi al plantelor;
    4631 Comerţ cu ridicata al fructelor şi legumelor;
    4632 Comerţ cu ridicata al cărnii şi produselor din carne;
    4633 Comerţ cu ridicata al produselor lactate, ouălor, uleiurilor şi grăsimilor comestibile;
    4634 Comerţ cu ridicata al băuturilor;
    4636 Comerţ cu ridicata al zahărului, ciocolatei şi produselor zaharoase;
    4638 Comerţ cu ridicata specializat al altor alimente, inclusiv peşte, crustacee şi moluşte;
    4645 Comerţ cu ridicata al produselor cosmetice şi de parfumerie;
    4646 Comerţ cu ridicata al produselor farmaceutice;
    4647 Comerţ cu ridicata al mobilei, covoarelor şi a articolelor de iluminat;
    4665 Comerţ cu ridicata al mobilei de birou;
    4711 Comerţ cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi şi tutun;
    4721 Comerţ cu amănuntul al fructelor şi legumelor proaspete, în magazine specializate;
    4722 Comerţ cu amănuntul al cărnii şi al produselor din carne, în magazine specializate;
    4723 Comerţ cu amănuntul al peştelui, crustaceelor şi moluştelor, în magazine specializate;
    4724 Comerţ cu amănuntul al pâinii, produselor de patiserie şi produselor zaharoase, în magazine specializate;
    4725 Comerţ cu amănuntul al băuturilor, în magazine specializate;
    4759 Comerţ cu amănuntul al mobilei, al articolelor de iluminat şi al articolelor de uz casnic n.c.a., în magazine specializate;
    4791 Comerţ cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet;
    4799 Comerţ cu amănuntul efectuat în afara magazinelor, standurilor, chioşcurilor şi pieţelor;


    b) sunt persoane juridice (societăţi/societăţi cooperative), care au ca obiect de activitate activităţi prevăzute la pct. 8.2 lit. a) din prezenta schemă (coduri CAEN conform Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN);
    c) sunt consideraţi întreprinderi autonome, legate, partenere sau întreprinderi unice (grup de întreprinderi legate ce se comportă ca o întreprindere unică);
    d) au capital social integral privat;
    e) nu au datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale, atât pentru sediul social, cât şi pentru toate punctele de lucru; solicitanţii care au datorii eşalonate nu sunt eligibili pentru a accesa Programul;
    f) au o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane de euro, echivalent în lei, sau deţin active totale^3 care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane de euro şi un număr mediu anual de salariaţi mai mic de 250, în anul fiscal anterior;
    ^3 Prin active totale se înţeleg active imobilizate plus active circulante plus cheltuieli în avans.

    g) au sediul social, respectiv punctele de lucru/sediile secundare, sunt înregistrate la oficiul registrului comerţului şi îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României;
    h) nu sunt în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, insolvenţă, faliment, executare silită, închidere operaţională sau suspendare temporară a activităţii;
    i) nu fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor în una din situaţiile de la punctul h);
    j) nu au primit ajutoare de minimis care cumulate cu ajutorul de minimis acordat în baza prezentei scheme să nu depăşească plafonul de minimis pentru o întreprindere unică^4 de 200.000 euro pe durata a trei exerciţii financiare consecutive, respectiv 100.000 euro pentru beneficiarii care desfăşoară activităţi de transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost;
    ^4 Aşa cum este definită la pct. 8.1 din prezenta schemă.

    k) nu sunt subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat ce nu a fost deja executată şi creanţa nu a fost integral recuperată;
    l) nu au fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene, a Agenţiilor pentru IMM, Atragere de Investiţii şi Promovarea Exportului, a Consiliului Concurenţei sau a altui furnizor de ajutor de stat/de minimis de recuperare a unui ajutor de stat/ajutor de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată, cu dobânzile aferente;
    m) nu au fost găsiţi vinovaţi, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, pentru comiterea unei fraude/infracţiuni referitoare la obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, în conformitate cu prevederile Codului penal, aprobat prin Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare;
    n) reprezentantul lor legal care îşi exercită atribuţiile de drept pe perioada procesului de evaluare, selecţie şi contractare nu se află în una din situaţiile de mai jos:
    - este subiectul unui conflict de interese, definit în conformitate cu prevederile naţionale/comunitare în vigoare sau se află într-o situaţie care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivităţii şi imparţialităţii procesului de evaluare, selecţie, contractare şi implementare a proiectului;
    – se află în situaţia de a induce grav în eroare comisiile de evaluare şi selecţie, prin furnizarea de informaţii incorecte;
    – a suferit condamnări definitive în cauze referitoare la obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora.


    8.3. Nu se acordă finanţare în cadrul schemei de minimis pentru:
    - activităţi de pescuit şi acvacultură, acoperite de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013^5;
    ^5 Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 şi (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului.

    – activităţi legate de producţia primară a produselor agricole, aşa cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană, cu excepţia produselor obţinute din pescuit şi acvacultură prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013;
    – activităţi de prelucrare^6 şi comercializare^7 a produselor agricole, aşa cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană, în următoarele cazuri:
    a) când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor de acest tip achiziţionate de la producătorii primari sau introduse pe piaţă de operatorii economici respectivi;
    b) când ajutorul este condiţionat de a fi parţial sau integral transferat producătorilor primari;
    ^6 Prin „prelucrarea produselor agricole“ se înţelege orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare.
    ^7 Prin „comercializarea produselor agricole“ se înţelege deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători, şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfăşoară în localuri distincte, rezervate acestei activităţi.

    – activităţi legate de export, şi anume ajutoarele legate direct de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    – ajutoarele condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
    – achiziţionarea vehiculelor de transport rutier de marfă acordat operatorilor economici care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfă în contul terţilor sau contra cost.
    În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în unul dintre sectoarele exceptate, cât şi în unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate incluse în domeniul de aplicare ale prezentei scheme, prevederile acesteia se aplică ajutoarelor acordate pentru sectoarele neexceptate.
    Pentru a beneficia de prevederile schemei de minimis, întreprinderea în cauză trebuie să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă.
    Nu pot beneficia de prevederile Programului acele IMM-uri în care există legături între structurile acţionariatului şi personalul implicat în implementarea Programului^8.
    ^8 Legislaţie conexă: Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare; Legea nr. 477/2004 privind Codul de conduită a personalului contractual din instituţiile şi autorităţile publice; Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare, şi Noul Cod penal al României.



    8.4. Încadrarea operatorilor economici în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii, conform prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, se face pe baza declaraţiei pe propria răspundere privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anul fiscal 2017.
    8.5. (1) Plafoanele de minimis de 200.000 de euro, respectiv de 100.000 de euro se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul este acordat din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri comunitare.
    (2) În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depăşeşte plafoanele de minimis menţionate mai sus, întreprinderea solicitantă nu poate beneficia de prevederile schemei, nici chiar pentru acea fracţie din ajutor care nu depăşeşte aceste plafoane.
    (3) În cazul fuziunilor sau al achiziţiilor, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate.
    (4) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
    (5) Ajutorul de minimis acordat prin prezenta schemă poate fi cumulat cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei^9 în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv.
    ^9 Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general (art. 2 alin. 2 - „Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi care prestează servicii de interes economic general nu depăşeşte 500.000 EUR pentru o perioadă de trei ani fiscali.“)

    (6) Ajutoarele de minimis pot fi cumulate cu ajutoare de minimis, acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului de 200.000 euro (100.000 euro pentru întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost) echivalent în lei.
    (7) Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeaşi măsură de finanţare prin capital de risc dacă un astfel de cumul ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului, stabilită pentru condiţiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană.


    CAP. IV
    Cheltuielile eligibile
    ART. 9
    Cheltuielile eligibile pentru finanţarea cu ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme sunt costurile legate de:
    (i) instruire/consultanţă acordată IMM-urilor selectate, naţional şi internaţional, respectiv:
    - servicii de consultanţă privind elaborarea şi grafica manualelor/ghidurilor de instruire, precum şi costurile legate de elaborarea, grafica şi tipărirea acestora;
    – recrutarea şi selecţia IMM-urilor şi a consultanţilor internaţionali pentru activităţile aferente promovării la export şi internaţionalizării;
    – catering aferent pentru consultanţă/cursuri de instruire, organizare evenimente/sesiuni de matchmaking;
    – închiriere spaţii de instruire/expoziţie şi birotică aferente;
    – servicii de traducere din timpul cursurilor de instruire etc.;

    (ii) transport şi cazare în ţară şi străinătate pentru reprezentanţii IMM-urilor participante la sesiunile de instruire/consultanţă şi pentru lectori/consultanţi;
    (iii) organizare evenimente internaţionale/sesiuni de matchmaking.


    CAP. V
    Implementarea schemei de minimis
    ART. 10
    (1) IMM-urile beneficiare vor fi selectate de către prestatorul executant al Proiectului, împreună cu Unitatea de implementare a Proiectului din MMACA, pe baza criteriilor propuse de prestator şi aprobate de Unitatea de implementare a Proiectului din MMACA.
    (2) Documentele doveditoare pentru selectarea firmelor participante în Proiect:
    a) situaţiile financiare complete aferente anului 2016 sau 2017, în funcţie de data înscrierii firmelor în Proiect;
    b) dovada înregistrării situaţiilor financiare la organele competente;
    c) certificat constatator de la registrul comerţului sau document echivalent în care să fie menţionaţi acţionarii, administratorii firmei, sediul social şi punctele de lucru, codurile CAEN autorizate, menţiunile speciale cu privire la starea întreprinderii;
    d) CV-urile celor două persoane înscrise în programul de instruire;
    e) fişele de post în cadrul organizaţiilor ale persoanelor înscrise în programul de instruire;
    f) prezentarea companiei, care să permită evaluarea elementelor relevante prezentate;
    g) declaraţia de eligibilitate completată şi semnată.

    (3) Evaluarea îndeplinirii criteriilor de eligibilitate va fi făcută de prestatorul executant al Proiectului.

    ART. 11
    După selectarea IMM-urilor care vor fi instruite şi promovate prin Proiect, furnizorul ajutorului de minimis va notifica în scris IMM-urile selectate că vor fi beneficiari de ajutor de minimis. Notificarea va conţine informaţii cu privire la valoarea potenţială a ajutorului, precum şi la caracterul de minimis al acestuia, făcând în mod explicit trimitere la Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.

    CAP. VI
    Prevederi referitoare la raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis
    ART. 12
    Furnizorul ajutorului de stat/ de minimis este Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, Departamentul de comerţ exterior prin Direcţia instrumente şi programe promovare export.

    ART. 13
    Direcţia instrumente şi programe promovare export se va asigura că beneficiarul finanţării va da o declaraţie privind ajutoarele de minimis, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 privind aplicarea art. 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 352 din 24 decembrie 2013, de care a beneficiat pe parcursul precedenţilor 2 ani fiscali şi al anului în curs, astfel încât să corespundă şi cu prevederile capitolului IV privind condiţiile de eligibilitate ale beneficiarului.

    ART. 14
    Prezenta schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe site-ul furnizorului de ajutor de stat la adresa www.imm.gov.ro

    ART. 15
    (1) Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
    (2) Furnizorul de ajutor de stat păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat.
    (3) Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională sau europeană aplicabilă la momentul respectiv.
    (4) Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat^10, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
    ^10 Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general (art. 2 alin. 2 - „Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi care prestează servicii de interes economic general nu depăşeşte 500 000 EUR pentru o perioadă de trei ani fiscali“.

    (5) În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizorul de ajutor de stat, Consiliul Concurenţei poate să solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa locului.
    (6) Furnizorul de ajutor de stat va transmite spre informare Consiliului Concurenţei prezenta schemă în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.
    (7) Furnizorul are obligaţia ca, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, să încarce în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) măsura de ajutor de stat ce face obiectul prezentului ordin, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acestuia. Actul de acordare, plăţile, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor şi rambursarea efectivă a respectivelor obligaţii, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului sau a publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I, respectiv de la data instituirii plăţilor, a obligaţiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor obligaţii.

    ART. 16
    (1) Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către MMACA, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 83 din 27 martie 1999, cu modificările ulterioare.

    ART. 17
    (1) Agenţia executivă^11 va realiza şi va menţine o evidenţă a ajutoarelor acordate în baza acestei scheme, pe baza rapoartelor transmise de prestatorul executant al proiectului, astfel încât să fie posibilă identificarea valorii, momentului acordării, modalităţii de acordare şi duratei ajutoarelor acordate. Această evidenţă va fi păstrată la Agenţia executivă timp de 10 ani de la data ultimei alocări în cadrul schemei.
    ^11 În conformitate cu prevederile Acordului de implementare pentru proiectul „Servicii integrate de export pentru IMM-urile din România“, beneficiarul/Agenţia executivă este Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, Departamentul de comerţ exterior prin Direcţia instrumente şi programe promovare export.

    (2) Pentru realizarea acestei evidenţe, prestatorul executant al Proiectului va transmite către Agenţia executivă toate datele solicitate de aceasta.
    (3) Beneficiarii de finanţare în cadrul schemei sunt obligaţi să ţină o evidenţă specifică privind ajutoarele de minimis şi/sau alte ajutoare de stat primite. Aceştia sunt obligaţi să arhiveze evidenţa specifică şi să o păstreze o perioadă de 10 ani.

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016