Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Publicată prin ORDINUL nr. 899 din 24 martie 2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 401 din 16 aprilie 2021.
──────────
Consiliul de Securitate,
reamintind toate rezoluţiile relevante anterioare şi declaraţiile preşedintelui său referitoare la Yemen,
reafirmându-şi angajamentul puternic faţă de unitatea, suveranitatea, independenţa şi integritatea teritorială a Yemenului,
condamnând ferm escaladarea în curs de desfăşurare în Marib, Yemen, inclusiv operaţiunea Houthi din data de 7 februarie 2021, şi continuarea atacurilor Houthi asupra Arabiei Saudite, inclusiv pe Aeroportul Internaţional Abha, din 10 februarie 2021, şi solicitând încetarea imediată a atacurilor fără condiţii prealabile,
subliniind necesitatea de-escaladării în Yemen şi a încetării focului la nivel naţional şi solicitând punerea în aplicare a apelului secretarului general de încetare generală a focului, după cum a fost detaliat în Rezoluţia 2.532 (2020), precum şi în apelul acestuia din 25 martie 2020 pentru încetarea imediată a ostilităţilor în Yemen,
exprimându-şi îngrijorarea faţă de provocările prezente politice, de securitate, economice şi umanitare în Yemen, inclusiv violenţa în curs şi dispariţiile forţate, precum şi ameninţările care decurg din transferul ilicit, deturnarea, acumularea destabilizatoare şi utilizarea abuzivă a armelor,
accentuând riscul de mediu şi umanitar şi nevoia accesului neîntârziat al oficialilor ONU pentru a inspecta şi pentru a întreţine petrolierul Safer, localizat în nordul Yemenului, zonă controlată de Houthi, şi subliniind răspunderea Houthi pentru situaţie şi pentru lipsa răspunsului la acest risc major de mediu şi umanitar şi subliniind necesitatea ca Houthi să faciliteze urgent accesul necondiţionat şi sigur pentru experţii Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru a efectua o misiune de evaluare şi reparaţie fără alte întârzieri, asigurând o strânsă cooperare cu Naţiunile Unite,
reiterând apelul său pentru ca toate părţile din Yemen să adere la soluţionarea diferendelor prin dialog şi consultare, să respingă actele de violenţă pentru a atinge obiectivele politice şi să se abţină de la provocare,
reafirmând necesitatea ca toate părţile să îşi respecte obligaţiile care le revin în temeiul dreptului internaţional, inclusiv dreptul internaţional umanitar şi dreptul internaţional al drepturilor omului, după caz, şi subliniind necesitatea asigurării responsabilităţii pentru încălcările dreptului internaţional umanitar şi încălcările şi abuzurile drepturilor omului în Yemen,
exprimându-şi susţinerea şi angajamentul faţă de emisarul special al secretarului general pentru Yemen în sprijinul procesului de tranziţie yemenit şi al unui proces politic condus şi asumat de Yemen, sub auspiciile ONU, participarea efectivă şi semnificativă a femeilor şi afirmarea egalităţii de sex şi a necesităţii implementării complete a planului naţional de acţiune al Yemenului în conformitate cu Rezoluţia 1.325 (2000),
salutând formarea noului cabinet al guvernului din Yemen, în conformitate cu prevederile Acordului de la Riyadh, solicitând implementarea deplină a Acordului de la Riyadh şi exprimând sprijinul pentru participarea Cabinetului la procesul politic şi solicitând reluarea rapidă a discuţiilor între părţi, într-un angajament deplin cu eforturile de mediere a ONU,
exprimându-şi îngrijorarea că unele zone din Yemen rămân sub controlul Al-Qaida din Peninsula Arabă (AQAP) şi cu privire la impactul negativ al prezenţei lor, ideologia extremistă violentă şi acţiunile asupra stabilităţii în Yemen, regiunea Orientul
Mijlociu şi în Cornul Africii, inclusiv impactul umanitar devastator asupra populaţiilor civile, exprimându-şi îngrijorarea faţă de prezenţa în creştere şi creşterea potenţială a afiliaţilor Statului Islamic din Irak şi Levant (ISIL, cunoscuţi şi sub numele de Da’esh) în Yemen şi reafirmând hotărârea sa pentru a aborda toate aspectele ameninţării reprezentate de AQAP, ISIL (Da’esh) şi toţi ceilalţi indivizi, grupuri, întreprinderi şi entităţi asociate,
reamintind desemnarea AQAP şi a persoanelor asociate pe lista de sancţiuni ISIL (Da’esh) şi Al-Qaida şi subliniind în acest sens necesitatea unei implementări robuste a măsurilor din paragraful I al Rezoluţiei 2.368 (2017) ca instrument semnificativ în combaterea activităţii teroriste din Yemen,
constatând importanţa esenţială a implementării efective a regimului de sancţiuni impuse în temeiul Rezoluţiei 2.140 (2014) şi al Rezoluţiei 2.216 (2015), inclusiv rolul-cheie pe care îl pot juca statele membre din regiune în acest sens,
încurajând eforturile de intensificare a cooperării,
condamnând în termenii cei mai fermi atacul asupra aeroportului Aden din data de 30 decembrie 2020, în care au fost ucişi douăzeci şi şapte de civili nevinovaţi, inclusiv un vice-ministru yemenit şi trei membri ai personalului umanitar şi medical, şi luând act de raportul planificat al Grupului de experţi privind atacul din Aden,
salutând activitatea Grupului de experţi privind Yemen, înfiinţat în conformitate cu Rezoluţia 2.140 (2014), şi care a depăşit provocările logistice generate de COVID-19,
exprimându-şi îngrijorarea gravă cu privire la ameninţarea la adresa păcii şi securităţii în Yemen, care rezultă din transferul ilicit, acumularea destabilizatoare şi utilizarea abuzivă a armelor de calibru mic şi a armelor uşoare,
reamintind dispoziţiile paragrafului 14 din Rezoluţia 2.216 (2015) care impune un embargo ţintit de arme şi solicitând tuturor statelor membre şi altor părţi implicate să îşi respecte obligaţiile care le revin în temeiul embargoului ţintit de arme,
condamnând numărul tot mai mare de incidente în largul coastei Yemenului, inclusiv atacuri asupra navelor civile şi comerciale, şi exprimându-şi îngrijorarea cu privire la contrabanda maritimă de arme şi materiale conexe în şi din Yemen, cu încălcarea embargoului ţintit de arme, care prezintă un risc semnificativ pentru securitatea maritimă a navelor din Golful Aden şi Marea Roşie de-a lungul coastei Yemenului,
condamnând în cei mai fermi termeni încălcările dreptului internaţional umanitar şi ale dreptului internaţional al drepturilor omului, precum abuzurile asupra drepturilor omului, inclusiv cele care implică violenţă sexuală legată de conflicte în zonele controlate de Houthi şi recrutarea şi utilizarea copiilor în conflicte armate în Yemen, aşa cum este consemnat în raportul final al Grupului de experţi (S/2021/79),
exprimând temerea cu privire la obstacolele care au fost impuse activităţii şi accesului Grupului de experţi în cursul ultimului mandat al acestuia,
exprimându-şi serioase temeri cu privire la situaţia umanitară devastatoare din Yemen, inclusiv riscul crescând de foamete pe scară largă şi consecinţele negative ale pandemiei de COVID-19 şi toate cazurile de obstacole nejustificate pentru furnizarea efectivă a asistenţei umanitare, inclusiv intervenţia recentă în operaţiunile de ajutor în zonele controlate de Houthi, precum şi obstacolele şi limitările nejustificate privind livrarea de bunuri vitale către populaţia civilă în Yemen, care împiedică persoanele vulnerabile să primească asistenţa de care au nevoie pentru a supravieţui,
subliniind necesitatea discuţiei de către comitetul instituit în conformitate cu paragraful 19 din Rezoluţia 2.140 (2014) („Comitetul“) despre recomandările cuprinse în rapoartele Grupului de experţi,
determinarea faptului că situaţia din Yemen continuă să constituie o ameninţare la adresa păcii şi securităţii internaţionale,
acţionând în temeiul capitolului VII din Carta Naţiunilor Unite:
1. reafirmă necesitatea punerii în aplicare deplină şi la timp a tranziţiei politice în urma Conferinţei cuprinzătoare de dialog naţional (National Dialogue Conference), în conformitate cu Mecanismul de iniţiativă şi implementare al Consiliului de Cooperare al Golfului şi în conformitate cu rezoluţiile sale relevante anterioare şi ţinând cont de aşteptările poporului yemenit;
2. decide să reînnoiască până la 28 februarie 2022 măsurile impuse la paragrafele 11 şi 15 din Rezoluţia 2.140 (2014), reafirmă dispoziţiile paragrafelor 12, 13, 14 şi 16 din Rezoluţia 2.140 (2015) şi reafirmă în continuare dispoziţiile paragrafelor 14-17 din Rezoluţia 2.216 (2015);
3. decide că persoana desemnată în anexa din prezenta rezoluţie va face obiectul măsurilor impuse de paragrafele 11 şi 15 din Rezoluţia 2.140 (2014) şi de paragraful 14 din Rezoluţia 2.216 (2015);
4. accentuând importanţa facilitării asistenţei umanitare, îşi reafirmă decizia conform căreia Comitetul instituit prin paragraful 19 din Rezoluţia 2.140 (2014) (denumit în continuare „Comitetul“) poate, de la caz la caz, să acorde o derogare oricărei activităţi de la sancţiunile impuse de Consiliul de Securitate în rezoluţiile 2.140 (2014) şi 2.216 (2015), dacă Comitetul stabileşte că o astfel de derogare este necesară pentru a facilita activitatea Organizaţiei Naţiunilor Unite şi a altor organizaţii umanitare din Yemen sau în orice alt scop în concordanţă cu obiectivele acestor rezoluţii;
5. încurajează statele membre să sprijine eforturile de consolidare a capacităţilor Gărzii de Coastă Yemenite pentru a pune în aplicare în mod eficient măsurile impuse de punctul 14 din Rezoluţia 2.216 (2015), cu respect deplin pentru suveranitatea şi integritatea teritorială a Yemenului;
Criteriile de desemnare
6. reafirmă că dispoziţiile paragrafelor 11 şi 15 ale Rezoluţiei 2.140 (2014) şi ale paragrafului 14 din Rezoluţia 2.216 (2015) se vor aplica persoanelor fizice sau entităţilor desemnate de Comitet sau enumerate în anexa la Rezoluţia 2.216 (2015) ca fiind implicate în sau oferind sprijin pentru acte care ameninţă pacea, securitatea sau stabilitatea Yemenului;
7. reafirmă criteriile de desemnare stabilite la paragraful 17 din Rezoluţia 2.140 (2014) şi la paragraful 19 din Rezoluţia 2.216 (2015);
8. afirmă că violenţa sexuală în conflictele armate sau recrutarea sau utilizarea copiilor în conflicte armate cu încălcarea dreptului internaţional ar putea constitui un act, aşa cum se specifică la paragraful 18 litera (c) din Rezoluţia 2.140 (2014) şi, prin urmare, un act sancţionabil de implicare în sau de oferire de sprijin pentru acte care ameninţă pacea, securitatea sau stabilitatea Yemenului, aşa cum este descris la paragraful 17 din acea rezoluţie;
Raportarea
9. decide să extindă până la 28 martie 2022 mandatul Grupului de experţi, prevăzut la paragraful 21 din Rezoluţia 2.140 (2014) şi la paragraful 21 din Rezoluţia 2.216 (2015), îşi exprimă intenţia de a revizui mandatul şi de a lua măsurile adecvate în ceea ce priveşte prelungirea ulterioară, dar nu mai târziu de 28 februarie 2022, şi solicită secretarului general să ia măsurile administrative necesare cât mai repede posibil pentru a restabili Grupul de experţi, în consultare cu Comitetul, până la 28 martie 2022, după caz, valorificând expertiza membrilor grupului instituit în temeiul Rezoluţiei 2.140 (2014);
10. solicită Grupului de experţi să furnizeze Comitetului un raport interimar până cel târziu la 28 iulie 2021 şi un raport final nu mai târziu de 28 ianuarie 2022 către Consiliul de Securitate, după discuţii cu Comitetul, dar şi să includă informaţii, după caz, printre altele despre tendinţa recentă în transferul şi devierea ilicită a armelor convenţionale şi despre componentele disponibile comercial care au fost utilizate de către persoane sau entităţi, desemnate de Comitet, pentru a asambla vehicule aeriene fără pilot, dispozitive explozive improvizate pe apă şi alte sisteme de armament şi având în vedere că această cerere nu ar trebui să aibă un impact negativ asupra asistenţei umanitare sau asupra activităţilor comerciale legitime;
11. îndrumă grupul să coopereze cu celelalte grupuri relevante de experţi înfiinţate de Consiliul de Securitate pentru a sprijini activitatea comitetelor sale de sancţiuni, în special echipa de asistenţă analitică şi monitorizare a sancţiunilor, înfiinţată prin Rezoluţia 1.526 (2004) şi extinsă prin Rezoluţia 2.368 (2017);
12. îndeamnă toate părţile şi toate statele membre, precum şi organizaţiile internaţionale, regionale şi subregionale să asigure cooperarea cu Grupul de experţi şi îndeamnă în continuare toate statele membre implicate să asigure siguranţa membrilor Grupului de experţi şi accesul nestingherit, în special la persoane, documente şi locaţii, pentru ca Grupul de experţi să îşi execute mandatul;
13. subliniază importanţa organizării de consultări cu statele membre în cauză, după caz, pentru a asigura punerea în aplicare deplină a măsurilor prevăzute în prezenta rezoluţie;
14. reaminteşte raportul Grupului de lucru informal privind problemele generale ale sancţiunilor (S/2006/997) privind cele mai bune practici şi metode, inclusiv paragrafele 21, 22 şi 23, care discută posibile etape pentru clarificarea standardelor metodologice pentru mecanismele de monitorizare;
15. îşi reafirmă intenţia de a menţine situaţia din Yemen sub control continuu şi disponibilitatea sa de a revizui caracterul adecvat al măsurilor cuprinse în prezenta rezoluţie, inclusiv consolidarea, modificarea, suspendarea sau ridicarea măsurilor, după cum ar putea fi necesar în orice moment, în lumina evoluţiilor;
16. hotărăşte să rămână activ sesizat în această chestiune.
Anexă
Sultan Saleh Aida Aida Zabin
Sultan Saleh Aida Aida Zabin s-a implicat în acte care ameninţă pacea, securitatea şi stabilitatea Yemenului, inclusiv încălcări ale dreptului internaţional umanitar aplicabil şi abuzuri ale drepturilor omului în Yemen,
Sultan Saleh Aida Aida Zabin este directorul Departamentului de Investigaţii Criminale (DIC) din Sanaa. El a jucat un rol important într-o politică de intimidare şi utilizare a arestării sistematice, detenţiei, torturii, violenţei sexuale şi violurilor împotriva femeilor active politic. Zabin, în calitate de director pentru DIC, este responsabil direct sau, în virtutea autorităţii sale, responsabil pentru şi complice în utilizarea multiplelor locuri de detenţie, inclusiv arest la domiciliu, secţii de poliţie, închisori şi centre de detenţie oficiale şi centre de detenţie nedezvăluite. În aceste locaţii, femeile, inclusiv cel puţin un minor, au dispărut în mod forţat, au fost audiate în mod repetat, violate, torturate, li s-au refuzat tratamentele medicale în timp util şi au fost supuse muncii forţate. Zabin însuşi a torturat în unele cazuri.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: