Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REPERE METODOLOGICE din 27 aprilie 2005  pentru proiectarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REPERE METODOLOGICE din 27 aprilie 2005 pentru proiectarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 481 din 7 iunie 2005
Învãţãmântul postliceal asigurã obţinerea unei calificãri la nivelul 3 de calificare profesionalã - tehnician specialist sau maistru.
Învãţãmântul postliceal se organizeazã prin şcoala postlicealã şi şcoala de maiştri.
Elevii care se pot înscrie în învãţãmântul postliceal trebuie sã fie absolvenţi ai diferitelor rute de învãţãmânt liceal. Acestea includ:
- ruta liceu, filiera tehnologicã;
- ruta liceului tehnologic, prin şcoala de arte şi meserii şi anul de completare;
- ruta liceu, filiera teoreticã şi filiera vocaţionalã.

I. Standardul de pregãtire profesionalã
Absolventul învãţãmântului postliceal trebuie sã demonstreze dobândirea unor competenţe specializate, precum şi a unor cunoştinţe şi abilitãţi de management de proiect, aplicate în procese tehnologice care presupun un grad mare de autonomie, gândire criticã, coordonare, evaluare şi control, în cadrul unor departamente sau direcţii de producţie ori de servicii sau în unitãţi de producţie ori de servicii de mãrime micã.
Standardul de pregãtire profesionalã este documentul care descrie o calificare profesionalã prin unitãţi de competenţã necesare desfãşurãrii unei activitãţi profesionale într-un anumit domeniu.
Standardele de pregãtire profesionalã se elaboreazã conform Manualului de scriere a unitãţilor de competenţã, elaborat în cadrul proiectului PHARE TVET 2001 de modernizare a învãţãmântului profesional şi tehnic.
La elaborarea standardelor de pregãtire profesionalã se vor avea în vedere şi standardele ocupaţionale, în cazul în care acestea existã, care au fost realizate conform metodologiilor Consiliului pentru Standarde Ocupaţionale şi Atestare (C.O.S.A.).
Standardul de pregãtire profesionalã cuprinde un numãr de unitãţi de competenţã, precum şi un numãr de credite asociat acestora (de regulã 15-30 de credite, respectiv un total de 900-1.800 de ore, în funcţie de complexitatea calificãrii).
O calificare în învãţãmântul postliceal se dezvoltã pe baza standardului de pregãtire profesionalã.
Standardul de pregãtire profesionalã cuprinde urmãtoarele tipuri de unitãţi de competenţã:
- unitãţi de competenţã cheie (comunicare profesionalã, comunicare profesionalã în limba strãinã, tehnologia informaţiilor şi comunicaţiei aplicate, elemente de management al calitãţii, elemente de management de proiect); unitãţile de competenţã cheie pot fi transferate mai multor calificãri din acelaşi domeniu;
- unitãţi de competenţã tehnice specializate.
Atât unitãţile de competenţã cheie, cât şi cele tehnice specializate au în vedere urmãtoarele atribuţii pe care le poate avea la locul de muncã un absolvent într-o calificare a învãţãmântului postliceal:
1. Monitorizare - supravegheazã procese automate de producţie, corecteazã execuţii eronate, amelioreazã secvenţe de proces, pe un sector/secţie/atelier.
2. Asigurarea calitãţii - formuleazã indicatori de mãsurare a eficienţei procesului şi evalueazã aplicarea procedurilor pentru realizarea indicatorilor de proces în cadrul sectorului/secţiei/atelierului.
3. Management de proiect - formuleazã obiective, coordoneazã şi gestioneazã resurse materiale şi umane pentru derularea proiectelor la scarã medie.
4. Evaluare şi control - aplicã proceduri de autoevaluare şi de evaluare internã a eficienţei de proces şi de administrare a resurselor materiale şi umane alocate.

II. Curriculumul pentru învãţãmântul postliceal
Curriculumul scris (plan de învãţãmânt şi programe şcolare) are la bazã standardul de pregãtire profesionalã.
Curriculumul se dezvoltã pe module, determinate de structura unitãţilor de competenţã.
Fiecãrei unitãţi de competenţã din standardul de pregãtire profesionalã îi corespunde un modul.
Curriculumul poate fi adaptat grupului de elevi prin introducerea şi a altor module de pregãtire care sã asigure fundamentul competenţelor necesare calificãrii în care se organizeazã pregãtirea (microbiologie, biochimie, matematicã aplicatã, chimie aplicatã etc.), pe baza recunoaşterii calificãrii dobândite anterior sau a validãrii experienţei/achiziţiilor anterioare ale elevilor.
Pregãtirea practicã se asigurã prin conţinuturi şi numãr de ore în modulele de specialitate şi este cuprinsã în norma didacticã a profesorului de specialitate.
Format pentru plan de învãţãmânt pentru învãţãmântul postliceal


Calificarea ...............................................
Module:
Modulul 1 nr. total de ore ..................................... ,
din care pregãtire practicã ..........................
Modulul 2 nr. total de ore ..................................... ,
din care pregãtire practicã ..........................
-
-
-


Structura şi formatul programelor şcolare pentru învãţãmântul postliceal
Notã introductivã: explicarea domeniului de pregãtire şi a calificãrilor pregãtite prin domeniu; listarea unitãţilor de competenţã cheie.

Modulul 1
1.1. Locul modulului în cadrul planului de învãţãmânt; lista competenţelor incluse în unitatea de competenţã corespunzãtoare modulului.
1.2. Tabelul de corelare a competenţelor şi conţinuturilor
Unitatea de competenţã ...............................


────────────────────────────────────────────────────────────────
Competenţe Conţinuturi tematice
────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────



1.3. Sugestii metodologice: explicarea corelaţiilor dintre competenţe şi conţinuturi; sugestii cu privire la procesul şi metodele de predare-învãţare; precizãri privind caracterul activ şi centrat pe elev al metodelor de predare-învãţare; precizãri privind adaptarea la elevii cu cerinţe educaţionale speciale; precizãri privind pregãtirea practicã; sugestii cu privire la evaluare; precizãri privind corelarea instrumentelor de evaluare continuã cu criteriile de performanţã şi probele de evaluare din cadrul unitãţilor de competenţã (relevante pentru modul).

Modulul 2


-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016