Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Şcoala postliceala, conform <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dezvolta, prin aprofundare şi specializare, domeniile pregãtite prin profilurile liceului filiera tehnologicã: tehnic, servicii, resurse naturale şi protecţia mediului sau domenii particulare de specializare. La baza acestui document se afla metodologiile de elaborare a standardului de pregãtire profesionalã şi a curriculumului, dezvoltate în cadrul Programului PHARE-VET RO 9405, precum şi legislaţia în vigoare din domeniul învãţãmântului preuniversitar. I. Standardul de pregãtire profesionalã Standardul de pregãtire profesionalã este documentul prin care conţinutul unui program de formare corespunde cerinţelor unuia sau mai multor standarde ocupationale. Standardul de pregãtire profesionalã se afla la baza elaborãrii curriculumului scris (plan de învãţãmânt, programe şcolare). Standardele de pregãtire profesionalã se elaboreazã în baza standardelor ocupationale, realizate conform metodologiilor Consiliului pentru Standarde Ocupationale şi Atestare (COSA). În cazul în care nu exista standard ocupational elaborat pentru o anumitã calificare, grupul de lucru (coordonator, profesori şi reprezentanţi ai partenerilor sociali) va elabora seturi de unitãţi de competenta, care se vor include în standardul de pregãtire profesionalã. Structura standardului de pregãtire profesionalã 1. Introducere 2. Definirea specializãrii 3. Lista unitãţilor de competenta specifice specializãrii 4. Descrierea competentelor necesare specializãrii, grupate pentru fiecare unitate de competenta pe: 4.1. competente de cunoaştere; 4.2. competente de execuţie; 4.3. competente sociale. 5. Recomandãri pentru dezvoltarea de curriculum şi materiale auxiliare: 5.1. unitãţi de conţinut (organizate pe discipline şi module), corelate pe orizontala şi pe verticala; 5.2. tipuri de continuturi. 6. Recomandãri privind formele de evaluare şi examinare specifice specializãrii Se prezintã în continuare, cu titlu de exemplu, schema unei unitãţi de competenta şi a competentelor de cunoaştere, de execuţie şi sociale din cadrul standardelor de pregãtire profesionalã. Unitatea de competenta I (din standardul ocupational) (de exemplu): Aplicarea normelor de calitate
┌────┬─────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────┐
│Nr. │ │Pregãtire de specialitate │
│crt.│ A. Competente de cunoaştere ├───────────┬──────────────┤
│ │ │Anul I │ Anul II │
├────┼─────────────────────────────────────────────┼───────────┼──────────────┤
│1. │Identifica standardele şi normele de calitate│ x │ │
│ │specifice materiilor prime şi produselor │ │ │
│ │finite │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────┼───────────┼──────────────┤
│2. │ │ │ x │
├────┴─────────────────────────────────────────────┴───────────┴──────────────┤
│ │
├────┬─────────────────────────────────────────────┬───────────┬──────────────┤
│n. │ │ │ x │
└────┴─────────────────────────────────────────────┴───────────┴──────────────┘
┌────┬────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────┐
│Nr. │ │ Pregãtire de specialitate │
│crt.│ B. Competente de execuţie ├────────────┬──────────────┤
│ │ │ Anul I │ Anul II │
├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────────┤
│1. │Interpreteazã rezultatele determinarilor, │ │ │
│ │identificand deficientele │ x │ │
├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────────┤
│2. │ │ │ x │
├────┴────────────────────────────────────────────┴────────────┴──────────────┤
│ │
├────┬────────────────────────────────────────────┬────────────┬──────────────┤
│n. │ │ │ x │
└────┴────────────────────────────────────────────┴────────────┴──────────────┘
┌────┬────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────┐
│Nr. │ │ Pregãtire de specialitate │
│crt.│ C. Competente sociale ├────────────┬──────────────┤
│ │ │ Anul I │ Anul II │
├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────────┤
│1. │Apreciazã corect timpul de lucru necesar │ x │ │
│ │realizãrii sarcinilor de lucru │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────────┤
│2. │ │ │ x │
├────┴────────────────────────────────────────────┴────────────┴──────────────┤
│ │
├────┬────────────────────────────────────────────┬────────────┬──────────────┤
│n. │ │ │ x │
└────┴────────────────────────────────────────────┴────────────┴──────────────┘
Lista disciplinelor şi modulelor recomandate pentru calificarea ......
┌─────┬─────────────────────────────────────────────────┬─────────────────────┐
│Nr. │ │ Tipul │
│crt. │ Denumirea ├─────────┬───────────┤
│ │ │ Modulul │ Disciplina│
├─────┼─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼───────────┤
│1. │ │ │ │
├─────┼─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼───────────┤
│2. │ │ │ │
├─────┴─────────────────────────────────────────────────┴─────────┴───────────┤
│ │
├─────┬─────────────────────────────────────────────────┬─────────┬───────────┤
│n. │ │ │ │
└─────┴─────────────────────────────────────────────────┴─────────┴───────────┘
II. Curriculum pentru şcoala postliceala Curriculumul se dezvolta pe module, determinate de structura unitãţilor de competenta, la care se adauga discipline aplicate. În baza unitãţilor de competenta şi a competentelor specifice se vor elabora pentru fiecare modul criterii de performanta. În anul I se pot pãstra şi discipline, în cazul unor calificãri care au nevoie de o pregãtire de baza în domeniu. Se pot structura pe discipline continuturi precum: matematica aplicatã, fizica aplicatã, informatica aplicatã, limba strãinã aplicatã, desen tehnic, contabilitate. Conţinuturile de "Educaţie fizica" şi de "Informare şi consiliere vocationala" vor fi menţinute pe discipline, atât în anul I, cat şi în anul II. La şcoala postliceala numãrul total de ore pe saptamana variaza între 30-34 de ore, în funcţie de unitãţile de conţinut formulate în standardele de pregãtire profesionalã şi de cerinţele partenerilor sociali. Format pentru elaborarea curriculumului organizat pe module, pentru anii I şi II, şcoala postliceala 1. Introducere (argumente, explicaţii privind finalitãţile şi nivelul de calificare pregãtit prin curriculum) 2. Planul de învãţãmânt 3. Modulul 1 ..... n 3.1. Structura competentelor (de cunoaştere, de execuţie, sociale) 3.2. Structura şi organizarea conţinutului modulului .....
┌────┬─────────────────────────────────┬────────────────────────┬──────────────┐
│Nr. │ │ Metodologie │ Criterii │
│crt.│ Conţinut tematic │ Forme de activitate*)/│ de │
│ │ │ Metode │performanta**)│
├────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────┼──────────────┤
│ 1. │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────┼──────────────┤
├────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────┼──────────────┤
│ n. │ │ │ │
└────┴─────────────────────────────────┴────────────────────────┴──────────────┘
------------ *) Exemple de forme de activitate: de instruire teoreticã, practica, laborator, proiect etc. **) Definirea criteriilor de performanta: criteriile de performanta se referã la condiţiile (calitate, cantitate, durata, loc etc.) şi nivelul de realizare (minimala) a competentelor realizate prin structura de conţinut. 4. Recomandãri pentru activitãţile de invatare: organizarea spaţiului, organizarea resurselor, forme de evaluare etc. 5. Bibliografie. Format pentru elaborarea curriculumului organizat pe discipline de studiu pentru anii I şi II, şcoala postliceala 1. Introducere (argumente, explicaţii privind finalitãţile şi nivelul de calificare pregãtit prin curriculum) 2. Planul de învãţãmânt 3. Structura şi organizarea continuturilor la disciplina ..............
┌────┬───────────────────┬─────────┬────────────────────┬────────┬─────────────┐
│ │ │ │ Metodologie │ │ Criterii │
│ │ │ Conţinut├───────────┬────────┤Resurse │de evaluare*)│
│Nr. │ │ tematic │ Forme │ │ │ │
│crt.│ Obiective │ │ de │ Metode │ │ │
│ │ │ │activitate │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────┼───────────┼────────┼────────┼─────────────┤
│ 1. │ │ │ │ │ │ │
├────┴───────────────────┴─────────┴───────────┴────────┴────────┴─────────────┤
├────┬───────────────────┬─────────┬───────────┬────────┬────────┬─────────────┤
│ n-1│ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────┼───────────┼────────┼────────┼─────────────┤
│ n. │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────────────────┴─────────┴───────────┴────────┴────────┴─────────────┘
-------------- *) Criteriile de evaluare se definesc în relatie cu obiectivele. 4. Recomandãri pentru activitãţi de invatare: organizarea spaţiului, organizarea resurselor, forme de evaluare 5. Bibliografie. Format pentru planul de învãţãmânt, anul II, şcoala postliceala Calificarea... I. Dezvoltare personalã şi socialã 2 ore/saptamana x 31 sãptãmâni Informare şi consiliere vocationala 1 ora/saptamana x 31 sãptãmâni Educaţie fizica 1 ora/saptamana x 31 sãptãmâni II. Pregãtire de specialitate 22/24-26/28 ore/saptamana x 31 sãptãmâni Discipline - - - - Module - - - - III. Pregãtire opţionalã 4-6 ore/saptamana x 31 sãptãmâni Total 30-34 ore/saptamana x 31 sãptãmâni Practica de proiect 35 ore/saptamana x 3 sãptãmâni -------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.