Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
REGULI UNIFORME din 9 mai 1980 privind Validarea Normelor Tehnice şi Adoptarea Prescripţiilor Tehnice Uniforme Aplicabile Materialului Feroviar Destinat a fi Utilizat în Traficul Internaţional (APTU)*)
EMITENT: Organizaţia Interguvernamentală pentru Transporturile Internaţionale Feroviare PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 538 bis din 1 septembrie 2001
*) Textul are conţinutul prezentat în Protocolul de modificare din 3 iunie 1999.
ART. 1
Domeniu de aplicare
Prezentele Reguli uniforme fixează procedura de validare a normelor tehnice şi adoptarea prescripţiilor tehnice uniforme, pentru materialul feroviar destinat utilizării în trafic internaţional.
ART. 2
Definiţii
În sensul prezentelor Reguli uniforme şi a Anexelor la acestea, termenul:
a) "stat parte" înseamnă orice stat membru al Organizaţiei, care nu a făcut declaraţia relativă la aceste Reguli uniforme în conformitate cu Articolul 42 § 1, prima fraza, din Convenţie;
b) "trafic internaţional" înseamnă circulaţia vehiculelor feroviare pe linii feroviare, utilizând teritoriul a cel puţin două state părţi;
c) "operator de transport feroviar" înseamnă orice operator, cu statut privat sau public, care este autorizat sa transporte persoane sau marfa, tractiunea fiind asigurata de acesta;
d) "gestionar de infrastructura" înseamnă orice operator sau autoritate care administrează o infrastructura feroviara;
e) "material feroviar" înseamnă orice material feroviar destinat a fi utilizat în trafic internaţional, în special vehiculele şi infrastructura feroviara;
f) "vehicul feroviar" înseamnă orice vehicul, cu sau fără tracţiune, apt sa circule pe propriile roti pe liniile ferate;
g) "vehicul de tracţiune" înseamnă un vehicul feroviar prevăzut cu mijloc de tracţiune;
h) "vagon de marfa" înseamnă un vehicul feroviar, neprevăzut cu mijloc de tracţiune, care este destinat transportului de marfa;
i) "vagon de călători" înseamnă un vehicul feroviar, neprevăzut cu mijloc de tracţiune, care este destinat transportului de călători;
j) "infrastructura feroviara" înseamnă toate liniile feroviare şi instalaţiile fixe, în măsura în care acestea sunt necesare pentru circulaţia vehiculelor feroviare şi siguranţa traficului;
k) "norma tehnica" înseamnă o specificaţie tehnica adoptată de un organism de standardizare, recunoscut naţional sau internaţional, după procedurile sale proprii; orice specificaţie tehnica elaborata în cadrul Comunităţii Europene este asimilată cu o norma tehnica.
l) "prescripţie tehnica" înseamnă o regulă, alta decât norma tehnica, referitoare la construcţia, la exploatarea, la întreţinerea sau la o procedură privind materialul feroviar;
m) "Comisie de experţi tehnici" înseamnă Comisia prevăzută la Articolul 13 § 1, litera f), din Convenţie.
ART. 3
Scop
§ 1 Validarea normelor tehnice referitoare la materialul feroviar şi adoptarea prescripţiilor tehnice uniforme, aplicabile la materialul feroviar, au scopul de a:
a) facilita libera circulaţie a vehiculelor şi libera utilizare a altor materiale feroviare în trafic internaţional,
b) contribui la asigurarea siguranţei, fiabilităţii şi disponibilităţii în trafic internaţional,
c) ţine cont de protecţia mediului înconjurător şi a sănătăţii publice.
§ 2 La validarea normelor tehnice sau adoptarea prescripţiilor tehnice uniforme, singurele care sunt luate în considerare sunt cele care au fost elaborate la nivel internaţional.
§ 3 În măsura în care este posibil:
a) se cuvine asigurarea interoperabilităţii sistemelor şi a componentelor tehnice necesare în trafic internaţional;
b) normele tehnice şi prescripţiile tehnice uniforme sunt axate pe performanţe; în caz contrar, ele comportă variante.
ART. 4
Elaborarea normelor şi prescripţiilor tehnice
§ 1 Elaborarea normelor tehnice şi a prescripţiilor tehnice uniforme referitoare la materialul feroviar este de resortul organismelor recunoscute competente în materie.
§ 2 Standardizarea produselor şi procedurilor industriale este de resortul organismelor de standardizare naţionale şi internaţionale recunoscute.
ART. 5
Validarea normelor tehnice
§ 1 Pot să depună o cerere de validare a unei norme tehnice:
a) orice stat parte;
b) orice organizaţie de integrare economică regionala la care statele sale membre au transferat competentele pentru legiferare în domeniul normelor tehnice referitoare la materialul feroviar;
c) orice organism de standardizare, naţional sau internaţional, însărcinat cu standardizarea în domeniul feroviar;
d) orice asociaţie internationala reprezentativa, pentru membrii căreia, în exercitarea activităţii lor, este indispensabila existenta normelor tehnice referitoare la materialul feroviar, din motive de siguranţă şi economice.
§ 2 Comisia de experţi tehnici decide validarea unei norme tehnice, în conformitate cu procedura prezentată la Articolele 16, 20 şi 33 § 6 din Convenţie. Deciziile intră în vigoare în conformitate cu Articolul 35 §§ 3 şi 4 din Convenţie.
ART. 6
Adoptarea prescripţiilor tehnice uniforme
§ 1 Pot depune o cerere de adoptare a unei prescripţii tehnice uniforme:
a) orice stat parte;
b) orice organizaţie de integrare economică regionala la care statele membre au transferat competentele pentru legiferare în domeniul prescripţiilor tehnice referitoare la materialul feroviar;
c) orice asociaţie internationala reprezentativa, pentru membrii căreia, în exercitarea activităţilor lor, este indispensabila existenta prescripţiilor tehnice uniforme referitoare la materialul feroviar, din motive de siguranţă şi economice.
§ 2 Comisia de experţi tehnici decide adoptarea unei prescripţii tehnice uniforme în conformitate cu procedura prevăzută la Articolele 16, 20 şi 33 § 6 din Convenţie. Deciziile intră în vigoare în conformitate cu Articolul 35 §§ 3 şi 4 din Convenţie.
ART. 7
Forma cererilor
Cererile prevăzute la Articolele 5 şi 6 trebuie să fie complete, coerente şi motivate. Ele trebuie să fie adresate secretarului general al Organizaţiei, într-una din limbile de lucru ale acesteia.
ART. 8
Anexe tehnice
§ 1 Normele tehnice validate şi prescripţiile tehnice uniforme adoptate figurează în Anexele la prezentele Reguli uniforme enumerate mai jos:
a) Norme tehnice şi prescripţii tehnice uniforme referitoare la ansamblul vehiculelor feroviare (Anexa 1);
b) Norme tehnice şi prescripţii tehnice uniforme referitoare la vehicule de tracţiune (Anexa 2);
c) Norme tehnice şi prescripţii tehnice uniforme referitoare la vagoane de marfa (Anexa 3);
d) Norme tehnice şi prescripţii tehnice uniforme referitoare la vagoane de călători (Anexa 4);
e) Norme tehnice şi prescripţii tehnice uniforme referitoare la instalaţii ale infrastructurii, altele decât cele prevăzute la litera f) (Anexa 5);
f) Norme tehnice şi prescripţii tehnice uniforme referitoare la sistemele de siguranţă a circulaţiei şi de reglare (Anexa 6);
g) Norme tehnice şi prescripţii tehnice uniforme în materie de sisteme de tehnologia informatiei (Anexa 7);
h) Norme tehnice şi prescripţii tehnice uniforme referitoare la orice alt material feroviar (Anexa 8).
§ 2 Anexele fac parte integrantă din prezentele Reguli uniforme. Structura lor trebuie să ţină cont de particularităţile ecartamentului, ale gabaritului, ale sistemelor de alimentare cu energie şi ale sistemelor de siguranţă a circulaţiei şi de reglare din statele părţi.
§ 3 Anexele vor conţine versiunea care va fi adoptată, după intrarea în vigoare a Protocolului din 3 iunie 1999 care duce la modificarea Convenţiei, de către Comisia de experţi tehnici, conform aceleiaşi proceduri ca cea prevăzută la Articolele 16, 20 şi 33 § 6 din Convenţie pentru modificările Anexelor.
ART. 9
Declaraţii
§ 1 Orice stat parte poate, într-un interval de patru luni de la data notificării de către secretarul general a deciziei Comisiei de experţi tehnici, să facă, pe lângă acesta, o declaraţie motivată conform căreia nu va aplica, sau va aplica doar în parte norma tehnica validată sau prescripţia tehnica uniforma adoptată, în ceea ce priveşte infrastructura feroviara situata pe teritoriul sau şi traficul pe aceasta infrastructura.
§ 2 Statele părţi care au făcut o declaraţie în conformitate cu § 1, nu sunt luate în considerare în stabilirea numărului statelor care trebuie să formuleze o obiectie în conformitate cu Articolul 35 § 4 din Convenţie, necesar pentru ca o decizie a Comisiei experţilor tehnici sa nu între în vigoare.
§ 3 Statul care a făcut o declaraţie în conformitate cu § 1, poate renunţa în orice moment la aceasta, prin informarea secretarului general. Aceasta renunţare are efect din prima zi a celei de-a doua luni următoare datei la care a fost facuta informarea.
ART. 10
Abrogarea Unităţii Tehnice
Intrarea în vigoare a Anexelor adoptate de Comisia de experţi tehnici în conformitate cu Articolul 8, § 3, în toate statele părţi la Convenţia Internationala asupra Unităţii Tehnice a Căilor Ferate, semnată la Berna la 21 octombrie 1882, în formula sa din 1938, abroga aceasta convenţie.
ART. 11
Prioritatea Anexelor
§ 1 După intrarea în vigoare a Anexelor adoptate de Comisia de experţi tehnici în conformitate cu Articolul 8 § 3, normele tehnice şi prescripţiile tehnice uniforme, conţinute în aceste Anexe, prevalează, în relaţiile dintre statele părţi, asupra prevederilor Convenţiei Internaţionale asupra Unităţii Tehnice a Căilor Ferate, semnată la Berna la 21 octombrie 1882, în formula sa din 1938.
§ 2 După intrarea în vigoare a Anexelor adoptate de Comisia de experţi tehnici în conformitate cu Articolul 8 § 3, prezentele Reguli uniforme precum şi normele tehnice şi prescripţiile tehnice uniforme, conţinute în Anexele lor, prevalează, în statele părţi, asupra prevederilor tehnice ale:
a) Regulamentului pentru utilizarea reciprocă a vagoanelor călători, posta şi bagaje în trafic internaţional (RIC),
b) Regulamentului pentru utilizarea reciprocă a vagoanelor de marfa în trafic internaţional (RIV).
ANEXA 1
Norme tehnice şi prescripţii tehnice uniforme referitoare la ansamblul vehiculelor feroviare
A. Ecartament
1. Cai ferate cu ecartament normal (1435 mm)
2. Cai ferate cu ecartament larg (rusesc) (1520 mm)
3. Cai ferate cu ecartament larg (finlandez) (1524 mm)
4. Cai ferate cu ecartament larg (irlandez) (1600 mm)
5. Cai ferate cu ecartament larg (iberic) (1688 mm)
6. Alte cai ferate
B. Gabarit
1. Căile ferate cu ecartament normal pe continentul european
2. Căile ferate cu ecartament normal în Marea Britanie
4. ...
C. ...
ANEXA 2
Norme tehnice şi prescripţii tehnice uniforme referitoare la vehiculele de tracţiune
A. Sisteme de alimentare cu energie
1. Curent continuu 3000 V
2. Curent continuu 1500 V şi mai puţin
3. Curent alternativ 25 kV/50 Hz
4. Curent alternativ 15 kV/16^2/3Hz
B. Sisteme de siguranţă circulaţiei şi de reglare
ANEXA 3
Norme tehnice şi prescripţii tehnice uniforme referitoare la vagoane de marfa
ANEXA 4
Norme tehnice şi prescripţii tehnice uniforme referitoare la vagoane de călători
ANEXA 5
Norme tehnice şi prescripţii tehnice uniforme referitoare la instalaţiile infrastructurii
ANEXA 6
Norme tehnice şi prescripţii tehnice uniforme referitoare la sisteme de siguranţă a circulaţiei şi de reglare
ANEXA 7
Norme tehnice şi prescripţii tehnice uniforme în domeniul sistemului de tehnologie a informatiei
ANEXA 8
Norme tehnice şi prescripţii tehnice uniforme referitoare la alte materiale feroviare
***
Într-o primă etapa, normele tehnice şi prescripţiile tehnice uniforme, referitoare la materialul rulant existent şi recunoscut la nivel internaţional, asa cum figurează în Unitatea Tehnica, în RIV şi RIC precum şi în fişele tehnice UIC, vor fi integrate în Anexele de mai sus.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: