Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
REGULI UNIFORME din 9 mai 1980 privind Admiterea Tehnica a Materialului Feroviar Destinat a fi Utilizat în Trafic Internaţional (ATMF)*)
EMITENT: Organizaţia Interguvernamentală pentru Transporturile Internaţionale Feroviare PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 538 bis din 1 septembrie 2001
*) Textul are conţinutul prezentat în Protocolul de modificare din 3 iunie 1999.
ART. 1
Domeniu de aplicare
Prezentele Reguli uniforme stabilesc procedura după care vehiculele feroviare sunt admise în circulaţie, iar alte materiale feroviare sunt utilizate în trafic internaţional.
ART. 2
Definiţii
În sensul prezentelor Reguli uniforme şi a Anexelor la acestea, termenul
a) "stat parte" înseamnă un stat membru al Organizaţiei neavând făcută declaraţia referitoare la aceste Reguli uniforme, în conformitate cu Articolul 42 § 1, prima fraza a Convenţiei;
b) "trafic internaţional" înseamnă circulaţia vehiculelor feroviare pe liniile feroviare, traversand teritoriul a cel puţin două state părţi;
c) "operator de transport feroviar" înseamnă orice operator, cu statut privat sau public, care este autorizat sa transporte persoane sau mărfuri, tractiunea fiind asigurata de către acesta;
d) "gestionar de infrastructura" înseamnă orice operator sau orice autoritate care administrează o infrastructura feroviara;
e) "deţinător" înseamnă cel care exploatează economic, în mod durabil, un vehicul feroviar, ca mijloc de transport, indiferent dacă este proprietar sau dacă are dreptul de a dispune;
f) "admiterea tehnica" înseamnă procedura aplicată de către autoritatea competentă pentru admiterea unui vehicul feroviar în circulaţie şi admiterea altor materiale feroviare pentru a fi utilizate în trafic internaţional;
g) "admiterea de tip de construcţie" înseamnă procedura referitoare la un tip de construcţie a unui vehicul feroviar, aplicată de către autoritatea competentă, prin care aceasta da dreptul de a acorda, printr-o procedură simplificata, admiterea în exploatare pentru vehiculele care corespund acestui tip de construcţie;
h) "admiterea în exploatare" înseamnă dreptul acordat de către autoritatea competentă pentru fiecare vehicul feroviar de a circula în trafic internaţional;
i) "vehicul feroviar" înseamnă orice vehicul feroviar apt sa circule pe propriile roti pe liniile ferate, cu sau fără tracţiune;
j) "alt material feroviar" înseamnă orice material feroviar, destinat a fi utilizat în trafic internaţional, care nu este vehicul feroviar;
k) "Comisia de experţi tehnici" înseamnă Comisia prevăzută în Articolul 13 § 1, litera f) din Convenţie.
ART. 3
Admiterea în trafic internaţional
§ 1 Pentru a circula în trafic internaţional, fiecare vehicul feroviar, trebuie să fie admis în conformitate cu prezentele Reguli uniforme.
§ 2 Admiterea tehnica are ca scop verificarea faptului ca vehiculele feroviare corespund:
a) prescripţiilor constructive, conţinute în Anexele la Regulile uniforme APTU,
b) prescripţiilor constructive şi de echipare, conţinute în Anexa la RID,
c) condiţiilor specifice de admitere, cu aplicarea Articolului 7 § 2 sau § 3.
§ 3 Paragrafele §§ 1 şi 2, precum şi Articolele următoare se aplică prin analogie la admiterea tehnica a altor materiale feroviare şi a elementelor constructive, fie ale unor vehicule, fie ale altor materiale feroviare.
ART. 4
Procedura
§ 1 Admiterea tehnica se efectuează:
a) fie, într-o singura etapa, acordând unui vehicul feroviar individual admiterea în exploatare,
b) fie, în doua etape succesive, acordând
1. admiterea tipului de construcţie pentru un tip dat de vehicule feroviare,
2. apoi, admiterea în exploatare pentru vehiculele feroviare individuale care corespund acestui tip de construcţie, printr-o procedură simplificata de confirmare a apartenentei la acest tip.
§ 2 Aceasta prevedere nu aduce atingere prevederilor cuprinse în Articolul 10.
ART. 5
Autoritatea competenţa
§ 1 Admiterea tehnica a vehiculelor feroviare în circulaţie în trafic internaţional, tine de autoritatea naţionala sau internationala competenţa în materie, care se conformează legilor şi prescripţiilor în vigoare din fiecare stat parte.
§ 2 Autorităţile vizate la § 1, pot sa transfere competenţa de a acorda admiterea tehnica către organisme recunoscute apte, cu condiţia de a asigura supravegherea acestora. Transferarea competentei de a acorda admiterea tehnica către un operator de transport feroviar, excluzând alţi competitori, nu este permisă. De altfel, este exclus un transfer către un gestionar de infrastructura care participa în mod direct sau indirect la construcţia de material feroviar.
ART. 6
Recunoaşterea admiterii tehnice
Admiterea unui tip constructiv şi admiterea în exploatare acordate, în conformitate cu prezente Reguli uniforme, de către autoritatea competentă a unui stat parte, precum şi certificatele corespunzătoare, sunt recunoscute de către autorităţile, operatorii de transport feroviar şi de către gestionării de infrastructura din alte state părţi, fără să fie necesară o noua examinare şi o noua admitere tehnica în vederea circulaţiei şi utilizării pe teritoriul acestor alte state.
ART. 7
Prescripţii de construcţie aplicabile vehiculelor
§ 1 Pentru a fi admise în circulaţie în trafic internaţional, vehiculele feroviare trebuie să corespundă:
a) prescripţiilor de construcţie, din Anexele la Regulile uniforme APTU,
b) prescripţiilor de construcţie şi de echipare, cuprinse în Anexa la RID.
§ 2 În lipsa prevederilor din Anexele la Regulile uniforme APTU, la admiterea tehnica se aplică regulile tehnice general recunoscute. O norma tehnica, chiar dacă nu a fost validată conform procedurii prevăzute în Regulile uniforme APTU, constituie dovada ca prevederile cuprinse în aceasta norma reprezintă o regulă tehnica general recunoscută.
§ 3 Pentru a permite dezvoltarile tehnice, se admite derogarea de la regulile tehnice general recunoscute şi de la prescripţiile constructive cuprinse în Anexele la Regulile uniforme APTU, cu condiţia ca să poată fi dovedit ca se garantează:
a) o siguranţa cel puţin egala celei care rezultă din respectarea acestor reguli şi acestor prescripţii,
b) şi, de asemeni, interoperabilitatea.
§ 4 Atunci când un stat parte are intenţia de a admite un vehicul feroviar, în conformitate eu § 2 sau § 3, el va informa despre aceasta, fără întârziere, secretarul general al Organizaţiei. Acesta comunică informaţia celorlalte state părţi. În cel mult o luna de la primirea informatiei de la secretarul general, un stat parte poate cere convocarea Comisiei de experţi tehnici pentru ca aceasta sa verifice dacă sunt îndeplinite condiţiile pentru aplicarea § 2 sau § 3. Comisia va decide în termen de trei luni de la data primirii solicitării de convocare prin secretarul general.
ART. 8
Prescripţii de construcţie aplicabile altor materiale
§ 1 Pentru a fi admise în utilizarea în trafic internaţional, celelalte materiale feroviare trebuie să corespundă prescripţiilor constructive cuprinse în Anexele Regulilor uniforme APTU.
§ 2 Articolul 7 §§ 2 până la 4 se aplică prin analogie.
§ 3 Obligaţiile statelor părţi, rezultate pentru acestea din Acordul European privind Magistralele Feroviare Internaţionale (AGC) din 31 mai 1985 şi din Acordul European privind Magistralele de Transport Internaţional Combinat şi Instalaţiile Conexe (AGTC) din 1 februarie 1991, la care acestea sunt părţi în egala măsura, rămân în vigoare.
ART. 9
Prescripţii de exploatare
§ 1 Operatorii de transport feroviar care exploatează un vehicul feroviar admis sa circule în trafic internaţional sunt obligaţi să respecte prescripţiile referitoare la exploatarea unui vehicul în trafic internaţional, precizate în Anexele la Regulile uniforme APTU.
§ 2 Operatorii şi administraţiile care gestionează în statele părţi o infrastructura incluzând sistemele de siguranţă a circulaţiei şi de dirijare a circulaţiei, destinate şi apte să fie exploatate în trafic internaţional, sunt obligate să respecte prescripţiile tehnice cuprinse în Anexele la Regulile uniforme APTU şi să le îndeplinească în permanenta, la construcţia sau gestiunea acestei infrastructuri.
ART. 10
Admiterea tehnica
§ 1 Admiterea tehnica (admiterea de tip constructiv, admiterea în exploatare) este legată de tipul constructiv al unui vehicul feroviar sau de vehiculul feroviar.
§ 2 Admiterea tehnica poate fi solicitată de către:
a) constructor,
b) un operator de transport feroviar,
c) deţinătorul vehiculului,
d) proprietarul vehiculului.
Cererea poate fi făcută către orice autoritate competentă, prevăzută la Articolul 5, a unuia dintre statele părţi.
§ 3 Cel care solicită o admitere în exploatare pentru vehicule feroviare, după procedura simplificata de admitere tehnica (Articolul 4 § 1, litera b), trebuie să anexeze la solicitare certificatul de admitere a tipului constructiv stabilit în conformitate cu Articolul 11 § 2, şi sa demonstreze în mod corespunzător ca vehiculele pentru care solicită admiterea în exploatare, corespund acelui tip constructiv.
§ 4 Admiterea tehnica trebuie să fie acordată nediscriminatoriu, fără a se tine seama de calitatea solicitantului.
§ 5 Admiterea tehnica este acordată pentru o durată, în principiu, nelimitată; ea poate fi generală sau restrânsă.
§ 6 O admitere de tip constructiv poate fi retrasă atunci când siguranţa, sănătatea publică sau protecţia mediului nu mai sunt garantate din cauza circulaţiei vehiculelor feroviare care au fost sau vor fi construite după acest tip constructiv.
§ 7 Admiterea în exploatare poate fi retrasă atunci când:
a) vehiculul feroviar nu mai corespunde prescripţiilor de construcţie conţinute în Anexele la Regulile uniforme APTU, la condiţiile specifice de admitere a sa, prin aplicarea Articolului 7 § 2 sau § 3 sau la prescripţiile de construcţie şi de echipare cuprinse în Anexa din RID şi atunci când deţinătorul nu da curs la solicitarea autorităţii competente de a remedia defectele într-un termen prevăzut;
b) sarcinile şi condiţiile, care rezultă dintr-o admitere restrânsă conform § 5, nu sunt îndeplinite sau respectate.
§ 8 Numai autoritatea care a acordat admiterea de tip de construcţie sau admiterea în exploatare poate face retragerea acestora.
§ 9 Admiterea în exploatare se suspenda:
a) atunci când nu sunt efectuate supravegherea tehnica, reviziile, întreţinerea şi reparaţiile vehiculelor feroviare prescrise în Anexele la Regulile uniforme APTU, în condiţiile specifice unei admiteri tehnice, prin aplicarea Articolului 7 § 2 sau § 3 sau în prescripţiile de construcţie şi de echipare cuprinse în Anexa la RID;
b) atunci când, în caz de avarie grava a unui vehicul feroviar, dispoziţia autorităţii competente de a prezenta vehiculul nu este respectata;
c) în caz de nerespectare a prezentelor Reguli uniforme şi a prescripţiilor din Anexele la Regulile uniforme APTU;
d) atunci când autoritatea competentă decide astfel.
§ 10 Admiterea în exploatare devine caducă în caz de scoatere din funcţiune a vehiculului feroviar. Scoaterea din funcţiune trebuie să fie comunicată autorităţii competente care a acordat admiterea în exploatare.
§ 11 În lipsa unor prevederi în prezentele Reguli uniforme, procedura de admitere tehnica este reglementată de către legislaţia naţionala a statului parte în care este facuta solicitarea de admitere tehnica.
ART. 11
Certificate
§ 1 Admiterea tipului de construcţie şi admiterea în exploatare sunt constatate prin documente separate, denumite: "Certificat de admitere de tip de construcţie" şi "Certificat de admitere în exploatare".
§ 2 Certificatul de admitere de tip de construcţie trebuie să precizeze:
a) producătorul de tip de construcţie al unui vehicul feroviar;
b) toate caracteristicile tehnice necesare pentru identificarea tipului de construcţie al unui vehicul feroviar;
c) dacă este cazul, condiţiile specifice de circulaţie pentru tipul de construcţie al unui vehicul feroviar şi vehiculele feroviare care corespund acestui tip de construcţie.
§ 3 Certificatul de admitere în exploatare trebuie să precizeze:
a) deţinătorul vehiculului feroviar;
b) toate caracteristicile tehnice necesare pentru identificarea vehiculului feroviar, ceea ce se poate face, de asemenea, printr-o referire la certificatul de admitere de tip de construcţie;
c) dacă este cazul, condiţiile specifice de circulaţie ale vehiculului feroviar;
d) dacă este cazul, durata de valabilitate;
e) reviziile vehiculului feroviar prescrise în Anexele la Regulile uniforme APTU, în condiţiile specifice ale unei admiteri, prin aplicarea Articolului 7 § 2 sau § 3 sau în prescripţiile de construcţie şi de echipare cuprinse în Anexa la RID, precum şi alte examinari tehnice referitoare la elemente de construcţie şi la dotările aferente vehiculului.
§ 4 Certificatele trebuie să fie imprimate în cel puţin două limbi, din care cel puţin una trebuie să fie aleasă dintre limbile de lucru ale Organizaţiei.
ART. 12
Modele uniforme
§ 1 Organizaţia prescrie modele uniforme de "Certificate de admitere de tip de construcţie" şi de "Certificate de admitere în exploatare". Ele sunt elaborate şi adoptate de către Comisia de experţi tehnici.
§ 2 Articolul 35 §§ 1 şi 3 până la 5 din Convenţie se aplică prin analogie.
ART. 13
Banca de date
§ 1 O banca de date cu privire la vehiculele feroviare admise în circulaţie în trafic internaţional este constituită şi actualizată sub răspunderea Organizaţiei.
§ 2 Autorităţile competente sau, dacă e cazul, organismele autorizate de către acestea sa admită un vehicul feroviar în exploatare, transmit la Organizaţie, fără întârziere, datele necesare, conform prezentelor Reguli uniforme referitoare la vehiculele admise sa circule în trafic internaţional. Comisia de experţi tehnici stabileşte care sunt datele necesare. Numai aceste date sunt înregistrate în banca de date. În toate cazurile, scoaterea din exploatare, imobilizarile oficiale, retragerea admiterii în exploatare şi modificările unui vehicul prin derogare de la tipul de construcţie admis, sunt comunicate la Organizaţie.
§ 3 Datele înregistrate în banca de date nu sunt considerate decât ca dovezi contestabile ale admiterii tehnice ale unui vehicul feroviar.
§ 4 Datele înregistrate pot fi consultate de către:
a) statele părţi;
b) operatorii de transport feroviar participanţi la traficul internaţional, având sediul într-un stat parte;
c) gestionării de infrastructura, având sediul lor într-un stat parte, pe infrastructura cărora se efectuează un trafic internaţional;
d) constructorii de vehicule feroviare, în ceea ce priveşte vehiculele lor;
e) deţinătorii de vehicule feroviare, în ceea ce priveşte vehiculele lor.
§ 5 Datele la care au acces cei îndreptăţiţi prevăzuţi la § 4, ca şi condiţiile acestui acces, sunt specificate într-o Anexa la prezentele Reguli uniforme. Aceasta Anexa face parte integrantă din aceste Reguli uniforme. Textul acestei Anexe primeşte forma pe care Comisia de experţi tehnici o decide, conform procedurii prevăzute în Articolele 16, 17 şi 33 § 4 din Convenţie.
ART. 14
Inscripţii şi însemne
§ 1 Vehiculele feroviare admise în exploatare trebuie să poarte:
a) un însemn, care stabileşte clar ca au fost admise în circulaţie în trafic internaţional, conform prezentelor Reguli uniforme, şi
b) alte inscripţii şi însemne prescrise în Anexele Regulilor uniforme APTU.
§ 2 Comisia de experţi tehnici stabileşte însemnul prevăzut la § l, litera a) ca şi termenele de tranzitie în timpul cărora vehiculele feroviare, admise sa circule în trafic internaţional, pot purta inscripţii şi însemne prin derogare de la cele prevăzute la § 1.
§ 3 Articolul 35 § 1 şi 3 până la 5 din Convenţie se aplică prin analogie.
ART. 15
Mentenanta
Vehiculele feroviare şi celelalte materiale feroviare trebuie să fie în buna stare de întreţinere astfel încât starea lor sa nu compromita în nici un fel siguranţa de exploatare şi sa nu afecteze mediul şi sănătatea publică în timpul circulaţiei sau utilizării lor în trafic internaţional. În acest scop, vehiculele feroviare trebuie să fie supuse reviziilor şi operaţiilor de mentenanţă prescrise în Anexele la Regulile uniforme APTU, în condiţiile specifice ale unei admiteri prin aplicarea Articolului 7 § 2 sau § 3 sau în prescripţiile de construcţie şi de echipare cuprinse în Anexa la RID.
ART. 16
Accidente şi avarii grave
§ 1 În caz de accidente sau avarii grave ale vehiculelor feroviare, gestionării de infrastructura, eventual în comun cu deţinătorii de mijloace şi cu operatorii de transport feroviar interesaţi, sunt obligaţi:
a) să ia, fără întârziere, toate măsurile necesare pentru asigurarea siguranţei traficului feroviar, integritatea mediului înconjurător şi sănătăţii publice şi
b) să stabilească cauzele accidentului sau avariei grave.
§ 2 Se considera avariat grav, un vehicul care nu mai poate fi reparat printr-o operaţie de mica importanţa care să-i permită introducerea sa într-un tren şi sa circule pe propriile sale roti, fără pericol pentru exploatare.
§ 3 Accidentele şi avariile grave sunt comunicate, fără întârziere, autorităţii care a admis vehiculul în circulaţie. Aceasta autoritate poate solicita o prezentare a vehiculului avariat, eventual deja reparat, pentru examinarea valabilităţii admiterii în exploatare acordate. Dacă e cazul, procedura privind acordarea admiterii în exploatare poate fi reînnoită.
§ 4 Autorităţile competente din statele părţi informează Organizaţia despre cauzele accidentelor şi avariilor grave în trafic internaţional. Comisia de experţi tehnici, pe baza solicitării unui stat parte, poate examina cauzele accidentelor grave în trafic internaţional, în vederea unor eventuale modificări sau completări ale prescripţiilor de construcţie şi de exploatare pentru vehicule şi alte materiale feroviare, cuprinse în Anexele la Regulile uniforme APTU.
ART. 17
Imobilizare şi refuz de vehicule
Autoritatea competenţa vizata de Articolul 5, un alt operator de transport feroviar sau un gestionar de infrastructura nu pot sa refuze sau sa imobilizeze vehicule feroviare atunci când sunt respectate prezentele Reguli uniforme, prescripţiile din Anexele la Regulile uniforme APTU, condiţiile specifice ale unei admiteri prin aplicarea Articolului 7 § 2 sau § 3, precum şi prescripţiile de construcţie şi de echipare cuprinse în Anexa la RID.
ART. 18
Nerespectarea prescripţiilor
§ 1 Sub rezerva § 2 şi a Articolului 10 § 9, litera c), consecinţele juridice care rezultă din nerespectarea prezentelor Reguli uniforme şi prescripţiilor din Anexele la Regulile uniforme APTU sunt reglementate de către legislaţia naţionala a statului parte în care autoritatea competentă a acordat admiterea în exploatare, cuprinzând reglementările referitoare la conflicte de lege.
§ 2 Consecinţele de drept civil sau penal, rezultând din nerespectarea prezentelor Reguli uniforme şi a prescripţiilor din Anexele la Regulile uniforme APTU, sunt reglementate, în ceea ce priveşte infrastructura, de către legislaţia naţionala a statului parte în care gestionarul de infrastructura îşi are sediul, cuprinzând reglementările referitoare la conflicte de legi.
ART. 19
Divergenţe
Doua sau mai multe state părţi, între care apare o divergenta referitoare la admiterea tehnica a vehiculelor feroviare şi a altor materiale feroviare destinate a fi utilizate în trafic internaţional, pot sa apeleze la Comisia de experţi tehnici, dacă nu au reuşit să soluţioneze aceasta divergenta pe calea negocierii directe. Asemenea divergenţe pot de asemenea fi supuse, în conformitate cu procedura prevăzută în Titlul V al Convenţiei, unui tribunal de arbitraj.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: