Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
REGULI din 5 octombrie 2022 pentru gestionarea congestiilor prin utilizarea pe bază de piaţă de către operatorii de reţea a flexibilităţii resurselor din reţelele de distribuţie şi a celor din reţeaua de transport
EMITENT: Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1014 din 19 octombrie 2022
──────────
Aprobate prin ORDINUL nr. 124 din 5 octombrie 2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1014 din 19 octombrie 2022.
──────────
CAP. I
Scop şi domeniu de aplicare
ART. 1
Scopul prezentelor reguli este de a oferi un cadru de reglementare uniform şi eficient, atât pentru operatorul de transport şi de sistem, cât şi pentru operatorii de distribuţie concesionari, în scopul gestionării de către aceştia a congestiilor de reţea din sistemele proprii necesare în vederea exploatării eficiente, fiabile şi sigure a reţelei electrice pe care o operează, în condiţii obiective, transparente şi nediscriminatorii pentru toţi participanţii la piaţă, indiferent de tehnologie.
ART. 2
Prezentele reguli se aplică operatorului de transport şi de sistem şi operatorilor de distribuţie concesionari, precum şi participanţilor la piaţă, inclusiv participanţilor implicaţi în agregare.
CAP. II
Principii generale
ART. 3
Gestionarea congestiilor din reţelele pe care le operează se realizează de către operatorii de reţea prin tranzacţionarea de energie electrică şi, dacă este necesar, de capacitate, în mod concurenţial, conform unor proceduri transparente şi nediscriminatorii, în cazul în care utilizarea acestor mecanisme reduce în mod eficient din punctul de vedere al costurilor necesitatea de modernizare sau de înlocuire a capacităţilor de energie electrică din sistemul pe care îl gestionează şi susţine funcţionarea eficientă şi sigură a acestuia.
ART. 4
Operatorii de reţea au în vedere, în cadrul planurilor de dezvoltare a reţelei pe următorii 5, respectiv 10 ani pe care le realizează şi le actualizează la fiecare 2 ani, nevoile de întărire/extindere, modernizare şi/sau înlocuire a componentelor de reţea, precum şi înlocuirea unora dintre aceste măsuri, definitiv sau până la realizarea investiţiilor corespunzătoare, cu achiziţia de servicii de flexibilitate de la orice tip de resurse cu ajutorul cărora pot fi rezolvate, total sau parţial, problemele prognozate, pe baza unei analize cost-beneficiu realizate pe baza prognozei cu cea mai mare probabilitate.
CAP. III
Abrevieri şi definiţii
ART. 5
Abrevierile utilizate în cadrul prezentelor reguli au următoarele semnificaţii:
a) ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;
b) CACM - Regulamentul (UE) 2015/1.222 al Comisiei din 24 iulie 2015 de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacităţilor şi gestionarea congestiilor;
c) Core - regiunea de calcul al capacităţilor formată din Austria, Belgia, Cehia, Croaţia, Franţa, Germania, Ungaria, Luxemburg, Olanda, Polonia, România, Slovacia şi Slovenia;
d) CPT - consum propriu tehnologic al reţelei de transport sau al celei de distribuţie;
e) CSAM - metodologia pentru coordonarea analizei operaţionale de siguranţă;
f) CV - certificat verde;
g) E-SRE - energie electrică produsă din surse regenerabile de energie;
h) GFR - grup de furnizare a rezervelor;
i) ID - interval de decontare a dezechilibrelor;
j) OD - operator de distribuţie concesionar;
k) OR - operator de reţea, şi anume OD sau OTS;
l) OTS - operatorul de transport şi sistem;
m) PE - piaţa de echilibrare;
n) PI - piaţa intrazilnică;
o) PRE - parte responsabilă cu echilibrarea;
p) PZU - piaţa pentru ziua următoare;
q) ROSC - metodologiile pentru coordonarea regională a siguranţei în funcţionare;
r) SB - schimb bloc;
s) SEE - regiunea de calcul al capacităţilor formată din Bulgaria, Grecia şi România;
t) SEN - sistemul electroenergetic naţional;
u) SOGL - Regulamentul (UE) 2017/1.485 al Comisiei din 2 august 2017 de stabilire a unei linii directoare privind operarea sistemului de transport al energiei electrice;
v) UFR - unitate de furnizare a rezervelor.
ART. 6
În înţelesul prezentului document, termenii şi expresiile folosite au semnificaţiile definite în:
a) art. 2 al Directivei (UE) 2019/944 a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 iunie 2019 privind normele comune pentru piaţa internă de energie electrică şi de modificare a Directivei 2012/27/UE;
b) art. 2 al Regulamentului (UE) 2019/943 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piaţa internă de energie electrică;
c) art. 3 al Regulamentului (UE) 2017/1.485 al Comisiei din 2 august 2017 de stabilire a unei linii directoare privind operarea sistemului de transport al energiei electrice;
d) art. 2 al Regulamentului (UE) 2017/2.195 al Comisiei din 23 noiembrie 2017 de stabilire a unei linii directoare privind echilibrarea sistemului de energie electrică;
e) art. 2 al Regulamentul (UE) 2016/631 al Comisiei din 14 aprilie 2016 de instituire a unui cod de reţea privind cerinţele pentru racordarea la reţea a instalaţiilor de generare;
f) art. 3 al Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
g) art. 3 al Regulamentului privind clauzele şi condiţiile pentru furnizorii de servicii de echilibrare şi pentru furnizorii de rezervă de stabilizare a frecvenţei, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 127/2021, cu modificările şi completările ulterioare;
h) art. 3 al Regulamentului privind clauzele şi condiţiile pentru părţile responsabile cu echilibrarea, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 127/2021, cu modificările şi completările ulterioare.
CAP. IV
Reguli generale aplicabile managementului congestiilor de reţea
ART. 7
OR prezintă în planul de dezvoltare a reţelei pe 5 ani, respectiv 10 ani zonele în care prognozează apariţia de congestii de reţea, precum şi planurile de investiţii pentru întărirea reţelei, inclusiv cu orizontul de timp prognozat pentru realizarea acestora.
ART. 8
OR gestionează congestiile de reţea prin tranzacţii de vânzare şi/sau de cumpărare de energie electrică pentru ID în care previzionează apariţia acestora, în urma desfăşurării de proceduri transparente şi nediscriminatorii, de tip licitaţie.
ART. 9
În situaţiile în care previzionează un astfel de necesar pe termen mai mare de 1 lună, pentru securizarea participării la furnizarea energiei necesare managementului congestiei, OR poate achiziţiona rezervarea capacităţii necesare, la creştere şi/sau la reducere.
ART. 10
OR permite participarea nediscriminatorie la sesiunile de tranzacţionare tip licitaţie pe piaţa dedicată gestionării congestiilor a tuturor instalaţiilor de producere, de stocare, precum şi a consumului dispecerizabil, dacă acestea au trecut cu succes procedura de precalificare tehnică, individual sau la nivel agregat.
ART. 11
Procesul de precalificare tehnică presupune verificarea îndeplinirii de către instalaţia sau grupul de instalaţii a unor caracteristici tehnice clar definite în avans şi făcute publice, precum şi verificarea şi cunoaşterea comportamentului reţelei la activarea fiecărei instalaţii, proces denumit în continuare precalificare din punct de vedere al reţelei.
ART. 12
Fiecare OR colaborează cu ceilalţi OR şi propune ANRE condiţiile considerate necesar a fi îndeplinite de către o instalaţie sau un grup de instalaţii ce acţionează coordonat, pentru a fi precalificate din punctul de vedere al capabilităţilor tehnice pentru a furniza energie electrică activă în scopul gestionării congestiilor de reţea, iar ANRE elaborează pe baza acestor propuneri condiţiile tehnice obligatorii pe baza cărora se realizează precalificarea tehnică a instalaţiilor.
ART. 13
Toate instalaţiile de producere, stocare sau consum sau combinaţii ale acestora cuprinse într-o entitate care este gestionată unitar, care au fost precalificate din punctul de vedere al capabilităţilor tehnice, sunt introduse, de către OR la care acestea sunt racordate sau OR care le-a precalificat, într-un fişier denumit în continuare Registru pentru resursele de flexibilitate, la care au acces toţi ceilalţi OR conform drepturilor de acces, împreună cu toate caracteristicile lor tehnice relevante şi locaţia fiecărei componente în raport cu nodurile relevante din reţea.
ART. 14
Fiecare OR elaborează un model al reţelei pe care o exploatează, cu ajutorul căruia să poată determina rapid efectul creşterii sau reducerii puterii injectate sau extrase într-un punct al reţelei asupra distribuţiei fluxurilor de energie în reţea.
ART. 15
Cu ajutorul acestui model, fiecare OR determină lista instalaţiilor de producere, stocare şi consum calificate din punctul de vedere al capabilităţilor tehnice pentru participarea la gestionarea congestiilor de reţea, care prin activare ar putea diminua sau elimina o congestie de reţea apărută în fiecare zonă, fără a crea alte congestii în propria reţea, precum şi lista celor care prin activare într-un sens sau în altul ar putea crea sau agrava o congestie în reţeaua respectivului OR sau în reţelele OR vecini.
ART. 16
În cazul în care o instalaţie sau un grup de instalaţii a parcurs cu succes procesul de precalificare pentru participarea la asigurarea unei rezerve de echilibrare, aceasta nu mai trebuie să se supună unor verificări ale aceloraşi capabilităţi în procesul de precalificare gestionat de OR la care este racordată.
ART. 17
Fiecare OR colaborează cu ceilalţi OR şi propune ANRE specificaţii comune pentru produsele de energie electrică şi, dacă este cazul, de capacitate care să se tranzacţioneze în scopul gestionării congestiilor în reţele, astfel încât să permită accesul la aceste pieţe al cât mai multor resurse indiferent de tehnologie, cu păstrarea eficacităţii în procesul de exploatare a sistemelor.
ART. 18
În cazul în care un OR poate utiliza resurse racordate la sistemul său care nu îndeplinesc specificaţiile comune pentru produsele prevăzute la art. 17, acesta le poate precalifica pe baza procedurilor de precalificare tehnică şi apoi înscrie în registrul de flexibilitate drept resurse de utilizare restrânsă.
CAP. V
Rezolvarea congestiilor de reţea identificate pe termen scurt, inclusiv prin redispecerizare
ART. 19
După publicarea rezultatelor PZU, fiecare OR primeşte de la fiecare instalaţie de producere, consum sau stocare racordată la sistemul său, identificate în prealabil drept relevante pentru exploatarea acestuia, informaţiile privind producţia, respectiv consumul planificate în fiecare ID din ziua următoare şi prognozează, pe baza celor mai bune informaţii avute la dispoziţie, valorile acestor mărimi pentru celelalte instalaţii, realizând pe baza acestora calcule privind funcţionarea reţelei în ziua următoare şi identificând apariţia unor congestii de reţea şi zonele de apariţie a acestora.
ART. 20
În cazul în care a identificat riscul apariţiei unei congestii într-o zonă a reţelei sale, care nu este de aşteptat să se rezolve în urma tranzacţiilor pe PI realizate independent de către operatorii din zonă, OR publică pe pagina proprie de internet deschiderea unei sesiuni de licitaţie de energie electrică pentru managementul congestiilor de reţea din ziua următoare, indicând zona în care poate să apară congestia de reţea, sensul în care este de aşteptat să activeze oferte şi ID corespunzătoare.
ART. 21
(1) În cadrul analizei privind funcţionarea reţelei, OR are în vedere respectarea următoarelor restricţii:
a) OR trebuie să asigure preluarea energiei electrice livrate în reţele de către producătorii E-SRE beneficiari ai schemei cu CV racordaţi la reţelele sale, cărora li s-a acordat acces garantat pentru energia electrică contractată, notificată ca SB;
b) OR trebuie să asigure preluarea energiei electrice livrate în reţele de prosumatorii E-SRE beneficiari ai scutirii de responsabilitatea dezechilibrelor prin preluarea acesteia de către furnizorii cu care au contract pentru vânzarea întregii cantităţi de energie electrică produsă din instalaţiile E-SRE şi livrată în reţele;
c) OR trebuie să garanteze capacitatea reţelelor de transport şi a reţelelor de distribuţie de a transporta energie electrică produsă din celelalte surse regenerabile sau prin cogenerare de înaltă eficienţă racordate la reţeaua lor, cu un grad minim posibil de redispecerizare, fără ca acest lucru să îi împiedice să ia în calcul la planificarea reţelei un grad limitat de redispecerizare, atunci când OR poate demonstra în mod transparent că acesta este mai eficient din punct de vedere economic şi nu depăşeşte 5% din energia electrică produsă anual în instalaţii care utilizează surse regenerabile de energie şi care sunt direct conectate la reţeaua sa.
(2) Restricţiile prevăzute la alin. (1) nu se aplică pentru energia electrică care este ofertată de participanţii respectivi pe piaţa dedicată gestionării congestiilor.
ART. 22
Ora de deschidere a pieţei pentru gestionarea congestiilor pe termen scurt este ora de deschidere a PI interzonale.
ART. 23
OR propune ANRE modul de definire a produselor care pot face obiectul licitaţiilor pentru gestionarea congestiilor pe termen scurt, având în vedere ca acesta să asigure o participare cât mai largă a utilizatorilor de reţea calificaţi şi asigurarea necesarului în cele mai eficiente condiţii, iar ANRE analizează, revizuieşte şi aprobă specificaţiile produselor pieţei pe termen scurt pentru gestionarea congestiilor.
ART. 24
Participanţii la piaţă care au depăşit cu succes procesul de precalificare introduc voluntar oferte angajante de tip cantitate-preţ în platforma informatică dedicată gestionării congestiilor implementată de OR, distincte pe sensul de creştere a puterii injectate/reducere a puterii extrase, respectiv pe sensul de reducere a puterii injectate/creştere a puterii extrase şi cu indicarea nodurilor de reţea în care sunt racordate resursele ofertate individual sau la nivel agregat.
ART. 25
Ora de închidere a pieţei pentru gestionarea congestiilor este cu o oră înainte de ora de închidere a PI pentru fiecare ID, iar selectarea ofertelor acceptate se poate face cel târziu până la ora de închidere a PI în cazul OD, respectiv cel târziu până la începerea ID în cazul OTS.
ART. 26
În cazul în care ofertele deja introduse în platforma informatică dedicată gestionării congestiilor până la ora de închidere a PE nu sunt suficiente pentru rezolvarea congestiilor anticipate, OTS include ofertele din PE a căror activare ar reduce/elimina o congestie internă, dintre cele marcate ca indisponibile conform art. 52 din Regulamentul privind clauzele şi condiţiile pentru furnizorii de servicii de echilibrare şi pentru furnizorii de rezervă de stabilizare a frecvenţei, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 127/2021, cu modificările şi completările ulterioare, în lista ofertelor introduse în piaţa dedicată gestionării congestiilor pe termen scurt, alături de celelalte oferte existente în acea listă, în ordinea de merit realizată pe baza preţului ofertat, corespunzătoare fiecărui sens de activare.
ART. 27
Preţul ofertat poate avea valoare negativă, pozitivă sau zero şi poate fi limitat superior de către OR la o valoare determinată de limita maximă în vigoare permisă de reglementările europene pentru ofertele pe PE şi/sau de numărul de cifre permise de platforma informatică.
ART. 28
OR determină care dintre ofertele primite sunt de natură să rezolve sau să diminueze congestia din reţeaua proprie, ţinând seama de analiza efectului activării acestora asupra reţelei, iar în cazul în care identifică mai multe, le selectează în ordinea crescătoare a preţului ofertat în cazul celor la creştere, respectiv în ordinea descrescătoare a preţului în cazul celor la reducere, selectarea reprezentând acceptarea preţului de ofertă pentru cantitatea respectivă sau o cantitate mai mică decât aceasta, clar specificată.
ART. 29
Participantul la piaţă a cărui ofertă a fost selectată are obligaţia activării resurselor pe baza cărora a introdus oferta în ID respectiv, astfel încât să livreze cantitatea selectată de OR corespunzător specificaţiilor produsului ofertat.
ART. 30
Activarea unei oferte reprezintă încheierea unui contract între OR care a activat-o/OR în numele căruia OTS a activat-o şi participantul la piaţă, al cărui format-cadru este public, prezentat de OR pe pagina proprie de internet, iar energia electrică se consideră livrată prin notificarea unui SB pentru cantitatea selectată, între PRE în care este înregistrat participantul la piaţă şi PRE în care este înregistrat CPT al OR care a activat/în numele căruia a fost activată oferta necesară gestionării congestiei din reţeaua sa.
ART. 31
Stabilirea obligaţiilor de plată/drepturilor de încasare pentru managementul congestiilor se face în baza volumului contractat aferent ofertelor acceptate în ordinea de merit şi a preţurilor din fiecare din acestea pentru produsele activate.
ART. 32
În cazul în care între resursele pe baza cărora a fost făcută oferta sunt cuprinse unul sau mai multe consumuri dispecerizabile, iar PRE din care face parte furnizorul acestora nu este acelaşi cu PRE din care face parte participantul care a introdus oferta, sunt aplicabile prevederile art. 113, 115, 134 şi 148 din Regulamentul privind clauzele şi condiţiile pentru părţile responsabile cu echilibrarea, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 127/2021, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 33
În situaţiile în care ofertele pe piaţă nu sunt suficiente pentru asigurarea siguranţei în funcţionarea reţelei în zonele afectate de congestie, OR utilizează capacităţile disponibile ale UFR/GFR sau unităţilor de producţie de clasă C şi D care nu fac parte din UFR/GFR, precum şi ale oricăror altor unităţi racordate la SEN şi precalificate pentru gestionarea congestiilor sau capabile să răspundă dispoziţiilor sale, aflate necondiţionat la dispoziţia sa în baza legislaţiei europene şi/sau naţionale, dar pentru care nu a primit oferte în platforma dedicată gestionării congestiilor pe termen scurt.
ART. 34
(1) OR acordă o compensaţie financiară participanţilor la piaţă responsabili de UFR/GFR, respectiv unităţi de producţie de clasă C şi D care nu fac parte din UFR/GFR, precum şi oricăror operatori care administrează unităţi calificate pentru gestionarea congestiilor, care primesc şi duc la îndeplinire dispoziţii de creştere sau de reducere a puterii active în afara pieţei în scopul managementului congestiilor, conform prevederilor art. 12 şi art. 13 din Regulamentul (UE) 2019/943 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piaţa internă de energie electrică.
(2) Valoarea unitară a compensaţiei financiare prevăzute la alin. (1) se aplică pentru energia electrică activată, este exprimată în lei/MWh şi se calculează după cum urmează:
a) în cazul tranzacţiilor de vânzare către OR, exprimate prin dispoziţii de creştere a puterii produse sau de reducere a consumului, compensaţia unitară este egală cu:
(i) cea mai mare dintre valoarea preţului de închidere a PZU din ID respectiv şi valoarea costului unitar mediu cu consumul de combustibil la care se adaugă costul unitar mediu cu certificatele de emisii, dacă este aplicabil, al UFR/GFR, respectiv unităţilor de producţie de clasă C şi D sau altor unităţi de producţie calificate pentru gestionarea congestiilor, care nu fac parte din UFR/GFR;
(ii) preţul de închidere a PZU din ID respectiv, pentru instalaţiile de stocare care fac parte din UFR/GFR sau pentru alte instalaţii de stocare calificate pentru gestionarea congestiilor;
(iii) preţul de închidere a PZU, pentru consumatorii care fac parte din UFR/GFR sau pentru alţi consumatori cu consumuri calificate pentru gestionarea congestiilor, plătit consumatorului, dacă acesta şi-a asumat responsabilitatea echilibrării în nume propriu şi/sau a transferat-o explicit altei PRE, furnizorului acestuia, dacă acesta şi-a asumat implicit responsabilitatea echilibrării pentru consumator, respectiv agregatorului independent, dacă UFR/GFR sau consumul calificat pentru gestionarea congestiilor este gestionat de acesta;
b) în cazul tranzacţiilor de cumpărare de la OR, exprimate prin dispoziţii de reducere a puterii produse sau de creştere a consumului, compensaţia unitară este egală cu:
(i) contravaloarea certificatelor verzi la care ar fi avut dreptul pentru fiecare MWh livrat în reţele conform deciziei de acreditare, evaluate la nivelul preţului certificatelor verzi pe piaţa spot din ultima şedinţă de tranzacţionare, pentru UFR/GFR, respectiv pentru unităţile de producţie de clasă C şi D sau pentru alte unităţi de producţie calificate pentru gestionarea congestiilor care nu fac parte din UFR/GFR, ale producătorilor de energie electrică din surse regenerabile de energie beneficiari ai schemei de sprijin cu certificate verzi;
(ii) costul unitar rezultat din împărţirea valorii costurilor suplimentare cu producerea energiei termice din instalaţiile proprii de producere separată faţă de producerea în instalaţiile de cogenerare de înaltă eficienţă la energia electrică corespunzătoare funcţionării la puterea maximă a instalaţiilor de cogenerare de înaltă eficienţă, pentru UFR/GFR, respectiv unităţile de producţie de clasă C şi D sau pentru alte unităţi de producţie calificate pentru gestionarea congestiilor care nu fac parte din UFR/GFR formate din instalaţii de cogenerare de înaltă eficienţă;
(iii) preţul de închidere al PZU din ID respectiv pentru consumatorii care fac parte din UFR/GFR sau pentru alte consumuri calificate pentru gestionarea congestiilor;
(iv) zero, pentru instalaţiile de stocare care fac parte din UFR/GFR sau pentru alte instalaţii de stocare calificate pentru gestionarea congestiilor, pentru UFR/GFR de producţie şi pentru unităţile de producţie de clasă C sau D sau pentru alte unităţi de producţie calificate pentru gestionarea congestiilor care nu fac parte din UFR/GFR care nu se încadrează în categoriile de la pct. (i) şi (ii).
ART. 35
OR activează resursele disponibile în afara pieţei ţinând seama de ordinea de prioritate pe categorii de resurse prevăzută la art. 13 alin. (6) al Regulamentului (UE) 2019/943 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piaţa internă de energie electrică, iar în cazul mai multor resurse disponibile cu acelaşi nivel de prioritate, prin asimilarea compensaţiilor unitare cu preţuri de ofertă, considerate cu semn pozitiv în cazul creşterii de putere şi cu semn negativ în cazul reducerii de putere.
ART. 36
(1) Toţi participanţii la piaţă care au în exploatare UFR/GFR, respectiv unităţi de producţie de clasă C sau D sau alte unităţi de producţie calificate pentru gestionarea congestiilor care nu fac parte din UFR/GFR, transmit la OR toate informaţiile necesare determinării compensaţiilor financiare unitare conform prevederilor art. 34, până în a cincea zi a fiecărei luni calendaristice, pentru a fi aplicate în luna calendaristică următoare.
(2) În cazul UFR/GFR, respectiv al unităţilor de producţie de clasă C sau D sau al altor unităţi de producţie calificate pentru gestionarea congestiilor care nu fac parte din UFR/GFR, în care sunt agregate unităţi generatoare beneficiare ale schemei de sprijin cu certificate verzi acreditate să primească numere diferite de certificate verzi pentru fiecare MWh, valoarea compensaţiei financiare unitare luată în considerare pentru activarea în afara pieţei se determină ca medie ponderată a numărului de certificate verzi cu cantităţile realizate de grupurile generatoare componente în luna corespunzătoare celei de aplicare din anul anterior, iar compensaţia financiară unitară acordată efectiv se determină pe baza mediei ponderate cu cantităţile defalcate conform măsurătorilor pe fiecare grup component, care compun energia activată din tranzacţii în afara pieţei, în luna de aplicare.
ART. 37
Pentru fiecare participant la piaţă care a primit activări ale unităţilor calificate pentru managementul congestiilor, OR întocmeşte o notă lunară de regularizare care cuprinde, defalcat, volumele de energie contractate pentru managementul congestiilor şi preţul de ofertă pentru fiecare tranzacţie, respectiv volumele contractate pentru managementul congestiilor în afara pieţei şi valoarea compensaţiei stabilite conform art. 34 şi art. 36 pentru fiecare tranzacţie, în luna de livrare, pentru fiecare ID al lunii de livrare, pe fiecare tip de produs, separat pentru creştere de putere şi pentru reducere de putere.
ART. 38
După sfârşitul lunii de livrare, OR transmite notele lunare de regularizare participantului la piaţă care a primit activări pe piaţă şi în afara pieţei ale unităţilor calificate pentru managementul congestiilor.
ART. 39
Fiecare participant la piaţă care a primit activări ale unităţilor calificate pentru managementul congestiilor verifică notele lunare de regularizare, iar în cazul în care constată neconformităţi cu prevederile aplicabile, transmite la OR contestaţii motivate.
ART. 40
OR analizează contestaţia participantului la piaţă care a primit activări ale unităţilor de producţie pentru managementul congestiilor şi răspunde la aceasta motivat, refăcând calculele şi corectând notele lunare de regularizare constatate ca fiind eronate.
ART. 41
OR transmite către participantul la piaţă care a primit activări ale unităţilor calificate pentru managementul congestiilor nota lunară de regularizare care cuprinde corecţiile rezultate în urma analizării contestaţiilor primite; pentru participantul la piaţă care a primit activări ale unităţilor calificate pentru managementul congestiilor care n-a trimis contestaţii, se consideră valabile notele lunare de regularizare transmise la termenul iniţial.
ART. 42
În fiecare lună calendaristică, OR efectuează calculele în vederea decontării pentru managementul congestiilor, după transmiterea notelor lunare de regularizare conform prevederilor art. 41.
ART. 43
Pentru fiecare participant la piaţă care a primit activări pentru managementul congestiilor ale instalaţiilor în responsabilitatea sa, OR determină valoarea drepturilor sale lunare de încasare şi separat valoarea obligaţiilor lunare de plată.
ART. 44
Pentru fiecare participant la piaţă care a primit activări pentru managementul congestiilor, OR întocmeşte o notă de informare pentru decontarea lunară, care conţine cel puţin următoarele informaţii:
a) situaţia lunară privind volumul de energie pentru managementul congestiilor contractat cu OR, separat pentru putere injectată, exprimată ca vânzare de energie către OR, şi pentru putere extrasă, exprimată drept cumpărare de energie de la OR, precum şi preţurile corespunzătoare;
b) situaţia lunară privind volumul de energie pentru managementul congestiilor activat de OR în afara pieţei şi valoarea compensaţiei, separat pentru injecţie de putere şi pentru extracţie de putere;
c) valoarea drepturilor lunare de încasare şi a obligaţiilor lunare de plată pentru managementul congestiilor, determinate conform prevederilor art. 43.
ART. 45
În platforma informatică dedicată, OR pune la dispoziţia participanţilor la piaţă, care au primit activări pentru managementul congestiilor ale instalaţiilor în responsabilitatea lor, notele de informare pentru decontarea lunară stabilite conform prevederilor art. 44, după transmiterea notei lunare de regularizare prevăzute la art. 41.
ART. 46
Platforma informatică dedicată consemnează şi reţine data la care orice notă elaborată de OTS conform prevederilor prezentelor reguli a fost făcută disponibilă părţilor implicate.
ART. 47
Data-limită pentru plata compensaţiei financiare prevăzute la art. 34 este data-limită la care trebuie achitate facturile corespunzătoare obligaţiilor de plată pe piaţa dedicată gestionării congestiilor.
ART. 48
Prevederile cuprinse în prezentul capitol sunt aplicabile doar ofertelor şi/sau tranzacţiilor în urma activării, care nu se consideră drept măsuri de remediere cu relevanţă transfrontalieră, conform înţelesului acestui termen prevăzut în Metodologiile comune pentru redispecerizarea şi contractarea bilaterală coordonate, pentru regiunea Core, respectiv pentru regiunea SEE, conform art. 35 CACM, în CSAM conform art. 75 SOGL şi în ROSC în regiunea SEE, respectiv în regiunea Core, conform art. 76 (1) SOGL.
CAP. VI
Rezolvarea pe termen lung a congestiilor de reţea sistematice
ART. 49
În cazul în care OR identifică, în procesul desfăşurat conform art. 4, o congestie sistematică într-o zonă de reţea, care ar putea fi gestionată pe termen lung prin achiziţia de servicii de flexibilitate sau până la realizarea lucrărilor de investiţii necesare pentru întărirea reţelei şi eliminarea congestiei, aceştia pot declanşa procesul de rezervare a capacităţii care poate asigura energia electrică necesară eliminării/reducerii congestiei din zona respectivă de reţea.
ART. 50
În situaţia prevăzută la art. 49, OR publică pe pagina proprie de internet deschiderea unei sesiuni de licitaţie pentru gestiunea congestiilor în zona respectivă, indicând perioada de aplicare, sensul în care este nevoie să fie activată resursa (injecţie de energie în reţea sau extragere de energie din reţea) şi numărul indicativ de ID-uri şi intervalele orare zilnice pe perioada de aplicare în care este de aşteptat să fie activată resursa, capacitatea maximă necesară, iar la opţiunea sa poate stabili şi publica preţul maxim acceptat al capacităţii rezervate şi/sau preţul-limită al energiei electrice acceptat la ofertarea pe piaţa pe termen scurt pentru gestionarea congestiilor de către resursa rezervată, iar corelat cu acestea publică contractul-cadru de rezervare a capacităţii pentru gestionarea congestiilor pe termen lung.
ART. 51
OR analizează resursele calificate racordate în zonele respective şi propune ANRE modul de definire a produselor care pot face obiectul licitaţiei, având în vedere ca acesta să asigure o participare cât mai largă a utilizatorilor de reţea calificaţi şi asigurarea necesarului în cele mai eficiente condiţii, iar ANRE analizează, revizuieşte şi aprobă specificaţiile produselor pieţei pe termen lung pentru gestionarea congestiilor.
ART. 52
OR determină, la opţiunea sa, preţurile maxime prevăzute la art. 50 ţinând seama orientativ de preţurile realizate pe piaţa pentru gestionarea congestiilor pe termen scurt, de preţurile de pe pieţele la termen cu livrare în perioada de aplicare, pe PZU, pe PI şi pe piaţa de echilibrare, respectiv de preţurile pentru rezervele de capacitate de echilibrare.
ART. 53
În contractul de rezervare a capacităţii pentru gestionarea congestiilor pe termen lung OR poate prevedea ca limită obligatorie de ofertă pe piaţa pe termen scurt pentru gestionarea congestiilor preţul ofertat de participant în cadrul ofertei de rezervare a capacităţii.
ART. 54
La licitaţia pentru rezervarea de capacitate sunt admise toate resursele calificate de OR pentru furnizarea serviciilor de gestionare a congestiilor în zona respectivă.
ART. 55
Preţul ofertat pentru rezervarea capacităţii are valoare pozitivă sau zero, iar preţul maxim de ofertă pentru energie poate avea valoare negativă, pozitivă sau zero.
ART. 56
Selecţia ofertelor acceptate pentru rezervarea capacităţii se face în ordinea crescătoare a preţului ofertelor pentru capacitate, independent de preţul maxim de ofertare pe piaţa pe termen scurt, în situaţiile în care acesta a trebuit să fie cuprins în ofertă.
ART. 57
Acceptarea unei oferte pentru rezervarea de capacitate pentru gestionarea congestiilor pe termen lung implică plata de către OR pe perioada supusă licitaţiei a preţului acceptat pentru capacitatea acceptată în schimbul obligaţiei participantului câştigător de a oferta energia electrică pe piaţa pe termen scurt pentru gestionarea congestiilor, la un preţ pentru energie situat în limita cuprinsă în oferta sa pentru capacitate, dacă OR a ales această opţiune.
ART. 58
OR nu este obligat să achiziţioneze energia electrică aferentă ofertei introduse pe piaţa pe termen scurt de gestionare a congestiilor de către participantul câştigător al unui contract de rezervare de capacitate.
ART. 59
În cazul în care la licitaţia pentru rezervare de capacitate nu se prezintă niciun participant la piaţă, OR transmite ANRE descrierea situaţiei, iar dacă a optat pentru impunerea unor preţuri maxime, poate publica concomitent anunţul de reluare a licitaţiei cu preţuri maxime majorate, la o dată ulterioară.
ART. 60
Dacă la reluarea licitaţiei conform art. 59 nu se prezintă niciun participant, iar OR evaluează că majorarea preţurilor maxime, dacă acestea au fost impuse în cadrul licitaţiei, ar conduce la ineficienţă din punct de vedere economic comparativ cu sumele corespunzătoare gestionării congestiilor pe piaţa pe termen scurt sau, în cel mai rău caz, cu cele corespunzătoare compensării în afara pieţei a resurselor redispecerizate, OR încetează procesul de achiziţie pe termen lung a capacităţii rezervate pentru gestionarea congestiilor şi alocă prioritate realizării lucrărilor de întărire a reţelelor în zona respectivă.
CAP. VII
Dispoziţii tranzitorii
ART. 61
OR elaborează şi transmite către ANRE o propunere privind:
a) procedura de calificare tehnică aferentă participării la gestionarea congestiilor în reţelele proprii;
b) specificaţiile produselor introduse în licitaţiile pe termen scurt de energie pentru gestionarea congestiilor;
c) specificaţiile produselor introduse în licitaţiile pe termen lung de capacitate pentru gestionarea congestiilor;
d) minimul de informaţii care să facă parte din registrul pentru resursele de flexibilitate şi cele opţionale, precum şi regulile de acces al OR vecini la acestea;
e) opţiunea argumentată faţă de organizarea unei platforme comune pentru toţi OR pentru achiziţia energiei electrice pentru gestionarea congestiilor sau a câte unei platforme distincte de către fiecare OR;
f) opţiunea privind combinarea sau nu a eventualei platforme comune cu Registrul pentru resursele de flexibilitate.
ART. 62
OR elaborează împreună o metodologie prin care stabilesc modul de operare, de colaborare, de partajare a informaţiilor, precum şi drepturile şi responsabilităţile fiecăruia pe perioada în care OTS continuă să identifice şi să gestioneze congestiile de reţea apărute în reţelele de 110 kV concesionate de OD şi aflate în responsabilitatea acestora.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: