Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENTUL nr. 15 din 30 septembrie 2010  pentru modificarea si completarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 18/23/2006 privind fondurile proprii ale institutiilor de credit si ale firmelor de investitii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENTUL nr. 15 din 30 septembrie 2010 pentru modificarea si completarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 18/23/2006 privind fondurile proprii ale institutiilor de credit si ale firmelor de investitii

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 725 din 1 noiembrie 2010

    ART. I
    Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 18/23/2006 privind fondurile proprii ale instituţiilor de credit şi ale firmelor de investiţii, aprobat prin Ordinul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 15/112/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.034 şi 1.034 bis din 27 decembrie 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. La articolul 2, alineatele (2) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Termenii şi expresiile: securitizare, poziţie din securitizare, iniţiator, îmbunãtãţire a calitãţii creditului au semnificaţiile prevãzute în <>Regulamentul BNR-CNVM nr. 18/16/2010 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi poziţiilor din securitizare.
    (3) În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    a) participaţie - deţinerea unor drepturi în capitalul unei entitãţi, reprezentate sau nu prin titluri, care, prin crearea unei legãturi durabile cu acea entitate, sunt destinate sã contribuie la activitãţile acesteia, ori deţinerea, în mod direct sau indirect, a 20% ori mai mult din drepturile de vot sau din capitalul unei entitãţi;
    b) IFRS - Standardele Internaţionale de Raportare Financiarã, incluzând Standardele Internaţionale de Contabilitate, şi interpretãrile lor, în cea mai recentã versiune a acestora adoptatã de Comisia Europeanã în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.606/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 iulie 2002 privind aplicarea standardelor internaţionale de contabilitate, care se aplicã în condiţiile prevãzute de <>Ordinul Bãncii Naţionale a României nr. 13/2008 pentru aprobarea Reglementãrilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile instituţiilor de credit, instituţiilor financiare nebancare şi Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    c) instrumente de capital hibride - instrumente prevãzute la art. 4 lit. c^1) din prezentul regulament."
    2. La articolul 2, alineatul (4) se abrogã.
    3. La articolul 4, litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "a) capitalul social subscris în sensul prevederilor pct. 54 din Reglementãrile contabile, aprobate prin <>Ordinul BNR nr. 13/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, împreunã cu primele de capital integral încasate, aferente acestuia, sau, dupã caz, capitalul de dotare pus la dispoziţia sucursalei din România de cãtre instituţia de credit din statul terţ, care acoperã în întregime pierderile în condiţii de asigurare a continuitãţii activitãţii şi care, în cazul falimentului sau lichidãrii instituţiei de credit, are rang de prioritate inferior faţã de toate celelalte creanţe. Sumele respective se iau în calcul în mãsura în care sunt efectiv vãrsate.
    În cazul societãţilor de servicii de investiţii financiare, precum şi al societãţilor de administrare a investiţiilor care au în obiectul de activitate administrarea portofoliilor individuale de investiţii, acest element al fondurilor proprii de nivel 1 cuprinde capitalul, în sensul prevederilor reglementãrilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitãţilor Economice Europene aplicabile entitãţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare, împreunã cu primele de capital integral încasate, aferente acestuia. Sumele respective se iau în calcul în mãsura în care sunt efectiv vãrsate;".
    4. La articolul 4, litera b) se abrogã.
    5. La articolul 4, dupã litera c) se introduce o nouã literã, litera c^1), cu urmãtorul cuprins:
    "c^1) instrumentele, altele decât cele prevãzute la lit. a), care îndeplinesc cerinţele stipulate în cadrul secţiunii 1.1^1 «Cerinţe privind instrumentele de capital hibride», precum şi pe cele menţionate la art. 15 lit. a), c)-e) şi la art. 17 din prezentul regulament."
    6. La articolul 5, litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "a) valoarea de înregistrare în contabilitate (cost de achiziţie) a acţiunilor proprii şi a altor instrumente proprii de capital, deţinute de instituţia de credit;".
    7. Articolul 8 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 8. - În cazul unei instituţii de credit care este iniţiatorul unei operaţiuni de securitizare, câştigurile nete aferente activelor securitizate, recunoscute în conturile de rezerve şi care contribuie la o îmbunãtãţire a calitãţii creditului pentru poziţiile din securitizare, vor fi excluse de la calculul elementelor prevãzute la art. 4 lit. c)."
    8. La capitolul II, dupã secţiunea 1.1 se introduce o nouã secţiune, secţiunea 1.1^1, intitulatã "Cerinţe privind instrumentele de capital hibride", cuprinzând articolele 8^1-8^3, cu urmãtorul cuprins:
    "1.1^1. Cerinţe privind instrumentele de capital hibride"
    Art. 8^1. - Instrumentele de capital hibride, prevãzute la art. 4 lit. c^1), trebuie sã îndeplineascã cerinţele prevãzute la art. 8^2 şi 8^3, precum şi urmãtoarele:
    a) trebuie sã fie emise pe duratã nedeterminatã sau sã aibã scadenţa, potrivit contractului iniţial, de cel puţin 30 de ani. Determinarea scadenţei se face de la data includerii sumelor respective în calculul fondurilor proprii;
    b) pot include una sau mai multe opţiuni de cumpãrare (call options) la discreţia exclusivã a emitentului, dar nu pot fi rãscumpãrate cel puţin 5 ani de la data includerii sumelor aferente acestora în calculul fondurilor proprii;
    c) dispoziţiile care guverneazã instrumentele emise pe duratã nedeterminatã pot sã prevadã un stimulent de rãscumpãrare pentru instituţia de credit doar dacã acesta se considerã a fi moderat şi nu va interveni mai devreme de 10 ani de la data emiterii instrumentelor. Banca Naţionalã a României va defini, pentru scopurile acestui regulament, noţiunea de stimulent moderat de rãscumpãrare;
    d) prevederile care guverneazã instrumentele emise pe duratã determinatã nu trebuie sã permitã un stimulent de rãscumpãrare la o datã diferitã de cea a scadenţei;
    e) instrumentele emise pe duratã determinatã şi nedeterminatã pot fi rãscumpãrate numai cu aprobarea prealabilã a Bãncii Naţionale a României;
    f) prevederile care guverneazã instrumentul trebuie sã permitã instituţiei de credit sã înceteze, atunci când este necesar, plata dobânzii sau dividendelor pentru o perioadã nelimitatã de timp, pe bazã necumulativã. Cu toate acestea, instituţia de credit trebuie sã înceteze aceste plãţi dacã nu îndeplineşte cerinţele de capital prevãzute la <>art. 2 din Regulamentul BNR-CNVM nr. 13/18/2006 privind determinarea cerinţelor minime de capital pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţi, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Banca Naţionalã a României poate solicita încetarea plãţilor de dobânzi sau dividende, pe baza situaţiei financiare şi a solvabilitãţii instituţiei de credit. Banca Naţionalã a României va reglementa criteriile avute în vedere la solicitarea încetãrii plãţii de dobânzi/dividende de cãtre instituţia de credit;
    g) prevederile care guverneazã instrumentul trebuie sã asigure, prin aplicarea unor mecanisme adecvate, cã principalul, dobânda sau dividendul neplãtite acoperã pierderile şi nu împiedicã recapitalizarea instituţiei de credit. Banca Naţionalã a României va reglementa modul în care trebuie sã se deruleze aceste mecanisme;
    h) în cazul falimentului sau lichidãrii instituţiei de credit, instrumentele de capital hibride au rang de prioritate la platã inferior celui aferent elementelor prevãzute la art. 12 alin. (2) lit c).
    Art. 8^2. - (1) Aprobarea prealabilã prevãzutã la art. 8^1 lit. e) se poate obţine numai în condiţiile în care cererea este fãcutã la iniţiativa instituţiei de credit emitente şi, în opinia Bãncii Naţionale a României, atât situaţia financiarã, cât şi cea a solvabilitãţii instituţiei de credit nu sunt afectate în mod semnificativ. Banca Naţionalã a României va reglementa condiţiile în care se acordã aprobarea prealabilã pentru rãscumpãrarea instrumentelor de capital hibride de cãtre instituţia de credit.
    (2) În contextul aprobãrii prealabile prevãzute la art. 8^1 lit. e), Banca Naţionalã a României poate solicita instituţiilor de credit sã înlocuiascã instrumentele de capital hibride cu elemente din categoriile celor prevãzute la art. 4 lit. a) sau c^1), având aceeaşi calitate sau o calitate mai bunã.
    (3) Banca Naţionalã a României solicitã suspendarea rãscumpãrãrii instrumentelor emise pe duratã determinatã în cazul în care instituţia de credit nu îndeplineşte cerinţele de capital prevãzute la <>art. 2 din Regulamentul BNR-CNVM nr. 13/18/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. O astfel de solicitare poate fi adresatã şi în alte cazuri în funcţie de situaţia financiarã şi cea a solvabilitãţii instituţiilor de credit.
    (4) Banca Naţionalã a României poate acorda în orice moment permisiunea pentru rãscumpãrarea anticipatã a instrumentelor emise pe duratã determinatã şi nedeterminatã, în cazul în care regimul fiscal aplicabil sau clasificarea din punctul de vedere al reglementãrilor prudenţiale a respectivelor instrumente suferã o modificare ce nu a fost prevãzutã la data emiterii acestora, având în vedere totodatã şi situaţia financiarã şi cea a solvabilitãţii instituţiei de credit.
    Art. 8^3. - (1) Orice încetare de platã de dobânzi sau dividende nu va aduce atingere dreptului instituţiei de credit de a înlocui plata acestora cu o platã sub forma unui instrument menţionat la art. 4 lit. a), cu condiţia ca orice astfel de mecanism alternativ de platã a dobânzilor/dividendelor sã permitã instituţiei de credit pãstrarea resurselor financiare.
    (2) Banca Naţionalã a României va reglementa condiţiile specifice de derulare a mecanismelor alternative de platã a dobânzilor sau dividendelor."
    9. Articolul 9 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 9. - Fondurile proprii de nivel 1 ale unei reţele cooperatiste cuprind elementele prevãzute la art. 4 şi la art. 6 alin. (1) din prezentul regulament, înregistrate la nivelul organizaţiilor cooperatiste de credit."
    10. La articolul 11, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 11. - (1) Capitalul iniţial al instituţiilor de credit este constituit din suma elementelor menţionate la art. 4 lit. a)-c), din care se deduc valorile prevãzute la art. 5 lit. a), d) şi e)."
    11. La articolul 11, alineatul (1^1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(1^1) Capitalul iniţial al unei case centrale este constituit din suma elementelor menţionate la art. 4 lit. a)-c), din care se deduc valorile prevãzute la art. 5 lit. a)-e)."
    12. La articolul 15, litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "a) rambursarea nu se poate efectua la iniţiativa deţinãtorului sau fãrã aprobarea prealabilã a Bãncii Naţionale a României. Aceste condiţii trebuie îndeplinite şi în cazul rãscumpãrãrii titlurilor de cãtre instituţia de credit sau de cãtre filialele sale în vederea anulãrii lor. Rambursarea nu poate fi solicitatã de instituţia de credit în primii 5 ani de la data includerii sumelor respective în fondurile proprii. Ulterior acestui interval, Banca Naţionalã a României acceptã rambursarea doar dacã este încredinţatã cã, ulterior rambursãrii, atât situaţia solvabilitãţii, cât şi nivelul şi structura fondurilor proprii ale instituţiei de credit rãmân adecvate, cel puţin pe o perioadã de 2 ani;".
    13. La articolul 21, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(1^1) Fãrã a aduce atingere prevederilor alin. (1), totalul elementelor prevãzute la art. 4 lit. c^1) este supus urmãtoarelor limite:
    a) valoarea totalã a instrumentelor care, prin contract, trebuie sã fie convertite în timpul situaţiilor de urgenţã şi care, la iniţiativa Bãncii Naţionale a României, pot fi convertite în orice moment, pe baza analizei situaţiei financiare şi a solvabilitãţii instituţiei de credit emitente, în elemente prevãzute la art. 4 lit. a), în limita unui numãr maxim de astfel de instrumente, nu poate depãşi 50% din valoarea fondurilor proprii de nivel 1, calculatã potrivit art. 4, 5 şi art. 6 alin. (1);
    b) în situaţia în care valoarea instrumentelor menţionatã la lit. a) nu atinge limita prevãzutã la aceastã literã, în cadrul respectivei limite, toate celelalte instrumente nu pot depãşi 35% din valoarea fondurilor proprii de nivel 1, calculatã potrivit art. 4, 5 şi art. 6 alin. (1);
    c) în cadrul limitelor prevãzute la lit. a) şi b), instrumentele emise pe duratã determinatã şi instrumentele ale cãror prevederi stipuleazã un stimulent de rãscumpãrare nu pot depãşi 15% din valoarea fondurilor proprii de nivel 1, calculatã potrivit art. 4, 5 şi art. 6 alin. (1);
    d) valoarea elementelor ce excedeazã limitelor prevãzute la lit. a)-c) este supusã limitãrii prevãzute în cadrul alin. (1)."
    14. La articolul 21, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Banca Naţionalã a României poate aproba, în situaţii de urgenţã, la cererea instituţiei de credit, depãşirea temporarã a limitelor prevãzute la art. 21 alin. (1) şi (1^1)."
    15. La articolul 22 alineatul (1), litera g) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "g) valorile expunerilor aferente poziţiilor din securitizare care primesc o pondere de risc de 1.250% în conformitate cu prevederile <>Regulamentului BNR-CNVM nr. 18/16/2010, cu excepţia cazurilor în care au fost luate în considerare la calcularea valorilor ponderate la risc ale expunerilor în vederea determinãrii cerinţelor de capital potrivit <>art. 126 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi <>art. 2 din Regulamentul BNR-CNVM nr. 13/18/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dupã cum se menţioneazã în cadrul aceluiaşi regulament;".
    16. La articolul 22 alineatul (1), litera h) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "h) alte elemente deductibile stabilite în conformitate cu prevederile art. 23 din prezentul regulament."
    17. La articolul 26 alineatul (3), litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "a) interesul minoritar, reprezentând partea ce revine acţionarilor minoritari din rezultatele nete pozitive şi activele nete ale unei filiale, în cazul utilizãrii metodei integrãrii globale. Orice instrumente prevãzute la art. 4 lit. c^1), care dau naştere unor interese minoritare, trebuie sã îndeplineascã condiţiile prevãzute în cadrul secţiunii 1.1^1 «Cerinţe privind instrumentele de capital hibride», precum şi pe cele menţionate la art. 15 lit. a), c)-e), art. 17 şi 21 din prezentul regulament;".
    18. Dupã articolul 35 se introduc douã noi articole, articolele 35^1 şi 35^2, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 35^1. - (1) Instituţiile de credit care pânã la data de 31 decembrie 2010 nu se conformeazã limitelor stabilite la art. 21 alin. (1^1) vor dezvolta strategii şi procese cu privire la mãsurile necesare rezolvãrii acestei situaţii înainte de termenele stabilite la art. 35^2.
    (2) Mãsurile prevãzute la alin. (1) se verificã şi se evalueazã în temeiul <>art. 166 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    Art. 35^2. - Pentru instrumentele care pânã la data de 31 decembrie 2010 au fost considerate, în conformitate cu reglementãrile naţionale, a fi echivalente cu elementele menţionate la art. 4 lit. a) şi c) şi la art. 6 alin. (1), însã nu intrã sub incidenţa prevederilor art. 4 lit. a) sau nu întrunesc cerinţele stabilite în cadrul secţiunii 1.1^1 «Cerinţe privind instrumentele de capital hibride», se va aprecia cã acestea intrã sub incidenţa art. 4 lit. c^1) pânã la data de 31 decembrie 2040, sub rezerva urmãtoarelor limitãri:
    a) pânã la 20% din fondurile proprii de nivel 1, între 10 şi 20 de ani dupã 31 decembrie 2010;
    b) pânã la 10% din fondurile proprii de nivel 1, între 20 şi 30 de ani dupã 31 decembrie 2010."
    ART. II
    Prezentul regulament intrã în vigoare la data de 31 decembrie 2010.

                     *

    Prezentul regulament transpune prevederile art. 1 paragrafele 7-12, paragraful 37 primul şi al doilea subparagraf din Directiva 2009/111/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 septembrie 2009 de modificare a Directivelor 2006/48/CE , 2006/49/CE şi 2007/64/CE în ceea ce priveşte bãncile afiliate instituţiilor centrale, anumite elemente ale fondurilor proprii, expunerile mari, reglementãrile privind supravegherea, precum şi gestionarea crizelor, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 302 din 17 noiembrie 2009.

                    ___________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016