Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENTUL din 26 ianuarie 2022  serviciului interior    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENTUL din 26 ianuarie 2022 serviciului interior

EMITENT: Ministerul Apărării Naţionale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 174 din 22 februarie 2022
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. M.20 din 26 ianuarie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 174 din 22 februarie 2022.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Regulamentul serviciului interior stabileşte regulile generale, responsabilităţile şi modul de organizare şi executare a serviciului interior în obiectivele militare.
    (2) Serviciul interior în obiectivele militare asigură menţinerea capacităţii operaţionale a forţelor dislocate în obiectivele militare, protecţia fizică a personalului şi informaţiilor clasificate, integritatea clădirilor, echipamentelor, muniţiilor şi instalaţiilor, precum şi coordonarea activităţilor desfăşurate şi respectarea ordinii interioare.
    ..................................................................................................

    ART. 3
    În obiectivele militare/unităţile militare puse la dispoziţia forţelor altor state, serviciul interior se organizează şi se execută în condiţiile stabilite prin acordurile încheiate între autorităţile române şi cele ale statelor respective.

    ART. 4
    (1) Păstrarea integrităţii imobilelor disponibilizate aflate în evidenţa Direcţiei domenii şi infrastructuri se execută prin serviciul de planton, cu personal aparţinând S.C. „ROARMYSECURITY“ - S.A. sau cu personal propriu din compunerea formaţiunilor de administrare cazărmi şi/sau al subunităţilor de pază.
    (2) Durata serviciului, dotarea şi documentele specifice serviciului de planton prevăzut la alin. (1) se stabilesc de şefii centrelor de domenii şi infrastructuri.

    ART. 5
    (1) Executarea serviciului interior este o atribuţie de serviciu a personalului unităţii/structurii militare, cu excepţia militarilor pentru care actele normative specifice ale Ministerului Apărării Naţionale prevăd derogare de la executarea acestuia.
    (2) Atribuţia executării serviciului interior se consemnează în fişele posturilor funcţiilor în care este încadrat personalul selecţionat.

    CAP. II
    Organizarea serviciului interior
    SECŢIUNEA 1
    Tipuri de servicii
    ART. 6
    (1) Serviciul interior cuprinde următoarele tipuri de servicii:
    a) serviciul de permanenţă;
    b) serviciul operativ;
    c) serviciul de continuitatea conducerii;
    d) serviciul de pază;
    e) serviciul de intervenţie.

    (2) Serviciul interior este organizat la nivel de obiectiv militar, la nivel de unitate militară sau mixt.

    ART. 7
    (1) Serviciul de permanenţă se organizează şi se execută pentru asigurarea securităţii obiectivelor militare/ unităţilor militare, protecţiei fizice a informaţiilor clasificate, integrităţii clădirilor, echipamentelor militare, armamentului şi muniţiilor, coordonării şi monitorizării desfăşurării activităţilor, menţinerii capacităţii operaţionale a structurilor militare în orice situaţie, pe timp de zi şi de noapte, precum şi pentru respectarea regulilor de disciplină militară şi de ordine interioară.

    ..................................................................................................
    ART. 9
    (1) Serviciul operativ în Armata României se organizează pentru a se asigura cunoaşterea situaţiei din zona sau domeniul din responsabilitate, menţinerea stării operaţionale, executarea activităţilor de către forţele angajate în misiuni permanente sau temporare şi a capabilităţilor care aplică măsurile de asigurare strategică şi de luptă, identificarea indiciilor de declanşare a crizelor în spaţiul de interes militar al României şi prevenirea şi contracararea surprinderii.
    ..................................................................................................

    ART. 11
    (1) Serviciul de continuitatea conducerii se organizează în afara programului de lucru în Ministerul Apărării Naţionale, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu prevederile art. 133-143 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu se lucrează, la nivelul:
    a) structurilor centrale ale Ministerului Apărării Naţionale prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. b)-n) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi celor din compunerea, coordonarea sau subordinea acestora;
    b) Statului Major al Apărării, unităţilor militare subordonate nemijlocit, comandamentelor, precum şi statelor majore ale categoriilor de forţe şi unităţilor militare din subordine. La nivelul acestor structuri, serviciul de continuitatea conducerii se organizează în cadrul comandamentelor marilor unităţi, unităţilor şi subunităţilor independente la care se execută cel puţin serviciul de permanenţă, cu excepţia cazului în care în acelaşi obiectiv militar sunt dislocate mai multe unităţi/structuri militare aflate în relaţie de subordonare, situaţie în care serviciul se organizează în unitatea/structura militară de nivel ierarhic superior;
    c) altor unităţi/structuri militare din subordinea nemijlocită a ministrului apărării naţionale, prevăzute la art. 7 alin. (2) şi (4) din Legea nr. 346/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) la nivelul unităţilor militare subordonate Direcţiei generale de informaţii a apărării cu personal stabilit prin dispoziţie a directorului general al acestei direcţii.

    ..................................................................................................

    ART. 12
    (1) Serviciul de pază se organizează şi se execută pentru asigurarea securităţii obiectivului militar/unităţii militare, protecţiei fizice a informaţiilor clasificate, integrităţii clădirilor, echipamentelor militare, armamentului şi muniţiilor, a bunurilor şi valorilor materiale deţinute cu orice titlu, existente în interiorul acestuia/acesteia.
    (2) Serviciul de pază se execută de către subunitatea de pază.

    ..................................................................................................
    ART. 15
    (1) Serviciul de intervenţie se organizează pentru obiectivul militar/unitatea militară propriu/proprie cu scopul de a sprijini serviciul de pază, de a interveni în timp scurt pentru blocarea, capturarea sau respingerea forţelor/elementelor care pun în pericol securitatea obiectivului militar/unităţii militare, precum şi pentru asigurarea sprijinului în limitarea sau înlăturarea efectelor calamităţilor naturale/dezastrelor, incendiilor şi a altor situaţii critice.

    ..................................................................................................
    ART. 18
    (1) În obiectivele militare/unităţile militare/zonele militare restricţionate se pot institui măsuri de siguranţă opozabile terţilor, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (2) din Legea nr. 122/2011 privind regimul armelor, dispozitivelor militare şi muniţiilor deţinute de Ministerul Apărării Naţionale şi de forţele armate străine pe teritoriul României, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Măsurile de siguranţă opozabile terţilor se stabilesc după consultarea autorităţilor publice centrale sau locale, după caz.
    (3) În funcţie de durata instituirii, măsurile de siguranţă opozabile terţilor sunt:
    a) permanente;
    b) temporare - pentru desfăşurarea unor activităţi pe domeniul public şi/sau privat, activităţi pentru care Ministerul Apărării Naţionale, prin reprezentanţii săi, poartă responsabilitatea organizării şi desfăşurării acestora.

    (4) În obiectivele militare/unităţile militare/zonele militare restricţionate temporare se pot institui următoarele categorii de măsuri de siguranţă opozabile terţilor:
    a) de avertizare, informare sau de notificare, potrivit modelelor orientative din anexa nr. 2;
    b) de control, detecţie şi supraveghere;
    c) de interzicere sau de limitare a accesului sau a deplasării persoanelor şi vehiculelor;
    d) de interzicere sau de limitare a utilizării anumitor dispozitive electronice.

    (5) Comandanţii/Şefii ori persoanele desemnate să conducă şi să organizeze diferite activităţi pot institui, cu consultarea autorităţilor publice centrale sau locale, după caz, fără a fi limitative, următoarele tipuri de măsuri de siguranţă opozabile terţilor:
    a) utilizarea de mijloace pentru avertizare sau informare, amplasate prin grija structurii de poliţie militară proprie sau prin organele în drept;
    b) interzicerea sau bruierea temporară a emisiilor electromagnetice cu respectarea legislaţiei referitoare la compatibilitatea electromagnetică;
    c) redirecţionarea/restricţionarea traficului pietonal şi/sau rutier prin structurile Ministerului Afacerilor Interne cu sprijinul structurilor de poliţie militară, conform planurilor de cooperare încheiate între Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerul Afacerilor Interne, în zonele militare restricţionate permanente ale obiectivelor militare/unităţilor militare şi zonele militare restricţionate temporare;
    d) scanarea bagajelor de mână la intrarea/ieşirea în/din obiectivul militar/unitatea militară/zona militară restricţionată temporară;
    e) controlarea cu detectoare mobile a persoanelor care pătrund în zona militară restricţionată permanentă a obiectivelor militare/unităţilor militare pentru descoperirea armelor sau dispozitivelor explozive improvizate;
    f) supravegherea cu mijloace video a persoanelor participante la activităţile organizate de Ministerul Apărării Naţionale sau care pătrund în zonele militare restricţionate permanente ale obiectivelor militare/unităţilor militare;
    g) interzicerea stocării de bunuri şi mijloace inflamabile în zona militară restricţionată permanentă a obiectivului militar/ unităţii militare;
    h) interzicerea temporară a desfăşurării tuturor activităţilor aeronautice şi de aeromodelism în spaţiul aerian al obiectivelor militare/unităţilor militare/zonelor militare restricţionate temporare, cu respectarea procedurilor prevăzute de legislaţia naţională în domeniu;
    i) interzicerea staţionării autovehiculelor în zona militară restricţionată permanentă a obiectivului militar/unităţii militare;
    j) interzicerea desfăşurării de mitinguri, demonstraţii şi alte asemenea activităţi în zona militară restricţionată permanentă a obiectivului militar/unităţii militare;
    k) interzicerea amplasării de obstacole vizuale, precum panouri publicitare sau altele asemenea, în zona militară restricţionată permanentă a obiectivului militar/unităţii militare;
    l) utilizarea unor semnale sonore pentru alertarea personalului obiectivului militar/unităţii militare sau pentru conducerea acţiunilor subunităţilor de pază şi de intervenţie pe timpul unor situaţii reale sau pe durata exerciţiilor.

    (6) Stabilirea în concret a altor măsuri de siguranţă opozabile terţilor în afară de cele prevăzute la alin. (5) se face cu consultarea autorităţilor publice centrale sau locale, după caz, şi informarea prealabilă a populaţiei, în funcţie de misiunea forţelor armate naţionale ori aliate şi a structurilor acestora destinate pazei/intervenţiei.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Selecţionarea şi numirea personalului din serviciul interior
    ART. 19
    (1) Selecţionarea personalului pentru executarea serviciului interior se face anual, în luna noiembrie sau ori de câte ori este nevoie, din rândul întregului personal al obiectivului militar/unităţii militare, mai puţin pentru personalul care încadrează structurile unde turele operative sunt entităţi distincte în statul de organizare al unităţii militare, de către o comisie de selecţionare a personalului pentru executarea serviciului interior condusă de şeful de stat major/similar având ca secretar un ofiţer/subofiţer din cadrul modulului operaţii şi instrucţie/similar, din care fac parte şeful structurii de securitate/responsabilul cu protecţia personalului din cadrul structurii de securitate/similar, şefii modulelor, comandanţii de subunităţi, medicul şi psihologul unităţii militare; selecţionarea personalului pentru executarea serviciului de continuitatea conducerii se face, anual, în luna noiembrie sau ori de câte ori este nevoie, de către locţiitorul comandantului unităţii militare/similar. În situaţia în care funcţia de şef de stat major nu se regăseşte în statul de organizare, comandantul obiectivului militar/unităţii militare nominalizează persoana care execută atribuţiile de conducere a comisiei de selecţionare a personalului pentru executarea serviciului interior.

    ..................................................................................................
    ART. 24
    Se interzice numirea/introducerea în serviciul interior a persoanelor care:
    a) nu sunt pregătite la specificul obiectivului militar/unităţii militare;
    b) nu au avut asigurat timp de odihnă de cel puţin 8 ore în noaptea precedentă intrării în serviciu;
    c) nu sunt apte din punct de vedere psihologic şi medical;
    d) au probleme personale, cunoscute de comandantul/şeful unităţii militare şi care pot influenţa negativ executarea serviciului;
    e) sunt cercetate pentru abateri disciplinare ori împotriva lor s-a început urmărirea penală;
    f) li s-a revocat dreptul de a purta şi folosi o armă, în baza unei hotărâri judecătoreşti sau a unei sancţiuni contravenţionale;
    g) sunt sub influenţa băuturilor alcoolice, produselor sau substanţelor stupefiante, a medicamentelor cu efecte similare acestora ori în stare avansată de oboseală;
    h) nu deţin documente de acces la informaţii clasificate de nivelul celor la care se impune accesul pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice tipului de serviciu;
    i) nu au fost instruiţi şi nu au efectuat cel puţin două şedinţe de tragere de instrucţie cu tipul de armament folosit pe timpul executării serviciului, din care una pe timp de noapte.


    ART. 25
    (1) Persoanele care în ziua intrării în serviciu nu sunt apte pentru executarea serviciului interior sunt înlocuite cu altele din cadrul unităţii militare care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 19-22 şi art. 30-33, cu aprobarea comandantului obiectivului militar/unităţii militare din care fac parte.
    (2) Înlocuirea definitivă a unor persoane din serviciul interior, în afara programului de lucru stabilit în Ministerul Apărării Naţionale, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu prevederile art. 133-143 din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu se lucrează, se execută de către ofiţerul de serviciu, pe baza tabelului cu personalul stabilit pentru executarea serviciului interior întocmit de comandantul/şeful structurii militare care desemnează personalul pentru executarea serviciului şi aprobat de comandantul obiectivului militar/ unităţii militare.

    ART. 26
    Personalul militar şi civil care încalcă, cu intenţie, îndatoririle de serviciu, conform prevederilor art. 5, răspund penal, civil sau administrativ, după caz, potrivit legii.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Planificarea şi evidenţa personalului din serviciul interior
    ..................................................................................................
    ART. 28
    Numărul zilelor de serviciu interior pentru personalul din obiectivul militar/unitatea militară se stabileşte în mod echitabil într-un an calendaristic pe tipuri de servicii executate.

    ART. 29
    Evidenţa personalului din serviciul interior pe obiectivul militar/unitatea militară se ţine de către modulul operaţii şi instrucţie/similar din statul major sau, dacă unitatea nu are stat major, de către ofiţerul/subofiţerul de stat major desemnat numit prin ordin de zi pe unitate, iar pe subunitate, de către administratorul acesteia.

    ..................................................................................................
    SECŢIUNEA a 5-a
    Examinarea medicală şi asistenţa psihologică
    ART. 35
    (1) Examinarea medicală a personalului care urmează să execute serviciul interior se face, lunar, conform unei programări întocmite de către personalul prevăzut la art. 20 alin. (1).
    (2) Rezultatele examinării medicale se consemnează atât în documentele medicale, cât şi în cele specifice serviciilor respective, utilizând, după caz, sintagma „se admite în serviciul...“, care semnifică faptul că persoana respectivă este „aptă“, sau „nu se admite în serviciul...“ care semnifică faptul că persoana respectivă este „inaptă“. Pentru personalul care execută serviciul de continuitate a conducerii medicul obiectivului militar/unităţii militare înscrie în documentele de evidenţă medicală şi cele specifice serviciului rezultatele examenului medical obligatoriu anual. Examinarea medicală a persoanelor care intră în serviciul de pază/serviciul de intervenţie, în ture, se execută astfel încât fiecare dintre acestea să fie consultată cel puţin o dată pe săptămână sau ori de câte ori este cazul.
    (3) Examinarea medicală a personalului destinat pentru paza transporturilor militare se execută cu cel mult 24 de ore înainte de începerea misiunii.

    ART. 36
    (1) La intrarea în serviciul interior, persoanele declarate apte în urma examinării medicale sunt obligate să raporteze dacă au probleme de natură medicală personalului menţionat la art. 20 alin. (1).
    (2) În situaţia în care personalul prevăzut la art. 20 alin. (1) nu este prezent în obiectivul militar/unitatea militară, persoana declarată aptă în urma examinării medicale este obligată să raporteze orice problemă de natură medicală care o afectează în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, ierarhic, ofiţerului de serviciu, care dispune măsurile prevăzute la art. 25 alin. (2).
    (3) Personalul care observă că o persoană nu îşi mai poate îndeplini atribuţiile din cauza problemelor medicale ia măsuri de prim ajutor corespunzătoare tipului de afecţiune şi cu respectarea procedurilor existente la nivelul obiectivului militar/unităţii militare respectiv(e), precum şi măsuri de evacuare către cea mai apropiată formaţiune/structură medicală.
    (4) Ofiţerul de serviciu consemnează înlocuirea persoanei din serviciu în documentele serviciului interior şi raportează comandantului obiectivului militar/unităţii militare.

    ART. 37
    Asistenţa psihologică a personalului din serviciul interior se asigură permanent de către psihologul unităţii militare/psihologul din cadrul structurii de asistenţă psihologică pentru unităţile/structurile militare arondate din zona de responsabilitate.

    ART. 38
    Personalul nominalizat pentru executarea serviciului interior este evaluat psihologic o dată în cursul unui an de instrucţie şi, după caz, în următoarele situaţii:
    a) la sfârşitul perioadei de pregătire pentru executarea serviciului interior, pentru personalul nouangajat în unitatea/ structura militară;
    b) înaintea efectuării primului serviciu, dacă personalul a lipsit din unitate pe o perioadă mai mare de 60 de zile calendaristice;
    c) la sfârşitul perioadei de valabilitate a avizului „APT CONDIŢIONAT“, „INAPT TEMPORAR“, „INAPT“, pentru personalul astfel evaluat;
    d) la terminarea concediului medical de refacere, pentru personalul care a fost internat pentru tulburări psihice sau psihosomatice;
    e) la recomandarea/solicitarea comandantului obiectivului militar/unităţii militare, pentru situaţiile particulare individuale/specifice;
    f) în situaţia în care o persoană numită în serviciu se confruntă cu evenimente traumatice în viaţa profesională sau în familie;
    g) la solicitarea expresă a personalului care execută serviciul interior.


    ART. 39
    Rezultatele obţinute în urma evaluării/reevaluării se consemnează în ordinul de zi pe unitate.

    ART. 40
    (1) În situaţia în care o persoană aflată în serviciul interior se confruntă cu stări emoţionale ce afectează modul de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu, aceasta este înlocuită din serviciul interior, la propunerea ofiţerului de serviciu/şefului turei operative, cu aprobarea comandantului obiectivului militar/unităţii militare.
    (2) Reintroducerea persoanei prevăzute la alin. (1) în serviciul interior se execută numai după primirea asistenţei psihologice şi declararea acesteia „APT“.

    ..................................................................................................
    SECŢIUNEA a 8-a
    Armamentul şi muniţia personalului din serviciul interior
    ART. 45
    (1) Personalul din serviciul interior are în dotare mijloace letale şi/sau neletale, în raport cu nivelul de securizare atribuit obiectivului militar/unităţii militare.
    (2) Personalul înarmat execută serviciul cu tipul de armament stabilit de comandantul obiectivului militar/unităţii militare.
    (3) Armamentul se poartă în poziţia specifică fiecărui tip de armă, cu încărcătorul introdus, asigurat, fără cartuş pe ţeavă.
    (4) Încărcarea/Descărcarea armamentului se execută într-o zonă special destinată, în zona de dispunere a corpului de pază, şi este prevăzută în documentele personalului din serviciul interior.
    (5) Organizarea zonei destinate încărcării/descărcării armamentului, elementele constructive din interiorul acesteia, precum şi activităţile desfăşurate de personalul din serviciul interior pe timpul încărcării/descărcării armamentului se stabilesc prin dispoziţie comună a şefului Statului Major al Apărării şi a şefului Direcţiei generale pentru armamente.
    (6) Personalul militar care execută serviciul de pază şi serviciul intervenţie poate fi dotat şi cu alte categorii de armament decât cel individual.

    ..................................................................................................
    ART. 53
    (1) Personalul din serviciul interior poate face uz de armă respectând prevederile art. 14-19 din Legea nr. 122/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Personalul din serviciul interior dotat cu mijloace de apărare neletale poate face uz de acestea utilizând forţa minimă, cu respectarea principiilor legalităţii, proporţionalităţii, gradualităţii, limitării utilizării şi nonsurprinderii, aşa cum acestea sunt implementate prin consemn sau ordinul de misiune.

    ..................................................................................................
    SECŢIUNEA a 9-a
    Timpul pentru odihnă şi pentru recuperare după executarea serviciului interior
    ART. 55
    Se interzice implicarea personalului numit în serviciul interior în misiuni/activităţi militare cu 12 ore înainte de intrarea în serviciul interior.

    ART. 56
    (1) Personalul din serviciul interior are dreptul la odihnă pe timpul nopţii.
    (2) Personalul din serviciul de permanenţă şi din serviciul operativ se odihneşte cel mult 4 ore, conform precizărilor din atribuţiile serviciului respectiv.
    (3) Personalul din serviciul de pază organizat pe schimburi cu durata de 24 de ore şi mai mare se odihneşte pe etape de cel puţin 2 ore, după graficul întocmit de comandantul pazei/şeful turei de pază şi aprobat de ofiţerul de serviciu, astfel încât timpul total de odihnă într-o zi de serviciu să fie de cel mult 6 ore pentru fiecare persoană din pază.
    (4) Personalul din serviciul de intervenţie, care execută serviciul cu durata de 24 de ore şi se află în unitate pe toată durata executării serviciului, se odihneşte pe timpul nopţii în limita a cel mult 8 ore, conform precizărilor din documentele serviciului.

    ART. 57
    (1) Personalul din serviciul de permanenţă, serviciul operativ, serviciul de pază şi, după caz, cel din serviciul de intervenţie îşi poate scoate încălţămintea şi vestonul pe timpul odihnei.
    (2) Lenjeria de pat din camerele destinate pentru odihna personalului din serviciul interior se înlocuieşte zilnic.

    ART. 58
    (1) Personalul care execută serviciul interior beneficiază de recuperarea timpului lucrat peste durata normală a timpului de lucru, respectiv 8 ore pe zi şi 40 de ore pe săptămână, în condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Personalul care execută serviciul de permanenţă, serviciul continuitatea conducerii şi serviciul de intervenţie la domiciliu, conform prevederilor art. 7 alin. (6), art. 11 alin. (3) şi (4) şi art. 15 alin. (3) din prezentul regulament, beneficiază de recuperare în cuantumul orelor lucrate peste program doar dacă a fost prezent la unitate în acest scop.
    (3) Personalul care execută serviciul de intervenţie în timpul programului de lucru stabilit în Ministerul Apărării Naţionale nu poate fi învoit şi nu beneficiază de recuperare.
    (4) Personalul militar care execută serviciul operativ, serviciul de pază, serviciul de intervenţie, precum şi personalul ce încadrează dispeceratul tehnic de securitate, cifratorul de serviciu care lucrează în ture, beneficiază de recuperare conform graficului de executare a serviciului astfel încât timpul de muncă cumulat în 120 de zile calendaristice să nu depăşească timpul normat legal de muncă corespunzător celor 120 de zile.
    (5) Durata de muncă stabilită pentru militarii care execută serviciul interior poate fi prelungită conform art. 114 alin. (2) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    SECŢIUNEA a 10-a
    Echipamentul şi materialele personalului din serviciul interior
    ART. 59
    (1) Ţinuta personalului din serviciul interior se stabileşte de către comandantul obiectivului militar/unităţii militare, prin documentele ce reglementează fiecare tip de serviciu, în funcţie de anotimp, starea vremii şi condiţiile specifice de îndeplinire a serviciului.
    (2) Personalul din serviciul interior poartă pe mâneca stângă, deasupra cotului, un ecuson combat de culoarea uniformei categoriilor de forţe ale armatei, având dimensiunile 10 centimetri/10 centimetri, pe care este aplicat, din material alb, acronimul serviciului respectiv.
    (3) Personalul din serviciul interior care execută serviciul în ţinuta de serviciu poartă pe mâneca stângă, deasupra cotului, o banderolă de culoarea uniformei categoriilor de forţe ale armatei, lungă de 30-40 de centimetri şi lată de 10 centimetri, pe care este aplicat sau ţesut, din material alb, acronimul serviciului respectiv sau o emblemă cu scai de culoarea uniformei categoriilor de forţe ale armatei, lungă de 8 centimetri şi lată de 10 centimetri, pe care este aplicat sau ţesut, din material alb, acronimul serviciului respectiv.
    (4) Prin documentele serviciului de pază şi ale serviciului de intervenţie, personalului i se stabileşte modul de ridicare şi de purtare a căştilor, echipamentelor de protecţie individuală şi a vestelor antiglonţ.
    (5) Personalul aflat în serviciul interior are, în locul unde execută serviciul, casca şi masca contra gazelor pregătite pentru a putea fi folosite la nevoie.

    ..................................................................................................
    SECŢIUNEA a 11-a
    Încăperile destinate personalului din serviciul interior
    ART. 63
    Personalul din serviciul interior îşi desfăşoară activitatea în încăperi/spaţii/clădiri special destinate acestui scop.

    ART. 64
    (1) Încăperile/Spaţiile/Clădirile destinate pentru executarea serviciului interior trebuie să fie dotate cu mobilier, instalaţii electrice, sanitare, echipamente de comunicaţii şi informatică, mijloace de apărare împotriva incendiilor conform normelor de dotare din Ministerul Apărării Naţionale.
    (2) Sunt dotate cu aparatură de recepţie a emisiunilor radio şi de televiziune locurile de executare a serviciului ale ofiţerului de serviciu/şefului turei operative şi ale subunităţii de pază, iar la celelalte tipuri de servicii, în baza ordinului comandantului obiectivului militar/unităţii militare.

    ..................................................................................................
    SECŢIUNEA a 13-a
    Sisteme tehnice de securitate
    ART. 68
    Sistemul tehnic de securitate este parte integrantă din sistemul de securitate al obiectivului militar/unităţii militare şi trebuie să asigure:
    a) prevenirea, avertizarea şi semnalizarea acustică şi/sau vizuală a existenţei unor restricţii;
    b) protecţia şi descurajarea accesului neautorizat în zonele protejate;
    c) supravegherea perimetrală generală;
    d) controlul accesului persoanelor şi al vehiculelor, interzicerea accesului neautorizat şi evidenţa intrării şi ieşirii personalului şi autovehiculelor;
    e) controlul accesului în obiectivele, sectoarele şi locurile, zonele în care sunt gestionate informaţii clasificate, precum şi supravegherea video a intrărilor în aceste zone;
    f) accesul selectiv al personalului în zone şi perioade de timp;
    g) detecţia şi alertarea la efracţie, în situaţia pătrunderii prin locuri neautorizate sau cu nerespectarea procedurilor ori drepturilor de acces;
    h) întârzierea şi împiedicarea avansării agresorului pe calea de pătrundere vizată;
    i) interceptarea şi/sau stoparea/anihilarea agresorului până în momentul acţiunii subunităţii de pază şi/sau a subunităţii de intervenţie, înainte ca acesta să îşi atingă scopul propus;
    j) detecţia şi alertarea în caz de incendiu;
    k) detecţia şi alertarea în caz de inundaţie;
    l) controlul în timp real al stării de securitate la nivelul structurilor militare dislocate în interiorul obiectivului militar/ unităţii militare;
    m) informaţii privind monitorizarea şi mobilitatea forţelor de intervenţie;
    n) suportul informaţional şi tehnic pentru rezolvarea evenimentelor în timp operativ;
    o) supravegherea căilor de acces exterioare şi interioare;
    p) detecţia şi alarmarea în caz de contaminare CBRN;
    q) generarea unor rapoarte pe tipuri de evenimente, care să permită evaluarea pericolului şi alertarea subunităţii de pază şi/sau subunităţii de intervenţie.


    ..................................................................................................
    CAP. III
    Serviciul de permanenţă
    1. Ofiţerul de serviciu
    ART. 80
    (1) Ofiţerul de serviciu se numeşte din rândul cadrelor militare.
    (2) Ofiţerul de serviciu se subordonează comandantului obiectivului militar/unităţii militare.
    (3) În obiectivele militare/unităţile militare în care predomină personalul civil contractual, atribuţiile ofiţerului de serviciu pot fi îndeplinite de către acesta, cu aprobarea comandantului/şefului eşalonului superior.
    ..................................................................................................


    2. Ajutorul ofiţerului de serviciu
    ART. 84
    (1) Ajutorul ofiţerului de serviciu se numeşte din rândul cadrelor militare, urmărindu-se ca acesta să fie cu grad inferior sau cel mult egal cu cel al ofiţerului de serviciu, precum şi din rândul gradaţilor profesionişti, studenţilor/elevilor/ cursanţilor din cadrul instituţiilor/unităţilor militare de învăţământ, mai puţin colegiile militare liceale.
    ..................................................................................................


    3. Subofiţerul de serviciu pe punctul de control
    ART. 85
    (1) Subofiţerul de serviciu pe punctul de control se numeşte din rândul maiştrilor militari, subofiţerilor sau, după caz, din rândul soldaţilor şi gradaţilor profesionişti - caz în care se numeşte gradat de serviciu pe punctul de control.
    (2) Subofiţerul de serviciu pe punctul de control răspunde de accesul/ieşirea persoanelor şi al/a vehiculelor în/din obiectivul militar/unitatea militară.


    ..................................................................................................
    CAP. IV
    Serviciul de pază
    ..................................................................................................
    SECŢIUNEA a 8-a
    Somaţii şi identificări
    ART. 146
    Orice persoană, formaţie militară sau civilă care se îndreaptă/apropie spre/de postul de pază este somată în conformitate cu precizările din consemnul particular, oprită şi/sau identificată până la sosirea comandantului pazei/şefului turei de pază sau a caporalului de schimb.

    ART. 147
    (1) Somaţiile sunt conform prevederilor art. 16 alin. (2) din Legea nr. 122/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Somaţia legală se face astfel:
    a) din poziţia pentru luptă, adecvată situaţiei, luată în apropierea locaşului de tragere sau a unei adăpostiri, prin cuvântul „Stai!“;
    b) dacă persoana sau grupul de persoane se opreşte, santinela, cu voce puternică, dă indicaţiile potrivit consemnului: „Înaintaţi!“ sau „Ocoliţi spre dreapta/stânga!“, iar la nevoie însoţeşte cuvintele cu gestul, indicând direcţia de urmat;
    c) în caz de nesupunere, santinela înarmată somează, din nou, prin cuvintele „Stai că trag!“; militarul neînarmat din postul de control acţionează conform consemnului particular şi, în ambele cazuri, militarii înştiinţează corpul de pază folosind semnalele şi mijloacele de semnalizare/înştiinţare/anunţare prevăzute pentru o asemenea situaţie;
    d) dacă cel/cei în cauză nu se supune/supun nici de această dată, santinela somează prin executarea unui foc de armă în sus, în plan vertical;
    e) dacă persoana/grupul de persoane nu se supune în urma somaţiei legale, santinela poate face uz de armă;
    f) atunci când persoana/grupul de persoane se opreşte după a doua somaţie ori la tragerea focului de armă în sus, santinela îi/le indică cu voce tare să arunce obiectele pe care le are/au în mâini, după care rosteşte: „Stânga-împrejur, mâinile sus“, poziţie în care persoana/grupul de persoane stă imobilizată/stau imobilizate, până la sosirea comandantului pazei/şefului turei de pază sau a caporalului de schimb ori a şefului patrulei pentru identificare.


    ART. 148
    (1) Pentru identificare se procedează astfel:
    a) după ce persoana somată s-a oprit, santinela o întreabă: „Cine e?“;
    b) dacă i se răspunde de către una dintre persoanele căreia i se subordonează, de către şeful patrulei sau comandantul subunităţii de intervenţie, santinela comandă: „Comandantul pazei/Şeful turei de pază/Caporalul de schimb/Şeful patrulei/ Comandantul subunităţii de intervenţie la mine, ceilalţi pe loc!“;
    c) pe timp de noapte, santinela cere persoanei să îşi lumineze faţa, prin expresia: „Luminaţi-vă faţa!“;
    d) dacă nu a recunoscut niciuna dintre persoanele prevăzute la lit. b), santinela o opreşte şi îi cere parola, prin comanda: „Stai! Parola!“;
    e) dacă parola primită corespunde, santinela dă „răspunsul“, mânuieşte arma „la picior“, „la umărul drept“ sau în toc şi, după caz, raportează: „Domnule ... gradul, la postul meu nu s-a întâmplat nimic deosebit.“, iar dacă s-a întâmplat ceva, raportează ce anume;
    f) apoi, comandantul pazei/şeful turei de pază/caporalul de schimb/şeful patrulei se adresează persoanelor care îl însoţesc, prin comanda: „Înaintaţi!“;
    g) persoanele care îl însoţesc pe comandantul pazei/şeful turei de pază/caporalul de schimb/şeful patrulei se apropie la 4-5 paşi de santinelă.

    (2) Când santinela constată că persoana care s-a prezentat drept comandantul pazei/şeful turei de pază/caporalul de schimb/şeful patrulei îi este necunoscută, somează legal, iar în caz de nesupunere poate face uz de armă.
    (3) La întrebările persoanelor sosite în control, santinela răspunde scurt, timp în care militarul însoţitor supraveghează postul de pază respectiv.

    ART. 149
    (1) Când la unul dintre posturile de pază este imobilizată o persoană/sunt imobilizate persoane necunoscută/ necunoscute, santinela o/le ţine sub observaţie şi cheamă una dintre persoanele cărora le este subordonată.
    (2) La chemarea santinelei, comandantul pazei/şeful turei de pază/caporalul de schimb numeşte din schimbul aflat în repaus/patrulă 1-2 militari ca însoţitori, comandă încărcarea armelor, apoi se deplasează pe itinerar, cât mai repede, la postul de pază respectiv.
    (3) Comandantul pazei/Şeful turei de pază/Caporalul de schimb preia persoana imobilizată/persoanele imobilizate, îl informează pe ofiţerul de serviciu şi, la ordinul acestuia, o/le predă de îndată reprezentantului structurii teritoriale a Ministerului Afacerilor Interne din zona de dislocare a obiectivului militar/unităţii militare.

    ..................................................................................................
    CAP. VI
    Dispoziţii finale
    ART. 193
    Zonele militare restricţionate se stabilesc conform algoritmului prevăzut în anexa nr. 15.

    ART. 194
    Comandanţii obiectivelor militare/unităţilor militare iau măsuri pentru respectarea prevederilor Normelor privind informaţiile clasificate în Ministerul Apărării Naţionale, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.(S). 172/2021, privitoare la utilizarea de către personalul care execută serviciul interior a terminalelor de telefonie mobilă, a calculatoarelor portabile personale şi a oricăror dispozitive cu posibilităţi de înregistrare audiovideo prin telefonie mobilă.

    ART. 195
    Implementarea sistemelor tehnice de securitate/ subsistemelor de securitate se realizează gradual, pe baza planurilor multianuale de securizare a obiectivelor militare/ unităţilor militare, conform programelor majore stabilite de directorii de programe.

    ART. 196
    Comandanţii obiectivelor militare/unităţilor militare de la toate eşaloanele fac demersurile necesare pentru asigurarea fondurilor financiare necesare punerii în aplicare a prezentului regulament.

    ART. 197
    Anexele nr. 1-15 fac parte integrantă din prezentul regulament.

    ANEXA 1

    la regulament
    GLOSAR
    Ameninţare - factor intern sau extern ce are capacitatea de a exploata vulnerabilitatea sistemului de securitate adoptat la nivelul obiectivului militar/unităţii militare, prin acte, fapte, acţiuni sau inacţiuni ce creează dezechilibre ori instabilităţi şi generează compromiterea informaţiilor clasificate gestionate în interiorul obiectivului militar/unităţii militare, stări de pericol asupra vieţii, integrităţii corporale, libertăţii persoanelor şi valorilor deţinute
    Medicamente psihotrope - medicamente cu efect asupra sistemului nervos central şi care influenţează gândirea, voinţa, reflexele şi simţurile în sensul diminuării sau anulării lor
    Ordine interioară - starea de normalitate regulamentară, care se asigură şi se realizează prin desfăşurarea activităţilor din obiectivul militar, potrivit principiilor şi normelor din Ministerul Apărării Naţionale
    Post de pază/control - tot ceea ce i se încredinţează unui militar de pază, precum şi locul sau porţiunea de teren în care acesta îşi îndeplineşte consemnul
    Risc - element incert, dar posibil, cu incidenţă în procesul activităţilor desfăşurate, ale cărui efecte sunt de natură să afecteze securitatea fizică a informaţiilor clasificate, a patrimoniului, să aducă atingere vieţii, integrităţii corporale ori libertăţii persoanelor
    Santinelă - militarul din pază care execută o misiune în cadrul serviciului de pază, stabilită prin consemn
    Sistem de pază - totalitatea elementelor pentru supraveghere, apărare, intervenţie, împreună cu relaţiile dintre acestea
    Vulnerabilitate - caracteristică a arhitecturii, implementării sau operării activităţii în incinta obiectivului militar/unităţii militare, prin care acesta/aceasta este expus/expusă distrugerii, agresiunii ori disfuncţionalităţii în faţa unei ameninţări

    ANEXA 2

    *) Anexa nr. 2 la regulament este reprodusă în facsimil.
    la regulament
    INDICATOARE DE AVERTIZARE/SEMNALIZARE ORIENTATIVE
    care se pot întâlni în zonele militare restricţionate ale obiectivelor militare
    şi în zonele militare restricţionate temporar
 (a se vedea imaginea asociată)
    .....................................................................................................................................................................................................

    ANEXA 15

    la regulament
    ALGORITMUL
     de stabilire a zonelor militare restricţionate
    1. Comandantul obiectivului militar/unităţii militare propune limitele zonei militare restricţionate pentru obiectivul militar/ unitatea militară şi măsurile specifice în interiorul acesteia.
    2. Zona militară restricţionată se stabileşte:
    a) permanent, pentru obiectivul militar/unitatea militară;
    b) temporar, pentru desfăşurarea unor activităţi pe domeniul public şi/sau privat, activităţi pentru care Ministerul Apărării Naţionale, prin reprezentanţii săi, poartă responsabilitatea organizării şi desfăşurării acestora.

    3. Impunerea unei zone militare restricţionate vine în sprijinul asigurării securităţii fizice a obiectivului militar/unităţii militare, a instalaţiilor, tehnicii şi personalului militar participant la activităţi specifice pe teritoriul acesteia.
    4. Limitele geografice ale zonei militare restricţionate, restricţiile ce se aplică pe teritoriul acesteia, precum şi durata de timp pentru aplicarea acestor restricţii se stabilesc de către reprezentaţii Ministerului Apărării Naţionale, de comun acord cu autorităţile publice locale, prin protocol de cooperare.
    5. Marcarea zonei militare restricţionate prin utilizarea mijloacelor specifice de avertizare şi semnalizare legale se realizează de către autorităţile publice locale.
    6. Comandantul obiectivului militar/unităţii militare solicită ierarhic, prin raport scris, necesitatea instituirii zonei militare restricţionate.
    7. Încheierea protocolului de cooperare cu autorităţile locale se face de către structura centrală a Ministerului Apărării Naţionale în responsabilitatea căreia se află obiectivul militar/unitatea militară sau care organizează activităţi care impun astfel de zone.
    8. Pentru negocierea, redactarea şi semnarea protocolului de cooperare cu autorităţile locale sunt implicate structurile de specialitate ale Ministerului Apărării Naţionale.
    9. În vederea informării populaţiei asupra necesităţii respectării regulilor şi măsurilor de securitate ce se adoptă pe teritoriul zonelor militare restricţionate, Ministerul Apărării Naţionale, prin structurile şi autorităţile publice implicate, informează opinia publică în mod corespunzător.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016