Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENTUL din 10 mai 2016  sitului natura 2000 ROSCI0205 Poienile cu narcise de la Dumbrava Vadului şi Rezervaţiei naturale Poienile cu narcise din Dumbrava Vadului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENTUL din 10 mai 2016 sitului natura 2000 ROSCI0205 Poienile cu narcise de la Dumbrava Vadului şi Rezervaţiei naturale Poienile cu narcise din Dumbrava Vadului

EMITENT: Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 462 bis din 22 iunie 2016

──────────
        Aprobat prin Ordinul nr. 874 din 10 mai 2016, publicat în Monitorul Oficial Partea I nr. 426 din 22 iunie 2016.
──────────

    CAP. I
    DISPOZIŢII GENERALE
    ART. 1
    (1) Scopul prezentului regulament este de a stabili regulile care trebuie respectate pe teritoriul sitului Natura 2000 - ROSCI0205 Poienile cu Narcise de la Dumbrava Vadului şi Rezervaţiei Naturale Poienile cu narcise din Dumbrava Vadului, în acord cu prevederile legislaţiei de mediu în vigoare.
    (2) În prezentul regulament va fi utilizat termenul de arie naturală protejată, atunci când se face referire la întregul teritoriu ocupat de ROSCI0205 Poienile cu Narcise de la Dumbrava Vadului şi Rezervaţia Naturală Poienile cu narcise din Dumbrava Vadului.

    ART. 2
        Respectarea acestor reguli este obligatorie atât pentru custode, pentru autorităţile care reglementează activităţi pe teritoriul ariei naturale protejate, precum şi pentru persoanele fizice şi juridice care deţin sau care administrează terenuri şi alte bunuri şi/sau desfăşoară activităţi în perimetrul şi în vecinătatea ariei naturale protejate.

    ART. 3
        Aria naturală protejată nu este atribuită în custodie.

    ART. 4
        Responsabilitatea managementului sitului Natura 2000 - ROSCI0205 Poienile cu Narcise de la Dumbrava Vadului şi Rezervaţiei Naturale Poienile cu narcise din Dumbrava Vadului revine custodelui sau, în lipsa unui custode desemnat, managementul sitului se realizează conform legislaţiei în vigoare. În acest scop responsabilul cu managementul sitului:
    a) îşi însuşeşte Planul de management prin care se realizează gospodărirea sitului;
    b) urmăreşte respectarea Planului de management;
    c) organizează şi desfăşoară activităţi specifice şi supraveghează toate activităţile care se desfăşoară pe teritoriul sitului, astfel încât să se asigure îndeplinirea obiectivelor de management ale sitului, în conformitate cu obiectivele de sit de importanţă comunitară stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare.


    CAP. II
    ÎNFIINŢARE, SCOP, CATEGORIE, SUPRAFAŢĂ, LIMITE
    ART. 5
    (1) ROSCI0205 Poienile cu Narcise de la Dumbrava Vadului, denumit în continuare sit, a fost instituit prin Ordinul ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România, cu modificările şi completările ulterioare, cu o suprafaţă de 399 ha.
    (2) Limitele în format electronic ale sitului se regăsesc pe pagina de internet a autorităţii centrale responsabile cu protecţia mediului.
    (3) Obiectivele de conservare ale sitului sunt speciile şi habitatele de interes comunitar/naţional din formularul standard al acestuia din Ordinul ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1964/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Scopul principal pentru care a fost constituit acest sit este conservarea, menţinerea şi acolo unde este cazul readucerea într-o stare de conservare favorabilă a habitatelor şi speciilor de interes comunitar/naţional, din formularul standard.

    ART. 6
    (1) Rezervaţia Naturală Poienile cu narcise din Dumbrava Vadului, denumită în continuare rezervaţie naturală, a fost declarată prin Dispoziţia Consiliului de Miniştri nr. 485 din 1964. În Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, Poienile cu narcise din Dumbrava Vadului sunt incluse în Capitolul I - Zone naturale protejate de interes naţional şi monumente ale naturii, punctul 2 - Rezervaţii şi monumente ale naturii, având o suprafaţă de o suprafaţă de 394,90 ha.
    (2) Limitele în format electronic ale rezervaţiei naturale se regăsesc pe pagina de internet a autorităţii centrale responsabile cu protecţia mediului.
    (3) Rezervaţia Naturală Poienile cu narcise din Dumbrava Vadului corespunde categoriei de management IV a Uniunii Internaţionale pentru Conservarea Naturii - arie protejata, administrată în special pentru conservare prin intervenţii de gospodărire.
    (4) Scopul principal pentru care a fost constituită rezervaţia naturală este conservarea, pădurii de stejari, a narciselor şi a habitatului specific acestora.

    CAP. III
    REGLEMENTAREA ACTIVITĂŢILOR
    ART. 7
    (1) La data întocmirii prezentului regulament nu se propune o zonare funcţională a sitului conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Rezervaţia Naturală Poienile cu narcise din Dumbrava Vadului cuprinde două zone distincte: zona ştiinţifică, declarată ca atare încă de la legalizarea rezervaţiei, din 1964, prin îngrădirea a 87 ha cu gard de plasă de sârmă; restul rezervaţiei, până la 394,9 ha.
    (3) Zonarea funcţională a ariei protejată se va realiza, dacă va fi cazul, pe baza rezultatelor monitorizărilor din teren realizate de custode.

    ART. 8
    (1) Orice studii care planifică activităţi de utilizare/exploatare a resurselor naturale pe suprafaţa ariei naturale protejate: silvice, agricole, zootehnice, turistice, piscicole, cinegetice, geologice şi altele asemenea, orice proiecte care planifică lucrări de construcţii de orice fel, activităţi sportive, culturale şi educative, se supun în mod obligatoriu de către proiectanţi sau organizatori avizării custodelui.
    (2) Orice plan sau proiect care nu are o legătură directă sau nu este necesar pentru managementul sitului de importanţă comunitară, dar care ar putea afecta în mod semnificativ aria, singur sau în combinaţie cu alte planuri ori proiecte aflate în derulare sau în fază de proiect, este supus unei evaluări adecvate a efectelor potenţiale asupra ariei naturale protejate de interes comunitar, având în vedere obiectivele de conservare ale acesteia, conform prevederilor art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 9
        Emiterea actelor de reglementare de către autorităţile competente în domeniul protecţiei mediului pentru planurile, proiectele şi activităţile de pe teritoriul ariei naturale protejate sau în vecinătate, se face cu avizul custodelui, în conformitate cu prevederile legale.

    ART. 10
        Custodele are dreptul să verifice existenţa tuturor actelor de reglementare emise pentru activităţile realizate în aria protejată şi în vecinătatea acesteia precum şi modul de respectare a acestora şi să sesizeze instituţiile abilitate în cazul în care se constată încălcări ale prevederilor din actele de reglementare.

    ART. 11
        În Rezervaţia Naturală Poienile cu narcise din Dumbrava Vadului nu sunt permise activităţi de utilizare a resurselor naturale, cu excepţiile prevăzute de lege.


    Accesul şi circulaţia în aria naturală protejată
    ART. 12
    (1) Sunt interzise accesul şi circulaţia cu mijloace motorizate pe teritoriul ariei naturale protejate.
    (2) Excepţiile de la restricţia de acces şi circulaţie cu autovehicule sunt valabile pentru:
    i) personalul custodelui;
    ii) personalul silvic al administratorului fondului forestier;
    iii) personalul instituţiilor statului cu competenţe pe teritoriu - poliţie, protecţia civilă, autorităţi de mediu, autorităţi de gospodărirea apelor, ambulanţă şi altele asemenea;
    iv) personalul împuternicit pentru patrulări/controale, în cazul în care aceste categorii sunt în exerciţiul funcţiunii, pe bază de delegaţie.

    (3) Pentru personalul agenţilor economici şi ai instituţiilor care desfăşoară activităţi specifice pe suprafaţa ariei naturale protejate, accesul motorizat va fi reglementat prin convenţii stabilite cu custodele ariei naturale protejate şi cu administratorul fondului forestier.

    ART. 13
    (1) Accesul publicului este permis doar pe traseele de vizitare marcate sau pe drumurile forestiere.
    (2) Părăsirea traseelor turistice de către turişti se face numai însoţiţi de personalul custodelui sau de către personalul împuternicit de acesta incluzând ghizi specializaţi.

    ART. 14
    (1) Accesul câinilor cu stăpâni în aria naturală protejată este permis doar în condiţiile în care câinii sunt ţinuţi permanent în lesă şi poartă botniţă.
    (2) Pentru fiecare câine stăpânii trebuie să deţină asupra lor şi să prezinte personalului de control, toate actele care fac dovada vaccinării şi deparazitării.
    (3) Patrulele organizate cu scop de pază pot utiliza în acţiunile lor câini utilitari.


    Agrementul/turismul
    ART. 15
    (1) În perimetrul ariei naturale protejate sunt permise activităţi de turism şi de educaţie, cu respectarea regulilor de vizitare a ariei protejate, potrivit prezentului regulament.
    (2) Vizitarea ariei naturale protejate este permisă numai pe traseele turistice marcate cu semne convenţionale.

    ART. 16
    (1) Pentru public, la solicitare prealabilă efectuată cu minim 5 zile lucrătoare în avans, se organizează contra cost excursii cu ghid specializat, cu grupuri între 5 şi 20 de persoane. Conform prevederilor legale, custodele poate percepe tarif de vizitare cu ghid specializat.
    (2) În cazul în care se construieşte punct de informare/centru de vizitare pentru aria naturală protejată, se pot desfăşura activităţi educative şi ştiinţifice, utilizând facilităţile oferite de punctul de informare/centrul de vizitare, în urma unei solicitări prealabile către custodele ariei naturale protejate.

    ART. 17
    (1) Excursiile organizate în grup de agenţii de turism pe teritoriul ariei naturale protejate, se desfăşoară numai cu participarea unui reprezentant al custodelui sau cu ghid agreat de custode.
    (2) În cazul în care există solicitări pentru vizitarea anumitor zone din aria naturală protejată, vizionarea unor habitate sau specii de floră şi faună caracteristice, turiştii vor fi însoţiţi obligatoriu de către agenţii de teren ai custodelui şi/sau ghizi specializaţi agreaţi de custode, dacă în prezentul regulament nu sunt prevăzute alte restricţii. Pentru serviciile de vizitare a acestor zone va fi perceput un tarif de vizitare, cu ghid specializat.

    ART. 18
        Aprinderea focului pe teritoriul ariei naturale protejate este strict interzisă.

    ART. 19
    (1) Camparea pe teritoriul ariei naturale protejate este interzisă.
    (2) Camparea este permisă doar în situaţii speciale, în folosul ariei naturale protejate, cu acordul scris al custodelui.

    ART. 20
        Pentru realizarea şi amplasarea de noi marcaje turistice şi panouri indicatoare este necesar acordul custodelui. În cazul traseelor noi, acestea se vor omologa conform prevederilor legale.

    ART. 21
        Perturbarea liniştii în aria naturală protejată prin orice fel de mijloace - strigăte, utilizarea de pocnitori, folosirea de echipamente audio - este strict interzisă. Orice depăşire a nivelului de zgomot de maximum 45 dB de către o sursă antropică constituie o abatere de la prezentul regulament a celui care generează zgomotul.

    ART. 22
        Sunt interzise:
    a) nerespectarea semnificaţiei marcajelor, indicatoarelor şi a atenţionărilor/interdicţiilor de pe panourile de informare;
    b) degradarea panourilor informative, a indicatoarelor turistice, a locurilor de popas sau a oricărei alte construcţii sau amenajări realizate pentru administrarea ariei naturale protejate;
    c) distrugerea, degradarea, colectarea florei şi faunei sălbatice de interes comunitar şi/sau protectiv;
    d) colectarea artefactelor sau organismelor ori părţi dintr-un organism vegetal sau animal;
    e) colectarea rocilor, seminţelor şi a altor materiale de interes ştiinţific sau cinegetic;
    f) hrănirea animalelor sălbatice;
    g) modificarea habitatelor naturale;
    h) orice alte activităţi care pot să genereze poluare sau deteriorarea habitatelor, precum şi perturbări ale speciilor de interes comunitar sau protectiv;
    i) toate tipurile de poluare chimică, biologică, vizuală - vandalism, graffiti, olfactive şi sonore;
    j) utilizarea detergenţilor în apele de suprafaţă.


    ART. 23
        Fotografierea şi filmarea în scop comercial sunt permise numai cu acordul custodelui, pe bază achitării unui tarif, conform prevederilor legale.

    ART. 24
    (1) Competiţiile sportive, manifestările de grup de orice fel, cursurile de orice fel, taberele care presupun accesul pe teren în aria naturală protejată se organizează doar cu cu avizul custodelui. Pentru obţinerea avizului, programul acestor acţiuni se trimite cu cel puţin două luni înainte, în scris, la custode, care va emite aprobare scrisă, cu precizarea condiţiilor şi a eventualelor excepţii de la prevederile prezentului regulament.

    ART. 25
    (2) Custodele poate percepe un tarif de vizitare, conform prevederilor legale.
    (3) Excepţii de la plata tarifului de vizitare vor face:
    a) personalul custodelui;
    b) personalul silvic de la ocoalele silvice şi personalul gestionarului fondului de vânătoare de pe raza sitului;
    c) persoanele care realizează studii şi cercetării, cu acordul custodelui;
    d) voluntarii care îşi dovedesc activitatea cu adresă oficială sau cu contract de voluntariat emis de custode;
    e) personalul de la alte unităţi/instituţii, cu delegaţie pentru exercitarea atribuţiilor de serviciu;
    f) persoane care deţin terenuri în aria naturală protejată sau care dovedesc cu acte de identitate, că au domiciliul stabil în una din unităţile administrativ-teritoriale din perimetrul ariei naturale protejate;
    g) ghizii turistici agreaţi de custode;
    h) persoanele cu dizabilităţi.


    ART. 26
        Custodele monitorizează turismul pe teritoriul ariei naturale protejate, în vederea stabilirii impactului acestei activităţi asupra habitatelor, florei şi faunei din sit şi pentru stabilirea măsurilor de protecţie ce se impun, inclusiv a celor de restricţionare a accesului turiştilor, dacă acest lucru se impune pentru conservare.


    Construcţiile
    ART. 27
        Pe teritoriul ariei naturale protejate este interzisă realizarea de construcţii permanente, cu excepţia celor de utilitate publică, care vor deservi activităţile de cercetare sau de administrare şi gospodărire a ariei naturale protejate.

    ART. 28
        Realizarea de construcţii noi cu scop ştiinţific, adăposturi necesare administrării şi gospodăririi ariei, este permisă numai în condiţiile legii, cu avizul custodelui.

    ART. 29
        Pentru orice activitate existentă în momentul aprobării Planului de management şi a regulamentului ariei naturale protejate se va actualiza autorizaţia de mediu, şi după caz se va evalua impactul antropic al activităţii asupra speciilor şi habitatelor de interes conservativ din aria naturală protejată.


    Regimul deşeurilor
    ART. 30
        Regimul deşeurilor pe teritoriul ariei naturale protejate se reglementează astfel:
    (1) Este interzisă abandonarea deşeurilor de orice fel pe teritoriul ariei.
    (2) Deşeurile rezultate din activităţile de turism şi/sau vizitare a ariei naturale protejate se evacuează de pe teritoriul acesteia, de către cei care le-au produs, urmând a fi depuse la staţiile sau punctele de colectare amenajate.
    (3) Deţinătorii cu orice titlu ai terenurilor şi construcţiilor din cuprinsul ariei au obligaţia de a asigura salubrizarea/curăţarea terenurilor şi construcţiilor.



    Silvicultura şi exploatările forestiere
    ART. 31
    (1) Pe terenurile care fac parte din fondul forestier inclus în aria naturală protejată se execută numai lucrările care sunt în concordanţă cu legislaţia în vigoare şi cu Planul de management al acesteia.
    (2) Alte lucrări în afara celor prevăzute în amenajamentele silvice se execută cu avizul custodelui, conform legislaţiei în vigoare.
    (3) Reamenajarea pădurilor de pe teritoriul ariei se va face în colaborare cu custodele, ţinându-se cont de obiectivele de conservare stabilite în cadrul ariei.
    (4) Amenajamentele silvice nu pot fi supuse aprobării decât cu avizul custodelui, în scopul punerii în concordanţă cu Planul de management al ariei.
    (5) Adoptarea soluţiilor tehnice pentru lucrările forestiere prevăzute în amenajamentele silvice se va realiza după consultarea şi obţinerea acordului custodelui. Custodele are dreptul de a verifica modul de aplicare în practică a tipului, intensităţii şi volumului tratamentelor/tăierilor în fondul forestier şi în vegetaţia forestieră din afara fondului forestier de pe raza ariei ariei naturale protejate, pentru a se asigura de menţinerea stării de conservare favorabilă a habitatelor şi speciilor.
    (6) Administratorul fondului forestier va transmite custodelui, anual, situaţia aplicării amenajamentului silvic pe suprafaţa ariei naturale protejate.
    (7) Se interzice introducerea de specii de arbori/plante alohtone, atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier, cât şi pe terenurile din afara fondului forestier.

    ART. 32
        Scoaterea definitivă sau temporară din circuitul silvic a terenurilor din perimetrul ariei naturale protejate, se poate face cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare.


    Vânătoarea
    ART. 33
        Activităţile de gospodărire a vânatului se vor organiza şi desfăşura în conformitate cu prevederile Legii nr. 407/2006 vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 34
        Activităţile legate de gospodărirea vânatului şi vânătoare se vor face doar cu avizul prealabil al custodelui.

    ART. 35
        Acţiunile de evaluare a speciilor de interes cinegetic şi de interpretare a rezultatelor se organizează de către gestionarii fondurilor de vânătoare cu informarea custodelui. Gestionarii fondurilor de vânătoare informează custodele cu 5 zile lucrătoare înainte despre intenţia de organizare a evaluării speciilor de interes cinegetic, urmând să se ajungă la un acord comun în ceea ce priveşte data evaluării. Custodele poate participa la acţiunile de evaluare a vânatului.

    ART. 36
        Vânătoarea speciilor protejate se face numai cu derogare de la autoritatea centrală de mediu, în baza nivelului maxim de intervenţie stabilit.

    ART. 37
        Acţiunile de monitorizare a efectivelor din specii de interes cinegetic, a speciilor protejate, a stării de sănătate a acestora precum şi paza împotriva acţiunilor ilegale care pot afecta fauna sau arealele unde acestea se găsesc, se efectuează de către personalul de specialitate al gestionarilor fondurilor de vânătoare legal constituite. Custodele poate participa la activităţile mai sus menţionate împreună cu gestionarii sau separat în funcţie de necesităţi.

    ART. 38
    (1) Pentru evitarea accidentelor la patrularea agenţilor de teren ai custodelui, sau în rândul vizitatorilor, gestionarii fondului de vânătoare au obligaţia să transmită o informarea scrisă cu privire la datele şi locul organizării partidelor de vânătoare în interiorul ariei protejate.
    (2) În cazul realizării partidelor de vânătoare se vor monta panouri de atenţionare cu data şi intervalul orar de realizare a vânătorii, la toate intrările în aria protejată, cu cel puţin două zile înainte.

    ART. 39
        Pentru asigurarea controlului asupra braconajului în interiorul ariei naturale protejate, gestionarul fondului de vânătoare are obligaţia de a prezenta custodelui, la solicitarea acestuia, autorizaţia de vânătoare cu toate înscrisurile ei, atât la momentul şi locul unde se desfăşoară partida de vânătoare, cât şi pe toată suprafaţa ariei naturale protejate.

    ART. 40
        Se interzice popularea cu specii de interes cinegetic exotice a fondurilor de vânătoare din cuprinsul ariei naturale protejate. Orice activitate de populare cu specii de faună de interes cinegetic se va face cu aprobarea prealabilă a custodelui şi numai pe baza studiilor ştiinţifice aprobate de instituţiile competente.


    Păşunatul
    ART. 41
    (1) Pe suprafaţa ariei naturale protejate este interzis păşunatul.
    (2) Ca excepţie de la prevederile articolului (1) se poate practica un păşunat controlat, în vederea managementul habitatelor de pajişte, sub supravegherea custodelui.


    Activităţi ştiinţifice
    ART. 42
        Cercetarea ştiinţifică în aria naturală protejată va fi orientată spre realizarea scopului primordial, cel de conservare a habitatelor şi speciilor de interes conservativ.

    ART. 43
    (1) Activităţile de cercetare ştiinţifică şi cele instructiv-educative de pe teritoriul ariei naturale protejate, se desfăşoară cu avizul custodelui, care sprijină logistic, la solicitare şi în măsura posibilităţilor, activitatea de cercetare.
    (2) Pentru realizarea temelor de cercetare se va încheia un contract care să asigure accesul custodelui la rezultate, în vederea utilizării lor în activitatea de management a ariei naturale protejate. Clauzele contractului se stabilesc de comun acord de către părţi. Dreptul asupra utilizării rezultatelor se stabileşte prin contract.

    ART. 44
        La finalizarea cercetărilor, titularii temelor de cercetare vor pune la dispoziţia custodelui un raport de cercetare.

    ART. 45
        În baza rezultatelor temelor de cercetare desfăşurate, custodele propune şi adaptează măsurile de conservare pentru realizarea obiectivelor ariei naturale protejate.


    Reglementarea altor activităţi de pe teritoriul ariei naturale protejate
    ART. 46
    (1) Pe teritoriul ariei naturale protejate reconstrucţia ecologică se poate realiza conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
    (2) Reconstrucţia ecologică a habitatelor deteriorate se realizează cu respectarea legislaţiei specifice în vigoare. În cazul în care degradarea habitatelor se datorează unor activităţi umane desfăşurate în mod ilegal, contravaloarea proiectului de reconstrucţie va fi suportată de către cei vinovaţi.
    (3) Acţiunile de repopulare cu specii de plante şi animale se realizează cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) În cazul apariţiei unor specii invazive de plante şi animale care periclitează integritatea ecosistemelor, se vor lua măsuri de stopare şi eliminare a acestora pe baza unei documentaţii ştiinţifice.

    ART. 47
        Proprietarii/administratorii obiectivelor care utilizează sursele de apă de pe teritoriul ariei naturale protejate sunt obligaţi să asigure debitele de servitute conform legislaţiei în vigoare şi conform actelor de reglementare emise în scopul desfăşurării activităţii.

    ART. 48
        Organizarea de acţiuni specifice Ministerului Apărării Naţionale şi Ministerului Administraţiei şi Internelor se va face potrivit prevederilor legale şi cu informarea custodelui.

    ART. 49
        Activităţile comerciale neautorizate în perimetrul ariei naturale protejate sunt interzise. Activităţile comerciale ocazionale, autorizate în aria naturală protejată, sunt permise numai cu acordul custodelui şi cu respectarea legislaţiei în vigoare privind evacuarea deşeurilor.

    ART. 50
    (1) Avizarea amplasărilor de stupine se va face în baza unor angajamente ferme din partea solicitantului de a amplasa stupinele la o distanţă mai mare de 300 metri de traseele turistice în vederea asigurării securităţii turiştilor.
    (2) Nu este permisă aducerea de animale domestice - câini, păsări şi altele asemenea, în vatra stupinei, nu este permis focul direct pe sol şi nici compactarea solului, toate aceste prevederi urmând a fi specificate într-un protocol ce se va încheia între apicultorul solicitant şi custode;

    ART. 51
        Pentru speciile de plante şi animale sălbatice terestre, acvatice şi subterane, care se află sub regim strict de protecţie, inclusiv cele prevăzute în anexa nr. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru speciile incluse în lista roşie naţională şi care trăiesc atât pe teritoriul ariei naturale protejate cât şi în afara ei, sunt interzise:
    a) orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare;
    b) perturbarea intenţionată în cursul perioadei de reproducere, de creştere, de hibernare şi de migraţie;
    c) distrugerea şi/sau culegerea intenţionată a cuiburilor şi ouălor din natură; deteriorarea şi/sau distrugerea locurilor de reproducere sau odihnă;
    d) recoltarea florilor şi fructelor, culegerea, tăierea, dezrădăcinarea sau distrugerea cu intenţie a acestor plante în habitatele lor naturale;
    e) deţinerea, transportul, comerţul sau schimburile în orice scop fără autorizaţia autorităţii de mediu competente.


    ART. 52
        Persoanele fizice sau juridice, care obţin avizul custodelui au obligaţia să respecte prezentul regulament, să nu modifice sau deterioreze habitatele, flora, fauna sau să aducă prejudicii proprietarilor/administratorilor terenurilor şi clădirilor situate în aria naturală protejată.

    CAP. IV
    FINANŢAREA ACTIVITĂŢILOR
    ART. 53
    (1) Finanţarea activităţilor din ROSCI0205 Poienile cu Narcise de la Dumbrava Vadului şi Rezervaţia Naturală Poienile cu narcise din Dumbrava Vadului, se asigură din fonduri provenite:
    a) din bugetul de stat;
    b) din activităţi proprii şi din sistemul de tarife al custodelui conform legislaţiei specifice în vigoare şi din amenzi;
    c) din proiecte de finanţare elaborate de către custode sau în colaborare cu alte organizaţii/instituţii şi finanţate prin programe locale, naţionale sau internaţionale;
    d) din subvenţii, donaţii, sponsorizări, contribuţii legale.

    (2) Pentru completarea resurselor financiare necesare bunei administrări a ariei naturale protejate, potrivit regulamentului, custodele poate institui un sistem de tarife, cu avizul autorităţii de mediu competente.
    (3) Tarifele prevăzute la punctul (2) se constituie ca venituri proprii se pot institui pentru vizitarea sau pentru facilităţile, serviciile şi activităţile specifice desfăşurate în aria naturală protejată, în conformitate cu prevederile regulamentului ariei naturale protejate.
    (4) Veniturile provenite din încasarea tarifele prevăzute punctul (2) vor fi contabilizate separat şi pot fi folosite numai în scopul desfăşurării unor activităţi în legătură cu buna administrare a ariei naturale protejate.

    ART. 54
        Tariful de vizitare al ariei se stabileşte de custode şi se aprobă de către autoritatea de mediu competentă în condiţiile legii.

    CAP. V
    PROCEDURA DE AVIZAREA A ACTIVITĂŢILOR DESFĂŞURATE ÎN ARIA NATURALĂ PROTEJATĂ
    ART. 55
        Toate activităţile, proiectele, planurile şi programele, care vizează situl, rezervaţia naturală sau obiective din şi din vecinătatea acestora se supun avizării custodelui în conformitate cu prevederile art. 35 şi Anexei nr. 9 din Ordinul ministrului mediului şi schimbărilor climatice nr. 1052/2014 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate, cu modificările ulterioare.

    ART. 56
        Pe baza prevederilor din art. 55 custodele ariei naturale protejate emite avize care conţin principalele motive şi considerente care au stat la baza deciziei de emitere a avizului favorabil/nefavorabil.

    ART. 57
        În afara avizului descris mai sus custodele mai poate emite adeverinţe necesare proprietarilor/deţinătorilor de terenuri pentru a beneficia de facilităţi prevăzute de actele normative în vigoare pentru terenurile din arii naturale protejate.

    ART. 58
        Emiterea adeverinţelor se realizează pe baza următoarelor documente:
    a) cerere scrisă din partea titularului/beneficiarului sau a reprezentantului acestuia;
    b) plan de încadrare în zonă şi plan de amplasament cu limitele sitului şi ale rezervaţiei naturale - disponibile pe pagina de internet a autorităţii centrale responsabile cu protecţia mediului, cu precizarea coordonatelor geografice de tip Stereo 70 ale amplasamentului. Aceste coordonate vor fi prezentate sub formă de vector în format digital cu referinţă geografică, în sistem de proiecţie naţională Stereo 1970, sau ca un tabel în format electronic conţinând coordonatele conturului - X, Y - în sistem de proiecţie naţională Stereo 1970;
    c) extras de carte funciară în original sau copie certificată de conformitate cu originalul, valabilă la momentul depunerii cererii, precum şi alte acte care dovedesc că titularul este deţinătorul legal al terenului pe care doreşte realizarea activităţilor/proiectelor/ planurilor/programelor;
    d) copie certificată de conformitate cu originalul după cartea de identitate a titularului, dacă acesta este persoană fizică sau copie certificată de conformitate cu originalul după codul unic de înregistrare a titularului, dacă acesta este persoană juridică.
    e) dovada achitării tarifului de emitere a adeverinţei stabilit.


    CAP. VI
    SANCŢIUNI
    ART. 59
        Aplicarea prezentului regulament se va face de către custode şi de către personalul instituţiilor statului, abilitat să constate şi să aplice sancţiuni potrivit competenţelor legale.

    ART. 60
    Custodele poate colabora cu instituţiile abilitate să constate şi să aplice sancţiuni pentru contravenţii/infracţiuni în baza actelor normative care reglementează Codul Silvic, stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, stabilirea cuantumului prejudiciilor din tăierile ilegale, vânătoarea şi protecţia fondului cinegetic, circulaţia materialelor lemnoase şi controlul circulaţiei acestora, precum şi stabilirea termenelor, modalităţilor şi perioadelor de exploatare a masei lemnoase din păduri şi din vegetaţia forestieră din afara fondului forestier naţional.

    ART. 61
        Actele de constatare a contravenţiilor întocmite de agenţii constatatori sunt acte procedurale, potrivit reglementărilor legale, cu toate efectele prevăzute de legislaţia în vigoare.

    ART. 62
        Custodele stabileşte acţiuni de urmărire a respectării prezentului regulament, împreună cu Inspectoratele Judeţene de Jandarmi, precum şi protocoale şi planuri de colaborare, conform competenţelor acestora.

    ART. 63
        Pentru realizarea acţiunilor de control şi aplicare a sancţiunilor se va respecta procedura prevăzută în art. 28 şi art. 31. din Ordinul ministrului mediului şi schimbărilor climatice nr. 1052/2014, cu modificările ulterioare.

    ART. 64
        Indiferent de natura răspunderii, urmările prejudiciilor aduse mediului prin încălcarea prezentului Regulament vor fi înlăturate de făptaş, indiferent de culpă, restabilind condiţiile anterioare producerii prejudiciului. Costurile pentru repararea prejudiciului vor fi suportate de autorul prejudiciului, în conformitate cu principiul "poluatorul plăteşte".

    ART. 65
        Încălcarea prezentului regulament atrage, după caz, răspunderea contravenţională, penală, materială sau civilă, potrivit legislaţiei în vigoare.

    ART. 66
    (1) Încălcarea prevederilor legale se sancţionează conform următoarelor acte normative:
    a) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) alte acte normative specifice.

    (2) Sancţiunile stabilite pentru încălcarea prezentului regulament se pot aplica atât persoanelor fizice cât şi persoanelor juridice.

    ART. 67
        Cuantumul amenzilor este stabilit de legislaţia specifică privind protecţia mediului şi a regimului ariilor naturale protejate, precum şi a altor reglementări.

    ART. 68
    (1) Contravenientul poate achita jumătate din minimul amenzii pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului verbal,
    (2) Dispoziţiile referitoare la alin. 1 se completează cu, prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. VII
    DISPOZIŢII FINALE
    ART. 69
        Personalul custodelui, împuternicit cu legitimaţie de control, are dreptul de acces nelimitat pe terenurile din cuprinsul ariei naturale protejate, indiferent de forma de proprietate.

    ART. 70
        Orice persoană fizică sau juridică ce deţine proprietăţi în cadrul ariei naturale protejate sau care se află în perimetrul acestuia are obligaţia de a furniza informaţiile sau datele solicitate de custode, în vederea unui management eficient al ariei naturale protejate.

    ART. 71
        Orice persoană fizică sau juridică ce deţine proprietăţi în cadrul ariei naturale protejate sau care se află în perimetrul acestuia are obligaţia să asiste personalul custodelui în activitatea de verificare şi control şi de a facilita controlul activităţilor ai căror titulari sunt, precum şi prelevarea de probe.

    ART. 72
        Orice persoană fizică sau juridică ce se află în perimetrul ariei naturale protejate are obligaţia să se legitimeze la solicitarea expresă a personalului de control al custodelui.

    ART. 73
        Custodele are obligaţia să prezinte anual la autoritatea competentă pentru protecţia mediului un raport corect şi complet privind starea ariei naturale protejate, modul de gestionare a eventualelor probleme apărute şi acţiunile întreprinse în baza planului de management, precum şi situaţia realizării obligaţiilor asumate în convenţia de custodie.

    ART. 74
        În cazul producerii de fenomene de forţă majoră, precum inundaţii, incendii, calamităţi, epizootii, focare de infecţii, şi altele asemenea, instituţiile abilitate intervin conform prevederilor legale, cu obligativitatea înştiinţării custodelui, care va participa la acţiunile de alertare şi mobilizare în vederea prevenirii şi eliminării efectelor unor asemenea evenimente.

    ART. 75
        După aprobarea planului de management şi a regulamentului ariei naturale protejate, custodele va informa autorităţile administraţiei publice locale competente şi administratorii de terenuri asupra obligativităţii de a actualiza documentaţiile de amenajarea teritoriului şi urbanism, prin integrarea în cuprinsul lor a prevederilor referitoare la aria naturală protejată.

    ART. 76
        Regulamentul va fi adus la cunoştinţa publicului prin publicare pe pagina web a custodelui şi popularizare prin intermediul primăriilor/unităţilor administrativ-teritoriale care au teritorii în cuprinsul ariei naturale protejate.

    ART. 77
        Custodele ariei naturale protejate avizează documentaţia de amenajare a teritoriului şi de urbanism, în care sunt incluse limitele sitului şi rezervaţiei naturale.

    ART. 78
        Prevederile prezentului regulament se completează cu celelalte dispoziţii legale în materie, pe domenii de reglementare.

    ART. 79
        Prezentul regulament poate fi modificat de către autoritatea competentă pentru protecţia mediului, la propunerea custodelui, în conformitate cu legislaţia în vigoare.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016