Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 5 din 8 martie 2012  privind clasificarea creditelor si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit aplicabil entitatilor supravegheate de Banca Nationala a Romaniei, altele decat institutiile de credit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT nr. 5 din 8 martie 2012 privind clasificarea creditelor si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit aplicabil entitatilor supravegheate de Banca Nationala a Romaniei, altele decat institutiile de credit

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 179 din 20 martie 2012
    Având în vedere prevederile art. 23 din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale art. 33^1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de platã, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 197/2010, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale art. 36 alin. (1) din Legea nr. 127/2011 privind activitatea de emitere de monedã electronicã şi ale Planului de conturi prevãzut de Ordinul Bãncii Naţionale a României nr. 27/2011 pentru aprobarea Reglementãrilor contabile conforme cu directivele europene,
    în temeiul art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, al Legii nr. 93/2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, al art. 186 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 113/2009, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 197/2010, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al Legii nr. 127/2011,

    Banca Naţionalã a României emite prezentul regulament.

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Prezentul regulament se aplicã instituţiilor financiare nebancare, persoane juridice române, şi sucursalelor din România ale instituţiilor financiare strãine, cu excepţia celor ce se încadreazã în prevederile titlului I cap. IV secţiunea a 2-a "Instituţiile financiare din alte state membre" din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, înscrise în Registrul general ţinut de Banca Naţionalã a României, instituţiilor de platã, persoane juridice române, care acordã credite legate de serviciile de platã, instituţiilor emitente de monedã electronicã, persoane juridice române, care acordã credite legate de serviciile de platã, şi reglementeazã:
    a) clasificarea creditelor acordate debitorilor;
    b) determinarea necesarului de provizioane specifice de risc de credit aferent creditelor clasificate;
    c) constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit.
    ART. 2
    Expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    a) instituţii financiare nebancare - entitãţi definite potrivit Legii nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    b) instituţii de platã - entitãţi definite potrivit Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de platã, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 197/2010, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    c) instituţii emitente de monedã electronicã - entitãţi definite potrivit Legii nr. 127/2011 privind activitatea de emitere de monedã electronicã;
    d) împrumutãtori - instituţiile financiare nebancare, instituţiile de platã şi instituţiile emitente de monedã electronicã cãrora li se aplicã prezentul regulament;
    e) grupul împrumutãtorului - grupul format din societatea-mamã, celelalte filiale ale societãţii-mamã, precum şi filialele împrumutãtorului;
    f) ţãri din categoria A - statele membre ale Uniunii Europene*1) şi ţãrile care sunt membre cu drepturi depline ale Organizaţiei de Cooperare şi Dezvoltare Economicã (OCDE), precum şi acele ţãri care au încheiat acorduri speciale de împrumut cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) în cadrul acordurilor generale de împrumut (GAB); în cazul în care o ţarã din aceastã categorie îşi reeşaloneazã datoria publicã externã, ţara respectivã este exclusã din categoria A pe o perioadã de 5 ani;
--------
    *1) În scopul prezentului regulament, România este tratatã separat de celelalte state membre ale Uniunii Europene.

    g) bãnci de dezvoltare multilateralã - Banca Internaţionalã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (the International Bank for Reconstruction and Development), Societatea Financiarã Internaţionalã (the International Finance Corporation), Banca Inter-americanã de Dezvoltare (the Inter-American Development Bank), Banca Asiaticã de Dezvoltare (the Asian Development Bank), Banca Africanã de Dezvoltare (the African Development Bank), Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (the Council of Europe Development Bank), Banca Nordicã de Investiţii (the Nordic Investment Bank), Banca de Dezvoltare din Caraibe (the Caribbean Development Bank), Banca Europeanã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (the European Bank for Reconstruction and Development), Banca Europeanã de Investiţii (the European Investment Bank), Fondul European de Investiţii (the European Investment Fund), Agenţia de Garantare Multilateralã a Investiţiilor (the Multilateral Investment Guarantee Agency), Facilitatea Internaţionalã de Finanţare pentru Imunizare (the International Finance Facility for Immunisation), Banca Islamicã de Dezvoltare (the Islamic Development Bank) şi orice altã entitate care se încadreazã în aceastã categorie potrivit calificãrii efectuate la nivelul Uniunii Europene;
    h) debitor - entitate faţã de care împrumutãtorul înregistreazã expuneri din credite, inclusiv entitatea faţã de care împrumutãtorul înregistreazã numai expuneri care constituie debite potenţiale, cum sunt, de exemplu, angajamentele de finanţare sau de garantare. Pentru scopurile prezentului regulament, instituţiile de credit şi Banca Naţionalã a României nu intrã în categoria debitorilor împrumutãtorului;
    i) debitor, persoanã fizicã, expus la riscul valutar - debitor, persoanã fizicã, ce nu genereazã fluxuri de numerar nete pozitive în valuta de exprimare a creditului, care sã permitã rambursarea la termen a fiecãrei rate de credit (principal şi dobândã). Fluxurile de numerar se ajusteazã în funcţie de gradul de certitudine şi de caracterul de permanenţã al acestora;
    j) serviciul datoriei - numãrul de zile de întârziere la platã faţã de data scadenţei datoriei;
    k) iniţiere de proceduri de recuperare a creanţelor - una dintre urmãtoarele mãsuri:
    k(1) darea de cãtre instanţã a hotãrârii de intrare în faliment a debitorului;
    k(2) declanşarea unei proceduri de executare faţã de persoanele fizice sau juridice, pentru recuperarea creanţelor rezultate din creditele ce fac obiectul clasificãrii;
    l) principal - sumele avansate de împrumutãtori debitorilor sub forma capitalului împrumutat, inclusiv cele care s-ar putea încadra în aceastã categorie în cazul în care devin exigibile obligaţiile împrumutãtorilor din angajamentele de finanţare şi din cele de garantare asumate de aceştia;
    m) credite - categoriile de credite care se clasificã de împrumutãtori în conformitate cu prevederile prezentului regulament, sistematizate din punctul de vedere al cerinţei privind constituirea de provizioane specifice de risc de credit, al structurãrii, dupã caz, în principal şi dobândã, precum şi al conturilor în care sunt evidenţiate. Acestea sunt prezentate la secţiunea I "Credite" din cadrul anexei nr. 1;
    n) garanţii - garanţiile primite care pot fi luate în considerare de împrumutãtori pentru diminuarea expunerii faţã de debitor, în conformitate cu prevederile prezentului regulament, sistematizate din punctul de vedere al categoriei garanţiei, precum şi al conturilor în care sunt evidenţiate. Acestea sunt prezentate la secţiunea a II-a "Garanţii" din cadrul anexei nr. 1. Garanţiile se împart în urmãtoarele categorii:
      (i) garanţii personale - se referã la garanţii furnizate de terţi (de exemplu, cauţiunea, avalul etc.), ce pot fi încadrate, în funcţie de caracteristicile pe care le prezintã, dupã cum urmeazã:
         i(1) garanţie expresã - protecţia furnizatã de garanţie este legatã în mod clar de expuneri ce pot fi identificate cu exactitate sau de un portofoliu de expuneri clar delimitat, astfel încât gradul de acoperire a protecţiei este clar definit şi nu poate fi pus la îndoialã;
         i(2) garanţie irevocabilã - în afara nerespectãrii de cãtre cumpãrãtorul protecţiei a obligaţiei de a plãti la scadenţã preţul protecţiei, contractul prin care este furnizatã protecţia nu conţine nicio clauzã care ar putea sã permitã furnizorului protecţiei sã anuleze unilateral garanţia sau ar putea sã conducã la creşterea preţului efectiv al garanţiei;
         i(3) garanţie necondiţionatã - contractul prin care este furnizatã protecţia nu conţine nicio clauzã asupra cãreia cumpãrãtorul protecţiei nu deţine controlul, clauzã care sã poatã scuti garantul de obligaţia de a plãti în timp util, dar nu mai târziu de 90 de zile calendaristice de la data solicitãrii, în cazul în care obligatul principal nu achitã la termen plata scadentã/plãţile scadente;
      (ii) garanţii reale - se referã la bunuri corporale sau necorporale primite în garanţie pentru operaţiunile realizate (de exemplu, ipoteca imobiliarã, ipoteca mobiliarã, gajul etc.);
      (iii) garanţii reale intrinseci - se referã la garanţii incluse în caracteristicile operaţiunii înseşi (de exemplu, valorile primite în pensiune simplã, titluri primite în pensiune livratã, bunurile ce fac obiectul contractelor de leasing financiar etc.); împrumutãtorii înregistreazã garanţiile reale intrinseci în contul în afara bilanţului 9981 - Alte valori primite;
    o) provizioane specifice de risc de credit - provizioanele care se constituie de împrumutãtori în scopul acoperirii unor pierderi potenţiale din credite, sistematizate din punctul de vedere al structurãrii în principal şi dobândã, precum şi al conturilor în care sunt evidenţiate. Acestea sunt prezentate la secţiunea a III-a "Provizioane" din cadrul anexei nr. 1;
    p) valoare justã - suma la care poate fi tranzacţionat un activ, de bunãvoie, între pãrţi aflate în cunoştinţã de cauzã, în cadrul unei tranzacţii în care preţul este determinat obiectiv.
    ART. 3
    Instituţiile emitente de monedã electronicã şi instituţiile de platã care acordã credite legate de serviciile de platã şi care nu conduc contabilitatea conform reglementãrilor contabile emise de Banca Naţionalã a României vor avea în vedere conturile corespunzãtoare cuprinse în planul de conturi prevãzut de reglementãrile contabile aplicabile acestor entitãţi, în care sunt înregistrate sume având natura economicã a celor înscrise în conturile prevãzute în anexa nr. 1.
    ART. 4
    (1) Normele interne ale împrumutãtorilor, la care se face referire în prezentul regulament, se constituie ca un singur act normativ.
    (2) Normele interne prevãzute la alin. (1) se aprobã la nivelul organelor statutare ale instituţiilor financiare nebancare, ale instituţiilor de platã care au ca activitate principalã prestarea de servicii de platã şi ale instituţiilor emitente de monedã electronicã care au ca activitate principalã emiterea de monedã electronicã. În cazul instituţiilor de platã şi al instituţiilor emitente de monedã electronicã care nu au ca activitate principalã prestarea de servicii de platã, respectiv emiterea de monedã electronicã, normele interne prevãzute la alin. (1) vor fi însuşite de persoanele responsabile pentru conducerea şi administrarea activitãţii de prestare de servicii de platã, în înţelesul art. 15 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 113/2009, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 197/2010, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv de persoanele responsabile pentru conducerea şi administrarea activitãţii de emitere de monedã electronicã şi prestare de servicii de platã, în înţelesul art. 11 alin. (2) coroborat cu art. 14 din Legea nr. 127/2011.
    (3) Normele interne ale instituţiilor financiare nebancare înscrise în Registrul special, ale instituţiilor de platã şi ale instituţiilor emitente de monedã electronicã care înregistreazã un nivel semnificativ al activitãţii de creditare în înţelesul Regulamentului Bãncii Naţionale a României nr. 21/2009 privind instituţiile de platã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv al Regulamentului Bãncii Naţionale a României nr. 8/2011 privind instituţiile emitente de monedã electronicã se transmit Bãncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere.
    (4) Normele interne prevãzute la alin. (3) şi orice modificãri aduse acestora se transmit în termen de 5 zile calendaristice de la aprobare.

    CAP. II
    Diminuarea expunerilor pe baza garanţiilor

    ART. 5
    În scopul aplicãrii prevederilor prezentului capitol, împrumutãtorii asigurã îndeplinirea cerinţelor prevãzute în cap. V "Cerinţe de naturã informaţionalã", referitoare la garanţii.
    ART. 6
    În scopul determinãrii valorii cu care se diminueazã efectiv sumele reprezentând expuneri din credite, sumele înregistrate în contabilitate, aferente garanţiilor, se ajusteazã prin aplicarea de coeficienţi, cu valoarea cuprinsã între 0 şi 1, rezultatul astfel obţinut urmând a fi limitat la nivelul sumelor garantate.
    ART. 7
    Garanţiile care pot fi luate în considerare de cãtre împrumutãtori în vederea diminuãrii expunerii faţã de debitor sunt cele din tabelul prevãzut în anexa nr. 2, precum şi alte garanţii reale în conformitate cu normele interne ale împrumutãtorilor.
    ART. 8
    (1) Coeficienţii cu care se ajusteazã sumele înregistrate în contabilitate, aferente garanţiilor din tabelul prevãzut în anexa nr. 2, se stabilesc de împrumutãtor, pentru fiecare categorie/caz. Valoarea acestor coeficienţi nu poate depãşi valoarea maximã prevãzutã în cadrul tabelului.
    (2) Împrumutãtorul trebuie sã dispunã de documentaţia de fundamentare aferentã stabilirii valorii coeficienţilor prevãzuţi la alin. (1).
    ART. 9
    (1) Orice garanţie realã, cu excepţia gajului general, a garanţiilor constituite asupra bunurilor viitoare*2) şi a garanţiilor reale prevãzute în tabelul din anexa nr. 2, poate fi luatã în considerare pentru diminuarea expunerii împrumutãtorului faţã de debitor, la o valoare ce nu poate depãşi valoarea sa justã. În acest scop, împrumutãtorii pot lua în considerare numai acele garanţii reale pentru care aceştia pot determina valoarea justã pe bazã de metodologii proprii*3) prevãzute în cadrul normelor interne. În scopul ajustãrii valorii juste, împrumutãtorul stabileşte coeficienţi pentru fiecare categorie/caz.
-------
    *2) Garanţiile pe bunuri viitoare nu produc efecte decât din momentul în care debitorul obţine proprietatea asupra bunurilor şi, în consecinţã, nu pot fi luate în considerare în scopul diminuãrii expunerilor. Cu titlu de exemplu pot fi menţionate: garanţii reprezentate de cesionarea despãgubirilor din poliţe de asigurare care au ca obiect acoperirea riscului de credit, a despãgubirilor din poliţe de asigurare de viaţã; garanţii reprezentate de cesionarea încasãrilor din creanţe viitoare.
    *3) Întrucât valoarea justã este o categorie definitã şi reglementatã în cadrul Standardelor Internaţionale de Raportare Financiarã (IFRS), împrumutãtorii elaboreazã metodologiile pentru determinarea valorii juste a garanţiilor reale primite, având în vedere standardele contabile menţionate.

    (2) Garanţiile care au ca obiect drepturi de creanţã pot fi luate în considerare în vederea diminuãrii expunerii faţã de debitor numai în condiţiile în care sunt îndeplinite cerinţele legale în vigoare privind garanţiile reale mobiliare.
    (3) Împrumutãtorul trebuie sã dispunã de documentaţia de fundamentare aferentã stabilirii valorii coeficienţilor prevãzuţi la alin. (1).
    ART. 10
    Poliţele de asigurare care au ca obiect garantarea/preluarea riscului de neplatã se asimileazã scrisorilor de garanţie emise de instituţiile de credit şi, în consecinţã, pot fi luate în considerare de împrumutãtori în calitate de diminuator de risc de credit, în situaţia în care sunt îndeplinite concomitent urmãtoarele condiţii:
    a) au caracteristici similare celor impuse scrisorilor de garanţie emise de instituţiile de credit (care trebuie sã fie exprese, irevocabile şi necondiţionate);
    b) riscul de credit a fost transferat în afara grupului împrumutãtorului prin intermediul operaţiunilor de asigurare/reasigurare încheiate cu societãţi de asigurare/reasigurare, iar societãţile de asigurare/reasigurare din afara grupului care au preluat riscul respectã cerinţele prevãzute de standardele comunitare în materie (sau de standardele aplicabile societãţilor de asigurare/reasigurare, pe care, în urma analizei efectuate, împrumutãtorul le considerã în mod justificat echivalente standardelor comunitare). În cazul în care riscul de credit a fost parţial transferat, calitatea de diminuator de risc de credit a poliţei de asigurare poate fi luatã în considerare numai pentru partea transferatã;
    c) normele interne ale împrumutãtorului prevãd un coeficient de maximum 0,8 pentru deducerea din expunerea acestuia faţã de debitor, precum şi modalitatea de determinare a calitãţii societãţilor de asigurare/reasigurare emitente şi a nivelului coeficienţilor pentru fiecare astfel de emitent/categorie de emitenţi.
    ART. 11
    (1) Garanţiile exprese, irevocabile şi necondiţionate, acordate de fondurile de garantare a creditelor (FGC) din România prin intermedierea resurselor alocate în acest sens de autoritãţile centrale şi pentru care acestea îşi asumã rãspunderea, pot fi considerate garanţii exprese, irevocabile şi necondiţionate emise de stat*4) dacã:
--------
    *4) Garanţiile exprese, irevocabile şi necondiţionate emise de stat au, potrivit tabelului din anexa nr. 2, un coeficient de deducere de maximum 1.

    a) fondurile alocate sunt efectiv transferate FGC de autoritãţile centrale; şi
    b) FGC demonstreazã împrumutãtorului cã dispun de o gestiune care sã evidenţieze distinct respectivele fonduri, iar acestea sunt utilizate doar pentru garantarea riscurilor aferente.
    (2) Dispoziţiile alin. (1) se aplicã numai în condiţiile în care împrumutãtorul dispune de documentaţia care sã ateste îndeplinirea cerinţelor prevãzute.
    ART. 12
    (1) Garanţiile aferente expunerilor reprezentând principalul creditelor clasificate în categoria "pierdere" se ajusteazã prin aplicarea de coeficienţi stabiliţi de împrumutãtor pentru fiecare categorie/caz. Valoarea acestor coeficienţi nu poate fi mai mare de 0,25.
    (2) Împrumutãtorul trebuie sã dispunã de documentaţia de fundamentare aferentã stabilirii valorii coeficienţilor prevãzuţi la alin. (1).
    (3) Garanţiile aferente expunerilor reprezentând dobânzi curente/restante, ataşate creditelor menţionate la alin. (1), nu se iau în considerare, coeficientul care se aplicã sumelor aferente respectivelor garanţii având valoarea zero.
    ART. 13
    Prin derogare de la dispoziţiile art. 12, garanţiile prevãzute la poziţiile 1-6 din cadrul tabelului prevãzut în anexa nr. 2 se ajusteazã cu coeficienţi a cãror valoare nu poate fi mai mare de 0,5.

    CAP. III
    Clasificarea creditelor şi determinarea necesarului de provizioane specifice de risc de credit

    ART. 14
    În scopul aplicãrii prevederilor prezentului capitol, împrumutãtorii asigurã îndeplinirea cerinţelor prevãzute în cap. V "Cerinţe de naturã informaţionalã".
    ART. 15
    Împrumutãtorii clasificã expunerile în urmãtoarele categorii:
    a) standard;
    b) în observaţie;
    c) substandard;
    d) îndoielnic;
    e) pierdere.
    ART. 16
    Expunerile înregistrate de un împrumutãtor faţã de un anumit debitor se încadreazã într-o singurã categorie de clasificare, pe baza principiului declasãrii prin contaminare, respectiv prin luarea în considerare a celei mai slabe dintre categoriile individuale de clasificare.
    ART. 17
    În scopul clasificãrii creditelor şi al determinãrii necesarului de provizioane specifice de risc de credit se parcurg urmãtoarele etape:
    1. clasificarea creditelor:
    1.1. identificarea din cadrul sumelor înregistrate în conturile de credite a tuturor extraselor reprezentând expuneri din operaţiuni derulate cu un anumit debitor şi, pentru fiecare dintre aceste expuneri, identificarea celorlalte atribute necesare pentru realizarea operaţiunii de clasificare/provizionare;
    1.2. clasificarea acestor expuneri prin aplicarea simultanã a urmãtoarelor criterii:
    a) serviciul datoriei;
    b) iniţierea de proceduri de recuperare a creanţelor.
    Corespondenţa dintre criterii şi categoriile de clasificare este prevãzutã în tabelul nr. 1 din anexa nr. 3;
    1.3. reclasificarea acestor expuneri într-o singurã categorie, pe baza principiului declasãrii prin contaminare.
    NOTĂ:
    Pentru scopuri de optimizare, ultimele douã etape pot fi integrate într-o singurã etapã, care sã asigure direct încadrarea globalã a expunerilor respective, fãrã a se mai stabili categorii individuale de clasificare;
    2. determinarea necesarului de provizioane specifice de risc de credit:
    2.1. diminuarea expunerilor, de la etapa anterioarã, care sunt garantate, în conformitate cu prevederile cap. II "Diminuarea expunerilor pe baza garanţiilor";
    2.2. aplicarea coeficientului de provizionare asupra expunerilor prelucrate anterior şi care fac obiectul constituirii de provizioane specifice de risc de credit; corespondenţa dintre categoriile de clasificare şi coeficienţii de provizionare este prevãzutã în tabelul nr. 2 din anexa nr. 3;
    3. reluarea etapelor 1 şi 2 pentru toţi ceilalţi debitori faţã de care împrumutãtorul înregistreazã expuneri din credite.

    CAP. IV
    Constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit

    ART. 18
    Constituirea de provizioane specifice de risc de credit se referã la crearea acestora şi se realizeazã prin includerea pe cheltuieli a sumei reprezentând nivelul necesarului de provizioane specifice de risc de credit.
    ART. 19
    Regularizarea provizioanelor specifice de risc de credit se referã la modificarea nivelului existent al acestora, în vederea restabilirii egalitãţii dintre nivelul existent şi cel al necesarului, şi se realizeazã prin includerea pe cheltuieli sau prin reluarea pe venituri a sumei reprezentând diferenţa dintre nivelul existent în sold al provizioanelor specifice de risc de credit şi nivelul necesarului.
    ART. 20
    Utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit se referã la anularea provizioanelor specifice de risc de credit şi se realizeazã prin reluarea pe venituri a sumei reprezentând nivelul existent în sold al provizioanelor specifice de risc de credit aferente creditelor pentru care este îndeplinitã una dintre urmãtoarele condiţii:
    a) au fost epuizate posibilitãţile legale de recuperare ori s-a împlinit termenul de prescripţie;
    b) au fost transferate drepturile contractuale aferente respectivului credit.
    ART. 21
    Împrumutãtorii constituie şi/sau regularizeazã lunar provizioanele specifice de risc de credit aferente creditelor evidenţiate în sold la finele lunii respective, prin includerea pe cheltuieli şi/sau prin reluarea pe venituri, indiferent de rezultatul financiar înregistrat al perioadei.
    ART. 22
    Împrumutãtorii constituie, regularizeazã şi utilizeazã provizioanele specifice de risc de credit, utilizând moneda de exprimare a creditelor pe care le corecteazã.

    CAP. V
    Cerinţe de naturã informaţionalã

    ART. 23
    În scopul aplicãrii prezentului regulament, împrumutãtorii trebuie sã dispunã de metode adecvate de organizare a informaţiei şi de proceduri care sã asigure îndeplinirea cerinţelor legate de clasificarea creditelor şi determinarea necesarului de provizioane specifice de risc de credit, precum şi de constituirea/regularizarea/utilizarea acestora. În particular, printre cerinţele a cãror îndeplinire trebuie asiguratã de metodele şi procedurile menţionate, împrumutãtorii trebuie sã aibã în vedere şi urmãtoarele cerinţe*5):
--------
    *5) Cerinţele cu privire la garanţii sunt obligatorii numai în cazurile în care garanţiile se utilizeazã în scopul diminuãrii expunerilor.

    a) realizarea şi pãstrarea corespondenţei dintre garanţiile reale/personale eligibile şi operaţiunile reprezentând credite pe care acestea le garanteazã;
    b) identificarea din cadrul sumelor înregistrate în conturile de credite şi în conturile de garanţii, care se regãsesc în bilanţ şi în afara bilanţului, a tuturor extraselor aferente unei anumite operaţiuni şi, pentru fiecare dintre aceste extrase, stabilirea/ataşarea tuturor atributelor necesare pentru realizarea operaţiunii de clasificare/provizionare;
    c) ajustarea sumelor înregistrate în contabilitate, aferente garanţiilor, în scopul determinãrii valorii cu care se diminueazã efectiv sumele reprezentând expuneri, extrase din conturile de credite;
    d) identificarea tuturor operaţiunilor, reprezentând credite şi garanţii aferente, desfãşurate cu un anumit debitor;
    e) identificarea tuturor debitorilor faţã de care împrumutãtorul înregistreazã expuneri din credite;
    f) realizarea şi pãstrarea corespondenţei dintre extrasele din conturile de provizioane specifice de risc şi extrasele aferente operaţiunilor de credit pentru care acestea au fost constituite.
    ART. 24
    Împrumutãtorii au obligaţia sã dispunã de metode adecvate de organizare şi conservare a informaţiei, precum şi de proceduri care sã permitã verificarea datelor primare şi a modului în care acestea au fost prelucrate în scopul clasificãrii creditelor şi al determinãrii necesarului de provizioane specifice de risc de credit, precum şi în scopul constituirii/regularizãrii/utilizãrii acestora, pentru fiecare închidere contabilã.

    CAP. VI
    Cerinţe de raportare

    ART. 25
    (1) Fãrã a aduce atingere prevederilor alin. (4), fiecare categorie de împrumutãtori raporteazã Bãncii Naţionale a României, trimestrial, situaţia privind clasificarea expunerilor din credite/credite legate de serviciile de platã şi necesarul de provizioane specifice de risc de credit aferent acestora.
    (2) Forma şi conţinutul formularului de raportare, precum şi modalitãţile de transmitere a situaţiei menţionate la alin. (1) se stabilesc prin ordin emis de Banca Naţionalã a României.
    (3) Împrumutãtorii care acordã inclusiv credite legate de serviciile de platã vor raporta separat situaţia privind clasificarea expunerilor din respectiva categorie de credite şi necesarul de provizioane specifice de risc de credit aferent acestora.
    (4) La solicitarea Bãncii Naţionale a României, împrumutãtorii raporteazã orice altã situaţie aferentã aplicãrii prezentului regulament.

    CAP. VII
    Dispoziţii tranzitorii şi finale

    ART. 26
    (1) Împrumutãtorii aplicã prezentul regulament începând cu prima zi a lunii imediat urmãtoare celei în care s-a împlinit un termen de 90 de zile calendaristice de la data publicãrii.
    (2) Începând cu data la care împrumutãtorii aplicã prezentul regulament se abrogã Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 3/2009 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, publicat în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 200 din 30 martie 2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi Ordinul Bãncii Naţionale a României nr. 5/2009 privind raportarea situaţiilor referitoare la clasificarea expunerilor din credite/plasamente şi necesarul de provizioane specifice de risc de credit aferent acestora, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 284 din 30 aprilie 2009.
    ART. 27
    Nerespectarea prezentului regulament atrage aplicarea mãsurilor şi/sau a sancţiunilor prevãzute, dupã caz, la art. 58 şi 59 din Legea nr. 93/2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, la art. 66 şi 68 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 113/2009, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 197/2010, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv la art. 69 şi 71 din Legea nr. 127/2011.
    ART. 28
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezentul regulament.
    ART. 29
    Prezentul regulament se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                   Preşedintele Consiliului de administraţie
                        al Bãncii Naţionale a României,
                           Mugur Constantin Isãrescu


    Bucureşti, 8 martie 2012.
    Nr. 5.


    ANEXA 1

    Secţiunea I - Credite
    1. credite pentru care nu se constituie provizioane specifice de risc de credit
    903 - Angajamente în favoarea clientelei
    913 - Garanţii date pentru clientelã
    971 - Alte angajamente date (extras)
    981 - Angajamente îndoielnice (extras)
    2. credite pentru care se constituie provizioane specifice de risc de credit
    2.1. principal
    20111 - Scont (extras)
    20112 - Factoring cu recurs (extras)
    20119 - Alte creanţe comerciale [extras*1)]
-------
    *1) Extrasul nu conţine operaţiunile fãrã recurs, acestea nefiind asimilabile, în timpul aplicãrii prezentului regulament, operaţiunilor de creditare.

    20211 - Utilizãri din deschideri de credite permanente
    20212 - Credit global de exploatare
    20213 - Diferenţe de rambursat legate de utilizarea cardurilor
    20219 - Alte credite de trezorerie
    20311 - Credite de consum pentru nevoi personale
    20312 - Credite de consum pentru achiziţionarea de bunuri
    2032 - Vânzãri în rate
    2041 - Credite pentru import
    2042 - Credite pentru export
    2051 - Credite pentru finanţarea stocurilor
    2052 - Credite pentru echipamente
    20611 - Credite ipotecare
    20619 - Alte credite pentru investiţii imobiliare
    2091 - Alte credite acordate clientelei
    2311 - Credite de pe o zi pe alta acordate instituţiilor financiare
    2312 - Credite la termen acordate instituţiilor financiare
    2411 - Valori primite în pensiune de pe o zi pe alta
    2412 - Valori primite în pensiune la termen
    2511 - Conturi de plãţi (solduri debitoare)*2)
-------
    *2) Doar pentru instituţiile de platã şi instituţiile emitente de monedã electronicã.

    2611 - Valori de recuperat (extras)
    2811 - Creanţe restante (extras)
    2821 - Creanţe îndoielnice (extras)
    4711 - Creanţe din operaţiuni de leasing financiar cu imobilizãri necorporale (extras)
    4712 - Creanţe din operaţiuni de leasing financiar cu imobilizãri corporale (extras)
    4811 - Creanţe restante (extras)
    4821 - Creanţe îndoielnice (extras)
    2.2. dobândã
    2017 - Creanţe ataşate (extras)
    2027 - Creanţe ataşate
    2037 - Creanţe ataşate
    2047 - Creanţe ataşate
    2057 - Creanţe ataşate
    2067 - Creanţe ataşate
    2097 - Creanţe ataşate
    2317 - Creanţe ataşate
    2417 - Creanţe ataşate
    25171 - Creanţe ataşate
    2617 - Creanţe ataşate (extras)
    2812 - Dobânzi restante (extras)
    2817 - Creanţe ataşate (extras)
    2822 - Dobânzi îndoielnice (extras)
    2827 - Creanţe ataşate (extras)
    4717 - Creanţe ataşate (extras)
    4812 - Dobânzi restante (extras)
    4817 - Creanţe ataşate (extras)
    4822 - Dobânzi îndoielnice (extras)
    4827 - Creanţe ataşate (extras)

    Secţiunea a II-a - Garanţii
    1. garanţii personale şi reale
    912 - Garanţii primite de la instituţii de credit
    914 - Garanţii primite de la clientelã
    9611 - Ipoteci imobiliare
    9612 - Gajuri cu deposedare
    9613 - Gajuri fãrã deposedare
    9619 - Alte garanţii primite
    972 - Alte angajamente primite [extras*3)]
-------
    *3) Se referã la angajamentele de garantare primite, asociate operaţiunilor de credit.

    2. garanţii reale intrinseci
    9981 - Alte valori primite (extras)

    Secţiunea a III-a - Provizioane
    1. aferente principalului
    2911 - Ajustãri pentru deprecierea creditelor (extras)
    493 - Ajustãri pentru deprecierea creanţelor aferente operaţiunilor de leasing financiar (extras)
    2. aferente dobânzii
    2912 - Ajustãri pentru deprecierea dobânzilor (extras)
    493 - Ajustãri pentru deprecierea creanţelor aferente operaţiunilor de leasing financiar (extras)


    ANEXA 2




┌────┬─────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────────────────┐
│ │ │Coeficientul maxim pentru│
│Nr. │ Tipul de garanţie │ deducere din expunerea │
│crt.│ │ împrumutãtorului faţã │
│ │ │ de debitor │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ 1.│Garanţii exprese, irevocabile şi necondiţionate ale │ │
│ │administraţiei centrale a statului român sau ale Bãncii │ │
│ │Naţionale a României │ 1 │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ 2.│Titluri emise de administraţia centralã a statului român │ │
│ │sau de Banca Naţionalã a României │ 1 │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ 3.│Garanţii exprese, irevocabile şi necondiţionate ale │ │
│ │administraţiilor centrale sau ale bãncilor centrale, din │ │
│ │ţãrile din categoria A, ori ale Comunitãţii Europene │ 1 │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ 4.│Titluri emise de administraţiile centrale sau de bãncile │ │
│ │centrale, din ţãrile din categoria A, ori de Comunitatea │ │
│ │Europeanã │ 1 │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ 5.│Garanţii exprese, irevocabile şi necondiţionate ale │ │
│ │bãncilor de dezvoltare multilateralã │ 1 │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ 6.│Titluri emise de cãtre bãncile de dezvoltare │ │
│ │multilateralã │ 1 │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ 7.│Garanţii exprese, irevocabile şi necondiţionate ale │ │
│ │administraţiilor regionale sau ale autoritãţilor locale, │ │
│ │din România │ 0,8 │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ 8.│Garanţii exprese, irevocabile şi necondiţionate ale │ │
│ │instituţiilor de credit din România │ 0,8 │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ 9.│Garanţii exprese, irevocabile şi necondiţionate ale │ │
│ │administraţiilor regionale sau ale autoritãţilor locale, │ │
│ │din ţãrile din categoria A │ 0,8 │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ 10.│Garanţii exprese, irevocabile şi necondiţionate ale │ │
│ │instituţiilor de credit din ţãrile din categoria A │ 0,8 │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ 11.│Garanţii exprese, irevocabile şi necondiţionate emise de │ │
│ │fondurile de garantare a creditelor (FGC) din România │ 0,5 │
└────┴─────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────────────────┘




    ANEXA 3


    Tabelul nr. 1 - Criterii de încadrare pe categorii de clasificare pentru expunerile din credite, înregistrate de împrumutãtori faţã de debitori




┌───────────────────────────────┬──────────────────────────────┬───────────────────────┐
│ Iniţierea de │ │ │
│ proceduri de │ Nu s-au iniţiat proceduri │S-au iniţiat proceduri │
│ recuperare a │ de recuperare a creanţelor │ de recuperare a │
│Serviciul creanţelor │ │ creanţelor │
│datoriei │ │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ 0 - 15 zile │ standard │ pierdere │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ 16 - 30 de zile │ în observaţie │ pierdere │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ 31 - 60 de zile │ substandard │ pierdere │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ 61 - 90 de zile │ îndoielnic │ pierdere │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ minimum 91 de zile │ pierdere │ pierdere │
└───────────────────────────────┴──────────────────────────────┴───────────────────────┘



    Tabelul nr. 2 - Coeficienţi de provizionare aferenţi categoriilor de clasificare




┌───────────────────────────────┬──────────────────────────────┬───────────────────────┐
│ Coeficienţi de│Credite înregistrate în valutã│ Credite*) │
│ provizionare │ sau indexate la cursul unei │ [*) altele decât cele │
│Categorii de │valute, acordate debitorilor, │din coloana precedentã]│
│clasificare │ persoane fizice, expuşi │ │
│a creditelor │ la riscul valutar │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Standard │ 0,07 │ 0 │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ În observaţie │ 0,08 │ 0,05 │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Substandard │ 0,23 │ 0,2 │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Îndoielnic │ 0,53 │ 0,5 │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Pierdere │ 1 │ 1 │
└───────────────────────────────┴──────────────────────────────┴───────────────────────┘


                                       ------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016